Puhuinko missään kohtaan päivittäistavarakaupasta ? Ei pieneen mieleesi (yllättävää että ei..) tullut että myös ammattitaitoa, osaamista ja kokemusta vaativa erikoistavarakauppa kuuluu saman sopparin alle. Siellä se ammattitaito on vähän pidemmän tien takana.. puhutaan vuosista jotta voi sanoa olevansa ammattilainen. Myös tuottavuus on sillä ammattilaisella eri luokkaa vaikka työnantaja ei siitä haluakkaan maksaa.
Minä otin yleisesti kantaa tähän kierrokseen ja taas kerran sen peruskauppojen/Pamin lakkointoon, mainitsin kyllä että myyntityössä on haasteensa, tietysti, etenkin mitä spessumpaan alaan ja alaan mennään. Tähän liittyen, olen aina karsastanut ajatusta, että esim Verkkis ja muut tekniset käyttää kaupan tessiä, luulisi että näihin vaativiin vaikka väkisin haettaisiin järkevämpi tes.
Tämä vain kulminoituu siihen mikä suurelle yleisölle näkyy, eli markettien lakkouhkana ja siihen, että yleensä perusteena korotustarpeille pidetään, että kun jotkut toiset saavat, hinnat kallistuu jne. Jotka eivät mitenkään liity lopulta siihen onko tarpeen/mahdollista korottaa palkkoja.
Palkkojen korotuksen eväät löytyvät siitä, että onko varaa maksaa enempää, onko työn tuottavuus kasvanut, kannattaako palkata lisää ihmisiä vai korvata automaatiolla/tekoälyllä ja mikä on alan tulevaisuudennäkymä tällä saralta.
Eiköhän se haastavin osuus kaupan alan töissä ole palvella ystävällisesti kaltaisiasi tai vastaavan asenteen omaavia asiakkaita.
Voi kyynel, osaatko keskustella aiheesta, ei muista keskustelijoista? Miten minun kirjoitus päivittäisttavarakaupan alasta liittyy mitenkään siihen mitä kaupassa teen? En minä mitään asennetta kaupassa pidä ihmisten välisessä kommunikoinnissa, kuten en muuallakaan. En keksi syytä vittuilla heille mistään enkä mene sinne etsimään kohteita valitukselle tai ylipäätään kommunikoinnille.
Mainitsin vain, että se on matalan koulutuksen entry level homma yleensä ihmisten työuran alussa ja siihen perehdytys on nopea prosessi ja pohjalle piisaa matala koulutus, toki kielitaidosta plussaa. Tämä kaikki tarkoittaa että duunareita löytyy runsaasti jotka suoriutuvat hommasta -> palkkataso ei ikinä nouse kovin paljon.
Senhän takia alalla on paljon opiskelijoita koska tuskin löytyy tarpeeksi vanhempaa väkeä joille se maistuisi +40v uran verran. Opiskelijoille myös kelpaa hyvin osa-aikahommat, ilta- yö ja viikonloppuhommat. Perheelliset eivät näistä innostu.
Näkisin kyllä alalla mahdollisuuden myös työuran loppupäähän lisäansioille mitä moni hakee eläkkeellä. Heillähän osaaminen olisi monesti aika overkill mutta se ikäpolvi ei osaa olla jouten ja asenne on, että töihin mennään tekemään töitä, fysiikka luo suurimmat rajoitteet.