VAG autojen monet ongelmat

Tuli koeajettua Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG, alle 30 tuhatta kilometriä ajettu.. Oli ihan kivan tuntuinen auto, paljon varusteita, eli ei sen puoleen valittamista. Mutta tullut tietenkin keskusteluja luettua ja aika hurjalta kuulostaa. Tässä ketju Octavia lV uuden auton ongelmia - Sivu 87 missä paljon puhetta erinäisista sähkövioista lähinnä. Onko ihan tyhmä ajatus lähteä ostamaan 30 000 € autoa mistä takuu loppu ja kokemukset tuon kaltaisia mitä tuolla kirjoiteltu? Vai onko tuonne nyt vaan kertynyt pieni prosentti omistajista ongelmineen?
Niistä on ollut kyllä ulinaa aika hämmentävä määrä. Voi olla että softat yms. on saatu kuntoon parissa vuodessa, mutta alkupään kärryt kyllä epäilyttää. Duunikaveri ajoi 150tkm työsuhdeautolla eikä sitä saatu viattomaksi koko aikana. Tyyliin dieseli lyö punaiset stop-valot tauluun Kainuussa keskellä metsää ja ajoturvan puhelinpalvelu on sitä mieltä että ”kyllä sillä varmaan voi ajaa”. ”Niin,otetaanko nauhalle, otatte vastuun?”
Imho liian kallis kun takuukin loppu ja suht perusauto. Hinta ja arvonpudotus melkein kuin uudella. Nyt uudenkarheat IV käytetyt on kalliita, koska niitä on vähän tarjolla. Tästä seuraa että euroissa sellaisen hinta putoaa aika paljon muutamassa vuodessa. Vähän ajetun 2019-2020 kolmoskopan saa 20t tai allekin. Siinäkin on avustimet+carplay yms. ja toisaalta uusi on 38t, josta voi myös tinkiä. Jos pitää autoa pitkään niin loppupelissä kustannukset voi uuden ja uudenkarhean välillä olla aika lähellä toisiaan, lisäksi uudessa on pari vuotta takuu JA valmistaja korvaa takuun ulkopuolisia vikoja goodwillinä pidempään JA paremmin, koska eka omistaja. Jos kevythybridisysteemi hajoaa vuoden päästä, keskustelet käytetyn kanssa ensisijaisesti myyntiliikkeen kanssa (Saka/Kamux/muu jobbari…?) mutta uudella autolla merkkari-maahantuoja-ketju.
Disclaimer: tein ite näitä laskelmia taannoin, lopputulos ostohetkellä 3v/40tkm III-ocu, jonka hinta oli pudonnut uuden _listahinnasta_ tyyliin 15t.
Toyotat on aika karsean hintaisia, kun niitä haluaa kaikki. Jos haluaa käyttää 30te ja vag-viat ei pelota, niin tuohon budjettiin saa varmaan uudenkarheita hybridipassatteja ja vastaavia Saksasta…
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
 
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.

Jos laatikko ujeltaa niin se johtuu kuluneista hampaista, tollasta ääntä ei ilman kuormaa todennäköisesti kuule eli renkaat ilmassa ei varmaan ongelma esiinnykään, toisaalta myöskään turbo ei tollasessa vihellä.
 
Jos laatikko ujeltaa niin se johtuu kuluneista hampaista, tollasta ääntä ei ilman kuormaa todennäköisesti kuule eli renkaat ilmassa ei varmaan ongelma esiinnykään, toisaalta myöskään turbo ei tollasessa vihellä.
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
 
Viimeksi muokattu:
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
Meillä oli 2015 vuotinen dsg 4x4 octavia ja kiinnitin myös huomiota siihen että ilmeisesti etutasauspyörästö/voimansiirto vihelsi suht erottuvasti. Ääni ei ollut sellainen että jokin olisi hajoamassa, aavistuksen erottuva vain. Itse epäilin ainakin tuon yksilön kohdalla että ääni tuli hammaspyöräkosketuksesta eikä laakereista. Toiset vain ovat tyypistä riippuen erottuvampia ääneltään.
 
Meillä oli 2015 vuotinen dsg 4x4 octavia ja kiinnitin myös huomiota siihen että ilmeisesti etutasauspyörästö/voimansiirto vihelsi suht erottuvasti. Ääni ei ollut sellainen että jokin olisi hajoamassa, aavistuksen erottuva vain. Itse epäilin ainakin tuon yksilön kohdalla että ääni tuli hammaspyöräkosketuksesta eikä laakereista. Toiset vain ovat tyypistä riippuen erottuvampia ääneltään.
Jep. Hammasrattaista johtuvaa ääntä epäilen itsekin, kun niin monella videolla sama ääni. Laakerivika pitää omien kokemuksien mukaan enemmän matalaa jurinaa ja voimistuu vauhdin kiihtyessä. Lisäksi ääni ei ole muuttunut nyt 14tkm ja yhden öljynvaihdon aikana. Kuuntelin myös isän Passatilla laatikon ääniä, mutta nastarenkaat melusivat liikaa asfaltilla.

Yritin videoida tuota ääntä, mutta kuuluu aika huonosti. Kuulokkeilla kyllä erottaa. Kuulostaa ihan turbolta, mutta tulee kuskin jalkatilasta.

Reddit - Dive into anything
 
Yritin videoida tuota ääntä, mutta kuuluu aika huonosti. Kuulokkeilla kyllä erottaa. Kuulostaa ihan turbolta, mutta tulee kuskin jalkatilasta.

Yleensä näin pakkassäällä turbon alkavat ulinat on helppo paikallistaa, lyö kylmänä käyntiin ja jos ujellukset hiljenee, kun voitelua alkaa tulemaan turbolle ja akseli pikkasen lämpölaajenee, niin puhallinhan se.
 
Ujelluksen voimakkuus on sama, ajoi sitten ihan varpaalla pintakaasulla tai kaasu pohjassa. Ujellus tulee myös kaikilla vaihteilla. Vaihteiston tekniikka ei ole kovin tuttua, mutta tuolloin tuskin on mikään yksittäisen vaihteen rattaan vika, vaan joku, joka pyörii aina.

Ääntä olen kuunnellut jo pidempään, mutta lisäturvaa ei ole enää kovin montaa kuukautta voimassa ja olisi hyvä varmistaa asia. Softaakin tekisi mieli. Jännä, kun noissa POV-videoissa kaikissa kuitenkin kuuluu sama ääni. Eli joku ominaisuus tuo taitaa kuitenkin ehkä olla. Joku selitti jostain hammasrattaiden rakenteesta ja pinnoitteesta, joka aiheuttaa äänen.
Joo, siis jos siellä on esim kuluneesta hammaskontaktista johtuvaa ääntä, niin sellasessa kyllä kuorma voi vaikuttaa siihen ääneen, jos sulla on auto ilmassa ja pyöritellään vaan renkaita vapaina, niin siinä on aika hyvä mahdollisuus, että öljyfilmi säilyy siinä hampaiden välissä eikä ujellusta tule, mutta heti kun autolla ajetaan niin, että sitä auton massaa siirretään, niin sitten pitääkin ääntä. Yleensä noi ei oo sellasia ongelmia mitkä johtais mihinkään rikkoutumiseen, mutta ajan kanssa voi ääni voimistua ja alkaa käydä hermoille. Ahtimet aika harvoin varottelee mistään hajoamisista mutta pitävät kyllä sellasta suhisevaa/viheltävää ääntä, tuo toki ilmenee sit myös kuorman mukaan, eli jollain tasakaasulla rullatessa pienempää nopeutta ahdin ei todennäköisesti tuota painetta eikä pitäisi äänelläkään. Itse ainakin omasta käyttisautosta erotan aika onnistuneesti vaimennetut ahdinäänet jos ei oo mankka päällä, mutta veikkaan, että taviskuski ei sitä koskaan keksisi ja omakin korva paikantaa sen lähinä sen takia, että tossa harrastepelissä on itellä sellaset imuäänet ahtimella, että kuulostaa joltain suihkumoottorilta kun lähtee pyörimään :D
 
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
Mitä helvettiä nämä hinnat on nykyään? Katsoin että omaan paskakasaani laturi mätänetistä olisi 350-400€. En kyllä näe mitään järkeä maksaa alkuperäisestä laturista noin paljoa kun levisi jo edellinenkin...
 
Mitä helvettiä nämä hinnat on nykyään? Katsoin että omaan paskakasaani laturi mätänetistä olisi 350-400€. En kyllä näe mitään järkeä maksaa alkuperäisestä laturista noin paljoa kun levisi jo edellinenkin...
Köyhälle kallista ja muille samanhintaista Kodiaqin laturi

OE-osilla ja alkuperäisosilla on toki aina eri hinnat, olen katsonut usein referenssiä skoda-parts.comista. Esim tuo laturi:

1710188240166.png

Hyvin mahdollista toki, että tuo genuiini on sama laturi.
 
Itsellä on vähän epäilys, että 2018 Octaviassa viheltää manuaalivaihteisto. Taajamanopeuksissa kaikilla vaihteilla kuuluu vihellys/ujellus tietyillä kierroksilla. Voimansiirron vikaa epäilin siksi, että kuuluu vain veto päällä ja lakkaa kytkintä painamalla. Myös moottorijarrutuksessa viheltää. Ääni kuitenkin häviää jossain vaiheessa muun melun alle, eli ei kovene laakerivian tapaan. Vaihteistoöljyn vaihto ei vaikuttanut ääneen mitenkään.

Tuo voisi olla turbokin, mutta ääni kuulostaa tulevan kuskin jalkatilasta ja turbo on eri puolella konehuonetta. Toisaalta kuskin jalkatilassa on myös läpiviennit ohjaamoon, josta ääni voi ehkä tulla läpi. Paikallaan kaasutellessa turboa ei kuule. Ehkä tuo selviää nosturilla ja merkkihuollon koeajossa. Onneksi lisäturva kattaa vaihteistorempat 100%.

Ehkä eniten hämmentää kuitenkin se, että monissa Youtuben videoilla kuuluu ihan samanlainen ujellus ja vihellys. Todella monta POV-videota selannut kuulokkeet päässä ja aika moni 3-kopan Diesel Octavia viheltää niissäkin. Esimerkiksi tässäkin videossa 2min35s alkaen kuuluu ihan samoilla kierroksilla ja nopeuksilla sama ääni. Ja kuulostaa kuulokkeet päässä tulevan tässäkin vasemmalta, eli kuskin puolelta. Eli onkohan tuo nyt kuitenkin turbon ääni, joka jostain syystä tulee sisälle kuskin jalkatilasta, vai ääntääkö näissä vaihteiston hammasrattaat aina näin :think:



EDIT: Tunkilla kuskin eturengas ilmassa auto suostui ottamaan vauhtia max. 20km/h, vaikka luistonesto oli pois. Ei kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä laatikon suunnalta. Kovempaa ei voinut testata.


eikös toi oo sillä selvitetty että katot ujeltaako automaattivaihteinen versio samalla tavalla. vai eikö niistä ole ollenkaan pov-videoita, vai eikö tuota ole automaatilla.

tai katot videoita missä sama manuaaliloota mutta joku toinen moottori eri turbolla/ilman turboa .. jne.

tai käyt koeajamassa noita
 
eikös toi oo sillä selvitetty että katot ujeltaako automaattivaihteinen versio samalla tavalla. vai eikö niistä ole ollenkaan pov-videoita, vai eikö tuota ole automaatilla.

tai katot videoita missä sama manuaaliloota mutta joku toinen moottori eri turbolla/ilman turboa .. jne.

tai käyt koeajamassa noita
Automaateissa DSG jyrisyttää sen verran matalilla kierroksilla, että vaikea verrata. Omallakin kohdalla selvin ääni tulee +2000 RPM jälkeen. Ja sitä en tiedä, missä muissa vaggineissa tuota DDYA:n parina olevaa lootaa on käytössä. Briskodalla joku valitti, että koeajoi kahta uutta neloskopan Octaviaa ja molemmissa ujelsi laatikko.
 
OE-osilla ja alkuperäisosilla on toki aina eri hinnat, olen katsonut usein referenssiä skoda-parts.comista. Esim tuo laturi:

Hyvin mahdollista toki, että tuo genuiini on sama laturi.

No juurikin näin, ja siitähän tässä on kyse. Maksat marmorilla genuiinista tässä tapauksessa pitkälle yli 100% katetta. Ja ymmärtääkseni kun kyse on OE-varaosasta, niin se ei ole ainoastaan mahdollista että se on sama laturi, vaan ollakseen OE-osa, niin se on vaatimus että se on täsmälleen samanlainen.
 
Tarkista takaluukun johtosarja saranan kohdalta, missä se menee sen kumisuojan sisällä. Jos useampi johto siellä paljaana ja ottavat yhteen, niin voivat tehdä mielenkiintoisia ilmiöitä.

Nyt kun sain selviteltyä asiaa, niin jos jollekin vastaavia oireita sattuisi ilmaantumaan: tässä oman sähkövian kohdalla se voittaja. Johtoja oli niin paljon rikki/paljaana, että vähän ihmettelen ettei mitään oireilua ole aiemmin ollut.
 
Tulipahan koettua pikatilanteena Skoda Kodiaq 2019 2.0 TDI 4x4 laturin vaihto. Töineen ja hutkimisineen 1300€ Autokeskuksella. Ja on kuulemma halpa tuo 850€ alkuperäismallin laturi nykypäivänä. Köyhälle kallista jne...
Olikos tämä niitä vesijäähdytettyjä latureita?
 
Nyt kun sain selviteltyä asiaa, niin jos jollekin vastaavia oireita sattuisi ilmaantumaan: tässä oman sähkövian kohdalla se voittaja. Johtoja oli niin paljon rikki/paljaana, että vähän ihmettelen ettei mitään oireilua ole aiemmin ollut.
Hienoa että näitä ongelmia löytyy muistakin kuin BMW farkuista;).
Muutama vuosi takaperin uusin E61 johtokouruista kaikki johdot, kourun kohdalta pätkä pois ja silikonipintaista vastaavaa tilalle. Kiinnitys kutistesukalla jossa tinaa sisällä niin ei tarvitse juotella. Johtoja yhteensä jotain vajaa 40 kpl. Kattoo ettei liitoskohtaan kohdistu vetoa luukkua sulkiessa ja merkkaa ne johdot huolella ennenkuin pätkii. Viikonloppu siinä meni.
Nykyinen sitten sedani, sattuneesta syystä.
 
Mikähän on kun dsg on alkanut vaihtaa korkeilla kierroksilla? Nousee välillä 3k tuntumaan ihan perusajossa d asennossa.
2019 golf 1.5 kyseessä ja 80tkm ajettu. Huolto tulossa 2kk päästä mutta pitää varmaan aikaistaa tuota. Jossain oli vastaava ja vika löyty abs anturista. Onkohan muita arveluita?
 
En löisi vetoa, että marmorilla saadaan mitään irti. Todennäköisesti ehdottavat osien vaihtoa randomilla 1000€/kerta kunnes ongelma korjaantuu(ei korjaannu)

Kuinkas muuten korjaamon vastuu jos tekevät oman vikadiagnoosinsa perusteella täysin turhia osien vaihtoa, kuluttajako maksaa kaiken kiltisti?
 
Kuinkas muuten korjaamon vastuu jos tekevät oman vikadiagnoosinsa perusteella täysin turhia osien vaihtoa, kuluttajako maksaa kaiken kiltisti?

Lyhyesti: Kyllä.

Kuluttaja voi toki maksaa erikseen vian etsinnästä mutta ei sekään halpaa ole. Ja korjaamo korjaa sen osan, mikä todennäköisemmin ongelman korjaa mutta tämän tyyppisissä vioissa se on aina arvailua.
 
Hei, olisko jollakin VAG velholla mitän käryä mistä menis vika etsimään? Tämä digital cockpit Passat B8, 2.0 TDi vai mikä sen nimi nyt onkin, sammui ykskaks kesken ajon, ylärivin varoitusvalot palaa. Muuten tuntuu toimivan ok. Toissapäivänä se jo jotain temppuili, vilkkui pari kertaa.
 

Liitteet

  • 20240314_103259.JPG
    20240314_103259.JPG
    150,7 KB · Luettu: 228
Mikähän on kun dsg on alkanut vaihtaa korkeilla kierroksilla? Nousee välillä 3k tuntumaan ihan perusajossa d asennossa.
2019 golf 1.5 kyseessä ja 80tkm ajettu. Huolto tulossa 2kk päästä mutta pitää varmaan aikaistaa tuota. Jossain oli vastaava ja vika löyty abs anturista. Onkohan muita arveluita?
Tekee vain välillä? Voi olla myös hiukkaspoltto päällä. Sillon pitää korkeammat kierrokset.
 
Joo, niin näyttäisi olevan. Yksi vikakohde enemmän ja polttoainettakin kuluu enemmän.
Bensiinimoottorin hiukkassuodattimen regenerointi

Pakokaasun hiukkaset kerääntyvät bensiinihiukkassuodattimeen ja aiheuttavat asteittaisen rajoituksen ajan myötä. Tämä rajoitus poistetaan moottorin ohjausjärjestelmän ohjaamaan regenerointiprosessin avulla. Regenerointiprosessissa pakokaasun hiukkaset muuntuvat harmittomiksi kaasuiksi.
Regeneraatio tapahtuu normaalin ajon aikana eri tasoisesti ajotyylistä riippuen. Passiivinen regeneraatio tapahtuu, kun ajatte maltillisella tai suurella ajonopeudella. Jos kuitenkin yleensä ajatte lyhyitä matkoja pienillä nopeuksilla, moottorin ohjausjärjestelmä voi aktiivisesti nostaa pakokaasun lämpötilaa poistaakseen suodattimeen kerääntyneitä hiukkasia, jotta suodatin toimii edelleen oikein.
Suosittelemme edistämään passiivista generointia seuraavasti:
  • Ajakaa erilaisissa olosuhteissa, myös maantiellä, vähintään 20 minuuttia
  • Välttäkää pitkiä tyhjäkäyntijaksoja.
  • Valitkaa vaihde, joka ylläpitää moottorin käyntinopeutena 1 500–4 000 1/min.
Jos suodatin on melkein tai täysin täynnä, tietonäyttöön syttyy varoitusvalo tai siihen tulee näkyviin ilmoitus.
Huom: Varoitusvalo syttyy ja tietonäyttöön tulee ilmoitus joissakin autoissa.
Jos ette toimi, kun merkkivalo syttyy tai tietonäyttöön tulee ilmoitus, voitte aiheuttaa vaurioita, joita takuu ei korvaa.


Sama varmaan pätee myös Volkkareihinkin.
 
Joo, suorasuihkutteiset bensiinimoottorit havaittiin merkittäviksi hiukkaspäästelijöiksi samasta syystä kuin dieselit.
 
2018 Octavia kävi merkkihuollossa tutkittavana. Vaihteiston suunnalta kuuluu vihellystä ja itse olin huolissani alkavasta laakeriviasta. Diagnoosiksi tuli kuitenkin vaihteiton kannatinkumit.

Mitenkähän nuo voivat aiheuttaa vihellystä tasakaasulla ja aina tietyllä nopeudella? Esimerkiksi 80-85 km/h haarukassa kuuluu vihellys moottorijarruttaessa tai kytkin pohjassa ja pienikin kaasun painallus poistaa äänen. Periaatteessa laatikko voi varmaan jotenkin resonoida tuossa tilanteessa ja kaasun painallus saa löysien tukikumien varassa olevan laatikon asennon muuttumaan.

Itsehän en maksa mitään, niin vaihdetaan tukikumit sitten. Laakeriremppa olisi mennyt Fraguksen piikkiin, mutta tukikumit eivät. Sanoivat suoraan, että sitten menee heidän piikkiin, kun oli Hediniltä ostettu auto :D
 
Missä maineessa on alkupään 1.9tdi pumppusuutin moottorit ? avf ja awx -moottorikoodilla eli 96kw punaisella DI -merkinnällä olevat ? Passatissa löytyy 2000-2003 vuosimalleissa.
 
Missä maineessa on alkupään 1.9tdi pumppusuutin moottorit ? avf ja awx -moottorikoodilla eli 96kw punaisella DI -merkinnällä olevat ? Passatissa löytyy 2000-2003 vuosimalleissa.
Parin AVF:n kokemuksella (400 ja 670tkm)

Normaali 8v pumppari.

- Nokka ja nostajat menee yleensä 200-400tkm ajolla vaihtokuntoon. Riippuu öljyistä ja vaihtovälistä
- Tandempumpun elinikä on 2-300tkm ja alkaa vuotamaan joko alipainetta tai naftaa
- Suuttimet liikkuu kannessa ja saattavat kuluttaa tiivisteensä loppuun.

Alakerta ja kannentiiviste on näissä 130 ja 150hv versioissa todella luja.

Minusta yksi parhaista VAG dieseleistä ikinä. Kestää virittämästä isoillakin kilometreilla, simppeli konstruktio eikä turhia saastelaitteita.
 
Alakerta ja kannentiiviste on näissä 130 ja 150hv versioissa todella luja.
Ei varmaan aivan sama kone 4. koppasessa 2000 luvun alun Golf variantissa. Vanhempien TDI (punainen) meni juurikin kansipahvi, kun oltiin ajamassa ruotsin lävi Norjaan roadtripille. Auto toisella omistajalla ja olisiko ollut 3-4v sillä ikää.
 
Ei varmaan aivan sama kone 4. koppasessa 2000 luvun alun Golf variantissa. Vanhempien TDI (punainen) meni juurikin kansipahvi, kun oltiin ajamassa ruotsin lävi Norjaan roadtripille. Auto toisella omistajalla ja olisiko ollut 3-4v sillä ikää.
Ei mikään kannentiiviste tuhoutumaton ole mutta merrattuna pienempitehoisiin koneisiin niin ero on olemassa.
AJM 115hv on legendaarinen tuon kansipahvinsa kanssa, yksi taksiyrittäjä taannoin sanoi että sylinterikansi pitäisi olla kiinni saranoilla niin voisi heittää uuden tiivisteen aina kun tarvii.
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?
Mitä tarkoitat pultin tsekkaamisella? Sanoisin, että iskarin pultit olisi pitänyt uusia siinä vaiheessa kun iakari irroitetaan. Veikkaan, että vaikea saada takuuseen jos kitinä tulee muualta kuin vaihdetusta osasta.
 
Mitä tarkoitat pultin tsekkaamisella? Sanoisin, että iskarin pultit olisi pitänyt uusia siinä vaiheessa kun iakari irroitetaan. Veikkaan, että vaikea saada takuuseen jos kitinä tulee muualta kuin vaihdetusta osasta.
Vanha auto vm.2007 ja käyttänyt tuossa isossa korjaamoketjussa ennenkin. Pultteja ei mielestäni vaihdeta näissä kohtaa, paitsi ehkä tarvittaessa. Mietin vaan onkohan sitä iskarin yläpään pulttia mahdollista saada takuutyönä tehtyä jos sitä ei ole edes tarkistettu? Kyseistä pulttia ei tarvitse irroittaa tukivarsien vaihdossa.
Kyselen koska esimerkiksi viimeksi oli jäänyt jarrut ilmaamatta satulan vaihdon jälkeen. Mitä voin sanoa korjaamolle kun samasta kulmasta kuuluu vuoden päästä kolinaa?
 
Audi a4 b7 kyseessä. Viime kesänä vaihdettu liikkeessä molemmat ylätukivarret eteen toiselle puolelle. Työ vaatii iskarin irroituksen. Nyt kitisee ilmeisesti iskarin yläpää. Onko takuunalainen vika jos iskarin pultti on jäänyt tsekkaamatta?

Olen vaihtanut noita iskaria irrottamatta, joten ei ole tarpeellista.
 
Onko sitä iskaria edes irroitettu, se kun ei ole tarpeellista ja toisaalta vuosi on aika pitkä aika eikä kilometreistä ollut mitään puhetta.
En voi tietää onko irroitettu vai ei, tuskin on jos se ei ole tarpeellista. Kilsoja ei ole tullu kuin 5tkm sen jälkeen. Ei liity enää asiaan kun ei ole edes näkyvillä koko mutteri jos ei iskaria ota irti. Kiitos sulle.
 
Jos sinne on laitettu jotkin halvimmat tukivarret, on mahdollista että tukivarren nivelessä on jo vikaa ja väljyyttä. Varsien elinikää lyhentää entisestään jos ne on kiristetty lopulliseen kireyteensä riipuksissa, eikä ajokorkeudessa. Varret ovat tällöin ajokorkeudessa "pännissä". Voit kokeilla sulkea pois nivelien kitinän ruiskuttamalla vaikka WD40:ä niveleen. Jos hiljenee on vika siinä.
 
2018 Octavia kävi merkkihuollossa tutkittavana. Vaihteiston suunnalta kuuluu vihellystä ja itse olin huolissani alkavasta laakeriviasta. Diagnoosiksi tuli kuitenkin vaihteiton kannatinkumit.

Mitenkähän nuo voivat aiheuttaa vihellystä tasakaasulla ja aina tietyllä nopeudella? Esimerkiksi 80-85 km/h haarukassa kuuluu vihellys moottorijarruttaessa tai kytkin pohjassa ja pienikin kaasun painallus poistaa äänen. Periaatteessa laatikko voi varmaan jotenkin resonoida tuossa tilanteessa ja kaasun painallus saa löysien tukikumien varassa olevan laatikon asennon muuttumaan.

Itsehän en maksa mitään, niin vaihdetaan tukikumit sitten. Laakeriremppa olisi mennyt Fraguksen piikkiin, mutta tukikumit eivät. Sanoivat suoraan, että sitten menee heidän piikkiin, kun oli Hediniltä ostettu auto :D
Noniin. Olin vähän skeptinen, mutta vaihteiston ja moottorin tukikumien vaihto todellakin korjasi vaihdelaatikon vihellyksen. Varsinkin yksi tukikumeista oli aivan loppu ja roikkui aivan ääriasennossa. Moottori kuulostaa nyt uusilla kumeilla muutenkin hiljaisemmalta ja värinät ohjaamoon vähenivät. Ei tarvitse aukoa laatikkoa ja osat sekä kolmen tunnin työ meni Hedinin piikkiin täysin.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.
 
No jos vikakoodit ovat olleet olemassa jo ennenkuin ostit auton, ovat myyneet valmiiksi viallisen auton. En tyytyis muuhin kun 100% kovaukseen myyjän piikkiin.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.


Autossahan on virheitä, jotka ovat olleet siinä jo ostaessa. Tuskin matkakuluja saa vaatia (koska kyseessä ei ole takuuaika), mutta euroakaan ei noista pidä itse maksaa.

Mulla oli vähän samaa (Audissa tietty); ennen ostoa tallentuneita vikakoodeja, eikä kuskin penkinlämmitys tai peilinlämmitys toiminut. Nämä meni K-Autolle ja tehtiin hyvä diili seuraavasta huollostakin..

Jos jotain positiivista, niin noiden jälkeen sulla pitäs olla suht hyvin pelaava Audi, kun pidät vielä S-Tronicista huolen (öljynvaihto jne).;) Jos muuten auto on mieleinen (ja km-lukeman perusteella budjettiin sopivaksi valittu), en lähtisi ehkä kauppaa purkamaan. Samat ongelmat voi tulla vastaan muissakin vehkeissä ja pahimmillaan vaikka 10kk päästä ostosta.
 
Nämä eivät sinänsä välttämättä liity suoraan VAG-erikoisuuksiin, vaan ihan nykydieselin ongelmiin. Mutta voi helvata. Ostettiin pari viikkoa sitten Audi A4 vuosimallia 2017. 2.0 TDI koneella ja nelivedolla, ajettu 170 tkm.

Mikään moottorivikavalo ei palanut, mutta yhden ominaisuuden selvittämisen yhteydessä vikakoodit luettiin kunnon ODIS-lukijalla. Sieltä sitten paljastui AdBlue-järjestelmän alipaineeseen liittyvä vikakoodi, joka oli ilmestynyt päivämäärän perusteella alle kuukausi sitten, kun auto oli vielä liikkeessä. Pakkasia silloinkaan ei ole ollut. Myös pientä sähkövikaa oli: kuskin penkinlämmittimen vastukset sökönä ja ilmanlaadun anturin johdot rikki. Reklamoin näistä autoliikkeelle jo muutama päivä kauppojen jälkeen. Myyjä sanoi, että voin viedä auton tiettyyn monimerkkikorjaamoon vikadiagnoosia varten. Sieltä sitten pamahti, että ko. vikakoodi vaatii AdBlue-säiliön vaihtamista, joka ilmeisesti ohjaimineen kustantaa n. 2000 €.

Yllärinä tuli vielä uusi DPF:n tukkeutumiseen liittyvä vikakoodi. Korjaamon mukaan tämä johtuu EGR-venttiilin tukkeutumisesta, joka integroituna vaatii ilmeisesti koko EGR:n vaihtamisen, joka on tässä 2.0 TDI koneessa pirun työläs homma. Tälle en kysynyt hintaa, mutta ilmeisesti puhutaan tässäkin 1000-2000 euron korjauksesta. Tässä on siis tulossa 3000-4000 € euron korjaukset kaksi viikkoa auton ostamisen jälkeen.

Kyseessä on iso autoliike ja iso monimerkkikorjaamo. Vähän kyllä tuntuu, että korjaamo herkästi painaa liipaisinta, että koko AdBlue-säiliö vaihdetaan. Googlasin tuon DPF:ään liittyvän vikakoodin ja netin perusteella kyllä monella on mennyt EGR vaihtoon. Toisaalta jos nämä laitetaan nyt kuntoon, niin ehkä ne kestävät pitkään. AdBlue-säiliötäkin on varaosanumerojen perusteella päivitetty monta kertaa jne.

Nyt sitten odotetaan autoliikkeeltä, mitä ehdottavat. Totta kai olen reklamaatiossa vahvoilla, kun tein sen näin aikaisin kauppojen teon jälkeen. Mutta ei näillä summilla hirveästi edes mikään 40 % hyvitys korjauskustannuksista lämmitä. Tuskin tuota enemmän yleensä tarjoavat? Olisikohan tässä mahdollisuuksia jo kauppojen purulle kohtuuttomien korjauskustannusten vuoksi.
Heh, äkkiä pääsit Vag-autoilun makuun... Hyvin optimistista ajatella, että ne osat on sitten kunnossa. Ei mee kauan, kun on seuraava korjaamo reissu...
 
@Ritke Et vissiin turvaa ottanu autolle?
Juu, lisäturvaa ei ole. Käsitykseni mukaan kuluttajasuojalain virhevastuu on kuitenkin aika jykevä.

Tästä on vaan vähän ristiriitaista tietoa. Täällä lakitoimiston sivuilla sanotaan, että autoliikkeen pitää korjata virheet "veloituksetta".
Sitten taas Iltalehti (esim. 1, esim. 2) on uutisoinut useista Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista, joissa on pienennetty maksettavat korjauskustannukset n. 30-50 prosenttiin, koska:
  • "Ostaja ei myöskään saa korjauttaa autoaan myyjän piikkiin niin, että siitä tulee parempi kuin auton ikä, hinta ja ajetut kilometrit antavat olettaa."
No, tässä pitää varmaan sitten nopeasti ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan tai lakitoimistoon, jos meinaavat vyöryttää tonneja tänne päin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 499
Viestejä
4 506 815
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Maikson35

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom