VAG autojen monet ongelmat

Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin...
Tänään oli vikadiagnoosi toisessa vagineisiin erikoistuneessa korjaamossa. AdBlue-säiliön vaihtaminen muuttui pelkän AdBlue-ohjainlaitteen vaihtamiseksi. Kuulemma ohjainlaitteen virtapiiri on syöpynyt sisältä. Vanhassa ohjainlaitteessa on tyyppivika, että siinä oleva reikä alkaa vuotamaan tai sitten alumiinin liitokset vaan vuotaa, ja koska laite on takarenkaan vieressä, niin kura lentää sisälle (Audifoorumeilla kuvia syöpymisestä). Kuulemma uusissa ohjainlaitteissa ei ole vielä ainakaan tullut samaa ongelmaa.
  • AdBlue-ohjainlaitteen vaihto
  • Matalapaine EGR:n vaihto venttiilin tukkeutumisen takia
  • Kuskin penkinlämmittimen vastusten korjaus
  • Ilmanlaadun anturin johtojen korjaus
En kysynyt hintaa, mutta onhan tämä jotain yli 2000 € töineen varmasti.

Autoliike korvaa 100 % eikä pitänyt edes vääntää. Tein siis aiemmin ystävällisen mutta napakan reklamaation, jossa vetosin kuluttajasuojalain virhevastuuseen. 5/5, loistavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa ehkä typerältä kysymykseltä, mutta mikä on tämä ilmanlaadun valvonta?

Anturi tunnistaa huonon ilmanlaadun (esim. ajat tunnelissa) ja laittaa sisäilman kierron automaattisesti päälle. Tuosta oli vikakoodi, ajattelin pyytää kuntoon samalla. Ihan hyvä ominaisuus mielestäni. Auton keskinäytössä tuon pystyy laittamaan on/off.
 
Jos lämpöanturi näyttää livedatassa jatkuvasti -40C lukemia, niin onko anturi sökö, vai onko tuo jotenkin tarkoituksella asetettu niin? Joidenkin anturien kohdalla luki selvästi "ei käytössä", eli tuskin mitään puuttuviakaan antureita kyseessä.

Metsästän syytä Octavian aaltoilevalle tyhjäkäynnille ja nuo kiinnittivät huomion. Tietenkin unohdin ottaa kuvankaappauksen, mitä antureita nuo olivat, mutta ainakin kaksi näytti tuota lukemaa. Olisikohan ollut pakokaasuun liittyviä. Täytyy tarkistaa huomenna.
 
Jos lämpöanturi näyttää livedatassa jatkuvasti -40C lukemia, niin onko anturi sökö, vai onko tuo jotenkin tarkoituksella asetettu niin? Joidenkin anturien kohdalla luki selvästi "ei käytössä", eli tuskin mitään puuttuviakaan antureita kyseessä.

Metsästän syytä Octavian aaltoilevalle tyhjäkäynnille ja nuo kiinnittivät huomion. Tietenkin unohdin ottaa kuvankaappauksen, mitä antureita nuo olivat, mutta ainakin kaksi näytti tuota lukemaa. Olisikohan ollut pakokaasuun liittyviä. Täytyy tarkistaa huomenna.
Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.
 
Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.
Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan. Täytyy huomenna tutkia lisää, mutta sen muistan, että kaksi -40C lukemaa osui silmään.

Oireena tosiaan on, että lämpöisenä käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti aaltoilee hetken aikaa. 1.6 TDI ja -18 malli tosiaan kyseessä. Muuten toimii aivan normaalisti, mitä nyt vaihdelaatikon laakerit vaikeroivat tuskissaan. Ehkä anturivika voi aiheuttaa tuon aaltoilun.
 
Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan.
Joskus kyllä muttei kuitenkaan aina. On useita automalleja joissa esimerkiksi pakokaasun lämpötila-antureista osaa ei ole kyseisessä autossa olemassakaan mutta ECU listaa silti anturin ja näyttää sille arvoksi -40 täysin ehjässä ja toimivassa autossa. Samanlaisia voi löytyä myös jäähdytysnesteen puolelta.
 
Nyt jäi Octavia viikonlopuksi remonttiin. Sijaisautoksi sentään sain Skoda Scalan kaikilla herkuilla. Toivottavasti ei hajoa.

Saldo tähän asti 10kk aikana (160tkm - 176tkm):
  • Hajonnut pyöränlaakeri
  • Hajonnut ABS-anturi
  • Hajonnut kytkin
  • Hajonnut vaihdelaatikko
  • Hajonnut polttoaineluukun lukko
  • Hajonnut takaoven lukko
  • Joku ahdistaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä ja kierrokset heittelee
Toiselta puolelta puskuri hankasi lokarista maalit ja oli jo pientä rusketusta havaittavissa. Ostin kunnon maalit ja lopputulos oli silti aika surkeaa. Eilen iski armoton vitutus päälle, kun löysin ihan samanlaisia maalin lohkeiluja myös toiselta puolelta ja kuskin ovesta. Kuusi vuotta vanha auto, jossa on maalipinta muuten hämmästyttävän kunnossa.

Saa nähdä, mitä yhteiselo tuo vielä lisää tullessaan :think:
 
Nyt jäi Octavia viikonlopuksi remonttiin. Sijaisautoksi sentään sain Skoda Scalan kaikilla herkuilla. Toivottavasti ei hajoa.

Saldo tähän asti 10kk aikana (160tkm - 176tkm):
  • Hajonnut pyöränlaakeri
  • Hajonnut ABS-anturi
  • Hajonnut kytkin
  • Hajonnut vaihdelaatikko
  • Hajonnut polttoaineluukun lukko
  • Hajonnut takaoven lukko
  • Joku ahdistaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä ja kierrokset heittelee
Toiselta puolelta puskuri hankasi lokarista maalit ja oli jo pientä rusketusta havaittavissa. Ostin kunnon maalit ja lopputulos oli silti aika surkeaa. Eilen iski armoton vitutus päälle, kun löysin ihan samanlaisia maalin lohkeiluja myös toiselta puolelta ja kuskin ovesta. Kuusi vuotta vanha auto, jossa on maalipinta muuten hämmästyttävän kunnossa.

Saa nähdä, mitä yhteiselo tuo vielä lisää tullessaan :think:
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
 
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
On ollut reilu 10 vuotta Golf 1.6 ja IV korinen -00 vuosimallia, ainut vika oli että ovet menee vanhemmiten itsestään lukkoon, kun lukoissa oleviin mikrokytkimiin tulee vikaa, eikä tietysti parin euron osaa saa erikseen vaan pitää ostaa yli kahden sadan lukko kokonaan.
 
Tuli paikkailtua takajouset, vm. 2011 Jetasta. Alkuperäiset kestivät sen 13 vuotta, kilometrejä 110tkm. Helppo, 30min remontti :)

Takajousien alusta yhdellä 19mm pultilla ja mutterilla kiinni. Jos vaimennuskumit ovat huonossa kunnossa, ne kannattaa toki paikata myös. Itse uudelleenkäytin vanhoja.

Jousi1.jpg
Jousi2.jpg
Jousi3.jpg
 
Tuli paikkailtua takajouset, vm. 2011 Jetasta. Alkuperäiset kestivät sen 13 vuotta, kilometrejä 110tkm. Helppo, 30min remontti :)

Takajousien alusta yhdellä 19mm pultilla ja mutterilla kiinni. Jos vaimennuskumit ovat huonossa kunnossa, ne kannattaa toki paikata myös. Itse uudelleenkäytin vanhoja.

Jousi1.jpg
Jousi2.jpg
Jousi3.jpg
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
 
Toki tuokin, mutta muista jousihan on jatkuvan rasituksen alla vaikka et edes aja autolla. Ikäkin on vaikuttava tekijä..
Itsellä on aikaisemmin ollut yli 20 vuotta sama auto, eikä jouset ole ikinä katkennut, silloin tiet eivät olleet vielä näin huonossa kunnossa. Rasitus on jouseen olematon kun autolla ei ajeta, mutta pienemmillä teillä olevat reijät antaa jouselle todella kovan iskun.
Sen jälkeen on mennyt kaksi kertaa jousi poikki noin 5 vuoden sisällä.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta.
30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.
 
Ei jousi käytössä kuulu katketa.
Minun ympärivuotisesta käyttiksestä katkesi jousi n. 22 vuoden jälkeen. Mittarissa n. 280tkm. 3cm pätkä alhaalta poies. Jousen maalipinta oli kuoriutunut joten osasyynä lienee myös ruoste.
 
Viimeksi muokattu:
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Kiihdytysautoista saattaa joskus venttiilinjousi katketa tai muusta erittäin korkeasti viritetystä moottorista, sekin yleensä vaati että kaikki ei ole ihan kohdillaan, esim. laiha seos (nakutus), eli lämmöt nousee palotilassa niin että seos syttyy ennen kipinää jolloin puhutaan nakutuksesta ja pahimmillaan saa tuhottua moottorin (mäntään sulaa reikä).
Crossipyörät on usein 2-tahtisia, niin ei varmasti katkea venttiilinjousi.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.



Katkennut venttiilinjousi.
 
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.

Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.
 
Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.
Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.
Eli ihan täyttä pas... tuo selitys, tosin sitten kun jousi on poikki edestä ylhäältä sen kyllä kuulee rattia kääntäessä.
 
Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.
Eli ihan täyttä pas... tuo selitys, tosin sitten kun jousi on poikki edestä ylhäältä sen kyllä kuulee rattia kääntäessä.
Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.
 
Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.
Pahasti on jousissa vikaa, jos saa katkaistua ohjaustehostimen voimilla.
Huonolaatuista tavaraa tietysti tehdään, mutta ei noin huonolaatuista, eikä yläpään laakeri mene edes niin jumiin, että olisi tuo teoria mahdollinen.
 
No eihän se nyt ole yksittäisen tekijän aiheuttamaa tuo Saabin jousen katkeaminen, vaan yhdistelmä.
Jumiutuva laakeri, ohjaustehostimen aiheuttama kiertoliike jouseen ja jouseen kohdistuva puristus tai venytys kun sitä samalla kierretään akselinsa ympäri -> jousi poikki.

Mutta jos ketjun otsikkoa yritetään noudattaa, niin päivän positiivinen yllätys oli Skeidan katsastuksen läpäisy. Kehoitus tosin tuli vuotavasta pakoputken joustoliitoksesta, että pitäisi korjailla.
 
Saabin kohdalla ei voi olla muuta vaihtoehtoa kuin surkea ammattitaidoton tai ahne valmistaja, nuo luettelemasi selitykset on ihmisille jotka ei ymmärrä asiasta tuon taivaallista, vaan nielee joka selityksen, huvittavaa mutta totta.
 
Saabin tyyppivika on vähän samanlainen kun alkupään IV korisen Golfin laatikossa, jossa oli alkujaan niitattu planeettapyörä tasauspyörästöön ja kilometrien ja ehkä myös vähän rankemman ajotavan mukana niitit alkoivat pettämään ja lopulta niiteistä luovuttiin ja siirryttiin normaaliin pultti/mutteri systeemiin.
 
Tuttuni Jetasta meni etujousi 170tkm kohdilla, kyllähän tuo vähän arpapeliä on.
 
No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
 
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.

Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.

Mersun W205 olisi hieno, mutta niissä näytti olevan dieseleissä Rellun moottoreita, joita ei kehuttu. Ongelmia mm. NOX-antureiden, Adbluen ja turbojen kanssa. Lisäksi alustan nivelet eivät kestä oikein painavaa autoa. Uudelle Focukselle en oikein lämmennyt koeajolla ja omassa Skodassa koin olon paljon kotoisammaksi. Ecoboostien öljyssä kulkevista hihnoista olen lukenut pahaa. BMW F10 525d vei sydämen koeajolla ja oli aivan upea auto. Mutta noissa vasta ketjurempat maksaa ja muutenkin kyseinen yksilö tuntui kaipaavaan paria touhutonnia.

Eli ei ole helppo löytää autoa, josta tykkään, joka on luotettava ja johon on myös varaa. Tuo on vähän niin kuin valitse kaksi ominaisuutta kolmesta ja on pakko yrittää tehdä joku kompromissi tai toivoa tuurilla luotettavuutta. Bemari vahvisti fiiliksiä siitä, että oma juttu on iso ja tehokas diesel hyvillä varusteilla. Tekisi mieli tehdä downgrade ja vaihtaa 2018 karvalakki-Octavia B7 Passattiin, jossa on tehokkain 177hp Diesel, neliveto ja kaikki mahdolliset varusteet. Harmillisesti nuokin ovat vielä aika kalliita ja ruosteen lisäksi tuokin moottori saattaa kärsiä EGR- ja suutinvaivoista. Touhutonneja saisi varata ja tuossahan ei olisi yhtään mitään järkeä muutenkaan. Jos raha ei olisi ongelma, niin sitten ostaisin V10 TDI Phaetonin :D

Jospa Octavia tulisi kuntoon ja saisin paikkamaalaukset edes jotenkin piiloon. Tuo on sentään hyvä ajaa, tilava ja tuntuu, että faceliftiin on saatu äänieristystä lisää ja pikkudieseliinkin lisää potkua. Tuossahan on vielä korjauksien lisäksi juuri uusittu akku, talvirenkaat ja jakohihna.
 
Viimeksi muokattu:
No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
" Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?
 
Japanissa kokonaan tehdyissä autoissa aika vähissä viat tyypillisesti 400 ke ajomäärillä.
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?
Ja mitä nämä kokonaan Japanissa tehdyt autot on.
Koska muistan varsinkin -80 luvun helv.. nopeasti ruostuvat Toyotat.
 
" Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?
Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille.
 
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.

Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).

Itse olen jo sellainen tuulipukuautoilija, joka ei jaksa innostua kovinkaan paljoa auton merkistä ja hilavitkuttimista. Kiksit otettava muista harrastuksista. En minä punaviineistäkään erota, mikä on kallista ja mikä halpaa. Punaviinille ne kaikki maistuvat. Autoalan koulutusta on, vähän työkokemustakin nuoruudesta ja monta tuttua alalla ja ex autoalan miehiä.

Nykyautot ovat monimutkaisia, suht vikaherkkiä ja korjaamisen hinta noussut ja nousee edelleen kuin raketti. Mitään ei korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja aina menee tonneja. Vähän työtä ja hurja varaosakate on se mistä se raha tulee. Yhtälö on ihan hirveä. Seppä sepittää, mutta tavallinen kadun tallaaja ei sepitä, vaan latoo taaloja tiskiin.

Korealaisilla olen ajanut nyt 15v ja en oikein muuta edes uskaltaisi ostaakaan. Minun tarpeisiini toimii ja olleet aivan älyttömän luotettavia. Helppoja ja tosi käteviä huoltaa itse. Kukin tavallaan. Tuttu mersumies ei voinut nousta Hyundai taksiin, kun ei vaan voi ja olisi mennyt baari-ilta pilalle. Ajakoon jokainen ihan millä merkillä haluaa, en halua suositella mitään tiettyä kenellekään.

Jousia kyllä katkeaa autoista ihan yleisesti, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.
Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.
 
Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille.
Kyllä minä ymmärrän, mutta kun korjannut autoja noin 40 vuotta nin mikään BULLS.... ei menme läpi,
 
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).

Itse olen jo sellainen tuulipukuautoilija, joka ei jaksa innostua kovinkaan paljoa auton merkistä ja hilavitkuttimista. Kiksit otettava muista harrastuksista. En minä punaviineistäkään erota, mikä on kallista ja mikä halpaa. Punaviinille ne kaikki maistuvat. Autoalan koulutusta on, vähän työkokemustakin nuoruudesta ja monta tuttua alalla ja ex autoalan miehiä.

Nykyautot ovat monimutkaisia, suht vikaherkkiä ja korjaamisen hinta noussut ja nousee edelleen kuin raketti. Mitään ei korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja aina menee tonneja. Vähän työtä ja hurja varaosakate on se mistä se raha tulee. Yhtälö on ihan hirveä. Seppä sepittää, mutta tavallinen kadun tallaaja ei sepitä, vaan latoo taaloja tiskiin.

Korealaisilla olen ajanut nyt 15v ja en oikein muuta edes uskaltaisi ostaakaan. Minun tarpeisiini toimii ja olleet aivan älyttömän luotettavia. Helppoja ja tosi käteviä huoltaa itse. Kukin tavallaan. Tuttu mersumies ei voinut nousta Hyundai taksiin, kun ei vaan voi ja olisi mennyt baari-ilta pilalle. Ajakoon jokainen ihan millä merkillä haluaa, en halua suositella mitään tiettyä kenellekään.

Jousia kyllä katkeaa autoista ihan yleisesti, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut.

Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
 
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?
Ja mitä nämä kokonaan Japanissa tehdyt autot on.
Koska muistan varsinkin -80 luvun helv.. nopeasti ruostuvat Toyotat.

Muistan kun 1986 FX Pro Corollani tahtoi aika herkkään ruostua. Kuitenkin vuosittaisella ruostesuojauksella ja paikkamaalaamalla pääsi aika pitkälle.
Ajoin mittariin 250tkm - 450tkm ja ei mitään isompaa vikaa nyt muistu mieleeni ja ajo oli ihan reipasta. Oli kyllä paljon autoa hintasekseen.
Ei muuten vikavalokaan syttynyt kertaakaan. :)

Nyt on VW Golf alla, mutta ei vielä niin paljoa kokemusta, että voisi sanoa mitään varmaa. Toistaiseksi toiminut.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.
 
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.

Tarkoitit varmaan Yhdysvaltalaisia automerkkejä. Käsittääkseni esim. Toyotalla on valmistusta mm. Kadanadassa, Yhdysvalloissa ja Meksikossa.

Ja tuo lista on Scottyn mukaan paremmuusjärjestyksessä. Japani on tietysti ensimmäisenä. Eurooppaa ei tässä huomioitu.
 
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
 
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.

Mulla oli yhteen aikaan kaksi A:lla alkavaa automerkkiä pihassa, toinen saksasta ja toinen italiasta. Hauskana yksityiskohtana saksalaisessa A:ssa oli Magneti Marellin sähköt ja italialainen luotti vastaavasi Boschiin.
 
Mulla oli yhteen aikaan kaksi A:lla alkavaa automerkkiä pihassa, toinen saksasta ja toinen italiasta. Hauskana yksityiskohtana saksalaisessa A:ssa oli Magneti Marellin sähköt ja italialainen luotti vastaavasi Boschiin.
Ducatissa minulla oli Marellin sähköt ja ei mitään ongelmaa. Vanhoina aikoina Boschin ruiskut ym olivat kohtalaisia ja vikoja silloin tällöin. Japsien Densoissa ei ikinä mitään vikaa.

Nykyautot ovat ihme sekasikiöitä ja moottorit ym tehty mikä missäkin. Esim Toyota Proace = Citroen ja ihan surkea. Hiace taas oli legenda.
 
Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.
Tuolla ei ole jousen kestävyyden kannalta suurta merkitystä, vaan lämpökäsitelyllä jousen valmistuksen jälkeen on ratkaisevin tekijä jousen kestävyyden kannalta.
 
Abs-anturi mennyt rikki Passatista takaa. Ei ajoa estä, mutta mittaristo on kuin joulukuusi ja 3/4 ajoavustimista pois pelistä. Uusi osa tilattu ja sinänsä tuo varmaan teoriassa helppo vaihtaa, mutta katsotaan käytännössä, miten kymmenen vuotta vanha kuusiokolopultti aukeaa ja lähteekö anturi kolostaan rikkomatta. Takalaakerit vaihdoin pari vuotta sitten ja ei tekisi mieli niitä huvikseen lähteä uudestaan purkamaan, jos homma ei mene kuin stömsöössä. Pitäisi sitten ostella uudet napapultit ja jarrusatulan kannakkeen pultit. Kaikki kuitenkin ns. kertakäyttöisiä venypultteja.
 
Kyllä se helposti lähtee auki, kun lähtee +20 vuotta vanhassa Golfissakin auki.
Osien laatu on kyllä heikentynyt paljon menneisiin aikoihin verrattuna, milloin oli vielä kunniakasta valmistaa huippulaatuista tavaraa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 008
Viestejä
4 617 416
Jäsenet
75 970
Uusin jäsen
.45 Colt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom