Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Kyllä ihmiset ovat tappaneet koska jumala on käskenyt tappaa.
Tappamis keskustelussa ehkä pitäisi sopia mitä sillä sanalla tarkoitetaan.

Juristi miettii jotain muuta kuin keskiverto kansalainen, vakaumus, johonkin uskovat jne, heillä sitten oman piirin määritelmät.
Ehkä jollain tappaminen on kiellettyä, ei ok, ja ne mitkä on ok, niin sitten joku toinen sana, mutta monella tappaminen sana ei ota kantaa onko se ok, hyväksyttävää, kiellettyä vai jotain muuta. Vaikka usein sitä sanaa ei suosita asioissa missä se on ok.

Tappamis keskustelussa ehkä pitäisi sopia mitä sillä sanalla tarkoitetaan.

Juristi miettii jotain muuta kuin keskiverto kansalainen, vakaumus, johonkin uskovat jne, heillä sitten oman piirin määritelmät.
Ehkä jollain tappaminen on kiellettyä, ei ok, ja ne mitkä on ok, niin sitten joku toinen sana, mutta monella tappaminen sana ei ota kantaa onko se ok, hyväksyttävää, kiellettyä vai jotain muuta. Vaikka usein sitä sanaa ei suosita asioissa missä se on ok.
Tarkoitan kirjaimellisesti sitä että jumala sanoo sulle että sun pitää tappaa. Joko yksilö tai ryhmä tai rotu tai mitä vaan.

Onhan ollut kulttuureita, jotka harjoittivat lapsiuhreja tai ihmisuhreja. Ihminen on mukautunut tuollaiseenkin kulttuuriin ja sen käsityksiin.
Kyllä. Ja jokainen ihminen on tappaja viimeistään siinä vaiheessa kun oma tai läheisen henki on siitä kiinni.

Se että synnit saa anteeksi. Ei ole "kristityillä" mikään piikki auki tappaa ja raiskata niin paljon kuin sielu sietää.
Se tarkoittaa että mokat saa anteeksi. Mutta jos sydän on paha ja tekee pahaa niin seuraa rangaistus.
Koska jos sielu on puhdas ei tee mitään pahaa, muutakuin vahingossa.

Jeesus kommentoi fariseustenkin tapauksissa, että heille tulee "ankarampi tuomio." Seurauksia voi siis tulla.

Se että synnit saa anteeksi. Ei ole "kristityillä" mikään piikki auki tappaa ja raiskata niin paljon kuin sielu sietää.
Se tarkoittaa että mokat saa anteeksi. Mutta jos sydän on paha ja tekee pahaa niin seuraa rangaistus.
Koska jos sielu on puhdas ei tee mitään pahaa, muutakuin vahingossa.
Mistä sä sen tiiät?

Hei, kerrotko lisää näistä kolmesta ihmeestä, haluaisin tietää miten ne ovat mielestäsi menneet ihan käytännössä! :)

Ja jos millään viitsit, niin vastailethan edelliseen viestiini liitten Mikaeliin sillä tunnut tietävän hänestä kovasti faktaa. En halua uskoa että tahallasi jätit vastaamatta. :thumbsup:

Niinkuin kirjaimellisesti lukee. Mikael on Jumalan luoma henkiolento, jolla on sielu mutta ei lihaa. Toisinkuin ihminen joka on lihaa ja sileu. Eli lihaa sekä henkiolento. Mikealin tehtävä on vartioida paratiisin portilla ettei ihminen pääsi luikahtamaan takaisin. Kyseessä on rangaistus. Samoin kuin paha maailmassa on rangaistus synneistä. Ei sen takia että Jumala olisi paha. "13:24 oka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa." Jumalahan rakastaa lapsiaan, kun rankaisee heitä.

Jeesus teki ihmetekoja todistaakseen olevansa Jumala. Eli auttoi luomiaan ihmisiä. Muhammed laittoi kasvonsa tyttärensä Fatiman rintojen väliin ennen nukkumaan menoa. Tappoi 900 antautunutta israelilaista. Jne.

Niinkuin kirjaimellisesti lukee. Mikael on Jumalan luoma henkiolento, jolla on sielu mutta ei lihaa. Toisinkuin ihminen joka on lihaa ja sileu. Eli lihaa sekä henkiolento. Mikealin tehtävä on vartioida paratiisin portilla ettei ihminen pääsi luikahtamaan takaisin. Kyseessä on rangaistus. Samoin kuin paha maailmassa on rangaistus synneistä. Ei sen takia että Jumala olisi paha. "13:24 oka vitsaa säästää, se vihaa lastaan; mutta joka häntä rakastaa, se häntä ajoissa kurittaa." Jumalahan rakastaa lapsiaan, kun rankaisee heitä.

Jeesus teki ihmetekoja todistaakseen olevansa Jumala. Eli auttoi luomiaan ihmisiä. Muhammed laittoi kasvonsa tyttärensä Fatiman rintojen väliin ennen nukkumaan menoa. Tappoi 900 antautunutta israelilaista. Jne.
Jeesus ei ole jumala eikä sanonut olevansa jumala.

Hei pahoittelen, nyt oli aika vaikeaselkoista tuo. Osin kirjoitusvirheiden takia ja osin muuten. Voitko suoraan vastata siihen mitä aiemmin kysyin niin olisi helpompi hahmottaa vastauksetkin? :)

Aika sairas tuo teidän Jumala jos pitää lasten pahoinpitelyä jotenkin hyvänä asiana.

Hei pahoittelen, nyt oli aika vaikeaselkoista tuo. Osin kirjoitusvirheiden takia ja osin muuten. Voitko suoraan vastata siihen mitä aiemmin kysyin niin olisi helpompi hahmottaa vastauksetkin? :)
Vastaan tähän väliin sen verran, että minusta tuossa ei ole mitään kummallista että Jumala tekee ihmetekoja (kuten esim. kävelee vetten päällä jne.). Se taas olisi perin kummallista, että ensiksi pelkällä sanallasi luot tämän koko universumin ja kaiken mitä siinä on, mutta sitten kun pitäisi taivuttaa sen verran fysiikan sääntöjä että saisi itsensä kävelemään veden päällä, niin joutuisikin toteamaan, "äh, nyt meni liian vaikeaksi, ei onnistu millään" :)

Vastaan tähän väliin sen verran, että minusta tuossa ei ole mitään kummallista että Jumala tekee ihmetekoja (kuten esim. kävelee vetten päällä jne.). Se taas olisi perin kummallista, että ensiksi pelkällä sanallasi luot tämän koko universumin ja kaiken mitä siinä on, mutta sitten kun pitäisi taivuttaa sen verran fysiikan sääntöjä että saisi itsensä kävelemään veden päällä, niin joutuisikin toteamaan, "äh, nyt meni liian vaikeaksi, ei onnistu millään" :)
Missä sanotaan että jumala on kävellyt vetten päällä?

kiinostaa kans, ko tiemmä jumala oo ees sen satukirjan mukaan ollu tällä pallolla jalallakaan.... mut kai se si käveli jossain muussa linnunradan pallolla ko ohan se vissiin noita si luonu aika tavalla.. ihme on et kerenny lepää seitsemäntenäpäivänä. ko noita palloja ja tähtiä lienee aika monta...

Matteus 14:25-31 Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä. Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta. Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö". Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten". Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua". Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"

Matteus 14:25-31 Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä. Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: "Se on aave", ja huusivat pelosta. Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö". Pietari vastasi hänelle ja sanoi: "Jos se olet sinä, Herra, niin käske minun tulla tykösi vettä myöten". Hän sanoi: "Tule". Ja Pietari astui ulos venheestä ja käveli vetten päällä mennäkseen Jeesuksen tykö. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua". Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
Jeesus ei ole jumala. Missä kohdassa jumala kulkee vetten päällä?

Jeesus ei ole jumala. Missä kohdassa jumala kulkee vetten päällä?
Vaikka Jeesus ei itse sitä (aivan) suoraan sanonut, Raamatusta käy hyvin selvästi ilmi se, että Jeesus on Jumala. Alla muutama kohta King James -käännöksestä:

John 1:1 In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.
John 5:46 For had you believed Moses, you would have believed me; for he wrote of me.
1.Timothy 3:16 And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, seen of angels, preached to the Gentiles, believed on in the world, received up into glory.

Vaikka Jeesus ei itse sitä (aivan) suoraan sanonut, Raamatusta käy hyvin selvästi ilmi se, että Jeesus on Jumala. Alla muutama kohta King James -käännöksestä:

John 1:1 In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.
John 5:46 For had you believed Moses, you would have believed me; for he wrote of me.
1.Timothy 3:16 And without controversy great is the mystery of godliness: God was manifest in the flesh, justified in the Spirit, seen of angels, preached to the Gentiles, believed on in the world, received up into glory.

Jeesuksen "jumaluus" riippuu siitä, että mitä osaa Raamatusta luet. Jos luet Markuksen tai Matteuksen evankeliumia (muistaakseni myös Luukkaan, mutta siitä en ole varma), niin Jeesus ei ole Jumala. Johanneksen evankeliumissa (joka on evankeliumeista uusin) Jeesus on Jumala.
Tuo selittyy sillä, että Jeesus itse ei pitänyt itseään Jumalana, eikä myöskään ihan ensimmäiset varhaiskristitytkään (ainakaan läheskään kaikki heistä). Ajatus Jeesuksen jumaluudesta kehittyi ja yleistyi myöhemmin, joka sitten näkyy siinä Johanneksen evankeliumissa.

Ei, kyllä Jeesus on jumalan poika, ei jumala.
Johannes 14:
'Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? '
'Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. '
'Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. '
'Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi. '

Ei, kyllä Jeesus on jumalan poika, ei jumala.
Johannes 14:
'Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? '
'Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. '
'Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan. '
'Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi. '
Unohtamatta Markus 15:34
”Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: »Elohi, Elohi, lema sabaktani?» Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut”

Jos Jeesus on Jumala ja kaikki on osa Jumalan suunnitelmaa, eli siten myös Jeesuksen suunnitelmaa, niin miksi Jeesus sitten ristillä huutaa Jumalalle ja syyttää Jumalaa hänen hylkäämisestä?

Tässä on nyt taas edellä kaikenlaisia kysymyksiä, mutta onneksi näihin on myös kirkolla vastauksia. Aika perusjuttuja pyöritellään, mutta en nyt tiedä onko halua oppia, jos asenne on huono, eikä uskoa ole.

Jeesus on Jumala, Jumalan poika ja toinen kolminaisuuden persoona (Isä, Poika ja Pyhä Henki eli Pyhä Kolminaisuus). Tämäkin oli joskus keskusteltu aiemminkin, toistoa on ja kirkolla on vastauksia. Ne eivät tunnu menevän jakeluun tai ei kiinnosta tarpeeksi. Luulisi, että lukion uskonnon oppikirjassa käytäisiin jo perusasiat läpi.

Evankeliumeissa Jeesus sanoo, että hän tekee samoja tekoja, mitä Isä, mutta että Isä on suurempi kuin Hän. Tässä mielessä siis Jumalan kaksi persoonaa siis voivat selvästi jossakin mielessä hylätä toisensa - tai ainakin silloin kun Jeesus oli inkarnoitunut ihmiseksi. Mitä se käytännössä tarkoitti Jeesukselle tai Isälle tuossa hetkessä, en osaa sanoa. Hengelliset asiat voivat olla mysteerejä, mutta sana kertonee kokemuksesta jotain: hylkääminen ei ole kivaa.

Tässä on nyt taas edellä kaikenlaisia kysymyksiä, mutta onneksi näihin on myös kirkolla vastauksia. Aika perusjuttuja pyöritellään, mutta en nyt tiedä onko halua oppia, jos asenne on huono, eikä uskoa ole.

Jeesus on Jumala, Jumalan poika ja toinen kolminaisuuden persoona (Isä, Poika ja Pyhä Henki eli Pyhä Kolminaisuus). Tämäkin oli joskus keskusteltu aiemminkin, toistoa on ja kirkolla on vastauksia. Ne eivät tunnu menevän jakeluun tai ei kiinnosta tarpeeksi. Luulisi, että lukion uskonnon oppikirjassa käytäisiin jo perusasiat läpi.

Evankeliumeissa Jeesus sanoo, että hän tekee samoja tekoja, mitä Isä, mutta että Isä on suurempi kuin Hän. Tässä mielessä siis Jumalan kaksi persoonaa siis voivat selvästi jossakin mielessä hylätä toisensa - tai ainakin silloin kun Jeesus oli inkarnoitunut ihmiseksi. Mitä se käytännössä tarkoitti Jeesukselle tai Isälle tuossa hetkessä, en osaa sanoa. Hengelliset asiat voivat olla mysteerejä, mutta sana kertonee kokemuksesta jotain: hylkääminen ei ole kivaa.

Sä nyt vähän sekoitat juttuja.
On kirkon opit, joiden mukaan Jeesus on Jumala ja myös Pyhä Henki on Jumala ja Jumala on Jumala. Kaikki ovat Jumala, on vain yksi Jumala mutta nuo kolme ovat myös erilliset. Käytännössä massiivinen tulkinnallinen clusterfuck, jossa yritetään jotenkin sovittaa yhteen lähtökohtaisesti keskenään epäyhteensopivat evankeliumit ja muut Uuden Testamentin kirjat vielä enemmän epäyhteensopiviin alkukirkon oppeihin.

Sitten on se mitä siellä Raamatussa oikeasti lukee, jolloin vastaus kysymykseen "Onko Jeesus Jumala?" on "Riippuu mitä evankeliumia luet".

Sä nyt vähän sekoitat juttuja.
Sanoisin, että olen kristillinen eli seuraan kirkon perinteistä opetusta.

Jos taas ei usko Jeesukseen (historiallisena henkilönä, inkarnoituneena Jumalana), ei Pyhään Henkeen, eikä ole uskoa muutenkaan, niin kaikki on varmasti hyvin vapaasti tulkittavaa.

Osaset saa tulkittua miten vain. Eikä ole mitään kokonaisuutta, ei uskoa. Sen sijaan kirkolla on selvä näkemys, joka on perinteinen. Evankeliumi on levinnyt, siihen uskotaan suurin piirtein samalla tavalla. Kirkko - ja perinne - lukee Raamattua samalla tavalla, esim. Jukka Norvantoa seuraillen. Epäuskoinen lukee millä tavalla haluaa.

Viimeksi muokattu:

Kirkko saa sanoa mitä tykkää, mutta raamatun mukaan Jeesus ei ole jumala.

Sanoisin, että olen kristillinen eli seuraan kirkon perinteistä opetusta.

Jos taas ei usko Jeesukseen (historiallisena henkilönä, inkarnoituneena Jumalana), ei Pyhään Henkeen, eikä ole uskoa muutenkaan, niin kaikki on varmasti hyvin vapaasti tulkittavaa.

Osaset saa tulkittua miten vain. Eikä ole mitään kokonaisuutta, ei uskoa. Sen sijaan kirkolla on selvä näkemys, joka on perinteinen. Evankeliumi on levinnyt, siihen uskotaan suurin piirtein samalla tavalla. Kirkko - ja perinne - lukee Raamattua samalla tavalla, esim. Jukka Norvantoa seuraillen. Epäuskoinen lukee millä tavalla haluaa.

Niin, valtaosa uskovaisista nielee purematta sen kyseisen uskonnon johtohenkilöiden kirjoittaman dogman. Tuohonhan se noiden organisoitujen uskontojen suosio perustuukin. Jos uskovaiset oikeasti lähtisivät tutkimaan noiden dogmien järkevyyttä nyt ihan pelkästään niiden uskontojen omien pyhien kirjojenkin kontekstissa, niin ei nuo vanhat perinteiset uskon suunnat kyllä pysyisi pystyssä. Toki aina välillä joku tekee noin ja saa oman kasan seuraajia ja siitä seuraa uusi uskon suuntaus, mutta sitten nuokin aina luovat ne omat dogmansa, joissa väki sitten jumittaa seuraavat pari sataa vuotta.

Tuohonhan se noiden organisoitujen uskontojen suosio perustuukin.
Sanoisin, että kristinuskon suosio perustuu siihen, että se on totta - historiallisesti ja henkilökohtaisen Jumalalta lahjana saatavan uskon näköalan kautta. Ja siihen, että maailma on luotu hengelliseksi paikaksi (ei vain materialistisesti tai naturalistisesti selitettävissä, jos sellaista on tullut vastaan tai on etsinyt).

Sitä joka pystyy perustelemaan ne väitteensä järkevästi ja johdonmukaisesti.
Sanoisin, että uskottavasti.

Kirkko saa sanoa mitä tykkää, mutta raamatun mukaan Jeesus ei ole jumala.
Minulle tuli tästä mieleen Heprealaiskirjeen alku (Hepr. 1-2):

"Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat."

Poika = Jeesus Kristus.

Lisäkohtia GotQuestionsin sivulla, esim. Joh. 10:30: "Minä ja Isä olemme yhtä." Tai Joh. 8:58: "Jeesus vastasi: 'Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi -- minä olin.'" Osaksi ymmärtääkseni juuri näistä Jeesus joutui ristille jumalanpilkasta, kun ymmärrettiin, että hän väitti olevansa Jumala.

Statistiikka

Viestiketjuista
276 901
Jäsenet
77 544
Uusin jäsen
ilkka.Ahti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom