• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

VAG autojen monet ongelmat

Juu, turboteciltä löytyy manuaalivaihteiseen semmoinen 140hv ja EGR OFF ratkaisu myös. Tulee aivan kuin eri autoksi.
Kokemuksia on myös 140hp softatusta CAYCista. Tämä uusi 115hp kone vetää alhaalta sitäkin paremmin ja on paljon kevyempi ajaa normaalissa pyörityksessä. Turbo tuntuu heräävän paljon aiemmin ja pienemmällä viiveellä. Ilmeisesti noista vanhoista 1.6 TDI koneista ei saa isommin alavääntöä irti vakio-osilla mitenkään järkevästi. Toki tässäkin puhutaan 200kg kevyemmästä autosta, mikä varmasti tuo keveyttä myös ajoon jonkun verran.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on vastaavat kokemukset noista 1.6 TDI koneista B7 ja B8 Passateista, jotka on molemmat manuaaleja. Tuo uudempi on paljon pirteämpi kone kuin edellinen, vetoalue tuntuu olevan huomattavasti laajempi ja ero tuntuu paljon isommalta kuin paperilla on. Toki ei noihin koreihin tarjoa kummoista suorituskykyä.
 
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…
Kotelo vaihdettu, maksoin pelkän osan. MUTTA auto alkoi täristää liikkeelle lähdettäessä ja ensimmäiseltä vaihteelta toiselle vaihto tuntui erittäin ”epätasaiselta”… Nyt kilsoja 15 ja oireet ovat lähes hävinneet. Hauskaa. :dead:

Edit* Nyt kaupan pihasta lähdettäessä auto pelitti täysin normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni
 
Viimeksi muokattu:
Jos on harmaa moraali, niin laita kiertoon nyt kun ongelmaa ei juuri huomaa. Kyllä sen joku autoliike sitten korjauttaa 6kk:n virhevastuun aikana.
 
Jos on harmaa moraali, niin laita kiertoon nyt kun ongelmaa ei juuri huomaa. Kyllä sen joku autoliike sitten korjauttaa 6kk:n virhevastuun aikana.
Jos nyt unohtaa vielä moraalisen ongelman, niin eikai tossa vaihdossa tule kuin tappiota, kun ottaa huomioon liikkeen katteet hyvityshinnassa ja uuden ostohinnassa. Ellei nyt juuri ollut anyway vaihtamassa autoa liikkeessä.
 
Jos nyt unohtaa vielä moraalisen ongelman, niin eikai tossa vaihdossa tule kuin tappiota, kun ottaa huomioon liikkeen katteet hyvityshinnassa ja uuden ostohinnassa. Ellei nyt juuri ollut anyway vaihtamassa autoa liikkeessä.
Joo en ole pistämässä tätä kiertoon ja hankkimassa käytettyä, jossa mahdollisesti saman korjaukset edessä. Ei ole tosiaan nykyiseen tarpeeseen oikein sopivampaa mallia tarjolla. Jonkinlainen arvio pelkästä vauhtipyörän vaihdosta oli 1300e luokkaa, niin epäilen että vaihdossa liikkeessä tulisi paljon enemmän takkiin.

E: Onko kelllään tietoa pitäiskö kaksoiskytkimen remppaa miettiä samalla kun vauhtiksen vaihtaa? Vaihdetaanko se vain manuaaliaskien kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni

Ei nyt mikään mahtava muisti, mutta omasta S4:stä tais lähteä vähän vastaava ääni kun vauhtipyörä meni. Se alkoi ensin oirelemaan kun liikkeelle lähti paikoiltaa pakilla niin kuului kolinaa. Sitten se ääni alkoi kuulumaan pienessä ajassa selkeämmin ja lopulta lähes kokoajan kuului rouskutus. Mun autosta vaihdettiin samalla kytkinasetelma ja mekatroniikka. Kytkimet kuitenkin kuluu aina ja omassa alkoi välillä tuntumaan jaottomilla vaihteilla nykäisy. Ei se kytkimien vaihto lopulta paljoa siinä koko paketissa paina kun kerran laatikko on jo irti.

Ässään meni (löysin kuitin sähköpostista vielä):
- vauhtipyörä 1000e
- kytkinpaketti 440e
- mekatroniikka 680e
- suodatin 52e
- öljy 150e
- työ 1340e
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni


Meidän Passatin ja ääninäytteen perusteella sanoisin voittajaksi kaksoimassan.. Ainakin näytteessä ääni on suht selkeä omasta mielestäni. Meillä kyseinen osa meni vaihtoon jossain 220tkm kohdilla. Siinä oireina oli kolina kylmänä ja lopulta hidas tarraaminen esim. (ylä)mäessä. Ekalla autolla ajettiin kokonaisuudessaan n. 65 -> 470 tkm väli ja juuri muita murheita ei ollut. Kolina alkoi varmaan jo ennen 200tkm ja vaihtaessa kuulosti enemmänkin siltä, että joku takoo kattilaa konehuoneessa. :whistling: Kyseessä oli Passat 2.0 TDI DSG6, joskin vuodelta 2009. Se muuten ajettiin 500 tkm maagisen rajan yli toisen omistajan toimesta.

Kytkintä siihen ei vaihdettu, mutta sillä olisi ehkä voinut estää loppupään tahmaisuuden ajossa. Tai jotenkin auto tuntui siltä, että vaihdot on löysiä, pehmeitä ja vaivalloisia.

Kovaa ajoa vaan ja rauta vaihtoon viimeistään sitten, kun mielipiteet kuulijoilla ja pajalla alkavat olemaan yksimieliset vaihtotarpeesta:asif:
 
Muutama viesti aiemmin oli omassa Passatissa tuo kaksoismassan ja kytkimen vaihto ajankohtaisia. Käytännössä rikki oli lopulta kaksoismassan silmälaakeri, mutta kun laatikko oli jo irti ja autolla ajettu n. 280tkm, ei ollut järkeä jättää kaksoismassaa ja kytkintä vaihtamatta, jotka oli alkuperäisiä. Työn osuus oli kuitenkin tuossa jo pääasiassa maksettu. Kyseessä siis 2014 ecofuel 1.4 tsi dsg Passat. Koko remppa alkuperäisosin uudella kytkimellä, vauhtipyörällä ja laatikon öljyvaihdoilla töineen n. 1900e. Kyseessä siis DQ200 7-lovinen kuivakytkinlaatikko. Kytkimen vaihdon myötä vaihtaminen kyllä parani selvästi.
 
Miten tarkastushuolto toimii? 2018 Skoda Octaviaan juuri vaihdettu öljyt, suodattimet, ilmastointi huollettu ym. mutta ajotietokone haluaa tarkastushuoltoon jo 51 päivän päästä. Pitääkö maksaa merkkiliikkeelle 60 euroa, jotta käyvät vain lyhyellä koeajolla toteamassa auton täysin toimivaksi? Muuten en välittäisi yhtään, mutta autossa on 12 kuukauden Hedin Certified -takuu. Ehtoina on huolto-ohjelman noudattaminen.
 
Miten tarkastushuolto toimii? 2018 Skoda Octaviaan juuri vaihdettu öljyt, suodattimet, ilmastointi huollettu ym. mutta ajotietokone haluaa tarkastushuoltoon jo 51 päivän päästä. Pitääkö maksaa merkkiliikkeelle 60 euroa, jotta käyvät vain lyhyellä koeajolla toteamassa auton täysin toimivaksi? Muuten en välittäisi yhtään, mutta autossa on 12 kuukauden Hedin Certified -takuu. Ehtoina on huolto-ohjelman noudattaminen.
Kuulemma puhtaasti silmämääräinen tarkistus autolle jota moni haukkuu pelkäksi rahastukseksi ja siltähän se kyllä kuulostaakin.
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
Ilmeisesti 2 vuotta oston jälkeen ensimmäisen kerran ja sen jälkeen kerran vuodessa. Jarrunesteiden vaihto ei sisälly tuohon. Itsellä on kyllä se edessä syksyllä, niin varmaan lyötävä samaan pakettiin. 60€ + 60€ tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto merkkihuollossa. Kun takuu on ohi, niin turhat tarkastushuollot loppuu siihen. Nyt ei viitsi ottaa riskejä, jos tuleekin joku vika ja valittavat, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu :beye:
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
Onhan tuo kaikissa uusissa korsernin autoissa. Taitaa olla 30 tkm tai vuosi se miten itkee tuon perään. Jos siis öljynvaihtoväli on yli vuosi, niin kitisee tarkistusta. Saa nollattua onneksi mittariston nollausnapista.
 
Onhan tuo kaikissa uusissa korsernin autoissa. Taitaa olla 30 tkm tai vuosi se miten itkee tuon perään. Jos siis öljynvaihtoväli on yli vuosi, niin kitisee tarkistusta. Saa nollattua onneksi mittariston nollausnapista.
Omassa ainakin30tkm/ tai kaksi vuotta huoltoväli. Ei se mitään muuta tarkastushuotoa kitise. Erikseen sitten jarrunesteiden vaihtoväli, joka on puhtaasti aikamääreinen väli. Siitä se kitisee.
 
Omassa ainakin30tkm/ tai kaksi vuotta huoltoväli. Ei se mitään muuta tarkastushuotoa kitise. Erikseen sitten jarrunesteiden vaihtoväli, joka on puhtaasti aikamääreinen väli. Siitä se kitisee.
Kyllä noita on näkynyt ainakin 2015+ skodassa, seatissa, vw ja Audissa millä ite körötellyt. Muista konsernin merkeistä en osaa sanoa.
 
Tavallisilla rinkeliautoiilla ajellut ikuisuuden eikä ole koskaan tullut ylimääräisiä tarkatushuotoja eteen. ( pl jarrunesteiden vaihto ). Omituista.
 
Audi eroaa tässä tietyin vuosimallein muista. Audilla taitaa pääsääntöisesti olla 2 vuotta niin öljynvaihto- kuin tarkastushuollolla. Taitaa nyt uusimmat VW:t liittyä tuohon samaan jos ei ole jo liittynyt. Volkkareihin tuo tarkastushuolto taisi tulla MY14 autoissa.

Liikkumisturvaanhan tuo tarkastuhuollon tekemättömyys myös vaikuttaa. Toki monella vakuutuksissa samat mitä tuo liikkumisturva sisältää.
 
Audi eroaa tässä tietyin vuosimallein muista. Audilla taitaa pääsääntöisesti olla 2 vuotta niin öljynvaihto- kuin tarkastushuollolla. Taitaa nyt uusimmat VW:t liittyä tuohon samaan jos ei ole jo liittynyt. Volkkareihin tuo tarkastushuolto taisi tulla MY14 autoissa.
OK, Hyvä tietää. Mutta miksiköhän noin, Samoja vehkeitä kuitenkin nämä konsernimenopelit.
 
Väittäisin kyllä Audissa olevan nykyään ihan sama systeemi kuin muissakin konsernin autoissa. Sitä en varmaksi sano tuliko siirtymä jotenkin myöhemmin kuin muihin, voi olla että tuli.

Öljynvaihtohuolto ja tarkastushuolto ovat kaksi erillistä asiaa. Öljynvaihdon väli voi olla enintään 2 vuotta tai 30tkm, käytännössä auto laskee tuota ajoprofiilin mukaan ja todellisuus on lähes aina lyhyempi. Öljynvaihtohuoltoon ei kuulu mitään muuta kuin moottorin öljyn ja suodattimen vaihto. Eipäs kun, tarkistin, ainakin joissakin malleissa jarrupalat ja -levyt tarkastetaan silmämääräisesti öljynvaihtohuollossa...

Tarkastushuollon väli taas on 1 vuosi / 30 tkm kumpi sitten ensin täyttyykään, paitsi ensimmäisen kerran se tehdään vasta auton ollessa 2v ikäinen. Tarkastushuolto ei ole pelkkä silmämääräinen tarkastus vaan siihen kuuluu kaikki muu paitsi moottorin öljynvaihto. Olkoon sitten ilmansuodatinta, sytytystulppaa, jarrunestettä, haldexin öljyä, vaihteiston öljyä, saranoiden voitelua, vesikaukalon puhdistusta tai mitä ikinä kyseisellä ajankohdalla tai kilometrimäärällä eteen tuleekaan. Ne tehdään kaikki tuossa tarkastushuollossa.

Vanhemmassa kalustossa tuon tarkastushuollonkin väli oli 2v / 30tkm myös ensimmäisen kerran jälkeen. Tästä taas aiheutui joskus omituisia juttuja kun vaikkapa vuoden päässä oleva sytytystulppien vaihto tehtiin jo yhtä vuotta liian aikaisin, koska seuraavassa huollossa 2v päästä se olisikin ollut jo vuoden myöhässä.
 
Mikä ihme on tarkastushuolto? XD Luulis, että normi huolto-ohjelmassa katotaan hommat huoltojen yhteydessä ja sit esiintyvät viat korjataan muuten kun tarvitsee. En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
 
Mikä ihme on tarkastushuolto? XD Luulis, että normi huolto-ohjelmassa katotaan hommat huoltojen yhteydessä ja sit esiintyvät viat korjataan muuten kun tarvitsee. En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
Meisselin postauksesta ymmärsin niin että se tarkastushuolto on se vuosittainen huolto, Öljynvaihto väli voi olla pidempi, eli jos ne ei mene rytmiin, niin varmistetaan että öljytvaihdetaan ajallaan, mutta myös muut asiat tehdään ajallaan.

Vaihtoehtona voisi sitten olla että huolto-ohjelmassa vaihdettaisiin aina öljyt, ja se menisi vuosittain tai kun km raja saavutetaan. ja ohjelma suunniteltaisiin sen mukaiseksi. Nostaisi kustannuksia.
 
En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
Eiköhän joka ikinen auto pidä käyttää vuoden tai kahden välein huollossa vaikka kilometrejä ei tulisi kuin 10 vuodessa. Jos siis haluaa noudattaa auton huolto-ohjelmaa. Noilla speksein ei varmaan voi sitten ostaa mitään autoa?
 
Joo en ole pistämässä tätä kiertoon ja hankkimassa käytettyä, jossa mahdollisesti saman korjaukset edessä. Ei ole tosiaan nykyiseen tarpeeseen oikein sopivampaa mallia tarjolla. Jonkinlainen arvio pelkästä vauhtipyörän vaihdosta oli 1300e luokkaa, niin epäilen että vaihdossa liikkeessä tulisi paljon enemmän takkiin.

E: Onko kelllään tietoa pitäiskö kaksoiskytkimen remppaa miettiä samalla kun vauhtiksen vaihtaa? Vaihdetaanko se vain manuaaliaskien kohdalla?
Ei kannata vaihtaa noilla kilometreillä ja tuolla laatikolla muuta kuin kaksoismassavauhtipyörä.
 
Tarkastushuolto ei ole pelkkä silmämääräinen tarkastus vaan siihen kuuluu kaikki muu paitsi moottorin öljynvaihto. Olkoon sitten ilmansuodatinta, sytytystulppaa, jarrunestettä, haldexin öljyä, vaihteiston öljyä, saranoiden voitelua, vesikaukalon puhdistusta tai mitä ikinä kyseisellä ajankohdalla tai kilometrimäärällä eteen tuleekaan. Ne tehdään kaikki tuossa tarkastushuollossa.

Itseasiassa eivät sisälly tarkastushuoltoon, mutta tekevät toki tarkastushuollon yhteydessä. Laaja tarkastushuolto + öljynvaihto omaan Golf mk7 maksaa merkihuollossa n. 180-200e, mutta se ei todellakaan sisällä kaikkia tuollaisia asioita vaan ne on erillishinnoiteltavia määräaikaishuoltoja jotka merkkihuollossa maksavat törkyisen paljon.

Saranoiden voitelu ym. pieni saattaa kuuluakin, ei ole nyt huolto-ohjelma tässä käsillä. Kuvassa mitä volkkarin sähköinen varauspalvelu listaa esimerkkitapauksessa.
 

Liitteet

  • IMG_20230727_065108.jpg
    IMG_20230727_065108.jpg
    173,8 KB · Luettu: 126
Itseasiassa eivät sisälly tarkastushuoltoon, mutta tekevät toki tarkastushuollon yhteydessä.
Niin... ainahan sanojen merkityksestä voidaan saivarrella. Se tarkastushuolto on joka tapauksessa se hetki jolloin kaikki määrävälein tehtävät huoltotoimet suoritetaan, lukuunottamatta moottorin öljynvaihtoa. Tietysti jos on sellainen vuosimäärä ja ajokilometrit ettei kerrassaan mitään muuta kuin tarkastuksia osu kyseiseen huoltoon, niin sitten ei muuta tehdä.
 
Itellä on kyllä aina tyrkytetty kaikki ihan öljynvaihdon yhteydessä kun en ole koskaan missään tarkastushuollossa käyttänyt. Ehkä tuo on asiakkaan tahdosta enemmän kiinni kuin liikkeestä.
 
Ehkä tuo on asiakkaan tahdosta enemmän kiinni kuin liikkeestä.
Totta kai kaikki huollot voi tehdä aina yhdessä köntässä, ei sitä mikään estä. Ja jos autolla tulee sopivasti ajoa niin se toimii oikein hyvin.

Mutta joskus nuo kulkevat kovin eri tahtiin ja sitten tulee tehtyä joko moottorin öljynvaihtoja tai muita huoltoja huomattavastikin etuajassa. Eihän sekään toki mitään haittaa, ellei pientä rahanhukkaa sellaiseksi laske.
 
Niin... ainahan sanojen merkityksestä voidaan saivarrella. Se tarkastushuolto on joka tapauksessa se hetki jolloin kaikki määrävälein tehtävät huoltotoimet suoritetaan, lukuunottamatta moottorin öljynvaihtoa. Tietysti jos on sellainen vuosimäärä ja ajokilometrit ettei kerrassaan mitään muuta kuin tarkastuksia osu kyseiseen huoltoon, niin sitten ei muuta tehdä.

Eikös tässä juuri tuon valmistajan käyttämän sanan tarkastushuolto merkityksestä keskusteltu, siis että mitä se tarkoittaa/sisältää? On siinä ihan konkreettinen ero jos teet tarjouspyynnön/tilauksen tarkastushuollolle niin sen myös saat siihen hintaan mitä kertoivat, et muuta. Tai jos liikkeen mainoksessa sanotaan että tarkastushuolto nyt vain x euroa niin siihen ei todellakaan kuulu kaikki nuo muut työt vaan ne voivat helposti maksaa lisäksi satoja euroja. Jos itse ei tiedä mitä täytyy tehdä niin pitää pyytää katsomaan tarkastushuolto ja muut ajankohtaiset huollot jos haluaa että kaikki tulee hoidetuksi. Merkkihuollossa, ja varmaan monella monimerkkikorjaamollakin, toki ehdottavat noita muita töitä sen mukaan kun ovat ajankohtaisia. Eivät silti "kuulu tarkastushuoltoon" kuten kerroit. Toki tuollainen satasten ero on kunnon murottajalle vain saivartelua ja se sinulle suotakoon. Kaikki eivät valitettavasti ole niin varoissaan :grumpy:

Kävin myös koneelta katsomassa tuota netistä joskus ongittua service manualia. Sieltä löytyy kolme kategoriaa huolloille "oil change service", "inspection" ja "additional work, dependent on time & mileage".
 
Eikös tässä juuri tuon valmistajan käyttämän sanan tarkastushuolto merkityksestä keskusteltu, että mitä se tarkoittaa/sisältää?
Alunperin oli kyse siitä, että miksi auto pyytää erikseen jotain ihmeellistä tarkastushuoltoa ja miksei öljynvaihdoissa käyttäminen riitä. Siihen minä yritin vastata, että se tarkastushuolto on se käynti jonka yhteydessä kaikki muut toimenpiteet paitsi moottorin öljynvaihto on tarkoitus tehdä.

Kun siis ihmeteltiin, että öljynvaihdossa on juuri käyty ja pitäisi muka 51 päivän kuluttua taas mennä huoltoon. Se VOI olla pelkkää silmämääräistä tarkastelua mutta voi olla myös tarvetta ihan oikeille huoltotoimille. Hinnoista en ole pyrkinyt missään vaiheessa keskustelemaan.
 
Alunperin oli kyse siitä, että miksi auto pyytää erikseen jotain ihmeellistä tarkastushuoltoa ja miksei öljynvaihdoissa käyttäminen riitä. Siihen minä yritin vastata, että se tarkastushuolto on se käynti jonka yhteydessä kaikki muut toimenpiteet paitsi moottorin öljynvaihto on tarkoitus tehdä.

Kun siis ihmeteltiin, että öljynvaihdossa on juuri käyty ja pitäisi muka 51 päivän kuluttua taas mennä huoltoon. Se VOI olla pelkkää silmämääräistä tarkastelua mutta voi olla myös tarvetta ihan oikeille huoltotoimille. Hinnoista en ole pyrkinyt missään vaiheessa keskustelemaan.

Ei mene siltikään ihan yksiselitteisesti niin, että aina tarkastuksen yhteydessä tehtäisiin "kaikki muu". Esim. DSG öljynvaihtoväli on kilometrien mukaan ilman aikarajaa ja on ns. öljynvaihtovälillä jaollinen lukema, eli jos ajat sen verran että moottoriöljynvaihto menee kilsojen mukaan niin vaihteistoöljyt menee ainasamaan aikaan sillä kertaa kun vaihteistonkin osalta on kilsat täynnä. Ja jos ajaa vähemmän niin ei se silti osu välttämättä tarkastuksen kanssa samaan, vaan joutuu joko tekemään etuaikaisen vaihdon tai vielä erillisen huoltokäynnin. Sytytystulpat taas on muotoa kilometrit tai aika, vähän ajavalla menee tarkastushuollon kanssa mutta enemmän ajavalla taas öljynvaihdon kaverina, koska on myös öljynvaihtovälillä jaollinen kilometrilukema.

Ei ollut itsellänikään tarkoitus varsinaisesti hintaa liiaksi painottaa, lähinnä hinnan kautta tuoda esille mitä saa jos tilaa vain tarkastushuollon vaikkapa autojerryn kautta tai liikkeen mainoksen innoittamana.

Ja tosiaan merkkihuollon tai osaavan monimerkkikorjaamon kanssa asioivalle ei huollon sisällön kanssa varmasti tule ongelmaa, koska tosiaan sielä kyllä kerrotaan mikä on milloinkin ajankohtaista.

edit. merkittävintähän on toki juuri tuo kertomasi, eli ymmärtää että (auton ilmoittama) öljynvaihto tarkoittaa lähtökohtaisesti vain sitä öljynvaihtoa eikä yleisesti määräaikaishuoltoa.
 
Viimeksi muokattu:
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png
 
Viimeksi muokattu:
Koska octavian valot häikäisevät vastaantulijoita. Ovat olleet paskoja iät ja ajat. Monesti myös sojottavat liian ylös. Ei tosin kuvassa.
Uusimman korimallin Octavian valot myös ovat monesti tehtaalta suunnattu taivaisiin.
 
Koska octavian valot häikäisevät vastaantulijoita. Ovat olleet paskoja iät ja ajat. Monesti myös sojottavat liian ylös. Ei tosin kuvassa.
Uusimman korimallin Octavian valot myös ovat monesti tehtaalta suunnattu taivaisiin.
Saman havainnon olen tehnyt, suuntaus oktaaveilla jostain syystä hitusen liian ylhäällä. Yleinen vika.

Olisi kiva tietää Oktaavien ensikatsastuksen tilastoja valojen huomautuksista, jääkö nuo kiinni seillä ?
 
Saman havainnon olen tehnyt, suuntaus oktaaveilla jostain syystä hitusen liian ylhäällä. Yleinen vika.

Olisi kiva tietää Oktaavien ensikatsastuksen tilastoja valojen huomautuksista, jääkö nuo kiinni seillä ?
Ite en oo kuullut että kukaan ois koskaan saanut huomautusta valojen suuntauksesta vaikka olis kuinka perseellään. Referenssit lasketaan ilmeisen tarkkaan mutta niin kauan kun valot näyttää eteenpäin ne on ok.
 
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png
Se on ehkä noin 5min homma tarkistaa valojen korkeus tai vaikka koko valokuvio...
 
Kojelautakameran kuvassa ei voi olla suuntauksesta kiinni, kun toinen auto on tulossa kaukaa mäen päältä ja on kaukana lähivalojen valaisun alueelta. Samoin on käynyt aiemminkin. Piti vielä jättää auto parkkiin ja kävellä katsomaan valoja. Vähemmän nuo häikäisevät terävän valokuvion takia kuin halogenit. Tarkastushuolto tulossa ja siellä voisi vielä mainita suuntauksesta.

Pitää ehkä ajaa pimeällä tiellä omaa autoa vastaan. Todella kirkkaat valot nuo ovat, eli voisiko sen perusteella vastaantulija luulla, että pitkät ovat päällä, vaikka eivät oikeasti häikäise.
 
Menee vähän offtopicin puolelle mutta mitä kirkkaammmaksi high techiksi valot muuttuu niin sitä enemmän ne tuntuu häiritsevän. Tottakai jos ajellaan absoluuttisen tasaisella alustalla led/laser valojen terävät rajaukset toimivat varmasti hyvin. Mutta todellisuudessa kun ne kirkkaat valot yhdistetään korkeaan autoon niin jo jossain Kehä 1 ajaessa välillä tuntuu että joku on laittanut Batman-valonheittimen päälle takana. Ja Kehä 1 nyt esimerkkinä tiestä joka on ikäänkuin tasainen mutta käytännössä pikku kumpuilua sen verran että noin käy.
 
Mitkäs valot tarkalleen? Ocu 4 matriiseilla/ normi ledeillä vai ocu 3 FL ledeillä? Nimittäin mulla on tarkasti säädetty Ocu 3 FL:n ledit ja kyllä mullekkin ajoittain räpsytellään kun ajelee lyhkäsillä pimeellä. No räpsyttelen sitten takaisin, niin tulee varmasti selväksi, että ei ole pitkät päällä.
 
Mitkäs valot tarkalleen? Ocu 4 matriiseilla/ normi ledeillä vai ocu 3 FL ledeillä? Nimittäin mulla on tarkasti säädetty Ocu 3 FL:n ledit ja kyllä mullekkin ajoittain räpsytellään kun ajelee lyhkäsillä pimeellä. No räpsyttelen sitten takaisin, niin tulee varmasti selväksi, että ei ole pitkät päällä.
3 FL. Jotkut tuntuvat lykkäävän oikein surutta pitkät päälle väläyttämisen sijaan. Itse kun lyö lisävalon päälle, niin onneksi sitten tippuu aika äkkiä takaisin lyhyille. Voisi ehkä kytkeä parkit lisävaloon palamaan, niin vastaantulijat näkevät, että keulalla on enemmänkin sammuksissa olevaa valolaitteistoa. Tosin moniko tuota lopulta tajuaa.
 
Pääsääntösesti kaikki ledivalot saisi kieltää lailla, terveisin normaaleilla halogeeneilla ajeleva. Mikä tahansa uudempi auto jollain ledivehkeillä tulee vastaan niin saa tarkkaan katsella ojaan että näkisi jälkeenpäinkin jotain.

Aika järkyttävää millasia valoja on saatu maahantuontileimasta läpi. Kuski näkee varmasti hyvin, muut eivät yhtään mitään.
 
Tässä on varmasti kysymys enemmänkin henkilökohtaisista eroista. Itseäni ei juurikaan valot kyllä häikäise, ellei joku tule jonkun ledibarin kanssa pitkät päällä vastaan.
 
Tässä on varmasti kysymys enemmänkin henkilökohtaisista eroista. Itseäni ei juurikaan valot kyllä häikäise, ellei joku tule jonkun ledibarin kanssa pitkät päällä vastaan.
Todennäköisesti. Ja riippuu ajatko itse vastaavilla valoilla vai vanhoilla h4/h7 roippeilla.
 
Vinkkejä sähköisen takaluukun jumiutumiseen eli kun suljen nappulasta niin jumiutuu puoliväliin ja piippaa. Eilen oli tavaraa edessä ja jäi siihen kohtaan, nyt tyhjänä pysähtyy mielestäni samaan kohtaan. Skoda Octavia 2017.
 
Vinkkejä sähköisen takaluukun jumiutumiseen eli kun suljen nappulasta niin jumiutuu puoliväliin ja piippaa. Eilen oli tavaraa edessä ja jäi siihen kohtaan, nyt tyhjänä pysähtyy mielestäni samaan kohtaan. Skoda Octavia 2017.
Kun ylhäällä niin paina sulkunappia pitkään, kunnes piippaa. Opettaa "nostokorkeuden" uudestaan niin jos lähtisi sillä toimimaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 116
Viestejä
4 681 835
Jäsenet
76 724
Uusin jäsen
kajaaninyymi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom