Sitähän Jumala nimenomaan ei ole.
Mikä pointti rukoilulla sitten on ja miten ihmisen pitäisi reagoida, kun rukouksiin ei vastata. Esimerkkisi mukaan pitäisi lopettaa uskominen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitähän Jumala nimenomaan ei ole.
Ai, että kaikki "väärät" uskonnot ja niiden jumaluudet ovat piruja? Tai Arkkienkeleitä? Kaikki uskonnot ja jumalat ennen Jahvea sekä tietysti jälkeen?
Sitten haluaisin tietää mistä hän tietää tämän?
Tuo ei kiellä muiden olemassa oloa. Se kieltää niiden muiden palvomisen.Tämähän nyt oli helppo kysymys. Sinulla ei saa olla muita Jumalia kuin Minä.
Ensimmäinen käsky: Thou shalt have no other gods before me
Thou shalt have no other gods before me - Wikipedia
Kenellekään tuskin on suurempaa epäselvyyttä absolutisti / kohtuukäyttäjä / juoppo -terminologian merkityksestä. Mitä tämä nyt tarkalleen ottaen selventi ja miten alkoholin käyttö kuuluu ketjun aiheeseen?
Sitä että mikä on teistin vastakohta? Keksitään vaikkapa uskoton. Uskoton == absolutisti. Nyt laitamme termin melkein eteen. Melkein uskoton == melkein absolutisti. Kyseessä on sama asia kuin "pretty ugly". Kuulostaa hyvältä, mutta siinä ei ole järkeä. Oikea terminologia on. Agnostikko == kohtuukäyttäjä.
Sitä että mikä on teistin vastakohta? Keksitään vaikkapa uskoton. Uskoton == absolutisti. Nyt laitamme termin melkein eteen. Melkein uskoton == melkein absolutisti. Kyseessä on sama asia kuin "pretty ugly". Kuulostaa hyvältä, mutta siinä ei ole järkeä. Oikea terminologia on. Agnostikko == kohtuukäyttäjä.
Oikein.
En usko joulupukkiin.
Ateismin käsitteen mukaan.
Joulupukin olemassaolosta puuttuu todisteita. Siksi olen epävarma parrakkaan hemmon olemassaolosta Korvatunturilla joka jakaa lahjoja ilmaiseksi lapsille jouluisin. Olen valmis muuttamaan kantaani kunhan saadaan lisää todisteita joulupukin olemassaolosta. Ontologisen tiedon varassa pidän joulupukin olemassaoloa hyvin epätodennäköisenä. Nykyiset todisteet eivät riitä vakuuttamaan minua. Olen valmis uskomaan joulupukkiin. Koska en pysty todistamaan aukottomasti että joulupukkia ei olisi olemassa.
Sen teorian mukaan että elämme simulaatiossa, olisi olemassa taho joka voisi vastata osittain jumala käsitettä.
Se olisi jani-petteri, 6-vuotias joka laittoi konsoliinsa simssin käyntiin ja päätti valikoista luonnonlait. Kaikki mitä "tiedetään" tästä hahmosta, viittaa lapselliseen vittupäähän.
Oletan että teoria on useimmille tuttu.
Tuo koko simulaatio-ajatus sivuuttaa pohdiskelun universumin luonteesta yhtälailla kuin Jumalan laittaminen sille jalustalle. Toki voidaan kaikki olla pelkkää simulaatiota, Jumalan luomia omakuvia tms, se vaan ei kerro mitään mistään. Onko universumin ololle sen tieteellisempää tai uskonnollista selitystä kuin että se "on olemassa"? Jos et olisi olemassa, et varmaankaan kysyisi näitä kysymyksiä. Kun kerran olet olemassa, sinulla on polttava tunne sille antaa jokin merkitys. Sillä voi olla jokin merkitys (uskonto ja tiede kohtaa tässä haarassa) tai sitten se on pelkkää sattumaa, jolloin olemassaolo tuntuu todella vähäpätöiseltä. Minusta universumi on olemassa koska se voi sitä olla, sinua tai muitakaan ei olisi näitä kysymyksiä esittämässä ellei se olisi sitä. Universumin luonne on siis melko binäärinen, olet olemassa tai et ole?
En tunnusta mitään ihmisten kehittelemää uskontoa, mutta haluan kuitenkin uskoa, että tällä kaikella on jokin tarkoitus (korkeampi voima).
Ei simulaatioteoria tietenkään lopullinen vastaus ole.
Henkilökohtaisesti pidän hyvin todennäköisenä, että ihminen ei voi koskaan saavuttaa lopullista vastausta
Henkilökohtaisesti pidän hyvin todennäköisenä, että ihminen ei voi koskaan saavuttaa lopullista vastausta ja vaikka saavuttaisikin, konteksti johon se liittyyy on luultavasti niin käsittämätön, että kukaan ei voi sitä ymmärtää.
Ei simulaatioteoria tietenkään lopullinen vastaus ole.
Henkilökohtaisesti pidän hyvin todennäköisenä, että ihminen ei voi koskaan saavuttaa lopullista vastausta ja vaikka saavuttaisikin, konteksti johon se liittyyy on luultavasti niin käsittämätön, että kukaan ei voi sitä ymmärtää.
Uskontojen yksinkertaiset ja ymmärrettävät vastaukset kertovat nimenomaan, että kyseessä on ihmisen keksimät tarinat. Jo pelkkä kvanttifysiikka on joiltain osin ”epäloogista”. Lopullinen vastaus on luultavasti vain siansaksaa ihmisen näkökulmasta. Missään ei ole kuitenkaan uskontoa, joka kuvaisi maailmansynnyn ja syyn niin, että kuvausta on mahdoton käsittää. Sellaiseen uskontoon voisin hiukan vakavammin tutustuakin.
Heitän tähän vähän ajatusleikkiä. Olisitko itse valmis kertomaan 6000v sitten eläneelle luolamiehelle tietokoneesta kaiken. Mistä sähkö tulee, miten se kulkee siellä, miten prosessorit tehdään jne? Tietokone vs maailmankaikkeuden selittämisessä on aika isoero.
Nykypäin ihminenkään ei ymmärtäisi vaikka olisi kuinka olisi selitetty maailmankaukkeden synty/vast. Ja mihin opukseen se mahtuisi?
Itse lähtenyt pohtimaan sitä, että jos aika on luotu niin helposti on mahdollista olla jotain korkeampaa kuin me.
Kuka sanoo, että universumilla on jokin syy olla olemassa? Tämä viittaa siihen, että universumilla on tekijä -- Jumala
Miksi aika, tai ylipäätään yhtään mitään, olisi luotu?Heitän tähän vähän ajatusleikkiä. Olisitko itse valmis kertomaan 6000v sitten eläneelle luolamiehelle tietokoneesta kaiken. Mistä sähkö tulee, miten se kulkee siellä, miten prosessorit tehdään jne? Tietokone vs maailmankaikkeuden selittämisessä on aika isoero.
Nykypäin ihminenkään ei ymmärtäisi vaikka olisi kuinka olisi selitetty maailmankaukkeden synty/vast. Ja mihin opukseen se mahtuisi?
Itse lähtenyt pohtimaan sitä, että jos aika on luotu niin helposti on mahdollista olla jotain korkeampaa kuin me.
Miksi aika, tai ylipäätään yhtään mitään, olisi luotu?
Miksi aika, tai ylipäätään yhtään mitään, olisi luotu?
Itse en täysin edes usko, että aika on todellista. Olen kai kristittyjäkin vinksahtaneempi. Ynnä muut sarjaa.
Itse näen ajan muutoksen mittana. Tai ainakin nämä kaksi ovat hyvinkin tiiviisti naimisissa keskenään. Ilman muutosta ei ole aikaa.Et usko, että aika on todellista? Mitä sie ajattelet, että aika on? Mun on vaikea olla uskomatta tai uskoa, kun en täysin ymmärrä mitä se on.
Aika on ihmisten antama käsite sille, että ku jotain on tapahtunut, niin sitä ei voi perua? Esim. kello lyö sekunnin eteenpäin. Et saa enää ikinä sitä hetkeä takaisin, paitsi muistoissasi (joka voi olla jotain paljon siistimpää, kuin mitä me ajatellaan nykyää "vain" muistoina). Ts. on olemassa mekanismi, joka vie asioita eteenpäin. Oon kännissä ja tää on mulle jo liian vaikea asia selittettäväksi, niin enpäs enempää jauha paskaa
Itse näen ajan muutoksen mittana. Tai ainakin nämä kaksi ovat hyvinkin tiiviisti naimisissa keskenään. Ilman muutosta ei ole aikaa.
Et usko, että aika on todellista? Mitä sie ajattelet, että aika on? Mun on vaikea olla uskomatta tai uskoa, kun en täysin ymmärrä mitä se on.
Aika on ihmisten antama käsite sille, että ku jotain on tapahtunut, niin sitä ei voi perua? Esim. kello lyö sekunnin eteenpäin. Et saa enää ikinä sitä hetkeä takaisin, paitsi muistoissasi (joka voi olla jotain paljon siistimpää, kuin mitä me ajatellaan nykyää "vain" muistoina). Ts. on olemassa mekanismi, joka vie asioita eteenpäin. Oon kännissä ja tää on mulle jo liian vaikea asia selittettäväksi, niin enpäs enempää jauha paskaa
Asioiden tapahtumisessa voi olla normitajunnassa tietty etenemisen järjestys ja rytmi.
Jollekin kuvitteelliselle iäisyydelle, jolla ei ole alkua eikä loppua, aika ei ole välttämättä ole samassa suhteessa todellinen ulottuvuus. Sen näkökulmasta kaikki tapahtumat saattavat olla yhtä hyvin vaikkapa aina läsnäolevia.
Tuossapa juuri et kyseenalaista aikaa. Noin sen on ajateltu toimivan joissain teoriossa. Ääretön määrä eri tapahtumia "joka hetki". Sinä olet vain yksi niistä ajan poluista. Kaikille näille yhteistä on kuitenkin se, että takaisin päin ei ole mitään mahdollistuutta.
Tai ehkä olen vain liian päissäni ymmärtääkseni pointtisi, mikä hyvin mahdollista.
Sitä samaa. Jatkamma paremmalla ajalla.
Ei muutosta voi tietenkään olla ilman aikaa. Tai itse en ainakaan voi kuvitella miten moinen olisi mahdollista. Kuten sanoin, aika ja muutos ovat hyvin tiiviisti naimisissa keskenään.Mutta muutoksia voisi tapahtua ilman aikaakin? Yhtäaikaa eri ulottuvuuksissa? Kaikki mahdolliset muutokset voisi tapahtua yhtäaikaa.
Mutta se muutoksien jälkeinen hetki, ei peruttavissa.
No se ja muut ateistit ovat niin väärässä että ei niitä kannata uskoa. Ateistit joutuu helvettiin.On Hienoa keskustelua.
Olet väärässä.
Mutta ei ole olemassa teistiä, joka uskoo pikkuisen Jumalaan. Tai absolutisti joka tissuttelee sillointällöin. Kyseessä on oxymoron.
Mutta jokainen voi ymmärtää miten haluaa. Mandela efekti on totta. Maapallo on litteä!
No sinä sentään viitsit edes jotenkin perustella väitteesi.
Eräs toinen argumentoi kattavasti ja perustellusti:
Olet väärässä
Mä en ymmärrä uskovaisia. Mulla on uskovaisia ystäviä mutta ei niitten kanssa oikein taho tulla juttuun ku se on aina jeesus sitä ja jumala tätä ja ei pysty sitä jä tätä tekemään koska usko. Mielummin hengailen sitten ateistiystävien kanssa jotka antaa kaikkien kukkien kukkia ja olla sellaisia kuin ovat.No se ja muut ateistit ovat niin väärässä että ei niitä kannata uskoa. Ateistit joutuu helvettiin.
En ymmärrä ateisteja. Minulla on toki myös ateisti ystäviä homma toimii kun me ei puhuta politiikasta tai uskonnosta kun tavataan vaan tehdään muita asioita.
No se ja muut ateistit ovat niin väärässä että ei niitä kannata uskoa. Ateistit joutuu helvettiin.
The Limbo of Infants (Latin limbus infantium or limbus puerorum) is the hypothetical permanent status of the unbaptized who die in infancy, too young to have committed actual sins, but not having been freed from original sin. Recent Catholic theological speculation tends to stress the hope, although not the certainty, that these infants may attain heaven instead of the state of Limbo.[10]
While the Catholic Church has a defined doctrine on original sin, it has none on the eternal fate of unbaptized infants, leaving theologians free to propose different theories, which magisterium is free to accept or reject. Limbo is one such theory
In writings before his election as Pope in 2005, the then Cardinal Joseph Ratzinger made it clear he believed the concept of limbo should be abandoned because it was “only a theological hypothesis” and “never a defined truth of faith”.
The Catholic Church’s official catechism, issued in 1992 after decades of work, dropped the mention of limbo.
Eikös se mennyt niin että ihmiset jotka eivät ole kuulleet Jumalasta pääsee taivaaseen? Tosi kivaa porukkaa nuo kirkon lähetystyöntekijät, johtavat viattomia ihmisiä kadotukseen. Polttasivat kirjansa ja pian kaikki päästäisiin taivaaseen.
Jos kristinusko olisi totta niin onko Jahve moraalisesti hyvä jumaluus?
Niinhän se on, että jos kristinusko pitää paikkansa, jumala-olio on kaikkien aikojen megalomaanisin mulkvisti, jonka rinnalla saatana näyttää aivan mitättömältä pahuuden harjoittamisessa ja siihen johtavien syiden perusteluissa.
Noita satoja miljardeja kidutetaan iänkaiken koska joku Eeva maistoi omenaa.
Vai olisiko niin, että saatana on se oikea "jumala", joka ihmistä ymmärtää ja sitten raamatun Jumala on ihmisten kärsimyksistä nauttiva sadisti.
Mistäs sinut nyt bannattiin? Toivottavasti edes uskonnon tuputtamisesta mitä harrastat tässä ketjussa ihan tarpeeksi (ja toivottavasti pääset piakkoin takaisin vastaamaan kysymyksiin ja tarjoamaan viihdettä ketjuun). Sitäpaitsi tuollainen toisten ideologian haukkuminen mitä myös harrastat ahkerasti sietääkin saada sinut bannatuksi. Mitä mieltä uskomuksiesi jumalhahmo(t) olisi tuollaisesta toiminnasta?No se ja muut ateistit ovat niin väärässä että ei niitä kannata uskoa. Ateistit joutuu helvettiin.
En ymmärrä ateisteja. Minulla on toki myös ateisti ystäviä homma toimii kun me ei puhuta politiikasta tai uskonnosta kun tavataan vaan tehdään muita asioita.
Eiköstä tuo ole aika suuri liioittelu? Nykyaikainen historiantutkimus on erittäin vahvasti kallella siihen suuntaan että historiallinen Jeesus oli olemassa. Tuota vastaan on muutamia aika äänekkäitä henkilöitä mutta ne ovat aika pieni vähemmistö.