VAG autojen monet ongelmat

Eikös tuo s-tronic ole sama kuin volkkarin dsg ja tfsi sama kuin tsi ja samat mahdolliset ongelmat?
 
Onko tämä niitä ensimmäisiä joissa on heikompi vaihdelaatikko/moottori ongelmia?
Kyllähän tuo sitä moottorisukupolvea edustaa, jossa on vaikeuksia jakopään kestävyyden kanssa eikä tuo DQ200 vaihteistona sekään kestävimmästä päästä tuon ikäisenä ole.

Toimiessaan kyllä oikein miellyttävä voimalinja, mutta riskinsä siinä on (tosin missäpä nyt ei jotain riskejä olisi).
 
Eikös noissa 1.4 tsi koneissa se 122 hv kone ole ketjulla ja toi 125 hv olis jo remmillä?
Ei.

Audi A3 sai hihnaversion tuosta 1.4 moottorista vasta 8V korin myötä ja niistä ekat rekisteröitiin 2012.

Näissä samaan perusrakenteeseen pohjautuvissa autoissa 1.2/1.4 bensakoneiden hihnaversiot otettiin käyttöön sitä mukaa kun korimalli vaihtui uuteen. Golf Mk7, Octavia Mk3, Leon Mk3 ja A3 Mk3, kaikki tulivat markkinoille suunnilleen vuonna 2012 ja niissä on tuo uudempi versio.

Valmistus- tai rekisteröintivuotta on silti turha tuijottaa, jos korimalli on edellä mainittu niin kone on hihnalla, jos vanhempi niin kone on ketjulla.
 
Kellään täällä korkean kilometrimäärän 1.2 TSI CBZ* moottorilla? Jakoketjusta tehty useampi revisio, mutta leveämpi 03F109158J ketju sis. uudet rattaat, kiristimet hilppeineen on todettu kestävän n. 150tkm.
Olen tässä pohtinut ketjun vaihtoa, ja olen jo tilannut etukäteen tuon uusimman ketjusarjan 03F198158B saksan Ebaystä, Volkkarin OEM setti. Tällä hetkellä rullattu 203tkm (?) alkuperäisellä ketjusarjalla (ainakin aiempi, 1. omistaja ei ollut maininnut ketjuvaihosta yhtään eikä huoltokirjassa ole siitä mainintaa), 2011 vm Jetta 1.2 TSI CBZB moottorilla.. 1/4 ajasta kuuluu nykyjään selvä epämääräinen rallatus käynnistäessä.
Kannattaako muuten öljypumpun ketjua ja ratasta vaihtaa? Ne ei tietääkseni kulu yhtä pahasti kuin jakoketju?

Jos jollain teistä on tämmöinen ketjusarja asennettu, kiinnostaisi tietää miten olette pärjänneet.

Tässä hyvä threadi CBZ* moottorin ketjuista:

Olen myös mietiskellyt tässä sitä, kun on porukka maininnut miten 1.2 TSI:n ketju venyy jo 60tkm päästä: voisikohan olla kyseessä 'väärin tehty' remontti (esim. kuluneiden rattaiden päälle laitettu se heikko ketju, kuluu tietenkin nopeasti.)
1.2 TSI CBZ* moottoreissa pystyy paikkaamaan öljypumpun ketjun sekä rattaan, en tiedä tarkemmin miten 1.4 TSI CAX* moottoreissa menee.

Luulisi että jos remontti on kunnolla tehty ja uusimmalla ketjusarjalla, 10tkm öljynvaihtoja noudattaen (ei 30tkm longlife), ketjusarja kestäisi nyt ainakin sen 150tkm (?)
 
^ Muistaakseni Vagarenalla oltiin sitä mieltä, ettei pikku pärähdys silloin tällöin käynnistettäessä merkitse mitään.. tiedä sitten.
 
^ Muistaakseni Vagarenalla oltiin sitä mieltä, ettei pikku pärähdys silloin tällöin käynnistettäessä merkitse mitään.. tiedä sitten.
Joo kun se tapahtuu n. 25% ajasta vain, oli se talvisää vai kesäsää. Tietääkseni huolestuu vain silloin jos tapahtuu jatkuvasti (?)
Olisipa joku laite jolla saisi mitattua venymän..
 
Itsellä pärähteli jo muutama tuhat kilometriä jakoketjun ja hilujen vaihdon jälkeen. Välillä suorastaan rohisi pahasti. Tarkastutin kiristimen toiminnan ja ketjun kunnon kaiken varalta. Mielestäni rohina väheni huomattavasti, kun tein ylimääräisen öljynvaihdon ja sen ohella moottorin sisäpesun. Satunnainen pärähtely jäi kuitenkin ja hirveästi luottamusta ketjun kestävyydelle ei ollut.
 
Itsellä pärähteli jo muutama tuhat kilometriä jakoketjun ja hilujen vaihdon jälkeen. Välillä suorastaan rohisi pahasti. Tarkastutin kiristimen toiminnan ja ketjun kunnon kaiken varalta. Mielestäni rohina väheni huomattavasti, kun tein ylimääräisen öljynvaihdon ja sen ohella moottorin sisäpesun. Satunnainen pärähtely jäi kuitenkin ja hirveästi luottamusta ketjun kestävyydelle ei ollut.

Oliko sullakin juuri tuo 1.2 TSI CBZB moottori? Kiinnostaisi tietää mikä version ketjusarja sulle laitettiin. Laskussa näkyy yleensä ne tarkat osat mitä käytettiin huollon aikana.
 
Oliko sullakin juuri tuo 1.2 TSI CBZB moottori? Kiinnostaisi tietää mikä version ketjusarja sulle laitettiin. Laskussa näkyy yleensä ne tarkat osat mitä käytettiin huollon aikana.
Oli joo, mutta vaihdoin autoa jo vuosia sitten. 2018 kesällä tehtiin jakoketjuremppa ja käsittääkseni käytettiin virallista korjaussarjaa. 144tkm ajettuna oli vielä alkuperäinen ketju, mutta rääkäisi jo koeajolle lähtiessä niin miehekkäästi, että liike lupasi vaihdattaa kuntoon.
 
Oli joo, mutta vaihdoin autoa jo vuosia sitten. 2018 kesällä tehtiin jakoketjuremppa ja käsittääkseni käytettiin virallista korjaussarjaa. 144tkm ajettuna oli vielä alkuperäinen ketju, mutta rääkäisi jo koeajolle lähtiessä niin miehekkäästi, että liike lupasi vaihdattaa kuntoon.

Ok hyvä tietää. Onko sulla tosta kuittia tallessa, näkyisikö yhteenveto mitä kaikkea vaihdettiin yms.
Veikkaisin että tuo satunnainen pärähtely voi sitten johtua öljypaineesta sekä kiristimestä..
 
Ok hyvä tietää. Onko sulla tosta kuittia tallessa, näkyisikö yhteenveto mitä kaikkea vaihdettiin yms.
Veikkaisin että tuo satunnainen pärähtely voi sitten johtua öljypaineesta sekä kiristimestä..
Ei ole mitään lappuja tallessa tuosta. Voi olla, että öljykanavissa oli jotain karstaa ja siksi kiristimen paine ei noussut tarpeeksi nopeasti ja ketju pärähti. Oli ajettu kuitenkin LL-vaihtoväleillä. Se jäi mieleen, että moottorin sisäpesu todellakin auttoi.
 
Ei ole mitään lappuja tallessa tuosta. Voi olla, että öljykanavissa oli jotain karstaa ja siksi kiristimen paine ei noussut tarpeeksi nopeasti ja ketju pärähti. Oli ajettu kuitenkin LL-vaihtoväleillä. Se jäi mieleen, että moottorin sisäpesu todellakin auttoi.
Jees, itse menen tolla 10k vaihtovälillä. Ajoni koostuu pääsääntöisesti maantieajosta kuitenkin.
 
Kukaan joka omistaa 1.5TSI moottorilla olevan vagin suorittanut tuota softapäivitystä ECU(?):lle huollossa?
1-2k rpm kylmänä koneella meinaa vähän kierrokset seilata, tuo on vissiin yleinen ongelma noissa ilman tuota päivitystä.
Kyseessä 2019 Seatti
 
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.

Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?
 
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.

Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?
Uusia.
 

Kaikillekin vain infoksi myös, Autodoc on selvästi kallistunut viimevuosien aikana.
Kannattaa tilata Virosta, ak24.fi ja code24.fi. Parhaimmillaan 30-50% halvempaa kuin Autodocista. Olen noista sivustoilta tilannut ja perille on saapunut ongelmitta joten voin suositella :)
Valikoima voi olla ehkä hieman pienempi kuin Autodocilla tosiaan..
 
Kaikillekin vain infoksi myös, Autodoc on selvästi kallistunut viimevuosien aikana.
Kannattaa tilata Virosta, ak24.fi ja code24.fi. Parhaimmillaan 30-50% halvempaa kuin Autodocista. Olen noista sivustoilta tilannut ja perille on saapunut ongelmitta joten voin suositella :)
Valikoima voi olla ehkä hieman pienempi kuin Autodocilla tosiaan..
Vaihdoin tilauksen sinne lähinnä toimitusajan vuoksi. Lupasivat 2-4 arkipäivän toimitusta, kun Autodocin pitkän toimitusajan päällä on ilmeisesti nyt joku ylimääräinen monen päivän viive. Suutin tuli loppupeleissä 40€ kalliimmaksi, mutta on alkuperäinen Continentalin/VDO:n, eikä tarvitse panttia.

Onneksi auto tuntuu taas toimivan. Tarvittaessa esilämmitystä apuun. Pakollisia menoja tänään ja pyörällä en tuossa kaatosateessa polje ympäri kaupunkia :D
 
Vaihdoin tilauksen sinne lähinnä toimitusajan vuoksi. Lupasivat 2-4 arkipäivän toimitusta, kun Autodocin pitkän toimitusajan päällä on ilmeisesti nyt joku ylimääräinen monen päivän viive. Suutin tuli loppupeleissä 40€ kalliimmaksi, mutta on alkuperäinen Continentalin/VDO:n, eikä tarvitse panttia.

Onneksi auto tuntuu taas toimivan. Tarvittaessa esilämmitystä apuun. Pakollisia menoja tänään ja pyörällä en tuossa kaatosateessa polje ympäri kaupunkia :D
Kun kerta kylmäkäynnistys on takerrellut niin se viallinen suutin todnäk vuotaa johonkin ja kadottaa ruiskutuspaineet kiskosta.. käytännössä se voi vuotaa joko paluulinjaan tai palotilaan ja jos palotilaan niin tuossa on suuri riski sulattaa mäntä ja/tai leikkauttaa sylinteri kiinni.

EDIT:

Jos se käryää/savuaa/kolisee käynnistäessä niin riski tuohon em. asiaan on todella suuri.
 
Kun kerta kylmäkäynnistys on takerrellut niin se viallinen suutin todnäk vuotaa johonkin ja kadottaa ruiskutuspaineet kiskosta.. käytännössä se voi vuotaa joko paluulinjaan tai palotilaan ja jos palotilaan niin tuossa on suuri riski sulattaa mäntä ja/tai leikkauttaa sylinteri kiinni.

EDIT:

Jos se käryää/savuaa/kolisee käynnistäessä niin riski tuohon em. asiaan on todella suuri.
Ei kolise tai kärytä yhtään. Lähtenyt myös aina nätisti kovillakin pakkasilla käyntiin. Ongelma on vain ollut pakkasilla pieni hytkyminen tyhjäkäynnillä lämpenemiseen asti tai sitten kierrosten heittely kovalla laturin tai ilmastoinnin kuormalla, kun kone ei ole vielä lämmennyt. Pari vuotta ollut noita ongelmia. Epäilin suutinta, mutta 99,8% ajasta auto kävi nätisti ja korjausarvot olivat hyvät. Nyt varmistui.

Nyt auto käy ja kulkee ihan normaalisti. Eilen nykäisi kerran ja veti limp modeen.
 
Jos ei tee enempää kuin kerran päivässä, niin ihan normaalia vaggineen toimintaa :)
Onhan se vähän kiusallista, kun pitää kytkin pohjassa rullata kaupan pihaan kolmella sylinterillä rytkyttäen nollaamaan vikakoodeja :D

Tutkin vielä pakokaasuja ja auto ei savuttanyt silmällä havaittavasti yhtään ja haju oli täysin normaali. Ei ainakaan puolilämpöisenä tunnu vuotavan sylinteriin suutin. Pitää kokeilla vielä ihan kylmällä koneella. Tämän päivän ajot suoritettu ja auto pelittää normaalisti. Toivottavasti tyhjäkäynnin epäröinnit lähtevät myös uudella suuttimella.
 
Ei kolise tai kärytä yhtään. Lähtenyt myös aina nätisti kovillakin pakkasilla käyntiin. Ongelma on vain ollut pakkasilla pieni hytkyminen tyhjäkäynnillä lämpenemiseen asti tai sitten kierrosten heittely kovalla laturin tai ilmastoinnin kuormalla, kun kone ei ole vielä lämmennyt. Pari vuotta ollut noita ongelmia. Epäilin suutinta, mutta 99,8% ajasta auto kävi nätisti ja korjausarvot olivat hyvät. Nyt varmistui.

Nyt auto käy ja kulkee ihan normaalisti. Eilen nykäisi kerran ja veti limp modeen.
Mitä koodia auto antoi?
 
Mitä koodia auto antoi?
En muistanut ottaa kuvankaappausta, kun oli kiire saada auto pois Limp Modesta ja takaisin tielle. Oli kuitenkin joku "Cylinder 1 Circuit Malfunction". Googlailun perusteella hyvin yleinen suutinvika noissa. Johtosarjaa kävin jo läpi ja kosteutta ei löytynyt mistään.
 
Kävin ottamassa vielä livedataa ja auto päätti aloittaa DPF-polton, niin piti ajaa pieni lenkki.

En tiedä kuvittelenko, mutta kaasunvaste tuntuu ehkä hieman kuminauhamaiselta. Eilen, kun limp mode iski päälle, oli alavääntö ennen sitä hukassa ja meinasin sammuttaa auton kahdesti. 1-sylinterin mitattu energia oli nyt testilenkillä joka tilanteessa aina pienin. Hiukkassuodattimen poltossa taas 2-sylinterin korjausarvo nousi vähän huolestuttavan korkeaksi, mutta polton jälkeen palasi normaaliksi. En ehkä vetäisi tuosta vielä johtopäätöksiä, kun poltto muuttaa polttoaineensyöttöä merkittävästi ja sen huomaa auton käytöksestäkin. Polton aikana kone käy myös erittäin tasaisesti. Muuten kylmänä tai lämpöisenä 2-sylinterin korjausarvot eivät ole mitenkään osuneet erityisesti silmään.

En tiedä, pettääkö tuosta 1-suuttimesta sähköpuoli, vai onko kärjet jo kuluneet. Täytyy seurailla myös 2-sylinterin suuttimen tilaa tuon yhden vaihdon jälkeen. Ehkä taas laitettava suuttimien puhdistus- ja voiteluaineet pa-suodattimen sekaan.

Mitattu energia matalilla kierroksilla kiihdyttäessä:

1685725424969.png


Korjausarvot DPF-poltto päällä:

1685725440125.png


Korjausarvot DPF-polton jälkeen:

1685725452722.png


EDIT: Löysin vanhoja screenshotteja. 2-sylinterin korjausarvot olleet aina vähän muita suurempia, mutta pysyneet vuosia samana kuin nytkin. Myös 3- ja 4-sylinterissä sama juttu. 1-sylinteri on taas huonontunut vuosien aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan joka omistaa 1.5TSI moottorilla olevan vagin suorittanut tuota softapäivitystä ECU(?):lle huollossa?
1-2k rpm kylmänä koneella meinaa vähän kierrokset seilata, tuo on vissiin yleinen ongelma noissa ilman tuota päivitystä.
Kyseessä 2019 Seatti

Meillä oli niitä ihan ekoja 1.5 tsi atecoja ex-työpaikassa. Siinä kylmällä koneella ei yleensä kiekat seilannut, mutta se oli muuten sekoileva. Kaasua kun painoi liikkeelle lähdössä kylmällä koneella, niin mietti ja mietti (useampi sekuntti) nytkähti yleensä pikkasen eteen ja kone sammu. Muutamassa risteyksessä olin sillä pari kertaa tän ominaisuuden vuoksi ns. jännän äärellä. :D Tuli ihan ok kuntoon, kun ekassa huollossa ajoivat uudet softat eculle. Kun kone lämpesi, niin toimi yleensä kuin unelma ja sylinterien lepuutuksessa ei ollut mitään häikkää yms. Ihan kuin olis ollut aivan totaalisen väärät kartat eculla. Nyt appiukolla ollut kohta vuoden se eTSI versio ja todella mahtava kone kulutuksen ja start/stop ominaisuuksiensa vuoksi.
 
Meillä oli niitä ihan ekoja 1.5 tsi atecoja ex-työpaikassa. Siinä kylmällä koneella ei yleensä kiekat seilannut, mutta se oli muuten sekoileva. Kaasua kun painoi liikkeelle lähdössä kylmällä koneella, niin mietti ja mietti (useampi sekuntti) nytkähti yleensä pikkasen eteen ja kone sammu. Muutamassa risteyksessä olin sillä pari kertaa tän ominaisuuden vuoksi ns. jännän äärellä. :D Tuli ihan ok kuntoon, kun ekassa huollossa ajoivat uudet softat eculle. Kun kone lämpesi, niin toimi yleensä kuin unelma ja sylinterien lepuutuksessa ei ollut mitään häikkää yms. Ihan kuin olis ollut aivan totaalisen väärät kartat eculla. Nyt appiukolla ollut kohta vuoden se eTSI versio ja todella mahtava kone kulutuksen ja start/stop ominaisuuksiensa vuoksi.
Jees, mullekkin tehtiin toissapäivänä tuo päivitys, kylmällä koneella kierrokset seilaa vielä vähän, mutta ei niin pahasti kuin ennen. Jotenkin tuntuu myös, että alakierroksille tuli lisää vääntöä ja siitä on jäänyt se turha pomputtaminen pienessä vauhdissa pois.
Tulpat tuohon täytyy vielä vaihdattaa ja katsoa, että mitä tapahtuu. :D
 
Onko täällä kokemuksia paikkamaaleista VAG:ineeseen (valkoinen VW 2017)? Muutama kiveniskemä tekisi mieli paikata konepellistä
 
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.

Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?

Tämä olikin ihan hyvä sattuma, Fabia samalla moottorikoodilla laittoi perinteisen vaggineen vilkuttavan hehkuvalon, limp moden taannoin ja vikakoodia löytyi sylinterin 2 suuttimesta:

Koodi:
Trouble codes:
P020200 - Cylinder 2- Injector Circuit
Intermittent
Mileage: 248091 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 2351.75 1/min
Normed load value: 42.0 %
Vehicle speed: 122 km/h
Coolant temperature: 84 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.005 V

Koska ongelma korjaantui vetämällä tien sivuun ja sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä auto, olen nyt jatkanut normaalisti ajoa eikä sen jälkeen ole ollut mitään oiretta havaittavissa.

Auton arvo alkaa olla tyyliin 3500e niin onko suutinrempassa sitten enää mitään järkeä? Marmorilla tehtynä ei ainakaan, kolme vuotta sitten yksi suutin meni ja se oli kokonaisuduessaan tonnin keikka.

Laitoin tulemaan uuden. Pantin jälkeen jää 275 euroa maksettavaa. Jos meinaan ajaa tuolla autolla vielä jonkun aikaa, niin ei varmaan kannata sadan euron takia nuukailla.

Millä varaosanumerolla löysit tuollaisen hinnan? Käsittääkseni noissa kaikissa 1.6tdi cr koneissa olisi sama suutin, eli moottorikoodit CAYA, CAYB, CAYC, mutta löydän autodocilta vain yli 400e vaihtoehtoa kun katsoo Fabia-osastoa.
 
Tämä olikin ihan hyvä sattuma, Fabia samalla moottorikoodilla laittoi perinteisen vaggineen vilkuttavan hehkuvalon, limp moden taannoin ja vikakoodia löytyi sylinterin 2 suuttimesta:

Koodi:
Trouble codes:
P020200 - Cylinder 2- Injector Circuit
Intermittent
Mileage: 248091 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 2351.75 1/min
Normed load value: 42.0 %
Vehicle speed: 122 km/h
Coolant temperature: 84 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.005 V

Koska ongelma korjaantui vetämällä tien sivuun ja sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä auto, olen nyt jatkanut normaalisti ajoa eikä sen jälkeen ole ollut mitään oiretta havaittavissa.

Auton arvo alkaa olla tyyliin 3500e niin onko suutinrempassa sitten enää mitään järkeä? Marmorilla tehtynä ei ainakaan, kolme vuotta sitten yksi suutin meni ja se oli kokonaisuduessaan tonnin keikka.



Millä varaosanumerolla löysit tuollaisen hinnan? Käsittääkseni noissa kaikissa 1.6tdi cr koneissa olisi sama suutin, eli moottorikoodit CAYA, CAYB, CAYC, mutta löydän autodocilta vain yli 400e vaihtoehtoa kun katsoo Fabia-osastoa.
Autodocin suutin oli tämä:
4110172R Henkel Parts Ruiskutussuutin ▷ AUTODOC hinta ja kokemuksia

Mutta päädyin tilaamaan AK24:lta tämän 340€ hintaan. Nopeampi toimitus, ehkä laadukkaampi valmistaja ja ei tarvitse säätää pantin kanssa:
CONTINENTAL/VDO Ruiskutussuutin A2C9626040080 - AK24.fi

Omallakin autolla pystyy nyt ajamaan normaalisti, mutta etenkin puolikylmänä huomaa tyhjäkäynnin olevan entistä huterampi. Ehkä myös ihan tyhjäkäynnin tuntumasta puuttuu vääntöä. Livedatasta myös näkee, että suuttimen 1 mitattu energia on aina pienin. Paikoin puhutaan jopa useamman milligramman eroista. Veikkaan, että seuraava Limp Mode on vain ajan kysymys ja jossain vaiheessa se ei välttämättä enää kuittaannu vain sammuttamalla autoa. Suuttimen vaihto on ilmeisesti nopea homma ja koodaus simppeliä oikeilla välineillä, eli netistä tilaamalla ei pitäisi tonnia mennä. Tilasin vielä toisen suuttimen tiivistesarjan, kun tuon AK24:n suuttimessa ei mainita, monetko tiivisteet tulee. Ilmeisesti myös suutin 2 pitää nostaa ylös vaihdon yhteydessä, kun ovat kiinni toisissaan. Samalla uusittava senkin tiivisteet.

Tämän mainostettiin olevan 100tkm ajetusta purkuautosta ja on halpa. Tiedä sitten, kuinka tarkka lukema on. Aika vähän kilsoja tuon ikäiselle diesel-Passatille ja muutenkin hieman epäilyttävä tasaluku. Harkitsin tuon ostoa, mutta ajattelin olevan parasta ostaa uusi ja kunnollinen. Tuskin tarvitsee ainakaan samaa suutinta uusia enää uudestaan. Vanhan ykkössuuttimen jätän varalle autoon, kun sen turvin pääsee ainakin vielä ajamaan. Jos nyt jossain reissussa kosahtaa joku toinen suutin.

VYT33733 Volkswagen PASSAT B7 Polttoainesuutin 03L130277B - Käytetty auto osa verkossa | OVOKO
 
Viimeksi muokattu:
Autodocin suutin oli tämä:
4110172R Henkel Parts Ruiskutussuutin ▷ AUTODOC hinta ja kokemuksia

Mutta päädyin tilaamaan AK24:lta tämän 340€ hintaan. Nopeampi toimitus, ehkä laadukkaampi valmistaja ja ei tarvitse säätää pantin kanssa:
CONTINENTAL/VDO Ruiskutussuutin A2C9626040080 - AK24.fi

Omallakin autolla pystyy nyt ajamaan normaalisti, mutta etenkin puolikylmänä huomaa tyhjäkäynnin olevan entistä huterampi. Ehkä myös ihan tyhjäkäynnin tuntumasta puuttuu vääntöä. Livedatasta myös näkee, että suuttimen 1 mitattu energia on aina pienin. Paikoin puhutaan jopa useamman milligramman eroista. Veikkaan, että seuraava Limp Mode on vain ajan kysymys ja jossain vaiheessa se ei välttämättä enää kuittaannu vain sammuttamalla autoa. Suuttimen vaihto on ilmeisesti nopea homma ja koodaus simppeliä oikeilla välineillä, eli netistä tilaamalla ei pitäisi tonnia mennä. Tilasin vielä toisen suuttimen tiivistesarjan, kun tuon AK24:n suuttimessa ei mainita, monetko tiivisteet tulee. Ilmeisesti myös suutin 2 pitää nostaa ylös vaihdon yhteydessä, kun ovat kiinni toisissaan. Samalla uusittava senkin tiivisteet.

Tämän mainostettiin olevan 100tkm ajetusta purkuautosta ja on halpa. Tiedä sitten, kuinka tarkka lukema on. Aika vähän kilsoja tuon ikäiselle diesel-Passatille ja muutenkin hieman epäilyttävä tasaluku. Harkitsin tuon ostoa, mutta ajattelin olevan parasta ostaa uusi ja kunnollinen. Tuskin tarvitsee ainakaan samaa suutinta uusia enää uudestaan. Vanhan ykkössuuttimen jätän varalle autoon, kun sen turvin pääsee ainakin vielä ajamaan. Jos nyt jossain reissussa kosahtaa joku toinen suutin.

VYT33733 Volkswagen PASSAT B7 Polttoainesuutin 03L130277B - Käytetty auto osa verkossa | OVOKO

Joo kyllä tuo itse tekeminen on ollut harkinnassa, pari videota aiheeseen liittyen tubesta kun katsoi niin ei mahdoton homma ollenkaan.

Motonetissä sama Continental/VDO 500€...
 
Onko täällä kokemuksia paikkamaaleista VAG:ineeseen (valkoinen VW 2017)? Muutama kiveniskemä tekisi mieli paikata konepellistä

Mikä värikoodi? Ebaystä saa esimerkiksi tai sitten mene automaaleihin erikoistuneeseen liikkeeseen, yleensä 30ml maksaa n. 15€ luokkaa.
Pro-väri Oy tai Stirwell Oy:n liikkeet löytyy täältä pääkaupunkiseudulta. Heiltä saa myös 400ml värikoodillisia spraymaaleja 27-30€ luokkaan. Hinnat ovat heitelleet hieman tässä lähiaikoina.
Oman paikkauspullon + spraymaalin ostin aikoinaan automaalit.net nimisestä liikkeestä, mutta he ovat siirtyneet 100% sähköiseen kaupantekoon joten ei voi käydä liikkeessä käymässä..

En missään nimessä suosittele jotain motonetin tms. paikkausmaaleja, värisävyt aivan väärät. Paikan päällä kannattaa käydä, ja näytä tarvittaessa koekappale jos mahdollista.

Esimerkiksi LB9A värikoodista löytyy ~10 sävyä, joten sen takia kannattaa ehdottomasti mennä erikoistuneeseen liikkeeseen jossa he antavat värikartat josta voit valita mieluisimman vaihtoehdon.
 
Aika helppoa oli lopulta 1.6 TDI suuttimen vaihto. Eivät olleet 253tkm:n jälkeen jumissakaan. 2-suutinta nousi kerralla, niin toiseen vielä ehjään suuttimeen vaihdoin samalla tiivisteet. Oikeastaan ainoat ihmettelyt olivat OBD Elevenin kanssa. Tilaa piti vaihtaa, jotta sain oikeuden koodata uuden suuttimen ja syötettävä sarja ei meinannut millään kelvata, kunnes tajusin sen vaativan nollan loppuun. Ilmaukseen en keksinyt muuta kuin pyörittää tankin siirtopumppua. Pari sekuntia pidempään piti sahata käyntiin.

Uuden suuttimen mitattu energia nousi heikoimmasta vahvimmaksi ja alavääntö tyhjäkäynnin kohdalla palasi. Lisäksi viime kesällä alkanut kierrosten heittely ja koneen tärinä ilmastointi päällä kylmällä koneella hävisi. Olen varsin toiveikas, että sytytyskatkoksilta tuntuneet hytkymiset kylmällä koneella pakkasilla hävisivät myös. Nuo alkoivat jo toissa talvena, eli siinä mielessä huonon suuttimen voi ajatella varoittaneen jo pitkään. Vanhalla suuttimella voi sentään vielä ajaa ja jätin sen varalle takakonttiin.
 
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.

Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.

Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.

Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
 
Ilmastoinnin kompressori/magneettikytkin? Latureissakin voi olla hihnapyörän sisällä vapaakytkin, joka pitää todella pahaa ääntä rikkouduttuaan.
 
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.

Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.

Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.

Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.

Hmm, vauhtipyörä? Vaikuttaako vaihteet ja niiden vaihtaminen mitään? Mites kevyesti jarrua vasten ryömitys?
 
Ilmastoinnin kompressori/magneettikytkin? Latureissakin voi olla hihnapyörän sisällä vapaakytkin, joka pitää todella pahaa ääntä rikkouduttuaan.

Ilmastoinnin pois kytkeminen ei ainakaan ääntä muuta.

Hmm, vauhtipyörä? Vaikuttaako vaihteet ja niiden vaihtaminen mitään? Mites kevyesti jarrua vasten ryömitys?

Kyseessä DSG, joten tuo ryömityskikka tuskin toimii. Vaihteissa en kuitenkaan havainnut mitään ongelmia. Vaihtaminen toimii normaalisti, samoin pakki ja auto ei täristä lainkaan.

Kiitoksia vinkeistä!
 
Ilmastoinnin pois kytkeminen ei ainakaan ääntä muuta.



Kyseessä DSG, joten tuo ryömityskikka tuskin toimii. Vaihteissa en kuitenkaan havainnut mitään ongelmia. Vaihtaminen toimii normaalisti, samoin pakki ja auto ei täristä lainkaan.

Kiitoksia vinkeistä!

Jos ja kun kaikki ehjää, niin ryömii se toikin laatikko molempiin suuntiin. Ei se vauhtipyörä välttämättä tärise niin, että se ajossa tuntuisi vaikka jo ääntäisi.
 
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.

Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.

Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.

Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.

En muista ulkoa onko 2014 1.4 TSI jo hihnalla vai ketjulla, tuon vuotinen voi kai olla molempia.

Tämä tuli ensimmäisenä mieleen 1.4 tsi Passat b8 knastaksel/bolte problem - VAGcars.dk

Kääntäjä käyttöön, jos ei muuten taitu.

EDIT: katos, puhuitkin ketjusta. Ois pitänyt lukea loppuun, tämä ei ketju konetta koske.
 
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.

Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.

Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.

Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.

Onko yhtään tämän tyyppinen ääni
 
Onko yhtään tämän tyyppinen ääni

Jokseenkin tutulta kuulostaa.

Tarina eteni nyt ripeästi ja aloin tänä aamuna soittelemaan korjaamoille vian diagnosoimiseksi. Sovin ensimmäisen korjaamon kanssa, että ajan varovasti paikan päälle (korjaamo lähellä) ja kuulostellaan vikaa. Eipä se lopullinen vika siinä selvinnyt, mutta veikkasivat vahvasti juurikin vauhtipyörän suuntaan. Koska ehdotin samaan syssyyn kytkimen vaihtoa (ei järkeä DQ200-laatikossa jättää vaihtamatta, jos laatikko on jo pöydällä), ei saatu korjausaikaa sovittua, koska kyseinen korjaamo ei DSG:n kytkinremppoja tee. Ajoin kilometrin verran seuraavalle tutulle korjaamolle, jossa ehdittiin ehkä 30 sek kuulostella ääntä, joka sitten alkoikin jo siinä määrin kuulostaa ikävältä, että päätin jättää auton korjaamon pihaan. Sielläkin tosin pidettiin erittäin todennäköisenä vauhtipyörävikaa, koska ääni tuli selvästi vaihteiston suunnasta. Sovittiin kustannusarvio kytkimen ja vauhtipyörän vaihdosta ja minä lähdin bussilla kotiin. Hyvässä lykyssä auto on kunnossa ja kasassa n. viikon kuluttua.

Kustannusarvio kytkin- ja vauhtipyöräremontille oli n. 1900€ alkuperäisosia käyttäen. Autolla ei enää raaskinut ajaa ollenkaan, joten en kovin mielelläni lähtenyt enää siinä kohtaa miettimään toista korjaamoa, kun kyseessä kuitenkin tuttu ja ihan ok korjaamo sekä ajan sai suht nopeasti remontille.

Hauskuutin vielä ennen avainten luovutusta itseäni ja luin vcds:llä vikakoodit, joka ei tuottanut tulosta (ei moottorissa taikka vaihdelaatikossa). Auto kulki aivan normaalisti korjaamon pihaan asti ilman mitään ongelmia. Vauhtipyörä, kytkin tai muukaan osa vaihteistosta ei ole aiemmin oireillut, joten jos tämä nyt oli tosiaan vauhtipyörävika, se ei mitenkään ajossa näkynyt taikka kylmänä kolissut, vaan meni ikään kuin laakina. Nyt odottelen vielä korjaamon lopullista tuomiota.

Auton mittarissa 279 tkm ja tiettävästi vaihteistoon ei ole tätä ennen koskettu.
 
Viimeksi muokattu:
Skeidat taas tapetilla:


Mun mielestä kyllä pötypuhetta että hieman kesymmällä huoltamisella sais mitään ketjua paskaksi 55tkm kohdalla, ellei se sit oo lähtökohtaisesti sutta ja sekundaa.

Miten esim. Saab 9000:ssa ketju kestää sen puol miljoonaa järjestään...

Ps. luulis näiden lehtijuttujen herättelevän jengiä ettei koskisi noihin romuihin ja muitakin merkkejä löytyy mutta ei.
 
Skeidat taas tapetilla:


Mun mielestä kyllä pötypuhetta että hieman kesymmällä huoltamisella sais mitään ketjua paskaksi 55tkm kohdalla, ellei se sit oo lähtökohtaisesti sutta ja sekundaa.

Miten esim. Saab 9000:ssa ketju kestää sen puol miljoonaa järjestään...

Ps. luulis näiden lehtijuttujen herättelevän jengiä ettei koskisi noihin romuihin ja muitakin merkkejä löytyy mutta ei.

Näissä tarinoissa ikävä puoli on yleensä se, että ryhdytään toimenpiteisiin saman tien selvittämättä marssijärjestystä ja jokus myös omalla toiminnalla (tai toimimattomuudella) aiheutetaan ylimääräistä vahinkoa, kuten oli käynyt jälkimmäisessä jutussa. Vaikka lähtökohtaisesti sekä vaihteiston että jakoketjun tulee toki kestää paljon pidempään kuin alle 50tkm, ei se silti poista omistajansa vastuuta huoltaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti. Laiminlyönnit huollossa tuottavat vähintään oman tuskansa nimenomaan näissä mahdollisissa tuotevirhetapauksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 167
Viestejä
4 683 737
Jäsenet
76 734
Uusin jäsen
JimRan1994

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom