VAG autojen monet ongelmat

Ei longlife öljyjen pitäisi noin käyttäytyä.

Ajetaanko autolla kenties vain taajamaa tai kaupunkia ja lyhyitä matkoja?

Ajetaan sekalaista ajoa noin 18000km vuodessa. Huomenna öljyn ja suodattimen vaihto. Katsotaan mitä tehdään jatkon kannalta, mut yllätti et yksi yö pakkasessa ja auto jäi parkkiin täysin kuumalla koneella.
 
Ei ne mene tukkoon jos ajetaan kunnolla kuumaksi talvellakin.

t: TDI ja 350tkm ja edelleen longlife öljyillä maanteitä pommittaen. Ei mitään ongelmia kun tiedostaa lämmön tärkeyden, ei edes majoneesia öljykorkissa tai tikussa.

Viimasuojat nokalle marraskuussa ja pois toukokuussa.

Mikä konetyyppi sulla on ja vaihdatatko öljyt 1v/15000km välein? Oletan, että laittavat huollossa sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee sitä enempää miettimättä. Viimasuojat pitäisi uudelleen hankkia. Normaalisti auto parkkihallissa yöt maan alla, mutta nyt oli kyseessä UV reissu, jossa auto yön pakkasessa.
 
Näin jos moottori on kuuma.

Jos taas kylmänä niin tuskin on vauriosta kyse.. vielä.

Joo ekaa kertaa koko valo syttynyt ja sammutin heti moottorin. Lohkolämmittimeen ja 2h päästä ihan normaalisti kaikki toimi kotimatkalla. Huomenna silti huoltoon öljynvaihtoon. Eber tai Webasto olisi kyllä näillä keleillä mukava varuste.
 
Mikä konetyyppi sulla on ja vaihdatatko öljyt 1v/15000km välein? Oletan, että laittavat huollossa sitä öljyä mitä valmistaja suosittelee sitä enempää miettimättä. Viimasuojat pitäisi uudelleen hankkia. Normaalisti auto parkkihallissa yöt maan alla, mutta nyt oli kyseessä UV reissu, jossa auto yön pakkasessa.
1.6 tdi CAYC ja 30t vaihtovälillä castrolia. Lämpö tuossa on kaikista tärkein asia.
 
Joskus kolme vuotta sitten sytty kans kovemmilla pakkasilla öljynpainevalo palamaan töistä lähtiessä, ja ennen tuota päivää oli edellinen viikko vedetty tosi lyhyttä pätkää mistä sitten seurasi tuo veden kertyminen öljyjen sekaan ja sihti jäähän, tuon jälkeen hommasin samantien maski suojan ja olen pitänyt huolen että kone ajetaan joka kerta kuumaksi.
 
Joskus kolme vuotta sitten sytty kans kovemmilla pakkasilla öljynpainevalo palamaan töistä lähtiessä, ja ennen tuota päivää oli edellinen viikko vedetty tosi lyhyttä pätkää mistä sitten seurasi tuo veden kertyminen öljyjen sekaan ja sihti jäähän, tuon jälkeen hommasin samantien maski suojan ja olen pitänyt huolen että kone ajetaan joka kerta kuumaksi.

Joo selkeästi oma tilanne oli vastaava. Nyt maskisuojakin tilattu.
 
Täällä oli myös vähän pakkasongelmia 2018 TDI Octavian kanssa.

Eilen autolla ajettiin noin tunti, mutta välissä oli pysähdyksiä. Tänään ulkona -29C pakkasta ja Webasto ei lähtenyt tulille. Lisäksi autossa ei syttynyt edes sisävalot, kun ovet avasi. Vähän kylmäsi, mutta yllättävän napakasti lähti käyntiin. Ajoin puoli tuntia, jätin auton viideksi minuutiksi ja taas sama juttu, eli lähes kaikki sähköt pimeänä. Sen jälkeen ajoin tunnin ja sitten ei enää ilmennyt sähköjen kanssa outouksia.

Ilmeisesti akun varaus oli alhainen ja auto sammutteli kaikki mahdolliset sähkölaitteet, jotta käynnistys vielä onnistuu. Onko akku aivan susi, vai johtuukohan vain liian vähäisestä ajosta ja Webaston suuresta virrankulutuksesta? Ja kuinka pitkään autolla ylipäätään pitäisi näillä keleillä ajaa, jotta akku latautuu? Nyt vielä lämmin auto on latauksessa tolpassa ja huomenna ladattava ennen lähtöä. Olisi kiva saada Webasto toimimaan. Sopivat akut mukavasti loppuunmyyty koko kaupungista.
 
Täällä oli myös vähän pakkasongelmia 2018 TDI Octavian kanssa.

Eilen autolla ajettiin noin tunti, mutta välissä oli pysähdyksiä. Tänään ulkona -29C pakkasta ja Webasto ei lähtenyt tulille. Lisäksi autossa ei syttynyt edes sisävalot, kun ovet avasi. Vähän kylmäsi, mutta yllättävän napakasti lähti käyntiin. Ajoin puoli tuntia, jätin auton viideksi minuutiksi ja taas sama juttu, eli lähes kaikki sähköt pimeänä. Sen jälkeen ajoin tunnin ja sitten ei enää ilmennyt sähköjen kanssa outouksia.

Ilmeisesti akun varaus oli alhainen ja auto sammutteli kaikki mahdolliset sähkölaitteet, jotta käynnistys vielä onnistuu. Onko akku aivan susi, vai johtuukohan vain liian vähäisestä ajosta ja Webaston suuresta virrankulutuksesta? Ja kuinka pitkään autolla ylipäätään pitäisi näillä keleillä ajaa, jotta akku latautuu? Nyt vielä lämmin auto on latauksessa tolpassa ja huomenna ladattava ennen lähtöä. Olisi kiva saada Webasto toimimaan. Sopivat akut mukavasti loppuunmyyty koko kaupungista.
Kuinka vanha akku? Osuisi kyllä vian kuvaukseen.
 
Ei taida olla ainutlaatuista jos diesel ei lähtenyt tänään käyntiin. Kokeilin töissä startata '05 suzukin vitaran, '15 mersun cla:n ja fordin kugan (uusi), kaikki bensakoneella. ja yksikään ei lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin. Mersun akku oli niin jäässä, että tunnin sisällä seisottamisen jälkeen starttas just ja just.
 
Kuinka vanha akku? Osuisi kyllä vian kuvaukseen.
5/2018 rekisteröity, eli on sillä jo aika monta talvea takana. Latailin akkua hetken ja näytti 12.8V napajännitettä. 10 minuutin päästä oli enää 12.3V. Ei hyvältä näytä, mutta saa olla nyt latauksessa seuraavaan lähtöön asti. Uutta akkuakaan ei tähän hätään saa.

Ei taida olla ainutlaatuista jos diesel ei lähtenyt tänään käyntiin. Kokeilin töissä startata '05 suzukin vitaran, '15 mersun cla:n ja fordin kugan (uusi), kaikki bensakoneella. ja yksikään ei lähtenyt ilman apuvirtaa käyntiin. Mersun akku oli niin jäässä, että tunnin sisällä seisottamisen jälkeen starttas just ja just.
Omallakin pihalla pari autoa sai tänään apuvirtaa. Ihme kyllä oma Skoda lähti hämmästyttävän nätisti käyntiin 29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä ja puolityhjällä akulla. Ei edes kuulostanut miltään 50 vuotta vanhalta traktorilta.
 
5/2018 rekisteröity, eli on sillä jo aika monta talvea takana. Latailin akkua hetken ja näytti 12.8V napajännitettä. 10 minuutin päästä oli enää 12.3V. Ei hyvältä näytä, mutta saa olla nyt latauksessa seuraavaan lähtöön asti. Uutta akkuakaan ei tähän hätään saa.


Omallakin pihalla pari autoa sai tänään apuvirtaa. Ihme kyllä oma Skoda lähti hämmästyttävän nätisti käyntiin 29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä ja puolityhjällä akulla. Ei edes kuulostanut miltään 50 vuotta vanhalta traktorilta.
Kyllähän tuo aika selvä akku ongelma on, jos lähemmäs kuusvuotiaalla menee ja varmaan vielä start-stop sekä webasto.
 
Kyllä tuo oma GTE Golffikin on viime päivien pakkasilla herjaillut matalaa 12V akkujännitettä vaikka akku uusittu syyskuussa (Vartan akku) ja nykyään kun löytyy kotoa latausmahdollisuus, niin sen pitäisi käsittääkseni ylläpitää myös tuota 12V akkua latauksessa ollessaan.
Vuosihuoltokin oli juuri, jossa akku testattiin hyväksi. Käynnistymisessä ei onneksi tosin ongelmia ole ollut, joten ei kai tuota oikein voi muuta kuin pistää pakkasen piikkiin.
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.
 
Itse laitoin nyt kaiken varalta Aero Motorsilta uuden akun tilaukseen. 128€ toimituskuluineen, kun sama akku olisi ollut Motonetissa 149€. Motonetin lisäksi ainakin Biltema ja Autodoc olivat myös myyneet akut loppuun.

Ei yhtään huvita ottaa riskiä siitä, että auto jättää käynnistymättä jonnekin. Lisäksi aika raakaa peliä lyödä 30 asteen pakkasella kylmänä käyntiin, jos virtaa ei riitä Webastolle. Start Stop ei ole toiminut varmaan kuukausiin, niin sekin ehkä kertoo jotain 6 vuotta vanhan akun tilasta :D
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.

tuskinpa on pienikoneisissa näillä keleillä haittaa. Oma 1.0 ecoboost ei jaksanut kahden tunnin moottorin ja sisätilan esilämmityksellä pitää kabiinia kunnolla lämpöisenä 22km matkalla :D pidemmällä ajolla se lämpenee paremmin, mutta tuolla matkalla näillä -30c keleillä.. ensin jäähtyy ja sitten alkaa lämmetä kun ollaan melkein kotipihassa.
 
Noista maskisuojista sen verran, kannattaako bensiiniautoon laittaa semmoista yhtään? Tänään -20C kelissä kyllä öljy ja jäähdytysneste pääsee käyntilämpötilaan, toki hitaammin. 1.2 TSI koneen auto kyseessä.
Ei se haittaakaan. Vertailuksi kaasuskodassa pitäisi ilmeisesti olla huono hyötysuhde - lämpöä pitäisi riittää, silti ollut veikeää seurata miten öljyn lämmöt nousee ja laskee aika vikkelästi kuormituksen mukaan, jäähdytysneste ei muka muutu kerran noustuaan. Sen lisäksi että lämpö karkaa öljystä jonnekin tyhjäkäynnillä tai rullatessa hissuksiin niin pitkällä reissulla huomasi myös. Kun pudotti nopeutta 110–> 85 tms. niin öljy jäähtyi.
 
Maskinsuojasta ei mahda olla varsinaista haittaa missään polttomoottoriautossa.

Kunnollisen lämmön lisäksi mukavana pikku extrana moottoritila pysyy todella puhtaana kun aivan kaikki suolakura ei mene suoraan sisään.

jäähdytysneste ei muka muutu kerran noustuaan

Jos mittaristosta tätä seuraat niin mittaristossa on softassa semmonen jekku että viisari jäpittää tasan 90 asteessa veden lämmön ollessa välillä 75-105C

Tuossa(kin) autossa taitaa olla lämmönvaihdin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välilassä. Mittariston kertoma öljyn lämpö on usein aika lähellä todellista nesteen lämpötilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Maskinsuojasta ei mahda olla varsinaista haittaa missään polttomoottoriautossa.

Kunnollisen lämmön lisäksi mukavana pikku extrana moottoritila pysyy todella puhtaana kun aivan kaikki suolakura ei mene suoraan sisään.



Jos mittaristosta tätä seuraat niin mittaristossa on softassa semmonen jekku että viisari jäpittää tasan 90 asteessa veden lämmön ollessa välillä 75-105C

Tuossa(kin) autossa taitaa olla lämmönvaihdin moottoriöljyn ja jäähdytysnesteen välilassä. Mittariston kertoma öljyn lämpö on usein aika lähellä todellista nesteen lämpötilaa.
Kaasuvehkeessä saa sekä öljyn että veden keskiruutuun halutessaan niin pystyy vertailemaan, mutta lisäksi näyttäisi siltä että ne mittaavat eri kohdista, koska liikkuvat kovin eri tahtiin. Veden puolella on tosiaan joku toleranssi, jonka alle laskiessa näyttää ilmeisesti todellista (50 yläpuolella) Olen käsityksessä että kaasulaitteistossa on ylimääräinen pieni lämmönvaihdin, jonka lämpötila ratkaisee koska vaihtaa startin jälkeen kaasulle.
Tavattoman mielenkiintoista, kannattaa pohtia näitä ääneen esim. apukuskille, tykkää varmasti.
 
Pakkanen ei ole tuottanut erityisiä ongelmia 2014 kaasu Passatin kanssa. Toki muutamat jo vuosia sitten opitut niksit ovat edelleen käytössä:

- Auto webastolla n. 40 min esilämmityksellä valmiiksi
- syksyllä tuoreet öljyt sisään
- Akut ladataan ctekillä (webastolla oma akku) aina silloin tällöin ja varsinkin ennen kunnon pakkasia täyteen (erityisen näppärää on laittaa ne ctekin pikaliittimet, niin ei tarvitse temppuilla hauenleukojen kanssa)
- Akut tietysti pidettävä hyvässä hapessa ja jos lompakko antaa myöten agm-versiona
- Matkavakuutuksena (oikean hinausvakuutuksen lisäksi) hyvä olla pieni akkuboosteri mukana (esim. Noco). Sen avulla todennäköisesti saa auton käyntiin, vaikka auton oma akku olisi kyykännyt (sitä ei saa kuitenkaan jättää pakkaseen)
- Kovimmilla pakkasilla (jos mahdollista) vältän auton käyttöä kokonaan ja kuljen sähköpyörällä
- keulaan viimasuojat syksyllä
- Nesteiden pakkaskestävyys hyvä tsekata syksyllä
- auton ennakoiva huoltaminen ylipäätään pienentää riskiä tielle jäämisen suhteen
- Aina kovimmilla pakkasilla syytä olla lämmintä vaatetta (jos ei päällä) mukana, koska jos pahin sattuu, niin hinuria ei odoteta 30 pakkasessa jääkalikkana
 
Kodiaq vm 2017 Neliveto automaatti. Kampiakselin stefan vaihto. Eka tarjous Laakkoselta vajaan 1900€...

Töitä (vaihteiston irrotus ja kiinnitys) tonnilla, tiivistelaippa parisataa ja kampiakselin tiivisterenkaan hinta 390€/kpl? Jotenkin nyt olin uskossa että tähän hommaan liittyvien osien hinta olis tyyliin kymppejä tai satkun? Ja loppusummalla sitten mutteri/pulttisilppua - ilmeisesti kaikki vanha mitä purkaessa irrotetaan, nakataan roskiin...?

Yritetäänkö tyhmää kusettaa vai mikä homma. Joo onhan se osa hankalassa paikassa varmasti, mutta silti...
 
Kodiaq vm 2017 Neliveto automaatti. Kampiakselin stefan vaihto. Eka tarjous Laakkoselta vajaan 1900€...

Töitä (vaihteiston irrotus ja kiinnitys) tonnilla, tiivistelaippa parisataa ja kampiakselin tiivisterenkaan hinta 390€/kpl? Jotenkin nyt olin uskossa että tähän hommaan liittyvien osien hinta olis tyyliin kymppejä tai satkun? Ja loppusummalla sitten mutteri/pulttisilppua - ilmeisesti kaikki vanha mitä purkaessa irrotetaan, nakataan roskiin...?

Yritetäänkö tyhmää kusettaa vai mikä homma. Joo onhan se osa hankalassa paikassa varmasti, mutta silti...
Kampiakselin stefa on samalla kampiakselin asentoanturi niin se maksaa aika mukavasti etenkin OEM osana. Enkä kyllä lähtisi tarvikkeena kokeilemaan tuuria kun on kun isotöinen vaihtaa.

646ddae757c71_xl.jpg

Tämmönen otus. Vaatii vielä erkoistyökalun asennukseen.
 
Kampiakselin stefa on samalla kampiakselin asentoanturi niin se maksaa aika mukavasti etenkin OEM osana. Enkä kyllä lähtisi tarvikkeena kokeilemaan tuuria kun on kun isotöinen vaihtaa.

646ddae757c71_xl.jpg

Tämmönen otus. Vaatii vielä erkoistyökalun asennukseen.
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
Juu ei nykyautoja suunnitella muu kuin säästöt (osien lukumäärän vähennys) mielessä.

Kuluttajat sen sitten maksaa.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve

Olen osaksi samaa mieltä, mutta onhan tässä muutakin...

Suomessa autoilla ajetaan pitkään ja paljon kilometrejä. Maailmalla v. 2017 auto alkaa olla jo iäkäs. Tehdasta ei kiinnosta senkään vuoksi rakentaa autoja pitkäikäisiksi. Puhumattakaan jälkimarkkinoista, joissa oikeat rahat tehdään. Vaikkakin hyvästä syystä, päästömääräykset edellyttävät yhä pienemmistä koneita enemmän suorituskykyä ja kustannukset pitää kuitenkin pitää kurissa, niin jossainhan se näkyy.

Olen joskus miettinyt, että mikä auto tänä päivänä olisi ensinnäkin luotettava ja samalla autoilusta pitävälle myös mielenkiintoinen? Joo, Corolla lienee luotettava ja samalla tappavan tylsä. Saako noita kahta yhdistettyä?
 
Juu ei nykyautoja suunnitella muu kuin säästöt (osien lukumäärän vähennys) mielessä.

Kuluttajat sen sitten maksaa.

Noh eipä sitä kaikkea voi kuluttajatuotteen hinnoilla saada ja asiakkaat sen äänestävät lompakollaan mikä design menestyy. Kyllä nämä pääosin mulle ovat toimineet hienosti. Yksi kallis remppa oli edellisen Audin kanssa ja tän kanssa nyt sitten ehkä toinen. Kuulunee vaan lajiin, että välillä napsahtaa. Kuitenkin mukavia kilsoja ja helppoa omistamista kädettömälle kuskille jota ei oikeastaan kiinnosta juuri vittujakaan mikä motti siellä säksättää...

Mutta. Ilmeisesti tosiaan hintapyyntö on kohtuu kuranteissa sfääreissä. Toki nyt mietityttää, että onkohan ton vaihtamiseen oikeasti mitään syytä. Tuo vika havaittiin noin vuosi sitten ja sillon sovittiin, että seuraillaan. No mitään öljyn tiputtelua en ole havainnut eikä öljyntasoistakaan ole mitään vingahduksia tullut. Joten kannattaakohan asialle korvaansa lotkauttaa....
 
Noh eipä sitä kaikkea voi kuluttajatuotteen hinnoilla saada ja asiakkaat sen äänestävät lompakollaan mikä design menestyy. Kyllä nämä pääosin mulle ovat toimineet hienosti. Yksi kallis remppa oli edellisen Audin kanssa ja tän kanssa nyt sitten ehkä toinen. Kuulunee vaan lajiin, että välillä napsahtaa. Kuitenkin mukavia kilsoja ja helppoa omistamista kädettömälle kuskille jota ei oikeastaan kiinnosta juuri vittujakaan mikä motti siellä säksättää...

Mutta. Ilmeisesti tosiaan hintapyyntö on kohtuu kuranteissa sfääreissä. Toki nyt mietityttää, että onkohan ton vaihtamiseen oikeasti mitään syytä. Tuo vika havaittiin noin vuosi sitten ja sillon sovittiin, että seuraillaan. No mitään öljyn tiputtelua en ole havainnut eikä öljyntasoistakaan ole mitään vingahduksia tullut. Joten kannattaakohan asialle korvaansa lotkauttaa....
Pohjamuovien päälle menee jonkun verran öljyä mutta jos tuo olisi oma auto ja ei vielä esim sotke parkkipaikkaa edes niin antaisin olla...
 
Pohjamuovien päälle menee jonkun verran öljyä mutta jos tuo olisi oma auto ja ei vielä esim sotke parkkipaikkaa edes niin antaisin olla...
Joskus laitettiin vuotavan moottorin alle pohjamuovin päälle kivivilla, mikä maalattiin mattamustaksi, ettei katsuri ihmettele, meni tosi kauan ennenkuin tippasi alle, ja tuo kone vuosi todella reilusti.

Todella usein kuitenkin vaihdellaan stefoja turhaan, kun vika on huohotuksessa.
Ainakin monta volvon tinakoneen "vuotavaa" stefaa olen korjannut uusimalla tukkeutuneen huohotussäiliön ja letkut. (toki noilla on ollut ajettu 400tkm, mutta huohottimen suunnittelusta riippuu kuinka nopeasti tukkeutuu.)

Yhdestä jopa pullahti nokka-akselin stefa, korjaamo tietenkin uusi vain sen korjaamatta vikaa, eli tukkeentunutta huohotinta. tuo työnsi öljyä joka stefasta, loppui uusimalla huohotussysteemi.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve
Milloin autoista tuli tällasia? Käytännössä kun alkaa anturit sanoa sopimuksensa irti, optimaalinen vaihtoehto on nollata vikakoodit ja ajaa auto liikkeeseen, ennen kuin ehtii toisenki anturin vikakoodi päälle. Parhaimmillaan tonnin antureita tuola pakokaasussakin...
 
Kyllä siellä VAG konsernissa on niitä kestäviäkin kapistuksia, sääli vain että modernit eivät vain kestä välttämättä niin pitkään.

Tässä esim. yksinkertaisesti rakennettu 4 sylinterinen moottori VAG:ilta, tuotettiin 2015 asti:



1.9 Diesel PD moottorit ovat myös tunnettu kestävyydestään, niiden valmistus loppunut toki.
 
Tässä casessa on yllättävän monta kohtaa, jotka alleviivaavat sitä, millaista kertakäyttöromua konsernin tuotteet ovat. Tässä ovat parhaat palat eriteltynä:
-2017 auto tuskin on ajettu vielä 800tkm:ä, joka puolustaisi stefan vaihdon tarvetta.
-Anturin yhdistäminen akselitiivisteeseen
-Anturin sijoittaminen moottorin vaihdelaatikon puolelle
-Kurjan näköinen muovirimpula, jonka ei ole edes tarkoitus kestää yli takuuajan
-Tarve vaihtaa muitakin osia samalla
-Erikoistyökalujen tarve

Asensin joskus tuollaisen harrasteromuun jälkikäteis asennuksena, että sai varman rpm tiedon after marker eculle. Menee vauhtipyörän alle niin vaihtotyö on vittumainen kun pitää vaihdelaatikko, kytkin ja vauhtipyörä purkaa. Muovirimpulan ainoa funktio on pitää stefa ja anturi paikoillaan, hammaskehä painetaan kampuraan. Mun tieto on viime vuosituhannen romuista, samanlaisia anturoita on kai ollut viimeiset 20v tms.

Työ tuossa on niin kallis, että jos pinkka kestää niin varmaan vois samaan konkurssiin vaihtaa kytkimen ja kaksoismassan?
 
Olen joskus miettinyt, että mikä auto tänä päivänä olisi ensinnäkin luotettava ja samalla autoilusta pitävälle myös mielenkiintoinen? Joo, Corolla lienee luotettava ja samalla tappavan tylsä. Saako noita kahta yhdistettyä?
Itse pidän sen verran tekniikasta, että ei lämmitä vähääkään halvennuksen maailmanennätys, vaikka olisi päälle korea. Vaikka tuntuisi ja näyttäisi mahtavalta, korpeaa tietää, että kaikki mikä ei näy tai tunnu, on silkkoa.

Milloin autoista tuli tällasia?
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.

Kyllä siellä VAG konsernissa on niitä kestäviäkin kapistuksia, sääli vain että modernit eivät vain kestä välttämättä niin pitkään.
Ovat olleet ajassaan jälkeenjääneitä ja laiskoja. 1,9tid ja 1,8t ovat saaneet merkkiuskovaisilta hekumaniaa, kun ovat olleet vain kelvollisia.
 
Tässä on alkanu miettimään viime aikoina että uusista autoista alkaa laadukkaat merkit olla vähenemään päin. Mieleen tulee enää Toyota ja Lexus, tokihan sielläkin on halvemman pään malleja missä käteen tuntuva matsku ei oo kaksista mutta tekniikan puolesta ei ole säästetty.
 
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.
Tätähän se bisnes on joka alalla ja tuotteistus BT-kaiuttimesta panssarivaunuun. Joka tuotteella on hyvät ja huonot puolensa. Aina on olemassa se isoin ja näyttävin brändi joka myy nimellä ja logolla, komeilee ostetuimpien autojen listalla ja joka kylästä löytyy seppä joka tuntee 10 vuotta vanhan mallin tyyppiviat. Vähänkin vähemmän käytetty merkki tuntuu monesti sialta säkissä.
 
Ei kaikista ole tullut. VW hallitsee busineksen. On onnistunut luomaan tuotteita, jotka monien mielestä ovat hyviä, vaikka teknisesti ovat surkeita. Näkyvä ja tuntuva on hyvää. Kauppa käy, kun laite toimii ainakin koko koeajon. En tiedä, kumpia pitäisi lyödä ympäri korvia: uuden vai käytetyn VW:n ostavia. Luulisi vaikuttavan mukavasti uusienkin myyntiin, jos ei kukaan huolisi käytettyjä. Koska kauppa käy tällä liiketoimintamallilla, ei ole mitään houkutetta sen muuttamiseen.
Jos monimerkkikorjaamon mekaanikolta kysyy asiaa niin eipä ongelmatonta autoa ole olemassakaan.

Markkinajohtajalla on markkinajohtajuus myös korjaamon pihalla.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Takuukorjauksista kyse?
 
Kyllähän tuota äkkiseltään vois pitää vähän jopa röyhkeänä. Jos asiakas maksaa useampia kymppitonneja uudesta autosta niin kyllähän se olis kiva, ettei äännä kuin 90-luvun Samara ja jarrutkaan ei kovasti laahaisi :psmoke:

E: Jos joku edustusliike on ihan mulkku niin kai noita saa käydä näyttämässä jossain toisessakin merkkihuollossa. Jotenkin vaikea uskoa, että ton kokosen konsernin osaaminen loppuisi tohon jos ei oo vikakoodia tai vika ei oo just sillä hetkellä päällä.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Ihan perus juttuja, eivät myönnä mitään...

Yhdellä tutulla oli kanssa pikku vääntö, kun Volkkari ei pelannut: Huippukalliin Audin ostanut vaati kaupan purkamista: Torjui 5 000 euron hyvityksen – hovioikeuden ratkaisu tuli myyjälle kalliiksi

Sitä naureskeltiin, että jetan lukot ei pelannut 80-luvulla, kun oli pakkasta. Eikä volkkarilla ole saaneet korjattua ominaisuutta tähän päivään mennessä, vaikka puhutaan yli 200t€ autosta... Oli kuulemma kiva kömpiä takapenkin kautta kuskinpaikalle...
Toki oli tossa noi kaikki muutkin viat, tossa jutussa ei edes kaikki ilmene.

Ei aja enää volkkarilla hän.
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?

Vaihda suosiolla toiselle merkkarille, sielä hommat voi hoitua niin kuin kuuluukin. Paljoko pakkasta kuvaushetkellä? Jos lähempänä kolmeakymmentä astetta niin meneekö mikään auto sukkasillaa näillä keleillä?
 
Onko vm. 2011 Audeissa jotain älyä akkukaapeleissa, IBS tms. intelligent battery sensor vastaavaa. Vai voiko ottaa kaapelit irti ilman muuta vahinkoa kuin kello nollautuu?
 
Onko vm. 2011 Audeissa jotain älyä akkukaapeleissa, IBS tms. intelligent battery sensor vastaavaa. Vai voiko ottaa kaapelit irti ilman muuta vahinkoa kuin kello nollautuu?
Melko varmasti on ja ei tule vahinkoa jos akun käyttää irti.
 
Onko paljon muuta tehtävissä?
Todella paljon.

Osaava autosähkäri/mekaanikko katsoo tottakai ensin vikakoodit mutta pyrkii sitten varmistamaan että vika on sellainen kuin vikakoodi yrittää selittää. Se vaatii sitten taas osaamista ajoneuvotekniikan lisäksi mittalaitteista ja elektroniikan saralta joka onkin sitten terävä temppu.


Omalta kohdalta esimerkki:

Työkaverin audissa oli käyntihäiriöitä (A4 TFSI) ja auto sammui kaasua painamalla. Vika oli aluksi välillä päällä ja lopulta niin että hyvä jos korjaamolle sai ajettua.

Vikakoodeja polttoaineen paineesta, sytytyskatkoksista, seossäädöstä ja polttoaineen suurpaineen paineanturin lukeman uskottavuudesta. Tähän kaksi eri korjaamoa vaihtoi yhtä sun toista ja lopulta olisivat kai halunneet vaihtaa itse ecunkin mutta siinä kohtaa kaveri vihelsi stuntin seis ja auto tuli minulle katsottavaksi.

Paineanturin johdot oli kuulema testattu ehjiksi ja vika ei ollut niissä. Totta se tavallaan olikin siihen asti että johdot oli ehjät ja kesti reippaan testivirran eivätkä olleet oikosulussa keskenään. Mutta siitä huolimatta paineanturin signaalijohto oli hieroutunut puhki kaasuläpän moottorin johdon kanssa ja sieltä moottorin tärinän mukaan vuoti enemmän tai vähemmän 12 volttia sinne 5V signaalijohtimeen.

Tuo vika paljastui niin että irroitin paineanturin johdot ecun päästä ja paineanturin liittimen moottorin suurpainekiskosta ja mittasin käyttäytyykö paineanturin johtimet kuten irrallisen johtimen kuuluisi käyttäytyä. En nyt muista oliko se signaalijohdon resistanssi maan vai akun plussan välillä yleismittarin testijännitteellä joistain sadoista ohmeista äärettömään riippuen miten johtosarjaa paineli ja väänteli. Sitten vain purin johtosarjaa niin kauan että kohta löytyi, johtimet erilleen, alkuperäiset osat takaisin kiinni autoon ja auto käyntiin ja se toimi täydellisesti.
 
Todella paljon.

Osaava autosähkäri/mekaanikko katsoo tottakai ensin vikakoodit mutta pyrkii sitten varmistamaan että vika on sellainen kuin vikakoodi yrittää selittää. Se vaatii sitten taas osaamista ajoneuvotekniikan lisäksi mittalaitteista ja elektroniikan saralta joka onkin sitten terävä temppu.


Omalta kohdalta esimerkki:

Työkaverin audissa oli käyntihäiriöitä (A4 TFSI) ja auto sammui kaasua painamalla. Vika oli aluksi välillä päällä ja lopulta niin että hyvä jos korjaamolle sai ajettua.

Vikakoodeja polttoaineen paineesta, sytytyskatkoksista, seossäädöstä ja polttoaineen suurpaineen paineanturin lukeman uskottavuudesta. Tähän kaksi eri korjaamoa vaihtoi yhtä sun toista ja lopulta olisivat kai halunneet vaihtaa itse ecunkin mutta siinä kohtaa kaveri vihelsi stuntin seis ja auto tuli minulle katsottavaksi.

Paineanturin johdot oli kuulema testattu ehjiksi ja vika ei ollut niissä. Totta se tavallaan olikin siihen asti että johdot oli ehjät ja kesti reippaan testivirran eivätkä olleet oikosulussa keskenään. Mutta siitä huolimatta paineanturin signaalijohto oli hieroutunut puhki kaasuläpän moottorin johdon kanssa ja sieltä moottorin tärinän mukaan vuoti enemmän tai vähemmän 12 volttia sinne 5V signaalijohtimeen.

Tuo vika paljastui niin että irroitin paineanturin johdot ecun päästä ja paineanturin liittimen moottorin suurpainekiskosta ja mittasin käyttäytyykö paineanturin johtimet kuten irrallisen johtimen kuuluisi käyttäytyä. En nyt muista oliko se signaalijohdon resistanssi maan vai akun plussan välillä yleismittarin testijännitteellä joistain sadoista ohmeista äärettömään riippuen miten johtosarjaa paineli ja väänteli. Sitten vain purin johtosarjaa niin kauan että kohta löytyi, johtimet erilleen, alkuperäiset osat takaisin kiinni autoon ja auto käyntiin ja se toimi täydellisesti.

Entä, jos niitä vikakoodeja ei tosiaan ole?
 
Kyllä alkaa olemaan lähellä että viimeinen VAG tässä taloudessa. Vaikkakin edelliset Audit ihan hyviä vehkeitä olivat.

Jumittavalle käsijarrulle ei voinutkaan tehdä mitään koska juuri nyt sattui toimimaan normaalisti. Ovenkahvoille ei voi tehdä mitään koska ei vikakoodeja. Kolinalle ei voi tehdä mitään koska mitään ei kuulu ks. video. Jarruilla ei voi tehdä mitään koska ne on ominaisuuksia. Joku reilu 1000€ moduuli siellä meni vaihtoon joka nollasi kaikki auton asetukset ja lisäksi kattovalomoduuli sekä kuskin peilin valo. Kartturin valo pitää vielä käydä vaihdattamassa myöhemmin.

Olenko tulossa hulluksi vai onko tällainen kolina nykyautoissa normaalia?


Tuo tiehän on ihan nimismiehen kiharalla?
 
En ymmärtänyt mitään tästä.
No siis jos autossa on ihmisaistein todettava vika mutta auton mielestä kaikki on kunnossa niin silloin lähestymistapa on jotakuinkin tämmöistä:

1.) Mitä toimintoja vika koskee -> koeajo tai muu testi vian varmistamiseksi
2.) Mitkä anturit ja toimilaitteet liittyy vikaan -> kytkentäkaavioiden ja toimintakuvauksien opiskelu, diagnostiikan livedatan tutkiminen
3.) Yhteisten tekijöiden etsiminen, virtapiirien erottaminen tai anturien testaaminen irrallaan tmv.

Kohtia 2 ja 3 joutuu sitten joskus vain looppaamaan paljon. Järjestelmällisyys yleensä palkitaan.

Ei autot ole aina osanneet vikakoodeja kertoa ja ne on saatu siitä huolimatta korjattua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 509 171
Jäsenet
74 437
Uusin jäsen
eversti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom