Kylläpä noita tarinoita foorumeilta löytyy joissa on jo kolmas tai neljäs ketju menossa. Voi ne uudemmat osat parempia olla kuin alkuperäiset, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että rakenteessa on joku perustavanlaatuinen ongelma jota ei paremmilla osilla saa kokonaan paikattua.
Onhan siinä perustavaalaatua oleva ongelma. Siellä on vain öljynpaineella toimiva aktiivinen kiristin, ja mekaaninen esikiristin puuttuu kokonaan. Tuo yhdistettynä tuohon uudentyyppiseen ketjuun, jossa hammaspyöriä vastataan sellaisella erillisellä matalalla kanttipinnalla, tekee tuosta rakenteesta todella alttiin hammasrattaan yli hyppäämiselle. Mun tietääkseni kukaan valmistaja ei ole ilman mekaanista esikiristystä tehnyt edes sitä perinteistä ketjua, joka on rakenteeltaan samanlainen kuin esim polkupyörässä, jossa hammaspyörän piikit nousee ketjun nivelten väliin.
Jakoketjun venyminen on ihan luonnollista, tai ylipäätään minkä tahansa ketjun venyminen käytössä, jonka takia siellä on ihan pakko olla jonkinlainen kiristysmekanismi, joko täysin mekaaninen, jota kiristetään aina huollon yhteydessä, tai sitten automaattinen mekaanisella "räikällä", joka kiristyy öljynpaineella, mutta tuo räikkä estää palaamisen takaisin nollatasoon.
Volkkari jätti tuon räikän pois, kun moottorin sammuttaa jakoketjun kiristin löystyy "tehdasarvoonsa" ja se kiristää uudelleen vasta kun öljynpaine on noussut normaalille tasolle, joka käynnistyksessä tarkoittaa usein useampaa moottorin kierrosta.
Jos siellä olisi normaali kiristin, se ei tietysti estäisi ketjun venymistä, mutta venynyt ketju ei silti pääsisi hyppäämään hammasrattaan yli, ja vasta kun venymä olisi niin iso että se ylittäisi kiristimen säätövaran ketju alkaisi löystyä. Löysällä oleva ketju pitää jumalattoman kolinan, jonka lisäksi se asettaa nokka-akselin kulman suhteessa kampiakseliin vääräksi, jonka moottorinohjaustietokone havaitsee ja sytyttää vikavalon. Nykyiselläänkin joissain volkkareissa tuo vikavalo on ehtinyt syttymään ennen täystuhoa, mutta normaalisti toteutettuna tuon vikavalon saa jättää huomiotta kymmeniätuhansia kilometrejä ennen kuin se vielä rikkoo mitään.
Ei ketjuvolkkarin ostaminen kuitenkaan mikään erityinen riski ole, olettaen että sitä jakoketjua huoltaa kuten määräajoin vaihdettavaa jakohihnaa. Jos koneessa olevan jakoketjun ja rattaiden kunnosta ei ole tietoa, ne pitää uusia, ja sen jälkeen vaihtaa ketju säännöllisesti 60tkm välein, aivan kuten hieman jakohihna autoissa joissa se on todettu hieman epäluotettavaksi. Ketju maksaa hieman enemmän kuin hihna, mutta sen ketjun lisähinnan osuus sen laajemman huollon yhteydessä ei ole kuitenkaan kovin merkittävä.