VAG autojen monet ongelmat

Noh eipä sitä kaikkea voi kuluttajatuotteen hinnoilla saada ja asiakkaat sen äänestävät lompakollaan mikä design menestyy. Kyllä nämä pääosin mulle ovat toimineet hienosti. Yksi kallis remppa oli edellisen Audin kanssa ja tän kanssa nyt sitten ehkä toinen. Kuulunee vaan lajiin, että välillä napsahtaa. Kuitenkin mukavia kilsoja ja helppoa omistamista kädettömälle kuskille jota ei oikeastaan kiinnosta juuri vittujakaan mikä motti siellä säksättää...

Mutta. Ilmeisesti tosiaan hintapyyntö on kohtuu kuranteissa sfääreissä. Toki nyt mietityttää, että onkohan ton vaihtamiseen oikeasti mitään syytä. Tuo vika havaittiin noin vuosi sitten ja sillon sovittiin, että seuraillaan. No mitään öljyn tiputtelua en ole havainnut eikä öljyntasoistakaan ole mitään vingahduksia tullut. Joten kannattaakohan asialle korvaansa lotkauttaa....
Pohjamuovien päälle menee jonkun verran öljyä mutta jos tuo olisi oma auto ja ei vielä esim sotke parkkipaikkaa edes niin antaisin olla...
 
Pohjamuovien päälle menee jonkun verran öljyä mutta jos tuo olisi oma auto ja ei vielä esim sotke parkkipaikkaa edes niin antaisin olla...
Joskus laitettiin vuotavan moottorin alle pohjamuovin päälle kivivilla, mikä maalattiin mattamustaksi, ettei katsuri ihmettele, meni tosi kauan ennenkuin tippasi alle, ja tuo kone vuosi todella reilusti.

Todella usein kuitenkin vaihdellaan stefoja turhaan, kun vika on huohotuksessa.
Ainakin monta volvon tinakoneen "vuotavaa" stefaa olen korjannut uusimalla tukkeutuneen huohotussäiliön ja letkut. (toki noilla on ollut ajettu 400tkm, mutta huohottimen suunnittelusta riippuu kuinka nopeasti tukkeutuu.)

Yhdestä jopa pullahti nokka-akselin stefa, korjaamo tietenkin uusi vain sen korjaamatta vikaa, eli tukkeentunutta huohotinta. tuo työnsi öljyä joka stefasta, loppui uusimalla huohotussysteemi.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
Milloin autoista tuli tällasia? Käytännössä kun alkaa anturit sanoa sopimuksensa irti, optimaalinen vaihtoehto on nollata vikakoodit ja ajaa auto liikkeeseen, ennen kuin ehtii toisenki anturin vikakoodi päälle. Parhaimmillaan tonnin antureita tuola pakokaasussakin...
 
Kyllä siellä VAG konsernissa on niitä kestäviäkin kapistuksia, sääli vain että modernit eivät vain kestä välttämättä niin pitkään.

Tässä esim. yksinkertaisesti rakennettu 4 sylinterinen moottori VAG:ilta, tuotettiin 2015 asti:



1.9 Diesel PD moottorit ovat myös tunnettu kestävyydestään, niiden valmistus loppunut toki.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve

Asensin joskus tuollaisen harrasteromuun jälkikäteis asennuksena, että sai varman rpm tiedon after marker eculle. Menee vauhtipyörän alle niin vaihtotyö on vittumainen kun pitää vaihdelaatikko, kytkin ja vauhtipyörä purkaa. Muovirimpulan ainoa funktio on pitää stefa ja anturi paikoillaan, hammaskehä painetaan kampuraan. Mun tieto on viime vuosituhannen romuista, samanlaisia anturoita on kai ollut viimeiset 20v tms.

Työ tuossa on niin kallis, että jos pinkka kestää niin varmaan vois samaan konkurssiin vaihtaa kytkimen ja kaksoismassan?
 
Olen joskus miettinyt, että mikä auto tänä päivänä olisi ensinnäkin luotettava ja samalla autoilusta pitävälle myös mielenkiintoinen? Joo, Corolla lienee luotettava ja samalla tappavan tylsä. Saako noita kahta yhdistettyä?
Itse pidän sen verran tekniikasta, että ei lämmitä vähääkään halvennuksen maailmanennätys, vaikka olisi päälle korea. Vaikka tuntuisi ja näyttäisi mahtavalta, korpeaa tietää, että kaikki mikä ei näy tai tunnu, on silkkoa.

Milloin autoista tuli tällasia?
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.

Kyllä siellä VAG konsernissa on niitä kestäviäkin kapistuksia, sääli vain että modernit eivät vain kestä välttämättä niin pitkään.
Ovat olleet ajassaan jälkeenjääneitä ja laiskoja. 1,9tid ja 1,8t ovat saaneet merkkiuskovaisilta hekumaniaa, kun ovat olleet vain kelvollisia.
 
Tässä on alkanu miettimään viime aikoina että uusista autoista alkaa laadukkaat merkit olla vähenemään päin. Mieleen tulee enää Toyota ja Lexus, tokihan sielläkin on halvemman pään malleja missä käteen tuntuva matsku ei oo kaksista mutta tekniikan puolesta ei ole säästetty.
 
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.
Tätähän se bisnes on joka alalla ja tuotteistus BT-kaiuttimesta panssarivaunuun. Joka tuotteella on hyvät ja huonot puolensa. Aina on olemassa se isoin ja näyttävin brändi joka myy nimellä ja logolla, komeilee ostetuimpien autojen listalla ja joka kylästä löytyy seppä joka tuntee 10 vuotta vanhan mallin tyyppiviat. Vähänkin vähemmän käytetty merkki tuntuu monesti sialta säkissä.
 
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.
Jos monimerkkikorjaamon mekaanikolta kysyy asiaa niin eipä ongelmatonta autoa ole olemassakaan.

Markkinajohtajalla on markkinajohtajuus myös korjaamon pihalla.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Takuukorjauksista kyse?
 
Kyllähän tuota äkkiseltään vois pitää vähän jopa röyhkeänä. Jos asiakas maksaa useampia kymppitonneja uudesta autosta niin kyllähän se olis kiva, ettei äännä kuin 90-luvun Samara ja jarrutkaan ei kovasti laahaisi :psmoke:

E: Jos joku edustusliike on ihan mulkku niin kai noita saa käydä näyttämässä jossain toisessakin merkkihuollossa. Jotenkin vaikea uskoa, että ton kokosen konsernin osaaminen loppuisi tohon jos ei oo vikakoodia tai vika ei oo just sillä hetkellä päällä.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Ihan perus juttuja, eivät myönnä mitään...

Yhdellä tutulla oli kanssa pikku vääntö, kun Volkkari ei pelannut: Huippukalliin Audin ostanut vaati kaupan purkamista: Torjui 5 000 euron hyvityksen – hovioikeuden ratkaisu tuli myyjälle kalliiksi

Sitä naureskeltiin, että jetan lukot ei pelannut 80-luvulla, kun oli pakkasta. Eikä volkkarilla ole saaneet korjattua ominaisuutta tähän päivään mennessä, vaikka puhutaan yli 200t€ autosta... Oli kuulemma kiva kömpiä takapenkin kautta kuskinpaikalle...
Toki oli tossa noi kaikki muutkin viat, tossa jutussa ei edes kaikki ilmene.

Ei aja enää volkkarilla hän.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Vaihda suosiolla toiselle merkkarille, sielä hommat voi hoitua niin kuin kuuluukin. Paljoko pakkasta kuvaushetkellä? Jos lähempänä kolmeakymmentä astetta niin meneekö mikään auto sukkasillaa näillä keleillä?
 
Onko vm. 2011 Audeissa jotain älyä akkukaapeleissa, IBS tms. intelligent battery sensor vastaavaa. Vai voiko ottaa kaapelit irti ilman muuta vahinkoa kuin kello nollautuu?
 
Onko vm. 2011 Audeissa jotain älyä akkukaapeleissa, IBS tms. intelligent battery sensor vastaavaa. Vai voiko ottaa kaapelit irti ilman muuta vahinkoa kuin kello nollautuu?
Melko varmasti on ja ei tule vahinkoa jos akun käyttää irti.
 
Onko paljon muuta tehtävissä?
Todella paljon.

Osaava autosähkäri/mekaanikko katsoo tottakai ensin vikakoodit mutta pyrkii sitten varmistamaan että vika on sellainen kuin vikakoodi yrittää selittää. Se vaatii sitten taas osaamista ajoneuvotekniikan lisäksi mittalaitteista ja elektroniikan saralta joka onkin sitten terävä temppu.


Omalta kohdalta esimerkki:

Työkaverin audissa oli käyntihäiriöitä (A4 TFSI) ja auto sammui kaasua painamalla. Vika oli aluksi välillä päällä ja lopulta niin että hyvä jos korjaamolle sai ajettua.

Vikakoodeja polttoaineen paineesta, sytytyskatkoksista, seossäädöstä ja polttoaineen suurpaineen paineanturin lukeman uskottavuudesta. Tähän kaksi eri korjaamoa vaihtoi yhtä sun toista ja lopulta olisivat kai halunneet vaihtaa itse ecunkin mutta siinä kohtaa kaveri vihelsi stuntin seis ja auto tuli minulle katsottavaksi.

Paineanturin johdot oli kuulema testattu ehjiksi ja vika ei ollut niissä. Totta se tavallaan olikin siihen asti että johdot oli ehjät ja kesti reippaan testivirran eivätkä olleet oikosulussa keskenään. Mutta siitä huolimatta paineanturin signaalijohto oli hieroutunut puhki kaasuläpän moottorin johdon kanssa ja sieltä moottorin tärinän mukaan vuoti enemmän tai vähemmän 12 volttia sinne 5V signaalijohtimeen.

Tuo vika paljastui niin että irroitin paineanturin johdot ecun päästä ja paineanturin liittimen moottorin suurpainekiskosta ja mittasin käyttäytyykö paineanturin johtimet kuten irrallisen johtimen kuuluisi käyttäytyä. En nyt muista oliko se signaalijohdon resistanssi maan vai akun plussan välillä yleismittarin testijännitteellä joistain sadoista ohmeista äärettömään riippuen miten johtosarjaa paineli ja väänteli. Sitten vain purin johtosarjaa niin kauan että kohta löytyi, johtimet erilleen, alkuperäiset osat takaisin kiinni autoon ja auto käyntiin ja se toimi täydellisesti.
 
Todella paljon.

Osaava autosähkäri/mekaanikko katsoo tottakai ensin vikakoodit mutta pyrkii sitten varmistamaan että vika on sellainen kuin vikakoodi yrittää selittää. Se vaatii sitten taas osaamista ajoneuvotekniikan lisäksi mittalaitteista ja elektroniikan saralta joka onkin sitten terävä temppu.


Omalta kohdalta esimerkki:

Työkaverin audissa oli käyntihäiriöitä (A4 TFSI) ja auto sammui kaasua painamalla. Vika oli aluksi välillä päällä ja lopulta niin että hyvä jos korjaamolle sai ajettua.

Vikakoodeja polttoaineen paineesta, sytytyskatkoksista, seossäädöstä ja polttoaineen suurpaineen paineanturin lukeman uskottavuudesta. Tähän kaksi eri korjaamoa vaihtoi yhtä sun toista ja lopulta olisivat kai halunneet vaihtaa itse ecunkin mutta siinä kohtaa kaveri vihelsi stuntin seis ja auto tuli minulle katsottavaksi.

Paineanturin johdot oli kuulema testattu ehjiksi ja vika ei ollut niissä. Totta se tavallaan olikin siihen asti että johdot oli ehjät ja kesti reippaan testivirran eivätkä olleet oikosulussa keskenään. Mutta siitä huolimatta paineanturin signaalijohto oli hieroutunut puhki kaasuläpän moottorin johdon kanssa ja sieltä moottorin tärinän mukaan vuoti enemmän tai vähemmän 12 volttia sinne 5V signaalijohtimeen.

Tuo vika paljastui niin että irroitin paineanturin johdot ecun päästä ja paineanturin liittimen moottorin suurpainekiskosta ja mittasin käyttäytyykö paineanturin johtimet kuten irrallisen johtimen kuuluisi käyttäytyä. En nyt muista oliko se signaalijohdon resistanssi maan vai akun plussan välillä yleismittarin testijännitteellä joistain sadoista ohmeista äärettömään riippuen miten johtosarjaa paineli ja väänteli. Sitten vain purin johtosarjaa niin kauan että kohta löytyi, johtimet erilleen, alkuperäiset osat takaisin kiinni autoon ja auto käyntiin ja se toimi täydellisesti.

Entä, jos niitä vikakoodeja ei tosiaan ole?
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?


Tuo tiehän on ihan nimismiehen kiharalla?
 
En ymmärtänyt mitään tästä.
No siis jos autossa on ihmisaistein todettava vika mutta auton mielestä kaikki on kunnossa niin silloin lähestymistapa on jotakuinkin tämmöistä:

1.) Mitä toimintoja vika koskee -> koeajo tai muu testi vian varmistamiseksi
2.) Mitkä anturit ja toimilaitteet liittyy vikaan -> kytkentäkaavioiden ja toimintakuvauksien opiskelu, diagnostiikan livedatan tutkiminen
3.) Yhteisten tekijöiden etsiminen, virtapiirien erottaminen tai anturien testaaminen irrallaan tmv.

Kohtia 2 ja 3 joutuu sitten joskus vain looppaamaan paljon. Järjestelmällisyys yleensä palkitaan.

Ei autot ole aina osanneet vikakoodeja kertoa ja ne on saatu siitä huolimatta korjattua.
 
Ja vielä, samoilla spekseillä olevaa uutta akkua ei tarvitse erikseen koodata?
 
Vaihda suosiolla toiselle merkkarille, sielä hommat voi hoitua niin kuin kuuluukin. Paljoko pakkasta kuvaushetkellä? Jos lähempänä kolmeakymmentä astetta niin meneekö mikään auto sukkasillaa näillä keleillä?
Pitänee ehkä koittaa vielä kolmatta. Noin -16 C taisi olla. Tämä kolina kuuluu myös kesällä mutta talvisin se voimistuu ja on helpompi toistaa.
Tuo tiehän on ihan nimismiehen kiharalla?
Joo kyllä, hyvä testirata videota varten koska korjaamo halusi videotodisteita kolinasta. Mulla on 3 autoa ja tämä reilusti tuorein on ainoa joka tuossa kolisee.
 
Olen joskus miettinyt, että mikä auto tänä päivänä olisi ensinnäkin luotettava ja samalla autoilusta pitävälle myös mielenkiintoinen? Joo, Corolla lienee luotettava ja samalla tappavan tylsä. Saako noita kahta yhdistettyä?

Off-topicia mutta Hondat, Mazdat, Subarut jne. tarjoaa jo hieman makua täysin harmaaseen ja hajuttomaan Corollaan nähden. Toki uusi Corollakin on petrannut paljon ulkonäöllisesti, mutta ajettavuuden suhteen en osaa sanoa mitään. Suhtaudun epäilevästi.
 
Onko vm. 2011 Audeissa jotain älyä akkukaapeleissa, IBS tms. intelligent battery sensor vastaavaa. Vai voiko ottaa kaapelit irti ilman muuta vahinkoa kuin kello nollautuu?
Tämä kiinnostais tietää, onko mitään järkeä ottaa akku irti ilman VCDS?
 
Off-topicia mutta Hondat, Mazdat, Subarut jne. tarjoaa jo hieman makua täysin harmaaseen ja hajuttomaan Corollaan nähden. Toki uusi Corollakin on petrannut paljon ulkonäöllisesti, mutta ajettavuuden suhteen en osaa sanoa mitään. Suhtaudun epäilevästi.
Vaimolla on uusi Corolla. Voin sanoo et yks huonoimmista autoista ajaa mitä itse olen testannut, maantiellä kun ajelee niin elää ihan omaa elämää kesät ja talvet. Toki luotettava kuuleman mukaan on..
 
Vaimolla on uusi Corolla. Voin sanoo et yks huonoimmista autoista ajaa mitä itse olen testannut, maantiellä kun ajelee niin elää ihan omaa elämää kesät ja talvet. Toki luotettava kuuleman mukaan on..
Mulla oli sijaisautona tuollainen kun oma 12-vuotias 230 tkm ajettu Kia oli huollossa. Olihan se aivan hanurista. En nyt osaa suoranaisesti nimetä mitään vikaa, mutta se ajotuntuma oli omaan autoon verrattuna iso harppaus alaspäin. Nyt kuitenkin vastakkain 5 k€ ja 35 k€ ajoneuvot, joten pitäisi olla havaittavissa selkeä parannus, eikä vertailukohtana ollut mikään iso mersu tjsp.

Ihmettelin myös tehottomuutta, koska oma auto on 1,7 diesel ja tuossa 1,8 hybridibensa, joka oli laiskempi. En mä noita kellottanut tietenkään ole, mutta persdynolla se tuntui aika vaatimattomattomalta uudeksi autoksi, jossa vielä sähkömoottorit apuna. Siinä mallimerkinnässä taisi olla vielä joku Sport -lisänimi, mikä kyllä johti aika paljon harhaan :D
 
Tämä kiinnostais tietää, onko mitään järkeä ottaa akku irti ilman VCDS?
2009 Skodaan menin joskus ihan akkuliikkeeseen vaihdattamaan akun, kun netissä luki, että ei saisi irrottaa. Akkumies nyppäsi akun pois ja laittoi uuden tilalle ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa kasarivehkeeseen, eikä auto siitä kyllä ollut moksiskaan. Vaikea uskoa, että akun irrottaminen johtaisi johonkin lockdowniin, en ole ainakaan ikinä kuullut tämmöisestä lukuunottamatta näitä yleisiä varoituksia, että akkuja ei saa ominpäin irroittaa. Eiköhän siinä ole takana lähinnä ajatus, että sitten niitä käydään vaihdattamassa merkkihuollossa á 1000 € + työt vs. satkulla motonetin pihassa vaihdat itse.

Jos auto on jonkin aikaa ilman virtaa niin jotain resettejä autossa tapahtuu, mutta se ei ole ihmeempi asia kuin, että tyhjäkäynti voi olla epätasaista hetken aikaa tai esim. abs-valo palaa, kunnes lähtee ajamaan. Nämä nyt tietysti vain omia kokemuksia.
 
Vanhemmissa Vaggineissa on kaikki vikavalot akun irroituksen jälkeen nollaantuneet ajamalla. Nykyisessä 2018 Octaviassa jäi kuitenkin huutomerkki palamaan vakionopeussäätimen näytön kohdalle ja se lähti pois vasta OBD11:llä vikakoodit nollaamalla. Sama homma taas edessä, kun uusi akku tulee maanantaina.
 
Audi TT Quattro 2.0
2009 Skodaan menin joskus ihan akkuliikkeeseen vaihdattamaan akun, kun netissä luki, että ei saisi irrottaa. Akkumies nyppäsi akun pois ja laittoi uuden tilalle ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa kasarivehkeeseen, eikä auto siitä kyllä ollut moksiskaan. Vaikea uskoa, että akun irrottaminen johtaisi johonkin lockdowniin, en ole ainakaan ikinä kuullut tämmöisestä lukuunottamatta näitä yleisiä varoituksia, että akkuja ei saa ominpäin irroittaa. Eiköhän siinä ole takana lähinnä ajatus, että sitten niitä käydään vaihdattamassa merkkihuollossa á 1000 € + työt vs. satkulla motonetin pihassa vaihdat itse.

Jos auto on jonkin aikaa ilman virtaa niin jotain resettejä autossa tapahtuu, mutta se ei ole ihmeempi asia kuin, että tyhjäkäynti voi olla epätasaista hetken aikaa tai esim. abs-valo palaa, kunnes lähtee ajamaan. Nämä nyt tietysti vain omia kokemuksia.
Bemarista E60 vaihdoin ihan vaan antamalla olla virrat pois 20 min, luukku ei lukossa. Akun vaihto ja uuden akun koodaus. Ei ongelmaa. Tossa kai olisi voinut olla jotain jos heti olisi vaihtanut ja jäänyt virrattomaksi.
 
2009 Skodaan menin joskus ihan akkuliikkeeseen vaihdattamaan akun, kun netissä luki, että ei saisi irrottaa. Akkumies nyppäsi akun pois ja laittoi uuden tilalle ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa kasarivehkeeseen, eikä auto siitä kyllä ollut moksiskaan. Vaikea uskoa, että akun irrottaminen johtaisi johonkin lockdowniin, en ole ainakaan ikinä kuullut tämmöisestä lukuunottamatta näitä yleisiä varoituksia, että akkuja ei saa ominpäin irroittaa. Eiköhän siinä ole takana lähinnä ajatus, että sitten niitä käydään vaihdattamassa merkkihuollossa á 1000 € + työt vs. satkulla motonetin pihassa vaihdat itse.

Jos auto on jonkin aikaa ilman virtaa niin jotain resettejä autossa tapahtuu, mutta se ei ole ihmeempi asia kuin, että tyhjäkäynti voi olla epätasaista hetken aikaa tai esim. abs-valo palaa, kunnes lähtee ajamaan. Nämä nyt tietysti vain omia kokemuksia.
Kiitos vastauksta. Tuo -09 on pari vuotta uudempi kuin mulla mikä on -07 audi a4 eikä kysele mitään kun akun vaihtaa. Tuossa se raja taitaa sitten mennä missä pitää vikakoodit pyyhkäistä vähintään kiinalaisella obd2 lukijalla. ABS-valo sammui ajamalla juuri kuten sanoit.
 
2009 Skodaan menin joskus ihan akkuliikkeeseen vaihdattamaan akun, kun netissä luki, että ei saisi irrottaa. Akkumies nyppäsi akun pois ja laittoi uuden tilalle ihan samalla tavalla kuin mihin tahansa kasarivehkeeseen, eikä auto siitä kyllä ollut moksiskaan. Vaikea uskoa, että akun irrottaminen johtaisi johonkin lockdowniin, en ole ainakaan ikinä kuullut tämmöisestä lukuunottamatta näitä yleisiä varoituksia, että akkuja ei saa ominpäin irroittaa. Eiköhän siinä ole takana lähinnä ajatus, että sitten niitä käydään vaihdattamassa merkkihuollossa á 1000 € + työt vs. satkulla motonetin pihassa vaihdat itse.

Jos auto on jonkin aikaa ilman virtaa niin jotain resettejä autossa tapahtuu, mutta se ei ole ihmeempi asia kuin, että tyhjäkäynti voi olla epätasaista hetken aikaa tai esim. abs-valo palaa, kunnes lähtee ajamaan. Nämä nyt tietysti vain omia kokemuksia.
Ainakin jotkut PSA valmisteet saattavat lyödä joitain moduuleja jumiin jos niistä irroittaa akun kun moduuli on sammumassa, eli ihan tuulesta temmattu tuo väite ei ole.

Eli jos haluaa pelata varmanpäälle sammuttaa auton, avaa konepellin ja sulkee ovet, ja venaa sen jälkeen 5 min niin että kaikki moduulit ovat sammuneet ennen kuin irroittaa akun.

Myös esim radio saattaa mennä lukkoon virrattomana, joka oli jossaimäärin loogista vielä kun radio oli standardikokoinen osa kojelaudassa, nykyään siinä ei paljoa ole järkeä. Myös radiokanavat yms asetukset tallentuvat yllättävän usein vielä ylläpitovirran vaatimaan muistiin, jonka takia jotkut vaihtavat akun syöttäen virtaa autoon.
 
2017 Golfista loppui akku pari kertaa ja kerran käynnistettiin apukaapeleillakin, ei ollut moksiskaan. Pitää vaan kytkeä miinuskaapeli runkoon.
 
Mistähän sekin urbaanilegenda on lähtöisin, ettei autoista saisi akkua irrottaa?

Onhan se varmaan mahdollista, että joku moduuli vetää aivan viimeisiään, konkat paskana jne ja akun irrotus on se viimeinen niitti sille. Huono tuuri.

Lähtökohtaisesti kuitenkin ihan joka autosta voi akun irrottaa ja kiinnittää takaisin. Ei niitä siellä merkkipajallakaan jännitteisenä korjailla jos vaikka aletaan ropaamaan airbagia tms.
 
Ongelma tulee ainoastaan uudemmissakin jos Ah määrä muuttuu. Silloin järjestelmä ei lataa okei jos kapasiteettia ei muuteta tietokoneelle.
Ok, kiitos tiedosta. Mun on pitänyt ostaa konsolipiuha mutta ei oo tarvinnut :thumbsup: Jostain syystä tuo akun vaihto uudempaan autoon sylettää.
Kerran on luettu VCDS:llä koodeja ja DPF on tiensä päässä. Auto kuitenkin toimii eikä herjaa. Lämmötkin sain jopa 90C kun laitoin pahvin keulille. Se auttaa radikaalisti lämpöihin. Rälläämällä parkkialueella saa myös hetkellisesti lämpöä koneeseen :cool:
 
Mistähän sekin urbaanilegenda on lähtöisin, ettei autoista saisi akkua irrottaa?

Onhan se varmaan mahdollista, että joku moduuli vetää aivan viimeisiään, konkat paskana jne ja akun irrotus on se viimeinen niitti sille. Huono tuuri.

Lähtökohtaisesti kuitenkin ihan joka autosta voi akun irrottaa ja kiinnittää takaisin. Ei niitä siellä merkkipajallakaan jännitteisenä korjailla jos vaikka aletaan ropaamaan airbagia tms.
No koitapa sammuttaa tietokone, mutta katkaise siltä virransaanti ennen kun se on sammunut kokonaan.

Ei välttämättä ekalla sekoa, mutta ennenpitkää kyllä.
 
No koitapa sammuttaa tietokone, mutta katkaise siltä virransaanti ennen kun se on sammunut kokonaan.

Ei välttämättä ekalla sekoa, mutta ennenpitkää kyllä.
Olen samaa mieltä, joskus esim tietoliikennekytkin voi toimia vajavaisesti tai ei ollenkaan virtakatkosesta johtuen.
Kysymys on pitääkö autosta tehdä niin älykäs että siinä on samat ongelmat kuin tietokoneessa?
 
No koitapa sammuttaa tietokone, mutta katkaise siltä virransaanti ennen kun se on sammunut kokonaan
Ei sitä tietenkään pidä mennä tekemään. Mutta se ei ole sama asia kuin se, etteikö akkua voisi ollenkaan vaihtaa perinteisin menetelmin ilman mitään älytöntä kikkailua jatkuvan virran kanssa, kuten monesti näkee väitettävän.
 
Ei sitä tietenkään pidä mennä tekemään. Mutta se ei ole sama asia kuin se, etteikö akkua voisi ollenkaan vaihtaa perinteisin menetelmin ilman mitään älytöntä kikkailua jatkuvan virran kanssa, kuten monesti näkee väitettävän.
Sen akun vaihtamisen ei pitäisi vaatia mitään temppuja, se olisi suotavaa koska se on yleensä helppo tehdä itse. Turhaa temppuilua, ja rahastusta kun joutuu auton diagnostiikkaväylän kautta koodaamaan.
 
Ei sitä tietenkään pidä mennä tekemään. Mutta se ei ole sama asia kuin se, etteikö akkua voisi ollenkaan vaihtaa perinteisin menetelmin ilman mitään älytöntä kikkailua jatkuvan virran kanssa, kuten monesti näkee väitettävän.
Siksipä yleisneuvo onkin että avaa konepellin ja paiskaa ovet kiinni, ja odottelee sen 5 min että moduulit sammuvat.

Tuo ylläpitovirta oli ennen tärkeä radion muistin takia.
Kysymys on pitääkö autosta tehdä niin älykäs että siinä on samat ongelmat kuin tietokoneessa?
No näköjään pitää. Kustannustekijähän tuo myös osaltaan on. Johtosarjojahan nuo moduulit keventävät aika radikaalisti.
 
Taisin jokunen sivu sitten manata kun eivät huollossa voineet mitään tehdä jumittaville jarruille. Siinä se nyt sitten lähti lavetilla korjaamoon ja sijaisauto alle. Olisi ehkä tullut halvemmaksi Scodillacille laittaa ne jarrut eikä selittää ettei ongelmaa ole.
IMG_1767.jpeg
 
Minkäslainen jarruongelma tossa sit on?

Mulla kävi B6 passatin kanssa sellanen, että takajarrulevyt+takajarrupalat oli ajettu niin ohkasiksi (puusilmä katsastajat!, olin vasta auton ostanu...), että sähkönen käsijarru onnistui työntämään satulasta sen männän niin pitkälle, että se ei saanut sitä enää vedettyä takaisin. Todella käsittämätön suunnitteluvika :D Siis ihan oikeasti, tuokin tosiaan on mahdollista, että se lähtee moottorin jengalta pois, mutta ei kuitenkaan niin paljon että jarrunesteet tulisi ulos. Onneksi sai purettua sen jarrusatulan pois ja pyöritettyä männän takas sisään sieltä mutta pari tuntia meni työpäivästä tollaseen. Matka jatkui käsijarrumoottori irrallaan ja vikavalot palaen.
 
Minkäslainen jarruongelma tossa sit on?

Mulla kävi B6 passatin kanssa sellanen, että takajarrulevyt+takajarrupalat oli ajettu niin ohkasiksi (puusilmä katsastajat!, olin vasta auton ostanu...), että sähkönen käsijarru onnistui työntämään satulasta sen männän niin pitkälle, että se ei saanut sitä enää vedettyä takaisin. Todella käsittämätön suunnitteluvika :D Siis ihan oikeasti, tuokin tosiaan on mahdollista, että se lähtee moottorin jengalta pois, mutta ei kuitenkaan niin paljon että jarrunesteet tulisi ulos. Onneksi sai purettua sen jarrusatulan pois ja pyöritettyä männän takas sisään sieltä mutta pari tuntia meni työpäivästä tollaseen. Matka jatkui käsijarrumoottori irrallaan ja vikavalot palaen.
Takajarrut/käsijarru ei meinaa irroittaa aamuisin. Yleensä lähtee kovan paukkeen saattelemana mutta nyt ei. Oikea takapyörä vaan jauhoi tyhjää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 371
Viestejä
4 754 539
Jäsenet
77 299
Uusin jäsen
SPe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom