VAG autojen monet ongelmat

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Sampsa, 17.10.2017.

  1. addepou

    addepou

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    joo eise tee rääkäsyä kun kerran kylmänä. sen takia itekkään en usko että se on ketju.
     
  2. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    Siis, tuolla logiikalla se nimenomaan on ketju (tai kiristin), startti pitäisi samanlaista ääntä joka kerta.
     
  3. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Just ennen kun kone alkaa pyörimään, kuuluu joku outo ääni joka vois olla startti? Rattaat ei ota kunnolla kiinni vaan ruopasee ensin tyhjää?

    Mutta tuo heti koneen käynnistymisen jälkeen kuuluva ääni on aika selvästi se ilmapumppu. Ei siitä tarvi välittää.
     
  4. Kuspho

    Kuspho

    Viestejä:
    205
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2017
    Juu, ei tuossa kyllä ketju rallattele. Startille antaisin itsekkin äänen ja jälkimmäinen vinkuna aivan normaaleja ääniä.
     
  5. Canttu

    Canttu

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    05.08.2018
    Joskus se itse säiliö hajoaa, eli ota irti autosta ja koita tulpata reijät ja sitten vaikka vuodonilmaisuainetta suihkutat ulkopuolen täyteen ja sitten paineilmaa säiliöön. Jos vuotaa niin vaihtoon.
    Venttiilin taas voisi paineilmalla puhaltaa ja katsoa tuleeko sen läpi sitä hiili paskaa. Kannattaa se linjastokin puhaltaa paineilmalla läpi niin kaikki paska poistuu järjestelmöstö.
     
    Prkle tykkää tästä.
  6. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    2010 vuoden 1.6tdi VI golffissa on varmaan kuiva 7-vaihteinen ongelmatapaus?
    (tämä luki trafissa) Versio FD7FD7AM014E7MGN1
    eli tämä dsg laatikko 0AM dq200?
     
  7. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    DQ200, kyllä.
     
  8. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Tähän käynnistysäänen ihmettelyyn palaan vielä. Otan sanojani takaisin sen verran, että hiukan pengottuani en ole enää lainkaan varma onko tuota toisioilmapumppua meillä myydyissä autoissa lainkaan. Tuon äänen aiheuttajaa joskus googlailin sitkeästi ja löysin mielestäni juuri vastaavaan ääneen selitykseksi tuon pumpun, mutta se oli jenkkifoorumilla. Voi olla niinkin, että siellä myydyissä autoissa tuo on mutta meillä sitä ei ole vaan äänen todellinen aiheuttaja on joku muu.

    Mutta olipa mikä tahansa, niin ketju ei tuollaista ääntä pidä ja se vaikuttaa kuuluvan samanlaisena jokaisesta, joten vaarallista se ei ole.
     
  9. addepou

    addepou

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Kiitoksia vastauksista. Ennen jo videota postattua hain vaimon autoa öljynvaihdosta ja kysyin tuosta pumpusta voiko olla aiheuttajana, jolloin eka vastaus oli et eikai noissa sitä pumppua ole, vanhemmissa koneissa kuulemma. No sitä vielä Auto-Suni kuuntelee 13.9. kuulemma oikeen erikoismies erikoiskorvilla, niin ootellaan nyt sinne. Minustakaan se ei nyt ketju ole kuitenkaan.
     
  10. addepou

    addepou

    Viestejä:
    50
    Rekisteröitynyt:
    02.08.2017
    Niin ja ensimmäinen korahdus startista taisi päästä sen takia kun roikuin puoliksi autosta ulkona ja painoin starttia kevyesti/huonosti
     
  11. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
     
  12. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mulla on tällä hetkellä alla 230tkm ajettu 1.6 tdi Golf7 jossa DQ200, hyvin toiminut viimeiset 40tkm, mitä nyt yksi öljytiiviste vaihdettu... Vaati vain lähes moottorin irroituksen ja yksi takaisinkutsu-laatikko-ohjelmointikin on tuohon tehty. Ainoa vika tuossa on, se ettei laatikko ole suunniteltu kestämään yli 250nm vääntöä. Ei kannata lastuttaa.
     
  13. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 241
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tai jos lastuttaa niin custom lastu joka ei nosta vääntöä tuon yli.
     
  14. Persojet

    Persojet

    Viestejä:
    1 980
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vakiona jo 250nm
     
  15. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Voihan siihen silti teettää sellaisen softan, joka nostaa tehoa niin ettei vääntö nouse millään kierrosalueella tuon rajan. Eli teho nousee vain niillä kierroksilla joissa vakion vääntö jää alle tuon rajan.
     
  16. VeGe-

    VeGe-

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaako sitä nyt ehdointahdoin verta kaivaa nenästä? Siinähän sitten toistelee "ei ollut liikaa vääntöä", kun jo alunperin rajoilla ollut laatikko porsii lastutettuna.
     
  17. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Tekisi mieli hankkia n. 2002 A4 1.8t quattro, onkohan näissä ihmeempiä kaarien ruostumisen lisäksi? Kilsoja varmaan noin 250-300t+

    Kokemusta 6v ajalta tuosta 1.8t moottorista skodassa ja se tuntui luotettavalta ainakin 215tkm asti kunnes myin pois
     
  18. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Ei varmaan, en minä omaani lastuttaisi. Kunhan totesin, ettei sitä vakion maksimia vääntömomenttia ole pakko nostaa vaikka tehoa nostaisikin.

    Mulla oli edellinen auto Polo GTI jonka DQ200 ainakin mulla ollessa pelasi hyvin. 180hp/250Nm vakiona.
     
    SR50La tykkää tästä.
  19. Bauer

    Bauer

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Keulan tukivarret voi joutua vaihtamaan. Jos jossain on väljää niin kannattaa kerralla vaihtaa kaikki uusiin. Tuo on ollut suosittu setti: Tukivarsisarja, vahvistettu A4 8E 2001-2008
     
  20. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 241
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Siis voihan sen lastuttaa täsmälleen vakio teholle ja väännölle, mutta huomattavasti taloudellisemmille säädöille. Eli periaatteessa ohjelmoidaan lisää ennakkoa ja vähemmän syöttöä, jolloin voimaa ei tule lisää, mutta polttoainetta menee vähemmän. ONhan tuo nimenomaan kannattavaa, toisin kuin "kaikki-irti-katu-mustaksi" lastuissa.
     
  21. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Miksi auton valmistaja ei optimoisi moottoria pienemmälle kulutukselle jos se olisi noin yksinkertaista? Vai onko siinä kuitenkin haittapuolensa? Voiko dieseliä edes käyttää laihemmalla seoksella, sehän on sama asia kuin painaisi vähemmän kaasupoljinta.
     
  22. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 241
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei mene päästönormeista läpi jos kone säädetään vaan taloudelliseksi.

    Raskaassa kalustossa tuo kehitys on paljon selkeämpää, kun kulutuskin on isompi. Kun urea otettiin käyttöön tapahtui iso pudotus kulutuksessa, joka oli noussut jokaisen euronversion myötä. Nyt taas on ureavehkeissäkin kulutus aina vähän noussut kun on tullut uutta normia.

    Niin perinteisessä dieselmoottorissahan ei rajoiteta ilman saantia mitenkään, vaan moottori käy aina laihalla, mutta päästömääräyksien myötä myös dieselmoottoreiden ilmansaantia täytyy rajoittaa ettei seos ole laiha.
     
  23. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Nämä sattuivat kaverille vuoden sisään, -05 b6 1.8t

    Moottori:

    -nokkien välinen ketju vaihtoon
    -öljysihti tukossa
    -huohotinsarja
    -n75 venttiili
    +normaali 300tkm jutut eli jakopää, kaksoismassa ja kytkin uusiksi.

    Aiempi omistaja oli juuri uusinut turbon ja puolat.

    Itse autossa:

    -Nivelsarja eteen/taakse+jouset
    -hammastanko
    -ohjaustehostimen pumppu

    Tuurista kiinni sattuuko nuo ongelmat omalle kohdalle, nuo hammastangot ja nivelvaivat ovat kaiketi melko yleisiä+nuo luetellut huohotin ja ketjujutut tuossa konetyypissä.

    Auton edellinen omistaja oli pitänyt hyvää huolta autosta...kun huoltokirja oli loppunut niin oli täytetty useita sivuja ruutuvihkoon merkintöjä korjaukaista ja huolloista.

    Tarkoitus ei ole siis pelotella, ihan ok auto se on kunhan vain alusta ja nuo tyyppijutut on kunnossa. Itsekkin olin pari vuotta sitten tuollaista ostamassa mutta minun budjettiini sattui vain sellaisia joissa joko kone rallatti ja kärysi konehuoneeseen tai sellaisia joissa jympsähteli kardaanin ristikot tai perän puslat pykältäessä
     
    Viimeksi muokattu: 09.09.2019
    SR50La tykkää tästä.
  24. McRuis

    McRuis

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Välillä omistamisen aikana on tuntunut ettei juuri muuta ollutkaan kuin "ihmeempiä". Vaikkakin nämä on niitä yksilöllisiä kokemuksia:
    - huohotinputki öljyjalasta alttiina murtumiselle koko huohotusjärjestelmän letkut ja venttiilit :D
    - vesikierrossa varmaan jokainen komponentti/letku kohta vaihdettu yks-pari osaa kerrallaan (ja tietysti usein vielä eri aikaan)
    - öljynjäähdyttimen ns. ylempi o-rengas myös kannattaa vaihtaa silloin tällöin muutaman öljynvaihdon jälkeen

    Sit se klassinen öljyn imuputken sihdin mahdollinen tukkeutuminen longlife-vaihtoväleillä/pätkäajo/tyhjäkäyntiä harrastamalla. Ei lienee enää ollut ongelma viime vuosina isomman öljynsuodattimen vaikutuksella.

    Omassa oli tarvikeosaöljypumppu väljä.. aiheutti mm. ihkaedullisen nokka-akselin säätimen hajoamisen matalista paineista. Ei ehkä yleisin vika, mutta noilla kilsoilla ja näillä vuosilla ei huono investointi jos pitkäaikainen omistus on mielessä. Samalla näkee/vaihtaa/vaihdattaa öljyn imuputken.
     
  25. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    No juu tuttuja juttua nuo letkuhommat ja imuputken vaihdot jo Skoda-ajoilta. Kumminkin ovat itse vaihdettavissa eikä kovin hintavia.
    Meillä tulee kilsoja kohtalaisen vähän max 10tkm vuodessa joten ajattelisin tuommoisen Audin säilyttävän arvonsa aika hyvin. Ja nelikolle olisi käyttöä.

    Rupesi ärsyttämään kun 5v vanhasta Pösöstä on hävinnyt melkein 50% arvosta kolmessa vuodessa. Pitää hukata se nyt kun siitä vielä jotain saa tai sitten ajaa ns paaliin asti. Se ei toki montaa vuotta tarkoittane...
     
  26. Abe

    Abe

    Viestejä:
    62
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2017
    Onko muilla kokemuksia että Golf MK7 takajalkatilaan vuotaisi vettä takaovien kaiuttimien tiivisteiden läpi? Saakohan tuota korjattua maahantuojan piikkiin kun vähän vaikuttaa tyyppivialta?
     
  27. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Abe tykkää tästä.
  28. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Taas kävi perus autokaupat että alta 1tkm ajon jälkeen uusia ääniä, tai ainakin huomattu
    yksityinen myyjä vain harmittelee..
    no ensin epälin kaksoismassavauhtipyörää, (suattaapi sekin olla) mutta sitten luin että ilmastoinnin kompuran magneettikytkimiin ainakin jossain vageissa vaihdettu kumipuslia,
    ihan kunnolla en ole vielä kuunnellut, mutta kun ilmastoinnin sammuttaa, konehuoneesta kuuluu kilkatus, aika sama kuin kaksoismassa, mutta ilmastointi päällä mitään ääntä ei tule,
    -10 golf VI 1.6tdi 205tkm manuaali

    onko näissä ollut jollain samoja kompuraongelmia,
    no kunhan sade loppuu ja inspis tulee lisää tutkailemaan
     
  29. Canttu

    Canttu

    Viestejä:
    112
    Rekisteröitynyt:
    05.08.2018
    Taitaa olla 4 tai 5 ikävuoteen asti hyvät vastaantulot.
     
  30. Meisseli

    Meisseli

    Viestejä:
    716
    Rekisteröitynyt:
    03.03.2017
    Tuosta samasta viasta ei ainakaan voi olla kyse, kun ei kutoskoppaisen Golfin kompurassa ole magneettikytkintä.
     
  31. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Juu ok, piti se tänä aamuna ilmastointi päälläkin sitä ääntä ja tarkemmin kuuneltuna tuli laatikon puolelta
     
  32. taski

    taski

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jännä homma että omaan 2016 ikäiseen passatiin on nyt vaihdettu:

    DSG mekatroniikka
    Jakopään vialliset rullat
    Egr
    Vauhtipyörä

    Eikä siltikään oikein ole vaihtopainetta. Joku tässä Volkkarissa vetää puoleensa kun näihin aina palaa.
     
  33. sf78

    sf78

    Viestejä:
    285
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Se on tuttu ja turvallinen kun tietää mitä vikoja on laitettu ja mitä sieltä on tulossa. Kaverikin vuosia ajeli Skoda/VW akselilla ja vaikka aina joutui laittamaan milloin mitäkin, niin aina uudestaan löysi Volkkari tiensä talliin. Sitä jos merkkiä vaihtaa, niin siellä on ihan uudet viat tiedossa mihin ei voi asennoitua oikein. Siitä irtoaa myös kahvitunnilla hyvät keskustelut kun kerrot miksi auto on taas pajalla eikä pihassa.
     
    hooki, Shalashaska, Ihmemies ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  34. taski

    taski

    Viestejä:
    500
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mjoo, en tiedä tuostakaan. Mulla on varmaan yli 20 eri merkkiä ollut ja BMW vahvana kakkosena mutta sielläkin puolella tuntuu ongelmia olevan vähintään samaan tahtiin ja 2000 luvulla valmistetuissa ei mielestäni enää laatuvaikutelma ole kovin kummoinen ellei mennä 7-sarjaan tai muihin uutena vähän kansanautoa kalliimpiin. VW on nostanut laatuvaikutelmaansa siinä joskus 2008-2009 tienoilla ja kipuaa vieläkin. Jostain syystä moni noista VW:n tämän hetken malleista vain "tuntuu hyvältä paikalta olla".

    Fiilisjuttuja pitkälti. Ehkäpä Volkkarista tulee oikeasti kohta tavallisen kansan silmään Premium kun persaukisilla ei ole varaa enää niillä ajella kun ylläpito on niin kallista?
     
    SR50La tykkää tästä.
  35. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    Hmm...nyt ollaan kovan paikan edessä...vw tiguan 2010-2012 vai lexus rx400h...

    Jokaisen omistamani vagineen jälkeen olen sanonut että sai olla viimeinen(neljästä edellisestä paukahti kone, muissa muita huolia)

    Siltikin, vw osaa tehdä pirun hyväntuntuisen ohjauksen ja peruslaadukkaan korin, lexus taasen puoltaisi paikkaansa siinä etten koskaan ole moista omistanut

    Hmm ja hmm:tdown:
     
  36. Mr X

    Mr X

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2018
    Eihän noilla taustatiedoilla ole muuta vaihtoehtoa kuin Vw.
     
    Jarkki86 tykkää tästä.
  37. Jarkki86

    Jarkki86

    Viestejä:
    293
    Rekisteröitynyt:
    15.09.2018
    ...se on toki hyväksiluettava juttu vag dieseleissä että viimeisimmässä golffissa (-05 2.0tdi bkd) kun väärinsuunniteltu jakohihnan kiristimen pinnapultti katkesi niin pystyssä olevien venttiileiden ansiosta ei joutunut uusimaan muuta kuin keinut/nostajat jotka toimivat sulakkeina tuollaisissa tapauksissa. Osat maksoivat vajaat 800€. Kaksi päivää rempan jälkeen hajosi ilmastoinnin kompura ja kun olin menossa vaihtamaan autoa pois niin turbo hajosi 200m ennen liikettä... Mersua menin hakemaan mutta lommoisella toyotalla tulin pois.

    Toyotan vaihoin sitten s60 d5 volvoon josta taasen hajosi(1,5kk sisään) laatikko, vesipumppu, turbo ja vielä laatikon ja koneen välistä irtosi öljykanavan muovitulppa, 3€ osa aiheutti ihan kivan työmaan mutta se ei kuulune tähän vag ketjuun.
     
  38. kappalainen

    kappalainen

    Viestejä:
    18
    Rekisteröitynyt:
    17.11.2017
    Volkkari on hyvä auto, kunhan uusii hajonneet osat heti, kaikki osat aika- ajoin ja satunnaisesti joitakin osia.
    Ajoin 20 vuotta mazda 626 ja nyt vuodessa on passat korjaukset maksaneet enemmän kuin Mazdaan meni koko aikana. Siinä vaan ei hajonnut ikinä mikään.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
  39. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016

    ..johtuisiko kenties siitä, että (iästä päätellen) siinä matukassa ei ollut mitään mikä voisi hajota? :sidea:


    edit. montako kertaa muuten tuon 20 vuoden aikana matukka oli lähtenyt jonkun muun mukaan jäätelötikun avulla suoraan kotipihalta? :D
     
    Ihmemies tykkää tästä.
  40. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tässä ketjussa tuntuu leviävän ihan perusmekaaniset osat jotka löytyvät joka autosta. En ole nähnyt että olisi valiteltu ajotietokonetta, kosketusnäyttöä tai sähköisiä lisävarusteita...
     
  41. jultsu

    jultsu

    Viestejä:
    1 017
    Rekisteröitynyt:
    02.12.2016
    ...kuten kaksoismassaVP, egr-venttiili, suutinkärjet, DPF-suodin yms yms. muutkin palikat jotka olivat jo 1990-luvun matukassa
     
  42. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eikä jakopäätä, männänrenkaita, vaihteistoa tai kiristimiä muun muassa...
     
    SR50La tykkää tästä.
  43. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 246
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos sä ajoit 20 vuotta 626:lla etkä kertaakaan joutunut vaihtamaan taakse jarrusatuloita tai hitsaamaan mistään, niin kutsuisin sinua maailman onnekkaimmaksi mieheksi.

    Meillä isäukolla on ollut kaikki 626:n mallit vuosimallista 1985 lähtien (+2 kpl 6:ia) joten vehkeet on tuttuja; mekaanisesti kestäviä, mutta esim. takajarrut on ne ongelmapaikka. Varaosat keskimäärin kalliita muihin merkkeihin verrattuna ja kori kestää jos laittaa vaihtoon viimeistään 5 vuotiaana.
     
    SR50La tykkää tästä.
  44. Jage

    Jage

    Viestejä:
    597
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mikä takajarruissa? Itselläni on juuri jarruremppaa tulossa kutoseen, mutta meinaatko että jarrusylinteri vetää jumiin?

    Itsellä vaihtuu taakse levy ja palat, kunhan saan aikaiseksi saada autoa ilmaan.
     
  45. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 246
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muistaakseni kummassakin, viimeisen mallin 626:ssa (2.0GT) ja ekassa 6:ssa (2.3GT) meni takaa jarrusatulat. Hintakin oli todella suolainen (jotain 250-350 euron välissä).
     
  46. Ihmemies

    Ihmemies

    Viestejä:
    548
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Ei luulis perus kiesiin maksavan noin paljoa esim. TRW satulat, ainakaan saksasta/virosta tilattuna. Ellet sitten puhunut että parilta 250-300€, mikä on jo paljon kohtuullisempi.
     
  47. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Seuraava ongelma, todettuani äänen vauhtipyörästä tulevan,
    mikäköhän ihmeen vautipyörä siellä on, ketjua luettuani, olen sachs merkkiä katsonut, mutta voi piru kun on monta vaihtoehtoa
    moottori CAY 77kw ja start stop toiminnolla, 5-V manuaali
    https://www.autodoc.fi/autonosat/kytkinpaketti-10151/vw/golf/golf-vi-variant-aj5/32609-1-6-tdi?sort_supplier[]=sachs

    E: Paikallinen vw liike auttoi 03L105266BT :hammer:
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2019
  48. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    709
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  49. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 241
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mun tietääkseni mazdassakin oli kaksoismassa dieselissä, kuten suutinkärjet ja tuo EGR. Hiukkaspöntöt tuli tietysti vasta myöhemmin yleisiksi.