Uniapnea

Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Mitä muuta uniapneatutkimuksissa tehdään kuin seurataan yön yli hengityskatkoksia laitteella x? Tsekataanko purentaa, ahtauksia kurkussa/nenässä yms.?

Onko julkisella ollut pitkiä jonoja tutkimuksiin?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 107
Mitä muuta uniapneatutkimuksissa tehdään kuin seurataan yön yli hengityskatkoksia laitteella x? Tsekataanko purentaa, ahtauksia kurkussa/nenässä yms.?

Onko julkisella ollut pitkiä jonoja tutkimuksiin?
Riippuu varmaan kunnasta, itsellä meni muistaakseni vajaa pari kk päästä ensin lääkäriin mutta sen jälkeen tutkimuksiin pääsi lähetteellä viikossa kun kunta ostaa ne yksityiseltä.

Itse tutkimuksessa seurattiin unta, heräämisiä, hengityskatkoja, liikettä sekä veren happitasoa rinnuksille ripustettavalla härvelillä missä kaikki anturit oli kiinni.

Lääkärikäynti sisälsi perus hengitysäänien ja nielun tsekkaamisen sekä kartoituksen haastattelun muodossa, mutta ei mitään syvällisempiä tutkimuksia. Ennen lääkärikäyntiä otettiin myös labrat verinäytteistä ja sydänfilmi.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
517
Onko kukaan käyttänyt tota cbd öljyä? Itellä on ton apnean lisäksi tosi vaikea nukahtaa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Useamman vuoden käytön jälkeen alkanut mennä nenä tukkoon nukkumaan mennessä. Nenämaski käytössä.En muista aikaisemmin olleen näin tukossa. Helpottaa heti kun ottaa maskin pois ja nousee jaloilleen.
Kostutin käytössä, asetus 7. Kokeiltu viiveaika 5min ja auto. Ei eroa.
Pakko nousta ja käyttää avaavaa nenäsuihketta (Otrivin).
Kokeiltu kosteuttavia suihkeita, Mar 5%, sarvikuonokannu ja suolaliuos, seesamiöljysuihke. Ei mainittavaa apua.
Nyt Avamys käytössä, pari päivää vasta takana.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Useamman vuoden käytön jälkeen alkanut mennä nenä tukkoon nukkumaan mennessä. Nenämaski käytössä.En muista aikaisemmin olleen näin tukossa. Helpottaa heti kun ottaa maskin pois ja nousee jaloilleen.
Kostutin käytössä, asetus 7. Kokeiltu viiveaika 5min ja auto. Ei eroa.
Pakko nousta ja käyttää avaavaa nenäsuihketta (Otrivin).
Kokeiltu kosteuttavia suihkeita, Mar 5%, sarvikuonokannu ja suolaliuos, seesamiöljysuihke. Ei mainittavaa apua.
Nyt Avamys käytössä, pari päivää vasta takana.
Täällä on varmaan jo melkein kuukausi ollut putkeen Naso Ratiopharm käytössä joka päivä kun nenä on koko ajan tukossa. Tai ei oikeastaan edes tukossa, sieraimet vaan tuntuu todella ahtaalta, räkää tai muuta limaa ei pahemmin tunnu olevan. Viikkoa pidempään ei saisi noita nenäsumuja käyttää, mutta on pakko kun tuntuu että tukehtuu kokokasvomaskiin. Kosteuden nostaminen laitteesta ei auta, tuntuu että se jopa pahentaa. Nyt on menty sitten minimikosteudella ja nenäsumulla joka ilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Useamman vuoden käytön jälkeen alkanut mennä nenä tukkoon nukkumaan mennessä. Nenämaski käytössä.En muista aikaisemmin olleen näin tukossa. Helpottaa heti kun ottaa maskin pois ja nousee jaloilleen.
Kostutin käytössä, asetus 7. Kokeiltu viiveaika 5min ja auto. Ei eroa.
Pakko nousta ja käyttää avaavaa nenäsuihketta (Otrivin).
Kokeiltu kosteuttavia suihkeita, Mar 5%, sarvikuonokannu ja suolaliuos, seesamiöljysuihke. Ei mainittavaa apua.
Nyt Avamys käytössä, pari päivää vasta takana.
Itse otin aika alussa tuon viiveen kokonaan pois käytöstä kun tuntui, että ei tullut sen kanssa tarpeeksi ilmaa ja joutui vetämään hirveän pitkään henkeä. Nostin myös alapaineen itse 6:sta 8:iin josta tuli vähän sanomista unihoitajalta, mutta sanoi myös että ihan oikein olin säädön tarpeen itse arvioinut.

Itsellä hyvin myös hoito alkanut, sierainmaskilla mennään, ja heti ekasta yöstä on nukkuminen sujunut hyvin. Sellasta 0.2-1.5 on AHIt ollut nyt laitteen kanssa.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Useamman vuoden käytön jälkeen alkanut mennä nenä tukkoon nukkumaan mennessä. Nenämaski käytössä.En muista aikaisemmin olleen näin tukossa. Helpottaa heti kun ottaa maskin pois ja nousee jaloilleen.
Kostutin käytössä, asetus 7. Kokeiltu viiveaika 5min ja auto. Ei eroa.
Pakko nousta ja käyttää avaavaa nenäsuihketta (Otrivin).
Kokeiltu kosteuttavia suihkeita, Mar 5%, sarvikuonokannu ja suolaliuos, seesamiöljysuihke. Ei mainittavaa apua.
Nyt Avamys käytössä, pari päivää vasta takana.
Viikko Avamys suihketta takana ja tilanne lähestulkoon normaali.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
@Samsomite .
Tuollainen ahtaus sieraimissa oli juuri sellainen tunne. Noi avaavat hankalia siinä mielessä että niistä hankalaa "vieroittautua"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Ensimmäinen yö takana. Vittu kun päätä särkee! Särkenyt koko päivän ja ilta kohden vaan pahentunut.
Maski (AirFit P30i) itsessään oli ihan ok, ei haitannut nukkumista. Nenäosa painoi sieraimia, aamulla klyyvari helevetin kipeä, pitää vissiin vähän lisää säätää remmejä.

Unipolygrafia antoi keskimääräiseksi AHI-arvoksi 22 (23 kyljellään, 19 selällään [en nuku selällään {koska ergonomiatyyny}, joten olisiko mahdollisesti ollut jonkinlainen kylki-selkäasennon välimaasto jonka polygrafialaite tulkitsi väärin...]). Aamulla AirSense antoi AHI-tulokseksi 1,8, josta 1,0 oli sentraalista ja 0,1 obstruktiivista. Kokonais-AI oli 1,1. Eli 0,7 vissiin sitten hypopneaa. Noh, normaaleihin arvoihin siis nenämaskilla ja ekana yönä. Kai tää oli ihan hyvä tulos.
Hyvin heräsin yöllä siihen, kun yhtäkkiä maski tuntui tunkevan lisää ilmaa, eli vissiin hengityskatkos tapahtunut.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Ensimmäinen yö takana. Vittu kun päätä särkee! Särkenyt koko päivän ja ilta kohden vaan pahentunut.
Maski (AirFit P30i) itsessään oli ihan ok, ei haitannut nukkumista. Nenäosa painoi sieraimia, aamulla klyyvari helevetin kipeä, pitää vissiin vähän lisää säätää remmejä.

Unipolygrafia antoi keskimääräiseksi AHI-arvoksi 22 (23 kyljellään, 19 selällään [en nuku selällään {koska ergonomiatyyny}, joten olisiko mahdollisesti ollut jonkinlainen kylki-selkäasennon välimaasto jonka polygrafialaite tulkitsi väärin...]). Aamulla AirSense antoi AHI-tulokseksi 1,8, josta 1,0 oli sentraalista ja 0,1 obstruktiivista. Kokonais-AI oli 1,1. Eli 0,7 vissiin sitten hypopneaa. Noh, normaaleihin arvoihin siis nenämaskilla ja ekana yönä. Kai tää oli ihan hyvä tulos.
Hyvin heräsin yöllä siihen, kun yhtäkkiä maski tuntui tunkevan lisää ilmaa, eli vissiin hengityskatkos tapahtunut.
Kokeile laittaa EPR päälle full time ja 1 teholle.
Löytyy extra valikoista, jotka saa päälle painamalla pyöritysnappia ja home nappia pohjaan samaan aikaan n. 3sec.
Auttoi itsellä nukahtamiseen ja siihen, ettei enää tule pääkipuja.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
EPR valitettavasti oli jo päällä, saattaa olla myös nestevajausta, kun yhtäkkiä tajusin miten paljon janottaa. Ei muuta kuin vettä naamaan, niin ehkä se siitä.

edit: Ja sain siis Airsense 11:n, joten ei ole pyöritettävää namiskaa tuossa mallissa. :D
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Täällä on varmaan jo melkein kuukausi ollut putkeen Naso Ratiopharm käytössä joka päivä kun nenä on koko ajan tukossa. Tai ei oikeastaan edes tukossa, sieraimet vaan tuntuu todella ahtaalta, räkää tai muuta limaa ei pahemmin tunnu olevan. Viikkoa pidempään ei saisi noita nenäsumuja käyttää, mutta on pakko kun tuntuu että tukehtuu kokokasvomaskiin. Kosteuden nostaminen laitteesta ei auta, tuntuu että se jopa pahentaa. Nyt on menty sitten minimikosteudella ja nenäsumulla joka ilta.
Jätä pois toi nenäsuihke ja tilalle mommox tms. vastaava (reseptivapaa) kortisonihuihke. Se tukkoisuus johtuu nyt tuosta sun käyttämästä nenäsuihkeesta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Oli muuten jännä efekti, joka nyt tullut kahtena yönä vastaan, ja jota en muistan koska viimeksi olisin tuntenut. Kädet ja jalat tuntuivat samaan aikaan hemmetin kevyiltä ja silti kuitenkin aivan voimattomilta. Ikään kuin niistä olisi otettu painot pois. Tosin sitten silmäluomet olivat raskaat kuin mitkä, ikään ne painot olisi siirretty sitten niihin. Neljän tunnin nukkumisen jälkeen herätys ja tunti sängyssä pyörimistä, jonka jälkeen taas unta palloon. Aamulla AHI näytti olevan 4,8, joista sentraalista 4,4. Ehkä tää tästä vielä paranee, kun näin alussa on. Nukuin eri tyynyllä viime yön verrattuna toissayöhön, joten sekin voi vaikuttaa.

Mutta täytyy sanoa, että kahden yön perusteella aivan mahtava tilanne. Ja eilen oli aika jännä tuossa lounaan jälkeen, kun en nukahtanut näppiksen ääreen. :D Olo oli vähän samanlainen, kuin jos odottaa sängyssä unta joka ei tule. Eli koska olen aiemminkin nukahtanut näppiksen ääreen lounaan jälkeen, niin pakkohan sen oli nytkin tapahtua. Selkesti olin väsynyt, mutta en nukahtanut. Tosin sitten työpäivän jälkeen oli pakko ottaa pienet päikkärit.

Tänään ei mitään. Aamulla hieman väsytti, mutta koko päivän ollut selkeesti vähemmän väsynyt, ei edes kertaakaan tullut nuokkumista. Ei ole tarvinnut ottaa päikkäreitä työpäivän jälkeen. Huh huh. Toivottavasti tämä ei ole vain hetkellistä, vaan oikeasti kestävää.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Tänään sain oman laitteeni airsense 11 resmed julkisen terveydenhuollon puolelta. Päikkäreillä jo hieman kokeilin laitetta, aika veikeen tuntuista kun ei aikasempaa kokemusta mutta kyllä tuohon varmasti tottuu nopeasti. Nenämaskilla sisäänhengitys nenän kautta kuullostaa aivan darth vaderin hengitykseltä. Katsotaan miten alkaa vaikuttaa. Ensimmäisen yön menen ilman kostuttajaa jos sitten myöhemmin kokeilisi miltä kostuttajan kanssa sitten tuntuu.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Itse aloitin suoraan kostuttajalla, ei sitä hirveästi kannata turhaan jättää pois. Se ilmavirta kuitenkin jonkin verran kuivattaa nenää, niin helpommalla pääsee, kun käyttää kostuttajaa. Tosin käytänkin sierainmaskia, joten se voi olla vähän erilainen tuon kosteuden osalta. Kävin ostamassa tommosia kosteuttavia nenätippoja, mutta ei niitä ole tarvinnut parin ekan yön jälkeen enää ollenkaan.
Ainakin sierainmaskiin tottui nopeasti, ja sen etu on se, että se letku lähtee pään päältä, joten tällaiselle hyrränukkujalle (pyörin siis ns. perkeleesti yön aikana) kuin minä se on vallan loistava, eipähän tukehdu omaan elämää pelastavaan letkuun... :D
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Tänään sain oman laitteeni airsense 11 resmed julkisen terveydenhuollon puolelta. Päikkäreillä jo hieman kokeilin laitetta, aika veikeen tuntuista kun ei aikasempaa kokemusta mutta kyllä tuohon varmasti tottuu nopeasti. Nenämaskilla sisäänhengitys nenän kautta kuullostaa aivan darth vaderin hengitykseltä. Katsotaan miten alkaa vaikuttaa. Ensimmäisen yön menen ilman kostuttajaa jos sitten myöhemmin kokeilisi miltä kostuttajan kanssa sitten tuntuu.
Mulla ollu vastaava kombo nyt vajaan viikon käytössä. Vaatii kyllä alkuun jonkun verran toteuttelua. Nenän tukkoisuus tuntuu vaivaavan jonkun verran kostuttimesta huolimatta. Samoin se pienin sierainmaski on melko tarkka asennon suhteen. Vähänkin vinossa/väärässä kohtaa, niin uloshengityksestä tulee työlästä. Aika monta kertaa tulee vielä herättyä maskin takia yöllä, vaikka kännykkäsovellus näyttääkin aamulla yleensä täydet 100 pointsia. Unia olen nähnyt tavallista enemmän, siitä en tiedä onko maski,la mitään tekemistä asian kanssa. Unihoitsu sanoi, että minun kohdallani ei laihduttaminen auta kun olen niin hoikka (BMI 25).
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
422
MInulla tämä homma ei taida onnistua, herään tuon maskin kanssa useita kertoja yössä milloin minkäkin ongelman takia. En saa kunnolla happea, se vuotaa tai painaa. Sierain, nenä ja kasvomaski kokeiltu. Eikä ole oloa varsinaisesti parantanut (ei se huono apnean takia ole ollutkaan, katkoksia jonkin verran). Taidan käydä ostamassa tuollaisen purentakiskon ja kokeilen vielä sitä. Keskimäärin nukkumiseni kärsii tuon laitteen käytöstä, kun niin herkkäuninen olen ja heräilen sen kanssa...
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
MInulla tämä homma ei taida onnistua, herään tuon maskin kanssa useita kertoja yössä milloin minkäkin ongelman takia. En saa kunnolla happea, se vuotaa tai painaa. Sierain, nenä ja kasvomaski kokeiltu. Eikä ole oloa varsinaisesti parantanut (ei se huono apnean takia ole ollutkaan, katkoksia jonkin verran). Taidan käydä ostamassa tuollaisen purentakiskon ja kokeilen vielä sitä. Keskimäärin nukkumiseni kärsii tuon laitteen käytöstä, kun niin herkkäuninen olen ja heräilen sen kanssa...
Mulle unihoitsu sanoi, että jos mikäån maski ei toimi jostain syystä niin sitten vaihtoehtona on omien mittojen mukaan valmistettu purentakisko. Apteekin yleismallistakin voi toki kokeilla.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Joo, tuolla apteekin mallilla ajattelin testata.
Suosittelen suoraan hakemaan sen hammaslääkäristä niin ei tarvitse sitten kahta kertaa ostaa kuten minä. Maksaa joo enemmän mutta tulee sitten kerralla juuri sinulle tehty kisko. Itsellä tuo kisko ja tulen käyttämään sitä myös cpapin kanssa
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Ensimmäinen yö takana ja joskus aamuyöstä oli pakko ottaa nenämaski pois koska painoi ja sattui jo sieraimiin, muuten meni ihan ok mutta tarvitsee totutella tuohon tunteeseen että sieraimia painaa, hyvä tästä tulee.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Ensimmäinen yö takana ja joskus aamuyöstä oli pakko ottaa nenämaski pois koska painoi ja sattui jo sieraimiin, muuten meni ihan ok mutta tarvitsee totutella tuohon tunteeseen että sieraimia painaa, hyvä tästä tulee.
Vajaan viikon kokemuksella sanoisin, että kyllä se siitä helpottaa. Itse pidin alkuun remmejä liian tiukalla, kokeile löystää ettei "vanne purista päätä".
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
51
Ensimmäinen yö takana ja joskus aamuyöstä oli pakko ottaa nenämaski pois koska painoi ja sattui jo sieraimiin, muuten meni ihan ok mutta tarvitsee totutella tuohon tunteeseen että sieraimia painaa, hyvä tästä tulee.
Joo kuulostaa että saattaa olla liiankin napakasti kiinni. Itse testannut kolme eri maskia ja sierainmaski ollut itselle paras, yllättävän löysällä voi pitää.
Kun testailin nenämaskia niin ahdisti itsellä myös ilman kulkemista kun oli liian tiukalla. Vuosi menty cpapin kanssa, hyvä laite! :)
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Ensimmäinen yö takana ja joskus aamuyöstä oli pakko ottaa nenämaski pois koska painoi ja sattui jo sieraimiin, muuten meni ihan ok mutta tarvitsee totutella tuohon tunteeseen että sieraimia painaa, hyvä tästä tulee.
Olisiko väärän kokoinen maski ollut? Itsellä nenämaski ei osu lainkaan itse nenään tai sieraimiin. Isoin haitta on ollut kääntyessä, että ne sivuremmit vetää sitä maskia sijoiltaan ja voi saada aikaan vuotoa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Osaako joku kertoa airsense 11 niin mitä ne tapahtumat tarkoittaa, mulla oli ollut viimeyönä 4, tai se ilmoittu että tapahtumat 4 onko se hengityskatkosta kokoyön aikana vai tunnissa vai kenties jotain muuta?
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Olisiko väärän kokoinen maski ollut? Itsellä nenämaski ei osu lainkaan itse nenään tai sieraimiin. Isoin haitta on ollut kääntyessä, että ne sivuremmit vetää sitä maskia sijoiltaan ja voi saada aikaan vuotoa.
Tuntuisi olevan ihan ok, hyvin osuu sieraimiin ne tötteröt kyllä. Taisi olla vaan liian kireällä kokeilin päiväunet tänään löysemmällä ja tuntui jo paremmalle.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Tuntuisi olevan ihan ok, hyvin osuu sieraimiin ne tötteröt kyllä. Taisi olla vaan liian kireällä kokeilin päiväunet tänään löysemmällä ja tuntui jo paremmalle.
Ööö.. meneekö tässä nenämaski ja sierainmaski sekaisin? Ensimmäinen menee nenän päälle ja jälkimmäinen sieraimiin sisään.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Tuntuisi olevan ihan ok, hyvin osuu sieraimiin ne tötteröt kyllä. Taisi olla vaan liian kireällä kokeilin päiväunet tänään löysemmällä ja tuntui jo paremmalle.
Muutama päivä menee, että iho sierainten ympärillä tottuu. Sen jälkeen ei ainakaan itsellä ole ollut ongelmaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Osaako joku kertoa airsense 11 niin mitä ne tapahtumat tarkoittaa, mulla oli ollut viimeyönä 4, tai se ilmoittu että tapahtumat 4 onko se hengityskatkosta kokoyön aikana vai tunnissa vai kenties jotain muuta?
Hoitamattomia hengitys katkoksia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
Osaako joku kertoa airsense 11 niin mitä ne tapahtumat tarkoittaa, mulla oli ollut viimeyönä 4, tai se ilmoittu että tapahtumat 4 onko se hengityskatkosta kokoyön aikana vai tunnissa vai kenties jotain muuta?
Sitä AirSensen ruutua kun katsoo Oma uninäkymä -valikon alta, niin siinä tapahtumien kohdalla lukee selvästi tapahtumien määrä tunnissa. Ja kun rullaa alaspäin ruutua, niin näkee tarkempaa dataa. Joiltain osin jopa paremmin kuin mobiilisovelluksesta.

AH-indeksi lasketaan tunneissa, eli 4 kpl / h. Normaalimäärä on alle 5 kpl / h.

Hoitamattomia hengitys katkoksia.
En tiedä onko hoitamaton oikea sana, ehkä enemmänkin hoidosta huolimatta tuli tuon verran. Mutta tää on vaan mun mielipide. :D
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
En tiedä onko hoitamaton oikea sana, ehkä enemmänkin hoidosta huolimatta tuli tuon verran. Mutta tää on vaan mun mielipide
Onks se ihan normaalia että noita ilmenee vaikka laite onkin jos kerran normaalimäärä on sen alle 5 eli kai ton mun tulos oli viimeyöltä sitten normaali? Mulla on se paine asetettu autotilaan, jotain 9 oli yöllä kun tarkistin nopeasti
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
726
On aivan normaalia että niitä tulee. Itsellä on aika tehokkaasti pysynyt alle 2 kpl / h -linjalla. Vain kerran on ollut lähellä 5 kpl / h heti hoidon aloituksen jälkeen.


Määritelmiä
Uniapnean tyypit

Apnea: yli 10 sekunnin mittainen hengityskatkos unen aikana.

Hypopnea: yli 10 sekuntia kestävä hengitysvirtauksen vähentyminen > 30 % ja lisäksi tähän liittyvä happisaturaation lasku ≥ 3 % tai havahtuminen.

Obstruktiivinen uniapnea: apnean/hypopnean syynä on ylähengitysteiden ahtautuminen unen aikana. Hengitysliikkeet jatkuvat apnean/hypopnean aikana.

Sentraalinen uniapnea: apnean/hypopnean syynä on sentraalinen hengityksen säätelyhäiriö. Apnean/hypopnean aikana ei esiinny hengitysliikkeitä.

Sekamuotoinen uniapnea: edellisten yhdistelmä

Uniapneaoireyhtymä: toistuvat unenaikaiset hengityskatkokset tai hypopneat (≥ 5 tunnissa) aiheuttavat kliinisiä oireita tai löydöksiä.

Uniapneaa kuvaavat indeksit

- AI = apneaindeksi: apneoiden määrä tunnissa unen aikana

- AHI = apnea/hypopneaindeksi: apneoiden ja hypopneoiden yhteismäärä tunnissa unen aikana; AHI < 5 pidetään normaalina

- RDI = respiratory disturbance index: kuten AHI, mutta mukaan lasketaan myös ns. hengityshäiriöihin liittyvät havahtumiset (RERA)


- ODI3 tai ODI4 = oxygen desaturation index, happidesaturaatioindeksi: apnean/hypopnean aikana happikyllästeisyyden (SaO2) ≥ 3 tai ≥ 4 %:n laskut tuntia kohden
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Onks se ihan normaalia että noita ilmenee vaikka laite onkin jos kerran normaalimäärä on sen alle 5 eli kai ton mun tulos oli viimeyöltä sitten normaali? Mulla on se paine asetettu autotilaan, jotain 9 oli yöllä kun tarkistin nopeasti
Niinkuin sanottu normaalia.
Minulla se luku on pienentynyt ajan kanssa. Nyt pyörii 0,4 ja 2 välissä.
Jos lataat myair sovelluksen, siellä on tietoa mitä eri arvot tarkoittaa ja on muitakin ohjeita.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
51
Täällä menee ehkä vieläkin nenä- ja sierainmaskit sekaisin..? ainakin omassa sierainmaskissa on nimenomaan kaksi uloketta jotka asetetaan sieraimien suulle, kapeampi osa menee myös käytävän puolelle jonkin verran :) nenämaskissa taas on eräälainen kuppi joka menee nenän ympärille.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Onks se ihan normaalia että noita ilmenee vaikka laite onkin jos kerran normaalimäärä on sen alle 5 eli kai ton mun tulos oli viimeyöltä sitten normaali? Mulla on se paine asetettu autotilaan, jotain 9 oli yöllä kun tarkistin nopeasti
Itsellä ainakin obstruktiiviset tapahtumat ihan jonkun 0.2/h ja sitten loput on hypopnea tapahtumia jossa hengitys on pinnallista mutta näkyy kuitenkin tuossa AHI lukemassa joka itsellä on n- 1-2/yö.
Nuo obstruktiiviset on itsellä käytännössä ollut sellaisia maks 15 sekunnin katkoksia jotka laite siinä kohtaa saanut auki. Yli 10 sekunnin katkos merkitään tuohon AHI lukemaan.
Niitä voi edelleen tulla koska paine säätyy automaattisesti pienemmälle jos korkeammalle paineelle ei ole tarvetta. Katkon tullessa laite sitten alkaa nostamaan painetta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itsellä aloitettiin uniapnea tutkimukset ja lopputulos oli että tyyny patjan alle että saatiin päätä ja rintakehää ylöspäin ja kaikki oireet loppui. En enää kuorsaa, en heräile, ei tule hengityskatkoksia ja olen pirteä joka päivä, koko päivän.

Lääkärikin tätä epäili, koska mulla ei ole ylipainoa, en tupakoi/käytä alkoholia, olen 100% terve ja urheilen, sekä mitään rakenteellista vikaa ei ole.

Täytyy ostaa moottoroitu sänky niin saa kunnolla säädettyä asennon kohdilleen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 900
No, riippuu sitten varmaan klyyvarista. Minulla on tuo, mutta nenän sisään ei mene mitään. Eihän siinä edes ole mitään "ulokkeita", happiviiksiä taivastaavia. Ennemminkin nenä menee maskin sisään.
No tuossa linkin sierainmaskissa on kaksi uloketta, siitä siis puhuin.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Viimeyön tuloksia nukkumista 6,5h tapahtumia 6. Ahi 6. Kok AI 5.7. Kostutinta säädin tason ylemmäs mutta putkeen kertyi jo vettä mutta ei ole suu/nenä kuiva tänä aamuna.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
51
Viimeyön tuloksia nukkumista 6,5h tapahtumia 6. Ahi 6. Kok AI 5.7. Kostutinta säädin tason ylemmäs mutta putkeen kertyi jo vettä mutta ei ole suu/nenä kuiva tänä aamuna.
Muista että itse laite kannattaa pitää päätä alemmalla tasolla, juurikin tuon kertvän veden takia :) katselin sovelluksesta niin oma AHI pysyy useimmin alle 2, poikkeuksiakin löytyy.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
607
Viimeyön tuloksia nukkumista 6,5h tapahtumia 6. Ahi 6. Kok AI 5.7. Kostutinta säädin tason ylemmäs mutta putkeen kertyi jo vettä mutta ei ole suu/nenä kuiva tänä aamuna.
Mulla ei kerry vettä juurikaan letkuun.
Mulla säädöt automaatti asennolla.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
312
Itsellä aloitettiin uniapnea tutkimukset ja lopputulos oli että tyyny patjan alle että saatiin päätä ja rintakehää ylöspäin ja kaikki oireet loppui. En enää kuorsaa, en heräile, ei tule hengityskatkoksia ja olen pirteä joka päivä, koko päivän.

Lääkärikin tätä epäili, koska mulla ei ole ylipainoa, en tupakoi/käytä alkoholia, olen 100% terve ja urheilen, sekä mitään rakenteellista vikaa ei ole.

Täytyy ostaa moottoroitu sänky niin saa kunnolla säädettyä asennon kohdilleen.
Pidätkö kuitenkin vielä tyynyä patjan päälläkin normaalisti?
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
119
Itsellä on nykyään aikalailla aina AHI-lukema alle 0.5 joka yö. Tuohon pääsin kun käytin ensin APAP-moodilla laitetta kuukauden tai pari, otin keskimääräisen paineen lukeman tuolta ajalta (about 10.8), ja laitoin laitteen sitten CPAP-moodiin ja asetin vakiopaineeksi tuon 10.8. Joka aamu on levännyt olo eikä päivän aikana tule sellaisia äkkiväsymyskohtauksia. Eikä tarvitse nukkua pitkään vaan 7 tunnin unetkin riittää aivan hyvin.

Omasta kokemuksesta on tärkeintä hoitaa ensin ne obstruktiiviset tapahtumat pois. Eli painetta nostetaan niin kauan kunnes niitä ei enää ole. Seuraavaksi hienosäädetään painetta taas sen verran ylös että myös hypopneatapahtumat menee nollaan tai ainakin minimiin. Painetta ei kuitenkaan saisi nostaa niin ylös että sitten alkaa ilmestymään sentraalisia tapahtumia.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pidätkö kuitenkin vielä tyynyä patjan päälläkin normaalisti?
Juu, toki. Sänky on ihan normaalisti, mutta isolla tyynyllä patjan alla sängyn pääty nousee 5-10cm ylemmäs.


Päädyn nostaminen auttoi myös yölliseen närästykseen kun refluksitauti meinaa kiusata.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Itsellä on nykyään aikalailla aina AHI-lukema alle 0.5 joka yö. Tuohon pääsin kun käytin ensin APAP-moodilla laitetta kuukauden tai pari, otin keskimääräisen paineen lukeman tuolta ajalta (about 10.8), ja laitoin laitteen sitten CPAP-moodiin ja asetin vakiopaineeksi tuon 10.8. Joka aamu on levännyt olo eikä päivän aikana tule sellaisia äkkiväsymyskohtauksia. Eikä tarvitse nukkua pitkään vaan 7 tunnin unetkin riittää aivan hyvin.

Omasta kokemuksesta on tärkeintä hoitaa ensin ne obstruktiiviset tapahtumat pois. Eli painetta nostetaan niin kauan kunnes niitä ei enää ole. Seuraavaksi hienosäädetään painetta taas sen verran ylös että myös hypopneatapahtumat menee nollaan tai ainakin minimiin. Painetta ei kuitenkaan saisi nostaa niin ylös että sitten alkaa ilmestymään sentraalisia tapahtumia.
Jotain tällaista voisin kokeilla itsekin. Välillä on tuntunut, että pitää oikeesti rauhoittua ennen kuin laitan maskin naamalle ettei ala tuntumaan yhtään siltä, että hapenottoa olisi jotenkin raskasta. Kun on kunnolla rauhoittunut niin ongelmaa ei tietty ole eikä se rauhoittumisen jälkeen vaivaa yhtään. Eli voisin kokeilla tuon paineen nostamista ainakin pienellä stepillä alkuun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 331
Viestejä
4 157 436
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom