- Liittynyt
- 03.03.2017
- Viestejä
- 1 939
Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.Ei kai noissa mitään ole ollut jos on 6 pykäläinen dsg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.Ei kai noissa mitään ole ollut jos on 6 pykäläinen dsg
Tuossa kuivakytkinlootassa on ollut monenlaista ongelmaa. Esimerkiksi omassa Golffissani edellinen omistaja oli joutunut vaihtamaan 30 tkm jälkeen kytkimen, kun se oli jo loppu Helsingin ruuhkista. Itselläni meni kytkin vaihtoon pieni hetki auton oston jälkeen, kun mittarissa oli 104tkm. Toisaalta jos ei ruuhkissa nyi eteenpäin niin ei ole siinä tapauksessa relevanttia. Oma DSG7 on toiminut nyt moitteettomasti, kun oma ajo on pääsääntöisesti maantietä, eikä mitään kulumisen merkkejä ole. Kuulemma tätä kytkin ongelmaa ei ole ollenkaan DSG6 laatikoissa, joissa on siis märkäkytkin. Muutoinkin ovat ilmeisesti tehty tukevammilla osilla kun ovat tehokkaampia koneita varten. En kyllä voi suoraan tota seitsämänpykäläistäkään haukkua kun omassa käytössä se on ollut ihan priimaa, ei ole nykimisiä tai mitään muutakaan ongelmaa tuon kytkimen lisäksi.Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.
Omassa autossa huoltokirjassa merkintä, että DSG vaihdettu 140 tkm kohdalla. Siinä siis tuo 6-vaihteinen. Syytä en toki tiedä. Kaveri kehui, että olisi tärkeää vaihdattaa öljyt 60000 km välein. Mulla ei ainakaan huoltokirjassa ollut mainintaa, että näin olisi tehty.. liekö vaikuttanut hajoamiseen?Kuulemma tätä kytkin ongelmaa ei ole ollenkaan DSG6 laatikoissa, joissa on siis märkäkytkin.
Paria Audia katsoin mainitsemiltasi vuosilta täältä ja ainakin oli sama osakoodi kuin omassa golfissa. Ehkä tuo mainitsemasi on jossain tehokkaammissa koneissa toimittamassa virkaa? Ainakin 1.6 TDI:tä löytyy tuolla samalla dsg7 laatikolla, mikä on myös volkkarillaDL501:llähän ei ole mitään tekemistä kuivien kytkimien ja vielä vähemmän Golfien kanssa.
Ko. vaihteistoa saa vain pitkittäismoottorilla oleviin Audeihin ja kytkimet uivat öljyssä. Maksimiväännöt muistaakseni luokkaa 550nm. Tuolla ei ole siis mitään tekemistä sen Volkkareista löytyvän räpellyksen kanssa vaikka molemmista löytyykin 7 vaihdetta.
DL501 on käytössä Audin pitkittäismoottorisissa nelivetomalleissa, 7 vaihdetta ja märkäkytkin eikä yleisesti kestossa mitään moitittavaa.Paria Audia katsoin mainitsemiltasi vuosilta täältä ja ainakin oli sama osakoodi kuin omassa golfissa. Ehkä tuo mainitsemasi on jossain tehokkaammissa koneissa toimittamassa virkaa? Ainakin 1.6 TDI:tä löytyy tuolla samalla dsg7 laatikolla, mikä on myös volkkarilla
Niin kyllähän ne molemmat märkäkytkimiset ovat kaiketi hyvin kestäneet
Ajossa tuo DSG on kyllä 9001 kertaa hienompi kuin perinteinen momentinmuunninlaatikko. Suosittelen koeajamaan, jos ei ole kokemusta.
Itsellä Cordobassa sama tekniikka ja 542tkm. 406:ssa myös reilu puolimiljoonaa. Yhteensä taitaa olla 1067tkm.Kakkosautona reilusti yli puolimiljoona ajettu vanha manuaali passat, itse ajanut yli 200tkm. Ihan jännittää milloin se ensimmäinen merkittävä vika tulee. Tosin tämä onkin vanha 1.9tdi jakajapumpputekniikalla, ajalta jolloin autot tehtiin kestämään.
Enpä kyllä jaa kokemuksiasi etenkään parkkeeraamisesta, valumisesta tai mäkilähdöistä. Itsellä oli 1.4TSI Twincharger aka se pahin mahdollinen vikapesä, 7portainen kuvia DSG aka se pahin vikapesä ja ei MITÄÄN ongelmaa koko autossa tai sen ajettavuudessa. Ainoa syy miksi hankkiuduin eroon oli pelko takuun loppumisen jälkeen ja jälleenmyynnin romahtaminen. Tärkeimpänä toki että tein tyhmyyden ja kävin koeajamassa Fiesta ST:n joka oli sitten "pakko" saada.
Manuaalit oli omatkin kokemukset paitsi töissä. Toimi kuin piti. Tosin voihan se olla että oma ajotyylini sopi tuohon calibrointiin tms. Nätisti siis vaihtoi kuten piti, nätisti lähti paikaltaan, ikinä ei valunut, parkkeeraus oli helppoa. Toki itsellä on myös että olen ex vag mekaanikko joten saanut kokemusta alkupään DSG:stä lähtien. Toinen juttu että tuo 1.4 twincharger saattoi toimia nätimmin tuon kanssa yhteen, ja toki merkkikohtaiset kalibroinnit, omani oli 180hp Ibiza Cupra.Liekkö sitten tottumisesta kysymys, kun itse ajanut eniten manuaaliaskilla olevia autoja? Ainoat momentinmuunninautomaatit, joita olen ajanut ovat kaksi bemaria ja kaksi Audia Tiptronicilla. Vuosimallit noissa ovat 2006-2018. Ainoa ajamani DSG on tuo Skoda. Mutta kyllä tuota DSG:n töksähtävää lähtöä on valitelleet monet arvostelijatkin eli ei tämä pelkästään omaa keksintöäni ole.
Eikös se Fiesta pitänyt muuten saapua tässä kuussa vai miten sen tilaus etenee? Nousiko vai laskiko hinta WLTP:n myötä?
En oikein voi allekirjoittaa tuosta mitään. Toki voi olla, että tuo 6-vaihteinen on jotenkin smoothimpi.Mikäs siitä niin paljon paremman tekee? Mitä itse ajanut vuoden 2016 Skodaa 1,4 TSI:llä 7v DSG:llä, niin hitaasti eteneminen sillä on tuskaa. Etenkin jos on yhtään ylämäkeä, niin hyvin vaikea ryömittää sulavasti. Esimerkiksi taskupysäköinti mäessä ahtaaseen väliin oli jännä kokemus, kun auto saattaa lähteä liukumaan mäen suuntaan manuaalivaihteiston tyyliin. Erona vaan se, ettet voi itse hallita kytkintä muuta kuin lisäämällä kaasua. Se vaan aiheuttaa helposti sen, että auto liikahtaa liiankin rivakasti vastakkaiseen suuntaan. Momentinmuuntimella ei tälläisiä ongelmia ole.
Mäkilähdöt vaatii muutenkin tuolla opettelua, liian vähän kaasua ja auto liukuu taaksepäin (vain senttejä toki) ja liikaa, niin kytkin nappaa niin kovaa kiinni, että tulee kunnon kytkinpommi. Talvella kuivalla asvaltilla nastoilla (mäessä) saa herkästi eturenkaat rapisemaan vaikkei yrittäisi.
Vauhdissa DSG toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta ei kuitenkaan edelleenkään paremmin kuin kunnollinen momentinmuunnin. Ainoat edut taitaa olla hinta ja paino, mitkä eivät toki ole vähäpätöisiä etuja nekään.
En oikein voi allekirjoittaa tuosta mitään. Toki voi olla, että tuo 6-vaihteinen on jotenkin smoothimpi.
Ryömittäminen on muuten juuri se juttu millä nuo saa rikki. Momentinmuuntimella voikin huoletta ryömiä jarrua vasten vaikka tuntitolkulla, mutta dsg:llä alkaa kytkimet palaa. Pitäisi pyrkiä kulkemaan aina vähintään sitä nopeutta, millä kytkin ottaa kokonaan kiinni 1.vaihteella, noilla välityksillä se ei tosin kovin korkea nopeus ole.
Ja paremman tästä tekee se, että vaihdot tapahtuvat nopeammin kuin mitä itse saisi kepillä vaihdeltua ja ovat pehmeitä. Veto tuntuu käytännössä katkeamattomalta. Lisäksi tästä puuttuu sellainen kuminauhaefekti mikä on muissa automaateissa ollut. Tosin sitten taas itsellä muut automaattivaihteistokokemukset ovat lähinnä mb sprinter ja volvon s80, joita ei kai ole kovin tunnokkaiksi edes yritetty saada. Mutta volvossa kun polkaisee kickdownin niin saattaa mennä jopa toista sekuntia, että mitään tapahtuu. Eihän näillä toki ole rata-aikoja tarkoituskaan kellottaa, mutta ite tykkään kun auto reagoi välittömästi käskyihin.
Taskupysäköinnistä sen verran, että vag:n pysäköintiavustus taskuparkeissa on ihan semisti toimiva lisävaruste/ominaisuus. Isohko miinus siinä tosin on se, että jos vauhti kiihtyy liiaksi niin auto lakkaa ohjaamasta ja menee sitten juuri sinne mihin pyörät näyttää sillä hetkellä kun nopeus ylittää esiasetetun rajoituksen. Nimim. kerran tuli vedettyä metri jalkakäytävän puolelle kun tajusin, että eihän tää ole mihinkään kääntymässä.. onneksi ei sattunut olemaan jalankulkijoita. Mielestäni tämän olisi voinut toteuttaa turvallisemmin niin, että auto rajoittaa vauhdin pysäköintiavustinta käytettäessä, jolloin tälläistä tilannetta ei pääse tapahtumaan.
Niiden toiminnassa on ihan hitosti eroja. Vaihteiston tyyppi, automalli, moottori, auton valmistusvuosi, auton ajokilometrit jne jne.Jännä miten erilaiset kokemukset minulla tuntuu olevan DSG vaihteistosta kuin sinulla ja Pyrresillä.
Siellä on takuu varmasti "parittomalla puolella" 3 sisässä, jos vaihtaisi sille niin se kestäisi ~1,5sec ja auto valuisi holtittomasti sen aikaa ... Näin se ainakin on toiminut jos vaikka 4:lla hitaasti kiihdyttäessä (5 odottaa valmiina) lyö lämän tiskiin niin sen 3:sen löytyminen kestää niin kauan että kun se vaihde lopulta saadaan sisään, sillä ei tee enää mitään. DSG:n "autuuksia", joihin ei millään muulla laatikkotyypillä törmää.Lisäksi laatikko tuntuu olevan haluton vaihtamaan ykköselle tiukassa paikassa, kuten parkkihallin jyrkässä rampissa. Esimerkkinä siis tilanne, että juuri ennen ramppia on 90 asteen käännös ja vauhtia ~20km/h. Tässä vauhdissa on kakkonen silmässä ja kierrokset lähellä tyhjäkäyntiä. Sitten ajaa tuohon jyrkkään ramppiin ja lisää kaasua. Tässä kohtaa kierrokset nousevat noin 200-300rpm, mutta vauhti ja vaihde pysyvät samana. Kytkin siis luistaa, mutta aski ei silti vaihda ykköselle, koska se ei sitä ilmeisesti voi enää mäessä tehdä. Vai mikä lie syy?
Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.
DL501 on käytetty isommissa malleissa juuri kuten @selbi jo sanoikin.
(Jos muistan oikein kahdella öljykierrolla joita ei vaihdeta)
Tämä taisi korvautua vähitellen 2014 alkaen DQ500:lla
Siihen vaihdetaan öljyt 60tkm välein kuten itse asiassa tietääkseni kaikkiin laatikoihin joissa on öljykylpyiset kytkimet. Ainoa johon ei kuulu öljynvaihtoa on siis DQ200 jossa kytkinlevyistä niiden kuluessa irtoama moska ei pääse öljykiertoon.DQ250 on käytetty taasen "keskikoon" autoissa kuten esim 1,8-2,0 passateissa,ocuissa,jne ei öljynvaihtoa.
Jos ketju+muut osat vaihdettu merkkiliikkeessä 2015 kesän jälkeen niin luultavasti kestää. 2015 kesällä tuli tuo viimeisin versio tuosta ketjusta, joka kestää.Jos 1.4Tsi volkkarissa on tehty jakopääremppa 120tkm kohdilla niin voiko olettaa, että se kestäisi edes tuonne 200 000km ennen seuraavaa ketjunvaihtoa? Vai meneekö näissä ketjut poikki jo muutaman kympin jälkeen rempasta....
Jos 1.4Tsi volkkarissa on tehty jakopääremppa 120tkm kohdilla niin voiko olettaa, että se kestäisi edes tuonne 200 000km ennen seuraavaa ketjunvaihtoa? Vai meneekö näissä ketjut poikki jo muutaman kympin jälkeen rempasta....
Positiivisiin kuuluisi, mutta laitan tänne. Vag eli VW Golf plus 1.4Tsi -10 Jonka jakoketju vaihdettu 45tkm takuuna ja 135tkm Goodwill-vaihtona. Jokin aika sitten valittelin, että alkaa taas toi ketju ääntämään käynnistyksessä.
Alkuviikosta aamulla töihin mennessä käynnistyksessä piti noin 5 sekuntia sellaista saatanallista räminää, eli oli ryhdyttävä toimeen, koska pian pikkumotti leipoo kiinni. Mittarissa nyt 195tkm.
Kyselin tarjouksia Turusta ja Tallinnasta (Forss) ajattelin, että nyt artisti maksaa itse Forss halvin 900€ ja Turussa hinnat noin 1200-1500€ siis jakoketjun vaihdolle tuolle paskeelle.
Vag-arenassa kuitenkin kehoitettiin menemään vielä marmorille kyselemään. Niin tein ja oho! Ilon ja onnen päivä. Vastaantulo lähes täydellinen, Öljyt ja suodattimen maksan itse, muun maksaa tehdas. (Tämä tietysti edellytti täydellistä huoltokirjaa ja jos käytetty ei-merkkihuoltoja, kuitit käytetystä öljystä)
Hauskaa, koska öljy ei paljoa auta, jos ketjun kiristäjäsysteemi on hanurista ja ketju tehty colapurkeista
Lootan öljynvaihtoväliä tulee siis pidentää, jos on öljykylpyisillä kytkimillä varustettu DSG?Mulla yks tuttu korjaaja totesi, että noi toimii hyvin, kun vaihtaa 70tkm välein ketjut ja hilppeet + DSG öljyt. (jos siis on DSG)
Lootan öljynvaihtoväliä tulee siis pidentää, jos on öljykylpyisillä kytkimillä varustettu DSG?
Huolto-ohjelman mukaan ne vaihdetaan 60tkm välein.
Hyvä tietää että keskimmäistä paikkaa ei saa käyttää.
"kaikki auton käyttäjät varmasti saavat tiedon siitä, että takaistuimen keskipaikkaa ei saa käyttää".
Kirje ja tarra liittyvät tiettynä aikana valmistettujen Volkswagen Polo sekä Seat Ibiza ja Arona-mallien turvavyöongelmaan.
Ei näy.Kai tuo näkyy sit katsuripapereissa ym. että kyseessä on nelipaikkainen ajoneuvo, eikä viispaikkainen?
Lopullisia korjausratkaisuja aletaan Karjalaisen mukaan toteuttaa marraskuusta lähtien.
"Turvavyöhön tulee välikappale, joka estää sen tahattoman avautumisen."
Mulla yks tuttu korjaaja totesi, että noi toimii hyvin, kun vaihtaa 70tkm välein ketjut ja hilppeet + DSG öljyt. (jos siis on DSG) Totesi, että on useampi yli 300tkm ajettu, yksi jopa 500tkm ajettu (tämä oli tosin diesel, mutta DSG) eikä niihin ole mitään tehty moottorille/vaihteistolle. Muuten kuin tuota ketjua vaihdeltu ja öljyt DSG:hen. Eikä kuulemma osat juurikaan maksa sen enempää tuohon ketjukäyttöiseen, kuin normaaliin hihnaan. Kyseessä ei ole merkkiliike, mutta useamman korjaajan huoltoliike.
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.
Joissakin autoissa taas jakohihnan vaihtoväli on jopa 240tkm/10v. Yleensä hihna on myös vähän halvempi ja helpompi vaihtaa.
Huoltokulut siis normaalia suuremmat, kun täytyy 70tkm välein vaihtaa. Vagille tietysti vain hyvä juttu, koska töitä riittää paljon.
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.
Joissakin autoissa taas jakohihnan vaihtoväli on jopa 240tkm/10v. Yleensä hihna on myös vähän halvempi ja helpompi vaihtaa.
Huoltokulut siis normaalia suuremmat, kun täytyy 70tkm välein vaihtaa. Vagille tietysti vain hyvä juttu, koska töitä riittää paljon.
On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm välein, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.
Maailman suurin autonvalmistaja vielä...
Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa Omassa toyotassa nyt 300 000 km ja ei puhettakaan mistään ketjunvaihdosta tai mistään ongelmista muutenkaan. Kyllä ketjun tulee kestää vähintään se 600 000 km, mutta ilmeisesti vageilla ajavat haluavat maksaa autonsa kahteen kertaan, kerran ostohetkellä ja sitten toisen kerran kun ketju vaihdetaan 10 kertaa.On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm välein, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.
Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.
Maailman suurin autonvalmistaja vielä...
Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa Omassa toyotassa
Ne jotka ei halua ajaa esimerkiksi toyotalla? Siskolikalle kyllä ostettiin tojo, kun piti saada varmatoiminen auto autoista mitään ymmärtämättömälle. On tullut sen jälkeen vähän sellainen mielikuva, että niidenkin laatua jonkin verran kaunistellaan esson baarien kulmapöydissä... Varmaan ovat keskimäärin vankempia kuin monet muut, mutteivät mitään viattomia kyllä nekään ainakaan kun ikää tulee. Tuohon kyseiseen avensikseen jouduttiin vaihdattamaan mm. automaattivaihteiston valitsimen vaijeri/kaapeli/mikälie. Taisi tulla yli 500e hintalappu sillekin hommalle. Mun mielestä tuollaisenkin osan tulisi kestää sen minkä muukin auto ympärillä...
Totta. Vertailuissahan Toyota ei ole kehuttavasti pärjännyt. Koeajoin uuden Kia Ceedin ja uuden Ford Focuksen. Ceed oli ärsyttävän äänekäs rengasääniltään. Focus taas oli oikein miellyttävä. Eli eroja on huomattavasti. Myös Hyundai ioniq oli äänekäs. Koeajamatta on Golf ja Octavia. Aikaisemmin tilaukseen meni 2018 Fiesta, joka on pikkuautoksi mielestäni suht hiljainen 16" pyörillä. Samaa tasoa kyllä varmaan Polo ja Ibizakin.Kestäähän se toyota. (pl. pari moottoria) Itse en ikipäivänä ostaisi, koska en kestä niitä rengasmeluja, huonoa ohjausta ja olematonta iskunvaimennusta.
Ei sitä ketjua oikeasti tarvitse vaihtaa 70tkm välein. Nämä kymppitonnien välein hajonneet ketjut yms tapahtunut ennen 2015, jolloin ketjun laatu oli täyttä paskaa. Uusin ja viimeisin ketjuversio tullut 2015 kesällä, joten sen jälkeen jos ketju vaihdettu niin ei enää pitäisi olla mitään ongelmia ketjun kanssa. Ja puhun nyt näistä pikkukoneista. Ja GW:tä näihin ketjuremontteihin on 10 vuotta ensirekisteröinnistä. Taitaa olla 8 vuoteen asti 100% GW:t ja sitten siitä puolittuu, kunnes 10v jälkeen poistuu GW:t kokonaan. GW:n käyttö tosiaan edellyttää kunnollista huoltohistoriaa, eli huollot todistettavissa ja suoritettu ajallaan.On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm välein, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.
Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.
Maailman suurin autonvalmistaja vielä...
Ne, jotka ostaa uuden auton itselleen eivät seuraavalle tai sitä seuraavalle omistajalle. Harvaa uutta ostavalla kiinnostaa paskan vertaa kestääkö se 300 tai 600tkm, kun vaihtavat kuitenkin uuteen 2-3v päästä.Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa Omassa toyotassa nyt 300 000 km ja ei puhettakaan mistään ketjunvaihdosta tai mistään ongelmista muutenkaan. Kyllä ketjun tulee kestää vähintään se 600 000 km, mutta ilmeisesti vageilla ajavat haluavat maksaa autonsa kahteen kertaan, kerran ostohetkellä ja sitten toisen kerran kun ketju vaihdetaan 10 kertaa.
Ei sitä ketjua oikeasti tarvitse vaihtaa 70tkm välein. Nämä kymppitonnien välein hajonneet ketjut yms tapahtunut ennen 2015, jolloin ketjun laatu oli täyttä paskaa. Uusin ja viimeisin ketjuversio tullut 2015 kesällä, joten sen jälkeen jos ketju vaihdettu niin ei enää pitäisi olla mitään ongelmia ketjun kanssa. Ja puhun nyt näistä pikkukoneista. Ja GW:tä näihin ketjuremontteihin on 10 vuotta ensirekisteröinnistä. Taitaa olla 8 vuoteen asti 100% GW:t ja sitten siitä puolittuu, kunnes 10v jälkeen poistuu GW:t kokonaan. GW:n käyttö tosiaan edellyttää kunnollista huoltohistoriaa, eli huollot todistettavissa ja suoritettu ajallaan.