VAG autojen monet ongelmat

Kiitos. Näin itsekin muistin. Eli koitan puhua ympäri että suostuu manuaaliin.

Otat 2.0TDI niin saat 6-lovisen DSG. Näissä katsot ostaessa, että 60tkm välein on vaihdettu öljyt ja suodatin. Niin ei kyllä ole mielestäni riski ostos.

Muutenkin jatkossa ihmiset alkaa hylkämään näitä pikkusia dieseleitä.
Voi olla että saat jopa Suberb samaan hintaa mitä Octavian ja lähtökohtaisesti noi isommat on yleensä paremmin varusteltu.
 
Niin hämmästelin vain tuota polttoaineen syöttötapaa, eiköhän nuo päästömittaukset ole suunniteltu niin kaasuttimille kuin suutintekniikkaan perustuville ottomoottoreille.
Hää tarkoitti kaiketi sitä, että tuo testi ei tiedä tuon taivaallista nykyauton päästöistä, tarvitsee olla isosti vikaa ennenkuin päästöistä hylätään...
 
Käytännössä ne kaasariajan ruiskutkin pysyvät kyllä säädöissään, mutta jokin pieni häiriö, esim imuvuoto saa seoksen sekaisin tyhjäkäynnillä, joka näkyy päästömittauksessa, ja sitä sitten innokkaasti "korjataan" säätämällä seosta, jonka seurauksena säädöt ja päästöt on ihan perseellään normaali käytössä.
 
Uudemmissa on taas myös märkiä 7-lovisia, kuten ittellä olevassa. Pohjautuukohan nuo 6-lovisiin jotenkin, vai enemmän kuiviin 7-lovisiin?


Noita variansseja on muutamakin. DQ300, DQ400, DQ500.

Mutta lähtökohtaisesti ne perustutat tuohon DQ250 eli 6-loviseen märkäkytkimeen. VAG.comin sivuilta aikoinaan tästä oli keskustelua

"The DQ380 appeared in 2014. It is a brand new box intended to replace the DQ200 and DQ250 initially on the motor vehicles 2L TSI and TDI of the platform MQB.
This version is intended for vehicles with transverse engines and front-wheel drive 2-wheel drive or 4-wheel drive. Technically the DQ380 is close to the DQ250 because it is cooled by an oil sump system which also submits the clutches. This new box is produced by a Chinese subcontractor of the VAG group. The first vehicles to benefit are initially intended for the Chinese market. "

En ole itse ainakaan kuullut näistä 7-lovisista märkäkytkimistä sen pahempaa juttua. Ainahan jokainen asia voi hajota, mutta tuo DQ200/DQ200e on niin onneton tekele etten sitä suosittele edes vihamiehelleni ostamaan.

Direct-shift gearbox - Wikipedia
 
2010 Skoda Octavia 190tkm 1.6tdi dsg.llä uhka vai ok hankinta ei ole kokemusta tuosta 1.6tdi.stä?

Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.
 
Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.

Riipuu ihan valmistajasta. On tehty myös jo 2013 hihnamallisia koneita.

Moottoritunnus kertonee asian parhaiten.

Näissä uudemmissa on 6vuoden välein hihnan vaihtoväli. Vesipumppu on moottorin toisessa päässä kuin jakohihna. Nyt enään ei merkkiliikekän vaihda vesipumppua ellei se vuoda.
 
Myös ennen oliko se 2014 mallisia oli näitä TSI mätäkoneita (ketjun venymisiä yms). Eli jos Skodan haluaa, niin kattoo 2014 tai tuoreempi.
TDI ei ole TSI. TDI:ssä ei mitään ketjun venymisiä ole koskaan ollut. On aina ollut remmillä
 
Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki. Itellä oli alhaalta mennyt ja sitten se katkennut alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni.
 
Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki. Itellä oli alhaalta mennyt ja sitten se katkennut alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni.
"Onko kellään tietoa voiko 7 koppaessa golfissa jäädä takajousi alapäästä jumiin niin että liikkessä napsahtaa poikki": Ei voi.
"alin pätkä 1.5 kierrosta oli kunnolla kiinni."voihan se alaosassa oleva kumi jotain jumitella, tai sitten pois nostaessa alatukivarteen jotain takertelee.

täällä koko rakenne.
 
Aina menee takajouset käytännössä alhaalta poikki, tiedä sitten, että voiko ruostua kiinni alhaalta.
 
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?
 
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?

Jos manuaali, niin vauhtipyörää veikkaan. En tiedä onko noissa jotain massahihnapyöriä kampiakselilla tai ylipäätään jossain päin konetta, vois olla joku semmonenkin, ehkä jopa jumittava vapaakytkin laturilla/ilmastoinnissa. Hehku ei vaikuta käyntiin enää muutamien sekunttien jälkeen käynnistymisestä.
 
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?

Manuuali vai automaatti?

Manuaalilla kytkin pohjaan jos tärinä loppuu on kyseessä kaksoismassavauhtipyörä vika.

Automaatti sama homma mutta vaihdekeppi N-asennolla pitäisi äänen loppua.

Edit: kamalat ajatuskatkot korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Bensa vai manuaali?

Bensalla kytkin pohjaan jos tärinä loppuu on kyseessä kaksoismassavauhtipyörä vika.

Automaatti sama homma mutta vaihdekeppi N-asennolla pitäisi äänen loppua.

Bensa vai manuaali :cool: Mutta automaatti tämä on.

Pitää koittaa tuota N:ää. Mitään ääntä/kilkatusta tästä siis ei kuulu, pelkästään tärisee.

Edit: Ei vaikuta N tärinään. Tämä alkoi jonkin aikaa määräaikaishuollot jälkeen. Tuntuisi äkkiseltään käyntiongelmalta, mutta tätä ilmenee tosiaan vain tuolla kierrosluvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Bensa vai manuaali :cool: Mutta automaatti tämä on.

Pitää koittaa tuota N:ää. Mitään ääntä/kilkatusta tästä siis ei kuulu, pelkästään tärisee.

Edit: Ei vaikuta N tärinään. Tämä alkoi jonkin aikaa määräaikaishuollot jälkeen. Tuntuisi äkkiseltään käyntiongelmalta, mutta tätä ilmenee tosiaan vain tuolla kierrosluvulla.


Haha, pieni ajatuskatkos.
Voithan sä toki käydä sanomassa huollon väelle että tutkiko moniurahihnan kunnon?

Noissa laturin vapaapyöriä ja kiristimiä mennyt kuitenkin paljon kuten muissakin autoissa.
 
Haha, pieni ajatuskatkos.
Voithan sä toki käydä sanomassa huollon väelle että tutkiko moniurahihnan kunnon?

Noissa laturin vapaapyöriä ja kiristimiä mennyt kuitenkin paljon kuten muissakin autoissa.

Joo pajalle auto pitää viedä. Olin henkisesti varautunut kaksoismassapyörän vaihtoon, toivottavasti tämä vika on hieman halvempaa sorttia.

Millä tavalla nuo esittämäsi vikamahdollisuudet ovat kierroslukusidonnaisia? Minkähän hintainen remppa ei-marmorilla?
 
Yleensä tasoittuu kun moottoriin kuormaan ne hukkuu. Vaikea sanoa tärinän perusteella missä vika on ennenkuin käyttää pajalla.

Pari sataa euroa on laturin vapaapyörän vaihto töineen about
 
1.0 TSI 115 koneellinen leon kiinnostais. Onko näissä jotain mitä pitäis tietää ennenkuin ostohousuja pukee?
 
1.0 TSI 115 koneellinen leon kiinnostais. Onko näissä jotain mitä pitäis tietää ennenkuin ostohousuja pukee?
En ota kantaa, millaisia erityisominaisuuksia kyseiseen voimalaitteeseen liittyy, mutta vastaan yleisesti. Auto on ensimmäisen omistajan auto, eli todennäköisesti palvelee luotettavasti kaksi ensimmäistä vuotta. Viimeistään sen jälkeen alkaa tulemaan esiin se, vaikka käyttäjälle näkyvä ja tuntuva näyttää ja tuntuu hyvältä, on kaikki sen alla mahdollisimman halvalla tehtyä ja lisäksi kehnosti suunniteltu. Koska yksinkertainenkin auto sisältää uskomattoman paljon teknisiä ratkaisuja, on murheiden tie loputon, kun kaikki huonot ratkaisut pettävät vuorollaan. Ratkaisujen tastauksen hoitaa kuluttaja, eli mallisarjan ensimmäisen vuoden autoja ei kannata hankkia edes uutena. Tämä koskee kaikkia VAG-konsernin tuotteita. Audi on aikaisemmin onnistunut erottumaan linjasta, mutta tietääkseni nykyään niissäkin keskitytään vain siihen, mikä tuntuu ja näkyy käyttäjälle ensimmäisen kahden vuoden ajan.
 
En ota kantaa, millaisia erityisominaisuuksia kyseiseen voimalaitteeseen liittyy, mutta vastaan yleisesti. Auto on ensimmäisen omistajan auto, eli todennäköisesti palvelee luotettavasti kaksi ensimmäistä vuotta. Viimeistään sen jälkeen alkaa tulemaan esiin se, vaikka käyttäjälle näkyvä ja tuntuva näyttää ja tuntuu hyvältä, on kaikki sen alla mahdollisimman halvalla tehtyä ja lisäksi kehnosti suunniteltu. Koska yksinkertainenkin auto sisältää uskomattoman paljon teknisiä ratkaisuja, on murheiden tie loputon, kun kaikki huonot ratkaisut pettävät vuorollaan. Ratkaisujen tastauksen hoitaa kuluttaja, eli mallisarjan ensimmäisen vuoden autoja ei kannata hankkia edes uutena. Tämä koskee kaikkia VAG-konsernin tuotteita. Audi on aikaisemmin onnistunut erottumaan linjasta, mutta tietääkseni nykyään niissäkin keskitytään vain siihen, mikä tuntuu ja näkyy käyttäjälle ensimmäisen kahden vuoden ajan.

Tavallaan totta. Tämä tosiaan menee niin, että VW/Skoda ottaa yleensä ensimmäisenä uudet moottorityypit käyttöön, jonka jälkeen Audi ottaa vuoden tai kahden jälkeen ne käyttöönsä.
Seat sitten saa mitä saa, koska konsernin sisällä saa loput osat käyttöönsä.

Tämä ei aina mene niin, mutta pääpiirttäin.

Sama koskee esim. alustanosia. Seat Leon MK3 oli VW Golf MK6:n osia. Alustassa ja elektroniikassa.

En tarkoita, että tämä olisi huono ratkaisu, mutta näin ollen uuden auton teko Seatille maksaa toki vähemmän kun tehdään ns. toisen mallisarjan lopputuotannon osista.

Tämän takia kuvittelen myös Seatin hinnan olevan halvempi?
 
1.0TSI 95hv moottorista Fabian keulalla on omakohtaisia kokemuksia 30-80tkm väliltä. Ei ole ollut mitään ongelmia.
 
Tavallaan totta. Tämä tosiaan menee niin, että VW/Skoda ottaa yleensä ensimmäisenä uudet moottorityypit käyttöön, jonka jälkeen Audi ottaa vuoden tai kahden jälkeen ne käyttöönsä.
Seat sitten saa mitä saa, koska konsernin sisällä saa loput osat käyttöönsä.

Tämä ei aina mene niin, mutta pääpiirttäin.

Sama koskee esim. alustanosia. Seat Leon MK3 oli VW Golf MK6:n osia. Alustassa ja elektroniikassa.

En tarkoita, että tämä olisi huono ratkaisu, mutta näin ollen uuden auton teko Seatille maksaa toki vähemmän kun tehdään ns. toisen mallisarjan lopputuotannon osista.

Tämän takia kuvittelen myös Seatin hinnan olevan halvempi?
Näkeehän tuon jo alkuperäisten VAG varaosien pakkauksissa. Siinä on merkit jonossa Audi, VW, Skoda, Seat ja sitä mukaa yliviivataan kun kun ei ole toleransseissa pysynyt. Seatin tiskiltä voikin saman osan siis saada merkinnällä Audi, VW, Skoda, Seat.

;)
 
Joo näinhän se on, lähes asiassa kuin asiassa että ensimmäiset tehtaalta tulevat on niitä koekappaleita testaajille/asiakkaille. Noista TSI koneista kuullu ja lukenu jonkinverran eikä vielä ole noista 1.0 versioista tullut pahaa sanottavaa. Tuntuu kyllä hullulle että ton kokoinen kone kyydittää täysikokoisia autoja, mutta tekniikka paranee. Jotenkin ite fiksaantunut 90 luvulle jossa tuntui että kaikki alle 2 litraset koneet oli tuhnuja.

Tossa nyt varmaan 2016-2019 mallit osuu tähän budjettiin eli ei nyt ihan ensimmäisiä tehtaalta tulleita ole.
 
Itsellä 2017 Leon farkku tuolla 1.0 koneella ja manuaalilla. 5,5 vuotta ja 80tkm nyt takana (ostettu uutena), ei ole yhtään vikaa ollut. Takuu tosin meni umpeen mutta pitoon tämä jää.

Talviautona myös yllätti positiivisesti, kabiini ja moottori lämpeää nopeasti. Ainoa ärsyttävä ominaisuus on tuo kääntyvä logo takaluukun avaamiseen, se kerää vettä ja jäätyy sitten kiinni.

Seuraava auto lienee uudemman korimallin Leon ... :)
 
Itsellä 2017 Leon farkku tuolla 1.0 koneella ja manuaalilla. 5,5 vuotta ja 80tkm nyt takana (ostettu uutena), ei ole yhtään vikaa ollut. Takuu tosin meni umpeen mutta pitoon tämä jää.

Talviautona myös yllätti positiivisesti, kabiini ja moottori lämpeää nopeasti. Ainoa ärsyttävä ominaisuus on tuo kääntyvä logo takaluukun avaamiseen, se kerää vettä ja jäätyy sitten kiinni.

Seuraava auto lienee uudemman korimallin Leon ... :)

Sähkötoiminen takaluukku on pop. Kai noihin sellasen saa?
 
Avaimesta kyllä saa auki omalla painikkeella. Ei tietoa pystyykö ruksata lisävarustelistalta täysin sähkötoimisen... Kyllä kai.
Omassa mk7 Golfissa luukun lukko vaan aukeaa painikkeesta, mutta logoa joutuu silti painamaan, jotta luukun saa avattua :rolleyes:
 
Paha sanoa. Viime talvena alkoi pakkasilla, eli ohjaamossa tuntuu epäsäännöllistä hytkymistä, kuten sytytyskatkoksia ja ne vähenevät ja lopulta lakkaavat, kun moottori lämpenee. Kesällä oli poissa ja nyt tuli kylmillä keleillä takaisin. Sen huomasin, että ajovalojen kirkkaus vaihteli vähän hytkymisen tahtiin, mutta kaikki sähkölaitteet ja PTC-vastus olivat päällä. Kierroksien nostaminen kaasulla ei lopeta hytkymistä kokonaan, mutta ajossa menee ihan tasaisesti.

Mutta täytyy hakea tuo 92 asteen termari ja vaihtaa ja sitten jossain vaiheessa ehkä vielä tutkia tyhjäkäyntiongelmaa.
Mielenkiintoista, että jo vuoden vaivannut hytkyminen tuntui lähteneen termostaatin vaihdolla ja samalla toteutuneella imusarjan puhdistamisella. Imusarjaa piti käyttää irti termarin tieltä. Aiemmin jo +5 asteessa tuntui hetken käynnistyksen jälkeen hytkymistä. Nyt on ollut jo pidempään pakkasia ja äsken löin auton -3 asteen pakkasella parin päivän seisonnan jälkeen käyntiin ja aivan tasainen tyhjäkäynti. Kaksi ongelmaa korjaantui yhdellä remontilla. Vielä kun korjaamo olisi osannut kiinnittää ahtoputken kunnolla. Se lähti kävelemään keskellä pimeää korpea ja sopivia työkaluja ei ollut matkassa :think:

On kyllä iso ero termostaatin vaihdolla. Vaikka ei tuo vieläkään hetkessä lämpene, niin muuten alkaa 1.6 TDI konekin tuntua lämpöiseltä. Aiemmin veden lämpötila huiteli samalla kelillä 70-80 asteessa ja mittari seilasi jatkuvasti. Nyt mennään 90-100 asteessa, eikä mittari laske kaupunkiajossakaan tai kauppareissujen aikana. Myös öljyjen lämpö nousi mukavasti. Kovimmillaan motarilla nähnyt 106 astetta. Ohjelmoidulle koneelle hyvä, että käy lämpöisenä. Täytyy varmaan vielä lähiaikoina leikata jumppamatosta alamaskiin viimasuoja. Pikkupakkasilla ei tosin tunnu olevan vielä akuuttia tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
2012 Touran dsg 7 tehnyt nyt sellaista, että 5-vaihteella hetken ajettua "veto" tippuu pois ja vaihdenäyttö vaihtaa D/D5. Jos pitää kaasua niin, että auto yrittää pitää 5-vaihdetta päällä, niin tiputtaa parittomat vaihteet käytöstä ja sitten alkaa välkyttämään jakoavainta ja vaihdetta D2/D4 vuorotellen vauhdista riippuen.
Autoa uudelleen käynnistäessä kaikki toimii ok ja moottorivaloja tai jakoavainta ei ole. Vikamuistiin jää koodi P073A Ei voi kytkeä 5. vaihdetta, mutta muita vikakoodeja ei ole.
Ongelmia ei myöskään ole, jos ajaa 4/6 vaihteilla "manuaalina", 5-vaihteella en noin viitsinyt ajaa.
Korjaamollehan tuo on vietävä, mutta onko ajatuksia, että minkälainen remppa on edessä?
 
2012 Touran dsg 7 tehnyt nyt sellaista, että 5-vaihteella hetken ajettua "veto" tippuu pois ja vaihdenäyttö vaihtaa D/D5. Jos pitää kaasua niin, että auto yrittää pitää 5-vaihdetta päällä, niin tiputtaa parittomat vaihteet käytöstä ja sitten alkaa välkyttämään jakoavainta ja vaihdetta D2/D4 vuorotellen vauhdista riippuen.
Autoa uudelleen käynnistäessä kaikki toimii ok ja moottorivaloja tai jakoavainta ei ole. Vikamuistiin jää koodi P073A Ei voi kytkeä 5. vaihdetta, mutta muita vikakoodeja ei ole.
Ongelmia ei myöskään ole, jos ajaa 4/6 vaihteilla "manuaalina", 5-vaihteella en noin viitsinyt ajaa.
Korjaamollehan tuo on vietävä, mutta onko ajatuksia, että minkälainen remppa on edessä?
Kuulostaa mekatroniikalta.
 
2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.

Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?

EGR aiheuttaa moista vammailua. Tulppaus ja softaus.

Onko suuttimien korjausarvoja katsottu? Voi esim nelosen suutin huidella missä sattuu, oireilee juurikin noin.

Toki voi olla myös nokka ja paininkupit kulunu.
 
EGR aiheuttaa moista vammailua. Tulppaus ja softaus.

Onko suuttimien korjausarvoja katsottu? Voi esim nelosen suutin huidella missä sattuu, oireilee juurikin noin.

Toki voi olla myös nokka ja paininkupit kulunu.

Kaikki suuttimet penkitettiin, nelosen piezo oli paskana. Vaihdettiin uusi, ei korjannut ongelmaa. 900€ meni siihen kokeiluun.

Nyt syyttävä sormi osoittaa sitten kaksoismassavauhtipyörään. 1800€ hinta-arvio. Ei kilkata eikä tärinä lopu vapaallakaan, siitä huomimatta sanovat että alkaa oleen viimeinen vaihtoehto.

Tämä siis Tammer Dieselillä Tampereella. Pitäisi olla legit paja.

Onko EGR ongelmissa vikavaloa? Nyt ei pala enää mikään vikavalo kun nelosen hehkutulppa vaihdettiin (oli sattumalta? sekin sökönä samasta sylinteristä).

Edit: katsoin noita EGR:n oirekuvauksia. Mikään muu ei täsmää kuin epätasainen tyhjäkäynti. Suorituskyky on ihan normaalisti tallella.
 
Tästä voi tai voi olla olematta apuja hahmottamaan ongelmaa: DSG7 Mechatronics - autotechnician - servicing the independent workshop

Mekatroniikka- ja/tai kytkinvika ilmeisesti kuten noissa seiskoissa yleensä.
Tutun Golf TSI DSG (vuosimallista ei tietoa) valittaa moottoritienopeuksissa ylikuumenemisesta. Ilmeisesti muuten toimii. Pajalla pelottelivat, että koko loota menisi vaihtoon. Onko muita kokemuksia vastaavasta? Mitä olen ymmärtänyt, niin näissä kytkin voi ylikuumeta kun luistattaa esim liikennevaloissa. Mutta tämä ei pitäisi liittyä kytkimeen.
 
Jos pitää sitä kaasulla paikallaan voi polttaa kytkimen. Jos pitää jarrulla auton paikallaan kytkin on irroittaneena.
 
Paljon lukenut valituksia vagien jäätyvistä ovista ja nyt on alkanut kuskin ovi temppuilemaan pesun jälkeen. Eli kahva on jäykkä ja tunnoton ja jos avaa väkisin, ei ovi mene enää kiinni. Sisäkahvasta ovi avautuu ja sulkeutuu normaalisti. Tänään otin lukkopesän pois ja suihkutin niin paljon aseöljyä sisälle, että sitä tippui kahdesta eri reiästä oven alta pois. Hetken toimi ja kaupan pihassa taas sama homma. Onkohan tuossa nyt vain ostettava uusi vaijeri ja rempattava pihalla pakkasessa kuntoon?

Kytkimessä myös tuntunut kylmänä ihan liikeradan päässä outoa takertelua. Eli ikään kuin pykäliä. Kun auto lämpenee, niin nuo katoavat. Täytyy tutkia, onko CAYC-koneessa ja MYP-laatikossa työsylinteri kuinka näkyvillä. Kytkin on kyllä muutenkin oireillut vuosien aikana, eli varmaan jossain vaiheessa uusittava kokonaan. Ensi kesänä melkein järkevintä laittaa auto vaihtoon, kun 4 vuotta tulee itsellä täyteen ja olisi ostettava 2 x uudet renkaat, uusittava jakohihna ja mahdollisesti lähivuosina myös kytkin.
 
Noista ovista ja niiden vaijereista, niin se ulkokahvan vaijeri kahvalta lukolle menee sellasessa putkessa, jonka sisälle pääsee kosteutta ja se kosteus jäätyy. Jos ulkokahvasta oven "väkisin" avaa, niin vaijeri liikahtaa putkessa, mutta ei enää palaudu. Eli silloin oven lukko "luulee", että joku vetää ulkokahvasta koko ajan eikä tämän takia sulkeudu. Eli uutta laadukasta vaijeria vaan niin ei tarvitse ressata.
 
Paljon lukenut valituksia vagien jäätyvistä ovista ja nyt on alkanut kuskin ovi temppuilemaan pesun jälkeen. Eli kahva on jäykkä ja tunnoton ja jos avaa väkisin, ei ovi mene enää kiinni. Sisäkahvasta ovi avautuu ja sulkeutuu normaalisti. Tänään otin lukkopesän pois ja suihkutin niin paljon aseöljyä sisälle, että sitä tippui kahdesta eri reiästä oven alta pois. Hetken toimi ja kaupan pihassa taas sama homma. Onkohan tuossa nyt vain ostettava uusi vaijeri ja rempattava pihalla pakkasessa kuntoon?

Kaksi vaijeria sieltä löytyy. Ulkokahvalta lukkolaitteelle ja sisäkahvalta lukkolaitteelle, jos ongelmia on niin samalla vaihtaa sitten molemmat, vaikka ulkokahvan vaijeri onkin ongelmallisempi kun tekee aivan liian jyrkän mutkan. Itse vaihtoa en kyllä ulkona pakkasessa alkaisi tekemään, ihan turhaan vaan saa kaikkia kiinnikkeitä rikki. Hommana ei sinänsä mikään erikoinen, mutta on se sellainen rakenne, että jos ei suurempaa autojen remppauskokemusta ole niin aika paskamaiselta voi tuntua.
 
Paljon lukenut valituksia vagien jäätyvistä ovista ja nyt on alkanut kuskin ovi temppuilemaan pesun jälkeen. Eli kahva on jäykkä ja tunnoton ja jos avaa väkisin, ei ovi mene enää kiinni. Sisäkahvasta ovi avautuu ja sulkeutuu normaalisti. Tänään otin lukkopesän pois ja suihkutin niin paljon aseöljyä sisälle, että sitä tippui kahdesta eri reiästä oven alta pois. Hetken toimi ja kaupan pihassa taas sama homma. Onkohan tuossa nyt vain ostettava uusi vaijeri ja rempattava pihalla pakkasessa kuntoon?

Ei auta mitään lukkopesien öljyäminen kun ongelma on vaijereissa.

VW Passat B6 / 3C:ssä ainakin 100% toimiva fiksaus: oven lukituksen / kahvan vaijeri pois ja irti, bilteman öljynvaihtokäsipumpulla 100% laimentamatonta glykolia vaijeri kauttaaltaa täyteen eli uitetaan se vaijerin kuori täyteen jäähdytinnestettä. Toisesta päästä letkun kanssa sisään ja kun alkaa valumaan vaijerin toisesta päästä ulos, on homma valmis.

Ennen sai olla kokoajan sitomassa ovia kiinni naruilla toisiinsa tai menemässä takapenkiltä sisään, tai käyttämässä keskuslukituspainiketta erikseen lukitsemaan ovia paikoilleen.

Nyt on toinen ongelmaton talvi menossa tuon käsittelyn jälkeen. Tein ainoastaan kuskin oveen, joka oli ongelmallisin kun sitä auotaan eniten.
 
Ei auta mitään lukkopesien öljyäminen kun ongelma on vaijereissa.

VW Passat B6 / 3C:ssä ainakin 100% toimiva fiksaus: oven lukituksen / kahvan vaijeri pois ja irti, bilteman öljynvaihtokäsipumpulla 100% laimentamatonta glykolia vaijeri kauttaaltaa täyteen eli uitetaan se vaijerin kuori täyteen jäähdytinnestettä. Toisesta päästä letkun kanssa sisään ja kun alkaa valumaan vaijerin toisesta päästä ulos, on homma valmis.

Ennen sai olla kokoajan sitomassa ovia kiinni naruilla toisiinsa tai menemässä takapenkiltä sisään, tai käyttämässä keskuslukituspainiketta erikseen lukitsemaan ovia paikoilleen.

Nyt on toinen ongelmaton talvi menossa tuon käsittelyn jälkeen. Tein ainoastaan kuskin oveen, joka oli ongelmallisin kun sitä auotaan eniten.
Kuinka paljon purkamista vaatii? Ainakin saman ikäluokan Octaviassa oven sisäpelti oli pop-niiteillä kiinni ja aika työläs purkaa. Passatissa joskus jouduin irroittamaan takaoven kahvan ja silloin vaijeri karkasi ja piti kalastella ruuvimeisselillä takaisin. Kuorta en kuitenkaan nähnyt tuossa tilanteessa.
 
Kuinka paljon purkamista vaatii? Ainakin saman ikäluokan Octaviassa oven sisäpelti oli pop-niiteillä kiinni ja aika työläs purkaa. Passatissa joskus jouduin irroittamaan takaoven kahvan ja silloin vaijeri karkasi ja piti kalastella ruuvimeisselillä takaisin. Kuorta en kuitenkaan nähnyt tuossa tilanteessa.

Ovipahvin irroitus ja sen alla on välilevy mikä lähtee ihan ruuveilla irti. <30min rauhallisesti tehtynä youtuben ohjeilla. Muistaakseni sielä oli kevyesti liimaava tiivistemassa välissä (lähin vastaava mössö on motonetin sikalastomer-710)
 
Kaikki suuttimet penkitettiin, nelosen piezo oli paskana. Vaihdettiin uusi, ei korjannut ongelmaa. 900€ meni siihen kokeiluun.

Nyt syyttävä sormi osoittaa sitten kaksoismassavauhtipyörään. 1800€ hinta-arvio. Ei kilkata eikä tärinä lopu vapaallakaan, siitä huomimatta sanovat että alkaa oleen viimeinen vaihtoehto.

Tämä siis Tammer Dieselillä Tampereella. Pitäisi olla legit paja.

Onko EGR ongelmissa vikavaloa? Nyt ei pala enää mikään vikavalo kun nelosen hehkutulppa vaihdettiin (oli sattumalta? sekin sökönä samasta sylinteristä).

Edit: katsoin noita EGR:n oirekuvauksia. Mikään muu ei täsmää kuin epätasainen tyhjäkäynti. Suorituskyky on ihan normaalisti tallella.
Kyllä minä itse tässä tilanteessa tylysti ajaisin vian ulos.

Kalliita nuo osa-arpajaiset
 
Kyllä minä itse tässä tilanteessa tylysti ajaisin vian ulos.

Kalliita nuo osa-arpajaiset

Vein toiselle pajalle auton arvioitavaksi. Luottopaja, tosin vähän kaueampana kotoa. Sieltä tuli sama arvelu vauhtipyörälle ja vaihtoon menee. Hinta tosin ”vain” 1100€ siellä.
 
Onkos kenelläkään tietoa miten Skodasta saa tuon kaista-avustimen pois päältä niin ettei joka startin jälkeen aktivoidu itsestään takaisin?
 
Riippuu Skodasta, mutta tuulilasikameran (moduuli osoitteessa A5) koodauksen kautta sen pitäisi onnistua.
Enyaq on kyseessä. Ilmeisesti odb11 palikalle on saanut ainakin muutettua niin että on on/off/edellinen.

VCDS taitaa mulla olla mallia miekka ja kivi joten sillä lienee turha yrittää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 648
Viestejä
4 511 854
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom