VAG autojen monet ongelmat

Laitettiin poppivehkeiden päivitystä (tai kattelin välillä vierestä), äänentoisto toimii hyvin mutta tuli pari pähkinää kylkiäisiksi. 2016 Passat 1,4Tsi kyseessä, tais olla akun kenkä liian kauan irti tms. kun laitettiin subbarin vahvistimelle virtapiuhaa kun käynnistyksen jälkeen herjaa tuli näistä:

-rengaspaine anturi
-adaptatiivisen vakionopeuden säätimen tutka
-park asistant (tutka taakse?)
-start / stop toiminto

Nuo ei siis ole nyt toiminnassa. Pitää varmaan käydä korjaamon kautta ma kuittaamassa vikakoodit jos saa resetoitua. Carlykin löytyis jostain mut en muista toimiko VW kanssa jos siitä mitään iloa.

Linjamuunnin tuli väliin että pitäis olla turvallinen sen suhteen, mutta eikai tuo akkusekoilu voi mitään käräyttää, softajuttu ennemmin?
 
Laitettiin poppivehkeiden päivitystä (tai kattelin välillä vierestä), äänentoisto toimii hyvin mutta tuli pari pähkinää kylkiäisiksi. 2016 Passat 1,4Tsi kyseessä, tais olla akun kenkä liian kauan irti tms. kun laitettiin subbarin vahvistimelle virtapiuhaa kun käynnistyksen jälkeen herjaa tuli näistä:

-rengaspaine anturi
-adaptatiivisen vakionopeuden säätimen tutka
-park asistant (tutka taakse?)
-start / stop toiminto

Nuo ei siis ole nyt toiminnassa. Pitää varmaan käydä korjaamon kautta ma kuittaamassa vikakoodit jos saa resetoitua. Carlykin löytyis jostain mut en muista toimiko VW kanssa jos siitä mitään iloa.

Linjamuunnin tuli väliin että pitäis olla turvallinen sen suhteen, mutta eikai tuo akkusekoilu voi mitään käräyttää, softajuttu ennemmin?
Ei tuohon kyllä pysty oikein mitään sanomaan ennen kuin saa vikakoodit, joista sitten lähtee purkamaan. Toisaalta yksi yhteinen tekijä noilla kaikilla vaikuttaa olevan jarrut/renkaan nopeus anturi.
 
Komento takas! :) Yön jälkeen oli kaikki vikahälyt häipyneet, nähtävästi syvempi horrostila boottasi purkit yms ja kävi ne uudellen läpi todetakseen että systeemit toimii. Toistaiseksi ainakin.

Eilen ajaessa lähti mittaristosta ilmoitukset mutta eivät kuitenkaan toimineet vaikka uudelleen käynnisti muutamat kerrat. Vasta yöunet siis auttoi.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ketjua kun lukee, niin alkanut epäileväiseksi jos hommaisi T-Rocin pk-seudun työmatkailuun ja muihin ajeluihin. :)
 
Ei ole ketjussa vielä mainittu(?) mutta aika laaja skaala eri vuosimalleja tuntuu vaivaavan umpioiden huurtuminen. Tuli vaan mieleen kun ajoin alkupään CC:n takana jossa toinen takavalo aivan huurteessa, tämä kääntyi muualle jonka jälkeen eteen tuli Golf Plus jossa sama homma. :tup:

Muutama esimerkki etuvaloista
8895a70c9cba1d2ab76ef3cfc8139363.png


74447bb8daad5d3316c63863be7cdf18.png


5a7720faffe6cff8d519b54330b47b0f.png


cad845c086d6520ca85362d7f625c726.png
 
Tuo umpioiden huurtuminen on kyllä yleistä. VW:n linjaushan on aika hauska tässä(kin) asiassa. Jos huurtuu niin normaalia, jos kosteus pisaroituu umpion sisäpuolelle niin vika:vihellys:
 
Hetken luulin olevani BMW ketjussa kun umpio-ongelmia valiteltiin.

Vaggejakin saa viattomia kun pysyy erossa noista allshownogo-1.2tuhnusi moottoreista ja muista vastaavista.

Näen kataloogeissa vain 3.0tdi ja 3.0tfsi vaihtoehdot, muut sivut ovat silmissäni blankoja, vaikka joku hourii että niilläkin on jotain tekstiä.
 
Vaggejakin saa viattomia kun pysyy erossa noista allshownogo-1.2tuhnusi moottoreista ja muista vastaavista.

Näen kataloogeissa vain 3.0tdi ja 3.0tfsi vaihtoehdot, muut sivut ovat silmissäni blankoja, vaikka joku hourii että niilläkin on jotain tekstiä.
Minäkin näen pankkitilillä ylimääräisiä nollia mutta pankin aspa pitää hulluna :D
 
VW Bora vm 2003

Vänkärin jalkatilaan valuu vettä?
Onko jotain "tyypillistä" paikkaa josta lähteä tutkimaan?
Näyttäisi istuttaessa tulevan vasemman jalan paikkeilta jostain...?

Vihdoin tuli tätäkin asiaa tutkittua, sateiden aikana auto seisoi pihalla ehkä 5pv kun kesäauto jo ajossa. Piti viikonloppuna sitä sitten siirtää vähän pois tieltä, niin kas kas, vänkärin lattialla ehkä 3cm vettä :D

Ja ratkaisu nyt olikin taas liian helppo... Raitisilmasuodattimen päällä oleva muovi(kansi?) mennyt edellisellä suodattimen vaihdolla vituralleen paikoilleen ja siihen tullut ~10cm hiushalkeama. Samalla myös oli vääntynyt reunasta juuri sopivasti, että kaikki sadevedet valuivat suodattimeen :P
Kuumailmapuhaltimella ja jesarilla homma korjattu, piti oikein vesiletkulla testata niin näyttäisi pitävän. Jos ei pidä, uusi näytti maksavan Ebayssä ~20e.
 
Kun etsii tilavaa, mukavaa ja kohtuu suorituskykyistä mutta taloudellista bensa-automaattia, niin väkisin tulee VW Paskatti mieleen (1.4TSI, DSG)
Yleensä olen pitänyt noita kirjainyhdistelmiä kirosanoina, mutta moni VAG tyyppi sanoo että paljon parempia kuin ne ensimmäiset pommit. Mutta mistä vuosimallista (tai moottori+vaihteisto) alkaen nämä ovat parantuneet, vai ovatko?
 
Kun etsii tilavaa, mukavaa ja kohtuu suorituskykyistä mutta taloudellista bensa-automaattia, niin väkisin tulee VW Paskatti mieleen (1.4TSI, DSG)
Yleensä olen pitänyt noita kirjainyhdistelmiä kirosanoina, mutta moni VAG tyyppi sanoo että paljon parempia kuin ne ensimmäiset pommit. Mutta mistä vuosimallista (tai moottori+vaihteisto) alkaen nämä ovat parantuneet, vai ovatko?

TSIstä ei kokemuksia. Mutta edellinen auto oli Octavia -07 6-v märällä DSGllä, itse ajoin välin 100tkm-170tkm, ei ongelmia. Nykyinen Octavia -16 märällä 6-v DSGllä ollu vasta reilun kuukauden ja muutaman tuhat kilsaa niin ei kestävyys kokemuksia, mutta vaihtaa pehmeämmin, paremmin, jouheemmin yms. kuin edellinen, vaikka ei siinäkään valittamista ollut, kunhan muisti että vaihteisto on pohjimmiltaan automatisoitu manuaali. Jonkun verran olen myös aidolla automaatilla ajanut, vaikkakaan en sellaista ole itse ikään omistanut ja näiltä kokemuksilta en suoraan osaa sanoa jos ilman rahaa pitäisi valita aito automaatti vai dsg (tai vastaava)? Aitoa automaattia voi polkea miten vaan ilman nykimistä, mutta dsg taas vaihtaa nopeammin ja kun sen muutaman tilanteen oppii ajamaan (risteykset yms.) niin nyky dsg on myöskin erittäin pehmeä.
 
Mutta mistä vuosimallista (tai moottori+vaihteisto) alkaen nämä ovat parantuneet, vai ovatko?
1.4 TSI on parantunut ratkaisevasti siinä vaiheessa kun siirryttiin hihnavetoiseen jakopäähän. Valitettavasti moottorin markkinointinimi TSI pysyi samana joten siitä ei voi päätellä mitään ja moottori on vaihtunut eri aikaan eri malleihin joten mitään yleispätevää vuosilukuakaan ei pysty antamaan. Passatista en suoraan osaa sanoa, mutta jos arvata pitäisi niin ainakin uusin korimalli on varmaan niillä varustettu. Voi niitä olla jo vanhemmissakin, kertokoon ne jotka paremmin tietää.
 
1.4 TSI on parantunut ratkaisevasti siinä vaiheessa kun siirryttiin hihnavetoiseen jakopäähän. Valitettavasti moottorin markkinointinimi TSI pysyi samana joten siitä ei voi päätellä mitään ja moottori on vaihtunut eri aikaan eri malleihin joten mitään yleispätevää vuosilukuakaan ei pysty antamaan. Passatista en suoraan osaa sanoa, mutta jos arvata pitäisi niin ainakin uusin korimalli on varmaan niillä varustettu. Voi niitä olla jo vanhemmissakin, kertokoon ne jotka paremmin tietää.
Tähän on helppo ratkaisu joka jokaisen auton ostajan kannattaisi sisäistää:

Selvittää moottori- ja vaihteistokoodi ja vähän kysellä googlelta että onko se aivan paska.

Tähän löytyy esim trafilta palvelu jossa oleelliset tiedot irtoaa rekisteri- tai valmistenumerolla
 
Tähän on helppo ratkaisu joka jokaisen auton ostajan kannattaisi sisäistää:

No joo, en nyt tiedä onko se ihan älyttömän helppo äkkinäiselle alkaa selvittämään, mutta ihan hyvä konsti tuo tietenkin on.

Jopa Bilteman varaosahaku kertoo moottorikoodin, mutta se vaatii vielä vähän jatkotutkimuksia ainakin VAGien tapauksessa. Esim oman autoni CJSB ei vielä sellaisenaan kerro oikein mitään vaan pitää osata selvittää, että kyse on EA888 moottorista. No sillä googlaamalla tulee luultavasti enimmäkseen totuuksia siitä kuinka ne on kaikki öljysyöppöjä paskoja. Pitää siis vielä kaivaa lisää, havaitakseen että kyseinen moottori onkin EA888 kolmatta sukupolvea, joka onkin jo ihan toimiva moottori.

Kaikki tämä tieto kyllä löytyy ATK-laitetta ahkerasti selaamalla, mutta jos ei yhtään ole asiaan ennakkoon perehtynyt niin ei se ihan helppoa välttämättä ole.
 
No joo, en nyt tiedä onko se ihan älyttömän helppo äkkinäiselle alkaa selvittämään, mutta ihan hyvä konsti tuo tietenkin on.

Jopa Bilteman varaosahaku kertoo moottorikoodin, mutta se vaatii vielä vähän jatkotutkimuksia ainakin VAGien tapauksessa. Esim oman autoni CJSB ei vielä sellaisenaan kerro oikein mitään vaan pitää osata selvittää, että kyse on EA888 moottorista. No sillä googlaamalla tulee luultavasti enimmäkseen totuuksia siitä kuinka ne on kaikki öljysyöppöjä paskoja. Pitää siis vielä kaivaa lisää, havaitakseen että kyseinen moottori onkin EA888 kolmatta sukupolvea, joka onkin jo ihan toimiva moottori.

Kaikki tämä tieto kyllä löytyy ATK-laitetta ahkerasti selaamalla, mutta jos ei yhtään ole asiaan ennakkoon perehtynyt niin ei se ihan helppoa välttämättä ole.
Pitäisi kuulu kansalaistaitoihin tiedonhaku :D

Olisi todella monet pahat mielet vältetty jos ihmiset osaisivat edes tiedonhaun alkeet. Toivottavasti murossa osataan.

Ja se trafin palvelu on tietääkseni myös edelleen olemassa mutta sinne pitää tunnistautua.
 
1.4 TSI on parantunut ratkaisevasti siinä vaiheessa kun siirryttiin hihnavetoiseen jakopäähän. Valitettavasti moottorin markkinointinimi TSI pysyi samana joten siitä ei voi päätellä mitään ja moottori on vaihtunut eri aikaan eri malleihin joten mitään yleispätevää vuosilukuakaan ei pysty antamaan. Passatista en suoraan osaa sanoa, mutta jos arvata pitäisi niin ainakin uusin korimalli on varmaan niillä varustettu. Voi niitä olla jo vanhemmissakin, kertokoon ne jotka paremmin tietää.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että kun automalli siirtyi MQB-pohjaan niin moottorit vaihtui hihnavetoisiin. Volkswagen Group MQB platform - Wikipedia

Jotain poikkeuksia on esim. Skoda Rapid/Seat Toledo.
 
Omassa reilu pari vuotta vanhassa Skodassa ruostui kuskin jalkalista/oven karmi ja nyt siitä lähtee isoja maalin ja lakan palasia. Kävin näyttämässä korikorjaamolla, joka teki takuukeissin maahantuojalle. Sieltä vastattiin, että oma moka kun olen kengillä kuluttanut maalipinnan puhki.

Kyllä, huomasin jo aiemmin, että kylläpäs jää helposti jälkiä ovenkarmiin, mutta ajattelin että ovat vaan pintanaarmuja. Todellisuus olikin aika karu, kun parissa päivässä alkoi lakka ja maali irrota, ja alta paljastua ruostunut sormenpään kokoinen kohta. En tiiä mitä tässä tekisi. Pitäisikö kysyä kuluttajaneuvonnasta mielipidettä, että kannattaako reklamoida vai ottaa omaan piikkiin kun on ainakin teoriassa oma vika? Sen sanon, että kyllä uuden auton pitäisi paria vuotta kauemmin kestää normaalia käyttöä. Mittarissa oli joku 20 - 22 tonnia kun ruoste tuli näkyviin. En edes ole mikään norsu, joka astuu jalkalistan päälle autoon noustessaan, vaan yritän aina pujahtaa sisään niin, etten koske maalipintaan.
 
Omassa reilu pari vuotta vanhassa Skodassa ruostui kuskin jalkalista/oven karmi ja nyt siitä lähtee isoja maalin ja lakan palasia. Kävin näyttämässä korikorjaamolla, joka teki takuukeissin maahantuojalle. Sieltä vastattiin, että oma moka kun olen kengillä kuluttanut maalipinnan puhki.

Kyllä, huomasin jo aiemmin, että kylläpäs jää helposti jälkiä ovenkarmiin, mutta ajattelin että ovat vaan pintanaarmuja. Todellisuus olikin aika karu, kun parissa päivässä alkoi lakka ja maali irrota, ja alta paljastua ruostunut sormenpään kokoinen kohta. En tiiä mitä tässä tekisi. Pitäisikö kysyä kuluttajaneuvonnasta mielipidettä, että kannattaako reklamoida vai ottaa omaan piikkiin kun on ainakin teoriassa oma vika? Sen sanon, että kyllä uuden auton pitäisi paria vuotta kauemmin kestää normaalia käyttöä. Mittarissa oli joku 20 - 22 tonnia kun ruoste tuli näkyviin. En edes ole mikään norsu, joka astuu jalkalistan päälle autoon noustessaan, vaan yritän aina pujahtaa sisään niin, etten koske maalipintaan.

Miten oikein istahdat sinne autoon ja nouset autosta? En oikein ymmärrä miten tuo on mahdollista. Piti oikein miettiä miten sen teen itse. Ovi auki-oikea jalka sinne lattialle-perse penkkiin-vasemmalla jalalla maasta tukien loput kropasta autoon. En ainakaan itse saa mitenkään maalia rikki. Eiköhän tuo korjaus takuun piikkiin mene, jos kuluttajaneuvontaan otat yhteyttä?
 
Miten oikein istahdat sinne autoon ja nouset autosta? En oikein ymmärrä miten tuo on mahdollista. Piti oikein miettiä miten sen teen itse. Ovi auki-oikea jalka sinne lattialle-perse penkkiin-vasemmalla jalalla maasta tukien loput kropasta autoon. En ainakaan itse saa mitenkään maalia rikki. Eiköhän tuo korjaus takuun piikkiin mene, jos kuluttajaneuvontaan otat yhteyttä?

Kannattanee ottaa yhteyttä maahantuojaan ja tehokeinona voi mainita iltapäivälehdet, jotka tälläisistä jutuista elää.
 
Öljyä syövistä Audeista ja muista VAG tuotteista olenkin aina ihmetellyt, mihin se öljy oikein katoaa. No nyt parin silmämääräisen havainnon perusteella jotain käryä. Viikko sitten ajoin A4:n perässä joka tuprutti varsin reippaasti sinistä savua. Tänään VW Touranin perässä ja samanlainen pilvi seurasi sitäkin. Ihan taajamanopeuksilla mentiin.
 
Öljyä syövistä Audeista ja muista VAG tuotteista olenkin aina ihmetellyt, mihin se öljy oikein katoaa. No nyt parin silmämääräisen havainnon perusteella jotain käryä. Viikko sitten ajoin A4:n perässä joka tuprutti varsin reippaasti sinistä savua. Tänään VW Touranin perässä ja samanlainen pilvi seurasi sitäkin. Ihan taajamanopeuksilla mentiin.
Ei kait nykyautot joissa on 2 kattia pitäs savuttaa öljystä? Näin mulle ainakin sanottiin kun Opel söi öljyä yli litran/1000km, ihmettelin kun ei tullu sinistä savua yhtään. Takimmaisen katin kun ottaa pois tulee sininen savukin läpi.
 
Ei kait nykyautot joissa on 2 kattia pitäs savuttaa öljystä? Näin mulle ainakin sanottiin kun Opel söi öljyä yli litran/1000km, ihmettelin kun ei tullu sinistä savua yhtään. Takimmaisen katin kun ottaa pois tulee sininen savukin läpi.

Mikä sitten on nykyauto, yritin nettiautosta vilkuilla Touraneita, niin melko samalle ne nyt näytti perästä, jotain 2010, alle tai yli ehkä? Audista nyt osaa mitään sanoa kun vähän tuunattu vielä, senkin 2000 luvulle sijoittaisin.

Mulla ollut aikoinaan Datsun-Nissan, mikä vei enemmän öljyä kuin bensaa ja savupilvi oli melkoinen. Hyvä puoli siinä oli esim. perässässä roikkujat sai joko ottamaan etäisyyttä tai ohittamaan kun polkaisi kaasun pohjaan ja ylös, niin kyllä pöllähti:D Hyvä auto muuten olikin, laakista käyntiin aina, ja takaveto talvella:tup:
 
Mikä sitten on nykyauto, yritin nettiautosta vilkuilla Touraneita, niin melko samalle ne nyt näytti perästä, jotain 2010, alle tai yli ehkä? Audista nyt osaa mitään sanoa kun vähän tuunattu vielä, senkin 2000 luvulle sijoittaisin.

Mulla ollut aikoinaan Datsun-Nissan, mikä vei enemmän öljyä kuin bensaa ja savupilvi oli melkoinen. Hyvä puoli siinä oli esim. perässässä roikkujat sai joko ottamaan etäisyyttä tai ohittamaan kun polkaisi kaasun pohjaan ja ylös, niin kyllä pöllähti:D Hyvä auto muuten olikin, laakista käyntiin aina, ja takaveto talvella:tup:
No joo huono määritelmä, nykyautot. Sanotaan että autot kahdella katilla. Mun opel on 2004 mallia
 
Tässä kuva, tosin muutaman kuukauden takaa: linkki

Jalat saattaa osua talvella, jolloin tulee kopisteltua lumet ulos. Eli istun penkille sivuttain, kopistelen lumet ja nostan jalat sisään.

Tuli ajeltua nuorempana vuoden 84 SE mesellä 10 vuotta, eikä siinä ollut jälkeäkään. Sitten oli - 95 300tkm rullattu Vectra sekä- 95 VW Vento pari vuotta ilman ongelmia ja vm 01 Audi TT eikä niihin jäänyt jälkeäkään. Alle uusi Skoda ja heti irtoaa maalit.

Edit: Vento eikä mikään Punto
 
Viimeksi muokattu:
ei normaalissa käytössä kyllä tuon näköiseksi kynnys mene? Kuten edellä mainittu, niin yhteys kuluttajaneuvojaan.
ps. VW Punto? :D
 
Selkeästihän tuo on mekaanisesti kulutettu tuohon kuntoon. Maalia ei autoissa ole paljoa mutta hämmästyttää ettei volkkarilla ole ollut varaa laittaa tuohon mitään kynnyslistaa tai suojateippiä kuten vaginoissa on ollut jo 80 luvulta lähtien. Kaikessa pitää säästää :(
 
Jos tuo on mekaanisesti kulutettu, niin missä tuossa menee vaikka oven tiiviste joka ehkä vituillaan? Kuten OD. jo kuvaili miten autoon istahtaa niin ei tuo mitenkään normaalia voi olla.
 
Jos tuo on mekaanisesti kulutettu, niin missä tuossa menee vaikka oven tiiviste joka ehkä vituillaan? Kuten OD. jo kuvaili miten autoon istahtaa niin ei tuo mitenkään normaalia voi olla.
Tuskin nuo naarmut ilmavirrastakaan tulee?

Mikä tuosta puuttuu niin muovinen kynnyslista.

Skoda Octavia III Decorative door sill covers


Näköjään kaikissa skeidoissa noita ei ole tehtaalta vaan aasiakas joutuu ostamaan ne itse.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuohonhan tuli aluksi pienet kulumajäljet. Sellasia puolen millin - millin vaaleita jälkiä joita näkyy kuvassa vasemmassa reunassa. Sitten yksi kaunis päivä autopesun yhteydessä kuivasin kynnystä, niin lähti kerralla sellanen 5 cm siivu. Tulihan siinä vähän wtf fiilis.

Mekaanista kulutusta vähän samaan malliin kuin Teslan älä pese autoa harjapesussa tai takuu menee. Käytän vapaa-ajalla tennareita tai lenkkareita ja töissä ns. kävelykenkiä joissa on kumipohja. Autoon ei ole kertaakaan noustu piikki-, turva-, tai millään muullakaan kengällä jossa olisi kova/metallipohja.

Edit: tarkennuksia
 
Viimeksi muokattu:
Hurjan näköistä, oli syy sitten mikä tahansa. 2 kopan Octavia kukki aikoinaan niistä kohdista, missä takaovien tiivisteet vastasi korin pelteihin.
 
Tässä kuva, tosin muutaman kuukauden takaa: linkki

Jalat saattaa osua talvella, jolloin tulee kopisteltua lumet ulos. Eli istun penkille sivuttain, kopistelen lumet ja nostan jalat sisään.

Tuli ajeltua nuorempana vuoden 84 SE mesellä 10 vuotta, eikä siinä ollut jälkeäkään. Sitten oli - 95 300tkm rullattu Vectra sekä- 95 VW Vento pari vuotta ilman ongelmia ja vm 01 Audi TT eikä niihin jäänyt jälkeäkään. Alle uusi Skoda ja heti irtoaa maalit.

Edit: Vento eikä mikään Punto

Sanoisin, että kun noin pitkältä matkalta, noin tasaiset jäljet, niin kyse on oven tiivisteistä. Pääseeköhän kenties ovi elämään liikaa ja/tai tiivisteet on pois paikaltaan tmv?

Ei tuollaisia jälkiä kyllä kengillä tai punteilla saa aikaan..
 
Sanoisin, että kun noin pitkältä matkalta, noin tasaiset jäljet, niin kyse on oven tiivisteistä. Pääseeköhän kenties ovi elämään liikaa ja/tai tiivisteet on pois paikaltaan tmv?

Ei tuollaisia jälkiä kyllä kengillä tai punteilla saa aikaan..
En usko kyllä että oven alareunassa olisi jotain joka naarmuttaa kolmella eri tasolla samansuuntaisia naarmuja tuohon kynnykseen.

Oikeesti se muovilista ei ole turhaan juuri tuossa kohdassa. 80 luvun volkkareissakin se on :D
 
Uudessa autossa pahemmat jäljet kuin 100+ tkm rullatussa etupyörien takana jatkuvassa hiekkapuhalluksessa? Ei tuo nyt ole millään tasoa normaalia, joko ovessa mekaaninen vika tai maalaus tehty päin persettä.
 
Eikös Golfeissa ollut näitä et ovi menee ruttuun kun on vähän jäätä talvella ja muita Saksan parhaita? Mä käytän verrokkina taas omaa Puntoa, joka kymmenvuotiaana ole ton näköinen ja siihen on mennyt vuosia sisään muksu ASTUEN aina tohon kohtaan päälle, eli siinä sitä mekaanista hankausta on joka päivä 2-10 kertaa. Sanoisin että ovi on huonosti, tiivisteet kovat tai tohon kohtaan ei ota tiivisteet vaan itse ovi. Miltä näyttää se oven alaosa tuossa? Oisko siihenkin tullut myös "kengistä jälkiä t: maahantuoja".
 
Eikös Golfeissa ollut näitä et ovi menee ruttuun kun on vähän jäätä talvella ja muita Saksan parhaita? Mä käytän verrokkina taas omaa Puntoa, joka kymmenvuotiaana ole ton näköinen ja siihen on mennyt vuosia sisään muksu ASTUEN aina tohon kohtaan päälle, eli siinä sitä mekaanista hankausta on joka päivä 2-10 kertaa. Sanoisin että ovi on huonosti, tiivisteet kovat tai tohon kohtaan ei ota tiivisteet vaan itse ovi. Miltä näyttää se oven alaosa tuossa? Oisko siihenkin tullut myös "kengistä jälkiä t: maahantuoja".
Se taipuu minun käsitykseni mukaan oven etunurkasta ulospäin. Sisäpuolelle jäätyy vettä ja kun ovi avataan, oven nurkka taipuu ulospäin jäätä vasten. Näin siis vuosituhannen vaihteen golfeissa ja kaiketi myös passateissa.
 
Se taipuu minun käsitykseni mukaan oven etunurkasta ulospäin. Sisäpuolelle jäätyy vettä ja kun ovi avataan, oven nurkka taipuu ulospäin jäätä vasten. Näin siis vuosituhannen vaihteen golfeissa ja kaiketi myös passateissa.
Juu. Tätä oli meidän 2007 farkku-Golfissa.
 
Kävin läpi muutkin jalkalistat. Tässä kuva pelkääjän puolesta. Sitä ovea käyttää kerran pari viikossa kevytrakenteinen puolisoni, joka ei myöskään käytä kovilla pohjilla varustettuja kenkiä. Samanlaisia viiltoja siinäkin on. Ei vaan ole vielä kulunut puhki koska käyttö on niin vähäistä.

Linkki

Edit: oikean takaoven listassa on myös samanlaisia viiltojälkiä. Siitä kiipeää silloin tällöin sisään 2v muksu, joka on osannut kiivetä sisään ehkä vuoden verran. Yleensä nostan häne autoon koska on kiire päästä lähtemään. Painoa hänellä 10 - 20 kg tänä aikana. Mut hei, luonnollista kulumaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin läpi muutkin jalkalistat. Tässä kuva pelkääjän puolesta. Sitä ovea käyttää kerran pari viikossa kevytrakenteinen puolisoni, joka ei myöskään käytä kovilla pohjilla varustettuja kenkiä. Samanlaisia viiltoja siinäkin on. Ei vaan ole vielä kulunut puhki koska käyttö on niin vähäistä.

Linkki
Mikä skoda tuo on? Kai siihenkin saa ne kynnyslistat tehtaalta.

On kyllä käsittämätöntä säästämistä hienossa paikassa taas.
 
Toisaalta meneekö ne muovilistat muutenkaan ihan tuonne reunaan asti, missä naarmut ovat? Yleensähän ne listat on vaan tuossa tasaisella osuudella eikä niistä siten ole ehkä niinkään hyötyä kyseiseen naarmuuntumiseen. Jännä olisi kyllä tietää mikä nuo naarmut oikein aiheuttaa, jos @OD. lla ei kerran ole tapana raapia kenkiään puhtaaksi tuota kynnystä vasten :D Onko oven ja kynnyksen välissä paljon kuraa/hiekkaa talvella? Sehän saattaisi yhdessä tiivisteen hankaamisen kanssa aiheuttaa moista.
 
Kävin läpi muutkin jalkalistat. Tässä kuva pelkääjän puolesta. Sitä ovea käyttää kerran pari viikossa kevytrakenteinen puolisoni, joka ei myöskään käytä kovilla pohjilla varustettuja kenkiä. Samanlaisia viiltoja siinäkin on. Ei vaan ole vielä kulunut puhki koska käyttö on niin vähäistä.

Linkki
Pistä jotain värikästä ja tarttuvaa väliin (ketsuppi on mukavaa :D ) ja iske ovi kiinni. Ota auki ja katso mihin kohtaan nappaa kiinni. ;)
 
Toisaalta meneekö ne muovilistat muutenkaan ihan tuonne reunaan asti, missä naarmut ovat? Yleensähän ne listat on vaan tuossa tasaisella osuudella eikä niistä siten ole ehkä niinkään hyötyä kyseiseen naarmuuntumiseen. Jännä olisi kyllä tietää mikä nuo naarmut oikein aiheuttaa, jos @OD. lla ei kerran ole tapana raapia kenkiään puhtaaksi tuota kynnystä vasten :D Onko oven ja kynnyksen välissä paljon kuraa/hiekkaa talvella? Sehän saattaisi yhdessä tiivisteen hankaamisen kanssa aiheuttaa moista.
Ne menee ihan reunan yli. Ks. malli: Skoda Octavia III Decorative door sill covers

Passateissa se kynnyslista menee vielä alemmallekin tasolle ja sit vielä listan vieressä on läpinäkyvät kulutusteipit
 
Ne menee ihan reunan yli. Ks. malli: Skoda Octavia III Decorative door sill covers

Passateissa se kynnyslista menee vielä alemmallekin tasolle ja sit vielä listan vieressä on läpinäkyvät kulutusteipit
Näköjään joo. Sittenhän tuollaiset kannattaa kyllä hankkia heti uutena, jos niitä ei jostain syystä autossa ole. Teipit sitten suojaamaan ne osat, jotka jää paljaaksi listojen asennuksen jälkeenkin.
 
Ainakin Seatissa lista kattaa ainoastaan kynnyksen ylimmän olan. Jos haluaa suojata muutkin niin teippaaminen (kirkas kiveniskuteippi) on vaihtoehto. Valmiiksi leikattuja teippejä myydään, tuo Skodan decorative door sill ei sellainen ole. Hyvä teippaaja asentaa teipit käden käänteessä.

Ilman suojateippiä naarmuja on käytännössä mahdoton estää, varsinkin jos autossa matkustaa muita ihmisiä. Itse pujottelen kuljettajan paikalle ratin ja sporttipenkin välistä, varoen kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Toinen saattaa könytä sisään penkkien reisituen yli, kopistella kenkänsä auton helmoihin ja naarmuttaa pellit ja muovit siinä samalla. Liikenteessä näkee autoja joista kaikki maalit ovat lähteneet kynnyksistä ja mahdollisista helmamuoveista kun jalat vedentään sisään kuin puukalikat. Kukin tavallaan, mutta itse en autossani muita em. syystä mieluusti kuljeta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 699
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom