VAG autojen monet ongelmat

On omassa bemarissakin huopaa sisälokareissa, mutta nehän on muovia? Eli ei se mihinkään ruostu vaikka kosteana pysyykin. Niiden takana on kyllä peltiä, mutta ei välittömässä läheisyydessä eli ei ongelmaa. Miten tuo sitten Seatissa menee, onko huopa jotenkin suoraan pellissä kiinni? Olisko kuvaa linkata? Ei tarvitse olla itse otettu vaan joku vastaava jos löytyy?
Edit. Niin omassa se huopa on siis lokarin ulkopinnalla eli renkaan puolella, jolloin kaikki hiekka jää ulkopuolelle.
 
Miten tuo sitten Seatissa menee, onko huopa jotenkin suoraan pellissä kiinni? Olisko kuvaa linkata? Ei tarvitse olla itse otettu vaan joku vastaava jos löytyy?

Kuvaa en ottanut ja osakataloogi on vuosimalliin 2016 asti. Saattaa olla kuvassa näkyvä osa 9. Kyllä se vaikutti olevan suoraan pellissä.

Sisälokasuojan äänierisvanusta en löytänyt kuvaa, mielestäni sellainen on lokarin päällä eli sisäpuolella. Mutta saatan olla väärässäkin.
 
Kuvaa en ottanut ja osakataloogi on vuosimalliin 2016 asti. Saattaa olla kuvassa näkyvä osa 9. Kyllä se vaikutti olevan suoraan pellissä.

Sisälokasuojan äänierisvanusta en löytänyt kuvaa, mielestäni sellainen on lokarin päällä eli sisäpuolella. Mutta saatan olla väärässäkin.
Jaa, jos se tosiaan on tuo osa 9, niin sitten ymmärrän huolen ruostumisesta. Omassa on vastaavassa kohdassa pelkkä pelti. Ei sillä, varmaan vettä imemättömällä matolla saisi omaakin kabiinia hiljaisemmaksi.
Tuolta löytyy hyvä kuva omasta sisälokarista, ulkopinta tosiaan tuollaista ohutta huopaa. Sen hyöty taitaa kyllä rajoittua kivien ropinan vaimentamiseen eikä niinkään rengasmelun: Front Fender Liner - Left
 
Tuossa katsonut Skoda Octaviaa RS (bensa) automaatilla. Vuosimalleja 2015-2016. Onkohan tuossa nyt jotain mitä kannattaisi miettiä. Jakopää nähtävästi ketjulla.. jokohan nuo ketjuongelmat oli tuossa kohtaa hallinnassa? Toinen on tuo DSG. Nähtävästi 2.0 TSI koneissa märkäkytkin, ei pitäisi olla pahaa sanottavaa?
 
Tuossa katsonut Skoda Octaviaa RS (bensa) automaatilla. Vuosimalleja 2015-2016.
Tuon ikäisessä räsässä on Gen3 EA888 josta ei ihan kamalasti ole ainakaan vielä pahaa sanaa kuulunut. Ainakin suurin osa 1. ja 2. sukupolven tyyppivioista on saatu paikattua tähän kolmanteen.
 
Tuossa katsonut Skoda Octaviaa RS (bensa) automaatilla. Vuosimalleja 2015-2016. Onkohan tuossa nyt jotain mitä kannattaisi miettiä. Jakopää nähtävästi ketjulla.. jokohan nuo ketjuongelmat oli tuossa kohtaa hallinnassa? Toinen on tuo DSG. Nähtävästi 2.0 TSI koneissa märkäkytkin, ei pitäisi olla pahaa sanottavaa?

Kone on E888 Gen 3 eli sitä toimivaa sukupolvea. Kahden tuollaisen perusteella uskaltaisin sanoa, että varsin hyvä moottori. Cam follower (polttoainepumpun paininkuppi) kannattaa tarkistaa/vaihtaa sadan tonnin jälkeen. Jakopään ketju ei ole ikuinen, voi mennä vaihtoon suurilla kilometreillä. DSG toimii, kunhan öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Kaksoiskytkinten vaihto voi tulla ajankohtaiseksi 250tkm jälkeen, mutta tuskin Räsäsllä noin paljon on vielä rullattu.
 
Kävin jo tekemässä kaupat ja kohta hakemaan uutta kulkinetta, ei mitään tunteita herättelevää mutta ihan ok tuntui olevan 2016 Passat 1.4Tsi pörpöttimellä. Varusteita oli aika hyvin ruksittu kun työsuhdeautona ollut, ja toki ne muutamat huollot tehty oikeassa paikkaa ajallaan.

Tästä mallista ei itsellä mitään tietoa mutta pari kaveria antoi hyväksyntänsä (toinen myy autoja ja toinen katsastus insinööri) ettei nyt tiedossa olis mitään pommia.

Näissä nykyään hihnat ja vaihto 6v päästä kilsoista riippumatta, nuo vanhempien mallien ongelmat suurinpiirtein siivottu pois. Eikä tosiaan ole tarkoitus rullata mittariin 200000km.

Poppivehkeet pitää laittaa, stereot oli kaameat.

Tulee kyllä entistä softattua BMW F10 535 ikävä mutta ompahan vähän tuoreempi auto ja tressittömämpi kulujen suhteen.
 
Kävin jo tekemässä kaupat ja kohta hakemaan uutta kulkinetta, ei mitään tunteita herättelevää mutta ihan ok tuntui olevan 2016 Passat 1.4Tsi pörpöttimellä. ...

Poppivehkeet pitää laittaa, stereot oli kaameat.

Suosittelen plug-n-play vahvistinta, elementtien vaihtaminen ei välttämättä maksa vaivaa. Vahvistimen vaihto ei onnistu jos autossa on jonkinlainen (vahvistimella varustettu) sound system. Soittimen vaihdosta puhumattakaan. Auton ovien ja takakontin laittian vaimentaminen (butyylimatto, esim. Silent-Coat) on monesti helpoin ja paras vaihtoehto parantaa vakiojärjestelmän sointia. Kaksi viimeistä autoa on ollut varustettu Seat Sound System ja Beats Audio järjestelmillä, joissa on DSP vahvistin ja subbari vararenkaan sisällä. t: Entinen autohiffiharrastaja, koskaan ei ollut niin hyvää settiä kuin nuo tehdasratkaisut vaimennettuna.
 
Suosittelen plug-n-play vahvistinta, elementtien vaihtaminen ei välttämättä maksa vaivaa. Vahvistimen vaihto ei onnistu jos autossa on jonkinlainen (vahvistimella varustettu) sound system. Soittimen vaihdosta puhumattakaan. Auton ovien ja takakontin laittian vaimentaminen (butyylimatto, esim. Silent-Coat) on monesti helpoin ja paras vaihtoehto parantaa vakiojärjestelmän sointia. Kaksi viimeistä autoa on ollut varustettu Seat Sound System ja Beats Audio järjestelmillä, joissa on DSP vahvistin ja subbari vararenkaan sisällä. t: Entinen autohiffiharrastaja, koskaan ei ollut niin hyvää settiä kuin nuo tehdasratkaisut vaimennettuna.

Juu jokin plug n play on hakusessa, mahdollisimman helpolla ilman omaan soittimeen kajoamista. Erillissarja kajareillekin olis kyllä hyvä, eikä maksa paljoa. Kävi mielessä sellanen vahvari että sais samalla subin ja muut kajarit ajeltua. Ja tuota vaimennusmattoa tosiaan lisäksi. Mutta katellaan mitä tähän keksii, kiitti vinkeistä!
 
Mikähän juttu tuo on että 2016 Passatin lämpömittari näyttää useita asteita liian vähän? Anturi vaihtoon?

Myös kuminauhamainen vaihteisto liikkeelle lähdössä huokuu Volkkaria. BMWn oppivan laatikon saa resetoitua ja tuo ”löysä alue” lähtee pois ja veto alkaa heti kaasua painamalla eikä hetkisen kuluttua, mikäli loota on kevyemmällä ajolla tuollaiseen totuteltu. Pitääkin googletella onko näihin mitään vastaavaa kikkaa olemassa.
 
Mikähän juttu tuo on että 2016 Passatin lämpömittari näyttää useita asteita liian vähän?
Jos testerillä katsottu anturin mitta-arvo näyttää vähemmän kuin nesteen todellinen lämpötila (varmistettu millä?), niin silloin laitetaan anturi vaihtoon.

Jäi tässä tarinassa nyt kuitenkin kysymysmerkeiksi se, että mistä näyttämä on katsottu (testerillä vai mittariston viisarista) ja miten on mitattu todellinen lämpötila jotta on voitu todeta näyttämän virheellisyys.
 
VAG-vehkeissä mittariston lämpömittari on muutenkin vähän suuntaa-antava. Todellisen nesteen lämpötilan ylittäessä ns normaalin (~75 astetta tms), neula osoittaa 90 astetta. Vastaavasti todelliset lämmöt saa nousta reilusti yli sadan, ennenkuin neula nousee niiltä sijoilta yhtään. Näin siis ainakin vielä jossain 2000-2009 vehkeissä.
 
Kyllä 3b ja 3bg passatit varsin hyväpeltisiä ovat. Tietääkö joku miten pohjamaalit eroaa uudemmista, koska uudemmat volkkarit näyttää ruostuvan herkemmin

Mutsilla on 3bg 2001 musta helmiäisväri tms. Sen kun vahaa niin on ihan loistavassa kunnossa. Ajettu joku 220tkm tjsp. Auton ehkä paras yksittäinen ominaisuus.
 
VAG-vehkeissä mittariston lämpömittari on muutenkin vähän suuntaa-antava. Todellisen nesteen lämpötilan ylittäessä ns normaalin (~75 astetta tms), neula osoittaa 90 astetta. Vastaavasti todelliset lämmöt saa nousta reilusti yli sadan, ennenkuin neula nousee niiltä sijoilta yhtään. Näin siis ainakin vielä jossain 2000-2009 vehkeissä.
Näin se on edelleen, ei ole muuttunut. Vasta sitten jos moottorinohjain itse havaitsee jotain ongelmaa moottorin lämmönsäätelyssä (esimerkiksi termostaattina toimivan sähköohjatun venttiilin vikaantuminen), niin mittari alkaakin näyttää todellista lukemaa tuon kaunistellun totuuden sijasta.
 
VAG-vehkeissä mittariston lämpömittari on muutenkin vähän suuntaa-antava. Todellisen nesteen lämpötilan ylittäessä ns normaalin (~75 astetta tms), neula osoittaa 90 astetta. Vastaavasti todelliset lämmöt saa nousta reilusti yli sadan, ennenkuin neula nousee niiltä sijoilta yhtään. Näin siis ainakin vielä jossain 2000-2009 vehkeissä.

Juu ja ainakin joissain moottoreissa siinä samassa palikassa on kaksi anturia. Toinen moottorinohjaukseen ja toinen mittarille(tai ainakin backuppina). Tosin mulla ainakin aikoinaan sytytti vikavalon kun eivät anturien tiedot täsmänneet keskenään.
 
Mutsilla on 3bg 2001 musta helmiäisväri tms. Sen kun vahaa niin on ihan loistavassa kunnossa. Ajettu joku 220tkm tjsp. Auton ehkä paras yksittäinen ominaisuus.
Vanhemmilla oli lähes 500tkm ajettu sinisellä metallivärillä ja maalipinta siisti. Autotalli ja käsinpesut sekä säännölliset vahaukset tuottivat tulosta pitkässä juoksussa. Muuten kauttaaltaan kovapeltinen auto mutta takaluukun rekisterikilven valon juuressa oli pientä pintaruskettumaa. Todella kestäviä autoja ja mukavia pitkän matkan kulkijoita.
 
Mistä päättelitte että kyseessä on _moottorin_lämpömittari. Olettaisin, että tarkoitettiin vallitsevaa ulkolämpötilaa.
Heh, totta. Jos kyse olikin siitä, niin joko anturi vaan näyttää väärin, tai sitten kyse on tuosta VAGin käyttämästä käsittämättömästä logiikasta sen näyttämän kanssa.

Ulkolämpömittari siis jää näyttämään sitä, mitä se näytti viimeksi kun auto sammutettiin. Jos vaikka pysäköin auton iltapäivällä +15 lämpötilassa ja käynnistän sen seuraavana aamuna kun ulkona on +2, niin mittari näyttää ensimmäiset kilometrit ihan mitä sattuu. Aloittaa suunnilleen tuolta +15 kohdalta ja valuu sitten pikkuhiljaa siihen todelliseen.

Tähän oli ainakin Audi A3 8V mittariston adaptaatiovalikoissa joku vaikutusmahdollisuus, mutta ei ole tullut perehdyttyä sen tarkemmin. Suunniteltu ominaisuus joka tapauksessa, mutten tajua miksi. Jos vaikka talvipakkasella lähtee lämpöisestä tallista, niin mitä etua on siitä että mittari näyttää ensimmäiset kilometrit ihan puutaheinää?
 
Mikähän juttu tuo on että 2016 Passatin lämpömittari näyttää useita asteita liian vähän? Anturi vaihtoon?

Myös kuminauhamainen vaihteisto liikkeelle lähdössä huokuu Volkkaria. BMWn oppivan laatikon saa resetoitua ja tuo ”löysä alue” lähtee pois ja veto alkaa heti kaasua painamalla eikä hetkisen kuluttua, mikäli loota on kevyemmällä ajolla tuollaiseen totuteltu. Pitääkin googletella onko näihin mitään vastaavaa kikkaa olemassa.
Kaksoiskytkimen ominaisuuksia nuo viiveet.
 
Sori tais hämätä hiukan tuo anturin vaihto ehdotus, mutta kyseessä siis ulkoilman lämpö. Ei tainnut olla pakkasta edellisyönä ja muutenkin näyttää muutamia asteita liian vähän. Kokoajan eikä mitenkään viiveellä tasoitu, sehän on toki normaalia.

Vaihdelaatikolle ei siis mahda minkään, paitsi ehkä softaamalla mutta ei mokoman takia kannata.
 
Tuossa katsonut Skoda Octaviaa RS (bensa) automaatilla. Vuosimalleja 2015-2016. Onkohan tuossa nyt jotain mitä kannattaisi miettiä. Jakopää nähtävästi ketjulla.. jokohan nuo ketjuongelmat oli tuossa kohtaa hallinnassa? Toinen on tuo DSG. Nähtävästi 2.0 TSI koneissa märkäkytkin, ei pitäisi olla pahaa sanottavaa?

Ei pahaa sanottavaa näin parin vuoden kokemuksella (vm -14). Tuossa bensa RS:ssä on tosiaan märkä 6-pykäläinen DSG jonka ei pitäisi pommi olla, kunhan vaihtelee DSG-öljyt sen 60tkm välein.

Kone on E888 Gen 3 eli sitä toimivaa sukupolvea. Kahden tuollaisen perusteella uskaltaisin sanoa, että varsin hyvä moottori. Cam follower (polttoainepumpun paininkuppi) kannattaa tarkistaa/vaihtaa sadan tonnin jälkeen. Jakopään ketju ei ole ikuinen, voi mennä vaihtoon suurilla kilometreillä. DSG toimii, kunhan öljyt on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Kaksoiskytkinten vaihto voi tulla ajankohtaiseksi 250tkm jälkeen, mutta tuskin Räsäsllä noin paljon on vielä rullattu.

Lisätietoja tuosta cam follower -robleemasta? Äkkiseltään kun googlettelin niin tuntuis olevan lähinnä MkII ongelma.
 
Kävin eilen koeajamassa 2017 RS:n. Muuten kaikki hyvin, mutta automaatti reagoi kiihdyttäessä vähän hitaasti. Tai tuntui että alussa ei tapahdu mitään ja sitten alkaa veto. Onko tuo korjattavissa, yksilöllistä per auto vai "vika" kaikissa RS DSG automaateissa? Muuten ostohousut jalassa, mutta mietityttää tuo enää..
 
Kuulostaa aika normaalilta DSG käytökseltä varsinkin jos ei ollut sporttimoodissa. Mistä vauhdista kokeilit ja käytitkö kickdownia vai jotain siltä väliltä?
 
Kävin eilen koeajamassa 2017 RS:n. Muuten kaikki hyvin, mutta automaatti reagoi kiihdyttäessä vähän hitaasti. Tai tuntui että alussa ei tapahdu mitään ja sitten alkaa veto. Onko tuo korjattavissa, yksilöllistä per auto vai "vika" kaikissa RS DSG automaateissa? Muuten ostohousut jalassa, mutta mietityttää tuo enää..

Sanoisin että DSG:lle tyypillistä kautta aikain. "Miettii" hetken vähän tilanteessa kun tilanteessa. Ainakin RS:ssä voi turvautua ratin vaihdeliipasimiin jos tarvitsee oikein sähäkkää kiihdytystä. Noilla liipasimilla vaihdellen on ylipäänsäkin ihan mukava toisinaan ajaa (kun kyydissä ei ole muita, esim lapsia) ja ottaa niitä tehoja tosissaan irti - tuota vartenhan RS osittain onkin. Muistaa vaan ensin siirtää DSG-kepin oikealle (en muista asennon virallista nimeä) jos ei halua auton vaihtavan itsestään isommalle.
 
Kuulostaa aika normaalilta DSG käytökseltä varsinkin jos ei ollut sporttimoodissa. Mistä vauhdista kokeilit ja käytitkö kickdownia vai jotain siltä väliltä?
Myyjän mielestä (enkä löytänytkään) autossa ei ole mitään sport asetusta. Eli ei voi säätää. Nyt en ymmärrä mitä tarkoittaa kickdown?
 
Myyjän mielestä (enkä löytänytkään) autossa ei ole mitään sport asetusta. Eli ei voi säätää. Nyt en ymmärrä mitä tarkoittaa kickdown?
Yleensä tuo löytyy kun näpäyttää vaihdekepillä kerran alaspäin ohi D:n. Siinä lukee D/S. Sellainen yleensä on DSG:ssä vaikka ei autossa erillistä sporttinappia olisikaan, se tiukentaa vähän kaasun vastetta, laatikko pitää kierroksia korkeammalla ja vaihtaa nopeammin. Kickdown on se kun painaa kaasupolkimen aivan pohjaan asti selvästi tuntuvan "pykälän" ohi. S-tilassa laatikko tuntuu säästelevän kytkimiä vähemmän ja vaihtaa nopeammin ja siksi ylimääräinen miettiminen vähenee kun kaasuttelee paikaltaan tai alle 50 nopeuksista.
 
DSG on kyllä kokonaisuutena varsin luokaton esitys niin kestävyydeltään, kuin toimintamukavuudeltaan. Mutta hintalaatusuhde on tietysti varmaan ihan kohdallaan tuollaisessa itäautossa.
En nyt luokattomaksi menisi sanomaan, vaati kyllä mehulingon jälkeen totuttelua DSG:hen vaihto, mutta on nuo vaihteenvaihdot nopeita DSG:llä kun räväkämmin ajelee. Kestävyyskin noissa on eri luokkaa kuin alun versioissa. Kuivassa on ongelmia, mutta valtaosa niistä kuittaantuu sillä että kuivalla DSG:llä pitää ajaa eri tavalla.
 
En nyt luokattomaksi menisi sanomaan, vaati kyllä mehulingon jälkeen totuttelua DSG:hen vaihto, mutta on nuo vaihteenvaihdot nopeita DSG:llä kun räväkämmin ajelee. Kestävyyskin noissa on eri luokkaa kuin alun versioissa. Kuivassa on ongelmia, mutta valtaosa niistä kuittaantuu sillä että kuivalla DSG:llä pitää ajaa eri tavalla.

Eri tavalla = ?

Varmaan pahaa ei myöskään tee jos tuohon kuivaan askiin - kuten muihinkin - on myös vaihdettu öljyt jossain välissä (60tkm välein?), joka selvinnee huoltohistoriasta.
 
Eri tavalla = ?

Varmaan pahaa ei myöskään tee jos tuohon kuivaan askiin - kuten muihinkin - on myös vaihdettu öljyt jossain välissä (60tkm välein?), joka selvinnee huoltohistoriasta.
Tuossa on aika hyvin selvitetty mitä ei kannata tehdä DSG:n kanssa. Esimerkiksi ryömittäminen jarrun avulla ei tee hyvää kuivalle lootalle.
 
Kävin eilen koeajamassa 2017 RS:n. Muuten kaikki hyvin, mutta automaatti reagoi kiihdyttäessä vähän hitaasti. Tai tuntui että alussa ei tapahdu mitään ja sitten alkaa veto. Onko tuo korjattavissa, yksilöllistä per auto vai "vika" kaikissa RS DSG automaateissa? Muuten ostohousut jalassa, mutta mietityttää tuo enää..
Ominaisuus kaikissa kaksoiskytkimissä. Kaksoiskytkin perustuu siihen, että se arvaa mitä vaihdetta tarvitaan seuraavaksi (isompaa vai pienempää) ja esivalitsee tämän toiselle kytkimelle. Sitten kun arvaus menee pieleen niin arvotaan ja odotellaan kun oikeaa pykälää haetaan.

Toki eri askit voi toimia kokonaisuutena paremmin ja sporttimoorit moodit ja läppävaihteet voi auttaa joissain tilanteissa, mutta se tekninen perusongelma ei sieltä poistu.

Toki silloin kun arvaus menee oikein niin vaihtaa todella rivakasti.

 
Mitenköhän menee tuon ulkolämpötilamittarin anturin vaihto jos väärät lukemat siitä kiinni, veikkaan että maksaa 30€ mutta jossain v*ttumaisessa paikkaa vaihtaa ?

2016 B8 Passat siis oli nykykulkine.
 
Mitenkäs nämä ennen -10 valmistetut tee se itse koneet kestää jos niihin on kertaalleen ketju vaihdettu? Onko nuo vaihtoketjut /kiristimet yleensä parempia kuin se alkuperäinen vai onko sama homma edessä uudelleen?
 
Mitenkäs nämä ennen -10 valmistetut tee se itse koneet kestää jos niihin on kertaalleen ketju vaihdettu? Onko nuo vaihtoketjut /kiristimet yleensä parempia kuin se alkuperäinen vai onko sama homma edessä uudelleen?
Kylläpä noita tarinoita foorumeilta löytyy joissa on jo kolmas tai neljäs ketju menossa. Voi ne uudemmat osat parempia olla kuin alkuperäiset, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että rakenteessa on joku perustavanlaatuinen ongelma jota ei paremmilla osilla saa kokonaan paikattua.

Jos foliohattua oikein kutittelee, niin voi miettiä, että joku syy siihenkin oli että uudemmassa moottorisukupolvessa vaihdettiinkin hihnaan.
 
Mitenköhän menee tuon ulkolämpötilamittarin anturin vaihto jos väärät lukemat siitä kiinni, veikkaan että maksaa 30€ mutta jossain v*ttumaisessa paikkaa vaihtaa ?
Etupuskurin takana, ilmeisesti suunnilleen rekisterikilven alanurkan kohdalla.

Tuollaisia siihen liittyviä adaptaatiokanavia on B8 Passatin mittaristossa, mutta ei noistakaan suoraan pistä silmään sellaista jolla lukemaa saisi korjattua. Lähinnä siihen vaimennukseen ja jäävaroitukseen liittyviä säätöjä.

ENG102605-ENG103211-outside_temperature-p_blocking_time_after_v_bigger_0,15 s,16
ENG102605-ENG100239-outside_temperature-p_ice_warning_entry_temperature,4 °C,16
ENG102605-ENG103023-outside_temperature-p_ice_warning_exit_temperature,6 °C,16
ENG102605-ENG102658-outside_temperature-p_kmt_at_delta,25 °C,16
ENG102605-ENG99866-outside_temperature-p_mileage_after_v_bigger_0,5.0 km,16
ENG102605-ENG103631-outside_temperature-P_speed_threshold,20 km/h,16
ENG102605-ENG99450-outside_temperature-p_storage_time_engine_off,180 min,16
ENG102605-ENG104179-outside_temperature-p_tendency_damping,15 s,16
ENG102605-ENG103335-outside_temperature-p_tendency_threshold,1.0 °C,16
ENG102605-ENG100500-outside_temperature-p_time_constant_pt1,40 s,16
ENG102605-ENG103256-outside_temperature-p_time_constant_slow_damping,2.0 °C,16
 
Kylläpä noita tarinoita foorumeilta löytyy joissa on jo kolmas tai neljäs ketju menossa. Voi ne uudemmat osat parempia olla kuin alkuperäiset, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että rakenteessa on joku perustavanlaatuinen ongelma jota ei paremmilla osilla saa kokonaan paikattua.
Monestihan ne vaihtaa vaan ketjun. Jos venyneellä ketjulla on ajettu pidempään niin rattaatkin on kuluneet. No uus ketju paskoontuu sitten hyvin nopeasti vanhoilla rattailla.
 
Etupuskurin takana, ilmeisesti suunnilleen rekisterikilven alanurkan kohdalla.

Tuollaisia siihen liittyviä adaptaatiokanavia on B8 Passatin mittaristossa, mutta ei noistakaan suoraan pistä silmään sellaista jolla lukemaa saisi korjattua. Lähinnä siihen vaimennukseen ja jäävaroitukseen liittyviä säätöjä.

ENG102605-ENG103211-outside_temperature-p_blocking_time_after_v_bigger_0,15 s,16
ENG102605-ENG100239-outside_temperature-p_ice_warning_entry_temperature,4 °C,16
ENG102605-ENG103023-outside_temperature-p_ice_warning_exit_temperature,6 °C,16
ENG102605-ENG102658-outside_temperature-p_kmt_at_delta,25 °C,16
ENG102605-ENG99866-outside_temperature-p_mileage_after_v_bigger_0,5.0 km,16
ENG102605-ENG103631-outside_temperature-P_speed_threshold,20 km/h,16
ENG102605-ENG99450-outside_temperature-p_storage_time_engine_off,180 min,16
ENG102605-ENG104179-outside_temperature-p_tendency_damping,15 s,16
ENG102605-ENG103335-outside_temperature-p_tendency_threshold,1.0 °C,16
ENG102605-ENG100500-outside_temperature-p_time_constant_pt1,40 s,16
ENG102605-ENG103256-outside_temperature-p_time_constant_slow_damping,2.0 °C,16

Kiitti vinkeistä, jos näyttää ulkolämpötilaa väärin niin lähtisitkö itse vaihtamaan lämpöanturia vai jotain muuta tehtävissä?

Huollossa toki korjaantuu, mutta hoviasentajan kanssa poppiehkeiden päivitystä niin voisin samalla kysästä onko aikaa tehdä tuo.
 
Kiitti vinkeistä, jos näyttää ulkolämpötilaa väärin niin lähtisitkö itse vaihtamaan lämpöanturia vai jotain muuta tehtävissä?
Varmaan kokeilisin sitä vaihtoa, eipä oikein muita todennäköisiä aiheuttajia vialle ole.

Anturin varaosanumero on 8Z0820535 jolla löytyy myös tarviketta vaikka minkälaisilta valmistajilta. Jos vaan siihen tapaa jotakin kautta järkevästi käsiksi purkamatta koko keulaa, niin ei ole kovin kallis kokeilu.
 
Varmaan kokeilisin sitä vaihtoa, eipä oikein muita todennäköisiä aiheuttajia vialle ole.

Anturin varaosanumero on 8Z0820535 jolla löytyy myös tarviketta vaikka minkälaisilta valmistajilta. Jos vaan siihen tapaa jotakin kautta järkevästi käsiksi purkamatta koko keulaa, niin ei ole kovin kallis kokeilu.

Juuri näin, puskuria tuskin aletaan irrottelemaan mutta jos muutoin onnistuu niin osa kannattaa hommata.

En löytänyt eilen tuota osaa mutta siinähän se on numerolla oikein, kiitokset :tup:
 
Tietoa mihin vuosimalliin asti A4 audissa on vielä se vanha parempi (ei TFSI)1.8T kone? Se on ilmeisesti tuo 163hv versio, mutta mihin vuoteen asti noita on käytetty?
 
Tietoa mihin vuosimalliin asti A4 audissa on vielä se vanha parempi (ei TFSI)1.8T kone? Se on ilmeisesti tuo 163hv versio, mutta mihin vuoteen asti noita on käytetty?

Eikai tuo TFSI sen paskempi ole kuin 1.8T ole kunhan siinä on mäntä- ja jakopääremppa tehty?
 
Kylläpä noita tarinoita foorumeilta löytyy joissa on jo kolmas tai neljäs ketju menossa. Voi ne uudemmat osat parempia olla kuin alkuperäiset, mutta vaikuttaisi kuitenkin siltä että rakenteessa on joku perustavanlaatuinen ongelma jota ei paremmilla osilla saa kokonaan paikattua.

Onhan siinä perustavaalaatua oleva ongelma. Siellä on vain öljynpaineella toimiva aktiivinen kiristin, ja mekaaninen esikiristin puuttuu kokonaan. Tuo yhdistettynä tuohon uudentyyppiseen ketjuun, jossa hammaspyöriä vastataan sellaisella erillisellä matalalla kanttipinnalla, tekee tuosta rakenteesta todella alttiin hammasrattaan yli hyppäämiselle. Mun tietääkseni kukaan valmistaja ei ole ilman mekaanista esikiristystä tehnyt edes sitä perinteistä ketjua, joka on rakenteeltaan samanlainen kuin esim polkupyörässä, jossa hammaspyörän piikit nousee ketjun nivelten väliin.

Jakoketjun venyminen on ihan luonnollista, tai ylipäätään minkä tahansa ketjun venyminen käytössä, jonka takia siellä on ihan pakko olla jonkinlainen kiristysmekanismi, joko täysin mekaaninen, jota kiristetään aina huollon yhteydessä, tai sitten automaattinen mekaanisella "räikällä", joka kiristyy öljynpaineella, mutta tuo räikkä estää palaamisen takaisin nollatasoon.

Volkkari jätti tuon räikän pois, kun moottorin sammuttaa jakoketjun kiristin löystyy "tehdasarvoonsa" ja se kiristää uudelleen vasta kun öljynpaine on noussut normaalille tasolle, joka käynnistyksessä tarkoittaa usein useampaa moottorin kierrosta.

Jos siellä olisi normaali kiristin, se ei tietysti estäisi ketjun venymistä, mutta venynyt ketju ei silti pääsisi hyppäämään hammasrattaan yli, ja vasta kun venymä olisi niin iso että se ylittäisi kiristimen säätövaran ketju alkaisi löystyä. Löysällä oleva ketju pitää jumalattoman kolinan, jonka lisäksi se asettaa nokka-akselin kulman suhteessa kampiakseliin vääräksi, jonka moottorinohjaustietokone havaitsee ja sytyttää vikavalon. Nykyiselläänkin joissain volkkareissa tuo vikavalo on ehtinyt syttymään ennen täystuhoa, mutta normaalisti toteutettuna tuon vikavalon saa jättää huomiotta kymmeniätuhansia kilometrejä ennen kuin se vielä rikkoo mitään.

Ei ketjuvolkkarin ostaminen kuitenkaan mikään erityinen riski ole, olettaen että sitä jakoketjua huoltaa kuten määräajoin vaihdettavaa jakohihnaa. Jos koneessa olevan jakoketjun ja rattaiden kunnosta ei ole tietoa, ne pitää uusia, ja sen jälkeen vaihtaa ketju säännöllisesti 60tkm välein, aivan kuten hieman jakohihna autoissa joissa se on todettu hieman epäluotettavaksi. Ketju maksaa hieman enemmän kuin hihna, mutta sen ketjun lisähinnan osuus sen laajemman huollon yhteydessä ei ole kuitenkaan kovin merkittävä.
 
Kovasti oli merkkiliikkeen huolto vakuutellut, ettei melkeen 140tkm ajettua vm2011 1.2 TSI Golfin ketjua tarvii mitään tarkistella ja maksaa kuulemma 300 euroa, jos sen kunto halutaan välttämättä huollon yhteydessä katsoa. Kyseisellä autolla on siis ajettu alkuperäisellä ketjulla ton verran. Ei muuten, mutta kylmänä käynnistäessä tulee ihmeellistä ääntä koneesta, ihan kuin jotain olisi löysällä. Ei ole oma auto kyseessä.
 
Kovasti oli merkkiliikkeen huolto vakuutellut, ettei melkeen 140tkm ajettua vm2011 1.2 TSI Golfin ketjua tarvii mitään tarkistella ja maksaa kuulemma 300 euroa, jos sen kunto halutaan välttämättä huollon yhteydessä katsoa. Kyseisellä autolla on siis ajettu alkuperäisellä ketjulla ton verran. Ei muuten, mutta kylmänä käynnistäessä tulee ihmeellistä ääntä koneesta, ihan kuin jotain olisi löysällä. Ei ole oma auto kyseessä.
Itse vaihtaisin "ehjäksi" todetun auton ko. liikkeessä toisen merkkiseen vaihtoautoon, ja jatkossa asioisin muualla.
 
Itse vaihtaisin "ehjäksi" todetun auton ko. liikkeessä toisen merkkiseen vaihtoautoon, ja jatkossa asioisin muualla.

Saattaa tosin olla, ettei se ketju olekaan niin kunnossa, kun alat puhua vaihtamisesta. :D Mitä olen noista lukenut, niin aika pitkään on kestänyt tuo n. 140tkm, melkeen 2x vaihtoväli ;)
 
Kovasti oli merkkiliikkeen huolto vakuutellut, ettei melkeen 140tkm ajettua vm2011 1.2 TSI Golfin ketjua tarvii mitään tarkistella ja maksaa kuulemma 300 euroa, jos sen kunto halutaan välttämättä huollon yhteydessä katsoa. Kyseisellä autolla on siis ajettu alkuperäisellä ketjulla ton verran. Ei muuten, mutta kylmänä käynnistäessä tulee ihmeellistä ääntä koneesta, ihan kuin jotain olisi löysällä. Ei ole oma auto kyseessä.
1.2sen ketjun tarkastus on sama kuin ajoituksen tarkastus. Tarkastukseen menee max 45min. Kylmänä käynnistettäessä on ok, jos ketju pärisee alle 3 sekuntia.
 
Kylmänä käynnistettäessä on ok, jos ketju pärisee alle 3 sekuntia.

Tämä on muuten sellainen väite, että itse en tuon kanssa lähtisi kokeilemaan. Tuo on nimenomaan sen merkki että se ketju pitää vaihtaa, kun kyseessä on Volkkari, mutta kukin omalla autollaan kuten haluaa.
 
Tämä on muuten sellainen väite, että itse en tuon kanssa lähtisi kokeilemaan. Tuo on nimenomaan sen merkki että se ketju pitää vaihtaa, kun kyseessä on Volkkari, mutta kukin omalla autollaan kuten haluaa.
Itse töissä merkkarilla, joissa noita on vaihdettu aika reilusti. Jos ajoitus kohdallaan ja ääni kuuluu alle 3sek niin eipä juuri muutu ketjun vaihdolla.

Kun tuolla huollossa oli mainittu kyseisestä äänestä, niin ääni kuulunut varmaan ensimmäisellä käynnistyksellä öljyn vaihdon jälkeen. Silloin en reilua pärinää ihmettele ollenkaan, kun öljyt lähtee ketjun kiristimestä kokonaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 820
Viestejä
4 517 699
Jäsenet
74 480
Uusin jäsen
Merts1
Back
Ylös Bottom