- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 8 368
Toisaalta, jos sen vaihteen vaihtuminen kovasti ahdistaa, niin voihan sen pakottaa pienemmälle. Tai noin mä ainakin teen jos on sellainen sopivan kumpuileva tie joka saa pitkäksi välitetyn automaatin arpomaan edestakaisin.Paremmissakin laatikoissa tuntuu vaihdot ja itseänikin ne häiritsevät. Jyristystä tai tärinää ei pidä hyväksyä. Paitsi se on epämiellyttävää, kuluttaa myös paikat ennenaikaisesti loppuun. Minulla oli aikaisemmin 3.0 -moottorinen Toyota, joka meni kohtalaisen usein ajamani 100km:n maantiesiivun vaihtamatta kertaakaan välillä. Ylämäissäkin vaihde pysyi samana. Luulisi, että tilanne olisi vielä parantunut, kun sitten vaihtoi auton 4.3 moottoriseen, mutta toisin kävi. Samalla pätkällä joutuu vakionopeudensäätimellä naputtamaan vauhtia vähemmäksi ylämäissä ja vastaavasti ottamaan vauhdin takaisin alamäissä, jotta vaihde pysyy samana. Ensisijainen syy tälle on vaihteiden määrä: pikkukoneisessa oli neljä vaihdetta ja isompi koneisessa kuusi. Vastaavasti isoin vaihde on selvästi pidempi, kun vaihteita on useampi. Yhdessä vaihteiden määrän ja muiden etevien teknisten ratkaisuiden ansiosta isommalla moottorilla oleva Toyota vie silti vähemmän menovettä kuin pikkukoneinen, eli ei nuo kaikki ratkaisut ole vain huonompaan suuntaan, vaikka kaksikin vaihdetta riittäisi mukavaan etenemiseen. Kun tarve menoveden säästöön yhdistyy halpoihin ratkaisuihin (=teknisesti huonoihin), joutuu käyttäjä kärsimään. Se onkin tämän langan tarina.