VAG autojen monet ongelmat

Bemarilla ei kai ole edes ollut noin pieniä moottoreita, jolloin paininut eri sarjassa. Bemarillakin on tunnettuja räjähdysalttiita pommeja. Nuo palkinnothan ovat vain ominaisuuksista, kulutuksesta ym. Ei siinä mitata kestääkö vuoden vai kaksi.

Joo, jos E60 M5:n V10 on tuolla voittajien kategoriassa, niin palkinnon kriteerinä ei silloin ole luotettavuutta tunnettu. Todella hieno moottori ja fiilikseltään mahtava, mutta vaikka kaikki poppakonstit olisivat käytössä, niin luotettavaa siitä ei saa ja kone on kuin F1:n kone, joka vaatii säännöllistä tekohengitystä. Nimimerkillä noita joskus ihmetelleenä.
 
Luotettava moottori ei todennäköisesti edes pärjäisi tuollaisessa kisassa koska luotettavuus edellyttää homman tekemistä varman päälle, eikä sillä saavuteta ikinä mitään mullistavaa.

Tosin ei kai noissa 1,4tsi koneissa suurempia murheita ole jos niihin jakoketjullisiin vaihtaa sen ketjun 90tkm välein?
 
Bemarilla ei kai ole edes ollut noin pieniä moottoreita, jolloin paininut eri sarjassa. Bemarillakin on tunnettuja räjähdysalttiita pommeja. Nuo palkinnothan ovat vain ominaisuuksista, kulutuksesta ym. Ei siinä mitata kestääkö vuoden vai kaksi.

Miten ne edes mittaisi mitään luotettavuutta?
 
Luotettava moottori ei todennäköisesti edes pärjäisi tuollaisessa kisassa koska luotettavuus edellyttää homman tekemistä varman päälle, eikä sillä saavuteta ikinä mitään mullistavaa.

Tosin ei kai noissa 1,4tsi koneissa suurempia murheita ole jos niihin jakoketjullisiin vaihtaa sen ketjun 90tkm välein?
Ketjun vaihto alle 250tkm välein on itselle deal breaker heti!

En edes hyväksyisi jakohihnan vaihtoakaan noin usein :facepalm:
 
Miten ne edes mittaisi mitään luotettavuutta?
No ei mitenkään. Siksi palkinto tuleekin muilla avuilla. TSI on vuoden moottori ja DSG on vuoden laatikko. Joskus jopa kahden. Kaikki vertailutestithän ne ovat voittaneet.
 
B7 Passatin pohjamuovi haukkasi äsken reilusti lunta metsätiellä. Oli jo valmiiksi vähän kärsinyt ja nyt taisi tulla lopullinen niitti. Uudet sisälokasuojat odottavat nekin kesärenkaiden vaihtoa, kun ovat palasina.

Mistä kannattaa katsella korvaavaa pohjapanssaria? Kävin kaikki purkaamot ja varaosamyymälät läpi. Ainoastaan Ovokolta löytyi oikealle puolelle, mutta 110€ toimituskuluilla. Huomenna soitettava marmorille.

20230502_215630.jpg
 
Tuossa autossa (hihnakone) ääni kuuluu todennäköisesti vvt pyörästä, öljyllä kestää sen hetken nousta yläkertaan vvt pyörälle pidemmän seisomisen jälkeen ja kun öljy on päässyt perille niin ääni lakkaa, öljyjen vaihto voi auttaa tai sitten ei, ei varsinainen vika vaan ominaisuus. Jos taas kone on vanhempi ketjujakopääkone ääni 99% todennäköisyydellä löysän ketjun rolinaa ja vaatii ketjurempan.
 
Tuossa autossa (hihnakone) ääni kuuluu todennäköisesti vvt pyörästä, öljyllä kestää sen hetken nousta yläkertaan vvt pyörälle pidemmän seisomisen jälkeen ja kun öljy on päässyt perille niin ääni lakkaa, öljyjen vaihto voi auttaa tai sitten ei, ei varsinainen vika vaan ominaisuus. Jos taas kone on vanhempi ketjujakopääkone ääni 99% todennäköisyydellä löysän ketjun rolinaa ja vaatii ketjurempan.
Ääni kuuluu vielä puolen minuutin käynninkin jälkeen.
 
Harkinnassa seuraavanlainen:
Audi A3
Sportback 1,4 TFSI Attraction S line Business 125hv S tronic-aut
2011 vuosimalli (käyt.ott. 6-2011)
Moottorikoodista ei tietoa vielä?
Onko tämä niitä ensimmäisiä joissa on heikompi vaihdelaatikko/moottori ongelmia?
140tkm ajettu
Eka huolto vasta 30tkm
Sen jälkeen 20tkm välein huollettu
50tkm ajomäärässä vaihdettu s-tronic öljy
 
Eikös tuo s-tronic ole sama kuin volkkarin dsg ja tfsi sama kuin tsi ja samat mahdolliset ongelmat?
 
Onko tämä niitä ensimmäisiä joissa on heikompi vaihdelaatikko/moottori ongelmia?
Kyllähän tuo sitä moottorisukupolvea edustaa, jossa on vaikeuksia jakopään kestävyyden kanssa eikä tuo DQ200 vaihteistona sekään kestävimmästä päästä tuon ikäisenä ole.

Toimiessaan kyllä oikein miellyttävä voimalinja, mutta riskinsä siinä on (tosin missäpä nyt ei jotain riskejä olisi).
 
Eikös noissa 1.4 tsi koneissa se 122 hv kone ole ketjulla ja toi 125 hv olis jo remmillä?
Ei.

Audi A3 sai hihnaversion tuosta 1.4 moottorista vasta 8V korin myötä ja niistä ekat rekisteröitiin 2012.

Näissä samaan perusrakenteeseen pohjautuvissa autoissa 1.2/1.4 bensakoneiden hihnaversiot otettiin käyttöön sitä mukaa kun korimalli vaihtui uuteen. Golf Mk7, Octavia Mk3, Leon Mk3 ja A3 Mk3, kaikki tulivat markkinoille suunnilleen vuonna 2012 ja niissä on tuo uudempi versio.

Valmistus- tai rekisteröintivuotta on silti turha tuijottaa, jos korimalli on edellä mainittu niin kone on hihnalla, jos vanhempi niin kone on ketjulla.
 
Kellään täällä korkean kilometrimäärän 1.2 TSI CBZ* moottorilla? Jakoketjusta tehty useampi revisio, mutta leveämpi 03F109158J ketju sis. uudet rattaat, kiristimet hilppeineen on todettu kestävän n. 150tkm.
Olen tässä pohtinut ketjun vaihtoa, ja olen jo tilannut etukäteen tuon uusimman ketjusarjan 03F198158B saksan Ebaystä, Volkkarin OEM setti. Tällä hetkellä rullattu 203tkm (?) alkuperäisellä ketjusarjalla (ainakin aiempi, 1. omistaja ei ollut maininnut ketjuvaihosta yhtään eikä huoltokirjassa ole siitä mainintaa), 2011 vm Jetta 1.2 TSI CBZB moottorilla.. 1/4 ajasta kuuluu nykyjään selvä epämääräinen rallatus käynnistäessä.
Kannattaako muuten öljypumpun ketjua ja ratasta vaihtaa? Ne ei tietääkseni kulu yhtä pahasti kuin jakoketju?

Jos jollain teistä on tämmöinen ketjusarja asennettu, kiinnostaisi tietää miten olette pärjänneet.

Tässä hyvä threadi CBZ* moottorin ketjuista:

Olen myös mietiskellyt tässä sitä, kun on porukka maininnut miten 1.2 TSI:n ketju venyy jo 60tkm päästä: voisikohan olla kyseessä 'väärin tehty' remontti (esim. kuluneiden rattaiden päälle laitettu se heikko ketju, kuluu tietenkin nopeasti.)
1.2 TSI CBZ* moottoreissa pystyy paikkaamaan öljypumpun ketjun sekä rattaan, en tiedä tarkemmin miten 1.4 TSI CAX* moottoreissa menee.

Luulisi että jos remontti on kunnolla tehty ja uusimmalla ketjusarjalla, 10tkm öljynvaihtoja noudattaen (ei 30tkm longlife), ketjusarja kestäisi nyt ainakin sen 150tkm (?)
 
^ Muistaakseni Vagarenalla oltiin sitä mieltä, ettei pikku pärähdys silloin tällöin käynnistettäessä merkitse mitään.. tiedä sitten.
 
^ Muistaakseni Vagarenalla oltiin sitä mieltä, ettei pikku pärähdys silloin tällöin käynnistettäessä merkitse mitään.. tiedä sitten.
Joo kun se tapahtuu n. 25% ajasta vain, oli se talvisää vai kesäsää. Tietääkseni huolestuu vain silloin jos tapahtuu jatkuvasti (?)
Olisipa joku laite jolla saisi mitattua venymän..
 
Itsellä pärähteli jo muutama tuhat kilometriä jakoketjun ja hilujen vaihdon jälkeen. Välillä suorastaan rohisi pahasti. Tarkastutin kiristimen toiminnan ja ketjun kunnon kaiken varalta. Mielestäni rohina väheni huomattavasti, kun tein ylimääräisen öljynvaihdon ja sen ohella moottorin sisäpesun. Satunnainen pärähtely jäi kuitenkin ja hirveästi luottamusta ketjun kestävyydelle ei ollut.
 
Itsellä pärähteli jo muutama tuhat kilometriä jakoketjun ja hilujen vaihdon jälkeen. Välillä suorastaan rohisi pahasti. Tarkastutin kiristimen toiminnan ja ketjun kunnon kaiken varalta. Mielestäni rohina väheni huomattavasti, kun tein ylimääräisen öljynvaihdon ja sen ohella moottorin sisäpesun. Satunnainen pärähtely jäi kuitenkin ja hirveästi luottamusta ketjun kestävyydelle ei ollut.

Oliko sullakin juuri tuo 1.2 TSI CBZB moottori? Kiinnostaisi tietää mikä version ketjusarja sulle laitettiin. Laskussa näkyy yleensä ne tarkat osat mitä käytettiin huollon aikana.
 
Oliko sullakin juuri tuo 1.2 TSI CBZB moottori? Kiinnostaisi tietää mikä version ketjusarja sulle laitettiin. Laskussa näkyy yleensä ne tarkat osat mitä käytettiin huollon aikana.
Oli joo, mutta vaihdoin autoa jo vuosia sitten. 2018 kesällä tehtiin jakoketjuremppa ja käsittääkseni käytettiin virallista korjaussarjaa. 144tkm ajettuna oli vielä alkuperäinen ketju, mutta rääkäisi jo koeajolle lähtiessä niin miehekkäästi, että liike lupasi vaihdattaa kuntoon.
 
Oli joo, mutta vaihdoin autoa jo vuosia sitten. 2018 kesällä tehtiin jakoketjuremppa ja käsittääkseni käytettiin virallista korjaussarjaa. 144tkm ajettuna oli vielä alkuperäinen ketju, mutta rääkäisi jo koeajolle lähtiessä niin miehekkäästi, että liike lupasi vaihdattaa kuntoon.

Ok hyvä tietää. Onko sulla tosta kuittia tallessa, näkyisikö yhteenveto mitä kaikkea vaihdettiin yms.
Veikkaisin että tuo satunnainen pärähtely voi sitten johtua öljypaineesta sekä kiristimestä..
 
Ok hyvä tietää. Onko sulla tosta kuittia tallessa, näkyisikö yhteenveto mitä kaikkea vaihdettiin yms.
Veikkaisin että tuo satunnainen pärähtely voi sitten johtua öljypaineesta sekä kiristimestä..
Ei ole mitään lappuja tallessa tuosta. Voi olla, että öljykanavissa oli jotain karstaa ja siksi kiristimen paine ei noussut tarpeeksi nopeasti ja ketju pärähti. Oli ajettu kuitenkin LL-vaihtoväleillä. Se jäi mieleen, että moottorin sisäpesu todellakin auttoi.
 
Ei ole mitään lappuja tallessa tuosta. Voi olla, että öljykanavissa oli jotain karstaa ja siksi kiristimen paine ei noussut tarpeeksi nopeasti ja ketju pärähti. Oli ajettu kuitenkin LL-vaihtoväleillä. Se jäi mieleen, että moottorin sisäpesu todellakin auttoi.
Jees, itse menen tolla 10k vaihtovälillä. Ajoni koostuu pääsääntöisesti maantieajosta kuitenkin.
 
Kukaan joka omistaa 1.5TSI moottorilla olevan vagin suorittanut tuota softapäivitystä ECU(?):lle huollossa?
1-2k rpm kylmänä koneella meinaa vähän kierrokset seilata, tuo on vissiin yleinen ongelma noissa ilman tuota päivitystä.
Kyseessä 2019 Seatti
 
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.

Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?
 
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.

Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?
Uusia.
 

Kaikillekin vain infoksi myös, Autodoc on selvästi kallistunut viimevuosien aikana.
Kannattaa tilata Virosta, ak24.fi ja code24.fi. Parhaimmillaan 30-50% halvempaa kuin Autodocista. Olen noista sivustoilta tilannut ja perille on saapunut ongelmitta joten voin suositella :)
Valikoima voi olla ehkä hieman pienempi kuin Autodocilla tosiaan..
 
Kaikillekin vain infoksi myös, Autodoc on selvästi kallistunut viimevuosien aikana.
Kannattaa tilata Virosta, ak24.fi ja code24.fi. Parhaimmillaan 30-50% halvempaa kuin Autodocista. Olen noista sivustoilta tilannut ja perille on saapunut ongelmitta joten voin suositella :)
Valikoima voi olla ehkä hieman pienempi kuin Autodocilla tosiaan..
Vaihdoin tilauksen sinne lähinnä toimitusajan vuoksi. Lupasivat 2-4 arkipäivän toimitusta, kun Autodocin pitkän toimitusajan päällä on ilmeisesti nyt joku ylimääräinen monen päivän viive. Suutin tuli loppupeleissä 40€ kalliimmaksi, mutta on alkuperäinen Continentalin/VDO:n, eikä tarvitse panttia.

Onneksi auto tuntuu taas toimivan. Tarvittaessa esilämmitystä apuun. Pakollisia menoja tänään ja pyörällä en tuossa kaatosateessa polje ympäri kaupunkia :D
 
Vaihdoin tilauksen sinne lähinnä toimitusajan vuoksi. Lupasivat 2-4 arkipäivän toimitusta, kun Autodocin pitkän toimitusajan päällä on ilmeisesti nyt joku ylimääräinen monen päivän viive. Suutin tuli loppupeleissä 40€ kalliimmaksi, mutta on alkuperäinen Continentalin/VDO:n, eikä tarvitse panttia.

Onneksi auto tuntuu taas toimivan. Tarvittaessa esilämmitystä apuun. Pakollisia menoja tänään ja pyörällä en tuossa kaatosateessa polje ympäri kaupunkia :D
Kun kerta kylmäkäynnistys on takerrellut niin se viallinen suutin todnäk vuotaa johonkin ja kadottaa ruiskutuspaineet kiskosta.. käytännössä se voi vuotaa joko paluulinjaan tai palotilaan ja jos palotilaan niin tuossa on suuri riski sulattaa mäntä ja/tai leikkauttaa sylinteri kiinni.

EDIT:

Jos se käryää/savuaa/kolisee käynnistäessä niin riski tuohon em. asiaan on todella suuri.
 
Kun kerta kylmäkäynnistys on takerrellut niin se viallinen suutin todnäk vuotaa johonkin ja kadottaa ruiskutuspaineet kiskosta.. käytännössä se voi vuotaa joko paluulinjaan tai palotilaan ja jos palotilaan niin tuossa on suuri riski sulattaa mäntä ja/tai leikkauttaa sylinteri kiinni.

EDIT:

Jos se käryää/savuaa/kolisee käynnistäessä niin riski tuohon em. asiaan on todella suuri.
Ei kolise tai kärytä yhtään. Lähtenyt myös aina nätisti kovillakin pakkasilla käyntiin. Ongelma on vain ollut pakkasilla pieni hytkyminen tyhjäkäynnillä lämpenemiseen asti tai sitten kierrosten heittely kovalla laturin tai ilmastoinnin kuormalla, kun kone ei ole vielä lämmennyt. Pari vuotta ollut noita ongelmia. Epäilin suutinta, mutta 99,8% ajasta auto kävi nätisti ja korjausarvot olivat hyvät. Nyt varmistui.

Nyt auto käy ja kulkee ihan normaalisti. Eilen nykäisi kerran ja veti limp modeen.
 
Jos ei tee enempää kuin kerran päivässä, niin ihan normaalia vaggineen toimintaa :)
Onhan se vähän kiusallista, kun pitää kytkin pohjassa rullata kaupan pihaan kolmella sylinterillä rytkyttäen nollaamaan vikakoodeja :D

Tutkin vielä pakokaasuja ja auto ei savuttanyt silmällä havaittavasti yhtään ja haju oli täysin normaali. Ei ainakaan puolilämpöisenä tunnu vuotavan sylinteriin suutin. Pitää kokeilla vielä ihan kylmällä koneella. Tämän päivän ajot suoritettu ja auto pelittää normaalisti. Toivottavasti tyhjäkäynnin epäröinnit lähtevät myös uudella suuttimella.
 
Ei kolise tai kärytä yhtään. Lähtenyt myös aina nätisti kovillakin pakkasilla käyntiin. Ongelma on vain ollut pakkasilla pieni hytkyminen tyhjäkäynnillä lämpenemiseen asti tai sitten kierrosten heittely kovalla laturin tai ilmastoinnin kuormalla, kun kone ei ole vielä lämmennyt. Pari vuotta ollut noita ongelmia. Epäilin suutinta, mutta 99,8% ajasta auto kävi nätisti ja korjausarvot olivat hyvät. Nyt varmistui.

Nyt auto käy ja kulkee ihan normaalisti. Eilen nykäisi kerran ja veti limp modeen.
Mitä koodia auto antoi?
 
Mitä koodia auto antoi?
En muistanut ottaa kuvankaappausta, kun oli kiire saada auto pois Limp Modesta ja takaisin tielle. Oli kuitenkin joku "Cylinder 1 Circuit Malfunction". Googlailun perusteella hyvin yleinen suutinvika noissa. Johtosarjaa kävin jo läpi ja kosteutta ei löytynyt mistään.
 
Kävin ottamassa vielä livedataa ja auto päätti aloittaa DPF-polton, niin piti ajaa pieni lenkki.

En tiedä kuvittelenko, mutta kaasunvaste tuntuu ehkä hieman kuminauhamaiselta. Eilen, kun limp mode iski päälle, oli alavääntö ennen sitä hukassa ja meinasin sammuttaa auton kahdesti. 1-sylinterin mitattu energia oli nyt testilenkillä joka tilanteessa aina pienin. Hiukkassuodattimen poltossa taas 2-sylinterin korjausarvo nousi vähän huolestuttavan korkeaksi, mutta polton jälkeen palasi normaaliksi. En ehkä vetäisi tuosta vielä johtopäätöksiä, kun poltto muuttaa polttoaineensyöttöä merkittävästi ja sen huomaa auton käytöksestäkin. Polton aikana kone käy myös erittäin tasaisesti. Muuten kylmänä tai lämpöisenä 2-sylinterin korjausarvot eivät ole mitenkään osuneet erityisesti silmään.

En tiedä, pettääkö tuosta 1-suuttimesta sähköpuoli, vai onko kärjet jo kuluneet. Täytyy seurailla myös 2-sylinterin suuttimen tilaa tuon yhden vaihdon jälkeen. Ehkä taas laitettava suuttimien puhdistus- ja voiteluaineet pa-suodattimen sekaan.

Mitattu energia matalilla kierroksilla kiihdyttäessä:

1685725424969.png


Korjausarvot DPF-poltto päällä:

1685725440125.png


Korjausarvot DPF-polton jälkeen:

1685725452722.png


EDIT: Löysin vanhoja screenshotteja. 2-sylinterin korjausarvot olleet aina vähän muita suurempia, mutta pysyneet vuosia samana kuin nytkin. Myös 3- ja 4-sylinterissä sama juttu. 1-sylinteri on taas huonontunut vuosien aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan joka omistaa 1.5TSI moottorilla olevan vagin suorittanut tuota softapäivitystä ECU(?):lle huollossa?
1-2k rpm kylmänä koneella meinaa vähän kierrokset seilata, tuo on vissiin yleinen ongelma noissa ilman tuota päivitystä.
Kyseessä 2019 Seatti

Meillä oli niitä ihan ekoja 1.5 tsi atecoja ex-työpaikassa. Siinä kylmällä koneella ei yleensä kiekat seilannut, mutta se oli muuten sekoileva. Kaasua kun painoi liikkeelle lähdössä kylmällä koneella, niin mietti ja mietti (useampi sekuntti) nytkähti yleensä pikkasen eteen ja kone sammu. Muutamassa risteyksessä olin sillä pari kertaa tän ominaisuuden vuoksi ns. jännän äärellä. :D Tuli ihan ok kuntoon, kun ekassa huollossa ajoivat uudet softat eculle. Kun kone lämpesi, niin toimi yleensä kuin unelma ja sylinterien lepuutuksessa ei ollut mitään häikkää yms. Ihan kuin olis ollut aivan totaalisen väärät kartat eculla. Nyt appiukolla ollut kohta vuoden se eTSI versio ja todella mahtava kone kulutuksen ja start/stop ominaisuuksiensa vuoksi.
 
Meillä oli niitä ihan ekoja 1.5 tsi atecoja ex-työpaikassa. Siinä kylmällä koneella ei yleensä kiekat seilannut, mutta se oli muuten sekoileva. Kaasua kun painoi liikkeelle lähdössä kylmällä koneella, niin mietti ja mietti (useampi sekuntti) nytkähti yleensä pikkasen eteen ja kone sammu. Muutamassa risteyksessä olin sillä pari kertaa tän ominaisuuden vuoksi ns. jännän äärellä. :D Tuli ihan ok kuntoon, kun ekassa huollossa ajoivat uudet softat eculle. Kun kone lämpesi, niin toimi yleensä kuin unelma ja sylinterien lepuutuksessa ei ollut mitään häikkää yms. Ihan kuin olis ollut aivan totaalisen väärät kartat eculla. Nyt appiukolla ollut kohta vuoden se eTSI versio ja todella mahtava kone kulutuksen ja start/stop ominaisuuksiensa vuoksi.
Jees, mullekkin tehtiin toissapäivänä tuo päivitys, kylmällä koneella kierrokset seilaa vielä vähän, mutta ei niin pahasti kuin ennen. Jotenkin tuntuu myös, että alakierroksille tuli lisää vääntöä ja siitä on jäänyt se turha pomputtaminen pienessä vauhdissa pois.
Tulpat tuohon täytyy vielä vaihdattaa ja katsoa, että mitä tapahtuu. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 620
Viestejä
4 511 211
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom