@Mikkos eikö nuo tosiaan kaikki ole vanhan testamentin (Mooseksen lain juttuja?). Ne ohjeet oli järkeviä sen ajan ihmisille. Taitaa olla suurin osa "kristityistä" ja sellaiseksi itseään kutsuvia semmoisia että kokee että nuo ei koske heitä.
Uudessa testamentissa, olikohan se vuorisaarnassa Jeesus sanoo ettei ole tullut kumoamaan lakia.
Eikö silloin periaatteessa kaikki säädetyt määräykset ole edelleen voimassa?
Nykyajan liberaalikristityt ottavat jotain kohtia mutta jättävät haluamansa kohdat noudattamatta. Tässä mielessä fundamentalistit ovat rehellisempiä. Ainakaan he eivät harrasta samanlaista kirsikoiden poimintaa.
Avaan hieman aihetta. Israelilaisille on annettu 613 käskyä vanhassa testamentissa. Osa niistä on korvautunut. Esimerkiksi VT:ssä on lukuisia uhrimenoihin liittyviä säädöksiä syntien anteeksi saamiseksi. Jeesus antoi kertakaikkisen uhrin, joten tällaiset uhrilait ovat tarpeettomia. Itse uhraamisen merkitys ei tietenkään ole poistunut mihinkään, Jeesus kuitenkin täytti tämän lain yhdellä ainoalla uhrilla.
Samoiten huorintekijöitä ei pidä kivittää kristittyjen toimesta, vaikka vanhassa testamentissa näin kuului tehdä. Laki ja rangaistus ei ole kuitenkaan poistunut mihinkään. Synnin palkka on edelleenkin kuolema. Jos teet huorin, niin tulet viimeisen tuomion jälkeen kokemaan toisen kuoleman, tulisen järven. Kaikki tuomiovalta on kuitenkin uudessa liitossa annettu Jeesukselle, joka armahtaa Hänen luokseen tulevat ihmiset tässä elämässä, jos he vain nöyrtyvät, tunnustavat syntinsä ja tekevät parannuksen niistä.
Osa vanhan testamentin säädöksistä on tarkoitettu myös yksinomaan juutalaisille, ei pakanoille. Jumala erotti juutalaiset omaksi kansakseen ja antoi heille tiettyjä säädöksiä, ympärileikkaus on eräs esimerkki näistä. Mikä on kristittyjen suhde sitten vanhan testamentin lakiin?
Vanhassa liitossa juutalaisille annettiin käsinkirjoitettu laki. Uudessa liitossa asiat muuttuivat, Pyhä Henki astuu asumaan uskovaisten sydämeen ja Se neuvoo kaikessa toteuttamaan Jumalan tahtoa. Tämän vuoksi Raamatussa sanotaan, että laki on kirjoitettu lihasydämiin. Tämä uusi liitto ennustettiin jo vanhassa testamentissa:
"Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani." Jer 31:33
"Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?' Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää." Mooses 30:11
Mitkä ovat uuden liiton tärkeimmät käskyt?
"Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?" Niin Jeesus sanoi hänelle: "’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. "Matteus 22:36
Ihmisellä itsellään ei ole voimaa rakastaa Jumalaa tai lähimmäistään. (Jumalan edellyttämällä tavalla) Tämä rakkaus on vuodatettu Pyhän Hengen kautta uskovaisiin, uudestisyntymisen yhteydessä.
"Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu".Room 5:5
Kun Pyhä Henki alkaa vaikuttamaan uskovaisissa rakkauden kautta, ihminen alkaa automaattisesti toimimaan niin kuin "laki edellyttäisi". Silloin kun ihminen ei ymmärrä mitkä ovat Jumalan käskyt ja mikä on Jumalan tahto jonkun asian x kohdalla, tulee Pyhä Henki apuun. Kun ihminen pysyy rakkaussuhteessa Jumalan kanssa, Pyhä Henki opastaa aivan kaikessa uskovaista, niin että tämä välttyisi tekemästä syntiä. Ja jos ihminen lankeaa, niin Pyhä Henki kehottaa uskovaista tekemään parannuksen teostaan.
Miksi sitten uuden liiton uskovaisten kannattaa lukea vanhaa testamenttia, jos laki on upotettu meihin Hengen kautta? Koska uuden liiton uskonelämään liittyy kaksi oleellista asiaa: uskossa kasvaminen ja Jeesuksessa kiinnipysyminen. Jeesuksen toinen nimi on elävä sana. Kun olet tekemisissä Jumalan sanan kanssa, pidät yhteyttä Jeesukseen kunnossa. Pyhä Henki puhuu myös sanan kautta ja rakentaa sekä opettaa sen avulla uskovaista.