VAG autojen monet ongelmat

Voihan siihen silti teettää sellaisen softan, joka nostaa tehoa niin ettei vääntö nouse millään kierrosalueella tuon rajan. Eli teho nousee vain niillä kierroksilla joissa vakion vääntö jää alle tuon rajan.
Kannattaako sitä nyt ehdointahdoin verta kaivaa nenästä? Siinähän sitten toistelee "ei ollut liikaa vääntöä", kun jo alunperin rajoilla ollut laatikko porsii lastutettuna.
 
Tekisi mieli hankkia n. 2002 A4 1.8t quattro, onkohan näissä ihmeempiä kaarien ruostumisen lisäksi? Kilsoja varmaan noin 250-300t+

Kokemusta 6v ajalta tuosta 1.8t moottorista skodassa ja se tuntui luotettavalta ainakin 215tkm asti kunnes myin pois
 
Kannattaako sitä nyt ehdointahdoin verta kaivaa nenästä? Siinähän sitten toistelee "ei ollut liikaa vääntöä", kun jo alunperin rajoilla ollut laatikko porsii lastutettuna.
Ei varmaan, en minä omaani lastuttaisi. Kunhan totesin, ettei sitä vakion maksimia vääntömomenttia ole pakko nostaa vaikka tehoa nostaisikin.

Mulla oli edellinen auto Polo GTI jonka DQ200 ainakin mulla ollessa pelasi hyvin. 180hp/250Nm vakiona.
 
Tekisi mieli hankkia n. 2002 A4 1.8t quattro, onkohan näissä ihmeempiä kaarien ruostumisen lisäksi? Kilsoja varmaan noin 250-300t+

Kokemusta 6v ajalta tuosta 1.8t moottorista skodassa ja se tuntui luotettavalta ainakin 215tkm asti kunnes myin pois

Keulan tukivarret voi joutua vaihtamaan. Jos jossain on väljää niin kannattaa kerralla vaihtaa kaikki uusiin. Tuo on ollut suosittu setti: Tukivarsisarja, vahvistettu A4 8E 2001-2008
 
Vakiona jo 250nm
Siis voihan sen lastuttaa täsmälleen vakio teholle ja väännölle, mutta huomattavasti taloudellisemmille säädöille. Eli periaatteessa ohjelmoidaan lisää ennakkoa ja vähemmän syöttöä, jolloin voimaa ei tule lisää, mutta polttoainetta menee vähemmän. ONhan tuo nimenomaan kannattavaa, toisin kuin "kaikki-irti-katu-mustaksi" lastuissa.
 
Miksi auton valmistaja ei optimoisi moottoria pienemmälle kulutukselle jos se olisi noin yksinkertaista? Vai onko siinä kuitenkin haittapuolensa? Voiko dieseliä edes käyttää laihemmalla seoksella, sehän on sama asia kuin painaisi vähemmän kaasupoljinta.
 
Miksi auton valmistaja ei optimoisi moottoria pienemmälle kulutukselle jos se olisi noin yksinkertaista? Vai onko siinä kuitenkin haittapuolensa? Voiko dieseliä edes käyttää laihemmalla seoksella, sehän on sama asia kuin painaisi vähemmän kaasupoljinta.
Ei mene päästönormeista läpi jos kone säädetään vaan taloudelliseksi.

Raskaassa kalustossa tuo kehitys on paljon selkeämpää, kun kulutuskin on isompi. Kun urea otettiin käyttöön tapahtui iso pudotus kulutuksessa, joka oli noussut jokaisen euronversion myötä. Nyt taas on ureavehkeissäkin kulutus aina vähän noussut kun on tullut uutta normia.

Niin perinteisessä dieselmoottorissahan ei rajoiteta ilman saantia mitenkään, vaan moottori käy aina laihalla, mutta päästömääräyksien myötä myös dieselmoottoreiden ilmansaantia täytyy rajoittaa ettei seos ole laiha.
 
Tekisi mieli hankkia n. 2002 A4 1.8t quattro, onkohan näissä ihmeempiä kaarien ruostumisen lisäksi? Kilsoja varmaan noin 250-300t+

Kokemusta 6v ajalta tuosta 1.8t moottorista skodassa ja se tuntui luotettavalta ainakin 215tkm asti kunnes myin pois

Nämä sattuivat kaverille vuoden sisään, -05 b6 1.8t

Moottori:

-nokkien välinen ketju vaihtoon
-öljysihti tukossa
-huohotinsarja
-n75 venttiili
+normaali 300tkm jutut eli jakopää, kaksoismassa ja kytkin uusiksi.

Aiempi omistaja oli juuri uusinut turbon ja puolat.

Itse autossa:

-Nivelsarja eteen/taakse+jouset
-hammastanko
-ohjaustehostimen pumppu

Tuurista kiinni sattuuko nuo ongelmat omalle kohdalle, nuo hammastangot ja nivelvaivat ovat kaiketi melko yleisiä+nuo luetellut huohotin ja ketjujutut tuossa konetyypissä.

Auton edellinen omistaja oli pitänyt hyvää huolta autosta...kun huoltokirja oli loppunut niin oli täytetty useita sivuja ruutuvihkoon merkintöjä korjaukaista ja huolloista.

Tarkoitus ei ole siis pelotella, ihan ok auto se on kunhan vain alusta ja nuo tyyppijutut on kunnossa. Itsekkin olin pari vuotta sitten tuollaista ostamassa mutta minun budjettiini sattui vain sellaisia joissa joko kone rallatti ja kärysi konehuoneeseen tai sellaisia joissa jympsähteli kardaanin ristikot tai perän puslat pykältäessä
 
Viimeksi muokattu:
Tekisi mieli hankkia n. 2002 A4 1.8t quattro, onkohan näissä ihmeempiä kaarien ruostumisen lisäksi? Kilsoja varmaan noin 250-300t+

Kokemusta 6v ajalta tuosta 1.8t moottorista skodassa ja se tuntui luotettavalta ainakin 215tkm asti kunnes myin pois

Välillä omistamisen aikana on tuntunut ettei juuri muuta ollutkaan kuin "ihmeempiä". Vaikkakin nämä on niitä yksilöllisiä kokemuksia:
- huohotinputki öljyjalasta alttiina murtumiselle koko huohotusjärjestelmän letkut ja venttiilit :D
- vesikierrossa varmaan jokainen komponentti/letku kohta vaihdettu yks-pari osaa kerrallaan (ja tietysti usein vielä eri aikaan)
- öljynjäähdyttimen ns. ylempi o-rengas myös kannattaa vaihtaa silloin tällöin muutaman öljynvaihdon jälkeen

Sit se klassinen öljyn imuputken sihdin mahdollinen tukkeutuminen longlife-vaihtoväleillä/pätkäajo/tyhjäkäyntiä harrastamalla. Ei lienee enää ollut ongelma viime vuosina isomman öljynsuodattimen vaikutuksella.

Omassa oli tarvikeosaöljypumppu väljä.. aiheutti mm. ihkaedullisen nokka-akselin säätimen hajoamisen matalista paineista. Ei ehkä yleisin vika, mutta noilla kilsoilla ja näillä vuosilla ei huono investointi jos pitkäaikainen omistus on mielessä. Samalla näkee/vaihtaa/vaihdattaa öljyn imuputken.
 
No juu tuttuja juttua nuo letkuhommat ja imuputken vaihdot jo Skoda-ajoilta. Kumminkin ovat itse vaihdettavissa eikä kovin hintavia.
Meillä tulee kilsoja kohtalaisen vähän max 10tkm vuodessa joten ajattelisin tuommoisen Audin säilyttävän arvonsa aika hyvin. Ja nelikolle olisi käyttöä.

Rupesi ärsyttämään kun 5v vanhasta Pösöstä on hävinnyt melkein 50% arvosta kolmessa vuodessa. Pitää hukata se nyt kun siitä vielä jotain saa tai sitten ajaa ns paaliin asti. Se ei toki montaa vuotta tarkoittane...
 
Onko muilla kokemuksia että Golf MK7 takajalkatilaan vuotaisi vettä takaovien kaiuttimien tiivisteiden läpi? Saakohan tuota korjattua maahantuojan piikkiin kun vähän vaikuttaa tyyppivialta?
 
Taas kävi perus autokaupat että alta 1tkm ajon jälkeen uusia ääniä, tai ainakin huomattu
yksityinen myyjä vain harmittelee..
no ensin epälin kaksoismassavauhtipyörää, (suattaapi sekin olla) mutta sitten luin että ilmastoinnin kompuran magneettikytkimiin ainakin jossain vageissa vaihdettu kumipuslia,
ihan kunnolla en ole vielä kuunnellut, mutta kun ilmastoinnin sammuttaa, konehuoneesta kuuluu kilkatus, aika sama kuin kaksoismassa, mutta ilmastointi päällä mitään ääntä ei tule,
-10 golf VI 1.6tdi 205tkm manuaali

onko näissä ollut jollain samoja kompuraongelmia,
no kunhan sade loppuu ja inspis tulee lisää tutkailemaan
 
Onko muilla kokemuksia että Golf MK7 takajalkatilaan vuotaisi vettä takaovien kaiuttimien tiivisteiden läpi? Saakohan tuota korjattua maahantuojan piikkiin kun vähän vaikuttaa tyyppivialta?
Taitaa olla 4 tai 5 ikävuoteen asti hyvät vastaantulot.
 
Jännä homma että omaan 2016 ikäiseen passatiin on nyt vaihdettu:

DSG mekatroniikka
Jakopään vialliset rullat
Egr
Vauhtipyörä

Eikä siltikään oikein ole vaihtopainetta. Joku tässä Volkkarissa vetää puoleensa kun näihin aina palaa.
 
Se on tuttu ja turvallinen kun tietää mitä vikoja on laitettu ja mitä sieltä on tulossa. Kaverikin vuosia ajeli Skoda/VW akselilla ja vaikka aina joutui laittamaan milloin mitäkin, niin aina uudestaan löysi Volkkari tiensä talliin. Sitä jos merkkiä vaihtaa, niin siellä on ihan uudet viat tiedossa mihin ei voi asennoitua oikein. Siitä irtoaa myös kahvitunnilla hyvät keskustelut kun kerrot miksi auto on taas pajalla eikä pihassa.
 
Mjoo, en tiedä tuostakaan. Mulla on varmaan yli 20 eri merkkiä ollut ja BMW vahvana kakkosena mutta sielläkin puolella tuntuu ongelmia olevan vähintään samaan tahtiin ja 2000 luvulla valmistetuissa ei mielestäni enää laatuvaikutelma ole kovin kummoinen ellei mennä 7-sarjaan tai muihin uutena vähän kansanautoa kalliimpiin. VW on nostanut laatuvaikutelmaansa siinä joskus 2008-2009 tienoilla ja kipuaa vieläkin. Jostain syystä moni noista VW:n tämän hetken malleista vain "tuntuu hyvältä paikalta olla".

Fiilisjuttuja pitkälti. Ehkäpä Volkkarista tulee oikeasti kohta tavallisen kansan silmään Premium kun persaukisilla ei ole varaa enää niillä ajella kun ylläpito on niin kallista?
 
Hmm...nyt ollaan kovan paikan edessä...vw tiguan 2010-2012 vai lexus rx400h...

Jokaisen omistamani vagineen jälkeen olen sanonut että sai olla viimeinen(neljästä edellisestä paukahti kone, muissa muita huolia)

Siltikin, vw osaa tehdä pirun hyväntuntuisen ohjauksen ja peruslaadukkaan korin, lexus taasen puoltaisi paikkaansa siinä etten koskaan ole moista omistanut

Hmm ja hmm:tdown:
 
...se on toki hyväksiluettava juttu vag dieseleissä että viimeisimmässä golffissa (-05 2.0tdi bkd) kun väärinsuunniteltu jakohihnan kiristimen pinnapultti katkesi niin pystyssä olevien venttiileiden ansiosta ei joutunut uusimaan muuta kuin keinut/nostajat jotka toimivat sulakkeina tuollaisissa tapauksissa. Osat maksoivat vajaat 800€. Kaksi päivää rempan jälkeen hajosi ilmastoinnin kompura ja kun olin menossa vaihtamaan autoa pois niin turbo hajosi 200m ennen liikettä... Mersua menin hakemaan mutta lommoisella toyotalla tulin pois.

Toyotan vaihoin sitten s60 d5 volvoon josta taasen hajosi(1,5kk sisään) laatikko, vesipumppu, turbo ja vielä laatikon ja koneen välistä irtosi öljykanavan muovitulppa, 3€ osa aiheutti ihan kivan työmaan mutta se ei kuulune tähän vag ketjuun.
 
Volkkari on hyvä auto, kunhan uusii hajonneet osat heti, kaikki osat aika- ajoin ja satunnaisesti joitakin osia.
Ajoin 20 vuotta mazda 626 ja nyt vuodessa on passat korjaukset maksaneet enemmän kuin Mazdaan meni koko aikana. Siinä vaan ei hajonnut ikinä mikään.


..johtuisiko kenties siitä, että (iästä päätellen) siinä matukassa ei ollut mitään mikä voisi hajota? :sidea:


edit. montako kertaa muuten tuon 20 vuoden aikana matukka oli lähtenyt jonkun muun mukaan jäätelötikun avulla suoraan kotipihalta? :D
 
..johtuisiko kenties siitä, että (iästä päätellen) siinä matukassa ei ollut mitään mikä voisi hajota? :sidea:
Tässä ketjussa tuntuu leviävän ihan perusmekaaniset osat jotka löytyvät joka autosta. En ole nähnyt että olisi valiteltu ajotietokonetta, kosketusnäyttöä tai sähköisiä lisävarusteita...
 
Tässä ketjussa tuntuu leviävän ihan perusmekaaniset osat jotka löytyvät joka autosta. En ole nähnyt että olisi valiteltu ajotietokonetta, kosketusnäyttöä tai sähköisiä lisävarusteita...

...kuten kaksoismassaVP, egr-venttiili, suutinkärjet, DPF-suodin yms yms. muutkin palikat jotka olivat jo 1990-luvun matukassa
 
Volkkari on hyvä auto, kunhan uusii hajonneet osat heti, kaikki osat aika- ajoin ja satunnaisesti joitakin osia.
Ajoin 20 vuotta mazda 626 ja nyt vuodessa on passat korjaukset maksaneet enemmän kuin Mazdaan meni koko aikana. Siinä vaan ei hajonnut ikinä mikään.
Jos sä ajoit 20 vuotta 626:lla etkä kertaakaan joutunut vaihtamaan taakse jarrusatuloita tai hitsaamaan mistään, niin kutsuisin sinua maailman onnekkaimmaksi mieheksi.

Meillä isäukolla on ollut kaikki 626:n mallit vuosimallista 1985 lähtien (+2 kpl 6:ia) joten vehkeet on tuttuja; mekaanisesti kestäviä, mutta esim. takajarrut on ne ongelmapaikka. Varaosat keskimäärin kalliita muihin merkkeihin verrattuna ja kori kestää jos laittaa vaihtoon viimeistään 5 vuotiaana.
 
Meillä isäukolla on ollut kaikki 626:n mallit vuosimallista 1985 lähtien (+2 kpl 6:ia) joten vehkeet on tuttuja; mekaanisesti kestäviä, mutta esim. takajarrut on ne ongelmapaikka. Varaosat keskimäärin kalliita muihin merkkeihin verrattuna ja kori kestää jos laittaa vaihtoon viimeistään 5 vuotiaana.

Mikä takajarruissa? Itselläni on juuri jarruremppaa tulossa kutoseen, mutta meinaatko että jarrusylinteri vetää jumiin?

Itsellä vaihtuu taakse levy ja palat, kunhan saan aikaiseksi saada autoa ilmaan.
 
Mikä takajarruissa? Itselläni on juuri jarruremppaa tulossa kutoseen, mutta meinaatko että jarrusylinteri vetää jumiin?

Itsellä vaihtuu taakse levy ja palat, kunhan saan aikaiseksi saada autoa ilmaan.
Muistaakseni kummassakin, viimeisen mallin 626:ssa (2.0GT) ja ekassa 6:ssa (2.3GT) meni takaa jarrusatulat. Hintakin oli todella suolainen (jotain 250-350 euron välissä).
 
Muistaakseni kummassakin, viimeisen mallin 626:ssa (2.0GT) ja ekassa 6:ssa (2.3GT) meni takaa jarrusatulat. Hintakin oli todella suolainen (jotain 250-350 euron välissä).

Ei luulis perus kiesiin maksavan noin paljoa esim. TRW satulat, ainakaan saksasta/virosta tilattuna. Ellet sitten puhunut että parilta 250-300€, mikä on jo paljon kohtuullisempi.
 
Taas kävi perus autokaupat että alta 1tkm ajon jälkeen uusia ääniä, tai ainakin huomattu
yksityinen myyjä vain harmittelee..
no ensin epälin kaksoismassavauhtipyörää, (suattaapi sekin olla) mutta sitten luin että ilmastoinnin kompuran magneettikytkimiin ainakin jossain vageissa vaihdettu kumipuslia,
ihan kunnolla en ole vielä kuunnellut, mutta kun ilmastoinnin sammuttaa, konehuoneesta kuuluu kilkatus, aika sama kuin kaksoismassa, mutta ilmastointi päällä mitään ääntä ei tule,
-10 golf VI 1.6tdi 205tkm manuaali

onko näissä ollut jollain samoja kompuraongelmia,
no kunhan sade loppuu ja inspis tulee lisää tutkailemaan

Seuraava ongelma, todettuani äänen vauhtipyörästä tulevan,
mikäköhän ihmeen vautipyörä siellä on, ketjua luettuani, olen sachs merkkiä katsonut, mutta voi piru kun on monta vaihtoehtoa
moottori CAY 77kw ja start stop toiminnolla, 5-V manuaali
https://www.autodoc.fi/autonosat/kytkinpaketti-10151/vw/golf/golf-vi-variant-aj5/32609-1-6-tdi?sort_supplier[]=sachs

E: Paikallinen vw liike auttoi 03L105266BT :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
...kuten kaksoismassaVP, egr-venttiili, suutinkärjet, DPF-suodin yms yms. muutkin palikat jotka olivat jo 1990-luvun matukassa

Mun tietääkseni mazdassakin oli kaksoismassa dieselissä, kuten suutinkärjet ja tuo EGR. Hiukkaspöntöt tuli tietysti vasta myöhemmin yleisiksi.
 
Nämä yksinkertaisia hyvä ideoita, enpäs tiedä miksi en ole jo kokeillut. :relaxed:
No maanantaina työnnän tuon Volkkari huoltoon kuitenkin. Kertoilen sitten mitä sieltä selviää. Kiitos vastauksista!

Tämä jäikin päivittämättä. Mutta tosiaan jarrulevyt ja palat olivat, kuin olivatkin se vika. Sanoivat, että vas. etujarrulevy kiero. Vaihtoivat uudet levyt ja palat eteen, myyjä tuli kustannuksissa puolet vastaan. No, sain auton, mutta sama vika jatkui. Seuraava huolto 3vk päähän ja silloin vaihtoivat taakse uudet levyt ja palat ilmaiseksi. Nyt toimii moitteetta. :)
 
Menin taannoin ostamaan kolmisensataa tuhatta ajetun 1.4 TSI Golfin vuosimallia -08. Yksilössä moottori on tuo miedoin 1.4-litraisista, eli 122hv CAXA. Nyt viime aikoina kylmänä käynnisteltäessä jokin on alkanut ääntelemään parin sekunnin ajan melko kovaäänisesti moottoritilassa, todennäköisesti siis tämä paljon parjattu jakoketju tai sen kiristin. (Vaiko vesipumppu? Ilmeisesti sekin tuppaa mölyämään näissä)

Fiksuin ratkaisu tässä vaiheessa olisi todennäköisesti lähteä vaihtamaan koko paketti ennen ketjun pomppaamista. Sattuuko kellään olemaan vastaavanlaisista huolloista kokemusta lähiajoilta? Lähinnä kiinnostaisi jonkinlainen suuntaa antava hinta-arvio sekä kauanko auto mahtaa seistä pajalla jakopää auki. Kannattaako tämänkokoisissa projekteissa lähteä VW Centeriin vai johonkin Peran nyrkkipajalle?

Päivitellääs tätä tilannetta jos jotain sattuu kiinnostamaan: Soittelin Herttoniemen VW Centeriin pari päivää tämän viestin jälkeen, puhelimessa ajanvaraaja uumoili että jos vain huoltokirja on täydellinen niin Volkswagen tulisi todennäköisesti korjauksessa vastaan eikä tästä jäisi itselleni muita kuluja kuin mahdollisesti jakoketjun venymistesti. Ajan sain varattua kuitenkin vasta kuukauden päähän, ja taannoin kävin VW Centerissä pyörähtämässä sovittuun huoltoaikaan. Huollon puolella todettiin kuitenkin samantien, että auton ollessa näin vanha ja näin paljon ajettu niin Volkkarilta on turha lähteä mitään vastaantuloa odottamaan, vaan kulut sitten varmasti lankeaisivat allekirjoittaneelle (odotetusti). Tuon ketjun venymisen olisi voinut testata mekaanisesti rasittamalla, mutta tätä ei suositeltu sillä väitetysti se saa ketjut lipsumaan kohtuullisen suurella todennäköisyydellä. Vikakoodit huollossa oltaisiin suostuttu lukemaan huokeaan sadan euron hintaan mutta tässä vaiheessa päätin kääntyä kannoillani ja pidän jatkossa sormet ristissä ketjun suhteen. :D
 
Eiköhän se ole aivan selvää, että yli 10v wanha ja 300 000km ajettu pikkukippo niin ei siihen maahantuojalta tule mitään vastaantuloja :D Monessa maassa olisi ollut aikoja sitten paalikamaa mutta Suomessa vielä monet ajelevat tuollaisilla :D
 
Joo noissa ketjuissa vastaantulot loppuu viimeistään kun auto täyttää 10v.
CAXA moottorissa ketjun tarkastus tejdään testerillä, jos alkuperäinen ketju ja venyttämällä jos aikaisemmin jo vaihdettu. Ja tosiaan jos on liian venynyt ja sitä venytetään niin suht helposti menee jako sekaisin. Sitten se ketju on pakko vaihtaa.
 
Merkkihuolloissa on ollut vikakoodien lukeminen "tunnin työ" eli siinä 80e-100e. Pienillä pajoilla tuo 20-40e
Pari viikkoa sitten kävin paikallisessa Skodan merkki huollossa nollaamassa Passatin sähköisen käsijarrun vikakoodit ja hintaa tuli 30€
 
Enpä ole ikinä kuullut että mikään merkkari tekisi noin halvalla ja kuitin kanssa vikakoodinlukuja. Mikä pytinki siis oikein kyseessä :O
 
Päivitellääs tätä tilannetta jos jotain sattuu kiinnostamaan: Soittelin Herttoniemen VW Centeriin pari päivää tämän viestin jälkeen, puhelimessa ajanvaraaja uumoili että jos vain huoltokirja on täydellinen niin Volkswagen tulisi todennäköisesti korjauksessa vastaan eikä tästä jäisi itselleni muita kuluja kuin mahdollisesti jakoketjun venymistesti. Ajan sain varattua kuitenkin vasta kuukauden päähän, ja taannoin kävin VW Centerissä pyörähtämässä sovittuun huoltoaikaan. Huollon puolella todettiin kuitenkin samantien, että auton ollessa näin vanha ja näin paljon ajettu niin Volkkarilta on turha lähteä mitään vastaantuloa odottamaan, vaan kulut sitten varmasti lankeaisivat allekirjoittaneelle (odotetusti). Tuon ketjun venymisen olisi voinut testata mekaanisesti rasittamalla, mutta tätä ei suositeltu sillä väitetysti se saa ketjut lipsumaan kohtuullisen suurella todennäköisyydellä. Vikakoodit huollossa oltaisiin suostuttu lukemaan huokeaan sadan euron hintaan mutta tässä vaiheessa päätin kääntyä kannoillani ja pidän jatkossa sormet ristissä ketjun suhteen. :D

Eiköhän näin vanha ja paljon ajettu kannata viedä "Peran Pajalle" tutkittavaksi ja jos pitää tehdä jakopääremppa, niin ostat kaiken tarvittavan netin kautta.
Toki varmaan Motonetistä tms. löytyy myös.
 
Jep, eli Kallen Kumikorjaamo, joka on siis saanut oikeuden toimia ns. merkkihuoltona. Tuo on kyllä aika kaukana perinteisistä lasipalatseista.

Niin, ei kaikkien merkkihuoltojen tarvi olla lasipalatseja.

Itselle nuo koodit on luettu ihan ilmaiseksi, ja nähnyt että muillekin asiakkaille tilanteesta riippuen. Sen takia marmorit menettää asiakkaita. En aja VAGinalla, mutta näin se vaan menee kun asiakas käy ensin marmorilla, sitten nieleskelee vähän aikaa ja katsoo onko mitään vaihtoehtoja, ja kun niitä on, niin tarviiko kahta kertaa miettiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 801
Viestejä
4 517 163
Jäsenet
74 476
Uusin jäsen
Modizz
Back
Ylös Bottom