VAG autojen monet ongelmat

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.
Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.
Eli ihan täyttä pas... tuo selitys, tosin sitten kun jousi on poikki edestä ylhäältä sen kyllä kuulee rattia kääntäessä.
 
Liittynyt
16.06.2019
Viestejä
356
Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.
Eli ihan täyttä pas... tuo selitys, tosin sitten kun jousi on poikki edestä ylhäältä sen kyllä kuulee rattia kääntäessä.
Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.
Pahasti on jousissa vikaa, jos saa katkaistua ohjaustehostimen voimilla.
Huonolaatuista tavaraa tietysti tehdään, mutta ei noin huonolaatuista, eikä yläpään laakeri mene edes niin jumiin, että olisi tuo teoria mahdollinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 025
No eihän se nyt ole yksittäisen tekijän aiheuttamaa tuo Saabin jousen katkeaminen, vaan yhdistelmä.
Jumiutuva laakeri, ohjaustehostimen aiheuttama kiertoliike jouseen ja jouseen kohdistuva puristus tai venytys kun sitä samalla kierretään akselinsa ympäri -> jousi poikki.

Mutta jos ketjun otsikkoa yritetään noudattaa, niin päivän positiivinen yllätys oli Skeidan katsastuksen läpäisy. Kehoitus tosin tuli vuotavasta pakoputken joustoliitoksesta, että pitäisi korjailla.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Saabin kohdalla ei voi olla muuta vaihtoehtoa kuin surkea ammattitaidoton tai ahne valmistaja, nuo luettelemasi selitykset on ihmisille jotka ei ymmärrä asiasta tuon taivaallista, vaan nielee joka selityksen, huvittavaa mutta totta.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Saabin tyyppivika on vähän samanlainen kun alkupään IV korisen Golfin laatikossa, jossa oli alkujaan niitattu planeettapyörä tasauspyörästöön ja kilometrien ja ehkä myös vähän rankemman ajotavan mukana niitit alkoivat pettämään ja lopulta niiteistä luovuttiin ja siirryttiin normaaliin pultti/mutteri systeemiin.
 
Liittynyt
04.04.2018
Viestejä
258
Tuttuni Jetasta meni etujousi 170tkm kohdilla, kyllähän tuo vähän arpapeliä on.
 
Liittynyt
29.04.2022
Viestejä
29
No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 089
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.

Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.

Mersun W205 olisi hieno, mutta niissä näytti olevan dieseleissä Rellun moottoreita, joita ei kehuttu. Ongelmia mm. NOX-antureiden, Adbluen ja turbojen kanssa. Lisäksi alustan nivelet eivät kestä oikein painavaa autoa. Uudelle Focukselle en oikein lämmennyt koeajolla ja omassa Skodassa koin olon paljon kotoisammaksi. Ecoboostien öljyssä kulkevista hihnoista olen lukenut pahaa. BMW F10 525d vei sydämen koeajolla ja oli aivan upea auto. Mutta noissa vasta ketjurempat maksaa ja muutenkin kyseinen yksilö tuntui kaipaavaan paria touhutonnia.

Eli ei ole helppo löytää autoa, josta tykkään, joka on luotettava ja johon on myös varaa. Tuo on vähän niin kuin valitse kaksi ominaisuutta kolmesta ja on pakko yrittää tehdä joku kompromissi tai toivoa tuurilla luotettavuutta. Bemari vahvisti fiiliksiä siitä, että oma juttu on iso ja tehokas diesel hyvillä varusteilla. Tekisi mieli tehdä downgrade ja vaihtaa 2018 karvalakki-Octavia B7 Passattiin, jossa on tehokkain 177hp Diesel, neliveto ja kaikki mahdolliset varusteet. Harmillisesti nuokin ovat vielä aika kalliita ja ruosteen lisäksi tuokin moottori saattaa kärsiä EGR- ja suutinvaivoista. Touhutonneja saisi varata ja tuossahan ei olisi yhtään mitään järkeä muutenkaan. Jos raha ei olisi ongelma, niin sitten ostaisin V10 TDI Phaetonin :D

Jospa Octavia tulisi kuntoon ja saisin paikkamaalaukset edes jotenkin piiloon. Tuo on sentään hyvä ajaa, tilava ja tuntuu, että faceliftiin on saatu äänieristystä lisää ja pikkudieseliinkin lisää potkua. Tuossahan on vielä korjauksien lisäksi juuri uusittu akku, talvirenkaat ja jakohihna.
 
Viimeksi muokattu:

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
" Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Japanissa kokonaan tehdyissä autoissa aika vähissä viat tyypillisesti 400 ke ajomäärillä.
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?
Ja mitä nämä kokonaan Japanissa tehdyt autot on.
Koska muistan varsinkin -80 luvun helv.. nopeasti ruostuvat Toyotat.
 
Liittynyt
29.04.2022
Viestejä
29
" Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?
Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 723
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.

Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).

Itse olen jo sellainen tuulipukuautoilija, joka ei jaksa innostua kovinkaan paljoa auton merkistä ja hilavitkuttimista. Kiksit otettava muista harrastuksista. En minä punaviineistäkään erota, mikä on kallista ja mikä halpaa. Punaviinille ne kaikki maistuvat. Autoalan koulutusta on, vähän työkokemustakin nuoruudesta ja monta tuttua alalla ja ex autoalan miehiä.

Nykyautot ovat monimutkaisia, suht vikaherkkiä ja korjaamisen hinta noussut ja nousee edelleen kuin raketti. Mitään ei korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja aina menee tonneja. Vähän työtä ja hurja varaosakate on se mistä se raha tulee. Yhtälö on ihan hirveä. Seppä sepittää, mutta tavallinen kadun tallaaja ei sepitä, vaan latoo taaloja tiskiin.

Korealaisilla olen ajanut nyt 15v ja en oikein muuta edes uskaltaisi ostaakaan. Minun tarpeisiini toimii ja olleet aivan älyttömän luotettavia. Helppoja ja tosi käteviä huoltaa itse. Kukin tavallaan. Tuttu mersumies ei voinut nousta Hyundai taksiin, kun ei vaan voi ja olisi mennyt baari-ilta pilalle. Ajakoon jokainen ihan millä merkillä haluaa, en halua suositella mitään tiettyä kenellekään.

Jousia kyllä katkeaa autoista ihan yleisesti, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
927
30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.
Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille.
Kyllä minä ymmärrän, mutta kun korjannut autoja noin 40 vuotta nin mikään BULLS.... ei menme läpi,
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 437
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).

Itse olen jo sellainen tuulipukuautoilija, joka ei jaksa innostua kovinkaan paljoa auton merkistä ja hilavitkuttimista. Kiksit otettava muista harrastuksista. En minä punaviineistäkään erota, mikä on kallista ja mikä halpaa. Punaviinille ne kaikki maistuvat. Autoalan koulutusta on, vähän työkokemustakin nuoruudesta ja monta tuttua alalla ja ex autoalan miehiä.

Nykyautot ovat monimutkaisia, suht vikaherkkiä ja korjaamisen hinta noussut ja nousee edelleen kuin raketti. Mitään ei korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja aina menee tonneja. Vähän työtä ja hurja varaosakate on se mistä se raha tulee. Yhtälö on ihan hirveä. Seppä sepittää, mutta tavallinen kadun tallaaja ei sepitä, vaan latoo taaloja tiskiin.

Korealaisilla olen ajanut nyt 15v ja en oikein muuta edes uskaltaisi ostaakaan. Minun tarpeisiini toimii ja olleet aivan älyttömän luotettavia. Helppoja ja tosi käteviä huoltaa itse. Kukin tavallaan. Tuttu mersumies ei voinut nousta Hyundai taksiin, kun ei vaan voi ja olisi mennyt baari-ilta pilalle. Ajakoon jokainen ihan millä merkillä haluaa, en halua suositella mitään tiettyä kenellekään.

Jousia kyllä katkeaa autoista ihan yleisesti, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut.
Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 405
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?
Ja mitä nämä kokonaan Japanissa tehdyt autot on.
Koska muistan varsinkin -80 luvun helv.. nopeasti ruostuvat Toyotat.
Muistan kun 1986 FX Pro Corollani tahtoi aika herkkään ruostua. Kuitenkin vuosittaisella ruostesuojauksella ja paikkamaalaamalla pääsi aika pitkälle.
Ajoin mittariin 250tkm - 450tkm ja ei mitään isompaa vikaa nyt muistu mieleeni ja ajo oli ihan reipasta. Oli kyllä paljon autoa hintasekseen.
Ei muuten vikavalokaan syttynyt kertaakaan. :)

Nyt on VW Golf alla, mutta ei vielä niin paljoa kokemusta, että voisi sanoa mitään varmaa. Toistaiseksi toiminut.
 
Viimeksi muokattu:

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 405
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.
Tarkoitit varmaan Yhdysvaltalaisia automerkkejä. Käsittääkseni esim. Toyotalla on valmistusta mm. Kadanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa.

Ja tuo lista on Scottyn mukaan paremmuusjärjestyksessä. Japani on tietysti ensimmäisenä. Eurooppaa ei tässä huomioitu.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
245
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 680
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
Mulla oli yhteen aikaan kaksi A:lla alkavaa automerkkiä pihassa, toinen saksasta ja toinen italiasta. Hauskana yksityiskohtana saksalaisessa A:ssa oli Magneti Marellin sähköt ja italialainen luotti vastaavasi Boschiin.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 723
Mulla oli yhteen aikaan kaksi A:lla alkavaa automerkkiä pihassa, toinen saksasta ja toinen italiasta. Hauskana yksityiskohtana saksalaisessa A:ssa oli Magneti Marellin sähköt ja italialainen luotti vastaavasi Boschiin.
Ducatissa minulla oli Marellin sähköt ja ei mitään ongelmaa. Vanhoina aikoina Boschin ruiskut ym olivat kohtalaisia ja vikoja silloin tällöin. Japsien Densoissa ei ikinä mitään vikaa.

Nykyautot ovat ihme sekasikiöitä ja moottorit ym tehty mikä missäkin. Esim Toyota Proace = Citroen ja ihan surkea. Hiace taas oli legenda.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.
Tuolla ei ole jousen kestävyyden kannalta suurta merkitystä, vaan lämpökäsitelyllä jousen valmistuksen jälkeen on ratkaisevin tekijä jousen kestävyyden kannalta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
990
Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.
 

rarehanu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2022
Viestejä
857
Kyllä se helposti lähtee auki, kun lähtee +20 vuotta vanhassa Golfissakin auki.
Osien laatu on kyllä heikentynyt paljon menneisiin aikoihin verrattuna, milloin oli vielä kunniakasta valmistaa huippulaatuista tavaraa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 919
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 723
Kyllä se helposti lähtee auki, kun lähtee +20 vuotta vanhassa Golfissakin auki.
Osien laatu on kyllä heikentynyt paljon menneisiin aikoihin verrattuna, milloin oli vielä kunniakasta valmistaa huippulaatuista tavaraa.
Autot suunnitellaan n 10v käyttöiälle, joten ikuisesti kestäviä osia ei kannata laittaa.

Alfa olisi hieno laite, jos ei olisi sellainen vikakasa muuten. Työkaverilla joskus oli ja sanoi, että se oli hieno ja harvinainen hetki kun mikään vikavalo ei palanut taulussa ja pääsi nauttimaan ajamisesta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
329
Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
Minulla oli viime syksynä sijaisautona alle vuoden vanha hybridi-yaris, kun oma 6v vanha octavia oli kolhun paikkauksessa. Hybridi voimalinja sinänsä oli kaupungissa oikein mukava. Mutta muuten ajo-ominaisuudet, meteli, toimintojen logiikka yms. oli 10-15v omaa autoa perässä. Toki autot ovat kooltaan eri sarjassa. Mutta vaikka auto on pieni, niin miksi takaovien aukeaminen on pitänyt rajoittaa niin pirun pieneksi. Vaikka auto olikin lähes uusi, tuli omaa aika nopeasti ikävä.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
245
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu
Okei paljoko mittarissa, ikä ja mitä vikaa? Näillä lähes olematon merkkihuolto, eikä osaamista kauheasti ole.

Lähinnä viittasin Fiatiin aiemmalla kommentilla. Aika paljon parempia ne on kuin ymmärretään.

Juu pysytään aiheessa. Sukulainen osti VW:n käytettynä ja moottori sammui yhtäkkiä. Hinaaja oli sitten yritellyt käynnistää autoa ja aiheutti moottorivaurion. Siitä olikin jakopäähihna hypännyt tai katki. Eikä siinä vielä kaikki, tästä VW stä hajosi kytkin myös pian. Ketku autokauppias oli kyllä. En kuitenkaan tuon kokemuksen perusteella pitäisi merkkiä huonona, koska tuo tapahtuisi ihan kaikille hihnalla toimiville moottoreille, jos ei vaihtoa tehdä ohjelman mukaan. Kytkinkin hajoaa, jos ajetaan vain taajamassa ja puhdistetaan kytkinlevyä säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
280
Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.
Honda CR-V:stä aikanaan vaihdoin ABS anturin ja nettipalstojen ennuste oli että katkeaa koloonsa lähes 100% varmuudella. Ruuvi tais olla normaali mutterikantainen mikä aukesi WD-40 avustuksella ja koputtelemalla/nitkuttelemalla suht helposti. Itse anturin irrotin siten, että runsaasti WD-40 saumakohtaan -> annoin vaikuttaa vartin-> mahdollisimman ohuella talttapäämeisselillä kampesin varovasti anturia ylös -> lisää WD-40 syntyneeseen rakoon. Tätä jatkoin vaihtamalla meisseliä aina pikkuisen isompaan ja varovasti molemmin puolin kammeten nousi lopulta ehjänä pois. Ei onneksi tarvinnut ruhtyä poraushommiin sillä kerralla.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
156
Missähän corollat tehty nykyään ? ei taida japseja olla nimestään huolimatta.
Eikö plug-In hybridit tehdä Japanissa? Ainaki jotkut mallit...

2008-2010 polttomoottori toyotien japanin valmistus taisi loppua?

Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Liittynyt
12.07.2022
Viestejä
193
Vajaa vuosi sitten ostin Alfa Romeon kakkosautoksi ja sanoisin että luotettavuudessa ei ole mitään hyvää. Hyvä auto ajaa ei siinä mutta vikoja on enemmän kuin yhdessäkään muussa autossa mitä 30vuoden aikana on ollu
Siis ostitko uutena? Vai ostitko käytettynä jonkun pommin?

Sori, offtopic.
 

Ville Suvanto

Modulaattori
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
462
Ketju on painunut vahvasti offtopiciksi. Tämä ketju keskittyy VAG:iin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 089
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 784
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.

Joo on nää vagit kyllä erikoisia vehkeitä, omassa b7 audissa uusittiin kytkin ja kaksoimassa viis vuotta sitte ja sen jälkeen kuului kytkin pohjassa metallista kalkatusta/kahinaa, kytkin ylhäällä ei kuulunut mitään, kesti ties kuinka monta vuotta ja sitten ääni lakkasi jossain välissä ja tilalle tuli pientä pärinää kun kytkin on ylhäällä, kun taas kytkin pohjassa ei kuulu enää mitään, ääni siis päätti vaihtaa paikkaa omiin nimiin. :D
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
473
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.

Ei kyllä kuulosta ihan terveeltä. Meneekö vielä tutkittavaksi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 884
Ihan normaalia tdi + kova vauhtipyörä + vag 02M 6-vaihteisen ? tms lootan kanssa. Eroon siitä pääsee laittamalla kaksoismassavauhtiksen takaisin.. Kuten itsekin sanoit, nuo laatikot vaan ääntävät. (tdi+kova-vp kombon jatkeena). Vai bensakonekko sulla on?



 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 089
Diesel on. Äänen takia kuulostaa joltain 80-luvun nokivasaralta. Lisäksi ajaessa ujeltaa ja rohisee oikein radion yli. Moottorijarrutuksella kuulostaa, että koko paska leipoo kohta.

Nyt tuntuu tyhjäkäynnillä myös sytytyskatkoksia, kun potkii perseelle. Varmaan alkava suutinvika juuri, kun takuu on loppumassa. OBD11 ei näytä suuttimissa vielä mitään, mutta ei näyttänyt edellinen Passattikaan, kunnes melkein jätti tielle.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 680
Hain oman Octavian merkkihuollosta. Vaihdelaatikko uusittu, mutta mikään ei muuttunut. Ajaessa ujeltaa hienoisesti ja tyhjäkäynnille kolisee välillä kuin sepelimylly. Hiljenee, kun painaa kytkimen pohjaan. Lisäksi tyhjäkäyntikierrokset humppaavat edelleen lämpöisenä käynnistyksen jälkeen. Mitään syytä ei löytynyt. Ainoastaan takaoven lukon saivat korjattua.

Nyt on uusittu kytkin, vaihdelaatikko ja tukikumit, eli ilmeisesti nämä laatikot vain ääntävät. Kiinteä vauhtipyörä tuskin pääsee kolisemaan.

Onko tuossa alkujaan kiinteä vauhtipyörä, vai sellainen jälkikäteen laitettu? Ei kyllä ole mitenkään tavatonta jotkut laatikot alkaa tyhjäkäynnillä resonoida kyseisen operaation jälkeen.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 089
Onko tuossa alkujaan kiinteä vauhtipyörä, vai sellainen jälkikäteen laitettu? Ei kyllä ole mitenkään tavatonta jotkut laatikot alkaa tyhjäkäynnillä resonoida kyseisen operaation jälkeen.
Ihan tehtaalta on kiinteä. Edellisessä 1.6 TDI Passatissa oli myös kiinteä vauhtipyörä ja samaa sukua oleva laatikko ja ei koskaan ääntänyt yhtään. Painelaakeri vähän koputteli 200tkm kohdalla, mutta hiljeni itsekseen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 680
Ihan tehtaalta on kiinteä. Edellisessä 1.6 TDI Passatissa oli myös kiinteä vauhtipyörä ja samaa sukua oleva laatikko ja ei koskaan ääntänyt yhtään. Painelaakeri vähän koputteli 200tkm kohdalla, mutta hiljeni itsekseen.
Ja ihanko tehdasuusi laatikko siellä nyt on?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 059
Jos nyt Näille VAG-fanaatikoille, jotka kertoo, että kaikissa autoissa on vikoja.
Oma s80-volvo tuli reilu 100tkm ajettuna itselle, kertaakaan ei ole jättänyt tielle, korjattu on bensanpaineanturi ( 200tkm 100€),takakontin johtosarja (220tkm 60€), takapäään puslat(ei leimalle vaikuttanut, mutta nitisi 60€ 270tkm).
Toki jarrulevyt on kerran vaihdettu, mutta muuten ei mitään. Nyt 310tkm mittarissa.


Faijalle tuli xc60 volvo 80tkm ajettuna. Siihen meni hiukkasloukun lämpöanturi jossain 200tkm paikkeilla, ja etujarrulevyt vaihtelin jossain vaiheessa. Sillä nyt noin 290tkm mittarissa, alusta täysin alkuperäinen.

Tuntuu vaan niin ihmeelliseltä, että pidetään ihan normaalina, että jossain 200tkm kohdilla tehdään tonnien remonttia, vaihdetaan vaihteistoa, kytkimiä tai jotain muuta jäätävän kallista, kun itse tottunut että ajaa vaan.
Vielä se että tottuisi istumaan siinä kirkonpenkissä mikä vageissa on vaatisi jatkuvaa käyntiä kiropraktikolla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
243 581
Viestejä
4 252 081
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Suskari

Hinta.fi

Ylös Bottom