VAG autojen monet ongelmat

Apua.

Audi TT 1.8T AJQ

Satunnaisesti kesken osa- tai täyskaasukiihdytyksen meno töksähtää ja auto menee Limppitilaan (ei ahda kuin 0.3 bar. pitää käynnistää uudestaan).

Vikakoodit:
LÄHES AINA PÄÄLLÄ, mutta en löydä syytä: 18010/P1602/005634 - Ross-Tech Wiki
Tullut kerran: 16490/P0106/000262 - Ross-Tech Wiki
Tullut kerran: 18011 - Internal Control Module: Failed Self-test

Ecu on kuiva (auto ollut aina katon alla)
Ongelma siis tod.näk. keskittyy kiihdytystilanteeseen, joko pienellä tai isolla kaasunasennolla.
Akku on kunnossa
Maajohto akun alla on kiinni.
 
Tässä pari vuotta ollut firman Skoda alla ja tosiaan on öljynvaihtohuolto(millon se sen sattuu ehdottamaan, max 2v/30tkm) ja lisäksi 12kk välein tehtävä "tarkastushuolto" missä sitten vaihtavat ilmeisesti muita nesteitä ja sitä rataa.
Jokseenkin autoa saadessa olin uskossa että sitä kiikutetaan huoltoon 2v tai 30tkm välein, mutta parhaassa tapauksessa ensin öljynvaihto ja siitä kk päästä taas uudelleen tarkastushuoltoon.

Tuo 30tkm per öljynvaihto kuulostaa mykistävältä omaan korvaan, enkä henkilökohtaisesti mitenkään suostuisi odottelemaan paljoa yli 10-15tkm.
 
Tuo 30tkm per öljynvaihto kuulostaa mykistävältä omaan korvaan, enkä henkilökohtaisesti mitenkään suostuisi odottelemaan paljoa yli 10-15tkm.
Toimii, 30 tkm huotovälillä ollut autoja itselläni iät ja ajat. Ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. On ollut jopa viritettyä mottia ja maahantuoja avannut tuon koneenkin kerran ja todennut moitteettomaksi.

Turha tuota kauhistella. Kyllä ne kestää.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Jos kuvitellaan, että autolla ajaisi tosiaan tuon määrän ilman tarvetta öljyn lisäämiseen, niin tuskin siitä loppuvaiheessa enää mitään kummoista voiteluominaisuutta löytyy ja varmasti pidemmällä aikavälillä tekee vain hallaa motille.
 
Jos kuvitellaan, että autolla ajaisi tosiaan tuon määrän ilman tarvetta öljyn lisäämiseen, niin tuskin siitä loppuvaiheessa enää mitään kummoista voiteluominaisuutta löytyy ja varmasti pidemmällä aikavälillä tekee vain hallaa motille.
Mistä tälläinen ajautus tulee ? Miten perustelette asian ?
Eiköhän se öljy ole long lifessä ihan yhtä huonoa 30 tkm jälkeen kuin peusöljyssä 15 tkm jälkeen. Siksihän molemmille on vaihtovälit määritelty.

Totta kai on parempi jos öljyt vaihtaa usein, mutta onko sillä mitään käytännön eroa ?
 
Muusta en tiedä, mutta kaasuvehkeissä öljynvaihtovälin tihentäminen 10tkm välille 15tkm sijasta on ainakin jakopään toistaiseksi pitänyt kunnossa. Asiasta enemmänkin asentajien kanssa keskustellut ja näissä kaasuvehkeissä öljyn sekaan kondensoituu siinä määrin vettä, että se on oikeastaan se isoin syy tiheämmälle vaihtovälille (15tkm tai 1v.). Itse olen vaihtanut vieläkin tiheämmin, eli 10tkm välein. Toistaiseksi tekniikka tältä osin pysynyt kunnossa ja ketjun kuntokin aika vastikään tarkastettiin. Auton perustekniikka on sinänsä se surullisen kuuluisa 1.4 TSI ketjulla. Mittarissa nyt 279tkm alkuperäisellä ketjulla.

Nyt kun tuo laatikkoremppa on edessä, niin toivottavasti olisi huolettomia kilometrejä taas vähäksi aikaa edessä.
 
Näin mielestäni myös. Mutta näihin VAG dieseleihin saa tuona aikana laittaa 1-2l öljyä nii ihan kokonaan ei samoilla mennä :D
Skodalla 2.0TDI, ajellu muutaman vuoden 30tkm vaihtovälillä eikä koskaan oo tarvinnu lisätä

E: tai korjataan 30tkm tai 2 vuotta, 26tkm taisi viime vaihdossa olla kilometrejä
 
Täällä Superb 2.0TDI -21 DSG Pääasiallisesti tuolla ajellaan pk-seudulla, mutta öljy erityisesti maistuu pohjoisen reissuilla. Lienee maantieajossa sitten vie enemmän?
63tkm nyt mittarissa ja sinne menny tuo 1-2+l/vaihtoväli.
Sokerina pohjalla tänne kirjoitin myös Norjan reissusta missä meni 5150km matkalla 2.5l öljyä ja kävipä auto myös pajalla jäähdytinneste täytössä.
Norjan reissu meni pitkälti laatikko S-tilassa paremman moottorijarrutuksen tähden ja kaikki pitkät laskut moottorijarrulla, siitä heräsikin sitten ajatus että ihan käsikädessä taitaa nousta öljynkulutus kierrosten mukana. Öljynrenkaiden kautta jos syö, niin noin se taitaa mennä.

Jospa ne nämäkin on yksilöitä ja toiset vie ja toiset ei.

EDIT: jotain kertoo VAG-uskovaisista muuten se, että tuttavapiirissä syyllistetään minua että tuo auto kuluttaa öljyä :D
Perheen kanssako autolla muka ajetaan niin, että se vie öljyä?
Entinen auto oli Opel Vectra C 2.2 direct, se vei 4l/1000km öljyä. Mutta toi Skoda ei tosiaan oo vienyt yhtään, tai siis onhan se vähän vienyt, alle puolen merkin oli viimeksi tuon 26tkm jälkeen. Kyllä noista kilometreistä 80% on maantieajoa. Nyt on n.1,5v viime vaihdosta. Alkaa oleen se 30tkm täynnä ja näyttäs olevan noin puolessa välissä merkkiä öljy. Yksilöitähän noi ja täysin tuuri peliä minkälaisen satut samaan, eipä jotain öljyn syöntiä etukäteen mistään huomaa jos ei satu huoltokirjassa oleen merkintään.
 
Aika helppoa oli lopulta 1.6 TDI suuttimen vaihto. Eivät olleet 253tkm:n jälkeen jumissakaan. 2-suutinta nousi kerralla, niin toiseen vielä ehjään suuttimeen vaihdoin samalla tiivisteet. Oikeastaan ainoat ihmettelyt olivat OBD Elevenin kanssa. Tilaa piti vaihtaa, jotta sain oikeuden koodata uuden suuttimen ja syötettävä sarja ei meinannut millään kelvata, kunnes tajusin sen vaativan nollan loppuun. Ilmaukseen en keksinyt muuta kuin pyörittää tankin siirtopumppua. Pari sekuntia pidempään piti sahata käyntiin.

Uuden suuttimen mitattu energia nousi heikoimmasta vahvimmaksi ja alavääntö tyhjäkäynnin kohdalla palasi. Lisäksi viime kesällä alkanut kierrosten heittely ja koneen tärinä ilmastointi päällä kylmällä koneella hävisi. Olen varsin toiveikas, että sytytyskatkoksilta tuntuneet hytkymiset kylmällä koneella pakkasilla hävisivät myös. Nuo alkoivat jo toissa talvena, eli siinä mielessä huonon suuttimen voi ajatella varoittaneen jo pitkään. Vanhalla suuttimella voi sentään vielä ajaa ja jätin sen varalle takakonttiin.

Mitä erikoisempia työkaluja oli käytössä?

Hankitko mitään kalvainsarjaa suuttimen reiän puhdistamiseksi?
 
Mitä työkaluja oli käytössä?

Hankitko mitään kalvainsarjaa suuttimen reiän puhdistamiseksi?
Suuttimien kiinnikkeessä on pultti, jonka kannan nimeä en 100% varmasti muista, mutta on VAG-konsernin autoissa hyvin tuttu. Olisikohan ollut XZN. Sopivaa kärkeä ei välttämättä joka työkalulaatikosta löydy. Muuten pärjäsi ihan kärkipihdeillä, kiintoavaimella ja talttapäisellä ruuvimeisselillä. Puhdistukseen käytin vain brake cleaneria ja paineilmaa ja varoin, ettei hiekkaa mene suuttimen aukkoon.
 
Mikä värikoodi? Ebaystä saa esimerkiksi tai sitten mene automaaleihin erikoistuneeseen liikkeeseen, yleensä 30ml maksaa n. 15€ luokkaa.
Pro-väri Oy tai Stirwell Oy:n liikkeet löytyy täältä pääkaupunkiseudulta. Heiltä saa myös 400ml värikoodillisia spraymaaleja 27-30€ luokkaan. Hinnat ovat heitelleet hieman tässä lähiaikoina.
Oman paikkauspullon + spraymaalin ostin aikoinaan automaalit.net nimisestä liikkeestä, mutta he ovat siirtyneet 100% sähköiseen kaupantekoon joten ei voi käydä liikkeessä käymässä..

En missään nimessä suosittele jotain motonetin tms. paikkausmaaleja, värisävyt aivan väärät. Paikan päällä kannattaa käydä, ja näytä tarvittaessa koekappale jos mahdollista.

Esimerkiksi LB9A värikoodista löytyy ~10 sävyä, joten sen takia kannattaa ehdottomasti mennä erikoistuneeseen liikkeeseen jossa he antavat värikartat josta voit valita mieluisimman vaihtoehdon.
Värikoodi taitaa olla LC9AL. Pitääpä katsoa onko marmori palvelualtis vai nuo mainitsemasi parempia
 
Passat 1.4 tsi 2018… Vesipumppu vaihdettiin tammikuussa jakopään kanssa. Pitäisikö alkaa huolestua, kun nyt joutunut kaksi kertaa lisäämään jäähdytinnestettä, yht. ~0,7 l. Ensimmäinen kerta meni sen piikkiin, jos järjestelmään olisi jäänyt ilmaa… Öljyt kunnossa, eikä ainakaan näkyvää vuotoa äkkiseltään löydy. Tiedä sitten jos vain vuotaa lämpimänä.
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.
 
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.

Jos se on tuon jakopääremontin jälkeen ruvennut vuotamaan, niin soittoa sinne liikkeeseen.
 
Jos se on tuon jakopääremontin jälkeen ruvennut vuotamaan, niin soittoa sinne liikkeeseen.
Itsellä vaihdettiin hihna ja vesipumppu. Siitä kaksi kuukautta ja vesipumppu alkoi vuotamaan, joskus vaan
sattuu paska kappale. Marmori vaihtoi takuuseen ihan kiltisti.
 
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.

Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.

Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.

Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
Jokseenkin tutulta kuulostaa.

Tarina eteni nyt ripeästi ja aloin tänä aamuna soittelemaan korjaamoille vian diagnosoimiseksi. Sovin ensimmäisen korjaamon kanssa, että ajan varovasti paikan päälle (korjaamo lähellä) ja kuulostellaan vikaa. Eipä se lopullinen vika siinä selvinnyt, mutta veikkasivat vahvasti juurikin vauhtipyörän suuntaan. Koska ehdotin samaan syssyyn kytkimen vaihtoa (ei järkeä DQ200-laatikossa jättää vaihtamatta, jos laatikko on jo pöydällä), ei saatu korjausaikaa sovittua, koska kyseinen korjaamo ei DSG:n kytkinremppoja tee. Ajoin kilometrin verran seuraavalle tutulle korjaamolle, jossa ehdittiin ehkä 30 sek kuulostella ääntä, joka sitten alkoikin jo siinä määrin kuulostaa ikävältä, että päätin jättää auton korjaamon pihaan. Sielläkin tosin pidettiin erittäin todennäköisenä vauhtipyörävikaa, koska ääni tuli selvästi vaihteiston suunnasta. Sovittiin kustannusarvio kytkimen ja vauhtipyörän vaihdosta ja minä lähdin bussilla kotiin. Hyvässä lykyssä auto on kunnossa ja kasassa n. viikon kuluttua.

Kustannusarvio kytkin- ja vauhtipyöräremontille oli n. 1900€ alkuperäisosia käyttäen. Autolla ei enää raaskinut ajaa ollenkaan, joten en kovin mielelläni lähtenyt enää siinä kohtaa miettimään toista korjaamoa, kun kyseessä kuitenkin tuttu ja ihan ok korjaamo sekä ajan sai suht nopeasti remontille.

Hauskuutin vielä ennen avainten luovutusta itseäni ja luin vcds:llä vikakoodit, joka ei tuottanut tulosta (ei moottorissa taikka vaihdelaatikossa). Auto kulki aivan normaalisti korjaamon pihaan asti ilman mitään ongelmia. Vauhtipyörä, kytkin tai muukaan osa vaihteistosta ei ole aiemmin oireillut, joten jos tämä nyt oli tosiaan vauhtipyörävika, se ei mitenkään ajossa näkynyt taikka kylmänä kolissut, vaan meni ikään kuin laakina. Nyt odottelen vielä korjaamon lopullista tuomiota.

Auton mittarissa 279 tkm ja tiettävästi vaihteistoon ei ole tätä ennen koskettu.

Väliaikatietoa tähän tapaukseen.

Olivat korjaamolta yhteyksissä ja lopullinen vika ei paikallistunutkaan vauhtipyörään tai kytkimeen, vaan vauhtipyörän neulalaakeriin, joka oli ruostunut ja joka oli alkanut pitää ääntä. Korjaamon edustaja vielä soitteli ja kysyi, että miten edetään, vaihdetaanko pelkkä laakeri vai jatketaanko alkuperäisen suunnitelman mukaan, jossa myös vauhtipyörä ja kytkin uusitaan. Totesin, että tottakai tässä kohtaa uusitaan sekä vauhtipyörä ja kytkin, vaikka se jotain maksaakin, koska laatikko on jo pöydällä ja vauhtipyöräkin oli heillä irti (ja kaikki uudet osat heillä valmiina odottamassa). Kytkintä eivät olleet ryhtyneet vielä purkamaan, mutta se tulee nyt uusittua samalla. Näin ollen tuon metallisen säksättävän äänen lähteeksi ilmeni vauhtipyörän neulalaakeri, ei itse vauhtipyörä tai kytkin. Tämä tukee myös sitä käsitystä, että auton voimansiirto toimi ilman ongelmia, moottorissa tai vaihteistossa ei ollut vikakoodeja ja muutenkaan tuota ääntä lukuun ottamatta auton käynti ei vaikuttanut tavanomaiselta poikkeavalta. Myös vian ilmaantuminen yhtäkkiä kylmällä koneella vailla mitään etukäteisoireita viittasi jo alunperinkin jonkinlaiseen kenties kuivasta laakerista tulevaan ääneen (näitähän tapahtuu yleensä vesipumpun taikka apulaitehihnan rullan taikka apulaitteen laakerin kanssa, jossa vika voi alkaa näin yllättäen).
 
Väliaikatietoa tähän tapaukseen.

Olivat korjaamolta yhteyksissä ja lopullinen vika ei paikallistunutkaan vauhtipyörään tai kytkimeen, vaan vauhtipyörän neulalaakeriin, joka oli ruostunut ja joka oli alkanut pitää ääntä. Korjaamon edustaja vielä soitteli ja kysyi, että miten edetään, vaihdetaanko pelkkä laakeri vai jatketaanko alkuperäisen suunnitelman mukaan, jossa myös vauhtipyörä ja kytkin uusitaan. Totesin, että tottakai tässä kohtaa uusitaan sekä vauhtipyörä ja kytkin, vaikka se jotain maksaakin, koska laatikko on jo pöydällä ja vauhtipyöräkin oli heillä irti (ja kaikki uudet osat heillä valmiina odottamassa). Kytkintä eivät olleet ryhtyneet vielä purkamaan, mutta se tulee nyt uusittua samalla. Näin ollen tuon metallisen säksättävän äänen lähteeksi ilmeni vauhtipyörän neulalaakeri, ei itse vauhtipyörä tai kytkin. Tämä tukee myös sitä käsitystä, että auton voimansiirto toimi ilman ongelmia, moottorissa tai vaihteistossa ei ollut vikakoodeja ja muutenkaan tuota ääntä lukuun ottamatta auton käynti ei vaikuttanut tavanomaiselta poikkeavalta. Myös vian ilmaantuminen yhtäkkiä kylmällä koneella vailla mitään etukäteisoireita viittasi jo alunperinkin jonkinlaiseen kenties kuivasta laakerista tulevaan ääneen (näitähän tapahtuu yleensä vesipumpun taikka apulaitehihnan rullan taikka apulaitteen laakerin kanssa, jossa vika voi alkaa näin yllättäen).

Onpa kyllä hyvin toimittu korjaamolta, ja onneksi selvisi. Tässä odottelen itsekkin milloin tulee mahdollisesti 215tkm diesel passattiin vauhtipyörä vaihtoon.
Oliko teillä vielä puhetta kokonaiskustannuksesta em. Rempalle?
 
Onpa kyllä hyvin toimittu korjaamolta, ja onneksi selvisi. Tässä odottelen itsekkin milloin tulee mahdollisesti 215tkm diesel passattiin vauhtipyörä vaihtoon.
Oliko teillä vielä puhetta kokonaiskustannuksesta em. Rempalle?

Tuossahan se oli jo aiemmin, mutta kun vein auton korjaamolle ja veikattiin mahdollista vauhtipyörän vikaantumista, niin sovimme kustannusarvioksi muutamaa euroa vaille 1900 euroa, joka sisältää alkuperäislaatuiset osat (vauhtipyörä, neulalaakeri, kytkimen osat sekä laatikon öljyt) ja työt näiden vaihtamiseksi. Vika ei ollutkaan muualla kuin tuossa neulalaakerissa, mutta "säästö" tässä kohtaa olisi ollut vain varaosien hinta vauhtipyörän ja kytkimen osalta sekä kohtuullisen pieni osa työtä kytkimen vaihdosta. Näin ollen varmaan jotain tonnin luokkaa olisi joka tapauksessa maksanut pelkän neulalaakerin vaihto ja paikalleen olisi mennyt alkuperäinen n. 280tkm ajettu vauhtipyörä ja kytkin. Dieselistä en tiedä, mutta jos vauhtipyörä alkaa pitämään ääntä tai kytkin alkaa luistamaan, niin en turhaan jäisi liian pitkäksi ajaksi odottelemaan, mikä antaa periksi ensiksi, ellei auton arvo ole lähinnä käyttöarvo.

Toinen merkittävä asia näissä DSG-laatikoissa on mekatroniikka, mutta sitä en ehkä vaihtaisi "huvikseen", ellei se jollain tavalla antaisi jonkinlaista oirekuvaa ennen sitä. Se voi toki laueta laakistakin, mutta kyseinen osa maksaa n. 2t€ + asennus, niin sitä ei kannata varmuuden vuoksi vaihtaa, ellei ole valmis maksamaan n. 4,5t€ laatikkorempasta (sis. mekatroniikka, kytkin ja vauhtipyörä). Plussaa siinä on kuitenkin se, että vauhtipyörän ja kytkimen vaihto edellyttää laatikon irrottamista, mutta mekatroniikan voi ainakin joihinkin volkkareihin vaihtaa melko yksinkertaisin toimenpitein ja sen vuoksi töiden osuus sen vaihdossa ei ole läheskään yhtä mittava kuin vauhtipyörän ja kytkimen. Mekatroniikassa esiityvät viat korostuvat oman käsitykseni mukaan erityisesti vaihtotapahtumissa, ei tasaisessa ajossa, eikä se taida itsestään hirveästi ääntäkään pitää. Alkavat oireet voivat näkyä myös vikakoodeina.
 
Tuossahan se oli jo aiemmin, mutta kun vein auton korjaamolle ja veikattiin mahdollista vauhtipyörän vikaantumista, niin sovimme kustannusarvioksi muutamaa euroa vaille 1900 euroa, joka sisältää alkuperäislaatuiset osat (vauhtipyörä, neulalaakeri, kytkimen osat sekä laatikon öljyt) ja työt näiden vaihtamiseksi. Vika ei ollutkaan muualla kuin tuossa neulalaakerissa, mutta "säästö" tässä kohtaa olisi ollut vain varaosien hinta vauhtipyörän ja kytkimen osalta sekä kohtuullisen pieni osa työtä kytkimen vaihdosta. Näin ollen varmaan jotain tonnin luokkaa olisi joka tapauksessa maksanut pelkän neulalaakerin vaihto ja paikalleen olisi mennyt alkuperäinen n. 280tkm ajettu vauhtipyörä ja kytkin. Dieselistä en tiedä, mutta jos vauhtipyörä alkaa pitämään ääntä tai kytkin alkaa luistamaan, niin en turhaan jäisi liian pitkäksi ajaksi odottelemaan, mikä antaa periksi ensiksi, ellei auton arvo ole lähinnä käyttöarvo.

Toinen merkittävä asia näissä DSG-laatikoissa on mekatroniikka, mutta sitä en ehkä vaihtaisi "huvikseen", ellei se jollain tavalla antaisi jonkinlaista oirekuvaa ennen sitä. Se voi toki laueta laakistakin, mutta kyseinen osa maksaa n. 2t€ + asennus, niin sitä ei kannata varmuuden vuoksi vaihtaa, ellei ole valmis maksamaan n. 4,5t€ laatikkorempasta (sis. mekatroniikka, kytkin ja vauhtipyörä). Plussaa siinä on kuitenkin se, että vauhtipyörän ja kytkimen vaihto edellyttää laatikon irrottamista, mutta mekatroniikan voi ainakin joihinkin volkkareihin vaihtaa melko yksinkertaisin toimenpitein ja sen vuoksi töiden osuus sen vaihdossa ei ole läheskään yhtä mittava kuin vauhtipyörän ja kytkimen. Mekatroniikassa esiityvät viat korostuvat oman käsitykseni mukaan erityisesti vaihtotapahtumissa, ei tasaisessa ajossa, eikä se taida itsestään hirveästi ääntäkään pitää. Alkavat oireet voivat näkyä myös vikakoodeina.
Nämä ilmeisesti marmorihintoja parin sadan prosentin marginaalilla? Alkuperäisosa uutena on about 600-800€ veroineen ja vaihtotyö on verkkaisellakin tahdilla nopea varsinkin jos koko laatikko on jo irti. Toki myöhemminkin vaihto on nopea kun ei tarvi laatikkoa irroittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ilmeisesti marmorihintoja parin sadan prosentin marginaalilla? Alkuperäisosa uutena on about 600-800€ veroineen ja vaihtotyö on verkkaisellakin tahdilla nopea varsinkin jos koko laatikko on jo irti. Toki myöhemminkin vaihto on nopea kun ei tarvi laatikkoa irroittaa.

Tässä siis vaihdetaan sekä vauhtipyörä että kytkin DQ200-laatikkoon. Lisäksi vaihdetaan neulalaakeri ja laatikkoon öljyt. Vaikka saamani kustannusarvio ei ole ehkä halvimmasta päästä, niin nähdäkseni se on kuitenkin linjassa useimpien muiden raportoimiin hintoihin vastaavista osista ja toimenpiteistä.

Toki säästää voisi siinä, että ostaisi osat itse ja veisi laatikko irrotettuna sen pajalle kytkimen vaihtoon, mutta tämä vaatisi tilat ja aikaa, joita ei nyt itselläni ollut. Jyväskylässä ei myöskään kovin moni korjaamo tee noita kytkimen vaihtoja sen vaatimien työkalujen vuoksi, joten laajempi kilpailuttaminen olisi edellyttänyt mahdollisuutta roudata autoa lavetilla paikkaan x. Ei sekään ilmaista olisi. Mutta jos sinulla on konkreettinen selvästi edullisempi tarjous esittää, niin siitä varmasti voisi olla iloa seuraavalle kaverille.
 
Tässä siis vaihdetaan sekä vauhtipyörä että kytkin DQ200-laatikkoon. Lisäksi vaihdetaan neulalaakeri ja laatikkoon öljyt. Vaikka saamani kustannusarvio ei ole ehkä halvimmasta päästä, niin nähdäkseni se on kuitenkin linjassa useimpien muiden raportoimiin hintoihin vastaavista osista ja toimenpiteistä.

Toki säästää voisi siinä, että ostaisi osat itse ja veisi laatikko irrotettuna sen pajalle kytkimen vaihtoon, mutta tämä vaatisi tilat ja aikaa, joita ei nyt itselläni ollut. Jyväskylässä ei myöskään kovin moni korjaamo tee noita kytkimen vaihtoja sen vaatimien työkalujen vuoksi, joten laajempi kilpailuttaminen olisi edellyttänyt mahdollisuutta roudata autoa lavetilla paikkaan x. Ei sekään ilmaista olisi. Mutta jos sinulla on konkreettinen selvästi edullisempi tarjous esittää, niin siitä varmasti voisi olla iloa seuraavalle kaverille.
Asia kunnossa, käsitin viestistäsi kun siinä puhuttiin mekatroniikasta ja sen jälkeen yksikössä osassa niin ajattelin sen tarkoittavan pelkästään tuota. Itsekin korjauttanut (tosin s-tronic mutta lähes täysin sama asia) ja puolelta tusinaa on vaihdettu dsg:tä sekä s-tronicia, niin on tullut pyöriteltyä lukemia. :D
 
1.6 TDI Passatissa ilmastointi tuntuu vievän kovilla helteillä alaväännön aivan tyhjäkäynnin tuntumasta. Liikkeelle lähtiessä saa painaa enemmän kaasua, ettei sammu. Varmaan normaalia, jos turbo ei noilla kierroksilla vielä herää, mutta ilmastointi kuitenkin vaatii tehoa? Autossa on laadukas softa ja jossain 1600RPM kierroksilla vetää jo iloisesti.

Ihmetellyt tuota taas viime aikojen helteillä. Aiemmin myös moottori kylmänä tyhjäkäynti täristi ja kierrokset heitteli ilmastoinnin ollessa päällä. Pelkäsin jo, että kompura on hajoamassa. Syynä olikin viallinen suutin. Tärinä hävisi, mutta voimattomuus alakierroksilla jäi. Ilmastointi on juuri huollettu, puhaltaa kylmää, eikä pidä ylimääräisiä ääniä.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan normaalia näillä keleillä, saman tääläkin huomasi heti kun helteet alkoi että ilmastointi tekee aivan eri tavalla töitä kun 2.0 tfsi pannussakin huomasi laiskuutta alakierroksilla, parhaiten tuon huomaa päivän ekassa ajossa liikkeelle lähtiessä kun auto on sisältä kuin sauna pikatuuletuksesta huolimatta ja ilmastointi huutaa hoosiannaa.

edit: Tuo että auto meinaa sulla sammua, niin ei kyllä ole normaalia.
 
Perhana, 2010 skoda farkkusuberb 2.0 diisseli, 250tkm ajettu. Mitähän vikaa tuommosesta voisi odottaa, tässä vähän nuuhkituttaisi semmonen, jos 550tkm ajettu 2007 1.9 diisselipassatti vaihtuis semmoseen.
 
Perhana, 2010 skoda farkkusuberb 2.0 diisseli, 250tkm ajettu. Mitähän vikaa tuommosesta voisi odottaa, tässä vähän nuuhkituttaisi semmonen, jos 550tkm ajettu 2007 1.9 diisselipassatti vaihtuis semmoseen.
Ainaki kaksoismassa ellei oo just vaihdettu. Millä laatikolla? Jos dsg, niin mekatroniikka voi olla vaihtokunnossa, kannaattaa kattoo myös että öljyt vaihdettu säännöllisesti laatikkoon, eiks näissä ollu 60tkm öljynvaihtoväli? Muutama touhutonni kannattaa pitää varalla korjauksiin.
 
Ihan normaalia näillä keleillä, saman tääläkin huomasi heti kun helteet alkoi että ilmastointi tekee aivan eri tavalla töitä kun 2.0 tfsi pannussakin huomasi laiskuutta alakierroksilla, parhaiten tuon huomaa päivän ekassa ajossa liikkeelle lähtiessä kun auto on sisältä kuin sauna pikatuuletuksesta huolimatta ja ilmastointi huutaa hoosiannaa.

edit: Tuo että auto meinaa sulla sammua, niin ei kyllä ole normaalia.
Sammumisella meinaan siis sitä, että helteillä ilmastointi täysillä lähtee helposti liian pienillä kierroksilla liikkeelle. Saa olla tarkkana kytkimen kanssa. Ilman ilmastointia ei ole niin nuukaa, kun vääntöä on enemmän tarjolla tyhjäkäynnillä.
 
Ihan normaalia näillä keleillä, saman tääläkin huomasi heti kun helteet alkoi että ilmastointi tekee aivan eri tavalla töitä kun 2.0 tfsi pannussakin huomasi laiskuutta alakierroksilla, parhaiten tuon huomaa päivän ekassa ajossa liikkeelle lähtiessä kun auto on sisältä kuin sauna pikatuuletuksesta huolimatta ja ilmastointi huutaa hoosiannaa.

Sammumisella meinaan siis sitä, että helteillä ilmastointi täysillä lähtee helposti liian pienillä kierroksilla liikkeelle. Saa olla tarkkana kytkimen kanssa. Ilman ilmastointia ei ole niin nuukaa, kun vääntöä on enemmän tarjolla tyhjäkäynnillä.

Ei ole normaalia. Kumpikaan. Tai en ole ikinä huomannut.
 
Huomasin juuri, että 2.0 TDI 150 ('15 lopulta, Seat) pitää jonkilaista vitinää tyhjäkäynnillä ja kierroksia antaessa kuullostaa sirinältä, mitä en ole ennen huomannut. Ajaessa ei ääntä huomaa, mutta paikallaan konepelti auki huomasin. Kilometrejä 170tkm. Voiko olla apulaitehihnaan liittyvää, tai jotain muuta? Jakopää laitettu pumpun kanssa melkein 2 vuotta sitten 6v iässä. Mahtaako olla kiireistä asiaa huoltoon?

E: Googlettelun perusteella voi liittyä ainakin laturiin, laturihihnaan tai jakopäähän.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan nyt on ihan yleistä tietoa että ilmastoinnin päällä pito lisää polttoaineen kulutusta ja syö tehoja moottorilta.
 
Tuohan nyt on ihan yleistä tietoa että ilmastoinnin päällä pito lisää polttoaineen kulutusta ja syö tehoja moottorilta.
Ilmastointi ei kovin montaa kilowattia kylläkään syö. Kotitalouksien ilpit jäähdyttää kämppää jollain kilowatin teholla. Autossa varmastikin ollaan samassa suuruusluokassa.
 
Ilmastointi ei kovin montaa kilowattia kylläkään syö. Kotitalouksien ilpit jäähdyttää kämppää jollain kilowatin teholla. Autossa varmastikin ollaan samassa suuruusluokassa.
Pikanen googletus kertoo että keskimäärin 10 heppaa vie tehoja.
 
Pikanen googletus kertoo että keskimäärin 10 heppaa vie tehoja.
Eli ei tuota huomaa jos koneessta on riittävästi puhtia. Jos tuo pitää paikkaansa, niin jollain ihan pikkukoneella tuon voi havaita, tai jollain vanhalla puhdittomalla.

Pikainen guuglaus kertoi myös että vaikutus on isompi jos AC laitteisto ei ole kunossa. Eli huoltamaton AClaitteisto voi olla tehosyöppö.
 
Lähinnä omalla kohdalla mietin sitä, että tyhjäkäynnin paikkeilla turbo ei vielä herää ja 1.6 litrainen diesel ei anna hirveästi luonnollista vääntöä vaparina. Tuo on ainoa tilanne, jossa ilmastoinnin vaikutuksen huomaa ja siihen ei minkään ohjelmointikaan auta. Kun on päässyt liikkeelle, ei eroa huomaa. Maantieajossa kulutus on ehkä pari desiä korkeampi.
 
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.
Vesipumpun kotelo vuotaa… Tähän vaihdettiin pelkkä vesipumppu, muttei uutta koteloa. Saako edes pelkkää koteloa osana, koska paja selvittää juuri, että täytyykö uusi vesipumppu-sarja vaihtaa, jossa kotelo mukana…

Edit* 124€ pelkkä kotelo + työt. Oli sitä mieltä ettei tuo kotelo yleensä kestä uudelleen käyttöö. Mitä mieltä arvon raati, eli maksanko vain kiltisti omasta pussista? Ei kuulemma halki tms., vaan ”kiero”. Vuotaa todella vähän kun olivat paineistaneet järjestelmän.
 
Viimeksi muokattu:
Vesipumpun kotelo vuotaa… Tähän vaihdettiin pelkkä vesipumppu, muttei uutta koteloa. Saako edes pelkkää koteloa osana, koska paja selvittää juuri, että täytyykö uusi vesipumppu-sarja vaihtaa, jossa kotelo mukana…

Edit* 124€ pelkkä kotelo + työt. Oli sitä mieltä ettei tuo kotelo yleensä kestä uudelleen käyttöö. Mitä mieltä arvon raati, eli maksanko vain kiltisti omasta pussista? Ei kuulemma halki tms., vaan ”kiero”. Vuotaa todella vähän kun olivat paineistaneet järjestelmän.

Ei kestä uudelleen käyttöä, mutta silti on uudelleen käytetty? Mä maksaisin pelkän osan hinnan, en työtä.
 
Se on niin isotöinen työ purkaa pois ettei ole mitään järkeä laittaa käytettyä osaa takaisin vaikka olisi ehjän näköinen. Työn hinta vs varaosan hinta siis.

Tämmönen puikula kyseessä:
s-l400.jpg


Ollut kyllä osaamaton korjaamo jos ovat alunperin vaihtaneet pelkän vesipumpun. On meinaan hyvin tunnettu vika että nuo alkaa vuotamaan.
 
Se on niin isotöinen työ purkaa pois ettei ole mitään järkeä laittaa käytettyä osaa takaisin vaikka olisi ehjän näköinen. Työn hinta vs varaosan hinta siis.

Tämmönen puikula kyseessä:
s-l400.jpg


Ollut kyllä osaamaton korjaamo jos ovat alunperin vaihtaneet pelkän vesipumpun. On meinaan hyvin tunnettu vika että nuo alkaa vuotamaan.

Ja jos en väärin muista, niin tuon kotelohässäkän kun haluat vaihtaa, niin saat räjäyttää jakopään taas levalleen, vesipumpun kiinnitys koteloon hihnan puolella.
 
Vaggilaiset käyttää ainanki diesel koneissa kätevää solenoidiohjattua vesipumppua:

Pompa-wody-do-VW-1-6TDI-2-0TDI-Z-CZUJNIKIEM


Tarkotus lämmittää konetta nopeammin. Eli toi laippa on ton muovisen rataksen päällä niin kauan kunnes tietty lämpötila saavutetaan ja sitten vetäytyy.

Arvata saattaa, mitä tapahtuu kun toi alkaa jumimaan. TUo siis viahdetaan jakohihnan vaihdon yhteydessä eli vajaa 200tkm välein. Suosittelen lämpimästi aikaistamaan sitä ja vaihtamaan tilalle febi bilsteinin ns sokean vesipumpun jossa tuota laippaa ei ole ollenkaan. Ja rataskin on metallia.
 
Tämä on näitä 3D CAD ajan ajoneuvoja joissa ajavat motiivit on olleet irrallisten osien lukumäärän minimointi ja moottorin ulkomittojen saaminen mahdollisimman pieneksi.

Korjattavuus ja huollettavuus ei ole suurensuuri murhe.
 
Ja jos en väärin muista, niin tuon kotelohässäkän kun haluat vaihtaa, niin saat räjäyttää jakopään taas levalleen, vesipumpun kiinnitys koteloon hihnan puolella.
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…
 
Puhui kahden tunnin hommasta. Tässä 2018 vuoden 1.4 tsi Pasaatissa ilmeisesti vesipumppu eri puolella konetta.

Pitänee kuitenkin keskustella, että tulisivat töiden osuudessa edes vastaan, jos kerran tunnettu ongelma…

No prkl, tsi... se seitinohut muistikuva oli tuosta dieselin pumpusta, se on jakopään alla. Ja tässä bensavehkeen pumppu: 1687805262571.png
Näyttäs vähän siltä, että tuossa paketissa on myös termostaatti, kai sekin tulee uusittua nyt toisella kertaa?
 
Mites olette korjanneet "vanhemman '15" adblue-auton hintavia adblue-vikoja? Onko näissä järjestelmän pois kytkeminen arkipäivää, vai pitäiskö kaivaa kukkaroa?
 
Menin ostamaan 2018 Octavian 1.6 TDI 85 kW koneella. 12kk ilmainen takuu ja 500€ alennus uusia talvirenkaita varten helpottivat ostopäätöstä ja olihan tuo suorastaan hämmästyttävän siisti ja hyvin pidetyn oloinen yksilö. Kilometrejä on kertynyt jo jonkun verran, mutta yksityisellä omistajalla matka-ajossa ilman vetokoukkua. Parempi se kuin pätkäajoa kaupungissa.

Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti näissäkin 210tkm/6 vuotta ja suositus Suomen oloihin 180tkm? Maaliskuussa tulee 6 vuotta täyteen ja kilometrejä on silloin varmaan 175tkm mittarissa. Nyt 160tkm. Ikävästi takuuehdoissa lukee, ettei se kata hihnoja. Sentään tuo on ollut kaukana Oulun suunnasta ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla, mutta ehkä vaihdatan hihnan jo aiemmin talvella kaiken varalta. Seuraavassa huollossa voisi myös tarkastuttaa nykyisen hihnan kunnon. Huoltojen ulkopuolisia remontteja ei ainakaan oman selvityksen ja kuittien perusteella ole kuin Webaston remontti pari vuotta sitten ja pyöränlaakerin uusinta. Itse ihmetellyt liian alas näyttäviä Led-valoja. Pelkkä ruuvaus umpiosta ei riittänyt, mutta tänään ruuvauksen lisäksi sopeutin valot uuteen korkeuteen OBD11:llä ja illalla näkee, onko korkeus vihdoin kunnossa. Lisäksi syksymmällä pitää kokeilla, mitä Front Assist -tutka tykkää lisävaloista.

On kyllä massiivinen ero vanhempiin 1.6 TDI (CAYC) koneisiin. Vääntöä löytyy jo kytkintä nostamalla dieselmäisesti ja 11-vuoden painavaan 105hp Passattiin verrattuna tuntuu täyskiihdytyksissä jopa ärhäkältä. Vaikka 3-kopan Octavia on kevyt auto, niin tuntuisi olevan enemmän kuin 115 hevosvoimaa pellin alla. Tuossa koneessa on maksimiväännön ja -tehon alueet tosin aika laajat ja googlailun perusteella noista on vakiona VW:n tapaan mitattu 120-125 heppaa ja 270nm. Myös käynti on aiempia paljon sivistyneempi. Ajotietokoneen mukaan kulutus maantieajossa on 4 litraa ja taajamapyörittelyssä 5 litraa. AdBlueta tuossa ei onneksi ole riesana ja EGR- ja suutinongelmiakaan ei pitäisi olla. Tosin melko tuore kone kyseessä.
 
Menin ostamaan 2018 Octavian 1.6 TDI 85 kW koneella. 12kk ilmainen takuu ja 500€ alennus uusia talvirenkaita varten helpottivat ostopäätöstä ja olihan tuo suorastaan hämmästyttävän siisti ja hyvin pidetyn oloinen yksilö. Kilometrejä on kertynyt jo jonkun verran, mutta yksityisellä omistajalla matka-ajossa ilman vetokoukkua. Parempi se kuin pätkäajoa kaupungissa.

Jakohihnan vaihtoväli on ilmeisesti näissäkin 210tkm/6 vuotta ja suositus Suomen oloihin 180tkm? Maaliskuussa tulee 6 vuotta täyteen ja kilometrejä on silloin varmaan 175tkm mittarissa. Nyt 160tkm. Ikävästi takuuehdoissa lukee, ettei se kata hihnoja. Sentään tuo on ollut kaukana Oulun suunnasta ja täydellisellä merkkiliikkeen huoltohistorialla, mutta ehkä vaihdatan hihnan jo aiemmin talvella kaiken varalta. Seuraavassa huollossa voisi myös tarkastuttaa nykyisen hihnan kunnon. Huoltojen ulkopuolisia remontteja ei ainakaan oman selvityksen ja kuittien perusteella ole kuin Webaston remontti pari vuotta sitten ja pyöränlaakerin uusinta. Itse ihmetellyt liian alas näyttäviä Led-valoja. Pelkkä ruuvaus umpiosta ei riittänyt, mutta tänään ruuvauksen lisäksi sopeutin valot uuteen korkeuteen OBD11:llä ja illalla näkee, onko korkeus vihdoin kunnossa. Lisäksi syksymmällä pitää kokeilla, mitä Front Assist -tutka tykkää lisävaloista.

On kyllä massiivinen ero vanhempiin 1.6 TDI (CAYC) koneisiin. Vääntöä löytyy jo kytkintä nostamalla dieselmäisesti ja 11-vuoden painavaan 105hp Passattiin verrattuna tuntuu täyskiihdytyksissä jopa ärhäkältä. Vaikka 3-kopan Octavia on kevyt auto, niin tuntuisi olevan enemmän kuin 115 hevosvoimaa pellin alla. Tuossa koneessa on maksimiväännön ja -tehon alueet tosin aika laajat ja googlailun perusteella noista on vakiona VW:n tapaan mitattu 120-125 heppaa ja 270nm. Myös käynti on aiempia paljon sivistyneempi. Ajotietokoneen mukaan kulutus maantieajossa on 4 litraa ja taajamapyörittelyssä 5 litraa. AdBlueta tuossa ei onneksi ole riesana ja EGR- ja suutinongelmiakaan ei pitäisi olla. Tosin melko tuore kone kyseessä.
Oliko CAYC:ssä vakio saastehuijauksen poistava softa kenties?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 167
Viestejä
4 683 737
Jäsenet
76 734
Uusin jäsen
JimRan1994

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom