Jos käyttää jatkuvasti niin säilyykö tämä että vähäinen määrä riittää? Eikös näissä yleensä yritetä minimoida haittavaikutuksia, niinkuin muutenkin lääkkeitä määrätessä. Niitä kun riittää.
Sanoisin noin vajaan vuoden kokemuksella että vähemmän tulee haittavaikutuksia kuin muista off label-myrkyistä, joita unilääkkeinä syötetään.
Kuten taisin kirjoitellakin, pientä tehon häviämistä oli jo tuossa muutama viikko sitten havaittavissa, joten piti alkaa etsimään muita vaihtoehtoja.
Löysin nuo ravintolisät joista tosin nyt käytössä vain magnesium, mutta pitänee toimia koekaniinina ja kokeilla noista vaarattominta mirtatsapiinin ja melatoniinin kanssa.
Joka tapauksessa tarvittava määrä näyttäisi asettuneen takaisin tuohon puoleen tablettiin jos mirtatsapiinin ja melatoniinin ottaa sopivassa ajassa ja myöhäistää päivärytmiään hiukan.
Tulee toleranssia. Eli esim imovanea/zopinoxia pitäisi käyttää maksimissaan 50/50 eli jos viikon käyttää niin viikko pitäisi olla ilman. Teoriassa. Varmaan aika henkilökohtaista miten tuo menee. Itse olen käyttäny yli 10v, tosin mulla on x määrä nappeja vuodeks joilla yleensä pärjännyt.
Tulee tai ei tule - kovin yksilöllistä tuokin. Moneen kertaan todennut että oma isä syönyt Tenoxia 35v (eihän se tosin mikään z-lääke ole vaan bentso mutta yhdellä lailla "koukuttava") ja määrä on pysynyt kutakuinkin samana - nyt vanhemmiten itse asiassa alkanut vähentymään.
Ns. idiopaattisessa unettomuudessa, joka ei varsinaisesti johdu mistään muusta kuin unettomuudesta, käytetään hyvin usein jatkuvana lääkityksenä pientä määrää nukahtamislääkettä.
Näillä ei yleensä annos kasva ja noin omastakin kokemuksesta sanoisin, että pitää käyttää sitten näitä "vähemmän vaarallisia" lääkkeitä apuna - mirtatsapiinihin onkin lähinnä ylläpitämään unta eikä mikään nukahtamislääke.
Valinta olisi muutenkin itsellekin helppo, en noita tosiaan huvikseni syö kun noiden saaminen tahtoo olla työn ja tuskan takana ja yritetään vaikka väkisin löytää jokin muu syy nukkumattomuuteen. Mutta sitten ei nuku. Yhtään.
Onhan se varmaan jo osin reboundiakin jos heti valvoo, ellei ota. Mutta pitänee sitten vaikka lomallaan hoitaa se valvominen pois alta ja katsoa, kuinka käy. Olen tosin tullut hiukan siihen tulokseen, että vaikka ja kuinka teen tuon nukkumisen eteen, niin ei se siitä sen paremmaksi tule muuttumaan. Enkä oikein näe pointtia syödä kaiken maailman myrkkyjä kokeillakseni että millä saisin nukuttua kun sen jo olen melkeinpä tehnyt ja löytänyt oman tapani.
En tiedä, toimisiko tsopikloni sitten vieläkin pienempinä annoksina, ts. murustelemalla lääke ja kokeilemalla, millä annoksella tulee uni. Vaan on sekin jo kohtuullista turaamista ja 3,75mg/vrk ei käsittääkseni ole ihan mahdottoman suuri kulutus..