- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 3 228
Gatesin jakopään osissa on huomattu laatuongelmia tässäkin ketjussa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tänään oli vikadiagnoosi toisessa vagineisiin erikoistuneessa korjaamossa. AdBlue-säiliön vaihtaminen muuttui pelkän AdBlue-ohjainlaitteen vaihtamiseksi. Kuulemma ohjainlaitteen virtapiiri on syöpynyt sisältä. Vanhassa ohjainlaitteessa on tyyppivika, että siinä oleva reikä alkaa vuotamaan tai sitten alumiinin liitokset vaan vuotaa, ja koska laite on takarenkaan vieressä, niin kura lentää sisälle (Audifoorumeilla kuvia syöpymisestä). Kuulemma uusissa ohjainlaitteissa ei ole vielä ainakaan tullut samaa ongelmaa.Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin...
Kuulostaa ehkä typerältä kysymykseltä, mutta mikä on tämä ilmanlaadun valvonta?
- Ilmanlaadun anturin johtojen korjaus
Kuulostaa ehkä typerältä kysymykseltä, mutta mikä on tämä ilmanlaadun valvonta?
Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.Jos lämpöanturi näyttää livedatassa jatkuvasti -40C lukemia, niin onko anturi sökö, vai onko tuo jotenkin tarkoituksella asetettu niin? Joidenkin anturien kohdalla luki selvästi "ei käytössä", eli tuskin mitään puuttuviakaan antureita kyseessä.
Metsästän syytä Octavian aaltoilevalle tyhjäkäynnille ja nuo kiinnittivät huomion. Tietenkin unohdin ottaa kuvankaappauksen, mitä antureita nuo olivat, mutta ainakin kaksi näytti tuota lukemaa. Olisikohan ollut pakokaasuun liittyviä. Täytyy tarkistaa huomenna.
Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan. Täytyy huomenna tutkia lisää, mutta sen muistan, että kaksi -40C lukemaa osui silmään.Ainakin jäähdytysnesteen ja polttoaineen lämpöantureissa tämä tarkoittaa sitä että anturi tai anturin johto on kokonaan poikki.
Joskus kyllä muttei kuitenkaan aina. On useita automalleja joissa esimerkiksi pakokaasun lämpötila-antureista osaa ei ole kyseisessä autossa olemassakaan mutta ECU listaa silti anturin ja näyttää sille arvoksi -40 täysin ehjässä ja toimivassa autossa. Samanlaisia voi löytyä myös jäähdytysnesteen puolelta.Googlailin myös, että -40C viittaa anturin vikaan.
Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.Nyt jäi Octavia viikonlopuksi remonttiin. Sijaisautoksi sentään sain Skoda Scalan kaikilla herkuilla. Toivottavasti ei hajoa.
Saldo tähän asti 10kk aikana (160tkm - 176tkm):
Toiselta puolelta puskuri hankasi lokarista maalit ja oli jo pientä rusketusta havaittavissa. Ostin kunnon maalit ja lopputulos oli silti aika surkeaa. Eilen iski armoton vitutus päälle, kun löysin ihan samanlaisia maalin lohkeiluja myös toiselta puolelta ja kuskin ovesta. Kuusi vuotta vanha auto, jossa on maalipinta muuten hämmästyttävän kunnossa.
- Hajonnut pyöränlaakeri
- Hajonnut ABS-anturi
- Hajonnut kytkin
- Hajonnut vaihdelaatikko
- Hajonnut polttoaineluukun lukko
- Hajonnut takaoven lukko
- Joku ahdistaa tyhjäkäyntiä lämpöisenä ja kierrokset heittelee
Saa nähdä, mitä yhteiselo tuo vielä lisää tullessaan
On ollut reilu 10 vuotta Golf 1.6 ja IV korinen -00 vuosimallia, ainut vika oli että ovet menee vanhemmiten itsestään lukkoon, kun lukoissa oleviin mikrokytkimiin tulee vikaa, eikä tietysti parin euron osaa saa erikseen vaan pitää ostaa yli kahden sadan lukko kokonaan.Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
Jousia kyllä nykyään katkeaa, taitaa johtua suurelta osin teiden heikosta kunnosta.
Itsellä on aikaisemmin ollut yli 20 vuotta sama auto, eikä jouset ole ikinä katkennut, silloin tiet eivät olleet vielä näin huonossa kunnossa. Rasitus on jouseen olematon kun autolla ei ajeta, mutta pienemmillä teillä olevat reijät antaa jouselle todella kovan iskun.Toki tuokin, mutta muista jousihan on jatkuvan rasituksen alla vaikka et edes aja autolla. Ikäkin on vaikuttava tekijä..
Kerro nyt se merkki missä ei ole koskaan vikoja, kaikki haluaa vaihtaa siihenMasokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.
Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta.
Minun ympärivuotisesta käyttiksestä katkesi jousi n. 22 vuoden jälkeen. Mittarissa n. 280tkm. 3cm pätkä alhaalta poies. Jousen maalipinta oli kuoriutunut joten osasyynä lienee myös ruoste.Ei jousi käytössä kuulu katketa.
Kiihdytysautoista saattaa joskus venttiilinjousi katketa tai muusta erittäin korkeasti viritetystä moottorista, sekin yleensä vaati että kaikki ei ole ihan kohdillaan, esim. laiha seos (nakutus), eli lämmöt nousee palotilassa niin että seos syttyy ennen kipinää jolloin puhutaan nakutuksesta ja pahimmillaan saa tuhottua moottorin (mäntään sulaa reikä).Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.
Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.
Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.Autoilua on takana joku 35v ja siitä suurin osa vanhoilla romuilla. Ikinä ei ole yhtään jousta katkennut. Yhtään vagginetta ei ole toki ollut.
Ei jousi käytössä kuulu katketa. Miettikää vaikka venttiilinjousta. Ikinä en ole kuullut esim motocrosspyörästä että olisi jousi katkennut.
Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.Ja minulla noin öbaut 7v vanha saab 9-3 SC. Tyyppivika että jousi katkeaa ja niinhän se oli minunkin ostamassa poikki. Joku selitys oli, että se jousen/iskarin yläpään laakeri mikä ikinä alkoi jumittaa ja sitten jousi otti itseensä. En tiedä tarkemmin, mutta se vaihtui autolikkeen piikkiin. Ja ei sen koommin hajonnut omassa käytössä ~100tkm.
Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.Jos jousen/iskarin yläpään laakeri on niin jumissa että jousi on edes vaarassa katketa, niin ei sitä jousta rattia kääntämällä katki saa, siinä vaiheessa paikat pettää jostain muualta.
Eli ihan täyttä pas... tuo selitys, tosin sitten kun jousi on poikki edestä ylhäältä sen kyllä kuulee rattia kääntäessä.
Pahasti on jousissa vikaa, jos saa katkaistua ohjaustehostimen voimilla.Kyllä se vaan on 9-3 tyyppivika et kääntölaakeri jumii ja sit menee jousi poikki. Ilmeisesti ohjaustehostimessa on sen verran jerkkua et jaksaa vanhan ja ehkä huonokuntosen jousen vääntää katki.
Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.Masokismiahan tuollainen VAG-harrastaminen on. Kuka tykkää mistäkin.
" Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?No tulipas melkonen hyökkäys, ja kuten sanoin, en tiedä mikä sen jousen katkeamisen todellisuudessa aiheutti. Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. Aivan sama ja tämä oli kymmenen vuotta sitten.
Japanissa kokonaan tehdyissä autoissa aika vähissä viat tyypillisesti 400 ke ajomäärillä.Kerro nyt se merkki missä ei ole koskaan vikoja, kaikki haluaa vaihtaa siihen
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?Japanissa kokonaan tehdyissä autoissa aika vähissä viat tyypillisesti 400 ke ajomäärillä.
Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille." Mutta minun autossa ja lukemattomissa muissa, se ei ollut sattumaa. ", mitä tämä niin kuin aikuisten oikeasti tarkoittaa?
[OT]Niinku Nissan Kingcap joista meni kampiakselin laakeri 100tkm välein? Corolloissakin on ollut noita laakeri vikoja dieseleissä[/OT]Japanissa kokonaan tehdyissä autoissa aika vähissä viat tyypillisesti 400 ke ajomäärillä.
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).Kieltämättä Vagien laatu kyllästyttää. Ei ne toki syyttä ole autovertailujen kärjessä, kun ostaessa saa tyypillisesti esim. hyvät ajo-ominaisuudet, moottorin luonteen ja tilaa. Eri moottorien ja mallien erot sekä tyyppiviat on aika hyvin tiedossa ja OBD11:n omistaminen helpottaa elämää. Siinä mielessä nuo ovat helppoja, kun voi jo arvata, mitä ongelmia rahalla saa.
Jonkun verran olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoja vageille. Japanilaiset ja korealaiset ovat ilmeisesti luotettavia, mutta ne eivät ole ikinä sytyttäneet. Pahimmillaan ovat olleet aivan kauheita, vaikka olisivat ihan uudehkoja. Halpaa muovia, tunnotonta ohjausta, outoja ratkaisuja napeille ja kytkimille, ahtaita takatiloja ja kovaa rengasmelua. Viimeisin kokemus on uudesta Corollasta, johon verrattuna oma Octavia tuntui valtavan tilavalta ja hiljaiselta kuin joku premium-auto. Sitten taas esimerkiksi Skoda Fabia tuntui paljon paremmalta kuin ihan uusi Toyota Yaris, kun ajoin molempia.
Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.30v ollu auto kans ja ymmärrän jo sen verran että kaikki fyysistä rasitusta kokevat osat hajoaa joskus. Vaikka ei itsellä olisikaan hajonneet.
Kyllä minä ymmärrän, mutta kun korjannut autoja noin 40 vuotta nin mikään BULLS.... ei menme läpi,Ok, et halua ymmärtää lukemaasi. Eli ihan vain kertauksen vuoksi, minun autossa oli jousi poikki ja tämä ei ollut ainoa tapaus. En tiedä miksi haluat ”vääntää” asiasta. Jos asia jotenki hiertää, niin mene lukemaan vanhoja ketjuja saabforumille.
Tämähän se monella on. VAG, MB, BMW sytyttävät ominaisuuksillaan ja se sitten maksaa tietyn summan ylläpitona riippuen tuurista ym. Pahaa tekee katsoa nuorehkoja ja keski-ikäisiäkin jannuja, kun rahat riittävät paljon ajettuun ex-premiumiin ja sitten tonnit viuhuvat kun vikoja etsitään ja korjataan. Kahvipöydässä vasta kuultua: "Mersun ilmajousitolppa vaihteeksi ois tonni...ja ei siinä mitään kun vaan olisi se tonni tilillä". Viime talvena hajosi kusivehkeitä monella ja tonnit viuhuivat taas. Kaverin vaimon öljyremmi Fordista laukesi kone. Työkaverin Audista meni EGR ja DPF ja tonneja taas. Mersu syö vaan renkaita kun ei saada suunnattua edes merkkiliikkeessä. jne jne. Hybridi-Mersusta hajosi mäntä kappaleiksi (kuten kuuluukin mennä siitä mallista) ja akku oli loppu 3v vanhana (kuten niissä kaikissa on).
Itse olen jo sellainen tuulipukuautoilija, joka ei jaksa innostua kovinkaan paljoa auton merkistä ja hilavitkuttimista. Kiksit otettava muista harrastuksista. En minä punaviineistäkään erota, mikä on kallista ja mikä halpaa. Punaviinille ne kaikki maistuvat. Autoalan koulutusta on, vähän työkokemustakin nuoruudesta ja monta tuttua alalla ja ex autoalan miehiä.
Nykyautot ovat monimutkaisia, suht vikaherkkiä ja korjaamisen hinta noussut ja nousee edelleen kuin raketti. Mitään ei korjata, vaan vaihdetaan isoja kokonaisuuksia ja aina menee tonneja. Vähän työtä ja hurja varaosakate on se mistä se raha tulee. Yhtälö on ihan hirveä. Seppä sepittää, mutta tavallinen kadun tallaaja ei sepitä, vaan latoo taaloja tiskiin.
Korealaisilla olen ajanut nyt 15v ja en oikein muuta edes uskaltaisi ostaakaan. Minun tarpeisiini toimii ja olleet aivan älyttömän luotettavia. Helppoja ja tosi käteviä huoltaa itse. Kukin tavallaan. Tuttu mersumies ei voinut nousta Hyundai taksiin, kun ei vaan voi ja olisi mennyt baari-ilta pilalle. Ajakoon jokainen ihan millä merkillä haluaa, en halua suositella mitään tiettyä kenellekään.
Jousia kyllä katkeaa autoista ihan yleisesti, mutta omalle kohdalle ei ole sattunut.
Olisi kiva tietää mihin perustat vastauksesi ?
Ja mitä nämä kokonaan Japanissa tehdyt autot on.
Koska muistan varsinkin -80 luvun helv.. nopeasti ruostuvat Toyotat.
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.Saksalaisen auton hommaamisessa (tai toisinpäin) teet kompromissin: Annat enemmän painoarvoa ajettavuudelle, luksukselle, tyylille, egolle jne. Kun hommaat perus-Japsin et saa noita mutta saat sen sijaan halpaa ylläpitoa ja luotettavuutta. Joskin nykyiset perus-Japsit ovat kyllä jo aika lähellä saksalaista (lasken Skodan tähän myös) "laatua" joka osa-alueella. Ajettavuudessa eteenkin Mazda ja Honda ovat todella hyviä. Vielä ehkä häviävät sisustan joissain yksityiskohdissa, suorituskyvyssä ja maantiemetelissä mutta voittavat luotettavuudessa sekä ylläpitokustannuksissa mennen tullen ja palatessa. Toyotakaan ei ole niin paska mitä usein sanotaan. Uusi Corolla on esimerkiksi ihan hyvä ajaa, eteenkin mukavuuden osalta ja pääosin ihan laadukaskin ämpärimuovikohdista huolimatta ja hybridivoimalinja lyömätön. En näe suurta eroa johonkin perus-Skodaan, makuasioitahan noi tietysti on. Sitten on tietysti erikseen Japsi premiumia eli Lexusta joissa monet osa-alueet ovat vähintään samalla tasolla ja edelläkin(build quality) saksalaista premiumlaatua mutta häviävät ehkä ajettavuudessa. Mutta hankintahinnat ovat jo samoja kuin premium-saksalaisissa, eteenkin käytettynä(sattuneesta syystä) Lexukset ovat todella hintavia.
Japanista tulee kuitenkin autoja jotka kestävät pitkään, Yhdysvalloista tulevat autot on pääsääntöisesti erittäin huonolaatuisia.
Italialaiset ne vasta hyviä onkin, mutta kukaan ei tiedä sitä, kun ei kukaan niitä ostanut.
Ducatissa minulla oli Marellin sähköt ja ei mitään ongelmaa. Vanhoina aikoina Boschin ruiskut ym olivat kohtalaisia ja vikoja silloin tällöin. Japsien Densoissa ei ikinä mitään vikaa.Mulla oli yhteen aikaan kaksi A:lla alkavaa automerkkiä pihassa, toinen saksasta ja toinen italiasta. Hauskana yksityiskohtana saksalaisessa A:ssa oli Magneti Marellin sähköt ja italialainen luotti vastaavasi Boschiin.
Tuolla ei ole jousen kestävyyden kannalta suurta merkitystä, vaan lämpökäsitelyllä jousen valmistuksen jälkeen on ratkaisevin tekijä jousen kestävyyden kannalta.Jousi on mahdollista mitoittaa niin, että ei katkea ikinä ilman korroosion vaikutusta. Ilmiössä on kyse jännitysten vaihteluvälistä ja väsymiskestävyyden ulosmittauksesta liian suurella käyttösyklien määrällä. Oikein suunnitellulla jousella käyttösyklit eivät tule täyteen ainakaan Suomessa. Ymmärtäisin paremmin, jos ajettaisiin esim. Intiassa.