VAG autojen monet ongelmat

Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.
Tuossa kuivakytkinlootassa on ollut monenlaista ongelmaa. Esimerkiksi omassa Golffissani edellinen omistaja oli joutunut vaihtamaan 30 tkm jälkeen kytkimen, kun se oli jo loppu Helsingin ruuhkista. Itselläni meni kytkin vaihtoon pieni hetki auton oston jälkeen, kun mittarissa oli 104tkm. Toisaalta jos ei ruuhkissa nyi eteenpäin niin ei ole siinä tapauksessa relevanttia. Oma DSG7 on toiminut nyt moitteettomasti, kun oma ajo on pääsääntöisesti maantietä, eikä mitään kulumisen merkkejä ole. Kuulemma tätä kytkin ongelmaa ei ole ollenkaan DSG6 laatikoissa, joissa on siis märkäkytkin. Muutoinkin ovat ilmeisesti tehty tukevammilla osilla kun ovat tehokkaampia koneita varten. En kyllä voi suoraan tota seitsämänpykäläistäkään haukkua kun omassa käytössä se on ollut ihan priimaa, ei ole nykimisiä tai mitään muutakaan ongelmaa tuon kytkimen lisäksi.
 
Kuulemma tätä kytkin ongelmaa ei ole ollenkaan DSG6 laatikoissa, joissa on siis märkäkytkin.
Omassa autossa huoltokirjassa merkintä, että DSG vaihdettu 140 tkm kohdalla. Siinä siis tuo 6-vaihteinen. Syytä en toki tiedä. Kaveri kehui, että olisi tärkeää vaihdattaa öljyt 60000 km välein. Mulla ei ainakaan huoltokirjassa ollut mainintaa, että näin olisi tehty.. liekö vaikuttanut hajoamiseen?

Itsekin olen käsittänyt, että se 7-vaihteinen on juuri se heikommaksi mielletty. Sitähän ei kai edes myyty tehokkaampiin dieseleihin, kun oli jo tehtaalla selvää, että se ei siedä vääntöä.

Ajossa tuo DSG on kyllä 9001 kertaa hienompi kuin perinteinen momentinmuunninlaatikko. Suosittelen koeajamaan, jos ei ole kokemusta.
 
DL501:llähän ei ole mitään tekemistä kuivien kytkimien ja vielä vähemmän Golfien kanssa.

Ko. vaihteistoa saa vain pitkittäismoottorilla oleviin Audeihin ja kytkimet uivat öljyssä. Maksimiväännöt muistaakseni luokkaa 550nm. Tuolla ei ole siis mitään tekemistä sen Volkkareista löytyvän räpellyksen kanssa vaikka molemmista löytyykin 7 vaihdetta.
 
Manuaalissa 300tkm alkaa olla sen kaksoismassan elinikä. Muuten perushyviä moottoreita. Välijäähdytin on ainakin -05 2 litraisessa heikkoa tekoa (muovia osittain) ja tiedän useita (omani mukaanlukien) jotka on pettänyt. Varsinkin ohjelmoinnin jälkeen tuntuu olevan vain ajan kysymys, kun se leviää. Alumiinista tilalle ja kovaa ajoa.

3.0 TDI taitaa olla se kestävimmässä maineessa oleva dieselmotti, joka on tuohon aikaan tiptronicin kanssa paritettu, mikä sekin on hyvässä maineessa, joskin kohtuu hidas vrt. DSG. (multitronic/S-tronic) Nokkaketjut on ilmeisesti uudemmissa ongelmallisia. Tarkkaan en tiedä mistä vuosimallista mihin.
 
DL501:llähän ei ole mitään tekemistä kuivien kytkimien ja vielä vähemmän Golfien kanssa.

Ko. vaihteistoa saa vain pitkittäismoottorilla oleviin Audeihin ja kytkimet uivat öljyssä. Maksimiväännöt muistaakseni luokkaa 550nm. Tuolla ei ole siis mitään tekemistä sen Volkkareista löytyvän räpellyksen kanssa vaikka molemmista löytyykin 7 vaihdetta.
Paria Audia katsoin mainitsemiltasi vuosilta täältä ja ainakin oli sama osakoodi kuin omassa golfissa. Ehkä tuo mainitsemasi on jossain tehokkaammissa koneissa toimittamassa virkaa? Ainakin 1.6 TDI:tä löytyy tuolla samalla dsg7 laatikolla, mikä on myös volkkarilla
 
Paria Audia katsoin mainitsemiltasi vuosilta täältä ja ainakin oli sama osakoodi kuin omassa golfissa. Ehkä tuo mainitsemasi on jossain tehokkaammissa koneissa toimittamassa virkaa? Ainakin 1.6 TDI:tä löytyy tuolla samalla dsg7 laatikolla, mikä on myös volkkarilla
DL501 on käytössä Audin pitkittäismoottorisissa nelivetomalleissa, 7 vaihdetta ja märkäkytkin eikä yleisesti kestossa mitään moitittavaa.

Siksi minusta outo kommentti sanoa, että 6-vaihteinen olisi ainoa ok vaihtoehto automaatiksi noihin.
 
Niin kyllähän ne molemmat märkäkytkimiset ovat kaiketi hyvin kestäneet vanhempi 6-vaihteinen ja uudempi 7-vaihteinen.

Vanhalla 6-vaihteisella aikanaan 150 000 ajoin A3n mittariin ilman minkäänlaisia ongelmia.
 
Niin kyllähän ne molemmat märkäkytkimiset ovat kaiketi hyvin kestäneet

Molemmat joita on tuon kysytyn ikäisissä Audeissa käytetty, mutta käsittääkseni myös kaikki muut märkäkytkinvaihteistot (yhteensä ainakin 6 erilaista joista ainakin neljää käytetty Audeissa) ovat ihan kestävän maineessa.
 
Kakkosautona reilusti yli puolimiljoona ajettu vanha manuaali passat, itse ajanut yli 200tkm. Ihan jännittää milloin se ensimmäinen merkittävä vika tulee. Tosin tämä onkin vanha 1.9tdi jakajapumpputekniikalla, ajalta jolloin autot tehtiin kestämään.
 
Ajossa tuo DSG on kyllä 9001 kertaa hienompi kuin perinteinen momentinmuunninlaatikko. Suosittelen koeajamaan, jos ei ole kokemusta.

Mikäs siitä niin paljon paremman tekee? Mitä itse ajanut vuoden 2016 Skodaa 1,4 TSI:llä 7v DSG:llä, niin hitaasti eteneminen sillä on tuskaa. Etenkin jos on yhtään ylämäkeä, niin hyvin vaikea ryömittää sulavasti. Esimerkiksi taskupysäköinti mäessä ahtaaseen väliin oli jännä kokemus, kun auto saattaa lähteä liukumaan mäen suuntaan manuaalivaihteiston tyyliin. Erona vaan se, ettet voi itse hallita kytkintä muuta kuin lisäämällä kaasua. Se vaan aiheuttaa helposti sen, että auto liikahtaa liiankin rivakasti vastakkaiseen suuntaan. Momentinmuuntimella ei tälläisiä ongelmia ole.

Mäkilähdöt vaatii muutenkin tuolla opettelua, liian vähän kaasua ja auto liukuu taaksepäin (vain senttejä toki) ja liikaa, niin kytkin nappaa niin kovaa kiinni, että tulee kunnon kytkinpommi. Talvella kuivalla asvaltilla nastoilla (mäessä) saa herkästi eturenkaat rapisemaan vaikkei yrittäisi.

Vauhdissa DSG toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta ei kuitenkaan edelleenkään paremmin kuin kunnollinen momentinmuunnin. Ainoat edut taitaa olla hinta ja paino, mitkä eivät toki ole vähäpätöisiä etuja nekään.
 
Kakkosautona reilusti yli puolimiljoona ajettu vanha manuaali passat, itse ajanut yli 200tkm. Ihan jännittää milloin se ensimmäinen merkittävä vika tulee. Tosin tämä onkin vanha 1.9tdi jakajapumpputekniikalla, ajalta jolloin autot tehtiin kestämään.
Itsellä Cordobassa sama tekniikka ja 542tkm. 406:ssa myös reilu puolimiljoonaa. Yhteensä taitaa olla 1067tkm.
 
Enpä kyllä jaa kokemuksiasi etenkään parkkeeraamisesta, valumisesta tai mäkilähdöistä. Itsellä oli 1.4TSI Twincharger aka se pahin mahdollinen vikapesä, 7portainen kuiva DSG aka se pahin vikapesä ja ei MITÄÄN ongelmaa koko autossa tai sen ajettavuudessa. Ainoa syy miksi hankkiuduin eroon oli pelko hajoamisesta takuun loppumisen jälkeen ja jälleenmyynnin romahtaminen takuun loppuessa. Tärkeimpänä toki että tein tyhmyyden ja kävin koeajamassa Fiesta ST:n joka oli sitten "pakko" saada.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä kyllä jaa kokemuksiasi etenkään parkkeeraamisesta, valumisesta tai mäkilähdöistä. Itsellä oli 1.4TSI Twincharger aka se pahin mahdollinen vikapesä, 7portainen kuvia DSG aka se pahin vikapesä ja ei MITÄÄN ongelmaa koko autossa tai sen ajettavuudessa. Ainoa syy miksi hankkiuduin eroon oli pelko takuun loppumisen jälkeen ja jälleenmyynnin romahtaminen. Tärkeimpänä toki että tein tyhmyyden ja kävin koeajamassa Fiesta ST:n joka oli sitten "pakko" saada.

Liekkö sitten tottumisesta kysymys, kun itse ajanut eniten manuaaliaskilla olevia autoja? Ainoat momentinmuunninautomaatit, joita olen ajanut ovat kaksi bemaria ja kaksi Audia Tiptronicilla. Vuosimallit noissa ovat 2006-2018. Ainoa ajamani DSG on tuo Skoda. Mutta kyllä tuota DSG:n töksähtävää lähtöä on valitelleet monet arvostelijatkin eli ei tämä pelkästään omaa keksintöäni ole.

Eikös se Fiesta pitänyt muuten saapua tässä kuussa vai miten sen tilaus etenee? Nousiko vai laskiko hinta WLTP:n myötä?
 
Liekkö sitten tottumisesta kysymys, kun itse ajanut eniten manuaaliaskilla olevia autoja? Ainoat momentinmuunninautomaatit, joita olen ajanut ovat kaksi bemaria ja kaksi Audia Tiptronicilla. Vuosimallit noissa ovat 2006-2018. Ainoa ajamani DSG on tuo Skoda. Mutta kyllä tuota DSG:n töksähtävää lähtöä on valitelleet monet arvostelijatkin eli ei tämä pelkästään omaa keksintöäni ole.

Eikös se Fiesta pitänyt muuten saapua tässä kuussa vai miten sen tilaus etenee? Nousiko vai laskiko hinta WLTP:n myötä?
Manuaalit oli omatkin kokemukset paitsi töissä. Toimi kuin piti. Tosin voihan se olla että oma ajotyylini sopi tuohon calibrointiin tms. Nätisti siis vaihtoi kuten piti, nätisti lähti paikaltaan, ikinä ei valunut, parkkeeraus oli helppoa. Toki itsellä on myös että olen ex vag mekaanikko joten saanut kokemusta alkupään DSG:stä lähtien. Toinen juttu että tuo 1.4 twincharger saattoi toimia nätimmin tuon kanssa yhteen, ja toki merkkikohtaiset kalibroinnit, omani oli 180hp Ibiza Cupra.

Ja ST tilaus tosiaan tällä hetkellä statuksella odotan autoa tehtaalta. Tehtiin viime kuun vikana päivän. 3-4viikkoa toimitus sieltä Suomeen yleensä.

EDIT: Niin ja hinta ei muuttunut mihinkään koska Ford ennakoi ja uudet koneet on ilmoitettu uuden mukaan jo viime vuoden puolelta lähtien kuulema. Eli ei ole edes mitattu vanhalla tekniikalla näitä uusia koneita kuten tätä 1.5 3cyl Ecoboostia.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs siitä niin paljon paremman tekee? Mitä itse ajanut vuoden 2016 Skodaa 1,4 TSI:llä 7v DSG:llä, niin hitaasti eteneminen sillä on tuskaa. Etenkin jos on yhtään ylämäkeä, niin hyvin vaikea ryömittää sulavasti. Esimerkiksi taskupysäköinti mäessä ahtaaseen väliin oli jännä kokemus, kun auto saattaa lähteä liukumaan mäen suuntaan manuaalivaihteiston tyyliin. Erona vaan se, ettet voi itse hallita kytkintä muuta kuin lisäämällä kaasua. Se vaan aiheuttaa helposti sen, että auto liikahtaa liiankin rivakasti vastakkaiseen suuntaan. Momentinmuuntimella ei tälläisiä ongelmia ole.

Mäkilähdöt vaatii muutenkin tuolla opettelua, liian vähän kaasua ja auto liukuu taaksepäin (vain senttejä toki) ja liikaa, niin kytkin nappaa niin kovaa kiinni, että tulee kunnon kytkinpommi. Talvella kuivalla asvaltilla nastoilla (mäessä) saa herkästi eturenkaat rapisemaan vaikkei yrittäisi.

Vauhdissa DSG toimii pääsääntöisesti hyvin, mutta ei kuitenkaan edelleenkään paremmin kuin kunnollinen momentinmuunnin. Ainoat edut taitaa olla hinta ja paino, mitkä eivät toki ole vähäpätöisiä etuja nekään.
En oikein voi allekirjoittaa tuosta mitään. Toki voi olla, että tuo 6-vaihteinen on jotenkin smoothimpi.

Ryömittäminen on muuten juuri se juttu millä nuo saa rikki. Momentinmuuntimella voikin huoletta ryömiä jarrua vasten vaikka tuntitolkulla, mutta dsg:llä alkaa kytkimet palaa. Pitäisi pyrkiä kulkemaan aina vähintään sitä nopeutta, millä kytkin ottaa kokonaan kiinni 1.vaihteella, noilla välityksillä se ei tosin kovin korkea nopeus ole.

Ja paremman tästä tekee se, että vaihdot tapahtuvat nopeammin kuin mitä itse saisi kepillä vaihdeltua ja ovat pehmeitä. Veto tuntuu käytännössä katkeamattomalta. Lisäksi tästä puuttuu sellainen kuminauhaefekti mikä on muissa automaateissa ollut. Tosin sitten taas itsellä muut automaattivaihteistokokemukset ovat lähinnä mb sprinter ja volvon s80, joita ei kai ole kovin tunnokkaiksi edes yritetty saada. Mutta volvossa kun polkaisee kickdownin niin saattaa mennä jopa toista sekuntia, että mitään tapahtuu. Eihän näillä toki ole rata-aikoja tarkoituskaan kellottaa, mutta ite tykkään kun auto reagoi välittömästi käskyihin.

Taskupysäköinnistä sen verran, että vag:n pysäköintiavustus taskuparkeissa on ihan semisti toimiva lisävaruste/ominaisuus. Isohko miinus siinä tosin on se, että jos vauhti kiihtyy liiaksi niin auto lakkaa ohjaamasta ja menee sitten juuri sinne mihin pyörät näyttää sillä hetkellä kun nopeus ylittää esiasetetun rajoituksen. Nimim. kerran tuli vedettyä metri jalkakäytävän puolelle kun tajusin, että eihän tää ole mihinkään kääntymässä.. onneksi ei sattunut olemaan jalankulkijoita. Mielestäni tämän olisi voinut toteuttaa turvallisemmin niin, että auto rajoittaa vauhdin pysäköintiavustinta käytettäessä, jolloin tälläistä tilannetta ei pääse tapahtumaan.
 
En oikein voi allekirjoittaa tuosta mitään. Toki voi olla, että tuo 6-vaihteinen on jotenkin smoothimpi.

Ryömittäminen on muuten juuri se juttu millä nuo saa rikki. Momentinmuuntimella voikin huoletta ryömiä jarrua vasten vaikka tuntitolkulla, mutta dsg:llä alkaa kytkimet palaa. Pitäisi pyrkiä kulkemaan aina vähintään sitä nopeutta, millä kytkin ottaa kokonaan kiinni 1.vaihteella, noilla välityksillä se ei tosin kovin korkea nopeus ole.

Ja paremman tästä tekee se, että vaihdot tapahtuvat nopeammin kuin mitä itse saisi kepillä vaihdeltua ja ovat pehmeitä. Veto tuntuu käytännössä katkeamattomalta. Lisäksi tästä puuttuu sellainen kuminauhaefekti mikä on muissa automaateissa ollut. Tosin sitten taas itsellä muut automaattivaihteistokokemukset ovat lähinnä mb sprinter ja volvon s80, joita ei kai ole kovin tunnokkaiksi edes yritetty saada. Mutta volvossa kun polkaisee kickdownin niin saattaa mennä jopa toista sekuntia, että mitään tapahtuu. Eihän näillä toki ole rata-aikoja tarkoituskaan kellottaa, mutta ite tykkään kun auto reagoi välittömästi käskyihin.

Taskupysäköinnistä sen verran, että vag:n pysäköintiavustus taskuparkeissa on ihan semisti toimiva lisävaruste/ominaisuus. Isohko miinus siinä tosin on se, että jos vauhti kiihtyy liiaksi niin auto lakkaa ohjaamasta ja menee sitten juuri sinne mihin pyörät näyttää sillä hetkellä kun nopeus ylittää esiasetetun rajoituksen. Nimim. kerran tuli vedettyä metri jalkakäytävän puolelle kun tajusin, että eihän tää ole mihinkään kääntymässä.. onneksi ei sattunut olemaan jalankulkijoita. Mielestäni tämän olisi voinut toteuttaa turvallisemmin niin, että auto rajoittaa vauhdin pysäköintiavustinta käytettäessä, jolloin tälläistä tilannetta ei pääse tapahtumaan.

Jännä miten erilaiset kokemukset minulla tuntuu olevan DSG vaihteistosta kuin sinulla ja Pyrresillä. Tiedän kyllä että ryömittäminen ei tee hyvää tuon kytkimelle, mutta minkäs teet ruuhkassa tai taskuparkissa? Lisäongelmana tosiaan se, ettei ole täyttä varmuutta milloin kytkin on täysin kiinni ja milloin ei. DSG:hän muuten luistattaa kytkintä väkisin jarrua vasten aina kun pysähtyy. Vasta kun auto on ollut noin 5 sekuntia paikallaan, se vapauttaa kytkimen kokonaan. Tämän huomaa sekä moottorin kierroksista, että vedosta. Samoin kun lähtee liikkelle, niin kierrokset nousevat takaisin ylemmäs ja kytkin nappaa vedon päälle.

Sen sijaan mäessä jarrua nostaessa autoa pidetäänkin paikallaan jarruilla ja kytkin ottaa kiinni vasta kun kaasua painaa. Luulen että osasyy töksähteleviin mäkilähtöihin on juuri tässä. Liikkeellelähdössä on tavallista suurempi viive ja jos tuossa tilanteessa painaa kaasua syvemmälle kuvitellen, että nykyinen annos ei ole riittävä, niin auto ampaisee liikkeelle vauhdilla. Sen sijaan jos kaasua painaa hitaasti ja vähän, niin auto valahtaa hieman taaksepäin (kun jarrut vapautetaan heti kun kaasuun koskee) mutta lähtee sitten sulavasti liikkeelle. Tätä juuri tarkoitin aiemmin, että mäkilähdöt vaativat opettelua. Tuon mäkilähtöavustimen kytkeytymisen nimittäin huomaa jarrupolkimessa ja näin ollen siihen voi varautua jo ennen kuin vapauttaa jarrun.

Lisäksi laatikko tuntuu olevan haluton vaihtamaan ykköselle tiukassa paikassa, kuten parkkihallin jyrkässä rampissa. Esimerkkinä siis tilanne, että juuri ennen ramppia on 90 asteen käännös ja vauhtia ~20km/h. Tässä vauhdissa on kakkonen silmässä ja kierrokset lähellä tyhjäkäyntiä. Sitten ajaa tuohon jyrkkään ramppiin ja lisää kaasua. Tässä kohtaa kierrokset nousevat noin 200-300rpm, mutta vauhti ja vaihde pysyvät samana. Kytkin siis luistaa, mutta aski ei silti vaihda ykköselle, koska se ei sitä ilmeisesti voi enää mäessä tehdä. Vai mikä lie syy?

Itse olen melko tarkka, miten vaihteet ja moottori käyttäytyvät, niin olen huomannut juuri tuon jännän luistatuksen tiukoissa paikoissa. Lisäksi en voi sietää kuminauhamaisuutta ja siksi esim. Tiptronicit ja Volvon vastaavat ovat kamalia ajaa mielestäni. Hankala annostella kaasua, kun on kuminauha välissä. Siksi tuolla aiemmassa viestissäni mainitsinkin ettei DSG tarjoa mitään parempaa KUNNOLLISEEN momentinmuuntimeen verrattuna. DSG on kuitenkin ihan onnistunut käytökseltään 90% ajasta, vain nuo jotkut harvinaiset tilanteet nousevat esille.
 
Jännä miten erilaiset kokemukset minulla tuntuu olevan DSG vaihteistosta kuin sinulla ja Pyrresillä.
Niiden toiminnassa on ihan hitosti eroja. Vaihteiston tyyppi, automalli, moottori, auton valmistusvuosi, auton ajokilometrit jne jne.

Niissä on siis jo tehtaalta lähtiessä merkittäviä eroja ohjelmistossa ja sitä kautta toiminnassa, sen mukaan millaisessa autossa se on kiinni. Ja tästä ne erot tietenkin vain kasvavat iän myötä, kun osat kuluvat ja joihinkin tulee ihan selkeää vikaakin, jonka sitten kuitenkin moni omistaja ottaa vain ominaisuutena.

Ääripäänä muistan hyvin kun koeajoin aikoinaan 3C Passattia, sieltä aika alkupään DSG-tuotannosta. Siinä oli sellainen ominaisuus, että aina kun jarrupolkimeen hipaisikin niin kytkin irrotti vedon täysin. Oli todella hankala yrittää ryömittää varovasti ylämäkeen ahtaasta autotallin ovesta kynnyksen yli...

Ei ne onneksi pitkään sellaisia olleet, olisiko tuokin saanut jonkun ohjelmistopäivityksen jonka jälkeen toiminta järkevöityi, en muista varmaksi kun ei ollut oma auto.

Sitten sitä ihmetystä kyllä riittää, kun vertaillaan omenoita ja appelsiineja, eli kaksoiskytkinlaatikoita joilla ei parhaassa tapauksessa ole muuta yhteistä kuin autovalmistajan keksimä markkinointinimi ja toimintaperiaate.
 
Lisäksi laatikko tuntuu olevan haluton vaihtamaan ykköselle tiukassa paikassa, kuten parkkihallin jyrkässä rampissa. Esimerkkinä siis tilanne, että juuri ennen ramppia on 90 asteen käännös ja vauhtia ~20km/h. Tässä vauhdissa on kakkonen silmässä ja kierrokset lähellä tyhjäkäyntiä. Sitten ajaa tuohon jyrkkään ramppiin ja lisää kaasua. Tässä kohtaa kierrokset nousevat noin 200-300rpm, mutta vauhti ja vaihde pysyvät samana. Kytkin siis luistaa, mutta aski ei silti vaihda ykköselle, koska se ei sitä ilmeisesti voi enää mäessä tehdä. Vai mikä lie syy?
Siellä on takuu varmasti "parittomalla puolella" 3 sisässä, jos vaihtaisi sille niin se kestäisi ~1,5sec ja auto valuisi holtittomasti sen aikaa :)... Näin se ainakin on toiminut jos vaikka 4:lla hitaasti kiihdyttäessä (5 odottaa valmiina) lyö lämän tiskiin niin sen 3:sen löytyminen kestää niin kauan että kun se vaihde lopulta saadaan sisään, sillä ei tee enää mitään. DSG:n "autuuksia", joihin ei millään muulla laatikkotyypillä törmää.
 
Miksi juuri se, miksei seitsenvaihteinen DL501 kelpaa? Varmatoimisemmaksi se on yleensä mielletty, kuin tuo 6-pykäläinen DQ250.

Noi molemmat on paremmasta päästä kestävyydeltään noita DSG laatikoita.
(Se pahin noista on kuivilla levyillä oleva DQ200, käytetty pienemmän pään autoissa)

DL501 on käytetty isommissa malleissa juuri kuten @selbi jo sanoikin.
(Jos muistan oikein kahdella öljykierrolla joita ei vaihdeta)
Tämä taisi korvautua vähitellen 2014 alkaen DQ500:lla

DQ250 on käytetty taasen "keskikoon" autoissa kuten esim 1,8-2,0 passateissa,ocuissa,jne ei öljynvaihtoa.
Tämä korvautuu pikkuhiljaa 2017 kieppeiltä DQ380/381 malleilla.

Uusissa malleissa on öljynvaihto huolto-ohjelmassa ja kaikissa 7 vaihdetta.
(Joku voi tarkennella jos muistin väärin, en ole "ammattilainen" selvittelin noita kun olii tarkoitus vaihtaa VAG tuotteeseen ja nyt kirjoitin ulkomuistista)
 
No niin, alkoihan niitä muitakin löytyä, jotka ovat huomanneet käytöksessä toivomisen varaa. Tuo @Meisseli mainitsema softa, moottori jne kombo voi tosiaan selittää myös eroja. En ihmettelisi, jos Volkkareissa on eri softa kuin Skodissa ihan vaan erottumisen vuoksi vaikka itse osat olisivatkin samat.

Jännä miten kaksoiskytkinlaatikoita aina kehutaan niiden nopeudesta, vaikka se pätee tosiaan vain silloin kun laatikko on osannut esivalita oikean vaihteen. Jos arvaus on mennyt pieleen, tuleekin pitkä vaihtoviive. Huomannut juurikin vastaavan käytöksen kuin @jinx1980 että reippaamin kiihdyttäessä ei meinaa tapahtua alkuun mitään, kun vissiin oli isompi vaihde esivalittuna. Näin siis hitaammissa nopeuksissa.

Momentinmuunninlaatikolla taas voi olla aina isompi ja pienempi vaihde yhden (oikeastaan kahden, toinen avataan ja toinen suljetaan yhtäaikaa) kytkimen takana, jolloin vaihto on nopea molempiin suuntiin. Lisäksi voi olla muutkin vaihteet nopean vaihdon takana, esim. kasilta voidaan vaihtaa suoraan neloselle. Ainakin oman auton ZF on suunniteltu juuri noin, että vierekkäiset vaihteet on aina nopean vaihdon takana. Lisäksi pakki ja ykkönen ovat nopeat. Ainakin myös kasilta kutoselle vaihto onnistuu kerralla, motarilla on tullut huomattua, että riippuen kuinka paljon kaasua painaa, voi auto lähteä kiihtymään kasilla, vaihtaa seiskalle, kutoselle tai neloselle hyvin nopeasti. Sen verran paljon on nyt ajanut tuolla, että osaa annostella kaasua juuri sen verran, että tietää miten laatikko reagoi.

Edit. En kyllä allekirjoita tuota @Diaz\ mainitsemaa kiihtyvyysetuakaan. Momentinmuuntimenkaan kun ei ole pakko luistaa kuin liikkeellelähdössä. Toki jos softa on tehty luistelevaksi, niin sitten se näkyy sekä kiihtyvyydessä että polttoaineen kulutuksessa negatiivisesti.
 
DL501 on käytetty isommissa malleissa juuri kuten @selbi jo sanoikin.
(Jos muistan oikein kahdella öljykierrolla joita ei vaihdeta)
Tämä taisi korvautua vähitellen 2014 alkaen DQ500:lla

DL501 on kaksilla öljyillä, toiset kytkimille ja mekatroniikan hydrauliikalle ja toiset varsinaisen vaihteiston sekä keski- ja etuperän rattaille. Noista nuo kytkimien puolella olevat öljyt kyllä vaihdetaan 60tkm välein.

Korvaaja ei ollut DQ500 (joka on poikittaismoottorisiin autoihin) vaan DL382 josta on jopa kolme eri varianttia, etuveto, mekaaninen jatkuva neliveto ja kytkeytyvä "ultra" neliveto.

DQ250 on käytetty taasen "keskikoon" autoissa kuten esim 1,8-2,0 passateissa,ocuissa,jne ei öljynvaihtoa.
Siihen vaihdetaan öljyt 60tkm välein kuten itse asiassa tietääkseni kaikkiin laatikoihin joissa on öljykylpyiset kytkimet. Ainoa johon ei kuulu öljynvaihtoa on siis DQ200 jossa kytkinlevyistä niiden kuluessa irtoama moska ei pääse öljykiertoon.
 
Jos 1.4Tsi volkkarissa on tehty jakopääremppa 120tkm kohdilla niin voiko olettaa, että se kestäisi edes tuonne 200 000km ennen seuraavaa ketjunvaihtoa? Vai meneekö näissä ketjut poikki jo muutaman kympin jälkeen rempasta....:confused:
 
Mahdoton tuota on kenenkään sanoa. Toiset pääsee sen 200tkm alkuperäisellä ketjulla, toisilla hajoaa korjattukin ketju taas muutaman kympin jälkeen.

Jos edellisessä remontissa on vaihdettu myös kaikki rattaat uusiin, niin se varmaan parantaa ennustetta verrattuna siihen, että sinne on jätetty vanhat kuluneet syömään sitä uutta ketjua. En tosin tiedä, pystyykö kampuralle ratasta edes vaihtamaan, vaihtamatta koko kampiakselia...
 
Jos 1.4Tsi volkkarissa on tehty jakopääremppa 120tkm kohdilla niin voiko olettaa, että se kestäisi edes tuonne 200 000km ennen seuraavaa ketjunvaihtoa? Vai meneekö näissä ketjut poikki jo muutaman kympin jälkeen rempasta....:confused:
Jos ketju+muut osat vaihdettu merkkiliikkeessä 2015 kesän jälkeen niin luultavasti kestää. 2015 kesällä tuli tuo viimeisin versio tuosta ketjusta, joka kestää.

Sen takia merkkiliikkeessä, että siellä käytetään uusinta mahdollista versiota pakosti. Tai jos on orggisosilla muualla vaihdettu niin katso että ketjun korjaussarjan varaosanumeron viimenen merkki on C ja remppa tehty 2015 kesän jälkeen.
 
Jos 1.4Tsi volkkarissa on tehty jakopääremppa 120tkm kohdilla niin voiko olettaa, että se kestäisi edes tuonne 200 000km ennen seuraavaa ketjunvaihtoa? Vai meneekö näissä ketjut poikki jo muutaman kympin jälkeen rempasta....:confused:

Mahdotonta tuollaista on tietää, mpf:ltä poimittu:

Autot osa V

Positiivisiin kuuluisi, mutta laitan tänne. Vag eli VW Golf plus 1.4Tsi -10 Jonka jakoketju vaihdettu 45tkm takuuna ja 135tkm Goodwill-vaihtona. Jokin aika sitten valittelin, että alkaa taas toi ketju ääntämään käynnistyksessä.
Alkuviikosta aamulla töihin mennessä käynnistyksessä piti noin 5 sekuntia sellaista saatanallista räminää, eli oli ryhdyttävä toimeen, koska pian pikkumotti leipoo kiinni. Mittarissa nyt 195tkm.
Kyselin tarjouksia Turusta ja Tallinnasta (Forss) ajattelin, että nyt artisti maksaa itse:( Forss halvin 900€ ja Turussa hinnat noin 1200-1500€ siis jakoketjun vaihdolle tuolle paskeelle.

Vag-arenassa kuitenkin kehoitettiin menemään vielä marmorille kyselemään. Niin tein ja oho! Ilon ja onnen päivä. Vastaantulo lähes täydellinen, Öljyt ja suodattimen maksan itse, muun maksaa tehdas. (Tämä tietysti edellytti täydellistä huoltokirjaa ja jos käytetty ei-merkkihuoltoja, kuitit käytetystä öljystä)
Hauskaa, koska öljy ei paljoa auta, jos ketjun kiristäjäsysteemi on hanurista ja ketju tehty colapurkeista ;)
 
Mulla yks tuttu korjaaja totesi, että noi toimii hyvin, kun vaihtaa 70tkm välein ketjut ja hilppeet + DSG öljyt. (jos siis on DSG) Totesi, että on useampi yli 300tkm ajettu, yksi jopa 500tkm ajettu (tämä oli tosin diesel, mutta DSG) eikä niihin ole mitään tehty moottorille/vaihteistolle. Muuten kuin tuota ketjua vaihdeltu ja öljyt DSG:hen. Eikä kuulemma osat juurikaan maksa sen enempää tuohon ketjukäyttöiseen, kuin normaaliin hihnaan. Kyseessä ei ole merkkiliike, mutta useamman korjaajan huoltoliike.
 
Mulla yks tuttu korjaaja totesi, että noi toimii hyvin, kun vaihtaa 70tkm välein ketjut ja hilppeet + DSG öljyt. (jos siis on DSG)
Lootan öljynvaihtoväliä tulee siis pidentää, jos on öljykylpyisillä kytkimillä varustettu DSG? :bored:

Huolto-ohjelman mukaan ne vaihdetaan 60tkm välein.
 
Lootan öljynvaihtoväliä tulee siis pidentää, jos on öljykylpyisillä kytkimillä varustettu DSG? :bored:

Huolto-ohjelman mukaan ne vaihdetaan 60tkm välein.

Luulisin, että hän muisti ulkomuistista väärin. Jakoketjua suositteli kuitenkin n. 70tkm välein ja samassa puhui, että muistaa vaihtaa ne DSG öljyt.

EDIT: Tai sitten käsitin väärin, mikäli puhui DSG-lootan öljynvaihdosta huolto-ohjelman mukaan.
 
Kai tuo näkyy sit katsuripapereissa ym. että kyseessä on nelipaikkainen ajoneuvo, eikä viispaikkainen?
 
Hyvä tietää että keskimmäistä paikkaa ei saa käyttää.

Koskee siis kaikkia uusia Polo, Ibiza ja Arona malleja.
"kaikki auton käyttäjät varmasti saavat tiedon siitä, että takaistuimen keskipaikkaa ei saa käyttää".

Kirje ja tarra liittyvät tiettynä aikana valmistettujen Volkswagen Polo sekä Seat Ibiza ja Arona-mallien turvavyöongelmaan.

Kai tuo näkyy sit katsuripapereissa ym. että kyseessä on nelipaikkainen ajoneuvo, eikä viispaikkainen?
Ei näy.
 
Kai tuon pitäisi myös ajoneuvoveroa laskea kun auto on enää nelipaikkainen? o_O
 
Pitäisi. Mutta nuo on tarkoitus korjata myöhemmin viisipaikkaisiksi.
Lopullisia korjausratkaisuja aletaan Karjalaisen mukaan toteuttaa marraskuusta lähtien.

"Turvavyöhön tulee välikappale, joka estää sen tahattoman avautumisen."
 
Mulla yks tuttu korjaaja totesi, että noi toimii hyvin, kun vaihtaa 70tkm välein ketjut ja hilppeet + DSG öljyt. (jos siis on DSG) Totesi, että on useampi yli 300tkm ajettu, yksi jopa 500tkm ajettu (tämä oli tosin diesel, mutta DSG) eikä niihin ole mitään tehty moottorille/vaihteistolle. Muuten kuin tuota ketjua vaihdeltu ja öljyt DSG:hen. Eikä kuulemma osat juurikaan maksa sen enempää tuohon ketjukäyttöiseen, kuin normaaliin hihnaan. Kyseessä ei ole merkkiliike, mutta useamman korjaajan huoltoliike.

On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm väleino_O, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.

Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.

Maailman suurin autonvalmistaja vielä...:rofl:
 
Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.

Joissakin autoissa taas jakohihnan vaihtoväli on jopa 240tkm/10v. Yleensä hihna on myös vähän halvempi ja helpompi vaihtaa.

Huoltokulut siis normaalia suuremmat, kun täytyy 70tkm välein vaihtaa. Vagille tietysti vain hyvä juttu, koska töitä riittää paljon.
 
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.

Joissakin autoissa taas jakohihnan vaihtoväli on jopa 240tkm/10v. Yleensä hihna on myös vähän halvempi ja helpompi vaihtaa.

Huoltokulut siis normaalia suuremmat, kun täytyy 70tkm välein vaihtaa. Vagille tietysti vain hyvä juttu, koska töitä riittää paljon.

Prätkissä kyllä noutuu koville juurikin kierrosten takia ja mullakin on 2 mukinen 800cc jossa rajoitin 8500rpm niin alkaa olemaan venttiilikoneistolla töitä.
 
2003 -vuoden Audi A4 1.8T kone on loistava, noin 300 000km ajettu ja normaaleilla huolloilla olen pärjännyt. Edelleen on puhtia kaverissa ja alkuperäisellä turbolla/kytkimellä/vaihdelaatikolla mennään ja niin pois päin.

Kytkin ei luista, vaihteet menevät pehmeästi silmään. Korissa ei ole ruostetta muutamaa kiveniskemän kohtaa lukuunottamatta.

Välillä jotain hyvääkin!
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla ajalta ennen taloudellisia optimointeja ja suoraan koulunpenkiltä insinöörejä.
 
Kawasakissa myös noin 70tkm ajettu ketju. Ja varmaankin vähän raskaammassa käytössä, koska kiihdyttelyissä saattaa mennä 13 000rpm rajoittimellekin melkein.

Joissakin autoissa taas jakohihnan vaihtoväli on jopa 240tkm/10v. Yleensä hihna on myös vähän halvempi ja helpompi vaihtaa.

Huoltokulut siis normaalia suuremmat, kun täytyy 70tkm välein vaihtaa. Vagille tietysti vain hyvä juttu, koska töitä riittää paljon.

Minulla oli 305tkm ajettu GTi Almera(-97 alkuvuosi) jossa oli SR20DE moottori(High Port versio, sama kuin Primera GT. Myöhemmin Almeraa tehtiin 143hv Low Port versiona). Ketjulla oli ajettu tuo 305tkm eikä se ollut venynyt ajokilometreihin nähden kuin 2mm(tarkistettu ja mitattu kiristimestä).
Tuo ei vielä käyntiin eikä kestoon vaikuta eli todennäköisesti ajokilometrejä vielä reilusti edessä.
Viimeiset 3 vuotta almera oli minulla pelkästään ratakäytössä eikä sillä ajettu muuta ku rataa. Kahtena kesänä käytin nokan auki jotta pystyin ketjun tarkistamaan.

Näissä moottoreissa on se huonompi maineisempi SR20De jota tuotettiin briteissä ja jossain muussa euroopan maassa huonolla menestyksellä --> P11-144 moottoreissa ketjut venyi ja katkeili.

Tuollaisen jakoketjun kestävyyden kun yhdistäisivät VAG:laisiin. Tosin huoltokulujahan se tiputtaisi niin tuskin toteutuisi.

Lisäys: 1.8T Octavia RS:n tehtaan ilmoittama jakoketjun huoltoväli on 180tkm.
 
On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm väleino_O, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.
Maailman suurin autonvalmistaja vielä...:rofl:

Niinhän se onkin käsittämätöntä. Tämä nyt on suullisena kuultu, eikä ole välttämättä faktaa, mutta työkaveri kertoi, että 300D mersulla luki huolto-ohjelmassa 700tkm kohdalla "tarkasta ketjun kireys" :D
 
On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm väleino_O, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.

Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.

Maailman suurin autonvalmistaja vielä...:rofl:
Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa :D Omassa toyotassa nyt 300 000 km ja ei puhettakaan mistään ketjunvaihdosta tai mistään ongelmista muutenkaan. Kyllä ketjun tulee kestää vähintään se 600 000 km, mutta ilmeisesti vageilla ajavat haluavat maksaa autonsa kahteen kertaan, kerran ostohetkellä ja sitten toisen kerran kun ketju vaihdetaan 10 kertaa.
 
Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa :D Omassa toyotassa

Ne jotka ei halua ajaa esimerkiksi toyotalla? Siskolikalle kyllä ostettiin tojo, kun piti saada varmatoiminen auto autoista mitään ymmärtämättömälle. On tullut sen jälkeen vähän sellainen mielikuva, että niidenkin laatua jonkin verran kaunistellaan esson baarien kulmapöydissä... Varmaan ovat keskimäärin vankempia kuin monet muut, mutteivät mitään viattomia kyllä nekään ainakaan kun ikää tulee. Tuohon kyseiseen avensikseen jouduttiin vaihdattamaan mm. automaattivaihteiston valitsimen vaijeri/kaapeli/mikälie. Taisi tulla yli 500e hintalappu sillekin hommalle. Mun mielestä tuollaisenkin osan tulisi kestää sen minkä muukin auto ympärillä...
 
Ne jotka ei halua ajaa esimerkiksi toyotalla? Siskolikalle kyllä ostettiin tojo, kun piti saada varmatoiminen auto autoista mitään ymmärtämättömälle. On tullut sen jälkeen vähän sellainen mielikuva, että niidenkin laatua jonkin verran kaunistellaan esson baarien kulmapöydissä... Varmaan ovat keskimäärin vankempia kuin monet muut, mutteivät mitään viattomia kyllä nekään ainakaan kun ikää tulee. Tuohon kyseiseen avensikseen jouduttiin vaihdattamaan mm. automaattivaihteiston valitsimen vaijeri/kaapeli/mikälie. Taisi tulla yli 500e hintalappu sillekin hommalle. Mun mielestä tuollaisenkin osan tulisi kestää sen minkä muukin auto ympärillä...

Avensis -08 0-->200tkm ja yksi pyöränlaakeri meni, muuten perus öljynvaihtoa ja jarrulevyä ja palaa.

Landcruiser -08 0-->160tkm ei mitään ylimääräistä.

Corolla -08 0--->130tkm ei mitään ylimääräistä.

Auris hybrid -14 0-->80tkm ei mitään ylimääräistä.
 
Kestäähän se toyota. (pl. pari moottoria) Itse en ikipäivänä ostaisi, koska en kestä niitä rengasmeluja, huonoa ohjausta ja olematonta iskunvaimennusta.
 
Kestäähän se toyota. (pl. pari moottoria) Itse en ikipäivänä ostaisi, koska en kestä niitä rengasmeluja, huonoa ohjausta ja olematonta iskunvaimennusta.
Totta. Vertailuissahan Toyota ei ole kehuttavasti pärjännyt. Koeajoin uuden Kia Ceedin ja uuden Ford Focuksen. Ceed oli ärsyttävän äänekäs rengasääniltään. Focus taas oli oikein miellyttävä. Eli eroja on huomattavasti. Myös Hyundai ioniq oli äänekäs. Koeajamatta on Golf ja Octavia. Aikaisemmin tilaukseen meni 2018 Fiesta, joka on pikkuautoksi mielestäni suht hiljainen 16" pyörillä. Samaa tasoa kyllä varmaan Polo ja Ibizakin.

Ilmeisesti Toyotan alustarakenne on aika yksinkertainen. Eli ei ehkä aivan niin hyvä, mutta kestävä ja halpa. Korjaaminen on myös helppoa.
 
On se käsittämätöntä että ketjua pitää vaihtaa 70tkm väleino_O, edellisessä autossa ajoin alkuperäisellä ketjulla 300tkm ja vieläkin se on ajossa samalla ketjussa 3v myöhemmin.

Prätkässä on nyt 40tkm mittarissa ja sekin on alkuperäinen ketju eikä mitään tarvetta rempata. Kierrosrajoitinta nostettu 1000rpm ja sikaa saa koko ajan ja rajoitin paukkuu.

Maailman suurin autonvalmistaja vielä...:rofl:
Ei sitä ketjua oikeasti tarvitse vaihtaa 70tkm välein. Nämä kymppitonnien välein hajonneet ketjut yms tapahtunut ennen 2015, jolloin ketjun laatu oli täyttä paskaa. Uusin ja viimeisin ketjuversio tullut 2015 kesällä, joten sen jälkeen jos ketju vaihdettu niin ei enää pitäisi olla mitään ongelmia ketjun kanssa. Ja puhun nyt näistä pikkukoneista. Ja GW:tä näihin ketjuremontteihin on 10 vuotta ensirekisteröinnistä. Taitaa olla 8 vuoteen asti 100% GW:t ja sitten siitä puolittuu, kunnes 10v jälkeen poistuu GW:t kokonaan. GW:n käyttö tosiaan edellyttää kunnollista huoltohistoriaa, eli huollot todistettavissa ja suoritettu ajallaan.
 
Joo ei voi tajuta kuka noita ostaa :D Omassa toyotassa nyt 300 000 km ja ei puhettakaan mistään ketjunvaihdosta tai mistään ongelmista muutenkaan. Kyllä ketjun tulee kestää vähintään se 600 000 km, mutta ilmeisesti vageilla ajavat haluavat maksaa autonsa kahteen kertaan, kerran ostohetkellä ja sitten toisen kerran kun ketju vaihdetaan 10 kertaa.
Ne, jotka ostaa uuden auton itselleen eivät seuraavalle tai sitä seuraavalle omistajalle. Harvaa uutta ostavalla kiinnostaa paskan vertaa kestääkö se 300 tai 600tkm, kun vaihtavat kuitenkin uuteen 2-3v päästä.
 
Ei sitä ketjua oikeasti tarvitse vaihtaa 70tkm välein. Nämä kymppitonnien välein hajonneet ketjut yms tapahtunut ennen 2015, jolloin ketjun laatu oli täyttä paskaa. Uusin ja viimeisin ketjuversio tullut 2015 kesällä, joten sen jälkeen jos ketju vaihdettu niin ei enää pitäisi olla mitään ongelmia ketjun kanssa. Ja puhun nyt näistä pikkukoneista. Ja GW:tä näihin ketjuremontteihin on 10 vuotta ensirekisteröinnistä. Taitaa olla 8 vuoteen asti 100% GW:t ja sitten siitä puolittuu, kunnes 10v jälkeen poistuu GW:t kokonaan. GW:n käyttö tosiaan edellyttää kunnollista huoltohistoriaa, eli huollot todistettavissa ja suoritettu ajallaan.

Eikös uusissa koneissa ole vaihdettu takaisin hihnaan -13 ->? Ja tuo 70tkm oli nimenomaan niille ekoille 1.4/1.2TSI/TFSI malleille.

@jm82 Nimenomaan näin. Ja siinä autossa minä ainakin maksan ulkonäön lisäksi siitä, että sillä on mukava ajaa. Voihan sitä ostaa carina E:n vuodelta -89 dieselinä, eikä tarvitse kuin öljyjä vaihtaa. (ja kaikki pellit :D) Mutta mulle se auto on muutakin kuin kulkuväline. Siihen on toistaiseksi toiminut audi omalla kohdalla.

Eikä nyt pidä ajatella, että mä ostaisin audin pelkästään mukavuudesta ja ulkonäöstä. Tottakai sen pitää myös kestää, enkä ole vielä pettynyt 1.8 vaparin, 2.8 v6 vaparin tai 2.0TDi:n kanssa kestävyyden osalta. Toki se täytyy sanoa, että tuo 2.0TDi:n välijäähdytin on huono ja samoin öljypumppu.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 781
Viestejä
4 511 579
Jäsenet
74 492
Uusin jäsen
Pizzamauste
Back
Ylös Bottom