VAG autojen monet ongelmat

Joo, niin näyttäisi olevan. Yksi vikakohde enemmän ja polttoainettakin kuluu enemmän.
Bensiinimoottorin hiukkassuodattimen regenerointi

Pakokaasun hiukkaset kerääntyvät bensiinihiukkassuodattimeen ja aiheuttavat asteittaisen rajoituksen ajan myötä. Tämä rajoitus poistetaan moottorin ohjausjärjestelmän ohjaamaan regenerointiprosessin avulla. Regenerointiprosessissa pakokaasun hiukkaset muuntuvat harmittomiksi kaasuiksi.
Regeneraatio tapahtuu normaalin ajon aikana eri tasoisesti ajotyylistä riippuen. Passiivinen regeneraatio tapahtuu, kun ajatte maltillisella tai suurella ajonopeudella. Jos kuitenkin yleensä ajatte lyhyitä matkoja pienillä nopeuksilla, moottorin ohjausjärjestelmä voi aktiivisesti nostaa pakokaasun lämpötilaa poistaakseen suodattimeen kerääntyneitä hiukkasia, jotta suodatin toimii edelleen oikein.
Suosittelemme edistämään passiivista generointia seuraavasti:
  • Ajakaa erilaisissa olosuhteissa, myös maantiellä, vähintään 20 minuuttia
  • Välttäkää pitkiä tyhjäkäyntijaksoja.
  • Valitkaa vaihde, joka ylläpitää moottorin käyntinopeutena 1 500–4 000 1/min.
Jos suodatin on melkein tai täysin täynnä, tietonäyttöön syttyy varoitusvalo tai siihen tulee näkyviin ilmoitus.
Huom: Varoitusvalo syttyy ja tietonäyttöön tulee ilmoitus joissakin autoissa.
Jos ette toimi, kun merkkivalo syttyy tai tietonäyttöön tulee ilmoitus, voitte aiheuttaa vaurioita, joita takuu ei korvaa.


Sama varmaan pätee myös Volkkareihinkin.
 
Joo, suorasuihkutteiset bensiinimoottorit havaittiin merkittäviksi hiukkaspäästelijöiksi samasta syystä kuin dieselit.
 
2018 Octavia kävi merkkihuollossa tutkittavana. Vaihteiston suunnalta kuuluu vihellystä ja itse olin huolissani alkavasta laakeriviasta. Diagnoosiksi tuli kuitenkin vaihteiton kannatinkumit.

Mitenkähän nuo voivat aiheuttaa vihellystä tasakaasulla ja aina tietyllä nopeudella? Esimerkiksi 80-85 km/h haarukassa kuuluu vihellys moottorijarruttaessa tai kytkin pohjassa ja pienikin kaasun painallus poistaa äänen. Periaatteessa laatikko voi varmaan jotenkin resonoida tuossa tilanteessa ja kaasun painallus saa löysien tukikumien varassa olevan laatikon asennon muuttumaan.

Itsehän en maksa mitään, niin vaihdetaan tukikumit sitten. Laakeriremppa olisi mennyt Fraguksen piikkiin, mutta tukikumit eivät. Sanoivat suoraan, että sitten menee heidän piikkiin, kun oli Hediniltä ostettu auto :D
 
Missä maineessa on alkupään 1.9tdi pumppusuutin moottorit ? avf ja awx -moottorikoodilla eli 96kw punaisella DI -merkinnällä olevat ? Passatissa löytyy 2000-2003 vuosimalleissa.
 
Missä maineessa on alkupään 1.9tdi pumppusuutin moottorit ? avf ja awx -moottorikoodilla eli 96kw punaisella DI -merkinnällä olevat ? Passatissa löytyy 2000-2003 vuosimalleissa.
Parin AVF:n kokemuksella (400 ja 670tkm)

Normaali 8v pumppari.

- Nokka ja nostajat menee yleensä 200-400tkm ajolla vaihtokuntoon. Riippuu öljyistä ja vaihtovälistä
- Tandempumpun elinikä on 2-300tkm ja alkaa vuotamaan joko alipainetta tai naftaa
- Suuttimet liikkuu kannessa ja saattavat kuluttaa tiivisteensä loppuun.

Alakerta ja kannentiiviste on näissä 130 ja 150hv versioissa todella luja.

Minusta yksi parhaista VAG dieseleistä ikinä. Kestää virittämästä isoillakin kilometreilla, simppeli konstruktio eikä turhia saastelaitteita.
 
Alakerta ja kannentiiviste on näissä 130 ja 150hv versioissa todella luja.
Ei varmaan aivan sama kone 4. koppasessa 2000 luvun alun Golf variantissa. Vanhempien TDI (punainen) meni juurikin kansipahvi, kun oltiin ajamassa ruotsin lävi Norjaan roadtripille. Auto toisella omistajalla ja olisiko ollut 3-4v sillä ikää.
 
Ei varmaan aivan sama kone 4. koppasessa 2000 luvun alun Golf variantissa. Vanhempien TDI (punainen) meni juurikin kansipahvi, kun oltiin ajamassa ruotsin lävi Norjaan roadtripille. Auto toisella omistajalla ja olisiko ollut 3-4v sillä ikää.
Ei mikään kannentiiviste tuhoutumaton ole mutta merrattuna pienempitehoisiin koneisiin niin ero on olemassa.
AJM 115hv on legendaarinen tuon kansipahvinsa kanssa, yksi taksiyrittäjä taannoin sanoi että sylinterikansi pitäisi olla kiinni saranoilla niin voisi heittää uuden tiivisteen aina kun tarvii.
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?
Mitä tarkoitat pultin tsekkaamisella? Sanoisin, että iskarin pultit olisi pitänyt uusia siinä vaiheessa kun iakari irroitetaan. Veikkaan, että vaikea saada takuuseen jos kitinä tulee muualta kuin vaihdetusta osasta.
 
Mitä tarkoitat pultin tsekkaamisella? Sanoisin, että iskarin pultit olisi pitänyt uusia siinä vaiheessa kun iakari irroitetaan. Veikkaan, että vaikea saada takuuseen jos kitinä tulee muualta kuin vaihdetusta osasta.
Vanha auto vm.2007 ja käyttänyt tuossa isossa korjaamoketjussa ennenkin. Pultteja ei mielestäni vaihdeta näissä kohtaa, paitsi ehkä tarvittaessa. Mietin vaan onkohan sitä iskarin yläpään pulttia mahdollista saada takuutyönä tehtyä jos sitä ei ole edes tarkistettu? Kyseistä pulttia ei tarvitse irroittaa tukivarsien vaihdossa.
Kyselen koska esimerkiksi viimeksi oli jäänyt jarrut ilmaamatta satulan vaihdon jälkeen. Mitä voin sanoa korjaamolle kun samasta kulmasta kuuluu vuoden päästä kolinaa?
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?

Olen vaihtanut noita iskaria irrottamatta, joten ei ole tarpeellista.
 
Onko sitä iskaria edes irroitettu, se kun ei ole tarpeellista ja toisaalta vuosi on aika pitkä aika eikä kilometreistä ollut mitään puhetta.
En voi tietää onko irroitettu vai ei, tuskin on jos se ei ole tarpeellista. Kilsoja ei ole tullu kuin 5tkm sen jälkeen. Ei liity enää asiaan kun ei ole edes näkyvillä koko mutteri jos ei iskaria ota irti. Kiitos sulle.
 
Jos sinne on laitettu jotkin halvimmat tukivarret, on mahdollista että tukivarren nivelessä on jo vikaa ja väljyyttä. Varsien elinikää lyhentää entisestään jos ne on kiristetty lopulliseen kireyteensä riipuksissa, eikä ajokorkeudessa. Varret ovat tällöin ajokorkeudessa "pännissä". Voit kokeilla sulkea pois nivelien kitinän ruiskuttamalla vaikka WD40:ä niveleen. Jos hiljenee on vika siinä.
 
2018 Octavia kävi merkkihuollossa tutkittavana. Vaihteiston suunnalta kuuluu vihellystä ja itse olin huolissani alkavasta laakeriviasta. Diagnoosiksi tuli kuitenkin vaihteiton kannatinkumit.

Mitenkähän nuo voivat aiheuttaa vihellystä tasakaasulla ja aina tietyllä nopeudella? Esimerkiksi 80-85 km/h haarukassa kuuluu vihellys moottorijarruttaessa tai kytkin pohjassa ja pienikin kaasun painallus poistaa äänen. Periaatteessa laatikko voi varmaan jotenkin resonoida tuossa tilanteessa ja kaasun painallus saa löysien tukikumien varassa olevan laatikon asennon muuttumaan.

Itsehän en maksa mitään, niin vaihdetaan tukikumit sitten. Laakeriremppa olisi mennyt Fraguksen piikkiin, mutta tukikumit eivät. Sanoivat suoraan, että sitten menee heidän piikkiin, kun oli Hediniltä ostettu auto :D
Noniin. Olin vähän skeptinen, mutta vaihteiston ja moottorin tukikumien vaihto todellakin korjasi vaihdelaatikon vihellyksen. Varsinkin yksi tukikumeista oli aivan loppu ja roikkui aivan ääriasennossa. Moottori kuulostaa nyt uusilla kumeilla muutenkin hiljaisemmalta ja värinät ohjaamoon vähenivät. Ei tarvitse aukoa laatikkoa ja osat sekä kolmen tunnin työ meni Hedinin piikkiin täysin.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.
 
No jos vikakoodit ovat olleet olemassa jo ennenkuin ostit auton, ovat myyneet valmiiksi viallisen auton. En tyytyis muuhin kun 100% kovaukseen myyjän piikkiin.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.


Autossahan on virheitä, jotka ovat olleet siinä jo ostaessa. Tuskin matkakuluja saa vaatia (koska kyseessä ei ole takuuaika), mutta euroakaan ei noista pidä itse maksaa.

Mulla oli vähän samaa (Audissa tietty); ennen ostoa tallentuneita vikakoodeja, eikä kuskin penkinlämmitys tai peilinlämmitys toiminut. Nämä meni K-Autolle ja tehtiin hyvä diili seuraavasta huollostakin..

Jos jotain positiivista, niin noiden jälkeen sulla pitäs olla suht hyvin pelaava Audi, kun pidät vielä S-Tronicista huolen (öljynvaihto jne).;) Jos muuten auto on mieleinen (ja km-lukeman perusteella budjettiin sopivaksi valittu), en lähtisi ehkä kauppaa purkamaan. Samat ongelmat voi tulla vastaan muissakin vehkeissä ja pahimmillaan vaikka 10kk päästä ostosta.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.
Heh, äkkiä pääsit Vag-autoilun makuun... Hyvin optimistista ajatella, että ne osat on sitten kunnossa. Ei mee kauan, kun on seuraava korjaamo reissu...
 
@Ritke Et vissiin turvaa ottanu autolle?
Juu, lisäturvaa ei ole. Käsitykseni mukaan kuluttajasuojalain virhevastuu on kuitenkin aika jykevä.

Tästä on vaan vähän ristiriitaista tietoa. Täällä lakitoimiston sivuilla sanotaan, että autoliikkeen pitää korjata virheet "veloituksetta".
Sitten taas Iltalehti (esim. 1, esim. 2) on uutisoinut useista Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista, joissa on pienennetty maksettavat korjauskustannukset n. 30-50 prosenttiin, koska:
  • "Ostaja ei myöskään saa korjauttaa autoaan myyjän piikkiin niin, että siitä tulee parempi kuin auton ikä, hinta ja ajetut kilometrit antavat olettaa."
No, tässä pitää varmaan sitten nopeasti ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai lakitoimistoon, jos meinaavat vyöryttää tonneja tänne päin.
 
Kerrot vain, että vikakoodit ovat olleet autoussa ennen auton ostoa. Toivottavasti näkyvät edelleen logissa ?
 
Juu, lisäturvaa ei ole. Käsitykseni mukaan kuluttajasuojalain virhevastuu on kuitenkin aika jykevä.

Tästä on vaan vähän ristiriitaista tietoa. Täällä lakitoimiston sivuilla sanotaan, että autoliikkeen pitää korjata virheet "veloituksetta".
Sitten taas Iltalehti (esim. 1, esim. 2) on uutisoinut useista Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista, joissa on pienennetty maksettavat korjauskustannukset n. 30-50 prosenttiin, koska:
  • "Ostaja ei myöskään saa korjauttaa autoaan myyjän piikkiin niin, että siitä tulee parempi kuin auton ikä, hinta ja ajetut kilometrit antavat olettaa."
No, tässä pitää varmaan sitten nopeasti ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai lakitoimistoon, jos meinaavat vyöryttää tonneja tänne päin.
Joku selkeä vika tai häiriö pitää korjata veloituksetta. Ikäistään ja ajettua parempaan kuntoon saattaminen tarkoittaisi esim kun 300000km ajettuun vaihdettaisiin tehdasuusi moottori tai laatikko. 300k ajettu olisi jo muutenkin usein ehtoopuolella, auto halpa ja uusi moottori olisi uusi=uudenveroinen, jota muu auto ei ole, eikä sitä ostaja voi sellaiseksi ostaessaan kuvitella.
 
Lyhyesti: Kyllä.

Kuluttaja voi toki maksaa erikseen vian etsinnästä mutta ei sekään halpaa ole. Ja korjaamo korjaa sen osan, mikä todennäköisemmin ongelman korjaa mutta tämän tyyppisissä vioissa se on aina arvailua.
Ei maksa kuluttaja turhien osien vaihdosta tai siitä jos työtä tehdään mutta vikaa ei löydykään. Allaoleva artikkeli kannattaa lukea kokonaisuudessaan, vaikka linkkaankin siitä vain pienen osan:


– Lähtökohtahan on, mitä asiakas tilaa. Yleensä, jos asiakas epäilee jotain vikaa ja korjaus jää hyödyttömäksi, niin silloin työ tehdään asiakkaalle veloituksetta. Korjaamon huolellisuusvelvoite on aika tiukka, AKL:n Sohlberg sanoo.

Omakohtaista kokemusta on, että kun autoon vaihdettiin väärä osa joka ei poistanutkaan vikaa, reklamaation kautta sain rahani takaisin pieleen menneestä "korjauksesta", luettuani tuon artikkelin juuri oikeaan aikaan.

Edit: myös siis vian etsiminen tulee olla asiakkaalle ilmaista. Asiakas maksaa vain korjauksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista. Syksyllä kuului tyhjäkäynnillä kolinaa kytkimen suunnalta. Viaksi epäiltiin kaksoismassaa, mutta autossa oli kiinteä vauhtipyörä ja syyllinen oli kytkimen paineasetelma, joka pääsi jotenkin helisemään. Nyt tällä viikolla taas uusittiin moottorin ja vaihteiston tukikumit vihellyksen takia. Nyt huomasin, että kytkimen kolina on palannut. Ääni lakkaa, kun painaa kytkintä.

Kestääkö tässä kytkinpaketit sen puoli vuotta vai mikä homma? Epäilin syksyllä myös laatikon olevan paskana, mutta kytkimen uusiminen poisti tuon äänen.



EDIT: Ääni tulee ehkä 1/5 kerralla, kun nostaa kytkimen, eli vaatii pumppailua. Youtubesta löytyy videoita, joissa äänen sanotaan olevan normaali, mikäli laatikon parina on kiinteä vauhtipyörä. Vähän kyllä kuumottaa, kun takuuta kaksi kuukautta jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole todellista. Syksyllä kuului tyhjäkäynnillä kolinaa kytkimen suunnalta. Viaksi epäiltiin kaksoismassaa, mutta autossa oli kiinteä vauhtipyörä ja syyllinen oli kytkimen paineasetelma, joka pääsi jotenkin helisemään. Nyt tällä viikolla taas uusittiin moottorin ja vaihteiston tukikumit vihellyksen takia. Nyt huomasin, että kytkimen kolina on palannut. Ääni lakkaa, kun painaa kytkintä.

Kestääkö tässä kytkinpaketit sen puoli vuotta vai mikä homma? Epäilin syksyllä myös laatikon olevan paskana, mutta kytkimen uusiminen poisti tuon äänen.



EDIT: Ääni tulee ehkä 1/5 kerralla, kun nostaa kytkimen, eli vaatii pumppailua. Youtubesta löytyy videoita, joissa äänen sanotaan olevan normaali, mikäli laatikon parina on kiinteä vauhtipyörä. Vähän kyllä kuumottaa, kun takuuta kaksi kuukautta jäljellä.


Voi kestää vuoden, kaksi tai viisi, mutta mistä näistä tietää?

Joskus aikanaan ajoin kolisevalla kaksoismassalla 50tkm ja kun se vaihdettiin lopulta muiden ongelmien takia, niin ei siinä kaksoismassassa ollut kuin ryyliin 2mm välys, mutta se riitti kolinaan ja ei se olisi siitä mihinkään hajonnut vielä pitkään aikaan.
 
Sen verran tutkin, että löysin jopa tehtaan tiedotuksen 02S-vaihteistojen kolinasta tyhjäkäynnillä, joka on normaali ääni. Oma MQ250 RTD -laatikko ilmeisesti perustuu juuri 02S-vaihteistoon. Lisäksi Youtubessa jollakin oli vaihdettu kytkin, vauhtipyörä ja koko vaihdelaatikko ja ääni ei yksinkertaisesti muuttunut yhtään.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
Joo ei hirveästi vakuuta, mutta eihän sitä tiedä, että millasella käytöllä ollu ennen sua. Onko piesty kuin vierasta sikaa esim. renttiauto vai onko laatu vaan paskaa.
 
Joo ei hirveästi vakuuta, mutta eihän sitä tiedä, että millasella käytöllä ollu ennen sua. Onko piesty kuin vierasta sikaa esim. renttiauto vai onko laatu vaan paskaa.
Vanhemmalla herrasmiehellä 30tkm vuodessa työmatka-ajoa. Osti uutena ja myi, kun pääsi eläkkeelle. Tuskin rällätty pahemmin ja vaikuttaisi olleen hyvällä pidolla.
 
Vikakoodin luku maksaa aina, 30e-90e riippuen onko joku pikkupaja tai merkkiliike. Eikö vikakoodien luku ole juurikin sitä vianetsintää? :hmm:
Näin moni luulee, mutta todellisuudessa suurimmassa osassa tapauksista vikakoodihan antaa vianhaulle vasta suunnan. On kuitenkin selvitettävä mistä vikakoodi johtuu, ja onko koodi seurausta esimerkiksi jostain toisesta viasta (seurannaisvika) jne. Pitää selvittää onko vika esimerkiksi nyt vaikka anturissa johon vikakoodi viittaa vai sen johdotuksessa vai sulakkeessa vai jotain ihan muuta.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.
Ei sulla videoo sattuis oleen äänestä? Tuo minkä aikasemmin linkkasit oli vissiin jonku randomin video?

edit: Taitaa olla kuitenki sun oma video? Raju ääni kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa. Toi ääni on sellanen, että sitä ei voi olla huomaamatta kyllä. Niitä on ainanki ulkomailla vaihdettu takuuseen. Omassa tapauksessa homma menee nyt niin, että asennusliike toteaa vian (poissulku varmistaen, ettei ole moniurahihnasta johtuvaa) - vaihtaa hilut ja kiristimen osan valmistaja maksaa viulut. Ilmeisesti joku laakerivalmistajista on laittanut sontaa markkinoille ihan huolella. Laitan tänne tarinaa sitten, että minkä valmistajan osa kyseessä oli.

Tässä video vielä, miltä se kuullostaa - omalla kohdalla identtinen ääni:



Täytyy ottaa selvää, että mikä hihna / kiristin siel on nyt- että ei sellast ainankaa enää.
 
Ei sulla videoo sattuis oleen äänestä? Tuo minkä aikasemmin linkkasit oli vissiin jonku randomin video?

edit: Taitaa olla kuitenki sun oma video? Raju ääni kyllä.
Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.
Varoitus!
2015 - -- VAG 2.0TDI/1,6TDI vehkeissä on esiintynyt melko paljon jakohihnan kiristimen vikoja. Aiemmista malleista vaikea sanoa. Omaan autoon (caddy maxi 2016 DFSD) vaihdatutin jakohihnan 30tkm sitten ja nyt tsirpittää jo korkeelta ja kovaa
Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.
 
Oli joo oma video. Noin pahaa ääntä en saanut enää uudestaan toistettua. Lisäksi korjaamon pihassa piti pumpata varmaan 20 kertaa kytkintä, jotta sain edes pienen naputuksen aikaan.

Noissahan on tyyppivikana kampiakselin stefan vuoto jakohihnalle. Alkuun tulee juuri vikinää ja sen jälkeen ei hirveästi kannata enää ajaa ennen remonttia. Oman 2018 Octavian hihnan vaihdossa pyysin kiinnittämään erityistä huomiota öljyvuotoihin. Oli kuivaa, mutta toki en tiedä, onko tuossa koneessa jo korjattu ja laitettu parempi stefa.
Löytyykö tosta asiasta videota / tarinaa ? Mutta toi vikinä mikä mulla tossa on , ei vissiin kyllä nyt liity tohon hommaan.
 
Vanhemmalla herrasmiehellä 30tkm vuodessa työmatka-ajoa. Osti uutena ja myi, kun pääsi eläkkeelle. Tuskin rällätty pahemmin ja vaikuttaisi olleen hyvällä pidolla.
Tai sitten jurnutettu kaupungissa liian isolla vaihteella kun ei jaksa vaihtaa vaihdetta jolloin öljy ei kunnolla kierrä.
 
Tuomio tuli. Kolina tyhjäkäynnillä kuuluu vaihdelaatikon sisältä ja lisäksi kuului myös hankaavaa ääntä tarkemmin kuunneltaessa. Vaihdelaatikko lähtee suoraan vaihtoon, eli eivät edes yritä korjata. Vielä on epäselvää, tuleeko uusi vai käytetty laatikko. Toivottavasti ei ainakaan mikään loppuunajettu samoilla ongelmilla.

Ei nämä manuaalitkaan hirveästi vakuuta, jos DSG:tä pelkäävä semmoiseen päätyy:

  • Syksyllä 5 vuotta vanhana ja 160tkm ajettuna uusi kytkinasetelma ja vaihteistoöljyt kolinan ja kankeiden vaihtojen takia
  • 175tkm ajettuna vaihteiston tukikumit vaihteiston ujelluksen takia
  • Tukikumien vaihdon jälkeen ulina katosi, mutta laatikko alkoi kuulostamaan sepelimyllyltä tyhjäkäynnillä
Ainoa positiivinen asia, että kaikki rempat ovat tähän asti maksaneet 0 euroa ja olen saanut sijaisauton tarvittaessa. Vaihteistorempastakaan en tule maksamaan mitään. Hedinin mainostama vuoden takuu toimii.

No - kuulemme tästä piakkoin lisää varmasti. Olikohan tuohon vaihdettu aiemmin vaihteistoöljyjä? Onhan manuaaliaskeissa ollut toisillakin valmistajilla isoja mokia, kuten kuuluisa opelin tapaus.
 
No - kuulemme tästä piakkoin lisää varmasti. Olikohan tuohon vaihdettu aiemmin vaihteistoöljyjä? Onhan manuaaliaskeissa ollut toisillakin valmistajilla isoja mokia, kuten kuuluisa opelin tapaus.
Syksyllä vaihdettiin vaihteistoöljyt kytkinrempan yhteydessä. Tänään selvisi, että Fragus kustantaa kunnostetun vaihdelaatikon ja kolmen viikon päähän menee vaihto. Ainakin pitäisi olla uudet öljyt ja laakerit vaihtolaatikossa.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?
 

Liitteet

  • lokasuoja uusi.jpg
    lokasuoja uusi.jpg
    248,2 KB · Luettu: 356
  • lokasuoja uusi 2.jpg
    lokasuoja uusi 2.jpg
    229,8 KB · Luettu: 356
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle. Ei mielestäni kyllä 8-vuotiaana auto pitäisi vielä päältäpäin lahotakkaan... Onko AutoJerryn kautta ehkä saatavissa joku kilpailukykyisempi hinta korjaukselle?
Tossahan on sellanen mahollisuus, että saa peltiä vaihtaa, jos ruostuminen on alkanut lokarin sisäpuolelta, mut ehkä mä vaan tollasessa tilanteessa hakisin autoon sävytettyä paikkaväriä ja sipaisisin hiomavälineillä paljaaksi ton alueen ja vetäisin siihen joko suojattuna spray vehkeillä happopohjan, sävytetyn maalin ja 1k lakan tai sit pensselikamana ja antaisin asian olla.
 
Jotenkin aina kuvittelen, että näissä konsernipeleissä maalipinta ja ruostesuojaus olisi ihan ok tasoa. Mutta nähtävästi ei, sillä vm16 Octavia alkoi jo lahoamaan käsiin ja ruostetta tulee maalin alta. Ensimmäinen korjausarvio oli 700€, missä ei ole kyllä mitään järkeä enää näin vanhalle autolle.

Eihän 700e pitäisi vielä 8v vanhalle autolle olla hinta eikä mitään? Olen nähnyt tonnin maalauksia tehtävän paljon vanhempiin ja halvempiin autoihin.

Se on sitten eria asia saako jostain työn halvemmalla, otin vain kantaa tuohon 700e vs. auton ikä.
 
Tossahan on sellanen mahollisuus, että saa peltiä vaihtaa, jos ruostuminen on alkanut lokarin sisäpuolelta, mut ehkä mä vaan tollasessa tilanteessa hakisin autoon sävytettyä paikkaväriä ja sipaisisin hiomavälineillä paljaaksi ton alueen ja vetäisin siihen joko suojattuna spray vehkeillä happopohjan, sävytetyn maalin ja 1k lakan tai sit pensselikamana ja antaisin asian olla.

Ei tuo puhki ole. Ruoste todennäköisesti lähtenyt puskurin ja pellin saumasta/puskurin kiinnityksestä. Pitää puskuria irrottaa, että pääsee sieltä välistäkin ruosteet hiomaan ja maalaamaan.

Muuten se on vuoden päästä saman näköinen ja kenties sieltä välistä jo (lähes) puhki.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 883
Viestejä
4 677 580
Jäsenet
76 684
Uusin jäsen
Edvard2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom