- Liittynyt
- 08.04.2022
- Viestejä
- 1 907
Hyvä kysymys...Joten miksi hallitus on fiksautunut ideaan jotta tänne sitten pitäisi järjestää lisää näitä pomminvarmasti yleensä lukutaidottomia ei-missään-koulutettuja? Korjaamaan mitä ongelmaa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Hyvä kysymys...Joten miksi hallitus on fiksautunut ideaan jotta tänne sitten pitäisi järjestää lisää näitä pomminvarmasti yleensä lukutaidottomia ei-missään-koulutettuja? Korjaamaan mitä ongelmaa?
Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältöNäin ei ymmärtääkseni tapahdu (TE-toimisto):
"Syyskuussa 2024 astui voimaan merkittäviä muutoksia työttömyysturvaan ja työnhakuun liittyviin lakeihin. Muutosten tavoitteena on kannustaa nopeampaan työllistymiseen ja säästää julkisia menoja."
Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.Syyskuussa astui merkittäviä muutoksia (supistuksia) sosiaaliturvaan. Voisin epäillä merkittävimmän muutoksen työnhakuun liittyviin lakeihin olevan virkkeen "Osa tapaamisista voidaan hankkia myös ostopalveluna yksityiseltä palveluntuottajalta" sisältö
"TE-palvelut siirtyvät kuntiin 1.1.2025 ja TE-toimistot lakkautetaan. TE-toimiston verkkosivut ovat toiminnassa 31.12.2024 asti."
Usein kysytyt kysymykset uudesta asiakaspalvelumallista - TE-palvelut
Lain muutos saattaa kumminkin jäädä väliaikaiseksi, kun TE-palvelut eivät muutaman viikon päästä enää ole valtion alainen.
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.Luuletko aivan oikeasti, että kunnat alkavat tietoisesti rikkoa uutta lakia? On kyllä vaikeaa uskoa.
TE-toimistojen toiminta on ymmärtääkseni ollut erittäin huonoa, kun mittarina on ollut asiakkaiden työllistyminen. Nyt on uusi yritys ja toivottavasti kuntien toiminta on parempi kuin valtiojohtoisten TE-toimistojen.
Oletat aika paljon, mutta olet väärässä. Lakimuutoksia tuli voimaan 1.9.2024 kuten yllä kerroin.Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.
Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.
TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
Oletan siis, että kun valtion alaisella TE-toimistolla on esim. työnhakuvelvoite, tulee sen perustua olemassaolevaan lakiin.
Oletan myös, että kun valtion alainen TE-toimisto lakkautetaan ja TE-palvelut siirtyvät kunnille, ei aiemmin olemmassaollut laki enää päde.
TE-palvelut kunnissa järkkäisivät itse omanlaisensa (joita oletan jonkinlaiset lait velvoittavan, mutteivät ne sanelisi esim. montako työhakemusta on lähetettävä jne.)
Keväällä sitten alkaa yt kierros kun on niin kallista touhua ja valtio pessyt kätensä.
"hyvinvointialueiden" köhköh, parempi termi moisille olisi nykyisin PahoinvointiAlue. Jotka keskittyvät nykyisin lähinnä johtoportaidensa tolkuttomien palkkojen ja tulospalkkioiden "kehitykseen". Mahdolliset "asiakkaat" ovat johdolle vain ikävä hidaste joka jarruttaa johtoportaan tulospalkkioiden positiivista tuloskehitystä.Ei tässä muutoksia tule mihinkään suuntaan. Sama porukka vain siirtyy sellaisenaan tekemään samaa hommaa eri organisaation alle. Vähän kuten hyvinvointialueiden kanssa.
Siis sanotko, että kuntien työllisyyspalveluissa alkaa yt-neuvottelut? Ainakaan Helsingin kaupungilla ei alkane, koska kaupungin periaatteena on pitää henkilöstö kiinni palkkalistoilla, eli jos työpaikka menee alta niin kaupunki pyrkii aina työllistämään sinut toiseen työhön kaupungilla.
Eli Helsingin kaupungin toimintaperiaatteen valossa kaupunki tuskin aloittaa yt-neuvotteluita, koska merkittäviä säästöjä ei saada aikaan tämän toimintaperiaatteen vuoksi kaupungin palkkamenoista.
Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.
Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.
TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
Just olin tulossa kommentoimaan suunnilleen samoilla sanoilla. Pikkukunnilla (alueilla) muutenkin tiukkaa ylimitoitetun vähän kaiken kanssa, niin jää todellakin nähtäväksi mitä tulee tapahtumaan. Kun pitäisi keksiä palkat näille kohta entisille työkkärin akoille. Samalla kun ei edes perusasioita voida hoitaa.
Siirtyvät virkamieslain mukaisesti (TEM):Joo, Helsinki on omansa. Justhan niillä oli paljon paikkoja auki kesän lopulla.
Paljon on kuntia, missä on tosi heikko tilanne muutenkin. Valtionosuudet on tippunut kuin lehmän häntä koko ajan, sakkolistauudistus tulee vuoden alusta eli ei riitä tempputyöllistämiset (kuntouttavat ja työkokeilut), palkkatuet kunnille loppuvat,
ostopalveluista koitetaan karsia ja varmaan ei-lakisääteiset toiminnat säätölistalla ekana.
TE-toimistota siirtyvillä on jonkin aikaa jonkinlainen palkkasuoja ja sitten kyllä alkaa rytisemään aivan varmasti.
Siirtyykö TE-toimistojen henkilöstö kuntien palvelukseen?
Kun TE-palvelut siirtyvät kuntiin, myös TE-toimistojen henkilöstö siirtyy valtiolta kuntien palvelukseen. Henkilöstön siirtymisessä kuntiin noudatetaan virkamieslain mukaisesti liikkeenluovutusta koskevia periaatteita. Henkilöstö siirtyy liikkeenluovutuksen yhteydessä uuden työnantajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä ja säilyttää siirtymähetkellä voimassa olevat palvelussuhteeseensa liittyvät oikeudet ja velvollisuudet. Uudistuksella ei tavoitella henkilöstövähennyksiä.
Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Kuinkahan paljon palveluissa on eroja kuntien välillä? Voi olla että kunnat joissa on paljon vähemmän varaa järjestää mitään joutuvat maksamaan enemmän sakkoja.
![]()
TE-toimistot lakkautetaan – näin historiallinen jättiuudistus vaikuttaa työttömään
TE-toimistojen sijaan sekä henkilö- että yritysasiakkaat ottavat jatkossa yhteyttä omaan kotikuntaansa.www.mtvuutiset.fi
Muistelen nähneeni jonkun tilaston suomesta, että noin 80 % paikoista menee suhteiden kautta, ja tästä on jo 4-5 vuotta eli voi olla kasvanutkin.Käytännössä 90-95% työpaikoista löytyy jonkinlaisilla suhteilla. Ainakin sen perusteella jotta olen itse ollut työmarkkinoilla liki 40v. Näkemäni perusteella homma on siirtynyt aina vain enemmän suhde-pohjaiseksi jo arvaisinko viimeistään 2005-10 lähtien? Riippunee alasta.
Sehän riippuu siitä, että laskeeko suhteiden "kertaantumisvaikutuksen" mukaan.Varmaan näinkin. Mutta justiinsa katselin, että olen vuodesta 2008 lähtien ollut 9 työpaikassa töissä. Seitsemään ei ole ollut henkilökohtaisia suhteita, kahteen tavallaan oli kun olin opiskellut näillä työmailla. Sitten tietysti on näitä että on päässyt uudestaan samaan firmaan vaikka kesätöihin, kun on ekalla kertaa jättänyt hyvän kuvan, mutta tämmöisiä uusintoja en ole laskenut mukaan.
Muistaakseni melkein kaikkiin olen hakenut työpaikkailmoituksen perusteella. Isoin osa on toki ollut ihan perus duunarihommaa. Halusin vain tuoda esille vastaesimerkin, eli kannattaa niitä työpaikkailmoituksiakin katsella ja laitella hakemuksia. Periksi on turha antaa, kun ei töihin hakemalla häviä kuin mitättömän pienen vaivan. Toki täytyy myöntää, että vastineeksi olen melkoisen pihalla siitä, miten suhteilla saadaan töitä.
Varmaan suurin osa suomalaisista osaa nimetä molemmasta päästä esimerkkejä. Turha tuosta on kuitenkaan internetissä itkeä, varmaan 100 vuoden päästä edelleen sama homma. Pääasia että kehittää itseään ja laittaa itsensä mukaan työmarkkinoille, ne on ainoat asiat mihin voi itse vaikuttaa. Maapallo ei ole kenellekään työpaikkaa velkaa, eikä työhön pääsemättömyyttä kannata ottaa henkilökohtaisesti.Tietenkin vähän ääriesimerkkejä, mutta käytännössä varmasti moni lahjakas jää ilman mahdollisuutta ja jopa syrjäytyy, samalla kun alkoholistisekopäät saa tilaisuuden toisensa jälkeen, vain koska on suhteita suvussa.
Suomi on lamassa koska syyt. Voihan tuo onni silti potkaista, jos hakee töitä (IMO tuurilla on vähintäänkin kohtalainen osuus töiden saamisessa). Jos ei mitään hae, niin onnettaren on mahdotonta auttaa. Sori jos toistelen latteuksia, mutta: "Success occurs when opportunity meets preparation".Nyt työmarkkinat näyttää vielä huonommalta kuin 10v sitten
Itse en taas päässyt amiksen jälkeen töihin vaikka oli koko koulun parhaat paperit(joilla pyyhkiä persettä) ilman kokemusta, harjoittelupaikka oli konkurssissa, hain amk:hon joka piti lopulta jättää kesken kun jäi puuttumaan lopputyö+harjoittelupaikka, kun harjoitteluun ei päässyt edes palkatta puutteellisen kokemuksen vuoksi.
En edes tajua mikä tässä uudistuksessa on ideana. Siis eihän tuosta ole mitään hyötyä, että työntekijät vain siirtyvät kunnille. Ihan ihme touhua ja tuon tulisi tuoda jotenkin mystisesti suomeen 7000-10 000 uutta työllistä.Kävin tuossa moikkaamassa edellisen duunin kollegoja ja haukkuivat täysin lyttyyn tämän TE-uudistuksen mikä tuli tässä vuoden vaihteessa. Samat henkilöt, samat esihenkilöt ja iso kasa alaisia vain siirtyi organisaatiosta toiseen, eli mikään ei käytännössä muutu. YT:t alkoivat jo jotta saadaan väliesihenkilöille hyvät paikat. Yritykset kiukkuisia kun palkkatukimaksatukset vähän jäissä, ja jotain muutakin jonossa syyskuusta lähtien. Pääosin vittuunutta porukkaa.
Tästä sitten hyvä ponnistaa työllisyys kasvuun!
Se on juuri tuo esteiden tarkistus ja mahdollisten karenssien lätkiminen.Itse sain työkkäriltä kuun alussa puhelun, jossa tarkistettiin ettei esteitä tuen maksamiselle ole. .. Kovin ihmettelen, mikä on työkkärin tehtävä nykyään, kun maksut voisi suurimmalta osalta automatisoida.
Periaatteessa ymmärrän muutoksen taustalla olevan idean, eli kunnissa on parempi tieto millaisia yrityksiä ja millaista työvoimaa juuri siihen kuntaan tarvitaan. Valitettavasti vain tätä tietoa ei hyödynnetä, ainakin oman kokemuksen mukaan, vaan sama työkkärin hyödyttömyys jatkuu.
En edes tajua mikä tässä uudistuksessa on ideana. Siis eihän tuosta ole mitään hyötyä, että työntekijät vain siirtyvät kunnille. Ihan ihme touhua ja tuon tulisi tuoda jotenkin mystisesti suomeen 7000-10 000 uutta työllistä.
Eipä sieltä taida mitään tulla. Itsekkin, kun jäin kerran työttömäksi ja marssin työkkäriin, ni ne ohjas vaan johonkin koneelle, jossa oli mol.fi auki. Saman asian olisin voinut tehdä kotonakin. Siel voi kuitenkin olla jotain lomakkeita, tai jotain, joita pitäis tajuta täyttää. Ite sit myöhemmin hain yhdelle kurssille ja pääsin ja työllistyin sitä kautta uudestaan.[...] reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?
Jäin tammi-helmikuun vaihteessa työttömäksi. Ilmoittauduin hyvissä ajoin työnhakijaksi, ja työllisyysalueelta meni ripeäati lausunto maksajataholle.
Siihen se sitten jäikin, reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?
Työkkäreiden tädeillä ollut työsopimukset vuoden vaihteeseen, eli moni pudonnut pois ts. ovat nyt itse niitä työnhakijoita. Ei siis kaikilla vaan osalla. Jäljellä olevat ylityöllistettyjä ja kiireitä riittää enempi kun ehtii hoitaa. Näin mitä lukenut ja kuullut. Olet nyt jonossa ja kyllä ne sieltä ottaa yhteyttä joskus jollain tavalla. Muuta ei sitten olekaan luvassa, haet työpaikkoja mitä ei ole sen määrätyn määrän mitä keksivät, kai menee vähän alueittain. Eli odottele rauhassa.
![]()
Uusien ”työkkäreiden” rahat loppuivat jo nyt – uusia tukia ei voi välttämättä myöntää
Muutos työvoimapalvelujen siirtämisestä kuntien työllisyysalueiden hoidettavaksi ei ole sujunut kaikilta osin hyvin. Monella alueella palkkatukivarat on sidottu jo viime vuonna.yle.fi
Palkkatukitöitä ei ole luvassa koska rahat oli ja meni jo. Loppuviimein sitten kuntouttavaa ja muuta orjatyötä taksvärkkinä tulevaisuudessa. Jos edes sellaisia paikkoja on enää kohta olemassa, kun säätiöt ja yhdistykset ovat saman ongelman edessä, eli rahaa ei ole eikä tule.
Jäin tammi-helmikuun vaihteessa työttömäksi. Ilmoittauduin hyvissä ajoin työnhakijaksi, ja työllisyysalueelta meni ripeäati lausunto maksajataholle.
Siihen se sitten jäikin, reilu 6 viikkoa myöhemmin odottelen edelleen jotain kontaktia ja velvoitteita. Olenko pudonnut listoilta jonnekin kaninkoloon, vai tätäkö tämä uudistus tarkoitti?
Pitäiskö työttömiä palkata työvoimatoimistoon jos 1) siellä on kovasti duunia mutta 2) ei työntekijöitä?Koko systeemi on ihan sekaisin uudistuksen jäljiltä. Monella alueella ei vaan ole resursseja hoitaa niille annettuja tehtäviä ja samaan aikaan on olleet menossa YT-neuvottelut. Kyllä sieltä luultavasti joku lopulta ottaa yhteyttä.
Pitäiskö työttömiä palkata työvoimatoimistoon jos 1) siellä on kovasti duunia mutta 2) ei työntekijöitä?
Vieläpä kun saisivat samalla iskettyä kaksi kärpästä eli 3) tekisivät omaa työtään ja 4) vähentäisivät jatkossa omaa työtään jokaisen työttömän kohdalla.
...vai onko vaan helpompi ja selkeämpi että työttömät on kotona pyörittelemässä peukaloita ja maksetaan se mitä maksetaan sinne![]()
Hesarissa ol kirjoitus asiasta. Muutos valtiolta kunnille on pahasti kesken.
Sanna Marinin hallitus aloitti muutoksen:![]()
Työttömyys | Kuukauden vanha uudistus ajaa asiantuntijat piippuun – ”Olen niin kuormittunut, etten osaa ajatella”
Valtion te-toimistot lakkautettiin vuodenvaihteessa ja vastuu julkisten työvoimapalvelujen järjestämisestä siirrettiin kunnille. Se ei ole sujunut.www.hs.fi
"Alkuvuodesta voimaan astunut työvoimapalveluiden muutos on historiallisen suuri. Sen myötä Suomeen syntyi 45 kuntien muodostamaa työllisyysaluetta. Samalla noin 4 400 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyi liikkeenluovutuksella valtiolta kunnille tai kuntayhtymille.
Valmistelu työvoimapalveluiden siirrosta valtiolta kunnille aloitettiin Sanna Marinin hallituksen aikaan. Marinin hallitus perusteli siirtoa työllisyyden kohentamisella."
Samanlaista demarisuorittamista kuin Krista Kiurun hoitajamitoitus.
Tehdään päätös muutoksesta ja jätetään sen toteutus ja maksut seuraavalle hallitukselle.
Eli tämäkin on Kokoomuksen syy vai mitä haluat sanoa?Tosin tuon siirron puolesta äänesti myös Kokoomus kokonaisuudessaan. Samoin kuin muut puolueet, paitsi ps ja VKK. Eli sille oli siis vankka tuki myös suurelta osalta oppositiota.
.
Eli tämäkin on Kokoomuksen syy vai mitä haluat sanoa?
Kyllä tästä on SDP pääministeripuolueena ensisijaisesti vastuussa.
Huhtikuussa tulee uudet palkkatuet Kelalle, kuulin myös, että palkkatukea annetaan Kelalle neljännesvuosittain.
Se on nykyään ainoa tapa miten töihin voisi ehkä päästä, olisipa ollut palkkatuki jo 30 vuotta sitten, niin ei olisi tarvinnut näin kauaa odottaa.
Se ei silti kaikkien kohdalla enää oikein onnistu, ovat olleet koko elämän työttömänä ja se on jo liian myöhäistä.
Ristiriitaistahan tässä on lisäksi se, että monet työnantajat kovasti tahtovat aina töihin, mutta koskaan ei ole voinut mennä, koska siihen pitäisi saada esim. palkkatuki.
Huhtikuussa tulee uudet palkkatuet Kelalle, kuulin myös, että palkkatukea annetaan Kelalle neljännesvuosittain.
Se on nykyään ainoa tapa miten töihin voisi ehkä päästä, olisipa ollut palkkatuki jo 30 vuotta sitten, niin ei olisi tarvinnut näin kauaa odottaa.
Se ei silti kaikkien kohdalla enää oikein onnistu, ovat olleet koko elämän työttömänä ja se on jo liian myöhäistä.
Ristiriitaistahan tässä on lisäksi se, että monet työnantajat kovasti tahtovat aina töihin, mutta koskaan ei ole voinut mennä, koska siihen pitäisi saada esim. palkkatuki.
Se vain, että kohta ei ole enää lähellä paikkoja mihin hakeakaan ja muuttaminen lyhyen nykyajan 1vk-1kk työn perässä ei kovin houkuta. Aina voi silti odotella uusien työpaikkojen ilmestymistä ja jatkaa piilotyöpaikkojen etsintää.
Hallitus valmistelee uusia tiukennuksia työttömien työnhakijoiden rangaistuksiin. Rangaistukset seuraisivat, mikäli työnhakija ei noudata hänelle annettuja velvoitteita työnhaussa.
Ylen näkemän asiakirjan mukaan työllisyyden edistämisen ministerityöryhmä on esittänyt, että hallitus alkaa valmistella uusia työttömyysturvaseuraamuksia.
Hallituksen kaavailemia muutoksia ei ole aiemmin linjattu hallitusohjelmassa.
Toisesta rikkeestä joko kuusi tai 12 viikkoa ilman etuutta
Hallituksen piirissä on esitelty erilaisia malleja karenssien eli rangaistusten kiristämisestä. Ensimmäisessä mallissa yhdestä laiminlyönnistä seuraa yhden viikon karenssi eli työttömyysturvan menettäminen.
Toisesta rikkeestä seuraisi joko kuuden tai 12 viikon työssäolovelvoite.
Työssäolovelvoite tarkoittaa työttömyysturvan menettämistä toistaiseksi. Etuusoikeus palautuu, kun henkilö on esimerkiksi osallistunut tiettyihin palveluihin tai ollut työssä vähintään 12 viikkoa.
Hallituksen alustavien arvioiden mukaan mallin työllisyysvaikutus olisi noin 700 työllistä. Vaikutus julkiseen talouteen tulisi kahta kautta. Valtio säästäisi etuusmenoissa 14,3 miljoonaa euroa. Lisääntynyt työllisyys puolestaan tuottaisin julkisen talouden kassaan alustavan arvion mukaan 16,8 miljoonaa euroa.
Hallituksen omassa valmistelussa myönnetään, että vaikutusarvioihin liittyy merkittäviä varaumia ja epävarmuuksia.
Nykyiset rangaistukset ovat lievempiä
Alustavien keskustelujen mukaan rangaistuksia seuraisi samanlaisista laiminlyönneistä kuin nykyään. Mikäli hallitus tekee asiasta esityksen, lausuntokierroksella kuitenkin kysyttäisiin, onko tarvetta määritellä uusia kriteerejä työnhaun laiminlyönneille.
Hallituksen valmistelussa mukana on kaksi muuta mallia, joissa rangaistukset laiminlyönneistä seuraisivat kolmessa eri vaiheessa. Toisessa mallissa ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraisi viikon karenssi, toisesta kuuden viikon karenssi ja kolmannesta joko kuuden tai 12 viikon työssäolovelvoite.
Kolmannessa mallissa puolestaan rangaistukset olisivat tiukempia kuin toisessa mallissa. Ensimmäisestä laiminlyönnistä seuraisi kolmen viikon karenssi, toisesta 12 viikon karenssi ja kolmannesta kuuden tai 12 viikon työssäolovelvoite.
Nykyiset rangaistukset ovat kevyemmät kuin ehdotetuissa malleissa. Ensimmäisestä laiminlyönnistä ei seuraa nykyisten sääntöjen perusteella seuraamuksia. Toisesta laiminlyönnistä tulee seitsemän päivän karenssi ja kolmannesta puolestaan koituu 14 päivän korvaukseton määräaika. Neljännestä laiminlyönnistä puolestaan seuraa 12 viikon työssäolovelvoite.
Rangaistuksia kevennettiin Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikana, jolloin työttömien velvoitteita hakea töitä puolestaan lisättiin.
Lain olisi tarkoitus lähteä lausuntokierrokselle huhtikuun lopussa. Eduskunnalle se olisi tarkoitus antaa syyskuussa 2025. Muutokset puolestaan astuisivat voimaan vuoden 2026 alussa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.