Tarinatuokio jatkuu. Näitä huonoja kokemuksia on mulla myös lisää, koska on tullut tosiaan työkkärin kanssa leikittyä jo useita vuosia. Kyseltiin miten päädyin käymään usean AMK-tutkinnon. Syy on helppo, eka tutkinto suoritettiin lähinnä siitä ilosta kun korkeakouluun pääsi. Olen ensimmäinen suvustani jolla edes on korkeakoulututkinto, eli elintasoloikka vai mikäs se nyt on mitä tässä siis tein, tai yritin epätoivoisesti tehdä. En vielä tiennyt mitä teen isona ja sellasta, mutta kunnialla suoritin tutkinnon loppuun, sekä pystyin suuntautumaan opintojen sisällä asioihin jotka kiinnostivat. Silloin ei ollut vielä yksi korkeakoulututkinto per nuppi lakeja niin kuin taitaa nykyisin olla. Työhaastiksissa sitten todettiin että ei nyt ole vielä vähintään 5v kokemusta niin emme palkkaa, hain lukuisia paikkoja ja haastatteluja oli pääkaupunkiseutua myöten. Eikun takasin miettimään miten työllistyä. Syntyi idea lähteä uudelleen opiskelemaan AMK ja eikun hakuja sisään. Tällä kertaa hain haastetta, kuitenkin ekan tutkinnon juttuja sivuten osittain, ettei ihan uusi ala ole, mielenkiinnon kohteita seuraten, joten hain linjoille joille valitaan noin 40 oppilasta vuodessa ja hakijoita on 500-1000 karkeasti ottaen. Yllärinä pääsin erääseen tällaiseen, hakijoita oli sinä vuonna ~540 ja pääsykokeissa päädyin sijalle 38. Tuon tutkinnon aikana sitten tuli vedettyä lähes burn-out meiningillä opiskelua ja töitä (oma yritys), silleen että ysiltä illalla tulet kotiin, kaadut sänkyyn ja kuudelta sitten takas sorvin ääreen. Ajattelin että ei jää ainakaan siitä kiinni että ei olisi työkokemusta ja arvosanatkin oli priimaa, keskiarvo 4,4/5. Asian laita oli kuitenkin se että edelleenkään ei työtä tullut. Oman yrityksen lopetin opintojen loppuvaiheessa, koska muun johtoryhmän motivaatiot olivat jo muualla, ja näin että laskusuhdannetta on tulossa (tuli COVID sitten noin 6kk yrityksen lopetuksen jälkeen, mikä olisi kyllä yrityksen tappanut regardless). Tässä väliajalla aina työkkäri kävi sotkemassa pakkaa esimerkiksi katkomalla rahoituksen kesken opintojen tai osoitti mulle duunia josta ei ole kokemusta. Oman mausteensa asiaan toi myös Kela josta toimeentulotukea kysyessäni sanottiin että jos taloudelliset asiat painaa niin hae sairauspäivärahaa. Kerroin siis Kelassa että lievästi on stressiä, kun ei rahaa tule mistään ja laskuja pitäisi maksaa. Kivahan sitä on hakea sairauspäivärahaa ilman mitään terveydellisiä ongelmia (vaatii lääkärintodistuksen että saa). Työkkärin kanssa kun en osannut sanoa alkuun ei niin jouduin aina johonkin työkokeiluun, luvattiin työkkärin päässä että 3kk palkaton muuttuu työksi jos olet oikeasti hyvä tekijä, mutta yleensä työnantaja sanoi jo suoraan heti sopparin kirjoituksen jälkeen että me ei palkata muuten ketään, vaan käytetään tätä ilmaista reserviä jonka saa kolmeksi kuukaudeksi. Parhaissa paikoissa sanottiin jopa että ei ole väliä edes miten teen työni, kopioi vaikka netistä jos et osaa. Tuo kopioi netistä on koominen, olisi aika moneen tekijänoikeusrikokseen syyllistynyt jos olisi ohjeita noudattanut ja hyvin yllättäen olisin työntekijänä vastuun kantanut, vaikka työnantaja olikin ehdotuksen takana. Valitettavasti osasin hommat, mutta kun tämä palkaton työharjoittelu/kokeilu on luotu ja siinä on sudenkuoppa että sitä voidaan käyttää loputtomasti, se on iso ongelma. Tällä hetkellä olen palkkatuetussa työssä eli jopa saan lähes normaalin kuukausipalkan. Ainut vain että ensinnäkin: palkkatuki on tarkoitettu ensisijaisesti siihen että työllistyt alalle jonka osaaja olet ja noina x määränä kuukausia todistat olevasi hyvä työntekijä joka sitten johtaa palkkaukseen. Minun kohdallani tämä ei ihan toteudu kun työskentelen palkkatuella alalla josta mulla ei ole havaintoa, eikä koulutusta, vain harrastelija alan suhteen, mutta palkka on kiva saada kuukausittain tilille. Taas siis työkkärin kautta pääsin kauemmaksi tavoitteesta työllistyä, koska nyt sitten oman alan tyyppejä hämmentää että miksi sä olet viimeisimpänä työskennellyt ihan toisella alalla kuin mitä sun koulutus on. Tästä tulee työnantajapuolelle harmaita hiuksia; onko tää tyyppi nyt sitten oikeesti halukas alalle jota se on opiskellu vai mitä se on viimesimmäksi tehnyt työkseen?? Vai miettiiköhän tämä tyyppi vieläkin mitä tekisi isona? Myös se että seuraava palkkatuki on vasta vuoden tai kahden päästä tarkoittaa nyt kattoon syljeskelyä jonkin aikaa. Palkkatukea siis myönnetään vasta kun x määrä työttömyyspäiviä tulee täyteen ja se siis tarkoittaa että 10-50% palkasta maksaa valtio eikä työnantaja. Tälläkin hetkellä työskentelen osastolla jossa kaikki on määräaikaisia työntekijöitä ja minunkin tilalle on jo tulossa uusi kun mun soppari loppuu, jonka saan jopa perehdyttääkin itse työhön, koska vain me määräaikaiset tiedetään mitä työ on, kun ei siellä vakituisia ole ollut kyseisessä positiossa vähintään 10 vuoteen. Edistynyt olen sen verran että en olisi tätä nykyistäkään duunia ottanut, ellei olisi palkkaa maksettu, laitoin kovan eteen työkkärissä että palkattomia juttuja on ihan turha tarjota, ei onnistu tai saattaa vaikka jalka katketa. Sentään sen verran edistystä. Kuitenkin suurin ongelma on mun mielestä työkkäri, kun niiden ratkaisut on nopea työllistyminen ihan sama mihin ja miten. Asiakkaan kuuntelu tai osaamisen tunnistaminen loistaa poissaolollaan kokoajan. Työkkärin kanssa asioidessa on tullut selville myös että ne ajattelee että olen juoppo. Sitä on rivien välistä kuultu usein. Näytän boheemilta hevarihipiltä noin suurinpiirtein, mutta en koe että se oikeuttaa tuomitsemaan alkoholistiksi. Kaljaa kuluu noin yksi viikossa, yleensä lauantaisin on kiva napata yksi pitkä kylmä samalla kun pelailee CS tai Cyberpunk.