VAG autojen monet ongelmat

Sanokaapas, miten on mahdollista, että 2015 R Golfissa on varusteina mm. ACC, sähköpenkit, liikennemerkkien tunnistus ja kessy, mutta ei ollenkaan ilmastointia? Säätöpaneelista puuttuu kokonaan AC-nappi, eikä myöskään varusteissa puhuta ilmastoinnista. Pitääkö auto tilata tehtaalta niin, että erikseen pyytää ilmastoinnin poistamista? Voi muuten pikkasen vaikeuttaa myyntiä :D


1738000326765.png
Mahdollisesti jenkki tms. tuontiauto, sillä löytyi ebay listaus USA maininnalla ja varaosa-dekooderi antaa "hot countries"

Perusmalli on siis käsittääkseni "climatic" ja automaattinen ilmastointi sitten "climatronic"
 
Mahdollisesti jenkki tms. tuontiauto, sillä löytyi ebay listaus USA maininnalla ja varaosa-dekooderi antaa "hot countries"

Perusmalli on siis käsittääkseni "climatic" ja automaattinen ilmastointi sitten "climatronic"
Eurooppalainen malli, valmistettu Saksassa Moselin tehtaalla ja tuotu Berliinistä Suomeen vuonna 2019.
 
Hankittu taksikäyttöön ja haluttu ettei kuski(t) tuhlaa polttoainetta? Tietty käyttötarkoituksesta tuokin aika syvältä, että siinä tapauksessakin aika kyseenalainen.
 
Oliko tossa 1.2 TSI:ssä nokkien ketju samalla ketjulla vai onko siellä nokille oma ketjunsa toisessa päässä konetta? Oliko jakoketjulle noissa korjausarvoa venymiselle moottorinohjauksessa?
Taitaa olla nokille oma ketju toisessa päässä. Nyt en ihan varma oo toisesta kysymyksestä että mitä meinaat.
 
Sitä että vaikka noissa 1.2 tsi:ssä on ollut jakoketjuongelmia, niin nokkien ketju EA113 kokemuksella pitää kyllä myös aika pahaa meteliä kiristimen antauduttua.
Aivan joo! Minun kohdalla ääni tuli selkeästi jakopään päädystä. Tosin nyt se ei pitänyt ääntä ollenkaan eilen eli ilmeisesti vaan silloin tällöin...
 
Aivan joo! Minun kohdalla ääni tuli selkeästi jakopään päädystä. Tosin nyt se ei pitänyt ääntä ollenkaan eilen eli ilmeisesti vaan silloin tällöin...

Mutta jos hyvä mekaanikkotuttu löytyy niin henkisesti varautuisin uusimaan myös sen nokkien kiristimen. EA113 näkee ainakin korjausarvon sille nokkien venymiselle ja sille oli ulkomaalaisilla foorumeilla joku numeroarvo, jonka yli olevat arvot antaa osviittaa siitä, että onko ketju liiaksi venynyt. Jos nokkien ketjun venymä ok, niin turhaa alkaa äheltämään sen kanssa.
 
Oliko tossa 1.2 TSI:ssä nokkien ketju samalla ketjulla vai onko siellä nokille oma ketjunsa toisessa päässä konetta? Oliko jakoketjulle noissa korjausarvoa venymiselle moottorinohjauksessa?
Taitaa olla nokille oma ketju toisessa päässä. Nyt en ihan varma oo toisesta kysymyksestä että mitä meinaat.

Mitkä nokat? Tässä on vain yksi nokka-akseli.
 
Mutta jos hyvä mekaanikkotuttu löytyy niin henkisesti varautuisin uusimaan myös sen nokkien kiristimen. EA113 näkee ainakin korjausarvon sille nokkien venymiselle ja sille oli ulkomaalaisilla foorumeilla joku numeroarvo, jonka yli olevat arvot antaa osviittaa siitä, että onko ketju liiaksi venynyt. Jos nokkien ketjun venymä ok, niin turhaa alkaa äheltämään sen kanssa.
ihan käytännön kokemus kesältä kun kiristäjän mäntä tuli liukupinnasta läpi pitämään ketjua kireellä vs. kun uusi ketju ja kiristäjä vaihdettiin, lopputuloksena ei käytännössä eroa korjausarvoihin, eli ketjun venymään tuolla ei voi katsoa ollenkaan ea113 koneissa.
 
ihan käytännön kokemus kesältä kun kiristäjän mäntä tuli liukupinnasta läpi pitämään ketjua kireellä vs. kun uusi ketju ja kiristäjä vaihdettiin, lopputuloksena ei käytännössä eroa korjausarvoihin, eli ketjun venymään tuolla ei voi katsoa ollenkaan ea113 koneissa.

Ketju on karkeasti saman mittainen, oli se kiristetty tai ei, eli sitä se ei näytä onko se tarpeeksi kireellä. Tai siis venyneen ketjun pituus on ilmeisesti oltava pitempi kuin löysän ketjun. Kun pakonokka on lähtökohtaisesti synkassa kampiakselin kanssa ja imunokalla sekä kammella on anturit, niin ainakin mun insinöörijärjellä sen korjausarvon pitäisi pitää venymän suhteen paikkansa.

Mulla se arvo ei muuttunut pahemmaksi vaikka öljypumppu imi öljyä väärään suuntaan ja kiristin sahasi ees takas per kammen 1/4 kierrosta, mutta pieneni 3 yksikköä heti, kun vaihdoin uuden ketjun, vaikka kiristin sahasi edelleen. (Kun en tajunnut sen johtuvan öljypumpusta). Oli ainakin hampaan verran venynyt se vanha ketju, jos en muista väärin.

Vertasitko ketjuja keskenään ennen vaihtoa?
 
Ketju on karkeasti saman mittainen, oli se kiristetty tai ei, eli sitä se ei näytä onko se tarpeeksi kireellä. Tai siis venyneen ketjun pituus on ilmeisesti oltava pitempi kuin löysän ketjun. Kun pakonokka on lähtökohtaisesti synkassa kampiakselin kanssa ja imunokalla sekä kammella on anturit, niin ainakin mun insinöörijärjellä sen korjausarvon pitäisi pitää venymän suhteen paikkansa.

Mulla se arvo ei muuttunut pahemmaksi vaikka öljypumppu imi öljyä väärään suuntaan ja kiristin sahasi ees takas per kammen 1/4 kierrosta, mutta pieneni 3 yksikköä heti, kun vaihdoin uuden ketjun, vaikka kiristin sahasi edelleen. (Kun en tajunnut sen johtuvan öljypumpusta). Oli ainakin hampaan verran venynyt se vanha ketju, jos en muista väärin.

Vertasitko ketjuja keskenään ennen vaihtoa?
Ei tullut verrattua, pajalla tuon vaihtoivat, sen verran pitää korjata sanomisia että kyllä tossa jonkun verran taisi kuitenki olla eroa, vanhalla ketjulla ja kiristäjällä korjaus arvo oli jotain -11% tämä siis kun kiristäjä oli vielä ehjä, sit kun mäntä tuli liukupinnasta läpi, ei arvo muuttunut mihinkään, uudella ketjulla ja kiristimellä arvo tais olla 8-9% miinuksella edelleen.
 
Paljonko nykyään maksaa 2massavauhtipyörän vaihto ja mitä muuta kannattaa vaihdattaa samalla? 350tkm ajettu 2.0tdi cr moottori ja dsg6 vaihteisto. Golfiin piti vaihtaa jo 168tkm kohdalla joskus yli 10 vuotta sitten jolloin maksoi 1500eur.
Itse itselleni vastaten. Forss Tallinna merkkihuolto 830eur ja Autojerryn kautta halvin kilpailutettuna vähän päälle 600.
 


Video on otsikoltaan pienoinen click-bait varmasti mutta jäin silti pohtimaan, että onko tosiaan näinkin tuoreissa vaggilaisissa, GT Passat tässä tapuaksessa, mahdollista ruuvata mittaria, niin ettei suurempaa herjaa synny ja että kaikki moduulit saadaan koodattua mutisematta näyttämään samaa lukemaa? Eli näissä välimallin vehkeissä, joissa ei ole sähköistä huoltokirjaa tämä on kuitenkin vielä mahdollista?
 
Sanokaapas, miten on mahdollista, että 2015 R Golfissa on varusteina mm. ACC, sähköpenkit, liikennemerkkien tunnistus ja kessy, mutta ei ollenkaan ilmastointia? Säätöpaneelista puuttuu kokonaan AC-nappi, eikä myöskään varusteissa puhuta ilmastoinnista. Pitääkö auto tilata tehtaalta niin, että erikseen pyytää ilmastoinnin poistamista? Voi muuten pikkasen vaikeuttaa myyntiä :D


1738000326765.png
Tähän vielä palatakseni vaikka ilmastointi taitaa nyky-volkkareissa olla vakiona. Ihmetyttää, miksi useampikin 2020-luvulla T-Rock tai T-Crossin ostaneista ovat jättäneet automaatti-ilmastoinnin ruksimatta varusteista. Nettiautossa on myynnissä 2020-2021 vuosimalleja 26-28k€, joihin on ruksittu DSG, isompi 1,5l kone ja adaptiinen vakkari, mutta silti haluttu manuaali-ilmastoinnilla.

Joku Volkkarin varusteluista paremmin tietävä voi valaista miksi näin tai miksi manuaali-ilmastointi. Eikai se yli 35k€ uutena olevassa autossa voi enää olla rahasta kiinni?

1738433607756.png
 


Video on otsikoltaan pienoinen click-bait varmasti mutta jäin silti pohtimaan, että onko tosiaan näinkin tuoreissa vaggilaisissa, GT Passat tässä tapuaksessa, mahdollista ruuvata mittaria, niin ettei suurempaa herjaa synny ja että kaikki moduulit saadaan koodattua mutisematta näyttämään samaa lukemaa? Eli näissä välimallin vehkeissä, joissa ei ole sähköistä huoltokirjaa tämä on kuitenkin vielä mahdollista?

Saksassa mittarin ruuvaus kiellettiin 2003 kesällä. Silti euroopan sisällä monta maata missä laillista. Ja nuo laitteet ja osaaminen kulkee yrittäjien kesken (rikollisten) kesken suht avoimesti.
Sähköisiä huoltokirjoja pykälän vaikeampi säädellä mieleiseksi. Ja osa matolaatikoista vaatii online yhteyden nykyyään.
 
Tähän vielä palatakseni vaikka ilmastointi taitaa nyky-volkkareissa olla vakiona. Ihmetyttää, miksi useampikin 2020-luvulla T-Rock tai T-Crossin ostaneista ovat jättäneet automaatti-ilmastoinnin ruksimatta varusteista. Nettiautossa on myynnissä 2020-2021 vuosimalleja 26-28k€, joihin on ruksittu DSG, isompi 1,5l kone ja adaptiinen vakkari, mutta silti haluttu manuaali-ilmastoinnilla.

Joku Volkkarin varusteluista paremmin tietävä voi valaista miksi näin tai miksi manuaali-ilmastointi. Eikai se yli 35k€ uutena olevassa autossa voi enää olla rahasta kiinni?

1738433607756.png
Miksi tommosta edes myydään, ei mahda juuri valmistus kustannuksissa olla.eroa onko manuaali vai automaatti...
 
Miksi tommosta edes myydään, ei mahda juuri valmistus kustannuksissa olla.eroa onko manuaali vai automaatti...
Menee jo OT:
Esimerkiksi VW Golf MK7 valmistettiin noin 6 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Jos miljoonassa valmistetussa autossa on osa, joka säästää valmistajalle esim. 10€ kokoonpanossa ja asiakkaat höhlät suostuvat sen sinne ottamaan, niin kyllä niitä sellaisella saa tilattua.

Tässä on lisäksi pieni kulttuurillinen ero, kun suomalainen hakee autokaupoilla monesti ns. best bang for buck -tilannetta ovat esimerkiksi (osa, ei kaikki) saksalaiset kuluttajat monesti puhtaasti aivan eläimellisen saitoja, jos jossain asiassa saa uutta autoa tilattaessa säästettyä 150 € ”turhasta”, se myös säästetään. Kun vastaavasti suomalainen kuluttaja saattaa uutta autoaan tilatessa vastaavasti ajatella, että olisi tyhmää olla ottamatta automaattista ilmastointia, kun se maksaa vain 150 € extraa. Varsinkin kun jälkimarkkinoilla valtaosa ainakin suomalaista kuluttajista arvostaa autom. version aina yli manuaalisen.
 
Menee jo OT:
Esimerkiksi VW Golf MK7 valmistettiin noin 6 miljoonaa ajoneuvoa maailmanlaajuisesti. Jos miljoonassa valmistetussa autossa on osa, joka säästää valmistajalle esim. 10€ kokoonpanossa ja asiakkaat höhlät suostuvat sen sinne ottamaan, niin kyllä niitä sellaisella saa tilattua.

Tässä on lisäksi pieni kulttuurillinen ero, kun suomalainen hakee autokaupoilla monesti ns. best bang for buck -tilannetta ovat esimerkiksi (osa, ei kaikki) saksalaiset kuluttajat monesti puhtaasti aivan eläimellisen saitoja, jos jossain asiassa saa uutta autoa tilattaessa säästettyä 150 € ”turhasta”, se myös säästetään. Kun vastaavasti suomalainen kuluttaja saattaa uutta autoaan tilatessa vastaavasti ajatella, että olisi tyhmää olla ottamatta automaattista ilmastointia, kun se maksaa vain 150 € extraa. Varsinkin kun jälkimarkkinoilla valtaosa ainakin suomalaista kuluttajista arvostaa autom. version aina yli manuaalisen.
Eikä sen manuaalisen ilmastoinnin tarvitse olla yhtään halvempi valmistaa, etteikö voisi kannattaa hinnoitella lisävarusteeksi, jos autovalmistajaa ei hävetä sellainen ladamaisuus että nykyaikainen perusvaruste täytyy ostattaa asiakkaalla lisähintaan. Jos 6 miljoonan auton ostajista esim. 50% ottaa lisähintaisen automaatti-ilmastoinnin ja maksaa siitä vaikka sen 150 e enemmän, on siinä jo todella hulppeasti extra-katetta valmistajalle.

edit muistan kuulleeni että joskus 80-luvulla karvalakkimallin Volkkareissa oli analoginen kellokin lisävarusteena. Siellä kojelaudassa oli kellokoneisto jne. paikallaan, mutta kello oli vaan peitetty jollain levyllä ja viisarit puuttui. Lisähinta x markkaa maksettiin käytännössä pelkistä viisareista.
 
miksi manuaali-ilmastointi.
Automaatti-ilmastointi vaan ei monenkaan mielestä ole kovin hyvä, etenkään suomessa. Itse kuulun myös siihen joukkoon, että en ole ainuttakaan hyvää automaatti-ilmastointia vielä tavannut, jos olisin uutta autoa ruksimassa, voisin hyvinkin saattaa valita manuaali-ilmastoinnin. Manuaali-ilmastoinnista saa sellaista ilmaa ulos kuin haluaa.
 
Automaatti-ilmastointi vaan ei monenkaan mielestä ole kovin hyvä, etenkään suomessa. Itse kuulun myös siihen joukkoon, että en ole ainuttakaan hyvää automaatti-ilmastointia vielä tavannut, jos olisin uutta autoa ruksimassa, voisin hyvinkin saattaa valita manuaali-ilmastoinnin. Manuaali-ilmastoinnista saa sellaista ilmaa ulos kuin haluaa.

Sellaista automaatti-ilmastointia ei ole tullut vastaan ettei sitä koskaan tarvitsisi säätää, mutta kyllä vähintään 90% ajasta menee koskematta. Manuaali-ilmastointia sitten joutuu säätämään enemmän tai vähemmän kokoajan. Eipä sillä, jos olisi hypoteettinen tilanne että tarjolla olisi muuten täydellinen auto mutta siinä olisi manuaali-ilmastointi ei se olisi deal breaker.
 
Ainoa säätö mitä AAC:lle tulee tehtyä on puhallinnopeuden maksimilimiitin nosto talveksi pykälän korkeammalle jotta kovilla pakkasilla pysyy sivulasit paremmin sulina kun automatiikalla enemmän pelivaraa lisätä puhallusta. Ilman suuntausta jne. en ole operoinut itse koskaan kun automatiikka hoitaa sen niin hyvin joka vuodenaikana.

Manuaali-ilmastointi on ankea ja kankea vanhentunut keksintö. automaattistakin voi ohjata manuaalisesti jos haluaa.
 
Ainoa säätö mitä AAC:lle tulee tehtyä on puhallinnopeuden maksimilimiitin nosto talveksi pykälän korkeammalle jotta kovilla pakkasilla pysyy sivulasit paremmin sulina kun automatiikalla enemmän pelivaraa lisätä puhallusta. Ilman suuntausta jne. en ole operoinut itse koskaan kun automatiikka hoitaa sen niin hyvin joka vuodenaikana.

Manuaali-ilmastointi on ankea ja kankea vanhentunut keksintö. automaattistakin voi ohjata manuaalisesti jos haluaa.
Tässä on aika paljon autokohtaisia eroja. Joissakin toimii paremmin, jopa melko hyvin ja joissakin todella huonosti automaatti. Riippuu myös paljon ajomatkojen pituudesta. Yleensä ongelma on se, että esimerkiksi talvella jos tavoitelämpö on vaikka 21, ensin puhaltaa tukalan kuumaa ja sitten kun tavoite on saavutettu, puhalluksen lämpö putoaa sellaiseksi, että ei pysy lasit auki ja/tai jalat jäätyy. Sama toisinpäin kesällä, lisäksi monesti lämpötila-asteikot on ihan pöljiä, jos haluaa viileämpää puhallusta, loppuu asteikko alapäässä usein esim 16 asteeseen, siitä jos haluaa viileämpää puhallusta, onkin seuraava hyppäys suoraan MIN, vaikka siitä välistä voisi löytyä paras asento. Yläpäässä taas voi asteikko olla vaikka 30 asti tai ylikin, vaikka ikinä ei tarvittaisi yli 21 asentoa. Yleensä ei muutenkaan kiinnosta lämpötila numeroarvona, vaan portaaton min-max kylmempää-kuumempaa asteikko ilman numeroita olisi paljon parempi. Ihan niin kuin vanhoissa liukusäätimissä. Haluaisin säätää puhallusilman lämpötilaa ja sitä misät räppänästä ilma kulkee, enkä auton tavoitelämpötilaa. Automaatin manuaaliohjauskaan ei läheskään kaikissa autoissa toimi niin kuin oikea manuaali.
 
Edelleen ongelmia vaggilaisissa?
Tarkoituksena ostaa auton ja vuosimalli olisi jokin 2012-2015.
Monessa autossa nuita vag-moottoreita. Onko ne kaikki vikaisia vai onko jotain päivitystä viimein tapahtunut?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 777
Viestejä
4 614 015
Jäsenet
75 921
Uusin jäsen
Makeje

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom