VAG autojen monet ongelmat

Huomasin juuri, että 2.0 TDI 150 ('15 lopulta, Seat) pitää jonkilaista vitinää tyhjäkäynnillä ja kierroksia antaessa kuullostaa sirinältä, mitä en ole ennen huomannut. Ajaessa ei ääntä huomaa, mutta paikallaan konepelti auki huomasin. Kilometrejä 170tkm. Voiko olla apulaitehihnaan liittyvää, tai jotain muuta? Jakopää laitettu pumpun kanssa melkein 2 vuotta sitten 6v iässä. Mahtaako olla kiireistä asiaa huoltoon?

E: Googlettelun perusteella voi liittyä ainakin laturiin, laturihihnaan tai jakopäähän.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan nyt on ihan yleistä tietoa että ilmastoinnin päällä pito lisää polttoaineen kulutusta ja syö tehoja moottorilta.
 
Tuohan nyt on ihan yleistä tietoa että ilmastoinnin päällä pito lisää polttoaineen kulutusta ja syö tehoja moottorilta.
Ilmastointi ei kovin montaa kilowattia kylläkään syö. Kotitalouksien ilpit jäähdyttää kämppää jollain kilowatin teholla. Autossa varmastikin ollaan samassa suuruusluokassa.
 
Ilmastointi ei kovin montaa kilowattia kylläkään syö. Kotitalouksien ilpit jäähdyttää kämppää jollain kilowatin teholla. Autossa varmastikin ollaan samassa suuruusluokassa.
Pikanen googletus kertoo että keskimäärin 10 heppaa vie tehoja.
 
Pikanen googletus kertoo että keskimäärin 10 heppaa vie tehoja.
Eli ei tuota huomaa jos koneessta on riittävästi puhtia. Jos tuo pitää paikkaansa, niin jollain ihan pikkukoneella tuon voi havaita, tai jollain vanhalla puhdittomalla.

Pikainen guuglaus kertoi myös että vaikutus on isompi jos AC laitteisto ei ole kunossa. Eli huoltamaton AClaitteisto voi olla tehosyöppö.
 
Lähinnä omalla kohdalla mietin sitä, että tyhjäkäynnin paikkeilla turbo ei vielä herää ja 1.6 litrainen diesel ei anna hirveästi luonnollista vääntöä vaparina. Tuo on ainoa tilanne, jossa ilmastoinnin vaikutuksen huomaa ja siihen ei minkään ohjelmointikaan auta. Kun on päässyt liikkeelle, ei eroa huomaa. Maantieajossa kulutus on ehkä pari desiä korkeampi.
 
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.
Vesipumpun kotelo vuotaa… Tähän vaihdettiin pelkkä vesipumppu, muttei uutta koteloa. Saako edes pelkkää koteloa osana, koska paja selvittää juuri, että täytyykö uusi vesipumppu-sarja vaihtaa, jossa kotelo mukana…

Edit* 124€ pelkkä kotelo + työt. Oli sitä mieltä ettei tuo kotelo yleensä kestä uudelleen käyttöö. Mitä mieltä arvon raati, eli maksanko vain kiltisti omasta pussista? Ei kuulemma halki tms., vaan ”kiero”. Vuotaa todella vähän kun olivat paineistaneet järjestelmän.
 
Viimeksi muokattu:
Vesipumpun kotelo vuotaa… Tähän vaihdettiin pelkkä vesipumppu, muttei uutta koteloa. Saako edes pelkkää koteloa osana, koska paja selvittää juuri, että täytyykö uusi vesipumppu-sarja vaihtaa, jossa kotelo mukana…

Edit* 124€ pelkkä kotelo + työt. Oli sitä mieltä ettei tuo kotelo yleensä kestä uudelleen käyttöö. Mitä mieltä arvon raati, eli maksanko vain kiltisti omasta pussista? Ei kuulemma halki tms., vaan ”kiero”. Vuotaa todella vähän kun olivat paineistaneet järjestelmän.

Ei kestä uudelleen käyttöä, mutta silti on uudelleen käytetty? Mä maksaisin pelkän osan hinnan, en työtä.
 
Se on niin isotöinen työ purkaa pois ettei ole mitään järkeä laittaa käytettyä osaa takaisin vaikka olisi ehjän näköinen. Työn hinta vs varaosan hinta siis.

Tämmönen puikula kyseessä:
s-l400.jpg


Ollut kyllä osaamaton korjaamo jos ovat alunperin vaihtaneet pelkän vesipumpun. On meinaan hyvin tunnettu vika että nuo alkaa vuotamaan.
 
Se on niin isotöinen työ purkaa pois ettei ole mitään järkeä laittaa käytettyä osaa takaisin vaikka olisi ehjän näköinen. Työn hinta vs varaosan hinta siis.

Tämmönen puikula kyseessä:
s-l400.jpg


Ollut kyllä osaamaton korjaamo jos ovat alunperin vaihtaneet pelkän vesipumpun. On meinaan hyvin tunnettu vika että nuo alkaa vuotamaan.

Ja jos en väärin muista, niin tuon kotelohässäkän kun haluat vaihtaa, niin saat räjäyttää jakopään taas levalleen, vesipumpun kiinnitys koteloon hihnan puolella.
 
Vaggilaiset käyttää ainanki diesel koneissa kätevää solenoidiohjattua vesipumppua:

Pompa-wody-do-VW-1-6TDI-2-0TDI-Z-CZUJNIKIEM


Tarkotus lämmittää konetta nopeammin. Eli toi laippa on ton muovisen rataksen päällä niin kauan kunnes tietty lämpötila saavutetaan ja sitten vetäytyy.

Arvata saattaa, mitä tapahtuu kun toi alkaa jumimaan. TUo siis viahdetaan jakohihnan vaihdon yhteydessä eli vajaa 200tkm välein. Suosittelen lämpimästi aikaistamaan sitä ja vaihtamaan tilalle febi bilsteinin ns sokean vesipumpun jossa tuota laippaa ei ole ollenkaan. Ja rataskin on metallia.
 
Tämä on näitä 3D CAD ajan ajoneuvoja joissa ajavat motiivit on olleet irrallisten osien lukumäärän minimointi ja moottorin ulkomittojen saaminen mahdollisimman pieneksi.

Korjattavuus ja huollettavuus ei ole suurensuuri murhe.
 
Ja jos en väärin muista, niin tuon kotelohässäkän kun haluat vaihtaa, niin saat räjäyttää jakopään taas levalleen, vesipumpun kiinnitys koteloon hihnan puolella.
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…
 
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…

No prkl, tsi... se seitinohut muistikuva oli tuosta dieselin pumpusta, se on jakopään alla. Ja tässä bensavehkeen pumppu: 1687805262571.png
Näyttäs vähän siltä, että tuossa paketissa on myös termostaatti, kai sekin tulee uusittua nyt toisella kertaa?
 
Mites olette korjanneet "vanhemman '15" adblue-auton hintavia adblue-vikoja? Onko näissä järjestelmän pois kytkeminen arkipäivää, vai pitäiskö kaivaa kukkaroa?
 
Menin ostamaan 2018 Octavian 1.6 TDI 85 kW koneella. 12kk ilmainen takuu ja 500€ alennus uusia talvirenkaita varten helpottivat ostopäätöstä ja olihan tuo suorastaan hämmästyttävän siisti ja hyvin pidetyn oloinen yksilö. Kilometrejä on kertynyt jo jonkun verran, mutta yksityisellä omistajalla matka-ajossa ilman vetokoukkua. Parempi se kuin pätkäajoa kaupungissa.

Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti näissäkin 210tkm/6 vuotta ja suositus Suomen oloihin 180tkm? Maaliskuussa tulee 6 vuotta täyteen ja kilometrejä on silloin varmaan 175tkm mittarissa. Nyt 160tkm. Ikävästi takuuehdoissa lukee, ettei se kata hihnoja. Sentään tuo on ollut kaukana Oulun suunnasta ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla, mutta ehkä vaihdatan hihnan jo aiemmin talvella kaiken varalta. Seuraavassa huollossa voisi myös tarkastuttaa nykyisen hihnan kunnon. Huoltojen ulkopuolisia remontteja ei ainakaan oman selvityksen ja kuittien perusteella ole kuin Webaston remontti pari vuotta sitten ja pyöränlaakerin uusinta. Itse ihmetellyt liian alas näyttäviä Led-valoja. Pelkkä ruuvaus umpiosta ei riittänyt, mutta tänään ruuvauksen lisäksi sopeutin valot uuteen korkeuteen OBD11:llä ja illalla näkee, onko korkeus vihdoin kunnossa. Lisäksi syksymmällä pitää kokeilla, mitä Front Assist -tutka tykkää lisävaloista.

On kyllä massiivinen ero vanhempiin 1.6 TDI (CAYC) koneisiin. Vääntöä löytyy jo kytkintä nostamalla dieselmäisesti ja 11-vuoden painavaan 105hp Passattiin verrattuna tuntuu täyskiihdytyksissä jopa ärhäkältä. Vaikka 3-kopan Octavia on kevyt auto, niin tuntuisi olevan enemmän kuin 115 hevosvoimaa pellin alla. Tuossa koneessa on maksimiväännön ja -tehon alueet tosin aika laajat ja googlailun perusteella noista on vakiona VW:n tapaan mitattu 120-125 heppaa ja 270nm. Myös käynti on aiempia paljon sivistyneempi. Ajotietokoneen mukaan kulutus maantieajossa on 4 litraa ja taajamapyörittelyssä 5 litraa. AdBlueta tuossa ei onneksi ole riesana ja EGR- ja suutinongelmiakaan ei pitäisi olla. Tosin melko tuore kone kyseessä.
 
Menin ostamaan 2018 Octavian 1.6 TDI 85 kW koneella. 12kk ilmainen takuu ja 500€ alennus uusia talvirenkaita varten helpottivat ostopäätöstä ja olihan tuo suorastaan hämmästyttävän siisti ja hyvin pidetyn oloinen yksilö. Kilometrejä on kertynyt jo jonkun verran, mutta yksityisellä omistajalla matka-ajossa ilman vetokoukkua. Parempi se kuin pätkäajoa kaupungissa.

Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti näissäkin 210tkm/6 vuotta ja suositus Suomen oloihin 180tkm? Maaliskuussa tulee 6 vuotta täyteen ja kilometrejä on silloin varmaan 175tkm mittarissa. Nyt 160tkm. Ikävästi takuuehdoissa lukee, ettei se kata hihnoja. Sentään tuo on ollut kaukana Oulun suunnasta ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla, mutta ehkä vaihdatan hihnan jo aiemmin talvella kaiken varalta. Seuraavassa huollossa voisi myös tarkastuttaa nykyisen hihnan kunnon. Huoltojen ulkopuolisia remontteja ei ainakaan oman selvityksen ja kuittien perusteella ole kuin Webaston remontti pari vuotta sitten ja pyöränlaakerin uusinta. Itse ihmetellyt liian alas näyttäviä Led-valoja. Pelkkä ruuvaus umpiosta ei riittänyt, mutta tänään ruuvauksen lisäksi sopeutin valot uuteen korkeuteen OBD11:llä ja illalla näkee, onko korkeus vihdoin kunnossa. Lisäksi syksymmällä pitää kokeilla, mitä Front Assist -tutka tykkää lisävaloista.

On kyllä massiivinen ero vanhempiin 1.6 TDI (CAYC) koneisiin. Vääntöä löytyy jo kytkintä nostamalla dieselmäisesti ja 11-vuoden painavaan 105hp Passattiin verrattuna tuntuu täyskiihdytyksissä jopa ärhäkältä. Vaikka 3-kopan Octavia on kevyt auto, niin tuntuisi olevan enemmän kuin 115 hevosvoimaa pellin alla. Tuossa koneessa on maksimiväännön ja -tehon alueet tosin aika laajat ja googlailun perusteella noista on vakiona VW:n tapaan mitattu 120-125 heppaa ja 270nm. Myös käynti on aiempia paljon sivistyneempi. Ajotietokoneen mukaan kulutus maantieajossa on 4 litraa ja taajamapyörittelyssä 5 litraa. AdBlueta tuossa ei onneksi ole riesana ja EGR- ja suutinongelmiakaan ei pitäisi olla. Tosin melko tuore kone kyseessä.
Oliko CAYC:ssä vakio saastehuijauksen poistava softa kenties?
 
Juu, turboteciltä löytyy manuaalivaihteiseen semmoinen 140hv ja EGR OFF ratkaisu myös. Tulee aivan kuin eri autoksi.
Kokemuksia on myös 140hp softatusta CAYCista. Tämä uusi 115hp kone vetää alhaalta sitäkin paremmin ja on paljon kevyempi ajaa normaalissa pyörityksessä. Turbo tuntuu heräävän paljon aiemmin ja pienemmällä viiveellä. Ilmeisesti noista vanhoista 1.6 TDI koneista ei saa isommin alavääntöä irti vakio-osilla mitenkään järkevästi. Toki tässäkin puhutaan 200kg kevyemmästä autosta, mikä varmasti tuo keveyttä myös ajoon jonkun verran.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni on vastaavat kokemukset noista 1.6 TDI koneista B7 ja B8 Passateista, jotka on molemmat manuaaleja. Tuo uudempi on paljon pirteämpi kone kuin edellinen, vetoalue tuntuu olevan huomattavasti laajempi ja ero tuntuu paljon isommalta kuin paperilla on. Toki ei noihin koreihin tarjoa kummoista suorituskykyä.
 
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…
Kotelo vaihdettu, maksoin pelkän osan. MUTTA auto alkoi täristää liikkeelle lähdettäessä ja ensimmäiseltä vaihteelta toiselle vaihto tuntui erittäin ”epätasaiselta”… Nyt kilsoja 15 ja oireet ovat lähes hävinneet. Hauskaa. :dead:

Edit* Nyt kaupan pihasta lähdettäessä auto pelitti täysin normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni
 
Viimeksi muokattu:
Jos on harmaa moraali, niin laita kiertoon nyt kun ongelmaa ei juuri huomaa. Kyllä sen joku autoliike sitten korjauttaa 6kk:n virhevastuun aikana.
 
Jos on harmaa moraali, niin laita kiertoon nyt kun ongelmaa ei juuri huomaa. Kyllä sen joku autoliike sitten korjauttaa 6kk:n virhevastuun aikana.
Jos nyt unohtaa vielä moraalisen ongelman, niin eikai tossa vaihdossa tule kuin tappiota, kun ottaa huomioon liikkeen katteet hyvityshinnassa ja uuden ostohinnassa. Ellei nyt juuri ollut anyway vaihtamassa autoa liikkeessä.
 
Jos nyt unohtaa vielä moraalisen ongelman, niin eikai tossa vaihdossa tule kuin tappiota, kun ottaa huomioon liikkeen katteet hyvityshinnassa ja uuden ostohinnassa. Ellei nyt juuri ollut anyway vaihtamassa autoa liikkeessä.
Joo en ole pistämässä tätä kiertoon ja hankkimassa käytettyä, jossa mahdollisesti saman korjaukset edessä. Ei ole tosiaan nykyiseen tarpeeseen oikein sopivampaa mallia tarjolla. Jonkinlainen arvio pelkästä vauhtipyörän vaihdosta oli 1300e luokkaa, niin epäilen että vaihdossa liikkeessä tulisi paljon enemmän takkiin.

E: Onko kelllään tietoa pitäiskö kaksoiskytkimen remppaa miettiä samalla kun vauhtiksen vaihtaa? Vaihdetaanko se vain manuaaliaskien kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni

Ei nyt mikään mahtava muisti, mutta omasta S4:stä tais lähteä vähän vastaava ääni kun vauhtipyörä meni. Se alkoi ensin oirelemaan kun liikkeelle lähti paikoiltaa pakilla niin kuului kolinaa. Sitten se ääni alkoi kuulumaan pienessä ajassa selkeämmin ja lopulta lähes kokoajan kuului rouskutus. Mun autosta vaihdettiin samalla kytkinasetelma ja mekatroniikka. Kytkimet kuitenkin kuluu aina ja omassa alkoi välillä tuntumaan jaottomilla vaihteilla nykäisy. Ei se kytkimien vaihto lopulta paljoa siinä koko paketissa paina kun kerran laatikko on jo irti.

Ässään meni (löysin kuitin sähköpostista vielä):
- vauhtipyörä 1000e
- kytkinpaketti 440e
- mekatroniikka 680e
- suodatin 52e
- öljy 150e
- työ 1340e
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kerran kysymystä 6-vaihteisen märkä-DSG:n kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta (TDI 150, '16 seat 170tkm). Auto kävi pajalla arviossa, ja tuomiona tuli että saattaa pitää pientä ääntä. Mutta pitäisi päättää koska ja mitä korjata eikä tullut selvää vastausta, voi seurailla. Epäilen, etteivät kuunnelleet autoa seisoneena heti käynnistyksen, jolloin kilkuttaa niin selvästi, että hameväkikin huomasi. Ääni häviää, kun laittaa vaihteen päälle tai kun on ajanut vähän matkaa. Ääntä ei tullut talvella ja ilmeni taas kelien lämmettyä. Kaverin mielestä ei kuullostanut samalta, kuin heidän firman vag-kulkineet joissa vika ollut. Löysin kuitenkin toisen videon, jossa samanlainen kilkatus (kuvauksesta ei selvinnyt ilmenikö pelkästään seisoneena, vanhempi kone mutta samat kilometrit). Ääni ei kiusaa, jos autoa ei tyhjäkäyttele seisoneena vaan lähtee heti ajamaan. Joskus kylmänä nykäisee, kun heittää vaihteen silmään heti käynnistyksen jälkeen tai liikennevaloissa moottorin käynnistyksen jälkeen.

Tässä oma näyte: kilkatus_tdi_dsg.mp3
Ja tässä tuubista näyte: (vagfoorumi)

Pitäisikö vaihdattaa kaksoismassa vai seurailla? Kannattaako märkä-DSGllä vaihdattaa kytkinlevyt samalla? Onko jotain muuta korjattavaa? Tai pyytää arviota toiselta pajalta? En aio paalata tätä :lol: eikä oikein sopivia vaihtoehtoja ole.

E: Tässä erilainen ääni


Meidän Passatin ja ääninäytteen perusteella sanoisin voittajaksi kaksoimassan.. Ainakin näytteessä ääni on suht selkeä omasta mielestäni. Meillä kyseinen osa meni vaihtoon jossain 220tkm kohdilla. Siinä oireina oli kolina kylmänä ja lopulta hidas tarraaminen esim. (ylä)mäessä. Ekalla autolla ajettiin kokonaisuudessaan n. 65 -> 470 tkm väli ja juuri muita murheita ei ollut. Kolina alkoi varmaan jo ennen 200tkm ja vaihtaessa kuulosti enemmänkin siltä, että joku takoo kattilaa konehuoneessa. :whistling: Kyseessä oli Passat 2.0 TDI DSG6, joskin vuodelta 2009. Se muuten ajettiin 500 tkm maagisen rajan yli toisen omistajan toimesta.

Kytkintä siihen ei vaihdettu, mutta sillä olisi ehkä voinut estää loppupään tahmaisuuden ajossa. Tai jotenkin auto tuntui siltä, että vaihdot on löysiä, pehmeitä ja vaivalloisia.

Kovaa ajoa vaan ja rauta vaihtoon viimeistään sitten, kun mielipiteet kuulijoilla ja pajalla alkavat olemaan yksimieliset vaihtotarpeesta:asif:
 
Muutama viesti aiemmin oli omassa Passatissa tuo kaksoismassan ja kytkimen vaihto ajankohtaisia. Käytännössä rikki oli lopulta kaksoismassan silmälaakeri, mutta kun laatikko oli jo irti ja autolla ajettu n. 280tkm, ei ollut järkeä jättää kaksoismassaa ja kytkintä vaihtamatta, jotka oli alkuperäisiä. Työn osuus oli kuitenkin tuossa jo pääasiassa maksettu. Kyseessä siis 2014 ecofuel 1.4 tsi dsg Passat. Koko remppa alkuperäisosin uudella kytkimellä, vauhtipyörällä ja laatikon öljyvaihdoilla töineen n. 1900e. Kyseessä siis DQ200 7-lovinen kuivakytkinlaatikko. Kytkimen vaihdon myötä vaihtaminen kyllä parani selvästi.
 
Miten tarkastushuolto toimii? 2018 Skoda Octaviaan juuri vaihdettu öljyt, suodattimet, ilmastointi huollettu ym. mutta ajotietokone haluaa tarkastushuoltoon jo 51 päivän päästä. Pitääkö maksaa merkkiliikkeelle 60 euroa, jotta käyvät vain lyhyellä koeajolla toteamassa auton täysin toimivaksi? Muuten en välittäisi yhtään, mutta autossa on 12 kuukauden Hedin Certified -takuu. Ehtoina on huolto-ohjelman noudattaminen.
 
Miten tarkastushuolto toimii? 2018 Skoda Octaviaan juuri vaihdettu öljyt, suodattimet, ilmastointi huollettu ym. mutta ajotietokone haluaa tarkastushuoltoon jo 51 päivän päästä. Pitääkö maksaa merkkiliikkeelle 60 euroa, jotta käyvät vain lyhyellä koeajolla toteamassa auton täysin toimivaksi? Muuten en välittäisi yhtään, mutta autossa on 12 kuukauden Hedin Certified -takuu. Ehtoina on huolto-ohjelman noudattaminen.
Kuulemma puhtaasti silmämääräinen tarkistus autolle jota moni haukkuu pelkäksi rahastukseksi ja siltähän se kyllä kuulostaakin.
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
Ilmeisesti 2 vuotta oston jälkeen ensimmäisen kerran ja sen jälkeen kerran vuodessa. Jarrunesteiden vaihto ei sisälly tuohon. Itsellä on kyllä se edessä syksyllä, niin varmaan lyötävä samaan pakettiin. 60€ + 60€ tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto merkkihuollossa. Kun takuu on ohi, niin turhat tarkastushuollot loppuu siihen. Nyt ei viitsi ottaa riskejä, jos tuleekin joku vika ja valittavat, että huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu :beye:
 
kuinka usein tuollainen tarkastushuolto on oiken määritelty tehtäväksi ?
Mikisköhän skodassa ? Konsernin autot kun on tehty enemmän tai vähemmän samoista palikoista, joten miksi tuollainen skodalla ?

vai onko kyseessä jarrunesteiden vaihto ? sehän on aikamääräinen ei kilometrimääräinen
Onhan tuo kaikissa uusissa korsernin autoissa. Taitaa olla 30 tkm tai vuosi se miten itkee tuon perään. Jos siis öljynvaihtoväli on yli vuosi, niin kitisee tarkistusta. Saa nollattua onneksi mittariston nollausnapista.
 
Onhan tuo kaikissa uusissa korsernin autoissa. Taitaa olla 30 tkm tai vuosi se miten itkee tuon perään. Jos siis öljynvaihtoväli on yli vuosi, niin kitisee tarkistusta. Saa nollattua onneksi mittariston nollausnapista.
Omassa ainakin30tkm/ tai kaksi vuotta huoltoväli. Ei se mitään muuta tarkastushuotoa kitise. Erikseen sitten jarrunesteiden vaihtoväli, joka on puhtaasti aikamääreinen väli. Siitä se kitisee.
 
Omassa ainakin30tkm/ tai kaksi vuotta huoltoväli. Ei se mitään muuta tarkastushuotoa kitise. Erikseen sitten jarrunesteiden vaihtoväli, joka on puhtaasti aikamääreinen väli. Siitä se kitisee.
Kyllä noita on näkynyt ainakin 2015+ skodassa, seatissa, vw ja Audissa millä ite körötellyt. Muista konsernin merkeistä en osaa sanoa.
 
Tavallisilla rinkeliautoiilla ajellut ikuisuuden eikä ole koskaan tullut ylimääräisiä tarkatushuotoja eteen. ( pl jarrunesteiden vaihto ). Omituista.
 
Audi eroaa tässä tietyin vuosimallein muista. Audilla taitaa pääsääntöisesti olla 2 vuotta niin öljynvaihto- kuin tarkastushuollolla. Taitaa nyt uusimmat VW:t liittyä tuohon samaan jos ei ole jo liittynyt. Volkkareihin tuo tarkastushuolto taisi tulla MY14 autoissa.

Liikkumisturvaanhan tuo tarkastuhuollon tekemättömyys myös vaikuttaa. Toki monella vakuutuksissa samat mitä tuo liikkumisturva sisältää.
 
Audi eroaa tässä tietyin vuosimallein muista. Audilla taitaa pääsääntöisesti olla 2 vuotta niin öljynvaihto- kuin tarkastushuollolla. Taitaa nyt uusimmat VW:t liittyä tuohon samaan jos ei ole jo liittynyt. Volkkareihin tuo tarkastushuolto taisi tulla MY14 autoissa.
OK, Hyvä tietää. Mutta miksiköhän noin, Samoja vehkeitä kuitenkin nämä konsernimenopelit.
 
Väittäisin kyllä Audissa olevan nykyään ihan sama systeemi kuin muissakin konsernin autoissa. Sitä en varmaksi sano tuliko siirtymä jotenkin myöhemmin kuin muihin, voi olla että tuli.

Öljynvaihtohuolto ja tarkastushuolto ovat kaksi erillistä asiaa. Öljynvaihdon väli voi olla enintään 2 vuotta tai 30tkm, käytännössä auto laskee tuota ajoprofiilin mukaan ja todellisuus on lähes aina lyhyempi. Öljynvaihtohuoltoon ei kuulu mitään muuta kuin moottorin öljyn ja suodattimen vaihto. Eipäs kun, tarkistin, ainakin joissakin malleissa jarrupalat ja -levyt tarkastetaan silmämääräisesti öljynvaihtohuollossa...

Tarkastushuollon väli taas on 1 vuosi / 30 tkm kumpi sitten ensin täyttyykään, paitsi ensimmäisen kerran se tehdään vasta auton ollessa 2v ikäinen. Tarkastushuolto ei ole pelkkä silmämääräinen tarkastus vaan siihen kuuluu kaikki muu paitsi moottorin öljynvaihto. Olkoon sitten ilmansuodatinta, sytytystulppaa, jarrunestettä, haldexin öljyä, vaihteiston öljyä, saranoiden voitelua, vesikaukalon puhdistusta tai mitä ikinä kyseisellä ajankohdalla tai kilometrimäärällä eteen tuleekaan. Ne tehdään kaikki tuossa tarkastushuollossa.

Vanhemmassa kalustossa tuon tarkastushuollonkin väli oli 2v / 30tkm myös ensimmäisen kerran jälkeen. Tästä taas aiheutui joskus omituisia juttuja kun vaikkapa vuoden päässä oleva sytytystulppien vaihto tehtiin jo yhtä vuotta liian aikaisin, koska seuraavassa huollossa 2v päästä se olisikin ollut jo vuoden myöhässä.
 
Mikä ihme on tarkastushuolto? XD Luulis, että normi huolto-ohjelmassa katotaan hommat huoltojen yhteydessä ja sit esiintyvät viat korjataan muuten kun tarvitsee. En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
 
Mikä ihme on tarkastushuolto? XD Luulis, että normi huolto-ohjelmassa katotaan hommat huoltojen yhteydessä ja sit esiintyvät viat korjataan muuten kun tarvitsee. En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
Meisselin postauksesta ymmärsin niin että se tarkastushuolto on se vuosittainen huolto, Öljynvaihto väli voi olla pidempi, eli jos ne ei mene rytmiin, niin varmistetaan että öljytvaihdetaan ajallaan, mutta myös muut asiat tehdään ajallaan.

Vaihtoehtona voisi sitten olla että huolto-ohjelmassa vaihdettaisiin aina öljyt, ja se menisi vuosittain tai kun km raja saavutetaan. ja ohjelma suunniteltaisiin sen mukaiseksi. Nostaisi kustannuksia.
 
En todellakaan ostais autoa, jonka kohdalla takuuohjelmassa tms tulee sanomista, kun autoa ei ole käyty vuosittain näyttämässä, jos kilsoja tulee niin vähän ettei huoltoja muutenkaan tarvita...
Eiköhän joka ikinen auto pidä käyttää vuoden tai kahden välein huollossa vaikka kilometrejä ei tulisi kuin 10 vuodessa. Jos siis haluaa noudattaa auton huolto-ohjelmaa. Noilla speksein ei varmaan voi sitten ostaa mitään autoa?
 
Joo en ole pistämässä tätä kiertoon ja hankkimassa käytettyä, jossa mahdollisesti saman korjaukset edessä. Ei ole tosiaan nykyiseen tarpeeseen oikein sopivampaa mallia tarjolla. Jonkinlainen arvio pelkästä vauhtipyörän vaihdosta oli 1300e luokkaa, niin epäilen että vaihdossa liikkeessä tulisi paljon enemmän takkiin.

E: Onko kelllään tietoa pitäiskö kaksoiskytkimen remppaa miettiä samalla kun vauhtiksen vaihtaa? Vaihdetaanko se vain manuaaliaskien kohdalla?
Ei kannata vaihtaa noilla kilometreillä ja tuolla laatikolla muuta kuin kaksoismassavauhtipyörä.
 
Tarkastushuolto ei ole pelkkä silmämääräinen tarkastus vaan siihen kuuluu kaikki muu paitsi moottorin öljynvaihto. Olkoon sitten ilmansuodatinta, sytytystulppaa, jarrunestettä, haldexin öljyä, vaihteiston öljyä, saranoiden voitelua, vesikaukalon puhdistusta tai mitä ikinä kyseisellä ajankohdalla tai kilometrimäärällä eteen tuleekaan. Ne tehdään kaikki tuossa tarkastushuollossa.

Itseasiassa eivät sisälly tarkastushuoltoon, mutta tekevät toki tarkastushuollon yhteydessä. Laaja tarkastushuolto + öljynvaihto omaan Golf mk7 maksaa merkihuollossa n. 180-200e, mutta se ei todellakaan sisällä kaikkia tuollaisia asioita vaan ne on erillishinnoiteltavia määräaikaishuoltoja jotka merkkihuollossa maksavat törkyisen paljon.

Saranoiden voitelu ym. pieni saattaa kuuluakin, ei ole nyt huolto-ohjelma tässä käsillä. Kuvassa mitä volkkarin sähköinen varauspalvelu listaa esimerkkitapauksessa.
 

Liitteet

  • IMG_20230727_065108.jpg
    IMG_20230727_065108.jpg
    173,8 KB · Luettu: 123
Itseasiassa eivät sisälly tarkastushuoltoon, mutta tekevät toki tarkastushuollon yhteydessä.
Niin... ainahan sanojen merkityksestä voidaan saivarrella. Se tarkastushuolto on joka tapauksessa se hetki jolloin kaikki määrävälein tehtävät huoltotoimet suoritetaan, lukuunottamatta moottorin öljynvaihtoa. Tietysti jos on sellainen vuosimäärä ja ajokilometrit ettei kerrassaan mitään muuta kuin tarkastuksia osu kyseiseen huoltoon, niin sitten ei muuta tehdä.
 
Itellä on kyllä aina tyrkytetty kaikki ihan öljynvaihdon yhteydessä kun en ole koskaan missään tarkastushuollossa käyttänyt. Ehkä tuo on asiakkaan tahdosta enemmän kiinni kuin liikkeestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 708
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom