• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Olen havaitsija. Muodostan käsityksen ympäröivästä maailmasta. Sanottakoon, että minulle riittäisi, että jotain on. Mitä se tosiasiallisesti on, olisi toissijaista. Koska jotain on, niin sille on jokin syy. Näin uskon. Eli uskon, että kokemukselleni on syy. Koska jotain on, ja se kehittyy, niin uskon, että olevan täytyy olla ja kehittyä. Uskon, että kehittyminen vaatii pohjan, joka kehitykselle myönteinen. Jotta kehitystä tapahtuisi, niin monet ilmiöt ovat symbioottisia.

Uskon että edellä mainittu kokonaisuus luo pohjan hyvyydelle. Kokonaisvaltainen elämänvastaisuus on pahaa. Näin siis on käsitykseeni muodostunut usko hyvästä ja pahasta. Uskon siis, että alkuperäinen syy on yhteydessä hyvyyteen. Nähdäkseni moni uskoo hyvyyteen. Oli sen lähde sitten aurinko tai hyvyyden henkilöitymä.

Moni saa vaikutteita muiden hyvyyden kokemuksesta ja muodostavat uskonsa niiden pohjalta. Kollektiivinen ymmärrys elämästä perustuu uskoakseni yhteiseen johdonmukaiseen käsitykseen elämänmyönteisyydestä. Usko sen lähteeseen on spekulaatiota alkuperästä. Koska alkuperää ei voi määrittää, niin käännyn lähimmän tietoisen lähteen puoleen, jonka uskon olevan alkuperäisen lähteen tuotos ja tavoite. Siis oma mieleeni. Omaan kuvaani. Tämäkin mielestäni johdonmukaista. Näin uskon.

Tällaisista yksinkertaisista havainnoista ja tavallaan loogisesta päättelystä on helppoa muokata romantisoitua ja dramaattista tarinaa, joka pyörii tiettyjen "absoluuttisten" havaintojen ympärillä. Ja niiden ympärille voi kukin muokata sellaisen tarinan, joka itselle se johdonmukaisin omaan kulttuuriin suhteutettuna.

Tällainen rakenne mahdollistaa kaikki uskot ja antaa niille yhteisen pohjan, joka perustuu hyvin yksinkertaiseen logiikkaan havainnosta. On ja ei ole. 1 ja 0.

Syy olemassaololle on vahva väline. Se ohjaa ajattelua ja olemista. On olemassa tavoitteita väärinkäyttää uskoa, jotka johtuvat esim. valtapyrkimyksistä. Edelleen on olemassa uskoa, että yksittäinen havaitsija itse olisi kyseinen alkuperäinen syy hyvyydelle. Syntyy motiivien ristiriitoja, jotka perustuvat kuitenkin samaan logiikkaan. Jos havaitsija uskoo olevansa alkuperäisen syyn tuotos, niin miksi havaitsija itse ei voisi olla osa aluperäista syytä.

Ristiriidat synnyttävät eri suuntauksia. Edelleen eri kulttuurien erilaiset lähtökohdat tulkita samaa lähdettä eri tavoin muodostavat keskenään kamppailevia näkemyksiä. Vaikka lähtökohdat perustavilta osin ovat samat.

Miksi alkuperäinen lähde ei suoraan tuo esille syitä olemassaololle tai näytä mitä todellisuus on? Siis absoluuttisem objektiivista kuvaa kaikesta? Uskon, että syy on minussa. En ole tarpeeksi kehittynyt ymmärtämään tai vastaanottamaan tällaista tietoa. Uskon, että tavoite on kehittyä näissä puitteissa, mitkä on annettu. En usko, että se olisi elämälle mielekästä kehittyä sellaisen tiedon alla, että meidän ei tarvitsisi itse kehittyä, koska kaikki voisi olla annettavissa. Uskon siis, että meille on annettu mahdollisuus tehdä itsestämme sellaisia, jota ei ole ulkopuolisella tiedolla rajattu.

Tässä aatoksiani vuodelta 1996, kun lukioikäisenä mietin maailmanmenoa.
 
Se on kyllä jännä homma että lähes kaikissa uskonnollisissa ryhmittymissä pedofilia kukoistaa.
Aika helvetin kuvoittavaa hommaa siellä yhdistysten kulisseissa pelataan, yritetään peittää pappien pedofiliaa :wtf:

Pedofilia on ehkä pahin rikos minkä ihminen voi tehdä ja sen suuri tekijäryhmä on eri uskontojen papit, mitä se kertoo uskonnosta :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä jännä homma että lähes kaikissa uskonnollisissa ryhmittymissä pedofilia kukoistaa.
Aika helvetin kuvoittavaa hommaa siellä yhdistysten kulisseissa pelataan, yritetään peittää pappien pedofiliaa :wtf:

Pedofilia on ehkä pahin rikos minkä ihminen voi tehdä ja sen suuri tekijäryhmä on eri uskontojen papit, mitä se kertoo uskonnosta :eek:
Pappeus on kunnioitettu yhteiskunnallinen asema, ehkä sillä voi olla tekemistä asian kanssa, jos kerran ongelma koskee hyvin monien uskontojen pappeja?
Tai
Papeilla on yleensä hyvin tiukat vaatimukset ehkä sillä voi olla tekemistä asian kanssa. Ihmisiä ne papitkin kuitenkin ovat.
 
Kyllä tuo uskonnonvapaus joidenkin tulkintojen mukaan on juurikin uskonnolla erivapauksien hankintaa. On sitten jehovia tai muslimeita. Toista se on meillä pakanoilla kun täytyy olla kunnon kansalainen ilman tekosyitä prkl.

Osa muslimeista: Meidän lapsi ei syö koulussa sitten possua eikä puuroa.
Rukoilemaan on päästävä kesken koulu tai työpäivän.
Miehet eivät kättele naisia...
Jehovat: Meidän muksut eivät sitten mene armeijaan.
Lestat: Meidän pedofiilikeissit käsitellään oman poppoon sisällä..

Jne jne. Loputon suo "yhdenvertaisuuden kustannuksella". Uskonnot on syöpä, mille ei pitäisi lakiteknisesti antaa mitään sijaa arvossa.

Toikin on niin sairasta. Ei ole mitään positiivista tai negatiivista syrjintää. On vain helvetti sentään syrjintää ja hyviä tekosyitä syrjinnälle.

Ainakin omasta mielestäni uskonnonvapaudella perustuslaissa tarkoitetaan ainoastaan, että saa uskoa (tai olla uskomatta) mihin haluaa (tai näin sen pitäisi ainakin olla). Kaikki erityisvapaudet, jotka on lakiin kirjattu jollekin uskonnolle, on vaan jotain lobattuja tai poliitikkojen lehmänkauppoja tjsp. Jos joku ei uskonnon tjms takia halua jotain syödä, niin se ei hirveästi muita haittaa (paitsi mitä lisäkustannuksia/työtä se mahdollisesti aiheuttaa kouluissa tms).

Samaa mieltä että ei noita uskontoon perustuvia erivapauksia pitäisi lakiin kirjata (ja laki tulee ennen mitään mitä johonkin ns pyhään kirjaan on joku joskus kirjoittanut). (Linkkasin tänne kun hiukan offtopic.)
 
Kyllä se haittaa. Kaikki mitä annetaan periksi "uskonnonvapauden varjolla" on pois muilta tai kaikilta. Jos joku ei halua syödä uskonnon takia possua, olkoot sitten syömättä. Jos 50% eivät uskonnon takia halua syödä possua, on se oikeus syödä possua mennyt sitten jo muilta pottunokilta. Onko tämä hyvä vai huono asia voi käydä ottamassa vauhtia vaikka sitten saudeista.

Itse en kirjoittaisi lakiin "uskonvapautta" vaan "saa uskoa mihin vain, joka ei loukkaa suomen lakeja". Näin esim jos jossain uskonnossa vaadittaisiin naimaoikeutta 7 vuotiaille ja oikeutta yhdyntään 9 vuotiaille, ei olisi epäselvää, että kyseessä on vain pedari eikä uskonnonvapauden piiriin kuuluva kulttuurinen eroavaisuus.
 
Itse en kirjoittaisi lakiin "uskonvapautta" vaan "saa uskoa mihin vain, joka ei loukkaa suomen lakeja". Näin esim jos jossain uskonnossa vaadittaisiin naimaoikeutta 7 vuotiaille ja oikeutta yhdyntään 9 vuotiaille, ei olisi epäselvää, että kyseessä on vain pedari eikä uskonnonvapauden piiriin kuuluva kulttuurinen eroavaisuus.

Näin sen itsekkin ajattelen, jos se jäi tuosta minun postauksesta pois/epäsälväksi. Mikään uskonto ei aja lakien yli.
 
Trump hehkuttaa twitterissä raamatun opettamista koulussa. Aika surullista kehitystä.

 
Kuka nyt uskoo jumaliin., tai Jumalaan tänäpäiväivänä 2019????


Lähetetty minun Nokia 7 plus laitteesta Tapatalkilla
 
Kuka nyt uskoo jumaliin., tai Jumalaan tänäpäiväivänä 2019????

Noin 7.1 miljardia ihmistä uskoo jumaliin tai jumalaan.

"According to sociologist Phil Zuckerman, broad estimates of those who have an absence of belief in a deity range from 500 to 750 million people worldwide."

"Though atheists are in the minority in most countries, they are relatively common in Europe, Canada, Australia, New Zealand, East Asia and present communist states."

Demographics of atheism - Wikipedia
 
Tuosta kun vähentää vielä tapauskovaiset niin luku putoaakin roimasti.

Niin, tosin tästä:

Kuka nyt uskoo jumaliin., tai Jumalaan tänäpäiväivänä 2019????

tosin voi miettiä, että mikä tässä tarkalleen on pointti. Äkkiseltään kuulostaa lähinnä "täytyy olla tyhmä, jos ei ole muodostanut maailmankuvaa niin kuin minä" -tyyppiseltä kommentilta.

Tapauskovaiset kuitenkin uskovat jumaliin, ja lähestulkoon jokaisella ei-uskovaisella on täysin vastaavia mekanismeja, joissa ajatusta / konseptia erehdytään luulemaan todellisuudeksi. Että jos jotain kauhisteltavaa numeroa etsitään, niin pitäisikö tapauskovaisia laskea pois vai pitäisikö useimmat ei-uskovaisetkin laskea mukaan? Mitä tuolla numerolla halutaan sanoa?
 
Ei kun täytyy olla tyhmä jos uskoo johonkin ennenkuin sen todenperäisyys on näytetty toteen. Tyhmä siis ainakin tämän asian suhteen.
Jossain muussa asiassa voikin sitten olla erittäin pätevä ja viisas.
Kaikkea ei voi näyttää toteen ja jos ei usko sen todenperäisyyteen voi vaikuttaa muiden silmissä idiootilta.
Hyvänä esimerkkinä on aistisi. Miten todistat aistiesi olevan luotettavat, miten todistat ettet elä jossain tietokone simulaatiossa ja jne. Toinen esimerkki on että ihmiset käyttäytyvät normaalisti ja rationaalisesti. Et voi mitenkään etukäteen todistaa että jos kysyt kadulla vastaan tulialta paljonko kello on, että hän ei ala mukiloimaan sinua tämän kysymyksen jälkeen.
Jumalasta ja Kristinuskosta yhdyn C. S. Lewisin ajatuksiin "
C. S Lewis sanoi:
I believe in Christianity as I believe that the Sun has risen, not only because I see it, but because by it I see everything else
Suomeksi ajatus kuuluu: "Uskon kristinuskoon niin kuin siihen, että aurinko on noussut: en ainoastaan siksi, että näen sen mutta siksi että sen valossa näen kaiken muun."
 
Saman valolähteen avulla se taoismikin (mm.) näkyy ja kuuluu, eli mitä muutakaan tuo on sanovinaan kuin sitä, että tuli vaan synnyttyä kyseisen version piirissä, ja se on siksi paras vaihtoehto.
 
Saman valolähteen avulla se taoismikin (mm.) näkyy ja kuuluu, eli mitä muutakaan tuo on sanovinaan kuin sitä, että tuli vaan synnyttyä kyseisen version piirissä, ja se on siksi paras vaihtoehto.
Kommentoin lähinnä tuota todisteluvaatimusta ja sitä jos uskoo johonkin ilman että pystyy todistamaan asiaa tai asiaa ei pystytä todistamaan.
Minusta luomisen, syntiinlankeamuksen ja lunastuksen läpi asioita katsoen ihmiskunnan pahuus ja ihmisen arvo näkyy parhaiten tarjoten hyvää ja järkeen käypää selitystä maailmasta ja ihmisen toiminnasta.
Antiikin roomassa oli tapana että isä sai päättää hylätäänkö vastasyntynyt lapsi kadulle vai elätetäänkö ja kasvatetaanko hänet. Se oli nimen omaan kristinuskon vaikutusta että tämä tapa vähitellen loppui. ja kristityt olivat niitä jotka huolehtivat näistä muulle yhteiskunnalle arvottomista. Kristinusko toi kaikille ihmisille jakamattoman ihmisarvon perustuen luomiseen ja lunastukseen. Ja syntiinlankeamus antaa realistisen käsityksen ihimisen pahuudesta.
Tämän näen kristinuskon auringon valossa.
Voitkin perustella miten ja millä perusteella mainitsemasi taolaisuus toimii aurinkona.
 
Auringon valossa tulee nähtyä päivittäin lähinnä kuinka haitallisesti ja jopa vaarallisesti uskonnot saavat ihmiset käyttäytymään (ja sinällään ironista mainita aurinko uskontojen yhteydessä koska monet uskonnot ovat saaneet alkunsa juurikin auringon palvonnasta).

Eikä sillä ole edes väliä onko jokin jumala olemassa, siitä väittely on vain ajantuhlaamista ja senkin ajan voisi käyttää maailman parantamiseen oikeasti mutta siihen toimintaan ei tulisi minkään uskonnon oppien kuulua.

Hyvinvointivaltioissa kehitetään jatkuvasti lakeja paremmiksi että kaikilla ihmisillä olisi mahdollisimman yhdenvertaiset oltavat mutta useimmat uskonnot pyrkivät vain vallan tavoitteluun ja kannattajamäärän lisäämiseen, ihmisoikeuksista välittämättä.
 
Kaikkea ei voi näyttää toteen ja jos ei usko sen todenperäisyyteen voi vaikuttaa muiden silmissä idiootilta.
Hyvänä esimerkkinä on aistisi. Miten todistat aistiesi olevan luotettavat, miten todistat ettet elä jossain tietokone simulaatiossa ja jne.

Asioiden todenperäisyys ei riipu lainkaan siitä vaikuttaako muiden silmissä idiootilta.

Jos pitää asioita totena ilman todisteita, joutuu elämään hyvin erikoisessa maailmassa. Tuollainen ns. oma logiikka on tietysti jokaisen oma valinta, mutta minkään järkevän ajattelun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
 
Kommentoin lähinnä tuota todisteluvaatimusta ja sitä jos uskoo johonkin ilman että pystyy todistamaan asiaa tai asiaa ei pystytä todistamaan.
Minusta luomisen, syntiinlankeamuksen ja lunastuksen läpi asioita katsoen ihmiskunnan pahuus ja ihmisen arvo näkyy parhaiten tarjoten hyvää ja järkeen käypää selitystä maailmasta ja ihmisen toiminnasta.
Antiikin roomassa oli tapana että isä sai päättää hylätäänkö vastasyntynyt lapsi kadulle vai elätetäänkö ja kasvatetaanko hänet. Se oli nimen omaan kristinuskon vaikutusta että tämä tapa vähitellen loppui. ja kristityt olivat niitä jotka huolehtivat näistä muulle yhteiskunnalle arvottomista. Kristinusko toi kaikille ihmisille jakamattoman ihmisarvon perustuen luomiseen ja lunastukseen. Ja syntiinlankeamus antaa realistisen käsityksen ihimisen pahuudesta.
Tämän näen kristinuskon auringon valossa.

Paskat se mitään tuonut. Kristinuskon historiaan sisältyy liki 2000 vuotta vähemmistöjen ja naisten sortamista, tuhoisia uskonsotia niin ei-kristittyjä kuin toisia kristittyjä vastaan, valloitussotia alkuperäiskansoja vastaan, orjuuttamista, ihmisten henkilökohtaisten vapauksien rajoittamista, tieteen kehityksen tukahduttamista, jne. jne.
Se oli järkeen ja tietoon pohjautuva valistus joka toi sekularismin ja puski sivuun kristinuskon doktriinit ja loi pohjan nykyaikaisille ihmisoikeuksille ja vapaalle yhteiskunnalle. Ja nykyäänkin pahimmat jarrut tuolle vapaalle yhteiskunnalle löytyy juurikin kristittyjen joukosta (siis kun tarkastallaan historiallisesti kristittyjä maita).
 
Ei kun täytyy olla tyhmä jos uskoo johonkin ennenkuin sen todenperäisyys on näytetty toteen.

Niin, no ottaen huomioon, että "todenperäisyyden näyttämistä todeksi" ei varsinaisesti ole olemassakaan, vaan erilaiset väitteet ovat enemmän tai vähemmän linjassa todellisuuden kanssa, käytännössä jokainen uskoo johonkin ja joka tapauksessa uskoessaan mihin vain, erehtyy pitämään ajatusta todellisuutena, kuulostaa todennäköisemmältä se ehdottamani tulkinta.
 
Auringon valossa tulee nähtyä päivittäin lähinnä kuinka haitallisesti ja jopa vaarallisesti uskonnot saavat ihmiset käyttäytymään (ja sinällään ironista mainita aurinko uskontojen yhteydessä koska monet uskonnot ovat saaneet alkunsa juurikin auringon palvonnasta).

Vielä ironisempaa on se että tuo primitiivisin uskonto, eli auringonpalvonta, on lähempänä totuutta kuin mitkään sitä seuranneet uskonnot.
 
Voi Jumalani, jos kerran olet olemassa, miksi loit minusta apoteistin?

Hän on kai seurannut tätä, opas Jumaluuteen (vol. 2 lyhyt editio for dummies):

1. Luo universumi. Keskity kuitenkin olennaisilta osin vain yhden planeetan luomiseen niin että se on asumiskelpoinen. Muuta sen planeetan taivaaseen. Loput universumista on sitten vain koristeeksi.

2. Kirjoita kirja siitä yhdestä planeetasta tai pienestä osasta siitä, älä turhaan kerro niistä koristeista kovinkaan paljon, nehän vain muodostavat suurimman osan universumista.

3. Tee kirjasta mahdollisimman hankalasti käännettävä. Tai noh, anna ihmisten kirjoittaa se. Tee siitä kirjasta kuitenkin Totuus ja Jumalan Sana.

4. Tuunaa sitä yhtä planeettaa! Luo sinne meriä, vuoria, eläimiä ja muuta sellaista, jos tää nyt ei siis tullut kohdasta 1 selväksi.

5. Luo ihminen. Pakkohan se on jos se kirja piti niitten kirjoittaa. Luo se ihminen omaksi kuvaksesi. Luo sille kauniit kylkiluut. Luo se synnittömäksi. Luo se käärmeen houkutuksille alttiiksi. Luo niitä ihmisiä kuitenkin niin vähän että niitten on käytännössä pakko jossain vaiheessa sukurutsata eli tehdä syntiä jos meinaavat selvitä.

6. Luo varmuudeksi synnin hedelmä. Sano ihmisille että tätä ei saa syödä koska se on syntiä. Luo myös käärme, joka kehottaa ihmiset syömään sitä hedelmää, näin varmistaen että ihmisistä sitten kuitenkin tulee syntisiä joka tapauksessa.

7. Keskity seuraavaksi kirjassasi erityisesti vain yhteen tiettyyn maapallon lähi-idässä asuvaan heimoon. Unohda se muu universumi ja muu maapallo ainakin pääosin. Välillä voit toki jonkun tulvan heittää, joka on vähän epäselvä että oliko se paikallinen vai globaali. Tapa ihmisiä mielikuvituksellisen julmilla tavoilla. Älä selittele.

8. Etsi neito tai neitsyt tai jotain sinne päin. Humpti dumpti. Nyt se on raskaana. Varmista että siitä lapsesta tulee poika. Odota 30 vuotta ja anna ihmisten tappaa poikasi. Nyt anna niille kaikki synnit anteeksi. Jatka silti ihmisten tappamista.

9. Mene piiloon. Luo stealth puku ja pue se päälle. Mene niin pitkäksi ajaksi ihan totaalisen piiloon, että suuri osa ihmisistä lakkaa uskomasta sinuun. Jätä rajatulle määrälle ihmisistä sellainen epämääräinen mutta vakuuttava tunne, että jonkinlainen jumala on olemassa. Ota toisilta se tunne pois. Näin varmistat tämän ketjun syntymisen. Pidä kuitenkin olemuksesi piilossa kaikilta suorilta havainnoilta. Väistele lentokoneita. Pudota niitä tarvittaessa. Taivaassa ei ole tilaa kaikille.

10. Nyt kun uskovaisten määrä on tippunut sopivaksi, tuhoa universumi ja pelasta jäljelle jääneet tosi uskovaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Voi Jumalani, jos kerran olet olemassa, miksi loit minusta apoteistin?

Hän on kai seurannut tätä, opas Jumaluuteen (vol. 2 lyhyt editio for dummies):

1. Luo universumi. Keskity kuitenkin olennaisilta osin vain yhden planeetan luomiseen niin että se on asumiskelpoinen. Muuta sen planeetan taivaaseen. Loput universumista on sitten vain koristeeksi.

2. Kirjoita kirja siitä yhdestä planeetasta tai pienestä osasta siitä, älä turhaan kerro niistä koristeista kovinkaan paljon, nehän vain muodostavat suurimman osan universumista.

3. Tee kirjasta mahdollisimman hankalasti käännettävä. Tai noh, anna ihmisten kirjoittaa se. Tee siitä kirjasta kuitenkin Totuus ja Jumalan Sana.

4. Tuunaa sitä yhtä planeettaa! Luo sinne meriä, vuoria, eläimiä ja muuta sellaista, jos tää nyt ei siis tullut kohdasta 1 selväksi.

5. Luo ihminen. Pakkohan se on jos se kirja piti niitten kirjoittaa. Luo se ihminen omaksi kuvaksesi. Luo sille kauniit kylkiluut. Luo se synnittömäksi. Luo se käärmeen houkutuksille alttiiksi. Luo niitä ihmisiä kuitenkin niin vähän että niitten on käytännössä pakko jossain vaiheessa sukurutsata eli tehdä syntiä jos meinaavat selvitä.

6. Luo varmuudeksi synnin hedelmä. Sano ihmisille että tätä ei saa syödä koska se on syntiä. Luo myös käärme, joka kehottaa ihmiset syömään sitä hedelmää, näin varmistaen että ihmisistä sitten kuitenkin tulee syntisiä joka tapauksessa.

7. Keskity seuraavaksi kirjassasi erityisesti vain yhteen tiettyyn maapallon lähi-idässä asuvaan heimoon. Unohda se muu universumi ja muu maapallo ainakin pääosin. Välillä voit toki jonkun tulvan heittää, joka on vähän epäselvä että oliko se paikallinen vai globaali. Tapa ihmisiä mielikuvituksellisen julmilla tavoilla. Älä selittele.

8. Etsi neito tai neitsyt tai jotain sinne päin. Humpti dumpti. Nyt se on raskaana. Varmista että siitä lapsesta tulee poika. Odota 30 vuotta ja anna ihmisten tappaa poikasi. Nyt anna niille syntisi anteeksi. Jatka silti ihmisten tappamista.

9. Mene piiloon. Mene niin pitkäksi ajaksi ihan totaalisen piiloon, että suuri osa ihmisistä lakkaa uskomasta sinuun. Jätä rajatulle määrälle ihmisistä sellainen epämääräinen mutta vakuuttava tunne, että jonkinlainen jumala on olemassa. Ota toisilta se tunne pois. Näin varmistat tämän ketjun syntymisen. Pidä kuitenkin olemuksesi piilossa kaikilta suorilta havainnoilta. Väistele lentokoneita. Pudota niitä tarvittaessa. Taivaassa ei ole tilaa kaikille.

10. Nyt kun uskovaisten määrä on tippunut sopivaksi, tuhoa universumi ja pelasta jäljelle jääneet tosi uskovaiset.
Unohdit yhden.
Luo ihminen. Sitten luo sääntö jota ihminen ei saa rikkoa, kuitenkin tietäen että ihminen sitä rikkoo. Totea että vituiks meni ja luo itsellesi poika, lähetä se maanpäälle, tapata se itsellesi että saat uudet säännöt voimaan.
 
Paskat se mitään tuonut. Kristinuskon historiaan sisältyy liki 2000 vuotta vähemmistöjen ja naisten sortamista, tuhoisia uskonsotia niin ei-kristittyjä kuin toisia kristittyjä vastaan, valloitussotia alkuperäiskansoja vastaan, orjuuttamista, ihmisten henkilökohtaisten vapauksien rajoittamista, tieteen kehityksen tukahduttamista, jne. jne.
Se oli järkeen ja tietoon pohjautuva valistus joka toi sekularismin ja puski sivuun kristinuskon doktriinit ja loi pohjan nykyaikaisille ihmisoikeuksille ja vapaalle yhteiskunnalle. Ja nykyäänkin pahimmat jarrut tuolle vapaalle yhteiskunnalle löytyy juurikin kristittyjen joukosta (siis kun tarkastallaan historiallisesti kristittyjä maita).
:facepalm:
Historian tuntemus on näköjään hataralla pohjalla. Kuten myös ymmärrys mikä on kristinuskon vaikutusta ja kaikki mitä sanotaan ja tehdään ei ole oikeasti kristinuskon mukaista.
Krstinuskoa käytetty syynä sodille, mutta niihin sotiin olisi löytynyt muut syyt jos kristinuskoa ei olisi ollut.
Mitä tulee tieteen rajoittamiseen, niin tuo ei pidä paikkaansa. Yliopisto instituutio on perustettu kirkon toimesta. Ja mitä tulee Galileo Galilein tapaukseen niin tässäkään tapauksessa kirkko ei vastustanut suoraan Galileo Galileitä Raamatun perusteella Suomen kielinen Wikipedia kertoo että tuohon aikaan ei ollut vielä kunnolla todisteita heliosentrisen käsityksen puolesta.
Ennen kuin lauot seuraavalla kerralla näitä yleisimpiä myyttejä, niin lukaseppa kirja Galileo Galilei tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.
 
Mitäs tutkimista siinä on kun jumala on luonut nuo kaupungit ja niiden "pahat" ihmiset? Tuohan vain osoittaa, että kyseisen sadun kirjoittaja ei ole ihan käsittänyt konseptia jumalan kaikkitietävyydestä.

Hitsi kun oltais mietitty tuota tarkemmin sitä kirjaa kirjoitettaessa niin oltais jätetty se kaikkitietävyys pois siitä. Oltais voitu sanoa vaikka että Jumala vain loi mielenkiintoiset parametrit universumin kehitykselle ja antoi maailman generoitua niiden perusteella. Tällöin se jumala tietäisi universumin ominaisuudet pääpiirteittäin mutta jäljelle jäisi silti mielenkiintoista tutkittavaa, että no millanens siitä tuli. Olisi hyvät perusteet tuollaiselle enkeliscoutti-yksiköitten joukollekin!
 
Unohdit yhden.
Luo ihminen. Sitten luo sääntö jota ihminen ei saa rikkoa, kuitenkin tietäen että ihminen sitä rikkoo. Totea että vituiks meni ja luo itsellesi poika, lähetä se maanpäälle, tapata se itsellesi että saat uudet säännöt voimaan.

Tai: Tee itsellesi poika, joka olet kuitenkin sinä itse. Tapa poikasi/itsesi tietäen, että et voi kuolla ja tämä kuolema muuttaa keksimäsi säännöt.
 
:facepalm:
Historian tuntemus on näköjään hataralla pohjalla. Kuten myös ymmärrys mikä on kristinuskon vaikutusta ja kaikki mitä sanotaan ja tehdään ei ole oikeasti kristinuskon mukaista.
Krstinuskoa käytetty syynä sodille, mutta niihin sotiin olisi löytynyt muut syyt jos kristinuskoa ei olisi ollut.
Mitä tulee tieteen rajoittamiseen, niin tuo ei pidä paikkaansa. Yliopisto instituutio on perustettu kirkon toimesta. Ja mitä tulee Galileo Galilein tapaukseen niin tässäkään tapauksessa kirkko ei vastustanut suoraan Galileo Galileitä Raamatun perusteella Suomen kielinen Wikipedia kertoo että tuohon aikaan ei ollut vielä kunnolla todisteita heliosentrisen käsityksen puolesta.
Ennen kuin lauot seuraavalla kerralla näitä yleisimpiä myyttejä, niin lukaseppa kirja Galileo Galilei tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.

Eli siis tämä perinteinen "vain hyvät asiat voidaan laittaa kristinuskon syyksi ja huonot asiat tapahtuu siitä riippumatta" rimpuilu. Tosin ihmettelen että miten voit esimerkiksi ristiretket tai Euroopan uskonsodat jonkun muun syyksi kuin uskonnon. Toki siellä muitakin motiiveja on olemassa mutta se uskonto on aika helvetin suuressa roolissa.

Kristinuskon tieteenvastaisuus ei rajoitu Galileoon. Mutta kerta nostit Galileon esimerkiksi niin Galileo tuomittiin kotiarestiin harhaoppisuudesta koska hän "kannatti" aurinkokeskeistä maailmankuvaa ja tuon seurauksena myös Galileon kirja aiheesta laitettiin Katolisen kirkon kiellettyjen kirjojen listalle.
 
Mikä on apoteisti? Googlesta ei löydy mitään tietoa. Ehkä tarkoitit "ateisti"?
Tarkoitin apateisti :)

Apateismin kantavia teemoja:
Apaattinen ateisti. Kyllästynyt väittelemään uskonnosta. Väittely on turhaa ja sillä ei saavuteta mitään.
Uskonnot eivät ole läpeensä hyviä mutta eivät läpeensä pahojakaan. Väärässä ne kuitenkin ovat. Minun on turha niihin sekaantua.

Mä nyt kai vähän taas rikon aatteitani jo pelkästään keskustelemalla tässä ketjussa. Ystävien ja tuttavien piirissä pyrin kuitenkin kaikin keinoin välttämään uskonto-keskustelun jos voin, jos en voi niin lyädään koko juttu vitsiksi.

Apatheism - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Kuten sanoin,en puhu 100% totuudesta vaan malleista ja tiedosta jonka perusteella tehdyt applikaatiot toimivat niinkuin havaintojemme perusteella oletamme niiden toimivan ja joiden pohjalta tehdyt ennustukset (esim. asia a toimii näin, mikäli havaitsemme a:n tilanteessa x tapahtuu asia y) pitävät kutinsa.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin.

Itse puhun juuri tuosta, että joka tapauksessa malleja erehdytään pitämään todellisuutena, ja sitä tekee käytännössä jokainen, toiset toki perustelevat osan malleistaan paremmin kuin toiset. Ja sitä tarkoitin sillä alkuperäisellä tulkinnallakin "tyhmä jos ei ole samanlainen maailmankuva kuin itsellä", että ajatellaan, että uskomuksia muodostettaessa järkevien perustelujen raja menee siinä, missä itse kokee sen menevän.

Tietenkin se, kuinka kaukana 100% todellisuudesta omat uskomukset ovat, vaikuttavat siihen, millaisia päätöksiä tekee ja millä tavalla toimii. Kuitenkin monella on mennyt oma tietämys sen verran hattuun, että on mahdotonta myöntää, että omat uskomukset eivät ole todellisuus (="minun uskomukset ovat tietoa eikä uskomuksia"). Tästä usein seuraa myös ylimielisyys muita kohtaan.

Hyödyllisempää olisi tutkia henkilökohtaisesti omassa todellisuuskokemuksessa, että mikä se uskomisen mekanismi oikein on ja kuinka sen juurilähteisiin pääsee käsiksi. Tämä auttaa ymmärtämään sekä omia uskomuksia että muita uskovia ihmisiä. Myös heitä, joiden uskomukset on omasta mielestä heikosti perusteltuja.

Jos tiedämme, etteivät mallit ja konseptit ole koskaan 100% totuutta, niin miksi tyytyä niihin jos tavoitteena on ymmärtää se, mikä on 100% totta?
 
TKyllästynyt väittelemään uskonnosta. Väittely on turhaa ja sillä ei saavuteta mitään.
--
Ystävien ja tuttavien piirissä pyrin kuitenkin kaikin keinoin välttämään uskonto-keskustelun

On hyvä huomata, että uskonnosta (kuten muistakin aiheista) on mahdollista keskustella myös väittelemättä. Toki jos on huomannut, että se ei _itseltä_ onnistu, voi olla hyvä ratkaisu jättäytyä kokonaan - toisaalta taas voi nähdä hieman vaivaa tutkiakseen itsessään sitä mekanismia, mikä tuntuu pakottavan väittelyyn.
 
Sanotaan vaikka sitten että kun minä olen tässä ketjussa kirjoittamassa niin se tarkoittaa että mulla on vähän helvetin tylsää kun en muka parempaa tekemistä keksinyt.

Ehkä eniten olen uskovaisten kanssa eri mieltä siitä, miten uskonto vaikuttaa moraaliin. Sitä olen miettinyt että tekisikö uskon poistuminen uskovaisesta välittömästi itsekkäämmän ja ilkeämmän. Tämän mahdollisuuden vuoksi en thalua käännyttää ketään. Itse koen että hyvyys ilman Jumalallista palkkiota on aidompaa.
 
Voitkin perustella miten ja millä perusteella mainitsemasi taolaisuus toimii aurinkona.
Se ei ollut pointti, vaan se, että jokaisen hiippakunnan jäsen voi samalla verukkeella uskotella itselleen kokevansa olevansa oikeassa tai eniten oikeassa, eikä sillä siten saada ketään vaihtamaan uskontoaan vähemmän tai vähiten väärään. Mielestäni "kaikki ovat oikeassa"-fiilis ei sisällä oleellisten kynnysten ylittävää informaatiota, eli ei kerro asioiden todellisesta jamasta mitään. Sitten kai pitäisi ruveta jahkailemaan mitä on kenenkin todellisuus, josta taas päästään siihen, että mitä väliä on millään, jos kaikki on subjektiivista ja vain subjektisuudella on väliä.
 
Tosin ihmettelen että miten voit esimerkiksi ristiretket tai Euroopan uskonsodat jonkun muun syyksi kuin uskonnon. Toki siellä muitakin motiiveja on olemassa mutta se uskonto on aika helvetin suuressa roolissa.
Uskonto toki, mutta ei suinkaan sama uskonto. Vahvempi ja hullumpi uskonto jyrää muut alleen, elleivät muut mukaudu hulluuteen. Kenties Mongoleja on osittain kiittäminen siitä miksi esim. islamistit jäivät ja pysyivät hulluuden kuvioissa, koska kärsivät niin järjettömiä tappioita joita ei mikään muu kuin verikosto palauta.
 
Tämä nyt on taas tätä kaikki uskomukset ovat periaatteessa samalla viivalla huuhaata, eivät ole. Jos uskot että maapallo on littanan niin se ei ole samalla viivalla uskomuksen kanssa joka pitää maapalloa pyöreänä ja itse ainakin pidän ihmisiä jotka oikeasti uskovat littanaan maapalloon idiootteina.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin. Myös vastatessa vastauksiisi täytyy nähdä vaivaa selvittääkseen, mikä vastaus on minulle.

Missään en sanonut että "kaikki uskomukset ovat samalla viivalla". Sanoin, että se, mihin uskoo, vaikuttaa siihen, kuinka ajattelee ja toimii, joten eri uskomuksista seuraa väistämättä erilaista ajattelua ja toimintaa. Esimerkiksi tuo, että tietyistä uskomuksista seuraa usein ylimielisyyttä muita kohtaan.

Meillä ei ole tällä hetkellä keinoa tavoitella 100% totuutta.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin. Myös vastatessa vastauksiisi täytyy nähdä vaivaa selvittääkseen, mikä vastaus on minulle.

Kuulostaa uskomukselta. You just don't know how to do experiments.

Tuo tulkinta on huono. Mitä enemmän oma maailmankuva on yhtenäinen sen kanssa mitä havaitsemme, sen järkevämpi se on. Maailmankuva jossa pidät itseäsi kykenenvänä lentämään kun hyppäät talon katolta ei ole järkevä ja se havainnollistuu samantien kun hyppäät katolta ja yrität lentää. Voisin jopa sanoa tuollaista ihmistä tyhmäksi, ainakin tyhmemmäksi kuin minä (mikäli hän ei ole jotenkin sairas päästään).
Järkevä perustelu ei voi olla henkilökohtainen.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin. Myös vastatessa vastauksiisi täytyy nähdä vaivaa selvittääkseen, mikä vastaus on minulle.

Juu, tuollainen ei varmaankaan useimpien mielestä ole järkevä. Mutta missä vaiheessa tulee tarve kutsua toista tyhmäksi?

Todisteet, uskomisen ainut järkevä syy on todisteet siitä että asia johon uskotaan on totta. Enkä puhu nyt jostain triviaalista, "mulla on uus fillari", voin uskoa sen hyvältä kaverilta kuultuna ihan kokemuksen perusteella ilman että näen fillaria ensin.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin. Myös vastatessa vastauksiisi täytyy nähdä vaivaa selvittääkseen, mikä vastaus on minulle.

Uskomisen mekanismi ei ole "todisteet". Uskomisen mekanismi on se, kuinka ajatuksesta / konseptista siihen uskomalla syntyy todellisuuskokemus. "Todisteet" on se, millä mieli perustelee itselleen, että nyt on "lupa uskoa".

Toki jos puhutaan puhtaasti esim. uskon historiasta tai muusta vastaavasta, mutta jos puhutaan uskon sisällöstä, totuusarvosta, sanomasta jne. se ei ole mahdollista.

Miksi poistat lainauksistasi alkuperäiset kirjoittajat? Vastauksestasi ei tule tällöin ilmoitusta, ja kun bundlaat useita lainauksia samaan viestiin, jää myös lukijalle epäselväksi, että kuka sanoi mitäkin. Myös vastatessa vastauksiisi täytyy nähdä vaivaa selvittääkseen, mikä vastaus on minulle.

Miksi ei?
 
:facepalm:
Historian tuntemus on näköjään hataralla pohjalla. Kuten myös ymmärrys mikä on kristinuskon vaikutusta ja kaikki mitä sanotaan ja tehdään ei ole oikeasti kristinuskon mukaista.
Krstinuskoa käytetty syynä sodille, mutta niihin sotiin olisi löytynyt muut syyt jos kristinuskoa ei olisi ollut.

Tämä ei voi pitää paikkaansa koska useissa hyvin monimutkaisissa, kymmeniä vuosia kestäneissä sodissa, rajalinjat osapuolten ovat noudattaneet täsmälleen uskonnollisia eroja. Esimerkiksi protestantit vastaan katolilaiset 1600-luvulla, islam vastaan kristinusko viimeiset tuhat vuotta, hindut vastaan islam Intian alueella.

Hyvin usein osapuolet muodostuvat suoraan sen mukaan mitä uskontoa sotaan osallistuja edustaa. Tällöin sodan syy on tietysti uskonto.

Onhan olemassa jopa termi uskonsota. Suomen sotiakin pidettiin tällaisina ja papit loitsusivat rintamilla hyvin ahkerasti tappajille Jeesuksen nimessä.

Kristityt lahkotkin ovat usein tappaneet toisiaan maailmanennätystahtiin. Onhan selvää, että jos koko Euroopan alueella katolilaiset tappavat protestanttialueet erämaiksi ja päinvastoin, niin kristinusko on juuri nimenomainen syy loputtomalle murhaamiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Ennen kuin lauot seuraavalla kerralla näitä yleisimpiä myyttejä, niin lukaseppa kirja Galileo Galilei tyrmässä ja muita myyttejä tieteestä ja uskonnosta.

Jos joku ohitti tuon lukukehoituksen todennäköisesti kristillisenä propagandana tjsp niin tässä wikitietoa kyseisestä kirjailijasta:
Numbers is the son of a fundamentalist Seventh-day Adventist preacher, and was raised in the Seventh-day Adventist religion and schools well into college.[1] Regarding religious beliefs, he describes himself as agnostic, and has written, "I no longer believe in creationism of any kind".[2] He became a leading scholar in the history of science and religion and an authority on the history of creationism and creation science.

Numbers received his Ph.D. in history of science from University of California, Berkeleyin 1969.[3] Currently he is Hilldale and William Coleman Professor of the History of Science and Medicine at the University of Wisconsin–Madison. From 1989 to 1993 he was editor of Isis, an international journal of the history of science. With David Lindberg, he has co-edited two anthologies on the relationship between religion and science. Also with Lindberg, he is currently editing the eight-volume Cambridge History of Science.

In 2009, he was editor for Galileo Goes to Jail and Other Myths about Science and Religion, where the book focuses on popular misconceptions that are connected between science and religion.[8][9][10] Among other things the work debunks various hoary myths that have nothing to do with actual history: Such that the medieval Christian Church suppressed the science, or that medieval Islamic culture was inhospitable to science, or that the Church issued an universal ban on human dissection in the Middle Ages, or that Galileo Galilei was imprisoned and tortured for advocating Copernicanism, or that the Creationism is a uniquely American phenomenon.

Fundamentalistiuskovaisen kasvatuksen saanut henkilö joka on ilmeisesti filosofian tohtori-koulutuksen käynyt tieteen historian alalla ja sitä myöten päätynyt tutkimaan tieteen suhdetta uskontoon. Nykyään agnostikko, joka ei ainakaan usko luomiskertomukseen.

Vaikuttaa tarpeeksi neutraalilta että aion lukea ainakin osan/mielenkiintoisimmat luvut. Ainakin nyt tuon Galilei jutun kun en ole siitä kuullut muuta kuin suppeasti koulussa kaaaaauan sitten.

(edit: parempi quote ja kommentti siihen)

edit2: Mitä tulee uskonnon rooliin sotien aiheuttajana, niin itse olen ajatellut uskontojen toimineen enimmäkseen oikein mainiona tekosyynä oman edun tavoittelulle. On mielestäni turha pohtia, olisiko joku sota voitu välttää jos mitään uskontoa ei olisi olemassa tai olisiko joku nyt käymättä jäänyt sota sodittu ilman uskonnon vaikutusta samanuskoisten kilpailijoiden kesken.
Jossittelua.

Uskontoja on aina ollut ja ihan pian niistä ei päästä eroon. Yhtä hyvin voitaisiin pohtia, olisiko sotia ilman ahneutta tai köyhyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa tarpeeksi neutraalilta että aion lukea ainakin osan/mielenkiintoisimmat luvut. Ainakin nyt tuon Galilei jutun kun en ole siitä kuullut muuta kuin suppeasti koulussa kaaaaauan sitten.

No tuossa Timo2:n viestissä sanottiin "Galileo Galilei tyrmässä" joka on siinä mielessä myytti että Galileo joutui kotiarestiin, ei tyrmään.
 
Uskontoja on aina ollut ja ihan pian niistä ei päästä eroon. Yhtä hyvin voitaisiin pohtia, olisiko sotia ilman ahneutta tai köyhyyttä.
Ja vastaavasti wanha kunnon "ei aseita, ei sotia". Teknisesti ehkäpä joo paperilla näin, mutta se joka heittää ensimmäisenä jatimatikit järveen tullaan jyräämään niiden toimesta, jotka lupaavat heittää heti kun muut heittää. Voisi varmaan myös sanoa niin, että ei suomalaistenkaan olisi tarvinnut sotia, jos oltaisiin vaan suosiolla antauduttu. Koska puolustautuminen on kai joidenkin mielestä ihan yhtä lailla sotimista kuin hyökkääminen.
 
Jumalasta ja Kristinuskosta yhdyn C. S. Lewisin ajatuksiin "
Suomeksi ajatus kuuluu: "Uskon kristinuskoon niin kuin siihen, että aurinko on noussut: en ainoastaan siksi, että näen sen mutta siksi että sen valossa näen kaiken muun."
Jos kristinuskoa vertaisi aurinkoon, oikeampi vertauskuva olisi sellainen, jossa joku hörhö huutelisi, että auringon vieressä on oikeasti näkymätön valonlähde, joka valaisee kaiken myös sisätiloissa. Sitten kun tästä pyydettäisiin pimeässä komerossa todisteita, hörhö sytyttäisi taskulampun ja kieltäisi pitelevänsä sellaista.
 
Jos kristinuskoa vertaisi aurinkoon, oikeampi vertauskuva olisi sellainen, jossa joku hörhö huutelisi, että auringon vieressä on oikeasti näkymätön valonlähde, joka valaisee kaiken myös sisätiloissa. Sitten kun tästä pyydettäisiin pimeässä komerossa todisteita, hörhö sytyttäisi taskulampun ja kieltäisi pitelevänsä sellaista.

Muutenkin pöljää perustelua voi käyttää mihin tahansa.

”Uskon sphagettimonsteriin niin kuin siihen, että aurinko on noussut: en ainoastaan siksi, että näen sen, mutta siksi, että sen valossa näen kaiken muun.”

Osoittaa taas uskonnollisen ajattelun pöljyyttä pitää tärkeänä mitä joku satunnainen turhake näkee ja kokee.
 
Kiristää pantaa toi uskovaisten jatkuva dissaus. En itse ole uskovainen mut toi leimaaminen ahdasmieliseksi ja tyhmäksi ottaa päähän. Aika helvetin ylimielistä. Ateisti ei mistään tiedä olevansa oikeassa, logiikkaan perustaen Jumalaa tuskin on olemassa, mutta ei se logiikka myöskään sitä sulje pois. Siis: jos tarkoitus käännyttää uskovaisia ihmisiä ateismiin, agnostikoksi tms. ei varmaan paras lähestymistapa ole nolata sitä uskovaista ja osoittaa hänen tyhmyyttänsä. Etenkään kun et tiedä varmasti olevasi oikeassa.
 
Kiristää pantaa toi uskovaisten jatkuva dissaus. En itse ole uskovainen mut toi leimaaminen ahdasmieliseksi ja tyhmäksi ottaa päähän. Aika helvetin ylimielistä. Ateisti ei mistään tiedä olevansa oikeassa, logiikkaan perustaen Jumalaa tuskin on olemassa, mutta ei se logiikka myöskään sitä sulje pois. Siis: jos tarkoitus käännyttää uskovaisia ihmisiä ateismiin, agnostikoksi tms. ei varmaan paras lähestymistapa ole nolata sitä uskovaista ja osoittaa hänen tyhmyyttänsä. Etenkään kun et tiedä varmasti olevasi oikeassa.
Samalla tavalla logiikka "ei sulje pois" mörökölliä. Miten suhtautuisit aikuiseen ihmiseen, joka vaatii jokaista vannomaan valoja sanoin "tai mörökölli minut vieköön", ja joka aivan tosissaan pelkää joutuvansa mörököllin suuhun, jos ei elä juuri niin kuin Suuri Mörököllin Elämänopas käskee?
 
Kiristää pantaa toi uskovaisten jatkuva dissaus. En itse ole uskovainen mut toi leimaaminen ahdasmieliseksi ja tyhmäksi ottaa päähän. Aika helvetin ylimielistä. Ateisti ei mistään tiedä olevansa oikeassa, logiikkaan perustaen Jumalaa tuskin on olemassa, mutta ei se logiikka myöskään sitä sulje pois. Siis: jos tarkoitus käännyttää uskovaisia ihmisiä ateismiin, agnostikoksi tms. ei varmaan paras lähestymistapa ole nolata sitä uskovaista ja osoittaa hänen tyhmyyttänsä. Etenkään kun et tiedä varmasti olevasi oikeassa.

En ole ketään käännyttämässä.

Se, että sanotaan suoraan ettei keisarilla ole ainuttakaan vaatekappaletta ja satuihin uskominen kehittyneenä aikuisena on lapsellista ja täysin pöljää, on täysin oikein kohdistettua kritiikkiä.

Joskus pöljyys on pöljyyttä vaikka sitä kuinka hienoihin kaapuihin kätkettäisiin.

Logiikka sulkee aivan varmasti sellaisen olion olemassaolon pois, jota ei kyetä edes määrittelemään.
 
Niin, monet ihmiset ovat tyhmiä ja uskovat mitä kummallisempiin asioihin. Nekin jotka eivät ole tyhmiä, uskovat vaikka sun mihin. Vahingollisia ideoita on hyödyllistä kritisoida, mutta jos kokee tarvetta solvata henkilöä, on yhtä hyödyllistä harrastaa introspektiota sen suhteen.

Jos sanotaan että satuihin uskominen kehittyneenä aikuisena on lapsellista ja täysin pöljää, ei ole oikein kohdistettua kritiikkiä. Satu ei tunnu sadulta jos siihen uskoo, vaan todellisuudelta. Tällöin jäljelle jää vain "olet joko kehittymätön tai lapsellinen ja pöljä", eikä siinä ole mitään "kritiikkiä", ainoastaan solvausta.
 
Joskus pöljyys on pöljyyttä vaikka sitä kuinka hienoihin kaapuihin kätkettäisiin.
Ja paras keino pysyä pöljänä on varjella itseään pöljyyden paljastavilta tiedonjyviltä. Luulisi ja toivoisi, että pöljyyden poistaminen itsestä pitäisi olla yksi tärkeimmistä yksilön tehtävistä. Eikä se maailmaa kaada, kun/jos myöntää olleensa pöljä, koska sen palkinto on se, että on taas vähän vähemmän pöljä. Pöljyyden osoittaja on ystävä, eikä vihollinen, vaikka sanoisikin rumasti.

Sääliksi käy kyllä niitä, jotka joko massasta erottautumisen (l. riikinkukkokapinoinnin) tai yksinäisyyden pelon takia hurahtavat joihinkin litteän maan tai vastaaviin hörhöseuroihin, kuten jedismiin. Tai ehkä nekin toivottavasti ovat vain yhtä suurta läppää kaikilta osallistujilta, joten mikäs siinä sitten, kunhan sama Hitchensin sääntö pätee, eli: Saat pitää lelusi, mutta minua et pakota leikkimään niillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 468
Viestejä
4 867 713
Jäsenet
78 667
Uusin jäsen
Tammte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom