VAG autojen monet ongelmat

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 156
Valmistajan ilmoittama öljyn maksimikulutus on 0,5 l / 1 000 km ainakin Audeissa. Pahimmat tapaukset vetelee öljyä samaa tahtia, kuin dieseliä.
Asia silti sama: harva Vaggilainenkaan tuota enempää syö (puoli litraa tonnilla on jo helvetillinen kulutus sekin), joten tuolla paperilla ei ole merkitystä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 823
Asia silti sama: harva Vaggilainenkaan tuota enempää syö (puoli litraa tonnilla on jo helvetillinen kulutus sekin), joten tuolla paperilla ei ole merkitystä.
Tuo oli vain esimerkki. Sen asiakirjan mikä minua on kerran pyydetty allekirjoittamaan (jonka luonnollisesti kieltäydyin allekirjoittamasta), sanamuoto oli ympäripyöreä "Myyjä vakuuttaa ettei ajoneuvo kuluta tavallista enempää öljyä". Kyseessä oli kohtuullisen iso jälleenmyyjä. Tuollaiseen asiakirjaan kun laittaa nimensä alle, niin myyjä voi halutessaan viedä asian tuomioistuimen ratkaistavaksi.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 156
Tuo oli vain esimerkki. Sen asiakirjan mikä minua on kerran pyydetty allekirjoittamaan (jonka luonnollisesti kieltäydyin allekirjoittamasta), sanamuoto oli ympäripyöreä "Myyjä vakuuttaa ettei ajoneuvo kuluta tavallista enempää öljyä". Kyseessä oli kohtuullisen iso jälleenmyyjä. Tuollaiseen asiakirjaan kun laittaa nimensä alle, niin myyjä voi halutessaan viedä asian tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Kuten todettua niin runsaatkin öljynkulutukset ovat VAG:n mielestä "normaalin rajoissa" niin eihän tuossa mitään käy. Puoli litraa menee tonnilla niin ei ole "tavallista" enempää :D mutta jossain muussa merkissä olisi ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 839
Kuten todettua niin runsaatkin öljynkulutukset ovat VAG:n mielestä "normaalin rajoissa" niin eihän tuossa mitään käy. Puoli litraa menee tonnilla niin ei ole "tavallista" enempää :D mutta jossain muussa merkissä olisi ;)
Ei tuo ole vain VAG:n juttu. Esim Volvotkin saa olla kans aikamoisia öljysyöppöjä, mutta se on silti "normaalia". Tais olla rajakin sama 0,5L/1000km. Merkkiliikkeessä otetaan auton öljynkulutus seurantaan ja jos tuo ylittyy niin vasta sitten tehdään toimenpiteitä takuuseen.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 156
Ei tuo ole vain VAG:n juttu. Esim Volvotkin saa olla kans aikamoisia öljysyöppöjä, mutta se on silti "normaalia".
Japsit taitaa olla aika luotettavia tai en ole ainakaan kuullut Hondan tai Toyotan kohdilla samoista ongelmista.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 823
Japsit taitaa olla aika luotettavia tai en ole ainakaan kuullut Hondan tai Toyotan kohdilla samoista ongelmista.
Toyotan 1,8 ja 1,6 VVT-i koneissa oli öljynkulutusongelmaa viallisten männänrenkaiden takia. Mutta valmistaja taisi korjata ne vähin äänin, sen jälkeen en ole kuullut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 818
Toyotan 1,8 ja 1,6 VVT-i koneissa oli öljynkulutusongelmaa viallisten männänrenkaiden takia. Mutta valmistaja taisi korjata ne vähin äänin, sen jälkeen en ole kuullut.
Ja unohtamatta turvatyynyä, ex corolla meni 8v iässä turvatyynyn vaihtoon, sai sijaisauton käyttöön ja oma auto oli pesty sisältä ja ulkoa +50€ tankkausseteli vaivasta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 529
Ja unohtamatta turvatyynyä, ex corolla meni 8v iässä turvatyynyn vaihtoon, sai sijaisauton käyttöön ja oma auto oli pesty sisältä ja ulkoa +50€ tankkausseteli vaivasta.
Ja sitten heräsit?

Kuulostaa melko absurdilta. :D
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
353
Tuohon Takatan sirpalekranaattikampanjan vertaaminen johonkin moottorin korjauksiin on älytöntä. Harvemmin hajonnut moottori ketään tappaa, toisin kuin sirpalekranaattina toimiva airbag.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 529
Tuohon Takatan sirpalekranaattikampanjan vertaaminen johonkin moottorin korjauksiin on älytöntä. Harvemmin hajonnut moottori ketään tappaa, toisin kuin sirpalekranaattina toimiva airbag.
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D
 
Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
353
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D
Joo lähinnä vastailin siihen, että jälkimarkkinointi olisi jotenkin parempaa jos autosta korjataan mahdollisesti tappava vika kuin jonkun vanhan paskan öljyä vievä moottori. Mutta joo, itsekin uskon tuosta sadusta lähinnä harjakonepesun ja sijarin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 646
Joo no sitä en ihmetellyt vaan että pestään sisältä ja päältä ja heitetään vielä ”rahaakin” kouraan niin. :D
Ihan samaa tapahtuu myös otsikon mukaisilla konserni autoilla. Oliko pari vuotta sitten joku tulipaloriskin takia takaisinkutsu. Tuli kirje kotin että pitää korjata/vaihtaa laturi. Ilmainen sijaisuto ja vielä 100 EUR lahjakortti kun ajan saamisessa kesti lian kauan. Olisivat pesseetkin auton, mutta ei ollut tarvetta moiselle toimenpiteelle.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
43
Ja sitten heräsit?

Kuulostaa melko absurdilta. :D
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 615
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
Menee jo OT, mulla oli Datsun-Nissan 140Y -81. Kunnon takatuuppari, lähti käyntiin aina, tyyli oli tarkista bensa ja lisää öljy. Kulutusta öljyn osalta en muista mutta sinistä pukkasi putkesta ihan hyvin. Tuskin ajoin autolla 10tkm enempää kun tuli ensin kaverilta lainaan, ja lopulta oli pakko ostaa omaksi. Ihana auto kaikessa yksinkertaisuudessaan. Venttiilivarren kumit jos olisi joku jaksanut vaihtaa niin olisi loppunut se öljyn syönti, mutta muutaman markan auto ei silloin saanut sitä huolenpitoa mitä olisi halvallakin saanut.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
374
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
Luin Lexus-keskustelua toiselta foorumilta ja siellä tiesivät kertoa että jotkut toitsun koneet tykkäävät alkaa syömään öljyä +200tkm jälkeen, keräävät karstaa männänrenkaisiin. Jos intoa riittää niin mittaa puristukset ja jos on paljon heittoa niin koneen sisäpesu ja öljynsyönti saattaa loppua. Mutta jos kakkosauto ja remppabudjetti nolla niin ehkei sitten :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 818
Meidän kakkosauto corolla vm 2002 kävi viime vuonna airbag takaisinkutsussa, sijaisauto bensoineen tuli mutta eivät sentään corollaa pesseet. Pelkäsivät varmaan ettei löydy peltiä kuran alta:)

Mutta 1,6 vvti ja syö öljyä, toki maltillisesti vagginormeihin verrattuna, mutta 15tkm aikana menee 4 litraa. Öljyä tuohon ei tule erikseen vaihdettua, suodatinta vain kerta vuoteen.
2008 1.6vvti ei taas öljyä syönnyt vaikka jo 190tkm oli veivattu
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 666
2008 1.6vvti ei taas öljyä syönnyt vaikka jo 190tkm oli veivattu
Eihän suunnitteluvirheetön moottori öljyä kulutakaan, varsinkaan noin uutena, jolloin aika ei ole tiivisteitä haurastuttanut, ja noin vähän ajettuna jolloin tiivisteet ei ole myöskään kuluneet.

Mulla on 400tkm ajettu 35v volvo tuolla, eikä sekään öljyä kuluta, maahan tiputtelee, mutta ei niin paljoa että sen mitenkään voisi mittatikulla todeta.

Tietysti kun moottori kuluu, se alkaa myös kuluttamaan öljyä, mutta käytännössä se tarkoittaa sellaista puolen miljoonan rupeamaa, ellei nyt ihan pikkuautoista puhuta, joissa tuo sattaa tulla jo 300tkm.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 143
Eihän suunnitteluvirheetön moottori öljyä kulutakaan, varsinkaan noin uutena, jolloin aika ei ole tiivisteitä haurastuttanut, ja noin vähän ajettuna jolloin tiivisteet ei ole myöskään kuluneet.

Mulla on 400tkm ajettu 35v volvo tuolla, eikä sekään öljyä kuluta, maahan tiputtelee, mutta ei niin paljoa että sen mitenkään voisi mittatikulla todeta.

Tietysti kun moottori kuluu, se alkaa myös kuluttamaan öljyä, mutta käytännössä se tarkoittaa sellaista puolen miljoonan rupeamaa, ellei nyt ihan pikkuautoista puhuta, joissa tuo sattaa tulla jo 300tkm.
Männänrenkaat ovat Toyotan 1.6 ja 1.8 vvt-i moottoreiden öljynkulutuksen syynä. Yleensä aloittaa viimeistään 300tkm hujakoilla kuluttamaan reilummin. Naapuri on vaihdellut useita tuollaisia moottoreita(marjafirmalla töissä, parhaimmillaan kalustossa oli yli 140 bensa -toyotaa) yleensä kilometrit ovat olleet siinä 230tkm paikkeilla. Jokaisessa vaihdetussa koneessa männänrenkaat ovat olleet uriensa pohjalla ja urat täynnä karstaa.

Autot ovat olleet 2003-2006 väliltä.

Toki poikkeuksiakin on ja toisilla ei ala koskaan kuluttamaan öljyä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 185
Männänrenkaat ovat Toyotan 1.6 ja 1.8 vvt-i moottoreiden öljynkulutuksen syynä. Yleensä aloittaa viimeistään 300tkm hujakoilla kuluttamaan reilummin. Naapuri on vaihdellut useita tuollaisia moottoreita(marjafirmalla töissä, parhaimmillaan kalustossa oli yli 140 bensa -toyotaa) yleensä kilometrit ovat olleet siinä 230tkm paikkeilla. Jokaisessa vaihdetussa koneessa männänrenkaat ovat olleet uriensa pohjalla ja urat täynnä karstaa.

Autot ovat olleet 2003-2006 väliltä.

Toki poikkeuksiakin on ja toisilla ei ala koskaan kuluttamaan öljyä.
Mekaniikot vaan sanoo että jos koko auton elinkaaren ajan vaihtaa öljyt alle 20tkm välein niin ei pitäisi alkaa ylim. öljyä syömään missään vaiheessa. Tarkottaa siis koko elinkaaren ajan eikä laiminlyöntejä välissä. Tuben Toyota-expertti jenkkimekaanikko meinasi että mm. huolto-ohjelmien vaihtovälit ovat liian pitkiä jo uudesta lähtien (lisäksi merkkarit käyttävät paskoja öljyjä) ja pitäisi omatoimisesti vaihdella useammin (minimum between 10k miles)kuin perushuoltovälit. Koskee siis kaikkia autoja, ei pelkästään Toyoja tai Vageja.

E: referenssi video
E: OT kyllä laulaa jo pahasti
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
374
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
183
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.
Mutuilen oman VAG-pommin perusteella:
Se on 30tkm tai 1-2v.
Lisäksi jos ajat "nurkka-ajoa", niin ajotieteiskone lyhentää vaihtovälin sinne 15tkm/1v saakka.
Aika harva laskee 30tkm/vuosi ja jos vaikka ajaakin, niin tarkoittaa se vain sitä, että on ajettu pitkää matkaa ja siinä on moottori sekä öljyt vähän kevyemmällä käytöllä.

Oma wanha Toyota VVTi 1.8 alkoi tuon öljynkulutuksen ihan yhtäkkiä. Aivan yhtä nopeasti se auto oli jo seuraavalla omistajalla. :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 666
Noniin, sain huollon sijaisautoksi Skeida Octavian, vajaa 80tkm mittarissa. Vuosimallista en tiedä, tuskin kovin vanha. Kone on pikkuTSI ja DSG.

Täytyy heti sanoa etten ihmettele kun koneet ja laatikot porsii ennenaikojaan, tuo vehje vedättää sitä pikkumottia niin että koko auto tärisee. Kokoajan liian iso vaihde. Siihen yhdistetään se 30tkm huoltoväli niin morjes.
Ei kai noissa kuitenkaan noista matalista kierroksista johtuvia ongelmia juurikaan ole?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 129
Omat volkkarit tulee ohjelmoitua 15tkm kiinteälle välille.

Edellisessä (1.9 TDI -03) oli taulussa 578tkm eikä 15tkm öljynvaihtovälillä tarvinut öljyä lisätä tai tarkastaa.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
193
Mutuilen oman VAG-pommin perusteella:
Se on 30tkm tai 1-2v.
Lisäksi jos ajat "nurkka-ajoa", niin ajotieteiskone lyhentää vaihtovälin sinne 15tkm/1v saakka.
Aika harva laskee 30tkm/vuosi ja jos vaikka ajaakin, niin tarkoittaa se vain sitä, että on ajettu pitkää matkaa ja siinä on moottori sekä öljyt vähän kevyemmällä käytöllä.

Oma wanha Toyota VVTi 1.8 alkoi tuon öljynkulutuksen ihan yhtäkkiä. Aivan yhtä nopeasti se auto oli jo seuraavalla omistajalla. :D
Tämä. Jos ne öljyt vaihtuu suurin piirtein vuosittain niin mikä ongelma vaikka nimellisesti 30 tkm. Pienemmillä kilsoilla kuitenkin joutuu parin ekan vuoden jälkeen käyttämään vuosittain ”tarkistushuollossa”, joten sama vaihdattaa ne öljytkin. Varsinkin kun voi laittaa halvemmat ei-longlife öljyt.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
14
Nyt selvisi oulun taudin jakohihnaongelmat. Olikin alusta asti epäilty oktomurske:

Onneksi tulee melko vähän ajeltua vain Oulun alueella. Veikkaan että tämän myötä loppuu viimeisetkin goodwillit hihnojen ennenaikaiseen korjaukseen.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 619
Ei kai noissa kuitenkaan noista matalista kierroksista johtuvia ongelmia juurikaan ole?
Kestäisikö kaksoismassa vauhtipyörän jouset pidempään? Tosin eiköhän VW ole niiden kestoa laskeskellut. Dieseleissä pelkällä nurkka-ajolla vois mennä hiukkasloukku ennenaikaisesti tukkoon?

Omaan diesel golfiin olen soveltanut vielä 30tkm/2v LL vaihtoväliä, talvella tuntuisi häviävän aina puolisen litraa. Tosin ajan suht säännöllisesti yli 50km reissuja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 666
Kestäisikö kaksoismassa vauhtipyörän jouset pidempään? Tosin eiköhän VW ole niiden kestoa laskeskellut. Dieseleissä pelkällä nurkka-ajolla vois mennä hiukkasloukku ennenaikaisesti tukkoon?
Todennäköisesti se kaksoimassa kestäisi pidempään korkeammilla kierroksilla ja pienemmällä väännöllä, sehän on kuitenkin kuluva osa, mutta eine nyt mitenkään erityisesti ennenaikaisesti noissa hajoa.

Dieselin hiukkasloukkuun tuolla ei ole vaikutusta, nurkka-ajolla se menee tukkoon jos puhdistuspolttoa ei saada tehtyä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
718
Ei kai noissa kuitenkaan noista matalista kierroksista johtuvia ongelmia juurikaan ole?
Talvella olleessa moottorilehdessä oli niiden käytetyn auton DSG korjauksessa pajalla. Siinä oli mainintaa, että laatikot hajoilee myöskin juuri matalien kierrosten tärinän johdosta.

" Yksi pääsyy tämän vaihteiston vikoihin on erään tiedon mukaan sen voimakas tärinä. Päästösyistä moottori käy usein tuhannen kierroksen tuntumassa, mikä ravistaa vaihteistoakin melko rajusti joissakin tilanteissa. Tämä aiheuttaa niin laakeri- kuin mekatroniikkavikoja. "
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 666
Talvella olleessa moottorilehdessä oli niiden käytetyn auton DSG korjauksessa pajalla. Siinä oli mainintaa, että laatikot hajoilee myöskin juuri matalien kierrosten tärinän johdosta.

" Yksi pääsyy tämän vaihteiston vikoihin on erään tiedon mukaan sen voimakas tärinä. Päästösyistä moottori käy usein tuhannen kierroksen tuntumassa, mikä ravistaa vaihteistoakin melko rajusti joissakin tilanteissa. Tämä aiheuttaa niin laakeri- kuin mekatroniikkavikoja. "
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 818
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
Ne ei ole tunnettuja kun laatikkoa joudutaan aukomaan muiden syiden takia niin samalla sinne vaihdellaan varuiksi muutakin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 666
Ne ei ole tunnettuja kun laatikkoa joudutaan aukomaan muiden syiden takia niin samalla sinne vaihdellaan varuiksi muutakin?
No luulisi että jos nuo laakerit olisi writyisen herkkiä niitä menisi myös yksinään? Siis eihän ne mekatroniikat joka askista hajoa.

Tosin eipä tuo matalalta vedättäminen mikään volkkarin yksinoikeus ole, kaikkien valmistajien autot tekee sitä, eikä ne laakerit yleensä petä silloin kun vaihteita vaitaa sähköaivo. Se kuitenkin vaihtaa automaattisesti pienemmälle kun kaasua painaa syvemmälle.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
177
DSG on lähtökohtaisesti aika monimutkainen laatikko verrattuna esim. Toyotan e-CVT, jossa ei ole mitään kytkimiä tai liikutettavia osia (pl. pyörivät rattaat) vaan ”yhtä puuta” kampiakselilta pyörille. DSG:ssä jos jonkinnäköistä solenoidia, venttiiliä, siirtäjää, anturia ja pumppua, joita tarvitaan laatikon mekaaniseen toimintaan. Ei paljoakaan tarvi mennä ketuilleen, että laatikko alkaa arpomaan omiaan. Öljyn laatu oli aikaisemmissa inkarnaatioissa kriittinen ja jopa sillä oli merkitystä onko alkuperäinen öljy synteettinen vai mineraaliöljy.
Ensimmäisiin DSG7-laatikoihinhan alkuperäinen synteettinen öljy aiheutti sähköisiä ongelmia.

Kytkinpakat ovat surullisen kuuluisia kulumisestaan kuivaversioissa. Nyt uusimmissa plugareissa ne ovat menneet vielä pulttaamaan sähkömoottorin samaan konstruktioon. No se on varmaankin se toimintavarmin kohta laatikossa, mutta silläkin on mekatroniikan ohjaama kolmas kytkin.

Yksi ongelma liittyi heikkoon P-lukkoon, eli se kynsi, joka tipahtaa rattaan väliin lukiten eturenkaat. Eli jos oli tapana paljonkin parkkeerata mäkiin ilman käsijarrua, P-lukon kynsi saattoi katketa. Tämä on mielestäni ainoa selkeä toimenpide, jossa käyttäjä pystyi kestoon suoraan vaikuttamaan. Oikea tapa on seistä jarrulla, vetää käsijarru sitten vaihde P:lle ja vasta sitten vapauttaa jalkajarru. Uudemmissa sitten sähköiset pysäköintijarrut varmaan poistivat ongelman.
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
374
Kytkinpakat ovat surullisen kuuluisia kulumisestaan kuivaversioissa. Nyt uusimmissa plugareissa ne ovat menneet vielä pulttaamaan sähkömoottorin samaan konstruktioon. No se on varmaankin se toimintavarmin kohta laatikossa, mutta silläkin on mekatroniikan ohjaama kolmas kytkin.
Olisikohan tämä ollut sen taannoisen Kia Optima PHEVin ongelma jonka möin eteenpäin toiseen liikkeeseen surutta, piti hankkiutua vaan äkkiä eroon kun tuli pelko että laukeaa kalliisti.

Sähköllä meni siis täysin smoothisti mutta aina kun bensakone kävi eli polttomoottori oli yhtään voimansiirron kanssa tekemisissä niin meno oli tasaisen nykivää siellä 60-90km/h vauhdeissa. Ensiksi epäilin että motti kävisi huonosti mutta ei vikavaloja, tulpat vaihdettiin, motti kävi heti kylmänäkin startista täysin tasaisesti eli epäilys siirtyi vaihteistoon...

Ps. jotta ei mene täysin offtopiciksi niin sain juuri kuulla että tutulla oli Polosta menny DSG paskaksi. En tiedä yksityiskohtia mutta korjausarvio 3000€ plus työt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
193
Mutta ei nuo dsg laatikot tunnettuja laakerivioista ole, vaikka niitäkin nyt varmasti on vähintään sen mitä muissakin laatikoissa. Sen sijaan sitä mä en äkkiä keksi miten se mekatronikka tuosta hajoaa, ja se makatroniikkahan noissa dsg askeissa yleensä on se ongelmien syy.
Joissain vanhemmissa versioissa mekatroniikan hydrauliikan paineakku hajosi, säröili tms. Ei kuitenkaan mennyt yleensä kerralla, niin vissiin pelasi sinnepäin ja saattoi hajottaa samalla jotain muutakin ajan kanssa. Sitten niitä on fiksailtu vaihtelevassa laajuudessa vuosien aikana. Alkuun vissiin suurin piirtein koko laatikko vaihtoon, kunnes joku tajusi että sen painesäiliön ja liittyvien komponenttien vaihtaminen riittää. Ainakin monissa tapauksissa… tai voihan sieltä olla muutakin rikki, tai ajettu pitkään niin että toiminta ollut sinnepäin. Päälle normaali kuluminen. Tästä (mutuillen) seuraa, että vikoja on sinänsä rajallisesti ja ongelmat periaatteessa selvillä, mutta mikä on varmasti toimiva ja taloudellinen ja pitkäikäinen korjaus - sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta?

Joku mainitsi pakkikynsi-ongelman. Ei ole tuttu, mutta erityisesti autohold ja myös sähköinen käsijarru ainakin rajoittavat merkittävästi tuon kuormittumista useimmissa käyttötilanteissa. Tosin polo/fabia-sukuisissa tuota autoholdia ei ole ollut käsittääkseni. Ei liity pakkiin, mutta tuossa normikässäriversiossa on liikennevaloissa yms helppo ”vahingossa” luistatella vähän kytkintä, varsinkin jos on tottunut perinteiseen automaattiin.

Näitä kauhuskenaarioita lukiessa kannattaa muistaa että suurin osa pienten-keskikokoisten autojen automaattilaatikoista on nykyään kaksoiskytkimiä… tai cvt-pohjaisia. Monimutkaisia vehkeitä ja vaihteistojen valmistajia on rajallisesti. Tuttujen toyota kuulemma alkoi luistamaan vikavalojen kera, kyseessä normicvt. Toivottavasti ei ole pahasti hajalla, ei ole tojokaan aina viaton.

Itse valitin oman kärryn vaihteistosta huollossa kun joissain mäki+täyskaasutyyppisissä tilanteissa luisti hiukan tietyillä vaihteilla. Tekivät ns. sopeutuksen eli kalibroi kytkimien asennot tms. Epäilyksistä huolimatta tämä ratkaisi ongelman. Mutta veikkaan että kovin moni peruskäyttäjä ei tuota pientä (tai vähän isompaakaan) luistoa huomaisi. Kun ei edes välttämättä tajua mitä luistaminen tarkoittaa. Jolloin voi olla monessa tapauksessa tämmöistäkin sen takana, että ne kytkimet kuluvatkin ns. epänormaalisti… perusongelma tossakin on ns. hieno tekniikka ja pienet toleranssit.

Matalista kierroksista mutuilut: käsittäisin että tämä on enemmän dieselien ongelma. Enemmän vääntöä ja vielä pienemmillä kierroksilla. Ei pikku-tsi:tkään kovin suurilla kierroksilla mene taajamassa, mutta erityistä jyristelyä en ole havainnut, koska vaihtaa herkästi alaspäin… kun ei sitä tehoakaan liikaa ole. Kolmipyttyisistä ei tosin ole kokemusta, niissä iskuja tulee toki harvemmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 818
Joissain vanhemmissa versioissa mekatroniikan hydrauliikan paineakku hajosi, säröili tms. Ei kuitenkaan mennyt yleensä kerralla, niin vissiin pelasi sinnepäin ja saattoi hajottaa samalla jotain muutakin ajan kanssa. Sitten niitä on fiksailtu vaihtelevassa laajuudessa vuosien aikana. Alkuun vissiin suurin piirtein koko laatikko vaihtoon, kunnes joku tajusi että sen painesäiliön ja liittyvien komponenttien vaihtaminen riittää. Ainakin monissa tapauksissa… tai voihan sieltä olla muutakin rikki, tai ajettu pitkään niin että toiminta ollut sinnepäin. Päälle normaali kuluminen. Tästä (mutuillen) seuraa, että vikoja on sinänsä rajallisesti ja ongelmat periaatteessa selvillä, mutta mikä on varmasti toimiva ja taloudellinen ja pitkäikäinen korjaus - sekä asiakkaan että korjaamon näkökulmasta?

Joku mainitsi pakkikynsi-ongelman. Ei ole tuttu, mutta erityisesti autohold ja myös sähköinen käsijarru ainakin rajoittavat merkittävästi tuon kuormittumista useimmissa käyttötilanteissa. Tosin polo/fabia-sukuisissa tuota autoholdia ei ole ollut käsittääkseni. Ei liity pakkiin, mutta tuossa normikässäriversiossa on liikennevaloissa yms helppo ”vahingossa” luistatella vähän kytkintä, varsinkin jos on tottunut perinteiseen automaattiin.

Näitä kauhuskenaarioita lukiessa kannattaa muistaa että suurin osa pienten-keskikokoisten autojen automaattilaatikoista on nykyään kaksoiskytkimiä… tai cvt-pohjaisia. Monimutkaisia vehkeitä ja vaihteistojen valmistajia on rajallisesti. Tuttujen toyota kuulemma alkoi luistamaan vikavalojen kera, kyseessä normicvt. Toivottavasti ei ole pahasti hajalla, ei ole tojokaan aina viaton.

Itse valitin oman kärryn vaihteistosta huollossa kun joissain mäki+täyskaasutyyppisissä tilanteissa luisti hiukan tietyillä vaihteilla. Tekivät ns. sopeutuksen eli kalibroi kytkimien asennot tms. Epäilyksistä huolimatta tämä ratkaisi ongelman. Mutta veikkaan että kovin moni peruskäyttäjä ei tuota pientä (tai vähän isompaakaan) luistoa huomaisi. Kun ei edes välttämättä tajua mitä luistaminen tarkoittaa. Jolloin voi olla monessa tapauksessa tämmöistäkin sen takana, että ne kytkimet kuluvatkin ns. epänormaalisti… perusongelma tossakin on ns. hieno tekniikka ja pienet toleranssit.

Matalista kierroksista mutuilut: käsittäisin että tämä on enemmän dieselien ongelma. Enemmän vääntöä ja vielä pienemmillä kierroksilla. Ei pikku-tsi:tkään kovin suurilla kierroksilla mene taajamassa, mutta erityistä jyristelyä en ole havainnut, koska vaihtaa herkästi alaspäin… kun ei sitä tehoakaan liikaa ole. Kolmipyttyisistä ei tosin ole kokemusta, niissä iskuja tulee toki harvemmin.
Mikä mekaaninen laite on viaton/huoleton? Kaikki hajoaa ennemmin tai myöhemmin, VAG varmasti ennemmin...
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 621
On näissä uudemmissakin kuin 2008-2011 Audeissa näköjään öljynkulutusongelmaa vaikka piti olla jo parannettu sisuskaluja
Ne parannetut sisuskalut on varmuudella vasta EA888 kolmannen sukupolven moottorissa. Ei noita vuosilukuja pitäisi liikaa tuijottaa, mutta jostain syystä niitä monesti jonkinlaisena totuutena näkee. Eivät kuitenkaan pidä paikkaansa, kyllä sitä samaa tyyppivikaa löytyy uudemmistakin yksilöistä kuin 2011.

Jännästi oli tuostakin autosta paljon kuvia muttei yhtäkään konehuoneesta, josta näkisi samantien onko se toisen vai kolmannen sukupolven mylly.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
7
Morjes. Lisätään myös omat tuskailut ja auton ongelma tänne. Kyseessä vm 2014 Seat Leon st 1.4 tsi. Öljyä alkanut nyt vuoden sisällä kulumaan ja viimeisen puoli vuotta mennyt se about 1L/2000km. 141tkm nyt mittarissa. Maaliskuussa tehty jakopäähuolto ja sen jälkeen oikeastaan herännyt tähän kulutukseen. Nyt tuskailen, että mitä tuon kanssa tehdä... Vaihtoon.. korjaus.. vai ajoa loppuun asti.. Todella ärsyttävä ja stressaava tilanne.. Vinkkejä otetaan vastaan.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
177
Kuten työkaveri joskus tokasi: ”sylinterien marmorointi ja paska kiertoon”. Tarkoitti ilmeisesti jotain RVS-käsittelyä tai vastaavaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 839
Morjes. Lisätään myös omat tuskailut ja auton ongelma tänne. Kyseessä vm 2014 Seat Leon st 1.4 tsi. Öljyä alkanut nyt vuoden sisällä kulumaan ja viimeisen puoli vuotta mennyt se about 1L/2000km. 141tkm nyt mittarissa. Maaliskuussa tehty jakopäähuolto ja sen jälkeen oikeastaan herännyt tähän kulutukseen. Nyt tuskailen, että mitä tuon kanssa tehdä... Vaihtoon.. korjaus.. vai ajoa loppuun asti.. Todella ärsyttävä ja stressaava tilanne.. Vinkkejä otetaan vastaan.
Ajoa vaan ja sitten toimenpiteisiin kun ei päästömittauksesta mene läpi. Halvimmat mahdollsiet lisäysöljyt käyttöön. Belco 5W-40 4 l moottoriöljy | Karkkainen.com verkkokauppa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
185 569
Viestejä
3 386 070
Jäsenet
60 559
Uusin jäsen
Penatsu

Hinta.fi

Ylös Bottom