- Liittynyt
- 09.01.2017
- Viestejä
- 159
1.0TSI 95hv moottorista Fabian keulalla on omakohtaisia kokemuksia 30-80tkm väliltä. Ei ole ollut mitään ongelmia.
Näkeehän tuon jo alkuperäisten VAG varaosien pakkauksissa. Siinä on merkit jonossa Audi, VW, Skoda, Seat ja sitä mukaa yliviivataan kun kun ei ole toleransseissa pysynyt. Seatin tiskiltä voikin saman osan siis saada merkinnälläTavallaan totta. Tämä tosiaan menee niin, että VW/Skoda ottaa yleensä ensimmäisenä uudet moottorityypit käyttöön, jonka jälkeen Audi ottaa vuoden tai kahden jälkeen ne käyttöönsä.
Seat sitten saa mitä saa, koska konsernin sisällä saa loput osat käyttöönsä.
Tämä ei aina mene niin, mutta pääpiirttäin.
Sama koskee esim. alustanosia. Seat Leon MK3 oli VW Golf MK6:n osia. Alustassa ja elektroniikassa.
En tarkoita, että tämä olisi huono ratkaisu, mutta näin ollen uuden auton teko Seatille maksaa toki vähemmän kun tehdään ns. toisen mallisarjan lopputuotannon osista.
Tämän takia kuvittelen myös Seatin hinnan olevan halvempi?
Sähkötoiminen takaluukku on pop. Kai noihin sellasen saa?Itsellä 2017 Leon farkku tuolla 1.0 koneella ja manuaalilla. 5,5 vuotta ja 80tkm nyt takana (ostettu uutena), ei ole yhtään vikaa ollut. Takuu tosin meni umpeen mutta pitoon tämä jää.
Talviautona myös yllätti positiivisesti, kabiini ja moottori lämpeää nopeasti. Ainoa ärsyttävä ominaisuus on tuo kääntyvä logo takaluukun avaamiseen, se kerää vettä ja jäätyy sitten kiinni.
Seuraava auto lienee uudemman korimallin Leon ...
Avaimesta kyllä saa auki omalla painikkeella. Ei tietoa pystyykö ruksata lisävarustelistalta täysin sähkötoimisen... Kyllä kai.Sähkötoiminen takaluukku on pop. Kai noihin sellasen saa?
Omassa mk7 Golfissa luukun lukko vaan aukeaa painikkeesta, mutta logoa joutuu silti painamaan, jotta luukun saa avattuaAvaimesta kyllä saa auki omalla painikkeella. Ei tietoa pystyykö ruksata lisävarustelistalta täysin sähkötoimisen... Kyllä kai.
Mielenkiintoista, että jo vuoden vaivannut hytkyminen tuntui lähteneen termostaatin vaihdolla ja samalla toteutuneella imusarjan puhdistamisella. Imusarjaa piti käyttää irti termarin tieltä. Aiemmin jo +5 asteessa tuntui hetken käynnistyksen jälkeen hytkymistä. Nyt on ollut jo pidempään pakkasia ja äsken löin auton -3 asteen pakkasella parin päivän seisonnan jälkeen käyntiin ja aivan tasainen tyhjäkäynti. Kaksi ongelmaa korjaantui yhdellä remontilla. Vielä kun korjaamo olisi osannut kiinnittää ahtoputken kunnolla. Se lähti kävelemään keskellä pimeää korpea ja sopivia työkaluja ei ollut matkassaPaha sanoa. Viime talvena alkoi pakkasilla, eli ohjaamossa tuntuu epäsäännöllistä hytkymistä, kuten sytytyskatkoksia ja ne vähenevät ja lopulta lakkaavat, kun moottori lämpenee. Kesällä oli poissa ja nyt tuli kylmillä keleillä takaisin. Sen huomasin, että ajovalojen kirkkaus vaihteli vähän hytkymisen tahtiin, mutta kaikki sähkölaitteet ja PTC-vastus olivat päällä. Kierroksien nostaminen kaasulla ei lopeta hytkymistä kokonaan, mutta ajossa menee ihan tasaisesti.
Mutta täytyy hakea tuo 92 asteen termari ja vaihtaa ja sitten jossain vaiheessa ehkä vielä tutkia tyhjäkäyntiongelmaa.
Kuulostaa mekatroniikalta.2012 Touran dsg 7 tehnyt nyt sellaista, että 5-vaihteella hetken ajettua "veto" tippuu pois ja vaihdenäyttö vaihtaa D/D5. Jos pitää kaasua niin, että auto yrittää pitää 5-vaihdetta päällä, niin tiputtaa parittomat vaihteet käytöstä ja sitten alkaa välkyttämään jakoavainta ja vaihdetta D2/D4 vuorotellen vauhdista riippuen.
Autoa uudelleen käynnistäessä kaikki toimii ok ja moottorivaloja tai jakoavainta ei ole. Vikamuistiin jää koodi P073A Ei voi kytkeä 5. vaihdetta, mutta muita vikakoodeja ei ole.
Ongelmia ei myöskään ole, jos ajaa 4/6 vaihteilla "manuaalina", 5-vaihteella en noin viitsinyt ajaa.
Korjaamollehan tuo on vietävä, mutta onko ajatuksia, että minkälainen remppa on edessä?
EGR aiheuttaa moista vammailua. Tulppaus ja softaus.2015 vuoden A4 2.0tdi quattro alkanut täristämään 800-900rpm tienoilla, huomaa parhaiten tyhjäkäynnillä ja siinä kun hidastaa liikennevaloihin. Vikavalo on palanut jonkin aikaa 4. sylinterin hehkutulpan takia.
Muuten ei oireile mitenkään. Mikähän homma?
Kaikki suuttimet penkitettiin, nelosen piezo oli paskana. Vaihdettiin uusi, ei korjannut ongelmaa. 900€ meni siihen kokeiluun.EGR aiheuttaa moista vammailua. Tulppaus ja softaus.
Onko suuttimien korjausarvoja katsottu? Voi esim nelosen suutin huidella missä sattuu, oireilee juurikin noin.
Toki voi olla myös nokka ja paininkupit kulunu.
Tutun Golf TSI DSG (vuosimallista ei tietoa) valittaa moottoritienopeuksissa ylikuumenemisesta. Ilmeisesti muuten toimii. Pajalla pelottelivat, että koko loota menisi vaihtoon. Onko muita kokemuksia vastaavasta? Mitä olen ymmärtänyt, niin näissä kytkin voi ylikuumeta kun luistattaa esim liikennevaloissa. Mutta tämä ei pitäisi liittyä kytkimeen.Tästä voi tai voi olla olematta apuja hahmottamaan ongelmaa: DSG7 Mechatronics - autotechnician - servicing the independent workshop
Mekatroniikka- ja/tai kytkinvika ilmeisesti kuten noissa seiskoissa yleensä.
Kaksi vaijeria sieltä löytyy. Ulkokahvalta lukkolaitteelle ja sisäkahvalta lukkolaitteelle, jos ongelmia on niin samalla vaihtaa sitten molemmat, vaikka ulkokahvan vaijeri onkin ongelmallisempi kun tekee aivan liian jyrkän mutkan. Itse vaihtoa en kyllä ulkona pakkasessa alkaisi tekemään, ihan turhaan vaan saa kaikkia kiinnikkeitä rikki. Hommana ei sinänsä mikään erikoinen, mutta on se sellainen rakenne, että jos ei suurempaa autojen remppauskokemusta ole niin aika paskamaiselta voi tuntua.Paljon lukenut valituksia vagien jäätyvistä ovista ja nyt on alkanut kuskin ovi temppuilemaan pesun jälkeen. Eli kahva on jäykkä ja tunnoton ja jos avaa väkisin, ei ovi mene enää kiinni. Sisäkahvasta ovi avautuu ja sulkeutuu normaalisti. Tänään otin lukkopesän pois ja suihkutin niin paljon aseöljyä sisälle, että sitä tippui kahdesta eri reiästä oven alta pois. Hetken toimi ja kaupan pihassa taas sama homma. Onkohan tuossa nyt vain ostettava uusi vaijeri ja rempattava pihalla pakkasessa kuntoon?
Ei auta mitään lukkopesien öljyäminen kun ongelma on vaijereissa.Paljon lukenut valituksia vagien jäätyvistä ovista ja nyt on alkanut kuskin ovi temppuilemaan pesun jälkeen. Eli kahva on jäykkä ja tunnoton ja jos avaa väkisin, ei ovi mene enää kiinni. Sisäkahvasta ovi avautuu ja sulkeutuu normaalisti. Tänään otin lukkopesän pois ja suihkutin niin paljon aseöljyä sisälle, että sitä tippui kahdesta eri reiästä oven alta pois. Hetken toimi ja kaupan pihassa taas sama homma. Onkohan tuossa nyt vain ostettava uusi vaijeri ja rempattava pihalla pakkasessa kuntoon?
Kuinka paljon purkamista vaatii? Ainakin saman ikäluokan Octaviassa oven sisäpelti oli pop-niiteillä kiinni ja aika työläs purkaa. Passatissa joskus jouduin irroittamaan takaoven kahvan ja silloin vaijeri karkasi ja piti kalastella ruuvimeisselillä takaisin. Kuorta en kuitenkaan nähnyt tuossa tilanteessa.Ei auta mitään lukkopesien öljyäminen kun ongelma on vaijereissa.
VW Passat B6 / 3C:ssä ainakin 100% toimiva fiksaus: oven lukituksen / kahvan vaijeri pois ja irti, bilteman öljynvaihtokäsipumpulla 100% laimentamatonta glykolia vaijeri kauttaaltaa täyteen eli uitetaan se vaijerin kuori täyteen jäähdytinnestettä. Toisesta päästä letkun kanssa sisään ja kun alkaa valumaan vaijerin toisesta päästä ulos, on homma valmis.
Ennen sai olla kokoajan sitomassa ovia kiinni naruilla toisiinsa tai menemässä takapenkiltä sisään, tai käyttämässä keskuslukituspainiketta erikseen lukitsemaan ovia paikoilleen.
Nyt on toinen ongelmaton talvi menossa tuon käsittelyn jälkeen. Tein ainoastaan kuskin oveen, joka oli ongelmallisin kun sitä auotaan eniten.
Ovipahvin irroitus ja sen alla on välilevy mikä lähtee ihan ruuveilla irti. <30min rauhallisesti tehtynä youtuben ohjeilla. Muistaakseni sielä oli kevyesti liimaava tiivistemassa välissä (lähin vastaava mössö on motonetin sikalastomer-710)Kuinka paljon purkamista vaatii? Ainakin saman ikäluokan Octaviassa oven sisäpelti oli pop-niiteillä kiinni ja aika työläs purkaa. Passatissa joskus jouduin irroittamaan takaoven kahvan ja silloin vaijeri karkasi ja piti kalastella ruuvimeisselillä takaisin. Kuorta en kuitenkaan nähnyt tuossa tilanteessa.
Kyllä minä itse tässä tilanteessa tylysti ajaisin vian ulos.Kaikki suuttimet penkitettiin, nelosen piezo oli paskana. Vaihdettiin uusi, ei korjannut ongelmaa. 900€ meni siihen kokeiluun.
Nyt syyttävä sormi osoittaa sitten kaksoismassavauhtipyörään. 1800€ hinta-arvio. Ei kilkata eikä tärinä lopu vapaallakaan, siitä huomimatta sanovat että alkaa oleen viimeinen vaihtoehto.
Tämä siis Tammer Dieselillä Tampereella. Pitäisi olla legit paja.
Onko EGR ongelmissa vikavaloa? Nyt ei pala enää mikään vikavalo kun nelosen hehkutulppa vaihdettiin (oli sattumalta? sekin sökönä samasta sylinteristä).
Edit: katsoin noita EGR:n oirekuvauksia. Mikään muu ei täsmää kuin epätasainen tyhjäkäynti. Suorituskyky on ihan normaalisti tallella.
Vein toiselle pajalle auton arvioitavaksi. Luottopaja, tosin vähän kaueampana kotoa. Sieltä tuli sama arvelu vauhtipyörälle ja vaihtoon menee. Hinta tosin ”vain” 1100€ siellä.Kyllä minä itse tässä tilanteessa tylysti ajaisin vian ulos.
Kalliita nuo osa-arpajaiset
Enyaq on kyseessä. Ilmeisesti odb11 palikalle on saanut ainakin muutettua niin että on on/off/edellinen.Riippuu Skodasta, mutta tuulilasikameran (moduuli osoitteessa A5) koodauksen kautta sen pitäisi onnistua.
Laatu vakuuttaa, taas. Kyllähän kaikki sen tietää että kaksoismassa on kuluva osa, mutta ei sen noilla kilometreillä kuuluisi mennä, toki tuon taitaa DSG tapauksessa tappaa se että DSG jurnuttaa liian pienillä kierroksilla mikä tappaa voimansiirron.Voi prkl!. '15/16 TDI 2.0 150 DSG (Seat 150tkm) pitää välillä kylmänä kalkatusta, mikä kuullostaa juurikin kaksoismassavauhtipyörän ongelmalta. Hyttiin ei kuule, mutta ulkopuolella kuulee kun vaihde P-asennossa. En ole vielä ehtinyt kokeilla miten vaikuttaa vaihde päällä jarru pohjassa / N / P. Osaako kukaan sanoa pitäiskö äänen kuulua myös vaihde P:llä?
E: Kannattaako vaihtaa vain kaksoismassa vai remontoida koko vaihteisto? Ihanan kallista näyttäis olevan VAG 7-Vaihteinen DSG peruskunnostus – Luiginpaja. Samoilla kilometreillä kuin @tootsi meni myös hehkutulppa.
Tässä ei siis muuta oiretta, ja ääni häviää jos kierroksia nostaa vähän.
Kyllä menee DSG:ssä noilla kilometreillä ja myös mennyt DQ250:n kanssa.Laatu vakuuttaa, taas. Kyllähän kaikki sen tietää että kaksoismassa on kuluva osa, mutta ei sen noilla kilometreillä kuuluisi mennä, toki tuon taitaa DSG tapauksessa tappaa se että DSG jurnuttaa liian pienillä kierroksilla mikä tappaa voimansiirron.
Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä kaksoismassasta, modeossa vaihdoin 250tkm kohdalla kun alkoi kalkattaa kylmänä... Toki oli manuaali...Kyllä menee DSG:ssä noilla kilometreillä ja myös mennyt DQ250:n kanssa.
Sama koskenee myös muitakin merkkejä.
kyllä se ajotapa vaikuttaa hyvikin paljon, kaupunki ajossa/raskasta perävaunua vetäessä menee helpostikkin noilla kilometreillä merkistä riippumatta. Jostain luin, en jaksa kaivaa nyt lähdettä, että nämä sähköiset käsijarrut automaattisella vapautuksella pohjaa kaksoismassavauhtipyörän jouset ja lyhentää huomattavsti käyttöikää. Taitaa joku 200tkm ihan semmoinen "normi" käyttöikä noilla. Omassa 2.0TDI/DSG Superb:issa vaihdettiin 190tkm kun alkoi täryttämään.Laatu vakuuttaa, taas. Kyllähän kaikki sen tietää että kaksoismassa on kuluva osa, mutta ei sen noilla kilometreillä kuuluisi mennä, toki tuon taitaa DSG tapauksessa tappaa se että DSG jurnuttaa liian pienillä kierroksilla mikä tappaa voimansiirron.
Vaihdettiinko pelkkä kaksoismassa vai muutakin?kyllä se ajotapa vaikuttaa hyvikin paljon, kaupunki ajossa/raskasta perävaunua vetäessä menee helpostikkin noilla kilometreillä merkistä riippumatta. Jostain luin, en jaksa kaivaa nyt lähdettä, että nämä sähköiset käsijarrut automaattisella vapautuksella pohjaa kaksoismassavauhtipyörän jouset ja lyhentää huomattavsti käyttöikää. Taitaa joku 200tkm ihan semmoinen "normi" käyttöikä noilla. Omassa 2.0TDI/DSG Superb:issa vaihdettiin 190tkm kun alkoi täryttämään.
Itellä ainakin kuului, kun vaihde P:llä. Siinä tuon huomasikin, kun laittoi auton käymään ja laseja rapsutteli. Mulla oli tosin 6-vaihteinen 2.0 TDI 125 kw versio, en tiedä kuinka paljon tällä vaikutusta asiaan.Voi prkl!. '15/16 TDI 2.0 150 DSG (Seat 150tkm) pitää välillä kylmänä kalkatusta, mikä kuullostaa juurikin kaksoismassavauhtipyörän ongelmalta. Hyttiin ei kuule, mutta ulkopuolella kuulee kun vaihde P-asennossa. En ole vielä ehtinyt kokeilla miten vaikuttaa vaihde päällä jarru pohjassa / N / P. Osaako kukaan sanoa pitäiskö äänen kuulua myös vaihde P:llä?
E: Kannattaako vaihtaa vain kaksoismassa vai remontoida koko vaihteisto? Ihanan kallista näyttäis olevan VAG 7-Vaihteinen DSG peruskunnostus – Luiginpaja. Samoilla kilometreillä kuin @tootsi meni myös hehkutulppa.
Tässä ei siis muuta oiretta, ja ääni häviää jos kierroksia nostaa vähän.
Samalla vaihdettiin koko kytkin paketti. Varsinaista vikaa ei ollut kuin kaksoismassassa mutta ei muistaakseni hirveästi tullu lisähintaa kun samalla vaihtoiVaihdettiinko pelkkä kaksoismassa vai muutakin?
Kaupungissa tämä kyllä tykkää jurnuttaa matalilla kierroksilla ja olenkin alkanut vaihtaa käsin pienempään.
Mistä tälläistä olet kuullut, ettei lämmittäisi moottoria?Mitä mieltä täällä ollaan "uudehkon" moottorin esilämmittämisestä talvella vm '15/16 2.0 TDI 150 (Euro6 adbluella)? Oman kokemuksen mukaan polttoainelämmitin lämmittää ainoastaan hytin. Ilmeisesti ohjelmistomuutoksella voisi saada myös moottorin esilämpiämään, mutta tuleeko tuosta ongelmia? Jossain jutussa väitettiin, että uusien autojen moottorinohjaus ei välttämättä ymmärtäisi esilämmitystä ja voisi sytytellä vikavaloa tms. Onko kukaan tehnyt tällaista ohjelmistomuutosta? Tai kannattaisiko ennemmin asentaa sähkökäyttöinen letkulämmitin tms? Vai onko se sama käynnisteleekö tällaisia lämmittämättä kylmällä?
Itse olen sitä mieltä, että aina esilämmitys parantaa mukavuutta, turvallisuutta, luotettavuutta (käynnistyminen) ja kyllähän se sitä koneen kulumista vissiinkin vähentää sekä pienentää päästöjä.Mitä mieltä täällä ollaan "uudehkon" moottorin esilämmittämisestä talvella vm '15/16 2.0 TDI 150 (Euro6 adbluella)? Oman kokemuksen mukaan polttoainelämmitin lämmittää ainoastaan hytin. Ilmeisesti ohjelmistomuutoksella voisi saada myös moottorin esilämpiämään, mutta tuleeko tuosta ongelmia? Jossain jutussa väitettiin, että uusien autojen moottorinohjaus ei välttämättä ymmärtäisi esilämmitystä ja voisi sytytellä vikavaloa tms. Onko kukaan tehnyt tällaista ohjelmistomuutosta? Tai kannattaisiko ennemmin asentaa sähkökäyttöinen letkulämmitin tms? Vai onko se sama käynnisteleekö tällaisia lämmittämättä kylmällä?
Tarkoitit varmaan moottoria eikä sisätilaa? Sisätilat (hytti/ohjaamo) siis lämpiää. Itselle sellainen kuva jäänyt, että pitkä esilämmitys ei moottorin käyntiä parantanut ja -20C pakkasilla pitää selvästi erilaista ääntä kuin lämpimimmillä keleillä. Pintamittarilla koitin moottoria mitata ennen lämmityksen eikä juuri eroa näkynyt. Korjaamolta sain myös samansuuntaista infoa, mutteivat tehneet muutosta vuosi sitten. Nyt mietin jos kyselisi toisista paikoista.Mistä tälläistä olet kuullut, ettei lämmittäisi sisätilaa?
Kokemuksia siis myös kaipailisin jos joku on tällaisen muutoksen tehnyt.Itse olen sitä mieltä, että aina esilämmitys parantaa mukavuutta, turvallisuutta, luotettavuutta (käynnistyminen) ja kyllähän se sitä koneen kulumista vissiinkin vähentää sekä pienentää päästöjä.
Varmaan auton valmistajan ohjeita kannattaa tekemisissään mukailla. Kai siihen syynsä on ollut se kieltää, jos se on päädytty kieltämään. Vai olisko tuo ollut maksullinen lisäominaisuus autoa ostettaessa ja siksi kaksilla eri asetuksilla myyty?
E: Tuntuisi erikoiselta, että lämmityksen saisi softalta muutettua moottorillekin, jos valmistaja ei halua moottoria lämmitettävän.
Kyllä vain. Hyvä korjaus.Tarkoitit varmaan moottoria eikä sisätilaa? Sisätilat siis lämpiää. Itselle sellainen kuva jäänyt, että pitkä esilämmitys ei moottorin käyntiä parantanut ja -20C pakkasilla pitää selvästi erilaista ääntä kuin lämpimimmillä keleillä. Pintamittarilla koitin moottoria mitata ennen lämmityksen eikä juuri eroa näkynyt. Korjaamolta sain myös samansuuntaista infoa, mutteivat tehneet muutosta vuosi sitten. Nyt mietin jos kyselisi toisista paikoista.
Letkulämmitintä mietin siksi, jos ohjelmistomuutoksella ei saisi "korjattua".
Kokemuksia siis myös kaipailisin jos joku on tällaisen muutoksen tehnyt.
Ei, kyllä tässä on kaukosäädin.Kyllä vain. Hyvä korjaus.
Mulla noita VAG TDI CR ollut muutamia ja kyllähän pitkä esilämmitys selkeästi auttaa käyntiin lähdössä juurikin tuolla -20c pakkasella.
Onko niin että sinulla on tehtaalta auto ilman kaukosäädintä eli on ns. pysäköintilämmitin?
Nämä oli varsin yleistä VAGin kohdalla kun oli paikoillaan ThermoTopV.E: Tuntuisi erikoiselta, että lämmityksen saisi softalta muutettua moottorillekin, jos valmistaja ei halua moottoria lämmitettävän.
Audin ja Eberspächerin toimii eri tavalla.Itsellä on ollu kaksi Saksasta tuotua Audia, -12 3.0tdi A6 ja -17 2.0tdi A4, joissa kauko-ohjattava tehdas eber eikä moottoria oltu koodattu esilämpiää. Suomessa maahantuoja ilmeisesti koodaa ainakin pyytäessä toiminnon käyttöön. Vagcomilla tai obdelevenillä muutaman minuutin homma itsekin tehdä. Tein itse muutoksen vagcomilla, helppo homma oli. Obdelevenillä en oo testannu mutta pitäisi onnistua yhtälailla.
Letkulämppäriä en oo kaivannu, pitää vaan muistaa joskus ladata akkua jos ajaa paljon pätkäajoa ja hoitaa esilämmityksen eberillä/webastolla.
Keskieuroopassa eber/webasto lienee enempi mukavuusvaruste niin siksi koodattu lämmittämään lähtökohtaisesti ohjaamoa.
Suuri osa tuon ikäluokan VAGeista lämmittää moottoria ihan tehtaalta tullessaankin joten tuskin siinä mitään ongelmaa on. Mulla on ollut kaksi MY17 Skodaa 2.0TDI koneilla joissa molemmissa tehdasasenteinen webasto lämmittää moottoria.vm '15/16 2.0 TDI 150
Tässä aloit nyt sujuvasti puhua täysin eri asiasta.Vaati usb-dongle ja johtosarjan jolla saatiin muutettua ajonaikaisesta lämmityksestä esilämmitykseen.
No Audi A4 2,0 TDI vm 2016 ei ainakaan lämmittänyt moottoria eberillä, luovutushuollossa pyynnöstä ohjelmoivat lämmittämään myös moottoria.Suuri osa tuon ikäluokan VAGeista lämmittää moottoria ihan tehtaalta tullessaankin joten tuskin siinä mitään ongelmaa on. Mulla on ollut kaksi MY17 Skodaa 2.0TDI koneilla joissa molemmissa tehdasasenteinen webasto lämmittää moottoria.