Onko täällä Samsung Odyssey G8 omistajia, jotka ovat perillä eri HDR-asetuksista?
Itse näytöstähän löytyy seuraavat asetukset:
- Peak brightness: off/medium/high
- HDR10+ Gaming: off/basic/advanced
- Game HDR: off/on
Näitä kun sitten googlailee, saa vaikka mitä eri selityksiä ja suositeltuja kombinaatioita mitä pitäisi käyttää. Esimerkiksi:
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin oikea kombinaatio olisi peak brightness high, HDR+10 gaming advanced ja game HDR off?
Tämän lisäksi sitten varmaan kannattaisi päivittää Windows 11 paremman HDR-tuen vuoksi (mm. kalibrointityökalu, pikanäppäimet, auto-hdr)?
Entäs sitten peleissä?
- Joistain pystyy valita esim. HDR10 PQ tai HDR10 SCRGB, näistä ymmärtääkseni SCRGB on hieman tarkempi ja kannattaa valita jos tarjolla.
- Eri peleissä on hieman eri nimellä, mutta HDR peak brightness tms. kannattanee asettaa 1000 nits, jos noilla yllä olevilla asetuksilla näyttö sinne pääsee?
- HDR paper whiteen ei liene tarvetta koskea
Olen jokseenkin perillä.
Tarkin tila, jos pelaa pelejä jotka lähettävät HDR metadataa (HGiG), on HDR True Black 400 tila, eli Game HDR
on, Peak Brightness
off ja HDR10+ Gaming
off (tällä ei merkitystä, kun Game HDR on päällä). Nyt näyttö toistaa tarkasti pelien HGiG mukaista käyrää. Miinuspuolena maksimikirkkaus rajoittuu 400 nittiin, mikä ei mielestäni ole suuri ongelma ainakaan hämärässä tilassa. Service menu tweakeilla näytön saa HGiG 520 ja HGiG 1000 -tiloihin, joista itse käytän ensimmäistä (näistä lisää viestin lopussa).
Peleissä, jotka eivät lähetä HDR metadataa, voi käyttää Game HDR
off, HDR10+ Gaming
Basic (tai ehkä
Advanced), Peak Brightness
Medium (520 nit) tai
High (1000 nit, mutta agressiivinen ABL). Nyt kirkkaus ei enää rajoitu 400 nittiin, mutta näyttö ei toista tarkasti joidenkin pelien HDR:ää (esim. Cyberpunk 2077 tai Horizon Forbidden West).
Win 11 HDR kalibrointityökalu on oleellinen peleille, jotka eivät käytä HGiG:tä, ja kalibrointi pitää suorittaa aina uudestaan jos vaihtaa Peak Brightnessia.
Jos haluaa one fits all -tilan, eli HGiG 520 nit tai HGiG 1000 nit (tässä edelleen agressiivinen ABL), tarvitsee service menu tweakin.
Asetukset HGiG 520/1000 tiloille:
www.reddit.com
Näiden tilojen mittauksia tuoreemmalla firmiksellä:
Reddit - Dive into anything
Service menuun meneminen:
https://www.avsforum.com/threads/20...menu-access-details-tips-tricks-mods.3299009/
Tuolta kolmas tapa luulisi olevan helpoin, mutta tuon toimivuudesta G8:lla ei ole minulla varmuutta. On myös neljäs varmasti toimiva tapa Home Assistanttia käyttämällä (ja virtuaalikoneella jos ei ole HA:ta jo olemassa), jota olen itse käyttänyt:
Reddit - Dive into anything