VAG autojen monet ongelmat

Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
En tiedä, minkä arvoisia Skeidat ovat, mutta vedän hihasta: Autosi arvo on korjattuna 5k€ ja rikkinäisenä 0,5k€. Sen perusteella siis korjaus mielestäni kannattaa. Toisaalta voi miettiä, että paraneeko autoilu sijoittamalla jonnekin muualle 4,5k€. Mielestäni paranee aina, kun vaihtaa mihin tahansa muuhun kuin Vaggilaiseen. Itse et todennäköisesti ole saman näkemyksen uhri, eli todennäköisesti tästäkin näkökulmasta korjaus näyttäytyy kannattavana.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
2100e vauhtipyörästä töineen kuullostaa aika kovalta. Itsellä meni 1300e juuri ei-merkkihuollossa (mutta näihin erikoistuneessa) TDI+6v DSG remppaan.

E: noilla kilometreilla vauhtipyörä kannattaa luultavasti vaihtaa joka tapauksessa, jos ei vaihdettu hiljattain. Luulisi vähentävän kokonaistyökustannuksisa. Itsellä meni vaihtoon 170tkm kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.

Tuo 2100 vauhtipyöränvaihdosta kuulostaa täysin ylihintaiselta varsinkin kun samassa yhteydessä laatikko pudotetaan alas mektronikkaan korjauksen vuoksi. Vauhtipyörä vaihtuu tässä yhteydessä muutaman tunnin työllä ja uuden vauhtipyörän hinnalla.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.

Nettiautosta nopsaan katottuna octavia tuolla vuosimallikka ja kilsoilla, noin 5ke autoja löytyy kyllä. Voihan samaa remppaa kysyä muualtakin halvemmalla, mutta jos käyttäisi sen rahan vähän parempaan autoon, ei vag tuotteita siis. Vanha paaliin tai jos siitä saa myytyä jotain osina tai kokonaisena.
 
Joku popittaja voi jotakin hiluja maksaa ja fiksaa tallissa pikkurahalla ajokuntoon ja eikun myyntiin. Hitsaa kolisevan vauhtipyörän jne.
 
Täytyisi saada vetokoukun asennusta varten splitteri/Y-haara varaosanumeroiden 191972716 ja 191972706 väliin, eli takavalojen liitäntäjohtoon.
1693164730380.png


Onko käytännössä muuta vaihtoehtoa, kuin rakentaa se itse liittimistä joita löytyy yo. numeroilla ja sopivista johdoista? Googlailla kokeilin, mutta ei tuntunut löytyvän "splitteriä" tms.

Viimeinen vaihtoehto mihin suostun on käyttää rosvoliittimiä suoraan johtoihin, kun niistä ei seuraa lopulta kuin ongelmia. Ja muutenkin huono ja laiska tapa tehdä liitoksia.
Jos tuohon väliin tekisi sopivan liitäntäjohdon josta jatkuisi normaalisti takavaloille signaali + rinnalle toinen liitin johon sitten kiinni vetokoukulle menevän kaapelin johtimet niin välttyisi todennäköisesti ongelmilta.
Koukun mukana tuleva johtosarja on can-liitäntäinen, mutta se vaatisi puolen auton sisustan purkamista ja boxin viemistä moottoritilaan asti. Hyötyyn nähden liian iso vaiva kun ainut hyöty olisi parkkitutkan poiskytkentä(jota autossa ei ole) ja sumuvalon poiskytkentä(kuinka iso tarve?) Ja siinä can-purkin asennuksessa pitäisi can-väyläjohdosta rosvoamalla ottaa sille signaalia.
 
Täytyisi saada vetokoukun asennusta varten splitteri/Y-haara varaosanumeroiden 191972716 ja 191972706 väliin, eli takavalojen liitäntäjohtoon.
1693164730380.png


Onko käytännössä muuta vaihtoehtoa, kuin rakentaa se itse liittimistä joita löytyy yo. numeroilla ja sopivista johdoista? Googlailla kokeilin, mutta ei tuntunut löytyvän "splitteriä" tms.

Viimeinen vaihtoehto mihin suostun on käyttää rosvoliittimiä suoraan johtoihin, kun niistä ei seuraa lopulta kuin ongelmia. Ja muutenkin huono ja laiska tapa tehdä liitoksia.
Jos tuohon väliin tekisi sopivan liitäntäjohdon josta jatkuisi normaalisti takavaloille signaali + rinnalle toinen liitin johon sitten kiinni vetokoukulle menevän kaapelin johtimet niin välttyisi todennäköisesti ongelmilta.
Koukun mukana tuleva johtosarja on can-liitäntäinen, mutta se vaatisi puolen auton sisustan purkamista ja boxin viemistä moottoritilaan asti. Hyötyyn nähden liian iso vaiva kun ainut hyöty olisi parkkitutkan poiskytkentä(jota autossa ei ole) ja sumuvalon poiskytkentä(kuinka iso tarve?) Ja siinä can-purkin asennuksessa pitäisi can-väyläjohdosta rosvoamalla ottaa sille signaalia.
Auton lähtötiedot kun on hieman vajavaiset, niin tarkkaa sopivuutta hankala kaivella, mutta olisiko kyseessä joku tällainen:

Tuosta ehkä pystynee jatkoetsimään sopivampaa palaa, jos ei täysin sovi tarkoitukseen.
 
Auton lähtötiedot kun on hieman vajavaiset, niin tarkkaa sopivuutta hankala kaivella, mutta olisiko kyseessä joku tällainen:

Tuosta ehkä pystynee jatkoetsimään sopivampaa palaa, jos ei täysin sovi tarkoitukseen.

Fabia mk2, mutta veikkaisin että puolessa volkkareista on saman tapainen johtosarjan liitin.

Kiitos tuosta, vaikuttaa lupaavalta.
 
Itsellä Golf Mk5, ja siitä on molemmat helmat ruostuneet puhki. Tää tuli ilmi katsastuksessa, päältäpäin näyttää ihan ehjältä.

Ei riittänyt vanhalla pajalla työkalut niiden korjaukseen, kun ne tosiaan pitää vaihtaa kun ei onnistu enää paikkaus.

Onkohan suosituksia Porvoo/Uusimaa firmoista jotka moista tekee?

Osaakohan joku arvioida hintaa?
 
Itsellä Golf Mk5, ja siitä on molemmat helmat ruostuneet puhki. Tää tuli ilmi katsastuksessa, päältäpäin näyttää ihan ehjältä.

Ei riittänyt vanhalla pajalla työkalut niiden korjaukseen, kun ne tosiaan pitää vaihtaa kun ei onnistu enää paikkaus.

Onkohan suosituksia Porvoo/Uusimaa firmoista jotka moista tekee?

Osaakohan joku arvioida hintaa?
Itsellä eri auto (Jaguar S-Type) mutta sama ongelma eli molemmat helmat piti vaihtaa, uudet helmat löytyi ihan Suomesta 50€/kpl ja hitsauksiin meni 11 tuntia eli reilu tonnin tapaus oli, AutoJerryssä oli joku saanut vastaavaan Golf 5 helmojen vaihdosta tarjouksen 600€ eli olisko 600-1000€ realistinen arvio hinnasta riippuen tietenkin pajasta ja tuleeko pohjatyöt/maalaus. Luulen että Golfiin löytyy vielä helpommin uudet helmat edullisesti ja jos itse tekee vähän pohjatöitä eli revit muovit yms. pois niin säästää vielä enemmän.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.

katso myös että ei ruostu etulokasuojan alaosan ja helman kärjen välistä, ovenkahvojen alta, oven sisäosista saumakittien alueelta tai takapuskurin ja takalokasuojan saumasta.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.
Audi A3 8P 1.6 MPI Tipronic laatikolla tai Golf mk5 1.6 MPI Tiptronicilla lienee luotettavimmasta päästä.

Molemmat on 1.6 litrasella 8-venttiilisellä jakohihnakoneella yhdistettynä 5-vaihteiseen momentinmuunninlaatikkoon.

Toki täytyy muistaa että näistäkin uusimmat alkavat olla 15 v vanhoja autoja, joten alkaa kaikkea rempattavaa tulla väkisinkin.

Dieselpuolelta sitten 2.0 TDI 6-vaihteisella märkäkytkin DSG-laatikolla on kestävä, kunhan vaihtaa vaihteistoöljyt 60 tkm välein.
 
Onko Octaviassa se 6 vuotta jakohihnan vaihtoväli? Itsellä 60 k ajettu ja 6 vuotta tulee tänä vuonna täyteen. 1,4 Tsi dsg.
 
Onko Octaviassa se 6 vuotta jakohihnan vaihtoväli? Itsellä 60 k ajettu ja 6 vuotta tulee tänä vuonna täyteen. 1,4 Tsi dsg.
RS-Huollon sivuilla sanotaan 6v/240tkm, tosin jokin muistikuva, että suomen oloissa VW:n suositus olisi kilometrien osalta 180 tai 150tkm

Golffiin vaihdatin juurikin 6v kohdalla.
 
RS-Huollon sivuilla sanotaan 6v/240tkm, tosin jokin muistikuva, että suomen oloissa VW:n suositus olisi kilometrien osalta 180 tai 150tkm

Golffiin vaihdatin juurikin 6v kohdalla.
Joo kyllä se pitää varmaan tehdä. Tuntuu että kilometrit on vaan niin vähäiset ettei tarvitsisi mutta kai tuo 6 vuotta se on.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
vika saattaa löytyä taka-akselin asentotunnistimesta, jos se on vaikka vääntynyt tms. Mulla oli myös ongelmia AFS yksikön kanssa johon pääsi kosteutta itsestään murtuvien kiinnikkeiden takia, silloin kyllä tuli myös vikakoodia.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
Suurella todennäköisyydellä juuri tuo mainittuakselin asentotunnistin, joissain malleissa löytyy sekä etu- että taka akselilta
 
VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
 
VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Mun 2010 2.0tdi kotterossa on vikavalon syynä koodi: P2015 Imuputken läppien asento anturi. Mutta se tuskin on sinulla noilla kilometreillä.

Melkoiseksi arvailuksi menee ilman koodien lukemista.
 
Joo koodit käyn tänään luetuttamassa. Tosiaan ei mitää eroa huomattavissa, kaikki tehot yms tallella.
 
VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Täällä meni vähän reilummilla kilometreilla hehkutulppa (TDI 2.0 '16, n. 140tkm). Ei vaikuttanut muuten käytökseen.
 
Moottorin vikavalo tosiaan palaa, auto kuitenkin tuntuu pelittävän normaalisti, obdeleveniä odotellessa mittasin hehkutulpat yleismittarilla ja yksi antoi n. 60o kun muut oli 0-1o, joten vois päätellä että toi yksi hehkutulppa on kaput?
 
Moottorin vikavalo tosiaan palaa, auto kuitenkin tuntuu pelittävän normaalisti, obdeleveniä odotellessa mittasin hehkutulpat yleismittarilla ja yksi antoi n. 60o kun muut oli 0-1o, joten vois päätellä että toi yksi hehkutulppa on kaput?
No kyllä näin voi päätellä, jos kyseessä ei ole mittausvirhe.
 
Olisiko kenelläkään tiedossa taitavaa softaajaa/paikkaa itä-suomessa missä saisi dsg -laatikon ohjelmoitua järkevämmäksi ja mahdollisesti siinä samalla muutama heppa lisää koneeseen. Tympii tuo dsg:n tapa jurnuttaa tuolla 1000rpm pinnassa, sportilla taasen huutaa liian pienellä vaihteella.

Autona -15 octavia scout 2.0tdi 184+dsg
 
Olisiko kenelläkään tiedossa taitavaa softaajaa/paikkaa itä-suomessa missä saisi dsg -laatikon ohjelmoitua järkevämmäksi ja mahdollisesti siinä samalla muutama heppa lisää koneeseen. Tympii tuo dsg:n tapa jurnuttaa tuolla 1000rpm pinnassa, sportilla taasen huutaa liian pienellä vaihteella.

Autona -15 octavia scout 2.0tdi 184+dsg

 
No niin tänään pääsi tähän vag omistajan ihannuuteen. Vaihdoin tuossa talvirenkaat ja samalla imuroin ja siivoilin autoa sisältä. Otin vänkärin puolen kumimaton pois niin oli jäässä lattiassa. Tutkin vähän nettiä mistä olisi voinut vesi päästä sisään. Vaihtoehdot oli jotka tuli vastaan ilmastoinnin kondenssivesi putki tai oven ja kaiuttimen välistä. Edessä vain oli matto jäätynyt kiinni otin lattia mattoa ja eristeitä auki nehän oli ihan märkiä. Takaa sitten irroitin ovipahvin niin sieltä ainakin on vuotanut ja varmaan myös edestä. Tutkin huomenna lisää paremmalla ajalla. Autohan on Golf -15 55 tkm ajettu.
 

Liitteet

  • 1000003334.jpg
    1000003334.jpg
    207,6 KB · Luettu: 359
  • 1000003333.jpg
    1000003333.jpg
    146 KB · Luettu: 357
No niin tänään pääsi tähän vag omistajan ihannuuteen. Vaihdoin tuossa talvirenkaat ja samalla imuroin ja siivoilin autoa sisältä. Otin vänkärin puolen kumimaton pois niin oli jäässä lattiassa. Tutkin vähän nettiä mistä olisi voinut vesi päästä sisään. Vaihtoehdot oli jotka tuli vastaan ilmastoinnin kondenssivesi putki tai oven ja kaiuttimen välistä. Edessä vain oli matto jäätynyt kiinni otin lattia mattoa ja eristeitä auki nehän oli ihan märkiä. Takaa sitten irroitin ovipahvin niin sieltä ainakin on vuotanut ja varmaan myös edestä. Tutkin huomenna lisää paremmalla ajalla. Autohan on Golf -15 55 tkm ajettu.
7-koppasen perusjuttuja noi kaiuttimet.
 
Ja ylipäänsä vuotavat ovet perus vag juttuja, samalla kannattaa tiivistää jos siellä ovessa on joku irroitettava muovi tai metallipaneeli. Lähes kaikki omat on ovista vuotaneet ja tiedän monia muiden autoja jotka myös ovet vuotaneet.

Muutamia vuosia sitten laitoin jonnekin K-auton johtajalle viestin miten voi olla että pari vuotta vanha Audi vuotaa ovista ja sama ongelma ollut ainakin 20 vuotta. Uusimpaan autoon tiivistin ovet jo etukäteen ennen kuin mitään vuotoa huomasin mutta vuotojälkiä sielläkin oli sit oven sisällä.
 
Ja ylipäänsä vuotavat ovet perus vag juttuja, samalla kannattaa tiivistää jos siellä ovessa on joku irroitettava muovi tai metallipaneeli. Lähes kaikki omat on ovista vuotaneet ja tiedän monia muiden autoja jotka myös ovet vuotaneet.

Muutamia vuosia sitten laitoin jonnekin K-auton johtajalle viestin miten voi olla että pari vuotta vanha Audi vuotaa ovista ja sama ongelma ollut ainakin 20 vuotta. Uusimpaan autoon tiivistin ovet jo etukäteen ennen kuin mitään vuotoa huomasin mutta vuotojälkiä sielläkin oli sit oven sisällä.
Se K-Auton johtajahan pystyy vaikuttamaan näihin edelleen vuotaviin oviin ja jäätyviin lukkoihin
 
Se K-Auton johtajahan pystyy vaikuttamaan näihin edelleen vuotaviin oviin ja jäätyviin lukkoihin

Ainakin se varmaan auttoi enemmän kuin itsekseen ja keskustelufoorumeilla kiukuttelu. Ei nyt sattunut olemaan yhteytietoja tehtaalle eikä toisaalta tarvinnut saksaksi tai englanniksi kirjoittaa palautetta. Laittoi se palautteen eteenpäin.
 
Bongasin nettiautosta hienon Golffin mutta pahus, siinähän on ketjullinen TSI moottori (caxa). Kyselen arvon VAG faneilta että korjaantuvatko mahdolliset ongelmat jatkoketjun uusimisella (kyseisessä autossa ketju on uusittu 160t kohdalla, nyt mittarissa 200t) vai onko kyseessä niin mätä tekele että sitä ei ketjunvaihdoilla ja muilla fiksailulla luotettavaksi saa?
 
Bongasin nettiautosta hienon Golffin mutta pahus, siinähän on ketjullinen TSI moottori (caxa). Kyselen arvon VAG faneilta että korjaantuvatko mahdolliset ongelmat jatkoketjun uusimisella (kyseisessä autossa ketju on uusittu 160t kohdalla, nyt mittarissa 200t) vai onko kyseessä niin mätä tekele että sitä ei ketjunvaihdoilla ja muilla fiksailulla luotettavaksi saa?

Jos on se remppa tehty ja siihen on vaihdettu jakoketju + ketjuun liittyvät komponentit uusimmalla revisiolla, niin eipähän tarvitse huolia pitkään aikaan. En ole täysin varma kuinka pitkään kestää tuo 1.4 TSI päivitetty ketjusarja, mutta uskoisin että 150tkm ainakin.

Ainakin sen tiedän että CBZB (1.2 TSI) uusin ketjusarja kestää sen 180-200tkm. Omaan autoon remontoin sitten ensi kesällä, työkalut, ketjut yms. ostettu jo. :D
 
Viimeksi muokattu:
Itse taas lukenut 1.2 ja 1.4 TSI -koneista, joissa on menossa tyyliin viides ketjusarja. Noiden kohdalla haukuttu myös paranneltu ketjusarja lyttyyn. Isä osti uutena Octavian CBZB-koneella ja ketju meni uusiksi 30tkm paikkeilla. 70tkm kohdalla rallatti jo ikävästi. Itse ostin samalla koneella Octavian, johon oli juuri vaihdettu uusi parannettu ketjusarja rattaineen. 30tkm päästä oli jo käynnistyksissä mielenkiintoisia sivuääniä aina rallatuksista säksätykseen ja pärähdyksiin.

Tuon jälkeen siirryin suosiolla TDI-hihnakoneisiin ja toinen semmoinen jo menossa. Nykyiseen Octaviaan tosin vaihdatin jakohihnan kaiken varalta vähän etuajassa, kun noihinkin on iskenyt hammaspeikkoja. Sama vaihtaa puoli vuotta etuajassa, jos en ole pariin vuoteen vaihatamassa autoa :D
 
Viimeksi muokattu:
Jos on se remppa tehty ja siihen on vaihdettu jakoketju + ketjuun liittyvät komponentit uusimmalla revisiolla, niin eipähän tarvitse huolia pitkään aikaan. En ole täysin varma kuinka pitkään kestää tuo 1.4 TSI päivitetty ketjusarja, mutta uskoisin että 150tkm ainakin.

Ainakin sen tiedän että CBZB (1.2 TSI) uusin ketjusarja kestää sen 180-200tkm. Omaan autoon remontoin sitten ensi kesällä, työkalut, ketjut yms. ostettu jo. :D
Tässä on kyllä volkkarikuskin optimismia parhaimmillaan, jos ei ollut sarkasmiksi tarkoitettu. Hihnat on jo pitkään kestänyt tuon muissa merkeissä ja mersu teki jo 70-luvulla ketjun joka kesti 700-1000tkm.
 
Tässä on kyllä volkkarikuskin optimismia parhaimmillaan, jos ei ollut sarkasmiksi tarkoitettu. Hihnat on jo pitkään kestänyt tuon muissa merkeissä ja mersu teki jo 70-luvulla ketjun joka kesti 700-1000tkm.

Johtuisikohan siitä, että Mersu varmaankin käytti tuplaketjuja tuossa 70-luvulla moottoreissaan, vaikuttaa mm. kestävyyteen? Taitaa englanniksi olla double roller chain tai vastaava. Olisipa semmoisia nykymoottoreissa.

Aikoinaan nettiautossa oli yksi 400tkm 1.2 TSI CBZB Octavia myynnissä, kysyin myyjältä että onko mones ketjusarja mennyt niin vastasi että 2 sarjaa yhteensä.

Sekin on mielenkiintoista tietää, että onko korjausta tehty kunnolla - vaihdetaanko kaikki jakoketjun osat vai ei? Virallisestihan CBZ* moottorin ketjurempassa ei tarvitse vaihtaa mm. öljypumpun ketjua ja ratasta. Se öljypumpun ketjukin löystyy ja rallattelee iloisesti jos sitä ei vaihda.
Muutama muukin seikka vaikuttaa toki ketjujen kestoon:

- Onko autolla ajettu pelkästään lyhyitä matkoja, jossa öljy ei pääse lämpenemään kunnolla.
- Kuinka usein öljyt vaihdetaan?
- Ajetaanko autolla harvoin?
 
En montaa tonnia maksaisi 1.2tsi/1.4tsi koneisista autoista, etenkin just toi caxa. Ei tipu niin korkealta sitten kun se rämähtää. Voi pistää suoraan paaliin.

korjaamolle tuli yks CAXA monesti ja kaks kertaa se leipoi venttiilit solmuun. Jälkimmäisellä kerralla lähetettiin suoraan merkkarille ja kuulemma se alaratas (kampuran/öljypumpun ratas) oli päässy itekseen pyörähtämään(????) Vaikka kaikki kasattiin juuri niinkuin pitääkin autodatan ohjeilla. Edelleenkin mysteeri mikä tuon aiheuttaisi. Ehkä teoriassa joku tyyliin ketjun kiilautuminen jumiin jolloin moottori tempasee kampuran voimalla lennosta pultin löysälle->murtaa kiilan->kaputt. Tai kiristysvaiheessa kiilan murtuminen. En kyllä siihen usko eli vaikea sanoa. OEM-osia käytettiin, ja kalibroituja momenttiavaimia jne.

Ja se ketju on melkein kuin polkupyörän ketjua. 200tkm kohdalla viimeistään hyvästi venyny ja sen jälkeen ajan kysymys millon ongelmat alkaa. Vikakoodeista näkynee ensimmäisenä.
 
En montaa tonnia maksaisi 1.2tsi/1.4tsi koneisista autoista, etenkin just toi caxa. Ei tipu niin korkealta sitten kun se rämähtää. Voi pistää suoraan paaliin.

korjaamolle tuli yks CAXA monesti ja kaks kertaa se leipoi venttiilit solmuun. Jälkimmäisellä kerralla lähetettiin suoraan merkkarille ja kuulemma se alaratas (kampuran/öljypumpun ratas) oli päässy itekseen pyörähtämään(????) Vaikka kaikki kasattiin juuri niinkuin pitääkin autodatan ohjeilla. Edelleenkin mysteeri mikä tuon aiheuttaisi. Ehkä teoriassa joku tyyliin ketjun kiilautuminen jumiin jolloin moottori tempasee kampuran voimalla lennosta pultin löysälle->murtaa kiilan->kaputt. Tai kiristysvaiheessa kiilan murtuminen. En kyllä siihen usko eli vaikea sanoa. OEM-osia käytettiin, ja kalibroituja momenttiavaimia jne.

Ja se ketju on melkein kuin polkupyörän ketjua. 200tkm kohdalla viimeistään hyvästi venyny ja sen jälkeen ajan kysymys millon ongelmat alkaa. Vikakoodeista näkynee ensimmäisenä.

Olikohan noista 1.4 TSI ketjuversioista pahin se CAVD (tupla-ahdettu) versio. On kieltämättä erikoinen jos tollein on päässyt käymään sielläpäin.

CAVD moottoreissa ilmeisesti ongelmana myös tuo männän mahdollinen halkeaminen, video-esimerkki:



Sitä ihmettelen kyllä että miksei palattaisi takaisin noihin tuplaketjuihin, jotka voisivat jopa kestääkin pidempään.
 
Kapea ketju on kuulemma ympäristöystävällinen, koska jakopään voimansiirron hyötysuhde on vanhantyylistä ketjua korkeampi. Sen takia melkein kaikissa nykymoottoreissa on näitä kapeita ja heikkokestoisia ketjuja. Tilanne siis ei tule muuttumaan. Saavat tehdä vaikka kuinka monta uutta revisiota - ei niillä luonnonlakeja kuitenkaan pystytä kumoamaan.

Jakopäät on alunperin suunniteltu kestämään moottorin käyttöiän, joka valmistajien yleisen näkemyksen mukaan on noin 150.000 kilometriä. Ja kun siihen rajaan tähdätään, niin tottakai monissa yksilöissä kesto sitten jää reilusti tavoitteen alle.

Siellä missä jokin moottorityyppi saavuttaa erityisen huonon maineen ketjujen osalta ongelma tavanomaisesti korjataan siirtymällä seuraavassa kehitysversiossa hihnatoimiseen jakopäähän. Toinen suosittu tapa on uudet revisiot ketjusta. Kun esitellään uusi ketjutyyppi niin aina sanotaan, että nyt on ongelma korjattu. Ja kyllä siinä meneekin taas kolmisen vuotta ennenkuin käyttäjille selviää ettei uusikaan ketju sen paremmin kestä.

Olkoon autossa sitten hihnalla tai ketjulla toimiva jakopää niin suunnittele uusivasi se viimeistään 100 tkm kohdalla, paitsi jos valmistaja suosittelee vielä lyhyempää vaihtoväliä. Nykyaikainen tekniikka nyt vain ei ole yhtä kestävää mihin aikoinaan totuttiin. Mutta ympäristö kuulemma kiittää jne.
 
Tässä on esimerkki Toyota Yariksesta, jossa 1.5 litrainen 1NZ-FE moottori ja mittarissa 800tkm. Ilmeisesti alkuperäisellä jakoketjulla, omistaja on listannut kaikki remontit mitä autoon on tehty. Katsoin tarkemmin niin kyseissä moottorissa perinteinen rullaketju.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 588
Viestejä
4 509 878
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom