VAG autojen monet ongelmat

Tuo tuntuu olevan aika yleistä näissä. Useampikin kohtalotoveri löytynyt. Kylmänä tai kuumana ei mitään ongelmaa ja käy oikein nätisti, mutta sitten jos ajon jälkeen kone pääsee jäähtymään ja lyö uudestaan käyntiin, niin kierrokset heijaa ylös alas. Joskus ollut pidempääkin poissa tuo ongelma. Kaikki mahdolliset on tutkittu, mutta mitään selitystä ei ole löytynyt.

Jotain juttua ollut, että tuo johtuisi päästöhuijaussoftasta. Sen takia miettinyt ihan auton ohjelmointia ja samalla saisi lisää tehoakin. Yritin myös kiertää ongelman nostamalla tyhjäkäyntikierroksia hieman, mutta OBD Eleveniltä ei löytynyt asetusta sille. Letkulämmittimen käyttö talvella saa samat oireet aikaan, kun ECU luulee moottorin olevan todellista lämpöisempi.
Mulla alkoi nyt aamulla webaston käytön jälkeen heitellä moottorin kierrosluku B7 Passat 1.6 TDI CAYC:ssa. Kun kaasua polkaisee kerran vähänkään, käyntinopeus tasoittuu. Käyttäytynee samalla tavalla kuin sulla mutta mulla webasto ja sulla letkulämppäri. Oletko ihan korjaamolla tutkituttanut tätä? Muuten kone toimii mielestäni täysin normaalisti. Epäilisin itse suutinpuolen tai egr:n ongelmaa mut toisaalta kulutus ja käynti on kyllä muuten ihan normaalia. Fortea polttoainejärjestelmään en ole vielä kokeillut mut heitän semmosen kokeeksi tankkiin kunhan saan tankin ajettua lähes tyhjäksi ensin.

Onko joku löytänyt ratkasua tähän?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla alkoi nyt aamulla webaston käytön jälkeen heitellä moottorin kierrosluku B7 Passat 1.6 TDI CAYC:ssa. Kun kaasua polkaisee kerran vähänkään, käyntinopeus tasoittuu. Käyttäytynee samalla tavalla kuin sulla mutta mulla webasto ja sulla letkulämppäri. Oletko ihan korjaamolla tutkituttanut tätä? Muuten kone toimii mielestäni täysin normaalisti. Epäilisin itse suutinpuolen tai egr:n ongelmaa mut toisaalta kulutus ja käynti on kyllä muuten ihan normaalia. Fortea polttoainejärjestelmään en ole vielä kokeillut mut heitän semmosen kokeeksi tankkiin kunhan saan tankin ajettua lähes tyhjäksi ensin.

Onko joku löytänyt ratkasua tähän?
Mulla on Octavia tuolla samalla koneella ja säteilylämmitin. Sama ominaisuus ollut kolme vuotta/40000km. Jossain vaiheessa laitoin EGR simulaattorin ja tulppasin kanavan. Ei vaikutusta tuohon asiaan. En vaivannut päätäni sen enempää tuolla asialla. Varmaan osaisivat huollossa tai dieselkorjaamolla sanoa, mistä tuo johtuu, mutta en ole viitsinyt kysyä.
 
Mulla alkoi nyt aamulla webaston käytön jälkeen heitellä moottorin kierrosluku B7 Passat 1.6 TDI CAYC:ssa. Kun kaasua polkaisee kerran vähänkään, käyntinopeus tasoittuu. Käyttäytynee samalla tavalla kuin sulla mutta mulla webasto ja sulla letkulämppäri. Oletko ihan korjaamolla tutkituttanut tätä? Muuten kone toimii mielestäni täysin normaalisti. Epäilisin itse suutinpuolen tai egr:n ongelmaa mut toisaalta kulutus ja käynti on kyllä muuten ihan normaalia. Fortea polttoainejärjestelmään en ole vielä kokeillut mut heitän semmosen kokeeksi tankkiin kunhan saan tankin ajettua lähes tyhjäksi ensin.

Onko joku löytänyt ratkasua tähän?
En ole käynyt korjaamolla tuon takia vielä. Mikään perus nyrkkipaja tuskin pääsee tutkimaan yhtä kattavasti kuin itse OBD Elevenillä, niin pitäisi melkein käydä merkkihuollossa, mikä taas maksaa. Kierrosten heittelyn letkulämmitintä käyttäessä kyllä ymmärrän, kun ECU luulee koneen olevan lämpöisempi kuin se todellisuudessa on. Sitä en vain ymmärrä, miksi tuota tapahtuu välillä myös silloin, kun koneen ajaa lämpöiseksi ja sitten päästää jäähtymään. Omalla kohdalla kaasun polkaisu ei vielä riitä korjaamaan tuota, vaan pitää ajaa hetki.

Tuo ongelma on välillä kuukausia poissa ja välillä tulee takaisin. Hieman kiusallinen vaiva silloin, kun osuu päälle, mutta ei mitään vakavaa kuitenkaan.
 
Vaihdoin kutoskoppaseen Golffiin akun. Laitoin OBD elevenillä akun sopeutukseen koodin 070 EXI 0020210921. Akku oli siis 70Ah Exiden akku. Sarjanumeroksi heitin päivämäärän. Onko tämä OK? Löysin netistä tälläset ohjeet :D Kyseessä start-stopilla oleva auto
Samalla tavalla omaan Vaggilaiseen vaihdoin akun. Nuissahan riittää kun yhden numeronkin vaihtaa niin auto hoksaa että nyt on eri akku. Ah arvon vaan katsoo että on kohdillaan ja että uusi akku on täydessä varauksessa ennen asennusta. Fleece taisi olla akkutyyppi AGM akulle.
 
Samalla tavalla omaan Vaggilaiseen vaihdoin akun. Nuissahan riittää kun yhden numeronkin vaihtaa niin auto hoksaa että nyt on eri akku. Ah arvon vaan katsoo että on kohdillaan ja että uusi akku on täydessä varauksessa ennen asennusta. Fleece taisi olla akkutyyppi AGM akulle.
Avaatko tätä akku juttua ihan mielenkiinnosta, miksi auto haluaa tietää et on uusi akku jne,
 
Uusi akku pitää ohjelmoida autoon. Muuten ei auto toimi.

Mistä vuosimalleista lähtien suunnilleen noin on. Kyseessä A6 vuosimalli jotain 06-07, en muista kun ei oma. Kuitenkin kyseinen kuuhun ja takaisin ajettu vehje hyytyi pikkuviasta, jälleen kerran. Akku vedetty tyhjäksi ties kuinka monta kertaa, viimeksi kun näin niin uusi akku oli paikoillaan, auto lähti käyntiin. Siirtynyt muutaman metrin, en tiedä ajamalla vai työntämällä. Automaattiloota ainakin seonnut. Nyt sitten pojat ihmettelee missä vika. Enkä tosiaan tiedä tarkemmin mitä tekee tai ei tee.

Viikossa asia ei ole tän pidemmälle edennyt, olisko se ohjelmointi sitten ratkaisu?
 
Mistä vuosimalleista lähtien suunnilleen noin on. Kyseessä A6 vuosimalli jotain 06-
Kyllä tuon ikäinen taitaa jo tarvita koodausta kun akun vaihtaa. Siellä on sen verran älyä latauksenhallinnassa että jos ei autolle kerrota akun vaihtuneen (ja mahdollisesti speksien muuttuneen) niin lataus ei toimi oikein ja uusikin akku on nopeasti sökö.
 
Mistä vuosimalleista lähtien suunnilleen noin on. Kyseessä A6 vuosimalli jotain 06-07, en muista kun ei oma. Kuitenkin kyseinen kuuhun ja takaisin ajettu vehje hyytyi pikkuviasta, jälleen kerran. Akku vedetty tyhjäksi ties kuinka monta kertaa, viimeksi kun näin niin uusi akku oli paikoillaan, auto lähti käyntiin. Siirtynyt muutaman metrin, en tiedä ajamalla vai työntämällä. Automaattiloota ainakin seonnut. Nyt sitten pojat ihmettelee missä vika. Enkä tosiaan tiedä tarkemmin mitä tekee tai ei tee.

Viikossa asia ei ole tän pidemmälle edennyt, olisko se ohjelmointi sitten ratkaisu?

2005 tuli A6:sta C6-versio myyntiin ja siitä alkaen on ollut virranhallinta järjestelmä mihin pitää akku ohjelmoida. Virranhallinta laskee akusta otettuja ja akkuun ladattua virtaa ja siitä päättelee akun varauksen tilaa. Pohjatiedoiksi jäjestelmä haluaa akun koon ja tyypin, sekä sarjanumerolla selvitetään koska vaihtuu akku. Käsittääkseni virranhallintajärjestelmässä erilaisia "profiileja" eri kokoisille ja tyyppisille akuille.

Vähän hankala näillä tiedoilla on sanoa missä vika, mutta en usko että akun väärä koodaus noin isoa vikaa saa aikaan. Siinäkin järjestelmässä on käsitääkseni mukatuvat adatiot. Eri ohjausyksiköt kyllä voi alkaa sekoilla alijänitteessä. Vikakoodien luvulla ja mittailemalla voisi päästä paremmin perille, mutta voisi itsellä tulisi mieleen moottorin ja rungon välisten virtakaapelien tarkastaminen
 
Kyllä tuon ikäinen taitaa jo tarvita koodausta kun akun vaihtaa. Siellä on sen verran älyä latauksenhallinnassa että jos ei autolle kerrota akun vaihtuneen (ja mahdollisesti speksien muuttuneen) niin lataus ei toimi oikein ja uusikin akku on nopeasti sökö.

Kiitos, täytyy käydä kyselemässä mikä siellä on ongelma - ja kertoa että käynti korjaamolla auttaa.

@Bauer Ehditkin vastata tässä välissä. Tunnen yhden VAG mekaanikon, jolla nyt jonkunlainen vikakoodin lukija löytyy. Ja muutenkin osaa varmaan minuutissa sanoa mikä on vika kun pääsee kamppeen näkemään. Sehän varmaan pientä korvausta vastaan voi käväistä katsomassa.

Kun 18v jonne ostaa tuollaisen vanhan premiumin, niin tälläistä se on. Ja varaa ei ole mennä marmorille...
 
Kuulostaako teidän mielestä tässä koneen käynti normaalilta? Kuuluuko "hujeltaa" tuolla tavalla n. 1000-1100 rpm kierroksilla? Isommilla kiekoilla tai matalammalla tyhjäkäynnillä ei tuota hujellusta erotu. 1.6 TDI CAYC.

 
Millainen auto on mielestänne Skoda Roomster 2007 1,6 BTS kone? Siinä on jakoketju, ei ilmastointia eikä vakionopeudensäädintä. Turbokin puuttuu. Sikäli hyvä homma, että rikki meneviä laitteita on vähemmän.
 
Kuulostaako teidän mielestä tässä koneen käynti normaalilta? Kuuluuko "hujeltaa" tuolla tavalla n. 1000-1100 rpm kierroksilla? Isommilla kiekoilla tai matalammalla tyhjäkäynnillä ei tuota hujellusta erotu. 1.6 TDI CAYC.



Ei oo enää omassa omistuksessa autoa missä on tuo moottori, mutta muistan kyllä regeneroinnin aikana samanlaista ääntä kuunnelleeni, toki vaimeampana kun en kertaakaan sitä konepelti auki kuunnellut.
 
Kuulostaako teidän mielestä tässä koneen käynti normaalilta? Kuuluuko "hujeltaa" tuolla tavalla n. 1000-1100 rpm kierroksilla? Isommilla kiekoilla tai matalammalla tyhjäkäynnillä ei tuota hujellusta erotu. 1.6 TDI CAYC.


Itselläkin pitää samankaltaista ujellusta CAYC juuri +1000RPM kierroksilla. DPF-polton aikana erityisesti ääni on melko voimakas ja samoin kylmäkäynnistyksen jälkeen. Pienikin kaasun painallus tai sitten normaalit tyhjäkäyntikierrokset, niin ääni katoaa.

Tuota tutkittiin autoliikkeen takuun piikkiin joskus merkkihuollossa, eli moniurahihna käytettiin pois, jakopääkoppa avattiin ja kaikki paikat kuunneltiin stetoskoopilla. Ei löytynyt mitään, eli ilmeisesti normaalia, eikä ääni ole muuttunut 50tkm aikana. Koeajossa Golf samalla koneella ujelsi ja joskus kauppojen parkkipaikoilla tuon äänen kuullessaan tietää jo, että kohta paikalle saapuu Vag-konsernin tuote CR-koneella :D
 
^ Huojentava tieto että kuulostaa ihan normaalilta. Olin ihan varma että joku laakeri siellä ääntää/hihna kireällä. Erikoista ettei oikein netistäkään löytynyt vastaavia kokemuksia, ilmeisesti nämä on sitten jo uutena olleet tämmösiä niin ei ole kovin moni ihmetellyt tuota ääntä.
 
Ei kyllä mitään normaalista poikkeavaa, lakkaa jo ressaamasta.

Mitäs ootte siitä mieltä että mun edellistä VAG:ia korjattiin varmaan 10-15ke edestä vuoden aikana - silti ostin uuden volkkarin.
 
Ei kyllä mitään normaalista poikkeavaa, lakkaa jo ressaamasta.

Mitäs ootte siitä mieltä että mun edellistä VAG:ia korjattiin varmaan 10-15ke edestä vuoden aikana - silti ostin uuden volkkarin.
Mitä vaggi kyseessä ja mitä kaikkea sitä on laitettu?
 
Mitä vaggi kyseessä ja mitä kaikkea sitä on laitettu?

Oon siitä tässä ketjussa jotain horissutkin.
Edellinen oli 2017 2.0tdi Passat.
100-150tkm välillä tehtiin ainakin (nyt tulee ulkomuistista parin vuoden takaa)

DSG kytkinpakat
Sen jälkeen erikseen vähän tämän jälkeen mekatroniikka
EGR
Jakopää 2x (ensin vuosi jäähdytysnestettä jostain jakohihnalle ja tämän jälkeen hajosi nokista / nokkapyöristä (?) jotain että alkoi pitämään kunnon mekkalaa)
Vauhtipyörä alkoi kalkattamaan

+ Jotain randomia vielä mitä en nyt juuri muista.
 
Millainen auto on mielestänne Skoda Roomster 2007 1,6 BTS kone? Siinä on jakoketju, ei ilmastointia eikä vakionopeudensäädintä. Turbokin puuttuu. Sikäli hyvä homma, että rikki meneviä laitteita on vähemmän.
Kurja auto, jos ei ole vakionopeudensäädintä. Ainakaan itse en kestäisi hetkeäkään ilman, en edes kaupungissa.
 
Kurja auto, jos ei ole vakionopeudensäädintä. Ainakaan itse en kestäisi hetkeäkään ilman, en edes kaupungissa.
Jännä. Itse en vakkaria käytä oikeastaan mihinkään. Paljon kivemmin menee jalalla nopeuden muutos. Vakkarilla joutuu räpeltämään viiksestä koko ajan ellei halua ajaa 15-20km/h alinopeutta ettei saavuta ketään. Adaptiivinen vakkari on sitten eri asia :D
 
Jännä. Itse en vakkaria käytä oikeastaan mihinkään. Paljon kivemmin menee jalalla nopeuden muutos. Vakkarilla joutuu räpeltämään viiksestä koko ajan ellei halua ajaa 15-20km/h alinopeutta ettei saavuta ketään. Adaptiivinen vakkari on sitten eri asia :D
Juu edellisissä autoissa oli ihan perinteisen mallin vakkarit, ja sen käyttö iskostui niin selkärankaan että kaupungissakin siirtymämatkoilla esikaupunkikaduilla ja melkein kaikkialla muualla paitsi oikein hitaassa nurkka-ajossa tuli käytettyä. Varmaan 75% ajoajasta oli kaiken kaikkiaan vakkari päällä. Volvossa napit oli ratissa niin hyvin peukalon ulottuvilla, että vakkaria oli helppo kytkeä päälle/pois ja muuttaa asetettua nopeutta liikennetilanteen mukaan. Jonoutuneella kesäruuhkan kaksikaistamaantiellä oli tietysti mälsää kun jopa monta tuntia piti ajaa jonossa nopeuden pumpatessa +/- 20 km/h.

Adaptiivinen on kyllä ihana, paitsi moottoritiellä kun nappaa kiinni edelläajavan nopeuteen niin kaukaa.
 
Vakkaria käytän myös käytännössä lähes aina. VAG:illa tosiaan motarivauhdeissa ACC ottaa kyllä turhan kaukaa. Nykyään kun ei osata motarilla ajaa niin ajan henkeen kuuluu "hiillostaminen" jotta ne hitaammat tajuaa siirtyä siitä vasemmalta kaistalta junnaamasta. Volkkarin ACC jää sen verran pitkälle lyhimmälläkin asetuksella että sitä "päälleajamisen" fiilistä ei edessä ajavalle tule lainkaan -> Täten ajellaan sitten vaikka tyhjällä motarilla sitä vasenta kaistaa ja nopeammat joutuvat sitten tekemään kaiken maailman kevätjuhlaliikkeitä.
 
Onko kukaan löytänyt keinoa hiljentää tuota piipitystä tuosta saatanan tekemästä Skoda Octaviasta (2021 G-tec porrasperä), kun Travel Assist ja SoS ei saa yhteyttä sinne Skodan palvelimelle? Järki lähtee kun tuo paska ei lopeta sitä piipittämistä, enkä tiedä miten sen saisi hiljennettyä. Vaikka kuinka ns. Kuittaa ilmoituksen, niin auto jatkaa pimpottamista.
Muutenkin tuo helvetin laitos osaa vain vittuilla. Ei tunnista avaimesta minun tiliä suurimman osan ajasta ja jatkuvasti pitää kirjautua uudestaan asetuksien hakua varten.

Jeesus miten voi tuollainen paska olla muka vuoden auto... Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä näiden autojen kanssa. Mitään ei autoista ymmärretä.

Kiitos ja anteeksi.
 
Onko kukaan löytänyt keinoa hiljentää tuota piipitystä tuosta saatanan tekemästä Skoda Octaviasta (2021 G-tec porrasperä), kun Travel Assist ja SoS ei saa yhteyttä sinne Skodan palvelimelle? Järki lähtee kun tuo paska ei lopeta sitä piipittämistä, enkä tiedä miten sen saisi hiljennettyä. Vaikka kuinka ns. Kuittaa ilmoituksen, niin auto jatkaa pimpottamista.
Muutenkin tuo helvetin laitos osaa vain vittuilla. Ei tunnista avaimesta minun tiliä suurimman osan ajasta ja jatkuvasti pitää kirjautua uudestaan asetuksien hakua varten.

Jeesus miten voi tuollainen paska olla muka vuoden auto... Kyllä suomalaiset ovat tyhmiä näiden autojen kanssa. Mitään ei autoista ymmärretä.

Kiitos ja anteeksi.
Vähän samaa oli tuossa volkkarin grand californiassa mikä kävi vituttamaan. Autoon kun oli luonut pääkäyttäjän niin aina startatessa auto varmaan yritti yhteyttä jonnekin serverille.

Todella usein tuossa kesti kymmeniä sekuntteja ja tuona aikana ei esim. radio/mp3et muistitikulta lähteneet soimaan vaan radio vain yritti yhteyttä.

Lisäksi tuohon joutui aina välillä kirjautumaan tunnuksillaan uudelleen jossa eniten kyrpi se että auto ei edes muistanut tunnusta joka oli sähköpostiosoite vaan joutui joka kerta napuutelemaan osoitteen sekä salasanan.
 
Sori että on vähän OT, koska ei ole suoranaisesti ongelma.

Audi A4 Avant B9 2017 on menossa ohjelman mukaiseen huoltoon. Kysäisin samalla, että päivitelläänkö noita MMI (Multimedia Interface) softia muuten kuin takaisinkutsuissa tai kampanjoissa. Vastaus oli että ei päivitellä ja mitään uusia ominaisuuksia ei ole edes mahdollista lisätä jälkikäteen. Autossa on MMI Plus ja Virtual cocpit sekä B&O kaiutinpaketti. Nettiä selaillessa noita MMI softia on kyllä päivitelty ja käyttö on muuttunut jouhevammaksi ja mm. B&O settiin avautunut eriliset säädöt subwooferille. SW versiotkin ovat olleet uudempia kuin itsellä.

Autossa ja MMI käytössä ei siis ole mitään ongelmia, mutta jotenkin ATK miehenä aina haluaisi kaiken olevat up to date ja uusimmassa versiossa :) Jotenkin kuvittelisi, että 2017 vuoden jälkeen on kuitenkin tehty jotain korjauksia ja muutoksia alkuperäiseen softaan. Esim. Android Auton navigoinnin toimiminen Virtual cocpitin taustalla olisi jees, nyt sen kautta navigoidessa mittariston taustalla näkyy vain kompassi ikoni. Mutta ilmeisesti autopuolella tämä on ihan normi ja päivitykset tapahtuu vain pakon edessä? Nykyinen versio on:

SW version: 0678
EUROPE Version 13
 
Mutta ilmeisesti autopuolella tämä on ihan normi ja päivitykset tapahtuu vain pakon edessä?
En osaa sanoa onko yleisesti autopuolella, mutta volkkarikonsernilla kyllä. Mitään ei päivitetä ellei asiakas osaa suoraan valittaa jostakin bugista jonka uudempi versio korjaa.

Pois lukien tietenkin turvallisuuteen vaikuttavat korjaukset ja takaisinkutsut jotka on pakko tehdä. Mutta mitään infotainmentin päivityksiä ei tehdä "huvikseen".
 
2016 Seatin (TDI 150) ohjekirjassa sanotaan, että akkua ei saisi latailla (herkkien järjestelmien takia?). Haluaisin kuitenkin talvella ylläpitolaturilla välillä varmistaa, että lataus riittää webaston käytön takia. Löytyykö mitään ohjeita tällaisen lataamiseen? Riittävän laadukas laturi ja menoksi? AIkaisemmin huollosta kun kyselin eivät kommentoineet mitenkään.

Yhden kiinteästi asennettavan laturin ohjeissa mainittiin, että jos autossa on akun varauksen tarkkailujärjestelmä pitää kytkennässä noudattaa valmistajan ohjeita. Start-Stop kulkineessa sellainen luultavasti on. Onko tietoa mitä tällaiset ohjeet voisi olla?

Laturiksi ajattelin CTEK MXS 5.0 CTEK Ylläpitolaturi MXS 5.0 12V/5A | Motonet Oy https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B00DEID79G/
 
2016 Seatin (TDI 150) ohjekirjassa sanotaan, että akkua ei saisi latailla (herkkien järjestelmien takia?). Haluaisin kuitenkin talvella ylläpitolaturilla välillä varmistaa, että lataus riittää webaston käytön takia. Löytyykö mitään ohjeita tällaisen lataamiseen? Riittävän laadukas laturi ja menoksi? AIkaisemmin huollosta kun kyselin eivät kommentoineet mitenkään.

Yhden kiinteästi asennettavan laturin ohjeissa mainittiin, että jos autossa on akun varauksen tarkkailujärjestelmä pitää kytkennässä noudattaa valmistajan ohjeita. Start-Stop kulkineessa sellainen luultavasti on. Onko tietoa mitä tällaiset ohjeet voisi olla?

Laturiksi ajattelin CTEK MXS 5.0 CTEK Ylläpitolaturi MXS 5.0 12V/5A | Motonet Oy https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B00DEID79G/
Plussa plussaan ja miinus-kaapeli siihen maapisteeseen mikä on akun lähettyvillä. Joko semmonen lirpake yläpuolella/takana tai sitten pultti siinä akun oikealla puolella keulasta katsottuna.
 
2016 Seatin (TDI 150) ohjekirjassa sanotaan, että akkua ei saisi latailla (herkkien järjestelmien takia?). Haluaisin kuitenkin talvella ylläpitolaturilla välillä varmistaa, että lataus riittää webaston käytön takia. Löytyykö mitään ohjeita tällaisen lataamiseen? Riittävän laadukas laturi ja menoksi? AIkaisemmin huollosta kun kyselin eivät kommentoineet mitenkään.

Yhden kiinteästi asennettavan laturin ohjeissa mainittiin, että jos autossa on akun varauksen tarkkailujärjestelmä pitää kytkennässä noudattaa valmistajan ohjeita. Start-Stop kulkineessa sellainen luultavasti on. Onko tietoa mitä tällaiset ohjeet voisi olla?

Laturiksi ajattelin CTEK MXS 5.0 CTEK Ylläpitolaturi MXS 5.0 12V/5A | Motonet Oy https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B00DEID79G/
Ostaisin ennemmin Polar mallisen laturin.
 
MK7 Golfista irtosi kuskin puolen peruutuspeilin lasi, sain napattua tuon ennen kuin tippui maahan. Ihan siististi irronnut liimauksista, millähän liimalla tuon liimaisi takaisin?
 
Würthin kakspuoleinen teippi tms vastaava tai polymeerimassa. Molemmat kestävät myös kylmää ja antavat hieman periksi.
 
MK7 Golfista irtosi kuskin puolen peruutuspeilin lasi, sain napattua tuon ennen kuin tippui maahan. Ihan siististi irronnut liimauksista, millähän liimalla tuon liimaisi takaisin?
Taisi huikeat 10€ maksaa kun pari vuotta sitten liimautin superpin peilin paikalisessa lasiliikkeessä.
 
MK7 Golfista irtosi kuskin puolen peruutuspeilin lasi, sain napattua tuon ennen kuin tippui maahan. Ihan siististi irronnut liimauksista, millähän liimalla tuon liimaisi takaisin?

Kerran tälläisestä samanlaisesta Golfista olen saanut peilin kylkeen moottoritiellä, kun oli teipillä lähdetty asentamaan paikalleen. Joten älkää lähtekö 13 euron takia säästämään, vaikka tämä menikin nyt sen kyseisen auton liikennevakuutuksesta, oli keissi vaivaa aiheuttava.
 
Kunhan sai Motonetista toisella yrityksellä oikean osan käteen niin uusi lasi vaihtui paikoilleen ilman työkaluja. 2-puoli teippikin maksaa jo vitosen niin ei tuohon hintaan jaksa lähteä säätämään. Aluksi kuvittelin, että pitäisi isompikin kokonaisuus vaihtaa ja kalliiksi tulee mutta kerrankin näin.
 
Mahtaako noissa mk7 golfin ja saman ikäluokan passatin 90KW 1.4 TSI multifuel koneissa (CPVA) paljonkin eroa perus mallin (CHPA) koneeseen? Aika huonosti noista löytyy mitään tietoa.
 
Purkaa ajoneuvon osiksi diassembly tyyliin ja niputtaa osa osalta takaisin huomaten missä homma kusee kun jää käteen ylimääräisiä ruuveja ja muttereita
 
230tkm ajetussa 1.6 TDI CAYC -koneessa huomannut hytkähtelyä tyhjäkäynnillä. Ei näy kierroslukumittarissa, eikä kuule koneen äänestä ulkopuolellakaan, mutta sisällä istuessa noita yksittäisiä hytkähdyksiä tuntee persuuksissa. Välillä tulee jo heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja välillä puolilämpöiselläkin koneella, mutta ei koskaan täysin kuumalla. Jo auton oston jälkeen noita tuli silloin tällöin, mutta nyt vuosien mittaan tihentynyt.

Onko muilla ollut vastaavaa? Semmoinen kiva ongelma vielä, että OBD Eleven ei suostu kommunikoimaan uuden kännykän kanssa, eli pitää kaivaa joku vanha puhelin jostain. Sitten pääsee katsomaan koodit ja suuttimien korjausarvot. Luin netistä, että tuo palikka on aika nirso uusien puhelimien Bluetooth-versioiden suhteen...
 
Kerran tälläisestä samanlaisesta Golfista olen saanut peilin kylkeen moottoritiellä, kun oli teipillä lähdetty asentamaan paikalleen. Joten älkää lähtekö 13 euron takia säästämään, vaikka tämä menikin nyt sen kyseisen auton liikennevakuutuksesta, oli keissi vaivaa aiheuttava.

Eikä paljon peilit enää lämpene jos teipillä pistetty paikalleen.
 
Eikä paljon peilit enää lämpene jos teipillä pistetty paikalleen.
Miksi ei? Johto peiliin tulee kiinni missä on vastukset mitkä lämmittävät peiliä. Ei sillä kiinnitystavalla käsittääkseni ole väliä. Ainakin yhden peilin vaihtokokemuksella. Pointti ei toki ollut kannustaa käyttämään teippiä paikalleen laitossa.
 
Miksi ei? Johto peiliin tulee kiinni missä on vastukset mitkä lämmittävät peiliä. Ei sillä kiinnitystavalla käsittääkseni ole väliä. Ainakin yhden peilin vaihtokokemuksella. Pointti ei toki ollut kannustaa käyttämään teippiä paikalleen laitossa.

Ymmärsin niin että sivupeilistä lähtenyt pelkkä lasi liimauksestaan, lämmitinelementti jää edelleen paikalleen peilikoteloon. Jos siis 2-puoli teipillä lätkäisee kiinni takaisin jää sinne hyvä eristävä ilmakerros väliin eikä se teippi sitä lämpöä juuri johda. Volkkareissa johonkin väliin oli lähes ominaisuus, omastakin pirssistä lensi vauhista lasi.
 
Ymmärsin niin että sivupeilistä lähtenyt pelkkä lasi liimauksestaan, lämmitinelementti jää edelleen paikalleen peilikoteloon. Jos siis 2-puoli teipillä lätkäisee kiinni takaisin jää sinne hyvä eristävä ilmakerros väliin eikä se teippi sitä lämpöä juuri johda. Volkkareissa johonkin väliin oli lähes ominaisuus, omastakin pirssistä lensi vauhista lasi.
Okei. Kuvittelin, että peili teippattaisiin kokonaisuudessaan eikä tuollaista leikkaa liimaa operaatiota. Onhan noita toki erilaisia, mutta ensimmäisenä tuli tosiaan mieleen, että joskus yhdestä vaggilaisesta olen vaihtanut peilin, niin oli ihan kokonainen eikä mitenkään liimailtu. Vastukset oli itsessään peilin takana. No, aina oppii uutta.
 
Siis tällä tavalla irronnut. Säästin vielä tuon vanhan osan, motonetistä saa saman osan 13e. Tuo peltinen lärpäke pitää laittaa paikoilleen ja sitten vaan painaa sen peilin säätömoottorin telineeseen.

peili.jpgpeili2.jpg
 
Nytpäs niitä ongelmia tulee.

B7 Passat sytytti joulukuusen mittaristoon piipityksen kera. Vikakoodinlukija oli käsillä ja sain luettua ja nollattua koodin välittömästi, jolloin vikavalo sammui ja auto toimi normaalisti. Vikakoodiksi antoi 00301, joka on näissä ilmeisesti hyvin harvinainen ja viittaa ABS-pumppuun (V39). Auto oli paikallaan parkissa tyhjäkäynnillä käsijarrun varassa, jolloin pumpun ei pitäisi edes pyöriä. Ajoin vielä pidemmän lenkin testiksi runtua kunnolla antaen ja seisotin autoa pitkään tyhjäkäynnillä, mutta ei mitään ongelmaa. Absit toimivat tuttuun tapaan ja luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä kampeavat tarvittaessa vastaan.

Voikohan hajoava pumppu tai ABS-yksikkö antaa koodin tuolla tavalla ihan tyhjäkäynnillä? Tämä on se pahin, mitä pelkään. Netissä suurimmalla osalla koodi on kuitenkin johtunut huonosta kontaktista ja moni oli vaihdellut turhaan koko yksikköä. Täytyy putsata huomenna kaikki liittimet huolella ja tarkastaa releet ja sulakkeet. Äkkiseltään 40A sulake vaikutti ehjältä, mutta osalla sen hiusmurtumat aiheuttivat koodeja. Melkein voisi hakea uuden semmoisen merkkihuollosta kaiken varalta, kun ei paljoa maksa. Johdot ja liittimet olivat ruskean pölyn ja hämähäkinseitin peitossa.

Aiemminkin ollut ihan ihmeellisiä vikakoodeja muistissa jarruihinkin liittyen. Koskaan aiemmin ei ole vikavalot kuitenkaan syttyneet, eikä sama koodi ole tullut uudestaan nollauksen jälkeen. Akku, laturi ja akun kaapeleiden kontakti on ok kuitenkin.
 
Nytpäs niitä ongelmia tulee.

B7 Passat sytytti joulukuusen mittaristoon piipityksen kera. Vikakoodinlukija oli käsillä ja sain luettua ja nollattua koodin välittömästi, jolloin vikavalo sammui ja auto toimi normaalisti. Vikakoodiksi antoi 00301, joka on näissä ilmeisesti hyvin harvinainen ja viittaa ABS-pumppuun (V39). Auto oli paikallaan parkissa tyhjäkäynnillä käsijarrun varassa, jolloin pumpun ei pitäisi edes pyöriä. Ajoin vielä pidemmän lenkin testiksi runtua kunnolla antaen ja seisotin autoa pitkään tyhjäkäynnillä, mutta ei mitään ongelmaa. Absit toimivat tuttuun tapaan ja luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmä kampeavat tarvittaessa vastaan.

Voikohan hajoava pumppu tai ABS-yksikkö antaa koodin tuolla tavalla ihan tyhjäkäynnillä? Tämä on se pahin, mitä pelkään. Netissä suurimmalla osalla koodi on kuitenkin johtunut huonosta kontaktista ja moni oli vaihdellut turhaan koko yksikköä. Täytyy putsata huomenna kaikki liittimet huolella ja tarkastaa releet ja sulakkeet. Äkkiseltään 40A sulake vaikutti ehjältä, mutta osalla sen hiusmurtumat aiheuttivat koodeja. Melkein voisi hakea uuden semmoisen merkkihuollosta kaiken varalta, kun ei paljoa maksa. Johdot ja liittimet olivat ruskean pölyn ja hämähäkinseitin peitossa.

Aiemminkin ollut ihan ihmeellisiä vikakoodeja muistissa jarruihinkin liittyen. Koskaan aiemmin ei ole vikavalot kuitenkaan syttyneet, eikä sama koodi ole tullut uudestaan nollauksen jälkeen. Akku, laturi ja akun kaapeleiden kontakti on ok kuitenkin.
Onko tehty laakerinvaihtoa tms., mikä voisi vaurioittaa ABS anturia?

Toinen tutkittava voisi olla maavika. Jos on korroosiora liittimessä tms. Mulla meni aikanaan ensin ilmastointi ja myöhemmin erinäisiä valoja tauluun. Uusi maakaapeli liittimineen korjasi ongelman.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 639
Viestejä
4 511 429
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom