Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Sulla on kohta aika kovat tolet tuolla käyttötahdilla.
Tolet on jo kovat tällä hetkellä. Nukahdan kyllä yhdellä nopeasti yhdellä, mutta herään muutama tunti nopeammin, mitä ennen. Tässä nyt ollut viikon käyttämättä ja tarkoitus pitää taukoa niin kauan, kun sipuli kestää. Tässä ollut aika paljon eri lääkkeitä kokeilussa huonolla menestyksellä. Ainoita kokeilemisen arvoisia taitaa olla enää kannabisvalmisteet, mutta niitä ilmeisesti erittäin vaikea saada lääkäriltä? Täytyy kysellä seuraavalla vastaanotolla, mitä mieltä lääkäri on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Johtuukohan kevätauringosta vai mistä, kun yhtäkkiä on liikaa virtaa ja varsinkin illalla. Reilun vuoden hyvin toimineet (ilta)rutiinit ei toimikaan enää. Ei mitään elämänmuutoksia, ajatukset ei jyllää päässä illalla enkä koe olevani stressaantunut. Ouran mukaan hrv:kin on oikein hyvällä tasolla.

Harvoin ennenkään tuntunut illalla kovin väsyneeltä, mutta kuitenkin nukahdin pääasiassa alle 10 minuutissa. Nyt on saanut pyöriä sängyssä 20-30min pätkissä monta tuntia ennen kuin uni tulee.

Tiistaina oli kyllä jotenkin traumaattiset unet, kun koin tukehtuvani, korvissa paukku ja säpsähtelin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Johtuukohan kevätauringosta vai mistä, kun yhtäkkiä on liikaa virtaa ja varsinkin illalla. Reilun vuoden hyvin toimineet (ilta)rutiinit ei toimikaan enää. Ei mitään elämänmuutoksia, ajatukset ei jyllää päässä illalla enkä koe olevani stressaantunut. Ouran mukaan hrv:kin on oikein hyvällä tasolla.

Harvoin ennenkään tuntunut illalla kovin väsyneeltä, mutta kuitenkin nukahdin pääasiassa alle 10 minuutissa. Nyt on saanut pyöriä sängyssä 20-30min pätkissä monta tuntia ennen kuin uni tulee.

Tiistaina oli kyllä jotenkin traumaattiset unet, kun koin tukehtuvani, korvissa paukku ja säpsähtelin.
On se mahdollista. Sininen valo estää melatoniinintuotantoa. Melatoniini laittaa väsyttämään. Kuinka paljon sininen valo vaikuttaa on henkilökohtaista. Jos epäilet olevan valosta kiinni niin hyvä apu valosaasteen vähentämisen lisäksi on hyvät sinistä valoa poistavat lasit ja pitää niitä päässä 1-2h ennen nukkumaanmenoa. Joillekin riittää pelkkä valojen vähentäminen ja näyttöjen sinistä valoa poistavat ominaisuudet, mulle noi jutut ei riittäneet. Homma meni kunnolla kuosiin vasta lasien hommaamisella + muulla hyvällä unihygienialla.

Hyvät lasit tosissaan toimii. Mulla on pc:ssa siniset ledit. Lasit päässä näyttää kuin pc ei olisi päällä, kun kaikki sininen valo filtteröityy pois.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Johtuukohan kevätauringosta vai mistä, kun yhtäkkiä on liikaa virtaa ja varsinkin illalla. Reilun vuoden hyvin toimineet (ilta)rutiinit ei toimikaan enää. Ei mitään elämänmuutoksia, ajatukset ei jyllää päässä illalla enkä koe olevani stressaantunut. Ouran mukaan hrv:kin on oikein hyvällä tasolla.

Harvoin ennenkään tuntunut illalla kovin väsyneeltä, mutta kuitenkin nukahdin pääasiassa alle 10 minuutissa. Nyt on saanut pyöriä sängyssä 20-30min pätkissä monta tuntia ennen kuin uni tulee.

Tiistaina oli kyllä jotenkin traumaattiset unet, kun koin tukehtuvani, korvissa paukku ja säpsähtelin.
Itsekin olen monen kerran kokenut tukehtumisunen, mutten enää onneksi vähään aikaan. Mahdollisesti sinullakin niiden kulkuun liittyy jokin kauhistuttava tilanne? Minulle noita on tullut rasittuneisuudesta kun keho on jotenkin ylikierroksilla siitä huolimatta vaikka on vaipunutkin uneen.
Oli kyse sitten rasittuneisuudesta, mitä ei aina itse tajua jos siihen liukuu hyvin hitaasti, kuten monesti liukuu, tai mistä vaan, suosittelen sinua hankkimaan nyt oikein laadukkaan tyynyn, mikä tukee niskaasi oikealla tavalla. Lue netistä tyynyopas, että millainen tyynyn pitäisi noin ylipäätään olla ja valitse sitten mieleisesi. Älä säästele liikaa, muutama kymppi mahtavasta tyynystä ei ole tuhlausta. Varmista myös että peitto on sopivan paksuinen ettei tule kuuma tai kylmä varsinkin nyt kun kelit tasaisesti lämpenee. En usko että nämä seikat vielä korjaavat ongelmaasi, mutteivät ainakaan pahenna tilannetta ja saattavat parantaa unenlaatua silloin kun sitä saa.

Ellet selvästi lihava ole etkä polta tupakkaa, on harvinaista että kyse olisi uniapneasta. Silti kaikki ylipaino kannattaa pudottaa jos se ei ole sinulle vaikeaa. Lihavuus on kansantauti.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 004
Ihmelääkettä unettomuuten ei ilmeisesti ole vielä löytynyt :(
Vieläkö oot popsinut imovaneja kuin karkkeja? Ite heräsin eilen aamuyöllä ja otin yhden. Oli kyllä vähän paska olo aamulla herätessä. Keväällä kun uusin reseptiä, niin meni vaikeaksi. Nuori lääkäri piti siitä about maailman vaarallisimpana lääkkeenä . Max pari kertaa viikossa on kyllä pitänyt omassa käytössä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Vieläkö oot popsinut imovaneja kuin karkkeja? Ite heräsin eilen aamuyöllä ja otin yhden. Oli kyllä vähän paska olo aamulla herätessä. Keväällä kun uusin reseptiä, niin meni vaikeaksi. Nuori lääkäri piti siitä about maailman vaarallisimpana lääkkeenä . Max pari kertaa viikossa on kyllä pitänyt omassa käytössä.
Aika pitkälti. Yleislääkäri suositteli vahvasti Ketipinoriin siirtymistä, kun hain restokkia imovaneen. Omalääkäri oli taas vahvasti ketipinoria vastaan :vihellys: Pienellä googletuksella selvisi, että Ketipinor on vahva psykoosilääke. Tätä en kyllä halua kokeilla. Yritetään vielä imovanea ja elämäntapamuutosta, jos helpottais. Keinot aika vähissä.

Todella vittumainen tilanne ollut jo 10 vuotta. Lähes kaikki kokeiltu homeopatiaan asti,

Imovaneen tulee nopeasti toleranssi, mutta jos jaksaa viikon kitua, niin unta saa taas palloon ja työelämä jatkuu(järkevillä annoksilla)

Miratzapin seuraavana kokeiluun, kunhan tokenee imovaneista. Vitunmoista helvettiä. Onneksi on perhefirmassa töissä, ni saa vapaata tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 004
Aika pitkälti. Yleislääkäri suositteli vahvasti Ketipinoriin siirtymistä, kun hain restokkia imovaneen. Omalääkäri oli taas vahvasti ketipinoria vastaan :vihellys: Pienellä googletuksella selvisi, että Ketipinor on vahva psykoosilääke. Tätä en kyllä halua kokeilla. Yritetään vielä imovanea ja elämäntapamuutosta, jos helpottais. Keinot aika vähissä.

Todella vittumainen tilanne ollut jo 10 vuotta. Lähes kaikki kokeiltu homeopatiaan asti,

Imovaneen tulee nopeasti toleranssi, mutta jos jaksaa viikon kitua, niin unta saa taas palloon ja työelämä jatkuu(järkevillä annoksilla)

Miratzapin seuraavana kokeiluun, kunhan tokenee imovaneista. Vitunmoista helvettiä. Onneksi on perhefirmassa töissä, ni saa vapaata tarvittaessa.
Jep. Ketipinoria tyrkyttävät mullekin. En ole ottanut. Tuli väkisin mieleen että Ketipinorin edustajalla kiertää kovan luokan myyntiedustaja lahjomassa lääkäreitä :p Imovane reseptin kylkeen about pakotettiin ottamaan Tolvon nimistä lääkettä. Joku antidepressantti taas pienillä annoksilla jne... Ilmeisesti aika lähellä mirtazapinia. Kyseinen lääke oli "onneksi" loppu apteekista ja unohdin jo koko reseptin olemassa olon. Mulla on myös yksi henkilökohtainen syy miksi en antidepressantteja mielelläni käytä.

Keinot on tosiaan aika loppuun käytetty itelläkin. Se on ihme että sitä pitää lääkäreille toistaa joka helvetin kerta. Max 2x7.5mg imovanea on pitänyt toleranssin kurissa. Paras oli kun mulla oli imovanen rinnalla Tenox joita vuorottelin. Se menee jo enempi bentsoiksi ja nykyään lääkärit ei julkisella puolella taida noita helposti kirjoittaa. Ainakaan omaa reeptiäni ei suostuttu uusimaan vaikka edellisestä ja samalla ensimmäisestä 30kpl reseptistä oli kulunut jo vuosi. Kuvittelin sen riittävän näytöksi että niihinkään ei olla "koukussa" ja että vuorottelu toimi kohdallani hyvin :dead:

Imovanen liikakäytön aiheuttama "rebound effect" on kyllä pahinta mitä voi kuvitella. Unta ei saa kirveelläkään yökausiin ja tietää että lääkekään ei toimi normaaliannoksilla. Niinku sanoit, välillä on vaan kestettävä huonoja öitä. Mielummin uneton yö silloin tällöin kun kolme tai neljä putkeen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
75
Jep. Ketipinoria tyrkyttävät mullekin. En ole ottanut. Tuli väkisin mieleen että Ketipinorin edustajalla kiertää kovan luokan myyntiedustaja lahjomassa lääkäreitä :p Imovane reseptin kylkeen about pakotettiin ottamaan Tolvon nimistä lääkettä. Joku antidepressantti taas pienillä annoksilla jne... Ilmeisesti aika lähellä mirtazapinia. Kyseinen lääke oli "onneksi" loppu apteekista ja unohdin jo koko reseptin olemassa olon. Mulla on myös yksi henkilökohtainen syy miksi en antidepressantteja mielelläni käytä.

Keinot on tosiaan aika loppuun käytetty itelläkin. Se on ihme että sitä pitää lääkäreille toistaa joka helvetin kerta. Max 2x7.5mg imovanea on pitänyt toleranssin kurissa. Paras oli kun mulla oli imovanen rinnalla Tenox joita vuorottelin. Se menee jo enempi bentsoiksi ja nykyään lääkärit ei julkisella puolella taida noita helposti kirjoittaa. Ainakaan omaa reeptiäni ei suostuttu uusimaan vaikka edellisestä ja samalla ensimmäisestä 30kpl reseptistä oli kulunut jo vuosi. Kuvittelin sen riittävän näytöksi että niihinkään ei olla "koukussa" ja että vuorottelu toimi kohdallani hyvin :dead:

Imovanen liikakäytön aiheuttama "rebound effect" on kyllä pahinta mitä voi kuvitella. Unta ei saa kirveelläkään yökausiin ja tietää että lääkekään ei toimi normaaliannoksilla. Niinku sanoit, välillä on vaan kestettävä huonoja öitä. Mielummin uneton yö silloin tällöin kun kolme tai neljä putkeen.
Laitoin privaa
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
959
Olen jo aika kauan kärsinyt jonkinlaisesta satunnaisesta unettomuudesta. Aina silloin tällöin lähtee tekeminen ja ajatukset laukalle iltaisin, vaikka olisi nukkumaanmenoaika. Jos yritän mennä nukkumaan, niin uni ei tule. Tämän vuoksi vuorokausirytmi voi kääntyä päälaelleen, nyt kun on yrittäjänä täysin vapaat työajat. Työelämässä ollessani oli aika tavallista, että heräsin puoli seitsemältä, ja menin nukkumaan vasta kahden jälkeen yöllä, eli 4-5 tunnin yöunet olivat aika yleistä settiä. En vain oikein osaa rauhoittua iltaisin, päin vastoin, olen aina ollut iltaisin virkeämpi, ja asiat vain alkavat kiinnostaa silloin enemmän. Usein vain vuorokausi venähtää pitkäksi, eli herään kahdeksalta aamulla nätisti, mutta päivä päättyy vasta neljältä aamuyöstä.

Nyt on ollut muutaman kuukauden aikana tapana ottaa iltaisin magnesiumia, 1-4 mg melatoniinia ja 100-400 mg teaniinia 1-2 tuntia ennen unta. Usein keitän myös kamomillauutetta tai muuta rauhoittavaa uutetta, mutta harvemmin. Näillä on vähintäänkin lumevaikutus, ja kenties ihan oikeaakin väsyttävää vaikutusta. Mutta teho ei mielestäni ole ihan tarpeeksi.

Aion varata lääkärille ajan erään toisen vaivan takia, mutta ajattelin varatessani aikaa kertoa myös tästä ongelmasta. En todennäköisesti, tai ainakaan toivottavasti tarvitse lääkettä joka ilta, mutta toivoisin jotain mistä olisi apua tarvittaessa. Varsinkin niihin tilanteisiin, kun seuraavana päivänä olisi jotain tärkeää tehtävää. Elämänlaatuni kärsii ihan oikeasti, kun en osaa lopettaa valvomista, enkä toisinaan pysty lopettamaan valvomista vaikka vuorokausirytmi, heräämisajat ja elintavat olisivat kohdallaan.

Olen ihan lapsesta asti inhonnut sitä, kun piti mennä nukkumaan. Siihen on aina liittynyt negatiivinen leima, ja olen inhonnut sitä vaihetta päivästä kun iltatoimet pitää aloittaa. Leikit oli aina parhaimmillaan just illalla. Ja sama kuvio jatkuu edelleen, leikit vain ovat muuttuneet vähän.

Paitsi että usein unen saaminen on vaikeaa, niin kärsin mielestäni myös valvomisesta. Eli en itse halua mennä yrittämäänkään unta, koska on mukavampi olla yrittämättä - ei se uni kuitenkaan tule. Eikä mikään ole pahempaa kuin pyöriä sängyssä unettomana.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
Typerältä kuulostavia asioita joita minulle on sanottu useasti mutta uskoin vasta kuin kokeilin.
- Kahvin ja teen juonti kannattaa lopettaa jo aamupäivällä. Itse en uskalla enää 15:00 jälkeen juoda.
- Ylipainon pudottaminen korjasi aivan mielettömästi tilannetta. Ja kun paino on palannut niin uni ongelmat ovat myös palanneet.
- Liikunnasta en ole aivan varma. En nukkunut armeijassakaan sen paremmin. Mutta siinä vaiheessa elämää kun sain parhaiten unen päästä kiinni kuului päivärytmiini aamusti ja illalla työmatkan kulkeminen kävellen tunti suuntaansa. Liikunta voi esim vaikuttaa stressiä lievittävänä.

Kannattaa varautua siihen että lääkäri näitä asioita myös suosittelee. Itsellä oli kauhean vaikea uskoa että lääkäri nämä muka tietäisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Noniin lähemmäs 20 vuotta siinä meni mutta nyt ollaan pilleripurkin varassa ainakin hetki :D Olen aina ollut hieman herkkäuninen ja olen tunnistanut ongelmat puhtaasti pään sisäisiksi. Välillä voi tulla jakso että ei oikein meinaa nukahtaa ja usein keväällä/kesällä herään aikaisin vaikka pimennysverhot jne. Olen oppinut suhtautumaan ongelmaan rennosti ja lopulta tilanne on normalisoitunut kun ei jää vatvomaan asiaa.

Nyt sattui kuitenkin niin ikävästi että ilmeisesti yksi lääkitys aiheutti kaiken muun ikävän lisäksi uniongelmia (haittavaikutuksissa). Joko nukahdin vasta aamu-yöstä tai heräsin aamu-yöstä. Tein kaikenlaiset kikkakolmoset ja harjoitteet tilanteen korjaamiseksi mutta ilman apua. Lopputuloksena 2-5h unilla meni reilu pari kk kunnes katkesi kamelin selkä ja lääkäri kirjoitti reseptiä. Ensimmäinen yritys ei tuottanut tulosta joten kahden lääkkeen kombolla sain viimein tajun kankaalle. Olipas harvinaisen miellyttävä herätä parin kuukaden jälkeen virkeänä :) Nyt ongelman todennäköisesti aiheuttanut lääkityskin on loppunut joten toivon mukaan tilanne rauhoittuu.

Kun tarpeeksi pitkään valvoo niin on jotenkin "liian väsynyt nukahtamaan" eikä siihen auta mikään "unihygienia" tai rentoutumisharjoitkset yms. Lääke millä ns. valot sammui oli Stella. Ilmeisen äreä tuote mutta onneksi itselle ei tullut sen kummempia sivuoireita. Oppiipahan taas arvostamaan hyviä yöunia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Noniin lähemmäs 20 vuotta siinä meni mutta nyt ollaan pilleripurkin varassa ainakin hetki :D Olen aina ollut hieman herkkäuninen ja olen tunnistanut ongelmat puhtaasti pään sisäisiksi. Välillä voi tulla jakso että ei oikein meinaa nukahtaa ja usein keväällä/kesällä herään aikaisin vaikka pimennysverhot jne. Olen oppinut suhtautumaan ongelmaan rennosti ja lopulta tilanne on normalisoitunut kun ei jää vatvomaan asiaa.

Nyt sattui kuitenkin niin ikävästi että ilmeisesti yksi lääkitys aiheutti kaiken muun ikävän lisäksi uniongelmia (haittavaikutuksissa). Joko nukahdin vasta aamu-yöstä tai heräsin aamu-yöstä. Tein kaikenlaiset kikkakolmoset ja harjoitteet tilanteen korjaamiseksi mutta ilman apua. Lopputuloksena 2-5h unilla meni reilu pari kk kunnes katkesi kamelin selkä ja lääkäri kirjoitti reseptiä. Ensimmäinen yritys ei tuottanut tulosta joten kahden lääkkeen kombolla sain viimein tajun kankaalle. Olipas harvinaisen miellyttävä herätä parin kuukaden jälkeen virkeänä :) Nyt ongelman todennäköisesti aiheuttanut lääkityskin on loppunut joten toivon mukaan tilanne rauhoittuu.

Kun tarpeeksi pitkään valvoo niin on jotenkin "liian väsynyt nukahtamaan" eikä siihen auta mikään "unihygienia" tai rentoutumisharjoitkset yms. Lääke millä ns. valot sammui oli Stella. Ilmeisen äreä tuote mutta onneksi itselle ei tullut sen kummempia sivuoireita. Oppiipahan taas arvostamaan hyviä yöunia.
Toi "yliväsymys" on kyllä vittumaista. Normilogiikalla luulis että jos oot yhden yön valvonut niin seuraavana yönä uni tulis salamannopeasti. Vaan eipä tule ja nukahtaminen on vielä vaikeampaa kuin edellisenä yönä. Ja sitä suraavana yönä vielä vaikeampaa ja parin yön jälkeen alkaa "zombivaihe" jolloin vaan makaa sängyssä, näkee unia mutta on valveilla. Sitten tulee joku viikonloppu tai jotain ja pääsee resetoimaan itsensä.
Onneks noita ei enää juurikaan tule ja on saanu lääkityksellä sen verran kuriin että kurimus ei pääse syntymään.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Mulle on auttanut univaukeuksin ihan vaan pidemmällä aikavälillä meditoivat aktiviteetit elämässä ja vähentänyt mielen hälinää eli keskittymällä nykyhetkeen, sekä ei mitää liian aktiivista / dopamiinia lisäävää tekemistä myöhän illalla. Joskus ei vaan nukahda niin silloin auttaa pieni annos mirtazapiinia.

Tosiaan noi rentoutumisharjotukset ja tälläset ei auta paikallisesti omasta näkökulmasta vaan se on pidempiaikainen prosessi jolla opetetaan kehoa renotutumaan ja olemaan nykyhetkessä. Toki en väitä etteikö jostain 10min meditoinnista syvähengityksineen olisi apua, mut jos ongelma on mennyt jo "laidan yli", niin vaatii se vähä muutakin yleensä :)
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 004
Jännä että tämä ketju nousi juuri nyt ylös. Tuossa viitisen viestiä ylös päin näyttää olevan oma viestini kahden vuoden takaa. Helvetin vaikea talvi nukkumisen suhteen takana. Nykyään saan 10kk välein uusia 100kpl imovane-reseptin. Tuo sykli onkin tähän asti toiminut ja lääke tepsinyt. Nyt purkin pohjalla tasan kaksi tablettia ja resepti käytetty :confused2: Seuraava uusiminen näyttäisi olevan syyskuussa. Syy on toki ihan omaa tyhmyyttä ja turhautumista valvomiseen. Kaduttaa. Tavoite on nyt jaksella vaikka juhannukseen ja käydä kinuamassa sitten lisää. Kesällä ja parempien kelien myötä on taas kiva ulkoilla ja se vaikuttaa ainakin itellä tosi positiivesti nukahtamiseen. Viime kesänäkin meni muutama kuukausi hyvin ilman yhtään nukahtamislääkettä. Se vaan on niin rauhoittavaa, jos tietää että niitä olisi aina pahan yön varalle jokunen jemmassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Jännä että tämä ketju nousi juuri nyt ylös. Tuossa viitisen viestiä ylös päin näyttää olevan oma viestini kahden vuoden takaa. Helvetin vaikea talvi nukkumisen suhteen takana. Nykyään saan 10kk välein uusia 100kpl imovane-reseptin. Tuo sykli onkin tähän asti toiminut ja lääke tepsinyt. Nyt purkin pohjalla tasan kaksi tablettia ja resepti käytetty :confused2: Seuraava uusiminen näyttäisi olevan syyskuussa. Syy on toki ihan omaa tyhmyyttä ja turhautumista valvomiseen. Kaduttaa. Tavoite on nyt jaksella vaikka juhannukseen ja käydä kinuamassa sitten lisää. Kesällä ja parempien kelien myötä on taas kiva ulkoilla ja se vaikuttaa ainakin itellä tosi positiivesti nukahtamiseen. Viime kesänäkin meni muutama kuukausi hyvin ilman yhtään nukahtamislääkettä. Se vaan on niin rauhoittavaa, jos tietää että niitä olisi aina pahan yön varalle jokunen jemmassa.
Mulla on aina talvet suht helppoja aikoja kun on viileää ja pimeää. Kesäisin taas yhtä helvettiä jos ei käyttäis korvatulppia ja silmämaskia. Kesän ehdoton haittapuoli onkin lämpö. Vaikka lämpöpumppu löytyykin niin makkari on sellaisessa paikassa että siellä tulee siitä huolimatta herkästi kuuma. Sitä kun on tottunut talvisin nukkumaan siinä 16-17 asteessa..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 809
Mulle on auttanut univaukeuksin ihan vaan pidemmällä aikavälillä meditoivat aktiviteetit elämässä ja vähentänyt mielen hälinää eli keskittymällä nykyhetkeen, sekä ei mitää liian aktiivista / dopamiinia lisäävää tekemistä myöhän illalla. Joskus ei vaan nukahda niin silloin auttaa pieni annos mirtazapiinia.

Tosiaan noi rentoutumisharjotukset ja tälläset ei auta paikallisesti omasta näkökulmasta vaan se on pidempiaikainen prosessi jolla opetetaan kehoa renotutumaan ja olemaan nykyhetkessä. Toki en väitä etteikö jostain 10min meditoinnista syvähengityksineen olisi apua, mut jos ongelma on mennyt jo "laidan yli", niin vaatii se vähä muutakin yleensä :)
10min meditaatio on erinomainen asia moneen ongelmaan, mutta sekin pitää integroida koko päivän rutiineihin ja olla jatkuvaa toistoa/harjoitusta. Jos elää päivän pöristen miten sun sattuu niin 10min ei noin vaan poista sitä hälinää kehosta ja mielestä. Mitään lyhyitä ratkaisujahan nämä ei ole kuten sanoitkin. Kärsivällisyyttä ja keskittymistä. Ei niin helppoja asioita tänä päivänä täällä. :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
126
Omat uniongelmani olivat seuraavat: Heräilin aina aika kellontarkasti kolmelta yöllä vessaan ja nukahtamisesta ei tullut mitään kun tuntui olevan jotenkin ihme kierroksilla koko ajan. Nukahtamiseen meni helposti pari tuntia. Melatoniinin käyttöönoton jälkeen sain unta alle tunnissa. Nyt kuitenkin kofeiinin käyttöä reippaasti vähentäneen saan unen ilman melatoniinia n. 30 min sisään, joka tuntuu ihan uskomattomalta. Uni on myös yhtenäistä, ei tarvitse käydä vanhaan tapaan vessassa keskellä yötä - myös HRV:n keskiarvo on noussut.

Tämä nyt saattaa olla päivänselvä asia tämän topicin seuraajille, mutta omat uniongelmani poistuivat siis kofeiinin dramaattisella vähentämisellä. Suosittelen sitä kaikille jotka uniongelmista kärsivät - toki HC tason uniongelmiin tämä valitettavasti tuskin on mikään hopealuoti. Itse voisin juoda "normaalin" aamukahvin ongelmitta, mutta sekin tulee nykyisin tiputeltua monesti kofeiinittomana. Aikaisemmin saatoin vielä kuuden maissa keitellä kahvit kun "ei se kuitenkaan niin paljon voi vaikuttaa".

Monella pelkkä vähentäminen ja rajoittaminen aamuun/päivään varmasti myös riittää/auttaa. Kofeiini poistuu eri ihmisillä kropasta ilmeisesti aika vaihtelevasti.
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
82
OIi aiemmin suuria ongelmia monta vuotta, mutta viimeiset 10 vuotta mennyt jo paljon paremmin. Uniongelmat on yksilöllisiä ja samat keinot ei välttämättä auta kahta ihmistä, mutta itsellä ainakin on ainakin seuraavat auttanut:
  1. Menen nukkumaan ja herään noin samaan aikaan arkisin ja viikonloppuisin ± 0.5 tuntia. Aiemmin nukuin liian vähän arkisin ja liian paljon viikonloppuisin. Lisäksi en torkuta herätystä, vaikka ei pitäisi herätä mihinkään spesifiseen viikonloppuna. Tähän oli vaikea tottua aluksi, mutta se auttoi merkittävästi nukahtamisvaikeuksiin ja myös yleiseen väsymykseen. Rutiinit auttaa myös yleisesti, esim päivätyö.
  2. Jos en saa unta, yritän olla katsomatta kelloa. Aiheuttaa vaan lisästressiä, joka vaikeuttaa nukahtamista. Kellot on sijoitettu niin, että en näe kellonaikaa sängystä.
  3. Jos en saa unta suht nopeasti (esim 20-30min sisälllä) ja asiat pyörii mielessä, niin nousen ylös ja teen jotain muuta 10-20 minuuttia valot päällä. Sen jälkeen takaisin sänkyyn. Auttaa resetoimaan tilanteen verrattuna siihen, että pyörisi sängyssä tunteja yrittäen nukahtamista.
  4. Sarastevalo sängyn vieressä nostaa hiljalleen valoa aamulla ja on valomaksimissa noin 5 minuuttia ennenkuin varsinainen herätyskello hälyttää. Nykyään usein herää jo pelkkään valoon. Tämän lisäksi vielä kirkasvalohoitoa 30-60 minuuttia oikealla valoteholla aamuisin.
  5. Suurien kofeiinimäärien välttäminen kello 12 jälkeen. Tyypillinen puoliintumisaika kofeiinille on 5-6 tuntia, joten iltapäivästä nautitusta kahvista on vielä suuri osa elimistössä illalla. Juon kahvia itse vaan aamuisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
OIi aiemmin suuria ongelmia monta vuotta, mutta viimeiset 10 vuotta mennyt jo paljon paremmin. Uniongelmat on yksilöllisiä ja samat keinot ei välttämättä auta kahta ihmistä, mutta itsellä ainakin on ainakin seuraavat auttanut:
  1. Menen nukkumaan ja herään noin samaan aikaan arkisin ja viikonloppuisin ± 0.5 tuntia. Aiemmin nukuin liian vähän arkisin ja liian paljon viikonloppuisin. Lisäksi en torkuta herätystä, vaikka ei pitäisi herätä mihinkään spesifiseen viikonloppuna. Tähän oli vaikea tottua aluksi, mutta se auttoi merkittävästi nukahtamisvaikeuksiin ja myös yleiseen väsymykseen. Rutiinit auttaa myös yleisesti, esim päivätyö.
  2. Jos en saa unta, yritän olla katsomatta kelloa. Aiheuttaa vaan lisästressiä, joka vaikeuttaa nukahtamista. Kellot on sijoitettu niin, että en näe kellonaikaa sängystä.
  3. Jos en saa unta suht nopeasti (esim 20-30min sisälllä) ja asiat pyörii mielessä, niin nousen ylös ja teen jotain muuta 10-20 minuuttia valot päällä. Sen jälkeen takaisin sänkyyn. Auttaa resetoimaan tilanteen verrattuna siihen, että pyörisi sängyssä tunteja yrittäen nukahtamista.
  4. Sarastevalo sängyn vieressä nostaa hiljalleen valoa aamulla ja on valomaksimissa noin 5 minuuttia ennenkuin varsinainen herätyskello hälyttää. Nykyään usein herää jo pelkkään valoon. Tämän lisäksi vielä kirkasvalohoitoa 30-60 minuuttia oikealla valoteholla aamuisin.
  5. Suurien kofeiinimäärien välttäminen kello 12 jälkeen. Tyypillinen puoliintumisaika kofeiinille on 5-6 tuntia, joten iltapäivästä nautitusta kahvista on vielä suuri osa elimistössä illalla. Juon kahvia itse vaan aamuisin.
Omalla kohdalla näin:
1. Hulluksi tulis jos ei sais viikonloppunakaan nukkua niin pitkään kun nukuttaa. En voi edes kuvitella että heräisin samoihin aikoihin kun arkena kunm viikonloppuisin herään n. 6h myöhemmin Torkuttaminen on taas omalla kohdalla iso tekijä. Arkiaamulla kello soittaa 5.10, sitten torkutan 10min kerran ja sitten vielä toisen 10min ja herään siinä 05.30-40. Pointti tässä on se, että kun kello soittaa niin siinä on vielä pari mahdollisuutta nukahtaa, ja jos sattuu nukahtamaan niin 10min päästä herääminen on huomattavasti helpompaa. Toki jos ei väsytä niin siitten pötköilee tai nousee ylös. Tässä on vähän sama tarkoitus kun sillä että jos rupeaa ratissa väsyttämään niin ottaa 10min powernapit niin olet jo paljon virkeämpi.
2. Mulla ei ole ollu näkyvää kelloa makkarissa yli 20 vuoteen joten allekirjoitan. Lisäks jos pitää yöllä käydä vessassa jne. niin välttelen kaikkeni kellon katsomisella. Kesällä helvetin hankalaa kun valostuu niin nopeasti, talvella ei niinkään kun aina on pimeää.
3. Jos mä en nukahda ja nousen ylös niin se on sitten game over. Unihetki sille yölle meni siinä. Ainoa vaihtoehto on valvoa loppuyö. Ainoa toivo on pysyä sängyssä ja yrittää nukahtaa, mutta jos nousee ylös niin se on siinä ja sitten valvotaan.
4. Ei kokemusta koska käytän unimaskia ja korvatulppia niin että on tasaisen pimeää ja hiljaista nukkumaanmenosta heräämiseen. Joskin kesällä on herääminen helpompaa kun kello soittaa ja maskin ottaa pois niin piristyy nopeammin.
5. Ei omaa kokemusta koska juon kaksi kuppia kahvia päivässä: aamulla ja toisen iltapäivällä (n.klo15-16).

Mutta nää on jokaisella yksilöllisiä ja pointti oli että joskus pitää mennä vastakarvaa että löytää sen mikä on itselle paras vahtoehto.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 615
Omat uniongelmani olivat seuraavat: Heräilin aina aika kellontarkasti kolmelta yöllä vessaan ja nukahtamisesta ei tullut mitään kun tuntui olevan jotenkin ihme kierroksilla koko ajan. Nukahtamiseen meni helposti pari tuntia. Melatoniinin käyttöönoton jälkeen sain unta alle tunnissa. Nyt kuitenkin kofeiinin käyttöä reippaasti vähentäneen saan unen ilman melatoniinia n. 30 min sisään, joka tuntuu ihan uskomattomalta. Uni on myös yhtenäistä, ei tarvitse käydä vanhaan tapaan vessassa keskellä yötä - myös HRV:n keskiarvo on noussut.

Tämä nyt saattaa olla päivänselvä asia tämän topicin seuraajille, mutta omat uniongelmani poistuivat siis kofeiinin dramaattisella vähentämisellä. Suosittelen sitä kaikille jotka uniongelmista kärsivät - toki HC tason uniongelmiin tämä valitettavasti tuskin on mikään hopealuoti. Itse voisin juoda "normaalin" aamukahvin ongelmitta, mutta sekin tulee nykyisin tiputeltua monesti kofeiinittomana. Aikaisemmin saatoin vielä kuuden maissa keitellä kahvit kun "ei se kuitenkaan niin paljon voi vaikuttaa".

Monella pelkkä vähentäminen ja rajoittaminen aamuun/päivään varmasti myös riittää/auttaa. Kofeiini poistuu eri ihmisillä kropasta ilmeisesti aika vaihtelevasti.
Vaikken mistään ongelmista ole kärsinytkään, niin unen määrä on kyl parantunut kummasti ihan sillä, että kahvia menee nykyään vähemmän. Varsinki se nukahtaminen helpottuu kummasti jos ei oo juonut ku aamukahvin yli 12h sitten. Aika moni vähättelee tuota kofeiinin merkitystä eikä moni ongelmainen suostu sitä edes vähentään koska "ei se edes vaikuta".

Tämä voinee vähän valottaa sitä kofeiinin merkitystä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
281
Kun nukun, nukun hyvin, mutta minulla on taipumusta ajoittaiseen murehtimiseen keskellä yötä. Herään aamuyöstä johonkin vaivaavaan ajatukseen enkä saa unta pariin kolmeen tuntiin. Pyörin sängyssä, vatsaa kouristaa ja aivan kaikki ahdistaa. Asiat saavat järjettömiä mittasuhteita kun niitä pohtii pimeydessä yksikseen. Tuota olotilaa ei saa poikki millään, yleensä nukahdan uudestaan jossain neljän-viiden välillä ja kun kello soi 0530 niin olo on kuin jyrän alle jäänyt. Onneksi tuo ei ole mitään viikottaista, mutta v*tuttaa se silti.

EDIT: lisäyksenä suositukset täällä mainituille herätysvaloille. Olen käyttänyt sellaista jo useamman vuoden ja herääminen on muuttunut rennommaksi, usein herään jo pelkkään valoon.
 
Viimeksi muokattu:

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
1. Hulluksi tulis jos ei sais viikonloppunakaan nukkua niin pitkään kun nukuttaa. En voi edes kuvitella että heräisin samoihin aikoihin kun arkena kunm viikonloppuisin herään n. 6h myöhemmin Torkuttaminen on taas omalla kohdalla iso tekijä. Arkiaamulla kello soittaa 5.10, sitten torkutan 10min kerran ja sitten vielä toisen 10min ja herään siinä 05.30-40. Pointti tässä on se, että kun kello soittaa niin siinä on vielä pari mahdollisuutta nukahtaa, ja jos sattuu nukahtamaan niin 10min päästä herääminen on huomattavasti helpompaa. Toki jos ei väsytä niin siitten pötköilee tai nousee ylös. Tässä on vähän sama tarkoitus kun sillä että jos rupeaa ratissa väsyttämään niin ottaa 10min powernapit niin olet jo paljon virkeämpi.
Auttaskohan tuohon sellanen herätysvalo, mikä kirkastuu pikkuhiljaa? Heräisi luonnollisemmin siinä vaiheessa kun ei nukuta niin paaljoa.

Kesäisin taas yhtä helvettiä jos ei käyttäis korvatulppia ja silmämaskia.
--
2. Mulla ei ole ollu näkyvää kelloa makkarissa yli 20 vuoteen joten allekirjoitan. Lisäks jos pitää yöllä käydä vessassa jne. niin välttelen kaikkeni kellon katsomisella. Kesällä helvetin hankalaa kun valostuu niin nopeasti, talvella ei niinkään kun aina on pimeää.
Sälekaihtimet + pimennysverho tekee kesälläkin pilkkopimeää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Auttaskohan tuohon sellanen herätysvalo, mikä kirkastuu pikkuhiljaa? Heräisi luonnollisemmin siinä vaiheessa kun ei nukuta niin paaljoa.



Sälekaihtimet + pimennysverho tekee kesälläkin pilkkopimeää.
Mulla on makkarissa älyvalot joihin saa myöskin sarastuksen asetettua mikä pikkuhiljaa valostuu mutta en tykkää siitä.

Sälekaihtimet ja pimennysverhot löytyy kyllä, mutta jo pelkästään oven kautta (joka pitää olla öisin auki) tulee niin paljon valoa kesäsin että turhaa touhua. Maski silmille on kaikista parhain ja pimein, ja lisäks siinä on ainakin omalle kohdalle tarpeellinen ominaisuus että se myös pitää luomia kiinni. Monesti sitä vaistomaisesti avaa silmiä yöllä ja varsinkin kesäisin on niin valoisaa että siinä saattaa piristyä jos keskellä yötä avaa silmiä.

Mulla pitää olla täydellinen aistihiljaisuus että saan nukuttua, eli ei saa olla MITÄÄN ääniä eikä valoa eikä liikettä (parisängyssä). Jos joku näistä ei toteudu niin unta ei saa.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
301
Jännä että tämä ketju nousi juuri nyt ylös. Tuossa viitisen viestiä ylös päin näyttää olevan oma viestini kahden vuoden takaa. Helvetin vaikea talvi nukkumisen suhteen takana. Nykyään saan 10kk välein uusia 100kpl imovane-reseptin. Tuo sykli onkin tähän asti toiminut ja lääke tepsinyt. Nyt purkin pohjalla tasan kaksi tablettia ja resepti käytetty :confused2: Seuraava uusiminen näyttäisi olevan syyskuussa. Syy on toki ihan omaa tyhmyyttä ja turhautumista valvomiseen. Kaduttaa. Tavoite on nyt jaksella vaikka juhannukseen ja käydä kinuamassa sitten lisää. Kesällä ja parempien kelien myötä on taas kiva ulkoilla ja se vaikuttaa ainakin itellä tosi positiivesti nukahtamiseen. Viime kesänäkin meni muutama kuukausi hyvin ilman yhtään nukahtamislääkettä. Se vaan on niin rauhoittavaa, jos tietää että niitä olisi aina pahan yön varalle jokunen jemmassa.
Itsekin olen kärsinyt uniongelmista lapsesta asti, nytkin heräsin 4:30 enkä ole saanut unta enää vaikka olo on ihan perseestä

Käytännössä kaikki lääkkeet on tullut kokeiltua moneen kertaan, eikä nuo joko toimi tai tulee kamala olo.

Esim tuo imovane on täysin turha, voin ottaa vaikka 3 eikä nukuta yhtään sen paremmin. Ainut mikä jonkin verran auttaa on melatoniini

Kahvia juon yhden kupin aamulla, ilmankin olen ollut eikä muuttunut olo. Liikuntaa on paljon, en käytä päihteitä enkä ole käytännytkään kuin joskus nuorenpana vähän alkoholia, muutenkin terveet elintavat ja kaikki kikat koettu

Kyllä huonot unenlahjat pilaa elämän, kun ei ole ikinä virkeä ja pitää sinnitellä menemään.

Kerran olen herännyt virkeänä, tämä oli ~15v sitten opiskelijana ja vieläkin muistan tuon päivän, järki luisti 10x normaalia paremmin ja kaikki oli helppoa. Varmaan olisi seuraava elon musk jos nukkuisi noin hyvin aina :D


Työterveyshuollon kanssa on tässä taas vuosi koetettu vähän vaikka mitä, mutta ei ole keinoja hyvään uneen löytynyt. Doksapiini, ketipinor(kamalat olot tuli tuosta), mirtazapin, imovane yms tässä taas käyty läpi ja turhia on olleet.

Vuosia sitten oli unitutkimuksessa periodic limp movement disorder, joku 50-60 sätkimistä tunnissa, siihenkin uskalsin nyt testata jotain normaalisti Parkinsoniin käytettävää lääkettä, eikä tuntunut kuukauden käytöllä vaikuttavan.

Melkein pitäisi unettomuudesta kärsivät päästää täydellä palkalla eläkkeelle, kun ei tälläinen elämä oikeaa elämääkään ole. Asiat junnaa paikallaan kun alhainen vireystila jarruttaa liikaa.

On hyviä nukkujia jotka pilaa unen elintavoilla, ja sitten on huonoja nukkujia jotka tekee kaiken oikein.

Ensimmäiset on sitten niitä jotka jaksaa aina päteä "elä juo eeässää illalla ja käy kävelyllä niin kyllä nukuttaa!" Juttujaan, kun eivät oikeaa unettomuutta ole kokeneet. Noihin sitten saadaan me huonosti nukkuvat törmätä ja turhautua.

Itsellä taas kesät on vielä talvia huonompia, unet jää vielä vähemmälle laadulle

Niin ja nytkin talvella nukuin 7-9h yössä pitkiä aikoja, mutta laatu on vissiin vaan niin huonoa, kun olo on siitä huolimatta kamala.

Eli ei se määräkään auta kun laatu on huonoa

Hommasin garmin epixin pari kuukautta sitten ja kyllä sekin näyttää että uni on aina melko huonoa ja "lataus" ei korkealle nouse, eli korreloi olon kanssa aika hyvin
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
137
Itsekin olen kärsinyt uniongelmista lapsesta asti, nytkin heräsin 4:30 enkä ole saanut unta enää vaikka olo on ihan perseestä
Pohdiskelua... Onko herätessäsi sellainen olo, että voi kyllä maata sängystä nousematta vielä muutaman tunnin?
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Aika pitkälti. Yleislääkäri suositteli vahvasti Ketipinoriin siirtymistä, kun hain restokkia imovaneen. Omalääkäri oli taas vahvasti ketipinoria vastaan :vihellys: Pienellä googletuksella selvisi, että Ketipinor on vahva psykoosilääke. Tätä en kyllä halua kokeilla. Yritetään vielä imovanea ja elämäntapamuutosta, jos helpottais. Keinot aika vähissä.
Mikäs ketipinorissa? Ite kun aikanaan otin ensimmäisiä, niin 25mg annos kaatoi jo seiniä päälle jos ei menny sänkyyn heti. Nykyään 100mg annos tuo unen n. 15min ja uni kestää aamuun asti. En tosin käytä noin isoa määrää koskaan muuten kuin kokeillakseni. Normisti menee 300mg depot ja 2x 25mg. Voisin kuvitella, että tottumaton saa unen pienelläkin määrällä, eikä siitä seuraa mitään haittoja.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Itsellä on aika erikoinen uniongelma. Lääkityksena pramipeksoli 26mg levottomiin jalkoihin, sekä puolikas ketipinor unen laadun parantamiseksi. Nukahtaminen jopa ilman lääkkeitä ei ole yleensä ongelma, ja herään pari kertaa yössä vessahätään. Yö unet on 8-9h yössä ja kaikki unimittarit (Oura, Withnings unimittari jne) antaa erinomaisia lukemia. Mutta tästä huolimatta olen jatkuvasti väsynyt (enemmän uupumus / energian puute tyyppistä, ei tahatonta torkahtelua tms). Mutta jos unet jää vähiin jostain syystä, esim. viime lauantaina tulin reissusta kahdelta yöllä ja sain nukuttua vain 3h. Olo oli kuitenkin ns oma normaali seuraavana päivänä. Asentoriippuvainen uniapnea on todettu, mutta uniapneavyö ei ole auttanut. Piakkoin saan kokeiluun cpap laitteen. Se on viimeinen mitä ei olla kokeiltu.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
@oriental Meillä on näköjään aika sama tarina. Aamuyö on ongelma ilman lääkkeitä. Ja luulee nukkuvansa hyvin, mutta silti väsynyt. Itsellä oli yli 70 periodista jalkaliikettä tunnissa ennen lääkityksen aloitusta. Erotuksena on että unimittarit antaa erinomaisia arvoja minulla. Itselle kokonainen ketipinor oli liikaa, mutta puolikas ja jopa 1/3 on sopiva. Kannatta kokeilla pienempää annosta.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
137
Nukahtaminen jopa ilman lääkkeitä ei ole yleensä ongelma, ja herään pari kertaa yössä vessahätään.
Minulla oli samanmoinen juttu, mutta tuon ylipainekoneen jälkeen heti hävisi nuo yölliset vessahädät (tosin nyt ei edes vain 5 h nukkumisen jälkeen saa uudestaan unta, kun on kuitenkin jo sen verran virkeä).
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Mulla on koko elämän ajan ongelmana ollut nukahtaminen. En muista, että olisin ikinä nukahtanut 10-15 minuutin sisällä sänkyyn menemisestä, edes lapsena. Yleensä se on vähintään se 45-60 min. Unihygienia ja päiväaktiivisuus sun muut elintavat ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kunnossa. Kahvia menee jonkin verran, mutta olen ollut pidempiä aikoja täysin ilmankin, eikä sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta minkään suhteen.

Onneksi mirtatsapiini tuntuu toimivan todella hyvin (toisin kuin esim ketipinor, jonka vaikutusta en edes huomannut kun sitä kokeilin). Neljännestabletti 15mg:n mirtatsapiinia sammuttaa valot noin puolessa tunnissa melko satavarmasti. Käytän aika satunnaisesti, yleensä vain iltoina, jolloin on jostakin syystä "pakko" saada nukuttua hyvin ja herätys on aikaisin. Onneksi työni luonteesta johtuen ei tarvitse olla varhain aamuisin väkisin hereillä, jos nukahtaminen on ryöminyt 4-5 tienoille aamuyöstä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Ketipinor 2x25 mg on ainut mulle toimiva, jos oikeasti haluaa nukkua. Imovane oli täyttä kakkaa, kun herätessä oli vielä väsyneempi olo. Nykyisin olen tosin jostain muusta syystä jatkuvasti väsynyt. Lääkäri saa luvan selvittää ensi viikolla.
 
Liittynyt
06.06.2019
Viestejä
541
Mulla on koko elämän ajan ongelmana ollut nukahtaminen. En muista, että olisin ikinä nukahtanut 10-15 minuutin sisällä sänkyyn menemisestä, edes lapsena. Yleensä se on vähintään se 45-60 min. Unihygienia ja päiväaktiivisuus sun muut elintavat ovat aina olleet enemmän tai vähemmän kunnossa. Kahvia menee jonkin verran, mutta olen ollut pidempiä aikoja täysin ilmankin, eikä sillä tuntunut olevan mitään vaikutusta minkään suhteen.

Onneksi mirtatsapiini tuntuu toimivan todella hyvin (toisin kuin esim ketipinor, jonka vaikutusta en edes huomannut kun sitä kokeilin). Neljännestabletti 15mg:n mirtatsapiinia sammuttaa valot noin puolessa tunnissa melko satavarmasti. Käytän aika satunnaisesti, yleensä vain iltoina, jolloin on jostakin syystä "pakko" saada nukuttua hyvin ja herätys on aikaisin. Onneksi työni luonteesta johtuen ei tarvitse olla varhain aamuisin väkisin hereillä, jos nukahtaminen on ryöminyt 4-5 tienoille aamuyöstä.
Iltapaskan linkki nopeaan nukahtamiseen
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Itellä oli pitkään univaikeuksia mutta sain korjattua suht rankalla liikunnalla ja ruokavalion muutoksilla. Kolme kertaa viikossa 2-4h kiipeilyä (ja välillä lenkkejä ym) ja ei mitenkään pysty pysymään hereillä.

Tiedän ettei kaikilla ole aikaa eikä toimi kaikille. Tajusin kuitenkin myös sen että jos liikunnalla aikoo korjata asiat niin mikään "Käy kävelyllä" tuskin auttaa mitään, vaan jos haluaa liikunnalla asian korjata niin silloin pitää oikeasti väsyttää itsensä.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
526
Ketipinor 2x25 mg on ainut mulle toimiva, jos oikeasti haluaa nukkua. Imovane oli täyttä kakkaa, kun herätessä oli vielä väsyneempi olo. Nykyisin olen tosin jostain muusta syystä jatkuvasti väsynyt. Lääkäri saa luvan selvittää ensi viikolla.
Toivotaan että paremmat lääkärit kuin täälläpäin.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Joo, arvaa montaako tuollaista meditaatiokikkaa olen elämäni aikana kokeillut :rofl: Vaikutus noilla on tasan nolla.

Itellä oli pitkään univaikeuksia mutta sain korjattua suht rankalla liikunnalla ja ruokavalion muutoksilla.
Itelläni liikunta toimii vähän paradoksaalisesti - mitä enemmän päivisin liikun tai rasitan itseäni, sitä huonommin nukahdan. Normaalisti kelien salliessa teen suunnilleen kolme 10 kilometrin lenkkiä viikottain. Tuo on sellainen määrä, joka ei vielä tunnu vaikuttavan suuntaan jos toiseen. Samaten en omista autoa, joten käytännössä kaikki päivittäinen liikkuminen on kävelyä (työ/kauppareissut lähinnä).
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Itelläni liikunta toimii vähän paradoksaalisesti - mitä enemmän päivisin liikun tai rasitan itseäni, sitä huonommin nukahdan. Normaalisti kelien salliessa teen suunnilleen kolme 10 kilometrin lenkkiä viikottain. Tuo on sellainen määrä, joka ei vielä tunnu vaikuttavan suuntaan jos toiseen. Samaten en omista autoa, joten käytännössä kaikki päivittäinen liikkuminen on kävelyä (työ/kauppareissut lähinnä).
Toi on kyllä jo aika paljon liikuntaa varsinkin jos lenkit on hyvällä sykkeellä.

Itse tosin joskus vedin kanssa paljon lenkkiä eikä hirveesti auttanut. Kiipeilyssä tulee rasitettua koko lehoa ja kaikki lihakset jaloista niskaan saa vedettyä rajoille jos vaan haluaa.

Itselle tämä tehonnut jo monta kuukautta, illalla kun rojahtaa sänkyyn ni ei siinä paljoa mitään jaksa miettiä ja nukahtaa.

On kuitenkin aikaisemmin kestänyt tunti pari nukahtaa ja valvonut myöhään ja ollut väsynyt jatkuvasti. Nyt jos lopettaisi, niin ihan varmasti menisi takaisin entiseen.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
175
Toi on kyllä jo aika paljon liikuntaa varsinkin jos lenkit on hyvällä sykkeellä.
En vedä noita 10km:n lenkkejä mitenkään kovaa. Sanoisin, ettää 50/50 ripeää kävelyä/kevyttä hölkkää. Hiki tulee ja hengästyttää, mutta ei ole missään kohtaa lähellä maksimisykkeitä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 473
Jaahas. Ketju taas noussut - samoin kuin oma ongelma nostanut taas päätään.

Ennen pääsiäistä käytiin lomareissulla ja kelloja veivattiin edestakaisin, siihen lisääntynyt valon määrä niin omatkin unet hävisi taas vaihteeksi. Siinä viitenä yönä yhteensä n. 12h nukkuneena sitten viimein taivuin hakemaan apuja. Oma tth on niin onnettoman hidas että kun tiistaina jo aloin varailemaan soittoaikaa niin sain sen torstaille ja sitten ei tietenkään mitään lääkäriaikoja enää saanut.

Tutkailin noita etukäteen ja totesin että viimeisen 10v aikana on Zopinoxia määrätty aiemmin neljä kertaa - kaikki ovat olleet maalis-kesäkuun välillä. Eli varsin selvä jatkumo. Kokeiltu on Ketipinorit, mirtatsapiinit, doksepiinit ja melatoniinit sekä kaiken maailman kikkakolmoset malliiin unihygienia ja unenhuolto jne jne.

Mutta kun se uni ei ota tullakseen niiin se ei myöskään tule. Ihan kuin päästä kääntyisi jokin vipu siten että ei pysty nukahtamaan. Valvoin aamukuuteen ja sitten sain jonkun tunnin nukuttua.

Onneksi etälääkäri ymmärsi yskän ja kirjoittin 10 tablettia etänä. Samalla oli näköjään kantaan heilahtanut F51.0 -koodi eli pitkäkestoinen unihäiriö ja teksti että nuo yllä olevat eivät auta nukkumaan.

Tästä innoittuneena sitten otin uudestaan alkuviikosta tth:hon yhteyttä että voisiko noita lääkkeitä katsoa. Taaskaan ei lääkärille päässyt suoraan vaan "reseptiasiassa" soittoaika. Sanoin että siitä tuskin on suuremmin iloa kun tuossa näkyi olevan uusintakielto mutta selvitellään.

Illalla nappasin sitten ihan kokeeksi 27mg Concertan huiviin mirtatsapiinin kera. Uni oli kokolailla kevyttä ja heräilin pitkin yötä mutta nukuin. Siinä ehkä hyvä osoitus siitä, että nuo normilääkkeet ei tahdo itsellä toimia ja pitää keksiä jotain muuta. Päiväksihän nuo ADHD-lääkkeet olisi tarkoitettu eikä unilääkkeiksi.. Tosin jos määrä ei kasva niin sama kai se, että mihin aikaan päivästä noita ottaa jos niistä kokee avun saavansa.

Onhan näitä, seuraavaksi on sitten varmaan vuorossa vanhat allergialääkkeet sun muut kikkailut. Ja kun puolikas Zopinoxkin toi unen..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 473
Näköjään homma toimi tällä kertaa melko helposti. Eli lisää Zopinoxia ja ukaasi että kolmen 10kpl paketin pitää riittää puoleksi vuodeksi.

Noh, eiköhän tuo riitä kun puolikkaallakin kerran toimii niin teoriassa joka kolmas päivä voi puolikkaan ottaa.

Mutta ei nyt suunnitella mitään jatkuvaa käyttöä näille, vaan otetaan paketti varalle ja katsotaan, kuinka sujuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Näköjään homma toimi tällä kertaa melko helposti. Eli lisää Zopinoxia ja ukaasi että kolmen 10kpl paketin pitää riittää puoleksi vuodeksi.

Noh, eiköhän tuo riitä kun puolikkaallakin kerran toimii niin teoriassa joka kolmas päivä voi puolikkaan ottaa.

Mutta ei nyt suunnitella mitään jatkuvaa käyttöä näille, vaan otetaan paketti varalle ja katsotaan, kuinka sujuu.
No omaksi edukses se on että ei pääse tulemaan tottumista ja eivät enää tehoakkaan. Sitten sitä vasta hauskaa on kun ainoa tehokas lääke ei enää tehoakkaan..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 473
No omaksi edukses se on että ei pääse tulemaan tottumista ja eivät enää tehoakkaan. Sitten sitä vasta hauskaa on kun ainoa tehokas lääke ei enää tehoakkaan..
Toki, sitä tarkoitinkin. Toimii tuo mirtatsapiini joten kuten niin sillä jatketaan kuten ennenkin ja olkoon varalla jos näyttää ettei saa unta.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Itse olen nyt nukkunut 2kk huonosti. Pienen flunssan jälkeen. Muutakin vaivaa tullut sen jälkeen kroppaan.

En käytä kofeiinituotteita enkä saunaoluiden lisäksi mitään päihteitä. Ennen tuota flunssaa nukkunut hyvin. Nukahtaminen ei ole nytkään ongelma, mutta 02.00-03.00 aikaan eka herääminen ja satunnaisesti saan sen jälkeen unta max tunniksi kerrallaan, joskus en ollenkaan.

Lääkäri määräsi hieman melatoniinia tutumpaa nukahtamislääkettä, mutta ei se yllä mitenkään aamuun asti, koska heräämisiä tulee sen kanssakin.

Lääkäri epäili, että käyn yöllä jotenkin kierroksilla. Vaikea sanoa, kun en stressaa mistään muusta paitsi tästä väsymyksestä. Olen vähän niinku hamsterinpyörässä enkä pääse pois. Pitäis saada edes yksi kokonainen yö alle, niin loppuis stressaaminen.

Arki pyörii ja pyörii, jotenkin saan tsempattua päivät niin, että väsymystä ei muu perhe huomaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Itse olen nyt nukkunut 2kk huonosti. Pienen flunssan jälkeen. Muutakin vaivaa tullut sen jälkeen kroppaan.

En käytä kofeiinituotteita enkä saunaoluiden lisäksi mitään päihteitä. Ennen tuota flunssaa nukkunut hyvin. Nukahtaminen ei ole nytkään ongelma, mutta 02.00-03.00 aikaan eka herääminen ja satunnaisesti saan sen jälkeen unta max tunniksi kerrallaan, joskus en ollenkaan.

Lääkäri määräsi hieman melatoniinia tutumpaa nukahtamislääkettä, mutta ei se yllä mitenkään aamuun asti, koska heräämisiä tulee sen kanssakin.

Lääkäri epäili, että käyn yöllä jotenkin kierroksilla. Vaikea sanoa, kun en stressaa mistään muusta paitsi tästä väsymyksestä. Olen vähän niinku hamsterinpyörässä enkä pääse pois. Pitäis saada edes yksi kokonainen yö alle, niin loppuis stressaaminen.

Arki pyörii ja pyörii, jotenkin saan tsempattua päivät niin, että väsymystä ei muu perhe huomaa.
Pyydä lekurilta jotain miedosti rauhoittavia, kuten Triptyliä. Se saattaa sen verran laskea kierroksia että saa nukahdettua ja nukuttua ilman että kaali rupee heti hyrräämään ylikierroksilla.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Pyydä lekurilta jotain miedosti rauhoittavia, kuten Triptyliä. Se saattaa sen verran laskea kierroksia että saa nukahdettua ja nukuttua ilman että kaali rupee heti hyrräämään ylikierroksilla.
Täytyy jutella, 3vko päästä uusi lääkäriaika työterveyteen. Toisaalta mulle riittäisi 8h yöunet vaikka 5+3 syklillä, kunhan heräisi vain kerran yöllä. Näin tapahtui viikko siten ja olin virkeämpi kuin 2-3 kertaa heräämisillä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Pyydä lekurilta jotain miedosti rauhoittavia, kuten Triptyliä. Se saattaa sen verran laskea kierroksia että saa nukahdettua ja nukuttua ilman että kaali rupee heti hyrräämään ylikierroksilla.
Itse oon syöny triptyliä joku 10 vuotta hermokipuihin. Kun ekan kerran otin sitä joku 20mg, niin nukuin ku tukki ja heräsin jonku 8h yöunien jälkeen oikeasti pirteänä.

Ainoa huono puoli että siihen on tottunut eikä saa enää kunnon vaikutusta. Menee nykyään niin että ei auta hirveästi nukkumaan mutta jos en ota niin nukun vielä huonommin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Toi "yliväsymys" on kyllä vittumaista. Normilogiikalla luulis että jos oot yhden yön valvonut niin seuraavana yönä uni tulis salamannopeasti. Vaan eipä tule ja nukahtaminen on vielä vaikeampaa kuin edellisenä yönä. Ja sitä suraavana yönä vielä vaikeampaa ja parin yön jälkeen alkaa "zombivaihe" jolloin vaan makaa sängyssä, näkee unia mutta on valveilla. Sitten tulee joku viikonloppu tai jotain ja pääsee resetoimaan itsensä.
Onneks noita ei enää juurikaan tule ja on saanu lääkityksellä sen verran kuriin että kurimus ei pääse syntymään.
Juu ei pitäisi päästää tilannetta pahaksi niin helpompi nollata. Liikunta tähän päälle on vielä ongelmien moninkertaistaja itsellä.

Oma tilanne jo parantunut merkittävästi. Parin viikon aikana saanut nukahtamisongelman kuriin. Tuo Stella toimii itsellä jopa 1/4 annoksella, joten ei ole montaa tablettia mennyt. Pitää vaan olla terävä veitsi että saa tarpeeksi pieniä paloja :) Kiusallisesti kuitenkin liian aikaisin herääminen jatkuu. Nukun mainiosti sellaisen 5-5,5h sitten herään silmät sepposen selällään ja uni ei tule millään. Kokeilin kerran ottaa testimielessä uuden annoksen nukahtamislääkettä (vaikka näin ei suositella :) ) mutta ei auta.

Onneksi en ole koskaan nukkunut mitään övereitä vaan 7h on ihan hyvä, joten näillä tunneilla päivä menee oikeastaan ihan kohtuuvirkeästi. Lisäksi useina vuosina keväällä olen alkanut heräämään aikaisin ja sitten jossain välissä uni on taas alkanut kelpaamaan pitempään. Kumma juttu sinänsä sillä makuuhuone on tehty säkkipimeäksi mutta joku yhteys tällä varmaan on lisääntyneeseen valoon ulkona. Yritetään ottaa rennosti ja katsotaan miten käy.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Juu ei pitäisi päästää tilannetta pahaksi niin helpompi nollata. Liikunta tähän päälle on vielä ongelmien moninkertaistaja itsellä.

Oma tilanne jo parantunut merkittävästi. Parin viikon aikana saanut nukahtamisongelman kuriin. Tuo Stella toimii itsellä jopa 1/4 annoksella, joten ei ole montaa tablettia mennyt. Pitää vaan olla terävä veitsi että saa tarpeeksi pieniä paloja :) Kiusallisesti kuitenkin liian aikaisin herääminen jatkuu. Nukun mainiosti sellaisen 5-5,5h sitten herään silmät sepposen selällään ja uni ei tule millään. Kokeilin kerran ottaa testimielessä uuden annoksen nukahtamislääkettä (vaikka näin ei suositella :) ) mutta ei auta.

Onneksi en ole koskaan nukkunut mitään övereitä vaan 7h on ihan hyvä, joten näillä tunneilla päivä menee oikeastaan ihan kohtuuvirkeästi. Lisäksi useina vuosina keväällä olen alkanut heräämään aikaisin ja sitten jossain välissä uni on taas alkanut kelpaamaan pitempään. Kumma juttu sinänsä sillä makuuhuone on tehty säkkipimeäksi mutta joku yhteys tällä varmaan on lisääntyneeseen valoon ulkona. Yritetään ottaa rennosti ja katsotaan miten käy.
Kuullostaa ihan mun nykymenolta. Digitaalinen kello makkarissa ei varmastikaan auta asiaa, kun tulee heti katottua kelloa kun herää ja alkaa stressaa kuinka paljon saa unta enää...
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
lääkäri määräs mulle Mirtazapin 30mg tabun iltaan, mutta seuraava päivänä olin ihan kohmeessa. Puolitin annoksen ja nyt on tosiaan aika normi oli. Täytyy tohon rinnalle ottaa nyt muitakin juttuja, jos saisi unet paranemaan. Limut pois illasta, joku pieni kävely/pyöräily ulkona illalla, kännykkä kiinni hyvissä ajoin, ehkä musan kuuntelua telkkarin katselun sijaan ennen nukahtamista. Lääkäri sanoi, että kun unet alkaa normalisoitua, voi alkaa palata normi arkeen ilman tota Mirtazapania.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 186 933
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom