VAG autojen monet ongelmat

VW Bora, vm2003, 1.4i 16V

Akun valo syttyi tauluun. Ja puhallin alkoi toimimaan heikosti.
Auto käynnissä mittasin akunnavoilta reilut 6V.

Kaiketi voi suoraan sanoa että laturi irtisanoutui?
 
Jos akun navoissa on 6V jännite niin on siellä akussakin useampi kenno oikosulussa. Mitäs jos vaihtaisi ensin sen akun ja mittaisi vielä kerran latausjännitteen? Ehkei ehjäkään laturi jaksa nostaa jännitettä jos akussa on tarpeeksi napakka oikosulku...?
 
Jos akun navoissa on 6V jännite niin on siellä akussakin useampi kenno oikosulussa. Mitäs jos vaihtaisi ensin sen akun ja mittaisi vielä kerran latausjännitteen? Ehkei ehjäkään laturi jaksa nostaa jännitettä jos akussa on tarpeeksi napakka oikosulku...?

Tätä myös mietin... Todentaminen tosiaan hankalampaa kun ei akkutesteriinkään nyt pääse kokeilemaan. Tosin uusi akku nyt ei ole kuin sen about 100e ja ehkä se olisi jo aika vaihtaakin.
Akku tosin ei ole kuin ~3v vanha, mutta ko. auton käyttö on kyllä ollut varmasti akulle raskasta. Lyhyttä ajoa lähes tulkoon kokoajan.

Joten kai se akkukaupoille ehkä pitää tänään sitten suunnistaa.
 
Jos akun navoissa on 6V jännite niin on siellä akussakin useampi kenno oikosulussa. Mitäs jos vaihtaisi ensin sen akun ja mittaisi vielä kerran latausjännitteen? Ehkei ehjäkään laturi jaksa nostaa jännitettä jos akussa on tarpeeksi napakka oikosulku...?

Jaa olihan mulla akkukin ollut latingissa pari päivää :D
Akusta kuitenkin irtosi ~12,5V laturista irrotuksen jälkeen, joten voisiko se nyt edes olla oikosulussa?
 
Jaa olihan mulla akkukin ollut latingissa pari päivää :D
Akusta kuitenkin irtosi ~12,5V laturista irrotuksen jälkeen, joten voisiko se nyt edes olla oikosulussa?

Kokeiles mitä mittari näyttää kun auto on käynnissä. Jotain 14v luokkaa pitäis olla, niin voi sulkea ainakin laturin pois, ehkä.
 
Jaa olihan mulla akkukin ollut latingissa pari päivää :D
Akusta kuitenkin irtosi ~12,5V laturista irrotuksen jälkeen, joten voisiko se nyt edes olla oikosulussa?
Jos heti mittasit kun otit irti niin ei kerro mitään. Laturista oton jälkeen antaa olla vaikka tunnin ja sitten vilkasee.
 
Jos akun navoissa on 6V jännite niin on siellä akussakin useampi kenno oikosulussa. Mitäs jos vaihtaisi ensin sen akun ja mittaisi vielä kerran latausjännitteen? Ehkei ehjäkään laturi jaksa nostaa jännitettä jos akussa on tarpeeksi napakka oikosulku...?
Tai yksittäinen kenno poikki. Sillon akun impedanssi on erittäin korkea ja jännite menee pienelläkin kuormalla alas ja nousee heti laturissa takas ylös.
 
Jos heti mittasit kun otit irti niin ei kerro mitään. Laturista oton jälkeen antaa olla vaikka tunnin ja sitten vilkasee.

Oli se pari tuntia jo ollut irti laturista.

Kokeiles mitä mittari näyttää kun auto on käynnissä. Jotain 14v luokkaa pitäis olla, niin voi sulkea ainakin laturin pois, ehkä.

Tuon akun latauksen jälkeen käynnissä mitattuna ~12,5V, mutta tosiaan akkuhan oli juuri täyteen ladattu...
 
Tuon akun latauksen jälkeen käynnissä mitattuna ~12,5V
Onhan se laturi sitte sökö. Kyllä jännitteen pitää aina olla vähintään 13 volttia kun auto käy.

Tietty tässä merkkaa jotain se yleismittarikin, jos epäilyttää sen tarkkuus niin vielä viimeisenä testinä voi kokeilla auton käydessä tyhjäkäynnillä napsia kaikki mahdolliset sähkölaitteet (valot, lämmittimet, puhallin täysille) päälle ja katsoa mitä tapahtuu jännitteelle. Ei saisi tippua siitä mitä näytti ilman noita kuluttajia.
 
Miten nuo bensakoneiden öljynsyöntiongelmat ovat kehittyneet? Onko jotain vuosilukua/rajaa asettaa sille, mistä lähtien esim. turbokoneita uskaltaisi alkaa taas katselemaan? Nimenomaan uudemmista autoista siis olisi kyse.
 
Miten nuo bensakoneiden öljynsyöntiongelmat ovat kehittyneet? Onko jotain vuosilukua/rajaa asettaa sille, mistä lähtien esim. turbokoneita uskaltaisi alkaa taas katselemaan? Nimenomaan uudemmista autoista siis olisi kyse.
Ei niistä ongelmista ole ainakaan omiin korviin kantautunut vm 14 jälkeen.
 
Audin suhteen A4 B8 faceliftiin (vm.-12) on korjattu nuo ongelmat. Uudempi 1.8tfsi kone siis (cjeb).
 
20191027_171825.jpg
Mitäs nyt? Pitääkö huolestua kun molemmat takaiskarit näyttää tuolta?
VW Golf Plus vm 2007
 
Itselle nuo koodit on luettu ihan ilmaiseksi, ja nähnyt että muillekin asiakkaille tilanteesta riippuen.

Sama juttu tutulla korjaamolla, ilmaiset luvut ja nollaukset. Kuitenkin firman autot käy säännöllisesti siellä huolloissa, niin miksei siinä ohimennen (jos aikaa on) tekisi parin minuutin asiakaspalvelua?
 
Sama juttu tutulla korjaamolla, ilmaiset luvut ja nollaukset. Kuitenkin firman autot käy säännöllisesti siellä huolloissa, niin miksei siinä ohimennen (jos aikaa on) tekisi parin minuutin asiakaspalvelua?

Se on juuri näin, tällä firmalla on merkkihuoltoja parille merkille, historian aikan ollut merkkihuoltoja monelle muullekin merkille, joten mikään ei ole kovin vierasta touhua. Kolmisen kymmentä vuotta kun on näitä tehnyt, niin se asiakaskunta on melko vakio, ja nousussa kun voi tehdä tuollaista pikkuhommaa ilmaiseksikin. Hyvä kello kauas kuuluu ja niin edelleen. Tämä on sitten muiden marmoreilta pois.
 
VAG 2.0 TDI 103kW, vm 2010.
Ilmeisesti nämä moottorityypit tuossa vuosimallissa:
Mitäs kaikkea noissa tulee vastaan yli 200tkm ajettuna? Turbo, kytkin+kaksoismassa, EGR jne? Paljonko jakohihnalla uskaltaa ajella?
 
VAG 2.0 TDI 103kW, vm 2010.
Ilmeisesti nämä moottorityypit tuossa vuosimallissa:
Mitäs kaikkea noissa tulee vastaan yli 200tkm ajettuna? Turbo, kytkin+kaksoismassa, EGR jne? Paljonko jakohihnalla uskaltaa ajella?

Joistain tuon ajan 2.0-dieseleistä on mennyt öljypumpun akseleita, mikä luonnollisesti johtaa moottorivaurioon. Kannattaa googletella tarkemmin, ovatko kyseiset moottorit "vikalistalla" ja milloin osia on vahvistettu.
 
VAG 2.0 TDI 103kW, vm 2010.
Ilmeisesti nämä moottorityypit tuossa vuosimallissa:
Mitäs kaikkea noissa tulee vastaan yli 200tkm ajettuna? Turbo, kytkin+kaksoismassa, EGR jne? Paljonko jakohihnalla uskaltaa ajella?

Itsellä oli golf muistaakseni tuolla CFFB moottorilla vm. 2011 ja ajoin sillä 113 - 216tkm. Muuten kohtalaisen huoleton peli, mutta EGR laukesi muistaakseni jossain 150tkm kohdalla ja mitä netistä lueskelin niin aika monella tuntuu menevän 150-200tkm tuo. Sen vaihto maksoi marmorilla muistaakseni noin 1.7ke... itsellä oli manuaali ja kun sillä ei jurnuttanut pienillä kierroksilla niin ei ollut kaksoismassan kanssa ongelmia. Jakohihnan vaihtoväli on 210tkm tai 6 vuotta ja turbosta en osaa sanoa. Voihan olla että egr ja kaksoismassa ovat jo kertaalleen vaihdettu tuon verran ajetussa autossa :)
 
Huolettomia nuo uudemmat cr koneet ovat vrt edeltäviin pumppusuutinkoneisiin, muutamaa tiguania olen käynyt syksyn mittaan ajamassa ja kahdessa taisi olla tuo öljypumpun akseli korjattu, molemmat 210-220tkm välillä.

Kaksoismassapyörätkin vaikuttaisivat kestävän eritavalla kuin aiemmissa, menee jossain lähempänä 300tkm jos on mennäkseen, toki paljon ajotavasta kiinni.

Egr viat taisivat yleistyä "räjähdysmäisesti" 2016 päästöhuijauspäivityksen jälkeen.
 
Huolettomia nuo uudemmat cr koneet ovat vrt edeltäviin pumppusuutinkoneisiin, muutamaa tiguania olen käynyt syksyn mittaan ajamassa ja kahdessa taisi olla tuo öljypumpun akseli korjattu, molemmat 210-220tkm välillä.

Kaksoismassapyörätkin vaikuttaisivat kestävän eritavalla kuin aiemmissa, menee jossain lähempänä 300tkm jos on mennäkseen, toki paljon ajotavasta kiinni.

Egr viat taisivat yleistyä "räjähdysmäisesti" 2016 päästöhuijauspäivityksen jälkeen.

Virallista dataa en tiedä, mutta omasta laukesi EGR ennen päästökorjauksen tekemistä ja itse asiassa tuo korjaus tehtiin samassa huollossa tuon EGR remontin kanssa.
 
Ihan ensimmäiset pumpparikoneet (kaikkine apu + saatelaitteieen) ovat kyllä monta kertaluokkaa uudempia PD ja CR koneita kestävämpiä.
 
BKD on yksi parhaista 2.0 TDI koneista ikinä. Ei ole suutin- tai öljypumppu tai hiukkasloukku tai saastehuijausmurheita.

Ja tehoakin saa aika roimasti.
 
Jep, parashan se noista pd koneista on mutta jakohihnan kiristimen pinnapultti on heikko paikka...ja on valitettavasti omakohtaista kokemusta:D onneksi venttiilit on pystyssä niin meni pelkästään nostajat uusiksi.
 
Yleensä ne pukkaa hajoamaan kun niitä ei vaihdeta tai vaihdetaan väärin. En ole itse nähnyt tai kuullut että olisi todistettavasti ennen vaihtoväliä korkannut moinen ilman työvirhettä. Ja pultti on kertakäyttöinen, yksi kiristys ja roskiin. Vaikka kävisi joku asetusvirhe jakohihnaa vaihtaessa niin pulttikaupan kautta jos sen on kerran kiristänyt.

Muoks: Mitä itse nähnyt niin ylimääräisellä kierreliimallakin noita on ainakin pilattu. Kierre kun on alumiinissa niin oikea työohje on poistaa vanha kiristimen pultti, putsata kierre, tarkastaa se ja tarvittaessa putsata uudelleen kierteen puhdistukseen tarkoitetulla kierratapilla (eri tappi kuin kierteen tekemiseen tarkoitettu!). Tarkastuksen voi tehdä go/notgo kierretulkilla. Monet asiantuntemattomat huollot hölvää noihin jotain sikalujaa kierrelukitetta joka johtaa siihen että osa alumiinista tulee pinnapultin mukana pois kun pultin vaihtaa uuteen seuraavassa huollossa. Jakopääsarjassa tulee aina uusi pultti ja pultissa on valmiiksi mieto lukite jos setin valmistaja on sen siihen nähnyt kuuluvaksi laittaa.

Sit vain uusi prikka ja mutteri ja oikea momentti ja kovaa ajoa :)

Jos NotGo tulkki menee reikään niin se reikä kuuluu korjata alkuperäiselle kierteelle tai ylikoon kierteen pultille.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli golf muistaakseni tuolla CFFB moottorilla vm. 2011 ja ajoin sillä 113 - 216tkm. Muuten kohtalaisen huoleton peli, mutta EGR laukesi muistaakseni jossain 150tkm kohdalla ja mitä netistä lueskelin niin aika monella tuntuu menevän 150-200tkm tuo. Sen vaihto maksoi marmorilla muistaakseni noin 1.7ke... itsellä oli manuaali ja kun sillä ei jurnuttanut pienillä kierroksilla niin ei ollut kaksoismassan kanssa ongelmia. Jakohihnan vaihtoväli on 210tkm tai 6 vuotta ja turbosta en osaa sanoa. Voihan olla että egr ja kaksoismassa ovat jo kertaalleen vaihdettu tuon verran ajetussa autossa :)

Miten EGR korjaus voi maksaa 1.7k€
 
EGR ja EGR jäähyn delete kitti ja tehoa kasvattava ja kulutusta laskeva softaus samalla maksaa vähemmän :D

Ja ongelmat pois lopullisesti.
 
Miten EGR korjaus voi maksaa 1.7k€
Tämän minäkin haluaisin tietää. Mitä katsoin, niin autodockissa maksoi kallein egr venttiili kys autoon ~200€ ja halvimpia sai vajaalla satasella.

Taitaa vw kairata asiakkaita ahteriin tossakin asiassa oikein urakalla.

Toki marmorin hinnat mutta silti, iha järkyttävän hintainen.

Tollasen egr venttiilin nyt vaihtaa helposti itsekin, vai onko vw:n suunnittelupöydällä piirretty ensin egr venttiili, ja sitten kasattu muuauto ympärille, että ihan järjetön purkaminen, ennen kuin egr:ään pääsee käsiksi :confused:
 
Ite vaihdoin astra H 1.6 twinporttiin egr:n, sparetolta alkuperänen pierburgin egr 125€ asennuksessa tais mennä n. puoli tuntia, akku pois, egr kahdella ruuvilla kiinni, vanha pois uus tilalle ja akku paikoilleen, valmis.

Toki auto on eri, mutta 1.7k€, huhhuh.

Olisko sittenkin autoon vaihdettu hiukkassuodatin? Sillon hinnassa olis jotain järkeäkin.
 
Tollasen egr venttiilin nyt vaihtaa helposti itsekin, vai onko vw:n suunnittelupöydällä piirretty ensin egr venttiili, ja sitten kasattu muuauto ympärille, että ihan järjetön purkaminen, ennen kuin egr:ään pääsee käsiksi
Mitä nyt pikasesti vilkasin CFFB-koneen ohjeita, niin onhan tossa purkamista. Pakoputkistoa, hiukkassuodatinta jne pitää saada pois edestä ennenkuin pääsee edes irrottelemaan EGR-pömpelin liitoksia joita niitäkin on aika paljon kun siellä kiertelee pakokaasujen ohella myös jäähdytinnesteet. Ilman monttua tai nosturia melko ährääminen auton alla poikittaistukia, lambdoja, pakoputkistoa ja sitä hiukkaspönttöä irrotella. Marmoripalatsin hinnoilla tossa 1,7k€ voisin veikata olevan tonnilla töitä ja loput osia...
 
Niin ja niitä EGR coolereita hajoilee melkein useammin kuin venttiileitä. Vaihdetaan vain samassa rempassa venttiilin vaikka toimisi...
 
Mitä nyt pikasesti vilkasin CFFB-koneen ohjeita, niin onhan tossa purkamista. Pakoputkistoa, hiukkassuodatinta jne pitää saada pois edestä ennenkuin pääsee edes irrottelemaan EGR-pömpelin liitoksia joita niitäkin on aika paljon kun siellä kiertelee pakokaasujen ohella myös jäähdytinnesteet. Ilman monttua tai nosturia melko ährääminen auton alla poikittaistukia, lambdoja, pakoputkistoa ja sitä hiukkaspönttöä irrotella. Marmoripalatsin hinnoilla tossa 1,7k€ voisin veikata olevan tonnilla töitä ja loput osia...

Aikalailla tasan 700€ näytti olevan marmorilla pelkkä egr-moduuli ja mitä muuta haluavat vaihtaa samalla...
 
Tämän minäkin haluaisin tietää. Mitä katsoin, niin autodockissa maksoi kallein egr venttiili kys autoon ~200€ ja halvimpia sai vajaalla satasella.

Taitaa vw kairata asiakkaita ahteriin tossakin asiassa oikein urakalla.


Toki marmorin hinnat mutta silti, iha järkyttävän hintainen.

Tollasen egr venttiilin nyt vaihtaa helposti itsekin, vai onko vw:n suunnittelupöydällä piirretty ensin egr venttiili, ja sitten kasattu muuauto ympärille, että ihan järjetön purkaminen, ennen kuin egr:ään pääsee käsiksi :confused:

Tiedän että noita saa varmasti halvammalla netistä mutta oltiin reissussa pohjoisessa n. 1000km päästä himasta. Itse egr ja kaikki tiivisteet ja paskat oli joku 700-800e. Sitten mentiin jonnekin pienelle korjaamolle sen kanssa ja me pyöritteli päätään että ei tätä kyl ihan hetkessä saa vaihdettua eivätkä ottaneet koko hommaa vastaan vedoten kiireeseen. Marmorilla itse osan vaihto oli sit joku 800e.
 
VW Bora, vm2003, 1.4i 16V

Akun valo syttyi tauluun. Ja puhallin alkoi toimimaan heikosti.
Auto käynnissä mittasin akunnavoilta reilut 6V.

Kaiketi voi suoraan sanoa että laturi irtisanoutui?
Vaihda hiilet siihen laturiin, menee ehkä tunti max, jos et aiemmin tehnyt.
 
Tämän minäkin haluaisin tietää. Mitä katsoin, niin autodockissa maksoi kallein egr venttiili kys autoon ~200€ ja halvimpia sai vajaalla satasella.

Taitaa vw kairata asiakkaita ahteriin tossakin asiassa oikein urakalla.

Toki marmorin hinnat mutta silti, iha järkyttävän hintainen.

Tollasen egr venttiilin nyt vaihtaa helposti itsekin, vai onko vw:n suunnittelupöydällä piirretty ensin egr venttiili, ja sitten kasattu muuauto ympärille, että ihan järjetön purkaminen, ennen kuin egr:ään pääsee käsiksi :confused:

Marmorin hinnat, edelliseen autoon pelkkä kaksoismassa vauhtipyörä olisi maksanut 1500€.

Ostin itse ja sain vauhtipyörän, kytkimen, työsylinterin ja pääsylinterin 900€ ja työ oli 600€.

Takanapa missä laakeri ja abs ym. 250€ marmorilla, ostin itse posteineen 49€ ja kesti 6v ja 100tkm.
 
onko tullu muilla vastaan semmosta että 1.4 tfsi (tai vastaavista) ei puolat irtoa mitenkään ehjänä. Junttaantunut jotenkin tulppiin kiinni. Ja vetämällä irtoaa se puolan yläosa siitä tötteröstä joka jää edelleen tulppaan :D Hieman haastavaa jos esim tulpat pitäs vaihtaa.
 
Nykyaikaisten autojen kanssa ruoste on kyllä viimeisin murhe mitä on. Erilaiset sähköviat on sitten eri juttu.

Aijaa? Vaikkapa Volkkarien ruosteensuojaus heikkeni merkittävästi vitoskorisesta eteenpäin, ja nyt kun ne on iäkkäitä niin tässä lopputulos, sama siis jatkuu väistämättä uudemmilla:


Varmaan kotelosuojaahan tuokin olisi kaivannut helmat täyteen silloin uutena.
 
Tuli ostettua tuommone Transporter T5 2.0TDi CR koneella (CAAC).

Olikos näissä mitä murheita, ei oo siis se tuplaturbo. Pitääkö EGR systeemit purkaa helvettiin, vai onko noissa enää sitä korroosiomurhetta EGR jäähdyttimessä?
 
Tuli ostettua tuommone Transporter T5 2.0TDi CR koneella (CAAC).

Olikos näissä mitä murheita, ei oo siis se tuplaturbo. Pitääkö EGR systeemit purkaa helvettiin, vai onko noissa enää sitä korroosiomurhetta EGR jäähdyttimessä?

Edellinen Caravelle oli CAAB-koneella, yksi murhe mitä oli koneen puolesta, oli moniurahihnan eksyminen kampiakselin alapyörän ja jakohihnan väliin. Tuolle tuli hintaa 1600€. Uudemmissa T6 koneissa tuo on rakennettu ettei pääse hyppäämään. Taisin vaihtaa myös pakoputken viimeisen lämpötila-anturin, se on auton alla tunnelissa ja liittimen kuoren välistä pääsi suolapaskaa, ruostuttaen pinnit.

EGRn kanssa ei ollut murhetta, tiedä sitten onko oma dynaaminen ajotapa tuohon auttanut. :D

DPF taisi kerran sytyttää valon, reipasta ajoa reilu puoli tuntia ja hävisi. Tuo siis jossain 180000km paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Onko millaisia vikoja ollut 09-15 välillä vw 2.0 tdi manuaali sciroccojen kanssa?
 
onko tullu muilla vastaan semmosta että 1.4 tfsi (tai vastaavista) ei puolat irtoa mitenkään ehjänä. Junttaantunut jotenkin tulppiin kiinni. Ja vetämällä irtoaa se puolan yläosa siitä tötteröstä joka jää edelleen tulppaan :D Hieman haastavaa jos esim tulpat pitäs vaihtaa.

On tullut vastaan. Kaveri noita paineilmalla puhalteli irti. Sillä konstilla lähtivät suhteellisen kivuttomasti.
 
1.6 TDI Passatissa tulee toisinaan Start Stop Error, jolloin tyhjäkäynnin kierrokset jäävät noin 10 minuutiksi korkealle, auton sammuttaessa radion näyttöön tulee "Battery low" ja vikakoodiksi antaa alhainen akun/latauksen jännite. Kerran sammuttamisen jälkeen radiota ja sisävaloja ei saanut ollenkaan päälle ja valitti vain tyhjää akkua, mutta lähti kuitenkin normaalisti käyntiin. Kerran taas huomasin valojen välähtävän, kun pimeää maantietä ajaessa autolle tuli paniikki ladata akkua. Akku on vuoden vanha Bosch, joka koodattiin varmuuden varalta uudelleen. Sekä akku että laturi tuntuivat toimivan isolla vastuksella rasittaessa. Latausjännite 14,6V ja levossa akun jännite 12,7V.

Omia teorioita:
- Joku jännitettä haisteleva anturi sekoilee
- Laturi on kuitenkin viallinen, vaikka rasittaessa kone nosti kierroksia automaattisesti ja laturi reagoi
- Bluemotionin lataus on todella tyhmä ja päästää akun jännitteen liian matalaksi

Ideoita? Tuota tulee matka-ajossakin, eli ei ole kiinni siitä, ettei akku ehdi latautua pätkäajossa. Pitää varmaan ottaa yleismittari mukaan ja seuraavan kerran tuon tullessa äkkiä auto parkkiin ja jännitettä mittaamaan. Finntakuun piikkiin pitäisi jossain vaiheessa vähän rempata muuta, niin omassa lompakossa ei tunnu, vaikka vaihtaisivat samalla uuden laturinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Laturissa on diodeja. Nuo diodit on mahdollista yleismittarilla mitata että onko ne kaikki ehjiä. Jos yksikin diodi on rikki, vuotaa se vaihtovirtaa eli AC-jännitettä auton sähköjärjestelmään.
Normaalisti toimiva laturi tuottaa pienen määrän AC jännitettä, max 0,5V (AC) . Eli yli 0,5 volttia AC-jännitettä jos yleismittari näyttää laturin rungosta ja B+ navasta niin diodi/diodeja on rikki.
Rikkinäinen diodi laturissa vähentää laturin DC virran tuottoa ja voi särkeä auton sähköjärjestelmän.

Katso Youtubesta 'Moss Motors' firman laturin testausvideo.Siinä on kerrotu tuo yllä oleva asia.
Täytyy vilkaista tuo video ja tutkia. Yksi enemmän autoista tietävä testaili laturia kyllä monella eri tavalla, mutta en ole varma, kokeiliko noita.

Googlaamalla löytyi pari samanlaista tapausta, eli sama vikakoodi ja ajoittaiset korkeat tyhjäkäyntikierrokset. Noissa syypää oli huono maadoitusjohto konehuoneessa. Täytyy varmaan lähteä tutkimaan johtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 771
Viestejä
4 516 212
Jäsenet
74 469
Uusin jäsen
Peuzhi
Back
Ylös Bottom