VAG autojen monet ongelmat

Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/kiinnityksestä. Pitää puskuria raottaa/irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.

Omassa 380tkm ajetussa 20-vuotiaassa Seatissa alkaa olla samannäköistä kuppaa kaarissa, joten Octavian tapauksessa joko puskurin asemointi on mennyt pieleen (hinkannut maalipinnan puhki) tai sillä on törmäilty joskus ja sama homma. Paljonko Octavialla on muuten rullailtu? Työpaikan samanikäisessä Golfissa nimittäin löytyy jo pientä ruskeutta takakaarien ja kynnyskotelon välimaastosta.
 
Eihän 700e pitäisi vielä 8v vanhalle autolle olla hinta eikä mitään? Olen nähnyt tonnin maalauksia tehtävän paljon vanhempiin ja halvempiin autoihin.

Se on sitten eria asia saako jostain työn halvemmalla, otin vain kantaa tuohon 700e vs. auton ikä.

No totta, riippuu mistä kulmasta tätä tarkastelee. Itse en näkisi, että 8-vuotta vanha auto saisi vielä alkaa lahoamaan tällä tavalla. Olen auton elinkaaren ainut omistaja ja yrittänyt pitää pelistä ihan hyvää huolta. Mietin vaan, että tekeekö tuolla hinnalla homma vai jättääkö tekemättä, mutta autoa voi olla joskus vaikea myydä pois tai antaa vaihdossa jos maalipinta noin selvästi jo lahoaa.

Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/puskurin kiinnityksestä. Pitää puskuria irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.

Toisaalta jos puskuri on kiinnitetty huonosti niin onko sama homma kohta toisella puolella autoa myös edessä? Sitä vähän pelkään, että jos yhdeltä puolelta alkaa kukkimaan niin kohta se tulee myös toiselta puolelta.

Omassa 380tkm ajetussa 20-vuotiaassa Seatissa alkaa olla samannäköistä kuppaa kaarissa, joten Octavian tapauksessa joko puskurin asemointi on mennyt pieleen (hinkannut maalipinnan puhki) tai sillä on törmäilty joskus ja sama homma. Paljonko Octavialla on muuten rullailtu? Työpaikan samanikäisessä Golfissa nimittäin löytyy jo pientä ruskeutta takakaarien ja kynnyskotelon välimaastosta.

Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?

Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.

Tuon ikäluokan octavioissa merkittävän monessa on juuri samalla tapaa joko etu tai tapapuskurin ja lokasuojan välinen liitos ruosteessa.

Joku sanoisi tyyppiviaksi, mutta varmaan jos maahantuojalta kysyy niin ei ole tyyppivika vaan yksittäistapaus. Ja mihinkään takuuseenhan tuo ei varmasti mene, kun väittävät todennäköisesti, että lähtenyt kiveniskemästä.
 
Jostain luin, että VAG konsernin maalit on tuolla lokasuojan paikkeilla juuri helposti halkeilemasa. Saattoi olla, että vuosia sitten parkkipaikka toilailun takia etupuskuri kyllä vaihdettiin, joten teoriassa kai tuo on mahdollista, että korjaus epäonnistui jollain tasolla. Kilsoja on reilut 100t, eli ei mielestäni mahdottomasti tämän ikäiselle.

Puskurin huono asemointi voi olla hyvinkin syynä tuollaiseen ruostevaurioon, eikä helposti lohkeaa maali ole varmasti auttanut asiassa. Tuollaisen virheen korjaa kohtuullisen hyvin itsekin aikaa kestäväksi, mutta täysin näkymätöntä korjausta on vaikea kotikonstein tehdä. Ehkä kannattaa kysellä automeikkaamoista kohtuuhintaista pistekorjausta. Tuskin tuohon saa kovin montaa tuntia menemään aikaa.
 
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.
 
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.

Eiköhän toi ongelma johdu siitä, et toi puskuri hieroo maalit pois. Joten en näe mitään syytä uusia lokaria.
 
IMG-20240324-WA0011~2.jpg

Naapurin gti-golfissa on näköjään tuossa kaaren ja puskurin liitoskohdassa muovilistat. Lieneekö nämä vakiovaruste vai jonkun omatoimista ennaltaehkäisyä?
 
IMG-20240324-WA0011~2.jpg

Naapurin gti-golfissa on näköjään tuossa kaaren ja puskurin liitoskohdassa muovilistat. Lieneekö nämä vakiovaruste vai jonkun omatoimista ennaltaehkäisyä?

Kyllä noi on ihan tehtaan jäljiltä. Liittynee johonkin eu säädökseen.
 
Kyllä noi on ihan tehtaan jäljiltä. Liittynee johonkin eu säädökseen.
Leventää sen verran, että voidaan tulkita renkaan pysyvän kaarien sisäpuolella? Noita on ihan vastaavia monella automerkillä (Ford, Mese muistaakseni ainakin).
 
Audi TTQS:ssä on kans tommoset. Koska orkkiksena leveemmät renkaat eikä saa tulla kuvio kaaren yli tms, niin ratkastu tommosella, sen sijaan että ois koriin tehty leveempää kaarta.

1713979665313.png
 
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.

Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.

Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.

Tein hieman selvitystyötä - nappasin moniurahihnan irti - sama ääni jatkuu. Jakopäästä tulee.
Seuraava kysymys kuuluukin, onko kyseessä nyt sitten vuotaneen öljyn aiheuttama oire vaiko se kiristäjän rulla.

Auto siirtyy tutkimuksiin liikkeeseen / takuuvaihtoon.

Kannattaako tässä vaiheessa jo etukäteen infota löydökset tonne pajalle? Ja että tarkistavat sen öljyvuodon mahdollisuuden samalla? Entäs öljypumpun hihnan vaihto? kannattaa varmaan tehdä samalla?
 
Tein hieman selvitystyötä - nappasin moniurahihnan irti - sama ääni jatkuu. Jakopäästä tulee.
Seuraava kysymys kuuluukin, onko kyseessä nyt sitten vuotaneen öljyn aiheuttama oire vaiko se kiristäjän rulla.

Auto siirtyy tutkimuksiin liikkeeseen / takuuvaihtoon.

Kannattaako tässä vaiheessa jo etukäteen infota löydökset tonne pajalle? Ja että tarkistavat sen öljyvuodon mahdollisuuden samalla? Entäs öljypumpun hihnan vaihto? kannattaa varmaan tehdä samalla?
Näissä taitaa olla öljypumppu öljypohjan sisällä. Sitä pyörittää öljyssä uiva hihna, jota ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Tuo pumppu on näissä EA288-dieseleissä kylmänä melko äänekäs ja itsekin säikähdin sitä joskus.

Vesipumput ei välttämättä kestä näissä pitkää jakohihnan vaihtoväliä. Vuodot on hyvä tarkastaa samalla, kun jakopää on auki. Toki 30tkm aikana tuskin ehtii vielä hajota. Ja jos korjaamo löytää öljyä jakohihnan päältä, niin eiköhän osaa etsiä myös sen lähdettä.

Edit: Korjasin tietoja.
 
Viimeksi muokattu:
Noihin kiristimen/jakohihnan kitinöihin ja sirkutuksiin on ainakin VW:llä tiedote, jossa sitten remmin ja/tai kiristimen valmistajan mukaan tehdään erinäkösiä toimia. Vaihdellaa sitä tai tätä tai voidellaan sitä tai tätä muistaakseni.
 
Noihin kiristimen/jakohihnan kitinöihin ja sirkutuksiin on ainakin VW:llä tiedote, jossa sitten remmin ja/tai kiristimen valmistajan mukaan tehdään erinäkösiä toimia. Vaihdellaa sitä tai tätä tai voidellaan sitä tai tätä muistaakseni.
Hienot muistikuvat, autto varmasti kaikkia
 
Hienot muistikuvat, autto varmasti kaikkia
No voi jeesus. Tossa yläpuolella keskusteltiin kitisevästä jakohihnasta. Ja valmistajan tiedotteessa kerrotut tehtävät toimenpiteet riippuvat siitä, että a. minkä valmistajan hihna tai b. minkä valmistajan kiristin tai c. mikä näiden kombo. Suuret pahoittelut, etten muista, että mitä tehdään Contin hihnan ja kiristimen kanssa ja mitä jonkun toisen valmistan kiristimen tai hihnan kanssa.

Lähinnä ideana oli kertoa myös se, että VW:llä on tuohon kitinään tiedote eli tiskillä on paha sanoa, etteivät tiedä mistä kyse.
 
No voi jeesus. Tossa yläpuolella keskusteltiin kitisevästä jakohihnasta. Ja valmistajan tiedotteessa kerrotut tehtävät toimenpiteet riippuvat siitä, että a. minkä valmistajan hihna tai b. minkä valmistajan kiristin tai c. mikä näiden kombo. Suuret pahoittelut, etten muista, että mitä tehdään Contin hihnan ja kiristimen kanssa ja mitä jonkun toisen valmistan kiristimen tai hihnan kanssa.

Lähinnä ideana oli kertoa myös se, että VW:llä on tuohon kitinään tiedote eli tiskillä on paha sanoa, etteivät tiedä mistä kyse.
vaihdellaan sitä tai tätä ja voidellaan sitä tai tätä, muistaakseni. Ei tuosta mikään idea kumpua vaikka kuinka lukee
 
vaihdellaan sitä tai tätä ja voidellaan sitä tai tätä, muistaakseni. Ei tuosta mikään idea kumpua vaikka kuinka lukee
Et vieläkään ymmärtänyt viestin tarkoitusta. Selvänä todennäköisesti ymmärtää helpommin. Viestin idea oli, että ongelma on VW:lla tiedostettu. On hankittu alihankkijoilta tyypilliseen tapaan kurjaa halpaa romua ja korjaustoimenpiteet ovat sen mukaisia. On saman tekevää, mitä kohtaa romussa voitelee tai vaihtaa äänen vähentämiseksi.
 
Tuon ikäluokan octavioissa merkittävän monessa on juuri samalla tapaa joko etu tai tapapuskurin ja lokasuojan välinen liitos ruosteessa.

Joku sanoisi tyyppiviaksi, mutta varmaan jos maahantuojalta kysyy niin ei ole tyyppivika vaan yksittäistapaus. Ja mihinkään takuuseenhan tuo ei varmasti mene, kun väittävät todennäköisesti, että lähtenyt kiveniskemästä.
Puskurin huono asemointi voi olla hyvinkin syynä tuollaiseen ruostevaurioon, eikä helposti lohkeaa maali ole varmasti auttanut asiassa. Tuollaisen virheen korjaa kohtuullisen hyvin itsekin aikaa kestäväksi, mutta täysin näkymätöntä korjausta on vaikea kotikonstein tehdä. Ehkä kannattaa kysellä automeikkaamoista kohtuuhintaista pistekorjausta. Tuskin tuohon saa kovin montaa tuntia menemään aikaa.
Tossa lokarissa ei kyl auta muu kuin uus lokari tilalle, tyyppivika, takana sama. paitsi että ei ole uusittava. Voihan toki sellaisen taikurimaalarin löytää, joka saa sen alkuperäisen lokarin niin puhtaaksi, että ei lähde parin vuoden päästä uudestaan kukkimaan.
Eiköhän toi ongelma johdu siitä, et toi puskuri hieroo maalit pois. Joten en näe mitään syytä uusia lokaria.

Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.
 
Kellään täällä ideaa vialle. Autona Transporter t6 ja haldex-ecuun ei saa auto yhteyttä. Tästä johtuen esc yms off ja luonnollisesti neliveto ei toimi. Haldex ecu kävi kahdella eri firmalla huollossa ja se on todettu toimivaksi.

Haldexille tulevaan liittimeen tulee 12v, can-väylät, maa ja yksi mistä ei varmuutta. Siitä pinnistä tulee 6.7 volttia. Pitäisiköhän tähänkin pinniin tulla 12 volttia ja sen takia boksi ei käynnisty. Mikä voisi aiheuttaa tuollaisen alijännitteen?
 
Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.

Kyllä mä jaksan väittää että nämä "maali lohkeilee keskeltä paneelia" johtuu ulkoisista tekijöistä ja huonosta hoidosta.

Juuri tein raudanpoiston meidän kakkosautoon ja yhden talven jälkeen aika surullisen näköinen kylki.

1000016366.jpg


Tuon paskan kun antaa olla muutaman vuoden, niin en yhtään ihmettele että maalit alkaa irtoamaan. Valkoisessa tuon näkee nyt silmälläkin ennen käsittelyä, mutta mustassa ei.
 
Kyllä mä jaksan väittää että nämä "maali lohkeilee keskeltä paneelia" johtuu ulkoisista tekijöistä ja huonosta hoidosta.

Juuri tein raudanpoiston meidän kakkosautoon ja yhden talven jälkeen aika surullisen näköinen kylki.

1000016366.jpg


Tuon paskan kun antaa olla muutaman vuoden, niin en yhtään ihmettele että maalit alkaa irtoamaan. Valkoisessa tuon näkee nyt silmälläkin ennen käsittelyä, mutta mustassa ei.

Olen autoa kyllä aika aktiivisesti pessyt talvella, nimenomaan jotta suola ei pääsisi pysymään pinnassa jatkuvasti. Mielestäni ainakin muita liikenteessä olevia autoja katsoessa selvästi aktiivisemmin... Lisäksi tein keraamisen pinnoitteen ja myllytyksen 1,5-vuotta sitten, toki autolla oli silloin jo ikää. Raudanpoistoa en ole tehnyt, enkä osannut kieltämättä tämmöistä edes ajatella, mutta moniko muukaan keskimääräisistä autoilijoista tuota osaa olla tekemässä? Silti liikenteessä näen selvästi paljon omaa autoani vanhempia autoja joissa ei kyllä maalipinta ole lohkeilemassa.
 
Et vieläkään ymmärtänyt viestin tarkoitusta. Selvänä todennäköisesti ymmärtää helpommin. Viestin idea oli, että ongelma on VW:lla tiedostettu. On hankittu alihankkijoilta tyypilliseen tapaan kurjaa halpaa romua ja korjaustoimenpiteet ovat sen mukaisia. On saman tekevää, mitä kohtaa romussa voitelee tai vaihtaa äänen vähentämiseksi.
Ei en ymmärrä ja koko pitkän päivän ollut selvänäki vielä. Mutta antaa asian olla, sulle tämä asia on selvää ja mää en vieläkään ymmärrä mikä suuri ajatus tässä oli enkä oikeestaan haluakkaan enään ymmärtää
 
Olen autoa kyllä aika aktiivisesti pessyt talvella, nimenomaan jotta suola ei pääsisi pysymään pinnassa jatkuvasti. Mielestäni ainakin muita liikenteessä olevia autoja katsoessa selvästi aktiivisemmin... Lisäksi tein keraamisen pinnoitteen ja myllytyksen 1,5-vuotta sitten, toki autolla oli silloin jo ikää. Raudanpoistoa en ole tehnyt, enkä osannut kieltämättä tämmöistä edes ajatella, mutta moniko muukaan keskimääräisistä autoilijoista tuota osaa olla tekemässä? Silti liikenteessä näen selvästi paljon omaa autoani vanhempia autoja joissa ei kyllä maalipinta ole lohkeilemassa.

Huono maalipinta vaatii tehokkaampaa ja tarkempaa puhdistamista ja silti se ei välttämättä riitä vaan maali alkaa rapisemaan irti.

Kun siinä maalissa näkee kuprun, se pitää avata heti eikä parin vuoden kuluttua.

Tuosta sunkin autosta pitää ottaa puskuri irti koska ruoste on jo siellä alla ja todennäköisesti vielä pidemmällä koska sinne ei pääse pesemään, vaan pysyy likaisena ja märkänä ja oikein muhii suolan kanssa. Se on yllättävän nopeasti reikä ohuessa pellissä kun saa rauhassa ruostua.
 
Pieni päivitys omiin kalliisiin A4:n reklamaatioihin. Autoliike siis aiemmin sanoi, että vie vikadiagnoosiin autokorjaamolle A. Sieltä tuli korjauskehotukseksi AdBlue-säilion vaihto ja EGR:n vaihto. Nyt tapaus siirtyi automyyjältä "jälkimarkkinoinnille", ja he kehottavat viemään uuteen vikadiagnoosiin VAG-autoihin erikoistuneeseen autokorjaamoon B. Ilmeisesti haluavat varmuuden, pitääkö kallis AdBlue-säiliö todella vaihtaa.

Onpa sinänsä tyhmää juoksuttamista ja ajanvarauksenkin sai vasta 1,5 viikon päähän. Sinänsä uusi autokorjaamo on hyvämaineinen paikka, ja siellä oli todella asiantuntevan kuuloinen tyyppi puhelimessa. Selitti juuri miten tuo DPF:n vikakoodi P200200 johtuu matalapaine-EGR:n jäähdyttimestä, joka saa DPF:n luulemaan olevansa tukossa. Tuosta jäähdyttimen vaihdosta on Youtube-videokin, eli käytännössä on niin pirullisessa paikassa, että on melkein koko päivän työ pelkästään tuo. Eipä tässä auta kun painottaa että vaadimme auton kerralla kuntoon ja ihmettelemme jos kahdesta eri paikasta tulisi täysin eri korjauskehotukset.
 
Pieni päivitys omiin kalliisiin A4:n reklamaatioihin. Autoliike siis aiemmin sanoi, että vie vikadiagnoosiin autokorjaamolle A. Sieltä tuli korjauskehotukseksi AdBlue-säilion vaihto ja EGR:n vaihto. Nyt tapaus siirtyi automyyjältä "jälkimarkkinoinnille", ja he kehottavat viemään uuteen vikadiagnoosiin VAG-autoihin erikoistuneeseen autokorjaamoon B. Ilmeisesti haluavat varmuuden, pitääkö kallis AdBlue-säiliö todella vaihtaa.

Onpa sinänsä tyhmää juoksuttamista ja ajanvarauksenkin sai vasta 1,5 viikon päähän. Sinänsä uusi autokorjaamo on hyvämaineinen paikka, ja siellä oli todella asiantuntevan kuuloinen tyyppi puhelimessa. Selitti juuri miten tuo DPF:n vikakoodi P200200 johtuu matalapaine-EGR:n jäähdyttimestä, joka saa DPF:n luulemaan olevansa tukossa. Tuosta jäähdyttimen vaihdosta on Youtube-videokin, eli käytännössä on niin pirullisessa paikassa, että on melkein koko päivän työ pelkästään tuo. Eipä tässä auta kun painottaa että vaadimme auton kerralla kuntoon ja ihmettelemme jos kahdesta eri paikasta tulisi täysin eri korjauskehotukset.
Ihan normaalia käytettyjen autojen kauppaa nykyään. Maksajaa palloitellaan ja saadaan asiaa venytettyä tarpeettomasti.
 
Kivaa tämä Vagin omistaminen. Muutaman viikon päähän varattu aika koko vaihdelaatikon vaihtoon. Nyt tyhjäkäynti on epätasainen ja auto tärisee ja lukkojen kanssa on ongelmia. OBD11 ei kyllä löytänyt mitään koodeja.
 
Kivaa tämä Vagin omistaminen. Muutaman viikon päähän varattu aika koko vaihdelaatikon vaihtoon. Nyt tyhjäkäynti on epätasainen ja auto tärisee ja lukkojen kanssa on ongelmia. OBD11 ei kyllä löytänyt mitään koodeja.
Sen siitä saa kun ostaa noin uusia paskoja.

Dieselit peakkasi siellä 90 heppaisin 1.9 jakajapumppukoneen tienoilla. Niistä ajoista on tultu vain alamäkeä.
 
Takaoven saa näköjään lukkoon, kun rämpyttää lukitusta monta kertaa. Myöskään vikakoodia ei ole. Olisikohan mekaaninen vika tai lukkolaitteen jumitus kyseessä? Olisi kiva saada kuntoon.
 
Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.

Onko muuten kellään kokemusta konsernin puhkiruostumattomuus takuun soveltamisesta?

Jotenkin minulla oli ollut muistikuva, että puhkiruostumattomuustakuu on 8-vuotta, mutta seonkin VW:llä ja Skodalla 12-vuotta:

Eräs maalaamo tästä vinkkasikin. Oma auto kun on uutena tammikuussa 2016 ostettu niin ollaan vielä aivan selvästi tuon 12-vuoden takuun sisällä. Varasin ajan asian tutkintaan ja autoliike vissiin laittaa tätä eteenpäin Helkamalle. Takuuehdoissa mainitaan, että:

"3. Puhkiruostumattomuustakuu on voimassa, jos auton valmistajan ja maahantuojan määräämät määräaikaishuoltotoimenpiteet on tehty huoltokirjassa olevien merkintöjen ja kulloinkin voimassaolevan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti valtuutetussa ŠKODAhuoltopisteessä."

Itsellä on viime vuodet huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, tosin kaikki huollot ajallaan ja Skodan portaaliin sähköiseen huoltokirjaan huoltofirman ilmoittamana. Onko kukaan päässyt soveltamaan tuota puhkiruostumattomuus takuuta käytännössä?
 
Ainakin Audin A4 ja A5 mallit kärsi aikoinaan noista maaliongelmista, vuosimallit jotain -08 alkaen eli tuota B8 (8T) koria. 2016 tuli hankittua 2009 vuosimallin A5 ja siitä lähti ensimmäisenä takakontista valon ympäriltä maalit. Vein merkkiliikkeeseen tarkastukseen ja tekivät siitä reklamaation maahantuojalle, lopputulemana 70% vastaantulo korjauksissa. Myöhemmin vielä helmoja korjattiin samalla hyvityksellä mutta kolmas korjaus takakyljistä meni omasta pussista. Sen yhteydessä maalari totesi että korista irtoilee sinkitys joka lopulta lohkaisee maalinkin irti. Tällaista alkavaa kuprua oli nähtävissä monin paikoin autoa, päätin sitten hankkiutua siitä eroon ja laitoin hyvän kiertämään.

Puhkiruostumattomuuden piikkiin noita korjauksia ei saanut, oli lähinnä valmistajan/maahantuoja good will-korjausta. Varsinkin noita A4 malleja maalattiin jossain vaiheessa aika urakalla uudelleen mm. pyöränkaarista.
 
Joo puhkiruostumattomuustakuu on yleensä yhtä tyhjän kanssa kun ehdoissa sanotaan about ekana, että ruostumisen pitää olla alkanut sisältäpäin. Ja näinhän se ei käytännössä koskaan ole.
 
Joo puhkiruostumattomuustakuu on yleensä yhtä tyhjän kanssa kun ehdoissa sanotaan about ekana, että ruostumisen pitää olla alkanut sisältäpäin. Ja näinhän se ei käytännössä koskaan ole.

Itse tosin epäilen, että minun tapauksessa se on nimenomaan alkanut sisältäpäin. Ensin lohkeili maali irti ja sitten sen maalin alta paljastuu ruoste.
 
Itsellä on viime vuodet huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, tosin kaikki huollot ajallaan ja Skodan portaaliin sähköiseen huoltokirjaan huoltofirman ilmoittamana. Onko kukaan päässyt soveltamaan tuota puhkiruostumattomuus takuuta käytännössä?
Olisinkohan tännekin joskus kirjoittanut omasta tapauksestani? Olikohan Skodani vähän reilu 3-vuotta vanha, kun maalit lähti kuskin oven kynnyksestä ja alta paljastui ruostetta. Helkama ja tehdas pesi kätensä, sanoi että vika johtuu ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta mekaanisesta kulumasta. Puhkiruostumattomuustakuu koskee vain tilannetta, jossa se tulisi "sisältä" eli jos maalauksessa olisi mennyt joku vikaan ja pelti ruostuisi sisältä. Noh, omalla kohdallani lyön vaikka vetoa, että kyse oli tästä kun maali lähti lohkeilemaan kynnen kokoisina paloina ja alla oli paikat ihan ruosteessa, mutta ei auttanut vaikka reklamoin useampaan kertaan. Lopulta maalautin paikan parilla satasella läheisellä nyrkkipajalla ja se on kestänyt hyvin siitä lähtien.
 
Olisinkohan tännekin joskus kirjoittanut omasta tapauksestani? Olikohan Skodani vähän reilu 3-vuotta vanha, kun maalit lähti kuskin oven kynnyksestä ja alta paljastui ruostetta. Helkama ja tehdas pesi kätensä, sanoi että vika johtuu ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta mekaanisesta kulumasta. Puhkiruostumattomuustakuu koskee vain tilannetta, jossa se tulisi "sisältä" eli jos maalauksessa olisi mennyt joku vikaan ja pelti ruostuisi sisältä. Noh, omalla kohdallani lyön vaikka vetoa, että kyse oli tästä kun maali lähti lohkeilemaan kynnen kokoisina paloina ja alla oli paikat ihan ruosteessa, mutta ei auttanut vaikka reklamoin useampaan kertaan. Lopulta maalautin paikan parilla satasella läheisellä nyrkkipajalla ja se on kestänyt hyvin siitä lähtien.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Tätä vähän kyllä itsekin pelkään, että pesevät kätensä koko tapauksesta. Tsekkasin noita sun viestejä ja oliko tämä auto jossa maalivaurio oli, vm2016 Octavia jonka jossain viestissäsi mainitsit? Minulla on tismalleen tuollainen vuosimalli ja sattumoisin myös Aritasta aikoinaan (ennen Laakkosia ja Hedejä) ostettu...

Mutta hyvä kuulla jos auto on maalauksen jälkeen kestänyt. Onko siis tämä saman vuosimallin auto? Jos haluat, vinkkaas mulle vaikka yksityisviestillä mitä maalaamoa käytit, koska oletan, että se oli PK-seudulla. :-) Ottanut nyt tarjouksia ja käynyt paikan päällä useammassa liikkessä ja hinnat vaihtelee 350-1000€ välistä. 350€ maksan vielä kitisemättä jos ongelma ei enää uusiutuisi ja jos maalauksen jälki vain olisi hyvä... Lähinnä tässä on pelottanut, että alkaako tämä lahoaminen kohta jostain toisesta kohdasta.
 
. Tsekkasin noita sun viestejä ja oliko tämä auto jossa maalivaurio oli, vm2016 Octavia jonka jossain viestissäsi mainitsit? Minulla on tismalleen tuollainen vuosimalli ja sattumoisin myös Aritasta aikoinaan (ennen Laakkosia ja Hedejä) ostettu...

Taitaa olla virallisesti vm 2017, mutta loppuvuodesta 2016 luovutettu. Farkku, värinä quartz gray tjs. Ja Aritastahan tämäkin. Maalaus on kestänyt hyvin, eikä erottunut alkuperäisestä mitenkään. Ja kyllähän maalin pitääkin pysyä, kun se tehdään oikein. Näissähän on ollut jotain sinkkikuplia, tjs. joiden kohdalta maali saattaa ajan myötä irrota. Jos niitä on muualla, niin eiköhän sinnekin ruoste jossain vaiheessa pääse. Jos niitä olisi, niin luulisi niiden jo tässä vaiheessa auton elinkaarta erottuvan jotenkin. Pese auto huolella ja käy maalipinta hyvässä valossa läpi? Omassa autossani ei onneksi ole ollut muita ongelmakohtia, toivottavasti ei sinullakaan.

Käyttämääni nyrkkipaja lopetti jokunen vuosi sitten, joten siitä ei valitettavasti ole apua.
 
Taitaa olla virallisesti vm 2017, mutta loppuvuodesta 2016 luovutettu. Farkku, värinä quartz gray tjs. Ja Aritastahan tämäkin. Maalaus on kestänyt hyvin, eikä erottunut alkuperäisestä mitenkään. Ja kyllähän maalin pitääkin pysyä, kun se tehdään oikein. Näissähän on ollut jotain sinkkikuplia, tjs. joiden kohdalta maali saattaa ajan myötä irrota. Jos niitä on muualla, niin eiköhän sinnekin ruoste jossain vaiheessa pääse. Jos niitä olisi, niin luulisi niiden jo tässä vaiheessa auton elinkaarta erottuvan jotenkin. Pese auto huolella ja käy maalipinta hyvässä valossa läpi? Omassa autossani ei onneksi ole ollut muita ongelmakohtia, toivottavasti ei sinullakaan.

Käyttämääni nyrkkipaja lopetti jokunen vuosi sitten, joten siitä ei valitettavasti ole apua.

Hyvä kuulla ainakin tuo, että maalipinta on kestänyt korjauksen jälkeen hyvin... Josko sitä luottaisi siihen, että tällä korjauksella autolla pärjäisi toivottavasti vielä ainakin 2-vuotta eteenpäin.

Kun käytin autoa alustavasti tutkittavana yhdessä paikassa, hoksasivat korjaamon kaverit heti toisenkin kohdan jossa oli pientä maalin kuplimista. Itsekin tämän näin auringonvalossa selvästi, omassa autohallissa ei noita ole mustasta autosta mitenkään erottanut. Pitänee nyt purra hammasta ja maksaa tuo 350€ arvoinen uudelleenmaalaus.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.

Ei se ole tän ikäiselle yhtään, jos kunnon maalauksen saa. Lähinnä tässä on kokoajan pelottanut, että ruoste puskee kohta joka paikasta alta ja maali lähtee samasta korjatusta kulmasta irti tai muualtakin irti... Siksi onkin hyvä kuulla, että muilla paikallinen korjaus on oikeasti auttanut.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.

Pystytkö hieman avaamaan laskua? Kuulostaa melkoisen tuuhealta summalta noista töistä, ellei auto ole joku todella erikoinen ja vaikeasti huollettava härveli.
 
Oletin, että tässä tapauksessa on luonnollisesti kyse hihnasta. Eipä vanhoihin tsi-koneisiinkaan ketjun vaihto taida tänä päivänä ihan tonnia maksaa, joten kyllä tuo huollon hinta on viittä vaille törkeä. Näitä lukiessa vahvistuu ajatus, että yksinkertaiset perustoimenpiteet ja vähän hankalammatkin kannattaa tehdä itse. Autoilu on sen verran kallista hommaa muutenkin, että tuollaisten korjausoperaatioiden hintalisällä ajelee melkein taksilla edullisemmin.
 
Villi veikkaus että dunlopin auto on joku n. 10 vuotias audi ja huollot & korjaukset on tehty marmorilla? Helposti saa poltettua merkkiliikkeeseen 4k€ noilla rempoilla.
 
Pystytkö hieman avaamaan laskua? Kuulostaa melkoisen tuuhealta summalta noista töistä, ellei auto ole joku todella erikoinen ja vaikeasti huollettava härveli.


Tosiaan laajaan huoltoon kuuluu etuperän, jakolaatikon, takaperän ja automaatin öljynvaihdon otin lisäksi, kardaanien ja kaikkien nivelien rasvaus, kaikkien jarrujen avaus, puhdistus ja rasvaus. Nyt tosiaan selvisi että takasatulat oli jumissa ja toinen vuoti joten pistettiin taakse kaikki uutta letkuja, vaijereita ja nesteitä myöden.

Samalla katsastettiin ja korjattiin kallistuksenvakaimen korikiinnitys helat, sulat ja yksi poltin.

Siihen päälle se huolto, missä öljyt ja kaikki suodattimet moottoriin (se polttoaine suodatin myös)

Sitten jakopää+vesipumppu ja kaikki nippelit sinne ja lopuksi samalla kun paikat auki niin apulaitehihna ja sen rullat ja kiristin.

Ai niin ja ilmastoinnin täyttö ja tarkistus

Olihan se 3pvä korjaamolla, mutta en kyllä yhtään pidä pahana tuota hintaa työmäärään nähden.

Pointti asiassa siis oli se että autojen kanssa yllättäviä ja ei yllättäviä menoja on aina.
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.

Vastaan itselleni, jotta muutkin saavat lukea, kuinka tässä nyt sitten kävi. Auto kävi tänään jakohihnan takuuvaihdossa. Vaihdossa huomattiin seuraavaa:

- Jakohihnan siirtymä keskilinjasta 3-4mm hammaspyörällä
- Edellisestä johtuen jakohihna oli siirtynyt siis hammaspörältä osittain tyhjän päälle
- Kiristimessä oli vauriota itse rullassa - vääntynyt ja laakerointi viittä vaille pettämässä.
- Hihna oli kihnuttanut rullan sisäreunaan/huuleen jäljen.
- Rullan sai sormivoimin liikkumaan /kallistumaan
- Kiristimen mekanismissa oli "tyhjää aluetta" - rallattanut sitä rikki ilmeisesti.

Jakohihnasetin toimittajana GATES. Itse rullan valmistajaa ei saatu selville - vielä. Alihankkija?

Uudet korvaavat hilut tilalle ja matka jatkuu siis. Mutta kiristin oli erilainen nyt tietenkin. Samanlaista ei tilale laitettu.

Moottorikoodi, jota tämä koskee: VAG CUUD/DFSD 2.0 TDI CR vm. 2016
Oire: Sirkuttava ääni aluksi kylmänä käynnistettäessä. Ääni yleistyy ja alkaa kuulumaan lopulta lämpimässä koneessa myöskin.

Konerikko oli lähellä.
 
Vastaan itselleni, jotta muutkin saavat lukea, kuinka tässä nyt sitten kävi. Auto kävi tänään jakohihnan takuuvaihdossa. Vaihdossa huomattiin seuraavaa:

- Jakohihnan siirtymä keskilinjasta 3-4mm hammaspyörällä
- Edellisestä johtuen jakohihna oli siirtynyt siis hammaspörältä osittain tyhjän päälle
- Kiristimessä oli vauriota itse rullassa - vääntynyt ja laakerointi viittä vaille pettämässä.
- Hihna oli kihnuttanut rullan sisäreunaan/huuleen jäljen.
- Rullan sai sormivoimin liikkumaan /kallistumaan
- Kiristimen mekanismissa oli "tyhjää aluetta" - rallattanut sitä rikki ilmeisesti.

Jakohihnasetin toimittajana GATES. Itse rullan valmistajaa ei saatu selville - vielä. Alihankkija?

Uudet korvaavat hilut tilalle ja matka jatkuu siis. Mutta kiristin oli erilainen nyt tietenkin. Samanlaista ei tilale laitettu.

Moottorikoodi, jota tämä koskee: VAG CUUD/DFSD 2.0 TDI CR vm. 2016
Oire: Sirkuttava ääni aluksi kylmänä käynnistettäessä. Ääni yleistyy ja alkaa kuulumaan lopulta lämpimässä koneessa myöskin.

Konerikko oli lähellä.

Olipas tutunkuuloinen sirkutus. Isällä oli vm. -18 4Motion Golf 2.0 TDI. Osti sen K-auton omasta käytöstä karvan yli 20tkm ajettuna. Kihnuttava ääni alkoi pian kuulumaan kylmänä, ja sitten jakopään hilut vaihdettiin takuun piikkiin. Ei tainnut mennä kuin muutama kuukausi niin ääni palasi kun kone oli kylmä. Isäukko soitti asiasta K-autoon, ja sieltä sanottiin vain että kovaa ajoa, jos jotain porsii niin laitetaan takuuseen. Ko. putiikissa ei tiedetty tuon taivaallista moisesta tyyppiviasta :srofl:

Isä taisi ajella n. 60-70tkm tauluun ja auto lähti vaihtoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 975
Viestejä
4 616 412
Jäsenet
75 968
Uusin jäsen
Skruf

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom