Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Taidat itse aihauttaa tuon unihäiriön uusimalla jatkuvasti anfetamiinin sukuista ainetta lekurissa.
Sulla on kyllä ehtymättömät jutut. Tiedoksi että sitä häiriötä oli kyllä ihan ennen tätä lääkettäkin.

Kerroppa mitä sulta löytyy niin katsotaan että miten haitallisia ne ovat.

Lisäksi taidat olla niitä, jotka eivät tunnusta adhd:ta edes oikeaksi tilaksi. Mutta en suoraan sanottuna ymmärrä, miksi hyökkäät minun kimppuuni. Mene tuonne adhd-ketjuun rölläämään, niin saat paljon uusia näkökulmia.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Olisipa taas sangen mielenkiintoista kerrottavaa yön seikkailuista mutta taidanpa jättää jakamatta kun homma menee pelkäksi trollaukseksi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Melatonin Orion on kyl kohtalainen unilääke..
Onhan se varmasti sen pamin kanssa.

Mullakin toimii Opamox kun illalla ottaa ajoissa mutta varmaan se 5mg melatoniini on se joka sitten auttaa.

Jostain kumman syystä kyllä sillä pelkallä melatoniinilla eionnistu jos jättää muun ottamatta. :hmm:
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Onhan se varmasti sen pamin kanssa.

Mullakin toimii Opamox kun illalla ottaa ajoissa mutta varmaan se 5mg melatoniini on se joka sitten auttaa.

Jostain kumman syystä kyllä sillä pelkallä melatoniinilla eionnistu jos jättää muun ottamatta. :hmm:
Se voi olla..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Tämä keskustelu menee kyllä melkoiseksi R&T:ksi, niin ehkä annetaan olla tältä erää,. Itsehän sen oman ongelman joutuu joka tapauksessa lopun viimein ratkomaan.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Exä valmistui vastikään lääkäriksi ja tuli juttua noista unilääkkeistä. Sanoi että ohjeistus on että z-lääkkeet ovat vihoviimeinen keino unettomuuden hoidossa jne. Reseptinkirjoituslupiakin kuulemma valvotaan noissa todella tarkkaan. Itselläni siis ollut imovane/zopiclone käytössä vuodesta 2007 tms.

Kaksi kertaa vuodessa uusin 100 tbl:n reseptin sen enempää stressaamatta. Nyt viime viikolla kun uusin viimeksi, niin oli maisaan (vai mikä helvetti se on) ilmestynyt reseptin uusineelta lääkäriltä joku selostus, että on erikseen perehtynyt hoitohistoriaani jne jne katsoo voivansa uusia reseptin. Jäi kieltämättä sellainen anteeksipyytelevä sävy siitä selostuksesta. Yleensähän näistä on tullut vain omakantaan ilmoitus että resepti uusittu. Myös määrä oli jostain syystä vaihdettu. Ennen ollut aina 10x10 foil, eli on aika vapaasti voinut valita pakkauskoon. Nyt oli 4x28 tbl. Samapa tuo, kun eivät maksa montaa euroa muutenkaan.

Itsellä kriteerit noihin kyllä täyttyy ja varmaan kaikki tässäkin ketjussa mainitut lääkkeet ovat käyneet kerran tai useammin kokeilussa. Jos nyt pitää valita vanhuuden muistisairauden ja unettomuuden välillä, niin valitsen enempiä miettimättä muistisairauden ja nukun lääkkeillä ja elän pirteänä nyt kun siihen on vielä iän puolesta mahdollisuus.

...tässä keskustelussa muuten nostaa ikävästi päätä "minä tiedän paremmin mitä teet väärin/mikä on sulle parasta" ajattelu. Tähän valitettavasti syyllistyy monet lääkäritkin. Empatia ja toisen asemaan samaistuminen on vaikeaa ja vielä vaikeampaa taitaa olla hyväksyä että jokaisella on niin erilaiset tarpeet ja toiminnallisuudet :(
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Nyt kun näkee vaihteeksi asiallisenkin vastauksen, niin intoutuu itsekin pohtimaan asiaa.

Tiedän hyvin että Z-lääkkeet ovat viimeinen keino nykypäivän lääkkeettömän hoidon maailmassa ja siksi niitä ei yleensä myönnetä kuin lyhyinä pätkinä.

En tiedä, mitkä ovat tarkat kriteerit tuon myöntämiselle, mutta olen pohtinut että mikseivät ne omalla kohdalla täyty siinä määrin, että asia hyväksyttäisiin, vaan aina täytyy jahdata ja kertoa että pitää vähentää.

Kertaakaan en ole kieltäytynyt ja pyytänyt etsimään vaihtoehtoisen lääkkeen. Taitaa kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty - mitkään yleisimmät tropit eivät ole koskaan tuoneet unta siinä määrin hyvin kuin tsopikloni. Ja kokeiltu on vanhoja allergialääkkeitä lukuunottamatta kaikki - siis kutakuinkin kaikki.

Sitten jos mennään siihen, millaisena olen kokenut Z-lääkkeellä nukkumisen. Tuntuu kuin olisin saanut elämäni takaisin - ja se alkaa kyllä näkyä ukossa uloskin päin. Paino putoaa vauhdilla ja reilussa neljässä kuukaudessa lienee lähtenyt jo n. 15kg. Kunto on kasvanut, ruokavalioon jaksaa panostaa ja töissä ovat hoituneet kokolailla vaativatkin tehtävät ja suunnittelu. Veriarvot ovat parantuneet ja asettuneet tasaisiin lukemiin ilman pomppuja jne jne.

Silti tästä jaksetaan vaan toistuvasti jahdata ja kertoa, miten noiden käytön pitää vähentyä. Sen taas olen tunnistanut selvästi nostavan itsessä pelkoa tulevasta, ahdistusta ja voimattomuuden tunnetta.

Kyse ei tosin ole pelkästään minun tuntemuksistani vaan olen tullut siihen tulokseen että lääkäri on itse joko dementoitunut, harvinaisen kiireinen tai jopa molempia. Mm. painon tippumista jaksetaan ihmetellä jokaisella soittokerralla tai vastaavalla, vaikka olen raportoinut tuosta täysin johdonmukaisesti joka kerralla lähtien -5kg. Asiat unohtuu ja liian nopeasti tullaan siihen johtopäätökseen, että joku tietty syy nyt aiheuttaa asian x ja sillä hyvä. Parhaillaan ilmeisesti pohtivat että mitä tuolle sinällään täysin toimivalle Concerta-lääkitykselle tehtäisiin, joka ei kyllä taida mennä ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan jos potilaan oikeuksia lähdetään katsomaan. Siksi olen ajatellut hakeutua toisen asiantuntijan puheille ensi tilassa.

Ja kun aiemmin käytiin kovaa keskustelua siitä, miksi pitää syödä amfetamiinijohdannaisia ja näin aiheuttaa itselleen unihäiriö, niin todettakoon vielä lopuksi että voi kun se toimisikin niin helposti, että sen kuin lopettaa tuon. Vaan kuten hyvin monilla muillakin, se taas aiheuttaa itsessään väsymystä, ärtyisyyttä yms. mukavaa. Sitten tulevat päälle ne adhd:n oireet, joita alun perin on lähdetty lääkitsemäänkin eli impulsiivisuus, äkkipikaisuus, kiire suorittaa jne jne. Ja sitten saa taas pinnistellä, että saa pidettyä itsensä kurissa, on väsynyt, elämänilo alkaa häviämään.

Että ei ole helppoa ja on vaatinut kyllä kovaa itsetutkimista siitä, että miksi täysin selkeä edistyminen kaikilla osa-alueilla halutaan pilata vain ja ainoastaan sen yhden heikon asian takia, johon kenties tarvitaan normaalia tymäkämpää lääkitystä. Eikö tässäkin pitäisi katsoa kokonaishyötyä?

E. Vielä tuosta muistisairaudesta. Kuten olen tuolla muissa ketjuissa kertonut, äidilläni on verrattaen aikaisin alkanut otsalohkorappeuma joka on n. kolmessa vuodessa edennyt siinä määrin aggressiivisesti, että satunnaisista unohduksista ja toilailuista on edetty jo hoitokotikamaksi ja ympärivuorokautinen paikka on haussa. Isälläni taas unien häviämisestä on seurannut erittäin vakava masennus josta luulin, ettei toivu enää ikinä, mutta niin vaan on itsensä nostanut elävien kirjoihin äidin sairastuttua pitkälti tahdonvoimalla (ja jatkuvalla tenox-lääkityksellä uneen. Nämäkin riskitekijät pitäisivät olla lääkärillä tiedossa, niin hiukan kyllä ihmetyttää että mitä muuta vielä vaaditaan, ettei tätä tuskaa tarvitsisi vuodattaa paria kertaa kuussa kun pitäisi taas resepti uusia ja jännätä, että tuleeko sitä troppia vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Silti tästä jaksetaan vaan toistuvasti jahdata ja kertoa, miten noiden käytön pitää vähentyä. Sen taas olen tunnistanut selvästi nostavan itsessä pelkoa tulevasta, ahdistusta ja voimattomuuden tunnetta.
Tuttu tunne. Se ihana noidankehä kun oireet ruokkii aiheuttajaa. Kuinkahan moni on esimerkiksi lopulta tarttunut pulloon tms lievittääkseen ahdistusta. Ihan fiilispohjalta uskallan sanoa että paljon useampi mitä äkkiseltään voisi kuvitella.


Laitoin seuraavan spoilereihin. Jos tuntuu että musta huumori ei oikein aukea, niin kannattaa jättää avaamatta ;)
-Kokeile avoimin mielin kaikki ehdotetut vaihtoehdot kerran. Ei kahta tai kolmea. Niitä löytyy paljon, eli ei kannata jäädä viikkotolkulla murehtimaan jos vaikka se unihygienian parantamismoniste tai melatoniini ei sitten tuonutkaan niitä unia.
-Elämänlaatu on se mantra mitä tulee vastaanotolla toistaa joka toisessa lauseessa.
-Liioittele lähes kaikessa. Vaatimattomuus ei näissä karkeloissa ole hyve.
-Älä esitä reipasta. Ei ole työhaastattelu kyseessä.
-Lähete neurologille tai muulle erikoislääkärille on :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Yleislääkärit kunnioittaa niitten mielipidettä lähes sokeasti. Erikoislääkärit ei myöskään ole ihan yhtä alttiita "toivotaan että tämä auttaa" tyyppiselle ajattelulle.
-Varmin tapa olla saamatta jotain lääkitystä on pyytää sitä nimeltä. Aloitteen on tultava lääkäriltä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Tuttu tunne. Se ihana noidankehä kun oireet ruokkii aiheuttajaa. Kuinkahan moni on esimerkiksi lopulta tarttunut pulloon tms lievittääkseen ahdistusta. Ihan fiilispohjalta uskallan sanoa että paljon useampi mitä äkkiseltään voisi kuvitella.


Laitoin seuraavan spoilereihin. Jos tuntuu että musta huumori ei oikein aukea, niin kannattaa jättää avaamatta ;)
-Kokeile avoimin mielin kaikki ehdotetut vaihtoehdot kerran. Ei kahta tai kolmea. Niitä löytyy paljon, eli ei kannata jäädä viikkotolkulla murehtimaan jos vaikka se unihygienian parantamismoniste tai melatoniini ei sitten tuonutkaan niitä unia.
-Elämänlaatu on se mantra mitä tulee vastaanotolla toistaa joka toisessa lauseessa.
-Liioittele lähes kaikessa. Vaatimattomuus ei näissä karkeloissa ole hyve.
-Älä esitä reipasta. Ei ole työhaastattelu kyseessä.
-Lähete neurologille tai muulle erikoislääkärille on :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Yleislääkärit kunnioittaa niitten mielipidettä lähes sokeasti. Erikoislääkärit ei myöskään ole ihan yhtä alttiita "toivotaan että tämä auttaa" tyyppiselle ajattelulle.
-Varmin tapa olla saamatta jotain lääkitystä on pyytää sitä nimeltä. Aloitteen on tultava lääkäriltä.
Ihan hyviä vinkkejä. Sen olen itsekin todennut että yleislääkärin kanssa ei pääse enää eteenpäin.

Onhan tämä ollut sikäli pitkäikäinen vaiva että lähes kaikkea on ehtinyt testailemaan jo ennemminkin kymmeniä kuin muutamia kertoja. Nyt vanhempana ei vaan enää jaksaisi ja projekteja on niin töissä kuin kotona enemmän kuin tarpeeksi, niin en välttämättä enää haluaisi tehdä nukkumisesta yhtä projektia lisää - etenkin kun tulokset ovat tähän asti olleet melko heikkoja..

e. Nyt vasta ehdin lukea paremmin, aamulla oli sangen pitkäpiimäinen palaveri ja tietenkin paikan päällä. Allekirjoitan aika suuren osan noista - tosin ehdotin jo lääkärille että vaihdellaan Stillnoctin ja Zopinoxin välillä mutta tämä ei käynyt kun kuulemma Stillnoct on niin vaarallinen lääke. Noh, Zopinoxilla sitten mennään, varsin hyvin yksi tabletti toi illalla unen ja nukuin hyvin aamuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Juu, on nää jo moneen kertaan kirjoiteltu tuonne. Vituttaa kun joku on aina enImmäisemä tarjoamassa melatoniinia. Menee jo 5mg mutta ei itsessään auta mitään.

Tarvii jonkun tyrkkäyksen ja siihen sopii parhaillaan pieni määrä tsopiklonia tai tsolpideemia ja useimmiten ei edes tarvitse ottaa lisää. Mutta kun se on niin kauhean vaarallista että mieluummin sniiduillaan ja suhtaudutaan koko asiaan välilpitämättömästi. Kiitos.

e. Pakko vielä melatoniinista sanoa että sitäkin pitää ihan yhdellä lailla anoa paketti kerrallaan - toki siinä on 2x50tbl, niin tarvitse olla jatkuvaan kinuamassa. Mutta ilmeisesti lekuri saa respojen uusimisesta rahaa tai jotain.
Valitan vanhaan viestiin vastaamista, mutta komppaan tätä. Melatoniini ei vaan jossain vaiheessa enää toimi.

Itsellä tosin ei ole reseptiä ja ostan melatoniinini marketista, mutta jotenkin olen kehittänyt jonkunlaista immuniteettia tälle, niin vaikka pidin taukoja, annoskokoa piti suurentaa ja nyt en enää napsi noita.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Valitan vanhaan viestiin vastaamista, mutta komppaan tätä. Melatoniini ei vaan jossain vaiheessa enää toimi.

Itsellä tosin ei ole reseptiä ja ostan melatoniinini marketista, mutta jotenkin olen kehittänyt jonkunlaista immuniteettia tälle, niin vaikka pidin taukoja, annoskokoa piti suurentaa ja nyt en enää napsi noita.
Tuohan nyt ei sinänsä edes ole mikään unilääke vaan kehon oma tuote, jota se tuottaa yleensä illasta joka aiheuttaa sen nukahtamisen.

En tosin tiedä että katsooko tuo lääkäri senkin unilääkkeeksi koska 5mg kuulemma menee yleensä vain jetlagista kärsiville.

Vähemmän yllättäen ei sitten tiistain jälkeen tullut mitään ohjeita saati ylipäätään tarkempia tietoja. En ihan ymmärrä että miten tässä mitään pitäisi vähentää jos mitään ei myöskään saa tilalle kokeiltavaksi.

Concertan vaihtoon en taida ihan tällaisella suostua että en itse saa vaikuttaa asiaan millään tavalla. Kaiken lisäksi epäilen suuresti että nuo ylipäätään osaavat kontrolloida lääkkeen vaihtoa oikein vaan ennemminkin mennään "toivotaan, toivotaan"-periaatteella. Eli Zopi-reseptiä taas uusiksi viikonloppuna. On noita toki vielä jäljellä + tällä kertaa minulla on omat varautumiskeinoni, silti tuo touhu hiukan ihmetyttää edelleen.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
242
Kuinkahan terveellistä se on, että arkena tulee usein kerättyä univelkaa jota sitten nukkuu pois viikonloppuisin? Arkisin yöunet jää tavallisesti johonkin 6-7 tuntiin. Toisaalta ei useimmiten mitenkään erityisemmin väsytä päivisin, ja viikonloppuisinkin herää kuitenkin viimeistään jonkin 8-9 tunnin unien jälkeen, joten en tiedä että onko tässä sitten mitään varsinaista ongelmaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Kuinkahan terveellistä se on, että arkena tulee usein kerättyä univelkaa jota sitten nukkuu pois viikonloppuisin? Arkisin yöunet jää tavallisesti johonkin 6-7 tuntiin. Toisaalta ei useimmiten mitenkään erityisemmin väsytä päivisin, ja viikonloppuisinkin herää kuitenkin viimeistään jonkin 8-9 tunnin unien jälkeen, joten en tiedä että onko tässä sitten mitään varsinaista ongelmaa.
Riippuu hiukan iästä mutta onhan nuo unimäärät jo ihan kohtuullisen riittäviä aikuiselle - monilla se univelka on "hiukan" isompi.

Toki kokonaisuuden kannalta on varmaan parempi nukkua tasaisesti. Melkein sanoisin että 7h on ihan hyvä määrä unta säännöllisestikin. Tiedostan kyllä varsin hyvin itsekin sen, että viikonloppuna tulee lepäiltyä pidempään ihan vain siksi koska voi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Kuinkahan terveellistä se on, että arkena tulee usein kerättyä univelkaa jota sitten nukkuu pois viikonloppuisin? Arkisin yöunet jää tavallisesti johonkin 6-7 tuntiin. Toisaalta ei useimmiten mitenkään erityisemmin väsytä päivisin, ja viikonloppuisinkin herää kuitenkin viimeistään jonkin 8-9 tunnin unien jälkeen, joten en tiedä että onko tässä sitten mitään varsinaista ongelmaa.
Riippuu ihmisestä. Mun mielestä tommonen 6-7h yössä on lähestulkoon normaali unen määrä ja varsinkin jos se on hyvää unta.

Univelkaa alkaa kertyä jos yössä ei ole unta kuin n.3-0h useana yönä (tämäkin siis yksilökohtaista). Sitten alkaa maailma muuttua sumeaksi, mitään ei jaksa, keskittyminen nolla, töitä tehdessä tai autoa ajaessa ajatus harhailee. Tulee ns. zombi olo.
Yhden huonon yön jälkeen en vielä paniikkinappulaa painaisi.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
242
Riippuu hiukan iästä mutta onhan nuo unimäärät jo ihan kohtuullisen riittäviä aikuiselle - monilla se univelka on "hiukan" isompi.

Toki kokonaisuuden kannalta on varmaan parempi nukkua tasaisesti. Melkein sanoisin että 7h on ihan hyvä määrä unta säännöllisestikin. Tiedostan kyllä varsin hyvin itsekin sen, että viikonloppuna tulee lepäiltyä pidempään ihan vain siksi koska voi.
Riippuu ihmisestä. Mun mielestä tommonen 6-7h yössä on lähestulkoon normaali unen määrä ja varsinkin jos se on hyvää unta.

Univelkaa alkaa kertyä jos yössä ei ole unta kuin n.3-0h useana yönä (tämäkin siis yksilökohtaista). Sitten alkaa maailma muuttua sumeaksi, mitään ei jaksa, keskittyminen nolla, töitä tehdessä tai autoa ajaessa ajatus harhailee. Tulee ns. zombi olo.
Yhden huonon yön jälkeen en vielä paniikkinappulaa painaisi.
Joo ei tämä tosiaankaan mikään iso ongelma ole. Laitoin vain tänne tuon kysymyksen, kun en parempaakaan ketjua löytänyt.

Yksi huonosti nukuttu yö ei tosiaan vielä aiheuta kauheita ongelmia. Useampi putkeen taas sitten alkaa jo vaikuttaa selkeästi. Itselläni ei pääsääntöisesti ole ongelmia nukahtaa, mutta ehkä kerran parissa viikossa sattuu sellainen yö, ettei vain saa nukuttua kunnolla ilman mitään ilmeistä syytä. Esim. tällä viikolla yhtenä yönä en vain saanut kunnolla unta, vaikka takana oli työpäivä, kevyttä ulkoilua, kunnon ruokaa ja illalla vielä sauna. Vähän ihmetyttää, kun tuo tuntuu olevan pitkälti ihan satunnaista. Välillä taas nukkuu kuin tukki vaikka olisi syönyt huonommin ja ollut vaikka koko illan koneella.

Pahin unottemuuden aiheuttaja ainakin minulla on se, jos on aikaisin aamulla jotain tärkeää tai jännittävää. Esim. syksyllä kun oli hammaslääkäriaika kello 8 aamulla, niin ei saanut kyllä nukuttua koko yönä kuin ehkä puoli tuntia, vaikka yritti mennä aikaisin nukkumaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Joo ei tämä tosiaankaan mikään iso ongelma ole. Laitoin vain tänne tuon kysymyksen, kun en parempaakaan ketjua löytänyt.

Yksi huonosti nukuttu yö ei tosiaan vielä aiheuta kauheita ongelmia. Useampi putkeen taas sitten alkaa jo vaikuttaa selkeästi. Itselläni ei pääsääntöisesti ole ongelmia nukahtaa, mutta ehkä kerran parissa viikossa sattuu sellainen yö, ettei vain saa nukuttua kunnolla ilman mitään ilmeistä syytä. Esim. tällä viikolla yhtenä yönä en vain saanut kunnolla unta, vaikka takana oli työpäivä, kevyttä ulkoilua, kunnon ruokaa ja illalla vielä sauna. Vähän ihmetyttää, kun tuo tuntuu olevan pitkälti ihan satunnaista. Välillä taas nukkuu kuin tukki vaikka olisi syönyt huonommin ja ollut vaikka koko illan koneella.

Pahin unottemuuden aiheuttaja ainakin minulla on se, jos on aikaisin aamulla jotain tärkeää tai jännittävää. Esim. syksyllä kun oli hammaslääkäriaika kello 8 aamulla, niin ei saanut kyllä nukuttua koko yönä kuin ehkä puoli tuntia, vaikka yritti mennä aikaisin nukkumaan.
Tätähän se tahtoo olla muillakin - isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Välttämättä mitään yksittäistä syytä huonolle nukkumiselle ei ole lukuunottamatta juuri noita aikaisia lähtöjä, jännittävää ohjelmaa tms. joka voi jo alitajuisesti johtaa valvomiseen.

Tuossa katsoin omaa päivitystä FB:stä v 2017. Siinä taisi olla jokin aikainen lähtö, sentään jonkun toisen kyydissä mutta joka tapauksessa. Tuumailin siinä että neljän tunnin päästä lähtö ja 0h unta että jokohan nousisi kahvinkeittoon.

Eli itsellä nimenomaan rytmin muutokset yms vaikuttaa ja suuresti. Silloin kun pystyy pitämään homman kutakuinkin vakiona, on keskimäärin vähemmän ongelmia.

Nuo unihygieniat sun muut on siinä mielessä vähän suosituksia että tosiaan et välttämättä nuku vaikka kuinka projektoisit sitä päivän aikana, mutta toisaalta taas rötväilemällä oman mielen mukaan saattaa nukuttaa paremmin. Itse asiassa olen tuon jälkimmäisen todennut itselle paremmaksi tavaksi - kun siitä nukkumisesta ei ota suurempaa stressiä vaan puuhailee mieluisia asioita, niin yleensä nukuttaa paljon paremmin.

Joku toinen taas suorittaa kehdenkymmenen kohdan listan joka päivä ja nukkuu sen turvin. Ihmiset on erilaisia.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
242
Nuo unihygieniat sun muut on siinä mielessä vähän suosituksia että tosiaan et välttämättä nuku vaikka kuinka projektoisit sitä päivän aikana, mutta toisaalta taas rötväilemällä oman mielen mukaan saattaa nukuttaa paremmin. Itse asiassa olen tuon jälkimmäisen todennut itselle paremmaksi tavaksi - kun siitä nukkumisesta ei ota suurempaa stressiä vaan puuhailee mieluisia asioita, niin yleensä nukuttaa paljon paremmin.
Sama homma. Ulkoilu ja fyysinen rasitus kyllä tuntuu parantavan unta, mutta muilla asioilla tuntuu olevan lopulta aika vähän merkitystä uneen. Tuntuu tosiaan olevan parempi olla stressaamatta liikaa koko asiasta. Alkoholi kyllä huonontaa unta, mutta sitä ei tule juotua nykyään kuin harvoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Tätähän se tahtoo olla muillakin - isommassa tai pienemmässä mittakaavassa. Välttämättä mitään yksittäistä syytä huonolle nukkumiselle ei ole lukuunottamatta juuri noita aikaisia lähtöjä, jännittävää ohjelmaa tms. joka voi jo alitajuisesti johtaa valvomiseen.

Tuossa katsoin omaa päivitystä FB:stä v 2017. Siinä taisi olla jokin aikainen lähtö, sentään jonkun toisen kyydissä mutta joka tapauksessa. Tuumailin siinä että neljän tunnin päästä lähtö ja 0h unta että jokohan nousisi kahvinkeittoon.

Eli itsellä nimenomaan rytmin muutokset yms vaikuttaa ja suuresti. Silloin kun pystyy pitämään homman kutakuinkin vakiona, on keskimäärin vähemmän ongelmia.

Nuo unihygieniat sun muut on siinä mielessä vähän suosituksia että tosiaan et välttämättä nuku vaikka kuinka projektoisit sitä päivän aikana, mutta toisaalta taas rötväilemällä oman mielen mukaan saattaa nukuttaa paremmin. Itse asiassa olen tuon jälkimmäisen todennut itselle paremmaksi tavaksi - kun siitä nukkumisesta ei ota suurempaa stressiä vaan puuhailee mieluisia asioita, niin yleensä nukuttaa paljon paremmin.

Joku toinen taas suorittaa kehdenkymmenen kohdan listan joka päivä ja nukkuu sen turvin. Ihmiset on erilaisia.
No, mä joskus 10v sitten olin reissussa ulkomailla ja kun tiesin että lähtö on vaikka tiistaiaamuna klo 07 ja pitää herätä vaikka 05.00 niin silloin varmuuden vuoksi vielä valvoin edellisen yön eli sunnuntai-maanantai yön että varmasti väsyttää seuraavana iltana.
No, maanantai iltana väsytti vallan helvetisti ja ihan kuitti. Mutta ei nukahtanu. En vaikka väsytti ja ihan kuitti. Samoilla silmillä mentiin sitten kentälle ja lennot suomeen jne.
Ja kotia kun pääsi ja illalla omaan sänkyyn ja aivan kuitti ja nuppi ihan sekaisin nukkumattomuuden takia.
Eikun pää tyynyyn ja silmät kiinni ja unta kuulaan. Paitsi että ei nukahda. Kaikesta huolimatta kolmen vuorokauden valvomisen jälkeen ei saa unta. Se alko jo vähän raastamaan ottaen huomioon että joka yö otin 1-1,5kpl nukahtamislääkettä eikä silti unta..
Tommonen alkaa käydä terveyden päälle..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Ostin kokeeksi ashwaghandaa ja heitin yhden napin naamaan melatoniinin kera. Kyllähän tuo hyydytti mutta eipä paljoa unta tule.

Unilääkäri määräsi Azonaa, mutta ei ole vielä sinni riittänyt kokeilemaan moista myrkkyä.

Mennäänpä edelleen tsopiklonilla niin ehkä saa jopa untakin. Taidan raahautua loppuviikon toimistolle niin saa vähän liikuntaakin.

Katsoo nyt että vieläkö suostuvat uusimaan Zopinoxin, Kantaan näemmä kirjattu että aikaisintaan 29.2.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Enpäs sitten kuitenkaan jaksanut raahautua muutaman teams-palsun takia konttorille tänään. Sen sijaan käytin osan päivää tehokkaasti opiskelemalla biohakkerin ohjeita ja kävin hakemassa satasen edestä aminohappoja yms. Siis nämä perinteiset tryptofaani, tauriini, 5-htp ja magnesium & B-vitamiini.

Joskushan noista pillereistä olisi eroon päästävä joten aletaan nyt kiskomaan pikkuhiljaa noita ja katsotaan, että auttaako. Unilääkärin ohje oli valvoa puoleen yöhön mutta juuri nyt ei taida intoa riittää ihan sinne asti joten konetta kiinni, osaa noista naamaan (tryptofaania ei suositella unilääkkeen kanssa), makoilemaan ja nappia vielä naamaan. Pitäisi vielä pari päivää kiinnostella työntekokin niin ei kehtaa ihan valvomalla mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Valvoin illalla myöhempään ja otin ohjeiden mukaan aminohapot n. tuntia ennen nukkumaan menoa.

Turvauduin vielä zopiin varmuuden vuoksi mutta yöllä tuli unta yli 7h ja se oli kohtuullisen rauhallista.

Kohtuuluottavainen mieli on kuitenkin tällä hetkellä joten jatkan hommaa ja ehkä kokeilen tänään ilman nukahtamislääkettä koska noiden pitäisi tehdä täysin sama eli boostata gaban tuotantoa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
167
Onko jotkut unettomat kokeilleet Cbn+cbd-tuotteita ja onko siitä ollut hyötyä?

Instassa tuli vastaan tää niin tuli mieleen

IMG_20240229_125727.jpg
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Enpäs sitten kuitenkaan jaksanut raahautua muutaman teams-palsun takia konttorille tänään. Sen sijaan käytin osan päivää tehokkaasti opiskelemalla biohakkerin ohjeita ja kävin hakemassa satasen edestä aminohappoja yms. Siis nämä perinteiset tryptofaani, tauriini, 5-htp ja magnesium & B-vitamiini.

Joskushan noista pillereistä olisi eroon päästävä joten aletaan nyt kiskomaan pikkuhiljaa noita ja katsotaan, että auttaako. Unilääkärin ohje oli valvoa puoleen yöhön mutta juuri nyt ei taida intoa riittää ihan sinne asti joten konetta kiinni, osaa noista naamaan (tryptofaania ei suositella unilääkkeen kanssa), makoilemaan ja nappia vielä naamaan. Pitäisi vielä pari päivää kiinnostella työntekokin niin ei kehtaa ihan valvomalla mennä.
Lihasta saa paljon aminohappoja. Imeytyykin vielä paremmin kuin pillerit. Vetäset hyvän pihvin ja perunamuusia illalla niin uni tulee helpommin.
Onko jotkut unettomat kokeilleet Cbn+cbd-tuotteita ja onko siitä ollut hyötyä?

Instassa tuli vastaan tää niin tuli mieleen

Nämä on roskaa ja eivät edes usein sisällä sitä mitä pitäisi. Oikea kannabis auttaa uneen hyvin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Lihasta saa paljon aminohappoja. Imeytyykin vielä paremmin kuin pillerit. Vetäset hyvän pihvin ja perunamuusia illalla niin uni tulee helpommin.
Juu. Olen tietoinen että ruoka-aineet sisältävät noita aineita mutta jostain syystä tuntuu toimivan itsellä paremmin kun ei syö kovin raskaasti illasta. Sen takia hankin noita tabuja kun käsikirjan mukaan noita pitää ottaa n. 1h ennen nukkumaan menoa. Saa hiukkasen kätevämmin kaiken käyttöön.

Ashwaghandaa otin kapselin aamulla, väsyttämään tuo ei ainakaan laita mutta ajattelin kokeilla että jos vaikuttaisi päiväaikaiseen jaksamiseen, minkä kanssa ei kyllä suuremmin ole tähän asti ollut ongelmaa. Voi johtua kyllä ihan siitäkin että kaikki tuntuu taas vaihteeksi kaatuvan päälle, mutta hitusen tahtoo olla rauhaton olo tällä hetkellä. Eli antaapa tuon olla.

e. Ei tarvinnut valvoa kuin yksi ilta myöhempään, niin tuntuupa olevan kroppa hiukan sekaisin. Mutta kaipa kaikkeen tottuu..
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Juu. Olen tietoinen että ruoka-aineet sisältävät noita aineita mutta jostain syystä tuntuu toimivan itsellä paremmin kun ei syö kovin raskaasti illasta. Sen takia hankin noita tabuja kun käsikirjan mukaan noita pitää ottaa n. 1h ennen nukkumaan menoa. Saa hiukkasen kätevämmin kaiken käyttöön.

Ashwaghandaa otin kapselin aamulla, väsyttämään tuo ei ainakaan laita mutta ajattelin kokeilla että jos vaikuttaisi päiväaikaiseen jaksamiseen, minkä kanssa ei kyllä suuremmin ole tähän asti ollut ongelmaa. Voi johtua kyllä ihan siitäkin että kaikki tuntuu taas vaihteeksi kaatuvan päälle, mutta hitusen tahtoo olla rauhaton olo tällä hetkellä. Eli antaapa tuon olla.

e. Ei tarvinnut valvoa kuin yksi ilta myöhempään, niin tuntuupa olevan kroppa hiukan sekaisin. Mutta kaipa kaikkeen tottuu..
Itsellä auttoi mirtazapiini pienillä annoksilla univaikeuksiin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Itsellä auttoi mirtazapiini pienillä annoksilla univaikeuksiin.
Niinhän se varmaan joillain auttaa mutta itsellä ei. Kerrataan nyt vielä että testattu on mirtatsapiini, doksepiini, melatoniini 5mg ja Ketipinor. Nyt olisi Azona mutta näyttää olevan sen sortin myrkky että en ole viitsinyt edes kokeilla.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
187
Niinhän se varmaan joillain auttaa mutta itsellä ei. Kerrataan nyt vielä että testattu on mirtatsapiini, doksepiini, melatoniini 5mg ja Ketipinor. Nyt olisi Azona mutta näyttää olevan sen sortin myrkky että en ole viitsinyt edes kokeilla.
Oikeita unilääkkeitäkin saa lääkäriltä kyllä. Mutta se teikäläisen muu lääkitys taitaa sulkea ne pois.
Viimeisien keskustelun jäljiltä tuli keskusteltua nuorten tuttujen kanssa kenellä noita adhd anfetamiini johdannaisia on reseptillä. Ja kieltämättä kenelläkään ei ollut unilääkkeisiin reseptejä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Oikeita unilääkkeitäkin saa lääkäriltä kyllä. Mutta se teikäläisen muu lääkitys taitaa sulkea ne pois.
Viimeisien keskustelun jäljiltä tuli keskusteltua nuorten tuttujen kanssa kenellä noita adhd anfetamiini johdannaisia on reseptillä. Ja kieltämättä kenelläkään ei ollut unilääkkeisiin reseptejä.
Jos lukee aiheeseen keskittnyttä ryhmää, niin tuo ei ole mitenkään erikoinen ilmiö - sitä ei vaan kaikki ymmärrä. Jo 54mg annoksen kanssa on määrätty jopa 2tbl Zopinoxia ihan kotimaassakin. Ulkomailta tuosta löytyy kyllä juttua kun googlaa.

Toisaalta ADHD voi olla täysin erillinen asia kuin krooninen unihäiriö, joka on vaivannut jo nuoruusiältä asti ihan ilman mitään lääkityksiäkin. Olemassa on myös idiopaattista unettomuutta johon ei varsinaisesti ole mitään syytä, mutta joka vaatii jatkuvan lääkityksen - ei voi tietää kun asiaa ei ole vielä toistaiseksi vaivauduttu missään tutkimaan kunnolla.

Sitten on myös olemassa geenivirhe, DEC2, joka aiheuttaa sen, että ihminen nukkuu 30% vähemmän kuin normaait 7-8h/yö. Usko pois, on ollut aikaa tutkia asiaa.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Pahin unettomuus on Fataali familiaalinen insomnia. Tuohon törmäsin kun sattuneista syistä Googletellu unettomuutta.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Itellä nyt menee unettomuuteen vain 5mg Olantsapiini. Lisäksi päiväaikaista ahdistusta. Pittäisköhän tuota Tenoxia koittaa ruinata puoskareilta?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Itellä nyt menee unettomuuteen vain 5mg Olantsapiini. Lisäksi päiväaikaista ahdistusta. Pittäisköhän tuota Tenoxia koittaa ruinata puoskareilta?
Vohan sitä yrittää mutta bentsot saattavat olla melkoinen yksisarvinen nykyisessä terveydenhuollossa.

Juuri luin hesarin jutun toimittajasta, joka valvoi niin pitkään kuin pystyi. Siellä puhuttiin että unihäiriöluokitukseen on lisätty uusi luokitus, insomnia disorder, unettomuus, joka ei johdu mistään muusta kuin unettomuudesta. Se ei ole oire, se on sairaus, jonka saa unettomuuden oireista. Silti aina lähdetään liikkeelle kognitiivisella terapialla. Eli sinulle kerrotaan että "tee näin, niin alkaa nukuttaa".

Itse olen mahdollisuuksien mukaan kokeillut useampaakin "tee näin"-ohjetta. Vielä ei ole täysin varmasti alkanut nukuttamaan oikein muulla kuin unilääkkeellä.

Juuri tälläkin hetkellä yritän toteuttaa yhtä kognitiivista tapaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Terveisiä kognitiivisesta uniterapiasta! Ohjeen mukaan puoliltaöin nukkumaan ja jopa väsytti. Mutta ei näköjään väsyttänyt tarpeeksi kun unet jäivät reiluun 3h.

No mut ehtiipähän ainakin toimistolle ajoissa.

e. EI muuten näemmä välttämättä ehdikään. Toinen puolisko vetää vieläkin unta. Olisin itse ehtinyt jo seiskaksi mutta kun ei viitsi herätellä. Ja eipä tässä mahdoton kiire ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Pakko ihan kysyä miten ylipäätänsä pystyy käymään töissä tuollaisilla unimäärillä? Mulla ei ainakaan ajatus kulkisi yhtään.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Pakko ihan kysyä miten ylipäätänsä pystyy käymään töissä tuollaisilla unimäärillä? Mulla ei ainakaan ajatus kulkisi yhtään.
En ole ollut sairaslomalla nykyisessä enkä ole. Tosin totesin jo kollegalle että jos edelleen menee valvomiseksi niin pitää ehkä pyytää vapautus toimistopäivistä..

Harjoitus tekee tässäkin lajissa mestarin. Kun on mennyt sellaiset 25v enemmän tai vähemmän huonoilla unilla, niin joku yhden yön valvominen ei tunnu vielä missään.

Kolmannen vuorokauden kohdalla alkaa kyllä nykyisin jo ahdistella jonkin verran ja liikkeet ovat kokolailla loivia. Myös autolla ajo on sangen mielenkiintoista jos sitä joutuu tekemään - etenkin kaupungissa. Ajaahan ei tuossa kunnossa kyllä saisi mutta joskus on ollut pakko raahautua lääkärille pyytämään lääkkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Itse kärsinyt huonoista unista koko aikuisiän (ikää se +40v), tämän kanssa oppii elämään jotenkin, mutta onhan se raskasta. Välillä pää on niin jumissa, aivosumu, keskittymiskyky lähellä nollaa, lähimuisti olematon yms. että työnteko on haastavaa.

Nukahtaminen ei nykyään tuota niin suuria ongelmia, vaan yöllinen heräily. Herään yössä 6-8 kertaa, eli nukun vajaan tunnin pätkissä, ilman lääkkeitä, yleensä en saa uudelleen unta herättyäni.

Useampi vuosi sitten tutkittiin uniapneaa, silloin todettiin lievä uniapnea, muttei kuulemma vaadi mitään jatkotoimenpiteitä. Muuta syytä en uniongelmiin ole koskaan saanut. Ei-elimillinen unettomuus. Triptyl, klotriptyl, doxepin, mirtazapin, stilnoct yms. testattu, eikä mikään näistä helpota merkittävästi tuota unen laatua tai unessa pysymistä. Psykologilla/psykiatrilla tullut käytyä työterveyden kautta, ongelma ei kuitenkaan psykologinen. kaiken maailman mielikuvaharjoitukset, unihygienia yms. testattu ja kunnossa. Liikuntaa päivisin, monipuolinen ruokailu, ei päiväunia, ei kofeiiniä, jadajada...

Nyt työterveyslääkäri ei suostunut uusimaan edes mirtazapin reseptiä puhelimitse, vaan pisti uudelleen työpsykologin puheille :cautious:
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
187
Itse kärsinyt huonoista unista koko aikuisiän (ikää se +40v), tämän kanssa oppii elämään jotenkin, mutta onhan se raskasta. Välillä pää on niin jumissa, aivosumu, keskittymiskyky lähellä nollaa, lähimuisti olematon yms. että työnteko on haastavaa.

Nukahtaminen ei nykyään tuota niin suuria ongelmia, vaan yöllinen heräily. Herään yössä 6-8 kertaa, eli nukun vajaan tunnin pätkissä, ilman lääkkeitä, yleensä en saa uudelleen unta herättyäni.

Useampi vuosi sitten tutkittiin uniapneaa, silloin todettiin lievä uniapnea, muttei kuulemma vaadi mitään jatkotoimenpiteitä. Muuta syytä en uniongelmiin ole koskaan saanut. Ei-elimillinen unettomuus. Triptyl, klotriptyl, doxepin, mirtazapin, stilnoct yms. testattu, eikä mikään näistä helpota merkittävästi tuota unen laatua tai unessa pysymistä. Psykologilla/psykiatrilla tullut käytyä työterveyden kautta, ongelma ei kuitenkaan psykologinen. kaiken maailman mielikuvaharjoitukset, unihygienia yms. testattu ja kunnossa. Liikuntaa päivisin, monipuolinen ruokailu, ei päiväunia, ei kofeiiniä, jadajada...

Nyt työterveyslääkäri ei suostunut uusimaan edes mirtazapin reseptiä puhelimitse, vaan pisti uudelleen työpsykologin puheille :cautious:
Stilnoctin vaikutusaika noin 1-2 tuntia max, ei ole unilääke. Nukahtamislääke.
On siellä muitakin toimiva unilääkkeitä joilla pidempi puoliintumisaika mitä voi kokeilla. Esim insomin ja tenox, Kunhan muistaa pitää niiden syönnin max 2 kertaa viikkoon ettei teho kärsi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Juuri lukaisin läpi käypähoitosuosituksen noin kertaamisen kannalta ja onhan se melkoisen surullista luettavaa lääkityksen osalta..

Ei ihme että nuo halutaan lopettaa per kaikilta. Mutta sitten olisi kyllä hyvä varmistaa että se potilas myös saa nukutuksi, eikä valvo päiväkausia putkella.

Itsellä on nyt edessä opettelu ja ei auttaisi muu kuin olla sinnikäs asian suhteen ja laittaa kaikki elämäntavat siihen kuntoon, etteivät ne estä unta.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
187
Juuri lukaisin läpi käypähoitosuosituksen noin kertaamisen kannalta ja onhan se melkoisen surullista luettavaa lääkityksen osalta..

Ei ihme että nuo halutaan lopettaa per kaikilta. Mutta sitten olisi kyllä hyvä varmistaa että se potilas myös saa nukutuksi, eikä valvo päiväkausia putkella.

Itsellä on nyt edessä opettelu ja ei auttaisi muu kuin olla sinnikäs asian suhteen ja laittaa kaikki elämäntavat siihen kuntoon, etteivät ne estä unta.
Käypäinen hoito tarinat ovat ns suosituksia. Osa lääkäreistä ei suosituksista ole kiinnostunut, vaan kuuntelee asiakasta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Käypäinen hoito tarinat ovat ns suosituksia. Osa lääkäreistä ei suosituksista ole kiinnostunut, vaan kuuntelee asiakasta.
Jep, tämä on ihan totta. Niitä lääkäreitä vaan on hiukan harvassa ja hankala löytää. Mutta katsotaan nyt mitä unilääkäri keksii.

Tänään on varmaan testattava Azona, vaikka haittavaikutukset ovatkin melko topakat. Redditistä löytyy melko paljon juttua tuosta ja monille on toiminut.

Sitten jos ei silläkään nukuta, niin ainakin on kokeiltu. Luontaistuotteista ei ole merkittävää apua ainakaan yksinään, tiedä sitten pidemmässä käytössä, mutta jääkööt tänään pois jos kokeilee kirjoitettua lääkettä.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Jep, tämä on ihan totta. Niitä lääkäreitä vaan on hiukan harvassa ja hankala löytää. Mutta katsotaan nyt mitä unilääkäri keksii.

Tänään on varmaan testattava Azona, vaikka haittavaikutukset ovatkin melko topakat. Redditistä löytyy melko paljon juttua tuosta ja monille on toiminut.

Sitten jos ei silläkään nukuta, niin ainakin on kokeiltu. Luontaistuotteista ei ole merkittävää apua ainakaan yksinään, tiedä sitten pidemmässä käytössä, mutta jääkööt tänään pois jos kokeilee kirjoitettua lääkettä.
Oletko kannabista kokeillut univaivoihin?
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Koitetaas sitten pysyä laillisuuden rajoissa.
Pysy sinä jos haluat ja kärsi.

Jos kärsii lamauttavasta unettomuudesta 20 vuotta niin itse kyllä lääkitsisin itseäni sillä joka auttaa, en kärsi vain koska joku idiootti päätti määrätä kannabiksen laittomaksi. No kohta sekin tulee lailliseksi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Jep, tämä on ihan totta. Niitä lääkäreitä vaan on hiukan harvassa ja hankala löytää. Mutta katsotaan nyt mitä unilääkäri keksii.

Tänään on varmaan testattava Azona, vaikka haittavaikutukset ovatkin melko topakat. Redditistä löytyy melko paljon juttua tuosta ja monille on toiminut.

Sitten jos ei silläkään nukuta, niin ainakin on kokeiltu. Luontaistuotteista ei ole merkittävää apua ainakaan yksinään, tiedä sitten pidemmässä käytössä, mutta jääkööt tänään pois jos kokeilee kirjoitettua lääkettä.
Sanoisin, että vaadit sitä uniapnea hoitoa.
Itsellä käytössä ollut monta vuotta ja helpottanut nuihin yöllisiin heräämisiin paljon. En ole tarvinnut muuta sen jälkeen.
Toki se ei kaikille toimi, mutta aina kannattaa yrittää ja niitä lääkäreitä pitää kyseenalaistaa kun ne näitä diagnooseja antaa, niin kyllä ne laitteen antaa kokeiluun.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Oletko kannabista kokeillut univaivoihin?
En ole. Isot pojat kertoi että ei toimi ADHDilla ainakaan unettavana..

Sanoisin, että vaadit sitä uniapnea hoitoa.
Itsellä käytössä ollut monta vuotta ja helpottanut nuihin yöllisiin heräämisiin paljon. En ole tarvinnut muuta sen jälkeen.
Toki se ei kaikille toimi, mutta aina kannattaa yrittää ja niitä lääkäreitä pitää kyseenalaistaa kun ne näitä diagnooseja antaa, niin kyllä ne laitteen antaa kokeiluun.
Sanoisin että ei oikein apnean oireet sovi. Voisi se toki auttaa mutta en oikein voi kuvitella nukkuvani se maski päässä ja olen katsonut vierestä kun toinenkaan ei voinut vaikka on huomattavasti parempiunisempi.

Laittoi kai ne lähetteen mutta julkisella kestää. Lisäksi paino on tippunut jo varmaan parikymmentä kiloa tuosta. Eipä se apnea toki sitä katso, heräämiset ei mulla ole välttämättä pitkiä, käy hereillä, kääntää kylkeä ja nukahtaa uudestaan. En herää siihen, etten saisi henkeä, en torkahtele päivällä vaikken olisi nukkunut koko yönä, en ole aamulla väsynyt jos olen nukkunut jne.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 541
Viestejä
4 203 168
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom