VAG autojen monet ongelmat

Onko tehty laakerinvaihtoa tms., mikä voisi vaurioittaa ABS anturia?

Toinen tutkittava voisi olla maavika. Jos on korroosiora liittimessä tms. Mulla meni aikanaan ensin ilmastointi ja myöhemmin erinäisiä valoja tauluun. Uusi maakaapeli liittimineen korjasi ongelman.
Ei ole tehty. Vanteet aivan jäässä ja lumessa kyllä, mutta koodit eivät viitanneet antureihin. Mutta itselläkin tosiaan akun miinuskaapelin huono kontakti aiheutti aikanaan start & stop -erroria ja kaikkia ihmeellisiä vikakoodeja. Etenkin subbarin potkiminen sai jännitteen kyykkäämään hetkellisesti niin, että vika aktivoitui. Eilenkin tyhjäkäynnillä subbari soi, kun auto hytkähti ja vika iski päälle. Eli liitoksia viikonloppuna tutkimaan.
 
Ei ole tehty. Vanteet aivan jäässä ja lumessa kyllä, mutta koodit eivät viitanneet antureihin. Mutta itselläkin tosiaan akun miinuskaapelin huono kontakti aiheutti aikanaan start & stop -erroria ja kaikkia ihmeellisiä vikakoodeja. Etenkin subbarin potkiminen sai jännitteen kyykkäämään hetkellisesti niin, että vika aktivoitui. Eilenkin tyhjäkäynnillä subbari soi, kun auto hytkähti ja vika iski päälle. Eli liitoksia viikonloppuna tutkimaan.
Suosittelen tarkistaa erityisesti akun ja korin välisen maapisteen. Vaikkei ois hapettunut mutta jos on skeidan peitossa niin putsaa vaikka karhunkielellä ja takas kasaan. Toki akun napa irti eli miinus että ei auto rupea repii väärää reittiä sähköjä korille moottorin johtosarjan kautta jos ottaa lennosta korin miinuksen veks. Aikanaan neloskoppainen golffi sekoili mm. mittaristoa sammutellen ja ajovalot mallia kynttilät kun oli akun telineen alla korin maapiste likainen. Kiinni oli kyllä mutta tuo kuonakerros toimi välissä eristeenä niin putsauksen jälkeen oli aivan eri auto ajaa kun näki jopa valoilla jotain. Samalla alkoi myös muutaman vuoden mykkänä ollut takalasinnaarmutinkin toimimaan. Eli ollut ilmeisesti "piilosekaisin" maapisteen takia pidemmän aikaa, onneksi ei rikkonut mitään tuon takia. Ihan pintapuolinen putsaus sit kevyesti karhunkielellä riittää. sitä liitintä ei pidä mennä putsaamaan millään hiekkapaperilla tinan läpi kupariin asti. Silloin jos mennään kuparille asti hapettuu liitin varmana lyhyessä ajassa vihreiksi murusiksi suomen loskakeleillä.
 
Okei. Kuvittelin, että peili teippattaisiin kokonaisuudessaan eikä tuollaista leikkaa liimaa operaatiota. Onhan noita toki erilaisia, mutta ensimmäisenä tuli tosiaan mieleen, että joskus yhdestä vaggilaisesta olen vaihtanut peilin, niin oli ihan kokonainen eikä mitenkään liimailtu. Vastukset oli itsessään peilin takana. No, aina oppii uutta.
Eiköhän kaikissa nykyautoissa ole ne taustapeilit liimalla tai teipillä kasassa. Museoautoissa ne ovat mekaanisesti kiinnitetty, joko sellainen kumi kiertää peilin ulkokehän, tai sitten metalli keyhys on taitettu peilin ulkoreunan yli..Tai no nykyään on kyllä museoautojakin jossa peilit on liimattu...

Vaikka siinä peilissä olisikin jokin muovikiinnike kiinteästi, niin liimalla tai teipillähän se siihen peililasin taustaan on kiinnitetty.
 
Saabiin laitoin 2-puoleisella, siinä ei ole lämmitettävää peiliä, tai ei ainakaan toimi. Roikkui jo puoliksi ulkona.
 
Suosittelen tarkistaa erityisesti akun ja korin välisen maapisteen. Vaikkei ois hapettunut mutta jos on skeidan peitossa niin putsaa vaikka karhunkielellä ja takas kasaan. Toki akun napa irti eli miinus että ei auto rupea repii väärää reittiä sähköjä korille moottorin johtosarjan kautta jos ottaa lennosta korin miinuksen veks. Aikanaan neloskoppainen golffi sekoili mm. mittaristoa sammutellen ja ajovalot mallia kynttilät kun oli akun telineen alla korin maapiste likainen. Kiinni oli kyllä mutta tuo kuonakerros toimi välissä eristeenä niin putsauksen jälkeen oli aivan eri auto ajaa kun näki jopa valoilla jotain. Samalla alkoi myös muutaman vuoden mykkänä ollut takalasinnaarmutinkin toimimaan. Eli ollut ilmeisesti "piilosekaisin" maapisteen takia pidemmän aikaa, onneksi ei rikkonut mitään tuon takia. Ihan pintapuolinen putsaus sit kevyesti karhunkielellä riittää. sitä liitintä ei pidä mennä putsaamaan millään hiekkapaperilla tinan läpi kupariin asti. Silloin jos mennään kuparille asti hapettuu liitin varmana lyhyessä ajassa vihreiksi murusiksi suomen loskakeleillä.
Tosiaan akun pluskaapeli oli löysällä ja kiristin sen. Kävin myös kaikki muut liittimet läpi CRC:llä ja vika ei ole palannut 1200km aikana ja ABSit pelaa normaalisti. Eli liitoksissa taisi olla vika.

Tuon 1.6 TDI:n hytkymistä kylmänä tyhjäkäynnillä tuli tutkittua nyt tarkemmin. Sisällä tuntuu vähän kuin sytytyskatkoksilta kun auto heilahtelee. Sen sijaan ulkopuolella kuunnellen kone käy täydellisen tasaisesti. Suuttimien korjausarvot ovat 230tkm ajetuiksi sekä kylmänä että kuumana suorastaan yllättävän hyvät ja muutenkaan livedatassa mikään ei reagoinut hytkymiseen. Luulisi, että sytytyskatkokset ainakin huomaisi moottoriakin tuijottaen ulkopuolelta. Täytyy tutkia lisää. Vaihdelaatikon tukikumin huomasin jo vuosi sitten olevan vähän löysän tuntuinen, mikä voi vahvistaa hytkymistä sisälle.
 
2011 ja on CAYC. Isällä 2013 CAYC ja myös manuaali, mutta kaksoismassavauhtipyörällä.
 
Onko nämä VAGin 1.4 tai 1.2 TSI-moottorit vieläkin aivan täysiä pommeja? Hakusessa olisi alle 18 000 euron bensafarkku/sedan ja webasto pitäisi olla. Epäilyttää vain tuo, että kestääkö jakoketju sen 100tkm vai onko vuoden 2012 jälkeen jakoketjuongelmat korjattu?

Mutu ja kuulopuheina: 1.2 kuulemma omaa nykimis ominaisuutta ja 1.4 kuluttaa bensaa ja vuotaa jostain automaattilaatikon välistä öljyä tms.

Itse katselisin uudempaa tekniikkaa, eli 1.0 ja 1.5 koneilla (molemmilla moottoreilla itseasiassa autot itselläki ollut). Omassa 1.5 yksilössä oli moottorinohjauksessa jotain, sillä se vei paljon bensaa. Treenikaverilla taas on yhtä pihi kuin 1.0.
En jaksanut seatin takuun kanssa tapella kun eivät saaneet Seatilta lupaa ekalla tutkimiskerralla korjata vikaa, vaan olisi pitänyt ottaa puolen päivän ajan tilalla kokopäivän aika. Itse kyllä varasivat vain puolen päivän ajan, mutta että vielä 2 korjaamopäivää tuon lisäksi...

Vaihdoin autoa, niin ominaisuus poistui samalla. Autoliikkellä kun on aikaa makuuttaa autoa takuukorjauksessa.. Nyt on kuitenkin molemmat autot 1.0 tsi. Vaikka mitään tehoimeitä nuo eivät ole, mutta eivät paljoa kulutakaan ja moottorit on pelanneet

vaggineiden ruostumisherkkyyden vuoksi tosin uusi toyota on jo tilattu, niin "pääsee" oman ajon VAG tuotoksesta eroon.
 
niin on maailma kääntynyt, että saksalainen auto vaihdetaan aasialaiseen ruostumisen takia.. Mutta eikai noin tiuhaan autoa vaihtaessa tarvi ruosteesta murehtia kuitenkaan?
 
niin on maailma kääntynyt, että saksalainen auto vaihdetaan aasialaiseen ruostumisen takia.. Mutta eikai noin tiuhaan autoa vaihtaessa tarvi ruosteesta murehtia kuitenkaan?

Yhdellä puolitutulla VAG josta vuotaa joko DSG tai mekatroniikka. Mittatikkuahan noissa ei ole. Joku huolto ollut vähän epämääräinen, eli onko tehty vai ei. Nyt sitten myyjän kanssa kamppailua mitä pitäisi tehdä. Autolle ajoa että selviää mikä mättää,, tosin jos laatikko hajoaa niin se on 3500€ ja maksaja epäselvä tottakai. Epäselvästi nyt kerrottu, selvillä ei ole onko siellä öljyä ja jos on niin kuinka paljon. Hautanut lumeen mitä viimeksi näin. VM- 17-18 eikä kilsoja kovinkaan paljoa.. omistaja vähän kyrpä otsassa mitä ymmärsin...
 
Yhdellä puolitutulla VAG josta vuotaa joko DSG tai mekatroniikka. Mittatikkuahan noissa ei ole. Joku huolto ollut vähän epämääräinen, eli onko tehty vai ei. Nyt sitten myyjän kanssa kamppailua mitä pitäisi tehdä. Autolle ajoa että selviää mikä mättää,, tosin jos laatikko hajoaa niin se on 3500€ ja maksaja epäselvä tottakai. Epäselvästi nyt kerrottu, selvillä ei ole onko siellä öljyä ja jos on niin kuinka paljon. Hautanut lumeen mitä viimeksi näin. VM- 17-18 eikä kilsoja kovinkaan paljoa.. omistaja vähän kyrpä otsassa mitä ymmärsin...
Jos ei 60tkm välein oikein välinein ja huuhtelemalla vaihdettu niin itte en koskis/ois koskenut.
 
Huomautus - jätä turha provosoiva sävy pois viesteistäsi ja pyri rakentavaan keskusteluun
Onko nämä VAGin 1.4 tai 1.2 TSI-moottorit vieläkin aivan täysiä pommeja? Hakusessa olisi alle 18 000 euron bensafarkku/sedan ja webasto pitäisi olla. Epäilyttää vain tuo, että kestääkö jakoketju sen 100tkm vai onko vuoden 2012 jälkeen jakoketjuongelmat korjattu?

Kova hinku ostaa paskaa? Ei riitä että autot on laaduttomia, mutta vielä asiakaspalvelu silkkaa paskaa ja joka asiasta saa tapella "ei kuulu takuuseen"
 
Onko nämä VAGin 1.4 tai 1.2 TSI-moottorit vieläkin aivan täysiä pommeja? Hakusessa olisi alle 18 000 euron bensafarkku/sedan ja webasto pitäisi olla. Epäilyttää vain tuo, että kestääkö jakoketju sen 100tkm vai onko vuoden 2012 jälkeen jakoketjuongelmat korjattu?

Itsellä yli 200tkm ajettu 1.4tsi mk7 Golf, jakopää siis hihnalla ja nuo tuntuvat kestävän toisin kuin vanhemmat ketju versiot.
Moottorin osalta lähinnä öljynvaihdoillla menty, joku maahantuojan korjaus taisi olla sytytyspuolen osiin liittyen? Nyt kilometrien karttuessa öljyä alkanut kulumaa n.1litra/10-15tkm, en pitäisi vakavana.
Oikein hyvä ja mukava luonteinen moottori kohtuullisella kulutuksella, en ymmärrä mistä @Jamboa keksi mutuilla että kulutus on jotenkin suurta?

Tuossa joitain esimerkkikulutuksia oman omistuksen varrelta. Tuo pidemmän ajan keskikulutus on ajettu normaalissa käyttöympäristössä ilman "pihistelyä", samoin tuo n.500km siirtymä lähes 100km/h keskinopeudella.
Omien mittauksien mukaan noihin kulutuksiin pitää lisätä n.4% niin ollaan lähellä totuutta.
Edit. Ajot ajettu keväällä/kesällä, muistaakseni ilman ilmastoinnin tarvetta ja ruuhissa ei juuri tarvinnut istua.
 

Liitteet

  • IMG_20180728_114009.jpg
    IMG_20180728_114009.jpg
    793,5 KB · Luettu: 85
  • IMG_20190422_162810.jpg
    IMG_20190422_162810.jpg
    277,9 KB · Luettu: 98
  • IMG_20180708_135246.jpg
    IMG_20180708_135246.jpg
    811,7 KB · Luettu: 90
Kova hinku ostaa paskaa? Ei riitä että autot on laaduttomia, mutta vielä asiakaspalvelu silkkaa paskaa ja joka asiasta saa tapella "ei kuulu takuuseen"
Aha.
Mitäs sitä esimerkkejä laittamaan kun voi vain huudella ilman faktoja?
Melko turha postaus tähän ketjuun...
 
Itsellä yli 200tkm ajettu 1.4tsi mk7 Golf, jakopää siis hihnalla ja nuo tuntuvat kestävän toisin kuin vanhemmat ketju versiot.
Moottorin osalta lähinnä öljynvaihdoillla menty, joku maahantuojan korjaus taisi olla sytytyspuolen osiin liittyen? Nyt kilometrien karttuessa öljyä alkanut kulumaa n.1litra/10-15tkm, en pitäisi vakavana.
Oikein hyvä ja mukava luonteinen moottori kohtuullisella kulutuksella, en ymmärrä mistä @Jamboa keksi mutuilla että kulutus on jotenkin suurta?

Tuossa joitain esimerkkikulutuksia oman omistuksen varrelta. Tuo pidemmän ajan keskikulutus on ajettu normaalissa käyttöympäristössä ilman "pihistelyä", samoin tuo n.500km siirtymä lähes 100km/h keskinopeudella.
Omien mittauksien mukaan noihin kulutuksiin pitää lisätä n.4% niin ollaan lähellä totuutta.
Edit. Ajot ajettu keväällä/kesällä, muistaakseni ilman ilmastoinnin tarvetta ja ruuhissa ei juuri tarvinnut istua.
Jos sä golffilla ajelet ajotietokoneen mukaan 5l kulutuksia niin ajat 100% maantietä ja olet juuri se joka ajaa aina vähän alle rajoituksen ja kiihdyttäminen tapahtuu pintakaasulla ja kaasua ei ole ikinä painettu pohjaan :facepalm:

Saat lisätä noihin ajotietokoneen näyttämiin heti 0,5l niin aletaan olemaan lähempänä totuutta...
 
Jos sä golffilla ajelet ajotietokoneen mukaan 5l kulutuksia niin ajat 100% maantietä ja olet juuri se joka ajaa aina vähän alle rajoituksen ja kiihdyttäminen tapahtuu pintakaasulla ja kaasua ei ole ikinä painettu pohjaan :facepalm:

Saat lisätä noihin ajotietokoneen näyttämiin heti 0,5l niin aletaan olemaan lähempänä totuutta...
Voit kokeilla ajaa Helsinki - Joensuu välin n.100km/h keskinopeudella, ei voi ajaa kovin paljoa alle rajoitusten.
Omalta osalta ot riittää.
 
Itsellä yli 200tkm ajettu 1.4tsi mk7 Golf, jakopää siis hihnalla ja nuo tuntuvat kestävän toisin kuin vanhemmat ketju versiot.
Moottorin osalta lähinnä öljynvaihdoillla menty, joku maahantuojan korjaus taisi olla sytytyspuolen osiin liittyen? Nyt kilometrien karttuessa öljyä alkanut kulumaa n.1litra/10-15tkm, en pitäisi vakavana.
Oikein hyvä ja mukava luonteinen moottori kohtuullisella kulutuksella, en ymmärrä mistä @Jamboa keksi mutuilla että kulutus on jotenkin suurta?

Tuossa joitain esimerkkikulutuksia oman omistuksen varrelta. Tuo pidemmän ajan keskikulutus on ajettu normaalissa käyttöympäristössä ilman "pihistelyä", samoin tuo n.500km siirtymä lähes 100km/h keskinopeudella.
Omien mittauksien mukaan noihin kulutuksiin pitää lisätä n.4% niin ollaan lähellä totuutta.
Edit. Ajot ajettu keväällä/kesällä, muistaakseni ilman ilmastoinnin tarvetta ja ruuhissa ei juuri tarvinnut istua.
Eikös tuo ole sama moottori kuin phev vehkeissä on polttiksena? Ainakin treenikaveri kertoili suuresta kulutuksesta, jos akku pääsee tyhjäksi. Tietty 4litraakin on paljon jos 0:aan vertaa, mutta tuon ykilön kulutus on käsittääkseni ollut 6-7 välillä akku tyhjänä
 
Eikös tuo ole sama moottori kuin phev vehkeissä on polttiksena? Ainakin treenikaveri kertoili suuresta kulutuksesta, jos akku pääsee tyhjäksi. Tietty 4litraakin on paljon jos 0:aan vertaa, mutta tuon ykilön kulutus on käsittääkseni ollut 6-7 välillä akku tyhjänä
Kaverisi ajaa kuten normaalisti ajetaan eikä ole pisaralla pisimmälle kisassa vetämässä letkaa maantiellä.
 
Ihan kuule mikä tahansa muu kuin VAG, hinta laatusuhde kaikissa parempi.

Taas se legendaarinen hinta-laatusuhde. Molemmat tekijät suhteellisia ja varsin paljon havainnoijasta kiinni. Päästään taas peruskysmysten ääreen : 1. Mitä on laatu ? Tämän asian voi käsittää niin monella tapaa. 2. Mikä on oikea hinta ? Halpa hinta on joillekin kallis, ja kallis on jollekin halpa.

Aina kun vedetään asiat mustavalkoisiksi, kuten tohtori tuossa asian esitti, niin olisi kiva kuulla mihin tämä perustuu ? Omaan karvaaseen kokemukseen vai johonkin kollektiiviseen kokemukseen . Tai jopa faktoihin ?
 
Taas se legendaarinen hinta-laatusuhde. Molemmat tekijät suhteellisia ja varsin paljon havainnoijasta kiinni. Päästään taas peruskysmysten ääreen : 1. Mitä on laatu ? Tämän asian voi käsittää niin monella tapaa. 2. Mikä on oikea hinta ? Halpa hinta on joillekin kallis, ja kallis on jollekin halpa.

Aina kun vedetään asiat mustavalkoisiksi, kuten tohtori tuossa asian esitti, niin olisi kiva kuulla mihin tämä perustuu ? Omaan karvaaseen kokemukseen vai johonkin kollektiiviseen kokemukseen . Tai jopa faktoihin ?
Sen verran voin myöntää että yhtään VAG-konsernin laitetta en ole omistanut, mutta läheltä olen saanut seurata kymmenien eri vuosikymmenien virityksiä, on moottori rikkoja, öljynsyönti, nokka-akseli vikoja, jakopää vikoja, laatikkovikoja, sitten nämä kaikki sähköviat päälle ja poikki menevät johdot ja ruoste ongelmat.

Esimerkiksi meidän firmaan tuli aikanaan liisarina yli 50 volkkaria, kaikista tsi koneista hajosi jakopää ja sen jälkeen dsg.

Nyt jotkut oli ottanut taas volkkaria ja muut volvoja, volkkarit käy säännöllisesti 1-2krt huoltovälillä ylimääräisessä remontissa dsg, käsijarru, tms vian takia, volvoilla ajetaan 100tkm pelkillä huolloilla.

Volkkari kuskit valittaa milloin mistäkin kun turvavarusteet tekee haamu jarrutuksia tms. kojelauta kitisee, sisäkahva jää käteen...

Ei nämä takuunalaisessa autossa mullistavia asioita ole, mutta ilman takuuta olevaa VAG-konsernin vehjettä en huolisi.

Jokainen voi myöskin miettiä että joku syy tälläiselle viestiketjulle on ja se syy on varmaankin juuri ne viat mistä VAG on kuuluisa.
 
Nyt jotkut oli ottanut taas volkkaria ja muut volvoja, volkkarit käy säännöllisesti 1-2krt huoltovälillä ylimääräisessä remontissa dsg, käsijarru, tms vian takia, volvoilla ajetaan 100tkm pelkillä huolloilla.
Tuokin on pitkälti tuurista kiinni, millaisen yksilön saa. Kaverin kaverilla Volvo S60 D3 -koneella oli pahin pommi ikinä. Siinä oli vähintään kerran kuussa jotain vikaa ja vielä kalliita ja isoja remontteja. Turboa, webastoa, korkeapainepumppua ym. ja kilometrejä oli myydessä 170tkm. Kaverin isällä Volvo V50 oli myös hyvin epäluotettava ja jatkuvasti rikki. Vanhempien naapurin XC90 taas vaati jo melko uutena melkein 10k remontin voimansiirrolle ja kun kaikki muukin alkoi hajoamaan, purettiin kauppa. Joskus ajoin autokaupan Volvolla, jossa oli 140tkm mittarissa ja vetoa päälle ja pois lyömällä kolahti miehekkäästi. Sen lisäksi enemmän huolestutti selvä ujellus vaihdelaatikosta veto päällä, eli jotain oli voimansiirrossa pielessä. Omassa lähipiirissä siis kaikki uudemmat Volvot olleet pommeja ja maanantaikappaleita.

Nuo uudemmat TSI:t hihnakoneella pitäisi olla luotettavia, eikä ole kyllä paljoa tullut valitusta Vagarenassa tai Vagfinissä vastaan. Joillakin on karstottumisen takia alkanut syömään öljyä, eli öljyt kuitenkin kannattaa vaihtaa 15tkm välein 30tkm sijaan. Vanhempien Skoda Octavia CHPA oli todella hyvällä suorituskyvyn ja kulutuksen suhteella. Matka-ajossa meni helposti 5 litran tuntumaan ja allekin (tankatessa mitattuna) ja 0-100 taittui 8 sekunnissa. Ja itse en varmasti ole niitä, jotka eivät uskalla painaa kaasua ja vetävät jonoa perässä. Nyt vanhemmilla on Passat 1.4 TSI koneella ja sylinterien lepuutustoiminnolla ja toiminut luotettavasti, vaikka kohta 200tkm mittarissa. Mitään vikaa ei ole ollut heillä eikä kuulemma edellisellä omistajallakaan. Tuo ei tosin tunnu suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen yhtä hyvältä, mikä johtunee varmaan isommasta autosta.

Toki TSI:tä ketjukoneella en ikinä enää ottaisi itselle. Ne ovat usein pommeja ja ketju ei kestä, vaikka sen ja kaiken ympäriltä vaihtaa. Näin ainakin pienemmissä TSI-koneissa. Ja DSG:n kanssa saa olla tarkkana. Mutta tässä pointtina oli uudemmat TSI-koneet hihnalla ja ne ovat hyviä koneita kulutuksen, suorituskyvyn ja luotettavuuden suhteen. Eli en tuomitsisi heti kaikkia TSI-koneita ja vageja paskaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran voin myöntää että yhtään VAG-konsernin laitetta en ole omistanut, mutta läheltä olen saanut seurata kymmenien eri vuosikymmenien virityksiä, on moottori rikkoja, öljynsyönti, nokka-akseli vikoja, jakopää vikoja, laatikkovikoja, sitten nämä kaikki sähköviat päälle ja poikki menevät johdot ja ruoste ongelmat.

Esimerkiksi meidän firmaan tuli aikanaan liisarina yli 50 volkkaria, kaikista tsi koneista hajosi jakopää ja sen jälkeen dsg.

Nyt jotkut oli ottanut taas volkkaria ja muut volvoja, volkkarit käy säännöllisesti 1-2krt huoltovälillä ylimääräisessä remontissa dsg, käsijarru, tms vian takia, volvoilla ajetaan 100tkm pelkillä huolloilla.

Volkkari kuskit valittaa milloin mistäkin kun turvavarusteet tekee haamu jarrutuksia tms. kojelauta kitisee, sisäkahva jää käteen...

Ei nämä takuunalaisessa autossa mullistavia asioita ole, mutta ilman takuuta olevaa VAG-konsernin vehjettä en huolisi.

Jokainen voi myöskin miettiä että joku syy tälläiselle viestiketjulle on ja se syy on varmaankin juuri ne viat mistä VAG on kuuluisa.

Ok, eli kollektiivin kokemus siis. Nuo luttelemasi asiat taitavat olla niitä kuuluisia tyyppivikoja.

Mutta taitaa vaan olla niin, että joka automerkillä on omat syntinsä, ja listat ovat pitkiä. merkistä ja mallista riippumatta.

 
Tuo DSG:n ongelmat ovat hyvä esimerki siitä miten asioita yleistetäään. Siitä on lukuisia versiota olemassa. Kuivaa, märkää, poikittaiskoneesen tai pitkittäiskoneesen. Tähän päälle luonnolliset evoluutioversiot. Sitä en kiellä, että tietty versio on ollut ongelmallisempi kuin joku toinen.
 
Niin, ei kai se pelkästään luotettavuus vaan myöskin se paljonko mahdolliset yleiset viat tulee maksamaan. Eikö nuo DSG-remontit yleensä takuun ulkopuolella aika kalliita hommia ole?
 
Ok, eli kollektiivin kokemus siis. Nuo luttelemasi asiat taitavat olla niitä kuuluisia tyyppivikoja.

Mutta taitaa vaan olla niin, että joka automerkillä on omat syntinsä, ja listat ovat pitkiä. merkistä ja mallista riippumatta.

Tuota listaa kun katsoo niin golf käyttäjien ilmoittamat viat on pitkä kuin nälkövuosi, Auris = muutama
 
Tuo DSG:n ongelmat ovat hyvä esimerki siitä miten asioita yleistetäään. Siitä on lukuisia versiota olemassa. Kuivaa, märkää, poikittaiskoneesen tai pitkittäiskoneesen. Tähän päälle luonnolliset evoluutioversiot. Sitä en kiellä, että tietty versio on ollut ongelmallisempi kuin joku toinen.
Ja sen myönnän että suurin osa dsg ongelmista on käyttäjän itse aiheuttama. Eräskin sankari ryömitti autoa jatkuvasti, piti ylämäessä kaasulla paikoillaan ym. ja 100tkm jälkeen laatikko entinen.
 
Ok, eli kollektiivin kokemus siis. Nuo luttelemasi asiat taitavat olla niitä kuuluisia tyyppivikoja.

Mutta taitaa vaan olla niin, että joka automerkillä on omat syntinsä, ja listat ovat pitkiä. merkistä ja mallista riippumatta.


Tätäpä. Kauhean vaikea saada selvää asiaan perehtymättömänä siitä, että missä vuosimalleissa ja vaihdelaatikoissa näitä vanhoja tyyppivikoja on. Sellainen käsitys minulla olikin, että TSI ja DSG ongelmat on pitkälti osin korjattu. Kun VAG pilasi maineensa niin pahasti 10-luvun alussa noissa sekoiluissa, että internetkeskustelut ovat täynnä vähän mutupohjaista Esson baari -tarinaa, jossa jokaikinen TSI-moottori jättää tielle heti kun poistut liikkeen pihasta.

Ketju vaihtui hihnaan mk7 korissa noissa moottoreissa.

...jonka vuoksi esimerkiksi tämä tieto oli jäänyt minulta huomaamatta internethauilla. Tämän perusteella kyllä 2012 jälkeisen TSI-koneen uskaltaa ostaa siinä missä minkä tahansa samanikäisen koneen, lukuunottamatta ehkä Puretechiä, jossa taas on omat vikansa.

Mutu ja kuulopuheina: 1.2 kuulemma omaa nykimis ominaisuutta ja 1.4 kuluttaa bensaa ja vuotaa jostain automaattilaatikon välistä öljyä tms.

Itse katselisin uudempaa tekniikkaa, eli 1.0 ja 1.5 koneilla (molemmilla moottoreilla itseasiassa autot itselläki ollut). Omassa 1.5 yksilössä oli moottorinohjauksessa jotain, sillä se vei paljon bensaa. Treenikaverilla taas on yhtä pihi kuin 1.0.
En jaksanut seatin takuun kanssa tapella kun eivät saaneet Seatilta lupaa ekalla tutkimiskerralla korjata vikaa, vaan olisi pitänyt ottaa puolen päivän ajan tilalla kokopäivän aika. Itse kyllä varasivat vain puolen päivän ajan, mutta että vielä 2 korjaamopäivää tuon lisäksi...

Vaihdoin autoa, niin ominaisuus poistui samalla. Autoliikkellä kun on aikaa makuuttaa autoa takuukorjauksessa.. Nyt on kuitenkin molemmat autot 1.0 tsi. Vaikka mitään tehoimeitä nuo eivät ole, mutta eivät paljoa kulutakaan ja moottorit on pelanneet

vaggineiden ruostumisherkkyyden vuoksi tosin uusi toyota on jo tilattu, niin "pääsee" oman ajon VAG tuotoksesta eroon.
Itsellä yli 200tkm ajettu 1.4tsi mk7 Golf, jakopää siis hihnalla ja nuo tuntuvat kestävän toisin kuin vanhemmat ketju versiot.
Moottorin osalta lähinnä öljynvaihdoillla menty, joku maahantuojan korjaus taisi olla sytytyspuolen osiin liittyen? Nyt kilometrien karttuessa öljyä alkanut kulumaa n.1litra/10-15tkm, en pitäisi vakavana.
Oikein hyvä ja mukava luonteinen moottori kohtuullisella kulutuksella, en ymmärrä mistä @Jamboa keksi mutuilla että kulutus on jotenkin suurta?

Tuossa joitain esimerkkikulutuksia oman omistuksen varrelta. Tuo pidemmän ajan keskikulutus on ajettu normaalissa käyttöympäristössä ilman "pihistelyä", samoin tuo n.500km siirtymä lähes 100km/h keskinopeudella.
Omien mittauksien mukaan noihin kulutuksiin pitää lisätä n.4% niin ollaan lähellä totuutta.
Edit. Ajot ajettu keväällä/kesällä, muistaakseni ilman ilmastoinnin tarvetta ja ruuhissa ei juuri tarvinnut istua.

Kiitos näistä.
 
Vuorossaan seitsemäs VAG:n TSI auto tulossa meidän taloon. Ensimmäinen joka oli vm 2010 1.8 TSI vei jonkun verran öljyä, muistaakseni 1 dl/1000 km. Tämän jälkeen ei minkään TSI koneen kanssa ole ollut mitään ongelmaa, tosin minkään kanssa ei olla kyllä ajettu yli 100 tkm. DSG: stä ei vielä hirveästi kokemusta, ensimmäinen on ajossa ja toinen tulossa.
 
Ei minullakaan näistä ole pahaa sanottavaa. Kolmas DSG ( Stronic ) ja kolmas TSI ( TFSI ) menossa. Hyvin ovat toimineet. Eka TFSI söi tosin oljyä, mutta maahantuoja laittoi kuntoon omaan piikkiinsä.
 
Eilen VW Golf Alltrack -18:a pestessä huomasin, että ajovalojen alareunaan lasin sisäpuolelle on tiivistynyt kosteutta. Mitään halkeamia ei näytä olevan. Normaalia VW laatua vai onko aihetta reklamoida? Varmaan nauravat ulos merkkihuollosta... Autolla ei taida olla kilometrejä kuin n. 70tkm. Nuo on vielä jotkut Xenon/led mitkälie-umpiot eli itse ostettuna maksanevat puolen auton verran, jos joskus lopettavat toiminnan tuon kosteuden pääsyn takia.

Eipä ole edes ikäloppuihin ranskalaisiin autoihin tähän mennessä mennyt kosteutta umpioihin vai liekö vain ollut hyvää tuuria.
 
Eilen VW Golf Alltrack -18:a pestessä huomasin, että ajovalojen alareunaan lasin sisäpuolelle on tiivistynyt kosteutta. Mitään halkeamia ei näytä olevan. Normaalia VW laatua vai onko aihetta reklamoida? Varmaan nauravat ulos merkkihuollosta... Autolla ei taida olla kilometrejä kuin n. 70tkm. Nuo on vielä jotkut Xenon/led mitkälie-umpiot eli itse ostettuna maksanevat puolen auton verran, jos joskus lopettavat toiminnan tuon kosteuden pääsyn takia.

Eipä ole edes ikäloppuihin ranskalaisiin autoihin tähän mennessä mennyt kosteutta umpioihin vai liekö vain ollut hyvää tuuria.

Hyvää tuuria sulla on ollut.
Eiköhän se kosteus sieltä häviä itsekseen. Ainakin -15 passatissa ("highline led") saattaa välillä tietyissä olosuhteissa olla kosteutta sisäpinnalla mutta aina kun on katsonut "seuraavan kerran" niin on kuivaa.
Varsinkin jos autoa pesee erilaisissa olosuhteissa niin silloin tällöin mahdollista. Noissa ledeissä taitaa vagilla olla kaikissa puhaltimet jotka jäähdyttää kesällä ja talvella siirtää lämpöä umpion sisäpintaa vasten joka varmaan sen lisäksi että pitää ulkopintaa sulana niin myös kuivattaa paikkoja. Omilla "lampuilla" on jo yli 300tkm takana että kestävyyttä lie turha murehtia. Näissä vielä kaikki häikäisemättömät kaukovalotoiminnot yms.

Vag autojen monet ongelmat:
Samaisesta passatista hajosi ratin "kellojousi", vai miksi tuota nyt bruukataankin kutsua. Napit lakkasi toimimasta ja airbag-valo loimotti. Eipä ole mistään autosta koskaan aikaisemmin hajonnut.
Näköjään niin paljon hajoilee vaggineista näitä että autodoc myi ei oota, joten hain romikselta käytetyn vastaavan osan jostain 60tkm ajetusta e-golfista.
Vehje pelittää taas. :D Tosin näyttää siltä että näitä on hajonnut jopa vain 60tkm ajetuista autoista. *kop kop*.
Yritin myös korjata vanhaa mutta kolvausvehkeeni eivät ole riittävän mikrokirurgiset.
 
Hyvää tuuria sulla on ollut.
Eiköhän se kosteus sieltä häviä itsekseen. Ainakin -15 passatissa ("highline led") saattaa välillä tietyissä olosuhteissa olla kosteutta sisäpinnalla mutta aina kun on katsonut "seuraavan kerran" niin on kuivaa.
Varsinkin jos autoa pesee erilaisissa olosuhteissa niin silloin tällöin mahdollista. Noissa ledeissä taitaa vagilla olla kaikissa puhaltimet jotka jäähdyttää kesällä ja talvella siirtää lämpöä umpion sisäpintaa vasten joka varmaan sen lisäksi että pitää ulkopintaa sulana niin myös kuivattaa paikkoja. Omilla "lampuilla" on jo yli 300tkm takana että kestävyyttä lie turha murehtia. Näissä vielä kaikki häikäisemättömät kaukovalotoiminnot yms.

Vag autojen monet ongelmat:
Samaisesta passatista hajosi ratin "kellojousi", vai miksi tuota nyt bruukataankin kutsua. Napit lakkasi toimimasta ja airbag-valo loimotti. Eipä ole mistään autosta koskaan aikaisemmin hajonnut.
Näköjään niin paljon hajoilee vaggineista näitä että autodoc myi ei oota, joten hain romikselta käytetyn vastaavan osan jostain 60tkm ajetusta e-golfista.
Vehje pelittää taas. :D Tosin näyttää siltä että näitä on hajonnut jopa vain 60tkm ajetuista autoista. *kop kop*.
Yritin myös korjata vanhaa mutta kolvausvehkeeni eivät ole riittävän mikrokirurgiset.
Kiitos vastauksesta. Pitääpä tarkkailla katoaako kosteus itsestään. Tästäkin hajosi muuten kellojousi - olisiko ollut 40tkm mittarissa silloin. On muuten silläkin hintaa, jos maahantuoja ei tule vastaan.
 
Tuota listaa kun katsoo niin golf käyttäjien ilmoittamat viat on pitkä kuin nälkövuosi, Auris = muutama
Silti ostaisin koeajon perusteella Golfin silläkin riskillä että jotain voi rikkoutua, oma on kyllä sen 200tkm toiminut ihan hyvin.
Eihän Auriksella voi ajaa selvinpäin, on autoilun fiilis melko kaukana kun cvt huutaa ja melu peittää alleen kaiken keskustelun. Ohjauskin on suoraan lainattu lasten polkuautosta...
 
Kiitos vastauksesta. Pitääpä tarkkailla katoaako kosteus itsestään. Tästäkin hajosi muuten kellojousi - olisiko ollut 40tkm mittarissa silloin. On muuten silläkin hintaa, jos maahantuoja ei tule vastaan.
40tkm? Shit... :rage: On. 60tkm ajettu maksoi 60€. Autodocilta erinimiset tarvikkeet noin 200€. Marmorilta varmaan 400-500€.
 
Varsinainen asiantuntija.

PS. Muista huutaa allahu akbar ku DSG tai TSI poksahtaa, turkkilaisten tekemästä autosta puhutaan kuitenkin
Kommenttini sisälti ehkä hieman sarkasmia ja yleistystä Toyotasta, aivan kuten suurin osa tämän ketjun viesteistä muutenkin.

Ps. Turkissa on tehty/tehdään myös Toyotaa. Esim. Corolla vuoteen 1994 saakka, Corolla verso (2009-2018), Auris (2007-2012), C-HR (2016 ->).
Siihen en ota kantaa mitä pitää huutaa jos Toyotasta hajoaa jotain, kai sekin on mahdollista
 
Kommenttini sisälti ehkä hieman sarkasmia ja yleistystä Toyotasta, aivan kuten suurin osa tämän ketjun viesteistä muutenkin.

Ps. Turkissa on tehty/tehdään myös Toyotaa. Esim. Corolla vuoteen 1994 saakka, Corolla verso (2009-2018), Auris (2007-2012), C-HR (2016 ->).
Siihen en ota kantaa mitä pitää huutaa jos Toyotasta hajoaa jotain, kai sekin on mahdollista
Itse olen ymmärtänyt Toyotalla olevan nykyään aiempaa enemmän ongelmia mutta hyvin toimivat huoltopalvelut ovat hoitaneet ne ilman isompia kohuja.
 
Hyvää tuuria sulla on ollut.
Eiköhän se kosteus sieltä häviä itsekseen. Ainakin -15 passatissa ("highline led") saattaa välillä tietyissä olosuhteissa olla kosteutta sisäpinnalla mutta aina kun on katsonut "seuraavan kerran" niin on kuivaa.
Varsinkin jos autoa pesee erilaisissa olosuhteissa niin silloin tällöin mahdollista. Noissa ledeissä taitaa vagilla olla kaikissa puhaltimet jotka jäähdyttää kesällä ja talvella siirtää lämpöä umpion sisäpintaa vasten joka varmaan sen lisäksi että pitää ulkopintaa sulana niin myös kuivattaa paikkoja. Omilla "lampuilla" on jo yli 300tkm takana että kestävyyttä lie turha murehtia. Näissä vielä kaikki häikäisemättömät kaukovalotoiminnot yms.

Vag autojen monet ongelmat:
Samaisesta passatista hajosi ratin "kellojousi", vai miksi tuota nyt bruukataankin kutsua. Napit lakkasi toimimasta ja airbag-valo loimotti. Eipä ole mistään autosta koskaan aikaisemmin hajonnut.
Näköjään niin paljon hajoilee vaggineista näitä että autodoc myi ei oota, joten hain romikselta käytetyn vastaavan osan jostain 60tkm ajetusta e-golfista.
Vehje pelittää taas. :D Tosin näyttää siltä että näitä on hajonnut jopa vain 60tkm ajetuista autoista. *kop kop*.
Yritin myös korjata vanhaa mutta kolvausvehkeeni eivät ole riittävän mikrokirurgiset.
Volkkari kyllä hienosti yrittää mennä siitä mistä aita on matalin.

Doug demurokin kritisoi samaa asiaa uuden golfin kohdalla ja näyttäähän tuo sisusta aivan helvetin halvalta tuohon hintaan


 
Itse olen ymmärtänyt Toyotalla olevan nykyään aiempaa enemmän ongelmia mutta hyvin toimivat huoltopalvelut ovat hoitaneet ne ilman isompia kohuja.
Kaikissa autoissa on ongelmia ja vikoja, toisissa ne tulee vain aikasemmin kuin toisissa.
 
Doug demurokin kritisoi samaa asiaa uuden golfin kohdalla ja näyttäähän tuo sisusta aivan helvetin halvalta tuohon hintaan

Pitää kuitenkin aina muistaa että se on Golf jonka lähtöhinta on se mikä on ja VW ei ole mikään premium merkki. Ei siitä nyt voi muuttaa totaalisesti toiseksi vaikka GTI merkki persuksissa on. Golf kestää vertailun varsin hyvin saman hintaluokan kulkineisiin.
GTI golfin juju on siinä, että se on erittäin hyvä ja nautinnollinen ajettava ja menohalujakin riittää aivan riittävästi, ei se, että sisusta olisi viimoisen päälle tikattu. Konsernilla on sitten muita merkkejä ja malleja siihen tarkoitukseen.

Hienolta laitteelta tuo minusta vaikuttaa. Kelpasi varsin hyvin omaan pihaan.
 
Pisti muuten silmään että ainakin VW T-Rocia myydään joissain maissa ns. Tiptronicin kanssa, kun esim Suomessa on DSG kuten olettaa saattaa.
Mistäköhän moinen, kun tuntuu että noita tiptroniceja ei ole nähty ainakaan vuosikymmeneen? Tietääköhän joku VAG-expertti taustoja
 
Pisti muuten silmään että ainakin VW T-Rocia myydään joissain maissa ns. Tiptronicin kanssa, kun esim Suomessa on DSG kuten olettaa saattaa.
Mistäköhän moinen, kun tuntuu että noita tiptroniceja ei ole nähty ainakaan vuosikymmeneen? Tietääköhän joku VAG-expertti taustoja

Tiptronicia on näemmä tarjolla vain Etelä-Afrikassa 1.4 TSI:n kanssa, joka taitaa olla pudotettu pois euroopan markkinoilta, paitsi hybridinä. Paikallinen autosivusto oli näemmä kysynyt asiaa ihan valmistajalta: www.carmag.co.za/news/why-the-sa-spec-volkswagen-t-roc-14-tsi-will-drop-the-brands-dsg/
 
Niin, ei kai se pelkästään luotettavuus vaan myöskin se paljonko mahdolliset yleiset viat tulee maksamaan. Eikö nuo DSG-remontit yleensä takuun ulkopuolella aika kalliita hommia ole?
Mekatroniikka, kytkinasetelmat ja vauhtipyörä on sellaiset 4000€ pajalla. Marmorilla 14k€. Stronic dl501.. eivät edes korjaa vaan haluavat uusia koko laatikon ja sekin 4h tutkinnan mukaan, jonka aikana oli ajettu ja kuulosteltu ulkoa ääniä. Jostain kumman syystä auto kävi laatikoihin erikoistuneella pajalla. Luultavasti en käy koskaan audi centerin huollossa korjaamassa mitään takuun ulkopuolista. Taso kuin tusina-it-työläisellä Intiassa.

Näin muuten, omaa ja läheisten kokemusta 40k-200k ajetusta dsg autoista, niin parin kymmenen auton otannalla kaikista lahonnut laatikko ja yhdessä parikin kertaa tosin meni takuuseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 645
Viestejä
4 511 621
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom