VAG autojen monet ongelmat

Mitä mahdollisia vaihtoehtoja on siihen, että motaria ajaessa auton jousitus takapäässä tuntuu "hytkyttävän"?

Ei siis sellainen keinuminen mitä jenkkiautoissa vaan nypytysmäinen ilmiö.

Mielestäni toimii normaalisti isommissa heitoissa ja töyssyissä.

Taustatietona, että viime syksynä taakse vaihdettiin uudet Bilsteinin iskarit vanhojen tilalle. Silloin jousitus parani selvästi, ne vanhat iskarit oli kuoleentuneet.
Liian kovat iskarit. Monroen oe spectrumit tekivät alkuunsa samaa omassa autossa. Ajeli tovin niin asettuivat ja kyyti parani.
 
98' golffi. Karvalakki malli niin ei ole keskuslukitusta, takaluukun lukko ei käänny avaimella joten sai vaan auki sisältäpäin kun purki ovipahvit, toinen takaovi ei avaudu ulkopuolelta ja apparin oven kahva ei toimi ollenkaan. Käsijarrun vaijerikin hypännyt pois kolostaan kun päässyt löystymään. Tuntuu että on vähän kahva ongelmia vanhoissa vageissa.
 
98' golffi. Karvalakki malli niin ei ole keskuslukitusta, takaluukun lukko ei käänny avaimella joten sai vaan auki sisältäpäin kun purki ovipahvit, toinen takaovi ei avaudu ulkopuolelta ja apparin oven kahva ei toimi ollenkaan. Käsijarrun vaijerikin hypännyt pois kolostaan kun päässyt löystymään. Tuntuu että on vähän kahva ongelmia vanhoissa vageissa.
Mitä nyt tutuilla ollut vanhempia volkkareita, niin älyttömän paljon ongelmia ovien lukkojen kanssa. Normal tilanne siis.
 
Liian kovat iskarit. Monroen oe spectrumit tekivät alkuunsa samaa omassa autossa. Ajeli tovin niin asettuivat ja kyyti parani.

Ei kai siinä nyt kuukausikaupalla pitäisi kestää? Kilometrejä on tullut kuitenkin jo tuhansia vaihdon jälkeen. Ongelma tosin tuntui olevan pahimmillaan nyt kovilla pakkasilla.

Iskarit on Bilsteinin B4, eli OE-laatua oleva kaasuiskunvaimennin.
 
Ei kai siinä nyt kuukausikaupalla pitäisi kestää? Kilometrejä on tullut kuitenkin jo tuhansia vaihdon jälkeen. Ongelma tosin tuntui olevan pahimmillaan nyt kovilla pakkasilla.

Iskarit on Bilsteinin B4, eli OE-laatua oleva kaasuiskunvaimennin.
Kyllä ne mullakin taisi jonkun vuoden olla tosi napakat. Bilsteinitkaan ei ole mitkään mukavuusiskarit vaan parantaavat enemminkin ajettavuutta. Pakkasella iskarit kovenevat vielä lisää tosiaan.

Tuo nypytys & kovat iskarit on aikalailla perseestä ja vaivaa toki uudempia autoja enempi kun vanhoja, en ymmärrä miksi alustoista pitää tehdä niin kovia.
 
Mitä mahdollisia vaihtoehtoja on siihen, että motaria ajaessa auton jousitus takapäässä tuntuu "hytkyttävän"?

Ei siis sellainen keinuminen mitä jenkkiautoissa vaan nypytysmäinen ilmiö.

Mielestäni toimii normaalisti isommissa heitoissa ja töyssyissä.

Taustatietona, että viime syksynä taakse vaihdettiin uudet Bilsteinin iskarit vanhojen tilalle. Silloin jousitus parani selvästi, ne vanhat iskarit oli kuoleentuneet.
Kai vaihdoit uudet vieterit myös? Löysä jousi ja timmi/ "kova" iskari on huono yhdistelmä.
 
Kyllä ne mullakin taisi jonkun vuoden olla tosi napakat. Bilsteinitkaan ei ole mitkään mukavuusiskarit vaan parantaavat enemminkin ajettavuutta. Pakkasella iskarit kovenevat vielä lisää tosiaan.

Tuo nypytys & kovat iskarit on aikalailla perseestä ja vaivaa toki uudempia autoja enempi kun vanhoja, en ymmärrä miksi alustoista pitää tehdä niin kovia.

Jaha, ei tullut mieleen että joku merkki olisi jämäkämpi kuin toinen. Oletin että OE speksillä myytävä iskari on alkuperäistä vastaava.

Kai vaihdoit uudet vieterit myös? Löysä jousi ja timmi/ "kova" iskari on huono yhdistelmä.

Ei tullut vaihdettua. Onko tuo jousien "kuoleentuminen" todellinen ilmiö? Osalla tuntuu olevan mielipide, että jousivakio ei muutu mihinkään käyttöiän edetessä.

Eihän nuo jouset ole vaikeat vaihtaa, mutta...
 
Jaha, ei tullut mieleen että joku merkki olisi jämäkämpi kuin toinen. Oletin että OE speksillä myytävä iskari on alkuperäistä vastaava.



Ei tullut vaihdettua. Onko tuo jousien "kuoleentuminen" todellinen ilmiö? Osalla tuntuu olevan mielipide, että jousivakio ei muutu mihinkään käyttöiän edetessä.

Eihän nuo jouset ole vaikeat vaihtaa, mutta...
Kyllä niissä on tosi isoja eroja eri tolppien välillä. Varsinkin mukavien löytäminen tuntuu olevan vaikeaa. Kivirekiversioita sen sijaan kyllä riittää. Etenkin kiinatolpat tuntuu olevan hyvinkin napakoita.

Sekin kannattaa muistaa, että jos et ole autoa ostanut uutena ja tiennyt mimmoinen alusta oli silloin, on paha sanoa että onko nykyiset uudet tolpat sen kovemmat. Iskarit alkavat väsymään hissukseen jo parissakin vuodessa, siitä huolimatta samoilla tolpilla voi ajaa vaikka 200tkm jos vaan nesteet pysyy sisällä ja alusta ei muutu ylilöysäksi. Olen itse tykästynyt ns. jenkkialustoihin missä matkamukavuus menee muun edelle, sen takia saakin helvetisti pelätä ja selvitellä joka kerta kun joutuu iskareita vaihtelemaan, että mimmoinen kivireki autosta tulee.
 
Onko tuo jousien "kuoleentuminen" todellinen ilmiö? Osalla tuntuu olevan mielipide, että jousivakio ei muutu mihinkään käyttöiän edetessä.
Ei. Jossain määrin hyvin pientä väsymistä voi olla, mutta jousivakio on ja pysyy. Eri asia sitten jos jousi vedetään usein "pohjaan" eikä autossa ole ehjiä pohjaanlyöntikumeja.
 
98' golffi. Karvalakki malli niin ei ole keskuslukitusta, takaluukun lukko ei käänny avaimella joten sai vaan auki sisältäpäin kun purki ovipahvit, toinen takaovi ei avaudu ulkopuolelta ja apparin oven kahva ei toimi ollenkaan. Käsijarrun vaijerikin hypännyt pois kolostaan kun päässyt löystymään. Tuntuu että on vähän kahva ongelmia vanhoissa vageissa.
Ihan jokaisessa nelosgolfissa on varmasti keskuslukitus, tai ainakin vahva tuntuma, eihän ovinappuloitakaan ole suunniteltu käsin nostettaviksi. Katsohan k-lukon sulake vaikka ensin. Varmaan joku rynkyttänyt ovia kun olettanut että pitäisi olla auki. Onko avain stiletti vai perinteinen?

Edit. Tai voihan '98 olla vaikkapa Mk3 Variantkin.
 
Missä vaiheessa kannattaa alkaa maskinsuojia poistaa diselistä ja mikä on sopiva öljyn lämpötila? '16 2.0 TDI adbluella. -15C kelillä öljy tuntui pysyvän 105C lämpöisenä 80kmh nopeuksissa ja 105kmh nopeudessa nousi 115-120C lämpöiseksi. Jäähdytysneste pysyi 90C kohdalla. Onko tarvetta alkaa availla suojaa jo pikkupakkasilla, tai huomaako ylilämpiämisen esim jäähdytysnesteestä. Ohjaamo oli kuuma 19C asetuksellakin
 
Missä vaiheessa kannattaa alkaa maskinsuojia poistaa diselistä ja mikä on sopiva öljyn lämpötila? '16 2.0 TDI adbluella. -15C kelillä öljy tuntui pysyvän 105C lämpöisenä 80kmh nopeuksissa ja 105kmh nopeudessa nousi 115-120C lämpöiseksi. Jäähdytysneste pysyi 90C kohdalla. Onko tarvetta alkaa availla suojaa jo pikkupakkasilla, tai huomaako ylilämpiämisen esim jäähdytysnesteestä. Ohjaamo oli kuuma 19C asetuksellakin
Useimmiten öljynlämmöt pysyy kurissa jäähdytysnesteellä, eli jos kone on normi käyttölämmöissä niin öljyissäkään ei pitäis olla ongelmaa. Reilusti yli 100 astetta toki kuulostaa lämpöseltä, mut en mä dieseleistä tiedä.
 
Useimmiten öljynlämmöt pysyy kurissa jäähdytysnesteellä, eli jos kone on normi käyttölämmöissä niin öljyissäkään ei pitäis olla ongelmaa. Reilusti yli 100 astetta toki kuulostaa lämpöseltä, mut en mä dieseleistä tiedä.
Tuo on normaali öljyn lämpötila.
 
Ja sehän on vaan hyvä, että öljyn lämpötila on yli 100C. Ei ole ainakaan yhtään vettä enää seassa.
 
Jos Passat GTE tai vastaava konsernin hybridi DQ400e herjaa hybridivikaa (P2884 00 [168] -Engine disconnect clutch stuck open), eikä polttomoottorilla ajaminen enää suju, on vika ylisuunnitellussa tiivisteessä, jossa öljykanavan läpiviennissä tiheä verkko. Insinöörille ei ole riittänyt että öljy tulee ensin öljypohjan karkean suodattimen läpi, mekatroniikan oman sisäisen suodattimen läpi ja jossain kohtaa myös vaihdettavan öljysuodatinpatruunan läpi, on tähän tiivisteeseen tehty vielä varmuudeksi verkko. Ainut paha puoli että taitaa järjestäin kaikista jossain kohtaa verkko lähteä irti ja se löytää itsensä solenoidiin jumittaen sen. Merkkiliikkeessä rapsakka 4-5kE remppa, mutta kokeillaan kustannustehokkaampaa tapaa saada auto taas elävien kirjoihin.
 

Liitteet

  • IMG_2368.jpeg
    IMG_2368.jpeg
    266,4 KB · Luettu: 261
Jos Passat GTE tai vastaava konsernin hybridi DQ400e herjaa hybridivikaa (P2884 00 [168] -Engine disconnect clutch stuck open), eikä polttomoottorilla ajaminen enää suju, on vika ylisuunnitellussa tiivisteessä, jossa öljykanavan läpiviennissä tiheä verkko. Insinöörille ei ole riittänyt että öljy tulee ensin öljypohjan karkean suodattimen läpi, mekatroniikan oman sisäisen suodattimen läpi ja jossain kohtaa myös vaihdettavan öljysuodatinpatruunan läpi, on tähän tiivisteeseen tehty vielä varmuudeksi verkko. Ainut paha puoli että taitaa järjestäin kaikista jossain kohtaa verkko lähteä irti ja se löytää itsensä solenoidiin jumittaen sen. Merkkiliikkeessä rapsakka 4-5kE remppa, mutta kokeillaan kustannustehokkaampaa tapaa saada auto taas elävien kirjoihin.

Lukiessa alkoi kuulostaa tutulta niin DiagnoseDan oli pari kuukautta sitten tehnyt tuosta videon. Onhan tuo nyt ihan suunnitteluvirhe, kun suodatinverkot menee solenoidiin.
 
Lukiessa alkoi kuulostaa tutulta niin DiagnoseDan oli pari kuukautta sitten tehnyt tuosta videon. Onhan tuo nyt ihan suunnitteluvirhe, kun suodatinverkot menee solenoidiin.

Jep, näille voisi antaa suosituksen vaihtaa uudet tiivisteet viimeistään toisen dsg-öljynvaihdoin tienoilla, välttyy sitten suuremmalta rempalta. Uudessa tiivisteessä päivitetty osanumero, eli vika on varmaan tiedostettu.
 
Simolammikko youtube kanavalla vajaa viikko sitten tehty video aiheesta. Ja syyksi epäilee 12 voltin akkua. Selittää asian noin 10 minuutin kohdalla.
 
Jos Passat GTE tai vastaava konsernin hybridi DQ400e herjaa hybridivikaa (P2884 00 [168] -Engine disconnect clutch stuck open), eikä polttomoottorilla ajaminen enää suju, on vika ylisuunnitellussa tiivisteessä, jossa öljykanavan läpiviennissä tiheä verkko. Insinöörille ei ole riittänyt että öljy tulee ensin öljypohjan karkean suodattimen läpi, mekatroniikan oman sisäisen suodattimen läpi ja jossain kohtaa myös vaihdettavan öljysuodatinpatruunan läpi, on tähän tiivisteeseen tehty vielä varmuudeksi verkko. Ainut paha puoli että taitaa järjestäin kaikista jossain kohtaa verkko lähteä irti ja se löytää itsensä solenoidiin jumittaen sen. Merkkiliikkeessä rapsakka 4-5kE remppa, mutta kokeillaan kustannustehokkaampaa tapaa saada auto taas elävien kirjoihin.
Onko tietoa mistä saa tuon solenoidin ostettua? Simolammikko ei paljastanut videossaan. Ei vaikuta olevan mahdoton homma tehdä itse
 
Onko tietoa mistä saa tuon solenoidin ostettua? Simolammikko ei paljastanut videossaan. Ei vaikuta olevan mahdoton homma tehdä itse

Netistä on kaikkui out-of-stock mitä löysin. Mutta toisaalta ainakin itse sain sen solenoidin putsailtua ja testipenkissä toimii ihan hyvin.

Tuota videota en jaksanut katsoa, mutta jostain syystä jollain foorumeilla on "internet fakta", että huono 12v akku aiheuttaisi rikkoutumisen, en kyllä näe tähän syy-yhteyttä...
 
Netistä on kaikkui out-of-stock mitä löysin. Mutta toisaalta ainakin itse sain sen solenoidin putsailtua ja testipenkissä toimii ihan hyvin.

Tuota videota en jaksanut katsoa, mutta jostain syystä jollain foorumeilla on "internet fakta", että huono 12v akku aiheuttaisi rikkoutumisen, en kyllä näe tähän syy-yhteyttä...
Antaisko sitten jotakin paine-iskuja sihtiin ja rikkoisi sen? Danin videon olen katsonut.
 
Löydät sen syy-yhteyden kun katsot jo annetun ajankohdan tuosta simolammikon videosta.

Jos ja kun et kuitenkaan jaksa, niin huonon 12v akun vuoksi ajoakulta otettu virta mekatroniikalle ja öljypumpulle lyö turhan kovalla paineella öljyt läpi ja sihdit repeää ajan kanssa tukkien solenoidin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Löydät sen syy-yhteyden kun katsot jo annetun ajankohdan tuosta videosta.

Jos ja kun et kuitenkaan jaksa, niin huonon 12v akun vuoksi ajoakulta otettu virta mekatroniikalle ja öljypumpulle lyö turhan kovalla paineella öljyt läpi ja sihdit repeää ajan kanssa tukkien solenoidin.

Kiitos, säästit youtube-tuskalta mut. Mutta silti hieman epäilen, koska pumppu käy jo ulko-ovea avattessa, lisäksi korkeapainepiiri on kokoajan "ladattuna" ja siellä on vielä erillinen painevaraajakin.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Summa summarum ihan maailmanlopun vehkeitä joka tapauksessa. Jokainen pikkuvikakin aiheuttaa 5k€ remontin.
 
Kiitos, säästit youtube-tuskalta mut. Mutta silti hieman epäilen, koska pumppu käy jo ulko-ovea avattessa, lisäksi korkeapainepiiri on kokoajan "ladattuna" ja siellä on vielä erillinen painevaraajakin.
Ja jos ei 12v akku tarjoa tarpeeksi jerkkua mekatroniikalle, ottaa se oven avatessa virtapiikin ajoakulta ja pukkaa liian isolla paineella ne öljyt.
Uskottava selitys minun mielestäni. Syy tuolle vialle kuitenkin on selvä, sihdin palasia solenoidissa.
 
Ja jos ei 12v akku tarjoa tarpeeksi jerkkua mekatroniikalle, ottaa se oven avatessa virtapiikin ajoakulta ja pukkaa liian isolla paineella ne öljyt.
Uskottava selitys minun mielestäni. Syy tuolle vialle kuitenkin on selvä, sihdin palasia solenoidissa.
Eikös virtapiikki ajoakulta tule vasta autoa käynnistettäessä?

Ovea avatessa solenoidi liikahtaa 12V akun voimalla. Jos akku on heikko, niin solenoidi ei liikahda. Sitten autoa käynnistäessä jännite nousee äkisti, solenoidi nytkähtää ja sihti runnoutuu irti
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Summa summarum ihan maailmanlopun vehkeitä joka tapauksessa. Jokainen pikkuvikakin aiheuttaa 5k€ remontin.

Tästä opimme mielestäni sen, että joissakin näissä hauskoissa autoissa on tyyppivikoja, jotka eivät kaikki tule heti ilmi, vaan yleensä siinä vaiheessa, kun autoilla alkaa olemaan jonkin verran ikää ja riittävästi käyttäjiä, että nämä syy-yhteydet selviävät. Olen itsekin lukenut paljon noista GTE:n laatikko-ongelmista ja jos tosiaan tiivistesarjalla ja akun vaihdolla selviää tuollaisesta viiden tonnin paukusta, niin tieto on mielestäni erittäin arvokas ja tärkeä kohde tehdä ennakoivasti kuntoon. Ei tule sitä kallista laakia sitten ainakaan tuon vuoksi.

En omista GTE:tä, mutta jos olisi, laittaisin tiivisteet vaihtoon ja jos 12v-akku yhtään vanhempi, niin varmaan vaihtoon senkin. Tokkopa tulisi montaa satkua maksamaan.
 
kyllä se GTE passatin 12v akun vaihto marmorilla maksoi pitkälle päälle 500e ja turhaa meni vaihtoon kun vika oli ihan muualla.
 
kyllä se GTE passatin 12v akun vaihto marmorilla maksoi pitkälle päälle 500e ja turhaa meni vaihtoon kun vika oli ihan muualla.

Aika rouhea hinta sekin, kun se on takaluukussa ihan käden ulottovilla. Tokihan hinnassa on varmasti mukana raskasta toimistotyötä, kun pitää atk:n kanssa kertoa uuden akun parametrit
 
kyllä se GTE passatin 12v akun vaihto marmorilla maksoi pitkälle päälle 500e ja turhaa meni vaihtoon kun vika oli ihan muualla.

Ok. No välillä sokeudun itse sille, että kun itse tekee, niin säästää aika paljon. En nyt varmaan takuunalaista autoa lähtisi ropaamaan, mutta heti kun ollaan ns. goodwillin ulkopuolella, niin mitä sitä ulkopuoliselle maksamaan, jos itseltä löytyy kykyä ja halua pitää auto kunnossa. Tässä vastikään uusin omaan Passattiin Webaston akun uuteen ja 70ah AGM-akku tuli kustantamaan n. 200e. Työtä meni kymmenisen minuuttia ja VCDS:llä uuden akun koodaus päälle. En lähtenyt edes kysymään, mitä olisi joku veloittanut samasta työstä. Sitten kiiretilanteissa tai remonteissa, johon ei viitsi itse ryhtyä, vien korjaamolle. Harvemmin silloinkaan merkkarille, kun tulee väistämättä aika paljon hintaa.
 
2015 Golf GTE:ssä ainakin oli ihan perinteinen lyijyakku, eli mitään koodauksia tms. ei tarvinnut tehdä.
Vartan akku oli Tokmannin tarjouksesta jonkun 76€ tjn. Mahtaako tuoreemmissa versioissa olla jo sitten AGM + koodaus.

Vuosihuollon yhteydessä marmorilla ohimennen mainitsin itse suoritetusta akun vaihdosta, joka oli tehty "varotoimenpiteenä" netissä kiertävien kertomuksien vuoksi tästä mekatroniikan porsimisista 12V akun vuoksi ja kaveri tiskin takana oli kyllä kuullut saman legendan, mutta oli vahvasti sitä mieltä ettei syy-yhteyttä näillä ole.
Kuulemma jonkun työntekijän GTE passat oli parhaillaan tutkittavana hallissa kyseisen mekatroniikkavian vuoksi.
 
2015 Golf GTE:ssä ainakin oli ihan perinteinen lyijyakku, eli mitään koodauksia tms. ei tarvinnut tehdä.
Vartan akku oli Tokmannin tarjouksesta jonkun 76€ tjn. Mahtaako tuoreemmissa versioissa olla jo sitten AGM + koodaus.

Vuosihuollon yhteydessä marmorilla ohimennen mainitsin itse suoritetusta akun vaihdosta, joka oli tehty "varotoimenpiteenä" netissä kiertävien kertomuksien vuoksi tästä mekatroniikan porsimisista 12V akun vuoksi ja kaveri tiskin takana oli kyllä kuullut saman legendan, mutta oli vahvasti sitä mieltä ettei syy-yhteyttä näillä ole.
Kuulemma jonkun työntekijän GTE passat oli parhaillaan tutkittavana hallissa kyseisen mekatroniikkavian vuoksi.
Kyllä tietääkseni vanhempaan GTE:hen pitäisi myös koodata akku, samaan MQB pohjaan perustuu kuin facelift. Koodauksessa kerrotaan akun tyyppi, kapasiteetti ja sarjanumero. Kun nuo syöttää, niin akusta opitut arvot nollautuu, ja järjestelmä alkaa opettelemaan uudestaan akun tilaa.

Esim. omassa GTE:ssä näytti nimelliskapasiteetiksi 60ah, mutta todellinen oli enää 24ah järjestelmän mukaan. Sen perusteella kaiketi suosittelee jossain vaiheessa akun vaihtoa ja hallitsee akun latausta.
 
Kyllä tietääkseni vanhempaan GTE:hen pitäisi myös koodata akku, samaan MQB pohjaan perustuu kuin facelift. Koodauksessa kerrotaan akun tyyppi, kapasiteetti ja sarjanumero. Kun nuo syöttää, niin akusta opitut arvot nollautuu, ja järjestelmä alkaa opettelemaan uudestaan akun tilaa.

Esim. omassa GTE:ssä näytti nimelliskapasiteetiksi 60ah, mutta todellinen oli enää 24ah järjestelmän mukaan. Sen perusteella kaiketi suosittelee jossain vaiheessa akun vaihtoa ja hallitsee akun latausta.
Tuossa tosiaan originaali akusta kuva, ei BEM koodia tms., joten koodaus ei tuon kohdalla liene tarpeellista tai mahdollistakaan?

20230908_122233494_iOS.jpg

Tosiaan voi uudemmissa olla AGM akku koodauksella, mutta nämä alkupään yksilöt eivät ilmeisesti moista kaipaa
 
Tuossa tosiaan originaali akusta kuva, ei BEM koodia tms., joten koodaus ei tuon kohdalla liene tarpeellista tai mahdollistakaan?

20230908_122233494_iOS.jpg

Tosiaan voi uudemmissa olla AGM akku koodauksella, mutta nämä alkupään yksilöt eivät ilmeisesti moista kaipaa
Itsekkin laitoin Bilteman akun tilalle, ei kelvannut sen sarjanumero, mutta geneerinen 111111 yms. kelpaa. Kunhan vaan vaihtaa numerosarjaa. Tuosta technology kohdasta vaihdetaan akun tyyppi; fleece on agm, lyijy oli jokin muu.
1000022570.jpg
Edit: Ja tosiaan itsellä on facelift, mutta voisin kuvitella, että vanhemmasta samanlainen löytyy
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkin laitoin Bilteman akun tilalle, ei kelvannut sen sarjanumero, mutta geneerinen 111111 yms. kelpaa. Kunhan vaan vaihtaa numerosarjaa. Tuosta technology kohdasta vaihdetaan akun tyyppi; fleece on agm, lyijy oli jokin muu.
1000022570.jpg
Edit: Ja tosiaan itsellä on facelift, mutta voisin kuvitella, että vanhemmasta samanlainen löytyy
Löytyy käytännössä aina jos on tuo virtamittaus miinusnavassa joka tuossa lainatussa viestissä. Jos sitä ei ole, niin ei ole ohjelmointi tarvetta.
 
Nuo VAG:n jäätyvät lukkosysteemit. Jos autoa pidetään lämpimässä tallissa niin ongelmaahan ei ole. Entä jos auto ulkona ja sisätilalämmitin päällä, niin riittääkö se siihen että ovetkin aukeaa, eikä tarvi mennä paksin kautta sisään? Ei oma mutta kaverin isän auto Golf 2000 + jotain. Kysymys on vähän teoreettinen tässä tapauksessa, mutta kokeillaan nyt kuitenkin.
 
Naurettavaa pelleilyä koko 12V akun koodaus. Tuommoista kilotavaraa haetaa uutta tilalle sitä mukaa kun kuluu. Ihan perse edellä puuhun mennään saksalaisiss autoissa.
 
Mää en nyt tiedä, onko tuo akunhallinta mikään ongelma. Kunnollinen diagnostiikkakaapeli maksaa itsensä takaisin lähes saman tien, jos yhtään haluaa itse harrastaa ja silloin ei ole homma eikä mikään koodata sitä uutta akkua autoon. Mulla on melkein kriteerinä, etten sellaista autoa suostu hankkimaan, jonka sielunelämään ei pääse jollain kotikäyttöisellä kaapelilla käsiksi. Olisi todella ärsyttävää käydä yksittäisten vikakoodien tms., vuoksi aina korjaamolla satasen kappalehintaan.
 
Olisi todella ärsyttävää käydä yksittäisten vikakoodien tms., vuoksi aina korjaamolla satasen kappalehintaan.
En ole vaggimies,mutta eipä ole nyt viimeisen 15v aikana, kun ollut OBD:lla varustettuja vehkeitä tullut yhtään vikakoodia tauluun. Kaksi autoa ollut talossa koko ajan ja moottoripyöriä. OBD-vehkeitä toki löytyy, mutta mitään vikakoodeja ei ole tarvinnut lukea tai nollailla. Ainoat vikakoodit olen lukenut ja nollaillut naapureiden volkkareista ja audeista...
 
En ole vaggimies,mutta eipä ole nyt viimeisen 15v aikana, kun ollut OBD:lla varustettuja vehkeitä tullut yhtään vikakoodia tauluun. Kaksi autoa ollut talossa koko ajan ja moottoripyöriä. OBD-vehkeitä toki löytyy, mutta mitään vikakoodeja ei ole tarvinnut lukea tai nollailla. Ainoat vikakoodit olen lukenut ja nollaillut naapureiden volkkareista ja audeista...
Näinhän ne kaikki autot toimii jos käyttä kaikissa huolloissa (pelkät tarkastukset mukaan lukien) ja lätkii seteliä pöytään aina kun mekaanikko yskäisee. Yleensä niitä valoja tulee siinä vaiheessa kun yrittää säästellä.
 
Näinhän ne kaikki autot toimii jos käyttä kaikissa huolloissa (pelkät tarkastukset mukaan lukien) ja lätkii seteliä pöytään aina kun mekaanikko yskäisee. Yleensä niitä valoja tulee siinä vaiheessa kun yrittää säästellä.
Ihan pihassa itse ropaan normihuollot ja jarrupalan vaihdot ym.
 
Siinähän se syy sitten on. Olet itse se mekaanikko ja lätkit rahaa pöytään. Ei se mikään ihme ole ettei tauluun tule vikavaloja kun ne ennakkoon korjataan.
Muutama kymppi-satanen menee vuodessa normihuoltoihin, eli öljyt ja suodattimet. Eipä kauheasti lätkitä seteleitä tiskiin. Ei siinä mitään moottoreita pureta tai sähkjöjä tarvitse ropata.
 
Muutama kymppi-satanen menee vuodessa normihuoltoihin, eli öljyt ja suodattimet. Eipä kauheasti lätkitä seteleitä tiskiin. Ei siinä mitään moottoreita pureta tai sähkjöjä tarvitse ropata.

Kerro nyt vielä, että minkä vuosituhannen vehkeistä on kyse?
 
Kerro nyt vielä, että minkä vuosituhannen vehkeistä on kyse?
Hyundai 2013, Volvo 2015, KTM 2015, Triumph 2018 ja Vespa 2021.

Menneisyydessä ollut Toyotaa ja Ducatia ym ja ei ole vikavalot loistaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Ei voi oikein yleistää kun se nyt sitten on taas ihan tuurista kiinni, selviääkö perushuolloilla vai hajoaako jotain isompaa.
 
No B7 Passatti tarvitsee lukijaa ainakin seuraaviin rutiinihommiin:

- Öljynvaihto- ja huoltovalon nollaus
- Aikaan perustuvien huoltoilmaisimien nollaus
- Sähköisen käsijarrun huoltomoodiin laitto
- Livedatan lukeminen
- Akun koodaus
- Eri ominaisuuksien kytkentä päälle tai pois (esim. halusin takalasin automaattisen pyyhinnän pois, kun peruuttaa)
- Sitten on tullut ihan oikeita vikatilanteita, joissa vikakoodien perusteella on saanut arvokasta tietoa
 
- Sähköisen käsijarrun huoltomoodiin laitto

Kaikki varmaan tietää, mutta jos nyt ei satu käsillä olemaan oikeaa merkkikohtaista testeriä, niin manuaalisesti syöttämällä virtaa jarrun liittimeen saa liikuteltua paloja - napaisuudesta riippuen molempiin suuntiin.
 
Kaikki varmaan tietää, mutta jos nyt ei satu käsillä olemaan oikeaa merkkikohtaista testeriä, niin manuaalisesti syöttämällä virtaa jarrun liittimeen saa liikuteltua paloja - napaisuudesta riippuen molempiin suuntiin.
Ainakin Hyundaissa kun ottaa käkkärin moottorin irti saa hyvin kätevästi kuusiokoloavaimella kierrettyä männät sisään. Sen jälkeen vain rumppaa kerran käkkärin päälle ja pois ja on bueno. Ei tartte mitään testeriä. Käsijarrun moottori on kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni. Oisko minuutin tai parin homma irrottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 945
Viestejä
4 679 307
Jäsenet
76 688
Uusin jäsen
Pekkapekka8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom