Syitä voi olla montakin. EGR yksi niistä. Kannattaa luetuttaa/lukea vikakoodit VCDS:llä niin pääsee kärryille.VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Syitä voi olla montakin. EGR yksi niistä. Kannattaa luetuttaa/lukea vikakoodit VCDS:llä niin pääsee kärryille.VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Mun 2010 2.0tdi kotterossa on vikavalon syynä koodi: P2015 Imuputken läppien asento anturi. Mutta se tuskin on sinulla noilla kilometreillä.VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Täällä meni vähän reilummilla kilometreilla hehkutulppa (TDI 2.0 '16, n. 140tkm). Ei vaikuttanut muuten käytökseen.VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
Hehkutulppaa tuo herjasi.Täällä meni vähän reilummilla kilometreilla hehkutulppa (TDI 2.0 '16, n. 140tkm). Ei vaikuttanut muuten käytökseen.
Samalla vaihdettiin tavalliset hehkutulppat. Yksi kalliimpi (paineanturillinen?) jätettiin vaihtamatta, eikä ole vielä mennyt 180tkm kohdalla.Hehkutulppaa tuo herjasi.
Mikä olisi kattava vikakoodien lukija ja nollaaja '17 Golfiin?
No kyllä näin voi päätellä, jos kyseessä ei ole mittausvirhe.Moottorin vikavalo tosiaan palaa, auto kuitenkin tuntuu pelittävän normaalisti, obdeleveniä odotellessa mittasin hehkutulpat yleismittarilla ja yksi antoi n. 60o kun muut oli 0-1o, joten vois päätellä että toi yksi hehkutulppa on kaput?
Olisiko kenelläkään tiedossa taitavaa softaajaa/paikkaa itä-suomessa missä saisi dsg -laatikon ohjelmoitua järkevämmäksi ja mahdollisesti siinä samalla muutama heppa lisää koneeseen. Tympii tuo dsg:n tapa jurnuttaa tuolla 1000rpm pinnassa, sportilla taasen huutaa liian pienellä vaihteella.
Autona -15 octavia scout 2.0tdi 184+dsg
7-koppasen perusjuttuja noi kaiuttimet.No niin tänään pääsi tähän vag omistajan ihannuuteen. Vaihdoin tuossa talvirenkaat ja samalla imuroin ja siivoilin autoa sisältä. Otin vänkärin puolen kumimaton pois niin oli jäässä lattiassa. Tutkin vähän nettiä mistä olisi voinut vesi päästä sisään. Vaihtoehdot oli jotka tuli vastaan ilmastoinnin kondenssivesi putki tai oven ja kaiuttimen välistä. Edessä vain oli matto jäätynyt kiinni otin lattia mattoa ja eristeitä auki nehän oli ihan märkiä. Takaa sitten irroitin ovipahvin niin sieltä ainakin on vuotanut ja varmaan myös edestä. Tutkin huomenna lisää paremmalla ajalla. Autohan on Golf -15 55 tkm ajettu.
Se K-Auton johtajahan pystyy vaikuttamaan näihin edelleen vuotaviin oviin ja jäätyviin lukkoihinJa ylipäänsä vuotavat ovet perus vag juttuja, samalla kannattaa tiivistää jos siellä ovessa on joku irroitettava muovi tai metallipaneeli. Lähes kaikki omat on ovista vuotaneet ja tiedän monia muiden autoja jotka myös ovet vuotaneet.
Muutamia vuosia sitten laitoin jonnekin K-auton johtajalle viestin miten voi olla että pari vuotta vanha Audi vuotaa ovista ja sama ongelma ollut ainakin 20 vuotta. Uusimpaan autoon tiivistin ovet jo etukäteen ennen kuin mitään vuotoa huomasin mutta vuotojälkiä sielläkin oli sit oven sisällä.
Se K-Auton johtajahan pystyy vaikuttamaan näihin edelleen vuotaviin oviin ja jäätyviin lukkoihin
Bongasin nettiautosta hienon Golffin mutta pahus, siinähän on ketjullinen TSI moottori (caxa). Kyselen arvon VAG faneilta että korjaantuvatko mahdolliset ongelmat jatkoketjun uusimisella (kyseisessä autossa ketju on uusittu 160t kohdalla, nyt mittarissa 200t) vai onko kyseessä niin mätä tekele että sitä ei ketjunvaihdoilla ja muilla fiksailulla luotettavaksi saa?
Tässä on kyllä volkkarikuskin optimismia parhaimmillaan, jos ei ollut sarkasmiksi tarkoitettu. Hihnat on jo pitkään kestänyt tuon muissa merkeissä ja mersu teki jo 70-luvulla ketjun joka kesti 700-1000tkm.Jos on se remppa tehty ja siihen on vaihdettu jakoketju + ketjuun liittyvät komponentit uusimmalla revisiolla, niin eipähän tarvitse huolia pitkään aikaan. En ole täysin varma kuinka pitkään kestää tuo 1.4 TSI päivitetty ketjusarja, mutta uskoisin että 150tkm ainakin.
Ainakin sen tiedän että CBZB (1.2 TSI) uusin ketjusarja kestää sen 180-200tkm. Omaan autoon remontoin sitten ensi kesällä, työkalut, ketjut yms. ostettu jo.![]()
Tässä on kyllä volkkarikuskin optimismia parhaimmillaan, jos ei ollut sarkasmiksi tarkoitettu. Hihnat on jo pitkään kestänyt tuon muissa merkeissä ja mersu teki jo 70-luvulla ketjun joka kesti 700-1000tkm.
En montaa tonnia maksaisi 1.2tsi/1.4tsi koneisista autoista, etenkin just toi caxa. Ei tipu niin korkealta sitten kun se rämähtää. Voi pistää suoraan paaliin.
korjaamolle tuli yks CAXA monesti ja kaks kertaa se leipoi venttiilit solmuun. Jälkimmäisellä kerralla lähetettiin suoraan merkkarille ja kuulemma se alaratas (kampuran/öljypumpun ratas) oli päässy itekseen pyörähtämään(????) Vaikka kaikki kasattiin juuri niinkuin pitääkin autodatan ohjeilla. Edelleenkin mysteeri mikä tuon aiheuttaisi. Ehkä teoriassa joku tyyliin ketjun kiilautuminen jumiin jolloin moottori tempasee kampuran voimalla lennosta pultin löysälle->murtaa kiilan->kaputt. Tai kiristysvaiheessa kiilan murtuminen. En kyllä siihen usko eli vaikea sanoa. OEM-osia käytettiin, ja kalibroituja momenttiavaimia jne.
Ja se ketju on melkein kuin polkupyörän ketjua. 200tkm kohdalla viimeistään hyvästi venyny ja sen jälkeen ajan kysymys millon ongelmat alkaa. Vikakoodeista näkynee ensimmäisenä.
Ei mitään uutta että japanilaiset ketjujakopäät kestää, saksalaiset ei vaan osaa.Itellä on kokemusta paristakin Toyotan 1.6 vvt-i koneesta ja Hondan 2.4 vtec koneesta. Kaikilla menty yli 300tkm alkuperäsellä ketjulla ilman ongelmia.
Avaatko mitä tämä tarkoittaa?Äärimmäisen huonoa tuolle koneelle teki öljynvaihtoa seurannut ensimmäinen käynnistys.
Varmaan tarkoittaa sitä, että kun ketjun kiristin toimii öljynpaineella niin kun öljyt vaihdettu, niin kestää hetken pidempään, että paineet nousee kiristimeen.Avaatko mitä tämä tarkoittaa?
Miten asia ilmenee ja miten sen vaikutus mitataan?Varmaan tarkoittaa sitä, että kun ketjun kiristin toimii öljynpaineella niin kun öljyt vaihdettu, niin kestää hetken pidempään, että paineet nousee kiristimeen.
Mikä siinä kauemmin kestää vaihdon jälkeen?Varmaan tarkoittaa sitä, että kun ketjun kiristin toimii öljynpaineella niin kun öljyt vaihdettu, niin kestää hetken pidempään, että paineet nousee kiristimeen.
Itse en usko, että koneelle mitään hallaa tekee. Ketju pitää vaan kovempaa räminää hetken aikaan.Miten asia ilmenee ja miten sen vaikutus mitataan?
Bemareihin, lukuunottamatta yhtä kone mallia, ei noita juurikaan tarvi vaihdella. Eikä mersuihinEi mitään uutta että japanilaiset ketjujakopäät kestää, saksalaiset ei vaan osaa.
Varmaan aika pitkälti verrattavissa siihen jos auto seisoo tarpeeksi pitkään, niin se vähäkin öljy valuu pois kiristimestä. Eihän sinne mikään paine jää kun auton sammuttaa, mutta öljyä jonkun verran. Tätä varmaan hait takaa?Mikä siinä kauemmin kestää vaihdon jälkeen?
Piti aika ikävää ääntä se jakopää pari kolme sekuntia öljynvaihtojen jälkeen ensimmäisessä käynnistyksessä. En antaisi ketjukoneelliselle TSI:lle yhtään ylimääräistä mahdollisuutta saada hypytyttää jakoa sekaisin varsinkaan jos ketjun kunnosta ole takeita. Itsellä toi eka ketju päästi aika pahan parkaisun juuri öljynvaidon jälkeisessä käynnistyksessä ja sitä seuraavasta käynnistyksestä se ei enää selvinnytkään.Avaatko mitä tämä tarkoittaa?
Bemareihin, lukuunottamatta yhtä kone mallia, ei noita juurikaan tarvi vaihdella. Eikä mersuihin
Pysyykö oikeasti päällä kaukosäätimestä? Ettei vaan alkaisi hurisemaan ja sitten lopu? Webaston vesipumppua mietin.Skoda Octavian seisonlämmityksen ajastusasetukset eivät ole enää valittavissa. Lämmitys käynnistyy kaukosäätimestä normaalisti, mutta ajatuksia ei pysty tekemään. Missähän vika voisi olla?
Pysyykö oikeasti päällä kaukosäätimestä? Ettei vaan alkaisi hurisemaan ja sitten lopu? Webaston vesipumppua mietin.
Täälä auto samalla koneella, Tuo kiristimen tipahtaminen alas/sahaaminen on sitte varmaan ihan normaalia kun kone ei käy, kun kerta uusikin kiristin tekee ihan samaa, öljynpainehan se on mikä tuota kiristää, jousi on vaan esikiristys, kun auto seissyt pidempään ja öljyt valunu pois kiristimestä. Paljonko nokan säätöarvot sitten kuuluu olla kun on spekseissään?Tuli niin epäuskoinen tilanne vastaan ton harrastemobiilin kanssa, että jaan teillekin. Eli 2.0 TFSI -07, 185 tkm. Monien vaiheiden jälkeen todettiin nokkien välisen ketjunkiristimen antautuneen. Ei ollut alkuperäinen kiristin, vaan vaihdettu 7v ja n. 80tkm aikaisemmin. Nokkien säätöarvot VCDS:llä ihan spekseissään ja korjauskerroin hyvin pieni = ketju ei venynyt, niin ei ihan ekana taas tajunnut pienistä kilinöistä, hiljainen kun toi kone ei ole muutoinkaan. Kiristin alkoi siis sahaamaan ylös - alas noin 1/4 koneen kierroksen välein. Ajateltiin sitten huoltotiimin kanssa, että varmaan jousi antautunut kiristimestä, kun kyseessä oli ollut halvahko tarvikeosa ja eikun uudet hilppeet tilaukseen. No tämän jälkeen perinteiset pienet hidasteet, eli edellinen apinakorjaamo käyttänyt uudelleen alkuperäistä venyvää nokanpulttia ja vedetty (tietenkin) tiukkaan ja vähän päälle. Nokkien lukitustyökalukin jo avatessa taipui ja kävi vähän vahvistushitsauksessa ennen kuin sain sen ..... pultin auki. Uusi kiristin ja ketju paikalleen ja onneksi ajattelin vielä vähän kokeilla käsin pyörittää ennen kasaamista. Ja eikä mitä, tekee ihan samaa, 1/4 kierroksen välein kiristin vetää itsensä pohjaan. Alipaineella. Youtubesta sentään löytyi yksi kohtalotoveri. Nyt sitten korvaavaa öljypumppuratkaisua tulossa DHL:n kyydissä ja kohta päästään taas lavetilla matkustamaan kohti pilarinosturia ja öljypohjan aukaisua. Varmaan syytä vaihtaa myös öljynjäähdytin.
Täälä auto samalla koneella, Tuo kiristimen tipahtaminen alas/sahaaminen on sitte varmaan ihan normaalia kun kone ei käy, kun kerta uusikin kiristin tekee ihan samaa, öljynpainehan se on mikä tuota kiristää, jousi on vaan esikiristys, kun auto seissyt pidempään ja öljyt valunu pois kiristimestä. Paljonko nokan säätöarvot sitten kuuluu olla kun on spekseissään?
Onko jossain valmiiksi pureskeltua taulukkodataa käytetyistä moottorityypeistä ja ajoitusratkaisuista? Katselen n. 10000-12000€ autoa ja siihen mahtuu paljon 2010-2015 vuosimallien VAG:n tuotoksia. Olisi ihan kiva jos kirjainyhdistelmät olisi selitetty jossain ja että missä autossa on minäkin vuonna ollut mikäkin moottori.
@Niffetin Niin millä alueella nokan säätö kuuluu olla kun kaikki on kunnossa?
Hankala kyllä löytää tarkkaa tietoa, mutta ilmeisesti Mk2 ja TDI? Kun on olemassa myös Mk3 TSI samalla 103kW määrällä (mutta lieneekö siitä 4x4?).Miten dsg lootat taas menikään olisi tuollainen Skoda superb 2013 vm kiikarissa 315tkm ajettuna. 103kwh ja 4x4.