Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Menet merkkiliikkeen varaosatiskille ja kerrot haluavasi paikkamaalia niin saat kynsilakkapullon sitä.Onko täällä kokemuksia paikkamaaleista VAG:ineeseen (valkoinen VW 2017)? Muutama kiveniskemä tekisi mieli paikata konepellistä
Nyt löytyi vihdoin selitys 1.6 TDI CAYC Passatin tyhjäkäyntiongelmille kylmänä. Tuli Limp Mode ja vikakoodi 1-sylinterin suuttimesta. Koodien nollaamisen jälkeen nykäisi kerran ja nyt lämpöisenä auto toimii taas normaalisti.
Uskaltaako käytettyjä suuttimia ostaa vähän ajetuista purkuautoista? Vai suoraan uusia?
Trouble codes:
P020200 - Cylinder 2- Injector Circuit
Intermittent
Mileage: 248091 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 2351.75 1/min
Normed load value: 42.0 %
Vehicle speed: 122 km/h
Coolant temperature: 84 °C
Intake air temperature: 35 °C
Ambient air pressure: 1000 mbar
Voltage terminal 30: 14.005 V
Laitoin tulemaan uuden. Pantin jälkeen jää 275 euroa maksettavaa. Jos meinaan ajaa tuolla autolla vielä jonkun aikaa, niin ei varmaan kannata sadan euron takia nuukailla.
Autodocin suutin oli tämä:Tämä olikin ihan hyvä sattuma, Fabia samalla moottorikoodilla laittoi perinteisen vaggineen vilkuttavan hehkuvalon, limp moden taannoin ja vikakoodia löytyi sylinterin 2 suuttimesta:
Koodi:Trouble codes: P020200 - Cylinder 2- Injector Circuit Intermittent Mileage: 248091 km Priority: 2 Malfunction frequency counter: 1 Unlearning counter: 255 Engine speed: 2351.75 1/min Normed load value: 42.0 % Vehicle speed: 122 km/h Coolant temperature: 84 °C Intake air temperature: 35 °C Ambient air pressure: 1000 mbar Voltage terminal 30: 14.005 V
Koska ongelma korjaantui vetämällä tien sivuun ja sammuttamalla ja uudelleenkäynnistämällä auto, olen nyt jatkanut normaalisti ajoa eikä sen jälkeen ole ollut mitään oiretta havaittavissa.
Auton arvo alkaa olla tyyliin 3500e niin onko suutinrempassa sitten enää mitään järkeä? Marmorilla tehtynä ei ainakaan, kolme vuotta sitten yksi suutin meni ja se oli kokonaisuduessaan tonnin keikka.
Millä varaosanumerolla löysit tuollaisen hinnan? Käsittääkseni noissa kaikissa 1.6tdi cr koneissa olisi sama suutin, eli moottorikoodit CAYA, CAYB, CAYC, mutta löydän autodocilta vain yli 400e vaihtoehtoa kun katsoo Fabia-osastoa.
Autodocin suutin oli tämä:
4110172R Henkel Parts Ruiskutussuutin ▷ AUTODOC hinta ja kokemuksia
Mutta päädyin tilaamaan AK24:lta tämän 340€ hintaan. Nopeampi toimitus, ehkä laadukkaampi valmistaja ja ei tarvitse säätää pantin kanssa:
CONTINENTAL/VDO Ruiskutussuutin A2C9626040080 - AK24.fi
Omallakin autolla pystyy nyt ajamaan normaalisti, mutta etenkin puolikylmänä huomaa tyhjäkäynnin olevan entistä huterampi. Ehkä myös ihan tyhjäkäynnin tuntumasta puuttuu vääntöä. Livedatasta myös näkee, että suuttimen 1 mitattu energia on aina pienin. Paikoin puhutaan jopa useamman milligramman eroista. Veikkaan, että seuraava Limp Mode on vain ajan kysymys ja jossain vaiheessa se ei välttämättä enää kuittaannu vain sammuttamalla autoa. Suuttimen vaihto on ilmeisesti nopea homma ja koodaus simppeliä oikeilla välineillä, eli netistä tilaamalla ei pitäisi tonnia mennä. Tilasin vielä toisen suuttimen tiivistesarjan, kun tuon AK24:n suuttimessa ei mainita, monetko tiivisteet tulee. Ilmeisesti myös suutin 2 pitää nostaa ylös vaihdon yhteydessä, kun ovat kiinni toisissaan. Samalla uusittava senkin tiivisteet.
Tämän mainostettiin olevan 100tkm ajetusta purkuautosta ja on halpa. Tiedä sitten, kuinka tarkka lukema on. Aika vähän kilsoja tuon ikäiselle diesel-Passatille ja muutenkin hieman epäilyttävä tasaluku. Harkitsin tuon ostoa, mutta ajattelin olevan parasta ostaa uusi ja kunnollinen. Tuskin tarvitsee ainakaan samaa suutinta uusia enää uudestaan. Vanhan ykkössuuttimen jätän varalle autoon, kun sen turvin pääsee ainakin vielä ajamaan. Jos nyt jossain reissussa kosahtaa joku toinen suutin.
VYT33733 Volkswagen PASSAT B7 Polttoainesuutin 03L130277B - Käytetty auto osa verkossa | OVOKO
Onko täällä kokemuksia paikkamaaleista VAG:ineeseen (valkoinen VW 2017)? Muutama kiveniskemä tekisi mieli paikata konepellistä
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.
Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.
Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.
Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
Ilmastoinnin kompressori/magneettikytkin? Latureissakin voi olla hihnapyörän sisällä vapaakytkin, joka pitää todella pahaa ääntä rikkouduttuaan.
Hmm, vauhtipyörä? Vaikuttaako vaihteet ja niiden vaihtaminen mitään? Mites kevyesti jarrua vasten ryömitys?
Ilmastoinnin pois kytkeminen ei ainakaan ääntä muuta.
Kyseessä DSG, joten tuo ryömityskikka tuskin toimii. Vaihteissa en kuitenkaan havainnut mitään ongelmia. Vaihtaminen toimii normaalisti, samoin pakki ja auto ei täristä lainkaan.
Kiitoksia vinkeistä!
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.
Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.
Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.
Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.
Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.
Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.
Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
Onko yhtään tämän tyyppinen ääni
Mikä hitto on tarkastushuolto ? En ole ikinä kuullutkaan.Skeidat taas tapetilla:
Helenan auton vaihdelaatikko hajosi 30 000 kilometrin jälkeen – Myyjäliike syyttää huollon laiminlyönnistä
Asiakas ja autoliike riitaantuivat, kun uutena ostetun Skodan automaattivaihteet hajosivat.www.iltalehti.fi
Skeidat taas tapetilla:
Helenan auton vaihdelaatikko hajosi 30 000 kilometrin jälkeen – Myyjäliike syyttää huollon laiminlyönnistä
Asiakas ja autoliike riitaantuivat, kun uutena ostetun Skodan automaattivaihteet hajosivat.www.iltalehti.fi
Kuinka kauan upouudella Skodalla voi ajaa tekemättä asiallisia huoltoja? Octavia pamahti rikki 55 733 km:n jälkeen
Kuluttajariitalautakunnassa päästiin käsittelemään tapausta, jossa huolloissa oli selvästikin säästelty.www.is.fi
Mun mielestä kyllä pötypuhetta että hieman kesymmällä huoltamisella sais mitään ketjua paskaksi 55tkm kohdalla, ellei se sit oo lähtökohtaisesti sutta ja sekundaa.
Miten esim. Saab 9000:ssa ketju kestää sen puol miljoonaa järjestään...
Ps. luulis näiden lehtijuttujen herättelevän jengiä ettei koskisi noihin romuihin ja muitakin merkkejä löytyy mutta ei.
Tässä pari vuotta ollut firman Skoda alla ja tosiaan on öljynvaihtohuolto(millon se sen sattuu ehdottamaan, max 2v/30tkm) ja lisäksi 12kk välein tehtävä "tarkastushuolto" missä sitten vaihtavat ilmeisesti muita nesteitä ja sitä rataa.Mikä hitto on tarkastushuolto ? En ole ikinä kuullutkaan.
Tässä pari vuotta ollut firman Skoda alla ja tosiaan on öljynvaihtohuolto(millon se sen sattuu ehdottamaan, max 2v/30tkm) ja lisäksi 12kk välein tehtävä "tarkastushuolto" missä sitten vaihtavat ilmeisesti muita nesteitä ja sitä rataa.
Jokseenkin autoa saadessa olin uskossa että sitä kiikutetaan huoltoon 2v tai 30tkm välein, mutta parhaassa tapauksessa ensin öljynvaihto ja siitä kk päästä taas uudelleen tarkastushuoltoon.
Tuo 30tkm per öljynvaihto kuulostaa mykistävältä omaan korvaan, enkä henkilökohtaisesti mitenkään suostuisi odottelemaan paljoa yli 10-15tkm.
Toimii, 30 tkm huotovälillä ollut autoja itselläni iät ja ajat. Ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. On ollut jopa viritettyä mottia ja maahantuoja avannut tuon koneenkin kerran ja todennut moitteettomaksi.Tuo 30tkm per öljynvaihto kuulostaa mykistävältä omaan korvaan, enkä henkilökohtaisesti mitenkään suostuisi odottelemaan paljoa yli 10-15tkm.
Näin mielestäni myös. Mutta näihin VAG dieseleihin saa tuona aikana laittaa 1-2l öljyä nii ihan kokonaan ei samoilla mennäTuo 30tkm per öljynvaihto kuulostaa mykistävältä omaan korvaan, enkä henkilökohtaisesti mitenkään suostuisi odottelemaan paljoa yli 10-15tkm.
Mistä tälläinen ajautus tulee ? Miten perustelette asian ?Jos kuvitellaan, että autolla ajaisi tosiaan tuon määrän ilman tarvetta öljyn lisäämiseen, niin tuskin siitä loppuvaiheessa enää mitään kummoista voiteluominaisuutta löytyy ja varmasti pidemmällä aikavälillä tekee vain hallaa motille.
Skodalla 2.0TDI, ajellu muutaman vuoden 30tkm vaihtovälillä eikä koskaan oo tarvinnu lisätäNäin mielestäni myös. Mutta näihin VAG dieseleihin saa tuona aikana laittaa 1-2l öljyä nii ihan kokonaan ei samoilla mennä
Täällä Superb 2.0TDI -21 DSG Pääasiallisesti tuolla ajellaan pk-seudulla, mutta öljy erityisesti maistuu pohjoisen reissuilla. Lienee maantieajossa sitten vie enemmän?Skodalla 2.0TDI, ajellu muutaman vuoden 30tkm vaihtovälillä eikä koskaan oo tarvinnu lisätä
E: tai korjataan 30tkm tai 2 vuotta, 26tkm taisi viime vaihdossa olla kilometrejä
Entinen auto oli Opel Vectra C 2.2 direct, se vei 4l/1000km öljyä. Mutta toi Skoda ei tosiaan oo vienyt yhtään, tai siis onhan se vähän vienyt, alle puolen merkin oli viimeksi tuon 26tkm jälkeen. Kyllä noista kilometreistä 80% on maantieajoa. Nyt on n.1,5v viime vaihdosta. Alkaa oleen se 30tkm täynnä ja näyttäs olevan noin puolessa välissä merkkiä öljy. Yksilöitähän noi ja täysin tuuri peliä minkälaisen satut samaan, eipä jotain öljyn syöntiä etukäteen mistään huomaa jos ei satu huoltokirjassa oleen merkintään.Täällä Superb 2.0TDI -21 DSG Pääasiallisesti tuolla ajellaan pk-seudulla, mutta öljy erityisesti maistuu pohjoisen reissuilla. Lienee maantieajossa sitten vie enemmän?
63tkm nyt mittarissa ja sinne menny tuo 1-2+l/vaihtoväli.
Sokerina pohjalla tänne kirjoitin myös Norjan reissusta missä meni 5150km matkalla 2.5l öljyä ja kävipä auto myös pajalla jäähdytinneste täytössä.
Norjan reissu meni pitkälti laatikko S-tilassa paremman moottorijarrutuksen tähden ja kaikki pitkät laskut moottorijarrulla, siitä heräsikin sitten ajatus että ihan käsikädessä taitaa nousta öljynkulutus kierrosten mukana. Öljynrenkaiden kautta jos syö, niin noin se taitaa mennä.
Jospa ne nämäkin on yksilöitä ja toiset vie ja toiset ei.
EDIT: jotain kertoo VAG-uskovaisista muuten se, että tuttavapiirissä syyllistetään minua että tuo auto kuluttaa öljyä
Perheen kanssako autolla muka ajetaan niin, että se vie öljyä?
Aika helppoa oli lopulta 1.6 TDI suuttimen vaihto. Eivät olleet 253tkm:n jälkeen jumissakaan. 2-suutinta nousi kerralla, niin toiseen vielä ehjään suuttimeen vaihdoin samalla tiivisteet. Oikeastaan ainoat ihmettelyt olivat OBD Elevenin kanssa. Tilaa piti vaihtaa, jotta sain oikeuden koodata uuden suuttimen ja syötettävä sarja ei meinannut millään kelvata, kunnes tajusin sen vaativan nollan loppuun. Ilmaukseen en keksinyt muuta kuin pyörittää tankin siirtopumppua. Pari sekuntia pidempään piti sahata käyntiin.
Uuden suuttimen mitattu energia nousi heikoimmasta vahvimmaksi ja alavääntö tyhjäkäynnin kohdalla palasi. Lisäksi viime kesällä alkanut kierrosten heittely ja koneen tärinä ilmastointi päällä kylmällä koneella hävisi. Olen varsin toiveikas, että sytytyskatkoksilta tuntuneet hytkymiset kylmällä koneella pakkasilla hävisivät myös. Nuo alkoivat jo toissa talvena, eli siinä mielessä huonon suuttimen voi ajatella varoittaneen jo pitkään. Vanhalla suuttimella voi sentään vielä ajaa ja jätin sen varalle takakonttiin.
Suuttimien kiinnikkeessä on pultti, jonka kannan nimeä en 100% varmasti muista, mutta on VAG-konsernin autoissa hyvin tuttu. Olisikohan ollut XZN. Sopivaa kärkeä ei välttämättä joka työkalulaatikosta löydy. Muuten pärjäsi ihan kärkipihdeillä, kiintoavaimella ja talttapäisellä ruuvimeisselillä. Puhdistukseen käytin vain brake cleaneria ja paineilmaa ja varoin, ettei hiekkaa mene suuttimen aukkoon.Mitä työkaluja oli käytössä?
Hankitko mitään kalvainsarjaa suuttimen reiän puhdistamiseksi?
Värikoodi taitaa olla LC9AL. Pitääpä katsoa onko marmori palvelualtis vai nuo mainitsemasi parempiaMikä värikoodi? Ebaystä saa esimerkiksi tai sitten mene automaaleihin erikoistuneeseen liikkeeseen, yleensä 30ml maksaa n. 15€ luokkaa.
Pro-väri Oy tai Stirwell Oy:n liikkeet löytyy täältä pääkaupunkiseudulta. Heiltä saa myös 400ml värikoodillisia spraymaaleja 27-30€ luokkaan. Hinnat ovat heitelleet hieman tässä lähiaikoina.
Oman paikkauspullon + spraymaalin ostin aikoinaan automaalit.net nimisestä liikkeestä, mutta he ovat siirtyneet 100% sähköiseen kaupantekoon joten ei voi käydä liikkeessä käymässä..
En missään nimessä suosittele jotain motonetin tms. paikkausmaaleja, värisävyt aivan väärät. Paikan päällä kannattaa käydä, ja näytä tarvittaessa koekappale jos mahdollista.
Esimerkiksi LB9A värikoodista löytyy ~10 sävyä, joten sen takia kannattaa ehdottomasti mennä erikoistuneeseen liikkeeseen jossa he antavat värikartat josta voit valita mieluisimman vaihtoehdon.
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.Passat 1.4 tsi 2018… Vesipumppu vaihdettiin tammikuussa jakopään kanssa. Pitäisikö alkaa huolestua, kun nyt joutunut kaksi kertaa lisäämään jäähdytinnestettä, yht. ~0,7 l. Ensimmäinen kerta meni sen piikkiin, jos järjestelmään olisi jäänyt ilmaa… Öljyt kunnossa, eikä ainakaan näkyvää vuotoa äkkiseltään löydy. Tiedä sitten jos vain vuotaa lämpimänä.
Edelleen vajuu jäähdytinnesteet, tasan litra on nyt lisätty. Öljyt kunnossa, pakokaasut ei tuoksu oudolle, eikä näkyviä vuotoja ole. Tänään öljynvaihto, niin täytyy koittaa katsoa näkyykö pohjassa jotain vuotoja… Tai sitten järjestelmässä on vain ilmaa.
Pitänee maanantaina soitella.Jos se on tuon jakopääremontin jälkeen ruvennut vuotamaan, niin soittoa sinne liikkeeseen.
Itsellä vaihdettiin hihna ja vesipumppu. Siitä kaksi kuukautta ja vesipumppu alkoi vuotamaan, joskus vaanJos se on tuon jakopääremontin jälkeen ruvennut vuotamaan, niin soittoa sinne liikkeeseen.
Piti kauppaan lähteä, niin Passat kehittikin varsin ikävältä kuulostavan metallisen säksätysäänen (metallinen säksätys, jossa ihan kuin jokin pyörivä osa nappaisi kiinni tiheällä tahdilla kiinni toiseen metalliseen osaan ja kenties hieman myös rohisee), joka kuuluu tyhjäkäynnillä ja ääni tihenee kierrosten noustessa. Tämä tuli ilmi siis heti kun käynnistin kylmän koneen ja koneen lämpeneminen ei ääneen vaikuttanut mitenkään. Aiemmin ei ollut mitään viitteitä moisesta ongelmasta, eli vika on tullut päälle auton seistyä pari päivää. Melkein kuin laakeri olisi mennyt jostain, mutta ei korvakuulolla oikein paikallistu jakopään suuntaan taikka apulaitehihnoihin. Ääni kuuluu selkeimmin moottorin vasemmalla, eli kuljettajan puolella. Jos olisi pakko veikata ilman stetoskooppia, niin jossain vaihteiston tienoilla. Vikakoodeja ei ole (vcds), kone vaikuttaisi toimivan normaalisti, moottorin lämmöillä ei ole ääneen vaikutusta, mutta kierrosluvulla on (ääni muttuu kierrosten noustessa), vaihteisto vaikuttaisi toimivan normaalisti. Auton sisälle ääni ei kuulu, mutta sen kuulee kyllä selvästi ulkopuolella. Lukuisat Youtube-videot rikkinäisistä/venyneistä ketjuista ja niiden äänistä eivät täsmää tähän, joten hieman rohkenen epäilllä ketjuongelmaa.
Jos vika kuuluisi apulaitteiden suunnasta, veikkaisin viallista ohjainrullaa tai kiristintä taikka viallista apulaitteen laakeria, mutta jostain syystä ääni ei oikein paikallistu sinne, vaan ennemmin moottorin vasempaan suuntaan kohti vaihteistoa.
Herääkö kenellekään ajatuksia viasta? Auto on 2014 vuoden B7 Passat Ecofuel 1.4 TSI DSG.
Olen varmaan huomenna joka tapauksessa paikalliseen korjaamoon yhteyksissä diagnosointia sopiakseni, mutta ajatuksia otan mielläni vastaan.
Jokseenkin tutulta kuulostaa.
Tarina eteni nyt ripeästi ja aloin tänä aamuna soittelemaan korjaamoille vian diagnosoimiseksi. Sovin ensimmäisen korjaamon kanssa, että ajan varovasti paikan päälle (korjaamo lähellä) ja kuulostellaan vikaa. Eipä se lopullinen vika siinä selvinnyt, mutta veikkasivat vahvasti juurikin vauhtipyörän suuntaan. Koska ehdotin samaan syssyyn kytkimen vaihtoa (ei järkeä DQ200-laatikossa jättää vaihtamatta, jos laatikko on jo pöydällä), ei saatu korjausaikaa sovittua, koska kyseinen korjaamo ei DSG:n kytkinremppoja tee. Ajoin kilometrin verran seuraavalle tutulle korjaamolle, jossa ehdittiin ehkä 30 sek kuulostella ääntä, joka sitten alkoikin jo siinä määrin kuulostaa ikävältä, että päätin jättää auton korjaamon pihaan. Sielläkin tosin pidettiin erittäin todennäköisenä vauhtipyörävikaa, koska ääni tuli selvästi vaihteiston suunnasta. Sovittiin kustannusarvio kytkimen ja vauhtipyörän vaihdosta ja minä lähdin bussilla kotiin. Hyvässä lykyssä auto on kunnossa ja kasassa n. viikon kuluttua.
Kustannusarvio kytkin- ja vauhtipyöräremontille oli n. 1900€ alkuperäisosia käyttäen. Autolla ei enää raaskinut ajaa ollenkaan, joten en kovin mielelläni lähtenyt enää siinä kohtaa miettimään toista korjaamoa, kun kyseessä kuitenkin tuttu ja ihan ok korjaamo sekä ajan sai suht nopeasti remontille.
Hauskuutin vielä ennen avainten luovutusta itseäni ja luin vcds:llä vikakoodit, joka ei tuottanut tulosta (ei moottorissa taikka vaihdelaatikossa). Auto kulki aivan normaalisti korjaamon pihaan asti ilman mitään ongelmia. Vauhtipyörä, kytkin tai muukaan osa vaihteistosta ei ole aiemmin oireillut, joten jos tämä nyt oli tosiaan vauhtipyörävika, se ei mitenkään ajossa näkynyt taikka kylmänä kolissut, vaan meni ikään kuin laakina. Nyt odottelen vielä korjaamon lopullista tuomiota.
Auton mittarissa 279 tkm ja tiettävästi vaihteistoon ei ole tätä ennen koskettu.
Väliaikatietoa tähän tapaukseen.
Olivat korjaamolta yhteyksissä ja lopullinen vika ei paikallistunutkaan vauhtipyörään tai kytkimeen, vaan vauhtipyörän neulalaakeriin, joka oli ruostunut ja joka oli alkanut pitää ääntä. Korjaamon edustaja vielä soitteli ja kysyi, että miten edetään, vaihdetaanko pelkkä laakeri vai jatketaanko alkuperäisen suunnitelman mukaan, jossa myös vauhtipyörä ja kytkin uusitaan. Totesin, että tottakai tässä kohtaa uusitaan sekä vauhtipyörä ja kytkin, vaikka se jotain maksaakin, koska laatikko on jo pöydällä ja vauhtipyöräkin oli heillä irti (ja kaikki uudet osat heillä valmiina odottamassa). Kytkintä eivät olleet ryhtyneet vielä purkamaan, mutta se tulee nyt uusittua samalla. Näin ollen tuon metallisen säksättävän äänen lähteeksi ilmeni vauhtipyörän neulalaakeri, ei itse vauhtipyörä tai kytkin. Tämä tukee myös sitä käsitystä, että auton voimansiirto toimi ilman ongelmia, moottorissa tai vaihteistossa ei ollut vikakoodeja ja muutenkaan tuota ääntä lukuun ottamatta auton käynti ei vaikuttanut tavanomaiselta poikkeavalta. Myös vian ilmaantuminen yhtäkkiä kylmällä koneella vailla mitään etukäteisoireita viittasi jo alunperinkin jonkinlaiseen kenties kuivasta laakerista tulevaan ääneen (näitähän tapahtuu yleensä vesipumpun taikka apulaitehihnan rullan taikka apulaitteen laakerin kanssa, jossa vika voi alkaa näin yllättäen).
Onpa kyllä hyvin toimittu korjaamolta, ja onneksi selvisi. Tässä odottelen itsekkin milloin tulee mahdollisesti 215tkm diesel passattiin vauhtipyörä vaihtoon.
Oliko teillä vielä puhetta kokonaiskustannuksesta em. Rempalle?
Nämä ilmeisesti marmorihintoja parin sadan prosentin marginaalilla? Alkuperäisosa uutena on about 600-800€ veroineen ja vaihtotyö on verkkaisellakin tahdilla nopea varsinkin jos koko laatikko on jo irti. Toki myöhemminkin vaihto on nopea kun ei tarvi laatikkoa irroittaa.Tuossahan se oli jo aiemmin, mutta kun vein auton korjaamolle ja veikattiin mahdollista vauhtipyörän vikaantumista, niin sovimme kustannusarvioksi muutamaa euroa vaille 1900 euroa, joka sisältää alkuperäislaatuiset osat (vauhtipyörä, neulalaakeri, kytkimen osat sekä laatikon öljyt) ja työt näiden vaihtamiseksi. Vika ei ollutkaan muualla kuin tuossa neulalaakerissa, mutta "säästö" tässä kohtaa olisi ollut vain varaosien hinta vauhtipyörän ja kytkimen osalta sekä kohtuullisen pieni osa työtä kytkimen vaihdosta. Näin ollen varmaan jotain tonnin luokkaa olisi joka tapauksessa maksanut pelkän neulalaakerin vaihto ja paikalleen olisi mennyt alkuperäinen n. 280tkm ajettu vauhtipyörä ja kytkin. Dieselistä en tiedä, mutta jos vauhtipyörä alkaa pitämään ääntä tai kytkin alkaa luistamaan, niin en turhaan jäisi liian pitkäksi ajaksi odottelemaan, mikä antaa periksi ensiksi, ellei auton arvo ole lähinnä käyttöarvo.
Toinen merkittävä asia näissä DSG-laatikoissa on mekatroniikka, mutta sitä en ehkä vaihtaisi "huvikseen", ellei se jollain tavalla antaisi jonkinlaista oirekuvaa ennen sitä. Se voi toki laueta laakistakin, mutta kyseinen osa maksaa n. 2t€ + asennus, niin sitä ei kannata varmuuden vuoksi vaihtaa, ellei ole valmis maksamaan n. 4,5t€ laatikkorempasta (sis. mekatroniikka, kytkin ja vauhtipyörä). Plussaa siinä on kuitenkin se, että vauhtipyörän ja kytkimen vaihto edellyttää laatikon irrottamista, mutta mekatroniikan voi ainakin joihinkin volkkareihin vaihtaa melko yksinkertaisin toimenpitein ja sen vuoksi töiden osuus sen vaihdossa ei ole läheskään yhtä mittava kuin vauhtipyörän ja kytkimen. Mekatroniikassa esiityvät viat korostuvat oman käsitykseni mukaan erityisesti vaihtotapahtumissa, ei tasaisessa ajossa, eikä se taida itsestään hirveästi ääntäkään pitää. Alkavat oireet voivat näkyä myös vikakoodeina.
Nämä ilmeisesti marmorihintoja parin sadan prosentin marginaalilla? Alkuperäisosa uutena on about 600-800€ veroineen ja vaihtotyö on verkkaisellakin tahdilla nopea varsinkin jos koko laatikko on jo irti. Toki myöhemminkin vaihto on nopea kun ei tarvi laatikkoa irroittaa.
Asia kunnossa, käsitin viestistäsi kun siinä puhuttiin mekatroniikasta ja sen jälkeen yksikössä osassa niin ajattelin sen tarkoittavan pelkästään tuota. Itsekin korjauttanut (tosin s-tronic mutta lähes täysin sama asia) ja puolelta tusinaa on vaihdettu dsg:tä sekä s-tronicia, niin on tullut pyöriteltyä lukemia.Tässä siis vaihdetaan sekä vauhtipyörä että kytkin DQ200-laatikkoon. Lisäksi vaihdetaan neulalaakeri ja laatikkoon öljyt. Vaikka saamani kustannusarvio ei ole ehkä halvimmasta päästä, niin nähdäkseni se on kuitenkin linjassa useimpien muiden raportoimiin hintoihin vastaavista osista ja toimenpiteistä.
Toki säästää voisi siinä, että ostaisi osat itse ja veisi laatikko irrotettuna sen pajalle kytkimen vaihtoon, mutta tämä vaatisi tilat ja aikaa, joita ei nyt itselläni ollut. Jyväskylässä ei myöskään kovin moni korjaamo tee noita kytkimen vaihtoja sen vaatimien työkalujen vuoksi, joten laajempi kilpailuttaminen olisi edellyttänyt mahdollisuutta roudata autoa lavetilla paikkaan x. Ei sekään ilmaista olisi. Mutta jos sinulla on konkreettinen selvästi edullisempi tarjous esittää, niin siitä varmasti voisi olla iloa seuraavalle kaverille.
Ainaki kaksoismassa ellei oo just vaihdettu. Millä laatikolla? Jos dsg, niin mekatroniikka voi olla vaihtokunnossa, kannaattaa kattoo myös että öljyt vaihdettu säännöllisesti laatikkoon, eiks näissä ollu 60tkm öljynvaihtoväli? Muutama touhutonni kannattaa pitää varalla korjauksiin.Perhana, 2010 skoda farkkusuberb 2.0 diisseli, 250tkm ajettu. Mitähän vikaa tuommosesta voisi odottaa, tässä vähän nuuhkituttaisi semmonen, jos 550tkm ajettu 2007 1.9 diisselipassatti vaihtuis semmoseen.
KaikkeaPerhana, 2010 skoda farkkusuberb 2.0 diisseli, 250tkm ajettu. Mitähän vikaa tuommosesta voisi odottaa,
Sammumisella meinaan siis sitä, että helteillä ilmastointi täysillä lähtee helposti liian pienillä kierroksilla liikkeelle. Saa olla tarkkana kytkimen kanssa. Ilman ilmastointia ei ole niin nuukaa, kun vääntöä on enemmän tarjolla tyhjäkäynnillä.Ihan normaalia näillä keleillä, saman tääläkin huomasi heti kun helteet alkoi että ilmastointi tekee aivan eri tavalla töitä kun 2.0 tfsi pannussakin huomasi laiskuutta alakierroksilla, parhaiten tuon huomaa päivän ekassa ajossa liikkeelle lähtiessä kun auto on sisältä kuin sauna pikatuuletuksesta huolimatta ja ilmastointi huutaa hoosiannaa.
edit: Tuo että auto meinaa sulla sammua, niin ei kyllä ole normaalia.
Ihan normaalia näillä keleillä, saman tääläkin huomasi heti kun helteet alkoi että ilmastointi tekee aivan eri tavalla töitä kun 2.0 tfsi pannussakin huomasi laiskuutta alakierroksilla, parhaiten tuon huomaa päivän ekassa ajossa liikkeelle lähtiessä kun auto on sisältä kuin sauna pikatuuletuksesta huolimatta ja ilmastointi huutaa hoosiannaa.
Sammumisella meinaan siis sitä, että helteillä ilmastointi täysillä lähtee helposti liian pienillä kierroksilla liikkeelle. Saa olla tarkkana kytkimen kanssa. Ilman ilmastointia ei ole niin nuukaa, kun vääntöä on enemmän tarjolla tyhjäkäynnillä.