VAG autojen monet ongelmat

Et vieläkään ymmärtänyt viestin tarkoitusta. Selvänä todennäköisesti ymmärtää helpommin. Viestin idea oli, että ongelma on VW:lla tiedostettu. On hankittu alihankkijoilta tyypilliseen tapaan kurjaa halpaa romua ja korjaustoimenpiteet ovat sen mukaisia. On saman tekevää, mitä kohtaa romussa voitelee tai vaihtaa äänen vähentämiseksi.
Ei en ymmärrä ja koko pitkän päivän ollut selvänäki vielä. Mutta antaa asian olla, sulle tämä asia on selvää ja mää en vieläkään ymmärrä mikä suuri ajatus tässä oli enkä oikeestaan haluakkaan enään ymmärtää
 
Olen autoa kyllä aika aktiivisesti pessyt talvella, nimenomaan jotta suola ei pääsisi pysymään pinnassa jatkuvasti. Mielestäni ainakin muita liikenteessä olevia autoja katsoessa selvästi aktiivisemmin... Lisäksi tein keraamisen pinnoitteen ja myllytyksen 1,5-vuotta sitten, toki autolla oli silloin jo ikää. Raudanpoistoa en ole tehnyt, enkä osannut kieltämättä tämmöistä edes ajatella, mutta moniko muukaan keskimääräisistä autoilijoista tuota osaa olla tekemässä? Silti liikenteessä näen selvästi paljon omaa autoani vanhempia autoja joissa ei kyllä maalipinta ole lohkeilemassa.

Huono maalipinta vaatii tehokkaampaa ja tarkempaa puhdistamista ja silti se ei välttämättä riitä vaan maali alkaa rapisemaan irti.

Kun siinä maalissa näkee kuprun, se pitää avata heti eikä parin vuoden kuluttua.

Tuosta sunkin autosta pitää ottaa puskuri irti koska ruoste on jo siellä alla ja todennäköisesti vielä pidemmällä koska sinne ei pääse pesemään, vaan pysyy likaisena ja märkänä ja oikein muhii suolan kanssa. Se on yllättävän nopeasti reikä ohuessa pellissä kun saa rauhassa ruostua.
 
Pieni päivitys omiin kalliisiin A4:n reklamaatioihin. Autoliike siis aiemmin sanoi, että vie vikadiagnoosiin autokorjaamolle A. Sieltä tuli korjauskehotukseksi AdBlue-säilion vaihto ja EGR:n vaihto. Nyt tapaus siirtyi automyyjältä "jälkimarkkinoinnille", ja he kehottavat viemään uuteen vikadiagnoosiin VAG-autoihin erikoistuneeseen autokorjaamoon B. Ilmeisesti haluavat varmuuden, pitääkö kallis AdBlue-säiliö todella vaihtaa.

Onpa sinänsä tyhmää juoksuttamista ja ajanvarauksenkin sai vasta 1,5 viikon päähän. Sinänsä uusi autokorjaamo on hyvämaineinen paikka, ja siellä oli todella asiantuntevan kuuloinen tyyppi puhelimessa. Selitti juuri miten tuo DPF:n vikakoodi P200200 johtuu matalapaine-EGR:n jäähdyttimestä, joka saa DPF:n luulemaan olevansa tukossa. Tuosta jäähdyttimen vaihdosta on Youtube-videokin, eli käytännössä on niin pirullisessa paikassa, että on melkein koko päivän työ pelkästään tuo. Eipä tässä auta kun painottaa että vaadimme auton kerralla kuntoon ja ihmettelemme jos kahdesta eri paikasta tulisi täysin eri korjauskehotukset.
 
Pieni päivitys omiin kalliisiin A4:n reklamaatioihin. Autoliike siis aiemmin sanoi, että vie vikadiagnoosiin autokorjaamolle A. Sieltä tuli korjauskehotukseksi AdBlue-säilion vaihto ja EGR:n vaihto. Nyt tapaus siirtyi automyyjältä "jälkimarkkinoinnille", ja he kehottavat viemään uuteen vikadiagnoosiin VAG-autoihin erikoistuneeseen autokorjaamoon B. Ilmeisesti haluavat varmuuden, pitääkö kallis AdBlue-säiliö todella vaihtaa.

Onpa sinänsä tyhmää juoksuttamista ja ajanvarauksenkin sai vasta 1,5 viikon päähän. Sinänsä uusi autokorjaamo on hyvämaineinen paikka, ja siellä oli todella asiantuntevan kuuloinen tyyppi puhelimessa. Selitti juuri miten tuo DPF:n vikakoodi P200200 johtuu matalapaine-EGR:n jäähdyttimestä, joka saa DPF:n luulemaan olevansa tukossa. Tuosta jäähdyttimen vaihdosta on Youtube-videokin, eli käytännössä on niin pirullisessa paikassa, että on melkein koko päivän työ pelkästään tuo. Eipä tässä auta kun painottaa että vaadimme auton kerralla kuntoon ja ihmettelemme jos kahdesta eri paikasta tulisi täysin eri korjauskehotukset.
Ihan normaalia käytettyjen autojen kauppaa nykyään. Maksajaa palloitellaan ja saadaan asiaa venytettyä tarpeettomasti.
 
Kivaa tämä Vagin omistaminen. Muutaman viikon päähän varattu aika koko vaihdelaatikon vaihtoon. Nyt tyhjäkäynti on epätasainen ja auto tärisee ja lukkojen kanssa on ongelmia. OBD11 ei kyllä löytänyt mitään koodeja.
 
Kivaa tämä Vagin omistaminen. Muutaman viikon päähän varattu aika koko vaihdelaatikon vaihtoon. Nyt tyhjäkäynti on epätasainen ja auto tärisee ja lukkojen kanssa on ongelmia. OBD11 ei kyllä löytänyt mitään koodeja.
Sen siitä saa kun ostaa noin uusia paskoja.

Dieselit peakkasi siellä 90 heppaisin 1.9 jakajapumppukoneen tienoilla. Niistä ajoista on tultu vain alamäkeä.
 
Takaoven saa näköjään lukkoon, kun rämpyttää lukitusta monta kertaa. Myöskään vikakoodia ei ole. Olisikohan mekaaninen vika tai lukkolaitteen jumitus kyseessä? Olisi kiva saada kuntoon.
 
Jatkanpa vielä hetken tätä omaa auton maalin irtoamisen keskustelua.

Itsekin ajattelin nyt, että vika on varmaan viallisesti kiinnitetyssä puskurissa tai joka tapauksessa siinä, että puskuri hankaa tuota maalia irti. Mutta tänään pesun jälkeen huomasin, että lähteehän tuo maali ihan eri kohdasta kuin puskurin pinnastakin irti:

20240427_103228-EDIT.jpg


Saa nähdä saako tuon enää kuntoon. Helsingissä korjausten hinta-arviot vaihteli 350-700€ luokasta. Halvimmat pikku nyrkkipajoilta, vähän kalliimpi sitten ehkä vähän hyvämaineisemmalta paikalta.

Onko muuten kellään kokemusta konsernin puhkiruostumattomuus takuun soveltamisesta?

Jotenkin minulla oli ollut muistikuva, että puhkiruostumattomuustakuu on 8-vuotta, mutta seonkin VW:llä ja Skodalla 12-vuotta:

Eräs maalaamo tästä vinkkasikin. Oma auto kun on uutena tammikuussa 2016 ostettu niin ollaan vielä aivan selvästi tuon 12-vuoden takuun sisällä. Varasin ajan asian tutkintaan ja autoliike vissiin laittaa tätä eteenpäin Helkamalle. Takuuehdoissa mainitaan, että:

"3. Puhkiruostumattomuustakuu on voimassa, jos auton valmistajan ja maahantuojan määräämät määräaikaishuoltotoimenpiteet on tehty huoltokirjassa olevien merkintöjen ja kulloinkin voimassaolevan määräaikaishuolto-ohjelman mukaisesti valtuutetussa ŠKODAhuoltopisteessä."

Itsellä on viime vuodet huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, tosin kaikki huollot ajallaan ja Skodan portaaliin sähköiseen huoltokirjaan huoltofirman ilmoittamana. Onko kukaan päässyt soveltamaan tuota puhkiruostumattomuus takuuta käytännössä?
 
Ainakin Audin A4 ja A5 mallit kärsi aikoinaan noista maaliongelmista, vuosimallit jotain -08 alkaen eli tuota B8 (8T) koria. 2016 tuli hankittua 2009 vuosimallin A5 ja siitä lähti ensimmäisenä takakontista valon ympäriltä maalit. Vein merkkiliikkeeseen tarkastukseen ja tekivät siitä reklamaation maahantuojalle, lopputulemana 70% vastaantulo korjauksissa. Myöhemmin vielä helmoja korjattiin samalla hyvityksellä mutta kolmas korjaus takakyljistä meni omasta pussista. Sen yhteydessä maalari totesi että korista irtoilee sinkitys joka lopulta lohkaisee maalinkin irti. Tällaista alkavaa kuprua oli nähtävissä monin paikoin autoa, päätin sitten hankkiutua siitä eroon ja laitoin hyvän kiertämään.

Puhkiruostumattomuuden piikkiin noita korjauksia ei saanut, oli lähinnä valmistajan/maahantuoja good will-korjausta. Varsinkin noita A4 malleja maalattiin jossain vaiheessa aika urakalla uudelleen mm. pyöränkaarista.
 
Joo puhkiruostumattomuustakuu on yleensä yhtä tyhjän kanssa kun ehdoissa sanotaan about ekana, että ruostumisen pitää olla alkanut sisältäpäin. Ja näinhän se ei käytännössä koskaan ole.
 
Joo puhkiruostumattomuustakuu on yleensä yhtä tyhjän kanssa kun ehdoissa sanotaan about ekana, että ruostumisen pitää olla alkanut sisältäpäin. Ja näinhän se ei käytännössä koskaan ole.

Itse tosin epäilen, että minun tapauksessa se on nimenomaan alkanut sisältäpäin. Ensin lohkeili maali irti ja sitten sen maalin alta paljastuu ruoste.
 
Itsellä on viime vuodet huolto tehty muualla kuin merkkihuollossa, tosin kaikki huollot ajallaan ja Skodan portaaliin sähköiseen huoltokirjaan huoltofirman ilmoittamana. Onko kukaan päässyt soveltamaan tuota puhkiruostumattomuus takuuta käytännössä?
Olisinkohan tännekin joskus kirjoittanut omasta tapauksestani? Olikohan Skodani vähän reilu 3-vuotta vanha, kun maalit lähti kuskin oven kynnyksestä ja alta paljastui ruostetta. Helkama ja tehdas pesi kätensä, sanoi että vika johtuu ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta mekaanisesta kulumasta. Puhkiruostumattomuustakuu koskee vain tilannetta, jossa se tulisi "sisältä" eli jos maalauksessa olisi mennyt joku vikaan ja pelti ruostuisi sisältä. Noh, omalla kohdallani lyön vaikka vetoa, että kyse oli tästä kun maali lähti lohkeilemaan kynnen kokoisina paloina ja alla oli paikat ihan ruosteessa, mutta ei auttanut vaikka reklamoin useampaan kertaan. Lopulta maalautin paikan parilla satasella läheisellä nyrkkipajalla ja se on kestänyt hyvin siitä lähtien.
 
Olisinkohan tännekin joskus kirjoittanut omasta tapauksestani? Olikohan Skodani vähän reilu 3-vuotta vanha, kun maalit lähti kuskin oven kynnyksestä ja alta paljastui ruostetta. Helkama ja tehdas pesi kätensä, sanoi että vika johtuu ulkopuolisen tekijän aiheuttamasta mekaanisesta kulumasta. Puhkiruostumattomuustakuu koskee vain tilannetta, jossa se tulisi "sisältä" eli jos maalauksessa olisi mennyt joku vikaan ja pelti ruostuisi sisältä. Noh, omalla kohdallani lyön vaikka vetoa, että kyse oli tästä kun maali lähti lohkeilemaan kynnen kokoisina paloina ja alla oli paikat ihan ruosteessa, mutta ei auttanut vaikka reklamoin useampaan kertaan. Lopulta maalautin paikan parilla satasella läheisellä nyrkkipajalla ja se on kestänyt hyvin siitä lähtien.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Tätä vähän kyllä itsekin pelkään, että pesevät kätensä koko tapauksesta. Tsekkasin noita sun viestejä ja oliko tämä auto jossa maalivaurio oli, vm2016 Octavia jonka jossain viestissäsi mainitsit? Minulla on tismalleen tuollainen vuosimalli ja sattumoisin myös Aritasta aikoinaan (ennen Laakkosia ja Hedejä) ostettu...

Mutta hyvä kuulla jos auto on maalauksen jälkeen kestänyt. Onko siis tämä saman vuosimallin auto? Jos haluat, vinkkaas mulle vaikka yksityisviestillä mitä maalaamoa käytit, koska oletan, että se oli PK-seudulla. :-) Ottanut nyt tarjouksia ja käynyt paikan päällä useammassa liikkessä ja hinnat vaihtelee 350-1000€ välistä. 350€ maksan vielä kitisemättä jos ongelma ei enää uusiutuisi ja jos maalauksen jälki vain olisi hyvä... Lähinnä tässä on pelottanut, että alkaako tämä lahoaminen kohta jostain toisesta kohdasta.
 
. Tsekkasin noita sun viestejä ja oliko tämä auto jossa maalivaurio oli, vm2016 Octavia jonka jossain viestissäsi mainitsit? Minulla on tismalleen tuollainen vuosimalli ja sattumoisin myös Aritasta aikoinaan (ennen Laakkosia ja Hedejä) ostettu...

Taitaa olla virallisesti vm 2017, mutta loppuvuodesta 2016 luovutettu. Farkku, värinä quartz gray tjs. Ja Aritastahan tämäkin. Maalaus on kestänyt hyvin, eikä erottunut alkuperäisestä mitenkään. Ja kyllähän maalin pitääkin pysyä, kun se tehdään oikein. Näissähän on ollut jotain sinkkikuplia, tjs. joiden kohdalta maali saattaa ajan myötä irrota. Jos niitä on muualla, niin eiköhän sinnekin ruoste jossain vaiheessa pääse. Jos niitä olisi, niin luulisi niiden jo tässä vaiheessa auton elinkaarta erottuvan jotenkin. Pese auto huolella ja käy maalipinta hyvässä valossa läpi? Omassa autossani ei onneksi ole ollut muita ongelmakohtia, toivottavasti ei sinullakaan.

Käyttämääni nyrkkipaja lopetti jokunen vuosi sitten, joten siitä ei valitettavasti ole apua.
 
Taitaa olla virallisesti vm 2017, mutta loppuvuodesta 2016 luovutettu. Farkku, värinä quartz gray tjs. Ja Aritastahan tämäkin. Maalaus on kestänyt hyvin, eikä erottunut alkuperäisestä mitenkään. Ja kyllähän maalin pitääkin pysyä, kun se tehdään oikein. Näissähän on ollut jotain sinkkikuplia, tjs. joiden kohdalta maali saattaa ajan myötä irrota. Jos niitä on muualla, niin eiköhän sinnekin ruoste jossain vaiheessa pääse. Jos niitä olisi, niin luulisi niiden jo tässä vaiheessa auton elinkaarta erottuvan jotenkin. Pese auto huolella ja käy maalipinta hyvässä valossa läpi? Omassa autossani ei onneksi ole ollut muita ongelmakohtia, toivottavasti ei sinullakaan.

Käyttämääni nyrkkipaja lopetti jokunen vuosi sitten, joten siitä ei valitettavasti ole apua.

Hyvä kuulla ainakin tuo, että maalipinta on kestänyt korjauksen jälkeen hyvin... Josko sitä luottaisi siihen, että tällä korjauksella autolla pärjäisi toivottavasti vielä ainakin 2-vuotta eteenpäin.

Kun käytin autoa alustavasti tutkittavana yhdessä paikassa, hoksasivat korjaamon kaverit heti toisenkin kohdan jossa oli pientä maalin kuplimista. Itsekin tämän näin auringonvalossa selvästi, omassa autohallissa ei noita ole mustasta autosta mitenkään erottanut. Pitänee nyt purra hammasta ja maksaa tuo 350€ arvoinen uudelleenmaalaus.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.

Ei se ole tän ikäiselle yhtään, jos kunnon maalauksen saa. Lähinnä tässä on kokoajan pelottanut, että ruoste puskee kohta joka paikasta alta ja maali lähtee samasta korjatusta kulmasta irti tai muualtakin irti... Siksi onkin hyvä kuulla, että muilla paikallinen korjaus on oikeasti auttanut.
 
Eihän tuollainen 350€ nyt mikään ihmeellinen summa ole auton kanssa, juuri maksoin laajan huollon, lisänä sitten jakopää+vesipumppu, apulaitehihna+rullat ja kiristin, sekä taakse kaikki uudet jarrut, satuloita, vaijereita ja nesteitä myöden ja loppusumma oli 3998€.

Pystytkö hieman avaamaan laskua? Kuulostaa melkoisen tuuhealta summalta noista töistä, ellei auto ole joku todella erikoinen ja vaikeasti huollettava härveli.
 
Oletin, että tässä tapauksessa on luonnollisesti kyse hihnasta. Eipä vanhoihin tsi-koneisiinkaan ketjun vaihto taida tänä päivänä ihan tonnia maksaa, joten kyllä tuo huollon hinta on viittä vaille törkeä. Näitä lukiessa vahvistuu ajatus, että yksinkertaiset perustoimenpiteet ja vähän hankalammatkin kannattaa tehdä itse. Autoilu on sen verran kallista hommaa muutenkin, että tuollaisten korjausoperaatioiden hintalisällä ajelee melkein taksilla edullisemmin.
 
Villi veikkaus että dunlopin auto on joku n. 10 vuotias audi ja huollot & korjaukset on tehty marmorilla? Helposti saa poltettua merkkiliikkeeseen 4k€ noilla rempoilla.
 
Pystytkö hieman avaamaan laskua? Kuulostaa melkoisen tuuhealta summalta noista töistä, ellei auto ole joku todella erikoinen ja vaikeasti huollettava härveli.


Tosiaan laajaan huoltoon kuuluu etuperän, jakolaatikon, takaperän ja automaatin öljynvaihdon otin lisäksi, kardaanien ja kaikkien nivelien rasvaus, kaikkien jarrujen avaus, puhdistus ja rasvaus. Nyt tosiaan selvisi että takasatulat oli jumissa ja toinen vuoti joten pistettiin taakse kaikki uutta letkuja, vaijereita ja nesteitä myöden.

Samalla katsastettiin ja korjattiin kallistuksenvakaimen korikiinnitys helat, sulat ja yksi poltin.

Siihen päälle se huolto, missä öljyt ja kaikki suodattimet moottoriin (se polttoaine suodatin myös)

Sitten jakopää+vesipumppu ja kaikki nippelit sinne ja lopuksi samalla kun paikat auki niin apulaitehihna ja sen rullat ja kiristin.

Ai niin ja ilmastoinnin täyttö ja tarkistus

Olihan se 3pvä korjaamolla, mutta en kyllä yhtään pidä pahana tuota hintaa työmäärään nähden.

Pointti asiassa siis oli se että autojen kanssa yllättäviä ja ei yllättäviä menoja on aina.
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.

Vastaan itselleni, jotta muutkin saavat lukea, kuinka tässä nyt sitten kävi. Auto kävi tänään jakohihnan takuuvaihdossa. Vaihdossa huomattiin seuraavaa:

- Jakohihnan siirtymä keskilinjasta 3-4mm hammaspyörällä
- Edellisestä johtuen jakohihna oli siirtynyt siis hammaspörältä osittain tyhjän päälle
- Kiristimessä oli vauriota itse rullassa - vääntynyt ja laakerointi viittä vaille pettämässä.
- Hihna oli kihnuttanut rullan sisäreunaan/huuleen jäljen.
- Rullan sai sormivoimin liikkumaan /kallistumaan
- Kiristimen mekanismissa oli "tyhjää aluetta" - rallattanut sitä rikki ilmeisesti.

Jakohihnasetin toimittajana GATES. Itse rullan valmistajaa ei saatu selville - vielä. Alihankkija?

Uudet korvaavat hilut tilalle ja matka jatkuu siis. Mutta kiristin oli erilainen nyt tietenkin. Samanlaista ei tilale laitettu.

Moottorikoodi, jota tämä koskee: VAG CUUD/DFSD 2.0 TDI CR vm. 2016
Oire: Sirkuttava ääni aluksi kylmänä käynnistettäessä. Ääni yleistyy ja alkaa kuulumaan lopulta lämpimässä koneessa myöskin.

Konerikko oli lähellä.
 
Vastaan itselleni, jotta muutkin saavat lukea, kuinka tässä nyt sitten kävi. Auto kävi tänään jakohihnan takuuvaihdossa. Vaihdossa huomattiin seuraavaa:

- Jakohihnan siirtymä keskilinjasta 3-4mm hammaspyörällä
- Edellisestä johtuen jakohihna oli siirtynyt siis hammaspörältä osittain tyhjän päälle
- Kiristimessä oli vauriota itse rullassa - vääntynyt ja laakerointi viittä vaille pettämässä.
- Hihna oli kihnuttanut rullan sisäreunaan/huuleen jäljen.
- Rullan sai sormivoimin liikkumaan /kallistumaan
- Kiristimen mekanismissa oli "tyhjää aluetta" - rallattanut sitä rikki ilmeisesti.

Jakohihnasetin toimittajana GATES. Itse rullan valmistajaa ei saatu selville - vielä. Alihankkija?

Uudet korvaavat hilut tilalle ja matka jatkuu siis. Mutta kiristin oli erilainen nyt tietenkin. Samanlaista ei tilale laitettu.

Moottorikoodi, jota tämä koskee: VAG CUUD/DFSD 2.0 TDI CR vm. 2016
Oire: Sirkuttava ääni aluksi kylmänä käynnistettäessä. Ääni yleistyy ja alkaa kuulumaan lopulta lämpimässä koneessa myöskin.

Konerikko oli lähellä.

Olipas tutunkuuloinen sirkutus. Isällä oli vm. -18 4Motion Golf 2.0 TDI. Osti sen K-auton omasta käytöstä karvan yli 20tkm ajettuna. Kihnuttava ääni alkoi pian kuulumaan kylmänä, ja sitten jakopään hilut vaihdettiin takuun piikkiin. Ei tainnut mennä kuin muutama kuukausi niin ääni palasi kun kone oli kylmä. Isäukko soitti asiasta K-autoon, ja sieltä sanottiin vain että kovaa ajoa, jos jotain porsii niin laitetaan takuuseen. Ko. putiikissa ei tiedetty tuon taivaallista moisesta tyyppiviasta :srofl:

Isä taisi ajella n. 60-70tkm tauluun ja auto lähti vaihtoon.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin...
Tänään oli vikadiagnoosi toisessa vagineisiin erikoistuneessa korjaamossa. AdBlue-säiliön vaihtaminen muuttui pelkän AdBlue-ohjainlaitteen vaihtamiseksi. Kuulemma ohjainlaitteen virtapiiri on syöpynyt sisältä. Vanhassa ohjainlaitteessa on tyyppivika, että siinä oleva reikä alkaa vuotamaan tai sitten alumiinin liitokset vaan vuotaa, ja koska laite on takarenkaan vieressä, niin kura lentää sisälle (Audifoorumeilla kuvia syöpymisestä). Kuulemma uusissa ohjainlaitteissa ei ole vielä ainakaan tullut samaa ongelmaa.
  • AdBlue-ohjainlaitteen vaihto
  • Matalapaine EGR:n vaihto venttiilin tukkeutumisen takia
  • Kuskin penkinlämmittimen vastusten korjaus
  • Ilmanlaadun anturin johtojen korjaus
En kysynyt hintaa, mutta onhan tämä jotain yli 2000 € töineen varmasti.

Autoliike korvaa 100 % eikä pitänyt edes vääntää. Tein siis aiemmin ystävällisen mutta napakan reklamaation, jossa vetosin kuluttajasuojalain virhevastuuseen. 5/5, loistavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa ehkä typerältä kysymykseltä, mutta mikä on tämä ilmanlaadun valvonta?

Anturi tunnistaa huonon ilmanlaadun (esim. ajat tunnelissa) ja laittaa sisäilman kierron automaattisesti päälle. Tuosta oli vikakoodi, ajattelin pyytää kuntoon samalla. Ihan hyvä ominaisuus mielestäni. Auton keskinäytössä tuon pystyy laittamaan on/off.
 
Jos lämpöanturi näyttää livedatassa jatkuvasti -40C lukemia, niin onko anturi sökö, vai onko tuo jotenkin tarkoituksella asetettu niin? Joidenkin anturien kohdalla luki selvästi "ei käytössä", eli tuskin mitään puuttuviakaan antureita kyseessä.

Metsästän syytä Octavian aaltoilevalle tyhjäkäynnille ja nuo kiinnittivät huomion. Tietenkin unohdin ottaa kuvankaappauksen, mitä antureita nuo olivat, mutta ainakin kaksi näytti tuota lukemaa. Olisikohan ollut pakokaasuun liittyviä. Täytyy tarkistaa huomenna.
 
Jos lämpöanturi näyttää livedatassa jatkuvasti -40C lukemia, niin onko anturi sökö, vai onko tuo jotenkin tarkoituksella asetettu niin? Joidenkin anturien kohdalla luki selvästi "ei käytössä", eli tuskin mitään puuttuviakaan antureita kyseessä.

Metsästän syytä Octavian aaltoilevalle tyhjäkäynnille ja nuo kiinnittivät huomion. Tietenkin unohdin ottaa kuvankaappauksen, mitä antureita nuo olivat, mutta ainakin kaksi näytti tuota lukemaa. Olisikohan ollut pakokaasuun liittyviä. Täytyy tarkistaa huomenna.
Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.
 
Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.
Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan. Täytyy huomenna tutkia lisää, mutta sen muistan, että kaksi -40C lukemaa osui silmään.

Oireena tosiaan on, että lämpöisenä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti aaltoilee hetken aikaa. 1.6 TDI ja -18 malli tosiaan kyseessä. Muuten toimii aivan normaalisti, mitä nyt vaihdelaatikon laakerit vaikeroivat tuskissaan. Ehkä anturivika voi aiheuttaa tuon aaltoilun.
 
Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan.
Joskus kyllä muttei kuitenkaan aina. On useita automalleja joissa esimerkiksi pakokaasun lämpötila-antureista osaa ei ole kyseisessä autossa olemassakaan mutta ECU listaa silti anturin ja näyttää sille arvoksi -40 täysin ehjässä ja toimivassa autossa. Samanlaisia voi löytyä myös jäähdytysnesteen puolelta.
 
Nyt jäi Octavia viikonlopuksi remonttiin. Sijaisautoksi sentään sain Skoda Scalan kaikilla herkuilla. Toivottavasti ei hajoa.

Saldo tähän asti 10kk aikana (160tkm - 176tkm):
  • Hajonnut pyöränlaakeri
  • Hajonnut ABS-anturi
  • Hajonnut kytkin
  • Hajonnut vaihdelaatikko
  • Hajonnut polttoaineluukun lukko
  • Hajonnut takaoven lukko
  • Joku ahdistaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä ja kierrokset heittelee
Toiselta puolelta puskuri hankasi lokarista maalit ja oli jo pientä rusketusta havaittavissa. Ostin kunnon maalit ja lopputulos oli silti aika surkeaa. Eilen iski armoton vitutus päälle, kun löysin ihan samanlaisia maalin lohkeiluja myös toiselta puolelta ja kuskin ovesta. Kuusi vuotta vanha auto, jossa on maalipinta muuten hämmästyttävän kunnossa.

Saa nähdä, mitä yhteiselo tuo vielä lisää tullessaan :think:
 
Nyt jäi Octavia viikonlopuksi remonttiin. Sijaisautoksi sentään sain Skoda Scalan kaikilla herkuilla. Toivottavasti ei hajoa.

Saldo tähän asti 10kk aikana (160tkm - 176tkm):
  • Hajonnut pyöränlaakeri
  • Hajonnut ABS-anturi
  • Hajonnut kytkin
  • Hajonnut vaihdelaatikko
  • Hajonnut polttoaineluukun lukko
  • Hajonnut takaoven lukko
  • Joku ahdistaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä ja kierrokset heittelee
Toiselta puolelta puskuri hankasi lokarista maalit ja oli jo pientä rusketusta havaittavissa. Ostin kunnon maalit ja lopputulos oli silti aika surkeaa. Eilen iski armoton vitutus päälle, kun löysin ihan samanlaisia maalin lohkeiluja myös toiselta puolelta ja kuskin ovesta. Kuusi vuotta vanha auto, jossa on maalipinta muuten hämmästyttävän kunnossa.

Saa nähdä, mitä yhteiselo tuo vielä lisää tullessaan :think:
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
 
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
On ollut reilu 10 vuotta Golf 1.6 ja IV korinen -00 vuosimallia, ainut vika oli että ovet menee vanhemmiten itsestään lukkoon, kun lukoissa oleviin mikrokytkimiin tulee vikaa, eikä tietysti parin euron osaa saa erikseen vaan pitää ostaa yli kahden sadan lukko kokonaan.
 
Tuli paikkailtua takajouset, vm. 2011 Jetasta. Alkuperäiset kestivät sen 13 vuotta, kilometrejä 110tkm. Helppo, 30min remontti :)

Takajousien alusta yhdellä 19mm pultilla ja mutterilla kiinni. Jos vaimennuskumit ovat huonossa kunnossa, ne kannattaa toki paikata myös. Itse uudelleenkäytin vanhoja.

Jousi1.jpg
Jousi2.jpg
Jousi3.jpg
 
Tuli paikkailtua takajouset, vm. 2011 Jetasta. Alkuperäiset kestivät sen 13 vuotta, kilometrejä 110tkm. Helppo, 30min remontti :)

Takajousien alusta yhdellä 19mm pultilla ja mutterilla kiinni. Jos vaimennuskumit ovat huonossa kunnossa, ne kannattaa toki paikata myös. Itse uudelleenkäytin vanhoja.

Jousi1.jpg
Jousi2.jpg
Jousi3.jpg
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
 
Toki tuokin, mutta muista jousihan on jatkuvan rasituksen alla vaikka et edes aja autolla. Ikäkin on vaikuttava tekijä..
Itsellä on aikaisemmin ollut yli 20 vuotta sama auto, eikä jouset ole ikinä katkennut, silloin tiet eivät olleet vielä näin huonossa kunnossa. Rasitus on jouseen olematon kun autolla ei ajeta, mutta pienemmillä teillä olevat reijät antaa jouselle todella kovan iskun.
Sen jälkeen on mennyt kaksi kertaa jousi poikki noin 5 vuoden sisällä.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta.
30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.
 
Ei jousi käytössä kuulu katketa.
Minun ympärivuotisesta käyttiksestä katkesi jousi n. 22 vuoden jälkeen. Mittarissa n. 280tkm. 3cm pätkä alhaalta poies. Jousen maalipinta oli kuoriutunut joten osasyynä lienee myös ruoste.
 
Viimeksi muokattu:
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Kiihdytysautoista saattaa joskus venttiilinjousi katketa tai muusta erittäin korkeasti viritetystä moottorista, sekin yleensä vaati että kaikki ei ole ihan kohdillaan, esim. laiha seos (nakutus), eli lämmöt nousee palotilassa niin että seos syttyy ennen kipinää jolloin puhutaan nakutuksesta ja pahimmillaan saa tuhottua moottorin (mäntään sulaa reikä).
Crossipyörät on usein 2-tahtisia, niin ei varmasti katkea venttiilinjousi.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.



Katkennut venttiilinjousi.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 505 967
Jäsenet
74 423
Uusin jäsen
tosaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom