VAG autojen monet ongelmat

Ehkä tuo on asiakkaan tahdosta enemmän kiinni kuin liikkeestä.
Totta kai kaikki huollot voi tehdä aina yhdessä köntässä, ei sitä mikään estä. Ja jos autolla tulee sopivasti ajoa niin se toimii oikein hyvin.

Mutta joskus nuo kulkevat kovin eri tahtiin ja sitten tulee tehtyä joko moottorin öljynvaihtoja tai muita huoltoja huomattavastikin etuajassa. Eihän sekään toki mitään haittaa, ellei pientä rahanhukkaa sellaiseksi laske.
 
Niin... ainahan sanojen merkityksestä voidaan saivarrella. Se tarkastushuolto on joka tapauksessa se hetki jolloin kaikki määrävälein tehtävät huoltotoimet suoritetaan, lukuunottamatta moottorin öljynvaihtoa. Tietysti jos on sellainen vuosimäärä ja ajokilometrit ettei kerrassaan mitään muuta kuin tarkastuksia osu kyseiseen huoltoon, niin sitten ei muuta tehdä.

Eikös tässä juuri tuon valmistajan käyttämän sanan tarkastushuolto merkityksestä keskusteltu, siis että mitä se tarkoittaa/sisältää? On siinä ihan konkreettinen ero jos teet tarjouspyynnön/tilauksen tarkastushuollolle niin sen myös saat siihen hintaan mitä kertoivat, et muuta. Tai jos liikkeen mainoksessa sanotaan että tarkastushuolto nyt vain x euroa niin siihen ei todellakaan kuulu kaikki nuo muut työt vaan ne voivat helposti maksaa lisäksi satoja euroja. Jos itse ei tiedä mitä täytyy tehdä niin pitää pyytää katsomaan tarkastushuolto ja muut ajankohtaiset huollot jos haluaa että kaikki tulee hoidetuksi. Merkkihuollossa, ja varmaan monella monimerkkikorjaamollakin, toki ehdottavat noita muita töitä sen mukaan kun ovat ajankohtaisia. Eivät silti "kuulu tarkastushuoltoon" kuten kerroit. Toki tuollainen satasten ero on kunnon murottajalle vain saivartelua ja se sinulle suotakoon. Kaikki eivät valitettavasti ole niin varoissaan :grumpy:

Kävin myös koneelta katsomassa tuota netistä joskus ongittua service manualia. Sieltä löytyy kolme kategoriaa huolloille "oil change service", "inspection" ja "additional work, dependent on time & mileage".
 
Eikös tässä juuri tuon valmistajan käyttämän sanan tarkastushuolto merkityksestä keskusteltu, että mitä se tarkoittaa/sisältää?
Alunperin oli kyse siitä, että miksi auto pyytää erikseen jotain ihmeellistä tarkastushuoltoa ja miksei öljynvaihdoissa käyttäminen riitä. Siihen minä yritin vastata, että se tarkastushuolto on se käynti jonka yhteydessä kaikki muut toimenpiteet paitsi moottorin öljynvaihto on tarkoitus tehdä.

Kun siis ihmeteltiin, että öljynvaihdossa on juuri käyty ja pitäisi muka 51 päivän kuluttua taas mennä huoltoon. Se VOI olla pelkkää silmämääräistä tarkastelua mutta voi olla myös tarvetta ihan oikeille huoltotoimille. Hinnoista en ole pyrkinyt missään vaiheessa keskustelemaan.
 
Alunperin oli kyse siitä, että miksi auto pyytää erikseen jotain ihmeellistä tarkastushuoltoa ja miksei öljynvaihdoissa käyttäminen riitä. Siihen minä yritin vastata, että se tarkastushuolto on se käynti jonka yhteydessä kaikki muut toimenpiteet paitsi moottorin öljynvaihto on tarkoitus tehdä.

Kun siis ihmeteltiin, että öljynvaihdossa on juuri käyty ja pitäisi muka 51 päivän kuluttua taas mennä huoltoon. Se VOI olla pelkkää silmämääräistä tarkastelua mutta voi olla myös tarvetta ihan oikeille huoltotoimille. Hinnoista en ole pyrkinyt missään vaiheessa keskustelemaan.

Ei mene siltikään ihan yksiselitteisesti niin, että aina tarkastuksen yhteydessä tehtäisiin "kaikki muu". Esim. DSG öljynvaihtoväli on kilometrien mukaan ilman aikarajaa ja on ns. öljynvaihtovälillä jaollinen lukema, eli jos ajat sen verran että moottoriöljynvaihto menee kilsojen mukaan niin vaihteistoöljyt menee ainasamaan aikaan sillä kertaa kun vaihteistonkin osalta on kilsat täynnä. Ja jos ajaa vähemmän niin ei se silti osu välttämättä tarkastuksen kanssa samaan, vaan joutuu joko tekemään etuaikaisen vaihdon tai vielä erillisen huoltokäynnin. Sytytystulpat taas on muotoa kilometrit tai aika, vähän ajavalla menee tarkastushuollon kanssa mutta enemmän ajavalla taas öljynvaihdon kaverina, koska on myös öljynvaihtovälillä jaollinen kilometrilukema.

Ei ollut itsellänikään tarkoitus varsinaisesti hintaa liiaksi painottaa, lähinnä hinnan kautta tuoda esille mitä saa jos tilaa vain tarkastushuollon vaikkapa autojerryn kautta tai liikkeen mainoksen innoittamana.

Ja tosiaan merkkihuollon tai osaavan monimerkkikorjaamon kanssa asioivalle ei huollon sisällön kanssa varmasti tule ongelmaa, koska tosiaan sielä kyllä kerrotaan mikä on milloinkin ajankohtaista.

edit. merkittävintähän on toki juuri tuo kertomasi, eli ymmärtää että (auton ilmoittama) öljynvaihto tarkoittaa lähtökohtaisesti vain sitä öljynvaihtoa eikä yleisesti määräaikaishuoltoa.
 
Viimeksi muokattu:
Hassusti nimetty tuo "tarkastushuolto", ihmetytti minuakin kun vasta olin öljynvaihdossa käyttänyt Skodaa viime vuonna, että mitä nyt muka pitäs tarkastella.

Noi kuitenkin tavallaan kuten Toyotan välihuolto(öljynvaihto) ja määräaikaishuolto(tarkastushuolto)
 
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png
 
Viimeksi muokattu:
Koska octavian valot häikäisevät vastaantulijoita. Ovat olleet paskoja iät ja ajat. Monesti myös sojottavat liian ylös. Ei tosin kuvassa.
Uusimman korimallin Octavian valot myös ovat monesti tehtaalta suunnattu taivaisiin.
 
Koska octavian valot häikäisevät vastaantulijoita. Ovat olleet paskoja iät ja ajat. Monesti myös sojottavat liian ylös. Ei tosin kuvassa.
Uusimman korimallin Octavian valot myös ovat monesti tehtaalta suunnattu taivaisiin.
Saman havainnon olen tehnyt, suuntaus oktaaveilla jostain syystä hitusen liian ylhäällä. Yleinen vika.

Olisi kiva tietää Oktaavien ensikatsastuksen tilastoja valojen huomautuksista, jääkö nuo kiinni seillä ?
 
Saman havainnon olen tehnyt, suuntaus oktaaveilla jostain syystä hitusen liian ylhäällä. Yleinen vika.

Olisi kiva tietää Oktaavien ensikatsastuksen tilastoja valojen huomautuksista, jääkö nuo kiinni seillä ?
Ite en oo kuullut että kukaan ois koskaan saanut huomautusta valojen suuntauksesta vaikka olis kuinka perseellään. Referenssit lasketaan ilmeisen tarkkaan mutta niin kauan kun valot näyttää eteenpäin ne on ok.
 
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png
Se on ehkä noin 5min homma tarkistaa valojen korkeus tai vaikka koko valokuvio...
 
Kojelautakameran kuvassa ei voi olla suuntauksesta kiinni, kun toinen auto on tulossa kaukaa mäen päältä ja on kaukana lähivalojen valaisun alueelta. Samoin on käynyt aiemminkin. Piti vielä jättää auto parkkiin ja kävellä katsomaan valoja. Vähemmän nuo häikäisevät terävän valokuvion takia kuin halogenit. Tarkastushuolto tulossa ja siellä voisi vielä mainita suuntauksesta.

Pitää ehkä ajaa pimeällä tiellä omaa autoa vastaan. Todella kirkkaat valot nuo ovat, eli voisiko sen perusteella vastaantulija luulla, että pitkät ovat päällä, vaikka eivät oikeasti häikäise.
 
Menee vähän offtopicin puolelle mutta mitä kirkkaammmaksi high techiksi valot muuttuu niin sitä enemmän ne tuntuu häiritsevän. Tottakai jos ajellaan absoluuttisen tasaisella alustalla led/laser valojen terävät rajaukset toimivat varmasti hyvin. Mutta todellisuudessa kun ne kirkkaat valot yhdistetään korkeaan autoon niin jo jossain Kehä 1 ajaessa välillä tuntuu että joku on laittanut Batman-valonheittimen päälle takana. Ja Kehä 1 nyt esimerkkinä tiestä joka on ikäänkuin tasainen mutta käytännössä pikku kumpuilua sen verran että noin käy.
 
Mitkäs valot tarkalleen? Ocu 4 matriiseilla/ normi ledeillä vai ocu 3 FL ledeillä? Nimittäin mulla on tarkasti säädetty Ocu 3 FL:n ledit ja kyllä mullekkin ajoittain räpsytellään kun ajelee lyhkäsillä pimeellä. No räpsyttelen sitten takaisin, niin tulee varmasti selväksi, että ei ole pitkät päällä.
 
Mitkäs valot tarkalleen? Ocu 4 matriiseilla/ normi ledeillä vai ocu 3 FL ledeillä? Nimittäin mulla on tarkasti säädetty Ocu 3 FL:n ledit ja kyllä mullekkin ajoittain räpsytellään kun ajelee lyhkäsillä pimeellä. No räpsyttelen sitten takaisin, niin tulee varmasti selväksi, että ei ole pitkät päällä.
3 FL. Jotkut tuntuvat lykkäävän oikein surutta pitkät päälle väläyttämisen sijaan. Itse kun lyö lisävalon päälle, niin onneksi sitten tippuu aika äkkiä takaisin lyhyille. Voisi ehkä kytkeä parkit lisävaloon palamaan, niin vastaantulijat näkevät, että keulalla on enemmänkin sammuksissa olevaa valolaitteistoa. Tosin moniko tuota lopulta tajuaa.
 
Pääsääntösesti kaikki ledivalot saisi kieltää lailla, terveisin normaaleilla halogeeneilla ajeleva. Mikä tahansa uudempi auto jollain ledivehkeillä tulee vastaan niin saa tarkkaan katsella ojaan että näkisi jälkeenpäinkin jotain.

Aika järkyttävää millasia valoja on saatu maahantuontileimasta läpi. Kuski näkee varmasti hyvin, muut eivät yhtään mitään.
 
Tässä on varmasti kysymys enemmänkin henkilökohtaisista eroista. Itseäni ei juurikaan valot kyllä häikäise, ellei joku tule jonkun ledibarin kanssa pitkät päällä vastaan.
 
Tässä on varmasti kysymys enemmänkin henkilökohtaisista eroista. Itseäni ei juurikaan valot kyllä häikäise, ellei joku tule jonkun ledibarin kanssa pitkät päällä vastaan.
Todennäköisesti. Ja riippuu ajatko itse vastaavilla valoilla vai vanhoilla h4/h7 roippeilla.
 
Vinkkejä sähköisen takaluukun jumiutumiseen eli kun suljen nappulasta niin jumiutuu puoliväliin ja piippaa. Eilen oli tavaraa edessä ja jäi siihen kohtaan, nyt tyhjänä pysähtyy mielestäni samaan kohtaan. Skoda Octavia 2017.
 
Vinkkejä sähköisen takaluukun jumiutumiseen eli kun suljen nappulasta niin jumiutuu puoliväliin ja piippaa. Eilen oli tavaraa edessä ja jäi siihen kohtaan, nyt tyhjänä pysähtyy mielestäni samaan kohtaan. Skoda Octavia 2017.
Kun ylhäällä niin paina sulkunappia pitkään, kunnes piippaa. Opettaa "nostokorkeuden" uudestaan niin jos lähtisi sillä toimimaan.
 
Häikäseekö se vähemmän jos on itellä paremmat valot valot vai mitä tarkotat?
Enemmänhän sä näät jos itellä on hyvät valot kun toisen valot häikäsee. Häikäsyn määrähän on sama mutta mulle ainakin ongelma on se että en näkisi mitään muuta kun ne vastaantulijan valot jos itellä on ihan paskat lyhyet.
 
Enemmänhän sä näät jos itellä on hyvät valot kun toisen valot häikäsee. Häikäsyn määrähän on sama mutta mulle ainakin ongelma on se että en näkisi mitään muuta kun ne vastaantulijan valot jos itellä on ihan paskat lyhyet.
Ok, en oo ite huomannnu tosin ei oo mitään ledi valoja koskaan ollut kuin paneeli
 
Ok, en oo ite huomannnu tosin ei oo mitään ledi valoja koskaan ollut kuin paneeli
Sama homma. Eihän mua kanki päällä vituta jos toinen ajaa perseelleen suunnatuilla ledeillä vastaan, mutta lyhyillä h7 se vähän tuntuu.

Perus uudemman auton lyhyet ledit vastaa helposti vanhemman kinnerin erittäin hyviä pitkiä.
 
Puoli miljoon rullailtu 2010 vm diesel passatti ei puhalla enään vänkärin puolelta lämmintä, vain sellaista vähän haaleaa. Huomasin kun tein jakopäänremontin ja ilmailin jäähdytysjärjestelmää. Olisikohan lämppärin kenno tukkeutumassa?
 
Puoli miljoon rullailtu 2010 vm diesel passatti ei puhalla enään vänkärin puolelta lämmintä, vain sellaista vähän haaleaa. Huomasin kun tein jakopäänremontin ja ilmailin jäähdytysjärjestelmää. Olisikohan lämppärin kenno tukkeutumassa?
Mahdollisesti tai sitten joku ilmaläpistä jumissa pelkääjän puolella.
 
Kuinka saa resetoitua inspection ilmoituksen poism kun laittaa virrat päälle? Onnistuuko ilman OBD lukijaa. Kyseessä Ocu RS 2014 tdi.
 
Kuinka saa resetoitua inspection ilmoituksen poism kun laittaa virrat päälle? Onnistuuko ilman OBD lukijaa. Kyseessä Ocu RS 2014 tdi.
"octavia rs 2014 inspection reset" haku antoi heti tällaisen:

Follow the steps below to reset the inspection warning
  • Press and hold the long button below the dials labeled 0.0 / SET until the dash lights up
  • Whilst holding this button, turn on the ignition and continue to hold
  • Keep holding the button until “Reset inspection service – are you sure?” is displayed
  • Release the 0.0 / SET button and press it again to reset the service interval warning. The dash will display “Service Reset”
Turn off the ignition and now start the car, you’ll no longer be greeted with the inspection warning. You’re welcome!

Videomuodossa:
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.

Oletko ajanu pelkästään sähköllä? Tai edes säännöllisesti polttomoottorilla? Arvailua on ollut, että 12v akun kuoleminen tuon saattaisi aiheuttaa ja toisena, jos polttomoottorilla ei säännöllisesti ajele
 
Oletko ajanu pelkästään sähköllä? Tai edes säännöllisesti polttomoottorilla? Arvailua on ollut, että 12v akun kuoleminen tuon saattaisi aiheuttaa ja toisena, jos polttomoottorilla ei säännöllisesti ajele

Suhteellisen säännöllisesti kuitenkin myös polttomoottorilla menty, mutta on toki aika paljon arkiajoa mennyt myös ihan sähköllä. Sanotaan näin, että ainakin joka viikko tulee myös polttomoottoriajoa. 12V akkua ei ole myöskään vaihdettu, ja ei sitä ajoa nyt niin paljoa tule polttomoottorilla että sekin toki voi olla vikana. Katsotaan mitä VW:ltä ilmoittavat, joka tapauksessa nyt samalla laittavat nuo laadunparannnuskampanjat.

Jakohihna vaihdettu myös tässä kesällä, 12/2023 mennessä oli sekin edessä niin vähän etupeltoon (VW suositus 6v tai 120tkm, kumpi-ensin).
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.
12V akku noissa monesti aiheuttaa ongelmia. Akun hyytymistä ei huomaa ennen kuin sanoo itsensä irti kokonaan. 12V akun hyytyminen voi paskoa DSG:n mekatroniikan, eli useamman tonnin remontti mahdollisesti.
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.

Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.

Tuon auton leikki loppui sitten lopullisesti 170tkm kohdalla, kun Lapista kohti etelää olin ajelemassa ja vaasan kohdalla päätti moottori todeta että kilometrit täynnä kun heitti öljyt pihalle (mitään varoitusta ei tullut kuin vasta että "tarkista öljyn määrä" valosta. Siitä äkkiä kurvaamaan motonetin pihaan ja viimeisessä liikenneympyrässä kauhea räminä ja kolina kertoo että nyt ei kaikki ole kohdallaan. Auto hinurin kyydissä Vaasan käyttöautoon jossa diagnoosina pari löysää ruuvia nokka-akselin päässä ja hihna löystynyt (ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika, kun googlesta löytyi jonkin verran kohtalontovereita) öljyä oli about litra jäljellä ja sisälsi metallilastuja. Totesivat käyttöautosta että eivät voi suositella kuin moottorin vaihtoa, VW ei tullut vastaan enää tässä kohtaa, auton myyjäliike lupasi tarjota käytetyn vaihtokoneen ja minulle olisi jäänyt työt ja muut kulut, mutta totesin siinä kohtaa että luovutan auton tälle myyjäliikkeelle auton loppuvelkaa vastaan, joka oli 13ke. Ilmeisesti eivät olleet vaihtaneet moottoria, kun auton ostanut henkilö soitti jonkin ajan päästä ja kyseli auton historiaa, eikä myynti-ilmoituksessakaan ollut mitään mainintoja autoon tehdyistä toimenpiteistä ja kilometrit ilmoitettiin vanhan koneen mukaan. Kerroin rehellisesti kaikki viat ja ominaisuudet joita kyseinen auto tarjosi, eikä hänelle ollut missään kohtaa kerrottu että moottoria olisi vaihdettu tai mitään tuollaista remonttia olisi koskaan ollut. Valitettavasti en tiedä sen jälkeen että saiko kyseinen herra dokumentit tehdyistä toimenpiteistä vai ei, ja pitikö hän ylipäätänsä auton.
 
Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.
...

Jouduitko vääntämään pahasti K-Auton kanssa noista takuunalaisista korjauksista?
 
Jouduitko vääntämään pahasti K-Auton kanssa noista takuunalaisista korjauksista?

Itseasiassa olin jopa yllättynyt että ei tarvinnut, olin kyllä varautunut pitkiinkin vääntöihin, mutta ihan mukisematta hoitui. Palvelultaan K-Auto muuten Turussa on ihan hirveää kuraa ja varsinkin näille hybrideille huoltoajat tuntui olevan yli 6 viikkoa joka kerta. Vaasan käyttöautolle taas annan täydet pisteet heidän palvelusta ja toiminnasta mitä sain, he jopa hoitivat asioita joita heidän ei olisi edes tarvinnut (selvittivät asiat etukäteen ja olivat yhteydessä myös auton myyneeseen liikkeeseen ja selittäneet heille tilanteen ihan oma aloitteisesti) Lähettivät myös autossa olleet tavarat veloituksetta kotiin.
 
Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.

Tuon auton leikki loppui sitten lopullisesti 170tkm kohdalla, kun Lapista kohti etelää olin ajelemassa ja vaasan kohdalla päätti moottori todeta että kilometrit täynnä kun heitti öljyt pihalle (mitään varoitusta ei tullut kuin vasta että "tarkista öljyn määrä" valosta. Siitä äkkiä kurvaamaan motonetin pihaan ja viimeisessä liikenneympyrässä kauhea räminä ja kolina kertoo että nyt ei kaikki ole kohdallaan. Auto hinurin kyydissä Vaasan käyttöautoon jossa diagnoosina pari löysää ruuvia nokka-akselin päässä ja hihna löystynyt (ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika, kun googlesta löytyi jonkin verran kohtalontovereita) öljyä oli about litra jäljellä ja sisälsi metallilastuja. Totesivat käyttöautosta että eivät voi suositella kuin moottorin vaihtoa, VW ei tullut vastaan enää tässä kohtaa, auton myyjäliike lupasi tarjota käytetyn vaihtokoneen ja minulle olisi jäänyt työt ja muut kulut, mutta totesin siinä kohtaa että luovutan auton tälle myyjäliikkeelle auton loppuvelkaa vastaan, joka oli 13ke. Ilmeisesti eivät olleet vaihtaneet moottoria, kun auton ostanut henkilö soitti jonkin ajan päästä ja kyseli auton historiaa, eikä myynti-ilmoituksessakaan ollut mitään mainintoja autoon tehdyistä toimenpiteistä ja kilometrit ilmoitettiin vanhan koneen mukaan. Kerroin rehellisesti kaikki viat ja ominaisuudet joita kyseinen auto tarjosi, eikä hänelle ollut missään kohtaa kerrottu että moottoria olisi vaihdettu tai mitään tuollaista remonttia olisi koskaan ollut. Valitettavasti en tiedä sen jälkeen että saiko kyseinen herra dokumentit tehdyistä toimenpiteistä vai ei, ja pitikö hän ylipäätänsä auton.
Kaverilla oli samanmallinen laite jotain 100-200tkm ajettuna, seisoi vuoden aikana korjaamolla riittävästi ja remppasumma olisi ollut vissiin yli 10k€ kun loppui liikkeen laajennettu takuu, niin vaihtoi pois.
Onnea vaan kaikille volkkarin hankkineille tai sitä suunnitteleville...
 
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png


Joissakin Skoda yksillöissä, joissa on kaksi ”palaa” ajovaloina per umpio, se sisempi pala joko oikealla (yleensä vasemmalla) sojottaa ylöspäin.
Tämän näkee ihan helvetin selvästi, koska se saattaa vaappua ”siinä rajalla” häikäseekö vaiko eikö. Yleensä enemmän häikäisee, kuin etteihäikäise.

On ärsyttävä. Joissakin B8 passateissa oli ajoittain samaa, mutta taitaa olla lastin määrästä kiinni se.

(Itsellä IntelliLedit mallia ööppeli, eikä tänne räpsytellä vaikka ajais automaattipitkät päällä).
 
Joissakin Skoda yksillöissä, joissa on kaksi ”palaa” ajovaloina per umpio, se sisempi pala joko oikealla (yleensä vasemmalla) sojottaa ylöspäin.
Tämän näkee ihan helvetin selvästi, koska se saattaa vaappua ”siinä rajalla” häikäseekö vaiko eikö. Yleensä enemmän häikäisee, kuin etteihäikäise.

On ärsyttävä. Joissakin B8 passateissa oli ajoittain samaa, mutta taitaa olla lastin määrästä kiinni se.

(Itsellä IntelliLedit mallia ööppeli, eikä tänne räpsytellä vaikka ajais automaattipitkät päällä).
Tuossa on sisemmässä umpiossa vain pitkä, joka ei pala lähivalojen kanssa. Lähivalot toteutetaan yhdellä linssillä. Kaarrevalot toki palavat lyhyiden linssin vieressä alle 50kmh nopeuksilla, mutta ne näyttävät sen verran alas, että tuskin häikäisevät.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sulkeutui hyvin mutta sitten ei taas suostu avautumaan :D piippaa pari kertaa kun yrittää avata mutta ei lähde aukeamaan.

Sökönä. Ratkaisu olisi ollut öljytä niitä esim crc:llä vuosittain. Kerää pölyä sisäänsä. Ei vaan sanota missään ohjeissa tai tehdä huollossa mitään. Itse tilasin 2018 farkkuun Puolasta Deffneriltä S52 sarjan. En muista oliko eroa pre-FL ja FL malleissa. 15 min homma per puoli vaihtaa kun seurasi ohjeita. Ei tarvinnut koodauksia, vain sen sopeutuksen luukku yläasentoon ja nappi pohjaan. Varmaan 50% paksummat noi Deffnerin omat kuin alkuperäiset moottorikaasujouset ja myös todella hiljaiset.
 
Pitää ehkä ajaa pimeällä tiellä omaa autoa vastaan. Todella kirkkaat valot nuo ovat, eli voisiko sen perusteella vastaantulija luulla, että pitkät ovat päällä, vaikka eivät oikeasti häikäise.

Tuo kannattaa tehdä. Kaverin autoon aikoinaan vaihtui ledit lähivaloiksi ja vaikka kuinka katsottiin että valokuviot yms. Todella kirkkaat ja selkeät rajat, niin silti välkyttelyitä tuli.

Sitten otettiin toinen auto ja pimeällä tiellä ajeltiin toistemme ohitse. Siis aivan hirveä häikäisy oli niissä. Liian voimakkaat oli ledit
 
170tkm rullatun TDI + DSGn ('16 2.0 märkäkytkin) käytös parani huomattavasti, kun vauhtipyörä tuli viimein vaihdettua. Eli seisoneena kilkutteli ennen ajoa. Huollon mukaan piti vain pientä ääntä, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen oli pahempi. Ääntä ilmeni ajoittain melkein vuoden päivät, mutta ei mennyt aikaisemmin vaihtoon kun ei huollossa ongelmaa havaittu. Vaihteiden vaihdoissa ei ajossa ongelmaa ollut. Viime kuukautena alkoi lisäksi start-stopin jälkeen ilmetä viivettä auton liikkeellelähdössä ja parin sekunnin miettimiset liikennevaloissa hävisivät vaihdon myötä. Pidin tätä osittain DSGn ominaisuutena ja pelkäsin myös, että laatikkokin olisi menossa vaihtoon :hmm:.

Ei muuta kuin kohti uusia kremppoja ja muutaman tonnin adblue-korjauksia odotellessa :x3:. No 55tkm varsin ongelmatonta kilometria tullut tähän mennessä taitettua, kai niitä huonompiakin autoja on?
 
170tkm rullatun TDI + DSGn ('16 2.0 märkäkytkin) käytös parani huomattavasti, kun vauhtipyörä tuli viimein vaihdettua. Eli seisoneena kilkutteli ennen ajoa. Huollon mukaan piti vain pientä ääntä, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen oli pahempi. Ääntä ilmeni ajoittain melkein vuoden päivät, mutta ei mennyt aikaisemmin vaihtoon kun ei huollossa ongelmaa havaittu. Vaihteiden vaihdoissa ei ajossa ongelmaa ollut. Viime kuukautena alkoi lisäksi start-stopin jälkeen ilmetä viivettä auton liikkeellelähdössä ja parin sekunnin miettimiset liikennevaloissa hävisivät vaihdon myötä. Pidin tätä osittain DSGn ominaisuutena ja pelkäsin myös, että laatikkokin olisi menossa vaihtoon :hmm:.

Ei muuta kuin kohti uusia kremppoja ja muutaman tonnin adblue-korjauksia odotellessa :x3:. No 55tkm varsin ongelmatonta kilometria tullut tähän mennessä taitettua, kai niitä huonompiakin autoja on?

Seurannut tuossa sivussa kun -14 auris hybridi nyt 225tkm mittarissa ja vikoja tasan 0kpl, että tuollainen 55tkm kuulostaa aika vähältä...
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". ...

Tähän tarinaan tällä hetkellä saatiin hyvä päätös. Kyseessä oli yksittäinen vikakoodin esiintymä "akun ohjausyksikössä", joka kytkee virrat - valmistajan (VW) mukaan tämä vikakoodi saa tulla kerran ja jos toistuu vaihdeetaan yksikkö. Meni siis tällä kertaa pelkällä nollauksella, mutta akkutakuun alaista työtä. Samalla tehtiin kampanjat, eli taas tiivistettiin akkua toisesta suunnasta. Akku on tiivistetty jo aiemmin yläpuolelta, ja nyt oli sitten alapuolen tiivistys. Kulut 0€, pois lukien se että auto oli poissa käytöstä pari päivää ja se että hinaus meni vakuutuksen kautta.

Katson kuitenkin jos nyt vaihdan myös tuon 12V akun ettei sen kanssa tule ongelmia, alkuperäinen akku kuitenkin kyseessä.
 
Tähän tarinaan tällä hetkellä saatiin hyvä päätös. Kyseessä oli yksittäinen vikakoodin esiintymä "akun ohjausyksikössä", joka kytkee virrat - valmistajan (VW) mukaan tämä vikakoodi saa tulla kerran ja jos toistuu vaihdeetaan yksikkö. Meni siis tällä kertaa pelkällä nollauksella, mutta akkutakuun alaista työtä. Samalla tehtiin kampanjat, eli taas tiivistettiin akkua toisesta suunnasta. Akku on tiivistetty jo aiemmin yläpuolelta, ja nyt oli sitten alapuolen tiivistys. Kulut 0€, pois lukien se että auto oli poissa käytöstä pari päivää ja se että hinaus meni vakuutuksen kautta.

Katson kuitenkin jos nyt vaihdan myös tuon 12V akun ettei sen kanssa tule ongelmia, alkuperäinen akku kuitenkin kyseessä.

Kauanko noissa on akkutakuu?

Se on varma että takuun umpeuduttua tuollaista ei kannata hommata...
 
Kyllä se akku noissa varmaan se viimeinen murhe on. Sitä ennen lahonnee DSG pariin kertaan ainakin.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 708
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom