VAG autojen monet ongelmat

Tästäkin keskusteltiin ja 75% vastaa aika tarkkaan osien oletettua elinikää. Tämän vuoksi hyväksyn ehdotuksen, vaikka onkin lipsahtanut b-luokan osia autoon.
 
Onko nuo kaikki uudemmat koneet, missä ketju vaihtunut hihnaan ihan ok kamppeita?
1.5TSI kärsii vaihtelevasti nykimisestä kylmällä koneella. Jotkut yksilöt ovat joidenkin mielestä ajokelvottomia, joku taas sanoo ettei huomaa mitään ja osa sitten siitä välistä. Omaa ajokokemusta mulla ei ole joten en ota kantaa kuulopuheita enempää.

Voi tulla joskus softalla kuntoon tai sitten ei, niin kauan se korjaus on kyllä jo (ainakin väitetysti) ollut tekeillä, että luulisi olevan jo jos sellainen on mahdollista...

Mutta hihnalla varustettu 1.4 TSI ei mun tietääkseni mistään sen ihmeemmistä epidemioista kärsi.
 
1.5TSI kärsii vaihtelevasti nykimisestä kylmällä koneella. Jotkut yksilöt ovat joidenkin mielestä ajokelvottomia, joku taas sanoo ettei huomaa mitään ja osa sitten siitä välistä. Omaa ajokokemusta mulla ei ole joten en ota kantaa kuulopuheita enempää.

Voi tulla joskus softalla kuntoon tai sitten ei, niin kauan se korjaus on kyllä jo (ainakin väitetysti) ollut tekeillä, että luulisi olevan jo jos sellainen on mahdollista...

Mutta hihnalla varustettu 1.4 TSI ei mun tietääkseni mistään sen ihmeemmistä epidemioista kärsi.

Osaan noista 1.5:sta on jo tuo kyseinen softa tullut, mutta ei vielä kaikkiin.
 
EA211 1.4 TSI alkupään moottoreissa oli öljykulutusongelmaa, kuten tuossa Leonin CHPA-moottorissa.
 
EA211 1.4 TSI alkupään moottoreissa oli öljykulutusongelmaa, kuten tuossa Leonin CHPA-moottorissa.
Tämä onkin mennyt ihan ohi, löytyykö tuosta jostain enemmänkin tietoa? Mikä niissä tuon kulutuksen aiheutti?

Yritin googlailla, mutta enimmäkseen löytyy vain huolestuneita kyselyjä siitä että kuluttaako ne, jonka jälkeen todetaan että kyse onkin ollut vanhemmasta ketjukoneesta.
 
EI kai niissä ketjullisissakaan 1,4TSI koneissa ongelmaa ole, kun kohtelee sitä ketjua kuten hihnaa.
 
Nopeita lahoamista on tietääkseni ollut vain alkupään kaksoisahdetuissa versioissa joissa ilmeisesti on mennyt mitoitukset ketuilleen ja viritysaste liian korkeaksi.
Ei taida olla ihan näin, kyllä niitä hajoili vähillä kilometreillä myös pelkällä turbolla ahdetuissa. Muutenkaan en ymmärrä tuota usein nousevaa väitettä siitä, että viritysaste vaikuttaisi jotenkin ketjun kestoon. Eihän se jakoketju välitä voimaa kuin nokka-akselin pyörittelyyn, eikä moottorin kampiakselilta saatavalla teholla pitäisi olla mitään vaikutusta sen kestoon.
 
On sillä suora yhteys. Mitä rajumpi kone, sitä nopeammat pyörimisnopeuden muutokset. Mikä taas rasittaa välitysmekanismia. Toki ajotapa vaikuttaa myös, eikä varmasti näissä koneissa suotuisaa suuntaan.
 
Mitä rajumpi kone, sitä nopeammat pyörimisnopeuden muutokset. Mikä taas rasittaa välitysmekanismia.
Nyt on aika kaukaa haettu teoria. Todella todella vaikea uskoa, että noilla marginaalisilla eroilla olisi mitään merkitystä. Jos olisi, niin voisi kuvitella ketjun paukahtavan sitten lähes samantien, jos joku jonne erehtyy pumppailemaan kaasua vaihde vapaalla, ihan millä tahansa tehoversiolla.
 
Nopeita lahoamista on tietääkseni ollut vain alkupään kaksoisahdetuissa versioissa joissa ilmeisesti on mennyt mitoitukset ketuilleen ja viritysaste liian korkeaksi.
-10 1.4 TSI pelkällä turbolla (122hp) ketju venähti ~60tkm kohdilla.
 
Onhan se ketju kuitenkin monesti hieman työläämpi vaihtaa kuin hihna, joten samalla välillä vaihdettaessa tulee kalliimmaksi.
 
Nyt on aika kaukaa haettu teoria. Todella todella vaikea uskoa, että noilla marginaalisilla eroilla olisi mitään merkitystä. Jos olisi, niin voisi kuvitella ketjun paukahtavan sitten lähes samantien, jos joku jonne erehtyy pumppailemaan kaasua vaihde vapaalla, ihan millä tahansa tehoversiolla.
ei se ole mikään teoria vaan fakta, mutta tuskin tosiaan ratkaiseva tekijä. Ketjun pitäisi kuitenkin kestää auton elinikä ja tällä argumentilla isoillakin kilometreillä on väännetty korvauksista. Koneen pumppaaminen ilman kuormaa on harvinaisen tuhoisaa moottorille muutenkin. 1.4TSI koneissa ketjussa oli muistaakseni materiaalivalinta mennyt poskelleen, aikaisempi 2.0FSI oli suunniteltu persiilleen ja 1.8TSI kärsi jakopääongelmista hydraulisen kiristäjän muodossa. Meiltä meni kone vaihtoon 57tkm kohdalla kun kyseinen kiristin hajosi ja jakopää hyppäsi pari napsua liikaa. Alkuperäinen kone söi öljyä litran per tuhat kilometriä, vaihtokone ei sitten enää ollenkaan. Kaverin TGI:ssä vaihdettu 200tkm kohdalla kohta koko voimalinja, suuttimet, kansi, DSG, imusarja ja nyt tapellaan puolimoottorista kun puristukset on hukassa. Meillä silti ajetaan edelleen VAG laitteella. Riskit on hyvä tiedostaa, mutta myös se että paskaa laatua löytyy liki kaikilta valmistajilta ja kun komponentteja käytetään ristiin konsernien välillä niin ei sitä voi kuin toivoa parasta ja yrittää hakea riittävän hyvä selkänoja ettei laatukulut mene omasta kukkarosta.
 
120 tuhatta ja väärä yhteenkuuluvuus. Ketju, rattaat, säädin vaihtoon. Caxa 122hv moottori.
125 tuhatta ja dsg siirtäjät solmuun.
 
Jotkut 30tkm venähtäneet ketjut lienevät melko harvinaisia, ehkä jos kyseessä on vaihdettu ketju joka on laitettu kuluneiden rattaiden päälle.

Mitä mä olen tutkinut tuon 1.4TSI:n nokkaketjun vaihtoa, siinä ei kyllä mitenkään merkittävää eroa vaivassa ole hihnan vaihtoon. Sanoisin että muun huollon yhteydessä se hintaero on kymmeniä ei satoja euroja.

On sillä suora yhteys. Mitä rajumpi kone, sitä nopeammat pyörimisnopeuden muutokset. Mikä taas rasittaa välitysmekanismia. Toki ajotapa vaikuttaa myös, eikä varmasti näissä koneissa suotuisaa suuntaan.

Ne nopeuden muutokset on nopeimmillaan vaihteenvaihdossa, DSG askissa se on melko vakio, manuaalissa taas ihan kuskista kiinni. Moottorin teholla ei ole tuossa mitään tekemistä, eikä se tehokkain versio edes vapaalla kengitettäessä sen nopeammin kierroksia ota kuin perus mallikaan. Pahin tilanne lienee jos stumppaa auton liikkeellelähdössä, siinä kun kone vielä pyörähtelee edestakaisin.

Vaparikoneissa tuolla voi olla jotain merkitystä, jos siinä tehomallissa on korkeammat huippukierrokset, erilaiset venttiilijouset, mahdollisesti jyrkemmät nousut tms.
 
Tässä kun noita VAG autoja katsellut ja kysellyt onko auto hihnalla vai ketjulla. Useimmat on ketjulla. Ylipäätään hihnalla olevat eivät kärsi ketjun ongelmista. Mutta siis onko riski jos ostaa ketjullisen? Onko tiettyjä moottoreita joita kannattaa välttää?
 
Riippuu vähän siitä mitä on ostamassa. VAG-autoissa on moottoreita alkaen litraisesta ja päättyen johonkin... viiteen litraan? Lukuisia eri moottorimalleja eri aikakausilta. Dieselillä ja bensalla käyvinä. Osassa on ihan kestäviä ketjujakopäitä ja osassa susia.

Ainakin 1.2/1.4 bensakoneisiin ketjujakopäällä pitää suhtautua varauksella. Ei nekään yleensä kertalaakista hajoa, mutta vähän enemmän on budjetoitava jakopään huoltoihin kuin hihnakoneessa. Ketjun vaihto tulee yleensä eteen useammin, kuin nykyisissä hihnakoneissa hihnan vaihto...
 
Riippuu vähän siitä mitä on ostamassa. VAG-autoissa on moottoreita alkaen litraisesta ja päättyen johonkin... viiteen litraan? Lukuisia eri moottorimalleja eri aikakausilta. Dieselillä ja bensalla käyvinä. Osassa on ihan kestäviä ketjujakopäitä ja osassa susia.

Ainakin 1.2/1.4 bensakoneisiin ketjujakopäällä pitää suhtautua varauksella. Ei nekään yleensä kertalaakista hajoa, mutta vähän enemmän on budjetoitava jakopään huoltoihin kuin hihnakoneessa. Ketjun vaihto tulee yleensä eteen useammin, kuin nykyisissä hihnakoneissa hihnan vaihto...

No juuri 1.2 ja 1.4.. Eli se hihna on edelleen paljon parempi vaihtoehto, jos samaan hintaan saa.
 
Riippuu vähän siitä mitä on ostamassa. VAG-autoissa on moottoreita alkaen litraisesta ja päättyen johonkin... viiteen litraan? Lukuisia eri moottorimalleja eri aikakausilta. Dieselillä ja bensalla käyvinä. Osassa on ihan kestäviä ketjujakopäitä ja osassa susia.

Ainakin 1.2/1.4 bensakoneisiin ketjujakopäällä pitää suhtautua varauksella. Ei nekään yleensä kertalaakista hajoa, mutta vähän enemmän on budjetoitava jakopään huoltoihin kuin hihnakoneessa. Ketjun vaihto tulee yleensä eteen useammin, kuin nykyisissä hihnakoneissa hihnan vaihto...
Itse en VAGilaisia ostaisi kuin 2.7-4 litran välistä ja sielläkin on joukossa ongelmia (3.x litran bensakoneet). Hieman pienempiä (2.0TDI) varauksella ihan pienimpiä (<2.0) ja suurempia (>4.2) en koskisi pitkällä tikullakaan kestävyyden tai ylläpitokulujen (ja kestävyyden ;) ) takia.

Se hihnakaan ei tee autuaaksi noissa pienissä TSI-koneissa kun ongelmalista jatkuu esim. korkeapaine-bensapumpulla joka syö nokka-akselin, jne, jne...
 
Ei kyllä budjetti veny isoihin koneisiin pienillä kilometreillä. Kaikki yli 10000€ on irvistämistä ja parhaani mukaan tingin hinnasta pois niin paljon kuin mahdollista :D

Kysytääs nyt suoraan onko tässä koneessa mitään "epidemioita" luvassa? 1,2 TSI 105 reference, kone hihnalla.
 
Se hihnakaan ei tee autuaaksi noissa pienissä TSI-koneissa kun ongelmalista jatkuu esim. korkeapaine-bensapumpulla joka syö nokka-akselin, jne, jne...
Ai näistäkin on nyt joku epidemia tullut? Eihän vaan ole muisteltu vanhempia koneita tuon bensapumppuongelman suhteen...? Mitäs tuo jne jne sisältää?

Jälleen, en sano etteikö noissakin voisi olla ongelmia jotka on vaan itseltäni menneet ohi. Mutta tosi tosi usein törmää siihen, että jossakin moottorimallissa joskus ollut ongelma, laajeneekin ihmisten mielessä yllättäen koskemaan oikeastaan kaikkia konsernin moottoreita. Sellaisesta mutuilusta ei oikein ole enää mitään hyötyä kellekään joka harkitsee auton ostamista ja yrittää välttää ne sudenkuopat.
 
Ei kyllä budjetti veny isoihin koneisiin pienillä kilometreillä. Kaikki yli 10000€ on irvistämistä ja parhaani mukaan tingin hinnasta pois niin paljon kuin mahdollista :D

Kysytääs nyt suoraan onko tässä koneessa mitään "epidemioita" luvassa? 1,2 TSI 105 reference, kone hihnalla.
Jos rahaa ei ole tuon enempää budjetoitu a, niin muitakin autonvalmistajia on.
 
Jos rahaa ei ole tuon enempää budjetoitu a, niin muitakin autonvalmistajia on.

Jep. Olen tässä katsonut aika paljon erilaisia. Kriteerejä kyllä löytyy ja olen maininnut ne toisessa triidissä

- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 10s
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen
 
Onko veikkauksia ongelmasta, kun auto nytkähtelee esim. 60-80km/h vauhdista jarruttaessa? Parhaiten huomaa, kun lähestyy punasia valoja. Ominaisuus vai vika? :D
Muutama viikko sitten ostettu VW Golf 1.4 TSI 2014 140tkm, automaatti.

Myyjäliike sanoi, että soita VW Center huoltoon, laittavat asian vireille. Tällä viikolla joka päivä soittanut ja aina varattu/ei vastata, 3 soittopyyntöä jätetty. Ilmastointikaan ei taida toimia, happi loppuu. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Onko veikkauksia ongelmasta, kun auto nytkähtelee esim. 60-80km/h vauhdista jarruttaessa? Parhaiten huomaa, kun lähestyy punasia valoja. Ominaisuus vai vika? :D
Muutama viikko sitten ostettu VW Golf 1.4 TSI 2014 140tkm.

Myyjäliike sanoi, että soita VW Center huoltoon, laittavat asian vireille. Tällä viikolla joka päivä soittanut ja aina varattu/ei vastata, 3 soittopyyntöä jätetty. Ilmastointikaan ei taida toimia, happi loppuu. :lol:
Kierot levyt?
 
Ah joo hyvä huomio. Kyllä, automaatti.
Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla. Hmm

Alustusviesti oli vähän vajavainen..

Muokkaus: Lisään vielä, että autoista en paljoakaan tiedä.
 
Menin taannoin ostamaan kolmisensataa tuhatta ajetun 1.4 TSI Golfin vuosimallia -08. Yksilössä moottori on tuo miedoin 1.4-litraisista, eli 122hv CAXA. Nyt viime aikoina kylmänä käynnisteltäessä jokin on alkanut ääntelemään parin sekunnin ajan melko kovaäänisesti moottoritilassa, todennäköisesti siis tämä paljon parjattu jakoketju tai sen kiristin. (Vaiko vesipumppu? Ilmeisesti sekin tuppaa mölyämään näissä)

Fiksuin ratkaisu tässä vaiheessa olisi todennäköisesti lähteä vaihtamaan koko paketti ennen ketjun pomppaamista. Sattuuko kellään olemaan vastaavanlaisista huolloista kokemusta lähiajoilta? Lähinnä kiinnostaisi jonkinlainen suuntaa antava hinta-arvio sekä kauanko auto mahtaa seistä pajalla jakopää auki. Kannattaako tämänkokoisissa projekteissa lähteä VW Centeriin vai johonkin Peran nyrkkipajalle?
 
Lähinnä kiinnostaisi jonkinlainen suuntaa antava hinta-arvio sekä kauanko auto mahtaa seistä pajalla jakopää auki.
Hinnasta ei tarkkaa tietoa, mutta kyllä sen rempan helposti työpäivässä tekee.

Merkkiliikkeessä saa varmaan varata nelinumeroisen summan tuohon, nyrkkipajalla pysyy kolmessa numerossa...
 
Kannattaako tämänkokoisissa projekteissa lähteä VW Centeriin vai johonkin Peran nyrkkipajalle?
Kysyisin Volkkarilta hintaa opraatiolle koska sieltä *saattaa* saada jotain kampanja / goodwill -hintaa operaatiolle, varsinkin jos ketju ei ole auton ensimmäinen (200tkm:ssä saattaa olla jo kolmas ketju menossa... :D )
 
Ah joo hyvä huomio. Kyllä, automaatti.

Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla. Hmm

Alustusviesti oli vähän vajavainen..

Muokkaus: Lisään vielä, että autoista en paljoakaan tiedä.
Oletko kokeillut miten toimii, kun sotket itse vaiheita manuaalisesti?
 
Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla.
Laita vaihde vapaalle kun seuraavan kerran kokeilet niin tiedät ettei ole laatikosta kiinni. Eli N päälle vaan...
 
Kysyisin Volkkarilta hintaa opraatiolle koska sieltä *saattaa* saada jotain kampanja / goodwill -hintaa operaatiolle, varsinkin jos ketju ei ole auton ensimmäinen (200tkm:ssä saattaa olla jo kolmas ketju menossa... :D )
Ei oo GW:tä enään, kun kyseessä yli 10vuotias auto.
 
No tuskin joo, mutta riipuu hiukan tuurista ja tosiaan onko seitsemäskymmenesviides ketju menossa (ja niitten laittama aikaisemmin). :D
8 vuoteen asti 100% vastaantulot, 8-10 välillä 50% vastaantulot, siitä eteenpäin 0%.
Pidemmän 100% 10 vuoteen asti saa jos samalla omistajalla ketju vaihdettu aikaisemmin.

Ja jos ketju vaihdettu merkkiliikkeessä ( eli oikein tehty) aiemmin, niin tuohon CAXAan uusin ketjuversio tullut kesällä 2015. Eli jos ketju vaihdettu merkkarilla 2015 jälkeen niin tuskin on ketjussa vika.
 
samanlaista polkupyörän ketjua se uusikin on silti, eli ei mitään venymätöntä kamaa. alkuperäsessä ketjussa oli kyllä oikeasti vikaa että venyy enemmän, mutta silminnähden ei löydä kyllä eroa uudesta (olen pari sellaista laittanut), ja on tosiaan melkosta rimpulamallia. Ehkä se just auton eliniän kestää ilman vaihtoa, mutta ei varmasti venymättä.
 
Oletko kokeillut miten toimii, kun sotket itse vaiheita manuaalisesti?

Laita vaihde vapaalle kun seuraavan kerran kokeilet niin tiedät ettei ole laatikosta kiinni. Eli N päälle vaan...

Nämä yksinkertaisia hyvä ideoita, enpäs tiedä miksi en ole jo kokeillut. :relaxed:
No maanantaina työnnän tuon Volkkari huoltoon kuitenkin. Kertoilen sitten mitä sieltä selviää. Kiitos vastauksista!
 
samanlaista polkupyörän ketjua se uusikin on silti, eli ei mitään venymätöntä kamaa. alkuperäsessä ketjussa oli kyllä oikeasti vikaa että venyy enemmän, mutta silminnähden ei löydä kyllä eroa uudesta (olen pari sellaista laittanut), ja on tosiaan melkosta rimpulamallia. Ehkä se just auton eliniän kestää ilman vaihtoa, mutta ei varmasti venymättä.


Ootkohan sitten koskaan sitä viimeisintä laittanut, koska mun mielestä alkuperäisellä ja tällä viimeisellä ketjulla on kyllä huomattava ero silmämääräisesti.
 
Mutta tosi tosi usein törmää siihen, että jossakin moottorimallissa joskus ollut ongelma, laajeneekin ihmisten mielessä yllättäen koskemaan oikeastaan kaikkia konsernin moottoreita.

Tuohon vaikuttaa pitkälti se kuinka se vika hoidetaan. Esimerkiksi Volvon vinokone ei ole missään piireissä heikon koneen maineessa, koska niihin tehtiin kaikkiin alkupään koneisiin suosolla nokkaremontti jolla kone tuli kerralla kuntoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 811
Viestejä
4 517 578
Jäsenet
74 479
Uusin jäsen
Muumimamma
Back
Ylös Bottom