• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

VAG autojen monet ongelmat

Häikäseekö se vähemmän jos on itellä paremmat valot valot vai mitä tarkotat?
Enemmänhän sä näät jos itellä on hyvät valot kun toisen valot häikäsee. Häikäsyn määrähän on sama mutta mulle ainakin ongelma on se että en näkisi mitään muuta kun ne vastaantulijan valot jos itellä on ihan paskat lyhyet.
 
Enemmänhän sä näät jos itellä on hyvät valot kun toisen valot häikäsee. Häikäsyn määrähän on sama mutta mulle ainakin ongelma on se että en näkisi mitään muuta kun ne vastaantulijan valot jos itellä on ihan paskat lyhyet.
Ok, en oo ite huomannnu tosin ei oo mitään ledi valoja koskaan ollut kuin paneeli
 
Ok, en oo ite huomannnu tosin ei oo mitään ledi valoja koskaan ollut kuin paneeli
Sama homma. Eihän mua kanki päällä vituta jos toinen ajaa perseelleen suunnatuilla ledeillä vastaan, mutta lyhyillä h7 se vähän tuntuu.

Perus uudemman auton lyhyet ledit vastaa helposti vanhemman kinnerin erittäin hyviä pitkiä.
 
Puoli miljoon rullailtu 2010 vm diesel passatti ei puhalla enään vänkärin puolelta lämmintä, vain sellaista vähän haaleaa. Huomasin kun tein jakopäänremontin ja ilmailin jäähdytysjärjestelmää. Olisikohan lämppärin kenno tukkeutumassa?
 
Puoli miljoon rullailtu 2010 vm diesel passatti ei puhalla enään vänkärin puolelta lämmintä, vain sellaista vähän haaleaa. Huomasin kun tein jakopäänremontin ja ilmailin jäähdytysjärjestelmää. Olisikohan lämppärin kenno tukkeutumassa?
Mahdollisesti tai sitten joku ilmaläpistä jumissa pelkääjän puolella.
 
Kuinka saa resetoitua inspection ilmoituksen poism kun laittaa virrat päälle? Onnistuuko ilman OBD lukijaa. Kyseessä Ocu RS 2014 tdi.
 
Kuinka saa resetoitua inspection ilmoituksen poism kun laittaa virrat päälle? Onnistuuko ilman OBD lukijaa. Kyseessä Ocu RS 2014 tdi.
"octavia rs 2014 inspection reset" haku antoi heti tällaisen:

Follow the steps below to reset the inspection warning
  • Press and hold the long button below the dials labeled 0.0 / SET until the dash lights up
  • Whilst holding this button, turn on the ignition and continue to hold
  • Keep holding the button until “Reset inspection service – are you sure?” is displayed
  • Release the 0.0 / SET button and press it again to reset the service interval warning. The dash will display “Service Reset”
Turn off the ignition and now start the car, you’ll no longer be greeted with the inspection warning. You’re welcome!

Videomuodossa:
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.

Oletko ajanu pelkästään sähköllä? Tai edes säännöllisesti polttomoottorilla? Arvailua on ollut, että 12v akun kuoleminen tuon saattaisi aiheuttaa ja toisena, jos polttomoottorilla ei säännöllisesti ajele
 
Oletko ajanu pelkästään sähköllä? Tai edes säännöllisesti polttomoottorilla? Arvailua on ollut, että 12v akun kuoleminen tuon saattaisi aiheuttaa ja toisena, jos polttomoottorilla ei säännöllisesti ajele

Suhteellisen säännöllisesti kuitenkin myös polttomoottorilla menty, mutta on toki aika paljon arkiajoa mennyt myös ihan sähköllä. Sanotaan näin, että ainakin joka viikko tulee myös polttomoottoriajoa. 12V akkua ei ole myöskään vaihdettu, ja ei sitä ajoa nyt niin paljoa tule polttomoottorilla että sekin toki voi olla vikana. Katsotaan mitä VW:ltä ilmoittavat, joka tapauksessa nyt samalla laittavat nuo laadunparannnuskampanjat.

Jakohihna vaihdettu myös tässä kesällä, 12/2023 mennessä oli sekin edessä niin vähän etupeltoon (VW suositus 6v tai 120tkm, kumpi-ensin).
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.
12V akku noissa monesti aiheuttaa ongelmia. Akun hyytymistä ei huomaa ennen kuin sanoo itsensä irti kokonaan. 12V akun hyytyminen voi paskoa DSG:n mekatroniikan, eli useamman tonnin remontti mahdollisesti.
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". Nyt hinautettu VW:lle vika-analyysia varten, onko täällä muita kohtalotovereita - vikakoodin alta voi toki löytyä mitä vaan. Kilometrejä on mittarissa 81tkm, eli sinänsä ei edes paljon ja huollot tehty ajallaan (myös laadunparannuskampanjat). Autosta on mm. tiivistetty akusto yläpuolelta, ja kuukausi sitten on tullut toinen kampanja missä tiivistetään akusto alapuolelta - tätä jälkimmäistä ei vielä ehditty teettää.

Mietin vaan että mihin kaikkeen tässä saa varautua tämän suhteen, ja viasta riippuen olettaisin että VW ottaa osan kustannuksista itselleen. Akkutakuu (8v/160tkm) tietysti on voimassa, mutta se koskee vain (käsittääkseni) tuota kuinka hyvin pitää varausta.

Lueskelin toki vähän netistä juttuja, ja hyvin vaihtelevia syitä ollut taustalla: ihan 12V akusta sinne voimansiirtoon.

Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.

Tuon auton leikki loppui sitten lopullisesti 170tkm kohdalla, kun Lapista kohti etelää olin ajelemassa ja vaasan kohdalla päätti moottori todeta että kilometrit täynnä kun heitti öljyt pihalle (mitään varoitusta ei tullut kuin vasta että "tarkista öljyn määrä" valosta. Siitä äkkiä kurvaamaan motonetin pihaan ja viimeisessä liikenneympyrässä kauhea räminä ja kolina kertoo että nyt ei kaikki ole kohdallaan. Auto hinurin kyydissä Vaasan käyttöautoon jossa diagnoosina pari löysää ruuvia nokka-akselin päässä ja hihna löystynyt (ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika, kun googlesta löytyi jonkin verran kohtalontovereita) öljyä oli about litra jäljellä ja sisälsi metallilastuja. Totesivat käyttöautosta että eivät voi suositella kuin moottorin vaihtoa, VW ei tullut vastaan enää tässä kohtaa, auton myyjäliike lupasi tarjota käytetyn vaihtokoneen ja minulle olisi jäänyt työt ja muut kulut, mutta totesin siinä kohtaa että luovutan auton tälle myyjäliikkeelle auton loppuvelkaa vastaan, joka oli 13ke. Ilmeisesti eivät olleet vaihtaneet moottoria, kun auton ostanut henkilö soitti jonkin ajan päästä ja kyseli auton historiaa, eikä myynti-ilmoituksessakaan ollut mitään mainintoja autoon tehdyistä toimenpiteistä ja kilometrit ilmoitettiin vanhan koneen mukaan. Kerroin rehellisesti kaikki viat ja ominaisuudet joita kyseinen auto tarjosi, eikä hänelle ollut missään kohtaa kerrottu että moottoria olisi vaihdettu tai mitään tuollaista remonttia olisi koskaan ollut. Valitettavasti en tiedä sen jälkeen että saiko kyseinen herra dokumentit tehdyistä toimenpiteistä vai ei, ja pitikö hän ylipäätänsä auton.
 
Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.
...

Jouduitko vääntämään pahasti K-Auton kanssa noista takuunalaisista korjauksista?
 
Jouduitko vääntämään pahasti K-Auton kanssa noista takuunalaisista korjauksista?

Itseasiassa olin jopa yllättynyt että ei tarvinnut, olin kyllä varautunut pitkiinkin vääntöihin, mutta ihan mukisematta hoitui. Palvelultaan K-Auto muuten Turussa on ihan hirveää kuraa ja varsinkin näille hybrideille huoltoajat tuntui olevan yli 6 viikkoa joka kerta. Vaasan käyttöautolle taas annan täydet pisteet heidän palvelusta ja toiminnasta mitä sain, he jopa hoitivat asioita joita heidän ei olisi edes tarvinnut (selvittivät asiat etukäteen ja olivat yhteydessä myös auton myyneeseen liikkeeseen ja selittäneet heille tilanteen ihan oma aloitteisesti) Lähettivät myös autossa olleet tavarat veloituksetta kotiin.
 
Itsellä oli vm 2018 GTE passat joka hinattiin kotipihasta 3 kertaa vajaan vuoden sisällä saman ilmoituksen saattelemana. Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat 12v akun ja nollasivat vikakoodit jotka viittasivat suurjänniteakun sisällä oleviin releisiin. Toisella kerralla nollasivat pelkästään vikakoodit (samat releet) ja kolmannella kerralla vaihtoivat tuon suurjänniteakun sisällä olleen kytkentäboxin jossa releet sijaitsivat. Kaikki muu meni takuuseen, paitsi tuo 12v akun vaihto, joka oli kyllä oletettavasti täysin turha. Ja tuossa kolmannella kerralla auto oli sen reilu 6 viikkoa K-auton pihalla odottamassa sopivaa huoltoaikaa ja sijaisautoa eivät VW:llä antaneet kuin sen 3 päivää mitä liikkumisturvasta saa vaikka takuukeissi olikin. Autolla oli ajettu 120tkm kun vika ensimmäisen kerran ilmeni.

Tuon auton leikki loppui sitten lopullisesti 170tkm kohdalla, kun Lapista kohti etelää olin ajelemassa ja vaasan kohdalla päätti moottori todeta että kilometrit täynnä kun heitti öljyt pihalle (mitään varoitusta ei tullut kuin vasta että "tarkista öljyn määrä" valosta. Siitä äkkiä kurvaamaan motonetin pihaan ja viimeisessä liikenneympyrässä kauhea räminä ja kolina kertoo että nyt ei kaikki ole kohdallaan. Auto hinurin kyydissä Vaasan käyttöautoon jossa diagnoosina pari löysää ruuvia nokka-akselin päässä ja hihna löystynyt (ilmeisesti jonkinlainen tyyppivika, kun googlesta löytyi jonkin verran kohtalontovereita) öljyä oli about litra jäljellä ja sisälsi metallilastuja. Totesivat käyttöautosta että eivät voi suositella kuin moottorin vaihtoa, VW ei tullut vastaan enää tässä kohtaa, auton myyjäliike lupasi tarjota käytetyn vaihtokoneen ja minulle olisi jäänyt työt ja muut kulut, mutta totesin siinä kohtaa että luovutan auton tälle myyjäliikkeelle auton loppuvelkaa vastaan, joka oli 13ke. Ilmeisesti eivät olleet vaihtaneet moottoria, kun auton ostanut henkilö soitti jonkin ajan päästä ja kyseli auton historiaa, eikä myynti-ilmoituksessakaan ollut mitään mainintoja autoon tehdyistä toimenpiteistä ja kilometrit ilmoitettiin vanhan koneen mukaan. Kerroin rehellisesti kaikki viat ja ominaisuudet joita kyseinen auto tarjosi, eikä hänelle ollut missään kohtaa kerrottu että moottoria olisi vaihdettu tai mitään tuollaista remonttia olisi koskaan ollut. Valitettavasti en tiedä sen jälkeen että saiko kyseinen herra dokumentit tehdyistä toimenpiteistä vai ei, ja pitikö hän ylipäätänsä auton.
Kaverilla oli samanmallinen laite jotain 100-200tkm ajettuna, seisoi vuoden aikana korjaamolla riittävästi ja remppasumma olisi ollut vissiin yli 10k€ kun loppui liikkeen laajennettu takuu, niin vaihtoi pois.
Onnea vaan kaikille volkkarin hankkineille tai sitä suunnitteleville...
 
Minkähän ihmeen takia vastaantulijat väläyttelevät pitkiä Octavialle? Lähivaloledien rajaus on veitsenterävä ja hajavaloa on hyvin vähän. Myös suuntaus on maltillinen. Jopa vastamäessä tulevat autot ovat väläyttäneet, vaikka ovat silminnähden kaukana yläpuolella lähivalojen häikäisyn alueelta. Lähivalot eivät voi häikäistä tuolloin.

Pariin otteeseen varmistanut, että lisävalo myös sammuu kokonaan lyhyille vaihtaessa. Pitkien käytössä olen myös hyvin tunnollinen. Edellisessä autossa ollut parhaimmillaan neljän lisävalon patteristot ja sen kanssa sai olla tarkka liikenteessä.

Kuvassa näkyy valokuvion tarkkuus. Suuntausta siinä ei tosin näe, kun auto on hieman ylämäessä.

20230812_232232.jpg



EDIT: Tuossa kojelautakameran kuva juuri ennen kuin vastaantulija lyö pitkät päälle. Näkee, että on selvästi lähivalojen kantaman ulkopuolella. Yksittäiset väläytykset ymmärtäisi vielä töhöilyksi tai varoituksiksi, mutta tuntuu, että välkytyksiä saa jatkuvasti. Aiemmin ajanut vain halogeneilla, mutta onko ihmiset vain urpoja ledien kanssa?

1692304642573.png


Joissakin Skoda yksillöissä, joissa on kaksi ”palaa” ajovaloina per umpio, se sisempi pala joko oikealla (yleensä vasemmalla) sojottaa ylöspäin.
Tämän näkee ihan helvetin selvästi, koska se saattaa vaappua ”siinä rajalla” häikäseekö vaiko eikö. Yleensä enemmän häikäisee, kuin etteihäikäise.

On ärsyttävä. Joissakin B8 passateissa oli ajoittain samaa, mutta taitaa olla lastin määrästä kiinni se.

(Itsellä IntelliLedit mallia ööppeli, eikä tänne räpsytellä vaikka ajais automaattipitkät päällä).
 
Joissakin Skoda yksillöissä, joissa on kaksi ”palaa” ajovaloina per umpio, se sisempi pala joko oikealla (yleensä vasemmalla) sojottaa ylöspäin.
Tämän näkee ihan helvetin selvästi, koska se saattaa vaappua ”siinä rajalla” häikäseekö vaiko eikö. Yleensä enemmän häikäisee, kuin etteihäikäise.

On ärsyttävä. Joissakin B8 passateissa oli ajoittain samaa, mutta taitaa olla lastin määrästä kiinni se.

(Itsellä IntelliLedit mallia ööppeli, eikä tänne räpsytellä vaikka ajais automaattipitkät päällä).
Tuossa on sisemmässä umpiossa vain pitkä, joka ei pala lähivalojen kanssa. Lähivalot toteutetaan yhdellä linssillä. Kaarrevalot toki palavat lyhyiden linssin vieressä alle 50kmh nopeuksilla, mutta ne näyttävät sen verran alas, että tuskin häikäisevät.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt sulkeutui hyvin mutta sitten ei taas suostu avautumaan :D piippaa pari kertaa kun yrittää avata mutta ei lähde aukeamaan.

Sökönä. Ratkaisu olisi ollut öljytä niitä esim crc:llä vuosittain. Kerää pölyä sisäänsä. Ei vaan sanota missään ohjeissa tai tehdä huollossa mitään. Itse tilasin 2018 farkkuun Puolasta Deffneriltä S52 sarjan. En muista oliko eroa pre-FL ja FL malleissa. 15 min homma per puoli vaihtaa kun seurasi ohjeita. Ei tarvinnut koodauksia, vain sen sopeutuksen luukku yläasentoon ja nappi pohjaan. Varmaan 50% paksummat noi Deffnerin omat kuin alkuperäiset moottorikaasujouset ja myös todella hiljaiset.
 
Pitää ehkä ajaa pimeällä tiellä omaa autoa vastaan. Todella kirkkaat valot nuo ovat, eli voisiko sen perusteella vastaantulija luulla, että pitkät ovat päällä, vaikka eivät oikeasti häikäise.

Tuo kannattaa tehdä. Kaverin autoon aikoinaan vaihtui ledit lähivaloiksi ja vaikka kuinka katsottiin että valokuviot yms. Todella kirkkaat ja selkeät rajat, niin silti välkyttelyitä tuli.

Sitten otettiin toinen auto ja pimeällä tiellä ajeltiin toistemme ohitse. Siis aivan hirveä häikäisy oli niissä. Liian voimakkaat oli ledit
 
170tkm rullatun TDI + DSGn ('16 2.0 märkäkytkin) käytös parani huomattavasti, kun vauhtipyörä tuli viimein vaihdettua. Eli seisoneena kilkutteli ennen ajoa. Huollon mukaan piti vain pientä ääntä, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen oli pahempi. Ääntä ilmeni ajoittain melkein vuoden päivät, mutta ei mennyt aikaisemmin vaihtoon kun ei huollossa ongelmaa havaittu. Vaihteiden vaihdoissa ei ajossa ongelmaa ollut. Viime kuukautena alkoi lisäksi start-stopin jälkeen ilmetä viivettä auton liikkeellelähdössä ja parin sekunnin miettimiset liikennevaloissa hävisivät vaihdon myötä. Pidin tätä osittain DSGn ominaisuutena ja pelkäsin myös, että laatikkokin olisi menossa vaihtoon :hmm:.

Ei muuta kuin kohti uusia kremppoja ja muutaman tonnin adblue-korjauksia odotellessa :x3:. No 55tkm varsin ongelmatonta kilometria tullut tähän mennessä taitettua, kai niitä huonompiakin autoja on?
 
170tkm rullatun TDI + DSGn ('16 2.0 märkäkytkin) käytös parani huomattavasti, kun vauhtipyörä tuli viimein vaihdettua. Eli seisoneena kilkutteli ennen ajoa. Huollon mukaan piti vain pientä ääntä, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen oli pahempi. Ääntä ilmeni ajoittain melkein vuoden päivät, mutta ei mennyt aikaisemmin vaihtoon kun ei huollossa ongelmaa havaittu. Vaihteiden vaihdoissa ei ajossa ongelmaa ollut. Viime kuukautena alkoi lisäksi start-stopin jälkeen ilmetä viivettä auton liikkeellelähdössä ja parin sekunnin miettimiset liikennevaloissa hävisivät vaihdon myötä. Pidin tätä osittain DSGn ominaisuutena ja pelkäsin myös, että laatikkokin olisi menossa vaihtoon :hmm:.

Ei muuta kuin kohti uusia kremppoja ja muutaman tonnin adblue-korjauksia odotellessa :x3:. No 55tkm varsin ongelmatonta kilometria tullut tähän mennessä taitettua, kai niitä huonompiakin autoja on?

Seurannut tuossa sivussa kun -14 auris hybridi nyt 225tkm mittarissa ja vikoja tasan 0kpl, että tuollainen 55tkm kuulostaa aika vähältä...
 
VW Passat GTE vm. 2017 otti-ja-jätti itsensä pihalle, eli heittää vikakoodia "Vika: Hybridijärjestelmä, Seis!". ...

Tähän tarinaan tällä hetkellä saatiin hyvä päätös. Kyseessä oli yksittäinen vikakoodin esiintymä "akun ohjausyksikössä", joka kytkee virrat - valmistajan (VW) mukaan tämä vikakoodi saa tulla kerran ja jos toistuu vaihdeetaan yksikkö. Meni siis tällä kertaa pelkällä nollauksella, mutta akkutakuun alaista työtä. Samalla tehtiin kampanjat, eli taas tiivistettiin akkua toisesta suunnasta. Akku on tiivistetty jo aiemmin yläpuolelta, ja nyt oli sitten alapuolen tiivistys. Kulut 0€, pois lukien se että auto oli poissa käytöstä pari päivää ja se että hinaus meni vakuutuksen kautta.

Katson kuitenkin jos nyt vaihdan myös tuon 12V akun ettei sen kanssa tule ongelmia, alkuperäinen akku kuitenkin kyseessä.
 
Tähän tarinaan tällä hetkellä saatiin hyvä päätös. Kyseessä oli yksittäinen vikakoodin esiintymä "akun ohjausyksikössä", joka kytkee virrat - valmistajan (VW) mukaan tämä vikakoodi saa tulla kerran ja jos toistuu vaihdeetaan yksikkö. Meni siis tällä kertaa pelkällä nollauksella, mutta akkutakuun alaista työtä. Samalla tehtiin kampanjat, eli taas tiivistettiin akkua toisesta suunnasta. Akku on tiivistetty jo aiemmin yläpuolelta, ja nyt oli sitten alapuolen tiivistys. Kulut 0€, pois lukien se että auto oli poissa käytöstä pari päivää ja se että hinaus meni vakuutuksen kautta.

Katson kuitenkin jos nyt vaihdan myös tuon 12V akun ettei sen kanssa tule ongelmia, alkuperäinen akku kuitenkin kyseessä.

Kauanko noissa on akkutakuu?

Se on varma että takuun umpeuduttua tuollaista ei kannata hommata...
 
Kyllä se akku noissa varmaan se viimeinen murhe on. Sitä ennen lahonnee DSG pariin kertaan ainakin.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
En tiedä, minkä arvoisia Skeidat ovat, mutta vedän hihasta: Autosi arvo on korjattuna 5k€ ja rikkinäisenä 0,5k€. Sen perusteella siis korjaus mielestäni kannattaa. Toisaalta voi miettiä, että paraneeko autoilu sijoittamalla jonnekin muualle 4,5k€. Mielestäni paranee aina, kun vaihtaa mihin tahansa muuhun kuin Vaggilaiseen. Itse et todennäköisesti ole saman näkemyksen uhri, eli todennäköisesti tästäkin näkökulmasta korjaus näyttäytyy kannattavana.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.
2100e vauhtipyörästä töineen kuullostaa aika kovalta. Itsellä meni 1300e juuri ei-merkkihuollossa (mutta näihin erikoistuneessa) TDI+6v DSG remppaan.

E: noilla kilometreilla vauhtipyörä kannattaa luultavasti vaihtaa joka tapauksessa, jos ei vaihdettu hiljattain. Luulisi vähentävän kokonaistyökustannuksisa. Itsellä meni vaihtoon 170tkm kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.

Tuo 2100 vauhtipyöränvaihdosta kuulostaa täysin ylihintaiselta varsinkin kun samassa yhteydessä laatikko pudotetaan alas mektronikkaan korjauksen vuoksi. Vauhtipyörä vaihtuu tässä yhteydessä muutaman tunnin työllä ja uuden vauhtipyörän hinnalla.
 
Nyt tuli skodaan kalliimpi vika. Eli DSG-laatikoissa on mekatroniikka vikaantunut. Korjauksen kustannus arvio 2550€. Tuon lisäksi pitää kuulemma vauhtipyörä vaihtaa, jos perussäätö ei mene uuteen mekatroniikkaan läpi. Siitä tulisi sitten 2100€ lisäkustannus.
Kannattaako noin hintavaa remonttia lähteä enää tekemään vanhempaan autoon? Kyseessä on Skoda octavia, 2011 vuosimalli. 223 000 km ajettu. Jakohihna on hiljattaen juuri vaihdettu ja muutenkin on ollut toimiva peli.

Nettiautosta nopsaan katottuna octavia tuolla vuosimallikka ja kilsoilla, noin 5ke autoja löytyy kyllä. Voihan samaa remppaa kysyä muualtakin halvemmalla, mutta jos käyttäisi sen rahan vähän parempaan autoon, ei vag tuotteita siis. Vanha paaliin tai jos siitä saa myytyä jotain osina tai kokonaisena.
 
Joku popittaja voi jotakin hiluja maksaa ja fiksaa tallissa pikkurahalla ajokuntoon ja eikun myyntiin. Hitsaa kolisevan vauhtipyörän jne.
 
Täytyisi saada vetokoukun asennusta varten splitteri/Y-haara varaosanumeroiden 191972716 ja 191972706 väliin, eli takavalojen liitäntäjohtoon.
1693164730380.png


Onko käytännössä muuta vaihtoehtoa, kuin rakentaa se itse liittimistä joita löytyy yo. numeroilla ja sopivista johdoista? Googlailla kokeilin, mutta ei tuntunut löytyvän "splitteriä" tms.

Viimeinen vaihtoehto mihin suostun on käyttää rosvoliittimiä suoraan johtoihin, kun niistä ei seuraa lopulta kuin ongelmia. Ja muutenkin huono ja laiska tapa tehdä liitoksia.
Jos tuohon väliin tekisi sopivan liitäntäjohdon josta jatkuisi normaalisti takavaloille signaali + rinnalle toinen liitin johon sitten kiinni vetokoukulle menevän kaapelin johtimet niin välttyisi todennäköisesti ongelmilta.
Koukun mukana tuleva johtosarja on can-liitäntäinen, mutta se vaatisi puolen auton sisustan purkamista ja boxin viemistä moottoritilaan asti. Hyötyyn nähden liian iso vaiva kun ainut hyöty olisi parkkitutkan poiskytkentä(jota autossa ei ole) ja sumuvalon poiskytkentä(kuinka iso tarve?) Ja siinä can-purkin asennuksessa pitäisi can-väyläjohdosta rosvoamalla ottaa sille signaalia.
 
Täytyisi saada vetokoukun asennusta varten splitteri/Y-haara varaosanumeroiden 191972716 ja 191972706 väliin, eli takavalojen liitäntäjohtoon.
1693164730380.png


Onko käytännössä muuta vaihtoehtoa, kuin rakentaa se itse liittimistä joita löytyy yo. numeroilla ja sopivista johdoista? Googlailla kokeilin, mutta ei tuntunut löytyvän "splitteriä" tms.

Viimeinen vaihtoehto mihin suostun on käyttää rosvoliittimiä suoraan johtoihin, kun niistä ei seuraa lopulta kuin ongelmia. Ja muutenkin huono ja laiska tapa tehdä liitoksia.
Jos tuohon väliin tekisi sopivan liitäntäjohdon josta jatkuisi normaalisti takavaloille signaali + rinnalle toinen liitin johon sitten kiinni vetokoukulle menevän kaapelin johtimet niin välttyisi todennäköisesti ongelmilta.
Koukun mukana tuleva johtosarja on can-liitäntäinen, mutta se vaatisi puolen auton sisustan purkamista ja boxin viemistä moottoritilaan asti. Hyötyyn nähden liian iso vaiva kun ainut hyöty olisi parkkitutkan poiskytkentä(jota autossa ei ole) ja sumuvalon poiskytkentä(kuinka iso tarve?) Ja siinä can-purkin asennuksessa pitäisi can-väyläjohdosta rosvoamalla ottaa sille signaalia.
Auton lähtötiedot kun on hieman vajavaiset, niin tarkkaa sopivuutta hankala kaivella, mutta olisiko kyseessä joku tällainen:

Tuosta ehkä pystynee jatkoetsimään sopivampaa palaa, jos ei täysin sovi tarkoitukseen.
 
Auton lähtötiedot kun on hieman vajavaiset, niin tarkkaa sopivuutta hankala kaivella, mutta olisiko kyseessä joku tällainen:

Tuosta ehkä pystynee jatkoetsimään sopivampaa palaa, jos ei täysin sovi tarkoitukseen.

Fabia mk2, mutta veikkaisin että puolessa volkkareista on saman tapainen johtosarjan liitin.

Kiitos tuosta, vaikuttaa lupaavalta.
 
Itsellä Golf Mk5, ja siitä on molemmat helmat ruostuneet puhki. Tää tuli ilmi katsastuksessa, päältäpäin näyttää ihan ehjältä.

Ei riittänyt vanhalla pajalla työkalut niiden korjaukseen, kun ne tosiaan pitää vaihtaa kun ei onnistu enää paikkaus.

Onkohan suosituksia Porvoo/Uusimaa firmoista jotka moista tekee?

Osaakohan joku arvioida hintaa?
 
Itsellä Golf Mk5, ja siitä on molemmat helmat ruostuneet puhki. Tää tuli ilmi katsastuksessa, päältäpäin näyttää ihan ehjältä.

Ei riittänyt vanhalla pajalla työkalut niiden korjaukseen, kun ne tosiaan pitää vaihtaa kun ei onnistu enää paikkaus.

Onkohan suosituksia Porvoo/Uusimaa firmoista jotka moista tekee?

Osaakohan joku arvioida hintaa?
Itsellä eri auto (Jaguar S-Type) mutta sama ongelma eli molemmat helmat piti vaihtaa, uudet helmat löytyi ihan Suomesta 50€/kpl ja hitsauksiin meni 11 tuntia eli reilu tonnin tapaus oli, AutoJerryssä oli joku saanut vastaavaan Golf 5 helmojen vaihdosta tarjouksen 600€ eli olisko 600-1000€ realistinen arvio hinnasta riippuen tietenkin pajasta ja tuleeko pohjatyöt/maalaus. Luulen että Golfiin löytyy vielä helpommin uudet helmat edullisesti ja jos itse tekee vähän pohjatöitä eli revit muovit yms. pois niin säästää vielä enemmän.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.

katso myös että ei ruostu etulokasuojan alaosan ja helman kärjen välistä, ovenkahvojen alta, oven sisäosista saumakittien alueelta tai takapuskurin ja takalokasuojan saumasta.
 
Kakkosautoksi tarkoitus hankkia joku 5000e kippo. Automaattilaatikko on kriteerinä, ja tuohon hintaan paljon golffeja, octavioita ym tuntuu olevan noin 2005-2010 vm. Onko tuon ikäiset kaikki automaattilaatikot vagilla sellaisia mitä pitäisi välttää kuin ruttoa, kuivalevy dsg tai vastaavia vai onko siellä olemassa paperilla jotain luotettavammaksikin tiedettyjä? Koneista ilmeisesti tsfi tyyppiset kannattaa kiertää.
Audi A3 8P 1.6 MPI Tipronic laatikolla tai Golf mk5 1.6 MPI Tiptronicilla lienee luotettavimmasta päästä.

Molemmat on 1.6 litrasella 8-venttiilisellä jakohihnakoneella yhdistettynä 5-vaihteiseen momentinmuunninlaatikkoon.

Toki täytyy muistaa että näistäkin uusimmat alkavat olla 15 v vanhoja autoja, joten alkaa kaikkea rempattavaa tulla väkisinkin.

Dieselpuolelta sitten 2.0 TDI 6-vaihteisella märkäkytkin DSG-laatikolla on kestävä, kunhan vaihtaa vaihteistoöljyt 60 tkm välein.
 
Onko Octaviassa se 6 vuotta jakohihnan vaihtoväli? Itsellä 60 k ajettu ja 6 vuotta tulee tänä vuonna täyteen. 1,4 Tsi dsg.
 
Onko Octaviassa se 6 vuotta jakohihnan vaihtoväli? Itsellä 60 k ajettu ja 6 vuotta tulee tänä vuonna täyteen. 1,4 Tsi dsg.
RS-Huollon sivuilla sanotaan 6v/240tkm, tosin jokin muistikuva, että suomen oloissa VW:n suositus olisi kilometrien osalta 180 tai 150tkm

Golffiin vaihdatin juurikin 6v kohdalla.
 
RS-Huollon sivuilla sanotaan 6v/240tkm, tosin jokin muistikuva, että suomen oloissa VW:n suositus olisi kilometrien osalta 180 tai 150tkm

Golffiin vaihdatin juurikin 6v kohdalla.
Joo kyllä se pitää varmaan tehdä. Tuntuu että kilometrit on vaan niin vähäiset ettei tarvitsisi mutta kai tuo 6 vuotta se on.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
vika saattaa löytyä taka-akselin asentotunnistimesta, jos se on vaikka vääntynyt tms. Mulla oli myös ongelmia AFS yksikön kanssa johon pääsi kosteutta itsestään murtuvien kiinnikkeiden takia, silloin kyllä tuli myös vikakoodia.
 
Onko kellään tullu vastaan ongelmaa, että ajovalot alkaneet itsekseen näyttää liian ylös? Huomasin, että valaisee Liikennemerkkejä korkealta lyhkäset päällä. Lisäksi valojen keilan yläosa tuntuu nousevan kun etäisyys autosta kasvaa, kun vaikka peruuttaa seinästä kauemmas.

Autossa (seat ’16) automaattinen korkeudensäätö ja kaarretoiminto. Vikakoodeja ei ole tullut ja valojen ”asennonhaku” käynnistyksen jälkeen tuntuu toimivan normaalisti.
Suurella todennäköisyydellä juuri tuo mainittuakselin asentotunnistin, joissain malleissa löytyy sekä etu- että taka akselilta
 
VW Golf Variant 2.0tdi 2015 vm. 120tkm rullattu alkoi herjaamaan moottorin vikavaloa?
Mikä mahdollisesti syynä? EGR?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 116
Viestejä
4 681 835
Jäsenet
76 724
Uusin jäsen
kajaaninyymi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom