VAG autojen monet ongelmat

DSG on kyllä niin paska automaatti kuin vain voi automaatti olla. Ei mikään muu loota pykällä jatkuvasti liian isoa vaihdetta päälle ja sitten sen jälkeen vemppaa vaihteita edestakaisin. Kaikissa DSG-vehkeissä millä olen ajanut on ollut sama ongelma. Ainoastaan laittamalla S-päälle ongelma korjaantuu, mutta sitten on liian pieni vaihde sisässä...

ZF8HP on maailman paras automaatti.

Ja käsivaihteisto on autossa paras vaihteisto.

Et ole ajanut CVT-jousipyssyllä?

VAG-pakottaa isoimman mahdollisen vaihteen, koska kulutus. Pienempitehoisilla moottoreilla toi on selkeä ongelma, muilla ei niinkään.

Paska se kuitenkin on ja täytyy vain ihmetellä miten päättäväisesti ovat siitä tekniikasta pitäneet kiinni. Saman konsernin tiptronicit on varmaankin liian kalliita valmistaa, koska siinä niillä olisi heti-valmis ratkaisu.
 
Sama konserni käyttää joissakin autoissa ZF:n 8HP laatikkoa myös hyvästä syystä.

En ole ajanut CVT-automaatilla. Tuskin se DSG:tä huonompi voi olla. Fordin ja Volvon kaksoiskytkinlaatikoilla olen ajanut. Ne ovat huomattavasti DSG:tä parempia.
 
Huomautus - offtopicin toistuva ruokkiminen ketjussa, pysy ketjun aiheessa
Olen työntänyt tuolla autolla 60tkm ihan kaikenlaista ajoa. Vaikka nyt kerroin vain saavuttamani ennätyksen, voin väittää tietäväni aika tarkasti mitä se syö missäkin tilanteessa. :facepalm:
Paskat lukemat sillä on 3km tönäisy kylmänä talvipakkasella=11l/100km. RAV4 hydridi(2021) ei muuten suoriudu tuosta yhtään sen kummemmin - moottori käynnissä jatkuvasti

Kolme Toyotaa omistaneena voisin todeta, että en enää ihan helpolla osta sitä mautonta muovipurkkia.

Joku täällä kirjoitti aika hyvin DSG:stä. On todellakin ainoa automaatti mitä pitää osata ajaa. Vaatii opettelua ja tottumista, että saa järkevän kyydin. Liikkeellelähdön jälkeen se toimii mielestäni ihan hyvin. 5->3 vaihteelle mennään riittävän ripeästi, nopeammin kuin manuaalilla ikinä. Ja Toyotasta puheenollen: vaikka DSG on huono, on 1.8l vapari+CVT vielä 666x huonompi.

Takaisin aikaisempaan kysymykseen. Jos skipataan Toyotan hybridit, niin TSI:n voittanuttako ei ole?
Osta hinnat alkaen toyota 1.8 ja ihmettele kun kulku ei ole tehokkaampien autojen luokkaa :facepalm:

Sulla on ollut kolme toyotaa ja et vieläkään ymmärrä miten toyotan hybridin eCVT toimii, saatikka miten paljon paremmalla hyötysuhteella toyotan polttomoottori toimii.

Se että toyotassa moottori käy, ei tarkoita sitä että moottori osallistuu auton liikkumiseen mitenkään, hybrideissä lämpö kannattaa tuottaa polttomoottorilla ja muutenkin toyota panostaa kestävyyteen niin moottori pidetään aina toimintalämpöisenä.

Fakta on kyllä se että mikään toyota ei kilpaile materiaalien laadulla, mutta fakta on myös se ettei mikään vag kilpaile luotettavuudella.
 
Sama konserni käyttää joissakin autoissa ZF:n 8HP laatikkoa myös hyvästä syystä.

En ole ajanut CVT-automaatilla. Tuskin se DSG:tä huonompi voi olla. Fordin ja Volvon kaksoiskytkinlaatikoilla olen ajanut. Ne ovat huomattavasti DSG:tä parempia.
Sitten kun te puhutte cvt laatikosta, niin muistakaa, toyotassa on eCVT millä ei ole mitään tekemistä perinteisen cvt laatikon kanssa.
 
Itellä oli subaru foresteri jossa cvt ja nyt ford kuga jossa cvt ja omasta mielestä kyllä ihan parasta menoa. Eihän noita revittelyyn ole tehty mutta tasaista menoa ilman nykimistä. Normi automaatit mitä ajanut noiden jälkeen tuntuu ihan kehitysmaavehkeiltä pykällyksineen.
 
Sitten kun te puhutte cvt laatikosta, niin muistakaa, toyotassa on eCVT millä ei ole mitään tekemistä perinteisen cvt laatikon kanssa.
Ja sitten kun puhutte VAG autosta, niin niitähän on sitten hyvin moneen junaan......aika yleistämistä jälleen.

Fakta on kyllä se että mikään toyota ei kilpaile materiaalien laadulla, mutta fakta on myös se ettei mikään vag kilpaile luotettavuudella.
Fakta on myös se että se voi kilpailla myös luotettavuudella ihan tasapäisesti.


Pilkunviilausmielessä voidaan tietysti manita, että V.A.G ei koskaan valmistanut yhden yhtä autoa. . V.A.G lyhennettä käytti yhtiö, joka hoiti rahotuitusta, ja leasing touhuja. Tosin sekin puulaaki lakkasi olemasta kolmekymmentä vuotta sitten. Auton valmistuksen hoitaa Vokswagen group ( Volkswagen AG ). Volkswagen group taas valmistaa sitten useita eri automerkkejä. Volkswagen AG tekee vain volkkareita ja niiden tytäryhtiöt sitten muita autoja , jos tarkkoja ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
DSG on kyllä niin paska automaatti kuin vain voi automaatti olla. Ei mikään muu loota pykällä jatkuvasti liian isoa vaihdetta päälle ja sitten sen jälkeen vemppaa vaihteita edestakaisin. Kaikissa DSG-vehkeissä millä olen ajanut on ollut sama ongelma. Ainoastaan laittamalla S-päälle ongelma korjaantuu, mutta sitten on liian pieni vaihde sisässä...
Mielenkiinnosta millä kaikilla sitten olet ajanut? Itsellä ei ole DSG:stä kokemusta kuin tästä omasta Skoda 2.0TDI DSG eikä ole vielä koskaan 40tkm aikana vempannu vaihteita edestakaisin.
 
Mielenkiinnosta millä kaikilla sitten olet ajanut? Itsellä ei ole DSG:stä kokemusta kuin tästä omasta Skoda 2.0TDI DSG eikä ole vielä koskaan 40tkm aikana vempannu vaihteita edestakaisin.
Se näissä keskusteluissa kannattaa huomioida että kommentoijat ovat usein jonkunlaisia autoasiantuntijoita jotka kiinnittävät tällaisiin asioihin huomioita. Normaalia autoilijaa ei tuollaiset asiat kiinnosta eikä edes kiinnitä huomiota.
 
DSG/S-tronic vaihteistojen ongelma on joskus se, että jos vaihtoraja on juuri vaikkapa esim 80 km/h tuntumassa, niin vaihteistohan yrittää ajaa tietty isoimmalla vaihteella tuossa nopeudessa. Kierrokset hyvin alhaalla ja sitten kun vähänkin hipaisee kaasuun tai tulee pikkaisenkin ylämäkeä niin laatikko vaihtaa pienemmälle.....ja sitten taas nopeasti isommalle. Ongelma korostuu pienimottisilla autoilla joissa vääntöä vähän.
 
DSG on kyllä niin paska automaatti kuin vain voi automaatti olla. Ei mikään muu loota pykällä jatkuvasti liian isoa vaihdetta päälle ja sitten sen jälkeen vemppaa vaihteita edestakaisin. Kaikissa DSG-vehkeissä millä olen ajanut on ollut sama ongelma. Ainoastaan laittamalla S-päälle ongelma korjaantuu, mutta sitten on liian pieni vaihde sisässä...
Se näissä keskusteluissa kannattaa huomioida että kommentoijat ovat usein jonkunlaisia autoasiantuntijoita jotka kiinnittävät tällaisiin asioihin huomioita. Normaalia autoilijaa ei tuollaiset asiat kiinnosta eikä edes kiinnitä huomiota.
CBBB-koneella ja 6-vaihteisella DSG:llä ainakin tuo ilmiö oli niin selkeästi havaittavissa, että siihen kiinnitti huomiota, vaikka en mikään asiantuntija olekaan. Tasakaasulla ajettaessa kone voi kiertää tonnin kieppeillä ja loota ei halua vaihtaa pienempää, ellei ala kiihdyttää. Sporttikaaviolla ajaessa ongelma poistuu muuten, mutta vakkarin käyttö S-puolella aiheuttaa saman ongelman.

En tiedä mikä vaikutus tuolla on vauhtipyöräongelmiin, koska se jurnutus ja lonksutus mikä voimansiirrosta tulee noissa tilanteissa, on aika voimakasta.

E: Lisätään vielä, että silti paras automaatti mikä minulla on ikinä ollut. Muut automaatit olleet perinteisiä ja tykkäsin tuon em. Skodan laatikon toiminnasta muuten. Logiikka siinä oli huono, mutta vaihdot nopeita ja tuntuma varsin hyvä verrattuna momentinmuunninlaatikoihin.
 
Omissa manuaali-VAGeissa (5- ja 6-vaihteiset Leon ja Golf) se ajotietokoneen vaihdekuiskaaja näyttää isompaa silmää melko pienillä kierroksilla, eli varmaan noissa automaateissa ihan sama logiikka takana. Etenkin 1.2-litraisessa Siittimessä nelosen ja vitosen väli vähän kyseenalainen optimoimattomalla koneella; ei jaksa vääntää kunnolla kun vauhtia on 55-60 km/h, mutta silti pitäisi ajaa ko. vaihteella. Golfissa pulma on vähän pienempi kun on se yksi vaihde lisää.
 
Sitten kun te puhutte cvt laatikosta, niin muistakaa, toyotassa on eCVT millä ei ole mitään tekemistä perinteisen cvt laatikon kanssa.

=)
Teknisesti täysin eri laatikot, mutta valitettavasti käytännön toiminta aikalailla sama (sähkökompensoi toki sen paskuutta).
Ulospäin CVT ja eCVT toimii samalla tavalla: saumattomasti vaihtuva välitys, jossa moottorit yrittää kaikissa tilanteissa toimia parhaalla mahdollisella hyötysuhteella.
Lopputulos on vähänkään enemmän kiihdytettäessä (sähkö ei riitä) se, että moottori huutaa tasaisesti korkeilla kierroksilla kuten skootterit. Tähän yhtälöön lisäät Toyotan äänimaailman ja muun laadun, niin loppupisteet on 2/10.
Huomatkaa nyt, että tämähän on vain fiilisjuttu. Musiikit kovalle tai aivot narikkaan, niin ongelma poistuu?

Jos moottorin ääniä ei kuuluisi kabiiniin lainkaan, niin voimalinjahan olisi ihan hieno!
Ajoin CVT-Toyotalla ~50tkm ja sen hienoin ominaisuushan ol se, että sitä ei saa nykäisemään millään. Toki mielestäni perinteinen monentinmuunninlaatikko toimi todella hyvin myös.
Siltikin DSG, TSI:n ansiosta, jossa vääntöä on jo alakierroksilla vähän dieselmäisesti, voittaa perus bensa+CVT:n aika kirkkaasti. Se jatkuva koneen kierrätys (myös ne hybridit), varsinkin kylmällä koneella nakersi fiilistä rotan lailla.

ps. Avensis 1.8+CVT ei ollut mikään hinnat alkaen malli. Toyota tarjosi vielä mopompaa 1.6l ja voin vain kuvitella millaista meno sillä mahtoi olla. Tuohon aikaan Avensis taisi henkilöautoissa olla top-of-the-best-malli Toyotalta Suomessa? Ei ollut Camryä vielä tullut ja muutenkin ainoa hybridi oli pieni Prius.
 
Mä tykkään cvt vaihteistosta.

Se että cvt huutaa kiihdytyksessä ei ole sen vaihteiston vika, vaan moottorin. Jos sen kaveriksi laitetaan vapaasti hengittävä moottori joka edellyttää korkeita kierroksia riittävän väännön ja taloudellisuuden tuittamiseen, sitä pitää silloin kierrättää.

Vääntävän turbon kaverina se cvt pitäisi kierrokset huomattavasti alempana.

DSG/S-tronic vaihteistojen ongelma on joskus se, että jos vaihtoraja on juuri vaikkapa esim 80 km/h tuntumassa, niin vaihteistohan yrittää ajaa tietty isoimmalla vaihteella tuossa nopeudessa. Kierrokset hyvin alhaalla ja sitten kun vähänkin hipaisee kaasuun tai tulee pikkaisenkin ylämäkeä niin laatikko vaihtaa pienemmälle.....ja sitten taas nopeasti isommalle. Ongelma korostuu pienimottisilla autoilla joissa vääntöä vähän.

Tuo on seurausta siitä että yleismaailmalliset nopeusrajoitukset on 50-70-90-110 jne. Se että jossain peräkylillä on päätetty ottaa käyttöön parilliset nopeudet, on sitten niiden ongelma.
 
Huomautus - Toyota-offtopicin jatkaminen VAG-ketjussa
Jos moottorin ääniä ei kuuluisi kabiiniin lainkaan, niin voimalinjahan olisi ihan hieno!

Sen takia Lexus, Toyotan tekniikan laatu yhdistettynä selvästi parempaan sisustan laatuun, äänieristykseen sekä pieneen luksukseen (tosin sitä luksusta ei comfort-varustelussa paljoa ole) niin käsissä on win-win -auto.
 
Mä tykkään cvt vaihteistosta.

Se että cvt huutaa kiihdytyksessä ei ole sen vaihteiston vika, vaan moottorin. Jos sen kaveriksi laitetaan vapaasti hengittävä moottori joka edellyttää korkeita kierroksia riittävän väännön ja taloudellisuuden tuittamiseen, sitä pitää silloin kierrättää.

Vääntävän turbon kaverina se cvt pitäisi kierrokset huomattavasti alempana.

Kysehän on lopulta kokonaisuudesta. Toyotassa ei ole vääntävää turbokonetta, vaan tehottomia vapareita mitä pitää huudattaa tehojen ja parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi. Vaikka voimalinja on teknisesti hyvä, muuttuu käyttökokemus tuon takia huonoksi. Ne jotka sitä kehuu, ajaa itse sillä, eikä tiedä paremmasta. :)

Sen takia Lexus, Toyotan tekniikan laatu yhdistettynä selvästi parempaan sisustan laatuun, äänieristykseen sekä pieneen luksukseen (tosin sitä luksusta ei comfort-varustelussa paljoa ole) niin käsissä on win-win -auto.

Ja hintalappu vaihtuu.
Kaikilla isoimmilla konserneilla on se premiumimpi vaihtoehto näille halvoille leluille. Tokikaan VAG:lla se kestävyys ei taida parantua lainkaan siirryttäessä premium merkkiin. :D
 
Kysehän on lopulta kokonaisuudesta. Toyotassa ei ole vääntävää turbokonetta, vaan tehottomia vapareita mitä pitää huudattaa tehojen ja parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi. Vaikka voimalinja on teknisesti hyvä, muuttuu käyttökokemus tuon takia huonoksi. Ne jotka sitä kehuu, ajaa itse sillä, eikä tiedä paremmasta. :)

Toyotan cvt:stä ei ole kokemuksia, Subarulla olen ajellut. Ja ekana autona Volvon cvt. :cool:

Vag cvt vaihteistoisessa olen ollut kyydissä... Ei kyllä mielikuvia. Lasketaanko tojotan eCVT myös?

Eihän noiden perusmallien tehossa oikeastaan mitään eroa ole, eli ei niitä voi siten varsinaisesti tehottomiksi sanoa, vain se parhaan väännön/hyötysuhteen alue on eri kierroksilla.
 
Kysehän on lopulta kokonaisuudesta. Toyotassa ei ole vääntävää turbokonetta, vaan tehottomia vapareita mitä pitää huudattaa tehojen ja parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi. Vaikka voimalinja on teknisesti hyvä, muuttuu käyttökokemus tuon takia huonoksi. Ne jotka sitä kehuu, ajaa itse sillä, eikä tiedä paremmasta. :)

Koska kulutus on se mitä hybrissä halutaan pienentää, siksi koko moottori toyotassa toimii erilailla kuin normaalit moottorit mistä otetaan paras mahdollinen teho.

Toki nykyään tuokaan ei ole ongelma kun valittavana on 2l moottori missä tehoa se 200hv niin ei tarvitse huudattaa.

Kysehän ei ole siitä ettenkö olisi ajanut muilla autoilla, autoja olen omistanut mersusta bemariin ja oikeastaan VAG on ainoa mitä en ole omistanut, fakta vain se että vähiten korjattavaa löytyy toyotasta, mersu ja bemari niitä kaikista paskimpia oli.

Kun kriteerinä kakkosautolle oli mahdollisimman luotettavasti paikasta A->B tässä pk-seudulla ja mahdollisimman pienet käyttökustannukset niin minkä itse olisit ottanut?
 
Viimeksi muokattu:
=)
.

ps. Avensis 1.8+CVT ei ollut mikään hinnat alkaen malli. Toyota tarjosi vielä mopompaa 1.6l ja voin vain kuvitella millaista meno sillä mahtoi olla. Tuohon aikaan Avensis taisi henkilöautoissa olla top-of-the-best-malli Toyotalta Suomessa? Ei ollut Camryä vielä tullut ja muutenkin ainoa hybridi oli pieni Prius.

Tiedätkö mitä eroa on CVT:llä ja eCVT:llä?

Avensista ei saanut hybridinä joten täysin eri konstruktio voimansiirrossa kuin hybrideissä.

ja kun puhun hinnat alkaen mallista niin tarkoitan että nykyään hinnat alkaen malli hybrideissä on se 1.8, sitten on 2l millä saadaan tehot ja vääntö ylös niin ei tarvitse huudattaa niin pitkään.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - offtopicin jatkaminen ketjussa
Tuo avensis cvt on kyllä ihan cvt. Oliko se lineatronic se myyntinimi?
 
Tää on jännä että ainoastaan saksalaisissa tutkimuksissa saksalaiset ovat luotettavuustilastojen kärjessä. Saman tyylinen raportti UK:sta tai Jenkeistä näyttää ihan erilaiselta.
Tässä suomen katsastustilastoa. Jos vertaa vaikka audia ja volkkaria, niin hieman samansuuntaista johtopäätelmää voi vetää ? ( tuossa ekselissä fitterit päälle niin on helppo vertailla )


Lähde:Katsastustilasto | Tieto Traficom

KäyttöönottovuosiMerkkiMalliKatsastusten lukumääräHylkäys-%Ajettujen kilometrien keskiarvoAjettujen kilometrien mediaani
2006AudiMallit yhteensä663225,1275000264000
2006VolkswagenMallit yhteensä1402833,5248000236000
2007AudiMallit yhteensä633823,5262000254000
2007VolkswagenMallit yhteensä1264529,2241000229000
2008AudiMallit yhteensä809720,8260000255000
2008VolkswagenMallit yhteensä1552726,8248000241000
2009AudiMallit yhteensä612315,0237000230000
2009VolkswagenMallit yhteensä1158320,6217000206000
2010AudiMallit yhteensä654111,9217000210000
2010VolkswagenMallit yhteensä1493118,5194000182000
2011AudiMallit yhteensä779511,4200000194000
2011VolkswagenMallit yhteensä1820917,8187000178000
2012AudiMallit yhteensä42428,3180000176000
2012VolkswagenMallit yhteensä725116,4171000157000
2013AudiMallit yhteensä30857,2157000151000
2013VolkswagenMallit yhteensä622213,6154000140000
2014AudiMallit yhteensä57705,0142000137000
2014VolkswagenMallit yhteensä113468,3137000123000
2015AudiMallit yhteensä16045,0128000121000
2015VolkswagenMallit yhteensä29817,2138000119000
2016AudiMallit yhteensä60874,510400098000
2016VolkswagenMallit yhteensä126024,110000089000
2017AudiMallit yhteensä12263,89100083000
2017VolkswagenMallit yhteensä27855,010400082000
2018AudiMallit yhteensä22113,06500058000
2018VolkswagenMallit yhteensä54382,76600052000
Vuodet yhteensäAudiMallit yhteensä6575113,3201000193000
Vuodet yhteensäVolkswagenMallit yhteensä13554818,4186000173000

Vielä referennssinä se kahvipöytäkeskustelujen parhain eli Tojota

Vuodet yhteensäToyotaMallit yhteensä14321612,4169000154000
 
Viimeksi muokattu:
Minusta katsastustilastot kertoo lähinnä auton omistajan tavasta pitää auto kunnossa kuluvien osien osalta. Ei sillä ole paljoa tekemistä luotettavuuden kanssa. Etenkään jos ei huomioi ajokilometrejä.

Olen nyt esittänyt kaksi tapaa saada käsitystä autojen luotettavuudesta. Toinen oli väärä maa ja toinen väärä tapa. No miten tämä asia sitten pitäsi todistaa ? Otetaan hyvä ehdotuksia vastaan.

Epäilen kuitenkin suuresti että Tojota kuskit olisivat erityisen intohimoisia auton kunnossapitäjiä, mikä selittäisi Tojon menestymisen tuossa tilastossa.
 
Olen nyt esittänyt kaksi tapaa saada käsitystä autojen luotettavuudesta. Toinen oli väärä maa ja toinen väärä tapa. No miten tämä asia sitten pitäsi todistaa ? Otetaan hyvä ehdotuksia vastaan.

Epäilen kuitenkin suuresti että Tojota kuskit olisivat erityisen intohimoisia auton kunnossapitäjiä, mikä selittäisi Tojon menestymisen tuossa tilastossa
Monimerkki mekaanikolta kysyy niin kaikki autot on paskaa ja pieni osa niistä on vähän vielä paskempia.

Noilla tojotilla on aika maltilliset kilometrit niin siinä ei vielä tyypilliset hylkyvika kulutusosat ole lopussa.
 

Tässä esimerkiksi jenkkien listaa. Tossa on kuitenkin aika kattava kriteeristö, yhdistely monesta eri datasta.

No tuohan tukee samaa asiaa että Audi on volkkaria "laadukkaampi". Tätähän ole tässä yrittänyt todistella. Eli jotain vastinetta premiumhinnalle voi saada ? Tästähän tämä juttu liikkelle lähti, että Volksvagen groupissa ei premiummalleille saa laatuvastinetta, ainoastaan premium hinnan.

Noilla tojotilla on aika maltilliset kilometrit niin siinä ei vielä tyypilliset hylkyvika kulutusosat ole lopussa.
Jos tojon keskimääräinen ajosuorite katsastetuilla on 169tKm, niin eikö se nyt ole riittävästi ? Eikä ero esim volkkariin nyt iso ole.
 
Huomautus - offtopicin jatkaminen ketjussa
Tiedätkö mitä eroa on CVT:llä ja eCVT:llä?
Kuten kirjoitin, niin kyllä tiedän sen olevan mekaanisesti ihan eri laite.
Kirjoitin myös, että käyttäytymiseltään toimii kuitenkin samoin kuin mikä tahansa CVT, nimensä mukaisesti.

Avensista ei saanut hybridinä joten täysin eri konstruktio voimansiirrossa kuin hybrideissä.
Ja?

ja kun puhun hinnat alkaen mallista niin tarkoitan että nykyään hinnat alkaen malli hybrideissä on se 1.8, sitten on 2l millä saadaan tehot ja vääntö ylös niin ei tarvitse huudattaa niin pitkään.
Unohtui mainita, että kyseessä oli tosiaan 2011 mallin Anjovis.

RAV4:n 2.5l koneen maksimivääntö (se jolla auto saadaan miellyttävästi liikkeelle) on 221nm(??) "heti" alkaen 3600rpm.
1.5TSI:n maksimivääntö tulee jo 1500rpm kohdalla (250nm).
Se siitä ison moottorin tuomasta ilosta. Tuo ero nimenomaan kuuluu siellä ohjaamossa vaikka on eCVT.

Edelleen:
Hyvät VAG-autot pilattu paskalla vaihteistolla.
 
RAV4:n 2.5l koneen maksimivääntö (se jolla auto saadaan miellyttävästi liikkeelle) on 221nm(??) "heti" alkaen 3600rpm.
1.5TSI:n maksimivääntö tulee jo 1500rpm kohdalla (250nm).
Se siitä ison moottorin tuomasta ilosta. Tuo ero nimenomaan kuuluu siellä ohjaamossa vaikka on eCVT.

Edelleen:
Hyvät VAG-autot pilattu paskalla vaihteistolla.

Sähkömoottorin vääntö alkaa heti kun liike alkaa :facepalm:

dfg.JPG


 
Sähkömoottorin vääntö alkaa heti kun liike alkaa :facepalm:

dfg.JPG



Eli se kulkee sittenkin pelkällä sähköllä!!!
...no ei kulje ei.

Kerran vielä selitän ja sitten ei enää jaksa:
Kun kiihdytät reippaasti (ei edes täysiä)->moottori lähtee mukaan leikkiin(aina)->menee sille parhaalle vääntö-/tehoalueelleen (riippuen loadista)->sattumoisin on siellä 3600rpm (tehopiikki vielä raaemmassa kierrosluvussa).
Siinä kohtaa ei ole kovin laadukas olo istuskella lähes 50ke skootterin kyydissä.

Vielä loppukaneettina se, että näissä leluhybrideissä lähtee todella herkästi moottori käyntiin jos vähääkään tulee tilanne, että pitäisi ehtiä.
Vielä pari :facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:, ihan kaupan päälle.
 
Eli se kulkee sittenkin pelkällä sähköllä!!!
...no ei kulje ei.

Kerran vielä selitän ja sitten ei enää jaksa:
Kun kiihdytät reippaasti (ei edes täysiä)->moottori lähtee mukaan leikkiin(aina)->menee sille parhaalle vääntö-/tehoalueelleen (riippuen loadista)->sattumoisin on siellä 3600rpm (tehopiikki vielä raaemmassa kierrosluvussa).
Siinä kohtaa ei ole kovin laadukas olo istuskella lähes 50ke skootterin kyydissä.

Vielä loppukaneettina se, että näissä leluhybrideissä lähtee todella herkästi moottori käyntiin jos vähääkään tulee tilanne, että pitäisi ehtiä.
Vielä pari :facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:, ihan kaupan päälle.

Ihan näillä "leluhybrideillä" voi kiihdyttää pelkällä sähköllä jos haluaa ja toyotassa liikkeellelähtö tapahtuu aina sähköllä, sekä vaihdelaatikossa ei ole edes fyysistä peruutusvaihdetta joten peruutus tapahtuu aina vain pelkällä sähköllä. :facepalm:



Ihan samallalailla se perinteinen bensamoottori kuuluu ohjaamoon kun kiihdytetään täydellä kaasulla

 
Voi jumankekka mikä mittaristo RAV4:ssa !! Aika totaalisen hirveä esitys. Selkeys on kaukana tuosta.. Kai siihen on yritetty tunkea kaikki ja sitten vielä kaupanpäälle nuo orassit "vauhtiraidat" taustalla. Ja onhan tuo aika kirjava esitys myös, on päätetty sitten käyttä kaikkia mahdollsia värejä :)
 
Keskittykääs sitten ketjun aiheeseen, viime päiviltä näemmä viestikaupalla jotain tojota yms. juttua mikä ei liity VAG-autojen ongelmiin mitenkään.

Rautalangasta: Jos joku kysyy miksi haluat ajaa VAG:illa, se ei tarkoita sitä että ruvetaan keskustelemaan tässä ketjussa kaikista mahdollisista muista autoista ja miksi ne on parempia.
 
Viimeksi muokattu:
Voi jumankekka mikä mittaristo RAV4:ssa !! Aika totaalisen hirveä esitys. Selkeys on kaukana tuosta.. Kai siihen on yritetty tunkea kaikki ja sitten vielä kaupanpäälle nuo orassit "vauhtiraidat" taustalla. Ja onhan tuo aika kirjava esitys myös, on päätetty sitten käyttä kaikkia mahdollsia värejä :)

No onneksi VAG-konsernin hipaisunäppäimet ovat loogiset ja helppokäyttöiset esim. hanskat kädessä...

Valitettavasti tänä päivänä valmistaja kuin valmistaja menee perse edellä puuhun mitä tulee käytettävyyteen ja yksinkertaisuuteen.

Tesla taas vetänyt pelkistetyn ohjaamon niin pitkälle että yksinkertaisten asioiden tekeminen on hankalaa kun se pitää tehdä näytöltä monen painalluksen takaata...
 
No onneksi VAG-konsernin hipaisunäppäimet ovat loogiset ja helppokäyttöiset esim. hanskat kädessä...

Olisi kiva tietää että mitä ajattelivat laittaessaan nuo autoon. Varmaan vaan halvempi tehdä kun kunnollinen mekaaninen kytkin. Luin jostain että saisivat lähtöpassit tulevaisuudessa ?
 
Olisi kiva tietää että mitä ajattelivat laittaessaan nuo autoon. Varmaan vaan halvempi tehdä kun kunnollinen mekaaninen kytkin. Luin jostain että saisivat lähtöpassit tulevaisuudessa ?

Tästä vain päästään siihen ettei mikään auto ole täydellinen, pitää valita se minkä ominaisuudet parhaiten käy itselle...
 
Mielenkiinnosta millä kaikilla sitten olet ajanut? Itsellä ei ole DSG:stä kokemusta kuin tästä omasta Skoda 2.0TDI DSG eikä ole vielä koskaan 40tkm aikana vempannu vaihteita edestakaisin.

Skoda Octavia 2.0 TDI, 1.5 G-tec (biokaasu) Audi A4 1.8T ja Audi A5 S-tronic 2.0 TDI ainakin. A5 Audissa pelasi parhaiten, vaikkakin piti liian isoa vaihdetta päällä.
 
Miten muuten miellätte tuon liian ison vaihteen?

Sitä että se joutuu pykältämään pienemmälle kun kiihdyttää, vai jyristää, vai mikä?
 
Miten muuten miellätte tuon liian ison vaihteen?

Sitä että se joutuu pykältämään pienemmälle kun kiihdyttää, vai jyristää, vai mikä?

No jos kierrokset on alle 1500rpm niin se on liian vähän...

Edellisessä autossa (manuaali bensaturbo) maksimi vääntö oli 1800-4000rpm niin siinä pidin minimi kierroksia aina siinä 1800 kohdilla, jolloin vaikka oli isompikin vaihde päällä niin normaali kiihdytys onnistui pelkällä kaasun painalluksella, eikä jäänyt jalkoihin, saatikka tarvinnut vaihtaa pienemmälle.
 
Nojaa, mulla on maantiellä mehumaijalaatikossa jotain 1200-1300rpm, ja vasta jossain 1800rpm kohdalla sieltä alkaa tulla tehoa, mutta en mä silti miellä tuota liian isoksi vaihteeksi, kun ei se jyristä ja jos tarvii voimaa se pykältää samantein pienemmälle.

Manuaalissa tuo tietysti olisi liian iso vaihde, siksihän niissä pääsääntöisesti lyhyemmät välitykset ovatkin.

Toisaalta, eihän se pieni polttoaineen lisäkulutus suurimmalle osalle ihmisistä ole mikään ongelma.
 
No jos kierrokset on alle 1500rpm niin se on liian vähän...

Edellisessä autossa (manuaali bensaturbo) maksimi vääntö oli 1800-4000rpm niin siinä pidin minimi kierroksia aina siinä 1800 kohdilla, jolloin vaikka oli isompikin vaihde päällä niin normaali kiihdytys onnistui pelkällä kaasun painalluksella, eikä jäänyt jalkoihin, saatikka tarvinnut vaihtaa pienemmälle.
Tiedät valmistajaa paremmin missä se moottorin optimi toimintapiste on?
 
No tuohan riippuu täysin moottoriryypisrä, sen koosta ja sen ominaisuuksista. Ei 1500 mikään matala ole, edes bensalle.
Puhuin alle, siellä mennään kutosella 60km/h ja kierroksia 1300, niin ei saatana :facepalm:

Pienen ylämäen tai kiihdytyksen takia pakko vaihtaa vaihdetta...

Toki bensaa varmaan saadaan säästettyä se 0,1l/100km mutta itse arvostan vaivattomampaa liikkumista.
 
Viimeksi muokattu:
Nojaa, mulla on maantiellä mehumaijalaatikossa jotain 1200-1300rpm, ja vasta jossain 1800rpm kohdalla sieltä alkaa tulla tehoa, mutta en mä silti miellä tuota liian isoksi vaihteeksi, kun ei se jyristä ja jos tarvii voimaa se pykältää samantein pienemmälle.

Manuaalissa tuo tietysti olisi liian iso vaihde, siksihän niissä pääsääntöisesti lyhyemmät välitykset ovatkin.

Toisaalta, eihän se pieni polttoaineen lisäkulutus suurimmalle osalle ihmisistä ole mikään ongelma.
Mitä eroa mehumajassa ja dsg:ssä, dsg jyristys menee suoraan vaihtipyörään kun taas mehumaijassa on turbiini välissä mikä tasaa värinöitä ja pienikin kaasun painallus saa turbiinin luistamaan jolloin kierrokset nousee paremmin sinne missä alkaa jo jotain tehoa olemaan...
 
Tästä aiheesta kirjoitinkin aiemmin kun oli huollon sijaisautona DSG-skeida pikkuturbolla.
Jyristi niin pirusti pienemmissä vauhdeissa ja mietin ettei voi tehdä mitenkään hyvää motille eikä laatikolle.

Sporttiasennolla paljon parempi.
 
Tästä aiheesta kirjoitinkin aiemmin kun oli huollon sijaisautona DSG-skeida pikkuturbolla.
Jyristi niin pirusti pienemmissä vauhdeissa ja mietin ettei voi tehdä mitenkään hyvää motille eikä laatikolle.

Sporttiasennolla paljon parempi.
Sporttiasento vain nostaa kierrokset liian ylös ja herkistää kaasun niin ajamisesta tulee todella nykivää...

Pahin yhtälö omasta mielestä on pieni bensaturbo, dsg ja s&s...

Tuollakin tottuu ajamaan ja välttämään ne pahimmat sudenkuopat mutta ei se liikkuminen tuolla yhdistelmällä kovin pehmeää ja jouhevaa koskaan ole...
 
Viimeksi muokattu:
Paremmissakin laatikoissa tuntuu vaihdot ja itseänikin ne häiritsevät. Jyristystä tai tärinää ei pidä hyväksyä. Paitsi se on epämiellyttävää, kuluttaa myös paikat ennenaikaisesti loppuun. Minulla oli aikaisemmin 3.0 -moottorinen Toyota, joka meni kohtalaisen usein ajamani 100km:n maantiesiivun vaihtamatta kertaakaan välillä. Ylämäissäkin vaihde pysyi samana. Luulisi, että tilanne olisi vielä parantunut, kun sitten vaihtoi auton 4.3 moottoriseen, mutta toisin kävi. Samalla pätkällä joutuu vakionopeudensäätimellä naputtamaan vauhtia vähemmäksi ylämäissä ja vastaavasti ottamaan vauhdin takaisin alamäissä, jotta vaihde pysyy samana. Ensisijainen syy tälle on vaihteiden määrä: pikkukoneisessa oli neljä vaihdetta ja isompi koneisessa kuusi. Vastaavasti isoin vaihde on selvästi pidempi, kun vaihteita on useampi. Yhdessä vaihteiden määrän ja muiden etevien teknisten ratkaisuiden ansiosta isommalla moottorilla oleva Toyota vie silti vähemmän menovettä kuin pikkukoneinen, eli ei nuo kaikki ratkaisut ole vain huonompaan suuntaan, vaikka kaksikin vaihdetta riittäisi mukavaan etenemiseen. Kun tarve menoveden säästöön yhdistyy halpoihin ratkaisuihin (=teknisesti huonoihin), joutuu käyttäjä kärsimään. Se onkin tämän langan tarina.
 
Mitä eroa mehumajassa ja dsg:ssä, dsg jyristys menee suoraan vaihtipyörään kun taas mehumaijassa on turbiini välissä mikä tasaa värinöitä ja pienikin kaasun painallus saa turbiinin luistamaan jolloin kierrokset nousee paremmin sinne missä alkaa jo jotain tehoa olemaan...
Eihän se turbiini mitään tasaa normaaliajossa, ei sitä köytetä oikeastaan kuin liikkeellelähdössä ja kylmän vaihteiston lämmitykseen.

Sen turbiinin lukittumisen huomaa hyvin kylmänä, kun maantienopeudessa kierrokset putoaa jostain 2300 paikkeilta sinne 1200rpm.

Sen sijaan kun kaasua painaa se pykältää nopeasti sen yhden alemmas, niin että moottori on juuri siinä hyvällä väännöllä.

Tietysti jos se alkaa ihan jyristämään siellä on liian iso vaihde
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 194
Viestejä
4 684 949
Jäsenet
76 736
Uusin jäsen
K4hunnid

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom