Mutta kun se kirkko ei lopettanut sitä orjuutta edes niissä paikoissa, joissa sillä oli se rajaton valta. Kirkolla, siis katolisella, oli oma valtionsa ja jopa siellä oli sitä orjuutta. Siellä paavit ja muut kirkon johtajat itse omistivat niitä orjia.
Myöskin lukemattomat sen kirkon ja uskonnon seuraajat eivät lopettaneet sitä orjuutta vaan jatkuvasti omistivat ja kauppasivat niitä orjia.
Laitapas lähdeviitteet tähän.
Niin kuin olen tainnut jo todetakin, mikään ei synny tyhjiössä, vaan kaikkeen vaikuttavat kulloisenkin ajankohdan tilanne, yhteiskuntarakenne yms. Kristinuskon osalta ne ensimmäiset vuosisadat menivät pääosin vainottuna, mutta siellä on täysin kiistatta kirkkoisien kannanottoina jo kielteistä suhtautumista orjuuteen - mikä menee täysin ristiriitaan pääväittämäsi kanssa etteikö kristinuskossa olisi ollut alun perinkään mitään orjuutta vastaan. Ja alun perinhän koko keskustelu lähti siitä, kun kyseenalaistin yhden perustelemattomista heitoistasi miten kristinusko on vain kesyyntynyt ajan mittaan alkuperäisestä. Kirkko on tehnyt monia virheitä olemassaolonsa aikana, mihin olen niihinkin itseasiassa viitannut - ja myös siihen, että kristinuskon sisällä esimerkiksi valtio/imperiumi-ideologiaan sotkeentumista osa katsoi jo silloin kieroon (esim. Augustinus). Krkko on sen jälkeenkin siihen kyllä langennut (esim. Venäjän ortodoksikirkko on täysin Kremlin jatke) ja joutunut kärsimään siitä kun vanha valta on romahtanut. Se ei vie kuitenkaan pois sitä opillista pohjavirtaa ja ihmiskäsitystä, minkä käytäntöön soveltaminen on se mikä ajan mittaan tuotti orjuuden lopettamisen.
Jos uskonnon johtajat hyväksyvät orjuuden, heidän ajamat uskonnolliset opit hyväksyvät orjuuden ja uskonnon seuraajat hyväksyvät orjuuden ja orjuuttavat ihmisiä, niin kyllä sitten on aika hemmetin selvää, että se uskonto hyväksyy orjuuden. Koska noista se uskonto muodostuu, ihmisistä ja heidän arvoista, jotka näkyvät heidän teoissa.
Voltaire piti orjia ja oli osakkaana orjakauppaa pyörittävässä liiketoiminnassa. Voltaire myös antoi älyllisen, ihmisjärkeen perustuvan (eli myös siten sinulle kelpaavan) selityksen miksi alempirotuisia on ihan ok orjuuttaa. Samoin John Locke. Immanuel Kant teoretisoi ihmisrotujen välistä hierarkiaa ja oli hiljaa orjuudesta. Voimme siis päätellä että valistus hyväksyi orjuuden. Vai kuinka? Anna mä arvaan: "se nyt on ihan eri asia"? Tai "mä katson kokonaisuutta". Tai "mutta ne sentään perustui järjeen".
Uskonnon oppi/teologia ja ihmiset ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäinen on se teoreettinen pohja ja ihanne, jälkimmäinen on sitten se epätäydellinen mikä yrittää soveltaa niitä kulloisessakin tilanteessa. Ja sen takia ne kaksi eivät koskaan ole täysin sopisoinnussa keskenään, se asia on ollut kristinuskon opetuksissakin huomioituna jo alusta lähtien (esim. Paavalin kirjeet) - ihmisen epätäydellisyys, ahneus ja itsekkyys tulee usein niiden ihanteiden tielle, eikä se todellisuus ole kadonnut mihinkään nykypäivänäkään, vaikka monessa asiassa on toki menty eteenpäin vuosien mittaan.
Mä meinaan, että jos sä teet väitteen, että kristinuskossa olisi silloin syntyessään ollut joku "universaali ihmisarvo", niin jumankauta kyllä sen nyt olisi pitänyt näkyä aiemmin, kuin vasta joskus 1500-1800 luvuilla.
Kristinusko ei todellakaan tuonut noilta osin mitään uutta muihin aikakauden ideologioihin.
Olet väärässä edelleen. Kristinusko erosi hyvin paljon olemassa olleista juuri siinä, että se ei erotellut herroja ja orjia. Se että "olisi pitänyt näkyä aiemmin" on taas näitä perustelemattomia ympäripyöreitä heittoja mitä voi tietysti aina viskoa ympäriinsä silloin kun on ihan pakonomainen tarve päästä osoittamaan että haluttu osapuoli on kamala ja paha, mutta tosiasia on edelleen se, että kirkon vaikutusvallan kasvaessa orjuus väheni ja lopulta katosi Euroopasta ja kyllä se näkyi jo paljon aiemmin kuin 1500-1800-luvulla. Esimerkiksi:
- paavi Gregoorious I 590-604 kielsi juutalaisia omistamasta kristittyjä orjia
- pyhä Sakarias kielsi kristittyjen myymien orjiksi muslimeille ja osti kaikki kaupungin orjat vapaaksi 741-752
- Bysantin keisari Leo VI kielsi vapaaehtoisen orjuuden ja julisti kaikki sen kaltaiset sopimukset pätemättömiksi raipparangaistuksen uhalla 900-luvulla
- Koblenzissa orjuus kiellettiin 922, Venetsiassa 960
- Vilhelm Valloittaja kielsi orjakaupan 1080
- Lontoossa orjuus kiellettiin 1102
- Alasaksissa orjuus kiellettiin n. 1220
- Bolognassa orjuus kiellettiin ja orjat vapautettiin 1256
Jne jne. Eli väittämäsi että mitään ei näkynyt ennen 1500-1800 luvulla on täysin paikkansa pitämätön. Tosiasia on myös se, että kirkko vastusti jyrkästi alkuperäisväestön orjuuttamista siirtomaa-aikana. Samoihin aikoihin kun ylistämäsi valistusaatteen merkittävimmät filosoft olivat osallisena orjakauppassa ja sepittivät rotuoppeja sen tueksi.
Mutta jos kestää 1500 vuotta, että kristityt alkoivat oikeasti laajemmin ajamaan sitä orjuuden kieltämistä, niin sitten on kyllä silkkaa bullshittiä väittää, että kun kristinusko syntyi, niin sillä oli joku mullistava käsitys universaalista ihmisarvosta.
Yhtä lailla voidaan joskus tulevaisuudessa sanoa että taho X ei tehnyt mitään työläisten sorron lopettamiseksi koska kesti niin ja niin kauan päästä tilanteeseen missä kenenkään ei tarvitse tehdä työtä ja kaikki tulee ilmaiseksi. Mutta sellaisella ei ole vain mitään kytköstä mihinkään todelliseen, koska silloin kun ratkaisuja tehdään, pitää huomioida myös niiden toteuttamiskelposuus. Edelleen, orjuus hävisi Euroopasta hitaasti mutta se kehityskulku alkoi kauan ennen kuin 1500 vuoden kuluttua, kuten jo edellä selitin.
Siis Intiassahan mentiin pisemmälle kuin vain debaattiin. Buddhalaisuuden inspiroima Asoka kielsi orjakaupan Maurya-valtakunnassa jo about 200 BCE. Tuo kesti kunnes muslimit saapuivat paikalle.
Kiinassakin yksi hallitsija kielsi orjuuden siinä joskus vuoden 0 paikkeilla, tosin tuo ei kestänyt kauaa ja hänen seuraajat palautti orjuuden.
Asoka murensi kastijärjestelmää, mikä oli tietysti hyvä. Mutta ei kyennyt lopettamaan sitä, vaan tuokin jäi enemmän lyhytaikaiseksi kuoriositeetiksi, eikä sitä ole täysin lopetettu vieläkään vaikka se on nimellisesti kai kielletty. Tuossa juuri nähdään se, että yksittäinen hallitsija voi tehdä radikaaleja päätöksiä, mitkä kestävät vain hetken ja jäävät sen jälkeen sivuun. Budhhalaisten alkuteksteissä on viitteitä siihen, että Buddha itse hyväksyi orjia lahjana, minkä lisäksi orjuutta on esiintynyt buddhalaisissa yhteisöissä vuosisatojen aikana vähän vaihtelevasti. Intiassa orjuus loppui vasta pitkälti brittien ja ranskan ansiosta.
Ei tässä puhuta mistään randomista väkivaltaisesta kapinasta, vaan Jeesuksen paluusta.
Puhe oli siitä, että kristinuskossa ei kehotettu kaatamaan olemassa olevia yhteiskuntia, minkä takia kristityille opetettiin alusta lähtien tiettyä alamaisuutta esivallalle. Minkä yritit ohittaa sepustuksella Jeesuksen paluun odotuksesta, millä taas ei ole teologisesti mitään tekemistä mainitsemani asian kanssa.