Toivotaan että melatoniini wörkkii. Äläkä heti heitä kirvestä kaivoon jos ei ekana iltana tehoo. Niinkuin tiedät niin monesti pelkkä nukkumattomuuden pelko aiheuttaa nukkumattomuutta.
Itte otan melatoniinin noin tuntia paria ennen sänkyynmenoa ja olen sen todennu itelle hyväks. En ainakaa sängyssä vasta ottaisi koska siinä menee aikansa kun se alkaa potkia.
Onks sulla millaiset rutiinit iltaisin? Luetko sängyssä, syötkö myöhään, pelaatko tai katseletko tai kuunteletko jotain sängyssä? Olisko niissä jotain testattavaa? Vaikka juurikin kännykällä jonkin ohjelman katsomista sängyssä ennen nukkumaan menoa.
Ruokailu on kanssa yksi missä itse menen vastavirtaan suositusten kanssa. Monihan syö päivällisen siinä neljän viiden aikaan kun tulee töistä, mutta itse taas ruuan aika järjestelmällisesti vasta klo 19 arkisin kun 21 meen pehkuihin. Viikonloppuisin sitten vielä myöhemmin, eli 20-21 paikkeilla. Toki viikonloppuisin illat venyy pelien merkeissä yölle saakka, mutta silloinkin syön vielä jotain ennen maate menoa.
Mulle tuo sopii ja nukun paremmin ja sikeämmin kun syö myöhään.
On tuota aiemmin ollut niin lyhyt- kuin piktävaikutteisena, depottitablettina ja vaikka sun minä. Enkä ole koskaan sanottavaa vaikutusta huomannut. Mutta ajattelin että ehkä se homman juju on tuo combo toisen lääkkeen kanssa.
Ja varsin hyvin on tiedossa että ei tämä välttämättä mitään auta. Ainut millä saan itseni varmasti simautettua on kokonainen Zopinox tai parhaimmillaan kaksi. Silloin se ei erityisesti lämmitä mieltä jos tabletteja on käytössä kaikki 30kpl ja jo suoraan tulee ukaasi että "lisää ei sitten tule". Tai ei nyt ihan suoraan sanottuna mutta annettiin ymmärtää että bumerangia tulee jos liian aikaisin menee lisää pyytämään - se kun on pitkälti kunkin lääkärin omasta mielipiteeestä kiinni että mikä on paljon. Toki tuota ei juuri kuukautta pidempinä kuureina suositella mutta onko se sitten kuukauden vai kahden viikon kuuri jos nukahatamiseen tarvitset kaksi tablettia?
Noh, itseistarkoitus tässä ei ole vetää mitään nukahtamislääkkeitä loppuikäänsä vaan opetella nukkumaan siten ettei tarvitse tuskailla. Sitä opiskelua nyt vaan on riittänyt ja mielestäni varsin kohtuullinen aika, ehkä n. 15-20v.
Rutiineista. Pyrin syömään päivällisen viimeisään kuudelta mutta läheskään aina se ei onnistu vaan saattaa venyä 19-20. Nytkin tässä tuon kaupassa käynnin jälkeen lusikoin katkarapukeittoa ja järsin ruisleipää, on tässä varmaan alettava jo ruokavaliotakin katsomaan tarkemmin.
Nykyisin menen aika harvoin sänkyyn etukäteen ihan sillä ohjeella että se on nukkumista varten. On siellä toki ajoittain tullut aikaa vietettyä, makkarin seinällä on telkku josta näkee sarjan samaan tapaan kuin olkkarissa, itse en vaan oikein välitä telkun katselusta selältään. Kirjoja on tullut luettua useampi nukkumaan käydessä. Tosin meikäläisen kirjoissa tahtoo olla aina se vika, että niiden lukemista ei tahdo malttaa lopettaa, jännäreita yms. Ja sitten kun ei tule varsinaista väsymystä. Äänikirjoja testasin mutta koska ADHD, malttaa ehkä 5min kuunnella pelkkää kirjaa ja sen jälkeen alkaa härväämään puhelimella jotain muuta eikä koko kirjasta muista myöhemmin mitään. Yleensä yleisin rutiini on katsoa jakso jotain sarjaa illalla.
Iltapala minulla on melko vakio proteiinirahka lääkkeiden ja mehun kanssa. Joskus ehkä muutama voileipä. Pään pyrin painamaan tyynyyn arkena 22-22:30, viikonloppuisin korkeintaan puolitoista tuntia myöhemmin. Rutiinin pitäminen nyt ei myöskään suuresti tunnu vaikuttavan. Joskus sattuu niin hyvin että väsyttää jo valmiiksi nukkumaan mennessä ja nukahtaminen tapahtuu jopa alle puolessa tunnissa. Sitten se yleisempi vaihtoehto on että katselen kelloa vielä puolen yön jälkeen. Pyrin olemaan tuota kovin paljoa vilkuilematta ja ainut kello on ranteessa pimeänä jolloin siitä pitää painaa nappia nähdäkseen ajan.
Jos nukahtamislääkkeitä sattuu olemaan (mitä ei yleensä ole), luovutan yleensä jossain vajaan kolmen tunnin odottelun jälkeen ja käyn ottamassa puolikkaan tai kokonaisen jos tuntuu ettei vielä väsytä alkuunkaan.
Siinäpä tuo pääpiirteittäin. Itse en keksi kovin paljoa muutettavaa - joku toinen voi toki keksiä. Vaan koska noita ADHD-lääkkeitä ei suositella syötäväksi yötä vasten, kovin paljoa aktiviteettia ei oikein voi keksiä tai siellä lähtee taas pää uudestaan käyntiin jos sen on sattunut saamaan rauhoitettua.
Noh, nyt on jo melkoinen tekstiseinä. Kaiken kaikkiaan pyrin pitämään kokolailla saman rutiinin arkena. Kroppa sitten päättää ihan itse että milloin nukutaan ja milloin ei, vaikka kaiken tekisi tismalleen samalla lailla.