Uniapnea

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
433
Täälläkin taisi viimein löytyä syy jatkuvilla oireille uniapneasta. Helvetin pitkä prosessihan tämä on ollut julkisen puolen kautta, helmikuussa alkoi lääkärikäynnin varaamisella ja verikokeilla. Hemoglobiini ja hematokritti oli koholla viitearvojen yli, ilmeisesti uniapneasta johtuen (keho kompensoi hapenpuutetta nostamalla noita). Tulos oli selinmakuulla keskivaikea, eli tunnissa 20 vähintään 10 sekuntia kestävää hengityskatkosta. Oireita löytyy tästä huolimatta about jokainen alkaen kielen sahalaitakuviosta (painan kieltä hampaita vasten nukkuessa saadakseni lisää tilaa hapelle) ja elämä on kyllä välillä yhtä helvettiä tuon väsymyksen kanssa kun on aivan pakottava tarve nukkua kesken työpäivän ja aamuisin kroppa tuntuu rekan alle jääneeltä. Ei ole väliä nukkuuko yöllä 12 vai 6 tuntia. Kaikki mahdolliset muut asiat ennen tätä uniapneaa yritin sulkea pois. Nyt sitten mennään melko suurilla määrillä kofeiinia itselääkityksenä, joka on sekin melkoinen oravanpyörä.

Julkisen kautta laitejonot ovat ainakin syyskuulle, jolloin mulla on vasta joku etäkontakti lääkärinaika tuloksien läpikäymisestä, jotka sain 2 kuukautta sitten. Ajattelin olevan nyt pakko ottaa ohjat omiin käsiin ja hommata laite itse. Julkiselta sitten saa ainakaan sen laitteen lainaan, niin voi sitten myydä oman eteenpäin.

Tietääkö kukaan mistä näitä voisi hommata käytettynä? Jotenkin tässä pihinä aristuttaa pistää 800-1000e uuteen kun myöhemmin saa sen ilmaseksi lainaan. Olisin luullut myynti-ilmoituksia olevan enemmän kun monella varmaan pyörii näitä nurkissa käyttämättömänä. Ihmiset kun hommaa näitä ja toteaa ettei sillä nukkuminen onnistukaan tai sitten saa lopullisena hoitona kiskot, niin laite jää käyttämättömäksi. Toinen vaihtoehto olisi vuokraus, mutta esim. Coronarialla hinta on 25e/viikko eli 100e/kk, niin eipä tuossa ole järkeä oman ostamisen sijasta vaikka uutena.

E: Tai no, eipä noita taida uutena kyllä maskeineen juuri alle tonnin saada.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
102
Olisin luullut myynti-ilmoituksia olevan enemmän kun monella varmaan pyörii näitä nurkissa käyttämättömänä. Ihmiset kun hommaa näitä ja toteaa ettei sillä nukkuminen onnistukaan tai sitten saa lopullisena hoitona kiskot, niin laite jää käyttämättömäksi.
Taitaapi täällä Suomessa porukka saada pääosin laitteen omasta sairaanhoitopiiristä käyttöönsä. Ei siis omaksi, vaan lainaan, joten siksi noita vanhojakaan ei ole myytäväksi.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Täälläkin taisi viimein löytyä syy jatkuvilla oireille uniapneasta. Helvetin pitkä prosessihan tämä on ollut julkisen puolen kautta, helmikuussa alkoi lääkärikäynnin varaamisella ja verikokeilla. Hemoglobiini ja hematokritti oli koholla viitearvojen yli, ilmeisesti uniapneasta johtuen (keho kompensoi hapenpuutetta nostamalla noita). Tulos oli selinmakuulla keskivaikea, eli tunnissa 20 vähintään 10 sekuntia kestävää hengityskatkosta. Oireita löytyy tästä huolimatta about jokainen alkaen kielen sahalaitakuviosta (painan kieltä hampaita vasten nukkuessa saadakseni lisää tilaa hapelle) ja elämä on kyllä välillä yhtä helvettiä tuon väsymyksen kanssa kun on aivan pakottava tarve nukkua kesken työpäivän ja aamuisin kroppa tuntuu rekan alle jääneeltä. Ei ole väliä nukkuuko yöllä 12 vai 6 tuntia. Kaikki mahdolliset muut asiat ennen tätä uniapneaa yritin sulkea pois. Nyt sitten mennään melko suurilla määrillä kofeiinia itselääkityksenä, joka on sekin melkoinen oravanpyörä.

Julkisen kautta laitejonot ovat ainakin syyskuulle, jolloin mulla on vasta joku etäkontakti lääkärinaika tuloksien läpikäymisestä, jotka sain 2 kuukautta sitten. Ajattelin olevan nyt pakko ottaa ohjat omiin käsiin ja hommata laite itse. Julkiselta sitten saa ainakaan sen laitteen lainaan, niin voi sitten myydä oman eteenpäin.

Tietääkö kukaan mistä näitä voisi hommata käytettynä? Jotenkin tässä pihinä aristuttaa pistää 800-1000e uuteen kun myöhemmin saa sen ilmaseksi lainaan. Olisin luullut myynti-ilmoituksia olevan enemmän kun monella varmaan pyörii näitä nurkissa käyttämättömänä. Ihmiset kun hommaa näitä ja toteaa ettei sillä nukkuminen onnistukaan tai sitten saa lopullisena hoitona kiskot, niin laite jää käyttämättömäksi. Toinen vaihtoehto olisi vuokraus, mutta esim. Coronarialla hinta on 25e/viikko eli 100e/kk, niin eipä tuossa ole järkeä oman ostamisen sijasta vaikka uutena.

E: Tai no, eipä noita taida uutena kyllä maskeineen juuri alle tonnin saada.
Itse pähkäilin samaa diagnoosin jälkeen. Arvelin sitten että voinnin paraneminen saa maksaakin jotain ja otin nöyrästi vuokravehkeen. Se myös nopeutti kunnallisen vehkeen saantia kun ei tarvinnut opastusta enää siinä vaiheessa. Laitteita niillä kyllä riittää mutta ei henkilökuntaa tuohon opastukseen, sen takia noissa kestää.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 022
Saa nähdä mitä tässä joutuu itse tekemään. Vielä on noin puolitoista viikkoa AirSense 11-laite koeajalla, jonka jälkeen täytyy päättää ostanko sen Terveystalolta omilla rahoilla vai palautanko sen ja jään odottamaan, että saan laitteen kunnan kautta. Olen tykännyt laitteesta todella paljon, koska sen tuottama efekti unen laatuun on ollut aivan päivänselvä. Olo on todella paljon virkeämpi, aamuiset pääkivut ovat poissa sekä niskan ja leuan-alueen jäykkyys. Pitempiä automatkoja ajaessa ei tarvi stressata, että meinaako ajaessa alkaa nukuttamaan. Ei tarvi pahemmin suunnitella aikatauluja niin, että ehdin varmasti ottaa päiväunet, jotta jaksan päivän tulevat tapahtumat virkeänä.

Toisaalta ei aivan irtoaisi tuhatta euroa laitteeseen omasta pussistakaan. Tuntuu aika paskalta jos joudun luovuttamaan laitteen ja jäädä odottelemaan ties kuinka kauan, että saisin toisen cpap-laitteen kunnalliselta. Tämä on alkanut jo aiheuttamaan stressiä ja olen miettinyt jopa marssivani laitteesta luopuessa suoraan työterveyteen, koska ilman laitetta työntekokin kärsii reilusti kun väsymys on normaalisti jatkuvaa työpäivän alusta loppuun. Puhumattakaan henkisen puolen surkeasta mielentilasta jos pääkoppa ei saa lepoa.

Uniapneaan turtuu liiankin huomaamatta kun kroppa rehkii ja pyrkii kompensoimaan, mutta kun on hetken kokenut millaista on olla virkeä aamusta iltaan niin paluu tuohon kärsimykseen tuntuu aika kauhealta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
383
Laitteita niillä kyllä riittää mutta ei henkilökuntaa tuohon opastukseen, sen takia noissa kestää.
Ei taida sama käytäntö olla koko maassa ainakaan, eli varmaan joillain kunnilla on oikeasti laitteista pulaa. Mitä tuon opastuksen pitäisi sisältää? Ei se varmaan mitään kovin olennaista ole, kun itselle tosiaan lykättiin vaan kone käteen, arvottiin hyllystä "sopiva" maski tyyliin "sulle varmaan menee tää", 30 sekunnin kokeilu naamalla että näytti hoitajan mielestä sopivalta ja sit käskettiin suuntaamaan kotia kohti. Mukaan annettiin toki lappu missä neuvottiin minkä valikon takaa heidän sivuilta löytyy jotain videoita laitteesta jos kaipaa apua.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 022
Ei taida sama käytäntö olla koko maassa ainakaan, eli varmaan joillain kunnilla on oikeasti laitteista pulaa. Mitä tuon opastuksen pitäisi sisältää? Ei se varmaan mitään kovin olennaista ole, kun itselle tosiaan lykättiin vaan kone käteen, arvottiin hyllystä "sopiva" maski tyyliin "sulle varmaan menee tää", 30 sekunnin kokeilu naamalla että näytti hoitajan mielestä sopivalta ja sit käskettiin suuntaamaan kotia kohti. Mukaan annettiin toki lappu missä neuvottiin minkä valikon takaa heidän sivuilta löytyy jotain videoita laitteesta jos kaipaa apua.
Täällä taas ei osata/pystytä skippaamaan tuota opastuskäyntiä byrokratian vuoksi. Ilmoitin, että tuo kaikki on käyty jo yksityisellä (terveystalolla) läpi, että en tarvitse muuta kuin laitteen...vaan ei, tuo täytyy kunnallisenkin kautta järjestää, koska niin sanoo järjestelmä. Ei voi kuitata ennakkoon tehdyksi. Epäilen, että juurikin tuon järjestäminen vie vaan lisää aikaa siihen, että saisin itse laitteen käyttööni mahdollisimman nopeasti.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
642
Selkeästi on jotain logistiikkaongelmia. Itseltä julkiselta puolelta peruttiin takuuvaihto ja sanottiin suoraan perusteeksi, että minulla on pääosin toimiva ja että kaikille tarvitseville ei riitä ensimmäistäkään. Tämä siis jo n. 9kk sitten.

Vikana on se, että lämmittävä letku ei tunnistu vaikka on kiinni. Varmaan joku kosketushäikkä jossain.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 821
Noista laitteista saattaa olla pulaa ihan yleisestikin, Resmed ei osannut esim. sanoa milloin saavat Airmini-matkamalliaan myytäväksi, kun tiedustelin. Coronarialla sama tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 254
Pari vuotta sitten jo vaihdoin nenämaskin sierainmaskiin. Eilen sitten rupesin käymään laitteen asetuksia läpi ja siellähän oli edelleen valittuna maskityypiksi nenä. Vaihdoin tilalle sierain. Onkohan tuolla ollut mitään merkitystä virtaukseen tai mihinkään?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 657
Täälläkin taisi viimein löytyä syy jatkuvilla oireille uniapneasta. Helvetin pitkä prosessihan tämä on ollut julkisen puolen kautta, helmikuussa alkoi lääkärikäynnin varaamisella ja verikokeilla. Hemoglobiini ja hematokritti oli koholla viitearvojen yli, ilmeisesti uniapneasta johtuen (keho kompensoi hapenpuutetta nostamalla noita). Tulos oli selinmakuulla keskivaikea, eli tunnissa 20 vähintään 10 sekuntia kestävää hengityskatkosta. Oireita löytyy tästä huolimatta about jokainen alkaen kielen sahalaitakuviosta (painan kieltä hampaita vasten nukkuessa saadakseni lisää tilaa hapelle) ja elämä on kyllä välillä yhtä helvettiä tuon väsymyksen kanssa kun on aivan pakottava tarve nukkua kesken työpäivän ja aamuisin kroppa tuntuu rekan alle jääneeltä. Ei ole väliä nukkuuko yöllä 12 vai 6 tuntia. Kaikki mahdolliset muut asiat ennen tätä uniapneaa yritin sulkea pois. Nyt sitten mennään melko suurilla määrillä kofeiinia itselääkityksenä, joka on sekin melkoinen oravanpyörä.

Julkisen kautta laitejonot ovat ainakin syyskuulle, jolloin mulla on vasta joku etäkontakti lääkärinaika tuloksien läpikäymisestä, jotka sain 2 kuukautta sitten. Ajattelin olevan nyt pakko ottaa ohjat omiin käsiin ja hommata laite itse. Julkiselta sitten saa ainakaan sen laitteen lainaan, niin voi sitten myydä oman eteenpäin.

Tietääkö kukaan mistä näitä voisi hommata käytettynä? Jotenkin tässä pihinä aristuttaa pistää 800-1000e uuteen kun myöhemmin saa sen ilmaseksi lainaan. Olisin luullut myynti-ilmoituksia olevan enemmän kun monella varmaan pyörii näitä nurkissa käyttämättömänä. Ihmiset kun hommaa näitä ja toteaa ettei sillä nukkuminen onnistukaan tai sitten saa lopullisena hoitona kiskot, niin laite jää käyttämättömäksi. Toinen vaihtoehto olisi vuokraus, mutta esim. Coronarialla hinta on 25e/viikko eli 100e/kk, niin eipä tuossa ole järkeä oman ostamisen sijasta vaikka uutena.

E: Tai no, eipä noita taida uutena kyllä maskeineen juuri alle tonnin saada.
Yksityiseltä saa myös vuokrattua noita laitteita, esim. siksi aikaa kun saat julkiselta oman. Hattuvakiona heittäisin aloituskustannuksen olevan luokkaa 250e ja sitten juoksee viikkovuokra 30e/vk tms.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Tuli itsekin nyt osittain tämän ketjun rohkaisemana otettua yhteyttä kunnalliselle apneaepäilyn takia. Kuorsaamaan olen ollut kova koko aikuisikäni, mutta vaiva on pahentunut viime vuosina ja vaimon mukaan öisin tulee hengityskatkoksia sekä hiljaisuuden jälkeen äänekästä "hengenhaukkomista/korahtelua".

Nykyään tuntuu myös että aina on vähän väsynyt vaikka kuinka pitkään nukkuisi, minkä lisäksi uni on muutenkin katkonaista ja heräilen öisin useita kertoja, pahimmillaan jopa kymmenkunta kertaa, eli jatkuva syvä uni taitaa jäädä aika vähille. Olen kiinnittänyt huomiota ettei työpäivinä oikein jaksa kauheasti tehdä mitään työpäivän jälkeen. Duunit jaksaa painaa normaalisti mutta illalla ei meinaa jaksaa oikein tehdä juttuja ellei ole pakko. Tämä normaalista poikkeava väsymys on ehkä jäänyt tavallaan huomaamatta kun on jossain määrin "tottunut" olemaan väsynyt huonosti pienenä nukkuneen muksun takia. Nyt vaan alkanut kiinnittämään huomiota, että aiemmin nuorempana loma-aikoina on unirytmi tasoittunut jonnekin 7-8h tienoille, mutta nykyään tuntuu että sängyssä voisi maata vaikka 12 tuntia ja joka aamu on väsynyt herätessä.

Elokuulle tässä joutuu lääkäriä odottamaan, lomakausi kun sielläkin on heinäkuussa niin sinne ei vielä aikaa saanut, mutta ei ihan niin paha tilanne kuin pelkäsin. Ennen lekuria sitten käytävä ottamassa verikokeita ja EKG:tä, sekä tehtävä verenpaineseurantaa kotona.

Aika varmastihan seuraava steppi lääkärin jälkeen on unitutkimukset, mielenkiinnolla odotellaan mitä tutkimuksissa paljastuu ja tuleeko sitä sitten itsestäkin cpapin käyttäjä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 361
Nyt kaksi yötä mennyt nenämaskilla, mihin on taas totutteleminen. Varsinkin kun aiemmasta sierainmaskista ilmaletku lähtee pään päältä, eikä kärsänä niin kuin nenämaskissa.
Resmedillä on muuten nenämaskistakin versio jossa ilmaletku kiinnittyy päälaelle:
1655976809196.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 462
Mites kannattaisi edetä kun todennäköisesti uniapnea. Sairaskuluvakuutus löytyy, jotta puhelinluettelosta sormi sopivan yksityisen firman kohdalle ja puhelu sinne vai olisiko suositella suoraan jotain?

Kuorsausta ja pitkiä hengityskatkoksia. Uni on aina maittanut (pää tyynyyn niin taju pois sekunneissa). Herääminen on tuskaa jos kelloon joutuu nousemaan, mutta oletettavasti tämä on ihan normaalia? Hengityskatkokset tuli esille vasta nykyisen kumppanin kanssa pari vuotta sitten (olen laiska menemään lääkärille). Sitä edeltävä varmaan odotti, että kuolen nukkuessa niin saisi vakuutusrahat :). Kuorsannut olen pitempään asennosta riippumatta. Kylki-asento on ollut paras nukkua ja joskus vissiin kuorsasin vähemmän tuossa asennossa, mutta ei asennolla taida olla merkitystä enää.

Hampaita tulee myös narskuteltua yöllä ja vasta kun narskutin yhden hampaan juuren kuoliaaksi (en tiennyt, että edes mahdollista), teetin muovikiskot.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 657
Mites kannattaisi edetä kun todennäköisesti uniapnea. Sairaskuluvakuutus löytyy, jotta puhelinluettelosta sormi sopivan yksityisen firman kohdalle ja puhelu sinne vai olisiko suositella suoraan jotain?

Kuorsausta ja pitkiä hengityskatkoksia. Uni on aina maittanut (pää tyynyyn niin taju pois sekunneissa). Herääminen on tuskaa jos kelloon joutuu nousemaan, mutta oletettavasti tämä on ihan normaalia? Hengityskatkokset tuli esille vasta nykyisen kumppanin kanssa pari vuotta sitten (olen laiska menemään lääkärille). Sitä edeltävä varmaan odotti, että kuolen nukkuessa niin saisi vakuutusrahat :). Kuorsannut olen pitempään asennosta riippumatta. Kylki-asento on ollut paras nukkua ja joskus vissiin kuorsasin vähemmän tuossa asennossa, mutta ei asennolla taida olla merkitystä enää.

Hampaita tulee myös narskuteltua yöllä ja vasta kun narskutin yhden hampaan juuren kuoliaaksi (en tiennyt, että edes mahdollista), teetin muovikiskot.
Mikä tahansa yksityinen firma ja sieltä vaan jonku yleiskääkärin pakeille, niin pyytää sen uniapneatutkimuksen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
433
Yksityiseltä saa myös vuokrattua noita laitteita, esim. siksi aikaa kun saat julkiselta oman. Hattuvakiona heittäisin aloituskustannuksen olevan luokkaa 250e ja sitten juoksee viikkovuokra 30e/vk tms.
Soittelin pk-seudun lääkäriasemat läpi, niin ainoa näitä vuokraava oli Coronaria. Muut olisivat vaatineet heillä hoitopolun aloittamista alusta, eli vasta julkisella tehty unitutkimus ei kelvannut heille vaan se olisi tehty uudestaan. Hintaa on vuokralle 25e/vk, eli 100e/kk ja aloituskustannukset oli yllättävän korkeat, yli 400 euroa. Hinta sisältää 150-190e maskin, 50e putken, 60min hoitajan ajan n. 150e, etäyhteys laitteeseen ja sen kontrollointi etänä jos tarve(+tsekkaukset) n. 60e ja sitten kasa erilaisia palvelumaksuja päälle. Varasin ajan ensi viikolle. Uusia laitteita saisi n. 800e ja huolettuja käytettyjä viime vuoden malleja 500-600e, mutta toki niihinkin tulee kaikkiin tuo sama kasa aloituskustannuksia päälle. Toisaalta tommosen käytetyn hankkiminen ei olisi paljoa kalliimpaa. Ilmeisesti syys/lokakuussa saan laitteen julkiselta, niin vuokra-aika olisi 300-400e.

E: Nyt tuli mieleen voisko tuommosen käytetyn laitteen ostaa suorilla kotiin ilman ohjauksia ja opetella säätämään se itse. :rofl: Netistä ja youtubestahan löytyy tutoriaalit ja toi hoitajankäynti on todennäköisesti vaan suurimmaksi osaksi rahastusta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 821
Nyt tuli mieleen voisko tuommosen käytetyn laitteen ostaa suorilla kotiin ilman ohjauksia ja opetella säätämään se itse. :rofl:
Ei taida mikään estää, paitsi saatavuus. Esim. Resmedin verkkokaupassa myydään pelkkää ei-oota, ja ei ole tiedossa milloin noita saa. Taitavat myydä terveydenhuoltoon nuo. Samoin Coronarialtakaan ei saa laitteita ostettua.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
433
Ei taida mikään estää, paitsi saatavuus. Esim. Resmedin verkkokaupassa myydään pelkkää ei-oota, ja ei ole tiedossa milloin noita saa. Taitavat myydä terveydenhuoltoon nuo. Samoin Coronarialtakaan ei saa laitteita ostettua.
Kyllä saa ostettua, juuri eilen kertoi ja tarjosi asiakaspalvelussa tätä vaihtoehtoa kun soitin. Toki on mahdollisuus ettei hänellä ollut tämän hetkistä tietoa tai saatavuus koskee vaan tiettyjen kaupunkien Coronarioita.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 821
Kyllä saa ostettua, juuri eilen kertoi ja tarjosi asiakaspalvelussa tätä vaihtoehtoa kun soitin. Toki on mahdollisuus ettei hänellä ollut tämän hetkistä tietoa tai saatavuus koskee vaan tiettyjen kaupunkien Coronarioita.
Ok, taisi sitten koskea vain tuota Airminiä.
 
Liittynyt
31.01.2018
Viestejä
56
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Kotitesti olis edessä. Kuinka kauan julkisella saa niitä tuloksia odotella vai saisko ne ite suoraan kaivettua laitteesta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 325
Itselläkin on asentoriippuvainen uniapnea. Kyljellä maatessa AHI oli mittauksessa alle 5, mutta selällä maatessa n. 20. Happivajausta ei kuitenkaan todettu unitutkimuksessa, eli CPAP laitteesta tuskin apua. Lisäksi minulla on Withningsin sleep analyzer sekä scanwatch. Näiden mukaan uniapneaa n. joka toinen päivä, eli AHI yli 15. Noiden lisäksi Oura sormus. Noi kaikki tosin antavat suht hyvän arvosanan unesta. Esim. SPO2 tasot ovat ton scanwatchin mukaan yöllä hyvät; 97-98%. Sähkösänky käytössä, n. 10cm korotettu pään puolelta. Välillä käytössä itsetehty uniapneavyö jonka pitäisi vähentää selällä nukkumista. Se vähentääkin mielestäni uniapneaa jonkin verran, mutta heikentää muuten unenlaatua, esim. herään useammin yön aikana. Mielestäni hyöty +/-0.
Näiden lisäksi on todettu vaikea-asteinen levottomat jalat johonka tosin on läääkitys. Mutta epäilen ettei aina tehoa.

Näiden uniongelmien takia olen ollut aika koomassa viimeiset neljä vuotta :(.
Uniapneakiskoa en ole vielä kokeillut, onko ketään saanut apua tästä? Muita keinoa uniapnean lieventämiseen?
Viestissäni (Uniapnea) kirjoittelin omia kokemuksia kiskon kanssa. Itellä ainakin muutti elämää totaallisesti. Olen kanssa testannut tyyliin jokaista markkinoilla olevaa tuohon asentoon auttavaa laitetta eikä mikään toimi. Nukun selällään vaikka selkään liimatun putken kanssa. Mulla on sillein hassu tilanne, että julkiselta puolelta nostettiin kädet pystyyn asian kanssa ja toivoteltiin hyvää loppu elämää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Viestissäni (tämän ketjun 24) kirjoittelin omia kokemuksia kiskon kanssa. Itellä ainakin muutti elämää totaallisesti. Olen kanssa testannut tyyliin jokaista markkinoilla olevaa tuohon asentoon auttavaa laitetta eikä mikään toimi. Nukun selällään vaikka selkään liimatun putken kanssa. Mulla on sillein hassu tilanne, että julkiselta puolelta nostettiin kädet pystyyn asian kanssa ja toivoteltiin hyvää loppu elämää.
Yksittäiseen viestiin pystyy muuten linkaamaan helposti, se viestinumero on myös linkki:

Tuli itsekin joskus kokeiltua jotain kuorsauskiskoa, jonka toiminta perustui siihen että se veti leukaa eteenpäin. Sinänsä tuntui toimivan (vaimon mukaan en kuorsannut niin paljon sen kanssa), mutta ongelma oli ettei se pysynyt suussa vaan alaleuka irtosi sieltä kiskosta.

Tämä ei ollut mikään hammaslääkärin tekemä tonnin kisko, vaan joku jenkeistä tilattu lämpömuovattava yleismalli. Custom fitattu pyaynee paremmin paikallaan, mutta katsotaan mitä tuolta omista testeistä tulee tulokseksi ja hoitoehdotukseksi kun niihin pääsen.

Kuitenkin tuohon lyhyeen kokemukseen pohjautuen voisin kuvitella noiden olevan toimiva ratkaisu, mutta tuo purennan muutos vähän itseäkin huoletti tuon kanssa kun selvästi tuli ”vetoa” hampaille…
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
433
Kotitesti olis edessä. Kuinka kauan julkisella saa niitä tuloksia odotella vai saisko ne ite suoraan kaivettua laitteesta?
Muistaakseni viikossa lupaavat tuloksien tulevan ja mulla ne tais tulla vähän alle viikossa OmaKantaan. Pikainen soitto tulee sillon jos löytyy vaikea uniapnea, jonka hoito on kiireinen.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 022
Kävipä kerrankin aikamoinen tuuri ja onneksi vielä näin tärkeässä asiassa. Viikon pästä pitäisi palauttaa testissä oleva cpap-laite Terveystalolle ja päättää ostanko sen itselle about tonnin hintaan vai jäänkö odottamaan milloin saan laitteen kunnalliselta, jossa on kuulemma todella pitkät jonot (Oulun seutu).

Sain kuitenkin soiton kunnalliselta, että tulenko hakemaan heiltä laitteen ja jopa vielä täsmälleen saman päivänä kun palautan tuon Terveystalon laitteen. Huh huh, ei olisi varmaan tällä hetkellä tonnia irronnut laitteen ostoon, joten odotin jo kuukausien huonoja unia ja jatkuvia aamuisia päänsärkyjä.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
444
Pari yötä tetsattu laitteen kanssa. Ei meinaa onnistua, nielussa (tai jossain nenän ja kurkun välillä) on hieman limaa ja tämä laite puskee sitä eteenpäin. Viime yönä kun olin tainnut juuri nukahtaa - niin tuntui kuin purkka olisi yhtäkkiä juuttunut kurkkuun. Eli limaa oli ilmeisesti lähtenyt liikkeelle. Pitää saada toi lima ensin pois, muuten ei tule mitään. Kuitenkaan mitään varsinaista nuhaa ole, joten tuon kanssa taitaa tulla haastavaa.

PS. Käytössä sierainmaski - joka on datan mukaan hyvin kiinni. Vaihtoehtona olisi tuo nenämaski, pitää varmaan testata vielä sillä.
 
Viimeksi muokattu:

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
642
Pari yötä tetsattu laitteen kanssa. Ei meinaa onnistua, nielussa (tai jossain nenän ja kurkun välillä) on hieman limaa ja tämä laite puskee sitä eteenpäin. Viime yönä kun olin tainnut juuri nukahtaa - niin tuntui kuin purkka olisi yhtäkkiä juuttunut kurkkuun. Eli limaa oli ilmeisesti lähtenyt liikkeelle. Pitää saada toi lima ensin pois, muuten ei tule mitään. Kuitenkaan mitään varsinaista nuhaa ole, joten tuon kanssa taitaa tulla haastavaa.
Aika jännä. Itsellä toimii vähän (enemmänki) tukkoisena, kun tuo vastapaine avaa hengitystiet ja kuivattaa limaa. "Limalta kurkussa" saattaa tuntua myös muut asiat, kuten turvonnut kitakieleke.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
583
Ostin kokeeksi hammaskiskon (Nukkumatti), mutta ongelmaksi tuli runsas syljeneritys. Kun meinasin nukahtaa niin suu rentoitui ja syljet valui poskella johonka sitten heräsin.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Kolme yötä takana laitteen kanssa. Laite on mallia nenän ympärillä maski. Aluksi ihan helvetin vaikea tottua kun työntää ilmaa, siihen tottunut jo mutta on tollanen hökötys naamalla vittumaista nukkua kyllä. Unta tullut naamarin kanssa 4-6 tuntia/yö. Noilla neljän tunnin unilla kyllä ihan helvetin zombiena aamusta ja koko päivän muutenkin. Kai tuon käyttämiseen tottuu.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
613
Kolme yötä takana laitteen kanssa. Laite on mallia nenän ympärillä maski. Aluksi ihan helvetin vaikea tottua kun työntää ilmaa, siihen tottunut jo mutta on tollanen hökötys naamalla vittumaista nukkua kyllä. Unta tullut naamarin kanssa 4-6 tuntia/yö. Noilla neljän tunnin unilla kyllä ihan helvetin zombiena aamusta ja koko päivän muutenkin. Kai tuon käyttämiseen tottuu.
Kyllä itselläkin kesti tottua maskiin naamalla, kokeilussa kävi vissiin neljä erinlaista maskia, nenämaski jäi käyttöön.
Reilun vuoden käyttänyt tuota ja vasta viimeisten kuukausien aika ruvennut tottumaan tuohon letkuun.
Alussa se oli milloin missäkin, milloin alla tai muuten vaan häiritsi, joskus veti laitteen lattialle.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 422
Uniapneaa ollut varmaankin 10v+, mutta sain vasta tänä vuonna aikaiseksi tehdä asialle jotain.
Unitutkimus meni työterveyden piikkiiin ja sieltä lähete unipolille.
AHI 58. Selällään 80 ja muutoin 9.
Laitejonoa oli noin 2 kk hki.

Parisen kuukautta ollut Resmed AirSense 10 Autoset kostutin säiliöllä ja lämpöputkella sekä maskina AirFit N30i nenätyynyllä.
Kokeilin sieraintyynyäkin, mutta se on epämukava. Kokeilin myös ilman kostutinta ja silläkin pystyy nukkumaan, ainakin väliaikaisesti, niin ei aina tarvi kuivalla jotta voi ottaa vehkeen mukaan.
Vielä en ole tällä tottunut nukkumaan.
Yleensä 2-3h yössä, josta välillä tuntuu menevän 0,5h vähintään nukahtamiseen, mutta vaikea loppuviimeksi sanoa. Ilman nukahdan alta 5min. Ennätys on joku 6h maskilla.
Toki ilman pystyy nukkumaan kyljellään, joka itselle totutuin asento. Vähän olen osittain kyljellään ehkä pystynyt nukkumaan tämän kanssa, mutta vaikea saada nenällä pysymään kivasti silloin.
Vaikeinta tuntuu olevan se, että kun herää maskin kanssa, niin ei sen kanssa osaa nukahtaa uusiksi. Tuntuu myös, että maski puhaltaa silloin lujempaa eikä kovinkaan nopeasti laske alaspäin painetta, joten painanut virtanapista pois päältä ja takaisin päälle.

Tässä harkinnut, että voisi syksyllä käydä maskisovituksessa ainakin testaamassa, olisiko joku muu parempi. Mutta toisaalta enempi sellainen fiilis, että ainakaan järeämpiä en halua ja tämä lienee sitä kautta jo paras.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Uniapneaa ollut varmaankin 10v+, mutta sain vasta tänä vuonna aikaiseksi tehdä asialle jotain.
Unitutkimus meni työterveyden piikkiiin ja sieltä lähete unipolille.
AHI 58. Selällään 80 ja muutoin 9.
Laitejonoa oli noin 2 kk hki.

Parisen kuukautta ollut Resmed AirSense 10 Autoset kostutin säiliöllä ja lämpöputkella sekä maskina AirFit N30i nenätyynyllä.
Kokeilin sieraintyynyäkin, mutta se on epämukava. Kokeilin myös ilman kostutinta ja silläkin pystyy nukkumaan, ainakin väliaikaisesti, niin ei aina tarvi kuivalla jotta voi ottaa vehkeen mukaan.
Vielä en ole tällä tottunut nukkumaan.
Yleensä 2-3h yössä, josta välillä tuntuu menevän 0,5h vähintään nukahtamiseen, mutta vaikea loppuviimeksi sanoa. Ilman nukahdan alta 5min. Ennätys on joku 6h maskilla.
Toki ilman pystyy nukkumaan kyljellään, joka itselle totutuin asento. Vähän olen osittain kyljellään ehkä pystynyt nukkumaan tämän kanssa, mutta vaikea saada nenällä pysymään kivasti silloin.
Vaikeinta tuntuu olevan se, että kun herää maskin kanssa, niin ei sen kanssa osaa nukahtaa uusiksi. Tuntuu myös, että maski puhaltaa silloin lujempaa eikä kovinkaan nopeasti laske alaspäin painetta, joten painanut virtanapista pois päältä ja takaisin päälle.

Tässä harkinnut, että voisi syksyllä käydä maskisovituksessa ainakin testaamassa, olisiko joku muu parempi. Mutta toisaalta enempi sellainen fiilis, että ainakaan järeämpiä en halua ja tämä lienee sitä kautta jo paras.
Aika identtinen tilanne täällä, sillä erotuksella että muutama yö vasta takana. Tulee venytettyä nukkumaanmenoa näköjään huomaamatta ettei tarvitsisi mennä sänkyyn pohtimaan että saakohan taaskaan nukuttua. Ja todella vaikea maata vain selällään, normaalisti tulee kyljellä nukuttua ja tieto siitä että tässä pitää nyt nakottaa ensinnäkin suu kiinni ja selällään ennekuin lähtee taju, lievästi sanoen vituttaa :poop:

Taitaa olla sama laite minullakin ja maski sinänsä ok, en keksi miten vaihtamalla parananisi kun ei vuoda tai muuta. Tuo uusiksi nukahtaminen kanssa sama juttu täällä, tänäkin aamuna neljältä heräsin itsekseni ja pari tuntia olis ollut vielä aikaa nukkua, koitin naamarin kanssa, se loput pari tuntia sitten ilman naamaria. Ja ilman tuota tosiaan ei mitään ongelmaa nukahtaa.

Ekana yönä otin ketipinorin jotta väsyttäisi enemmän, aamulla jo sen takia pelkästään ihan korpsena, mutta taisikin olla ainut näistä öistä kun tullut 6h täyteen unta. Tiedä mitä pameja tässä pitää alkaa rouskimaan että saa rauhoitutta naamari päässä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 422
Aika identtinen tilanne täällä, sillä erotuksella että muutama yö vasta takana. Tulee venytettyä nukkumaanmenoa näköjään huomaamatta ettei tarvitsisi mennä sänkyyn pohtimaan että saakohan taaskaan nukuttua. Ja todella vaikea maata vain selällään, normaalisti tulee kyljellä nukuttua ja tieto siitä että tässä pitää nyt nakottaa ensinnäkin suu kiinni ja selällään ennekuin lähtee taju, lievästi sanoen vituttaa :poop:

Taitaa olla sama laite minullakin ja maski sinänsä ok, en keksi miten vaihtamalla parananisi kun ei vuoda tai muuta. Tuo uusiksi nukahtaminen kanssa sama juttu täällä, tänäkin aamuna neljältä heräsin itsekseni ja pari tuntia olis ollut vielä aikaa nukkua, koitin naamarin kanssa, se loput pari tuntia sitten ilman naamaria. Ja ilman tuota tosiaan ei mitään ongelmaa nukahtaa.

Ekana yönä otin ketipinorin jotta väsyttäisi enemmän, aamulla jo sen takia pelkästään ihan korpsena, mutta taisikin olla ainut näistä öistä kun tullut 6h täyteen unta. Tiedä mitä pameja tässä pitää alkaa rouskimaan että saa rauhoitutta naamari päässä.
Joo tuo suu kiinni nukkuminen tuntuu kanssa vaikeelta, kun taidan olla muutenkin suu auki hengittäjä.
Ty:n osalta tämä kuitekin on tarkoittanu kuorsauksen totaalisen loppumisen eli se on myös yksi plussa maskin kanssa. (tietty vain sen aikaa kun maski päässä)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
49
Aika identtinen tilanne täällä, sillä erotuksella että muutama yö vasta takana. Tulee venytettyä nukkumaanmenoa näköjään huomaamatta ettei tarvitsisi mennä sänkyyn pohtimaan että saakohan taaskaan nukuttua. Ja todella vaikea maata vain selällään, normaalisti tulee kyljellä nukuttua ja tieto siitä että tässä pitää nyt nakottaa ensinnäkin suu kiinni ja selällään ennekuin lähtee taju, lievästi sanoen vituttaa :poop:

Taitaa olla sama laite minullakin ja maski sinänsä ok, en keksi miten vaihtamalla parananisi kun ei vuoda tai muuta. Tuo uusiksi nukahtaminen kanssa sama juttu täällä, tänäkin aamuna neljältä heräsin itsekseni ja pari tuntia olis ollut vielä aikaa nukkua, koitin naamarin kanssa, se loput pari tuntia sitten ilman naamaria. Ja ilman tuota tosiaan ei mitään ongelmaa nukahtaa.

Ekana yönä otin ketipinorin jotta väsyttäisi enemmän, aamulla jo sen takia pelkästään ihan korpsena, mutta taisikin olla ainut näistä öistä kun tullut 6h täyteen unta. Tiedä mitä pameja tässä pitää alkaa rouskimaan että saa rauhoitutta naamari päässä.
Miksi pitää nukkua selällään, onko sulla käytössä jonkunnäköinen maski mikä estää kyljellään nukkumisen?
Hiukan saa asetella päätä tyynylle, mutta kyllä tuo aika napakasti yön paikallaan pysyy.
itsellä siis tuo nenämaski ja nukun aina kyljellään, jotenkin tuntuu hyvin hankalalta ainakin itsellä tuo sellällään nukkuminen ja suun kiinni pitäminen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Miksi pitää nukkua selällään, onko sulla käytössä jonkunnäköinen maski mikä estää kyljellään nukkumisen?
Hiukan saa asetella päätä tyynylle, mutta kyllä tuo aika napakasti yön paikallaan pysyy.
itsellä siis tuo nenämaski ja nukun aina kyljellään, jotenkin tuntuu hyvin hankalalta ainakin itsellä tuo sellällään nukkuminen ja suun kiinni pitäminen.
No tuntuu että se painaa jotenkin, pitää venkslata ens yönä ja ettiä asento kyljellään. Ei mitään syytä muuta kuin paino jakaantuu tasaisesti naamarin kanssa ja ei ole tunnetta että se vetää mihinkään suuntaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Toi on kyllä tuttua tuskaa. Tuntuu että maskilla nukkuminen onnistuu paremmin mitä parempi fiilis on ylipäätään. Jos on valmiiksi tatti otsassa maski alkaa jurppimaan herkemmin.

Kannattaa kyllä yrittää heti sitä kylkiasentoa jos on tottunut nukkumaan kyljellään. Upottava tyyny ei ole hyvä tuossa kun se haittaa maskin paikallaanpysymistä. Itse hommasin melko napakan untuvatyynyn. Voi kokeilla myös laittaa tyynyn kaksinkerroin jolloin se napakoituu (reissussa joutuu tämmösiä keksimään kun tyynyt on ulkomailla monesti kaukana optimista).
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
642
Tulee venytettyä nukkumaanmenoa näköjään huomaamatta ettei tarvitsisi mennä sänkyyn pohtimaan että saakohan taaskaan nukuttua. Ja todella vaikea maata vain selällään, normaalisti tulee kyljellä nukuttua ja tieto siitä että tässä pitää nyt nakottaa ensinnäkin suu kiinni ja selällään ennekuin lähtee taju, lievästi sanoen vituttaa :poop:
Itsellä sama juttu, nukahtaminen vaikeinta etenkin "etukäteen". Oma ratkaisu on ollut, että menen hyvissä ajoin sänkyyn ja luen/katson jotain puuduttavaa videota youtubesta. Siinä vaiheessa kun silmät väsyy on hyvä ottaa tilanteesta kiinni, laittaa laite pois ja nukahtaa. Uni tulee yleensä alle 5min tuosta. Ennen olin myös sellainen, että vasta väsyneenä "saappaat jalassa kaatuen" sänkyyn eli uni tuli minuutissa tai parissa.

Vähän yllättäen myös sellainen perinteinen unimaski CPAP maskin kanssa auttaa unenlaatuun.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 941
Oon nyt ottanut tavaksi kuunnella podcasteja tai äänikirjaa, jotenkin helpompi nukahtaa puheeseen kuin kuunnella letkussa kiertävää ilmaa. Onko minkälaisia tapoja muilla saada unenpäästä kiinni?
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 422
Oon nyt ottanut tavaksi kuunnella podcasteja tai äänikirjaa, jotenkin helpompi nukahtaa puheeseen kuin kuunnella letkussa kiertävää ilmaa. Onko minkälaisia tapoja muilla saada unenpäästä kiinni?
Pitkään käyttänyt google home miniä siten, että soittaa spotifyn sleep playlistiä 60min ja sitten lopettaa. Tein tätä jo ennen maskiakin.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 821
Ei kyllä minkään maskin pitäisi estää kyljellään nukkumista, vaikka voi se totuttelua vaatia. Liian pehmeä tyyny tosiaan saattaa vaikeuttaa. Itse nukun kyljelläni ja ei mitään ongelmia, vaikka minulla on kokomaski ja letku tulee siis leuan kohdalta. Totuttelua vaan. Mulla saattaa olla parhaillaan 9,5 unet maski päässä, ja yleisesti laitan maskin aina heti, kun menen sänkyyn ja alan katsomaan jotain ohjelmaa kännykältä (juu ei pitäisi, mutta mulla tulee uni parhaiten näin). Aamulla otan maskin pois yleensä vasta sitten, kun tiedän että en enää nuku.

Mulla kokomaski toimii hyvin, joten en ole lähtenyt vaihtamaan nenämaskiin. Ja voi hengitellä suun kauttakin.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
539
Onko kellään sellasta että vaikka suht virkeänä herää niin päivällä alkaa puolikuollut olo joka kestää iltaan asti?
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
444
Surkea on alkutaival tämän kanssa. Häiritsee kovasti tuo paine, hengittäminen tuntuu väkinäiseltä. Taitaa olla helpompi laihduttaa parikymmentä kiloa. Ainakin nyt motivaatio lisääntyy.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
642
Surkea on alkutaival tämän kanssa. Häiritsee kovasti tuo paine, hengittäminen tuntuu väkinäiseltä. Taitaa olla helpompi laihduttaa parikymmentä kiloa. Ainakin nyt motivaatio lisääntyy.
Itsellä meni runsas viikko huonosti nukuttuja öitä, ennen kuin tuohon tottui, mutta onhan se henkilökohtaista.

Tossa aiemmin oli puhetta, että jos jatkuva vastapaine ahdistaa, niin on olemassa noita vaihteleviä laitteita, mutta vaatii lääkärin lausunnon, koska rasittavat sydäntä.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
291
Ihan mielenkiinnosta, onko kukaan teistä löytänyt älykellon kautta mahdollisia uniapneaan viittaavia oireita? Eikös ne mittaa happisaturaatiota/hengitystiheyksiä yms, ainakin jotkut mallit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 733
Oura-sormukseen tuli muuten juuri tuki happisaturaatiomittaukselle. Seuraa yön aikana tuota, ja olisi varmaan uniapneaa epäileville tai siitä kärsiville ihan kiva tieto.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
583
Minulla on sijauspatjan alle laitettava Withings Sleep Analyzer joka mielestäni tunnistaa hyvin uniapnea kohtaukset. Ja Oura sormuksella näkee aiheuttaako uniapnea happisaturaation alenemista. Mielestäni toi happisaturaatiomittaus on jatkuvaa Ouralla, ainakin punainen valo sormuksessa on aina palannut kun olen herännnyt yöllä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
383
Oura-sormukseen tuli muuten juuri tuki happisaturaatiomittaukselle. Seuraa yön aikana tuota, ja olisi varmaan uniapneaa epäileville tai siitä kärsiville ihan kiva tieto.
Se on aika hyvä tieto tosiaan. Withingsin Scanwatchissa tää ollut jo pari vuotta, tosin ärsyttävästi vaan keskiarvo yöstä eikä jokaisen mittaushetken tietoa, mikä olis parempi. Yhdessä Sleep analyzerin kanssa saa aika hyvää tietoa mahdollisista katkoksista kuitenkin. Tuo Sleep Analyzer jonka @JeanS mainitsi on kiva kun kertoo myös kuinka kauan kuorsaa yössä. Lääkärin mukaan siitäkin tiedosta olis enemmän todellista hyötyä, jos ko. laitteesta saisi ulos kunnollisen, zoomailtavan käppyrän kuorsaamisen voimakkuudesta aikajanalla (nykyinen mitä tarjoaa liian epätarkka ja epäselvä), ja vielä parempi jos olis mahdollisuus tallentaa se äänenä. Tosin, jos haluaa niin kuorsausäänien tallennukseen löytynee jotain puhelinsovelluksiakin.
 

Jambbos

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
141
Mielenkiintoinen aihe jota seurata. Itse kävin tutkimuksissa ja yön nukuin mittarit kehossa. Ei ilmeisesti riittänyt uniapnean toteamiseen, vaikka on hengityskatkoksia ja kuorsaan monta tuntia yössä.

Itsellä öisin puhelimessa Sleep as Android Sleep as Android Play-kaupassa.
Tallentaa kuorsaukset ja hyvät herätysominaisuudet muutenkin.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Kauakoha noita tuloksia saa odotella julkisella? Kuukaus menny jo ja kenties ei sit ollut ongelmaa, kun ei ole kuulunu tuloksista
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 662
Viestejä
4 220 983
Jäsenet
71 092
Uusin jäsen
Joose Roivas

Hinta.fi

Ylös Bottom