Unettomuus/univaikeudet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Itte olen huomannu että nukahtaminen on aika hyvin hallinnassa mutta heräämisiä yöllä tulee usein johtuen yleensä siitä että jotain paikkaa särkee tai on puutunut. Selkä kun on kiero niin oikea paltjaakaan tuskin koskaan löytyy. Positiivisena seikana että nykyään nukahtaa uudestaan vaikka kävis vessassakin yöllä!
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
En ole. Isot pojat kertoi että ei toimi ADHDilla ainakaan unettavana..



Sanoisin että ei oikein apnean oireet sovi. Voisi se toki auttaa mutta en oikein voi kuvitella nukkuvani se maski päässä ja olen katsonut vierestä kun toinenkaan ei voinut vaikka on huomattavasti parempiunisempi.

Laittoi kai ne lähetteen mutta julkisella kestää. Lisäksi paino on tippunut jo varmaan parikymmentä kiloa tuosta. Eipä se apnea toki sitä katso, heräämiset ei mulla ole välttämättä pitkiä, käy hereillä, kääntää kylkeä ja nukahtaa uudestaan. En herää siihen, etten saisi henkeä, en torkahtele päivällä vaikken olisi nukkunut koko yönä, en ole aamulla väsynyt jos olen nukkunut jne.
Oletko aivokuvauksessa käynyt? Siitä näkisi,
onko morfologisia muutoksia.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Oletko aivokuvauksessa käynyt? Siitä näkisi,
onko morfologisia muutoksia.
Eipä ole koskaan tullut lähetettä niin en. Nykyään olisi ehkä jo syytäkin kuvata kun muorilla tosiaan Alzheimer aika nuorena. Tosin se unihäiriö tulee taas enemmän isän puolelta.

Kerran oli jo työterveydestä lähete uniklinikalle, mutta ehtivät sopivasti antaa kenkää koeaikana, niin sekin meni siinä.

Nykyinen työterveyshuolto taas ei hoida nykyään oikeastaan juuri mitään, niin saattaa olla turha kysellä sieltäkään. Sitä paitsi luulen, että ne ei kauheasti tykkää kun olivat kovasti vaihtamassa Concertaa pois ja unilääkäri taas korotti annosta. En sitten tiedä, saisiko tuolta yksityiseltä tuollaisen lähetteen.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Olen epäillyt itsekin uniapneaa, kun aamuisin silmiä kuivaa niinku väsyneellä konsanaan. Toisaalta ei ole juurikaan yöllisiä heräämisiä tai tukehtumisen tunnetta. Enkä ota päiväunia.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Itsellä tuo pienempi Concerta-annos aiheutti todennäköisesti sen, että aamuyö oli levottomampi. Sitä varten tuota annosta nostettiin ja sen mitä nyt on saanut kunnolla nukuttua, niin aamuyöt ovat huomattavasti rauhallisempia ja heräämiset puolet siitä, mitä aiemmin.

Vielä kipuilen tuon Azonan kanssa että uskaltaako tuota edes kokeilla - itselle kun tuntuu lääkkeistä tulevan yleensä juurikin ne huonot sivuvaikutukset.. Ts. ottaako vaikka mirtatsapiinia tai doksepiinia ylläpitämään unta ja puolikkaan Imovanen/Zopinoxin auttamaan uneen. Voi olla että tänään ei jaksa sinnitellä unilääkärin käskemään puoleen yöhön kun valveillaoloaikaa alkaa olemaan jo 16,5h tässä vaiheessa..
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Azona on vanhan liiton väsyttävä masennuslääke. Mulla meni nokka tukkoon tuosta, kiva herätä siihen.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Azona on vanhan liiton väsyttävä masennuslääke. Mulla meni nokka tukkoon tuosta, kiva herätä siihen.
Jep, niin on. Ja tosiaan varsin mittavat sivuvaikutukset ja erityisestä suomalaisilla forumeilla on saatu melkoisen ikäviä oireita tuosta niin hylkäsin tuon per heti kun luin lääkeselosteen.

Valitsin sen sijaan mirtatsapiinin (joka on melkein samanlainen lääke mutta ei itselle aiheuta sivuvaikutuksia) ylläpitämään unta ja josko tuota ensin kokeilisi puolikkaalla nukahtamislääkkeellä, että onnistuisiko pääsemään uneen.

Jossain jenkkiforumilla puhuttiin mielestäni isommasta mirtatsapiiniannoksesta adhd:n kanssa, olisiko ollut 15mg eli kokonainen tabletti. Pitää tutkailla.

e. Ei löytynyt samaa linkkiä enää mistään - tosin jossain tutkimuksessa muutama tutkittava oli hyötynyt 30mg annoksesta. Ihan niin rohkeaksi en viitsinyt heittäytyä mutta heitin 15mg naamaan.

Melatoniinin osalta tutkailin edellisinä iltoina että isommat annokset eivät välttämättä auta, siinäkin 0,5mg voisi olla varsin riittävä. Ei ollut tähän hätään kuin 1,9mg käsikauppanappeja joten mennään niillä.

Ohuesti nuo hyydyttää mutta ei tipauta vielä näin 18h valveilla olon jälkeen..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Viime syksynä unettomuus kasvoi niin pahaksi että säpsähdin hereille melkein joka yö 10 minuutin päästä nukahtamisesta. Unen sain uudestaan tunnin jälkeen tai en ollenkaan ja kaikki meni aivan päin helvettiä. Olin jotenkin täysin sokaistunut epäterveellisiin elämäntapoihini, eikä ollut käynyt mielessäkään niiden parantaminen ennen viime marraskuuta.

Marraskuussa aloitin lopetella paheita ja yritin aloitella hiihtoharrastusta. Tammikuun puolessa välissä olin saanut lopetettua melkeinpä kaiken haitallisen, uni tulee nykyään yrittämättä ja aamuisin on energiaa vaikka kuinka.
-Free-to-play mobiilipeli paskan pelaamisen lopetin ensimmäisena ja tuntui että tämä auttoi paljon. Mulla oli tapana pelata ihan jokainen tauko ja "tyhjä hetki".
-Nuuskan ja tupakan lopettaminen oli hankalin, mutta tiesin etukäteen etteivät pahimmat vieroitusoireet kestä kuin 5 päivää ja tuon järkeilyn avulla kestin hankalat hetket. Sellaista vauvan muovilusikkaa tulee pyöriteltyä silti useasti suussa vieläkin.
-Pizza, kebab ja ylisuuret annokset lopetin myös. Oli todellinen yllätys että rasvaisesta ruokasta tuli kovia himon puuskia, ihan samaan tapaan mitä nikotiinista!
-Viikonlopun kaljan juonnin lopettaminen aiheutti myös himon puuskia, mutta ne tulivat vain perjantai- ja lauantai-iltoina.
-Aloin hiihtämään ja se alkoi toimia 4 kerran jälkeen. Oikein odotan iltaa, tai käyn jo päivällä 40-60 minuutin lenkin. En kuuntele mitään podcastia vaan tämän on tarkoitus olla rauhoittuminen ja reset rankkaa liikuntaa käyttäen. Kävelystä en saa minkäänlaista hyvä oloa, vaan pitää olla suht rankkaa.
-Ehdoton ei kaikelle valmisruualle, huomaan heti kuinka energiatasot laskee jos syön sellaista tai liian ison annoksen. Keittoja tulee tehtyä nykyään.

Kahvia tulee juotua vanhasta tottumuksesta ja PC:llä tulee istuttua ihan normaalisti. Yösyke on laskenut reiluun 60 ja uni tulee tosiaan nopeasti yrittämättä, ihan kuten lapsuudessa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Ei laisinkaan huono yhdistelmä tuo isompi mirtatsapiini ja vähempi melatoniini, toki oli viikkokin ”hiukan” rankan puoleinen ja unipainetta käytännössä yhden yön verran..

Ja toki varmistelin vielä homman puolikkaalla Imovanella, mutta sen enempää ei itsellä tarvittu kun lähdettiin vajaaksi 10h höyhensaarille..

Toki mentaalipuolellakin on tapahtunut edistystä ja kiskaisin palan pannukakkuakin kun hiilihydraatit väsyttävät illalla.

Homma saattaisi mennä ihan mirta/mela-yhdistelmälläkin, mutta ei ahnehdita liikaa kerralla..
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
2 861
Nukkunut tällä viikolla joka yö 12-13 tuntia eli miltei kaikki vapaa-aika menee nukkuessa.
Tätä yleensä pari kolme viikkoa ja sitten voi olla viikko pari pirteämpää.
Kilpirauhasen autoimmuuni vajaatoiminta johon ei tunnu tyroksiini tepsivän ja muuta ei saa.

Joo varmaan unettomuus lienee ketjun aihe yleisesti ottaen ja siitäkin pirullisesta vaivasta joskus aikoinaan kärsinyt.
Vaan ei se jatkuva nukkuminenkaan ole aina kovin mieltä ylentävää.

Lievä/keskivaikea uniapnea todettiin just, tarttee vissiin viritellä tennispalloja selkään koska korostuu selinmakuulla.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Nukkunut tällä viikolla joka yö 12-13 tuntia eli miltei kaikki vapaa-aika menee nukkuessa.
Tätä yleensä pari kolme viikkoa ja sitten voi olla viikko pari pirteämpää.
Kilpirauhasen autoimmuuni vajaatoiminta johon ei tunnu tyroksiini tepsivän ja muuta ei saa.

Joo varmaan unettomuus lienee ketjun aihe yleisesti ottaen ja siitäkin pirullisesta vaivasta joskus aikoinaan kärsinyt.
Vaan ei se jatkuva nukkuminenkaan ole aina kovin mieltä ylentävää.

Lievä/keskivaikea uniapnea todettiin just, tarttee vissiin viritellä tennispalloja selkään koska korostuu selinmakuulla.
Jep, tutkiessa on tullut vastaan että voi se olla toisinkin päin. Eli voisi nukkua vaikka kaiken vapaa-ajan. Itsellä tuollainen vie sitten kaiken yöunen jos ylipäätään edes onnistuu.

Mutta kilpirauhasarvojen heittäminen taitaa aiheuttaa juuri tuota.

Meneehän siinä tuki- ja liikuntaelimetkin aika jumiin, jos viettää puolet vuorokaudesta sängyssä. Yhtä pirullinen vaiva tosiasiassa kuin unettomuuskin.
 
Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
312
Olen epäillyt itsekin uniapneaa, kun aamuisin silmiä kuivaa niinku väsyneellä konsanaan. Toisaalta ei ole juurikaan yöllisiä heräämisiä tai tukehtumisen tunnetta. Enkä ota päiväunia.
Kännyköihin saa appeja jotka kytkeytyvät äänittämään mikäli nukkuessa ääntä tulee, riippuen apista voivat äänittää vaimeitakin ääniä.

Samsungilla ainakin on ihan oma virallinenkin uniappi, jonka äänten nauhoitus toimii yhteistyössä samanmerkkisen älykellon kanssa.

Älykelloa jos ajattelee hommata unenseurantaan, kannattaa valikoida malli joka seuraa myös veren happitasoa. Uniapneassa tuon lukeman luulisi vaihtelevan ainakin.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Kännyköihin saa appeja jotka kytkeytyvät äänittämään mikäli nukkuessa ääntä tulee, riippuen apista voivat äänittää vaimeitakin ääniä.

Samsungilla ainakin on ihan oma virallinenkin uniappi, jonka äänten nauhoitus toimii yhteistyössä samanmerkkisen älykellon kanssa.

Älykelloa jos ajattelee hommata unenseurantaan, kannattaa valikoida malli joka seuraa myös veren happitasoa. Uniapneassa tuon lukeman luulisi vaihtelevan ainakin.
Apple Watch seuraa ainakin hegitystaajutta, taisi siellä olli happitasokin. Itsellä pulssi käy melko alhaisenakin, kuten myös hengitsytaajuus - siis silloin kun nukun hyvin.

Kyllä unen seuranta on tullut helpommaksi älylaitteiden avulla, joten niitä kannattaa hyödyntää.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Toinenkin yö meni kokolailla hyvin, toki valvoin lähelle puolta yötä varmuuden vuoksi.

N. 7h unta silti ja lisääkin olisi mennyt, mutta ajattelin tulevia öitä.

Eihän tuo varmaan ihmeitä tekevä lääkitys ole - kävin katsomassa kaupasta melatoniinia, mutta näyttää tuo 1,9mg olevan nykyään ainakin kauppojen tuote, 1,5mg olisi löytynyt.

Pitää hakea apteekista kun jaksaa - jo alle puolittaminen tuntuu auttavan kohtuullisen hyvin.

Seuraavaksi sitten aletaan varmaankin keskustelemaan siitä, ettei mitratstapiinia voi syödä jatkuvasti. :D

Tosin silloin kun itselle sitä ensimmäisen kerran määrättiin, niin kehuttiin vielä kovasti että voi syödä vaikka kuinka kauan. Pitänee varalta tutkia, että mikä määrä doksepiinia olisi hyvä pitämään unta yllä.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
138
Ei auta nukahtamiseen (se ei minulla olekaan ongelma), mutta äsken alkaneellani kokeilullani näyttäisi saamaan aikaan hieman (noin 20...30 %) pidemmän yhtämittaisen unen, jos syön ennen nukkumaan menoa pähkinöitä (tai sitten vain sattumalta alkoi parempi hetki). Saattaa olla että gluteenittomasta ruokavaliostani en muuten saa jotain nukkumisen kannalta unta pidentävää.
 
Liittynyt
31.01.2023
Viestejä
138
Eihän tuo varmaan ihmeitä tekevä lääkitys ole - kävin katsomassa kaupasta melatoniinia, mutta näyttää tuo 1,9mg olevan nykyään ainakin kauppojen tuote, 1,5mg olisi löytynyt.
Itse saisin reseptillä 5 mg melatoniinia, mutta nyt ylipainehengityskoneen saannin jälkeen tuo on käynyt tarpeettomaksi.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Ei auta nukahtamiseen (se ei minulla olekaan ongelma), mutta äsken alkaneellani kokeilullani näyttäisi saamaan aikaan hieman (noin 20...30 %) pidemmän yhtämittaisen unen, jos syön ennen nukkumaan menoa pähkinöitä (tai sitten vain sattumalta alkoi parempi hetki). Saattaa olla että gluteenittomasta ruokavaliostani en muuten saa jotain nukkumisen kannalta unta pidentävää.
Pähkinöissä on tryptofaania joka lisää serotoniinia. Eli siis pitkälti luonnon oma unilääkem, joka takaa tasaisemmat unet. Itsekin tuota ostin ihan tabletteina, mutten ole vielä kokeillut.

Itse saisin reseptillä 5 mg melatoniinia, mutta nyt ylipainehengityskoneen saannin jälkeen tuo on käynyt tarpeettomaksi.
Olen minäkin tähän asti saanut ja syönytkin, mutta en ole huomannut siitä olevan kummempaa apua. Pitkälti tehostamaan mirtatsapiinin vaikutusta tuota nytkin otan.

Kävin tänään apteekista 1mg, niin voi kokeilla vielä pienemmällä alueella. 5mg en enää ajatellut tarvita - eikä tuota näemmä ole uusittukaan. Jostain kumman syystä työterveyslääkäri jättää kaiken odottamaan että varaan jonkun soittoajan. :beye:

Vaan koska ajattelin siirtää koko hoitokontaktin muualle ja noiden ajanvaraus on niin kankea, en ole jaksanut uhrata ajatusta asialle.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Eipä ole koskaan tullut lähetettä niin en. Nykyään olisi ehkä jo syytäkin kuvata kun muorilla tosiaan Alzheimer aika nuorena. Tosin se unihäiriö tulee taas enemmän isän puolelta.

Kerran oli jo työterveydestä lähete uniklinikalle, mutta ehtivät sopivasti antaa kenkää koeaikana, niin sekin meni siinä.

Nykyinen työterveyshuolto taas ei hoida nykyään oikeastaan juuri mitään, niin saattaa olla turha kysellä sieltäkään. Sitä paitsi luulen, että ne ei kauheasti tykkää kun olivat kovasti vaihtamassa Concertaa pois ja unilääkäri taas korotti annosta. En sitten tiedä, saisiko tuolta yksityiseltä tuollaisen lähetteen.
Kannattaa käydä. Voi olla synnynnäinen kehityshäiriö jossain aivon osassa tai sitten ajan kanssa muodostunut. Pieni todennäköisyys mutta ei siinä mitään menetä. Kyllä ne siellä työterveydessäkin asiaa alkavat hoitamaan, tai ainakin lähetteen eteenpäin laittavat, kun alat olemaan tarpeeksi saikun takia poissa ja vaadit hoitoa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Kannattaa käydä. Voi olla synnynnäinen kehityshäiriö jossain aivon osassa tai sitten ajan kanssa muodostunut. Pieni todennäköisyys mutta ei siinä mitään menetä. Kyllä ne siellä työterveydessäkin asiaa alkavat hoitamaan, tai ainakin lähetteen eteenpäin laittavat, kun alat olemaan tarpeeksi saikun takia poissa ja vaadit hoitoa.
Työterveys nyt tuskin kirjoittelee enää yhtään mitään. Ainakaan oma lääkäri osaa muut hoitaa kuin perinteiset ammattisairaudet.

Täytyy katsoa tuon yksityisen kanssa että mitä tehdään jos tässä ennen sitä ei ala nukuttamaan ilman nukahtamislääkettä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Nukkuminen ei niinkään näytä olevan ongelma kunhan vauhtiin pääsee. Illalla yritin taas laittaa hygieniat kuntoon. Söin iltapalan sopivaan aikaan - ei liian aikaisin eikä liian myöhään. Sininen valo laitteista pois päältä ja mirtatsapiini ja 1mg melatoniinia naamaan.

Hetken aikaa kuuntelin rauhallista musiikkia kun nuo yleensä itsellä tekee sen rauhoittavan vaikutuksen n. 30 minuutissa.

Päätä tyynyyn ja tuntui ihan fyysisestikin, että väsyttää. Haukotutti ja silmiä painoi. Mutta ei. Vaihdoin asentoa, hengittelin rauhallisesti jne jne. Meni puoli tuntia, meni tunti. Sitten totesin että antaa olla ja otin puolikkaan Imovanen ja kävin vessassa.

Sen jälkeen ei ole muistikuvia edes vartilta - vaikka siinä kohtaa jo tuntui että näinköhän onnistuu vieläkään kun muiden vaikutus ehti jo heiketä odotellessa.

Nukuin siitä yhtä kyytiä 7:50 asti.

Varmaan sitä pitäisi sitten valvoa yksi yö alle ja alkaa sitten kokeilemaan. On vaan työviikolla aika tuskaista touhua ja vähintäänkin etäpäivä on syytä varata tuohon leikkiin.

Positiivinen puoli on että puolikas riittää edelleen katalyytiksi käynnistämään levon. Huonompi puoli on se, että oikein yksikään lääkäri ei ole tätä vieläkään ymmärtänyt, vaan aina pitää vähentää ja lopettaa.

Itse taas en ymmärrä että mitä vikaa siinä on, jos vähäisellä määrällä lääkettä saa nukuttua siten että lepää.

Pitäisi jonkinlainen kontrollikin tuonne julkiselle puolelle alkaa hankkimaan, kun siellä on nuo perusterveydenhuollon jutut, niin ehkäpä sitten alan edistämään sitäkin.

En tiedä että onko serotoniini-oiretyhtymällä pelottelu vain pelottelua, jos mirtatsapiinia menee 15mg. Eli voiko siihen ottaa päälle nuo GABAa tehostavat ravintolisät.. Niin kauan kuin tuota tsopiklonia demonisoidaan omalta osalta, joudun olemaan koko ajan kysymysmerkkinä että saako nukutuksi vai ei. Pidemmän päälle käy sekin väsyttämään.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 683
Itse taas en ymmärrä että mitä vikaa siinä on, jos vähäisellä määrällä lääkettä saa nukuttua siten että lepää.
Jos käyttää jatkuvasti niin säilyykö tämä että vähäinen määrä riittää? Eikös näissä yleensä yritetä minimoida haittavaikutuksia, niinkuin muutenkin lääkkeitä määrätessä. Niitä kun riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 867
Jos käyttää jatkuvasti niin säilyykö tämä että vähäinen määrä riittää? Eikös näissä yleensä yritetä minimoida haittavaikutuksia, niinkuin muutenkin lääkkeitä määrätessä. Niitä kun riittää.
Tulee toleranssia. Eli esim imovanea/zopinoxia pitäisi käyttää maksimissaan 50/50 eli jos viikon käyttää niin viikko pitäisi olla ilman. Teoriassa. Varmaan aika henkilökohtaista miten tuo menee. Itse olen käyttäny yli 10v, tosin mulla on x määrä nappeja vuodeks joilla yleensä pärjännyt.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 012
Olettkos kokeillet Neurosoniccia uniongelmiin. Moni saanyt siitä apuja.

Neurosonic unihäiriöiden lievittäjänä
Unitutkija Markku Partisen johdolla, Helsingin uniklinikalla (v. 2013) toteutettu tutkimus Neurosonic-matalataajuushoidon vaikutuksista primaarista unettomuudesta kärsivien potilaiden unen laatuun, kartoitti 16 henkilön unihäiriöitä satunnaistetun vertailukokeen avulla. Uniaktigrafia -mittauksissa näkyi unen aikaisen liikkeen merkittävää vähenemistä, joka korreloi suoraan syvemmän unen kanssa. Tutkimukseen liittyvissä kyselyissä havaittiin myös merkitseviä muutoksia ahdistuneisuudessa ja pelkotiloissa, jotka voivat häiritä unta merkittävästi. 70% tutkittavista henkilöistä sai apua viidellä hoitokerralla, jonka myötä ahdistuneisuus, pakko-oireet ja pelkotilat vähenivät merkittävästi.

Heli Haapaniemen tutkimus (v. 2013) keskittyi Neurosonic -menetelmän vaikutuksiin stressin ja unihäiriöiden hoidossa. Tutkimus perustui Neurosonic -tuolihoitosarjoihin, subjektiivisten tuntemusten arviointiin ja biosignaalimittauksiin, joilla mitattiin sydämen sähköistä toimintaa (EEG:tä, EMG:tä ja EKG:tä). Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että menetelmä vaikutti autonomisen hermoston toimintaan nostamalla parasympaattisen, palautumista edistävän autonomisen hermoston osan aktiivisuutta. Tämä oli havaittavissa myös sykevälivaihtelutuloksista, jotka kertoivat henkilöiden olleen rentoutuneempia tutkimusjakson jälkeen, kuin ennen sitä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Jos käyttää jatkuvasti niin säilyykö tämä että vähäinen määrä riittää? Eikös näissä yleensä yritetä minimoida haittavaikutuksia, niinkuin muutenkin lääkkeitä määrätessä. Niitä kun riittää.
Sanoisin noin vajaan vuoden kokemuksella että vähemmän tulee haittavaikutuksia kuin muista off label-myrkyistä, joita unilääkkeinä syötetään. :D

Kuten taisin kirjoitellakin, pientä tehon häviämistä oli jo tuossa muutama viikko sitten havaittavissa, joten piti alkaa etsimään muita vaihtoehtoja.

Löysin nuo ravintolisät joista tosin nyt käytössä vain magnesium, mutta pitänee toimia koekaniinina ja kokeilla noista vaarattominta mirtatsapiinin ja melatoniinin kanssa.

Joka tapauksessa tarvittava määrä näyttäisi asettuneen takaisin tuohon puoleen tablettiin jos mirtatsapiinin ja melatoniinin ottaa sopivassa ajassa ja myöhäistää päivärytmiään hiukan.

Tulee toleranssia. Eli esim imovanea/zopinoxia pitäisi käyttää maksimissaan 50/50 eli jos viikon käyttää niin viikko pitäisi olla ilman. Teoriassa. Varmaan aika henkilökohtaista miten tuo menee. Itse olen käyttäny yli 10v, tosin mulla on x määrä nappeja vuodeks joilla yleensä pärjännyt.
Tulee tai ei tule - kovin yksilöllistä tuokin. Moneen kertaan todennut että oma isä syönyt Tenoxia 35v (eihän se tosin mikään z-lääke ole vaan bentso mutta yhdellä lailla "koukuttava") ja määrä on pysynyt kutakuinkin samana - nyt vanhemmiten itse asiassa alkanut vähentymään.

Ns. idiopaattisessa unettomuudessa, joka ei varsinaisesti johdu mistään muusta kuin unettomuudesta, käytetään hyvin usein jatkuvana lääkityksenä pientä määrää nukahtamislääkettä.

Näillä ei yleensä annos kasva ja noin omastakin kokemuksesta sanoisin, että pitää käyttää sitten näitä "vähemmän vaarallisia" lääkkeitä apuna - mirtatsapiinihin onkin lähinnä ylläpitämään unta eikä mikään nukahtamislääke.

Valinta olisi muutenkin itsellekin helppo, en noita tosiaan huvikseni syö kun noiden saaminen tahtoo olla työn ja tuskan takana ja yritetään vaikka väkisin löytää jokin muu syy nukkumattomuuteen. Mutta sitten ei nuku. Yhtään.

Onhan se varmaan jo osin reboundiakin jos heti valvoo, ellei ota. Mutta pitänee sitten vaikka lomallaan hoitaa se valvominen pois alta ja katsoa, kuinka käy. Olen tosin tullut hiukan siihen tulokseen, että vaikka ja kuinka teen tuon nukkumisen eteen, niin ei se siitä sen paremmaksi tule muuttumaan. Enkä oikein näe pointtia syödä kaiken maailman myrkkyjä kokeillakseni että millä saisin nukuttua kun sen jo olen melkeinpä tehnyt ja löytänyt oman tapani.

En tiedä, toimisiko tsopikloni sitten vieläkin pienempinä annoksina, ts. murustelemalla lääke ja kokeilemalla, millä annoksella tulee uni. Vaan on sekin jo kohtuullista turaamista ja 3,75mg/vrk ei käsittääkseni ole ihan mahdottoman suuri kulutus..
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Olettkos kokeillet Neurosoniccia uniongelmiin. Moni saanyt siitä apuja.



Onko todellakin moni saanut apua? En luottaisi valmistajan mainoksiin ja sivulla oleviin "palautteisiin". Luin tuo tutkimuksen ja siinäkin vain 16 potilasta.

Korvavalokin toimii valmistajan ja valmistajan feikkitutkimusten mukaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 309
Sinisen valon vältteleminen on todettu tutkimuksessa turhaksi.

Indica kiinnostaisi kokeilla jos/kun tulee lailliseksi. Se on saanut hyvät palautteet (nukahtaa nopeasti) mutta siinäkin ongelma että uni ei ole yhtä virkistävää mutta on kai sekin parempi kuin valvoa. Eli perus kemiallinen uni.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 012
Onko todellakin moni saanut apua? En luottaisi valmistajan mainoksiin ja sivulla oleviin "palautteisiin". Luin tuo tutkimuksen ja siinäkin vain 16 potilasta.
Tiedän yhden joka on oikeasti saanut. Toki tieteellistä toditetta ei ole siitä, olisko jokin muu vaikuttanut asiaan. Mutta loppujen lopuksi se olis sivuseikka tässä. Uniongelmat helpottuivat.

Pointti on, että jos mikään ei auta, niin tuotakin voi kokeilla. Varsinkin jos haluaa hakea lääkkeettömiä hoitomuotoja uniongelmaan. Itsekin kokeillut tuota testimielessä. Ihan rentouttava aparaatti.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Olen minäkin noita tutkaillut, mutta valitettavasti uusina tuotteina hintaa on sen mukaisesti - yleensä useita satoja euroja vaikka itse laite on lähinnä TENS-laitetta vastaava.

Toisaalta tähän mennessä on kokeiltu sateen äänet sun muut havaitsematta niillä olevan mitenkään suurta vaikutusta nukahtamiseen.

E. Joo, löytyihän se jokin sivuvaikutus lääkkeelle. Jos vetäisee illalla 22-23 kokonaisen mirtatsapiinin, niin suun kuivuus ei näytä häviävän ainakaan näin iltapäivään mennessä. Tätä ei kyllä esiintynyt puolikkaalla ja kokonaisella nukkuu vähän liiankin hyvin mutta ei kuitenkaan pelkästään sillä, joten ehkäpä tiputetaan takaisin puolikkaaseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Kokonainen mirtatsapiini suun kuivumisesta huolimatta naamaan, samoin kuin 1,9mg melatoniinia. Vaikea sanoa, onko eroa 1mg ja tuon välillä.

Illala kun nappasi vajaa 2h noiden jälkeen puolikkaan Imovanen, niin nukutti hiukan liiankin hyvin.

Nyt murustelin nukahtamislääkkeen neljään osaan lääkeleikkurin kanssa. Jos tuo on katalyytti joka laittaa valot sammuksiin 7h ajaksi puolikkaalla, niin kokeillaanpa josko neljäsosa riittäisi. Sitten alkaa jo mennä melko vähillä jos toimii ja saman luulisi saavuttavan vaikka jollain ravintolisällä - kun vaan tietäisi että millä.

Tryptofaani on kyllä kokeilematta niin ehkä huomenna sitä. Joku voisi kyllä konsultoida että miten järkevää on syödä mirtatsapiinin kera..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
733
Minulle ainakin lääkäri sanoi, että mirtatsapiinissa nimenomaan pienempi annos auttaa nukkumisessa isompaa paremmin, ja masennuksen hoidossa toisin päin. Ollut vähän itsellä haasteita nukkumisessa, kun meinaa herätä kesken eikä enää saa välttämättä unta sen jälkeen uudestaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Minulle ainakin lääkäri sanoi, että mirtatsapiinissa nimenomaan pienempi annos auttaa nukkumisessa isompaa paremmin, ja masennuksen hoidossa toisin päin. Ollut vähän itsellä haasteita nukkumisessa, kun meinaa herätä kesken eikä enää saa välttämättä unta sen jälkeen uudestaan.
Niinhän ne sanoo. Mutta jostain syystä jenkkitutkimuksissa on havaittu että adhdn kanssa toimii paremmin isompi annos (15-30mg). Puolikas ei itsellä sano mitään ja pienemmäksi en ole viitsinyt murustella.

Alkuviikosta kokeilin kokonaisella ja toimii paljon paremmin ja nimenomaan ylläpitää unta.

Mutta kuten moneen kertaan todettu, kovin yksilöllistä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Ei toiminut neljäsosa unilääkkeestä eli ainakin suht. samalla setillä puolikas on minimi, millä saa järjellisessä ajassa unta. Voisihan sitä saada muutenkin nukuttua kun aikansa odottelisi. Vaan ei ole oikein työpäivinä kovin mukavaa puuhaa kokeilla..

Enkä kyllä ole täysin vakuuttunut, että asia korjaantuu edes pidempään harjoittelemalla. Onhan tätä tahkottu jo yli parikymmentä vuotta niin tuskin millään poppakonstilla suoraan paranee.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 362
Itselläni on tuo mirtatsapiini 15mg käytössä ja syön sitä tällä hetkellä säännöllisesti puolikkaan tabletin. Monien vuosien unettomuus ongelmat takana ja pakko sanoa että mirtatsapiini on ollut kaikista nukahtamislääkkeistä paras. Toki pääsin aikoinaan nukahtamislääkkeistä väliaikaisesti eroon kun muutin aikoinaan puolisoni kanssa yhteen. Hänen säännöllinen elämänrytmi oli parasta "nukahtamislääkettä". Mutta tsemppiä kaikille unettomuudesta kärsiville, on pahimmillaan todella rankka sairaus.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Harjoitus tekee tässäkin lajissa mestarin. Kun on mennyt sellaiset 25v enemmän tai vähemmän huonoilla unilla, niin joku yhden yön valvominen ei tunnu vielä missään.
Itse kärsinyt huonoista unista koko aikuisiän (ikää se +40v), tämän kanssa oppii elämään jotenkin, mutta onhan se raskasta. Välillä pää on niin jumissa, aivosumu, keskittymiskyky lähellä nollaa, lähimuisti olematon yms. että työnteko on haastavaa.
Kuulostaa tutulta. Ite oon tullut siihen lopputulemaan, että vika ei ole minussa vaan luterilaisen yhteiskunnan rakenteissa. Lähes kaikki asiat pitäisi tapahtua alkaen klo 7-8 aamulla, oli kyse sitten koulusta tai työstä. Mulle tuntuisi olevan luontaista nukkua aamuyöstä lounaaseen, joka on hiukan ristiriidassa sen kanssa mitä kaikki muut ihmiset haluaa. Jostain syystä sitä illalla piristyy siihen aikaan, kun muut laittaa maaten, vaikka olisi univelkaa allakin jonkin verran.

Tuostahan on jotain tutkimuksiakin, joissa esim. yötyö ei ole terveydelle haitallista, jos vuorokausirytmi olisi jotakuinkin säännöllinen. Lopulta terveyshaittoja aiheuttanee univaje, eikä niinkään se mihin aikaan pitkät unet nukkuu. Tiedä sitten kuinka monella unettomalla ongelma vain on se, että pitäisi nukkua väärään aikaan. Eihän sen tiedostaminen toki ongelmaa poista, mutta ehkä avaa uusia näkökulmia.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Kuulostaa tutulta. Ite oon tullut siihen lopputulemaan, että vika ei ole minussa vaan luterilaisen yhteiskunnan rakenteissa. Lähes kaikki asiat pitäisi tapahtua alkaen klo 7-8 aamulla, oli kyse sitten koulusta tai työstä. Mulle tuntuisi olevan luontaista nukkua aamuyöstä lounaaseen, joka on hiukan ristiriidassa sen kanssa mitä kaikki muut ihmiset haluaa. Jostain syystä sitä illalla piristyy siihen aikaan, kun muut laittaa maaten, vaikka olisi univelkaa allakin jonkin verran.

Tuostahan on jotain tutkimuksiakin, joissa esim. yötyö ei ole terveydelle haitallista, jos vuorokausirytmi olisi jotakuinkin säännöllinen. Lopulta terveyshaittoja aiheuttanee univaje, eikä niinkään se mihin aikaan pitkät unet nukkuu. Tiedä sitten kuinka monella unettomalla ongelma vain on se, että pitäisi nukkua väärään aikaan. Eihän sen tiedostaminen toki ongelmaa poista, mutta ehkä avaa uusia näkökulmia.
Tässä kun on tullut harjoiteltua ja saanut myöskin vähennettyä tuon lääkkeen käytön puolikkaaseen tablettiin, mikä on jo mielestäni varsin hyvä tulos vuoden jälkeen, olen myöskin todennut, että tässä on pakko alkaa soveltamaan omaa tekemistä siten, että se nukkumisaika ei välttämättä ole 22-07.

Itsekin olen sitä mieltä että puolikasta tablettia vakavammat riskit on sillä jos valvoo suurimman osan ajasta ja nukkuu vain silloin kun kroppa niin ilmoittaa. Viimeksi kun näin menettelin, ehdin nukkua peräti puoli tuntia ilman mitään lääkkeitä, kun tultiin herättämään että "kauppaan pitäisi lähteä". Sitten ei nukuttanutkaan taas ihan hetkeen.

Kasvattaahan se valvominen myöskin sitten muiden komplikaatioiden riskiä ja ennen pitkää malliin joku infarkti iskee. Sitten on tuurista kiinni, että viekö kerralla vai kuntoutuuko vielä. Yhden jutun löysin netistä jossa näin oli päässyt käymään. Sitten oli irronnut Imovane, koska riskinä valvomisessa infarktin uusiminen.

Näin niin kauan kun oli työelämässä. Sitten kun jäi eläkkeelle niin julkisen puolen lekuri vaihtoi Imovanen mirtatsapiiniin. Vähän niinkuin tappotuomio - toivottavasti on ymmärtänyt mennä yksityiselle.

Toisaalta puolisonkaan äidille ei annettu saattohoidossa morfiinia kun "siihen voi jäädä koukkuun". :facepalm:

Terveydenhuolto on joskus hieno asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Viikonloppuina ei meinaa nukahtaa, ostin kokeeksi apteekista melatoniinia joka auttoi. Tuleekohan tuosta mitään ongelmia jos napsisikin joka ilta? Viikolla kyllä nukahtaa jossain välissä mutta oli sen verta tehokas sänkyyn ja nirri pois että..
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Viikonloppuina ei meinaa nukahtaa, ostin kokeeksi apteekista melatoniinia joka auttoi. Tuleekohan tuosta mitään ongelmia jos napsisikin joka ilta? Viikolla kyllä nukahtaa jossain välissä mutta oli sen verta tehokas sänkyyn ja nirri pois että..
Aihetta käsiteltiin juuri toisessa forumissa. Kehon oma hormonihan tuo on joten riippuu tietenkin, millä annoksella napsii. Jos liikaa kiskoo, niin kehon oma tuotanto voi loppua jossain kohtaa.

Mutta käsittääkseni jotain käsikauppavalmistetta eli 1,5-1,9mg voi kiskoa ihan rauhassa vaikka jatkuvasti.

Sellaisenkin uutisen kyllä löysin, jossa kerrottiin, ettei tuotakaan saa syödä jatkuvasti. Vastaavasti tosin löytyy ainakin kymmenen juttua, jossa tuon ei sanota aiheuttavan vaaraa jatkuvasti käytettynä koska on kovinkin luonnonmukainen. Jälkimmäinen on ollut se uskomus tähän asti, ensimmäinen taas varmaankin tätä nykyajan "lääkkeetöntä unta" -vouhottamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
137
Niinhän ne sanoo. Mutta jostain syystä jenkkitutkimuksissa on havaittu että adhdn kanssa toimii paremmin isompi annos (15-30mg). Puolikas ei itsellä sano mitään ja pienemmäksi en ole viitsinyt murustella.

Alkuviikosta kokeilin kokonaisella ja toimii paljon paremmin ja nimenomaan ylläpitää unta.

Mutta kuten moneen kertaan todettu, kovin yksilöllistä.
Itsellä ei kyllä mirtazapin juurikaan ylläpidä unta. Ketipinor (2*25 mg) on sitä varten. Ilman sitä herään keskellä yötä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Itsellä ei kyllä mirtazapin juurikaan ylläpidä unta. Ketipinor (2*25 mg) on sitä varten. Ilman sitä herään keskellä yötä.
Niin, kovin yksilöllistä. En tiedä Ketipinorin ylläpitävyydestä kun ei ole ollut kuin sitä itsekseen ja ei vaikuttanut mitenkään nukkumiseen.

Muita haittavaikutuksia psyykelääkkeen pistelemisellä sitten riittääkin joten sitä en enää suostu ottamaan. On ne sitä tyrkyttäneet tasaisin väliajoin mutta ei kiitos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 403
Viime syksynä unettomuus kasvoi niin pahaksi että säpsähdin hereille melkein joka yö 10 minuutin päästä nukahtamisesta. Unen sain uudestaan tunnin jälkeen tai en ollenkaan ja kaikki meni aivan päin helvettiä. Olin jotenkin täysin sokaistunut epäterveellisiin elämäntapoihini, eikä ollut käynyt mielessäkään niiden parantaminen ennen viime marraskuuta.

Marraskuussa aloitin lopetella paheita ja yritin aloitella hiihtoharrastusta. Tammikuun puolessa välissä olin saanut lopetettua melkeinpä kaiken haitallisen, uni tulee nykyään yrittämättä ja aamuisin on energiaa vaikka kuinka.
-Free-to-play mobiilipeli paskan pelaamisen lopetin ensimmäisena ja tuntui että tämä auttoi paljon. Mulla oli tapana pelata ihan jokainen tauko ja "tyhjä hetki".
-Nuuskan ja tupakan lopettaminen oli hankalin, mutta tiesin etukäteen etteivät pahimmat vieroitusoireet kestä kuin 5 päivää ja tuon järkeilyn avulla kestin hankalat hetket. Sellaista vauvan muovilusikkaa tulee pyöriteltyä silti useasti suussa vieläkin.
-Pizza, kebab ja ylisuuret annokset lopetin myös. Oli todellinen yllätys että rasvaisesta ruokasta tuli kovia himon puuskia, ihan samaan tapaan mitä nikotiinista!
-Viikonlopun kaljan juonnin lopettaminen aiheutti myös himon puuskia, mutta ne tulivat vain perjantai- ja lauantai-iltoina.
-Aloin hiihtämään ja se alkoi toimia 4 kerran jälkeen. Oikein odotan iltaa, tai käyn jo päivällä 40-60 minuutin lenkin. En kuuntele mitään podcastia vaan tämän on tarkoitus olla rauhoittuminen ja reset rankkaa liikuntaa käyttäen. Kävelystä en saa minkäänlaista hyvä oloa, vaan pitää olla suht rankkaa.
-Ehdoton ei kaikelle valmisruualle, huomaan heti kuinka energiatasot laskee jos syön sellaista tai liian ison annoksen. Keittoja tulee tehtyä nykyään.

Kahvia tulee juotua vanhasta tottumuksesta ja PC:llä tulee istuttua ihan normaalisti. Yösyke on laskenut reiluun 60 ja uni tulee tosiaan nopeasti yrittämättä, ihan kuten lapsuudessa.
Jotenkin havaitsin itseäni tuosta tekstistä aika paljon. Pelaan myös puhelimella f2p jota täytyy katsoa kokoajan kuin jotain tamakotsia konsanaan (rise of kingdoms). Nuuskaa ja röökiä menee päivittäin ja roskaruokaa 1-2 kertaa viikkoon. En syö valmisruokia, vältän syömästä suuria annoksia. Liikunta jäänyt viime aikoina, tämän vuoden puolella alkanut olemaan ongelmaa nukahtamisen kanssa. Aikoinaan vuorotyö toi melatoniinin syönnin aamuvuoroihin ja siittä vierotin itseni mutta väliin tulee äkillisiä vuorokausirytmin muutoksia mm. töissä 24.00 ja seuraavana päivänä 05.00 lähtö johonkin jolloin turvauduin melatoniinin. Nyt tuntuu etten saa unta ennen 01 sama mitä yrittää, vaikka herätys on 05 ja otan päikkärit tai ei niin uni ei tule. En keksi oikein muuta kuin liikunnan lisääminen tms... Todella harvoin tuntuu että unessa saa sydärin ja herää ns. hengästyneenä tms, luultavasti myös uniapneaa täällä. Herääminen riippuu niin päivästä maittaako uni tai ei, yleinen syy on kyllä siinä ettei nukahda ajoissa vaikka haluaisi mennä jo väliin kymmeneltä. Aloitan sänkyyn menon siinä 22-24 aamuvuoroissa ja iltatuurissa pakosta menee siihen 01-03. Viikonloppuisin jos kaljaa menee niin saattaa mennä ihan miten vain 03-06 tai pahimmillaan kittaa aamu kymmeneen. Unta taas piisaa helposti sinne 09-12 riippuen aivan nukkumaan meno ajasta, varsinkin pimeään aikaan herääminen aikaisin on pahempaa kuin ysimillinen ja pieni kahvi.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 743
Viime syksynä unettomuus kasvoi niin pahaksi että säpsähdin hereille melkein joka yö 10 minuutin päästä nukahtamisesta. Unen sain uudestaan tunnin jälkeen tai en ollenkaan ja kaikki meni aivan päin helvettiä. Olin jotenkin täysin sokaistunut epäterveellisiin elämäntapoihini, eikä ollut käynyt mielessäkään niiden parantaminen ennen viime marraskuuta.

Marraskuussa aloitin lopetella paheita ja yritin aloitella hiihtoharrastusta. Tammikuun puolessa välissä olin saanut lopetettua melkeinpä kaiken haitallisen, uni tulee nykyään yrittämättä ja aamuisin on energiaa vaikka kuinka.
-Free-to-play mobiilipeli paskan pelaamisen lopetin ensimmäisena ja tuntui että tämä auttoi paljon. Mulla oli tapana pelata ihan jokainen tauko ja "tyhjä hetki".
-Nuuskan ja tupakan lopettaminen oli hankalin, mutta tiesin etukäteen etteivät pahimmat vieroitusoireet kestä kuin 5 päivää ja tuon järkeilyn avulla kestin hankalat hetket. Sellaista vauvan muovilusikkaa tulee pyöriteltyä silti useasti suussa vieläkin.
-Pizza, kebab ja ylisuuret annokset lopetin myös. Oli todellinen yllätys että rasvaisesta ruokasta tuli kovia himon puuskia, ihan samaan tapaan mitä nikotiinista!
-Viikonlopun kaljan juonnin lopettaminen aiheutti myös himon puuskia, mutta ne tulivat vain perjantai- ja lauantai-iltoina.
-Aloin hiihtämään ja se alkoi toimia 4 kerran jälkeen. Oikein odotan iltaa, tai käyn jo päivällä 40-60 minuutin lenkin. En kuuntele mitään podcastia vaan tämän on tarkoitus olla rauhoittuminen ja reset rankkaa liikuntaa käyttäen. Kävelystä en saa minkäänlaista hyvä oloa, vaan pitää olla suht rankkaa.
-Ehdoton ei kaikelle valmisruualle, huomaan heti kuinka energiatasot laskee jos syön sellaista tai liian ison annoksen. Keittoja tulee tehtyä nykyään.

Kahvia tulee juotua vanhasta tottumuksesta ja PC:llä tulee istuttua ihan normaalisti. Yösyke on laskenut reiluun 60 ja uni tulee tosiaan nopeasti yrittämättä, ihan kuten lapsuudessa.
Syömisellä näyttää olevan kohdallani iso vaikutus nukahtamiseen ja unen laatuun. Ruokailu oli jäänyt päivällä heikoksi joten ostin iltasella pari mikropitsaa(en ole syönyt näitä pariin kk). Toisen söin vielä ennen kahtatoista ja nukkumaan laitoin yhdeltä. Sain kyllä unen, mutta heräsin puolen tunnin jälkeen ja makasin tunnin verran, ilmeisesti koiran unta nukkuen, koska kelloradio näytti joka vilkaisulla eriä aikaa. Viideltä tuli myös yksi herääminen, mutta sain unen heti uudestaan ja nukuin aamuun asti.

Vielä puoli vuotta sitten tuollainen yö olisi ollut hyvä... Yösyömisen jälkeen pulssi oli pysynyt korkealla nelisen tuntia ja tuon kelloradion vilkuilun näkee ihan kellon mittaamasta korkeasta 70 pulssistakin, normaalisti 60. Ei näköjään yksinkertaisesti saa syödä enää illalla kuin ehkä pari leipää, 280g mikropitsa oli liikaa. Olen kyllä kuullut yösyömisen epäterveellisyydestä, mutten ole ymmärtänyt sen olevan näin iso asia. Sen pitäisi olla laitonta! :D

Jotenkin havaitsin itseäni tuosta tekstistä aika paljon. Pelaan myös puhelimella f2p jota täytyy katsoa kokoajan kuin jotain tamakotsia konsanaan (rise of kingdoms).
f2p pelin lopettaminen oli lopulta erittäin helppoa koska peli on surkein menestynein peli mitä on tehty. Rush Royale. Sen pelaajaa vihaavasta ja ahneesta pelisuunnittelusta saisi tehtyä jonku 20 minuutin stand-up komediaesityksen helposti. Todellinen ihme miten se voi menestyä.

Uniapnea on ollut muuten mullakin, ja se taisikin käydä ilmi vaikken sitä huomannut erikseen sanoa. Nyt se on tainnut onneksi kovasti heikentyä tai kadota.
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
187
Ei laisinkaan huono yhdistelmä tuo isompi mirtatsapiini ja vähempi melatoniini, toki oli viikkokin ”hiukan” rankan puoleinen ja unipainetta käytännössä yhden yön verran..

Ja toki varmistelin vielä homman puolikkaalla Imovanella, mutta sen enempää ei itsellä tarvittu kun lähdettiin vajaaksi 10h höyhensaarille..

Toki mentaalipuolellakin on tapahtunut edistystä ja kiskaisin palan pannukakkuakin kun hiilihydraatit väsyttävät illalla.

Homma saattaisi mennä ihan mirta/mela-yhdistelmälläkin, mutta ei ahnehdita liikaa kerralla..
Mirta,mela ja ketipinor toimii aika hyvin jollei asiallista hoitosuhdetta ole enää.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Mirta,mela ja ketipinor toimii aika hyvin jollei asiallista hoitosuhdetta ole enää.
Älä suotta ala antamaan yksilöllisiä vinkkejä. Yksi toimii toiselle ja toinen toiselle. Ketipinorista ei ole mitään iloa itselle enkä neuroleptejä söisi muutenkaan kun niiden pitkäaikaisvaikutusta ei edes tiedetä.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
208
Itellä on mennyt nyt kolmisen kuukautta unettomuuteen pelkästään 5mg Olantsapiini. Rauhoittaa sopivasti mielen, ei ole aamulla pökkyrää ja hyvin saa "normaalit" unet. Wikipedian mukaan tämä on bentsodiatsepiinijohdos. Toki tämä on taas tätä "off-label" -käyttöä... :dead:
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Mikä vaan toimii. Tuota on käsittääkseni käytetty varsin yleisesti unettomuuden hoidossa mutta itsellä ei ole koskaan ollut.

Nukahtaminen se on itsellä ongelmana, sitten kun saa unta, niin sitä kyllä riittää.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
579
Mä meen viikolla nukkumaan n 22 ja viikonloppuisin vähän myöhempään. Nukahdan hyvin ja herään yleensä kerran yössä vessahätään ja aamuyöstä n klo 5 jälkeen alkaa tulemaan ns mikroheräämisiä. Nousen ylös yleensä 8 aikoihin. Unta keskimäärin 9h. Mutta tästä huolimatta olen koko ajan väsynyt. Jostain syystä uni ei virkistä. Oura ja älykello jne antaa hyviä lukemia, paitsi syvän unen määrä vähäinen. CPAP, ketipinor ja sifrol (levottomat jalat) käytössä. Onko mitään vinkkejä unen laadun parantamiseksi?
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Mä meen viikolla nukkumaan n 22 ja viikonloppuisin vähän myöhempään. Nukahdan hyvin ja herään yleensä kerran yössä vessahätään ja aamuyöstä n klo 5 jälkeen alkaa tulemaan ns mikroheräämisiä. Nousen ylös yleensä 8 aikoihin. Unta keskimäärin 9h. Mutta tästä huolimatta olen koko ajan väsynyt. Jostain syystä uni ei virkistä. Oura ja älykello jne antaa hyviä lukemia, paitsi syvän unen määrä vähäinen. CPAP, ketipinor ja sifrol (levottomat jalat) käytössä. Onko mitään vinkkejä unen laadun parantamiseksi?
Levottomien jalkojen lääke voi aiheuttaa rauhattomuutta. En tiedä, joko kokeiltu trisykliset kun ne on lähinnä unta ylläpitämään. Eli mirtatsapiini varmaankin ensimmäisenä. Muita doksepiini ja tratsodoni.

Nuo lähinnä auttavat unta niin voisi olla rauhallisempaa.

Itselläkin on syvän unen määrä kokolailla alhainen, yleensä alle 1h.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
579
Doxepin lääkettä olen kokeillut, muttei ollut apua. Rivatriliakin on kokeiltu ja se auttoikin vähän aikaa, mutta teho hiipui parissa kuukaudessa. Noita muita ei olla kokeiltu, täytynee kysyä lääkäriltä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 483
Doxepin lääkettä olen kokeillut, muttei ollut apua. Rivatriliakin on kokeiltu ja se auttoikin vähän aikaa, mutta teho hiipui parissa kuukaudessa. Noita muita ei olla kokeiltu, täytynee kysyä lääkäriltä.
Itselläkään ei doxepin juuri auta. Mirtatsapin toimii kokonaisella tabletilla, nämä on kovin yksilöllisiä.

Rivatril on bentso, tosin yleensä muuhun käytetty.

Jos noita sattuu irtoamaan, niin Tenox voisi myös toimia unta ylläpitävänä. Bentsoja vaan nykyään ei juuri kirjoiteta unen ylläpitoon..
 
Liittynyt
21.09.2023
Viestejä
187
Tarvitset hyvää korvaushoitoa. Siinä yhdistyy lääkkeiden helppo päivittäinen saanti sekä jatkuvuus ja päihteiden valvonta kohdallasi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 601
Viestejä
4 205 935
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom