VAG autojen monet ongelmat

Kerrot vain, että vikakoodit ovat olleet autoussa ennen auton ostoa. Toivottavasti näkyvät edelleen logissa ?
 
Juu, lisäturvaa ei ole. Käsitykseni mukaan kuluttajasuojalain virhevastuu on kuitenkin aika jykevä.

Tästä on vaan vähän ristiriitaista tietoa. Täällä lakitoimiston sivuilla sanotaan, että autoliikkeen pitää korjata virheet "veloituksetta".
Sitten taas Iltalehti (esim. 1, esim. 2) on uutisoinut useista Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista, joissa on pienennetty maksettavat korjauskustannukset n. 30-50 prosenttiin, koska:
  • "Ostaja ei myöskään saa korjauttaa autoaan myyjän piikkiin niin, että siitä tulee parempi kuin auton ikä, hinta ja ajetut kilometrit antavat olettaa."
No, tässä pitää varmaan sitten nopeasti ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai lakitoimistoon, jos meinaavat vyöryttää tonneja tänne päin.
Joku selkeä vika tai häiriö pitää korjata veloituksetta. Ikäistään ja ajettua parempaan kuntoon saattaminen tarkoittaisi esim kun 300000km ajettuun vaihdettaisiin tehdasuusi moottori tai laatikko. 300k ajettu olisi jo muutenkin usein ehtoopuolella, auto halpa ja uusi moottori olisi uusi=uudenveroinen, jota muu auto ei ole, eikä sitä ostaja voi sellaiseksi ostaessaan kuvitella.
 
Lyhyesti: Kyllä.

Kuluttaja voi toki maksaa erikseen vian etsinnästä mutta ei sekään halpaa ole. Ja korjaamo korjaa sen osan, mikä todennäköisemmin ongelman korjaa mutta tämän tyyppisissä vioissa se on aina arvailua.
Ei maksa kuluttaja turhien osien vaihdosta tai siitä jos työtä tehdään mutta vikaa ei löydykään. Allaoleva artikkeli kannattaa lukea kokonaisuudessaan, vaikka linkkaankin siitä vain pienen osan:


– Lähtökohtahan on, mitä asiakas tilaa. Yleensä, jos asiakas epäilee jotain vikaa ja korjaus jää hyödyttömäksi, niin silloin työ tehdään asiakkaalle veloituksetta. Korjaamon huolellisuusvelvoite on aika tiukka, AKL:n Sohlberg sanoo.

Omakohtaista kokemusta on, että kun autoon vaihdettiin väärä osa joka ei poistanutkaan vikaa, reklamaation kautta sain rahani takaisin pieleen menneestä "korjauksesta", luettuani tuon artikkelin juuri oikeaan aikaan.

Edit: myös siis vian etsiminen tulee olla asiakkaalle ilmaista. Asiakas maksaa vain korjauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista. Syksyllä kuului tyhjäkäynnillä kolinaa kytkimen suunnalta. Viaksi epäiltiin kaksoismassaa, mutta autossa oli kiinteä vauhtipyörä ja syyllinen oli kytkimen paineasetelma, joka pääsi jotenkin helisemään. Nyt tällä viikolla taas uusittiin moottorin ja vaihteiston tukikumit vihellyksen takia. Nyt huomasin, että kytkimen kolina on palannut. Ääni lakkaa, kun painaa kytkintä.

Kestääkö tässä kytkinpaketit sen puoli vuotta vai mikä homma? Epäilin syksyllä myös laatikon olevan paskana, mutta kytkimen uusiminen poisti tuon äänen.



EDIT: Ääni tulee ehkä 1/5 kerralla, kun nostaa kytkimen, eli vaatii pumppailua. Youtubesta löytyy videoita, joissa äänen sanotaan olevan normaali, mikäli laatikon parina on kiinteä vauhtipyörä. Vähän kyllä kuumottaa, kun takuuta kaksi kuukautta jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista. Syksyllä kuului tyhjäkäynnillä kolinaa kytkimen suunnalta. Viaksi epäiltiin kaksoismassaa, mutta autossa oli kiinteä vauhtipyörä ja syyllinen oli kytkimen paineasetelma, joka pääsi jotenkin helisemään. Nyt tällä viikolla taas uusittiin moottorin ja vaihteiston tukikumit vihellyksen takia. Nyt huomasin, että kytkimen kolina on palannut. Ääni lakkaa, kun painaa kytkintä.

Kestääkö tässä kytkinpaketit sen puoli vuotta vai mikä homma? Epäilin syksyllä myös laatikon olevan paskana, mutta kytkimen uusiminen poisti tuon äänen.



EDIT: Ääni tulee ehkä 1/5 kerralla, kun nostaa kytkimen, eli vaatii pumppailua. Youtubesta löytyy videoita, joissa äänen sanotaan olevan normaali, mikäli laatikon parina on kiinteä vauhtipyörä. Vähän kyllä kuumottaa, kun takuuta kaksi kuukautta jäljellä.


Voi kestää vuoden, kaksi tai viisi, mutta mistä näistä tietää?

Joskus aikanaan ajoin kolisevalla kaksoismassalla 50tkm ja kun se vaihdettiin lopulta muiden ongelmien takia, niin ei siinä kaksoismassassa ollut kuin ryyliin 2mm välys, mutta se riitti kolinaan ja ei se olisi siitä mihinkään hajonnut vielä pitkään aikaan.
 
Sen verran tutkin, että löysin jopa tehtaan tiedotuksen 02S-vaihteistojen kolinasta tyhjäkäynnillä, joka on normaali ääni. Oma MQ250 RTD -laatikko ilmeisesti perustuu juuri 02S-vaihteistoon. Lisäksi Youtubessa jollakin oli vaihdettu kytkin, vauhtipyörä ja koko vaihdelaatikko ja ääni ei yksinkertaisesti muuttunut yhtään.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
Joo ei hirveästi vakuuta, mutta eihän sitä tiedä, että millasella käytöllä ollu ennen sua. Onko piesty kuin vierasta sikaa esim. renttiauto vai onko laatu vaan paskaa.
 
Joo ei hirveästi vakuuta, mutta eihän sitä tiedä, että millasella käytöllä ollu ennen sua. Onko piesty kuin vierasta sikaa esim. renttiauto vai onko laatu vaan paskaa.
Vanhemmalla herrasmiehellä 30tkm vuodessa työmatka-ajoa. Osti uutena ja myi, kun pääsi eläkkeelle. Tuskin rällätty pahemmin ja vaikuttaisi olleen hyvällä pidolla.
 
Vikakoodin luku maksaa aina, 30e-90e riippuen onko joku pikkupaja tai merkkiliike. Eikö vikakoodien luku ole juurikin sitä vianetsintää? :hmm:
Näin moni luulee, mutta todellisuudessa suurimmassa osassa tapauksista vikakoodihan antaa vianhaulle vasta suunnan. On kuitenkin selvitettävä mistä vikakoodi johtuu, ja onko koodi seurausta esimerkiksi jostain toisesta viasta (seurannaisvika) jne. Pitää selvittää onko vika esimerkiksi nyt vaikka anturissa johon vikakoodi viittaa vai sen johdotuksessa vai sulakkeessa vai jotain ihan muuta.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
Ei sulla videoo sattuis oleen äänestä? Tuo minkä aikasemmin linkkasit oli vissiin jonku randomin video?

edit: Taitaa olla kuitenki sun oma video? Raju ääni kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.
 
Ei sulla videoo sattuis oleen äänestä? Tuo minkä aikasemmin linkkasit oli vissiin jonku randomin video?

edit: Taitaa olla kuitenki sun oma video? Raju ääni kyllä.
Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa
Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.
 
Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.

Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.
Löytyykö tosta asiasta videota / tarinaa ? Mutta toi vikinä mikä mulla tossa on , ei vissiin kyllä nyt liity tohon hommaan.
 
Vanhemmalla herrasmiehellä 30tkm vuodessa työmatka-ajoa. Osti uutena ja myi, kun pääsi eläkkeelle. Tuskin rällätty pahemmin ja vaikuttaisi olleen hyvällä pidolla.
Tai sitten jurnutettu kaupungissa liian isolla vaihteella kun ei jaksa vaihtaa vaihdetta jolloin öljy ei kunnolla kierrä.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.

No - kuulemme tästä piakkoin lisää varmasti. Olikohan tuohon vaihdettu aiemmin vaihteistoöljyjä? Onhan manuaaliaskeissa ollut toisillakin valmistajilla isoja mokia, kuten kuuluisa opelin tapaus.
 
No - kuulemme tästä piakkoin lisää varmasti. Olikohan tuohon vaihdettu aiemmin vaihteistoöljyjä? Onhan manuaaliaskeissa ollut toisillakin valmistajilla isoja mokia, kuten kuuluisa opelin tapaus.
Syksyllä vaihdettiin vaihteistoöljyt kytkinrempan yhteydessä. Tänään selvisi, että Fragus kustantaa kunnostetun vaihdelaatikon ja kolmen viikon päähän menee vaihto. Ainakin pitäisi olla uudet öljyt ja laakerit vaihtolaatikossa.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?
 

Liitteet

  • lokasuoja uusi.jpg
    lokasuoja uusi.jpg
    248,2 KB · Luettu: 352
  • lokasuoja uusi 2.jpg
    lokasuoja uusi 2.jpg
    229,8 KB · Luettu: 352
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?
Tossahan on sellanen mahollisuus, että saa peltiä vaihtaa, jos ruostuminen on alkanut lokarin sisäpuolelta, mut ehkä mä vaan tollasessa tilanteessa hakisin autoon sävytettyä paikkaväriä ja sipaisisin hiomavälineillä paljaaksi ton alueen ja vetäisin siihen joko suojattuna spray vehkeillä happopohjan, sävytetyn maalin ja 1k lakan tai sit pensselikamana ja antaisin asian olla.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle.

Eihän 700e pitäisi vielä 8v vanhalle autolle olla hinta eikä mitään? Olen nähnyt tonnin maalauksia tehtävän paljon vanhempiin ja halvempiin autoihin.

Se on sitten eria asia saako jostain työn halvemmalla, otin vain kantaa tuohon 700e vs. auton ikä.
 
Tossahan on sellanen mahollisuus, että saa peltiä vaihtaa, jos ruostuminen on alkanut lokarin sisäpuolelta, mut ehkä mä vaan tollasessa tilanteessa hakisin autoon sävytettyä paikkaväriä ja sipaisisin hiomavälineillä paljaaksi ton alueen ja vetäisin siihen joko suojattuna spray vehkeillä happopohjan, sävytetyn maalin ja 1k lakan tai sit pensselikamana ja antaisin asian olla.

Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/puskurin kiinnityksestä. Pitää puskuria irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/kiinnityksestä. Pitää puskuria raottaa/irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.

Omassa 380tkm ajetussa 20-vuotiaassa Seatissa alkaa olla samannäköistä kuppaa kaarissa, joten Octavian tapauksessa joko puskurin asemointi on mennyt pieleen (hinkannut maalipinnan puhki) tai sillä on törmäilty joskus ja sama homma. Paljonko Octavialla on muuten rullailtu? Työpaikan samanikäisessä Golfissa nimittäin löytyy jo pientä ruskeutta takakaarien ja kynnyskotelon välimaastosta.
 
Eihän 700e pitäisi vielä 8v vanhalle autolle olla hinta eikä mitään? Olen nähnyt tonnin maalauksia tehtävän paljon vanhempiin ja halvempiin autoihin.

Se on sitten eria asia saako jostain työn halvemmalla, otin vain kantaa tuohon 700e vs. auton ikä.

No totta, riippuu mistä kulmasta tätä tarkastelee. Itse en näkisi, että 8-vuotta vanha auto saisi vielä alkaa lahoamaan tällä tavalla. Olen auton elinkaaren ainut omistaja ja yrittänyt pitää pelistä ihan hyvää huolta. Mietin vaan, että tekeekö tuolla hinnalla homma vai jättääkö tekemättä, mutta autoa voi olla joskus vaikea myydä pois tai antaa vaihdossa jos maalipinta noin selvästi jo lahoaa.

Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/puskurin kiinnityksestä. Pitää puskuria irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.

Toisaalta jos puskuri on kiinnitetty huonosti niin onko sama homma kohta toisella puolella autoa myös edessä? Sitä vähän pelkään, että jos yhdeltä puolelta alkaa kukkimaan niin kohta se tulee myös toiselta puolelta.

Omassa 380tkm ajetussa 20-vuotiaassa Seatissa alkaa olla samannäköistä kuppaa kaarissa, joten Octavian tapauksessa joko puskurin asemointi on mennyt pieleen (hinkannut maalipinnan puhki) tai sillä on törmäilty joskus ja sama homma. Paljonko Octavialla on muuten rullailtu? Työpaikan samanikäisessä Golfissa nimittäin löytyy jo pientä ruskeutta takakaarien ja kynnyskotelon välimaastosta.

Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?

Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.

Tuon ikäluokan octavioissa merkittävän monessa on juuri samalla tapaa joko etu tai tapapuskurin ja lokasuojan välinen liitos ruosteessa.

Joku sanoisi tyyppiviaksi, mutta varmaan jos maahantuojalta kysyy niin ei ole tyyppivika vaan yksittäistapaus. Ja mihinkään takuuseenhan tuo ei varmasti mene, kun väittävät todennäköisesti, että lähtenyt kiveniskemästä.
 
Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.

Puskurin huono asemointi voi olla hyvinkin syynä tuollaiseen ruostevaurioon, eikä helposti lohkeaa maali ole varmasti auttanut asiassa. Tuollaisen virheen korjaa kohtuullisen hyvin itsekin aikaa kestäväksi, mutta täysin näkymätöntä korjausta on vaikea kotikonstein tehdä. Ehkä kannattaa kysellä automeikkaamoista kohtuuhintaista pistekorjausta. Tuskin tuohon saa kovin montaa tuntia menemään aikaa.
 
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.
 
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.

Eiköhän toi ongelma johdu siitä, et toi puskuri hieroo maalit pois. Joten en näe mitään syytä uusia lokaria.
 
IMG-20240324-WA0011~2.jpg

Naapurin gti-golfissa on näköjään tuossa kaaren ja puskurin liitoskohdassa muovilistat. Lieneekö nämä vakiovaruste vai jonkun omatoimista ennaltaehkäisyä?
 
IMG-20240324-WA0011~2.jpg

Naapurin gti-golfissa on näköjään tuossa kaaren ja puskurin liitoskohdassa muovilistat. Lieneekö nämä vakiovaruste vai jonkun omatoimista ennaltaehkäisyä?

Kyllä noi on ihan tehtaan jäljiltä. Liittynee johonkin eu säädökseen.
 
Kyllä noi on ihan tehtaan jäljiltä. Liittynee johonkin eu säädökseen.
Leventää sen verran, että voidaan tulkita renkaan pysyvän kaarien sisäpuolella? Noita on ihan vastaavia monella automerkillä (Ford, Mese muistaakseni ainakin).
 
Audi TTQS:ssä on kans tommoset. Koska orkkiksena leveemmät renkaat eikä saa tulla kuvio kaaren yli tms, niin ratkastu tommosella, sen sijaan että ois koriin tehty leveempää kaarta.

1713979665313.png
 
2018 Octavia kävi merkkihuollossa tutkittavana. Vaihteiston suunnalta kuuluu vihellystä ja itse olin huolissani alkavasta laakeriviasta. Diagnoosiksi tuli kuitenkin vaihteiton kannatinkumit.

Mitenkähän nuo voivat aiheuttaa vihellystä tasakaasulla ja aina tietyllä nopeudella? Esimerkiksi 80-85 km/h haarukassa kuuluu vihellys moottorijarruttaessa tai kytkin pohjassa ja pienikin kaasun painallus poistaa äänen. Periaatteessa laatikko voi varmaan jotenkin resonoida tuossa tilanteessa ja kaasun painallus saa löysien tukikumien varassa olevan laatikon asennon muuttumaan.

Itsehän en maksa mitään, niin vaihdetaan tukikumit sitten. Laakeriremppa olisi mennyt Fraguksen piikkiin, mutta tukikumit eivät. Sanoivat suoraan, että sitten menee heidän piikkiin, kun oli Hediniltä ostettu auto :D
Täällä -21 2.0TDI DSG Superb 89tkm aloitti n.5tkm sitten ujeltamaan 62-65km mittarivauhdissa.
Täytyypä mainita seuraavassa huollossa, tod näköisesti ovat tiskillä parhaansa mukaan silmät ymmyrkäisinä: ”oho, koskaan ikinä ei ole vastaavaa ollut. Ompa erikoisen mielenkiintoista. Tutkimme asiaa”
 
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.

Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.

Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.

Tein hieman selvitystyötä - nappasin moniurahihnan irti - sama ääni jatkuu. Jakopäästä tulee.
Seuraava kysymys kuuluukin, onko kyseessä nyt sitten vuotaneen öljyn aiheuttama oire vaiko se kiristäjän rulla.

Auto siirtyy tutkimuksiin liikkeeseen / takuuvaihtoon.

Kannattaako tässä vaiheessa jo etukäteen infota löydökset tonne pajalle? Ja että tarkistavat sen öljyvuodon mahdollisuuden samalla? Entäs öljypumpun hihnan vaihto? kannattaa varmaan tehdä samalla?
 
Tein hieman selvitystyötä - nappasin moniurahihnan irti - sama ääni jatkuu. Jakopäästä tulee.
Seuraava kysymys kuuluukin, onko kyseessä nyt sitten vuotaneen öljyn aiheuttama oire vaiko se kiristäjän rulla.

Auto siirtyy tutkimuksiin liikkeeseen / takuuvaihtoon.

Kannattaako tässä vaiheessa jo etukäteen infota löydökset tonne pajalle? Ja että tarkistavat sen öljyvuodon mahdollisuuden samalla? Entäs öljypumpun hihnan vaihto? kannattaa varmaan tehdä samalla?
Näissä taitaa olla öljypumppu öljypohjan sisällä. Sitä pyörittää öljyssä uiva hihna, jota ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Tuo pumppu on näissä EA288-dieseleissä kylmänä melko äänekäs ja itsekin säikähdin sitä joskus.

Vesipumput ei välttämättä kestä näissä pitkää jakohihnan vaihtoväliä. Vuodot on hyvä tarkastaa samalla, kun jakopää on auki. Toki 30tkm aikana tuskin ehtii vielä hajota. Ja jos korjaamo löytää öljyä jakohihnan päältä, niin eiköhän osaa etsiä myös sen lähdettä.

Edit: Korjasin tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Noihin kiristimen/jakohihnan kitinöihin ja sirkutuksiin on ainakin VW:llä tiedote, jossa sitten remmin ja/tai kiristimen valmistajan mukaan tehdään erinäkösiä toimia. Vaihdellaa sitä tai tätä tai voidellaan sitä tai tätä muistaakseni.
 
Noihin kiristimen/jakohihnan kitinöihin ja sirkutuksiin on ainakin VW:llä tiedote, jossa sitten remmin ja/tai kiristimen valmistajan mukaan tehdään erinäkösiä toimia. Vaihdellaa sitä tai tätä tai voidellaan sitä tai tätä muistaakseni.
Hienot muistikuvat, autto varmasti kaikkia
 
Hienot muistikuvat, autto varmasti kaikkia
No voi jeesus. Tossa yläpuolella keskusteltiin kitisevästä jakohihnasta. Ja valmistajan tiedotteessa kerrotut tehtävät toimenpiteet riippuvat siitä, että a. minkä valmistajan hihna tai b. minkä valmistajan kiristin tai c. mikä näiden kombo. Suuret pahoittelut, etten muista, että mitä tehdään Contin hihnan ja kiristimen kanssa ja mitä jonkun toisen valmistan kiristimen tai hihnan kanssa.

Lähinnä ideana oli kertoa myös se, että VW:llä on tuohon kitinään tiedote eli tiskillä on paha sanoa, etteivät tiedä mistä kyse.
 
No voi jeesus. Tossa yläpuolella keskusteltiin kitisevästä jakohihnasta. Ja valmistajan tiedotteessa kerrotut tehtävät toimenpiteet riippuvat siitä, että a. minkä valmistajan hihna tai b. minkä valmistajan kiristin tai c. mikä näiden kombo. Suuret pahoittelut, etten muista, että mitä tehdään Contin hihnan ja kiristimen kanssa ja mitä jonkun toisen valmistan kiristimen tai hihnan kanssa.

Lähinnä ideana oli kertoa myös se, että VW:llä on tuohon kitinään tiedote eli tiskillä on paha sanoa, etteivät tiedä mistä kyse.
vaihdellaan sitä tai tätä ja voidellaan sitä tai tätä, muistaakseni. Ei tuosta mikään idea kumpua vaikka kuinka lukee
 
vaihdellaan sitä tai tätä ja voidellaan sitä tai tätä, muistaakseni. Ei tuosta mikään idea kumpua vaikka kuinka lukee
Et vieläkään ymmärtänyt viestin tarkoitusta. Selvänä todennäköisesti ymmärtää helpommin. Viestin idea oli, että ongelma on VW:lla tiedostettu. On hankittu alihankkijoilta tyypilliseen tapaan kurjaa halpaa romua ja korjaustoimenpiteet ovat sen mukaisia. On saman tekevää, mitä kohtaa romussa voitelee tai vaihtaa äänen vähentämiseksi.
 
Tuon ikäluokan octavioissa merkittävän monessa on juuri samalla tapaa joko etu tai tapapuskurin ja lokasuojan välinen liitos ruosteessa.

Joku sanoisi tyyppiviaksi, mutta varmaan jos maahantuojalta kysyy niin ei ole tyyppivika vaan yksittäistapaus. Ja mihinkään takuuseenhan tuo ei varmasti mene, kun väittävät todennäköisesti, että lähtenyt kiveniskemästä.
Puskurin huono asemointi voi olla hyvinkin syynä tuollaiseen ruostevaurioon, eikä helposti lohkeaa maali ole varmasti auttanut asiassa. Tuollaisen virheen korjaa kohtuullisen hyvin itsekin aikaa kestäväksi, mutta täysin näkymätöntä korjausta on vaikea kotikonstein tehdä. Ehkä kannattaa kysellä automeikkaamoista kohtuuhintaista pistekorjausta. Tuskin tuohon saa kovin montaa tuntia menemään aikaa.
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.
Eiköhän toi ongelma johdu siitä, et toi puskuri hieroo maalit pois. Joten en näe mitään syytä uusia lokaria.

Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.
 
Kellään täällä ideaa vialle. Autona Transporter t6 ja haldex-ecuun ei saa auto yhteyttä. Tästä johtuen esc yms off ja luonnollisesti neliveto ei toimi. Haldex ecu kävi kahdella eri firmalla huollossa ja se on todettu toimivaksi.

Haldexille tulevaan liittimeen tulee 12v, can-väylät, maa ja yksi mistä ei varmuutta. Siitä pinnistä tulee 6.7 volttia. Pitäisiköhän tähänkin pinniin tulla 12 volttia ja sen takia boksi ei käynnisty. Mikä voisi aiheuttaa tuollaisen alijännitteen?
 
Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.

Kyllä mä jaksan väittää että nämä "maali lohkeilee keskeltä paneelia" johtuu ulkoisista tekijöistä ja huonosta hoidosta.

Juuri tein raudanpoiston meidän kakkosautoon ja yhden talven jälkeen aika surullisen näköinen kylki.

1000016366.jpg


Tuon paskan kun antaa olla muutaman vuoden, niin en yhtään ihmettele että maalit alkaa irtoamaan. Valkoisessa tuon näkee nyt silmälläkin ennen käsittelyä, mutta mustassa ei.
 
Kyllä mä jaksan väittää että nämä "maali lohkeilee keskeltä paneelia" johtuu ulkoisista tekijöistä ja huonosta hoidosta.

Juuri tein raudanpoiston meidän kakkosautoon ja yhden talven jälkeen aika surullisen näköinen kylki.

1000016366.jpg


Tuon paskan kun antaa olla muutaman vuoden, niin en yhtään ihmettele että maalit alkaa irtoamaan. Valkoisessa tuon näkee nyt silmälläkin ennen käsittelyä, mutta mustassa ei.

Olen autoa kyllä aika aktiivisesti pessyt talvella, nimenomaan jotta suola ei pääsisi pysymään pinnassa jatkuvasti. Mielestäni ainakin muita liikenteessä olevia autoja katsoessa selvästi aktiivisemmin... Lisäksi tein keraamisen pinnoitteen ja myllytyksen 1,5-vuotta sitten, toki autolla oli silloin jo ikää. Raudanpoistoa en ole tehnyt, enkä osannut kieltämättä tämmöistä edes ajatella, mutta moniko muukaan keskimääräisistä autoilijoista tuota osaa olla tekemässä? Silti liikenteessä näen selvästi paljon omaa autoani vanhempia autoja joissa ei kyllä maalipinta ole lohkeilemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom