VAG autojen monet ongelmat

Harkinnassa 166tkm rullattu vm2012 Golf VI, 1.4 TSI CAXA koneella ja manuaalilootalla. Ilmeisesti viimeiseen n. viiteen vuoteen ja 110tkm ei ole kovin paljoa muuta tehty kuin öljyjä vaihdeltu ja ajettu menemään. Jos tosissaan alkaa ostohousuja asettelemaan niin pitää varmaan neuvotella myyjäliikkeen kanssa ainakin mihin hintaan vaihtuisi jakoketjun romut uusiin kun tuollaiset kilometrit, mutta mitäs muuta tuollaiseen pitäsisi tehdä/teettää heti tai pian noilla kilometreillä ja huoltamattomuudella?
 
Jos ei oikeasti ole 110tkm matkalla tehty muuta kuin öljyn ja suodattimen vaihtoja, niin onhan tuolla ainakin tulpat ja ilmansuodatin sitten ajettu jo pitkäksi, ne ainakin vaihtoon heti.

Raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto olisi toki myös kuulunut jo tehdä.
 
Jos ei oikeasti ole 110tkm matkalla tehty muuta kuin öljyn ja suodattimen vaihtoja, niin onhan tuolla ainakin tulpat ja ilmansuodatin sitten ajettu jo pitkäksi, ne ainakin vaihtoon heti.

Raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihto olisi toki myös kuulunut jo tehdä.

Tulpat on vaihdettu @135tkm, jarrunesteet ja ilmansuodattimet sekä edellisen kerran tulpat juuri silloin 5 vuotta sitten ainakin huoltokirjan mukaan.
 
Harkinnassa 166tkm rullattu vm2012 Golf VI, 1.4 TSI CAXA koneella ja manuaalilootalla. Ilmeisesti viimeiseen n. viiteen vuoteen ja 110tkm ei ole kovin paljoa muuta tehty kuin öljyjä vaihdeltu ja ajettu menemään. Jos tosissaan alkaa ostohousuja asettelemaan niin pitää varmaan neuvotella myyjäliikkeen kanssa ainakin mihin hintaan vaihtuisi jakoketjun romut uusiin kun tuollaiset kilometrit, mutta mitäs muuta tuollaiseen pitäsisi tehdä/teettää heti tai pian noilla kilometreillä ja huoltamattomuudella?

eihän sitä jakoketjua vaihdeta ennenkuin se ääntelee. Mulla 1.2TSI nyt ajettu 215tkm eikä toistaiseksi ole tarvinnut ketjua vaihtaa. Sensijaan manuaali laatikosta meni vetoakselin laakerit joka oli suht arvokas remontti. Tulpat pitää vaihdella 60tkm välein, eihän noissa muuten ole mitään. Kannattaa vaihtaa PA suodatin, koska sitä ei ole huolto-ohjelmassa, mutta pieni suodatin mennee vaihtokuntoon ajan kanssa.
 
eihän sitä jakoketjua vaihdeta ennenkuin se ääntelee. Mulla 1.2TSI nyt ajettu 215tkm eikä toistaiseksi ole tarvinnut ketjua vaihtaa. Sensijaan manuaali laatikosta meni vetoakselin laakerit joka oli suht arvokas remontti. Tulpat pitää vaihdella 60tkm välein, eihän noissa muuten ole mitään. Kannattaa vaihtaa PA suodatin, koska sitä ei ole huolto-ohjelmassa, mutta pieni suodatin mennee vaihtokuntoon ajan kanssa.

Toki totta sinällään, mutta siinä vaiheessa on turhaa yrittää 10 vuotta vanhan auton myyjää saada osallistumaan kustannusten jakamiseen. Logiikkana siis lähinnä että kun myyjällä on oma huolto niin voi olla halukkaampi huoltamaan "samaan rahaan" kuin antamaan alennusta "kun kuitenkin kohta joutuu vaihtamaan". Tämä siis ainakin jos heillä sattuu olemaan huollon tilauskirjassa tyhjää...
 
itse tinkisin vaan hinnasta koska ei tuo ketjuremppa sopivassa paikassa ole paljon jakohihnan vaihtoa kalliimpi operaatio ja tuossa voi kuitenkin olla vielä paljon kilsoja jäljellä. Riski on sitten, että se ketjuremppa tehdään väärin, esim. jätetään vanha kiristin tai käytetään jotain huonoimpia mahdollisia osia ja et siten saa sen parempaa lopputulosta.
 
Yrittänyt tässä googlettaa vastausta tuohon -2012 -> valmistettujen Audin 1.8 tfsi moottoreiden öljyongelmaan, tai lähinnä siitä, että onko ne tuossa jo korjattu? Ainakin 2009-2011 olevat vissiin tuosta kärsii. Jossain luki, että 2012 eteenpäin kummatkin, 1.8 ja 2.0 tfsi koneet on tuon osalta korjattu, mutta jossain taas luki, että vain 2.0 koneet on korjattu ja 1.8 koneissa tuota voi vielä esiintyä.

Seuraava auto hakusessa ja A4 farkku nimenomaan 2012-> on hakusessa, eli sillä päivitetyllä keulalla. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta olisi mukava saada vastaus, että kannattaako tuota audia tuolla 1.8 koneella edes harkita.

Täydellisiähän ei mitkään koneet ole, saatika autot, eli keskitytään nyt tässä kysymyksessä tuohon öljyongelmaan.

Kiitos!
 
Yrittänyt tässä googlettaa vastausta tuohon -2012 -> valmistettujen Audin 1.8 tfsi moottoreiden öljyongelmaan, tai lähinnä siitä, että onko ne tuossa jo korjattu? Ainakin 2009-2011 olevat vissiin tuosta kärsii. Jossain luki, että 2012 eteenpäin kummatkin, 1.8 ja 2.0 tfsi koneet on tuon osalta korjattu, mutta jossain taas luki, että vain 2.0 koneet on korjattu ja 1.8 koneissa tuota voi vielä esiintyä.

Seuraava auto hakusessa ja A4 farkku nimenomaan 2012-> on hakusessa, eli sillä päivitetyllä keulalla. Toki muitakin vaihtoehtoja on, mutta olisi mukava saada vastaus, että kannattaako tuota audia tuolla 1.8 koneella edes harkita.

Täydellisiähän ei mitkään koneet ole, saatika autot, eli keskitytään nyt tässä kysymyksessä tuohon öljyongelmaan.

Kiitos!
Tässä ei nyt suoraan ole vuosilukua mainittu, mutta jotenkin olisi sellainen kutina, että 2012 vuoden malleissa olisi vielä näitä "öljykoneita".

Täältä löytyy melko varmasti vastaus tuohon, jos täältä ei kukaan osaa suoraan sanoa.


edit. nopealla silmäyksellä tälläinen osui silmiin tuolta ketjusta:
"Itsellä karvan alle 100tkm ajettu A4 2.0tfsi quattro 2012 ja auto kävi pari viikkoa sitten öljynsyöntiremontissa myyjäliikkeen piikkiin. Remontti tehtiin siis tällä halvemmalla konstilla(mäntien sorvaus+uudet öljyrenkaat+sylinterien hoonaus). Nyt olen ajellut autolla n.1000km ja tuntuu syövän öljyä edelleen melko paljon. Onko mitään tietoa mikä muu näissä moottoreissa voi aiheuttaa tätä kuin nuo karstoittuneet öljyrenkaat? 2 kertaa tässä neljän kuukauden aikana auto on antanut vikakoodia katalysaattorin toiminnasta (P0420). Voiko esim. öljyn kulutuksesta karstoittunut katti aiheuttaa kulutusta? "
 
edit. nopealla silmäyksellä tälläinen osui silmiin tuolta ketjusta:
"Itsellä karvan alle 100tkm ajettu A4 2.0tfsi quattro 2012 ja auto kävi pari viikkoa sitten öljynsyöntiremontissa myyjäliikkeen piikkiin.

Loppuvuodesta -12 pitäisi ainakin olla jo uudemman generaation moottorit, joissa tuo mäntäongelma on korjattu. Voi toki silti viedä öljyä, jos on ajettu pätkäajoa pitkillä öljynvaihtoväleillä ja karstaa päässyt niihin uudemman mallin mäntienkin renkaisiin
 
Viimeksi muokattu:
mikä tahansa auto, etenkin VAG niin kannattaa arvostaa sitä, että on tehty väliöljynvaihtoja. Valtaosa näistä öljynkulutus ongelmista ym. sihtien tukkeutumisista ja jakoketjun ennenaikaisesta rallatuksesta johtuu 30tkm huoltovälistä. 30tkm huoltoväli on hyvä, ei tarvitse takuun säilyttämiseksi käydä kalliissa valohoidossa turhan usein, mutta ölpät kannattaa vaihtaa 15tkm välein nyrkkipajalla tai itse, käyttäen OEM suodatinta, ettei maahantuoja saa vihiä. Muutenhan tehdastakuu menee heti voimasta...
 
mikä tahansa auto, etenkin VAG niin kannattaa arvostaa sitä, että on tehty väliöljynvaihtoja. Valtaosa näistä öljynkulutus ongelmista ym. sihtien tukkeutumisista ja jakoketjun ennenaikaisesta rallatuksesta johtuu 30tkm huoltovälistä. 30tkm huoltoväli on hyvä, ei tarvitse takuun säilyttämiseksi käydä kalliissa valohoidossa turhan usein, mutta ölpät kannattaa vaihtaa 15tkm välein nyrkkipajalla tai itse, käyttäen OEM suodatinta, ettei maahantuoja saa vihiä. Muutenhan tehdastakuu menee heti voimasta...
Ehkä saivartelua, mutta meneekö noin? Eikös alkuperäisiä vastaavat osat ja luokituksen täyttävät öljyt pitäisi hyväksyä, mutta todistusvastuu asiakkaalla ja seuraavilla omistajilla vuosienkin päästä… ja tiedä miten vaikuttaa maahantuojan vastaantuloon jatkossa. Eli ehkä tosiaan kannattaa pysyä niissä orkkissuodattimissa ja säästää öljykuitit.
Muuten täysin samaa mieltä, samoilla öljyillä tuskin kannattaa kahta talvea ajaa. Kiinteässä huoltovälissä on muuten sellainen hyöty, että marmorilla ei-LL-öljy on selkeästi halvempaa. Jos se nyt loppusummaan vaikuttaa…

Ehkä aiheeseen jotenkin liittyen vielä: viimeksi marmorilla kassalla jutustellessa kävi ilmi, että alkuperäisissä jarrupaloissa oli pintaa hyvin mutta levyt oli kaikki alle kulumisrajan, mikä sinänsä mielenkiintoista, mutta numerot tarkistettiin printatusta kupongista, jossa luki isolla päällä että kopio. En älynnyt pyytää itselleni, enkä muista ikänä saaneeni huollosta mukaan tulostetta jossa olisi levyjen paksuudet yms. Eli jonkinlaista stasi-arkistoa ilmeisesti kokoavat…
 
tarkoitin vaan, että huolto-ohjelmassa pysyminen riittää takuuasioihin, ihan turha alkaa selostaa mistään ylimääräisestä huollosta kun ei siitä hyödy, mutta antaa mahdollisuuden heille keplotella itsensä takuuvastuusta, vähän sama ku taistella vakuutusyhtiöiden kanssa. Saivartelua tai ei, mutta parempi pitää asia yksinkertaisena.
 
Harmittavaa kyllä näissä "uusissa" autoissa kun joutuu pirun tarkkaan syynäämään kaikenmaailman tyyppiviat. Ei ne pienemmät niin haittaa jos pystyy itse sille jotain tekemään tai puhutaan muutaman sadan korjauksista, mutta nää monien tuhansien tyyppiviat on kyllä harmillisia.
 
Millainen peli mahtaa olla vm. 2021 1.4 TSI + DSG, kestääkö? Seatin Leon plugari kiinnostaisi...
 
Harmittavaa kyllä näissä "uusissa" autoissa kun joutuu pirun tarkkaan syynäämään kaikenmaailman tyyppiviat. Ei ne pienemmät niin haittaa jos pystyy itse sille jotain tekemään tai puhutaan muutaman sadan korjauksista, mutta nää monien tuhansien tyyppiviat on kyllä harmillisia.
Ei tarvitse, älä osta VAG konsernin laitteita
 
Jos joku tarvii vaggilaiseen varusteiden koodailua Jyväskylän seudulla tai koodien lukua niin täältä löytyy laitteet.
Jos joku tarvii vaggilaiseen varusteiden koodailua Jyväskylän seudulla tai koodien lukua niin täältä löytyy laitteet.

Moro. Onnistuuko vielä koodaukset Jyväskylän alueella? Audi A4 B9 2019 pitäisi muutama hienosäätö tehdä.
 
Tähän ei voisi paremmin kommentoida kuin meemikuvalla :D

1629622259970.png

Kaikissa niissä on vikansa, myyntimäärät ja markkinaosuudet sanelee sitten korjaamoiden pihojen sisällön. Samassa suhteessa ne menee pitkällä ajalla.
 
Sattuisiko Kuopion alueella olemaan ketään jolla olisi vag comi tai VCDS vehkeet ja voisi auttaa 1.8 TSI koneen kanssa selvittelemään matalilla kierroksilla kiihdyttäessä tapahtuvaa nykimistä? Mitään pitkäaikaiskoodeja ei jää auton ecuun eikä moottorivikavalo ikinä pala niin pitäisi ajon aikana loggailla.
 
Millainen peli mahtaa olla vm. 2021 1.4 TSI + DSG, kestääkö? Seatin Leon plugari kiinnostaisi...
Eiköhän se takuuajan (5v/100tkm) kestä, kun huolto-ohjelman mukaan huoltaa. Ehkä jopa 10 vuotta hyvällä pidolla.

Mutta jos 20 vuotta ajoikää on kestävyyden mittari, niin olen aika skeptinen. Pieni ihme jos ei vähintään jotain sähkövikaa ilmene. Tai no, kone/vaihteisto varmaan huollettuna aika hyvin kestää, mutta sekin riippuu niin paljon ajotavasta ja hybridin tapauksessa siitä, miten ison osan kilsoista pääsee pelkällä sähköllä. Pitkällä aikavälillä silloinkin tulenee sähkömoottorin tai ainakin akkujen kanssa ongelmia.
 
Onko normaalia, että Skodan (Superb MY20) pyyhkijänsulat on vaihtokunnossa 3-4 kk välein? Nuo alkavat siis vinkumaan/kolisemaan. Koskeeko kaikkia Skodia tai VAG:ja tai uusia autoja?
 
Onko normaalia, että Skodan (Superb MY20) pyyhkijänsulat on vaihtokunnossa 3-4 kk välein? Nuo alkavat siis vinkumaan/kolisemaan. Koskeeko kaikkia Skodia tai VAG:ja tai uusia autoja?
Yleensä 99% riippuvainen pyyhkijöistä ja niiden laadusta. Kun ostaa halpaa tai huonoa niin menee juuri tuossa iässä huonoksi.

Toinen on tietty jos autossa tai kuskissa on automatiikka joka pyyhkii lasia parin tipan jälkeen kuivalla lasilla (siinä kuluu sitten lasikin naarmuille muutamassa vuodessa...).
 
Oliko tuossa mallissa pyyhkiät sellaiset, mitkä lepoasennossa makaa a-pilarien vieressä, eli tuulilasin reunoilla?

Sellanen on ihan hanurista ja alkaa aika nopeasti hyvätkin sulat pitämään ääntä. Tämä siis Seat Leonissa, missä juurikin tuollaiset pyyhkiät.
 
Oliko tuossa mallissa pyyhkiät sellaiset, mitkä lepoasennossa makaa a-pilarien vieressä, eli tuulilasin reunoilla?

Sellanen on ihan hanurista ja alkaa aika nopeasti hyvätkin sulat pitämään ääntä. Tämä siis Seat Leonissa, missä juurikin tuollaiset pyyhkiät.
Onko joissain autoissa todellakin noin?
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Pyyhkimet muodostavat turhaa katvetta pilarin vieressä ja näyttäisi vähintäänkin erikoiselle jos autossa olisi kokoajan pyyhkimet "ylhäällä"?
 
mulla on 2013 mallinen octavia ajettu 215tkm ja alkuperäiset sulat vielä paikallaan.. Eli kyllä niiden pitäisi ihan kestää, jos välillä putsaa.
 
Pyyhkijät on tässä mallissa ihan normaalisti konepellin tasolla. Auto on liisari, joten olen hakenut/asennuttanut marmorilla aina uudet (kun ei itselle mitään maksa). Automatiikka hoitanut pyyhkimiset ja tuon ottanut pois päältä, jos "kuivaa" lasia pyyhkinyt. Pitääpä kysyä marmorilta miksi kuluu tuota tahtia, kun taas sinne joutuu vaivautumaan, mutta ekalla kerralla vastaus oli "jos olet käyttänyt automaattipesussa" tms.
 
Onko normaalia, että Skodan (Superb MY20) pyyhkijänsulat on vaihtokunnossa 3-4 kk välein? Nuo alkavat siis vinkumaan/kolisemaan. Koskeeko kaikkia Skodia tai VAG:ja tai uusia autoja?
Ei ole normaalia että noin nopeasti menee huonoksi. Ulkomaisilla foorumeilla on paljonkin tuoretta juttua Skodan huonoista merkkisulista. Niiden kumissa on jotain vikaa. Ongelma on useimmiten korjaantunut vaihtamalla Boschin sulat tilalle.
 
Shellin pesukone on pilannut useammasta uudehkosta opelista pyyhkijät ainakin itselläni. Oletko shellin pesukoneessa käyttänyt autoa?
 
Shellin pesukone on pilannut useammasta uudehkosta opelista pyyhkijät ainakin itselläni. Oletko shellin pesukoneessa käyttänyt autoa?
Onko tarkempaa tietoa miksi pyyhkijät "tuhoutuvat" juuri kyseisen ketjun koneissa?
Olisi mielenkiintoista tietää miten yksi pesulinjasto voi simuloida useamman vuoden suomen sääolosuhteita?
Omissa autoissa laadukkaat sulat ovat kestäneet yleensä vähintään 3 vuotta, halpoja saa vaihtaa joka kevät.
 
Onko joissain autoissa todellakin noin?
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Pyyhkimet muodostavat turhaa katvetta pilarin vieressä ja näyttäisi vähintäänkin erikoiselle jos autossa olisi kokoajan pyyhkimet "ylhäällä"?

On esim 1p korisessa Leonissa ja mk5 Mondeossa, onhan noita enemmänkin. Ei se mitään katvealuetta muodosta sen enempää, eikä se ulkonäköönkään vaikuta juurikaan.
 
On esim 1p korisessa Leonissa ja mk5 Mondeossa, onhan noita enemmänkin. Ei se mitään katvealuetta muodosta sen enempää, eikä se ulkonäköönkään vaikuta juurikaan.
Ymmärsin aikaisemmin että tarkoitit pyyhkimien olevan lepotilassa a-pilareiden vieressä/pystyssä, tätä jäin ihmettelemään.
Kyse olikin siitä että pyyhkimet ovat lepotilassa päällekkäin keskellä autoa, siitä nousevat pyyhkiessään pilarien suuntaisiksi.
 
Onko normaalia, että Skodan (Superb MY20) pyyhkijänsulat on vaihtokunnossa 3-4 kk välein? Nuo alkavat siis vinkumaan/kolisemaan. Koskeeko kaikkia Skodia tai VAG:ja tai uusia autoja?
Jos Bosch tekemät sulat niin ennemmin yllättyisin että ovat toimineet noinkin pitkään.
 
Jos Bosch tekemät sulat niin ennemmin yllättyisin että ovat toimineet noinkin pitkään.
Boschin sulkiakin on montaa eri mallia ja monella eri hintalapulla (eri kuminmuotoa, runkoa, kiinnitysmekanismia ym.). Jos menee halvoilla marketti sulilla (ne perinteiset eli ostetaan vasen ja oikea erikseen) niin voi pettyä. Automallikohtainen Boschin pyyhinsarja toimii jo huomattavasti paremmin.
 
Boschin logoa kannattaa vältellä aina kaupoilla käydessä ihan riippumatta minkä alan vehkeestä on kyse.
 
Boschin logoa kannattaa vältellä aina kaupoilla käydessä ihan riippumatta minkä alan vehkeestä on kyse.

Ihan mielenkiinnosta, minkä merkkisiä otsikonmukaisissa vehkeissä kannattaa sitten käyttää, kun joutuu esim antureita vaihtelemaan? Omiin kosliini en muita ole enää aikoihin laittanut, koska tuntuneet olevan ainoita jotka toimii oikein ja kestää.
 
Boschin logoa kannattaa vältellä aina kaupoilla käydessä ihan riippumatta minkä alan vehkeestä on kyse.
Oman kokemuksen perusteella esim. kyseisen valmistajan pyyhijänsulat ovat ylivoimaisia hinta/laatu/kesto suhteeltaan, ei tarvitse joka syksy olla vaihtamassa (ei edes joka toinen).
Noita Valeon ja Bilteman sulkia en enää autooni kelpuuta.
 
Mä olen huomannut että ne "rungottomat" sulat eivät ole yhtä pitkäikäisiä kuin perinteiset, tosin mitään syytä en tuohon tiedä, ja joissain autoissa sulka on sellaisessa asennossa että rungollinen sulka häiritsee selvästi enemmän kuin uudemmat rungottomat.

Tosin yleensä temppuilevan pyyhkijän sulan saa tokenemaan ihan vaan pesemällä sen pesuaineella ja rätillä, ei tietysti loputtomiin, mutta kyllä sillä aina jonkinverran tulee lisää toiminta-aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 634
Viestejä
4 511 387
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom