Uniapnea

Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 653
Uniapnea sitten löytyi, AHI 96,3/h. Ja cpap laitetta tarjotaan. Ilmeisesti sellainen kannattaisi ottaa, vaikka nukkuminen maski päässä ei kyllä kauhean mukavalta tunnu. Tottuuko tuollaiseen laitteeseen kuinka helposti? Toki on yksilöllistä.
AHI 93 on paljon, maski käyttöön niin elämä muuttuu paremmaksi.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
637
Tuota deittailua olenkin miettinyt, että pitääkö tässä ruveta aivan munkiksi. Ei siis vakituista parisuhdetta tällä hetkellä. Fiilikset laitteen käyttämisestä vaihtelee usein.
Mulla oli paljon luuloja ja pelkoja kanssa joihin heijastui kanssa tota deittailun ja sinkkuuden yleistä epävarmuutta. Kaiken kaikkiaan positiivinen vaikutus oli myös tuohon saraan elämstä. Nukkumiseen (ilman innuendoa) toisen osapuolen kanssa maski päässä auttoi muuten viimeistään lause "en muuten kuorsaa, jos käytän tätä".

Toki tämä alituinen väsymys, mutta siihenkin jo ns "tottunut". Ehkä pitää antaa laitteelle mahdollisuus, eihän sitä ole pakko käyttää jos ei tunnu omalta. Ja ehkä se mieli muuttuu kun / jos huomaa siitä apua olevan. Tuntuu vain näin etukäteen, että kuinka hitonmoista rävellystä se nukkumaanmeno on jatkossa, letkuineen ja vesien lisäämisineen jne. Ja päällimmäisenä, että onko se sen arvoista.
Kuulostaa tutulta, ihan sama oliko nukkunut 4 vai 14 tuntia - samanlainen väsymys kuitenkin aamulla, joten sitten mielellään ensimmäinen ja jäljelle jääneellä ajalla sitten tuli painettua erilaisissa menoissa tai duunia.

Itsellä on edelleen, melkein vuosikymmen myöhemmin, se, että maski päässä ei voi odottaa unta vaan pitää tietää, että sammahtaa 5-10min päästä siitä ennen kun sen laittaa päähän.

Terve tuloa maskijengiin™
 
Liittynyt
06.06.2023
Viestejä
109
Tjooh itelläkin hetki sitten tehdyt testit ja AHI jotain päälle 60. Lähinnä kai tuo selälleen nukkuessa vaivaa, kylellään lievästi.

Noh, laitejonossa ollaan, mutta vähän jo tuossa valmistauduin hankkimaan suoraan itelle airminin kun sattuneesta syystä tässä joutuu aika paljon olemaan milloin missäkin reissussa ja lumettomaan aikaan tulee pitkiä pohjoisen reissuja yms.

Mutta onko näin, että tuon kanssa käy vain nuo "kärsämalliset" maskit, eli pään päälle tulevilla pyörivillä letkuliittimillä olevat maskit saa unohtaa vai saisko tuohon jollain vippaskonstilla tuota käyttömukavuutta?

Edit: Itse itselleni vastaten. Näyttihän noita amazonissa olevan hurumykke adaptoreita. Ainoa vaan, että kostutushan noissa vissiin jää sitten kokonaan pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
Tjooh itelläkin hetki sitten tehdyt testit ja AHI jotain päälle 60. Lähinnä kai tuo selälleen nukkuessa vaivaa, kylellään lievästi.

Noh, laitejonossa ollaan, mutta vähän jo tuossa valmistauduin hankkimaan suoraan itelle airminin kun sattuneesta syystä tässä joutuu aika paljon olemaan milloin missäkin reissussa ja lumettomaan aikaan tulee pitkiä pohjoisen reissuja yms.

Mutta onko näin, että tuon kanssa käy vain nuo "kärsämalliset" maskit, eli pään päälle tulevilla pyörivillä letkuliittimillä olevat maskit saa unohtaa vai saisko tuohon jollain vippaskonstilla tuota käyttömukavuutta?

Edit: Itse itselleni vastaten. Näyttihän noita amazonissa olevan hurumykke adaptoreita. Ainoa vaan, että kostutushan noissa vissiin jää sitten kokonaan pois.
Laitteeseen tottuu, mutta ainakaan itse en koe sen tuoneen suurta muutosta muuhun kuin kuorsaamisen vähenemiseen näin viitisen kuukautta laitetta käyttäneenä. Väsymykseen tuolla ei ole minun kohdallani ollut juuri vaikutusta. Välillä oli päiviä, jolloin tuntui, ettei käyttämisestä tule mitään koska nenä on tukossa, eikä henki kulje. Kokeilin reilun kuukauden päivät ilman kostutinta, enkä havainnut siinäkään mitään eroa.
 

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
En nyt jaksa lisäillä lainauksia, mutta kommentti muutamaan asiaan edellisistä viesteistä.

Joku kirjoitti että ”eihän sitä laitetta sitten tarvitse käyttää jos ei tunnu hyvältä tjsp”, tähän omakohtaisesta kokemuksena voin sanoa, että kun itsellä oli alussa vaikeuksia käyttää laitetta ja meni useita päiviä kun en käyttänyt ja sit taas kokeilin ja pidin pitemmän tauon, niin kyllä alkoi sairaalasta tulemaan vihaisia puheluita, kun en käytä laitetta. Eli mikäli et aio käyttää saamaasi laitetta, vie se takaisin. Laitteissa on tarkka seuranta ja ne sitten kyllä halutaa antaa käyttöön eikä pölyttymään.


Ja toinen kommentti koskien sitä kosteutus systeemiä, niin itse en ole ikinä sitä käyttänyt, ei minulla ole edes sitä vesisäiliötä. Koko maskilla se ei ole tuottanut minulle ongelmia, eikä niin paljon vissiin tuotakkaan, toisinaan on aamulla vähän kuiva suu. Kaverilla ketä käyttää niitä nenäviiksiä, niin nenä taasen kuivuu ihan rikki ilman kosteutusta, mutta eipä hän sitä silti käytä. Suosittelen A-vitamiini tippoja, se estää kuivumista ja ihon halkeilua hyvin.


Niitä suodattimia kannattaa pyytää paljon / hankkia itse lisää. Vaikka onkin sellainen pieni mitätön läpyskä, niin on yllättävän tärkeä. Olen huomannut että se kerää aika helposti itseensä hajuja, lähinnä siis tarkoitan sitä, kun esim oltiin Espanjassa niin haistoin / ”maistoin” sen meren ja ilmaston maski päässä vielä kotona. Sama jos on vaikka mökillä maskin kanssa niin kotonakin sitten haisee / ”maistuu” se mökki, eli suodatin vaihtoon tarpeeksi usein, joka reissulla ainakin oma suodatin, kotona ollessa toki menee pidempään kun ei ympäristö muutu.

Ja kun vauhtiin päästiin niin yksi asia tuli vielä mieleen, mistä voisin kysyä löytyykö kohtalotovereita. Ehkä vuosi sitten huomasin että välillä kuolaan ihan helvetisti ja sitten aamulla maski on ihan kuolassa tai kuivuneessa kuolassa. Tälläistä ongelmaa siis ei ole ollut ennen maskia, eikä parina ekana vuotena maskia käyttäessä.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Mistä olette hommannut lisää noita suodattimia jos/kun kunnalliselta ei ole saanut tarpeeksi. Ei ole ihmeellistä materiaalia eikä varmasti kallista vaan silti tuohon haluaisi varmasti juuri sopivaa vastinetta jos jostain tilailee lisää.
 
Liittynyt
06.07.2017
Viestejä
451
Voisi itsekin omat kokemukset kirjoitella.
Joskus 3 vuotta sitten näin tyyliin iltalehdessä artikkelin "testaa onko sinulla uniapnea", ja menin työterveyteen kyselemään voisiko tehdä testit koska artikkelin oireista osui 9/10. Testin tulos oli joku 110, eli hyvinkin vaikea.
Maskiin tottumiseen meni itselläni 9 kuukautta, eli siihen päättyi tiedostamaton maskin riisuminen öisin, ratkaisevana käänteenä oli F30 maski.
Itselläni elämänlaatu parani merkittävästi, maskin kanssa öisiin, en enää ole ollenkaan väsynyt päivisin, kaikenlainen illalla sohvalle torkahtelu ym on jäänyt pois.
Asia varsinkin tuli tuossa puoli vuotta sitten esille, koska uuden parisuhteen myötä aluksi vähän häpeilin (turhaan) laitetta, joten tuli usein nukuttua ilman, ja kyllä heti huomasi miten päivisin väsyneenä kiristi hermoja -> aloin äksyilemään duunikavereille.
Itselleni siis diagnoosi ja laitteen käyttö oli merkittävä elämänlaadun parantaja. Ketjua lukemalla kaikki eivät valitettavasti siitä ole apua saaneet...
Mutta omaan kokemukseen perustuen, voi mennä enemmänkin aikaa tottua, mutta se kannattaa.

Loppuun voisi heittää bonuskysymyksen: tällä hetkellä, ja varmasti vielä jonkin aikaa tulee nukuttua joka toinen yö eri paikassa. Laitteen raahaus alkaa ärsyttää -> tonnillahan noita saisi, eli molempiin kämppiin omansa, mutta olisikohan mitään keinoa julkisilta saada toista laitetta :hmm: toki tuskin muuten kuin huijaamalla, varsinkin jos jotkut joutuvat laitteita jonottamaan.
Ja tietty kahdella laitteella ei enää raportoinnit pidä paikkaansa.
 

Beefeater

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
24.01.2023
Viestejä
195
Mistä olette hommannut lisää noita suodattimia jos/kun kunnalliselta ei ole saanut tarpeeksi. Ei ole ihmeellistä materiaalia eikä varmasti kallista vaan silti tuohon haluaisi varmasti juuri sopivaa vastinetta jos jostain tilailee lisää.
Ihan resmedin sivuilta voi tilata. Katsoo vaan että oikea laite.

 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 249
Jos olette tekemässä tilausta Resmedin verkkokaupasta, niin laittakaa samaan tilaukseen Resmedin cpap tyyny. Ja pari vaihtotyynynpäällistä. Itsellä ollut tuo tyyny käytössä jo vuosia ja paljon parempi nukkua sen kanssa kuin tavallisella tyynyllä. On muotoiltu letkua ja maskia ajatellen. Ja muutoinkin hyvä tyyny.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
23
Mistä saisi Z2 travel cpapin ostettua Suomeen? Haluan jotain eräjormailua varten ja näyttää siltä et sille ois helpompi kytkeä tavallisia vara-akkuja kun Resmedin airminiin kun toimi 12 voltilla 24 sijasta.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
23
Laitteeseen tottuu, mutta ainakaan itse en koe sen tuoneen suurta muutosta muuhun kuin kuorsaamisen vähenemiseen näin viitisen kuukautta laitetta käyttäneenä. Väsymykseen tuolla ei ole minun kohdallani ollut juuri vaikutusta. Välillä oli päiviä, jolloin tuntui, ettei käyttämisestä tule mitään koska nenä on tukossa, eikä henki kulje. Kokeilin reilun kuukauden päivät ilman kostutinta, enkä havainnut siinäkään mitään eroa.
Mulla ihan päinvastoin. Heti ekana aamuna heräsin tuntia ennen herätyskelloa ihmetellen kun ei saa unta enää eikä väsytä yhtään. Oon nyt käyttänyt 3kk enkä aikuiselämäni aikana pärjännyt näin lyhyillä yöunilla.

Tuollainen sieraintyyny-maski kuivattaa mulla nenää aika hyvin sillä paineilmalla. N30i-nenämaski taas tekee hengittämisestä vähemmän raskasta. Luen useimmiten jotain kirjaa maski päällä 15-30 min että jotenkin rauhoittuu ja tottuu sen kaa hengittämiseen. Jos tulee kaatokännissä kotiin ja haluaa heti nukkumaan niin cpapin käytöstä ei tuu mitään.

Alussa käytin pari kertaa telkkarin edessä muutaman tunnin ihan totuttelun takia.
 
Liittynyt
23.04.2021
Viestejä
23
Mistä saisi Z2 travel cpapin ostettua Suomeen? Haluan jotain eräjormailua varten ja näyttää siltä et sille ois helpompi kytkeä tavallisia vara-akkuja kun Resmedin airminiin kun toimi 12 voltilla 24 sijasta.
Jaahas, Euroopassa myynnissä oleva Z1 Auto on sama kun Z2 jenkeissä. Saksasta näköjään saa.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
OSCAR on tietokoneohjelma, jolla voi katsella nukkumisiaan käppyröinä ja numeroarvoina. Se piirtää graafit hengityksestä, hengityskatkoksista (apnea), ohivuodoista, kuorsauksista, yms. Tekee myös tilastoja. Sen avulla voit parantaa hoidon laatua. Esimerkiksi maskin ohivuotoja voi olla paljonkin, eikä niitä huomaa nukkuessa. Hoidon laatu kuitenkin voi kärsiä siitä. Oscar tukee nykyään isoa määrää cpap-laitemerkkejä. Suomessa yleisimmin käytetyt laitteet on tuettuja. Ilmainen avoimen lähdekoodin ohejlma OSCAR vastaa lääkärien käyttämiä ohjelmia.

OSCARin voi asentaa Windows-, Mac- ja Linux-koneelle (*buntu). Se on suomennettu. Tällä hetkellä käytössä on versio 1.4.0 ja uusi versio 1.5.0 on beta-testauksessa. Ilmestynee lähiaikoina. Ohjelma on kehitetty SleepyHeadista. Ja lukuisa määrä bugeja on korjattu. Nykyisin käyttö on mielestäni sujuvaa. OSCAR osaa lukea tallentavia oksimetreja (mittaavat veren happipitoisuuden). Niiden tiedot voi synkronoida unitietoihin.

Tiedot tuodaan OSCARille SD-kortilla. Tietokoneessa tulee olla SD-kortin lukulaite. Olen kuullut, että joillakin on WiFi-SD-kortteja, jolloin tiedot tulevat langattomina koneelle. Voin antaa jonkin verran opastusta ohjelman käyttöön.

Oscarin voit ladata www.sleepfiles.com/OSCAR/ . Sivustolla on ohjeista, Wiki ja muuta englanniksi. Keskustelufoorumi Apnea Board on myös olemassa (englanniksi).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
Omia yöpolygrafiatuloksia viime talvelta kun katselin, niin AHI RDI (onkohan joku keskiarvo) oli 21,7/h ja selkäasennossa 46,8 /h. SpO2 happisaturaatio keskimäärin 89,2 %, alin 81,0%, alle 90% 56% ajasta eli poikkeavan matala.

Viime yöltä laite antoi täydet 100 pistettä, mutta en minä aamulla mitenkään erityisen virkeä ollut. Naamarin turbotoiminto tai tunne ettei saa kunnolla happea herättää edelleen useita kertoja yössä. Olisikohan joku toinen maski parempi kuin AirFit N30i?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Itsellä on CPAP laitteen kanssa ollut alusta asti käytössä kostutin. Nyt sitten huomasin, että ilmeisesti vesisäiliö oli kehittänyt pienen vuodon. On hiljakseen vuotanut koneen alle vettä, alkuun pieniä määriä, mistä en sitä huomannut ennen kuin tänä aamuna, kun oli tullut jo isommin. Nähtävästi on vuotanut jo jonkin aikaa, koska pöydän pintaan oli muodostunut kupru koneen alle. Kyseessä siis onneksi edullinen lastulevystä tehty viilupintainen pöytä. Mutta oli vesi ollut pöydän jalkaa pitkin valumassa jo lattialle asti.
Eli varoituksena muille kostuttimen käyttäjille tämä.
Vahingosta viisastuneena tilasin laitteen alle ravintoloista tutun baarimaton. Se kerää nyt sitten mahdolliset vuodot jatkossa talteen eikä vesi pääse leviämään heti laajemmalle. Olisi pitänyt tuo heti alkuun jo älytä hankkia...
Itellä alkanut vuotamaan tuo säiliö ja viime yönä oli yllättävän paljon vettä laitteen alla. Vielä ei niin paljoa, että valuisi alas tasolta, mutta pian näin käy. Alla kuva jossa näkyy missä vika ehkä lienee...

IMG_0611.jpeg
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
637
Säiliöthän ovat siis kulutustavaraa ja niitä ainakin HUSin puolella saa uuden per vuosi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Joo, itellä tuo ohjeistus on vähän epäselvä, että mitä kaikkia siihen kuuluu. Maski nyt ainakin, mutta pitää totta kai heti huomenna soittaa sinne ja kysellä tuosta tarkemmin.

edit: Toisaalta luulisi, ettei puolessa mene säiliö niin rikki, että alkaa vuotamaan vettä.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Tuota deittailua olenkin miettinyt, että pitääkö tässä ruveta aivan munkiksi. Ei siis vakituista parisuhdetta tällä hetkellä. Fiilikset laitteen käyttämisestä vaihtelee usein. Välillä ajattelen, että tuo on hyvä juttu (ja niin se siis olisikin, jos siitä saa apua), mutta välillä taas tulee ajatuksia, että "hyvinhän" tämä on tähänkin asti mennyt, mitä nyt verenpaineet oli korkeat, mutta niihin menee lääkitys jne.

Toki tämä alituinen väsymys, mutta siihenkin jo ns "tottunut". Ehkä pitää antaa laitteelle mahdollisuus, eihän sitä ole pakko käyttää jos ei tunnu omalta. Ja ehkä se mieli muuttuu kun / jos huomaa siitä apua olevan. Tuntuu vain näin etukäteen, että kuinka hitonmoista rävellystä se nukkumaanmeno on jatkossa, letkuineen ja vesien lisäämisineen jne. Ja päällimmäisenä, että onko se sen arvoista.
Sulla on hurja AHI lukema, kun yli 90. Mulla oli yli 70 ja sekin on kova, kun taitaa olla yli 30 jo luokassa "vaikea". Ehdottomasti kannattaa ottaa laite käyttöön, äläkä anna periksi jos vaikeaa tottua, jos arvostat terveyttäsi/henkeäsi.
Minä totuin tuohon parissa yössä. Eka iltana piti vähän kasata itseään kun muka "ahdisti". Maski pois päästä, ja vähän ajan päästä takaisin. Kyllä se tekee mieli laittaa takaisin, kun miettii mitä vaihtoehtoja on. Minulla on Vitera (Fisher&Paykel) kokomaski. Laitan aina sen heti päähän kun menen sänkyyn, ja otan aamulla sitten pois.

Uniapnea on sairaus, ei tuommosta laitetta kannata hävetä. Pahempaa se kuorsaus on parisuhteen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Sulla on hurja AHI lukema, kun yli 90. Mulla oli yli 70 ja sekin on kova, kun taitaa olla yli 30 jo luokassa "vaikea".
AHI 90 tarkoittaa, että keskimäärin joka 40 sekunnin välein on vähintään 10 sekunnin hengittämättömyysjakso. Voi olla pidempikin. Siitä voi pohtia, mitä sellainen vaikuttaa veren happipitoisuuteen ja aivojen toimintaan. Tietysti myös sydämen toimintaan. Suurin AHI-lukema on ollut yhdellä lihavalla isolla miehellä: AHI 200. Kertoi, että elämä oli aika mahdotonta ennen cpap-hoitoa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 907
AHI 90 tarkoittaa, että keskimäärin joka 40 sekunnin välein on vähintään 10 sekunnin hengittämättömyysjakso. Voi olla pidempikin. Siitä voi pohtia, mitä sellainen vaikuttaa veren happipitoisuuteen ja aivojen toimintaan. Tietysti myös sydämen toimintaan. Suurin AHI-lukema on ollut yhdellä lihavalla isolla miehellä: AHI 200. Kertoi, että elämä oli aika mahdotonta ennen cpap-hoitoa.
Katselin joskus vuosia sitten näistä ohjelmaa jenkkien tapauksia, kun on jopa vuosia etsitty apuja sairaukseen. Yhdessä jaksossa oli musta pappi/pastori (aikalailla ylipainoa) ja jossain vaiheessa sattui jonkun paikallisen klinikan lääkäri sattui saarnaa kuuntelemaan. Katseli, että näyttää väsyneeltä.

Tehtiin unitutkimus hänen klinikalla, niin pahimmillan puolen minuutin hengityskatkosia. Oli nähnyt painajaisia vuosikausia joka ainoa yö ja pastori kertoi, että painajaiset loppuivat ku seinään sen yön jälkeen. Kun laittoivat tuon cpap-koneen päälle ja sen jälkeen vaan sanoi haluavansa saman koneen käyttöönsä.

Oli lopuksi virkeän näköinen.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Keskivaikea uniapnea testatessa AHI noin 24. Cpapin 2 kk käytön jälkeen päiväväsymykset ovat lähteneet. Ei haukottelua päivisin eikä nukahteluja. Väsymys voi johtua muustakin kuin uniapneasta. Esim. liian vähäinen uni, huoneilman hapettomuus, yms.

Vaikeaa on seurata myös toisen ihmisen nukkumista kun ne hengitykset katkeaa noin puoleksi minuutiksi ja sitten pärskähtää kuuluvasti ja alkaa kuorsaus. Ei sellaisessa voi itse nukkua edes viereisessä huoneessa. Ensin kuuntelee, että loppuuko hengitys kokonaan. Ja kuorsaus on äänekästä eikä voi itse nukkua.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
Jeps, moni on huomannu, että jopa päiväväsymys on jäänyt pois ja on virkeämpi. Sekä puoliso huomaa, että kuorsaus jää pois
En minä ole huomannut mitään muutosta päiväväsymyksessä. Tänäänkin 2,5h päiväunet, tosin otin yhden lihasrelaxantin kun niskalihakset olivat jumissa ja Sirdalud tunnetusti väsyttää. Omia AHI-lukuja en nyt muista tarkalleen, jossain viidenkympin tienoilla kai. Mutta happisaturaatio oli poikkeuksellisen matala, 82%. Suurin muutos cpap-laitteen myötä on varmaan ollut kuorsauksen väheneminen minulla ja sitä kautta vaimon yöunien paraneminen.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Kyllähän tuo kivasti päiväväsymykseen vaikuttaa, mutta on kuitenkin lopulta vain yksi tekijä vaikkakin aika merkittävä. Toki yleinen unen ja levon määrä, onko vaikka urheilua tai muuta rasitusta mukana ja toki ihan ruokavalio ja kuinka esimerkiksi tosi raskas lounas pommittaa verensokeriarvoja ylös/alas.

Itsellä ei ole mitään ongelmia ainakaan saada unta jos päikkärit ottaa. Vaihtelee hieman kuinka paljon päivisin väsyttää. Joskus vaan ei ehdikään väsyttää :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Itsellä oli AHI polygrafiassa joku 35 ja vaikeana meni. Pisimmät katkokset minuutin luokkaa ja alimmillaan happisaturaatio 69%. Ekasta yöstä lähtien sujunut sierainmaskilla hyvin ja yhtään yötä en ole laitteen saannin jälkeen ollut ilman. Ja tosiaan jatkuva kuorsaus loppui siihen. Se varmaan vaimolle myös helpotus.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Itsellä on enää vaikeuksia nukahtaa uusiksi laitteen kanssa, koska en todellakaan pysty nukkumaan kyljelläni tämän kanssa, koska silloin toisen sieraimen puoli menee tukkoon pään painosta letkuosaan maskissa. Sierain tyyny käytössä. En siis vain jotenkin kykene uudestaan nukkumaan selällään, jos herään yöllä. Nukun tällä hetkellä 2-7h maskilla. Eron huomaan kyllä ilman maskia nukkumiseen vaikka nukkuisi tunninkin.
En oikein tiedä millainen tyynyn pitäisi olla ettei pään paino litistäisi maskin letkua ja silti olisi mukava nukkua ja vielä sierain maskiosa pysyisi paikallaan.
AHI oli testissä ka 58, mutta oli kyllä niin paskasti nukuttu yö etten tiedä onko todellisuus jopa enemmän. Selällään se oli muistaakseni ehkä jopa 80 testissä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
Itsellä on enää vaikeuksia nukahtaa uusiksi laitteen kanssa, koska en todellakaan pysty nukkumaan kyljelläni tämän kanssa, koska silloin toisen sieraimen puoli menee tukkoon pään painosta letkuosaan maskissa. Sierain tyyny käytössä. En siis vain jotenkin kykene uudestaan nukkumaan selällään, jos herään yöllä. Nukun tällä hetkellä 2-7h maskilla. Eron huomaan kyllä ilman maskia nukkumiseen vaikka nukkuisi tunninkin.
En oikein tiedä millainen tyynyn pitäisi olla ettei pään paino litistäisi maskin letkua ja silti olisi mukava nukkua ja vielä sierain maskiosa pysyisi paikallaan.
AHI oli testissä ka 58, mutta oli kyllä niin paskasti nukuttu yö etten tiedä onko todellisuus jopa enemmän. Selällään se oli muistaakseni ehkä jopa 80 testissä.
Onkos perinteinen nenämaski ollut koskaan opettelussa? Vähemmän olisi "muuttujia" hengitysteillä ollen ehkä joustavampi asentojen suhteen ja lopulta aika hyvin sitäkin voi säätää. Tuoreimpana havaintona olen kiinnittänyt huomiota missä kohtaa päälakea yläremmi kulkee. Jos on liian edessä, niin alkaa helpommin tulemaan vuotoa ja ylikiristämisen tarvetta, jolloin taas tulee herkästi painauma nenän ympärille.
Itse tuollaisen kanssa olen nukkunut jotain 13 vuotta jo. Tyynynä ollut enimmäkseen Wellpur/Tempur-tyyppiset jäykähköt tyynyt. Aiemmin nukuin aina kyljellään, mutta viime aikoina oppinut myös selällään nukkumaan. Osittain tätä asentomuutosta saattoi selittää tuon pääremmin mahdollinen venyminen, joka on voinut yhdessä välin aiheuttaa pientä sivuttaisvuotoa. Yksi mallin huonoista puolista on tuo mahdollinen tarve tuunata remmien kireyttä tilanteen mukaan ajan kuluessa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Itsellä on enää vaikeuksia nukahtaa uusiksi laitteen kanssa, koska en todellakaan pysty nukkumaan kyljelläni tämän kanssa, koska silloin toisen sieraimen puoli menee tukkoon pään painosta letkuosaan maskissa. Sierain tyyny käytössä. En siis vain jotenkin kykene uudestaan nukkumaan selällään, jos herään yöllä. Nukun tällä hetkellä 2-7h maskilla. Eron huomaan kyllä ilman maskia nukkumiseen vaikka nukkuisi tunninkin.
En oikein tiedä millainen tyynyn pitäisi olla ettei pään paino litistäisi maskin letkua ja silti olisi mukava nukkua ja vielä sierain maskiosa pysyisi paikallaan.
AHI oli testissä ka 58, mutta oli kyllä niin paskasti nukuttu yö etten tiedä onko todellisuus jopa enemmän. Selällään se oli muistaakseni ehkä jopa 80 testissä.
Helpottaisi, jos tietäisti maskisi tarkan mallin, mutta teksistäsi saa sellainen mielikuvan, että se olisi tämä: AirFit P30i Sierainmaski | ResMed

Itsellä tuo maski, ja eilen illalla nukkumaan mennessä piti oikein tarkastaa, että miten itselläni homma menee. Minulla on aivan tavallinen S-kaupan halpistyyny ja nukun kyljelläni suurimman osan yöstä. Minulla asento on sellainen, että pää nojaa enemmän korvan päälle, jolloin tyynynpuoleinen ilmatie jää auki tuosta muoviosuudesta. Eli voisiko sinulla mahdollisesti auttaa pään asennon korjaaminen? Voisiko esim. kädellä auttaa jotenkin, että se poskesi painaisi vähemmän sitä maskin sivuosaa?

Sanoivat siellä hoidon aloituksessa, että maskia saa vaihtaa, jos nykyinen ei jostain syystä sovikaan omaan nukkumiseen.

Ja vaikka minulla oli todella helppo aloitus, ei se käyttö aina ole ollut helppoa; joskus herään siihen, että hirveä ilmavirta suhisee nenänsivusta, kun maski mennyt jotenkin hassusti pois paikaltaan (tai on paikoillaan, mutta sieraimesta tullut vähän ulos se "tulppa"). Tai sitten herään siihen kun suun kautta vuotaa ilmaa ulos eikä laitteen ilmanpaine olekaan saanut pidettyä hengitysteitä auki. Mutta näillä mennään, ja selkeästi pirteempi olo, vaikka välillä vähän vuotaisikin paikat.
 
Viimeksi muokattu:

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Airfit n30i on tosiaan maski tuolla nenätyynyllä mikä ei mene per sierain sieraimien sisään.
Edit: lienee tuon p30i:n seuraava generaatio tai jotain, suht samanlainen se.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Helpottaisi, jos tietäisti maskisi tarkan mallin, mutta teksistäsi saa sellainen mielikuvan, että se olisi tämä: AirFit P30i Sierainmaski | ResMed

Itsellä tuo maski, ja eilen illalla nukkumaan mennessä piti oikein tarkastaa, että miten itselläni homma menee. Minulla on aivan tavallinen S-kaupan halpistyyny ja nukun kyljelläni suurimman osan yöstä. Minulla asento on sellainen, että pää nojaa enemmän korvan päälle, jolloin tyynynpuoleinen ilmatie jää auki tuosta muoviosuudesta. Eli voisiko sinulla mahdollisesti auttaa pään asennon korjaaminen? Voisiko esim. kädellä auttaa jotenkin, että se poskesi painaisi vähemmän sitä maskin sivuosaa?

Sanoivat siellä hoidon aloituksessa, että maskia saa vaihtaa, jos nykyinen ei jostain syystä sovikaan omaan nukkumiseen.

Ja vaikka minulla oli todella helppo aloitus, ei se käyttö aina ole ollut helppoa; joskus herään siihen, että hirveä ilmavirta suhisee nenänsivusta, kun maski mennyt jotenkin hassusti pois paikaltaan (tai on paikoillaan, mutta sieraimesta tullut vähän ulos se "tulppa"). Tai sitten herään siihen kun suun kautta vuotaa ilmaa ulos eikä laitteen ilmanpaine olekaan saanut pidettyä hengitysteitä auki. Mutta näillä mennään, ja selkeästi pirteempi olo, vaikka välillä vähän vuotaisikin paikat.
Mulla on juurikin tuo maski, eikä kyljellään nukkuminen tuota ongelmia. Ilma kulkee kyllä sen verran tai jos on tosi lytyssä se kulkee kuitenkin toista puolta joka ei ole lytyssä. En ole siis itse huomannut ero kyljellä vs. selällään nukkumisessa. Itse olen ihan täysin kylkinukkuja, en osaa käydä selällään nukkumaan.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Onkos perinteinen nenämaski ollut koskaan opettelussa? Vähemmän olisi "muuttujia" hengitysteillä ollen ehkä joustavampi asentojen suhteen ja lopulta aika hyvin sitäkin voi säätää. Tuoreimpana havaintona olen kiinnittänyt huomiota missä kohtaa päälakea yläremmi kulkee. Jos on liian edessä, niin alkaa helpommin tulemaan vuotoa ja ylikiristämisen tarvetta, jolloin taas tulee herkästi painauma nenän ympärille.
Itse tuollaisen kanssa olen nukkunut jotain 13 vuotta jo. Tyynynä ollut enimmäkseen Wellpur/Tempur-tyyppiset jäykähköt tyynyt. Aiemmin nukuin aina kyljellään, mutta viime aikoina oppinut myös selällään nukkumaan. Osittain tätä asentomuutosta saattoi selittää tuon pääremmin mahdollinen venyminen, joka on voinut yhdessä välin aiheuttaa pientä sivuttaisvuotoa. Yksi mallin huonoista puolista on tuo mahdollinen tarve tuunata remmien kireyttä tilanteen mukaan ajan kuluessa.
Kuulostaa erilaiselta maskilta tosiaan.
Pitäisi ehkä kokeilla eri tyynyjä ym ja testsilla kyljellään nukkumista viikonloppuisin päivällä eikä silloin kun yöllä tosi väsy ja haluaa nopeasti nukkumaan menettämättä hermoja :D

Hussilta saa ainakin joka vuosi kaikista tarvikkeista uudet eli venymistä en tiedä ehtiikö hirveästi tapahtumaan.
Ja tosiaan maskeja voisi käydä sovittelemassa uusiksi koska vain.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 418
Ah, tuo p30i on tosiaan vain se sieraimien sisälle menevä. Oli epämukava itselle. On kyllä sellanenkin etuosa, kun antoivat testiin kotiin.
Se varmaan pysyy paremmin paikallaan kyljelläänki. Noo ehkäpä sitäkin voi joskus kokeilla enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
102
Ah, tuo p30i on tosiaan vain se sieraimien sisälle menevä. Oli epämukava itselle. On kyllä sellanenkin etuosa, kun antoivat testiin kotiin.
Se varmaan pysyy paremmin paikallaan kyljelläänki. Noo ehkäpä sitäkin voi joskus kokeilla enemmän.
Kannattaa kokeilla, koska pysyy niin hyvin paikallaan myös kyljellään nukkuessa.

Ensimmäiset kolmisen päivää painaa ja iho sieraimien ympärillä hellänä, mutta iho tottuu nopeasti ja sen jälkeen tuota ei käytännössä tunne enää ollenkaan. Itse laitoin noina ensimmäisinä päivinä jotain Bepanthenia tai vastaavaa aamuisin iholle.

Ostin tuon maskin itse nopeasti CPAP-hoidon aloituksen jälkeen, kun laitteen mukana tulleen kokomaskin käyttö oli yhtä tuskaa vuotojen takia. Nyt saan tuon sierainmaskin HUSilta joka vuosi automaattisesti. Maskityypin vaihdolla oli käänteentekevä vaikutus hoidon laatuun itselläni.

Ainoastaan silloin, jos hengität suun kautta öisin, niin tuo sierain- tai nenämaski ei sovi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Kannattaa kokeilla, koska pysyy niin hyvin paikallaan myös kyljellään nukkuessa.

Ensimmäiset kolmisen päivää painaa ja iho sieraimien ympärillä hellänä, mutta iho tottuu nopeasti ja sen jälkeen tuota ei käytännössä tunne enää ollenkaan. Itse laitoin noina ensimmäisinä päivinä jotain Bepanthenia tai vastaavaa aamuisin iholle.

Ostin tuon maskin itse nopeasti CPAP-hoidon aloituksen jälkeen, kun laitteen mukana tulleen kokomaskin käyttö oli yhtä tuskaa vuotojen takia. Nyt saan tuon sierainmaskin HUSilta joka vuosi automaattisesti. Maskityypin vaihdolla oli käänteentekevä vaikutus hoidon laatuun itselläni.

Ainoastaan silloin, jos hengität suun kautta öisin, niin tuo sierain- tai nenämaski ei sovi.
Itse olen aina ollut suu auki nukkuja ja sen takia mulla onkin tollanen leukaremmni ton sieranmaskin kanssa ja suu pysyy suurimman osan öistä ihan ok kiinni.
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Tulipa ostettua tämä virtapankki, kun bongasin hyvät tarjoukset langasta. Aikomus käyttää 1-3 yön telttaretkillä tms., jossa ei ole sähköä saatavilla. Käytössä Resmed Airsense 10 ilman kostutinta ja lämpöletkua. Onko muilla kokemuksia CPAP-laitteen käytöstä vastaavista virtapankeista? Kannattaako ostaa vielä 12V DC-adapteri vai käyttääkö tuota normaalia AC-virtalähdettä?
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Tulipa ostettua tämä virtapankki, kun bongasin hyvät tarjoukset langasta. Aikomus käyttää 1-3 yön telttaretkillä tms., jossa ei ole sähköä saatavilla. Käytössä Resmed Airsense 10 ilman kostutinta ja lämpöletkua. Onko muilla kokemuksia CPAP-laitteen käytöstä vastaavista virtapankeista? Kannattaako ostaa vielä 12V DC-adapteri vai käyttääkö tuota normaalia AC-virtalähdettä?
Itsekin miettinyt jotain vastaavaa ratkaisua riippumattoreissuilla. Oletko tutkinut minkä verran virtaa tarvii per yö, että millaista akku-arsenaalia esim. juuri 1-3 retkelle tarvii?
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Itsekin miettinyt jotain vastaavaa ratkaisua riippumattoreissuilla. Oletko tutkinut minkä verran virtaa tarvii per yö, että millaista akku-arsenaalia esim. juuri 1-3 retkelle tarvii?
Redditin CPAP subista olen vähän tietoa kaivanut. Siellä useammat ovat suositelleet tätä mallia, jonka pitäisi riittää kahdeksi yöksi 12V DC-adapterilla, kun käytössä ei ole kostutinta/lämpöletkua. Riippuu tietysti kuinka kovalla paineella laite toimii.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Itsellä on enää vaikeuksia nukahtaa uusiksi laitteen kanssa, koska en todellakaan pysty nukkumaan kyljelläni tämän kanssa, koska silloin toisen sieraimen puoli menee tukkoon pään painosta letkuosaan maskissa. Sierain tyyny käytössä. En siis vain jotenkin kykene uudestaan nukkumaan selällään, jos herään yöllä. Nukun tällä hetkellä 2-7h maskilla. Eron huomaan kyllä ilman maskia nukkumiseen vaikka nukkuisi tunninkin.
En oikein tiedä millainen tyynyn pitäisi olla ettei pään paino litistäisi maskin letkua ja silti olisi mukava nukkua ja vielä sierain maskiosa pysyisi paikallaan.
AHI oli testissä ka 58, mutta oli kyllä niin paskasti nukuttu yö etten tiedä onko todellisuus jopa enemmän. Selällään se oli muistaakseni ehkä jopa 80 testissä.
Oletko kokeillut kokomaskia? Yksi kokomaskin etuja on, että sen kanssa voi pyöriä sängyssä melkein miten sattuu, ja pysyy tukevasti paikoillaan ja ilma kulkee.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 020
Mulla ollut cpap-laite jo yli 10v käytössä. Aloituksen jälkeen en ole nukkunut yhtään yötä ilman laitetta. Kaksi kertaa käynyt niin että olen aamulla herännyt ilman maskia enkä muista miksi olen sen repinyt. Eli kyllä siihen tottuu. Nyt viimeisen vuoden aikana olisi halukkuutta ruveta eräjormailemaan, mutta ilmeisesti pitäisi sitten hommata joku powerbankki tms? Ehkä mulle riittää päivämatkat vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Minulla on PowerOak merkkinen virtapankki, jossa mukana kaapeli ja sopiva syöttö Airsense 10:lle, eli mihinkään 220v-24v muunnoksiin ja muuntajiin ei mene häviöitä. Hönkää riittää juuri ja juuri kolmeksi yöksi ja tämä on käytetty retkeilyssä täysimittaisesti hyväksi. Laitteella painoa 1.5kg.
Otan lisäksi laitteen aina mukaan, kun menen jonnekin ei lentomatkailun päähän, kätevä etenkin paikoissa, joissa pistorasia on liian kaukana nukkumapaikasta.

Mallia ei enää saa, mutta uudempaa on näemmä kaupan. Hintaa oli hankittaessa noin 250e.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 014
Minulla on PowerOak merkkinen virtapankki, jossa mukana kaapeli ja sopiva syöttö Airsense 10:lle, eli mihinkään 220v-24v muunnoksiin ja muuntajiin ei mene häviöitä. Hönkää riittää juuri ja juuri kolmeksi yöksi ja tämä on käytetty retkeilyssä täysimittaisesti hyväksi. Laitteella painoa 1.5kg.
Otan lisäksi laitteen aina mukaan, kun menen jonnekin ei lentomatkailun päähän, kätevä etenkin paikoissa, joissa pistorasia on liian kaukana nukkumapaikasta.

Mallia ei enää saa, mutta uudempaa on näemmä kaupan. Hintaa oli hankittaessa noin 250e.
Painoa 1.5kg, virtaa riittää kolmeksi yöski Cpap-laitteelle. Tää kuulostais jo tosi hyvältä ja jos uudempikin malli maksaa vain 250e. Olisiko heittää linkkiä tuohon? Tuntuu löytyvän PowerOak-nimellä aika paljon tavaraaja versioita googlesta.

Toki jos on vastaavia niin kiinnostaa. Etenkin, että millasia virtalukemia laitteessa tarvii olla ettei lopu heti kesken jne.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 237
419,00 € | Sandberg Survivor Powerbank 8in1 96000 Tollasen meinaan itse hommata. Tosin ihan muuhunkin käyttöön. Resmediltä vaan sitten tupakansytytin-virtajohto, niin ei tarvitse invertteriä väliin.
Tosta vähän halvemmalla

Tai vähän snadimpi
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Painoa 1.5kg, virtaa riittää kolmeksi yöski Cpap-laitteelle. Tää kuulostais jo tosi hyvältä ja jos uudempikin malli maksaa vain 250e. Olisiko heittää linkkiä tuohon? Tuntuu löytyvän PowerOak-nimellä aika paljon tavaraaja versioita googlesta.
PowerOak K5. Näemmä tismälleen samaa myydään MaxOak brandattynä ilmeisesti USAn markkinoilla.

Laatuvaikutelma on kiinanihmeeksi yllättävän hyvä ja suora piuha ilman ylimääräisiä muuntajia akusta Airsenseen on kiva ominaisuus.

Resmedillä on muuten myös oma akkupaketti, joka on myös sertifioitu lentokoneeseen vietäväksi. Hintaa on sitten moninkertaisesti näihin verrattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
No niin, liityin eilen CPAP- laitteen käyttäjäksi. Olen raskaan liikenteen kuljettaja, pyöreitä keväällä kun täytin niin TT-lekuri kysäisi samalla kuorsauksesta jne.
No tehtiin yöpolygrafia, tuloksena n. 80 AHI. Samantien sitten suullinen ajokielto R2- ajoneuvoille ja sairausloma, eilen kävin HUSin sairaalassa opastuksessa ja sain ResMedin AirSense 10 Autosetin mukaani.

Pähkäiltiin hoitajan kanssa, millainen maski sopisi, kun en halua mitään sieraimiini tunkea, lähdettiin kokeilemaan (ilmeisesti aika tuoretta mallia?) Philipsin kokomaskia, joka kuitenkin peittää minimaalisesti kasvoja.
Malli on Amara View. Suosittelen!

Hyvälle tuntui, nukuin 9,5 tuntia kaikkiaan ja AHI oli 4,2! Pisteet 91/100 :)

Keuhkolääkäri soittaa ja antaa arvion 2 viikon päästä, toivottavasti ajolupa heltiää takaisin!

E: Ai niin, en muistanut mainita, että viime yönä en herännyt kuin kerran vessareissulle, eikä ollut kaula ja niska hiestä märkänä!
Onhan se kropalle varmasti kaikin puolin raskasta, jos hengitys pysähtyy uniapnean takia...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
612
No niin, liityin eilen CPAP- laitteen käyttäjäksi. Olen raskaan liikenteen kuljettaja, pyöreitä keväällä kun täytin niin TT-lekuri kysäisi samalla kuorsauksesta jne.
No tehtiin yöpolygrafia, tuloksena n. 80 AHI. Samantien sitten suullinen ajokielto R2- ajoneuvoille ja sairausloma, eilen kävin HUSin sairaalassa opastuksessa ja sain ResMedin AirSense 10 Autosetin mukaani.

Pähkäiltiin hoitajan kanssa, millainen maski sopisi, kun en halua mitään sieraimiini tunkea, lähdettiin kokeilemaan (ilmeisesti aika tuoretta mallia?) Philipsin kokomaskia, joka kuitenkin peittää minimaalisesti kasvoja.
Malli on Amara View. Suosittelen!

Hyvälle tuntui, nukuin 9,5 tuntia kaikkiaan ja AHI oli 4,2! Pisteet 91/100 :)

Keuhkolääkäri soittaa ja antaa arvion 2 viikon päästä, toivottavasti ajolupa heltiää takaisin!

E: Ai niin, en muistanut mainita, että viime yönä en herännyt kuin kerran vessareissulle, eikä ollut kaula ja niska hiestä märkänä!
Onhan se kropalle varmasti kaikin puolin raskasta, jos hengitys pysähtyy uniapnean takia...
Aika paljon näköjään eroja lääkäreissä. Mulla ammattiajolupa ja ei puhettakaan että olis ajokieltoa tai saikkua tullut. Ahitkin oli pahemmat.
Kyllä sen eron tulet huomaamaan vireydessä ym kun laitetta jonkun aikaa käyttänyt.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Aika paljon näköjään eroja lääkäreissä. Mulla ammattiajolupa ja ei puhettakaan että olis ajokieltoa tai saikkua tullut. Ahitkin oli pahemmat.
Kyllä sen eron tulet huomaamaan vireydessä ym kun laitetta jonkun aikaa käyttänyt.
Traficom kuulemma kiristänyt ohjeistusta / käytäntöjään. Sanoi liikennelääkäri.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Eikä välttämättä huono juttu, sillä ammattiautoilijat ajavat kuitenkin paljon ja osa aika isoillakin ajoneuvoilla, joten rattiin nukahtaminen voip olla hyvinkin tuhoisaa. Toisaalta enemmän ihmetyttää, ettei ammattiautoilijioille ole pakollista säännöllistä (1-5 vuoden välein tehtävää) uniapneatestiä. Uniapnea ei kuitenkaan mikään uusi juttu ole.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
712
Eikä välttämättä huono juttu, sillä ammattiautoilijat ajavat kuitenkin paljon ja osa aika isoillakin ajoneuvoilla, joten rattiin nukahtaminen voip olla hyvinkin tuhoisaa. Toisaalta enemmän ihmetyttää, ettei ammattiautoilijioille ole pakollista säännöllistä (1-5 vuoden välein tehtävää) uniapneatestiä. Uniapnea ei kuitenkaan mikään uusi juttu ole.
No nyt tulee minulle vuden välein sitten kontrolli niin kauan kunnes lopetan hommat. Eikä haittaa yhtään. Kunhan pääsisin nyt nopsasti takaisin töihin, en ole todellakaan työkyvytön enkä tällaisia "lomia" kaivannut.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 589
Viestejä
4 205 373
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom