Uniapnea

Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Kauakoha noita tuloksia saa odotella julkisella? Kuukaus menny jo ja kenties ei sit ollut ongelmaa, kun ei ole kuulunu tuloksista
Se on todennäköisesti jo purettu, niin kanta-arkistosta saattaa nähdä tuloksen riippuen sairaanhoitopiiristä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Kauakoha noita tuloksia saa odotella julkisella? Kuukaus menny jo ja kenties ei sit ollut ongelmaa, kun ei ole kuulunu tuloksista
Muutamasta viikosta kuukauteen taisi mennä minulla. Lomakausi saattaa aiheuttaa viivettä. En kyllä alkaisi kuukausia odottelemaan, kysele perään vaan.

Mielenkiintoinen aihe jota seurata. Itse kävin tutkimuksissa ja yön nukuin mittarit kehossa. Ei ilmeisesti riittänyt uniapnean toteamiseen, vaikka on hengityskatkoksia ja kuorsaan monta tuntia yössä.

Itsellä öisin puhelimessa Sleep as Android Sleep as Android Play-kaupassa.
Tallentaa kuorsaukset ja hyvät herätysominaisuudet muutenkin.
Jos olet nukkunut mittarit kehossa, niin kyllä terveydenhuoltohenkilökunta (lääkäri) kertoo että millaiset oli tulokset, ei sitä tarvitse arvailla.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
41
Voi olla talvella uniapneetikoilla ja etenkin CPAP-laitteen käyttäjillä luvassa erikoiset ajat, jos näitä lyhyitä alueellisia parin tunnin sähkökatkoksia aletaan panna täytäntöön. Ei välttämättä ole kovin mielekästä herätä keskellä yötä tukehtumisen tunteeseen ja havahtua siihen kun ilma ei enää kulje maskin kautta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Voi olla talvella uniapneetikoilla ja etenkin CPAP-laitteen käyttäjillä luvassa erikoiset ajat, jos näitä lyhyitä alueellisia parin tunnin sähkökatkoksia aletaan panna täytäntöön. Ei välttämättä ole kovin mielekästä herätä keskellä yötä tukehtumisen tunteeseen ja havahtua siihen kun ilma ei enää kulje maskin kautta.
99 % varmuudella yksityisten ihmisten sähköjä ei aleta pätkimään. Aika paljon saa tapahtua muutoksia vielä maailman tilanteessa ennen tätä. Ja voihan sen laitteen laittaa varavirtalähteeseen kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Oura-sormukseen tuli muuten juuri tuki happisaturaatiomittaukselle. Seuraa yön aikana tuota, ja olisi varmaan uniapneaa epäileville tai siitä kärsiville ihan kiva tieto.
Minä ostin Ouran juuri tuon takia, nyt vkl tuli vihdoinkin kyseinen ominaisuus käyttöön. Kunhan tässä olen viikon tai pari nukkunut maskin kanssa ja ilman niin voin heittää tietoja miltä näyttää. Saavuin juuri muutaman päivän kal(j)astusreissulta niin vaatinee hieman palautumista ennen lukemien tutkimista kun Ourakin ehdotti lepomoodin enabloimista :think:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
99 % varmuudella yksityisten ihmisten sähköjä ei aleta pätkimään. Aika paljon saa tapahtua muutoksia vielä maailman tilanteessa ennen tätä. Ja voihan sen laitteen laittaa varavirtalähteeseen kiinni.
Joo aika harva talo on sähköjen puolesta varautunut sähköjen jatkuvaan katkomiseen. Lisäksi voisi kuvitella ettei sähköjä katkottaisi yöllä, silloinhan sähkön kulutus on pienempää muutenkin :think:
Satunnainen sähkökatko nollaa yleensä pelkästään kelloja, mutta jos jatkuvasti alkaa olla sähköjä poikki niin alkaa löytyä heikkoja kohtia. Sopivassa kohteessa saattaa vaikka tulvia kellari ja saati jos pihalla olisi -25 ja ei lämmitystä. Ei iso varaajakaan hirveästi lämmitä jos kiertovesipumppu ei pyöri ...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 935
Surkea on alkutaival tämän kanssa. Häiritsee kovasti tuo paine, hengittäminen tuntuu väkinäiseltä. Taitaa olla helpompi laihduttaa parikymmentä kiloa. Ainakin nyt motivaatio lisääntyy.
Sama täällä. Sellaset 1-2,5h yössä saa nukuttua kärsä päässä. Sen jälkeen se lähtee kun herää ekan kerran.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
34
Itselläni 4 vuosi menossa ja olen ollut tyytyväinen AirSense 10 laitteeseen sekä nenämaskiin. Tuohon heräämiseen, niin puskeeko laite liian kovalla paineella? Alkuun minullakin oli sama ongelma, mutta otin yhteyttä Helsingin Uniapneaklinikalle, mistä sain laitteen, niin he laskivat maximi painetta 20 -> 14 ja sen jälkeen ei ole ollut laitteesta johtuvia heräämisiä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Itselläni 4 vuosi menossa ja olen ollut tyytyväinen AirSense 10 laitteeseen sekä nenämaskiin. Tuohon heräämiseen, niin puskeeko laite liian kovalla paineella? Alkuun minullakin oli sama ongelma, mutta otin yhteyttä Helsingin Uniapneaklinikalle, mistä sain laitteen, niin he laskivat maximi painetta 20 -> 14 ja sen jälkeen ei ole ollut laitteesta johtuvia heräämisiä.
Se ei itsellä palauta alemmas sitä painetta kun herää ja hengittää normisti. Jotai 6-7 muistaakseni paine kun heräilee, joka lienee se mitä tarvitseekin hengityksen avaamiseen. Mutta ei tuolla paineella nukahda. Olen ruvennut painamaan herätessä virtanapistä pois päältä ja sitten se taas aloittaa alkupaineista eli 4, kun käynnistelee. En tiedä vaikuttaako se smart start tms tunnistus tuossa. Kontrolliajassa aattelin kysellä kaikkea.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Mulla Airsense 10 Autoset laite. Lähtöpaine on 4, ja maksimi 16. Kyllä mulla herätessä pudottaa sitä painetta. Jos maskia käyttää pois niin varmasti tippuu minimiin. Siinähän menee 2-3 sekuntia kun käyttää maskia pois. Ja paine nousee vasta kun nukahtaa.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Mulla Airsense 10 Autoset laite. Lähtöpaine on 4, ja maksimi 16. Kyllä mulla herätessä pudottaa sitä painetta. Jos maskia käyttää pois niin varmasti tippuu minimiin. Siinähän menee 2-3 sekuntia kun käyttää maskia pois. Ja paine nousee vasta kun nukahtaa.
Mjoo ehkäpä tuossa sitten jotain säädettävää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Se ei itsellä palauta alemmas sitä painetta kun herää ja hengittää normisti. Jotai 6-7 muistaakseni paine kun heräilee, joka lienee se mitä tarvitseekin hengityksen avaamiseen. Mutta ei tuolla paineella nukahda. Olen ruvennut painamaan herätessä virtanapistä pois päältä ja sitten se taas aloittaa alkupaineista eli 4, kun käynnistelee. En tiedä vaikuttaako se smart start tms tunnistus tuossa. Kontrolliajassa aattelin kysellä kaikkea.
Noi saattaa joskus jumittaakin, eli vaikka pitäis puhalluksen loppua parissa sekunnissa kun maskin ottaa pois niin silti jatkaa täydellä paineella puskemista. Silloin kun itellä oli toi laite, niin ko. ongelma poistui kun muutti mitä tahansa asetusta hoitovalikosta ja sulki sen. Ei toistunut enää oman kokeilun aikana ko. ongelma. Smart start pitäis vaikuttaa juurikin tuohon, että menee päälle automaattisesti ja sammuu automaattisesti, paineen nostoon taas vaikuttaa joko vasteaika (säädettävissä minuuteissa - auto) tai sitten miten nää ilmeisesti useimmille säädetään eli toimintatilana vaan autoset (enkä tätä lähtis ainakaan ite muuttelemaan). Sieltä hoitovalikosta saa sitä AutoSeti -tilan vastetta vaihdettua pehmeämpään, eli aavistuksen mukavammaksi siitä normaalista tavasta nostaa paineita. Samaten pidin EPR:n suurimmalla asetuksella, eli paineenalennus uloshengittäessä (ja silti se reagoi aivan järjettömän hitaasti, mut eipä näiltä voi enempää odottaa).

Tosin, ehkä lääkäri/hoitaja ei tykkää jos ite säätelee asetuksia, mulla meni vaan hermo noihin sen verran että etin netistä tietoa kaikista asetuksista ja räpläsin niitä eri asentoihin testimielessä, Jälkikäteen selvis, että ihan samat asiat olis hoitajakin kokeillut.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
531
Joo ei varmaan onnistu julkisella kun ei yksinään lääkäri ole ohimennenkään maininnu mistään leikkauksesta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 295
Siirsivät leukoja ja alaleukaan tehtiin myöhemmin toi box-leikkaus.
Minulla on nuorena tehty vähän vastaava mutta purentavian takia. Uniapneaan oma mutu on että painonpudotus ja elintapojen tarkistaminen on paras lääke. Itsellä oli kuorsausta ja ehkä lievää uniapneaa kun oli reilut 10 kg enemmän painoa (läskiä ja lihasta). Stressi voi myös vaikuttaa. Disclaimer: en ole lääkäri enkä edes tohtori.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Uniapneaan oma mutu on että painonpudotus ja elintapojen tarkistaminen on paras lääke. Itsellä oli kuorsausta ja ehkä lievää uniapneaa kun oli reilut 10 kg enemmän painoa (läskiä ja lihasta). Stressi voi myös vaikuttaa. Disclaimer: en ole lääkäri enkä edes tohtori.
Osalla on kasvojen/leuan/luuston rakenne sellainen, että se altistaa uniapnealle. Ylipainoa ei tällöin tarvita kiloakaan. Mutta varmaan suurimalla osalla ylipaino on pääaiheuttaja, esim. minulla.
 
Viimeksi muokattu:

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Osalla on kasvojen/leuan/luuston rakenne sellainen, että se altistaa uniapnealle. Ylipainoa ei tällöin tarvita kiloakaan.
Joo olen painanut 76-114kg välillä eikä oikeastaan ole ollut hirveästi vaikutusta.
Varmasti jotakin, mutta niin ne lääkäritkin sanoi, että ei tämä ole mikään vanhojen ja lihavien miesten sairaus. 10 vuotta vanha väärinymmärrys ja yleistys.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
637
Minulla on nuorena tehty vähän vastaava mutta purentavian takia. Uniapneaan oma mutu on että painonpudotus ja elintapojen tarkistaminen on paras lääke. Itsellä oli kuorsausta ja ehkä lievää uniapneaa kun oli reilut 10 kg enemmän painoa (läskiä ja lihasta). Stressi voi myös vaikuttaa. Disclaimer: en ole lääkäri enkä edes tohtori.
YMMV. Voi auttaa, mutta ei välttämättä riittävästi. Itsellä on kokemusta apneasta liki 50kg vaihteluväliltä ja kyllä aina ollut väsymys, kuorsaus, yms. ongelmana. Toki on siitä laihuudesta hyötyä, mm. pienemmän ahi:n kanssa, mutta ei laihdutus asiaa ratkaissut ainakaan omalta osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Julkisella tehtiin, kirurgisessa sairaalassa. Muistaakseni tuumasivat että koska olin hoikka ja nuori niin leikellään.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Pistetääs pientä päivitystä omaan tilanteeseen.
Pääsin loppukesästä julkiselle lekuriin josta kartoituksen jälkeen lähete yksityiselle yöpolygrafiaan.

Härveleiden kanssa nukkuessa tuli huonoiten nukuttu yö moniin aikoihin, mutta sen verran sentään unta oli tullut että saivat jotain tuloksia yöltä. Mittauksen perusteella löytyi lievä obstruktiivinen apnea, joka painottuu selällään nukkumiseen ihan selkeällä erolla. Kertaalleen lääkärin kanssa mahdollisista hoidoista keskustellut, mutta selvityksen alla vielä mitä reittiä lähdetään katsomaan. CPAPia ei tod.näk. näillä numeroilla vielä tule, ensisijaisesti suosittavat asentohoitoa koska lukemat aikalailla normaalit muissa asennoissa, muita vaihtoehtoja (esim. kisko) vielä kartoitetaan.

Asentohoidossa se ikävä puoli että saan nukuttua parhaiten selällään ja muissa asennoissa pakkaa paikat tulemaan kipeäksi (selkä, niskat) ja heräilen paljon. Nykyiselläänkin yritän nukkua muussa asennossa kuin selällään koska silloin kuorsaan vähiten (saa vaimokin nukkua), mutta itsellä meinaa mennä nukkuminen silloin plörinäksi. Asentovyötä lääkäri suositteli, vaikka aluksi kokeilla ranettaa sellaisen itse kotona tee-itse-meiningillä, mutta mietityttää tuo paikkojen kipeytyminen jos on koko ajan kyljellään ja mahallaan... Ja monenlaista tyynyä ja paria erilaista patjaakin tullut kokeiltua tässä vuosien aikana mutta koskaan ei tunnu olevan oikeasti hyvä nukkua muuten kuin selällään, eikä mihinkään viiden tonnin tempur-sänkyyn kuitenkaan ole varaa :rolleyes:

No, katsotaan miten etenee. Itseä vähän tuo kiskohomma kiinnostaisi kokeilla. Joskus kokeillut sellaista itse muotoiltavaa kiskoa (hyväksikin monessa paikkaa kehuttua), sen kanssa pystyi nukkumaan ja vaimon mukaan hillitsi kuorsausta (oletattavasti siten myös apnea-taipumusta), mutta eipä se pysynyt suussa kunnolla, ja muutaman kerran ku heräs yöllä siihen kun se tipahti kurkkuun lopetin käyttämisen. Varmaan oikea, kunnollinen ja yksilöllisesti rakennettu kisko pysyis jopa paikallaankin.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
397
Joo olen painanut 76-114kg välillä eikä oikeastaan ole ollut hirveästi vaikutusta.
Varmasti jotakin, mutta niin ne lääkäritkin sanoi, että ei tämä ole mikään vanhojen ja lihavien miesten sairaus. 10 vuotta vanha väärinymmärrys ja yleistys.
Yleistyksenä voi kyllä sanoa, että lihavuus on ylivoimaisesti yleisin yksittäinen syy ylipainoon. Nielun rakenteellinen ahtaus, esim pieni, taakse työntyvä alaleuka mallia Harkimo, yms aiheuttaa kyllä myös uniapneaa normaalipainoisillekin. Jos BMI on luokkaa 40, niin lähes 100 prosentin varmuudella on mukana myös uniapneaa, ja vaikuttavin hoito on laihdutus. Rakenteellista ahtautta voidaan parantaa kiskoilla ja ääritapauksissa leukakirurgialla, jolloin korjautuu myös purentavirheitä, mutta kyse on aika isosta ja pitkämielisyyttä vaativasta operaatiosta.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Joo, kyllä kieltämättä näin on.
Heh, kanssa ihmettelin tota lausetta. Varmaankin tarkoitettiin että uniongelmat yleisin syy ylipainoon ja allekirjoitan tämän. Painoin 2018 76kg, mutta sitten tuli erilaisia uniongelmia ja paino on noussut 90-95kg vaikka olen syönyt suht terveellisesti ja harrastanut liikuntaa jonkin verran.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
490
No, katsotaan miten etenee. Itseä vähän tuo kiskohomma kiinnostaisi kokeilla. Joskus kokeillut sellaista itse muotoiltavaa kiskoa (hyväksikin monessa paikkaa kehuttua), sen kanssa pystyi nukkumaan ja vaimon mukaan hillitsi kuorsausta (oletattavasti siten myös apnea-taipumusta), mutta eipä se pysynyt suussa kunnolla, ja muutaman kerran ku heräs yöllä siihen kun se tipahti kurkkuun lopetin käyttämisen. Varmaan oikea, kunnollinen ja yksilöllisesti rakennettu kisko pysyis jopa paikallaankin.
Itselläni ei todettua apneaa ole, mutta kuorsaukseen olen käyttänyt noita itse muovailtavia ja ne ovat enemmän tai vähemmän epämukavia, osaa ei tunnu saavan edes uutena muotoiltua sopimaan kunnolla. Ja joka tapauksessa niitä pitäisi säännöllisessä käytössä vaihtaa uuteen muutaman kk välein. Lisämiinuksena on, että nuo alkoivat ainakin minulla muuttaa myös purentaa.

Oman suun mukaan muotoiltu kisko on itsellä nyt ollut vuoden verran ja edelleen sopii paikalleen loistavasti, kertoo myös sen että purenta ei ole käytännössä muuttunut ainakaan tässä ajassa. Hintaa toki oli lähemmäs tonni, mutta tulee niistä tee-itse malleistakin kustannusta jos niitä pidempään käyttää. Suosittelen yksilöllisesti tehtyä, jos tutkimusten perusteella cpap ei ole ratkaisu. Kannattaa toki keskustella tarkasti myös hammaslääkärin kanssa ennen hankintaa, sieltä varmasti tulee parempia kommentteja millainen kisko kannattaa teettää.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
34
Itsellä on myös kisko lievän obstruktiivisen apnean hoitoon. Ylipainoa ei ole, rakenteellista ahtautta enneminkin. Noin tonnin taisi kustantaa yksityisellä lääkärillä pari vuotta sitten. Pysyy hyvin paikoillaan ja on helppo pitää puhtaana; pesu hammasharjalla ja käsisaippualla aamuisin. Näyttäisi olevan tämä malli:
SomnoDent® Fusion | SomnoMed US
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
829
Todettakoon näistä kiskoista että ne kaikki muuttavat purentaa väistämättä.
Mulla on ollut sekä itse muotoiltava blokki että ohjainkiskoilla varustettu jäljennöksien perusteella tehty kuorsauskisko. Molempia malleja useita.
Molempien mallien idea on tuoda alaleukaa eteenpäin. Pidemmän ajan kuluessa lihaksisto tottuu tähän uuteen asentoon normaalina. Sen huomasi itse parhaiten siitä että enää en saanut takahampaita purtua yhteen vaikka kuinka yritti.
Tila ei ole kuitenkaan pysyvä vaan palautuu kuukausien mittaan kiskosta luopumisen jälkeen.
Tietenkin kun alaleuka on normaalista poiketen normaalia edempänä (hampaiston suhteen) voi hampaiden lohkeamisia sattua.
Mulla asia ratkesi kun sain lähetteen cpap testiin ja tuloksena vaikea/erittäin vaikea apnea.
Kiskot veke ja laite tilalle. Olen ollut todella tyytyväinen 1. päivästä lähtien.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
637
Heh, kanssa ihmettelin tota lausetta. Varmaankin tarkoitettiin että uniongelmat yleisin syy ylipainoon ja allekirjoitan tämän. Painoin 2018 76kg, mutta sitten tuli erilaisia uniongelmia ja paino on noussut 90-95kg vaikka olen syönyt suht terveellisesti ja harrastanut liikuntaa jonkin verran.
Sehän se, oli kuitenkin pakko saivarrella.

Takaisin Itsellä on kyseenalainen kunnia kokeilla CPAPia painovälillä 85-120kg. Pitää sanoa, että kyllä se paino vaikuttaa ja paljon. Huomaa todella hyvin muutenkin kuin AHI tilastoista, että painon kanssa se hoito on myös rankempaa. Tekisi mieli sanoa, että se kone joutuu käyttämään korkeampia paineita kuin silloin, kun olin laihempi.

Kuorsannut olen rasittavasti kyllä aina, tuotakin vielä laihempana ja paremmassa kunnossa.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Vielä omasta tilanteesta. Aluksi (2018) todettiin unitutkimuksessa vaikeasteinen levottomat jalat oireyhtymä mutta ei muita unihäiriöitä. Diagnoosista ja lääkityksestä huolimatta paino nousi merkittävästä, eikä väsymys juurikaan helpottanut. Kävin uudessa unitutkimuksessa 2021 ja siellä todettiin asentoriippuvainen uniapnea. Olen kokeillut useampaa uniapneavyötä. Se kyllä vähentää AHI indeksiä (minulla on patjan alle laitettava Whitnings unimittari), mutta vyötä käyttäessä unenlaatu on muuten paljon huonompi (heräilen 1-2kerran sijaan joku 5-10krt yössä). Eli mielestäni hyöty on aika lailla +/-0. Välillä käytän tota vyötä ja välillä pidän taukoa - en huomaa eroa voinnissa.
Kokeilin myös halpaa 30€ unikiskoa, mutta tällöin syljen eritys oli todella voimakasta, enkä kyennnyt nukahtamaan.
Myös sähkösänky on käytössä, jossa pääpuoli on 20cm koholla.
Onko enää muita keinoja tohon asentoriippuvaiseen uniapneaan?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Onko enää muita keinoja tohon asentoriippuvaiseen uniapneaan?
Eikö kannattais hankkia CPAP-laite? Ei kannata ainakaan pelätä. Yksilöllistä, mutta itse sopeuduin viikossa, ja olen äärimmäisen tyytyväinen että on tuo laite käytössä. Kaikki toimii kuin rasvattuna.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Eikö kannattais hankkia CPAP-laite? Ei kannata ainakaan pelätä. Yksilöllistä, mutta itse sopeuduin viikossa, ja olen äärimmäisen tyytyväinen että on tuo laite käytössä. Kaikki toimii kuin rasvattuna.
Tottuisipa tähän viikossa! Olen ehkä vähän kateellinen jopa, jos noin helposti joku tottuu. :shifty:
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 013
...
Onko enää muita keinoja tohon asentoriippuvaiseen uniapneaan?
Ehdottomasti CPAP laitetta vaan. Itsellä oli sama tilanne eikä vyön kanssa nukkumisesta tullut yhtään mitään. Seuraavaksi sain CPAP-laitteen johon totuin myös todella nopeasti. Nyt on ollut käyttöä useampi kuukausi ja vaikutukset on ollu todella positiivisia. Kyllä CPAP-laitteesta tuli loppuelämäksi hyvä kaveri.
 

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
290
Mulla on ollut jo käytössä monen monta vuotta cpap
Maskeista käytössä nenämaski, muut tuntuu ihottavalta.
Vaikka ei ole astmaa tai muuta, niin lääkäri on määrännyt nämä suihkeet .
Monta vuotta
Avamys-suihkeella mentiin. Sitten keväällä tuli ja meni korona. Ihan verta valui nenästä aamulla ja nenän sierainten edusta tuli vereslihalle.
Bephanten voide ja suihkeen vaihto Dymistaan auttoi niin, että parani. Muutoinki Dymista tuntuu kaikin puolin paremmalta, kuin Avamys.
20220908_073044.jpg
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
Mulla on ollut jo käytössä monen monta vuotta cpap
Maskeista käytössä nenämaski, muut tuntuu ihottavalta.
Vaikka ei ole astmaa tai muuta, niin lääkäri on määrännyt nämä suihkeet .
Monta vuotta
Avamys-suihkeella mentiin. Sitten keväällä tuli ja meni korona. Ihan verta valui nenästä aamulla ja nenän sierainten edusta tuli vereslihalle.
Bephanten voide ja suihkeen vaihto Dymistaan auttoi niin, että parani. Muutoinki Dymista tuntuu kaikin puolin paremmalta, kuin Avamys.
Oletko koittanut kokomaskilla, onko se yhtään parempi?

edit. Näköjään oletkin, en vaan osannut lukea.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
359
Tänään olisi unipolygrafia vehkeiden haku ja ensi yönä pitäisi mittaukset suorittaa. Vaimon mukaan katkoksia on ollut kun on välillä joutunut kuuntelemaan kun ei ole kuorsaukseni takia saanut unta. Kuulemma nyt on kuorsaus hieman vähentynyt kun olen saanut hieman painoa tiputettua ja suolan määrää vähennettyä niin ei ole niin turvoksissa koko ajan. Mutta joo, sittenhän tuo nähdään miten pahoja nuo katkokset on.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 247
Sitten keväällä tuli ja meni korona. Ihan verta valui nenästä aamulla ja nenän sierainten edusta tuli vereslihalle.
Onko CPAP -laitteessa kostutin käytössä? Itselläkin on uniapnean lisäksi astma, ja käytössä on ollut alusta asti kostutin, eikä ole ollut ongelmia limakalvojen kuivumisen kanssa.
 

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
290
On kostutin, mutta liian laiska käyttämään, vaikka on uudempaa mallia, joka voidaan pestä astarissa.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
136
Tässä hieman omia kokemuksia uniapneasta ja CPAP-laitteen käytöstä. Minulla todettiin keväällä 2016 vakava asentoriippumaton uniapnea, kun olin valitellut työterveyslääkärille jo pidempään jatkuneesta väsymyksestä ja univaikeuksista. Taustani on 30 vuotta IT-alalla (olen 53), peruskuntoni tietenkin olematon ja ylipaino merkittävä (ihan omaa syytä). Sain diagnostiikkalaitteen kotiin, mittasin yöunia ja hengitystä ja palautin laitteen. Päivää myöhemmin lääkäri soitti hädissään minulle ja kertoi tehneensä kiireellisen lähetteen keuhkopolille paikalliseen sairaalaan, koska mittalaite oli todennut yhdessä yössä n. 600 hengityskatkosta josta pisimmät melkein minuutin luokkaa. Ei ihme että väsytti aivan koko ajan.

Noin viikko sairalan lisätutkimusten jälkeen sain Resmed Autosense 10 -laitteen käyttöön kokomaskilla, ja olen siitä lähtien käyttänyt sitä käytännössä joka ikinen yö. Pitkän ajan uniseuranta älyrannekkeella näytti että noin viikkoa laitteen käyttöönoton jälkeen yöunen määrä nousi noin 6:sta tunnista melkein kahdeksaan ja on pysynyt melko samana koko käytön ajan. Samaan aikaan pitkän ajan mittaustulokset verenpaineesta laskivat noin 20 yksikköä ja ovat nykyään keskimäärin 120/80. Enää ei myöskään väsytä.

Aluksi naamari ja letkut hieman häiritsivät, mutta totuin niihin melko nopeasti. Käytin alussa myös kostutinta, mutta totesin että sille ei ole tarvetta joten nyttemin vesisäiliö on laitteessani tyhjä. Nykyään en voisi kuvitella olevani ilman laitetta, enkä lähde edes yhden yön reissulle pois kotoa ilman. Olen toki myös yrittänyt pudottaa painoa vaihtelevalla menestyksellä, mutta tähän lääkäri totesi että paino sellaisenaan ei ollut ainakaan minulla pääsyy apneaan. Ilmeisesti taustalla on pikemminkin hengitysteiden synnynnäinen fysiologia, joten olen todennäköisesti sairastanut tätä jo 90-luvulla kun vielä olin suhteellisen hyväkuntoinen.

PS. Tämä on muuten ensimmäinen postaukseni tänne, saa kommentoida jos olen tehnyt vakaviakin etikettivirheitä. Foorumia olen toki seurannut jo pidempään.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 816
On kostutin, mutta liian laiska käyttämään, vaikka on uudempaa mallia, joka voidaan pestä astarissa.
Millainenhan laite sinulla on, jos kostuttimen käyttö vaatii energiaa. Minulla päivittäin tai joka toinen päivä vesisäiliön täyttäminen hanasta, 10 sekuntia ja 20 askelta.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 247
Millainenhan laite sinulla on, jos kostuttimen käyttö vaatii energiaa. Minulla päivittäin tai joka toinen päivä vesisäiliön täyttäminen hanasta, 10 sekuntia ja 20 askelta.
Itsekin täytän säiliön illalla nukkumaan mennessä tuoreella vedellä ja aamulla herättyäni kaadan jäljelle jääneen veden keittiön tiskialtaaseen ja nostan säiliön kuivauskaappiin odottamaan taas iltaa. Ehkä vuoden välein olen liotellut säiliötä päivän etikassa kalkkisaostumien poistamiseksi. Letkun huuhtaisen muutaman viikon välein ja päivittäin se roikkuu seinällä koukussa että kosteudet pääsee valumaan/haihtumaan sisältä.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 416
Ohjeistus minkä sain keväällä laite jne huoltoon kuvassa :

Screenshot_20220908_181941.jpg
 

DonX

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
290
Itsekin täytän säiliön illalla nukkumaan mennessä tuoreella vedellä ja aamulla herättyäni kaadan jäljelle jääneen veden keittiön tiskialtaaseen ja nostan säiliön kuivauskaappiin odottamaan taas iltaa. Ehkä vuoden välein olen liotellut säiliötä päivän etikassa kalkkisaostumien poistamiseksi. Letkun huuhtaisen muutaman viikon välein ja päivittäin se roikkuu seinällä koukussa että kosteudet pääsee valumaan/haihtumaan sisältä.
AirSense 10 AUTOSET
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 247
Tuota olen joskus miettinyt että käyttääköhän mikään terveydenhuollon yksikkö tuota Airsensen langatonta yhteyttä? Eli lähettääkö laite suoraan tietoja terveydenhuoltoon? Mielestäni kontrollikäynneillä on hoitaja katsonut laitteesta AHI yms. tiedot ja käyttöasteet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 288
Viestejä
4 193 401
Jäsenet
70 896
Uusin jäsen
sussu

Hinta.fi

Ylös Bottom