• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Työttömän elämä -thread

Tunnen mäkin ihmisiä jotka ovat olleet toimistotyössä parikymmentä vuotta käyttäen niin Illustratoreita kuin Officeakin mukaan lukien kuvankäsittelyä. Mutta kun nalli napsahti YTssä ja ja joutu työttömäksi niin työkkäri pakotti ajamaan ATK-ajokortin ja muuta mukavaa ettei menny tuet. Ei noissa ihan aina maalaisjärkeä ole, mutta vastaavasti kyllä resursseja osataan tuhlata.
Eiköhän siinä ole taka-ajatuksena se ettei työtön pääse nauttimaan liikaa vapaa-ajastaan niin menee takaisin töihin.
 
Hain tossa syksyllä opiskelemaan uutta ammattia, kun ei ruoto enään kestä niitä hommia mitä on aikasemmin tullu tehtyä(Kiinteistönhuolto + puistoduunari). Sain opiskelupaikan ja opiskelu suoritetaan etänä(Jeiiiiiii!). Tohon asti siis kaikki ihan hyvältä kuulostaapi. Mutta nyt se täti keksikin että mun pitää opiskeluiden lomassa hakea 2 työpaikkaa per kk. Pitää kuulema hakea vielä sellaisia paikkoja mihin on mahdollisuus päästäkkin, joten lentokapteenin hommat on pois suljettuja.

Typerää on sitten vielä päälle se että jos haen jotain hommaa ja saan paikan vaikka edes kuukaudeksi, niin se pitäisi ottaa vastaankin sitten. Juu juu, kyllähän moni tekee töitä ja opiskelee samaan aikaan. No tiedän ittestäni että jos teen 8h työpäiviä, niin mulla ei riitä veto sitten enään opiskeluun edes pariksi tunniksi sen jälkeen. Siihen päälle että kuukaudessa tipahan varmaan aika paljon siinä opiskelussa jälkeen, niin ei ole mitään mieltä jatkaa.

Haet kylmästi vaan valtiolta tai suurelta kunnalta töitä. Esimerkiksi Helsingin kaupungille haettiin asuntosihteeriä ja hakijoita oli 489. Tuollaisessa hakijamäärässä jäät sopivasti hopealle, koska joukossa on varmasti joku, joka on jo istunut kyseisessä työssä eli omaa täsmätyökokemusta haettavaan työhön nähden.

Toinen hyvä paikka hakea töitä on valtiolle.fi, sillä sieltä löytyy useita työpaikkoja, joissa ei ole kelpoisuusvaatimuksia mutta tosiasiallisesti et ole pääsemässä niihin töihin, kun poliisiaseman lupasihteeriksi hakee aina joku, joka on jo istunut poliisilla töissä lupasihteerinä aiemmin.

Eli kyllä opiskelu on mahdollista, kun huolella katsot haettavien työpaikkojen perään.

Yks hauska haku oli poliittisen puolueen EU-ryhmä ja veikkaan, että haku tyssäsi siihen, että mainitsin englannin kielen osaamisen olevan hyvää keskitasoa eli ylioppilaskokeen C. Tosiasiallisesti hakivat ja valitsivat varmasti sellaisen henkilön töihin, jolla englannin osaaminen on erinomaista eli E-L-tasoista.
 
Vähäsen pistää kyllä taas te toimiston tätin ajatuksenjuoksu miettimään.

Ei se ole se täti joka on syypää vaan ohjeistukset millä ne tekee. Työpaikka on prioriteetti ja ykkönen, johon pitää pyrkiä. Sama jos on osa-aikatyössä, niin on työnhakuvelvoite 1 paikka / 3kk.

Sitäpaitsi valtaosa työttömiä ei tajua sitä että tärkempää on se että ilmoittaa mitä on hakenut, kuin että on hakenut.
 
Ei se ole se täti joka on syypää vaan ohjeistukset millä ne tekee. Työpaikka on prioriteetti ja ykkönen, johon pitää pyrkiä. Sama jos on osa-aikatyössä, niin on työnhakuvelvoite 1 paikka / 3kk.

Sitäpaitsi valtaosa työttömiä ei tajua sitä että tärkempää on se että ilmoittaa mitä on hakenut, kuin että on hakenut.
Mutta kun se on se täti tässä tilanteessa se syypää, koska se on niiden harkinnan varassa että mitä sinne työllistymis suunitelmaan kirjataan ja he voi käyttää omaa harkintaa asian kanssa. 0-4 paikkaa per kk on se mitä voidaan sinne kirjata.

Onhan se työpaikka se oleellinen asia mihin pitääkin tähdätä, mutta milläs vaihdat alaa, kun joka paikassa huudellaan sitä koulutusta? Idioottiahan se on että tehään uuden alan opiskelusta hankalampaa, etenkin kun nykyiset mihin ammattitaidot ja kokemus riittää niin ei tule fyysisien vikojen takia kyseeseen enään.

Heh, kyllä se on tärkeämpää ilmottaa että on hakenu jotain paikkoja, kun että olis hakenu paikkoja mihin olisi edes mahdollista työllistyä. Työt kun on meidän nurkilla aika vähissä, niin täälä haetaan sitten mitä sattuu olemaan tyrkyllä, ihan vaan sen hakemisen pakon takia. Ton takia muutamat firmat ei edes julkase avoimia paikkoja missään, vaan puskaradiolla ettivät sitten tarvittavaa duunaria.
 
Mutta kun se on se täti tässä tilanteessa se syypää, koska se on niiden harkinnan varassa että mitä sinne työllistymis suunitelmaan kirjataan ja he voi käyttää omaa harkintaa asian kanssa. 0-4 paikkaa per kk on se mitä voidaan sinne kirjata.

Onhan se työpaikka se oleellinen asia mihin pitääkin tähdätä, mutta milläs vaihdat alaa, kun joka paikassa huudellaan sitä koulutusta? Idioottiahan se on että tehään uuden alan opiskelusta hankalampaa, etenkin kun nykyiset mihin ammattitaidot ja kokemus riittää niin ei tule fyysisien vikojen takia kyseeseen enään.

Heh, kyllä se on tärkeämpää ilmottaa että on hakenu jotain paikkoja, kun että olis hakenu paikkoja mihin olisi edes mahdollista työllistyä. Työt kun on meidän nurkilla aika vähissä, niin täälä haetaan sitten mitä sattuu olemaan tyrkyllä, ihan vaan sen hakemisen pakon takia. Ton takia muutamat firmat ei edes julkase avoimia paikkoja missään, vaan puskaradiolla ettivät sitten tarvittavaa duunaria.

Niillä on ihan oma ohjeistus työnhakuvelvoitteen alentamiseen ja asettamatta jättämiseen, eli harkinnanvara on vähän niin ja näin. Mutta tosiaan, 2 paikkaa/kk on väärin, koska omaehtoisissa opinnoissa tulee muistaakseni olla 1/3kk myös.

EDIT: Jos siis ei ole ammatillista koulutusta. Voipi olla ihan validi jos sulla alla on jo koulutus.
 
Niillä on ihan oma ohjeistus työnhakuvelvoitteen alentamiseen ja asettamatta jättämiseen, eli harkinnanvara on vähän niin ja näin. Mutta tosiaan, 2 paikkaa/kk on väärin, koska omaehtoisissa opinnoissa tulee muistaakseni olla 1/3kk myös.

EDIT: Jos siis ei ole ammatillista koulutusta. Voipi olla ihan validi jos sulla alla on jo koulutus.
Juu, mulla on jo aikasempaa ammattikoulutusta. Mutta tosiaan sain tossa yhessä kohti silloisen te toimiston tätin jutuista sen kuvan että ne pystyy aika pitkälti itte päättämään että onko se paikan hakuvelvote mikä. 4 on maksimi ja 0 on myös vaihtoehto.
 
Juu, mulla on jo aikasempaa ammattikoulutusta. Mutta tosiaan sain tossa yhessä kohti silloisen te toimiston tätin jutuista sen kuvan että ne pystyy aika pitkälti itte päättämään että onko se paikan hakuvelvote mikä. 4 on maksimi ja 0 on myös vaihtoehto.

Ei se ihan niinkään ole. Aina siellä on niitä alentavia tekijöitä. Lähtökohta on aina neljä, sitten kaikki koulutuksen puutteet, piiitkä työttömyys, terveydentila, haettavien töiden määrä ym vaikuttaa kokonaisuutena.

Porukka näitä lätki aikalailla miten sattuu ja sitten tulikin sanomista siitä että velvotteita jätetään laittamatta, joten sitten tuli tarkempaa ohjeistusta siihen miten ja missä tilanteessa mitenkin.

Itse aika liki seurannut tuota menoa. Siitä tosin vähän aikaa kulunut että en ihan tarkalleen tiedä mitä kaikkea uutta sinne on tullut.
 
Haet kylmästi vaan valtiolta tai suurelta kunnalta töitä. Esimerkiksi Helsingin kaupungille haettiin asuntosihteeriä ja hakijoita oli 489. Tuollaisessa hakijamäärässä jäät sopivasti hopealle, koska joukossa on varmasti joku, joka on jo istunut kyseisessä työssä eli omaa täsmätyökokemusta haettavaan työhön nähden.

Toinen hyvä paikka hakea töitä on valtiolle.fi, sillä sieltä löytyy useita työpaikkoja, joissa ei ole kelpoisuusvaatimuksia mutta tosiasiallisesti et ole pääsemässä niihin töihin, kun poliisiaseman lupasihteeriksi hakee aina joku, joka on jo istunut poliisilla töissä lupasihteerinä aiemmin.

Eli kyllä opiskelu on mahdollista, kun huolella katsot haettavien työpaikkojen perään.

Yks hauska haku oli poliittisen puolueen EU-ryhmä ja veikkaan, että haku tyssäsi siihen, että mainitsin englannin kielen osaamisen olevan hyvää keskitasoa eli ylioppilaskokeen C. Tosiasiallisesti hakivat ja valitsivat varmasti sellaisen henkilön töihin, jolla englannin osaaminen on erinomaista eli E-L-tasoista.
Kannattaa muistaa, että sen itse hakemuksen lisäksi on tärkeää miten se itse hakemus on tehty.

Omallakin työmaalla oli keskustelua siitä, että osasta hakemuksista näkee suoraan, että se oli tehty vain ja ainoastaan koska on ollut pakko hakea jonnekin. Itsekin olen aikoinaan haastattelussa painottanut niitä asioita joiden takia ei tulisi valituksi, kuten "odotan opiskelupaikan varmistumista" ja tätä painotin ehkäpä enemmän kuin olisi ollut tarpeen.
 
Kannattaa muistaa, että sen itse hakemuksen lisäksi on tärkeää miten se itse hakemus on tehty.

Omallakin työmaalla oli keskustelua siitä, että osasta hakemuksista näkee suoraan, että se oli tehty vain ja ainoastaan koska on ollut pakko hakea jonnekin. Itsekin olen aikoinaan haastattelussa painottanut niitä asioita joiden takia ei tulisi valituksi, kuten "odotan opiskelupaikan varmistumista" ja tätä painotin ehkäpä enemmän kuin olisi ollut tarpeen.

Tämähän on varmaan ollut työnantajien unelma ja toivo että tulee satoja jos ei tuhansia hakemuksia, mitkä on täysin turhia - koska pakotettuja, kun ei kokemusta, koulutusta, osaamista, edes työkykyä yhtään mihinkään. Kunhan tuo siirtyy kunnille, niin saahan nähdä, tai no lähinnä kuvitella mikä on suunta.
 
Tämähän on varmaan ollut työnantajien unelma ja toivo että tulee satoja jos ei tuhansia hakemuksia, mitkä on täysin turhia - koska pakotettuja, kun ei kokemusta, koulutusta, osaamista, edes työkykyä yhtään mihinkään. Kunhan tuo siirtyy kunnille, niin saahan nähdä, tai no lähinnä kuvitella mikä on suunta.
Reilu vuosi sitten oli puhetta että pakkohakemukset poistuu tämän vuoden loppuun mennessä. En ole huomannut asiasta mitään uutisointia sen jälkeen.
 
Tämähän on varmaan ollut työnantajien unelma ja toivo että tulee satoja jos ei tuhansia hakemuksia, mitkä on täysin turhia - koska pakotettuja, kun ei kokemusta, koulutusta, osaamista, edes työkykyä yhtään mihinkään. Kunhan tuo siirtyy kunnille, niin saahan nähdä, tai no lähinnä kuvitella mikä on suunta.
Jep. Tässähän käy niin että entistä enemmän työpaikat menee "tiskin alta" suhteilla. Eli noi pakkohakemukset hankaloittaa oikeasti palkkaavia firmoja :( vaikka ajatus taustalla on ihan järkevä eli koitetaan aktivoida ihmisiä.
 
Työnhakupakko on floppi. Kannattaisi tarjota enemmän porkkanaa verohelpotuksin ym. Vuoden verovapaus pitkäaikaistyöttömälle kun löytää töitä tjms.
 
Työnhakupakko on floppi. Kannattaisi tarjota enemmän porkkanaa verohelpotuksin ym. Vuoden verovapaus pitkäaikaistyöttömälle kun löytää töitä tjms.
Eniten näkisin hyötyä toimilla, jotka luovat työpaikkoja. Varsinais-Suomen luvut 23.5k työtöntä, 2k avointa työpaikkaa. Ja tämä luku sisältää osa-aikaiset, puhelinmyynnit yms. Tuntuu että on suurempi todennäköisyys saada lottovoitto kuin vakituinen työpaikka.
 
Työnhakupakko on floppi. Kannattaisi tarjota enemmän porkkanaa verohelpotuksin ym. Vuoden verovapaus pitkäaikaistyöttömälle kun löytää töitä tjms.
Eiku kunnolla keppiä. Panta jalkaan 3kk työttömyyden jälkeen ja vain etukäteen ilmoitetun ja sovitun ohjelman kanssa poistuminen kotoa.
 
Eiku kunnolla keppiä. Panta jalkaan 3kk työttömyyden jälkeen ja vain etukäteen ilmoitetun ja sovitun ohjelman kanssa poistuminen kotoa.
Viimeks kun tarkistin niin asutaan länsimaassa, Suomessa. Ei Pohjois-Koreassa.
Mistä tää armoton viha oikein kumpuaa?
 
Eniten näkisin hyötyä toimilla, jotka luovat työpaikkoja. Varsinais-Suomen luvut 23.5k työtöntä, 2k avointa työpaikkaa. Ja tämä luku sisältää osa-aikaiset, puhelinmyynnit yms. Tuntuu että on suurempi todennäköisyys saada lottovoitto kuin vakituinen työpaikka.

Aika karut luvut Varsinais-Suomelle, koska perinteisesti rannikkoalueet eli Länsi- ja Etelä-Suomi ovat pärjänneet hyvin työllisyysasioissa. Tuossa tilanteessa voi kevyesti sanoa, että mitä ihmeen työpaikkoja, ei sellaisia ole avoimena.

Oletko kauankin etsinyt vakituista työpaikkaa? Oletko harkinnut työttömyysetuudella opiskelua kahden vuoden ajan, esim. Kandista maisteriin tai pääosan kolmevuotisesta ammattittutkinnosta?
 
Aika karut luvut Varsinais-Suomelle, koska perinteisesti rannikkoalueet eli Länsi- ja Etelä-Suomi ovat pärjänneet hyvin työllisyysasioissa. Tuossa tilanteessa voi kevyesti sanoa, että mitä ihmeen työpaikkoja, ei sellaisia ole avoimena.

Oletko kauankin etsinyt vakituista työpaikkaa? Oletko harkinnut työttömyysetuudella opiskelua kahden vuoden ajan, esim. Kandista maisteriin tai pääosan kolmevuotisesta ammattittutkinnosta?

Luvut on kyllä karut, ja tuon yllämainitun voi vissiin kertoa kahdella, eli puolisen miljoonaa työtöntä. Riippuen vähän kummalta korttipakalta kysytään.

Opiskelu työttömänäkin on tehty vaikeaksi. Google tarjoilee että ei voi tai sitten voi.


Eikä se tuokaan nyt niin yksiselitteistä vastausta anna, tapauskohtaisesti ja riippuen siitä mistä roikkuu.
 
Yhtenä ongelmana on varmaan sekin, että kaikenlainen matalan tuottavuuden työ johon pääsee ilman kovin ihmeellistä koulutusta tai kykyjä on ollut vähenemään päin. Kaikille ei sitten enää tässä nykyisessä yhteiskunnassa meinaa riittää töitä.

Eipä mikään työn määrän maksimointi ole kovin järkevä tavoite itsessään, mutta ei varmaan kuitenkaan ole yhteiskunnallisesta näkökulmasta kovin hyvä asia, että on koko ajan kasvava joukko puhtaasti tukien varassa eläviä ihmisiä joiden elämän koko ajan pienenevä joukko kustantaa veroilla.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Aika karut luvut Varsinais-Suomelle, koska perinteisesti rannikkoalueet eli Länsi- ja Etelä-Suomi ovat pärjänneet hyvin työllisyysasioissa. Tuossa tilanteessa voi kevyesti sanoa, että mitä ihmeen työpaikkoja, ei sellaisia ole avoimena.

Oletko kauankin etsinyt vakituista työpaikkaa? Oletko harkinnut työttömyysetuudella opiskelua kahden vuoden ajan, esim. Kandista maisteriin tai pääosan kolmevuotisesta ammattittutkinnosta?
Vuoden olin työttömänä, lähetettyjä räätälöityjä hakemuksia lähemmäs parisataa. Elokuussa sain pestin joka kestää ensi viikon loppuun. Uutta työtä ei ole löytynyt, eli turha paljoa kuvitella kulutuksen ja veroeurojen kasvattavan taloutta osaltani. :D

Itsellä opiskelut näyttöjä vaille valmiit, eli ihan heti en uudestaan ole lähdössä opiskelemaan. Eikä ole varaa tippua opintotuelle, aikuiskoulutustuella tuo vielä meni.
 
Yhtenä ongelmana on varmaan sekin, että kaikenlainen matalan tuottavuuden työ johon pääsee ilman kovin ihmeellistä koulutusta tai kykyjä on ollut vähenemään päin. Kaikille ei sitten enää tässä nykyisessä yhteiskunnassa meinaa riittää töitä.
Joten miksi hallitus on fiksautunut ideaan jotta tänne sitten pitäisi järjestää lisää näitä pomminvarmasti yleensä lukutaidottomia ei-missään-koulutettuja? Korjaamaan mitä ongelmaa?
 
Reilu vuosi sitten oli puhetta että pakkohakemukset poistuu tämän vuoden loppuun mennessä. En ole huomannut asiasta mitään uutisointia sen jälkeen.
Käsittääkseni hallitus lakkauttaakin työnhakupakon samalla kun TE-toimistotkin. Ne siirtyvät sen jälkeen kunnille, jotka päättävät ehdoista (työnhakuvelvollisuuksista yms.) -> Mission completed! (vaikka työnhakuvelvollisuus säilyisikin paikkakunnallasi)
 
Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
 
Käsittääkseni hallitus lakkauttaakin työnhakupakon samalla kun TE-toimistotkin. Ne siirtyvät sen jälkeen kunnille, jotka päättävät ehdoista (työnhakuvelvollisuuksista yms.) -> Mission completed! (vaikka työnhakuvelvollisuus säilyisikin paikkakunnallasi)
Näin ei ymmärtääkseni tapahdu (TE-toimisto):
"Syyskuussa 2024 astui voimaan merkittäviä muutoksia työttömyysturvaan ja työnhakuun liittyviin lakeihin. Muutosten tavoitteena on kannustaa nopeampaan työllistymiseen ja säästää julkisia menoja."
Mitä työnhakuvelvollisuus tarkoittaa käytännössä?
Asiakkaan työllistymissuunnitelmaan kirjataan kuukausittainen työnhakuvelvollisuus sekä haettavien työpaikkojen määrä. Lähtökohtaisesti asiakkaan on haettava neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Velvoitteeseen vaikuttaa asiakkaan henkilökohtainen työnhakutilanne ja asiakkaan oman alan ja alueen työmarkkinatilanne.
Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.
Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.
 
Työvoimaviranomaiset/TE-porukkahan roikuttaa listoilla kymmeniä tuhansia käytännössä työkyvyttömiä joita kukaan ei terveytensä vuoksi palkkaisi. Mutta joita valtio ei halua kelpuuttaa työkyvyttömyyseläkkeelle koska se maksaisi liikaa. Ja näitä ihmisiä on Paljon. Taskuarviolta vähintään 40-50.000?
Kela-lääkärin lausunnollahan likimain liikuntakyvytönhän saattaa muuttua hetkessä melkein maailmanluokan mäkihyppääjäksi, siis jos Kelan lääkärinlausuntoon on uskomista :coffee:
 
Viimeksi muokattu:
Näin ei ymmärtääkseni tapahdu (TE-toimisto):
"Syyskuussa 2024 astui voimaan merkittäviä muutoksia työttömyysturvaan ja työnhakuun liittyviin lakeihin. Muutosten tavoitteena on kannustaa nopeampaan työllistymiseen ja säästää julkisia menoja."
Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältö

"TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025 ja TE-toimistot lakkautetaan. TE-toimiston verkkosivut ovat toiminnassa 31.12.2024 asti."

Usein kysytyt kysymykset uudesta asiakaspalvelumallista - TE-palvelut

Lain muutos saattaa kumminkin jäädä väliaikaiseksi, kun TE-palvelut eivät muutaman viikon päästä enää ole valtion alainen.
 
Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältö

"TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025 ja TE-toimistot lakkautetaan. TE-toimiston verkkosivut ovat toiminnassa 31.12.2024 asti."

Usein kysytyt kysymykset uudesta asiakaspalvelumallista - TE-palvelut

Lain muutos saattaa kumminkin jäädä väliaikaiseksi, kun TE-palvelut eivät muutaman viikon päästä enää ole valtion alainen.
Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.
TE-toimistojen toiminta on ymmärtääkseni ollut erittäin huonoa, kun mittarina on ollut asiakkaiden työllistyminen. Nyt on uusi yritys ja toivottavasti kuntien toiminta on parempi kuin valtiojohtoisten TE-toimistojen.
 
Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.
TE-toimistojen toiminta on ymmärtääkseni ollut erittäin huonoa, kun mittarina on ollut asiakkaiden työllistyminen. Nyt on uusi yritys ja toivottavasti kuntien toiminta on parempi kuin valtiojohtoisten TE-toimistojen.
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
 
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
Oletat aika paljon, mutta olet väärässä. Lakimuutoksia tuli voimaan 1.9.2024 kuten yllä kerroin.
Tuolla kirjoitus asiasta, jos edellinen ei kelpaa:
 
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.

Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.

TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)

Samaa lakia ne noudattaa. Yhtä lailla nää pari vuotta olleet kuntakokeilut hoitaneet hommansa kuin te toimisto.

Ei tässä muutoksia tule mihinkään suuntaan. Sama porukka vain siirtyy sellaisenaan tekemään samaa hommaa eri organisaation alle. Vähän kuten hyvinvointialueiden kanssa.

Keväällä sitten alkaa yt kierros kun on niin kallista touhua ja valtio pessyt kätensä.
 
Keväällä sitten alkaa yt kierros kun on niin kallista touhua ja valtio pessyt kätensä.

Siis sanotko, että kuntien työllisyyspalveluissa alkaa yt-neuvottelut? Ainakaan Helsingin kaupungilla ei alkane, koska kaupungin periaatteena on pitää henkilöstö kiinni palkkalistoilla, eli jos työpaikka menee alta niin kaupunki pyrkii aina työllistämään sinut toiseen työhön kaupungilla.

Eli Helsingin kaupungin toimintaperiaatteen valossa kaupunki tuskin aloittaa yt-neuvotteluita, koska merkittäviä säästöjä ei saada aikaan tämän toimintaperiaatteen vuoksi kaupungin palkkamenoista.
 
Ei tässä muutoksia tule mihinkään suuntaan. Sama porukka vain siirtyy sellaisenaan tekemään samaa hommaa eri organisaation alle. Vähän kuten hyvinvointialueiden kanssa.
"hyvinvointialueiden" köhköh, parempi termi moisille olisi nykyisin PahoinvointiAlue. Jotka keskittyvät nykyisin lähinnä johtoportaidensa tolkuttomien palkkojen ja tulospalkkioiden "kehitykseen". Mahdolliset "asiakkaat" ovat johdolle vain ikävä hidaste joka jarruttaa johtoportaan tulospalkkioiden positiivista tuloskehitystä.
Pahoinvointialueiden johtohan tienaa enemmän kuin ministerit, oikea termi moisille tuloille olisi "Verirahat". Kaikki hoitojonoihin kuolleet ovat johdolle vain €uroja lisää tulospalkkioihin. Ja he tietävät sen mutta eivät välitä.
 
Siis sanotko, että kuntien työllisyyspalveluissa alkaa yt-neuvottelut? Ainakaan Helsingin kaupungilla ei alkane, koska kaupungin periaatteena on pitää henkilöstö kiinni palkkalistoilla, eli jos työpaikka menee alta niin kaupunki pyrkii aina työllistämään sinut toiseen työhön kaupungilla.

Eli Helsingin kaupungin toimintaperiaatteen valossa kaupunki tuskin aloittaa yt-neuvotteluita, koska merkittäviä säästöjä ei saada aikaan tämän toimintaperiaatteen vuoksi kaupungin palkkamenoista.

Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
 
Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.

Just olin tulossa kommentoimaan suunnilleen samoilla sanoilla. Pikkukunnilla (alueilla) muutenkin tiukkaa ylimitoitetun vähän kaiken kanssa, niin jää todellakin nähtäväksi mitä tulee tapahtumaan. Kun pitäisi keksiä palkat näille kohta entisille työkkärin akoille. Samalla kun ei edes perusasioita voida hoitaa.
 
Just olin tulossa kommentoimaan suunnilleen samoilla sanoilla. Pikkukunnilla (alueilla) muutenkin tiukkaa ylimitoitetun vähän kaiken kanssa, niin jää todellakin nähtäväksi mitä tulee tapahtumaan. Kun pitäisi keksiä palkat näille kohta entisille työkkärin akoille. Samalla kun ei edes perusasioita voida hoitaa.

Tässä vuoden takaista Vantaan pohdintaa. Pelkästään kelan maksu 28Me -> 42Me.
 
Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.

Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.

TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
Siirtyvät virkamieslain mukaisesti (TEM):
Siirtyykö TE-toimistojen henkilöstö kuntien palvelukseen?
Kun TE-palvelut siirtyvät kuntiin, myös TE-toimistojen henkilöstö siirtyy valtiolta kuntien palvelukseen. Henkilöstön siirtymisessä kuntiin noudatetaan virkamieslain mukaisesti liikkeenluovutusta koskevia periaatteita. Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen yhteydessä uuden työnantajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä ja säilyttää siirtymähetkellä voimassa olevat palvelussuhteeseensa liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä.

Tunnen yhden ihmisen, joka on nykyisessä TE-toimistossa määräaikaisena vuoden loppuun. Tällaisten kohtalo on auki.
 
Kovasti uudistuksia kaipaisi koko TE touhu. Itsehän olen usean vuoden jo ollut sitä mieltä, että TE-asiantuntijan (tai mitä ne missäkin on) hommat pitäisi lopettaa koska ne on turhia.

Käytännössä siis siksi, kun ihminen asioi maksajan kanssa, niin miksi siellä pitää olla kolmas osapuoli, joka tutkii ne työvoimapoliittiset edellytykset maksamiselle. Tämä pitäisi olla suoraan
maksajien homma, jolloin ne hokaisivat että eihän tässä ole mitään järkeä, jolloin sitten voisi olla hyvä mahdollisuus uudistuksiin. Tästä on kyllä pitkään puhuttu jos siirtyisi maksajalle suoraan.

Myös valtaosa asiantuntijan hommista on vain tiukan ohjeistuksen seuraamista. Tässä olisi ihan hyvä sauma automatisoida homma, jotta olisi tasapuolista. Kinkkisimmät tapaukset sitten ihan
ihmisen kautta menisi.

TE-virkailijallehan ei mitään koulutusta ole. Se on tuurista kiinni hoitaako työttömän asioita yliopistokoulutettu vai joku entinen siivooja. Tästä johtuu että yllättävän moni "asiantuntija" on aivan
pihalla. Vielä enemmän pihalla olisi jos ei olisi niitä tiukkoja ohjeita, mitä seuraa. Yleinen vitsihän sekin että TE-virkailija ei pysty paskalla käymään mikäli siihen ei ole kolmesivuista ohjetta, miten
siellä WC:ssä tulee toimia + lisäliite erityistapauksia varten.

Ja mitä noihin kustannuksiin tulee vielä, niin palkkaerot mm. tulee hiertämään paljon ja muut etuudet. Eli jos vaikka on ollut valtiolla hommissa, niin palkkasi on se ja se ja lisiin on vaikuttanut about
kaikki työkokemus. Kunnan puolella taas on vähän eri juttu mitä sinne lasketaan ja peruspalkkakin voi olla pienempi. Tämähän näkyi vaikkapa kuntakokeilujen puolella, missä oli sekä valtion että kunnan
palkkalistoilla olevia. Riippuen vaikka kummalla puolella aloitti uudessa samassa tehtävässä, voi palkassa olla isokin ero.

Virkalijalla ei juurikaan mitään vastuuta mistään. Eli jos virkailija tyhmyyttään/laiskuuttaan/huolimattomuuttaan vaikka saa aikaan sen että asiakkaalta peritään työttömyysetuudet vaikka vuoden ajalta,
niin se käännetään asiakkaan viaksi tavalla tahi toisella ja ainoa kärsijä on se asiakas itse.

EDIT: Onhan näitä vaikka mitä vielä lisää. Itsellä aika läheinen kokemus taustalla pitkältä ajalta tuossa touhussa sivustaseuraajana ja itse tehden.
 
Työllisyysalueuudistus tulee sotkemaan kaikkea vielä ainakin pari vuotta.
Tosin tästä ei vieläkään juuri uutisoida koskei muutos koske YLEn toimittajia.
300.000 työttömän asiathan ovat kertaheitolla siirtymässä Kunnille mutta moisen siirtymän tietojärjestelmät ovat edelleen täysin vaiheessa! Ainoa uutinen jonka aiheesta löysin on maksumuurin takana;
(jos jollain on tunnukset niin saa laittaa sisällön)
Julkishallinnon toimintaa aikanaan nähneenä asiat tuskin järjestyvät em. uutisen toiveikkaan "Pitkälle kevääseen" aikana. Jos saavat pakkansa kasaan kevääksi 2026 - sekin olisi jonkinlainen ihme.
 
Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.

Muistaakseni melkein kaikkiin olen hakenut työpaikkailmoituksen perusteella. Isoin osa on toki ollut ihan perus duunarihommaa. Halusin vain tuoda esille vastaesimerkin, eli kannattaa niitä työpaikkailmoituksiakin katsella ja laitella hakemuksia. Periksi on turha antaa, kun ei töihin hakemalla häviä kuin mitättömän pienen vaivan. Toki täytyy myöntää, että vastineeksi olen melkoisen pihalla siitä, miten suhteilla saadaan töitä.
 
Kuinkahan paljon palveluissa on eroja kuntien välillä? Voi olla että kunnat joissa on paljon vähemmän varaa järjestää mitään joutuvat maksamaan enemmän sakkoja.


Eipä sillä väliä kun sakot poistuvat vain jos ihminen työllistyy tai aloittaa opiskelut. Yrityksiä ei juurikaan työttömät kiinnosta, ja kun palkkatukikin
heikentynyt, niin vielä vähemmän. Paikalliselta yrittäjien yhdistyksen pj:ltä joskus kysyin jossain että palkataanko mieluummin työssä oleva kuin työtön,
niin ensiksi mainittu.

Saa nähdä mitä työvoimapoliittisille koulutuksille tapahtuu, kun kunnathan nekin ostavat jatkossa. Eiköhän niidenkin määrä laske.

Toinen vaihtoehtohan on se, kun työttömyysetuus on lähinnä etuoikeus kaikille, haki töitä tai ei. Eli kylmästi vain rahat katki jos ei oikeasti hae töitä.
Mutta sitten alkaa se rumba, että kela esimerkiksi käskee hakemaan kokoaikatyötä kun se on ensisijainen etuus ja sitten asiakas ilmoittaakin että hakee
töitä kunnes taas palataan alkupisteeseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 748
Viestejä
4 564 419
Jäsenet
75 015
Uusin jäsen
Eepe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom