Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuoko on silmää miellyttävä Ruma koppimopo rumilla pikkuvanteilla ja vielä mustana missä näkyy kilometrin päähän pienimmätkin epätäydellisyydet?Tämän auton moottorista ja ylipäätään luotettavuudesta. Suoria faktoja ja mielipiteitä? Seat Leon 1,4 TSI 140 Style (MY14) Viistoperä 2013 - Vaihtoauto
Leon 5F, MQB-auto joten pellin alla on EA211. Ei tuossa tekniikan puolesta mitään erityistä heikkoa paikkaa ole.Tämän auton moottorista ja ylipäätään luotettavuudesta. Suoria faktoja ja mielipiteitä? Seat Leon 1,4 TSI 140 Style (MY14) Viistoperä 2013 - Vaihtoauto
Tuoko on silmää miellyttävä Ruma koppimopo rumilla pikkuvanteilla ja vielä mustana missä näkyy kilometrin päähän pienimmätkin epätäydellisyydet?
Leon 5F, MQB-auto joten pellin alla on EA211. Ei tuossa tekniikan puolesta mitään erityistä heikkoa paikkaa ole.
1.5TSI kärsii vaihtelevasti nykimisestä kylmällä koneella. Jotkut yksilöt ovat joidenkin mielestä ajokelvottomia, joku taas sanoo ettei huomaa mitään ja osa sitten siitä välistä. Omaa ajokokemusta mulla ei ole joten en ota kantaa kuulopuheita enempää.Onko nuo kaikki uudemmat koneet, missä ketju vaihtunut hihnaan ihan ok kamppeita?
1.5TSI kärsii vaihtelevasti nykimisestä kylmällä koneella. Jotkut yksilöt ovat joidenkin mielestä ajokelvottomia, joku taas sanoo ettei huomaa mitään ja osa sitten siitä välistä. Omaa ajokokemusta mulla ei ole joten en ota kantaa kuulopuheita enempää.
Voi tulla joskus softalla kuntoon tai sitten ei, niin kauan se korjaus on kyllä jo (ainakin väitetysti) ollut tekeillä, että luulisi olevan jo jos sellainen on mahdollista...
Mutta hihnalla varustettu 1.4 TSI ei mun tietääkseni mistään sen ihmeemmistä epidemioista kärsi.
Mutta hihnalla varustettu 1.4 TSI ei mun tietääkseni mistään sen ihmeemmistä epidemioista kärsi.
Tämä onkin mennyt ihan ohi, löytyykö tuosta jostain enemmänkin tietoa? Mikä niissä tuon kulutuksen aiheutti?EA211 1.4 TSI alkupään moottoreissa oli öljykulutusongelmaa, kuten tuossa Leonin CHPA-moottorissa.
On niissä, kun se ketju ei aina kestä ees 30tkm.EI kai niissä ketjullisissakaan 1,4TSI koneissa ongelmaa ole, kun kohtelee sitä ketjua kuten hihnaa.
Nopeita lahoamista on tietääkseni ollut vain alkupään kaksoisahdetuissa versioissa joissa ilmeisesti on mennyt mitoitukset ketuilleen ja viritysaste liian korkeaksi.On niissä, kun se ketju ei aina kestä ees 30tkm.
Ei taida olla ihan näin, kyllä niitä hajoili vähillä kilometreillä myös pelkällä turbolla ahdetuissa. Muutenkaan en ymmärrä tuota usein nousevaa väitettä siitä, että viritysaste vaikuttaisi jotenkin ketjun kestoon. Eihän se jakoketju välitä voimaa kuin nokka-akselin pyörittelyyn, eikä moottorin kampiakselilta saatavalla teholla pitäisi olla mitään vaikutusta sen kestoon.Nopeita lahoamista on tietääkseni ollut vain alkupään kaksoisahdetuissa versioissa joissa ilmeisesti on mennyt mitoitukset ketuilleen ja viritysaste liian korkeaksi.
Nyt on aika kaukaa haettu teoria. Todella todella vaikea uskoa, että noilla marginaalisilla eroilla olisi mitään merkitystä. Jos olisi, niin voisi kuvitella ketjun paukahtavan sitten lähes samantien, jos joku jonne erehtyy pumppailemaan kaasua vaihde vapaalla, ihan millä tahansa tehoversiolla.Mitä rajumpi kone, sitä nopeammat pyörimisnopeuden muutokset. Mikä taas rasittaa välitysmekanismia.
-10 1.4 TSI pelkällä turbolla (122hp) ketju venähti ~60tkm kohdilla.Nopeita lahoamista on tietääkseni ollut vain alkupään kaksoisahdetuissa versioissa joissa ilmeisesti on mennyt mitoitukset ketuilleen ja viritysaste liian korkeaksi.
ei se ole mikään teoria vaan fakta, mutta tuskin tosiaan ratkaiseva tekijä. Ketjun pitäisi kuitenkin kestää auton elinikä ja tällä argumentilla isoillakin kilometreillä on väännetty korvauksista. Koneen pumppaaminen ilman kuormaa on harvinaisen tuhoisaa moottorille muutenkin. 1.4TSI koneissa ketjussa oli muistaakseni materiaalivalinta mennyt poskelleen, aikaisempi 2.0FSI oli suunniteltu persiilleen ja 1.8TSI kärsi jakopääongelmista hydraulisen kiristäjän muodossa. Meiltä meni kone vaihtoon 57tkm kohdalla kun kyseinen kiristin hajosi ja jakopää hyppäsi pari napsua liikaa. Alkuperäinen kone söi öljyä litran per tuhat kilometriä, vaihtokone ei sitten enää ollenkaan. Kaverin TGI:ssä vaihdettu 200tkm kohdalla kohta koko voimalinja, suuttimet, kansi, DSG, imusarja ja nyt tapellaan puolimoottorista kun puristukset on hukassa. Meillä silti ajetaan edelleen VAG laitteella. Riskit on hyvä tiedostaa, mutta myös se että paskaa laatua löytyy liki kaikilta valmistajilta ja kun komponentteja käytetään ristiin konsernien välillä niin ei sitä voi kuin toivoa parasta ja yrittää hakea riittävän hyvä selkänoja ettei laatukulut mene omasta kukkarosta.Nyt on aika kaukaa haettu teoria. Todella todella vaikea uskoa, että noilla marginaalisilla eroilla olisi mitään merkitystä. Jos olisi, niin voisi kuvitella ketjun paukahtavan sitten lähes samantien, jos joku jonne erehtyy pumppailemaan kaasua vaihde vapaalla, ihan millä tahansa tehoversiolla.
On sillä suora yhteys. Mitä rajumpi kone, sitä nopeammat pyörimisnopeuden muutokset. Mikä taas rasittaa välitysmekanismia. Toki ajotapa vaikuttaa myös, eikä varmasti näissä koneissa suotuisaa suuntaan.
Riippuu vähän siitä mitä on ostamassa. VAG-autoissa on moottoreita alkaen litraisesta ja päättyen johonkin... viiteen litraan? Lukuisia eri moottorimalleja eri aikakausilta. Dieselillä ja bensalla käyvinä. Osassa on ihan kestäviä ketjujakopäitä ja osassa susia.
Ainakin 1.2/1.4 bensakoneisiin ketjujakopäällä pitää suhtautua varauksella. Ei nekään yleensä kertalaakista hajoa, mutta vähän enemmän on budjetoitava jakopään huoltoihin kuin hihnakoneessa. Ketjun vaihto tulee yleensä eteen useammin, kuin nykyisissä hihnakoneissa hihnan vaihto...
Itse en VAGilaisia ostaisi kuin 2.7-4 litran välistä ja sielläkin on joukossa ongelmia (3.x litran bensakoneet). Hieman pienempiä (2.0TDI) varauksella ihan pienimpiä (<2.0) ja suurempia (>4.2) en koskisi pitkällä tikullakaan kestävyyden tai ylläpitokulujen (ja kestävyyden ) takia.Riippuu vähän siitä mitä on ostamassa. VAG-autoissa on moottoreita alkaen litraisesta ja päättyen johonkin... viiteen litraan? Lukuisia eri moottorimalleja eri aikakausilta. Dieselillä ja bensalla käyvinä. Osassa on ihan kestäviä ketjujakopäitä ja osassa susia.
Ainakin 1.2/1.4 bensakoneisiin ketjujakopäällä pitää suhtautua varauksella. Ei nekään yleensä kertalaakista hajoa, mutta vähän enemmän on budjetoitava jakopään huoltoihin kuin hihnakoneessa. Ketjun vaihto tulee yleensä eteen useammin, kuin nykyisissä hihnakoneissa hihnan vaihto...
Ai näistäkin on nyt joku epidemia tullut? Eihän vaan ole muisteltu vanhempia koneita tuon bensapumppuongelman suhteen...? Mitäs tuo jne jne sisältää?Se hihnakaan ei tee autuaaksi noissa pienissä TSI-koneissa kun ongelmalista jatkuu esim. korkeapaine-bensapumpulla joka syö nokka-akselin, jne, jne...
Jos rahaa ei ole tuon enempää budjetoitu a, niin muitakin autonvalmistajia on.Ei kyllä budjetti veny isoihin koneisiin pienillä kilometreillä. Kaikki yli 10000€ on irvistämistä ja parhaani mukaan tingin hinnasta pois niin paljon kuin mahdollista
Kysytääs nyt suoraan onko tässä koneessa mitään "epidemioita" luvassa? 1,2 TSI 105 reference, kone hihnalla.
Jos rahaa ei ole tuon enempää budjetoitu a, niin muitakin autonvalmistajia on.
Hyundai i20 uudempi korinen eli 2016 ja turbo 1.0lla https://nettiauto.com/hyundai/i20/10566013
Kierot levyt?Onko veikkauksia ongelmasta, kun auto nytkähtelee esim. 60-80km/h vauhdista jarruttaessa? Parhaiten huomaa, kun lähestyy punasia valoja. Ominaisuus vai vika?
Muutama viikko sitten ostettu VW Golf 1.4 TSI 2014 140tkm.
Myyjäliike sanoi, että soita VW Center huoltoon, laittavat asian vireille. Tällä viikolla joka päivä soittanut ja aina varattu/ei vastata, 3 soittopyyntöä jätetty. Ilmastointikaan ei taida toimia, happi loppuu.
Ah joo hyvä huomio. Kyllä, automaatti.Automaatti?
Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla. HmmKierot levyt?
Hinnasta ei tarkkaa tietoa, mutta kyllä sen rempan helposti työpäivässä tekee.Lähinnä kiinnostaisi jonkinlainen suuntaa antava hinta-arvio sekä kauanko auto mahtaa seistä pajalla jakopää auki.
Kysyisin Volkkarilta hintaa opraatiolle koska sieltä *saattaa* saada jotain kampanja / goodwill -hintaa operaatiolle, varsinkin jos ketju ei ole auton ensimmäinen (200tkm:ssä saattaa olla jo kolmas ketju menossa... )Kannattaako tämänkokoisissa projekteissa lähteä VW Centeriin vai johonkin Peran nyrkkipajalle?
Muokkaus: Lisään vielä, että autoista en paljoakaan tiedä.
Oletko kokeillut miten toimii, kun sotket itse vaiheita manuaalisesti?Ah joo hyvä huomio. Kyllä, automaatti.
Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla. Hmm
Alustusviesti oli vähän vajavainen..
Muokkaus: Lisään vielä, että autoista en paljoakaan tiedä.
Laita vaihde vapaalle kun seuraavan kerran kokeilet niin tiedät ettei ole laatikosta kiinni. Eli N päälle vaan...Jarrulevyt siis? Nytkähtely on mielestäni epäsäännöllisempää eikä tavallaan tärinää. Jotenki yhdistän itse sen tuohon automaatin vaihtamiseen ja olenkin yrittänyt seurata sitä. Tuntuu että pysyy 5 vaihteella pitkää ja silloin nypyttää ja sitten vaihtelee alas nypytyksen jatkuessa. Ilmenee D ja S asennoilla samanlailla.
Ei oo GW:tä enään, kun kyseessä yli 10vuotias auto.Kysyisin Volkkarilta hintaa opraatiolle koska sieltä *saattaa* saada jotain kampanja / goodwill -hintaa operaatiolle, varsinkin jos ketju ei ole auton ensimmäinen (200tkm:ssä saattaa olla jo kolmas ketju menossa... )
No tuskin joo, mutta riipuu hiukan tuurista ja tosiaan onko seitsemäskymmenesviides ketju menossa (ja niitten laittama aikaisemmin).Ei oo GW:tä enään, kun kyseessä yli 10vuotias auto.
8 vuoteen asti 100% vastaantulot, 8-10 välillä 50% vastaantulot, siitä eteenpäin 0%.No tuskin joo, mutta riipuu hiukan tuurista ja tosiaan onko seitsemäskymmenesviides ketju menossa (ja niitten laittama aikaisemmin).
Oletko kokeillut miten toimii, kun sotket itse vaiheita manuaalisesti?
Laita vaihde vapaalle kun seuraavan kerran kokeilet niin tiedät ettei ole laatikosta kiinni. Eli N päälle vaan...
samanlaista polkupyörän ketjua se uusikin on silti, eli ei mitään venymätöntä kamaa. alkuperäsessä ketjussa oli kyllä oikeasti vikaa että venyy enemmän, mutta silminnähden ei löydä kyllä eroa uudesta (olen pari sellaista laittanut), ja on tosiaan melkosta rimpulamallia. Ehkä se just auton eliniän kestää ilman vaihtoa, mutta ei varmasti venymättä.
Mutta tosi tosi usein törmää siihen, että jossakin moottorimallissa joskus ollut ongelma, laajeneekin ihmisten mielessä yllättäen koskemaan oikeastaan kaikkia konsernin moottoreita.