VAG autojen monet ongelmat

Pikkasen reilu 700 € tulis kustantamaan tämä homma pajalla, jossa vaihdettaisiin: jakohihna, rullat ja kiristin + moniura ja sen kiristin. Osat tarvikkeita, mutta kuulemma laadukkaita, eikä halvinta kuraa. Osille + työlle vuoden takuu. Taidan tarttua tähän.
Go for it. Boldattu hauska - yleinen kuluttajariitalautakunnan ohjeistus on, että jakohihnan tulee kestää sen vaihtoväli joten ihan tuohon vuoteen ei autokorjaamon tai osien maahantuojan vastuu rajaudu: Jakohihnan vaihto. Hihnan katkeaminen ennen huolto-ohjelman mukaisen vaihtovälin täyttymistä. Moottorivaurio. Vahingonkorvaus. - Kuluttajariitalautakunta
 
Nyt sitten golf hajosi -15 1.2tsi alle 50 tonnia ajettu. Kesken ajon alkoi pätkiä ja ei pyöri kunnolla kaikilla pytyillä ja EPC vikavalo palaa. Kierroksia ottaa ajossa 3000 ja paikallaan tallissa 3000-4000. Ei ole muuta kuin halpa vikakoodin lukija näytti kaikille pytyille käyntihäiriöö. Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa? On Torstaina korjaamolle kyllä aika jos ei saa ite ennen sitä kuntoon.
Jatketaan tätä vielä sen verran ostin tuon obdeleven laitteen. Tämmöset viat sinne oli tallentunut kaikki passiivisia. Nollasin tuo koodit ja pyöritin niin ei tullut enää mitään koodia. Varmaan oli kosteutta tai jotain jossakin kun tuon jälkeen on toiminut taas ihan normaalisti.
 

Liitteet

  • vika.jpg
    vika.jpg
    174,9 KB · Luettu: 245
Pikkasen reilu 700 € tulis kustantamaan tämä homma pajalla, jossa vaihdettaisiin: jakohihna, rullat ja kiristin + moniura ja sen kiristin. Osat tarvikkeita, mutta kuulemma laadukkaita, eikä halvinta kuraa. Osille + työlle vuoden takuu. Taidan tarttua tähän.
Jos vesipumppu samalla hihnalla vaihtaisin sen myös. Merkkihuollossa eivät olisi vaihtaneet omaan, kun taas eimerkkarissa ehdottomasti laittivat. Jos pumppu menee uusiksi menee usein myös koko jakopää samalla. Eikä useinkaan taida kestää kahta väliä.
 
Kyllä se normiautossa 2 vaihtoa kestää, näistä vageista ei tosin tiedä. Kysyjällä oli nyt 150tkm ja jos ei aikaisemmin vaihdettu niin itsekin vaihtaisin jos samalla hihnalla (tosin onko se missään hihna-tsi:ssä samalla, ei ainakaan pienemmissä koneissa käsittääkseni), vaihtotyön hinta kun on nyt ”0” eli käytännössä maksat vain osasta vs jos erikseen aletaan avaamaan.
 
Kyllä se normiautossa 2 vaihtoa kestää, näistä vageista ei tosin tiedä. Kysyjällä oli nyt 150tkm ja jos ei aikaisemmin vaihdettu niin itsekin vaihtaisin jos samalla hihnalla (tosin onko se missään hihna-tsi:ssä samalla, ei ainakaan pienemmissä koneissa käsittääkseni), vaihtotyön hinta kun on nyt ”0” eli käytännössä maksat vain osasta vs jos erikseen aletaan avaamaan.
1,4 tsi kyseessä, eli käsittääkseni vesipumppu ei ole samalla hihnalla(?).
 
Mikä Superbi oli kyseessä? Kiikarissa ~'21 hybbe
Edellisen korimallin kampe bensana.

Uusinta Suberbia liikkuu kaksi perhepiirissä (toinen PHEV). Autona ihan hyviä, ladattavassa saa kyllä välillä ihan tosissaan painaa liikennevaloissa jarrupoljinta, ettei aja edellä olevaa päin. Ihan kuin jarrutehostin ei olisi päällä juuri siinä kohtaa.. Minkään sisävaloa monimutkaisemman elektroniikkavarusteen ei kannata olettaa toimivan ja suosittelen valmistautumaan jo etukäteen ohjauspyörän vaihtorumbaan, joka ei pysyvästi korjaa mitään. Autoon ei myöskään kannata olettaa saavansa appi-yhteyttä säännöllisesti. Nämä asiat, kun tiedostaa niin ei muuta kuin kaupoille ja kohti uusia pettymyksiä! ❤
 
2011 2.0 tdi golffi farmari (CFH) käy kylmänä. Moottorin termostaatti jo vaihdettiin mutta ilmeisesti pitäisi vaihtaa myös DSG:n termostaatti... Mistäs tuon osakoodin keksisi?
 
Golf mk7 näyttäisi olevan kosteutta valoumpion sisässä. Muistan lukeneeni joskus jostain, että noissa on halkeiluja tapahtunut. Ei noin paikallaan ollessa äkkiseltään näkynyt mitään halkeamaakyllä ainakaan, onko halkeamat yleensä ihan selkeästi näkyvässä osassa? Miten tuollaista pystyy/pitää kuivattaa?
 
Golf mk7 näyttäisi olevan kosteutta valoumpion sisässä. Muistan lukeneeni joskus jostain, että noissa on halkeiluja tapahtunut. Ei noin paikallaan ollessa äkkiseltään näkynyt mitään halkeamaakyllä ainakaan, onko halkeamat yleensä ihan selkeästi näkyvässä osassa? Miten tuollaista pystyy/pitää kuivattaa?

On. Molemmilta puolilta lähtevät halkeamaan identtisiltä kohdilta. Umpion reunasta läheltä etulokasuojaa. Omassa näkyy molemmissa umpioissa halkeamien alut, mutta ei ole vielä kosteutta kerännyt.
 
Golf mk7 näyttäisi olevan kosteutta valoumpion sisässä. Muistan lukeneeni joskus jostain, että noissa on halkeiluja tapahtunut. Ei noin paikallaan ollessa äkkiseltään näkynyt mitään halkeamaakyllä ainakaan, onko halkeamat yleensä ihan selkeästi näkyvässä osassa? Miten tuollaista pystyy/pitää kuivattaa?
Ota lampunvaihtoa varten tarkoitettu kansi irti päiväksi, kun ajelet, niin lampun lämpö kyllä kuivattaa sen.
 
Oma Audi saaga alkaa tulemaan päätökseen, 3 pytyn hehkut oli sökönä ja yks suutin vaihtoon myös. Hintaa tolle tulee reilu tonni.

Sen lisäks pitäs keksiä jotain kun kardaanin vakionopeusnivelen suojakumi on rikki, katsastuksessa tuli korjauskehotus ja en oo oikeen löytäny netistä mitenkään osaa tohon. Koko kardaania ei huvittais uusia ton takia.
 
Nykyiset ledivalot tuottavat kovin vähän lämpöä, toista oli ennen halogenien kanssa

Ei ole kun päiväajovalot ledillä, bixenonit.

On. Molemmilta puolilta lähtevät halkeamaan identtisiltä kohdilta. Umpion reunasta läheltä etulokasuojaa. Omassa näkyy molemmissa umpioissa halkeamien alut, mutta ei ole vielä kosteutta kerännyt.

Kyllähän se näytti pieni särö olevan juuri kuvaillussa paikassa. Pieni kyllä että ihmettelen kosteuden määrää. Pitää yrittää kuivatella. Vaatimattomasti tonnin näytti olevan uusi umpio virosta, mitä lie marmorilta
 
Ei ole kun päiväajovalot ledillä, bixenonit.



Kyllähän se näytti pieni särö olevan juuri kuvaillussa paikassa. Pieni kyllä että ihmettelen kosteuden määrää. Pitää yrittää kuivatella. Vaatimattomasti tonnin näytti olevan uusi umpio virosta, mitä lie marmorilta
Saisko jollain pikaliimalla tms valettua umpeen. On niin ohkasta että saattais mennä halkeamaan...
 
2016 fabia 1.4tdi tai 1.6tdi koneella ja DSG lootalla. Onko kauhea pommi vai ei? Kattelen autoja millä rullattu jo aika paljon, lähelle 200k.

Auttaako tilannetta jos etsii manuaalin ton dsg:n tilalle (automaatti olis kyllä kivempi), tai vaihtaa vuosimallia?
 
2016 fabia 1.4tdi tai 1.6tdi koneella ja DSG lootalla. Onko kauhea pommi vai ei? Kattelen autoja millä rullattu jo aika paljon, lähelle 200k.

Auttaako tilannetta jos etsii manuaalin ton dsg:n tilalle (automaatti olis kyllä kivempi), tai vaihtaa vuosimallia?
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?
 
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?
hinta/ajettavuus/yleisolemus (tehot/kulutus/varusteet/yms) on aika sweetspotissa, lisäksi käytetyissä on markkinaa kun niitä autoja on myöskin uutena ajettu joissain määrissä lasipalatseista ulos.
 
2016 fabia 1.4tdi tai 1.6tdi koneella ja DSG lootalla. Onko kauhea pommi vai ei? Kattelen autoja millä rullattu jo aika paljon, lähelle 200k.

Auttaako tilannetta jos etsii manuaalin ton dsg:n tilalle (automaatti olis kyllä kivempi), tai vaihtaa vuosimallia?
Jos DSG:lle on tehty huollot ajallaan ei se ole sen isompi riski kuin mikään muukaan 200tkm ajettu automaatti. Yleensäkin 200tkm ajettu auto on aika mahdoton sanoa mikä pommi siellä odottaa, riippuu niin pitkästi miten on huollettu/muuten pidetty.
 
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?

Komppaan. Miksi ostetaan väkisin paskaa.

Itse olen vain pyyhkinyt mielestäni VAGin (ja ranskikset tms.), sitä ei ole olemassa. Jos etsin autoa niin katson vain tiettyjä merkkejä.

Toki on niitä joille raha ei ole ongelma, ei haittaa jos auto on pajalla kokoajan tai tykkää itse rassata. En kuulu niihin, nuorena jaksoi vielä taistella mutta nyt sen auton pitää toimia.

T. Lexus
 
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?
Ostin kokeeksi korealaisen auton monen vagin jälkeen.

On näissä se ero, että vagia joutuu joskus korjaamaan ja se vituttaa mutta muutoin auto ei vituta.

Korealaisessa ei varsinaisia korjaamista vaativia vikoja ole ollut mutta sillä ajaminen muuten vituttaa joka kerta.

Ostan seuraavaksi taas sen vagin.
 
Korealaisessa ei varsinaisia korjaamista vaativia vikoja ole ollut mutta sillä ajaminen muuten vituttaa joka kerta.

Mulla oli kesällä Kia Optima kaikilla herkuilla, tykkäsin helvetisti autosta, myös sillä ajamisesta. Mutta siinä oli vikaa (tod.näk. vaihteistossa) mitä autoliike ei saanut kuntoon eikä suostunut kauppoja perumaan niin möin sen paniikissa persnetolla toiseen liikkeeseen ennen kuin hajoaa kokonaan.

Pääsi korealainenkin sitten samalle listalle VAGin kanssa yhden mädän omenan takia. Vieläkin kaiholla fiilistelen kuinka hyvä pirssi se oli.
 
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?

Ihan vakava kysymys, koska auton vaihto mielessä:
Mikä muu merkki tekee yhtä taloudellisen ja hyväkäytöksisen bensamoottorin?

Itselläni 1.4TSI, 150hp versio. Ennätys on 4.8l/100km, 70km maantieajossa (suurin osa 80-alueella) ja 2+2 ihmistä romuineen kyydissä. Saa yrittää perässä.
Tuon lisäksi moottori vääntää oikeastaan kaikilla kierroksilla hienosti ja myös moottoritienopeuksissa ehtii vielä muiden ohi.

Haen nimenomaan muita merkkejä, koska luotto näihin laitteisiin horjuu pahasti - eniten ehkä vaihteiston osalta (kuiva DSG).
Olenkin monesti todennut, että hyvä auto pilattu paskalla vaihteistolla (käyttäytyminen ja kestävyys).

Todettakoot vielä loppuun olevani tietoinen siitä, että VAG:lta saa myös perinteisen automaattilaatikon, mutta niissä autoissa hintaluokka karkaa..
 
Mä aina sanon että mikä kiima on saada juuri VAG?

Näyttää ok:lta ja on suht ok ajaa + kulutus. Korealaisella ajosta en vaan tykkää, tuntuu aina vähän siltä kun ohjaisi jotain laivaa. Ostaisin bemarin tai minin jos olisi isompi budjetti. Jäljelle jää tyyliin Ford, pitäis kai koeajaa mutta toki vähän huonoa olen kuullut niidenkin automaatista.
Mikä on kestävin kombinaatio tuota diesel fabiaa?
 
Komppaan. Miksi ostetaan väkisin paskaa.
Onhan tämä kovan luokan yleistystä. Ihan saman lailla että dsg on paska koska koska joku malli niistä on ollut joskus huono. DSG vaihteista on lukuisia kehitysverisoita ja eri variaatioita eri konetyypeille. Älytöntä yleistää. Tietämätöntä yleistää.

Miksi VAG ? Autohan on "saksalaistyyppinen". Sillä on oma "haju ja maku" jota idän tuotoksissa ei ole. Kaikilla autoilla on jokin se "oma juttu" ja jos niistä tykkää, niin valintaa on vaikea tehdä muualta.

En nämä sen parempia tai huonompia ole kuin muutkaan merkit. Erinlaisia vaan omine hyvine ja huonoine piirteineen.

Olen siis ajellut paskoilla autoila ikuisuuden ja tyytyväinen olen. Sangen omituista. Mistähän johtuu ?
 
Itse olen sitten jääräpää, jos joku automerkki on tehnyt joskus surutta susipaskaa eikä ota siitä edes vastuuta niin silloin en kusekaan kyseisen firman suuntaan vaikka olisivatkin jotain hyvää välillä saaneetkin aikaiseksi.
 
Näyttää ok:lta ja on suht ok ajaa + kulutus. Korealaisella ajosta en vaan tykkää, tuntuu aina vähän siltä kun ohjaisi jotain laivaa. Ostaisin bemarin tai minin jos olisi isompi budjetti. Jäljelle jää tyyliin Ford, pitäis kai koeajaa mutta toki vähän huonoa olen kuullut niidenkin automaatista.
Mikä on kestävin kombinaatio tuota diesel fabiaa?

Sorry, oli ihan pakko
 

Liitteet

  • IMG-20230120-WA0002.jpg
    IMG-20230120-WA0002.jpg
    48,3 KB · Luettu: 146
Ihan vakava kysymys, koska auton vaihto mielessä:
Mikä muu merkki tekee yhtä taloudellisen ja hyväkäytöksisen bensamoottorin?

Itselläni 1.4TSI, 150hp versio. Ennätys on 4.8l/100km, 70km maantieajossa (suurin osa 80-alueella) ja 2+2 ihmistä romuineen kyydissä. Saa yrittää perässä.
Tuon lisäksi moottori vääntää oikeastaan kaikilla kierroksilla hienosti ja myös moottoritienopeuksissa ehtii vielä muiden ohi.

Helppo vastaus, Toyota hybrideillään. Itse 2,5L Camryllä 218hp Turusta Ouluun 4,7L/100km keskikulutuksella. Auto täynnä tavaraa ja 2 ihmistä. Joku Corolla 2,0 180hp koneella olisi varaan alle neljän mennyt.
Bonuksena sitten päälle täysin nykimätön ja ämpyilemätön voimansiirto ja mekaaninen luotettavuus. Vain kiinteät rattaat ja pari sähkömoottoria. Ei siirtimiä, kykimiä, solenoideja, mekatroniikkoja.
 
Itse olen sitten jääräpää, jos joku automerkki on tehnyt joskus surutta susipaskaa eikä ota siitä edes vastuuta niin silloin en kusekaan kyseisen firman suuntaan vaikka olisivatkin jotain hyvää välillä saaneetkin aikaiseksi.
Näinhän me ymmärrettävästi toimimme ja joka on aivan luonnollisa regointia ikävään asiaan, mutta ei välttämättä aina järkevää. Tunnepitoinen ja periaattellinen linjanveto joka ajaa tekemään päätöksiä joita et muuten tekisi tai suljet paljon pois mahdollisuusksia/vaihtoehtoja.
 
Helppo vastaus, Toyota hybrideillään. Itse 2,5L Camryllä 218hp Turusta Ouluun 4,7L/100km keskikulutuksella. Auto täynnä tavaraa ja 2 ihmistä. Joku Corolla 2,0 180hp koneella olisi varaan alle neljän mennyt.

Mites tuo hybridilinja auttaa tuollaisessa pitkässä siivussa ? Eikös maanteillä kone käy ihan kokoa ajan ? vai jeesaako sähkölinja myös matka-ajossa oiekasti ? ( Sorry tietämättämyyteni näistä nykyisistä hybrideistä )
 
2016 fabia 1.4tdi tai 1.6tdi koneella ja DSG lootalla. Onko kauhea pommi vai ei? Kattelen autoja millä rullattu jo aika paljon, lähelle 200k.

Auttaako tilannetta jos etsii manuaalin ton dsg:n tilalle (automaatti olis kyllä kivempi), tai vaihtaa vuosimallia?
En tiedä mikä dsg tuossa on, mutta luotettavampiin märkäkytkimellä oleviinkiin alkaa joutua tekemään kaksoismassavauhtipyörän ja kytkimen remppaa noilla kilometreillä. Manuaalissa samat kulumat, mutta halvempi korjata kuin dsg. Kuten mainittu, dsgstä on myös heikompia versioita.
 
Itse olen sitten jääräpää, jos joku automerkki on tehnyt joskus surutta susipaskaa eikä ota siitä edes vastuuta niin silloin en kusekaan kyseisen firman suuntaan vaikka olisivatkin jotain hyvää välillä saaneetkin aikaiseksi.
On tässä sen verran järkeä, kun toteaa jonkun maahantuojan/tehtaan toimivan tietyllä mallilla eikä ota mitään vastuuta omista paskoista tekeleistä, niin tuskin linjaus tulee tulevaisuudessakaan muuttumaan.

Esimerkkinä, omassa A6:ssa muutama ruostekukka (maalin alta lähtenyt kukkimaan siis) ja auto ei ole mitenkään vanha, niin korjauksista pestään kädet täysin. Itse joutuu maksumieheksi, kun kaikki meriselitykset kyllä käytetään, että ei tarvitse ottaa vastuuta.

Kuulemani mukaan toinen saksalaismerkki on vastaavia korjannut omaan piikkiin. Voi olla huhuja tai muita tarinoita vaan, mutta itsellä ollut oikeastaan aina vaggilainen, niin sen kautta huonot tarinat kantautunut enemmän korviin (ja omat kokemukset).
 
Haen nimenomaan muita merkkejä, koska luotto näihin laitteisiin horjuu pahasti - eniten ehkä vaihteiston osalta (kuiva DSG).
Olenkin monesti todennut, että hyvä auto pilattu paskalla vaihteistolla (käyttäytyminen ja kestävyys).

Todettakoot vielä loppuun olevani tietoinen siitä, että VAG:lta saa myös perinteisen automaattilaatikon, mutta niissä autoissa hintaluokka karkaa..
Itsellä on nyt 2 VAGia ja manuaalilla molemmat vaikka välillä ajettiin 10v mehumaijalla (zf 6hp28), ei varsinaisesti haittaa manuaalilla ajo yhtään, toki jos hesassa nypyttäisi koko ajan sellaisessa ruuhkassa että 1 on liian lyhyt ja 2 liian pitkä niin vituttaa joo kun joskus tuollaista joutuu minuutin/kaks veivaamaan (110hv 1.0 TSI:llä :)), toinen pirssi on sama kuin sulla eli 1.4TSI 150hv sen kanssa ruuhkassa matelukaan ei ole lähellekään samanlaista tuskaa kuin tuolla pikkukoneella.

Joskus aikoinaan (2013-2014 paikkeilla) jonkun verran ajoin uudella GTI golffilla muutaman eri vuoden aikana ja sen DSG:stä en tykännyt yhtään, käytös oli todella typerää ja ennalta arvaamatonta, mielummin manuaalilla kuin tuollaisella lootalla että sun pitää itse kaasua kontrolloida siten että loota ei tee mitään "typerää". Eli vaikka se laatikko kestäisikin (no tuollainen märkä joka tuossa oli vissiin kestääkin), niin silti sen käytös voi olla niin typerää että ei jatkoon, uusista ei mitään hajua ja tuolla vuosien aikana ajetut ~2000km on ainoa omakohtainen kosketus DSG:n ihmeelliseen maailmaan. Lisäksi 1 feature tuossa DSG:ssä on erinomaisen ärsyttävä, jos on 5. pykälä sisällä niin jos pitäisi vaihtaa 3.:lle niin kestää, kestää ja kestää ja sillä välin ei mitään tapahdu, jos on ajettu dynaamisesti niin siellä pitäisi olla olla 4. odottamassa vuoroa jolle vaihto siksi aikaa kun veivataan pakkaa 5->3, anyways manuaalilla hoitaa homman paikassaan vikkelämmin kuin mitä tuo robottiloota arpoo.

Tuo vikapesäke + mahdollinen paska käytös oli omassa päätöksen teossa ns. itsestäänselvyys. Eukko olisi halunnut automaatin niin sanoin että sitten vaan itse katteleen ihan muita autoja, että jos VAG otetaan niin se on manuaali ja asiasta ei neuvotella koska neuvotteluvaraa ei yksinkertaisesti ole.
 
Mites tuo hybridilinja auttaa tuollaisessa pitkässä siivussa ? Eikös maanteillä kone käy ihan kokoa ajan ? vai jeesaako sähkölinja myös matka-ajossa oiekasti ? ( Sorry tietämättämyyteni näistä nykyisistä hybrideistä )

Mulla taitaa olla Lexus 300h pirssissä täysin sama kone eli 2,5l hyrpidi.

Kone käy kokoajan jos vauhtia yli 85km/h, toitsun 1,8l hyrpideissä raja on hieman ylempänä. Uusimmassa Corollassa (oli huollon sijaisautona) panin merkille että bensakone kävi usein ihan tyhjäkäynnillä ja mentiin sähköllä. Sitä ei Lexus tee paitsi kylmänä heti startin jälkeen. Sähkömotti jeesaa tosiaan vedoissa missä bensankulutus pomppaisi muuten pahasti.

Tuo Corolla meni muuten naurettavan pienellä, maantiellä 4l pintaan ja motarilla reilu 5l. Lexuun saa lyödä litran lisää.
 
Komppaan. Miksi ostetaan väkisin paskaa.

Itse olen vain pyyhkinyt mielestäni VAGin (ja ranskikset tms.), sitä ei ole olemassa. Jos etsin autoa niin katson vain tiettyjä merkkejä.

Toki on niitä joille raha ei ole ongelma, ei haittaa jos auto on pajalla kokoajan tai tykkää itse rassata. En kuulu niihin, nuorena jaksoi vielä taistella mutta nyt sen auton pitää toimia.

T. Lexus

Heh, melkosta yleistystä ja paska puhetta. Mulla on ollut nyt 5vuotta vaggilainen eikä oo ollu pajalla kuin määräaikaishuolloissa, eikä mitään isoja vikoja ole ollut. Normi kuluviaosia joutunu vaihtaan mita nyt kaikissa autoissa tulee vastaan jossain kohtaa.
OT: Mutta toisilla on ainoastaan oikeita mielipiteitä ja muut on vain väärässä
 
Mites tuo hybridilinja auttaa tuollaisessa pitkässä siivussa ? Eikös maanteillä kone käy ihan kokoa ajan ? vai jeesaako sähkölinja myös matka-ajossa oiekasti ? ( Sorry tietämättämyyteni näistä nykyisistä hybrideistä )

No itsellä on kokemusta lähinnä tuosta 2,5L hybridistä, mutta ei tuo kone menisi matkassa 4,7L keskikulutuksella ilman hybridijärjestelmää. Kone käy pääsääntöisesti maantienopeudessa, mutta se tekee työtä hyvällä hyötysuhteella, koska pyörittää generaattorina toimivaa sähkömoottoria sekä Atkinson-kierrolla. Joissakin tilanteissa olen huomannut, että tasamaalla saattaa kyllä mennä sähkölläkin 90 km/h moottori sammuneena hetken aikaa. Tosin nuo tilanteet ovat harvinaisempia. Sitten tietty aina kun kaasupolkimen nostaa niin liike-energia menee akkuun ja moottori sammuneena paitsi jos kone on vielä kylmä.
 
Mites tuo hybridilinja auttaa tuollaisessa pitkässä siivussa ? Eikös maanteillä kone käy ihan kokoa ajan ? vai jeesaako sähkölinja myös matka-ajossa oiekasti ? ( Sorry tietämättämyyteni näistä nykyisistä hybrideistä )

Noissahan on Atkinson kiertoinen vapari, joten se on jo itsessään aika taloudellinen, isosta litrakoosta huolimatta. Sähkö avittaa lähes aina tasaisessa matka nopeudessa. Alamäissä sitten ladataan taas akkua ja ylämäessä taas käytetään enemmän sähköavustinta polttiksen kaverina. Mulla on kans Lexus IS 300h ja vielä n. satasen vauhdissa kulutus on alle 6l satkulla. Toki sitten nopeuden kasvaessa kulutuskin tietysti kasvaa. Talvella nuo on vähän huonompia koska sähköajo ei toimi ennenkuin kamat ovat lämmenneet kunnolla(uudemmat versiot toimivat paremmin), joten pätkäajossa kulutusta on mahdotonta saada lähellekkään tehtaan ilmoittamia. On kyllä todella omituista ajaa ton e-CVT lootan jälkeen normi automaatilla, puhumattakaan DSGstä, niin nykivältä meno tuntuu.
 
On tässä sen verran järkeä, kun toteaa jonkun maahantuojan/tehtaan toimivan tietyllä mallilla eikä ota mitään vastuuta omista paskoista tekeleistä, niin tuskin linjaus tulee tulevaisuudessakaan muuttumaan.

Nämäkin tapaukset ovat yksilöitä , ei voi yleistää. Omat kokemukset maahantuonnin vastaantulosta taas ovat oleet varsin positiiviset. Aina ei ole ole ollut helppoa mutta ovat lopulta otaneet asenteen "asiakas on oikeassa".

Hyvä esimerkki tietysti maahantuojan vastustelusta oli aikoinaan se öljynkulutus case. Nihkeätä toimintaa noin yleisesti, mutta niidenkin tapausten käsittelyssä oli hyvin suuria eroja.

Ja mitä olen sivusta seurannut, kyllä se välillä muillakin merkeillä kuluttaja on aikamoinen Don Quijote.
 
Ota lampunvaihtoa varten tarkoitettu kansi irti päiväksi, kun ajelet, niin lampun lämpö kyllä kuivattaa sen.

Hoidin nyt kansi auki ja hiustenkuivaaja pötkölleen reiän eteen metodilla. Hyvin näytti kuivuvan, viimeiset nopat alareunassa lähti hitaasti, sinne ei ilma taida kovin kiertää kun pysyi umpio ulkoa kokeillen aika kylmänä.

Onneksi on tuo toinen (kulmavalon?) kansi, Xenonien aukkoa kun ei ihan niin helposti aukaista.
 
Just töissä vaihdettiin asiakkaalle mk7 tuon takia umpio.

Halvallaha noita saa kun maksaa reilu 800€/kpl ja kestää taas pari vuotta.
 
Nykyiset ledivalot tuottavat kovin vähän lämpöä, toista oli ennen halogenien kanssa

Sen umpion lämpeämisen kannalta ei ole itseasiassa juurikaan eroa onko siellä 55w halogeeni vai 20w led. Ledistä ja sen ohjauskomponenteista kaikki lämpö poistuu johtumalla, ts sinne umpioon, halogeenivalon lämmöstä suurin osa poistuu säteilemällä, eli se ei jää sinne umpion sisään.

Mites tuo hybridilinja auttaa tuollaisessa pitkässä siivussa ? Eikös maanteillä kone käy ihan kokoa ajan ? vai jeesaako sähkölinja myös matka-ajossa oiekasti ? ( Sorry tietämättämyyteni näistä nykyisistä hybrideistä )
Maantieajossa voi hybridisysteemistäkin olla apua jos on mäkistä maastoa, mutta motarilla se ei sinänsä auta, muuten kuin sitä kautta että tuo toyotan ratkaisu mahdollistaa tarvittavan tehon tuottamisen moottorin optimihyötysuhteella.
 
Itselläni 1.4TSI, 150hp versio. Ennätys on 4.8l/100km, 70km maantieajossa (suurin osa 80-alueella) ja 2+2 ihmistä romuineen kyydissä. Saa yrittää perässä.

Kannattaa huomioida että tälläinen lyhyt maantieajo ei kerro mitään todellisuudesta :facepalm:

Minäkin ajoin Landcruiserilla kärry perässä maantiellä 8l/100km, sitten kun kävin tankkaamassa ja laskin kulutuksen oli se koko tankilla +14l/100km kun vetää motarilla 500km siirtymän 100km/h auto+kärry maksimi painossa.

Sitten taas hybridi toyotalla kun ajaa kaupunkiajoa 4-5l/100km jo kolmatta vuotta niin voidaan puhua jotain todellisesta kulutuksesta. Saa yrittää perässä.
 
Isän 2015 Passat 1.4 TSI 150hp koneella oli alkanut röpöttämään ja sammuilemaan kylmänä. Käynti tasottui kierroksilla ja kun kone lämpeni. Vikakoodia antoi 2-sylinterin katkoksista ja polttoainepaineen ylittymisestä. Tulpat tuohon oli vaihdettu hiljattain ja googlailun perusteella polttoaineeseen liittyvä vikakoodi voi tulla myös sytytyskatkoksista. Näin sunnuntaina lähdettiin kokeilemaan puolan vaihtoa.

Uuden puolan vaihdon jälkeen ei enää sammuillut, mutta kierrokset olivat korkeahkot, auto tärisi ja tankin siirtopumppu ujelsi kovaa. Nollasin vikakoodit ja yllättäen käynti tasottui ja ujellus lakkasi. Kävin vielä ajamassa lenkin ja oireita tai vikakoodeja ei tullut takaisin.

Olikohan tuossa joku vikatila päällä, joka aiheutti nuo oireet vielä puolan vaihdon jälkeen ja vasta koodien nollaus korjasi? Kuulosti siltä, että siirtopumppu oli hajoamassa, mutta sillä sekunnilla kun nollasin koodit, se hiljeni.
 
Olikohan tuossa joku vikatila päällä, joka aiheutti nuo oireet vielä puolan vaihdon jälkeen ja vasta koodien nollaus korjasi?
Ehkä siellä oli vian jäljiltä lambda-anturin tekemä seoskorjaus aivan pielessä?

Aina kun vikakoodit nollataan, nollataan myös seoskorjauksen arvot jotka palaavat nollaan. Toki siitä aletaan taas tehdä korjausta uudestaan rikkaammalle tai laihemmalle mikäli tarvetta on, mutta aina koodien nollauksen yhteydessä opitut arvot nollautuvat.
 
Ehkä siellä oli vian jäljiltä lambda-anturin tekemä seoskorjaus aivan pielessä?

Aina kun vikakoodit nollataan, nollataan myös seoskorjauksen arvot jotka palaavat nollaan. Toki siitä aletaan taas tehdä korjausta uudestaan rikkaammalle tai laihemmalle mikäli tarvetta on, mutta aina koodien nollauksen yhteydessä opitut arvot nollautuvat.
Voi olla. Joku tuossa sytytyskatkoksissa laukaisi koodin polttoainepaineestakin ja sai tankin siirtopumpun huutamaan. Nyt kuitenkin tuntuu toimivan ja toivottavasti pelaa jatkossakin. OBD Eleven on kyllä maksanut itsensä jo monta kertaa takaisin.
 
Kannattaa huomioida että tälläinen lyhyt maantieajo ei kerro mitään todellisuudesta :facepalm:

Minäkin ajoin Landcruiserilla kärry perässä maantiellä 8l/100km, sitten kun kävin tankkaamassa ja laskin kulutuksen oli se koko tankilla +14l/100km kun vetää motarilla 500km siirtymän 100km/h auto+kärry maksimi painossa.

Sitten taas hybridi toyotalla kun ajaa kaupunkiajoa 4-5l/100km jo kolmatta vuotta niin voidaan puhua jotain todellisesta kulutuksesta. Saa yrittää perässä.

Olen työntänyt tuolla autolla 60tkm ihan kaikenlaista ajoa. Vaikka nyt kerroin vain saavuttamani ennätyksen, voin väittää tietäväni aika tarkasti mitä se syö missäkin tilanteessa. :facepalm:
Paskat lukemat sillä on 3km tönäisy kylmänä talvipakkasella=11l/100km. RAV4 hydridi(2021) ei muuten suoriudu tuosta yhtään sen kummemmin - moottori käynnissä jatkuvasti

Kolme Toyotaa omistaneena voisin todeta, että en enää ihan helpolla osta sitä mautonta muovipurkkia.

Joku täällä kirjoitti aika hyvin DSG:stä. On todellakin ainoa automaatti mitä pitää osata ajaa. Vaatii opettelua ja tottumista, että saa järkevän kyydin. Liikkeellelähdön jälkeen se toimii mielestäni ihan hyvin. 5->3 vaihteelle mennään riittävän ripeästi, nopeammin kuin manuaalilla ikinä. Ja Toyotasta puheenollen: vaikka DSG on huono, on 1.8l vapari+CVT vielä 666x huonompi.

Takaisin aikaisempaan kysymykseen. Jos skipataan Toyotan hybridit, niin TSI:n voittanuttako ei ole?
 
DSG on kyllä niin paska automaatti kuin vain voi automaatti olla. Ei mikään muu loota pykällä jatkuvasti liian isoa vaihdetta päälle ja sitten sen jälkeen vemppaa vaihteita edestakaisin. Kaikissa DSG-vehkeissä millä olen ajanut on ollut sama ongelma. Ainoastaan laittamalla S-päälle ongelma korjaantuu, mutta sitten on liian pieni vaihde sisässä...

ZF8HP on maailman paras automaatti.

Ja käsivaihteisto on autossa paras vaihteisto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 194
Viestejä
4 684 949
Jäsenet
76 736
Uusin jäsen
K4hunnid

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom