Sä puhuit uskonnosta, et uskosta. Joten mun pointti on ihan validi.
Että kun mä puhun uskonnosta niin sä voit kuvitella, että mä puhun buddhalaisuudesta? Noh, ei ole ainoa kuvittelemasi asia. Jätän tän modeille nyt, moikka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sä puhuit uskonnosta, et uskosta. Joten mun pointti on ihan validi.
Ei, vaan budhalaisuutta pidätään sun kuvailun kaltaisena uskontona. Ja tällä pohjalla halusin osoittaa että kaikkea voi käyttää vallan pönkittämiseen ja väkivaltaan.Että kun mä puhun uskonnosta niin sä voit kuvitella, että mä puhun buddhalaisuudesta? Noh, ei ole ainoa kuvittelemasi asia. Jätän tän modeille nyt, moikka.
Ehkä kannattanee täsmentää että sinulla on mielikuva että "buddhalaisuus on vain meditointia". Samalla periaatteella kristinusko on vain jeesustelua, islam allahu akbaria, kalastus koukun heittelemistä veteen ja autoilu ratin heiluttelua.Siten, että yleinen kuva budhalaisuudesta on että se keskittyy vain meditaatioon. En osaa sanoa kuinka hyvin se vastaa budhalaisuutta uskontona, mutta tuosta nähdään, että kaikkea voi käyttää väkivaltaan.
Kiistätkö tuon yleisen kuvan ja onko sulla jotain perusteita että että budhalaisuus ei ollisi pitkälti meditaatiota, jossa aasian munkit jotka ryhtyvät väkivaltaan, ei olisi vain pieni päästään vinksahtanut joukko?Ehkä kannattanee täsmentää että sinulla on mielikuva että "buddhalaisuus on vain meditointia". Samalla periaatteella kristinusko on vain jeesustelua, islam allahu akbaria, kalastus koukun heittelemistä veteen ja autoilu ratin heiluttelua.
Käytännössähän uskovaiset ovat se ryhmä jotka pitävät aika universaalisti sitä omaa näkemystään Ainoana Oikeana™ totuutena. Ateismihan ei ota tuohon kantaa, ateismi ottaa kantaa vain siihen yhteen asiaan, ei muuhun.
Uskonnolla on väliä ihmisten tekojen suhteen siinä vaiheessa, kun uskonnollinen organisaatio astuu kehiin. Katolisen kirkon sekä muutamien kotimaisten uskonlahkojen systemaattinen ja organisoitu pedofiilien suojelu hyviä esimerkkejä. Lisäksi tietty ISIS ja muut väkivaltaiset äärilahkot.Kiistätkö tuon yleisen kuvan ja onko sulla jotain perusteita että että budhalaisuus ei ollisi pitkälti meditaatiota, jossa aasian munkit jotka ryhtyvät väkivaltaan, ei olisi vain pieni päästään vinksahtanut joukko?
Kuinka paljon esimerkiksi kristinusko ahdistaa ja puuttuu elämääsi? Demokratiassa ja politiikassa ylipäänsä näkyy ja kuuluu eri eturyhmien edustajat olivat he arvoiltaan, moraalikäsityksiltään, seksuaaliselta suuntautumiseltaan tai miltä tahansa muulta näkökantilta mitä mieltä asioista tahansa. Voit olla huoleti, että (harras) kristinusko tulee aina olemaan marginaaliryhmä, jonka vaikutus on ja tulee olemaan myöskin marginaalista päivän politiikassa, vaikka eräs Räsänen avaisikin ajatusmaailmaansa kerran vuodessa.Eipä nuo uskot ketään häiritsisi jos niitä harjoitettaisiin omissa oloissaan ilman uskonnollista politiikkaa ja muiden elämään puuttumista.
Kuinka paljon esimerkiksi kristinusko ahdistaa ja puuttuu elämääsi? Demokratiassa ja politiikassa ylipäänsä näkyy ja kuuluu eri eturyhmien edustajat olivat he arvoiltaan, moraalikäsityksiltään, seksuaaliselta suuntautumiseltaan tai miltä tahansa muulta näkökantilta mitä mieltä asioista tahansa. Voit olla huoleti, että (harras) kristinusko tulee aina olemaan marginaaliryhmä, jonka vaikutus on ja tulee olemaan myöskin marginaalista päivän politiikassa, vaikka eräs Räsänen avaisikin ajatusmaailmaansa kerran vuodessa.
Sen sijaan islam on keskimäärin aika eri luokkaa yhteiskunnan näkökulmasta kuin länsimaissa totuttu kristinusko. Sen ytimessä oleva ikuinen laki, šaria, näkyy muslimienemmistöissä maissa aivan eri näköisenä kuin kristinuskon vaikutukset ikinä lainsäädännössämme. Enemmän olisin sinuna huolissani muslimipainotteisesta maahanmuutosta, sillä jos skandinaavinen koulutuksen, individualismin ja liberalismin voimistama sekularisaatio ei pure heidän jälkeläisiinsä ja sitä kautta huikeaan syntyvyyteen...
Mitäs tiedät että elämällä on tarkoitus? Tiedehän antaa vastaukseksi että ei ole tarkoitusta. Huomaa että satuja ei voi tieteellä osoittaa saduiksi joten yritä pysyä faktoissa.Maailmassa on kahdenlaisia asioita on asioita joista voi saavuttaa lopullisen varmuuden tieteen avulla ja on asioita mistä ei mitenkään voi saada lopullista varmuutta. Esimerkiksi elämän tarkoitus on sellainen asia mihin tieteellä ei voi mitenkään saada vastausta. Voit tutkia fysiikkaa ja atomeita koko elämäsi pääsemättä millikään eteenpäin elämäntarkoituksen suhteen. Vaikka ihminen ymmärtäisi fysiikan kaiken teorian ja aika-avaruuden täydellisesti se ei siltikään tarjoaisia elämän tarkoitukseen yhtään minkäänlaista vastausta.
Kuinka paljon esimerkiksi kristinusko ahdistaa ja puuttuu elämääsi? Demokratiassa ja politiikassa ylipäänsä näkyy ja kuuluu eri eturyhmien edustajat olivat he arvoiltaan, moraalikäsityksiltään, seksuaaliselta suuntautumiseltaan tai miltä tahansa muulta näkökantilta mitä mieltä asioista tahansa. Voit olla huoleti, että (harras) kristinusko tulee aina olemaan marginaaliryhmä, jonka vaikutus on ja tulee olemaan myöskin marginaalista päivän politiikassa, vaikka eräs Räsänen avaisikin ajatusmaailmaansa kerran vuodessa.
Sen sijaan islam on keskimäärin aika eri luokkaa yhteiskunnan näkökulmasta kuin länsimaissa totuttu kristinusko. Sen ytimessä oleva ikuinen laki, šaria, näkyy muslimienemmistöissä maissa aivan eri näköisenä kuin kristinuskon vaikutukset ikinä lainsäädännössämme. Enemmän olisin sinuna huolissani muslimipainotteisesta maahanmuutosta, sillä jos skandinaavinen koulutuksen, individualismin ja liberalismin voimistama sekularisaatio ei pure heidän jälkeläisiinsä ja sitä kautta huikeaan syntyvyyteen...
1. Kohta varmaan on syrjivää kieltää menemästä useamman ihmisen kanssa avioliittoon yhtäaikaa,
2. sen jälkeen varmaan todetaan että alaikäinen saa päättää oman sukupuolen ja pääsee omasta tahdosta leikkauksiin, mutta silti ei ole kykenevä päättämään päihteiden käytöstä. Tämä on ristiriitaista ja saman LGBTQIAPK liikkeen ajamaa ideologiaa, ja noita pipipää kirjaimia tulee silloin tällöin lisää, jotka vaatii valtiolta muutakin, kuin oikeutta seinän sisällä tehdä mitä lystää, mm sukupuolten moninaisuus(ei ole. On vain 2 kpl. Muut on käyttäytymismalleja).
Ei uskovaisilla kupli homoasiat millään erityisellä tavalla. Se aihepiiri nyt sattuu trendaamaan yhteiskunnallisella tasolla tällä hetkellä, jolloin on myyvää kysyä(/kaivaa arkistoja) välillä konservatiivisilta uskovaisilta miltä kehitys näyttää heidän uskonsa näkövinkkelistä. Yhtä hyvin voisi sanoa, että voisiko suuri ja äänekäs muu kansa antaa marginaaliryhmä uskovaisten olla.Jännä, että se uskovaisilla aina lopulta kuplii pintaan tämä homokauhu ja erilaisuuden kammo. Olis oikeitakin asioita, joihin koettaa puuttua vaan pakko silti koettaa näitä marginaaliryhmiä kiusata.
1. Mitä haittaa siitä on, että avioliitossa on enemmän kuin kaksi henkeä keskenään?
2. Norjassa on nyt viisi vuotta saanut vanhempiensa luvalla ja omasta tahdostaan alaikäisenä vaihdattaa virallisen sukupuolensa kirjoissa toiseksi, yhteiskunta ei ole romahtanut anarkiaan. Vaikka alaikäisenä pääsis omalla ilmoituksella leikkaukseen ei yhteiskunta siltikään romahtaisi koska asialla ei isossa kuvassa ole mitään merkitystä. Päihteet sen sijaan aiheuttaa universaalisti tunnettuja yhteiskunnallisia ongelmia, joten niiden rajoittamiselle on ihan oikea peruste vaikka näenkin että yksilön pitäisi olla itse vastuussa päihteidenkäytöstään ja esimerkiksi huumeiden laillistamisella on tutkitusti ja empiirisesti vain positiivinen vaikutus yhteiskuntaan vrt. Niiden laittomuus
1. Kun tämä trendaava aihe edelleen näemmä puhututtaa, niin eikö lgtptq/poly/jne -avioliitotkin voisi pysyä maistraatissa ja antaa kirkon olla ja toimia rauhassa oman perustuksensa kanssa ja mukaan.
1. Kun tämä trendaava aihe edelleen näemmä puhututtaa, niin eikö lgtptq/poly/jne -avioliitotkin voisi pysyä maistraatissa ja antaa kirkon olla ja toimia rauhassa oman perustuksensa kanssa ja mukaan.
Heti kun yritysten, yhteisöjen ja henkilöiden kirkollisverotus loppuu kokonaan ja ev.lut. kirkot alkavat rahoittamaan toimintaansa itse keräämillään jäsenmaksuilla, kuten muutkin lahkot. Ja samalla kaikki rituaalit suvivirsistä joulurauhan julistuksiin pois tai puhtaan sekulaarisiksi.
Sen jälkeen toimikoot kuten lystäävät, lakien puitteissa. Eli esimerkiksi työsyrjintää ei edelleenkään kannata alkaa harjoittamaan.
LähdeKirkollisveroa ei tule sekoittaa yhteisöveroon. Valtio nimittäin maksaa kirkolle vuosittain osuuden yhteisöverosta, jota yritysten pitää maksaa. Maksun syy on se, että Suomen laki velvoittaa kirkon mm. hoitamaan hautaustoimea. Valtion kirkolle antama osuus yhteisöverosta ei kuitenkaan riitä edes hautaustoimen maksuihin.
Suvivirsi ja joulurauhan julistus näemmä voi aiheuttaa aika yliampuvan reaktion, kertoo ehkä aika agressiivisesta suhtautumisesta ko. aihepiiriin.
Lähde
Kirkollisveroa ei henkilöiden halutessaan tarvitse maksaa. Suvivirsi ja joulurauhan julistus näemmä voi aiheuttaa aika yliampuvan reaktion, kertoo ehkä aika agressiivisesta suhtautumisesta ko. aihepiiriin.
Yhteisövero pitää maksaa.Kirkollisveroa ei henkilöiden halutessaan tarvitse maksaa
Kysyit missä se näkyy meidän elämässä niin näin se näkyy ja olet näemmä samaa mieltä.Suvivirsi ja joulurauhan julistus näemmä voi aiheuttaa aika yliampuvan reaktion, kertoo ehkä aika agressiivisesta suhtautumisesta ko. aihepiiriin.
Ei uskovaisilla kupli homoasiat millään erityisellä tavalla. Se aihepiiri nyt sattuu trendaamaan yhteiskunnallisella tasolla tällä hetkellä, jolloin on myyvää kysyä(/kaivaa arkistoja) välillä konservatiivisilta uskovaisilta miltä kehitys näyttää heidän uskonsa näkövinkkelistä. Yhtä hyvin voisi sanoa, että voisiko suuri ja äänekäs muu kansa antaa marginaaliryhmä uskovaisten olla.
1. Kun tämä trendaava aihe edelleen näemmä puhututtaa, niin eikö lgtptq/poly/jne -avioliitotkin voisi pysyä maistraatissa ja antaa kirkon olla ja toimia rauhassa oman perustuksensa kanssa ja mukaan.
2. Se, että alaikäiset joilla oma identiteetti voi välillä luontaisestikin olla "hukassa" ja päälle jopa esim. mielenterveyteen liittyviä tilanteita, on mielestäni vastuutonta tarjota "työkalupakista" lääkkeeksi huomattavan peruuttamatonta ratkaisua.
Itse asiassa maailmassa on tuskin mitään asioita mistä saadaan koskaan lopullista varmuutta. Tiede ei ainakaan näin ajattele. Taas kerran uskonnot ovat niitä, jotka väittävän absoluuttista tietoa olevan. Toiseksi, kun vihjaat että elämällä olisi tarkoitus, tarkoitatko jotain universaalia elämän tarkoitusta, vai mitä ajat tällä takaa? Ensinnäkin sinut pitäisi pystyä todistamaan, että elämällä on todella joku tarkoitus. Itse sanoisin, että elämällä itsessään luonnonilmiönä ei ole mitää tarkoitusta, elävillä olennoilla voi olla omia tarkoitusperiään, mutta ne ovat subjektiivisia ja vaihtelevat henkilöittäin. Minä ainakin tiedän oman tarkoitukseni, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. Mutta se pätee vain minuun, ei muihin.Maailmassa on kahdenlaisia asioita on asioita joista voi saavuttaa lopullisen varmuuden tieteen avulla ja on asioita mistä ei mitenkään voi saada lopullista varmuutta. Esimerkiksi elämän tarkoitus on sellainen asia mihin tieteellä ei voi mitenkään saada vastausta. Voit tutkia fysiikkaa ja atomeita koko elämäsi pääsemättä millikään eteenpäin elämäntarkoituksen suhteen. Vaikka ihminen ymmärtäisi fysiikan kaiken teorian ja aika-avaruuden täydellisesti se ei siltikään tarjoaisia elämän tarkoitukseen yhtään minkäänlaista vastausta.
Kirkon osuus yhteisöverosta korvattiin suoralla valtionavustuksella, eli yhteisöverosta ei enää mee kirkolle 2021 alkaen. Veroista maksetaan paljon asioita, jotka eivät edistä elämääni tai vastaa arvomaailmaani, esim. SETA saa yhtä paljon yhteisöveroista avustuksia kuin kirkko valtionrahoitusta jos en väärin tulkinnut lukuja.Ei tarvitse mutta yritysten ja yhteisöjen tarvitsee. Olisiko sinusta ok, että alettaisiin verotuksen kautta rahoittamaan moskeijoita samalla tavalla?
Ks. yllä historiallinen/kulttuurinen aspekti.Yhteisövero pitää maksaa.
Kysyit missä se näkyy meidän elämässä niin näin se näkyy ja olet näemmä samaa mieltä.
Kirkon osuus yhteisöverosta korvattiin suoralla valtionavustuksella, eli yhteisöverosta ei enää mee kirkolle 2021 alkaen. Veroista maksetaan paljon asioita, jotka eivät edistä elämääni tai vastaa arvomaailmaani, esim. SETA saa yhtä paljon yhteisöveroista avustuksia kuin kirkko valtionrahoitusta jos en väärin tulkinnut lukuja.
Oli kristinuskosta mitä mieltä tahansa, sillä on huomattavaa kulttuurillista vaikutusta Suomessa ja suomalaisiin, joten jo pelkästään tästä näkökulmasta sitä on mielestäni oikeutettu tukemaan valtion toimesta, vähän kuten saamelaisia jne.
Sinustako kulttuurihistoriallisia kirkkorakennuksia ei tarvitse suojella tai niiden kunnossapitoa rahoittaa?Viestissäni oli tasan yksi kysymys, hyvin väistit sen.
Sinustako kulttuurihistoriallisia kirkkorakennuksia ei tarvitse suojella tai niiden kunnossapitoa rahoittaa?
Ensin pois yritysten ja yhteisöjen kirkollisvero. Seurakunnat saisivat tulla toimeen omalla jäsenhankinnallaan ja heidän maksamallaan jäsenmaksulla. Historiallisesti merkittävät kirkkorakennukset vaikka museoviraston hoitoon jos eivät kykene niistä huolehtimaan. Ja kaikkiin valtion toimintoihin uskonnottomuus perusolettamukseksi. Mitä mieltä on vaikkapa vannoa sotilasvala sellaiselle taholle, jonka olemassaoloon ei edes usko, vain siksi, että pääsee helpoimmalla kun menee ison porukan mukana?
Muutkin yritykset maksaa itse kiinteistöistään ja tonteistaan. Miksi kaikkivoipa olento ei itse voi pitää huolta omistaan?Sinustako kulttuurihistoriallisia kirkkorakennuksia ei tarvitse suojella tai niiden kunnossapitoa rahoittaa?
Kirkko saa rahaa vain tämän kaltaisiin kohteisiin, kuten hautausmaidein ylläpito.
Sori tämä oli mennyt ohi.Olenko kirjoittanut niin? Vai olkiukottaako muuten vaan?
Jep. Teatterit, museot ja orkesteritkin saisi ryhdistäytyä ja tehdä omin hartein hommia ilman tämänkin vuoden 130 miljoonaa meidän verovaroja.Muutkin yritykset maksaa itse kiinteistöistään ja tonteistaan. Miksi kaikkivoipa olento ei itse voi pitää huolta omistaan?
Ehkä niitä uskovaisia ei enää montaa löytyisi jos pitäisi omalta tililtä maksaa oma osa kuluista.
Mutta onko ne kulttuurihistoriallisesti arvokkaita?Muutkin yritykset maksaa itse kiinteistöistään ja tonteistaan.
Kierrät kuin kissa kuumaa puuroa kysymystä muiden uskontojen paljontapaikkojen rahoituksesta. Miten teatterit, museot ja orkesterit tähän ketjuun edes liittyy? Ketju tarvitsee näköjään moderointia vartin välein...Jep. Teatterit, museot ja orkesteritkin saisi ryhdistäytyä ja tehdä omin hartein hommia ilman tämänkin vuoden 130 miljoonaa meidän verovaroja.
Myönnän tarttuneeni jo ohi menneeseen Tommyn kommenttiin. Olennainen pointti on kuitenkin teikäläisen moskeijavetoon, että kirkon tukemisella on selkeä kulttuurihistoriallinen kytkös, joka asettaa sen eri asemaan kuin moskeijoiden valtionapu. Tähän totesin, että hyväksyn verovarojen hupenemisen myös itselleni toisarvoisiin kohteisiin. En odota toki sinulta samaa ajattelumallia.Kierrät kuin kissa kuumaa puuroa kysymystä muiden uskontojen paljontapaikkojen rahoituksesta. Miten teatterit, museot ja orkesterit tähän ketjuun edes liittyy? Ketju tarvitsee näköjään moderointia vartin välein...
Mutta hyväksyisitkö jos muut uskonnot saisivat samanlaiset osuudet yhteisistä rahoista ja niiden sisältöä tungettaisiin virsien tavoin sinnetänne?Myönnän tarttuneeni jo ohi menneeseen Tommyn kommenttiin. Olennainen pointti on kuitenkin teikäläisen moskeijavetoon, että kirkon tukemisella on selkeä kulttuurihistoriallinen kytkös, joka asettaa sen eri asemaan kuin moskeijoiden valtionapu. Tähän totesin, että hyväksyn verovarojen hupenemisen myös itselleni toisarvoisiin kohteisiin. En odota toki sinulta samaa ajattelumallia.
Ne historialliset ja arvokkaat kirkkorakennukset, jotka eivät ilman tukea pärjää voitaisiin siirtää museovirastolle, seurakunnat voisivat sitten vuokrata tiloja sieltä, tai vaikka toimia siellä jonkinlaisena historian havinaa tyyppisenä näytöksenä periaatteella "tommoisia ne palvontamenot oli..."
Toisaalta moni vuosilta 1950 - 1980 oleva rakennus on museoviraston, yms mukaan arvokas ja suojeltava rakennus, joten uskoisin että kirkkojen ylläpitoon annetaan samalla logiikalla rahaa. Se on sitten eri asia onko kys. rakennus oikeasti arvokas.Aika vähän oikeasti arvokkaita ja vanhoja kirkkorakennuksia on. Suuri osa on menneiltä vuosikymmeniltä. Ei muuta kuin jäsenistön maksettaviksi kaikki paitsi muutama keskeinen historiallinen rakennus.
Jos kirkon jäsenet eivät halua edes omia palvontapaikkojaan kustantaa, niin eipä kovin uskottavaa uskomista touhu ole.
Mutta valtio ei tietääkseni anna rahaa kaikkien kirkkojen ylläpitoon. Eli on teidän tehtävä osoittaa että rahaa annetaan uskonnon harjoittamiseen, eikä oikeasti sinne minne pitääkin.
Mitäs tiedät että elämällä on tarkoitus? Tiedehän antaa vastaukseksi että ei ole tarkoitusta. Huomaa että satuja ei voi tieteellä osoittaa saduiksi joten yritä pysyä faktoissa.
Itse asiassa maailmassa on tuskin mitään asioita mistä saadaan koskaan lopullista varmuutta. Tiede ei ainakaan näin ajattele. Taas kerran uskonnot ovat niitä, jotka väittävän absoluuttista tietoa olevan. Toiseksi, kun vihjaat että elämällä olisi tarkoitus, tarkoitatko jotain universaalia elämän tarkoitusta, vai mitä ajat tällä takaa? Ensinnäkin sinut pitäisi pystyä todistamaan, että elämällä on todella joku tarkoitus. Itse sanoisin, että elämällä itsessään luonnonilmiönä ei ole mitää tarkoitusta, elävillä olennoilla voi olla omia tarkoitusperiään, mutta ne ovat subjektiivisia ja vaihtelevat henkilöittäin. Minä ainakin tiedän oman tarkoitukseni, jos sitä sellaiseksi voi sanoa. Mutta se pätee vain minuun, ei muihin.
Mikä yleensä on "henkilökohtainen totuus"? Asia on tosi vain silloin jos sen voi todistaa (edit ) ja tosiasia on tosi kaikille tarkkailijoille. Jos omassa haavemaailmassaa on päättänyt jonkin asian olevan tietyllä tavalla, niin se on henkilökohtaista kuvitelmaa tai korkeintaan mielipide.
Jos joku alkaa kertomaan "henkilökohtaisia totuuksia", niin silloin alkaa hällytyskellot soimaa, tulee lähinnä mieleen että nyt tulee sitä itteään.Noihin fakta juttuihin sanon sen, että puhun henkilökohtaisista totuuksista et pysty kiistämään niitä mitenkään ja jos kiistät niin päädyt samalla kiistämään myös ihmisen kyvyn itsenäiseen ajatteluun. Henkilökohtaiset totuudet jos kiistää väistämättä kiistää myös ihmisen kyvyn ajatella ja muodostaa abstraktioita ajattelussaan ympäröivästä maailmasta, jolloin myös itse tiede muuttuu mahdottomaksi.
Samaan kategoriaan menee näillä periaatteilla valtaapitävien tahojen mikä tahansa uskomus/ismi/aate johon argumentointiansa nojaavat. Ei uskonto ole ainoa "vesiperä" yhteiskunnallisten argumentointien perustoina.Ja jotta tämä liittyisi uskontoon, niin olen sitä mieltä että jokainen voi omassa päänupissaan uskoa ihan mihin tykkää, eikä se minua haittaa. Uskonto rupeaa haittaamaan minun elämää siinä vaiheessa, kun yhteiskunnan valtaapitävät tahot rupeavat perustelemaan sääntöjä ja lakeja uskonnolla ja jollain Jumalan sanalla jota en usko alkuunkaan.
Just näin. Eli jos lakiin kirjataan jokin kielto, niin se pitäisi perustella jollain tieteellisellä tutkimuksella tai vastavaalla, joka osoittaa kyseisen kielletyn asian haitallisuuden. Ja jos sellaista perustetta ei löydy, niin kielto on turha.Samaan kategoriaan menee näillä periaatteilla valtaapitävien tahojen mikä tahansa uskomus/ismi/aate johon argumentointiansa nojaavat. Ei uskonto ole ainoa "vesiperä" yhteiskunnallisten argumentointien perustoina.
Samaan kategoriaan menee näillä periaatteilla valtaapitävien tahojen mikä tahansa uskomus/ismi/aate johon argumentointiansa nojaavat. Ei uskonto ole ainoa "vesiperä" yhteiskunnallisten argumentointien perustoina.
Niin ihmiset tupaavat toitottaa sitä oman uskontonsa sanomaa. Kukaan ei sitäpaitsi ole väittänytkään että tieteeaiheuttaisi ongelmia, mutta tieteellinen metodi on kuitenkin edelleen ylivertainen ongelmien ratkaisussa. Vai onko sinulla joku parempi menetelmä tiedossa?Ei uskonnot mitään väitä vain ihmisen väittävät. Uskonto on vain selitys. Usko taas on henkilökohtainen kokemus jostain asiasta kuten vaikka siitä, että uskoo suomen olevan olemassa tai uskoo rahalla olevan arvoa tai uskoo, että ei satu kuolemaan huomenna. Itse määrittelen uskonnon niin, että se kattaa kaikki ne asiat mistä lopullista varmuutta ei voi koskaan saavuttaa.
Itse taas näen maailman niin, että suurin osa asioista on pelkästään uskonvaraista toimintaa ja hyvin harvasta asiasta lopulta on mitään lopullista varmuutta. Et voi olle varma oletko enää tunnin päästä elossa. Et voi olla varma mitä kaikkea sinulle elämässä tapahtuu. Kaikki ihmisen kehittämä tiede on hyvin puutteellista ja usein johtaa vain uusiin ongelmiin kuten ympäristö ongelmat, liiallinen väestön kasvu, alhainen syntyvyys (jossain maissa). Esim. aikoina jolloin tiedettä ei pakotettu nykyisellä tavalla syntyvyys oli ihan toisenlainen se, että tietty porukka käyttäytyy kuin tieteestä ei olisi mitään ongelmia on aika lapsellinan tapa ajatella asioista suuremmassa mitassa.
Tieteessä, ja noin niin kuin totuudessa ylipäätään, on se jännä juttu, että asiat ovat mitä ne ovat riippumatta siitä, mitä joku haluaisi niiden olevan tai vaikka niistä tulisi paha mieli. Ei liiallinen väestönkasvu mihinkään katoa, vaikka sulkisi silmänsä ja lakkaisi puhumasta siitä.Kaikki ihmisen kehittämä tiede on hyvin puutteellista ja usein johtaa vain uusiin ongelmiin kuten ympäristö ongelmat, liiallinen väestön kasvu, alhainen syntyvyys (jossain maissa). Esim. aikoina jolloin tiedettä ei pakotettu nykyisellä tavalla syntyvyys oli ihan toisenlainen se, että tietty porukka käyttäytyy kuin tieteestä ei olisi mitään ongelmia on aika lapsellinan tapa ajatella asioista suuremmassa mitassa.
Jos joku alkaa kertomaan "henkilökohtaisia totuuksia", niin silloin alkaa hällytyskellot soimaa, tulee lähinnä mieleen että nyt tulee sitä itteään.
Jos yrtät sanoa että joku näkee värejä, siis jotain sellaista mitä keskiverto ihminen ei näe, niin joo, jotkut voivat nähdä, ei siinä mitään hän näkee.
Moni näkee unia ja siitä on hyvin monenlaisia muistikuvia (vai miten sen sanotaan), ei siinä mitään, niinhän se on.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.