Tässä ei varmaankaan tarkoiteta mitää klassista "katujulistamista", vaan jokapäiväistä elämää asioista jotka vaikuttavat meidän kaikkien elämään, kuten esimerkiksi Päivi Räsäsen ja Trumpin (vähän kauempaa esimerkki tosin) uskovaissävytteisset lausunnot.
Mikä saa sut uskomaan että sun "evankeliumis" on oikea ja näiden muiden väärä?
fi.wikipedia.org
Tähän nyt sitten tulee myös niitä monien vihaaamia raamatun jakeita selvennyksi.
Noin 700v ennen Kristusta eläneen profeetta Jesajan kirjoitus tulevasta ilosanomasta, sen tuojasta ja seuraksista antaa loistavan pohjan sille millainen Jumalan suunnittelema pelastusuunnitelma on.
1Kuka uskoo meidän julistuksemme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
2Hän kasvoi Herran edessä kuin vesa, kuin juurivesa kuivasta maasta. Ei ollut hänellä komeutta eikä kauneutta. Me näimme hänet, mutta hänellä ei ollut hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
3Hän oli halveksittu ja ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
4Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän kärsi. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5mutta häntä haavoitettiin meidän rikkomustemme tähden, runneltiin meidän pahojen tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällään, että meillä olisi rauha, ja hänen haavojensa kautta meidät on parannettu.
6Kaikki me vaelsimme eksyksissä kuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra pani hänen päälleen kaikkien meidän syntivelkamme.
7Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut. Kuin karitsa, joka viedään teurastettavaksi, kuin lammas, joka on ääneti keritsijöittensä edessä, ei hänkään suutansa avannut.
8Sorrettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen aikalaisistaan sitä ajatteli? Sillä hänet leikattiin pois elävien maasta, minun kansani rikkomusten tähden rangaistus kohtasi häntä.
9Hänelle annettiin hauta jumalattomien joukossa, mutta rikkaan luo hän tuli kuoltuaan, sillä hän ei ollut tehnyt vääryyttä eikä hänen suussaan ollut petosta.
10 Herranäki hyväksi ruhjoa häntä, lyödä häntä kärsimyksellä. Jos sinä asetat hänen sielunsa vikauhriksi, hän saa nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttaan.
11 Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä työnsä hedelmän ja tulee ravituksi. Tuntemisensa kautta minun vanhurskas palvelijani vanhurskauttaa monet, ja hän kantoi heidän pahat tekonsa.
12Sen tähden minä annan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän jakaa saalista, sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemalle, ja hänet luettiin pahantekijöiden joukkoon. Hän kantoi monien synnit ja rukoili pahantekijöiden puolesta.
Tavallisen oloinen ihmisten hyljeksimä ja halveksima, mutta Jumalan valitsema mies, joka on itse synnitön,mutta ottaa vapaaehtoisesti päälleen rangastuksen toisten synneistä. Kipujen mies ei valita tai pyri tarjoamaan selityksiä vaan kärsii aina tuskaiseen kidutuskuolemaan asti omiensa puolesta.
Johannes jatkaa 3.luvussa:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Kipujen mies on Jumalan Poika (Jumala itse) ja hänen kärsimänsä sovitus saadaan uskon kautta. Jumala ei suunnitellut tuhoamissuunnitelmaa, vaan pelastusuunnitelman, josta osalliseksi pääsevä pelastuu. Pelastussuunnitelman hylkääjä tuomitsee itsensä päätöksellään,
Matteus 10: Jos joku tahtoo minun perässäni tulla, hän kieltäkään itsensä ja ottakaan ristinsä ja seuratkaan minua.
Kyseessä ei ole pakko tai vahinko vaan tahdon teko. Ristin olalle nostaminen on Jeesuksen pilkan ja hyljeksynnän kantamista tunnustautumalla Hänen seuraajaakseen. Ja itsensä kieltäminen omien unelmien ja suunnitelmien antamista Jumalalle, joka antaa tilalle oman suunnitelmansa ihmisen elämälle.
Ja jatkaa:
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. 33Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. 34Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan. 35Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan; 36ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'. 37Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; 38ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias. 39Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. 40Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.
Jeesuksen seuraaminen maksaa kaiken. Hänen ja Hänen valtakuntansa tulee aina olla ensimmäisenä, myös perhettä edellä uskovan sydämessä. Koko pienen elämänsä antaja pääsee osalliseksi todellisesta elämästä Jeesuksessa. Jeesus lupaa, että niinkuin Häntä niin myös Hänen omiaan tullaan vainoamaan ja usein vainon lähde on oma perhe, puoliso tai lapsi.
Ja katso,
minä olen teidän kanssanne joka
päivä maailman loppuun asti.
Jeesuksen oma ei ole koskaan yksin, kaikkivaltias on aina rinnalla
Ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.
Lopulta kaikki elämän murheet ja koettelemukset päättyvät lopullisesti. Taivaasta on raamatusta puhuttu aika niukasti, mutta missä on Jumala niin siellä on autuas olla (vanha sana, mutta eritäin kuvaava edelleen).
Siinä hyvin lyhyesti ja pintapuolisesti evankeliumin rakennusaineksia josta raamattu puhuu. Niihin ei kuulu ihmisten painostus tai pelottelu. Elämänsä Jeesukselle antavalle raamattu lupaa syntien anteeksiannon, iloa, rauhaa ja Jeesuksen läsnäolon sekä niin maan päällä kuin taivaassakin. Mutta uskovalle "kuuluu" myös vaino ja pilkka muodossa tai toisessa. Mitään ylimaallista terveyttä tai mammonaa ei luvata vaan Jumala antautuu itse uskovan Isäksi, Veljeksi a ystäväksi ikuisesti.
Lustetta on viljan seassa paaaljon. Luvataan terveyttä, jonka saa uskomalla., rikkautta jonka saa vaatimalla ja valtaa jonka saa ottamalla. Lisäksi kaiken mitä haluaa, voi käskeä Jumalaa antamaan. Sanotaan, että eihän köyhät ja sairaat ryysyläiset voi maailmankaikkeuden Luojaa edustaa. Unohdetaan näppärästi, että Jeesus eli kodittomana omistamatta juuri mitään. Törkeintä tämä on afrikan maissa mihin tämä ns menestysteologia tai voimateologia uppoaa kuin veitsi voihin. Saarnaaja uskottelee, että mitä enemmän kylvät omaisuutta Jumalan peltoon (saarnaajan taskuun) niin sitä enemmän Jumala sulle antaa takaisin ja köyhistä köyhimmät antavat viimeiset roponsa miljonäärisaarnaajalle. Huomattuaan ettei homma toimikaan, kiroaa jumalan ja etääntyy pelastuksesta.