Näin sivusta seuranneena ja työttömänä olleena sanoisin, että työn perässä muuttaminen on erittäin riskialtis ja epätodennäköinen vaihtoehto, varsinkin jos on ollut pitkään työtön.
Koska silloin se oma tuttavapiiri on tavallaan viimeinen oljenkorsi, joten sen luota pois muuttaminen voi olla henkisesti liian rankka paikka. Varsinkin kun osa ei vaan "osaa" luoda uusia suhteita, eikä uusi paikka ja uudet stressinaiheet ainakaan asiaa helpota.
Sitten jos puuttuu turvaverkko kokonaan, eikä ole juuri kavereita tai muita läheisiä, niin tuollainen muutto voi olla vielä mahdottomampi ajatus.
Vaikka jotain tukea saakin, niin jos on ihmisenä jo ihan lannistunut, voi sen muuttoprojektin tekeminen tuntua kuin olisi seinä vastassa.
Lisäksi ehkä se isoin riski on koeaika, jos muutat viimeisillä voimilla ja rahoilla johonkin kauas ja sitten työ onkin täysin sietämätöntä, saat kenkää jostain itsestä johtumattomasta syystä tai terveys pettää, niin siinä on sitten yksin tuntemattomassa paikassa jne. Ja tietenkin sillä oletuksella, että kyseessä ei ole alunperinkään pätkätyö, jolloin ei luultavasti kannata ottaa riskiä.
Että ihan ymmärrettävää, jos ihmiset yrittää pitää kiinni viimeisistä asioista joihin voivat itse vaikuttaa.
Toinen seikka on se, että ei ole oikein järkevää raahata työttömiä kaukaa työn luo, koska jos jossain on työ mihin kelpaa pitkäaikainen työtön, niin lähes varmasti siihen löytyy työttömiä lähempääkin.
Tietysti yksilön kannalta se on parempi muuttaa ja työllistyä, jos vaan sopiva työ löytyy ja voi luottaa että saa vakityön.
Onhan tämä sinällään resurssien tuhlausta, että moni syrjäytyy täysin turhaan vaikka olisi halukas tekemään töitä ja koulutustakin löytyy. Pelkästään se, että puuttuu suhteet suvun kautta tai ominavuin hommattuna tiputtaa yksikön helposti jo teininä pois yhteiskunnasta. Vaikka muuten voisi olla kuinka "hyvä tyyppi", fiksu ja osaava& oppiva, niin ei sitä pääse näyttämään
Töissä olevat helposti unohtaa, että ei se työtön ole automaattisesti laiskempi, tyhmempi ja juopompi, kuin itse. Ero työttömän ja työllisen välillä voi olla kirjaimellisesti yksi pieni asia. Vaikkapa se vanhempien avulla saatu ensimmäinen kesätyö, josta putki löytyi.
Toisaalta työtön voi saada töitä hakemattakin, itse ehdin olla puoli vuotta työtön maisteri, ja jo lannistunut kun ei mitään löytynyt vaikka kuinka hain töitä. Ja sitten sohvalla makoillessa tuli viesti firmasta, johon en ollut edes hakenut. Toki varmasti erittäin epätodennäköistä tämänkin on
Tilanteita varmasti on yhtä paljon kuin ihmisiä. Omalta kohdaltani voin kertoa, että jouduin itse nuorempana muuttamaan työn perässä reilun 200 kilometrin päähän tutuista piireistä. Työtilanne silloisella asuinpaikkakunnalla oli huono, varsikin omaa koulutusta vastaavissa hommissa.
Mikäli olisin jäänyt kotiseudulle, niin edessä todennäköisesti olisi ollut työttömyttä ja/tai töitä oman alan ulkopuolelta.