Rangaistus? Miksi rangaistus? Rangaistus siitä että ei usko jumalaan? Miten jokin muka niin äärettömän kaikkivoipa olisi tippaakaan kiinnostunut mitä yksittäinen maan matonen ajattelee hänestä? Luulisi olevan peiliin katsomisen paikka jos ei ole kaikkivoipuudesta huolimatta saanut ihmistä käännettyä puolelleen. Ja jos näin ei käy niin sitten rankaistaan? Uskomattomalta narsistipaskalta kuulostaa tuollainen.
Jumala loi ihmisen itsensä kaltaiseksi ja antoi ihmiselle vapaan tahdon, tietoisuuden ja iänkaikkisen sielun. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen kykenee tekemään itsenäisesti asioita. Vapaa tahto sisältää kapinoinnin mahdollisuuden. Jumala välittää erittäin paljon siitä mitä ihminen tekee, koska olemme koko luomakunnasta ainoita, jotka Hän teki oman kuvansa kaltaiseksi.
Jumalan käskyt ovat aina hyvät ja täydelliset. Ihminen, joka niitä vastaan rikkoo ei koskaan tee oikeita asioita. Hän aiheuttaa useimmiten paitsi itselleen myös muille ihmisille vahinkoa. Koska sinulla on vapaa tahto, kannat myös vastuun teoistasi. Tästä johtuu syynalaisuus ja tuleva rangaistus. Mutta ymmärrä tämä: ei Jumala lähtökohtaisesti ole tarkoittanut rangaistusta ihmisille vaan Hänen käskynsä on iänkaikkinen elämä ja yltäkylläisyys. Siis kaikille ihmisille. Helvettiä ei ole rakennettu lähtökohtaisesti ihmisiä varten, se oli varattu paholaiselle ja tämän enkeleille. Jumala ei nauti ihmisen rankaisemisesta vaan Hän haluaa armahtaa tämän, vaikka tämä olisikin sortunut hirvittäviin synteihin.
"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. Ja minä tiedän, että hänen käskynsä on iankaikkinen elämä. " Joh 12:47
Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. Matteus 25:41
Mielenkiintoista on se, mitä Jeesus sanoo näille kirotuille tämän jälkeen. Syntejä on tietenkin monenlaisia, mutta Jeesus korostaa tässä nimen omaan sitä, kuinka nämä ihmiset olivat hyljänneet lähimmäisenrakkauden. Jumala on rakkaus, eikä hän voi sivuuttaa niitä vääryyksiä, joita aiheutetaan muille ihmisille välinpitämättömyyden vuoksi.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
Sinulle on annettu mahdollisuus täydelliseen armahdukseen Jeesuksen sovitustyön ansiosta. Jeesus ei tullut maailmaan sinua tuomitsemaan vaan pelastamaan sinut. Jos jätät tämän armontarjouksen väliin, seuraamukset ovat iänkaikkiset.
"
Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman. Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä. "Joh 12:47
Oikeusjuttuni on automaattisesti voitettu jos uskon häneen? Mikä juttu? Jos ihminen on ilman jumalaan uskoa elänyt hyvän elämän ja auttanut jopa muita taipalellaan niin siltikö edessä on vielä "oikeusjuttu" kun kuolema koittaa? Miksi? Muuttuuko tilanne siinä jos ihminen vilpittömästi uskoo eläneensä ilman syntiä? Vai mennäänkö esim punaisia valoja kävelemisestä suoraan helvettiin jos tällainen perisynti on epähuomiossa tapahtunut? .
Kaikki ihmiset ovat lähtökohtaisesti sortuneet tekemään syntiä. Ei ole yhden yhtäkään sellaista ihmistä, joka olisi täysin viaton Jumalan edessä.
"Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä." Saarnaaja 7:21
"kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään" Room 3:9
"Kaikki me olimme kuin saastaiset, ja niinkuin tahrattu vaate oli kaikki meidän vanhurskautemme. Ja kaikki me olemme lakastuneet kuin lehdet, ja pahat tekomme heittelevät meitä niinkuin tuuli". Jesaja 64:5
Kaikki joutuvat tuomioistumen eteen ja heidät tuomitaan oikeudenmukaisesti heidän tekojensa mukaan. Ne, jotka pelastavan evankeliumin ovat kuulleet, mutta sen sanoman hyljänneet, tuomitaan, koska he eivät ottaneet vastaan Jeesuksen sovitustyötä, jotta he voisivat saada syntinsä anteeksi Hänen nimensä kautta.
"Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat. Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi." Joh 3:18
Me olemme kaikki toivottomia tapauksia ja eksyneitä lampaita. Mutta ei Jumala halua, että pysymme loputtomiin syntiemme vaivaamana ja Hänestä erossa. Jeesus tuli maan päälle kärsimään jokaisen syntimme tähden, jotta rangaistus poistettaisiin päämme päältä ja saisimme rauhan ilman minkäänlaisia omia tekoja.
"
Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme." Jesaja 53:2
Kerrotko miten tämä Jeesuksen tapaaminen käytännössä menee? Kuolen ja sitten tapahtuu mitä? Menen jonnekin odotushuoneeseen kunnes nimellä huudetaan sisään ja Jeesus on siellä muistiinpanojensa kanssa arvioimassa mahdollista jatkopaikkaa? Voiko päätöksestä reklamoida? Tiedän, kuulostaa typerältä mutta nyt olisi paikka kertoa miten tämä prosessi oikeasti menee..
Ilmeisesti tuonela on jonkin sortin odotuspaikka, mutta Raamattu ei siitä ihmeemmin kerro, eikä tällä olekaan erityisesti väliä, koska ainoastaan sillä on merkitystä, mitä tapahtuu tuon odotuksen jälkeen. Ja sen jälkeen kun olet kuollut niin puolestasi ei voida tehdä mitään. Katolisten kiirastuliopetus on puhdasta harhaoppia, jota ei Raamatusta löydy.
"Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista." Matteus 24.
"Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen". 20:11